دوشنبه ۰۴ مردادساعت ۰۰:۴۱Jul 2021 26
جستجوی پیشرفته

جدیدترین‌های «سفرنامه»

انتخاب   ۳۶ دقیقه پیش   + ۱ سایت دیگر
امروز بسیار کسل خیالی و خسته بودم، بسیار کسل بودم. به همین طورها گذشت، به کسالت زیاد. ملک صور از مشهد امروز آمد. تیمور رفته بود شکار، فره بلدرچین آورده بود. آب این جا از کوه می آید. همان آب را گرفته رفته بودند بالا. می گفت چشمه های خوب داشت و این آب هم از دره می آید.
ایکنا   ۱۴۰۰/۰۵/۰۳ - ۰۱:۰۷
حسن محدثی گیلوایی در کتاب سفرنامه حج خود با عنوان حاجی خودتی به نقد فرهنگ دینی کشورمان پرداخته است.
انتخاب   ۱۴۰۰/۰۵/۰۳ - ۰۰:۰۰   + ۱ سایت دیگر
امروز باید رفت رادکان... در سر راه گنبدی بود مخروطی بلند بزرگ، شبیه به گنبد برج یزید شهرری، اما کله ی این برج به طور قندی بود [و] بی عیب. و بنایی را خیاره دار کرده بودند. مثل برج ری خیاره ی آن تیز است، خیاره ی این مالیده است... رادکان قصبه ی بزرگی است، قلعه ی بزرگ بسیار محکمی دارد، خندقش آب دارد ...
انتخاب   ۱۴۰۰/۰۵/۰۲ - ۰۰:۰۵
امروز منزل کوباغ است... پنج به غروب مانده منزل رسیدیم. چمن کوباغ بسیار خوب چمنی است. سبز، خرم. علف ها تا سینه ی اسب بود. اغلب را زراعت کرده بودند. به محمدرضاخان حاکم غدقن شد مانع از زراعت بشود. حد و سر میان ولایت و چناران گون آباد است که مال حضرت است. امروز خوب منزلی است، چمن، خوش هوا.
فرادید   ۱۴۰۰/۰۵/۰۱ - ۱۶:۳۰
سفرنامه یکی از سبک های ادبی است که در آن، شخصی که به سرزمین های دیگر سفر کرده، دیده ها، شنیده ها، تجربیات، رخداد ها و احساساتش را درباره ی آن سرزمین ها برای آگاه کردن دیگران در قالب داستان می نویسد
شعار سال   ۱۴۰۰/۰۵/۰۱ - ۱۱:۲۰
میرزا محمد علی محلاتی ملقب به حاج سیاح (متولد 1252 قمری/ 1215 خورشیدی/1836 میلادی – درگذشته 1343 قمری/ 1304 خورشیدی /1925 میلادی) کنشگر سیاسی مشروطه و سفرنامه نویس ایرانی-آمریکایی بود. او نخستین ایرانی است که رسماً تابعیت ایالات متحده آمریکا را پذیرفت.
انتخاب   ۱۴۰۰/۰۵/۰۱ - ۰۰:۰۵   + ۱ سایت دیگر
چهار ساعت به غروب مانده وارد منزل شدیم. چمنی بود و چشمه گیلاس مشهور این جا است. چشمه در دامنه ی کوه چسبیده ی ادرو بود. آب بسیار بسیار بدی می آمد. لجن، سنگین، بدرنگ، مثل مرکب سیاه، آبش زیاد بود. می گفتند سرچشمه ی آبش صاف است.
انتخاب   ۱۴۰۰/۰۴/۳۱ - ۰۰:۰۵   + ۳ سایت دیگر
از ارک نحس کوچیده، به چمن قهقهه رفتیم. معلوم است روز کوچ از مشهد، خراسانی و غیره و غیره و غیره و فرمایش، حرف [و] گفت وگو خیلی می شود. با ظهیرالدوله، امین الدوله و غیره و غیره صحبت کردیم. خوانین و حکام سیستان را گفتم در ارک مشهد نگاه دارند، همراه فوج دماوندی به طهران بفرستند. پول به افواج خمسه دادم ...
ایسنا   ۱۴۰۰/۰۴/۳۰ - ۱۳:۵۰   + ۳ سایت دیگر
با بررسی چند سفرنامه به این سوال پاسخ داده ایم که حج و رسیدن به کعبه در این 1400 سال چه تغییراتی کرده است.
ایکنا   ۱۴۰۰/۰۴/۳۰ - ۰۸:۳۰
محمد ناصری در سفرنامه حجش می گوید: بعد از اینکه از میان گلوله ها هفتمین گلوله اش به نشانه می خورد، احساس شادی عجیبی دل آدم را پر می کند؛ احساس غلبه بر شیطان!
انتخاب   ۱۴۰۰/۰۴/۳۰ - ۰۰:۱۵   + ۳ سایت دیگر
آخر مشهد و رفتن فردا، هیجان مردم عرضه چی و غیره، مگس، گرما، کثافت، پناه بر خدا [از] خرج پول دادن... ان شاءالله تعالی فردا صبح می رویم. الحمدلله که خلاص شدیم از دست این مردم.
گیتی آنلاین   ۱۴۰۰/۰۴/۲۹ - ۱۴:۰۹   + ۱ سایت دیگر
رئیس گروه ایرانشناسی و اسلام شناسی سازمان اسناد و کتابخانه ملی گفت: یکی از مهمترین مباحث مطرح نزد سیاحان و شرق شناسان توجه به آداب و رسوم به خصوص آیین مذهبی ایرانیانِ مسلمان بوده است و برپایی آیین عید قربان در سفرنامه های سیاحان عصر صفوی روایت شده است.
انتخاب   ۱۴۰۰/۰۴/۲۹ - ۰۰:۰۵   + ۱ سایت دیگر
اندرون ترکیب غریبی شده بود، بسیار بسیار بسیار کثیف... حوض آبش ایستاده و تا نصف، جمیع پاشویه و باغچه و حیاط از آب صابون که کنیزها رخت شسته اند مملو و عفونت غریبی می داد. رخت ها و لباس های شسته از هر جور روی طناب و درختان آویزان ...
دفتر نشر آثار رهبری   ۱۴۰۰/۰۴/۲۸ - ۱۳:۲۸   + ۲ سایت دیگر
پایگاه اطلاع رسانی KHAMENEI.IR به مناسبت فرارسیدن ایام حج، یادداشت رهبر انقلاب بر کتاب سفر به قبله را مرور میکند. کتاب سفر به قبله سفرنامه ی حج به قلم هدایت الله بهبودی است.
انتخاب   ۱۴۰۰/۰۴/۲۸ - ۰۰:۰۵   + ۱ سایت دیگر
امروز خیلی کار داشتم، شب را شام می خوردم، انیس الدوله نیامد ناخوش بود. امروز همه زیارت رفته بودند زن ها. به غیر از معصومه، زبیده، باقری [و] زهراسلطان... امشب سردار یعقوب خان و هراتی ها در اردو مهمان امین الدوله بودند. صدای بالابان موزیکان می آمد. امروز صاحب جمع می گفت میان شترها ناخوشی افتاده ...
پایگاه خبری ذاکر   ۱۴۰۰/۰۴/۲۷ - ۱۰:۱۹   + ۲ سایت دیگر
روایت زنان و مردان از آنچه در تجربه جنگ، متفاوت اند و روایت های زنانه به تدریج افق دیگری پیش روی مخاطب باز می کنند. روایت زنان ، فریادِ زندگی در جنگ است و صدای جنگ را بلندتر و رساتر می کند.
انتخاب   ۱۴۰۰/۰۴/۲۳ - ۰۰:۰۵
از جهت نزدن شکار و غیره اوقاتم تلخ شد. چاپار طهران هم رسیده بود. کار زیاد، کارهای بد سخت، کم پولی، راه دور خراسان، آمدن حاکم و غیره از هرات، زحمت زیاد، بسیار کسل شدم. به کسالت شب را خوابیدم.
انتخاب   ۱۴۰۰/۰۴/۲۲ - ۰۰:۰۵   + ۱ سایت دیگر
از شاندیز الی کاهو دو فرسنگ و نیم راه است... از کاهو که گذشتم، قریه ی دولت آباد بود، تیول اولاد حاجی فیروز هراتی است، از آن جا می رود به اسجیل. اسجیل ده خیلی معتبری است، خانوار زیادی دارد. دره ی طولانی دارد، توی دره خانه ها در بغله ی کوه، این طرف آن طرف واقع شده است ...
انتخاب   ۱۴۰۰/۰۴/۲۱ - ۰۰:۰۵   + ۱ سایت دیگر
راندیم برای چشمه ی حاجی غلام علی. از منزل خیلی نزدیک است. هزار قدم می شود. وارد سرچشمه شدیم، آفتاب گردان های خوب زده بودند؛ آقا ابراهیم آبدار آن جا بود. هوای خوبی داشت. برای نیامدن خواننده ها از شهر کج خلق شدم. واقعا معیر خریت غریبی کرده است.
انتخاب   ۱۴۰۰/۰۴/۲۰ - ۰۰:۰۵   + ۱ سایت دیگر
رسیدیم به ده نوغوندر [نغندر]، ده معتبری است. رودخانه از وسط می گذرد. خانه ها به قطار این طرف آن طرف رودخانه است. زن های خوشگل داشت. این ده در دست متولی قبر نایب السلطنه ی مرحوم است. اخراجات مقبره از این ده داده می شود – سپرده ی متولی – خودش هم بود ...
انتخاب   ۱۴۰۰/۰۴/۱۹ - ۰۰:۰۵   + ۱ سایت دیگر
امروز به شاندیز می رویم برای توقف سه چهارشبه و از مشهد به شاندیز پنج فرسنگ راه است... به شاندیز رسیدیم. در دامنه ی کوه افتاده است، باغات زیاد از حدی دارد. ابریشم کاری هم دارند. ده خیلی معتبری است. جمعیت زیاد داشت. سادات ملا زیاد دارد. لَله باشی جلال الدوله جلو رفته بود، بلوک شاندیز سپرده ی اوست ...
ایسنا   ۱۴۰۰/۰۴/۱۷ - ۱۲:۳۳   + ۲ سایت دیگر
رمان جادوی اعداد نوشته علی صادقی و امیر مهاجر که سفرنامه ای به هنگ کنگ است، منتشر شد.
نجف آباد نیوز   ۱۴۰۰/۰۴/۱۷ - ۰۸:۰۹
هانری رنه دالمانی سیاح اروپایی، حین عبور از نجف آباد به گشت وگذار در آن پرداخته، دیده های خود را در سفرنامه اش نوشته است، او رختشوی خانه ای را که در محل میدان آن زمان وجود داشته مشاهده و آن را چنین توصیف کرده است.
انتخاب   ۱۴۰۰/۰۴/۱۷ - ۰۰:۰۵   + ۱ سایت دیگر
مظفرالدوله از سیستان آمده بود با امیر شاهنوازخان افغان، پسر سلطان احمدخان مرحوم به حضور رسیدند. مظفرالدوله با یک پسر گنده ی خودش و یک پسر کردی، از کمال خان بلوچ آمده بود. شاهنوازخان خودش و عبدالله برادرش که بسیار جوان خوشگلی بود، به سن بیست سال می شد ...
انتخاب   ۱۴۰۰/۰۴/۱۶ - ۰۰:۱۰
فوج زرندی که بنا بود امروز از سربازخانه ی ارک کوچیده به کلات بروند، دسته ی موزدقان چایی به قدر دویست و پنجاه نفر هرزگی کرده، محمدمرادخان را هم زده، رفته اند بست حضرت. بسیار اوقاتم تلخ شد. آقا علی، شهاب الملک [و] اشرک را به شهر فرستادم که حضرات امنای دولت را در ارک حاضر کنند.. ...
سازمان صدا و سیما   ۱۴۰۰/۰۴/۱۵ - ۰۰:۳۰   + ۷ سایت دیگر
به گزارش روابط عمومی رادیو نمایش، ریحانه یزدان دوست تهیه کننده این برنامه رادیویی گفت:در برنامه ی مجله ای تلخ تر از عسل ،موضوع محوری آسیب شناسی خلقیات ما ایرانیان از نگاه تاریخ است. مجله ی تلخ تر از عسل با مقدمه ای با عنوان دو کلمه حرف حساب طرح موضوع می کند ...
انتخاب   ۱۴۰۰/۰۴/۱۵ - ۰۰:۱۰   + ۱ سایت دیگر
از چند چیز مشهد باید بسیار راضی شد: اولا هوای مستقیم معتدل خوبی دارد. شب ها بسیار سرد، روزها معتدل. بادهای مخالف و گرد و خاک دار ابدا نیست. شب ها به هیچ وجه جانور موذی و غیر موذی دیده نمی شود ابدا، هیچ جانور شب نیست، به هیچ قسم و هیچ جنس دیده نشد، اگر هم پیدا شود بسیار کم و ندرتا ...
انتخاب   ۱۴۰۰/۰۴/۱۳ - ۰۰:۱۵   + ۱ سایت دیگر
از استرآباد جز هرزگی ترکمانان و یک مرد شیاد نیرنج باز [نیرنگ باز] افغان در آن میان به هم رسیده، پاره [ای] شعبده ها می کند. ترکمانان او را پیغمبر دانسته دور او جمع شده اند، هرزگی و طغیان می کنند... با کمال کمال کسالت و افسردگی رفتم به بالوعه ی پایین نشستم ...
انتخاب   ۱۴۰۰/۰۴/۰۹ - ۲۳:۴۰
امروز... کار زیادی هم داشتم، کتابچه ی خراسان جمع و خرج خراسان، قرار کار هزاره ی اسفراین، رفتن محمدحسین خان به کلات؛ دو چاپار از طهران آمده نوشته جات زیاد آورده است، چاپار استرآباد آمده بعضی آینه وروند، آوردن پیش کش ها از کرمان و طبس و غیره. عصر هم رفتم زیارت، وقت اذان برگشتم.. ...
آقای خبر   ۱۴۰۰/۰۴/۰۹ - ۱۵:۴۷   + ۶ سایت دیگر
به گزارش خبرنگار حوزه ایثار وشهادت ایرنا، کتاب روزهای زخمی در قالب سفرنامه در 268 صفحه با شمارگان 1250 نسخه توسط انتشارات سوره مهر منتشر شده است. سفر اول؛ سلیمان بیک ، سفر دوم؛ وادی یابس ، سفر سوم؛ بادیه الشام و سفر چهارم؛ سرزمین های شمالی از بخش های مختلف کتاب روزهای زخمی هستند. ...
انتخاب   ۱۴۰۰/۰۴/۰۹ - ۰۰:۰۰
رفتم سر بند گلستان پیاده شده، بند را تماشا کردم. طول بند تخمینا سه ذرع می شود، عرض ده ذرع، از آجر بالا آورده اند. چاهی در بالا داشت، پله پیچ پیچ می خورد پایین می رفت اما تاریک بود نمی شد رفت. قدری گشتم. این بند و آب از موقوفات حضرت است، بند کار بسیار قدیم است اما آب گل و لجن در این سنوات آورده است ...
شهرآٰرا نیوز   ۱۴۰۰/۰۴/۰۸ - ۱۲:۰۵
یکی از این معادن معروف که در داستان ها، روایت ها و سفرنامه های بسیاری آمده، معادن آهن هستند؛ سخت جانانی که قصه نرم و روانی دارند و از رونق صنعت و تجارت در این خطه حکایت می کنند.
انتخاب   ۱۴۰۰/۰۴/۰۸ - ۰۰:۱۰
راندیم برای دره بار... در این دره دو ده است: اول کلاغی بعد بار . اما خیلی فاصله دارند. از گلستان تا بار پنج فرسنگ راه بود، اما همه سایه و میوه و درخت و آب است... خلاصه امروز این طرف و آن طرف دره که رفتم کوهی بود قشنگ و همه ی کوه سماق بود. درخت ارغوان جنگلی اما کوچک به زمین چسبیده.
موج   ۱۴۰۰/۰۴/۰۷ - ۱۶:۲۱   + ۹ سایت دیگر
25 تا 30 خرداد ماه سال جاری شاهد برگزاری نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران در اقلیم کردستان عراق - اربیل بودیم.
انتخاب   ۱۴۰۰/۰۴/۰۶ - ۰۰:۱۰
خلاصه از دهات گذشته، ده طرقبه خیلی آباد است و هم چنین عنبران [و] جاغرق عمارات [و] خانه های خوب دارد. از جاغرق گذشته، یک فرسنگ بالا رفتیم. جایی بود زمین شبدر، درخت تبریزی و غیره داشت، سایه و هوای خوبی بود، آن جا به ناهار افتادیم.
یکتا پرس   ۱۴۰۰/۰۴/۰۵ - ۱۰:۵۶   + ۹ سایت دیگر
یکی از تک نگاری های جلال آل احمد با عنوان گذری به حاشیه کویر این هفته در برنامه کتاب شب بازخوانی می شود.
خبرگزاری تسنیم   ۱۴۰۰/۰۴/۰۵ - ۱۰:۱۲   + ۱ سایت دیگر
گروه استان ها استان خوزستان این روزها مهمان خادمان حرم علی بن موسی الرضا(ع) هستند؛ میزبان خادمانی که با همراه داشتن پرچم گنبد طلایی، برکت را برای مردم این استان سوغات آورده اند.
انتخاب   ۱۴۰۰/۰۴/۰۵ - ۰۰:۰۵
به گلستان رسیدیم. از شهر سه فرسنگ راه بود. ده گلستان در دره واقع است؛ باغات دارد، میوه جات خوب زیاد دارد. رسیدیم منزل، سراپرده ی مختصری از اندرونی و بیرون خان نایب زده بود، باصفا بود. آب های صاف روان داشت. رودخانه ی صاف خوبی به قدر پنج سنگ آب می گذشت.
انتخاب   ۱۴۰۰/۰۴/۰۴ - ۰۰:۰۵
امروز آن قدر عرضه چی و گدا بود که بالمره [یکباره] تنگ حوصله شدم. از راه بازار برگشته آمدیم منزل. آقا والی، ایشیک آقاسی باشی و سلطان [و] تفنگدارباشی جلال الدوله است. پشه ی زیادی دارد، شب آدم را پُرزور می زند، پشه دان زده ایم. قوللرآقاسی از طهران آمده بود، امروز عصری در حرم ملاحظه شد.
انتخاب   ۱۴۰۰/۰۴/۰۳ - ۰۰:۰۵
امروز اربعین بود، اما برای این که مردم زیارت کنند من امروز نرفتم به حرم... امروز هشت نفر اسیر ترکمان را که خانسوارخان آورده بود، در بالاخیابان کشتند. مطالب مفصل میرزا مسیح جواب داده شد. اسدالله خان سورتی [و] حاجی امیر از مازندران آمده بودند، ملاحظه شدند ...
انتخاب   ۱۴۰۰/۰۴/۰۲ - ۰۰:۱۰
... جزء خدّام حضرت خدمت کردیم. چراغ ها را به طور رسم خدّام بوسیده، دست به دست به ما می دادند زمین می گذاشتیم. بعد از اتمام چراغ ها، همه ی خدّام و ما دور ایستادیم در حرم.. ...
شما نیوز   ۱۴۰۰/۰۴/۰۱ - ۱۰:۱۱   + ۲ سایت دیگر
انگلبرت کمپفر پزشک و طبیعی دان اهل آلمان که در زمان شاه سلیمان صفوی به ایران آمده بود، در نگارش سفرنامه خود به معجزه های امام رضا (ع)، با شفای بیماران و آداب احترام به هشتمین امام شیعیان با نقاره زنی اشاره کرده است.
انتخاب   ۱۴۰۰/۰۴/۰۱ - ۰۰:۱۰
عصری رفتم زیارت؛ اول به مدرسه ی میرزا جعفر که جنب صحن است رفتم، مدرسه ی بسیار بزرگ خوبی است و بسیار مهیب است، خرابی زیاد داشت، از ریختن کاشی ها، باید تعمیر شود. بعد زیارت کرده، آمدیم منزل. حرم هم رفتند.
فراخوان هشتمین جشنواره ملی خاطره و سفرنامه نویسی رضوی از سری برنامه های نوزدهمین جشنواره بین المللی امام رضا علیه السلام منتشر شد.
آیین رونمایی از پوستر فراخوان هشتمین جشنواره ملی خاطره و سفرنامه نویسی رضوی با هدف اشاعه و ترویج فرهنگ منور رضوی برگزار شد.
انتخاب   ۱۴۰۰/۰۳/۳۱ - ۰۰:۰۵
اول رفتم قورخانه، قورخانه در ارک است، بسیار بسیار شسته رفته [و] قشنگ. خوب قورخانه [ای] است. قربان بیک یاور متصدی امر آن جاست. وسط قورخانه اشجار میوه دارد، خوب، سبز، خرم. اسباب قورخانه هم خوب بود، انبارها همه چیز داشت. سربازخانه هم جنب قورخانه است ...
انتخاب   ۱۴۰۰/۰۳/۳۰ - ۰۰:۱۰
عصری رفتم زیارت حضرت. جقه الماسی پیش کش کرده، زیارت کردیم. نماز ظهر و عصر و نماز زیارت را در بالای سر حضرت کرده، در صحن جدید ایوان طلای ناصری، قهوه حضرت را خورده، گنبد الله وردی خان را تماشا کرده، از در مسجد گوهرشاد سوار شده، از توی بازار و راه دیگر مراجعت به ارک شد ...
روزنامه آسیا نیوز   ۱۴۰۰/۰۳/۲۸ - ۱۸:۰۹
به گزارش آسیانیوز، بنیامین رضایی که در دنیای مجازی با نام بنیامین مارکو شناخته می شود، متولد سال 1364 در شهر البرز است. او تحصیلات خود را در رشته گردشگری گذراند و با علم و علاقه ای که داشت سفرهای زیادی را تجربه کرد ...
یکتا پرس   ۱۴۰۰/۰۳/۲۸ - ۰۵:۴۷
کسی در دنیا نیست که نام جهانگرد معروف ایتالیایی، مارکو پولو را نشنیده باشد، کسی که با سفر به کشورهای مختلف دنیا یک سفرنامه طولانی و پر تجربه را نوشت.
انتخاب   ۱۴۰۰/۰۳/۲۸ - ۰۰:۰۵
امروز ان شاءالله تعالی شانه العزیز، به میمنت و فیروزی باید وارد شهر مشهد مقدس و فایض به زیارت مرقد منور امام ثامن ضامن، علیه الاف التحیه و الثّنا بشویم... مردم مشهد هزار جور بودند، از هر طایفه... زن زیادی بود در بام ها و غیره ...