سایر منابع:
سایر خبرها
آمریکا خلاف توافقات برجام عمل کرد/ برخی قانون اساسی را با تخیلات شان تفسیر می کنند
امیرالمومنین مطرح شده است فعلاً خلاف عقل و خلاف علم سیاستش بماند، در عجبم که چگونه ادعای بنده خلاف سیره پیامبر و امیر المومنین (ع) می شود. مگر رسول الله (ص) و امیرالمومنین(ع) در مورد قانون اساسی کشور سیره عملی داشته اند که سخنان من بر خلاف سیره ایشان باشد!! اگر مطلبی به اسلام نسبت می دادم می توانستید ادعا کنید این مطلب خلاف سیره است اما گفته ام در قانون اساسی چنین مطلبی نیست می فرمایید این خلاف ...
انتظار مردم از نماینده مجلس رعایت ادب و نزاکت است
رضا سلطان زاده مدیر مسئول هفته نامه آیینه یزد بهرام بیرانوند نماینده بروجرد درخواست تذکر داشت، چون تذکرش مربوط به دستور کار نبود، تریبونش روشن نشد. او اما عصبانی تر از آن بود که تا زمان فرا رسیدن تذکرات شفاهی تحمل کند؛ سر و صدایی راه انداخت و تعابیر دور از نزاکت و اخلاق علیه محمدجواد ظریف به کار برد و گفت: ظریف غلط اضافی کرده که با اوباما دست داده. همهمه ای در مجلس به پا خواست به همراه دو دو و چهار چهار گفتن ها در موافقت و مخالفت. همراهان سیاسی او در مجلس از این بیان توهین آمیز حمایت و بسیاری دیگر اظهار مخالفت کردند. در نهایت تریبونش روشن شد تا تذکرش را بدهد. او با انتقاد از ظریف بابت دست دادن با رئیس جمهوری امریکا گفت: دقیقاً زمانی که صدها حاجی ایرانی به واسطه جنایت سعودی ها به آغوش مرگ خفته یا مفقود شده اند، ظریف وزیر امور خارجه به صورت تصادفی خود را به اوباما رسانده است. ملت رشید ایران سال هاست که تاوان رفتار استکباری شیطان بزرگ را می دهد و هنوز بسیاری از شهیدان ما به خانه بازنگشته اند. امریکا قصد ریشه کنی ملت ایران را دارد. در میانه تذکرش البته ابوترابی فرد که در غیاب لاریجانی ریاست جلسه را برعهده داشت، ناراحت شد و تریبونش را قطع کرد و از همکاران خود در هیأت رئیسه خواست دستور بعدی را اعلام کنند. اما گویی در بین برخی اعضای هیأت رئیسه مجلس هم تمایل برای ادامه نطق این عضو پایداری زیاد بود. آنها تعلل کردند و سپس دوباره تریبون باز شد که بیرانوند از غیرت ظریف انتقاد کرد و گفت: وزیر امور خارجه با چه اجازه ای این کار را کرده است. اگر ظریف اندازه جوجه خروس غیرت می داشت، این کار را نمی کرد. گرچه ابوترابی فرد نائب رییس مجلس که در آن روز ریاست جلسه را به عهده داشت پاسخی قابل تأمل به این تذکر خارج از عرف داد و گفت: باید در سخن گفتن در مورد وزیر خارجه به عنوان یک مقام مسئول، ادبیات رعایت شود، احساس غیرت دینی و دفاع از انقلاب و رهبری و خون شهدا در افرادی مانند آقای ظریف از بنده کمتر نیست، حال ممکن است براساس تصمیمی اقدامی کرده باشند که این اقدام شان مورد نقد بنده، شما و بسیاری از دوستان باشد، اما بنا نیست که یک انسان و افرادی که در تاریخ زندگی شان در خدمت انقلاب، امام و رهبری بوده اند، ما آنها را با ادبیاتی که شایسته نیست، نقد کنیم. 1 در اصول 67 و 76 و 84 قانون جمهوری اسلامی آمده است مجلس شورای اسلامی حق تحقیق و تفحص در تمام امور کشور را دارد و هر نماینده در برابر تمام ملت مسئول است و حق دارد در همه مسائل داخلی و خارجی کشور اظهارنظر نماید و در ابتدای ورود به مجلس سوگند یاد می کند در انجام وظایف وکالت، امانت و تقوی را رعایت کند. بدون شک یکی از مصادیق تقوی برای نمایندگان مجلس این است که هنگام تذکر و نطق پیش از دستور و یا ارائه پیشنهاد و نظر و روبرو شدن با مردم و شرکت در مجامع و مراسم نه تنها به رییس جمهور و وزرا و دیگر دولتمردان بلکه به افراد عادی و معمولی اهانت نکنند بلکه هنگام سخن گفتن قول سدید را فراموش ننمایند و بر اعصاب خود مسلط باشند و با آرامش و متانت حرف بزنند چون مردم دنیا بعد از هر جمله و عبارتی که به کار می برند اظهارنظر و تجزیه و تحلیل می کنند علاوه بر آن شرعاً و قانوناً باید پاسخگوی سخنان خود باشند. حجت الاسلام محسن غرویان استاد حوزه و دانشگاه خواستار ورود دادستان به ماجرای توهین به محمدجواد ظریف در جلسه علنی مجلس شد و گفت: دادستان کل کشور باید این اقدام را به طور جدی پیگیری و به آن ورود پیدا کند. با توجه به اعتمادی که مقام معظم رهبری به تیم مذاکره کننده دارد، این قبیل رفتارها تشویش اذهان عمومی است و باید قوه قضائیه وارد عمل شود و با آن برخورد کند. وی افزود: از زمانی که دکتر روحانی در آن انتخابات تاریخ ساز به پیروزی رسیدند، بعضی از افراطیون که در آن انتخابات از جانب مردم ناکام شدند اقدام به سلسله حرکت هایی می کنند که صرفا به جهت زیر سوال بردن عملکرد مطلوب دکتر روحانی و تیم مذاکره کننده بالاخص آقای ظریف بوده و متأسفانه چیز جدیدی نیست. غرویان ادامه داد: اگر دست دادن آقای ظریف و اوباما بدون برنامه ریزی باشد، برخورد آقای ظریف کاملاً منطبق بر فقه اسلامی است چرا که رعایت ادب، از بدیهیات دین است. 2 اگر این گونه سخن گفتن را دلیل سرخوردگی عده ای از اقلیت مخالف بدانیم، یا بگوییم می خواهند با این ادبیات موهن و سخیف عقده گشایی کنند در صورتی که هر دانش آموز دبستانی آن را دور از نزاکت و اخلاق اسلامی می داند، یا به خیال خود بخواهند رقیب را از میدان بدر کنند، به عنوان نمونه روزی جلسه سخنرانی یادگار امام، ریاست مجلس، نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی و عده ای از فعالان سیاسی، استادان دانشگاه و مقامات روحانی را به هم می زنند یا به اتومبیل آنها حمله می کنند یا با کمال تاسف آنان را مورد دشنام و ضرب و شتم قرار می دهند و یا به عنوان خائن خطاب می کنند یا به خانواده بعضی از فقها و مراجع و پیشقراولان انقلاب و مبارزان سیاسی اهانت می کنند حتی از تریبون های رسمی با عباراتی زشت آنها را مورد عتاب قرار می دهند باید بدانند اکثریت مردم جامعه و شهروندان جواب همه این بد اخلاقی های سیاسی را در اسفندماه 94 به پای صندوق های رای خواهند داد آن گونه که در خرداد 92 حضورشان حماسه سیاسی آفرید. بزرگان دین آداب سخن گفتن را به ما آموخته اند و نه تنها اهانت کردن به برادر مومن بلکه توهین به دیگران را نهی نموده اند. حضرت امام علی(ع) در جنگ صفین شنیدند که یارانشان شامیان را دشنام می دهند فرمودند: من خوش ندارم که شما دشنام دهنده باشید، اما اگر کردارشان را تعریف، و حالات آنان را بازگو می کردید به سخن راست نزدیک تر، و عذر پذیرتر بود، خوب بود بجای دشنام آنان می گفتید: خدایا خون ما و آنها را حفظ کن، بین ما و آنان اصلاح فرما، و آنان را از گمراهی به راه راست هدایت کن، تا آنان که جاهلند، حق را بشناسند، و آنان که با حق می ستیزند پشیمان شده به حق باز گردند. 3 روزی حضرت امیرمومنان(ع) بر منبر بود مردی آمد و سئوال کرد، حضرت علی(ع) بالبداهه جواب دادند، یکی از خوارج از بین مردم فریاد زد: خدا بکشد این را، چقدر دانشمند است دیگران خواستند متعرضش شوند اما حضرت علی(ع) فرمود: رهایش کنید او به من تنها فحش داد. 4 بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران امام خمینی(ره) به نمایندگان مجلس توصیه می فرمایند در نطق های پیش از دستور در ادای کلمات دقت نمایند تا به مسلمانی بلکه به انسانی توهین نشود. اعضای مجلس محترم شورای اسلامی بحمداللّه تعالی در دوره دوم نیز اشخاص محترمی هستند که با تعهد و جدیت خود می توانند خط مشی دولت را هر چه بهتر تعیین کنند. البته شک نیست که عده ای از آقایان، که شک در خدمتگزاری شان نسبت به اسلام عزیز و کشور نیست در امور عظیم کشور و گرفتاری های بسیار پیچیده وارد نبوده یا کمتر وارد باشند و خود نیز توجه دارند که در مسائل بسیار مشکل یک دولت در حال انقلاب و کشورِ مورد هجوم قدرت های بزرگ و کوچک و کارشکنی های مغرضان و مفسدان چپ و راست که محتاج به کارشناسان متخصص در رشته های مختلف است، نمی توان به طور سطحی نظر داد و بدون توجه به تمام مسائل سیاسی و اجتماعی و انعکاسات داخلی و خارجی آن با سلیقه شخصی اظهارنظر کرد و چه بسا چنین نظرهایی ولو از چند نفر معدود در سرنوشت امت تأثیر منفی گذارد و از این جهت لازم است در کمیسیون ها بویژه کمیسیون های مهم، چند نفر از متخصصان متعهد که مسائل را روی هم می سنجند و به مشکلاتِ سخت نظام آگاهی دارند دعوت شود و با مشورت آنان رسیدگی به امور گردد. و چون مسئله اسلام و حکومت الهی در کار است، مسامحه در این امور چه بسا خللی وارد آورد که جبران آن مشکل یا غیر ممکن شود و مسئولیت آن در پیشگاه خداوند بزرگ عظیم باشد. مسئله حفظ نظام جمهوری اسلامی در این عصر و با وضعی که در دنیا مشاهده می شود و با این نشانه گیری هایی که از چپ و راست و دور و نزدیک نسبت به این مولود شریف می شود، از اهمّ واجبات عقلی و شرعی است که هیچ چیز به آن مزاحمت نمی کند؛ و از اموری است که احتمال خلل در آن عقلاً منجز است. حضرات وکلای محترم که بحمداللّه به جمهوری اسلامی تعهد دارند، در نطق های قبل از دستور و در مباحثات در حال دستور با کمال دقت مواظب جملات خود و کیفیت ادای آن باشند، که خدای نخواسته به مسلمانی بلکه انسانی توهین نشود و شخصیتی ساقط نگردد و کسی مظلوم واقع نشود. البته انتقاد سالم و سازنده بدون اغراض شخصیه و خدای نخواسته انتقامجویی لازم است و مفید و موجب رشد و تعالی است. 5 نکته قابل تذکر اینکه در مجلس شورا توسط یکی از نمایندگان به بالاترین مقام دیپلماسی کشور، وزیر امور خارجه اهانت و در تاریخ مملکت ثبت و ضبط گردیده و برای همیشه باقی خواهد ماند عموم مردم اذعان دارند جملات و عبارات زشت و ناپسندی که از تریبون و بلندگوی مجلس در آن روز پخش و به سراسر جهان مخابره گردید دور از عرف و اخلاق اسلامی بوده که توهین کننده به هر دلیل مرتکب این امر شده و مناسب است از آن مکان و بر روی همان صندلی و با استفاده از بلندگوی مجلس به اشتباه خویش اقرار و از وزیر امور خارجه عذرخواهی کند که این روش به صلاح و صواب نزدیک تر است و نگرانی مردم دلاور و شهید پرور خطه لرستان و عموم شهروندان بروجردی کاهش می یابد بویژه سرزمینی که مهد پرورش مراجع بزرگ جهان تشیع و فقها و علمای اندیشمند، استادان معروف و مشهور دانشگاه های بزرگ کشور، محققان توانا و شاعران زبردست و ایثارگران و آزادگان می باشد. مدیرمسئول پی نوشت ها: 1- روزنامه ایران، 9/7/94 2- روزنامه آرمان، 11/7/94 3- نهج البلاغه ، ترجمه محمد دشتی، خطبه 206، صفحه 305 4- جاذبه و دافعه علی(ع) ، شهید مطهری، صفحه 144 5- صحیفه امام خمینی(ره) ، جلد 19، صفحه 153 ...
سفرنامه اربعین حسینی از زبان یک خبرنگار
حضرت امام حسین هر سال این جمعیت بیشتر و بیشتر و بیشتر می شود. – جمله یا شعری در مورد امام حسین علیه السلام برای ما بگو: – چیزی که الان یادم می آید این است که هیهات منا الذلّه – این جا تا چشم دارد کار می کند جمعیت است. یک زائر هندی می گفت: اگر شما یک شیئی را از نجف دست به دست کنی راحت به کربلا می رسد یعنی جمعیت به هم پیوسته است. من دوست دارم هر شیعه ای این جا بیاید و برای یک بار ...
خبرنگار دروغ نمی گوید، تهمت نمی زند و مسخره نمی کند (2 نظر)
رضا سلطان زاده مدیر مسئول هفته نامه آیینه یزد دانایان علم لغت کلمه نبأ را به خبری می گویند که محتوا و فایده مهمی دارد و صریح و آشکار و خالی از هر گونه کذب و دروغ است. هم چنین خبری که مهم و دارای فایده باشد و انسان نسبت به آن علم یا ظن غالب پیدا کند .1 بنابراین خبرنگار باید راستگو، مخلص، و بدون وابستگی به این یا آن گروه، دسته و انجمن حقایق را بنویسد ضمناً عالمان و بزرگان را عقیده بر این است اگر فقیهی برای یافتن حکم خدا کوشش کند و آن را به دست آورد دو پاداش دارد اما اگر زحمت بکشد، تلاش کند و در پیدا کردن حکم خطا کند خداوند یک پاداش به او می دهد. در این روزگار اگر مطالب بعضی از سایت های یزد را اعم از این که مجوز داشته یا نداشته باشد و از بیت المال یا سرمایه اشخاص اداره شود مرور کنیم می بینیم عده ای از نویسندگان آن به بعضی از افراد روحانی و غیر روحانی، مسئول شهر و منطقه از جمله بالاترین مقام اجرایی استان اهانت نموده و آنان را با کلمات زشت و دور از ادب و انصاف مورد خطاب قرارداده و یا بخشی از عملکرد آنها را با عباراتی زننده و بدور از ادب و اخلاق نویسندگی نقد نموده و یا یکی از همراهانشان را شعبان بی مخ اصلاح طلبان نامیده و برخی از مخالفان سیاسی خود را پادوی دیگران لقب داده اند. به سخره گرفتن، اتهام رانت خواری، سوء استفاده از بیت المال و گاه توهین به اکثریت رای دهندگان جامعه ساده ترین و روان ترین افترا و تهمتی است که به مخالفان سلیقه و مشی سیاسی خویش روا می دارند لازم می داند نظر خوانندگان آیینه را به فرازهایی از آن مطالب جلب نماید. مراسم روز شانزدهم آذر در سراسر کشور به عنوان روز بزرگداشت مقام و منزلت دانشجویان مبارز علیه استکبار برگزار شد و در دانشگاه شریف نیز رئیس دولت سخنران مراسم این روز بود اما متأسفانه سخنان جناب ایشان نه در شأن رئیس دولت بود، نه در شأن یک روحانی و سخنران دینی بود و نه حتی در شأن دانشجویان. ... ای کاش رئیس دولت جمهوری اسلامی به جای بیان حرف های مبهم و چند پهلو و صف کشی خطرناکش و به جای بازگشت تهوع آور به انتخابات سال 92 و به جای دروغ هایی که گفت به موضوع اصلی مراسم می پرداخت و به جای اشتباه گرفتن مراسم روز دانشجو با میتینگ انتخاباتی به بیان وظیفه جوانان ایرانی برای پیشبرد اهداف انقلاب می پرداخت و از این که مبادا جوانان غربی از ما پیشی بگیرند و زودتر به مقصد برسند برحذر می داشت. سایت مذکور درباره یکی از روحانیون و محققان ساکن قم می نویسد: گاهی اتفاق می افتد که شخص کم مایه ای به اتکای محفوظات و مسموعاتش در غیر موقع و مورد معین اظهار فضل می کند که کمترین ار تباطی با موضوع مورد بحث ندارد. یعنی کسی نا به هنگام و در جای نادرست چیزی بگوید که گرچه ممکن است درست باشد، ولی کم ترین ارتباطی با موضوع مورد گفت و گو ندارد. پاسخ عقلا و ظرفای مجلس به این زمره از مردم این است که: دعا بلدی ولی، سوراخ دعا را گم کردی، یعنی چیزکی حفظ کرده ای ولی نمی دانی کجا مصرف کنی. اینها را نوشتم تا بگویم زیاد داریم و می شود! که در این زمانی که اسباب دانایی بیشتر و در دسترس تر است بازهم سوراخ دعا گم شود. حتی مثلا یک شخصی که لباس روحانیت را هم دارد یادش برود علمش را کجا گذاشته است و این علم را نبرد با خودش در جلسه ای بسیار مهم!... این دست اقدامات از سوی روزنامه های جریان معلوم الحال در حالی صورت می گیرد که پیش تر نیز برخی از نهادهای امنیتی و نظارتی استان با احضار مدیران این نوع رسانه ها از آن گونه اقدامات برحذر داشته و کارت زرد اعطا کرده است که حال باید دید پس از اقدام جدید این روزنامه هدایت شده مسئولین نظارتی و امنیتی چه اقدامی انجام خواهند داد... (خبرنگار در این بخش اکثریت رای دهندگان سال 92 را معلوم الحال نامیده و در مورد اعطای کارت زرد هم به دروغ متوسل شده است.) در سوابق رئیس دولت اصلاحات که با سوابق ننگین خود در فتنه سال 88 عنوان ضلع سوم فتنه را یدک کشید همین بس که رهبر معظم انقلاب نیز وی را باغی بر نظام دانسته و از ملاقات وی امتناع می کنند. شگفت آنکه این گروه از نویسندگان واقعیت های جامعه را نادیده می گیرند و به اظهارنظر فعالان سیاسی و آگاهان و انقلابیون با سابقه و دلسوزان جامعه توجه نمی کنند. به عنوان نمونه : حجت الاسلام والمسلمین علی اکبر ناطق نوری در مراسم شب هفتم رحلت ابوالشهداء عبدالوهاب شاه حسینی که در تکیه نیاوران برگزار شد، با اشاره به ویژگی های شیعیان اظهار داشت: روزی به کسی که خود را ذاکر امام حسین (ع) می نامید گفتیم آیا تو با این همه بددهنی و فحش های بد که از دهانت بیرون می آید ذاکر امام حسین (ع) هستی؟ او پاسخ داد بالاخره امام حسین (ع) چهار تا لات و چاقوکش می خواهد؛ ما هم یکی از آنها!... وی با قرائت این حدیث از امام صادق(ع) که می فرمایند گروهی می گویند که من امام آنها هستم. به خدا قسم که من امام آنها نیستم. خدا لعنتشان کند، هر چه من پرده پوشی می کنم، آنان پرده دری می کنند. من می گویم: چنین و چنان، آنان می گویند: مقصودش فلان و بهمان است. من در حقیقت امامِ کسی هستم که اطاعتم کند ، اظهار داشت: امروز در جامعه ما مقام معظم رهبری یک رهبر شجاع، آزاده، هوشمند و حاضر هستند؛ ایشان بارها گفته اند کسی از طرف من صحبت نکند و نگوید آقا فلان حرف را زده است؛ من اگر نظری دارم خودم می گویم؛ آنوقت عده ای کاسه داغ تر از آش به عنوان پیروان ولی فقیه بلند می شوند و جامعه را متشنج می کنند. آنها می گویند مراد آقا این بود و آقا این را فرمودند؛ چند بار پیش آمده که دفتر ایشان این سخنان را تکذیب کرده است! ایشان با وجود اینکه گفته اند صریحا خودم نظر می دهم اما عده ای در فلان روزنامه و سایت این حرف ها را می زنند. 2 حجت الاسلام والمسلمین سید محمود دعایی می نویسد: حقیر جناب خاتمی را مصداق فتنه نمی دانم بلکه او را در آزمون به صحنه آمدن سیاسی در این کشور عنصری می دانم که به انتخاب مردمش خیانت نکرد و در دو دورة سخت، کارنامه ای درخشان از ادب، منطق و فرمانبری از ولایت و از همه مهمتر پاک دستی و خلوص به جا گذارد و در جریان انتخابات 88 به دلیل همسویی و دغدغة خدمت به این نظام و مردم از کاندیدایی که صلاحیتش تأیید شد حمایت کرد. همچنان که آن کاندیدا همچون خود او قبلاً از عالی ترین و مقدس ترین مقام این نظام (ولی امر عظیم الشأن) استجازه کرده بود. حمایت او از آن کاندیدا همچون حضور آن کاندیدا قانونی و مجاز بود و بعد از انتخابات و جریان اعتراضات اولیه، تا زمانی که مقام معظم رهبری سخن فصل را نفرمودند همراهی کرد از آن به بعد در هیچ اقدامی همراهی با معترضین به نتیجة انتخابات نکرد. گرچه از نظر عاطفی تأسف و اندوه خود را از آنچه به انجام رسید دریغ نکرد... با هزینه شخصی ام و نه از مؤسسه اطلاعات، در دفتر کارش و نه در مؤسسه اطلاعات، تولدش و دوام عمر و حضور و خدمتش به اسلام و میهن را در سالروز تولدش جشن بگیرم و این کمترین حق شناسی و ابراز وفاداری یک یار به کاکای نازنینش هست... او پاک دست، پاک چشم، پاک اندیش، منیع الطبع و شریف هست. چون اجدادش شرف خود را به بیگانه نمی فروشد و در جامعه ای که انواع پلشتی ها و بدعملی ها مردم را از انقلاب و آئین دلسرد و دور کرده به دلیل اعتقاد یاران و دوستانش به آرمانهای پاک و مذهبی او را تجسم اسلام رحمانی می دانند و چون او معتقد به آرمانی است به آن آرمان پایبندند. به همین دلیل در یکی از جشنهای تولدش در دفترش گفتم: شما حجت دینداری این جمعید چه آنکه اگر الگوهایی از درک روشن مذهبی و اعتقادی در این جامعه نباشند و اسلام را آنچنان که هست در عمل و بیان عرضه نکنند تندخویی ها و خشونت ها و جفاهای برخی مدعیان، مردم را از دین و دینداری بیزار و منزجر می کند... در روزی که عزیزی از اعضای دفتر مقام معظم رهبری وفاداریم را به خاتمی و نقل سخن ها و اظهارات او را در روزنامه برنتافت و از منظر رهبری اعتراضی داشت نامه ای خصوصی به محضر رهبر و مرادم نوشتم در آن نامه همة عشق و عاطفه و امید و انتظارم در مورد خاتمی را با آقا در میان گذاشتم و این انگیزه وفاداریم به خاتمی و استجازه در ادامه همراهیم با وی را بیان کردم. مراد و ولی امرم بعد از خواندن آن نامه کریمانه و بزرگوارانه فرمودند: من هم مثل تو فکر می کنم اما نه به نرمی دلِ تو! اشک شوق و امیدم جاری شد و از آن روز به بعد کاکایم را غریب نگذاشتم و اگر سخن و مطلبی داشت به دور از هیاهو و جنجال در روزنامه منعکس کردم. همان مقامِ عالی و مسئول در دفتر مجدداً توضیح خواست که متن تقدیمی به محضر مولایم را برایش خواندم. متواضعانه و بزرگوارانه فرمود اگر بین خود و خدایت حجت داری، ادامه بده که تا به امروز ادامه داده ام. 3 حسن ختام مقاله به دستورهای شش گانه ای که خداوند کریم در آیات 11 و 12 سوره حجرات خطاب به پیامبر عظیم الشان اسلام حضرت محمدمصطفی(ص) فرموده اختصاص می یابد و آنها عبارتند از مردم را به سخره نگرفتن عیب جویی، القاب زشت به کار نبردن و گمان بد، تجسس و غیبت نکردن که هر گاه به طور کامل در یک جامعه پیاده شود آبرو و حیثیت افراد جامعه را از هر نظر بیمه می کند، نه کسی می تواند به عنوان خود برتربینی دیگران را وسیله تفریح و سخریه قرار دهد و نه می تواند زبان به عیبجویی این و آن بگشاید و نه با القاب زشت حرمت و شخصیت افراد را در هم بشکند. نه حق دارد حتی گمان بد ببرد، نه در زندگی خصوصی افراد به جستجو پردازد و نه عیب پنهانی آنها را برای دیگران فاش کند. به تعبیر دیگر انسان چهار سرمایه دارد که همه آنها باید در دژهای این قانون قرار گیرد و محفوظ باشد: جان ومال و ناموس و آبرو. تعبیرات آیات فوق و روایات اسلامی نشان می دهد که آبرو و حیثیت افراد همچون مال و جان آنهاست بلکه از بعضی از جهات مهمتر است. اسلام می خواهد در جامعه اسلامی امنیت کامل حکم فرما باشد نه تنها مردم در عمل و با دست به یکدیگر هجوم نکنند بلکه از نظر زبان مردم و از ان بالاتر از نظر اندیشه و فکر آنان نیز در امان باشند، و هر کس احساس کند که دیگری حتی در منطقه افکار خود تیرهای تهمت را به سوی او نشانه گیری نمی کند و این امنیتی است در بالاترین سطح که جز در یک جامعه مذهبی و مومن امکان پذیر نیست. پیغمبر گرامی اسلام (ص) در حدیثی می فرماید: خداوند خون و مال و آبروی مسلمان را بر دیگران حرام کرده و همچنین گمان بد درباره او بردن .4 از درگاه حضرت احدیت عاجزانه استدعا داریم قلم و زبان و بیان ما را در جهت رضای خویش و اعتلای دین و آگاهی و معرفت به گردش درآورد و افکار و اندیشه ها را که در قلم ها متجلی و متبلور می شود از زشتی ها و پلیدی ها و بر ملاکردن عیوب نهفته ای که خداوند دستور پرده پوشی و کتمان داده بر حذر دارد و از پاشیدن بذر یأس و نفاق و دروغ و تهمت برکنار بدارد. در همه احوال به او پناه می بریم و دفع شر خناسان را از حضرتش تمنا داریم. مدیر مسئول پی نوشت ها : 1- شرح و تفسیر لغات قرآن بر اساس تفسیر نمونه ، جعفر شریعتمداری، صفحات374– 375-376 2- آیینه یزد، شماره 434، مورخ 13/8/94 3- خبرگزاری فارس، 21/9/94 4- تفسیر نمونه ، جلد 21، صفحه 185 و 186 ...
چگونگی برخورد امام خمینی (ره) با فتنه
الآن هم نصیحت می کنم آقای بنی صدر را به اینکه مبادا در دام این گرگ هایی که در خارج کشور نشستند و کمین کردند بیفتید و این آبرویی که از دست دادید بدتر بشود من علاقه دارم که تو بیشتر از این خودت را تباه نکنی من علاقه دارم همه ی اشخاصی که در این مملکت زندگی می کنند یک زندگی انسانی الهی داشته باشند... من حق خودم را بخشیدم به شما، هرچه بد گفتید بخشیدم لکن خیر شما را می خواهم که از این خطاها ...
دلیلی قاطع بر زنده بودن امام زمان(عج)
شارح قرآن نباشد! لذا در خود روایات اهل تسنن، الی ماشاءالله، مواردی را ملاحظه می کنید که در مورد آیه شریفه قرآن یا در مورد احکامی که آنان صادر کرده اند، حضرات معصوم خصوصا حضرت امیر (علیه السلام )، آن ها را توضیح و تبیین کرده اند، به طوری که اهل سنت نقل کرده اند که خلیفه دوم در هفتاد موضع گفته است: لو علی لهلک عمر(5) یا مثلا زمانی که وجود مقدس رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم ...
ره پیموده سلوک
شاید اولین باری که نام نامی عالم ربانی و عارف سبحانی حضرت آیت الله آقا سید حسین قاضی تبریزی را شنیدم مربوط به نیمه دوم دهه 70 شمسی باشد. روزی که در تبریز در محضر انور فقیه اخلاقی آیت الله حاج سید ابوالحسن مولانا بودم و آن فقید سعید از حرکات، سکنات و کرامات استادشان حضرت آقای قاضی مطالب دُررباری را بیان فرمود، عطشی در دل بنده ایجاد کرد و مرا بر آن داشت تا به دنبال اطلاعات جدیدی درباره سیره علمی و ...
روایتی از ملاقات بحرا لعلوم با امام زمان(عج)
به گزارش عصر امروز، مراسم اختتامیه سومین دوره شعر حوزه (اشراق) با حضور جمعی از علما، طلاب و اهالی فرهنگ و شعر عصر امروز 30 آذرماه در تالار ایوان شمس برگزار شد. حجت الاسلام و المسلمین محمدی گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری در این برنامه ضمن تبریک میلاد پیامبر اکرم (ص)، گفت: بهترین معرف آن حضرت مولا علی است که در حدیثی دارد که پیامبر به ایشان فرمود یا علی نشناخت خدا را آنطور که باید ...
اتمام حجّت خداوند بر حقّانیت امیرالمؤمنین (ع) در سوره بقره
عَلَیْهِمْ وَلاَ هُمْ یَحْزَنُونَ [20] گفتیم: همگی از آن ، فرود آیید! هرگاه هدایتی از طرف من برای شما آمد ، کسانی که از آن پیروی کنند ، نه ترسی بر آنهاست ، و نه غمگین شوند. حضرت امام محمّد باقر علیه السلام در تفسیر این آیه فرمودند : منظور از هدی در این آیه علی بن ابی طالب علیه السلام است . [21] کافران و دروغگویان در قرآن : منکرین نبوت رسول خدا و ولایت امیرالمؤمنین علی ...
تفسیر منسوب به امام حسن عسکری(ع)
عقیق : جریان پیدایش تفسیر شیخ صدوق رحمه الله، نقل می کند: یوسف بن محمّد و علی بن محمد بن سیّار همراه پدران خود، از سلطة داعی الحق، حسن بن زید علوی - امام زیدیّه در طبرستان - گریختند و به سامرّا نزد امام حسن عسکری علیه السلام پناهنده شدند. حضرت این تفسیر را بر آنها املا فرمود، آن دو می گویند: پدران ما شیعة امامی بودند و در شهر استرآباد [گرگان] زیدیها غالب بوده و ما تحت حاکمیّت امام زیدیّه بودیم. او به اندک بهانه ای شیعیان را به ...
امام حسن عسکری علیه السلام از نگاه استاد مطهری (ره)
با حضرت روبرو می شدند وضع عجیبی داشتند، نمی توانستند در مقابل ایشان خضوع نکنند، که در این زمینه داستانی را محدث قمی در کتاب الانوار البهیه از احمد بن عبید الله بن خاقان، پسر وزیر المعتمد علی الله، و او از پدرش نقل می کند در حالی که خودش هم حضور داشته است. داستان فوق العاده عجیبی است که وقت گفتنش را عجالتا ندارم. علت عمده این که اینقدر امام شدید تحت نظر بود این بود که این مطلب شایع بود و می ...
کمپین بیعت با امام زمان(عج) با قرائت دعای عهد و فرج
...، و تجدیدکننده آنچه از احکام کتابت تعطیل شده، و محکم کننده آنچه از نشانه های دینت و روشهای پیامبرت (درود خدا بر او و خاندانش) رسیده است، و او را قرار ده، خدایا، از آنان که از حمله متجاوزان، نگاهش داری، خدایا پیامبرت محمّد (درود خدا بر او و خاندانش) را به دیدار او، و کسانی که بر پایه دعوتش از او پیروی کردند شاد کن، و پس از او به درماندگی ما رحم فرما، خدایا این اندوه را از این امت به حضور آن حضرت برطرف کن، و در ظهورش برای ما شتاب فرما، که دیگران ظهورش را دور می بینند، و ما نزدیک می بینیم، به مهربانی ات ای مهربان ترین مهربانان. ...
دهم ربیع الاول : سالگرد ازدواج پیامبر اکرم (ص) با حضرت خدیجه (س)
پاره ای از شرافتهای این فرخنده روز اشاره نمودیم لکن باز اشاره اجمالی (نسبت به پاره ای از آنچه گفتیم) باکی نخواهد داشت. لذا گوئیم: فطانت و درایت هیچ فردی از رعایا بلکه بسیاری از انبیاء و اولیاء – صلوات الله و سلامه علیه و آله و علیهم اجمعین – نمی رسد که به کُنه فضایل رسول خدا(ص) در رسد و اخبار مستفیضه و وارده به این گویا است که هر پیمبری را جز پیمبران مرسل توان حمل پاره ای از مقامات آل ...
بعد از ظهور حضرت مهدی(عج) چه مدت زمان طول خواهد کشید تا حکومت عدل برقرار شود؟
دانشمندان شیعه و اهل سنت از پیامبر خدا (ص) روایت کرده اند. 5 چنین شخصیتی بعد از رحلت رسول خدا (ص) همواره از شیعیان و ارادتمندان امام علی (ع) بود و در جنگ صفین در رکاب آن حضرت به شهادت رسید. در مقابل افرادی چون ابوجهل و دیگر کفار که همیشه در کوچه و بازار پیامبر (ص) را می دیدند، از شناخت آن حضرت نصیبی نداشتند و همواره به دنبال آزار و اذیت و حتی در صدد کشتن آن حضرت بودند. همچنین بودند کسانی که امام ...
بشریت بخواهد یا نخواهد پیروزی با اسلام است
به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس ، آیت الله محمد محمدی گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری در اختتامیه سومین جشنواره بین المللی شعر حوزه (اشراق) ویژه شاعران حوزوی فارسی زبان به بیان سخنانی در خصوص فرارسیدن سالروز ولادت با سعادت پیامبر اعظم(ص) پرداخت و گفت: بهترین مُعرّف حضرت رسول(ص) مولا علی (ع) است، در حدیثی داریم که پیامبر اکرم (ص) به ایشان فرمود: یا علی، نشناخت خدا را آن طور که ...
فعالیت در فضای مجازی از منظر قرآن
طبق قرآن بود، از ماست. اگر یک چیزی از ما نقل شد که ضد قرآن بود، قبول نکنید. حدیث را باید تحقیق کرد. احادیث دروغ بسیار است. وقتی آیه نازل شد که بعضی از مردم جانشان را در راه خدا فدا می کنند: وَمِنَ النَّاسِ مَن یَشْرِی نَفْسَهُ ابْتِغَاءَ مَرْضَاتِ اللَّهِ (بقره/207) معاویه گفت هر کس بگوید این حدیث در شان ابن ملجم است، من به او جایزه می دهم. از معاویه پول گرفتند و آیه ای که در شأن حضرت علی(ع) نازل ...
چگونه جامعۀاسلامی برای عصر غیبت آماده شد؟
می آورد. آن گاه عرض کردم: ای فرزند رسول خدا! امام و خلیفة بعد از شما کیست؟ حضرت علیه السلام فوراً از جا بلند شده داخل اطاق شد و در حالی که کودکی به مانند پارة ماه با حدود سه سال بر شانة خود داشت بر من وارد شد، و فرمود: ای احمد بن اسحاق! اگر کرامت تو نزد خداوند عز وجلّ و نزد حجت های خداوند نبود، این فرزند را بر تو عرضه نمی کردم، او هم نام رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم و هم کنیة ...
فرهنگ در رسانه
، آثاری که اصلا شایسته این جایزه نیستند اما به دلایل سیاسی یک فیلم را انتخاب می کنند و مورد تقدیر قرار می دهند . احتمال می دهم که برخی دلایل سیاسی و مذهبی در انتخاب نشدن فیلم محمد رسول الله ( ص ) نیز دخیل بوده است . به هر حال باید کمی زمان بگذرد تا ببینیم چه دلایلی پشت پرده است . جنتی در پاسخ به سوالی درباره اینکه برنامه ای برای بازگشت بهرام بیضایی به وطن و فعالیت او در ایران وجود دارد یا خیر، هم به ...
عروس شیطان!
) گفتم : چرا شراب حرام شده است ؟ امام صادق (علیه السلام) فرمود: خداوند شراب را بواسطه اثرات و تباهی آن حرام کرده است (از نظر دین کسی که شراب خورده از خدا دور میشود و در گناه کردن بی باک میشود و از نظر علم پزشکی هم شراب ضررهای بسیاری برای بدن انسان دارد ) زیرا شراب موجب لغزش میشود و نور انسانیت انسان را میبرد و جوانمردی را در انسان ویران میکند و انسان را به مرتکب شدن گناهان و خونریزی و زنا وادار می کند ...
علمای اسلام همواره از شعر و شاعری استقبال کرده اند
به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در تهران، حجت الاسلام و المسلمین محمدی گلپایگانی، عصر امروز در اختتامیه سومین جشنواره شعر حوزه و رونمایی از کتاب رواق اشراق با تبریک نهم ربیع الاول و ایام ولادت رسول گرامی اسلام(ص) گفت: امیرالمومنین(ع) بهترین معرف حضرت رسول (ص)، است. پیامبر(ص) در حدیثی به علی (ع) فرمود "یا علی جز من و تو کسی خدا را آن طور که باید نشناخت و من را آن طور که باید جز خدا و تو کسی نشناخته ...
نکات کلیدی آخرین نامه امام(عج) به نائب چهارم
شیعیان قصد اقامه نماز بر پیکر مطهر امام حسن عسکری(ع) دارند، جعفر برادر امام تصمیم می گیرد بر پیکر امام(ع) نماز بخواند، آنگاه یک کودک 5 ساله که تا کنون تنها عده کمی او را رویت کردند، حاضر می شود و خاطب به جعفر می گوید: عمو جان من بر شما سزاوارترم بر اقامه نماز بر پدرم، خب! چگونه جعفر به راحتی می پذیرد و این ادعا را قبول می کند!؟ مراسم تدفین و تغسیل بدن امام حسن عسکری(ع) مانند رسول خدا(ص ...
کسی که وجوهات نمی دهد، قارونی عمل می کند/ عقل عملی نجات بخش انسان از جهنم است
این حبل الهی، قرآن، اهل بیت (ع) هستند. آیت الله جوادی آملی گفت: اگر یک طرف طناب در دست خداست انسان آن را بگیرد غدیری می شود به همین دلیل فرمودند اعتصام به آن داشته باشید که برخی افراد آن را می گیرند و اقرا وارق می شوند و برخی نیز می گیرند که حداقل نیفتند. صاحب تفسیر تسنیم بیان کرد: مطالب علمی ما نیز به نحو تجلی و حبل آویخته در قوس صعود و نزول است منتهی ما در مرحله پایین با ...
این افراد در زمره صدیقین و شیعیان واقعی علی بن ابی طالب (ع) هستند
، جزء ایمان عمیق و اعتقاد صحیح و معرفت و راهیابی به مقام قرب الهی است، نشانه آن نهایت تسلیم در برابر فرمان های خدا و اطاعت از او و کمال خشوع و خضوع در برابر عظمت او می باشد، به گونه ای که انسان خود را همچون افتادن قطره ای در اقیانوس، فنای در ذات مطلق الهی بنگرد و خود را هیچ و صفر بداند، و هیچگونه چون و چرا در برابر حق نداشته باشد، همه چیز را برای او بخواهد و در مسیر رضای الهی گام بردارد. بر این ...
امنیت جامعه قبل از ظهور حضرت حجت (عج)
.... همچنین رسول خدا (ص) می فرمایند: سوگند به آن که جانم در دست او است، دنیا به پایان نمی رسد تا آنکه زمانی فرا رسد که مرد هنگام عبور از گورستان، خود را روی قبر انداخته، می گوید: ای کاش من به جای صاحب این قبر بودم. در حالی که مشکل او بدهکاری نیست، بلکه گرفتاری ها و فشار روزگار و ظلم و جور است. حذیفه صحابی از پیامبر (ص) نقل می کند: به یقین زمانی بر شما فرا می رسد که انسان در آن ...
حضرت خدیجه (س) اولین شیعه علی (ع)
اسد می گریی؟ رسول خدا فرمود: [چه کسی جای خدیجه را می گیرد] روزی که شما مرا تکذیب کردید، مرا تصدیق کرد. روزی که کفر ورزیدید به من ایمان آورد و هنگامی که شما نازا بودید او برایم فرزند آورد. عایشه گفت از آن پس همواره خودم را با بیان خوبی های خدیجه به پیامبر صلی الله علیه و آله نزدیک می کردم. آخرین مال اموال حضرت خدیجه علیهاالسلام به عنوان ابزاری مناسب از همان ابتدا در خدمت ...
هشدار! مراقب جلیس های امروزی خود باشید! + صوت
توانم ترک کنم، گرفتار و بیچاره شدم. حزن طولانی که در روایت بیان می کند، همین است. شیطان می گوید: تو را به جایی می کشم که از خودت، بدت بیاید. امّا چقدر بد است که تو انسان، مانند حیوان و پست تر بشوی! و به تعبیر عامیانه؛ این ابلیس ملعون، به ریش ما بخندد و بگوید: من، همین شما مدّعیان را که ادّعا می کردید، ما خلیفة الله و اشرف مخلوقاتیم، با وسوسه به کجاها بردم و حالا حزن و اندوهش را تحمّل کنید ...
صله رحم محور جشن شب یلدا/ آیین های مردم همدان در شب یلدا سرشار از مفاهیم دینی است
کل میراث فرهنگی در ادامه تبیین رسوم شب یلدا به تنقلات و خوراکی های این شب اشاره و تشریح کرد: در گذشته خوراکی های شب یلدا حاصل زحمت و تلاش کدبانوی خانه بود که از تخمه هندوانه و خربزه هایی که قبلتر نگاه داشته و تفت داده بود، تا کشمشی که غالبا در زیرزمین خانه خشک شده بود همه جزء شب چره یلدا مورد استفاده قرار می گرفت و حتی هندوانه و دیگر میوه های این شب از حدود یک ماه قبل در خانه ها نگهداری می شد و در ...
برکات ظهور در کلام اهل بیت (ع)
ستم نمی کند. بدیهی است حکومتی که در مدتی کوتاه، بر دشواری ها چیره شود و نابسامانی ها را از بین ببرد و با برچیدن ناامیدی از دل ها، بذر امید در آنها بکارد، از پشتیبانی مردمی برخوردار خواهد شد. از این و، در روایات از پیوند مردم با امام (عج) و علاقه آنان به آن حضرت (عج) با سخنان دلپذیری یاد شده است. رسول خدا (ص) می فرمایند: مردی از امت من قیام می کند که مردم زمین و آسمان او را ...
دلایل عقلی و نقلی زنده بودن امام زمان(عج) چیست؟
به تو نشان نمی دادم. بدان که این کودک همنام و هم کنیه رسول خدا است و همان کسی است که زمین را پر از عدل و داد خواهد کرد. [17] معاویه بن حکیم، محمد بن ایوب و محمد بن عثمان بن سعید عمری می گویند: ما یک گروه چهل نفره در خانة امام حسن عسکری(ع) جمع شده بودیم، حضرت فرزندش امام مهدی را به ما نشان داد و فرمود: این امام شما و جانشین من است . [18] علی بن بلال، احمد بن هلال، محمد بن ...
بیا که نوای دل انگیز توحیدت را با گوش جان شنواییم/ جانها، شورانگیز از یاد دلربای توست
باره مطلبی از شما سؤال کنم که خود بدان داناتر از من هستی. امام به او فرمود: بنشین عثمان! عثمان ناراحت و خشمگین برخاست تا خارج شود. امّا آن حضرت فرمود: کسی بیرون نرود. هیچ کدام از ما بیرون نرفتیم. تا پس از ساعتی که امام، عثمان را با صدای رسا ندا داد. عثمان روی پاهایش برخاست. امام فرمود: آیا شما را به خاطر مطلبی که آمده اید، آگهی دهم؟ همه گفتند: آری ای فرزند رسول خدا! فرمود: شما آمده اید تا درباره ...