سایر منابع:
سایر خبرها
ساختار اندیشه فقهی محقق اردبیلی در زبدةالبیان (2)
الهی است به همین خاطر حضرت موسی با اطمینان به زنده بودن خود، آمیزش کرده است وگرنه انسان های عادی که از لحظه ای دیگر از حیاط خود خبر ندارند جائز نیستند چنین چیزی را به عنوان مهریه قرار دهند. به این صورت نقطه دوم ابهام در سخن محقق اردبیلی به عنوان محل تأملی که ذکر نمود آشکار شد. 4-2-2. شرایط و احکام عقد نذر دومین مبحثی که در موضوع عقود انتخاب کردیم بحث نذر و احکام آن است قرآن ...
پیچ و تاب های فلسفه
.... مسئله دیگری که بر آن تکیه شد تحلیل ترکیبی بود. کواین با این تقسیم بندی مخالف و معتقد بود وقتی بخواهید در فیزیک نتیجه بگیرید اصول فیزیکی، ریاضی و استدلالی مصالح ما هستند، این سه هم بسته اند. اگر استدلالی کردیم و غلط از آب در آمد کدام یک باید زیر سؤال برود؟ فیزیک، ریاضی یا منطق؟ همه می تواند زیر سؤال برود. حتی منطق می تواند زیر سؤال برود همان طور که در مکانیک کوانتوم یکی از اصول اساسی ...
ضرورت و اهمیت عزاداری برای امام حسین(ع)
که جان خویش را در راه خدا از دست داده اند از شعایر الهی است؛ زیرا انسان را به یاد خدا می اندازد و به هم نوایی اجتماعی با جنبش آن شهیدان می انجامد. هم نوایی با فریاد جان باختگان راه حق، شرکت در حماسه آنان و زنده داشتن نام و یاد ایشان است که خشنودی خداوند را در پی دارد. هم چنین آیات دیگری وجود دارد که پیشینه عزاداری را بیان می کند. برای نمونه، در سوره یوسف، از عزاداری و اندوه یعقوب در فراق ...
ساخت مصلای یزد و درخواستی به جا
رضا سلطان زاده مدیر مسئول هفته نامه آیینه یزد سرمقاله شماره های 297 و 424 آیینه یزد با عنوان آیا با وضعیت موجود، احداث مصلی یک ضرورت است و بار دیگر احداث مصلی و نیازهای ضروری تر مبنی بر اینکه در حال حاضر و موقعیت کنونی نیازی به ساخت و احداث مصلی در یزد نیست مطالبی به اطلاع خوانندگان آیینه رسید. در روزهای اخیر عده ا ی از روحانیون، مهندسان شهرسازی و متخصص در امور ثبتی و ساختمان سازی، فعالان سیاسی، فرهنگیان و برگزارکنندگان مراسم مذهبی حضوری و یا تلفنی نه تنها مراتب تشکر خود را اظهار نموده و نویسنده را مورد لطف قرار داده اند بلکه همگامی و همراهی فکری و نظری خویش را به ویژه در ارتباط با موارد دهگانه مندرج در شماره 424 در این زمینه اعلام نمودند. علاوه بر نشر و چاپ هفته نامه، آن مقاله طبق معمول عیناً در چندین سایت منتشر شد و یکی از کاربران که خط و سلیقه سیاسی وی با نویسنده متفاوت می باشد به شرح زیر اظهار نظر نموده است: با سلام جدای از اینکه بنده با آقای سلطان زاده زاویه فکری داریم، اما به نظر می رسد این مطلبشان درباره مخالفت با طرح احداث مصلای یزد بجاست چرا که ظرفیت بالای مسجد ملااسماعیل را کمتر شهرهایی از آن برخوردارند و رها شدن آن در آینده اسراف و بلکه تبذیر و ناسپاسی است و اگر محل ترمینال سابق به مجموعه فرهنگی تفریحی و فضای سبز تبدیل شود مناسبتر است و با نگاهی به اتراق بسیاری از مردم که شب ها در میدان امام حسین (ع) انجام می دهند داشته باشیم این ضرورت بیشتر احساس می شود و این مجموعه می تواند جایگزین چنین شب نشینی های خانوادگی باشد که رفت و آمد به چنین میدانی بسیار خطرناک هم می باشد. متأسفانه بعضی از کارشناسان متناسب با نظر بعضی از مسئولین که از پختگی کافی برخوردار نیستند، طرح هایی را ارائه می دهند که جامع الاطراف نیست. 1 یکی از کارشناسان مسلمان و متعهدی که بیش از 30 سال در اداره ثبت اسناد انجام وظیفه نموده و با وضعیت اکثر زمین های یزد آشناست اظهار می داشت: فردی را می شناسم که مسائل مربوط به زمین ترمینال را برای ساخت مصلی دنبال می کرد، دوستانه به او گفتم: فلانی! به صلاح و مصلحت فرد متدینی همانند شما نیست که این موضوع را پیگیری کنید چون بخشی از زمین مورد بحث به منظور دیگری واگذار گردیده و نمی تواند محل عبادت و مسجد مسلمانان باشد!! در این شماره درج ترجمه بعضی از آیات قرآن مجید و نقل احادیثی از معصومان بزرگوار- که درود خدا بر همه آنها باد،- تنها به منظور تذکر و یادآوری محترمانه و مودبانه به مشاوران و اطرافیان نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه یزد و استمداد از ایشان جهت صدور دستور برای بررسی سه مقاله آیینه یزد در این زمینه می باشد. نگارنده با توجه به تحقیقاتی که به عمل آورده و از بسیاری افراد نظرخواهی نموده مناسب می داند که مساله را در حد گفتن و نوشتن و به سمع و نظر مردم و مقامات اداری و روحانی رساندن و در تاریخ جراید استان و کشور ثبت و ضبط کردن و درخواست ارسال جوابیه نمودن پی گیری نماید. خداوند بزرگ در آیه شریفه 86 سوره نساء می فرماید: و هنگامی که کسی به شما تحیت گوید پاسخ آن را به گونه ای بهتر بدهید یا (لااقل) به همان گونه پاسخ گوئید، خداوند حساب همه چیز را دارد. عده ا ی از مفسرین ذیل این آیه آورده اند: آیه شریفه یک حکم کلی درباره پاسخ گویی به هر نوع اظهار محبتی اعم از لفظی و عملی می باشد و نیز در احادیث وارد شده سواره بر پیاده و آنها که مرکب گران قیمت تری دارند به کسانی که مرکب ارزان تر دارند سلام کنند و گویا این دستور یک نوع مبارزه با تکبر ناشی از ثروت و موقعیت های خاص مادی است و این درست نقطه مقابل چیزی است که امروز دیده می شود که تحیت و سلام را وظیفه افراد پائین تر می دانند و شکلی از استعمار و استعباد و بت پرستی به آن می دهند و لذا در حالات پیامبر گرامی اسلام(ص) می خوانیم که آن حضرت به همه حتی به کودکان سلام می کردند البته این سخن منافات با دستوری که در بعضی از روایات وارد شده که افراد کوچکتر از نظر سن بر بزرگترها سلام کنند ندارد، زیرا این یک نوع ادب و تواضع انسانی است و ارتباطی با مسئله اختلاف طبقاتی و تفاوت در ثروت و موقعیت های مادی ندارد 2 جواب دادن به نامه نیز همانند جواب سلام واجب می باشد و از قول حضرت امام صادق(ع) نقل شده است که آن جناب فرمودند: جواب دادن به نامه واجب است مانند جواب سلام و آنکه به سلام آغاز کند به خدا و رسولش نزدیکتر است. 3 راقم این سطور بنا ندارد زمامداری و دوران حکومت رسول گرامی اسلام(ص) و حضرت علی بن ابیطالب(ع) را با دیگر حکومت ها مقایسه نماید اما عملکرد و دستورات آنها باید سرمشق و الگوی رفتار دولتمردان و مسئولان باشد چون در مورد رسیدگی به زندگی نیازمندان نیز سفارش اکید شده است. در تاریخ اسلام می خوانیم که امیرالمومنین علی(ع) هم همچون حضرت پیغمبر(ص) ساده می زیستند و خفیف الموونه بودند. در حدیثی که اهل تسنن هم نقل کرده اند آمده است که عمربن الخطاب در شرائط خاصی وارد اتاق پیغمبر اکرم(ص) شد آنگاه که حضرت از قصه زن هایشان اعراض کردند و آنها را مخیر کردند بین طلاق و صبر کردن به زندگی ساده. عده ای از زن ها گفتند ما خیلی وضعمان، وضع ساده ایست از این غنائمی که به دست می آید به ما بدهید. حضرت فرمودند صبر کنید و بسازید و اگر نمی خواهید من حاضرم شما را طلاق بدهم و یک چیزهایی هم به شما بدهم همه گفتند نه، ما به زندگی ساده می سازیم... 4 عده ای که نظریه مدیر مسئول آیینه یزد را قبول دارند، می گویند زمینی که می خواهند در آن مصلی احداث نمایند باید از جهت شرعی و قانونی موضوع به طور کامل مورد بررسی و مداقه قرار بگیرد و علاوه بر آن معتقدند در حال حاضر تامین خوراک و مسکن، جهیزیه برای دخترانی که به علت مشکلات مالی نمی توانند ازدواج کنند، حمایت و پشتیبانی از فرزندان بدسرپرست یا بی سرپرست، رسیدگی به زندگی خانواده های زندانیان، احداث و مقاوم سازی هزاران کلاس مورد نیاز در استان، مساعدت برای درمان بیماران، سر و سامان دادن به زندگی زنان بدسرپرست، کمک به دانش آموزان مستمند و یتیم، احداث نمازخانه برای مدارس و ساخت مسجد برای دهها مجتمع مسکونی که فاقد نمازخانه می باشد، حمایت از خانواده های مستضعف و از کارافتاده و معتاد و تامین رفاه نسبی شهروندانی که با مشکلات فراوان دست و پنجه نرم می کنند و نظایر آن نسبت به ساخت مسجد و مصلی در یزد اولویت دارد و از همه مهمتر آمار نمازگزاران در چندین سال اخیر نمایانگر این است که تا سال های آینده مردم در روزهای جمعه و اعیاد مذهبی با مشکلی از نظر مکان تجمع روبرو نیستند و با رفت و آمد هفتگی در خیابان های اطراف مسجد ملااسماعیل خاطرات دوران نهضت و انقلاب اسلامی در یزد نیز زنده خواهد ماند. به ویژه که تعداد زیادی از نمازگزاران می توانند پیاده یا با دوچرخه و موتور برای شرکت در نماز جماعت در مسجد حاضر شوند. در تعلیمات دینی آمده است که در حرکت های انسان سازانه بیشترین توجه خویش را به نسل جوان معطوف دارید چه اینکه جوانان قابل ساخته شدن هستند و قلب آنان حساس و پذیرنده است و از چیزهای دیگر خالی است و شما می توانید بذر حقایق و تعالیم والا را در آن بیفشانید و بیشترین کار را درباره جوانان انجام دهید. و این هدف جز با تصحیح شکل زندگی و سالم سازی روابط اقتصادی، هرگز امکان پذیر نیست و تا به این مساله اصلی (که از اهداف عمده و اساسی پیامبران(ص) است و ما مدعی هستیم که جامعه و نظام ما جامعه و نظام انبیایی و دینی است) توجهی درخور نشود و به سطح عمل در نیاید سخنرانی ها، خطبه ها، سمینارها و وعظ ها و فلسفه ها درس های اخلاق و... هیچکدام کارساز نیست بلکه می توان گفت اتلاف وقت است و مایه از دست دادن فرصت و تضعیف توانائی های دین و گذاشتن مسائل غیراصلی در جای مسائل اصلی. از حضرت علی(ع) روایت شده است که فرمود: همه کسانی که در شهر کوفه زندگی می کنند زندگیشان به خوبی تامین است پایین ترین افراد نان گندم می خورند، خانه دارند و از بهترین آب آشامیدنی استفاده می کنند. ملاحظه کنید، پیشوای بزرگ موحدان و دنیا فراموشان تاریخ چگونه با واقعیات زندگی مردم واقع گرایانه برخورد می کند و هنگامی که می خواهد از موفقیت حکومت دینی خویش سخن بگوید به هیچ امری دیگر توجه نمی کند مگر تامین زندگی مادی مردم و رفاه نسبی همه افراد و خانوارها. 5 کارمندان و مدیران ذیربط در ادارات مختلف و نهادها و سازمان هایی که به نحوی با این قضیه و غیر آن درگیر خواهند بود به خوبی می دانند هر فرد، مسئول کارهای خود می باشد و به اصطلاح با یک چشم بر هم زدن دوران مدیریت ها تمام می شود و در نهایت پاسخگویی برای کسانی که اصول را رعایت ننموده اند باقی خواهد ماند. گاهی نیازی به لباس مبدل و گشت و گذار و درد دل مردم شنیدن و با آنها سخن گفتن هم نیست عموم شهروندان به راحتی خبرها را به اطلاع یکدیگر می رسانند. عملکرد مدیران یزدی و غیریزدی از گروه های مختلف از سی ، چهل سال پیش تاکنون در دارالعباده نقل محافل و مجالس و ورد زبان هاست آنها که روش خدا پسندانه ای در پیش گرفته بودند توانستند نام نیکی از خود به یادگار بگذارند و افرادی که خدای ناکرده برابر با ضابطه گام بر نداشته اند عملکرد و خاطراتشان در چشم و دل شهروندان باقی است. از پروردگار یکتا درخواست می نمائیم همه را موفق بدارد تا مطابق با شرع و قانون اقدام نمائیم. به امید آن روز مدیرمسئول پی نوشت ها: 1- سایت یزد فردا ، 9/6/1394، اظهار نظر آقای علی اصغر باقری 2- تفسیر نمونه ، جلد 4، صفحه 46، چاپ 1355، دارالکتب الاسلامیه 3- اصول کافی ، جلد 4، صفحه 503 4- سیره نبوی ، استاد شهید آیت ا... مرتضی مطهری، صفحه 57 5- الحیاه ، علامه محمدرضا حکیمی، جلد سوم، صفحه 58 و 59 ...
شرح مختصری از زندگی امام رضا (ع) / از ولادت تا شهادت
پیروی کنیم و از همان روش درس بیاموزیم. در اینجا به چند نمونه از نکاتی که تاریخ نویسان در این زمینه مورد توجّه قرار داده اند اشاره می کنیم... شبها کم می خوابید و بیشتر شب را به عبادت می پرداخت. بسیاری از روزها را روزه می گرفت. سجده هایش بسیار طولانی بود. قرآن بسیار تلاوت می کرد. به نماز اول وقت پایبند بود. بجز هنگام نماز هم به مناجات به خدا انس داشت. ...
روز خبرنگار و تعالیم اسلامی
را تقدیم عزیزان نمایم . ان شاء الله برگ سبزی باشد تحفه درویش. در این پژوهش چهار هدف اصلی در نظر گرفته شده بود که عبارت بودند از : ارائه الگو و مدلی از اطلاع رسانی بر مبنای تعالیم اسلامی واکاوی نوع اطلاع رسانی در داستان های قرآنی نظیر داستان قوم لوط باید ها و نبایدهای قرآنی در اطلاع رسانی حوادث و وقایع مقایسه هنجارهای اخلاقی احصاء شده با نظریه پروفسور مولانا در بحث ...
سفرنامه اربعین حسینی از زبان یک خبرنگار
ستون ببرید تا احساس توان ونیرو کرده و احساس عقب ماندگی نکند و تند برود این کار را در این جا هم می توان انجام داد. بروید علم را بگیرید و بروید. میثم: همه این جا دیدنی است انسان دوست دارد همه چیز را ببیند. مثلا غذاهای دیدنی دارند. (ای شکمو) میثم: اگر فرض کنیم حداقل 10 میلیون کمِ کم در اربعین به صورت پیاده حرکت کنند و سه روز در راه باشند. هر کدام از این افراد سه وعده غذایی می خواهند. می ...
خودکار بیک چگونه و توسط چه کسی به ایران امد!!حکایت خواندنی و پرماجرای بیک!!
بازار علی اکبر به دلیل شرایط اقتصادی خانواده کسب علم را پس از ششم ابتدایی رها کرد و از سال 1321 به کار در حجره پدر مشغول شد. او از 12 سالگی کار در بازار را آغاز کرد تا سال 1328 که قصد عزیمت به سربازی کرد 8 سال سابقه فعالیت داشته باشد. در این سال ها او گاهی مسئولیت حجره عمویش را نیز برعهده می گرفت و به او در بازار کمک می کرد. علی اکبر بعدها تحصیل را به صورت شبانه دنبال کرد و چند دوره کلاس آموزش ...
خبرنگار دروغ نمی گوید، تهمت نمی زند و مسخره نمی کند (2 نظر)
رضا سلطان زاده مدیر مسئول هفته نامه آیینه یزد دانایان علم لغت کلمه نبأ را به خبری می گویند که محتوا و فایده مهمی دارد و صریح و آشکار و خالی از هر گونه کذب و دروغ است. هم چنین خبری که مهم و دارای فایده باشد و انسان نسبت به آن علم یا ظن غالب پیدا کند .1 بنابراین خبرنگار باید راستگو، مخلص، و بدون وابستگی به این یا آن گروه، دسته و انجمن حقایق را بنویسد ضمناً عالمان و بزرگان را عقیده بر این است اگر فقیهی برای یافتن حکم خدا کوشش کند و آن را به دست آورد دو پاداش دارد اما اگر زحمت بکشد، تلاش کند و در پیدا کردن حکم خطا کند خداوند یک پاداش به او می دهد. در این روزگار اگر مطالب بعضی از سایت های یزد را اعم از این که مجوز داشته یا نداشته باشد و از بیت المال یا سرمایه اشخاص اداره شود مرور کنیم می بینیم عده ای از نویسندگان آن به بعضی از افراد روحانی و غیر روحانی، مسئول شهر و منطقه از جمله بالاترین مقام اجرایی استان اهانت نموده و آنان را با کلمات زشت و دور از ادب و انصاف مورد خطاب قرارداده و یا بخشی از عملکرد آنها را با عباراتی زننده و بدور از ادب و اخلاق نویسندگی نقد نموده و یا یکی از همراهانشان را شعبان بی مخ اصلاح طلبان نامیده و برخی از مخالفان سیاسی خود را پادوی دیگران لقب داده اند. به سخره گرفتن، اتهام رانت خواری، سوء استفاده از بیت المال و گاه توهین به اکثریت رای دهندگان جامعه ساده ترین و روان ترین افترا و تهمتی است که به مخالفان سلیقه و مشی سیاسی خویش روا می دارند لازم می داند نظر خوانندگان آیینه را به فرازهایی از آن مطالب جلب نماید. مراسم روز شانزدهم آذر در سراسر کشور به عنوان روز بزرگداشت مقام و منزلت دانشجویان مبارز علیه استکبار برگزار شد و در دانشگاه شریف نیز رئیس دولت سخنران مراسم این روز بود اما متأسفانه سخنان جناب ایشان نه در شأن رئیس دولت بود، نه در شأن یک روحانی و سخنران دینی بود و نه حتی در شأن دانشجویان. ... ای کاش رئیس دولت جمهوری اسلامی به جای بیان حرف های مبهم و چند پهلو و صف کشی خطرناکش و به جای بازگشت تهوع آور به انتخابات سال 92 و به جای دروغ هایی که گفت به موضوع اصلی مراسم می پرداخت و به جای اشتباه گرفتن مراسم روز دانشجو با میتینگ انتخاباتی به بیان وظیفه جوانان ایرانی برای پیشبرد اهداف انقلاب می پرداخت و از این که مبادا جوانان غربی از ما پیشی بگیرند و زودتر به مقصد برسند برحذر می داشت. سایت مذکور درباره یکی از روحانیون و محققان ساکن قم می نویسد: گاهی اتفاق می افتد که شخص کم مایه ای به اتکای محفوظات و مسموعاتش در غیر موقع و مورد معین اظهار فضل می کند که کمترین ار تباطی با موضوع مورد بحث ندارد. یعنی کسی نا به هنگام و در جای نادرست چیزی بگوید که گرچه ممکن است درست باشد، ولی کم ترین ارتباطی با موضوع مورد گفت و گو ندارد. پاسخ عقلا و ظرفای مجلس به این زمره از مردم این است که: دعا بلدی ولی، سوراخ دعا را گم کردی، یعنی چیزکی حفظ کرده ای ولی نمی دانی کجا مصرف کنی. اینها را نوشتم تا بگویم زیاد داریم و می شود! که در این زمانی که اسباب دانایی بیشتر و در دسترس تر است بازهم سوراخ دعا گم شود. حتی مثلا یک شخصی که لباس روحانیت را هم دارد یادش برود علمش را کجا گذاشته است و این علم را نبرد با خودش در جلسه ای بسیار مهم!... این دست اقدامات از سوی روزنامه های جریان معلوم الحال در حالی صورت می گیرد که پیش تر نیز برخی از نهادهای امنیتی و نظارتی استان با احضار مدیران این نوع رسانه ها از آن گونه اقدامات برحذر داشته و کارت زرد اعطا کرده است که حال باید دید پس از اقدام جدید این روزنامه هدایت شده مسئولین نظارتی و امنیتی چه اقدامی انجام خواهند داد... (خبرنگار در این بخش اکثریت رای دهندگان سال 92 را معلوم الحال نامیده و در مورد اعطای کارت زرد هم به دروغ متوسل شده است.) در سوابق رئیس دولت اصلاحات که با سوابق ننگین خود در فتنه سال 88 عنوان ضلع سوم فتنه را یدک کشید همین بس که رهبر معظم انقلاب نیز وی را باغی بر نظام دانسته و از ملاقات وی امتناع می کنند. شگفت آنکه این گروه از نویسندگان واقعیت های جامعه را نادیده می گیرند و به اظهارنظر فعالان سیاسی و آگاهان و انقلابیون با سابقه و دلسوزان جامعه توجه نمی کنند. به عنوان نمونه : حجت الاسلام والمسلمین علی اکبر ناطق نوری در مراسم شب هفتم رحلت ابوالشهداء عبدالوهاب شاه حسینی که در تکیه نیاوران برگزار شد، با اشاره به ویژگی های شیعیان اظهار داشت: روزی به کسی که خود را ذاکر امام حسین (ع) می نامید گفتیم آیا تو با این همه بددهنی و فحش های بد که از دهانت بیرون می آید ذاکر امام حسین (ع) هستی؟ او پاسخ داد بالاخره امام حسین (ع) چهار تا لات و چاقوکش می خواهد؛ ما هم یکی از آنها!... وی با قرائت این حدیث از امام صادق(ع) که می فرمایند گروهی می گویند که من امام آنها هستم. به خدا قسم که من امام آنها نیستم. خدا لعنتشان کند، هر چه من پرده پوشی می کنم، آنان پرده دری می کنند. من می گویم: چنین و چنان، آنان می گویند: مقصودش فلان و بهمان است. من در حقیقت امامِ کسی هستم که اطاعتم کند ، اظهار داشت: امروز در جامعه ما مقام معظم رهبری یک رهبر شجاع، آزاده، هوشمند و حاضر هستند؛ ایشان بارها گفته اند کسی از طرف من صحبت نکند و نگوید آقا فلان حرف را زده است؛ من اگر نظری دارم خودم می گویم؛ آنوقت عده ای کاسه داغ تر از آش به عنوان پیروان ولی فقیه بلند می شوند و جامعه را متشنج می کنند. آنها می گویند مراد آقا این بود و آقا این را فرمودند؛ چند بار پیش آمده که دفتر ایشان این سخنان را تکذیب کرده است! ایشان با وجود اینکه گفته اند صریحا خودم نظر می دهم اما عده ای در فلان روزنامه و سایت این حرف ها را می زنند. 2 حجت الاسلام والمسلمین سید محمود دعایی می نویسد: حقیر جناب خاتمی را مصداق فتنه نمی دانم بلکه او را در آزمون به صحنه آمدن سیاسی در این کشور عنصری می دانم که به انتخاب مردمش خیانت نکرد و در دو دورة سخت، کارنامه ای درخشان از ادب، منطق و فرمانبری از ولایت و از همه مهمتر پاک دستی و خلوص به جا گذارد و در جریان انتخابات 88 به دلیل همسویی و دغدغة خدمت به این نظام و مردم از کاندیدایی که صلاحیتش تأیید شد حمایت کرد. همچنان که آن کاندیدا همچون خود او قبلاً از عالی ترین و مقدس ترین مقام این نظام (ولی امر عظیم الشأن) استجازه کرده بود. حمایت او از آن کاندیدا همچون حضور آن کاندیدا قانونی و مجاز بود و بعد از انتخابات و جریان اعتراضات اولیه، تا زمانی که مقام معظم رهبری سخن فصل را نفرمودند همراهی کرد از آن به بعد در هیچ اقدامی همراهی با معترضین به نتیجة انتخابات نکرد. گرچه از نظر عاطفی تأسف و اندوه خود را از آنچه به انجام رسید دریغ نکرد... با هزینه شخصی ام و نه از مؤسسه اطلاعات، در دفتر کارش و نه در مؤسسه اطلاعات، تولدش و دوام عمر و حضور و خدمتش به اسلام و میهن را در سالروز تولدش جشن بگیرم و این کمترین حق شناسی و ابراز وفاداری یک یار به کاکای نازنینش هست... او پاک دست، پاک چشم، پاک اندیش، منیع الطبع و شریف هست. چون اجدادش شرف خود را به بیگانه نمی فروشد و در جامعه ای که انواع پلشتی ها و بدعملی ها مردم را از انقلاب و آئین دلسرد و دور کرده به دلیل اعتقاد یاران و دوستانش به آرمانهای پاک و مذهبی او را تجسم اسلام رحمانی می دانند و چون او معتقد به آرمانی است به آن آرمان پایبندند. به همین دلیل در یکی از جشنهای تولدش در دفترش گفتم: شما حجت دینداری این جمعید چه آنکه اگر الگوهایی از درک روشن مذهبی و اعتقادی در این جامعه نباشند و اسلام را آنچنان که هست در عمل و بیان عرضه نکنند تندخویی ها و خشونت ها و جفاهای برخی مدعیان، مردم را از دین و دینداری بیزار و منزجر می کند... در روزی که عزیزی از اعضای دفتر مقام معظم رهبری وفاداریم را به خاتمی و نقل سخن ها و اظهارات او را در روزنامه برنتافت و از منظر رهبری اعتراضی داشت نامه ای خصوصی به محضر رهبر و مرادم نوشتم در آن نامه همة عشق و عاطفه و امید و انتظارم در مورد خاتمی را با آقا در میان گذاشتم و این انگیزه وفاداریم به خاتمی و استجازه در ادامه همراهیم با وی را بیان کردم. مراد و ولی امرم بعد از خواندن آن نامه کریمانه و بزرگوارانه فرمودند: من هم مثل تو فکر می کنم اما نه به نرمی دلِ تو! اشک شوق و امیدم جاری شد و از آن روز به بعد کاکایم را غریب نگذاشتم و اگر سخن و مطلبی داشت به دور از هیاهو و جنجال در روزنامه منعکس کردم. همان مقامِ عالی و مسئول در دفتر مجدداً توضیح خواست که متن تقدیمی به محضر مولایم را برایش خواندم. متواضعانه و بزرگوارانه فرمود اگر بین خود و خدایت حجت داری، ادامه بده که تا به امروز ادامه داده ام. 3 حسن ختام مقاله به دستورهای شش گانه ای که خداوند کریم در آیات 11 و 12 سوره حجرات خطاب به پیامبر عظیم الشان اسلام حضرت محمدمصطفی(ص) فرموده اختصاص می یابد و آنها عبارتند از مردم را به سخره نگرفتن عیب جویی، القاب زشت به کار نبردن و گمان بد، تجسس و غیبت نکردن که هر گاه به طور کامل در یک جامعه پیاده شود آبرو و حیثیت افراد جامعه را از هر نظر بیمه می کند، نه کسی می تواند به عنوان خود برتربینی دیگران را وسیله تفریح و سخریه قرار دهد و نه می تواند زبان به عیبجویی این و آن بگشاید و نه با القاب زشت حرمت و شخصیت افراد را در هم بشکند. نه حق دارد حتی گمان بد ببرد، نه در زندگی خصوصی افراد به جستجو پردازد و نه عیب پنهانی آنها را برای دیگران فاش کند. به تعبیر دیگر انسان چهار سرمایه دارد که همه آنها باید در دژهای این قانون قرار گیرد و محفوظ باشد: جان ومال و ناموس و آبرو. تعبیرات آیات فوق و روایات اسلامی نشان می دهد که آبرو و حیثیت افراد همچون مال و جان آنهاست بلکه از بعضی از جهات مهمتر است. اسلام می خواهد در جامعه اسلامی امنیت کامل حکم فرما باشد نه تنها مردم در عمل و با دست به یکدیگر هجوم نکنند بلکه از نظر زبان مردم و از ان بالاتر از نظر اندیشه و فکر آنان نیز در امان باشند، و هر کس احساس کند که دیگری حتی در منطقه افکار خود تیرهای تهمت را به سوی او نشانه گیری نمی کند و این امنیتی است در بالاترین سطح که جز در یک جامعه مذهبی و مومن امکان پذیر نیست. پیغمبر گرامی اسلام (ص) در حدیثی می فرماید: خداوند خون و مال و آبروی مسلمان را بر دیگران حرام کرده و همچنین گمان بد درباره او بردن .4 از درگاه حضرت احدیت عاجزانه استدعا داریم قلم و زبان و بیان ما را در جهت رضای خویش و اعتلای دین و آگاهی و معرفت به گردش درآورد و افکار و اندیشه ها را که در قلم ها متجلی و متبلور می شود از زشتی ها و پلیدی ها و بر ملاکردن عیوب نهفته ای که خداوند دستور پرده پوشی و کتمان داده بر حذر دارد و از پاشیدن بذر یأس و نفاق و دروغ و تهمت برکنار بدارد. در همه احوال به او پناه می بریم و دفع شر خناسان را از حضرتش تمنا داریم. مدیر مسئول پی نوشت ها : 1- شرح و تفسیر لغات قرآن بر اساس تفسیر نمونه ، جعفر شریعتمداری، صفحات374– 375-376 2- آیینه یزد، شماره 434، مورخ 13/8/94 3- خبرگزاری فارس، 21/9/94 4- تفسیر نمونه ، جلد 21، صفحه 185 و 186 ...
شراب حرام نیست!
شما دشمنی و کینه ایجاد کند و شما را از یاد خدا و از نماز باز دارد پس آیا شما دست برمی دارید. صراحتا آن را نهی کرده است. علاوه بر اسلام هیچ آیینی به شرط مصون ماندن از تحریف، شرب خمر را جایز نمی داند. روایتی از امام رضا(ع) نقل شده است که فرمود: ما بعث الله نبیا الا بتحریم الخمر: خداوند هیچ پیامبری را مبعوث نکرد، مگر آنکه شراب را در شریعت او حرام کرد. بنابراین تصور این که حرمت شراب فقط ...
تاریخ را دیدم که نفس زنان از راه رسیده بود
تشویق می کرد. اعمالش را در نهایت خلوص و به دور از ریا انجام می داد تا جایی که کمتر کسی از همرزمان از نماز شب خواندن او اطلاع داشتند. محمود به قرآن عشق می ورزید و از میان آیات شریفه قرآن سوره انشقاق را بسیار تلاوت می کرد. حضور در جبهه محمود علاوه بر فعالیت های فرهنگی از حضور در جبهه های جنگ نیز غافل نبود. چنانکه شهادت یکی از دوستانش به نام مجید ترکمانی در عملیات فتح بستان (طریق ...
اتمام حجّت خداوند بر حقّانیت امیرالمؤمنین (ع) در سوره بقره
کُنْتُمْ صَادِقِینَ [16] سپس علم اسماء ( علم اسرار آفرینش و نامگذاری موجودات) را همگی به آدم آموخت. بعد آنها را به فرشتگان عرضه داشت و فرمود: اگر راست می گویید ، اسامی اینها را به من خبر دهید امام صادق علیه السلام در تفسیر این آیه فرمود: به خدا سوگند ما اسماء الحسنی و نامهای نیک خدای متعال هستیم و خدای متعال هیچ عملی را از بندگان خود نمی پذیرد مگر با معرفت و ولایت ما . [17] ...
تفسیر منسوب به امام حسن عسکری(ع)
عقیق : جریان پیدایش تفسیر شیخ صدوق رحمه الله، نقل می کند: یوسف بن محمّد و علی بن محمد بن سیّار همراه پدران خود، از سلطة داعی الحق، حسن بن زید علوی - امام زیدیّه در طبرستان - گریختند و به سامرّا نزد امام حسن عسکری علیه السلام پناهنده شدند. حضرت این تفسیر را بر آنها املا فرمود، آن دو می گویند: پدران ما شیعة امامی بودند و در شهر استرآباد [گرگان] زیدیها غالب بوده و ما تحت حاکمیّت امام زیدیّه بودیم. او به اندک بهانه ای شیعیان را به ...
عرفان حلقه؛ اغواگری به نام دین و درمان / بخش اول
مسئله پزشکی و بحث های علم چیزی نیست که با دکترای افتحاری قابل حل باشد. اینها باید مدارک علمی را نشان بدهند و در یک فرآیندهای خاص در دپارتمان های علمی بررسی شود و صحت و سقم آن بررسی شود. خود وزارت علوم هم این مسئله را مطرح می کند که مقالاتی که وی به موسسات علمی دانشگاهی ارمنستان و غیره داده، اصلا ارزش ارزشیابی ندارد، یعنی در حد سیکل هم نیست. درباره مسئله خرید مدرک، پرفسور نام آور قضیه را باز می کند و ...
بعد از ظهور حضرت مهدی(عج) چه مدت زمان طول خواهد کشید تا حکومت عدل برقرار شود؟
.... تعریف امامت در نزد دو گروه کاملا متفاوت است. امامت از دیدگاه شیعه مسئله ای کلامی و از اصول دین است؛ زیرا اعتقاد به انتصاب امام از سوی خداوند دارد، ولی اهل تسنن ان را مسئله ای فقهی و از فروع دین می داند؛ چون به انتخاب امام از طرف مردم اعتقاد دارند. در احادیث اسلامی، امامت و امام شناسی جایگاه والایی دارد. پیامبر اکرم (ص) می فرماید: "کسی که بمیرد و امام زمان خود را نشناخته باشد، به ...
مزد رسول خدا چیست | معنای ذی القربی در حدیث نبوی
به گزارش ایکنا، حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی در مراسم محفل انس با قرآن کریم و تجدید بیعت طلاب حوزه های علمیه با امام زمان (عج) که در مسجد مقدس جمکران برگزار شد، با اشاره به حقانیت و اثبات وجود امام عصر (عج) عنوان کرد: خداوند در آیه 101 سوره آل عمران می فرماید: چگونه کافر می شوید، با اینکه آیات خدا بر شما خوانده می شود و پیامبر او در میان شماست ؛ این آیه نشان می دهد که اگر در طول تاریخ فردی ...
نسبت نماز با انفاق
در آیات قرآن نسبتی میان نماز و انفاق بیان شده که بسیار جالب و شگفت انگیز است.هر چند خداوند در آیاتی چون آیات نخست سوره بقره از نوعی ارتباط میان آن دو سخن به میان آورده ؛ ولی در آیات سوره معارج از یک ارتباط تنگاتنگ علی و معلولی سخن گفته که چیزی شبیه متغیرات است بگونه ای که تغییر یکی موجب تغییر دیگری می شود. خداوند در سوره معارج ضمن بیان خصوصیات طبیعی انسان می فرماید:قطعا آدمی حریص و ناشکیبا ...
علت حرام بودن ربا(پرسش و پاسخ)
خدا شمرده نشده است. (بقره 279) پیشرفت غرب به خاطر علم و صنعت است نه به خاطر رباخواری و وجود ربا در سیستم اقتصادی آنها. خداوند قول داده که ربا را محو کند؛ ولی انفاق و صدقات را افزایش دهد: یمحق اللّه الرّبا و یربی الصّدقات (بقره، 276) کلمه محق به معنای نقصان تدریجی است. مُحاق به ماه گفته می شود که در شب های آخر، آن چنان نورش کم می شود که دیده نمی شود. مراد از یمحق اللّه الرّبا آن است که ...
فعالیت در فضای مجازی از منظر قرآن
تبلیغ و ترویج معارف قرآنی استفاده کنند. پایگاه اینترنتی وجود دارد که از طریق آن کتاب ها، فیش ها، نوارها، فیلم ها و هر چه در این چهل سال تبلیغ به دست آورده ایم، به صورت رایگان در اختیار علاقمندان قرار می گیرد. اگر کسی از آن طرف دنیا بخواهد راجع به شب قدر، مطالبی بداند، می تواند با نگاهی به این سایت ببیند که قرائتی درباره شب قدر چه گفته است؟ من سی وشش سال است در تلویزیون هستم و هر سال شب قدر، راجع ...
عروس شیطان!
) گفتم : چرا شراب حرام شده است ؟ امام صادق (علیه السلام) فرمود: خداوند شراب را بواسطه اثرات و تباهی آن حرام کرده است (از نظر دین کسی که شراب خورده از خدا دور میشود و در گناه کردن بی باک میشود و از نظر علم پزشکی هم شراب ضررهای بسیاری برای بدن انسان دارد ) زیرا شراب موجب لغزش میشود و نور انسانیت انسان را میبرد و جوانمردی را در انسان ویران میکند و انسان را به مرتکب شدن گناهان و خونریزی و زنا وادار می کند ...
آراء سیاسی و حکومتی علامه جلال الدین دوانی (830-908 ه.ق)
این طریق احکام و دستورهای او به تکمیل نفوس و ایجاد مصالح میان افراد جامعه منجر شود. چنین شخصی نزد حکما ملک علی الاطلاق خوانده می شود و دوانی از او به امام تعبیر می کند. (9) ایشان به حاکمیت عصر غیبت و اینکه چه کسی می تواند عهده دار آن شود اشاره ای نمی کند و فقط به طرح مباحث شناخت شناسی می پردازد و می گوید شناخت کامل شناختی است که به نحو یقین و کامل به معارف عالم هستی و مراتب آن و تمام ...
وحدت سبب اقتدار مسلمانان و هراس دشمن می شود
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله جوادی آملی، استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم ظهر امروز در دیدار با علما و ائمه جماعات اهل سنت گلستان، با گرامی داشت هفته وحدت، اظهار داشت: معنی وحدت این نیست که ما هیچ کثرتی نداشته باشیم و آن وحدتی نافع است که کثیر را متحد کند؛ تلاش دین برای این است که نظام ما را نظام فرشته ای کند و همانطور که این همه فرشته در عالم با وظایف مختلف وجود دارند اما هیچ ...
چگونه ممکن است امام زمان در 5 سالگی امام شوند؟
السلام در گهواره با مردم سخن گفت و خودش را پیغمبر و صاحب کتاب معرفی کرد. خداوند متعال در سوره مریم می فرماید: "فَأَشارَتْ إِلَیْهِ قالُوا کَیْفَ نُکَلِّمُ مَنْ کانَ فِی المَهْدِ صَبِیّاً * قالَ إِنِّی عَبْدُ اللَّهِ آتانِیَ الکِتابَ وَجَعَلَنِی نَبِیّاً و جعلنی مبارکاً این ما کنت و اوصانی بالصلوة و الزکوة ما دمت حیاً2" مریم به عیسی اشاره کرد، گفتند: "چگونه با کودکی که در گهواره است سخن بگوییم ...
کسی که وجوهات نمی دهد، قارونی عمل می کند/ عقل عملی نجات بخش انسان از جهنم است
اخلاقی است. وی افزود: علم، چشم است، ولی آن که انسان را از خطر نجات می دهد عقل است، علم نردبان است و هیچ کاری از نردبان به تنهایی ساخته نیست، فرمود اگر از نردبان بالا رفتید اهل نجات هستید. وی ادامه داد: از بیانات نورانی حضرت عسکری(ع) است که می توان نتیجه گرفت که کارهای حوزه و دانشگاه که علم به انسان می دهد مشکلی را حل نمی کند آنچه مشکل حل کن است سجاده نماز شب است. از غرر کلام ...
اتفاقات نیجریه نقطه آغاز ترویج تشیع در جهان است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سید احمد علم الهدی امام جمعه مشهد صبح امروز در جمع طلاب، روحانیان و اساتید حوزه علمیه خراسان که در مدرسه علمیه عالی نواب برگزار شد، گفت: با کشتار بی رحمانه در زاریای نیجریه، به این نتیجه می رسیم که امروزه استکبار و صهیونیست جهانی در ضعف و ناتوانی به سر می برند. امام جمعه مشهد اظهار کرد: استکبار و صهیونیسم امروزه قدرت نظامی برای نزدیک شدن ...
برکات ظهور در کلام اهل بیت (ع)
...: علم و دانش، بیست و هفت حرف است و همه انچه پیامبران آورده اند، تنها دو حرف است و مردم تا کنون جز با آن دو حرف [با حرف های دیگر] آشنایی ندارند و هنگامی که قائم (عج) ما قیام کند، بیست و پنج حرف دیگر را بیرون آورده آن را بین مردم نشر و گسترش می دهد و ان دو حرف را نیز ضمیمه می کند و مجموع بیست و هفت حرف را در میان مردم منتشر می کند. همچنین، از حضرت امام باقر (ع) است که فرموده اند ...
دلایل عقلی و نقلی زنده بودن امام زمان(عج) چیست؟
مقتدای مردم قرار گیرد [5] . ب: برهان علت غائی: در علم کلام ثابت می شود که خداوند از افعال خود هدف و غرضی دارد و چون خداوند کمال مطلق است و نقص در او راه ندارد غایت افعال الهی به مخلوقات برمی گردد و غایت وجود انسان، انسان کامل است یعنی انسان مانند درختی است که میوه آن وجود انسان کامل است [6] . ج: برهان امکان اشرف: در فلسفه قاعده ای مطرح می شود به نام قاعده امکان اشرف ...
بیا که نوای دل انگیز توحیدت را با گوش جان شنواییم/ جانها، شورانگیز از یاد دلربای توست
و منصور است؛ که با بیان احادیث معصومین (ع)، وجه تناسب برخی از این لقبها با وجود مبارکش بیان می گردد. 1- مهدی از حضرت امام جعفر صادق (ع) روایت شده است که فرمود: هنگامی که قائم قیام نماید، بار دیگر مردم را به اسلام دعوت می کند و به احکام از بین رفته و فراموش شده آن آشنا می گرداند و چون از جانب خداوند به امور گمشده و از میان رفته راهنمایی می شود، او را مهدی می گویند. ...
مهم ترین وظیفه مداحان وصل کردن مردم به اهل بیت (ع) است
قیام کنیم و حسن نیز پاسخ داد که چنین اصحابی وجود ندارد. جابر جوفی خدمت امام باقر (ع) رسید و در ارتباط با شیعه و تشیع سخن گفت. حضرت به او فرمود ادعای دوست داشتن امام کافی نیست. به خداوند سوگند شیعه ما نیستند مگر کسانی که تقوای الهی را رعایت کنند. شیعیان ما شناخته نمی شوند مگر اینکه 13 خصلت داشته باشند. بنده در این دقایق باقی مانده به تشریح یکی از خصلت های شیعه واقعی که طبق بیانات ...
انسان از راه تقوا به بصیرت می رسد
. حجت الاسلام حق شناس خاطر نشان کرد: از راه علم انسان به عبادت می رسد و از راه عبادت به تقوا دست پیدا می کند و از راه تقوا است که انسان به بصیرت در انسان پیدا می شود. استاد حوزه و دانشگاه با توجه به بخش هایی از خطبه همام در نهج البلاغه، پنجمین صفت متقین قانع نبودن متقین به اعمال و حسنات خود ذکر کرد و گفت: متقین به خاطر تقوا از اعمال خود راضی نیستند و از آن دچار کبر و غرور نمی ...