سایر منابع:
سایر خبرها
آگاه کردن مردم بهترین ابزار برای حفظ وحدت بین شیعه و سنی است
برای حفظ و تقویت وحدت تلاش های بسیاری کرده است. مدیر مدرسه علمیه ملاوردیخان آگاه سازی مردم را وظیفه حوزه علمیه و طلاب دانست و بیان کرد: حوزه علمیه، طلاب و روحانیان به عنوان عوامل و پیشانی تبلیغ دینی باید به آگاه سازی مردم بپردازند تا به بزرگان اهل سنت به احترام نگاه شود و از شعارها و رفتارهایی که از آن ها بوی تفرقه می آید بپرهیزند، گاهی برای تحریک حساسیت دینی روضه هایی خوانده می شود که ...
دسیسه تشیع انگلیسی همزمان با نهم ربیع الاول
تسنن و ترک لعن است آیت الله بهجت(ره) درباره برخی از رفتارها به نام عیدالزهرا گفته اند: عیدالزهراء روز بیان مشترکات میان شیعه و اهل تسنن و ترک لعن است؛ چه بسا ... این کارها موجب اذیت و آزار و یا قتل شیعیانی که در بلاد و کشورهای دیگر در اقلیت هستند گردد در این صورت اگر یک قطره خون از آنها ریخته شود ما مسبب آن و یا شریک جرم خواهیم بود. به گزارش فارس، در کتاب های تاریخی شیعه و سنی ...
پذیرش ولایتعهدی نمونه ای از حفظ وحدت است
با توجه به آنکه وحدت به عنوان یکی از اساسی ترین نیازهای امت اسلام از ظهور این دین مطرح بوده، آیا در سیره معصومین(ع) بویژه امام رضا(ع) نیز اهتمام و تلاش برای تحقق آن وجود دارد؟ - سیره ائمه(ع) به عنوان قرآن ناطق، سیره وحدت است، چنانکه خداوند در سوره مبارکه بقره می فرماید: این امت واحده اند. در نتیجه وجود مقدس امام رضا (ع) نیز در عمل و نظر به وحدت توجه داشته و در این باره پیشگام بوده ...
هفته وحدت فرصتی برای بازتاب وحدت عملی مذاهب اسلامی در کردستان
از تفرقه و اختلاف سفارش کرده است و آیات مختلفی نیز در این حوزه وجود دارند که ما به عنوان مسلمان و پیرو قرآن باید به آنها توجه داشته باشیم. کریمی با بیان اینکه وحدت باید همیشگی و جاودان باشد، یادآور شد: نباید وحدت تنها در یک دوره و زمان خاصی که دشمن به دنبال توطئه است وجود داشته باشد، وحدت باید همیشگی باشد و مسلمانان با حرکت در مسیر آموزه های دینی خود برای حفظ و حراست از جامعه اسلامی وحدت و ...
هفته وحدت نه یک نام بلکه یک راهبرد
مهربانی ها قرار داریم. از این رو باید گفت اختلافات، ریشه عقب ماندگی ها و عقب افتادگی هاست و وحدت، زمینه ساز پیشرفت و ترقی و تعالی است و تالشی ها از هر قوم و نژاد که هستند؛ ترک، گیلک، تات، کرد و تالش با داشتن هر مذهبی شیعه و اهل سنت با درک صحیح و بینش بالایی که دارند، در گوشه ای از ایران زمین، مصداق عینی از اتحاد و انسجام را بوجود آورده و همچون گذشتگان سد محکمی هستند در برابر بدخواهان و دشمنان ...
وحدت اقوام و مذاهب، کشور را در برابر نفوذ جریان های وهابی بیمه کرده است
با بیان اینکه سایر کشورهای اسلامی می بایست ایران را الگوی وحدت قرار دهند، افزود: به فضل الهی، مدیریت و درایت رهبر معظم انقلاب و هوشیاری و بصیرت مردم، اکنون در ایران اسلامی هیچ گونه اختلافی بین اهل سنت و شیعیان وجود نداشته و همه افراد کشور با همگرایی و همدلی به صورت مسالمت آمیز در کنار یکدیگر زندگی می کنند. عضو شورای فتاوی اهل سنت استان خراسان شمالی با تأکید بر اینکه این میزان وحدت و ...
کردستان تجلی گاه وحدت شیعه و سنی
هم که می رود به مقدسات اهل سنت اهانت می کند و دشنام می دهد، او هم مزدور دشمن است، ولو نداند که چه می کند. من عرض می کنم: عوامل اصلی دشمنان اند. بعضی از این سرانگشتان هم در بین اهل سنت، هم در بین شیعه غافل اند، نمی دانند و نمی فهمند چه کار می کنند؛ نمی دانند برای دشمن دارند کار می کنند". شکی وجود ندارد که تلاش برای ایجاد وحدت در ایران برخاسته از منویات قرآن و فرمایشات پیامبراکرم (ص) و ...
هفته وحدت ؛ تجلی "اتحاد" و " اقتدار" مسلمانان
ظله العالی)، مراجع تقلید، علمای اهل سنت و شیعه و تمام مسلمانان آزاده جهان آمده است: امید آن که مسلمانان آگاه و بصیر به فضل الهی با وحدت کلمه و با اجتناب از تفرقه در تجدید تمدن اسلامی و جهانی سازی اندیشه های ناب محمدی(ص) گام های موثری بردارند که به طور حتم در سایه سار اسلام ناب، امنیت، آرامش و تعالی جوامع تحقق پیدا خواهد کرد، ان شاء الله.... به گزارش پایگاه خبری پلیس، نیروی انتظامی ...
چالش ها و فرصت های حضور بوکوحرام در نیجریه
غربی داده نشود. حمایت این گروهک از القاعده و داعش می تواند فرصت خوبی برای بیان واقعیت های شکل گیری و رشد این گروهک ها باشد. ورود ستاد حقوق بشر ایران و اعتراض به رویه نقض حقوق انسان ها توسط این گروهک نیز در این زمینه موثر است. ب- ایجاد وحدت میان شیعیان و اهل سنت با توجه به اینکه شیعیان نیجریه مستبصر هستند و بیشتر اهل سنتی هستند که گرایش به تشیع پیدا کرده اند؛ نباید اجازه داد که ...
توصیه های مهم حجت الاسلام و المسلمین قرائتی به کاربران فضای مجازی
به گزارش تابش کوثر به نقل از کیهان، بحث فضای مجازی و روش های نوین ارتباطی از مسایل مهمی است که امروزه از منظرهای متعدد مورد بررسی و نقد است. با توجه به سرعت بالای گسترش این فضا و امکانات آن، شاید کمتر کسی از جنبه دینی به این موضوع توجه کرده است. حجت الاسلام قرائتی در یادداشتی با نگاهی قرآنی به فضای مجازی، نحوه استفاده و شرایطی که باید بر این فضا حاکم باشد را تشریح کرده است. بسم الله ...
ادیان و فرق در صحیفه رضویه
.... برای نمونه در دعای امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) آمده است: اللهم إن معاویه بن أبی سفیان قد عادی علی بن أبی طالب فالعنه لعناً وبیلاً (ابطحی، 1378، ص 340) و یا در لعن علی بن شیصبان آمده است: قاتلهم الله أنی یؤفکون (ابطحی، 1378، ص 341) در دعایی از امام رضا (علیه السلام)، هلاکت دشمنان پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) و اهل بیت (علیهم السلام)، و حتی دشمنان شیعیان که با حق گلاویز شده و ...
معارف توحیدی در صحیفه رضویه و زیارات امام رضا (علیه السلام)
و مذاهب ذکر سخن از معتزله همراه با بحث از اشاعره صورت می گیرد نباید پنداشت که اشاعره نیز در زمان امام رضا (علیه السلام) وجود داشته اند. چرا که تا حدود اواخر قرن سوم و اوائل قرن چهارم اشعریت به عنوان یک مکتب کلامی معارض با معتزله- آن گونه که بعدها پیدا شد- وجود نداشت. تمام مخالفت ها علیه جریان اعتزال با این عنوان صورت می گرفت که افکار معتزله بر ضد ظواهر حدیث و سنت است. رؤسای اهل حدیث مانند مالک بن ...
وحدت امت با محوریت سنت نبوی (ص) در ادعیه رضوی
به سنت نبوی و پایداری برآن. با وجود آن که امام (علیه السلام) خود یکی از پیشوایان معصوم اهل بیت (علیهم السلام) است و در جای جای کلمات بر جای مانده از ایشان، بر جایگاه امامت و اهل بیت (علیهم السلام) تأکیدهای فراوان دیده می شد، اما این حجم از تأکید بر سنت نبوی و مطرح کردن سنت پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) به عنوان سرچشمه معارف دینی که معارف اهل بیت (علیهم السلام) نیز جویباری روان شده از همان ...
مسأله وحدت و تبعات جبران ناپذیر افراط و تفریط
) بیشتر بود. او بهتر می فهمید ولایت را یا فلان آدم عامی که حالا به اسم ولایت کارهای خلاف می کند، حرف ای بی ربط می زند [7] در این میان شبکه هایی مانند شبکه اهل بیت و فدک با نام دفاع از اهل بیت همواره با اهانت و دشنام به مقدسات اهل بیت بر طفل تفرقه می کوبند و شبکه های وهابی مانند شبکه وصال و کلمه در پوشش حمیات از اهل سنت، پازل این فتنه را تکمیل می کنند و در این میان متاسفانه عده ای از جوانان ...
برنامه های کانون های مساجد باید وحدت آفرین باشد
گروهک های تروریستی تکفیری به عنوان آلت دست دشمنان برای بدنام کردن و خشن نشان دادن چهره رحمانی دین مبین اسلام یاد کرد و افزود: در استان هرمزگان در طول سالیان متمادی به ویژه پس از پیروزی انقلاب، اهل سنت و تشیع برادرانه در کنار یکدیگر زندگی مسالمت آمیزی داشته اند و هرمزگان الگوی از وحدت به معنای واقعی است. حجت الاسلام پهلوانی با اشاره به حدیث ثقلین، قرآن و اهل بیت(علیهم السلام) را عامل وحدت ...
ساختار اندیشه فقهی محقق اردبیلی در زبدةالبیان (1)
می کنیم تا بتوانیم به یک جمع بندی کلی دست پیدا کنیم. اول. قاعده سهولت در مجمع الفائدة و البرهان؛ 1. حکم غسل جمعه در میان غسل های مستحبی، غسل جمعه شهرت بیشتری دارد و علماء شیعه و سنی تأکید فراوانی بر استحباب آن داشته اند ولی در میان اهل سنت و شیعه عده ای اعتقاد به وجوب آن داشته اند. از علماء شیعه وجوب آن به ابن بابویه و شیخ صدوق نسبت داده شده است با این مضمون که غسل ...
خدمت رسانی 38 موکب از خراسان رضوی در ایام اربعین حسینی در عراق
کار کرد و بر اساس آن هفت کمیته شکل گرفت، گزارشی از اقدامات صورت گرفته در ایام اربعین حسینی ارائه کرد. رسولی نژاد در ادامه با بیان اینکه طی این ایام مجموعا 38 موکب، 18 موکب توسط دستگاه های اجرایی و 20موکب از سوی ستادهای مردمی در مسیر شلمچه تا کربلای معلی راه اندازی شد، اظهار کرد: حضور 340 نفر از خادمان حضرت رضوی، اعزام چند گروه مستندساز از صدا و سیمای و تعدادی خبرنگار از تعدادی از رسانه ...
تجمع دانشجویان در اعتراض به سخنان هاشمی
مند هستند و می دانند که در هر صورت از دیکتاتوری رسمی موروثی، وضع بهتر است و کل ارکان نظام از رهبر تا اعضای شورای روستا را خود مردم انتخاب می کنند. هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه هفته وحدت را پیش رو داریم به وحدت شیعه وسنی اشاره کرد وگفت : اختلافات شیعیان و اهل سنت سر مسائل جزئی بوده و در حدی نیست که دچار تفرقه شویم. هاشمی خاطرنشان کرد: مردم با وجود مایوس بودن، در انتخابات ریاست ...
تشیع انگلیسی را با این صفات بشناسید
اهتمام خاصی داشته اند، به عنوان نمونه ذکر می کنیم: در دوران مشروطه نیز مراجع تقلید شیعه بیانیه ای جهت حفظ وحدت اسلامی صادر کردند و نوشتند: چون دیدیم که اختلاف فرقه های پنج گانه مسلمین (اختلافاتی که مربوط به اصول دیانت نیست) موجب انحطاط دول اسلام و استیلای خارجیان شده است، به جهت حفظ کلمه جامع دینیه و دفاع از شریعت محمدیه، فتاوای مجتهدین عظام که روسای شیعه جعفریه هستند و مجتهدین اهل سنت، اتفاق نموده ...
واعظ و اهل منبر باید مخلص و صادق باشد (1نظر)
رضا سلطان زاده مدیر مسئول هفته نامه آیینه یزد مسلمانان اعم از شیعه و سنی، آزادگان جهان، بسیاری از پیروان دیگر مذاهب و ادیان و کسانی که در کشورهای مختلف دنیا با زندگانی امام حسین(ع) آشنایی داشته باشند در ماه های محرم و صفر خود را عزادار سرور و سالار شهیدان می دانند و در عزایش اشک می ریزند. در طول جنگ، همه ابعاد کربلا با هم گره خورده بود. مداحانی که رزمنده بودند، هم حماسه می آفریدند و هم اشک می ریختند. نام شان و عکس شان نیز مطرح نبود. اما امروز کافی است که سری به برخی مجالس بزنید، نام برخی مداحان اطوار آنان، نوع موسیقی ای که انتخاب می کنند، جعلیاتی که تحت عنوان وقایع کربلا مطرح کرده و به خورد مردم می دهند، همه، نشان می دهد که هدف، مسابقه در گرفتن اشک است... - گاهی اشک می ریزیم که بیعت کرده باشیم و گاهی اشک می ریزیم که اعتراض خود را نشان دهیم. همه این عزاداری ها برای امام حسین(ع)، بدان خاطر است که می خواهیم با او بیعت کنیم. در محرّم، در هر خانه ای که شما پرچم سیاه می زنید و هرگاه پیراهن سیاه می پوشید یعنی: ای حسین بن علی(ع)! من هم در حزب شما هستم. می خواهم حسینی باشم. این رنگ سیاه پرچم و یا رنگ سرخ خون دلم، همه بهانه آن است که به رنگ شما درآیم، به رنگ خدا درآیم. رنگ خدا چیست؟ بی رنگی. من می خواهم صفات شما را پیدا نمایم و از همه رنگ ها و نیرنگ ها رهایی پیدا کنم... - اگر می خواهیم از مصیبت بگوییم، باید حقایق کربلا را بیان کنیم. به جای آنکه اهل بیت را کوچک نماییم، از خباثت یزید، شمر، عمرسعد و ابن زیاد سخن بگوییم. جنایت درباره هر کسی از ابنای بشر انجام شود، رقت انگیز است اما درباره کسانی که عزتی داشته اند، رقت انگیزتر است. پیامبر(ص) فرمودند: اکرام کنید عزیز قومی را که ذلیل شده است .1 در تاریخ 22/8/94 مقاله ای تحت عنوان تحریفات عاشورا و ستمگرانی که بانی عزاداری بودند در این ستون درج گردید. پنجشنبه و جمعه شب هفته گذشته در دو جلسه روضه خوانی و در دو محل جداگانه با فاصله چهار،پنج کیلومتر برای شرکت در مراسم سالگردی بر حسب اتفاق راقم این سطور را پای منبر گوینده ای نشاند که حدود نود درصد مضامین و مطالب ارائه شده توسط وی در هر دو شب یکسان بود اما آنچه بیشتر باعث شگفتی می شد اهانت هایی بود که آن شخص در لابلای گفتارش نثار عده ای از فعالان سیاسی و بعضی از طرفداران و بزرگان فرقه های اسلامی در صدر اسلام می کرد که جز ایجاد شکاف و دو دستگی و حربه به دست مخالفان و معاندان و دشمنان کشور و اسلام دادن نتیجه ای در بر ندارد. به بزرگان حوزه های علمیه و علمای دارالعباده در کمال ادب پیشنهادی مطرح می گردد تا در صورت صلاحدید هر سال قبل از فرا رسیدن ماه های عزاداری سرور و سالار شهیدان طی جلساتی تذکرات لازم به بعضی از گویندگان و منبری ها و طلاب بدهند باشد تا از تکرار این گونه مطالب خودداری گردد یا اگر بعضی از آن منبری ها توانایی حفظ و صحیح خواندن آیات و احادیث را ندارند از روی نوشته و یادداشت جملات را بازگو کنند و از تحقیر و توهین و بیان اظهارات خلاف واقع در مورد هر انسان مسلمانی به جد خودداری نمایند. منبر جایگاه با عظمتی است که به سادگی نباید نوشته های روزنامه ای و سایت هایی را که بدون مدرک و دلیل به افرادی تهمت و افترا وارد می کنند نقل نمود یا منبر را نباید جولانگاه حمله به کسانی قرارداد که نماد و شخصیت مورد احترام اقوام و مذاهب اسلامی هستند. گرچه مردم هر شهر و دیار، بسیاری از وعاظ و طلاب را می شناسند که بعد از تحقیق و بررسی و مطالعه منبر می روند و خوشبختانه توانسته اند طرفداران زیادی را به خود جذب نمایند. مردم هر کوی و برزن هم از علم و موعظه و نصیحت آنان بهره می برند. چون به فرموده عالم جلیل القدر محدث نوری واعظان باید راستگو باشند و از دروغگویی پرهیز کنند و با اخلاص و صداقت جامعه را هدایت و راهنمایی نمایند. در این ستون بخش هایی از بیانات مقام معظم رهبری در سال های 87 و 88 در دیدارهای متعدد با مردم نقل می گردد: خط قرمز از نظر نظام اسلامی و از نظر ما، عبارت است از اهانت به مقدسات یکدیگر. آن کسانی که نادانسته، از روی غفلت، گاهی از روی تعصبهای کور و بیجا، چه سنی و چه شیعه، به مقدسات یکدیگر توهین میکنند، نمیفهمند چه می کنند. بهترین وسیله برای دشمن همین ها هستند؛ بهترین ابزار در دست دشمن همین ها هستند؛ این خط قرمز است. 2 هم عالم شیعه، هم عالم سنی، باید این را بفهمند؛ این را درک کنند. بدیهی است دو تا مذهب در برخی از اصول، در برخی از فروع با هم اختلاف دارند؛ البته در بسیاری هم با هم اتحاد دارند. اما اختلاف به معنای دشمنی نیست. 3 خیلی از این مردم بیچاره ی بی خبرِ سلفی و وهّابی که بوسیله ی دلارهای نفتی تغذیه می شوند تا بروند در اینجا و آنجا عمل های تروریستی انجام بدهند - در عراق یکجور، در افغانستان یکجور، در پاکستان یکجور، در نقاط دیگر یکجور – نمی دانند که مزدور دشمنند. آن مرد شیعی هم که می رود به مقدسات اهل سنت اهانت میکند و دشنام می دهد، او هم مزدور دشمن است، ولو نداند که چه می کند. 4 باید برویم به سمت وحدت. امروز دنیای اسلام محتاج وحدت است. عوامل تفرقه هم وجود دارد؛ باید بر آن عوامل فائق آمد؛ باید بر آن عوامل پیروز شد. 5 اینکه در دنیای تشیع علیه برادران اهل سنت، در دنیای تسنن علیه برادران شیعه کتاب بنویسند، تهمت بزنند، بدگویی کنند، این نه هیچ شیعه ای را سنی خواهد کرد، نه هیچ سنی ای را شیعه خواهد کرد. آن کسانی که مایلند همه ی مردم دنیای اسلام به محبت اهل بیت و ولایت اهل بیت بگروند، بدانند با دعوا راه انداختن و با اهانت کردن و با دشمنی کردن هیچ کس را نمی توان شیعه کرد و به ولایت اهل بیت متوجه کرد. دعوا ایجاد کردن جز بَغضاء و جدائی و دشمنی هیچ اثر دیگری ندارد و این بغضاء و دشمنی و جدایی همان چیزی است که امروز آمریکا می خواهد، صهیونیست ها می خواهند و دارند برای آن تلاش می کنند. 6 نظر خوانندگان آیینه را به گفتار یکی از مراجع تقلیدجلب می نماید: مبلغان در منابر خود به قرآن و حدیث تکیه بیشتری کنند و شایسته نیست که مبلغان فقط به مسائل سیاسی بپردازند. این مرجع تقلید در همایش مبلغان اعزامی در ایام محرم 1437 که در سالن اجتماعات مدرسه فیضیه برگزار شد، افزود: مبلغان در منابر خود به قرآن و حدیث تکیه بیشتری کنند و بدانند که اگر فقط به مسائل سیاسی بپردازند شایسته منبر نیست و اگرچه اثری فوری داشته باشد اما اثر دائمی ندارد در حالی که باید استخوان بندی منبرشان قرآن و حدیث باشد. بعد به عنوان ضرورت، مسئله سیاسی را مطرح کنند. 7 یکی از فعالان سیاسی درباره بعضی از مداحان اینگونه اظهار نظر می کند بیاییم زمان حالا را با زمان امام(ره) مقایسه کنیم. در زمان ایشان مداحان وجود داشتند، ولی کشور ما کشور مداحی نبود. کشور عقل و منطق بود. اگر بنا بود مراسمی باشد باید دانشمندان و اندیشمندان سخن می گفتند و با مردم حرف می زدند. اگر کسی چاپلوسی و تملق می کرد، امام(ره) با او برخورد می کرد و اجازه نمی داد چاپلوسان و متملقان به مداحی بپردازند. الان می بینیم بخش زیادی از رسانه ملی در اختیار برخی از مداحان است. بخشی زیادی از مجالس ما در اختیار برخی از مداحان است. حتی مدتی کار به جایی رسیده بود که اصلا در مراسم فاتحه و بعد از آن اصلا سخنران را دعوت نکنند و خود مداح از اول تا آخر برنامه را اجرا کند؛ یعنی ما این وضعیت را پرورش دادیم و این اراده ای پشت قضیه بود تا مداحان جایگزین دانشمندان شوند، مداحان جایگزین نخبگان شوند. کلاس های مداحی تشکیل شد. بسیاری از بچه هایی که چهار روز در یک نهادی رفتند، دوره مداحی می بینند و تلاش می کنند این مداحی را به عنوان شغل انتخاب کنند. اصلا مداحی تخصص و شغل شده است. آن وقت مداحان با هم مسابقه می گذارند. مداح که فضیلتی ندارد، علمی هم برای ارائه که ندارد. فقط صدایی دارد و چهار بیت شعر می تواند بخواند. بالاخره باید به کسی بپرد، از کسی تعریف کند، به کسی توهین کند تا کارش رواج پیدا کند. کسی هم که صدای بلندتری داشته باشد و روی بیشتر و بتواند جسورانه به شخصیت ها حمله کند، در میان قشری از جامعه و نه افکار عمومی میداندار می شود. حالا یک روز این فرد هست و روز دیگر فرد دیگری جایگزین او می شود. ما باید با این فرهنگ مقابله کنیم. 8 متاسفانه امروز در جامعه شیعه، عده ای مرد و زن و جوان و پیر ما گرفتار چنین رفتارهای ناپسندی شده اند که بجای آگاهی بخشی و اعتراض و فریاد علیه ستمگران و متجاوزان به حقوق انسان ها و اندیشیدن و تفکر درباره حرکت و قیام حضرت سیدالشهدا(ع) و الگو گرفتن از مکتب حیات بخش فرزند رسول خدا که افتخار تاریخ بشریت و همه آزادگان جهان است مجالس عزاداری آن بزرگوار در مواقعی شده است وسیله تحقیر و توهین به مخالفین حزب سیاسی و نوحه خوانی هایی با آهنگ های مبتذل خوانندگان روزگار پهلوی و اشعار سخیف و بی مغز که نه تنها دل ها را جلا نمی دهد و بیدار نمی کند که می میراند و اندیشه ها را سست و اعتقادات نسل جوان را پوک و پوچ و بی محتوا می کند. و سخن پایانی، نقل گفتاری از یک نویسنده در هفتصد سال پیش که می گوید: سخنان قصه گویان و نیز واعظانی که در گفتار خود بدعت ها می آمیزند نارواست. قصه گو اگر اخبار دروغ بگوید فاسق است و بازداشتن او واجب، همچنین است واعظ بدعت گذار که حضور در مجلس او جز به قصد رد گفتارش نارواست. واعظی که جوان باشد و خود را برای زنان بیاراید و در جامه و وضع ظاهری از قبیل داشتن موهای دراز و نیز در حرکات و رفتار خود را مقبول زنان بنماید باید از وعظ ممنوع گردد زیرا فساد آن بیشتر از صلاح است. 9 مدیر مسئول پی نوشت ها : 1- روزنامه ایران، 27/7/94 2- دیدار مردم سقز، 29 اردیبهشت 88 3- دیدار روحانیون و طلاب تشیع و تسنن کردستان، 23/2/88 4- در جمع مردم استان کردستان در میدان آزادی سنندج، 22/2/88 5- در سالروز ولادت حضرت پیامبر اعظم (ص)، 25 اس-فند 87، خبر آنلاین 6- دیدار هزاران نفر از قشرهای مختلف مردم به مناسبت عید سعید غدیر خم، 27 آذر 87 7- سایت جماران، آیت الله العظمی سبحانی8- رسول منتجب نیا، روزنامه شرق، 18/7/94 9- آیین شهرداری ، محمد احمد قرشی، 648-729 ه. ق، صفحه 183 ...
لطفاً به هیأت های عزاداری خیانت نکنید
عنصر محبت یک اصل اساسی و عمیق در جریان تشیع است. عنصری که بسیار در ترویج و تحکیم این مکتب اثرگذار بوده است. بدیهی است که این نوع عاطفه متکی به منطق و حقیقت است و نه عاطفه پوچ، سطحی و زودگذر. در مورد میزان اهمیت و توجه به این عنصر اشاره پیامبر به پاداش اش در برابر رسالت بسیار می تواند اهمیت این ماجرا را نشان می دهد.(1) با توجه به این امر بدیهی است که برگزاری جلسات هیئت ها، مدح و مرثیه برای اهل بیت یکی از نمونه های ابراز این نوع از محبت است. در مقابل این جریان، خدشه دار کردن این محبت به هر شکل و به هر صورتی، خیانت به جریان عظیم محبت اهل بیت(ع) است. توجه اهل بیت به محبت و کسانی که مدح اهل بیت را می گفته اند دلیلی بر تائید این ذوات مقدس در مورد محبت و نقش آن بوده است. در دوران ائمه اطهار(ع) شاگردان آگاه و فقهای بزرگی در خدمت امام صادق(ع)، امام باقر(ع) و ائمه دیگر شرف حضور داشتند و معارف، احکام، شرایع، اخلاقیات را نقل می کردند؛ اما در کنار همه این ها، وقتی انسان با دقت به تاریخ می نگرد، در می یابد که امثال زراره و محمدبن مسلم و بزرگانی از این قبیل در دستگاه ائمه(ع) حضور دارند؛ اما امام رضا(ع) دعبل را می نوازد، امام صادق(ع) سید حمیری را مورد توجه و محبت قرار می دهد. ایام محرم و آسیب جدی برگزاری مراسم عزاداری در ایام شهادت اهل بیت علیهم السلام یکی دیگر از نمونه های نشان دادن عشق و عاطفه به ایشان است. در ایام محرم یکی از زمان هایی است که برگزاری مراسم ها حال و هوای دیگری می گیرد. بدیهی است که شور و شدت هیجان موجود در فضای جامعه عده ای را برای جذب بیشتر مخاطب تحریک کند. نگاه به سبک عزاداری های مردم در هر دوره ای یکی از اصول مهم است. متأسفانه استفاده از ابزار عزاداری برای تخریب وجهه شیعیان یکی از موارد دم دست و نفوذپذیر است. هرسال با شروع ایام عزاداری حضرت امام حسین(ع)، بازار برگزاری مراسم عزاداری حضرت اباعبدالله(ع) نظم و انسجام خاصی پیدا می کند. حال و هوایی که فضاسازی های شهری اعم از سیاه پوش شدن کوچه و خیابان ها پیدا می کنند این حال و هوا را تقویت و غنی تر هم می کند. در این ایام برگزاری جلسات عزاداری همراه با سخنرانی و مداحی ازجمله برنامه های غیرقابل حذف از این مجموعه برنامه هاست که روایت مصائب، مشکلات و روایت ماجرای شهادت حضرت اباعبدالله(ع) ویارانش قسمت اصلی ماجرا محسوب می شود. دراین بین بعضی اوقات مشاهده می شود که سخنران یا مداح مجلس اقدام به خواندن روایت ها و نقل قول های نامعتبر و حتی غیر مستند کنند. در طول تاریخ و درگذر زمان، آسیب ها، تحریف ها و آفت هایی متوجه این فرهنگ بوده است که آن را از طراوت و تازگی و پاسخ گویی کامل و مداوم به نیازهای زمان بازداشته است. این مسئله ناشی از عوامل مختلفی بوده است که مهم ترین آن فلسفه بافی های انحرافی نسبت به قیام عاشورا بوده است. شهید مطهری یکی از کسانی بوده که در برابر این تحریف ها به خصوص در مورد شهادت حضرت اباعبدالله(ع) نوشته ها و سخنرانی های روشنگرانه ای دارند و ایشان به طور صریح در برابر این نوع از انحراف ها موضع می گرفت. حتی برخی از کتاب ها را مقدمه ساز انحراف و کج روی معرفی می کرده است. استاد در مورد تحریف لفظی عاشورا، نمونه های زیادی ارائه داده اند، برای مثال در کتاب حماسه حسینی می نویسند: در همین تهران در منزل یکی از علمای بزرگ چیزی را درباره حادثه کربلا شنیدم که در عمرم نشنیده بودم. روضه خوان گفت: بعدازاین که حضرت لیلا رفت داخل خیمه و موهایش را پریشان کرد، نذر کرد که اگر خدا؛ علی اکبر را سالم به او برگرداند... از کربلا تا مدینه را ریحان بکارد! [روضه خوان] این را گفت و زد زیر آواز: (نذر علی لئن عادوا و ان رجعوا لازرعن طریق الطفت ریحانا) گشتم دیدم این طفتی که در این شعر آمده، کربلا نیست، بلکه این طفت, سرزمین مربوط به داستان لیلی و مجنون معروف است. این داستان را خود این شخص جعل کرده است. بدیهی است که این نمونه ها آسیب پذیر مجالس اهل بیت را بالاتر می برند. اما می شود که بخشی از این آسیب ها را توسط مداحان از بین برد. معلمی مداحان مداحان اهل بیت دارای جایگاه ویژه ای هستند. در این زمینه حضرت آیت الله خامنه ای، می فرمایند: با این چشم به حرفه مداحی نگاه کنید. وقتی آنجا می ایستید برای خواندن، احساس کنید که به عنوان یک مبلّغ دین، به عنوان یک پیام آور حقائق دینی، در اثرگذارترین شکل، آنجا ایستاده اید. اگر این احساس وجود داشت، آن وقت انتخاب شعر محدودیت پیدا می کند، کیفیت ادا محدودیت پیدا می کند، انسان هایی که می خواهند این مسئولیت را انجام دهند، محدودیت پیدا می کنند؛ چاره ای هم نیست. این کار را خود شما باید انجام دهید؛ کار خود مداح است. امروز اگر چنانچه بپرسند: آقا حرفه مداحی به چی احتیاج دارد؟ یکی می خواهد مداح شود، از امروز شروع کند، چه چیزی نیاز دارد؟ دو یا سه چیز را می شمارید؛ می گویید باید صدایش خوب باشد، حافظه خوبی داشته باشد، بتواند شعر یاد بگیرد؛ البته روح هم داشته باشد. انسانی با داشتن حافظه خوب و صدای خوش، می تواند مداح شود، به نظر ما این کافی نیست. شما به مداح به چشم یک معلم نگاه کنید که می خواهد چیزی را به مستمع خود تعلیم بدهد. همه شماها این صلاحیت رادارید. هیچ کس را از این دایره نباید بیرون کرد. هر که شوق این کار را دارد، بسم الله، خیلی خوب است؛ اما صلاحیتش را در خودش به وجود بیاورد. شعری که می خوانید، شعر معرفت و آموزنده باشد. فرض بفرمایید فاطمۀ زهرا(س) را که می خواهید معرفی کنید، آن چنان معرفی کنید که یک انسان مسلمان، یک زن مسلمان، یک جوان مسلمان از آن زندگی درس بگیرد؛ در دل خود نسبت به آن مجسمه قداست ، طهارت ،حکمت، معنویت و جهاد، احساس خشوع، خضوع و وابستگی کند. این، طبیعت انسان است. ما انسان ها تابع و متمایل به کمالیم. اگر بتوانیم کمال را در خودمان ایجاد کنیم، می کنیم؛ اگرنه، آن کسی که صاحب کمال است، به طور طبیعی انسان به او گرایش دارد. این کمال را در فاطمۀ زهرا(س)، در امیرالمؤمنین(ع)، در ائمه ی اطهار(ع) برای شنونده تشریح کنیم و شنونده ما در قالب شعر، در قالب کلام موزون، و به خصوص در قالب صدای خوش و آهنگ درست و خوب، این معرفت را مثل آب زلالی که می نوشد، بنوشد و به همه اجزای بدن او برسد. این کار از خیلی گویندگان، هنرمندان و معلمان برنمی آید اما از شما برمی آید، اگر این کار را انجام دهید . داشتن الگو – بایدها و نبایدها یکی از شرایط مرثیه خوانی پایندی به اصل واقعه است و برای گریاندن مستمعین نباید از هر سخن بی اساسی استفاده کرد. بلکه سوزندان قلب محبان اهل بیت(ع) به وسیله هنرنمایی در کیفیت بیان واقعه توسط مداحان باید تأمین شود. باید گفت اشک گرفتن از مردم که هدف نیست؛ هدف، آمیختن این دلِ اشک آلود که اشک را به چشم می رساند و چشم را اشک بار می کند به معارف زلال است؛ البته با هنرنمائی. در همین زمینه رهبر انقلاب نقل می کنند: ما در مشهد یک منبریِ معروفی داشتیم، خدا او را رحمت کند، مال پنجاه سال قبل است؛ مرحوم رکن الواعظین. او منبر می رفت و مردم پای منبر روضه خوانی او مثل ابر بهار گریه می کردند؛ درحالی که خودش هم بارها می گفت من اسم نیزه و خنجر نمی آورم. واقعاً هم نمی آورد؛ بنده ده ها منبر از او دیده بودم. حادثه را آن چنان هنرمندانه تصویر می کرد که مجلس را منقلب می ساخت؛ بدون اینکه بگوید کشتند ، بدون اینکه بگوید تیر زدند ، بدون اینکه بگوید شمشیر چنین زدند یا خنجر چنین زدند ؛ این ها را نمی گفت. می توان با شیوه های هنرمندانه، روضه خوانی خوب کرد و گریاند. البته این را هم به شما عرض کنم؛ اینکه آقایان مداح ها، و سابق ها روضه خوان ها که ما حالا کمتر توفیق پیدا می کنیم ببینیم، اما در مواردی از افاضات مداح ها مستفیض می شویم، اصرار می کنند که بلند گریه کنید، لزومی ندارد؛ خوب، آرام گریه کنید. وقتی می خواهند سینه بزنند، اصرار بر اینکه صدا، صدای این جمعیت نیست ؛ یا وقتی مردم می خواهند صلوات بفرستند، اصرار بر اینکه صلوات، صلوات این جمعیت نیست . شما بخواهید مردم صلوات بفرستند، ولو توی دلشان. گرم شدن مجلس به این شیوه ها، اصل نیست؛ کاری کنید که دل های مستمع را در اختیار بگیرید. دل مستمع وقتی در اختیار شما آمد، مقصود حاصل است؛ اگر آهسته هم گریه کند، باز مقصود حاصل است؛ اگر به شما توجه کرد، باز مقصود حاصل است. جلوگیری از تفرقه یکی از موارد دیگری که به نظر می رسد مداحان و مرثیه سرایان اهل بیت علیهم السلام می توانند آن را کنترل کند و به نوعی آن را مدیریت کنند مسئله تفرقه و از بین بردن فتنه است. مداحان می توانند از گسترش و ایجاد فضاهای عوامانه ای در برخی محافل مذهبی جلوگیری کنند. فضایی که موجب بدبینی و تفرقه افکنی میان شیعیان و اهل سنت می شود. تفرقه ای که زمینه ساز سوءاستفاده وهابیت و صهیونیسم می شود. یکی از آسیب های جدی در روابط شیعه و سنی که استعمار و استکبار از آن سود می برد، تحریک علما و عوام اهل سنت به وسیله برخی سخنان مجالس و اقدامات نسنجیده و غیر مرتبط با سیره اهل بیت(ع) توسط برخی افراد نادان است که علیرغم نهی و هشدار علما و بزرگان به مسیر نادرست خود ادامه می دهند. اهانت های علنی و زشت و تأسف بار به برخی صحابه و خلفا و لعن برخی همسران پیامبر نه تنها با سیره ائمه هدی و علمای بزرگ تناسبی ندارد، بلکه زمینه را برای سوءاستفاده وهابیت و تندروهای القاعده برای آتش افروزی و خشونت فراهم می سازد. اگرچه بانیان جدید جریانات برائتی که با پرچم تبری به میدان آمده اند، دارای ارتباطات واضح و عمیق با قدرت های استعماری به ویژه استعمار هستند، اما متأسفانه به علت عدم آگاهی برخی جوانان و مداحان، آن ها عملاً در میدان دشمن بازی کرده و هیزم آتش جنگ مذهبی را فراهم می آورند که فاتح نهایی آن اسراییل در منطقه است. بسیاری از گروهک های تندروی تکفیری که هم اکنون در عراق و سوریه و پاکستان و افغانستان مشغول فعالیت هستند، به منظور یارگیری و تحریک احساسات مردم، از نوارها، فیلم ها و سخنان مطرح شده در این مجالس استفاده می کنند و جواز قتل شیعیان را صادر می کنند. ................................ (1) قُل لا أَسئَلُکُم عَلَیهِ أَجراً إِلاَّ المَوَدَّهَ فِی القُربی (سوره شوری-23) ...
برخی شبکه های ماهواره ای به دنبال تفرقه افکنی میان مسلمانان هستند
به گزارش دیدبان به نقل از تسنیم، آیت الله مکارم شیرازی پیش از ظهر امروز در درس خارج فقه که در مسجد اعظم قم برگزار شد با تبریک فرارسیدن هفته وحدت اظهارداشت: نباید اقداماتی انجام داد که سبب از بین رفتن وحدت مسلمانان شود. استاد برجسته حوزه علمیه با اشاره به اینکه باید از هر عمل تفرقه انگیز جلوگیری شود افزود: برخی تصور می کنند با توهین به مقدسات دیگران پایبندی به ولایت را نشان داده اند در ...
همایش وحدت شیعه و سنی در جنوب کرمان برگزار شد
به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ،در این همایش که از سلسله برنامه های هفته فرهنگی قر آن و عترت جنوب استان کرمان در دهستان رمشک از توابع شهرستان قلعه گنج برگزار شد. مولوی اسدالله ده بالایی رئیس مدرسه علوم دینی اهل سنت دهستان رمشک گفت در ایران اسلامی پیروان مذاهب تشیع و تسنن با وحدت و برادری کامل در کنار یکدیگر زندگی میکنند و برگزاری برنامه های فرهنگی مانند هفته ...
معنای پایبندی به ولایت توهین به مقدسات دیگران نیست
دشمنان است؛ شما مذهب را از مراجع بگیرید؛ نه از کانال های مشکوک، وابسته و مزدور. حضرت آیت الله مکارم شیرازی خاطرنشان ساختند: با عدم رعایت وحدت در میان مسلمین، دعوای میان شیعه و اهل سنت پدید می آید که در این جنگ، از طرفین خونریزی شده و ویرانی بلاد رخ می دهد. این استاددرس خارج فقه حوزه تصریح کردند: آیا عقل و شرع اجازه می دهد که با دست خود جنگ و خونریزی به پا کرده و خون هایی به ...
فرهنگ در رسانه
نزدیک می شویم، پشت سرهم فیلم ها را اکران می کنند . مشکل از تقسیم بندی زمان اکران فیلم هاست ! مدیر سینما اریکه هم معتقد است : من با این نوع تقسیم بندی فیلم ها که در 6 ماه اول سال در نوروز و تابستان تراکم فیلم داریم و در 6 ماه دوم به این مشکل برخورد می کنیم، موافق نیستم . باید قبل از اکران فیلم ها با توجه به مسائلی مانند بازیگر، کارگردان و حدس هایی که می شود زد، تقسیم بندی بهتری ...
جشن عیدالزهرا یا خون به دل کردن اهل بیت؟!
بسا این جشن ها موجب اذیت و آزار و یا قتل شیعیانی که در بلاد و کشورهای دیگر در اقلیت هستند گردد در اینصورت اگر یک قطره خون از آن ها ریخته شود ما مسبب آن و یا شریک جرم خواهیم بود آیت الله وحید خراسانی در درس خارج فقه، با نهی از بی احترامی به خلیفه دوم اهل سنت، از شاگردان خود خواست همانند گذشته، از توهین به خلفای اهل سنت پرهیز کنند . آیت الله نوری همدانی: چیزی به عنوان رفع القلم ...
مهمترین عامل ماندگاری شیعه
ترویج و آشناسازی دیگر افراد جامعه و انسان های دیگر تلاش خستگی ناپذیر داشته باشیم. هر گونه رفتار یا گفتاری که به تشدید خصومت ها، کینه ها و نفرت فردی میان افراد جامعه یا میان فرقه ها و مذاهب اسلامی بیانجامد، کاری نکوهیده از منظر عقل و شرع است. متأسفانه در ایام نهم ربیع الاول شاهد هستیم که عده ای از مردم با پاره ای از رفتارهای نامناسب به توهین و تحقیر عقاید، ارزش ها و نهادهای اهل سنت می ...
وحدت نیاز همیشگی برای ثبات و پیشرفت جامعه اسلامی است
را در اتحاد و یکپارچگی مسلمانان می دانند. وی بیان کرد : دشمنان اسلام و مسلمین در طول تاریخ به خصوص در زمان معاصر با تمام وجود می کوشند که بین اقوام و پیروان مذاهب اسلامی تفرقه ایجاد کنند تا از این طریق به مقاصد شوم خود برسند. امام جمعه تالش اضافه کرد : هفته وحدت فرصتی است برای بحث و گفت و گو پیرامون علل و عوامل عقب افتادگی جوامع اسلامی و رسیدن به این هدف که پیشرفت و تعالی جوامع اسلامی ...
جشن بیعت با امام زمان(عج) را باشکوه برپا کنیم/ منادی وحدت باشیم نه تفرقه
امام زمان(عج) امام حیّ ما هستند؛ به همین دلیل شایسته است که با حضرت ارتباط داشته و همواره در راستای پیشبرد اهداف و دغدغه های حضرت گام برداریم و در این روز بزرگ تجدید بیعت دوباره ای داشته باشیم. زیرا در روایت مشهوری آمده که نهم ربیع غدیر ثانی(دوم) است. * چرا غدیر ثانی! این روز از چه نظر با غدیرخم وجه اشتراک دارند؟ روز غدیرخم را روز اعلام امامت حضرت علی(ع) از سوی خداوند و از ...
کفر؛ مقابل ایمان یا مقابل اسلام
... تحلیل من این است که تکفیری ها برای اینکه می خواسته اند آن مفهوم اساسی که در اهل سنت وجود داشته که قیام علیه حاکم ظالم مسلمان جایز نیست را عوض کنند. یا باید بگویند قیام علیه حاکم ظالم مسلمان جایز است که در آن صورت مانند شیعه می شوند و متهم به شیعه گری می شوند. برای رفع این مشکل گفتند که آن حاکم ظالم را کافر کنیم در آن صورت قیام علیه حاکم ظالم کافر نه تنها جایز بلکه واجب است و متاسفانه این چنین ...