سایر منابع:
سایر خبرها
جلوه هایی از سیره حکومتی پیامبر اکرم
که عرب بیابانگردی - که از تمدن و شهرنشینی و آداب معاشرت و اخلاق معمولی زندگی چیزی نمی دانست - با همان خشونت صحراگردی خود، به مدینه آمد و خدمت پیامبر رسید. آن حضرت، در میان اصحاب خود - حالا یا در مسجد و یا در گذرگاهی - بودند. او، از ایشان چیزی خواست که پیامبر هم به او کمکی کردند و مثلاً پول و غذا و لباسی به او دادند. بعد که این را به او بخشیدند، به او گفتند: حالا خوب شد؟ من به تو نیکی کردم؟ راضی ...
چگونگی برخورد امام خمینی (ره) با فتنه
.... در این زمان بنی صدر مخفی شده بود و هیچ کس از محل اختفای او خبر نداشت. تا آنجا که دادستان انقلاب اسلامی مرکز نیز اعلام کرد که از محل سکونت بنی صدر هیچ گونه اطلاعی در دست نیست. در جلسه ی روز 30 خرداد ، ابتدا عزت الله سحابی به عنوان مخالف دعوت شد که به علت عدم آمادگی تنها سؤالی را در مورد کلیت طرح مطرح نمود که توسط رئیس پاسخ داده شد و سپس به جای او٬ معین فر حاضر شد. او در ابتدا با بیان ...
استعلایی بودن حالت امر و نهی در امر به معروف و نهی از منکر
. وقتی خدا را معصیت کنی بین من و تو برادری نیست (ابن شهر آشوب، 1384، ج4، ص 361). نیز عمیر بن یزید می گوید: نزد امام رضا ( علیه السلام ) بودم، سخن از عموی آن حضرت به میان آمد. امام فرمودند: برخودم عهد کرده ام که سقف خانه ای بر من و او سایه نیفکند. پیش خود گفتم: او ما را به نیکی و صله رحم فرمان می دهد، ولی خودش درباره عموی خود چنین می گوید. امام ( علیه السلام ) نگاهی به من کردند و فرمودند ...
مهمترین عامل ماندگاری شیعه
...> باید توجه کنیم که در کشوری زندگی می کنیم، بیش از 10 میلیون از برادران سنی ما در آن زندگی می کنند و در اصل یک خانه هستیم، توهین، تحقیر و نفرت پراکنی در میان ما چه از سوی شیعیان، چه از سوی اهل سنت، به زیان همه ما است و کشوری که الحمدلله از امنیت پایدار و بی نظیر در منطقه خاورمیانه برخوردار است را دچار مشکلات و خطرات جدی می کند. نکته دیگر این است که اگر ما خواهان دفاع از اهل بیت و تبیین ...
نگاهی به پیامدهای مثبت وحدت در کلام امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب
و مانند آن، به منظور حفظ وحدت اسلامی و تأیید و بزرگداشت اسلام و مسلمانان در مقابل کافران و مشرکان را تقیه مداراتی می گویند. مطلوب بودن این تقیه از برخی آیات، روایات و سیرة معصومین(علیهم السلام) به دست می آید. برای نمونه: در رفتار امام علی(علیه السلام) دیده می شود که آن بزرگوار علی رغم غصب حقشان و آزارهای فوق تصور[1] از سوی خلفا، در جماعت مسلمانان شرکت می کرد و به عیادت بیمارانشان می رفت و... . ...
کدام پیامبران قرار است امام زمان (عج) را یاری دهند؟
. حضرت عیسی علیه السلام پس از آنکه به آسمان عروج کرد، در همان جا به سر برد، و تا ظهور امام زمان علیه السلام در آنجاست. وی همراه هشتصد مرد و چهارصد زن به زمین خواهد آمد.[3] ابو سعید خدری نقل کرده است رسول خدا صلّی اللّه علیه و اله فرمود: از ما است آن کس که عیسی بن مریم پشت سر او نماز می خواند. [4] چگونگی فرود آمدن عیسی مسیح علیه السلام حذیفة بن یمان گوید:رسول خدا صلّی ...
اسلام به همه مردم دنیا تعلق دارد
آنجا مهاجرت کردند و اصحم نجاشی - نجاشی لقب پادشاه حبشه در آن زمان بوده است- آن ها را پذیرفت و پناه داد. به آن ها گفت آزادند در صلح و آرامش در سرزمین او زندگی کنند و این زمینۀ شکل گیری یک جامعۀ اسلامی در آن جا را فراهم کرد و کسی تا پایان عمر نجاشی نمی دانست که وی خود نیز مسلمان است تا زمانی که از دنیا رفت و پیامبر در آن روز فرمود امروز برادرتان را از دست دادید بنابراین باید بر او نماز بخوانید و ایدۀ ...
رافت و رحمت از ویژگیهای پیروان حقیقی عیسی (علیه السلام)
...: یا عیسی، آن چه به من داده بود از من گرفت، آیا همین طور پس گرفته است؟ آیا وقتی می خواست آن را از من بگیرد، به من نگاه کرد وپس گرفت؟ عیسی فرمود: آری، اوّل به تو نگاه کرده وبعد پس گرفته است. پیرزن گفت: من به همان نگاه او خوشم. خدا این نگاه رابه دیگری نداشته وبه من کرده است؛ پس جای شکر دارد. چنین پیرزنی به خداوند وصل است در حالی که پیامبر هم نبود. در واقع استادِ حضرت عیسی علیه السلام شد ...
ادامه راه ابوسفیان و حیّ بن اخطب!
قابل درک و دستیابی نیست، نباید همه آن را نیز ترک کرد) استفاده نشود؟ چرا به سیره علوی مراجعه نمی کنیم؟ حضرت هیچ گاه نفرمود یا همه یا هیچ؛ بلکه تلاش کرد تا حداکثر بهره را از حداقل امکانات و شرایط ببرد. اگر جایی قیام لازم بود قیام می کرد و اگر روزی سکوت به مصلحت اسلام بود سکوت اختیار می نمود. لذا در نامه مالک اشتر فرموند: من اول دست خود را پس کشیدم، تا دیدم گروهی از مردم از اسلام بازگشتند و مردم را به ...
مقصد مدینه منهاج کربلا
دیوبند پرداختند و این خود زمینه پیدایش آثاری علمی و احتجاجی از سوی هر دو مکتب را ایجاد کرد. به عنوان مثال علمای مکتب دیوبند در زمان احمدرضا خان، مانند مولانا محمد قاسم نانوتوی ، مولانا رشید احمد کنگوهی ، مولانا خلیل احمد انبیتوی ، مولانا اشرف علی تهانوی کتاب های را در حوزه مکتب دیوبند نوشتند و کسانی مانند علامه سید احمد سعید کاظمی و مولانا غلام دستگیر قصوری در آثاری مانند التبشیر و التحذیر و التحقیقات ...
به نام حضرت زهرا(س) به کام دشمنان حضرت زهرا!
نفری که معلوم نیست تحت تأثیر کدام محرکی واقع شده، به نام شادکردن دل فاطمه زهرا، کاری بکند که دشمنان حضرت فاطمه زهرا را شاد کند. " قصه روز نهم ربیع در فرهنگ عوام شیعه " روز نهم ربیع الاوّل در فرهنگ عوام شیعه، به روز کشته شدن خلیفه دوّم شهرت یافته است. آنها این امر را مسلّم می دانند که در چنین روزی خلیفه دوّم به دست مردی ایرانی به نام ابولؤلؤ مجروح و مقتول می گردد. داستان ها و ...
استاد فاطمی نیا: هر چه از خدا بخواهیم به ما می دهد
علیها خرق عادت نبود؟ پیغمبر شدن حضرت یحیی در 9 سالگی مگر خرق عادت نبود؟ منتها حکمت او ایجاب کرده است که با اسباب کار کند. تمام اسباب به لطف خدا قبول سببیت می کند. اگر کسی برای کاری به کسی مراجعه کند اندیشه و کار او به دست خدا است. خدا باید روی او تاثیری بگذارد. بعضی ها مشرک هستند و حالیشان نیست. می گویند می خواهی به فلان کس بگویم کارت را درست کند؟ تو مشرک هستی. خدا او را آفریده ...
امامت در الصحیفة الرضویة الجامعة
...> پیشوایی امت اسلامی در سنت پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) نیز از جایگاه والا و ویژه ای برخوردار بوده است به گونه ای که در همان آغازین روزهای علنی کردن دعوت خود پس از نزول آیه وَ أَنْذِرْ عَشِیرَتَکَ الْأَقْرَبِینَ (شعراء، 214) در جمع سران قریش در حدیثی معروف به یوم الدار یا یوم الانذار علی بن ابیطالب (علیه السلام) را به عنوان وزیر، جانشین و پیشوای پس از خود به ایشان معرفی فرمود (2) از این ...
جایگاه و فلسفه زیارت قبور در آیات و روایات
.... 3. سیره مسلمین و اعتبار عقلایی در زیارت قبور با نگاهی به سیره ی مسلمین و نیز اعتبار عقلایی ادله ای چند در زمینه جواز زیارت قبور دریافت می شود: 3-1. سیره مسلمین در زیارت قبور زیارت اهل قبور از زمان پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) تا عصر حاضر عمل و روش دینی عموم مسلمانان از شعیه و اهل سنت بوده و هست. از نظر تاریخی اشخاص شناخته شده ای مانند ...
بررسی مدیریت زیگزاگی بعد از انقلاب اسلامی
نه؟ قوامی: تازه 35 سال از عمر انقلاب گذشته است. رهبر فقید انقلاب هم نظرش تغییر می کرد. قبل از انقلاب، مدرسه ای فکر می کردند، بعد حکومتی شدند. حضرت آیت الله شاهرودی، همایشی با عنوان زمان و مکان و تأثیرش در اجتهاد ، در دانشگاه قم برگزار کردند که ایشان دبیر علمی اش بودند. در آنجا می گفتند اندیشه امام، قبل از انقلاب با بعد از انقلاب کاملاً عوض شد؛ یعنی وارد منطقه حکومت اسلامی شد. امام وارد ...
گونه شناسی توسل در الصحیفة الرضویة الجامعة
لا ینقصه نائل فانی لم آتک ثقةً منی بعمل صالح قدمته و لا شفاعة مخلوق رجوته الاشفاعه محمد و اهل بیته علیه و علیهم سلامک: (صحیفه سجادیه، دعا 48، ص 236) در این فقره از دعا توسل به عمل صالح و نیز شفاعت اهل بیت (علیهم السلام) مورد تعرض قرار گرفته است. در دعای عرفه صحیفه نیز چنین می خوانیم: رب صل علی اطایب اهل بیته الذین اخترتهم لامرک... و جعلتهم الوسیله الیک... (موحد ابطحی، 1381، ص 217) بر ...
زندگینامه شهید عبدالله میثمی
راجع به جنگ و مسائل بیرون وقتی نظرات شان را می پرسیدیم بعد می دیدیم دو و سه روز بعد حضرت امام سخنرانی فرمودند و عیناً همان نظرات را امام می دادند. و از جمله معدود کسانی بود که در جبهه از موضعی حرکت کرد که واقعاً در شایستگی و صلاحیت مسئولیت دفتر نمایندگی حضرت امام بود. کمتر می دیدیم که در یک جبهه و یا جناحی خودش را قرار بدهد چرا که بسیاری از این اختلافاتی که وجود دارد دسته بندی های ...
پیامبر مهر و رحمت
...، که حضرت رسول از سنین آغازین حیاتش موحد بود و بدون محافظه کاری، دشمنی اش را با بتها اعلام می نمود، از گوشت حیواناتی که در مقابل بتها و به نام بتها ذبح می شد، تناول نمی کرد. مراقب رفتار و کردارش بود. هرگز با مردم مکه و بزمهای شبانه و عیش و نوشهای آنها میانه ای نداشت، مانند سایر کودکان به تفریح و لهو و لعب توجهی نمی نمود. پیامبر گرامی اسلام (ص) در دوران قبل از رسالت، به صداقت و امانت ...
سلفی پریناز ایزدیار/ فال حافظ پرستو صالحی/ نوستالژی مهدی سلطانی/ عکس مرموز مهراب قاسم خانی +تصاویر
تو زر گشت روی من آری به یمن لطف شما خاک زر شود در تنگنای حیرتم از نخوت رقیب یا رب مباد آن که گدا معتبر شود بس نکته غیر حسن بباید که تا کسی مقبول طبع مردم صاحب نظر شود این سرکشی که کنگره کاخ وصل راست سرها بر آستانه او خاک در شود حافظ چو نافه سر زلفش به دست توست دم درکش ار نه باد صبا را خبر شود سید محمد موسوی ، بازیکن تیم ملی والیبال ...
ادیان و فرق در صحیفه رضویه
جعل روایت از رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم) بوده است (ابن بابویه، 1378ق، ج1، ص 142-143)، آنها را غیر عارف به خدا و ظالم معرفی کردند (ابن بابویه، 1357، ص 47). ثامن الحجج (علیه السلام) در نیایش با خدا بیان می کنند که عده ای تو را نشناختند و لذا تو را به آفریده هایت تشبیه کرده و در نتیجه مقام تو را بالا نبرده و نپرستیدند. سپس حضرت از قائلان به تشبیه و کسانی که در توصیف پروردگار، او را محدود می ...
معارف توحیدی در صحیفه رضویه و زیارات امام رضا (علیه السلام)
تصور درستی از صفات خداوند داشت بی آن که شائبه تشبیه خالق به مخلوق پیش آید. این سخن حضرت ثامن (علیه السلام) توسط شیخ صدوق نقل شده است. (صدوق، 1378، ج1، ص 145-149) در سخن مذکور حضرت رضا (علیه السلام) ضمن اشاره به صفات مختلف حضرت حق مانند سمیع، بصیر، قادر، قاهر، حی، قیوم، ظاهر، باطن، لطیف، خبیر، قوی، عزیز، حکیم، علیم و مشابه آنها، بر این نکته تأکید فرموده که نسبت دادن صفات به خداوند با نسبت دادن همان ...
وحدت امت با محوریت سنت نبوی (ص) در ادعیه رضوی
، فوفقنی لاقامة دینک، و احیاء سنة نبیک. یعنی: ... خدایا پیمانی جز پیمان تو نیست و ولایتی جز از سوی تو نیست. پس مرا توفیق ده تا دین تو را بپا دارم و سنت پیامبر تو را زنده دارم. (ابن بابویه، 1404، ج2، ص 29؛ عمادالدین طبری، 1420، ص 337؛ موحد ابطحی، 1423، دعای 94) قریب به همین باهمایی میان دین خدا و سنت رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) را می توان به گونه ای دیگر در دعایی از حضرت یافت که ...
مسأله وحدت و تبعات جبران ناپذیر افراط و تفریط
ناصحیح از این گفتمان نیز خسارت های بسیار جبران ناپذیری به پیکره امت اسلامی می زند. غیر طبیعی بودن اختلافات مسلمین نشان از تلاش دشمن دارد البته این نکته نیز قابل توجه است که اختلاف بین شیعه و اهل سنت، به دلیل اختلافات نظری، امری طبیعی است ولی این حجم از اختلافات که در بسیاری از نقاط جهان و در رسانه های متعدد lمشاهده می شود، کاملا غیر طبیعی و نشان از وجود دست های پنهان دشمن در ...
زبدةالبیان؛ تاریخ، جایگاه و ویژگی های آن
کنیم در نظر محقق اردبیلی با توجه به در نظر گرفتن مقتضیات زمان و مکان و جامعیت آیات قرآن و همچنین گسترش ابواب فقهی و بوجود آمدن مسائل جدید مرتبط با فقه، بسنده کردن به همان روش کاری قبلی، ناموزون به نظر می رسد. 4- ویژگی های تألیفی زبدةالبیان الف. تفاوت در تألیف تفاوت هایی در سبک تألیف علامه محقق اردبیلی نسبت به سایر فقهای شیعه وجود دارد که در ذیل به چند مورد اشاره می ...
ساختار اندیشه فقهی محقق اردبیلی در زبدةالبیان (1)
و از شیخ آنها شهید ثانی رحمةالله نقل شده است و آن این که اگر حاجی کاری انجام دهد که حج را باطل کند مثل این که طواف را عمداً ترک کند یا به صورت مجزا انجام ندهد و یا این که وقوف را عمداً یا از روی جهل ترک کند یا در غیر زمان ثبوت حلال [یعنی روز هشتم ذی الحجة] در عرفه وقوف کند و سایر کارها که باعث از دست رفتن حج گردد و بر احرام باقی بماند و برگردد به گونه ای که راهزنان از رفتن به مکه او را منع کنند ...
ساختار اندیشه فقهی محقق اردبیلی در زبدةالبیان (2)
است ولی اکتفا به ظاهر حال در مورد ایمان آوردن شخص کافی است و احتیاج به علم و اطمینان بر صداقت او نیست. 2. کسی حق ندارد به وسیله ظنی که در نزد خودش ایجاد می شود در مورد آن شخص دست به کاری بزند یا سریعاً حکمی اجرا کند بلکه باید توقف کند تا حقیقت امر ثابت شود همان طور که در مورد خبر فاسق به دلیل قرآن و سنت و اجماع این گونه عمل می شود و به ظن عمل نمی شود (66). (67) فاضل مقداد می گوید: آیه ...
روایتی جهانی برای کتاب سیره پیامبر خاتم(ص)
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس مراسم رونمایی از مجموعه کتاب سیره پیامبر خاتم(ص) فردا چهارشنبه در تالار شیخ صدوق حرم حضرت عبدالعظیم حسنی با حضور رئیس جمهور برگزار می شود. حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمدتقی سبحانی نیا معاون فرهنگی دارالحدیث و مدیر انتشارات این موسسه درباره این کتاب در یادداشتی کوتاه آورده است. کتاب فاخر سیره پیامبر خاتم(ص) توسط آیت الله ری شهری و با همکاری یک ...
سرمقاله های روزنامه های اول دی
، اذهان را از واقعیت ها منحرف کرد؛ نوعی از وقاحت و پررو بازی که برخی سران و دست اندرکاران فتنه 88 مرتکب شدند و همان زشت کاری را تبدیل به سنت سیئه سیاسی کردند. به نظر می رسد در تقاطع انتخابات و سر رسید آزمون وعده ها، برخی جریان های سیاسی و سابقه دار در فتنه 88 اصرار دارند روش دوم را در پیش بگیرند و ابایی هم ندارند که حتی آقای روحانی و دولت را هم خرج ورشکستگی های سیاسی کنند چرا که دولت را صراحتاً ...
تشیع انگلیسی را با این صفات بشناسید
ها دورند، ولی در همان بدعت ها غرق شده اند.این معیار را امیرالمومنین (ع) متذکر شده اند. ارائه نوع خاص و مشمئز کننده از عزاداری ها به صورت رسمی و با پشتوانه فتوا، از بدعت های این جریان است (مانند قمه زنی – راه رفتن بر روی آتش و خار و شیشه به اسم عزاداری) و نیز توسعه دهه های عزاداری. آرمان های اصیل و ناب اسلامی در آن مخدوش و حذف می شود، مانند ظلم ستیزی، دفاع از مظلوم، عدم سلطه ...
تحریفات عاشورا، ستمگرانی که بانی مجالس عزاداری بودند
رضا سلطان زاده مدیر مسئول هفته نامه آیینه یزد در مجالسی که به یاد امام حسین بن علی(ع) برگزار می گردد شیعیان آن حضرت واقعه جانگداز محرم سال 61 ه را به یاد می آورند. در مظلومیت امام سوم شیعیان اشک می ریزند، سینه می زنند بر اساس احادیث وارده تباکی می کنند و سنت دیر پای عزاداری را پس از گذشت قرن های متمادی بر پا و زنده نگه می دارند. از وظایف روحانیون، گویندگان مذهبی، بر پاکنندگان محافل روضه خوانی، دارندگان تریبون های رسمی، رسانه های عمومی به ویژه صداوسیما این است که زمینه هایی را فراهم کنند تا در این گونه جلسات پیروان و علاقه مندان به نواده پیامبر گرامی اسلام حضرت محمدمصطفی(ص) که می فرمود: حسین (ع) از من است و من از حسینم، روز به روز در کنار مراسم سنتی سینه زنی و روضه خوانی آگاهی بیشتر درباره قیام کربلا پیدا کنند و بدانند تنها هدف از شهادت حضرت حسین (ع) شفاعت گنه کار و یا فقط گریه کردن برای آن حضرت و یاران باوفایش نبوده و نیست بلکه توجه به فرضیه مهم امر به معروف و نهی از منکر و اصلاح امور و مبارزه با ستمگر و زیر بار جور و ظلم نرفتن و آموختن درس شهامت و فداکاری می باشد. در ادوار مختلف عده ای از علما و اسلام شناسان درباره تحریفات عاشورا، کتاب هایی به رشته تحریر درآورده و یا طی سخنرانی ها در مجامع علمی و حوزوی و دانشگاهی در این باره مطالب مفید و ارزنده ای اظهار داشته و جامعه بویژه یاران امام حسین(ع) را آگاه نموده و گویندگان، مداحان و روضه خوانان را سفارش نموده اند که با سخنان خود وحدت جامعه مسلمانان را خدشه دار ننمایند، احادیث و روایات کذب بازگو نکنند، در منابر اشعار و مطالب سخیف نخوانند و به دنبال سیاست بازی و مداحی کوچه بازاری و مجیزگویی نباشند. آیه ا... شهید مرتضی مطهری درباره تحریفات عاشورا می نویسد: اگر بخواهیم روضه های دروغی را که می خوانند جمع آوری کنیم شاید چند جلد کتاب پانصد صفحه ای بشود! من فقط برای نمونه عرض می کنم، مرحوم حاج میرزاحسین نوری اعلی الله مقامه، استاد مرحوم حاج شیخ عباس قمی و مرحوم حاج شیخ علی اکبر نهاوندی در مشهد و مرحوم حاج شیخ محمدباقر بیرجندی محدث که مرد بسیار فوق العاده ای بوده است، محدثی است که در فن خودش فوق العاده متبحر بوده و حافظه ای بسیار قوی داشته است. مرد با ذوق و بسیار با شور و حرارت و با ایمانی بوده است. گو اینکه بعضی از کتاب هایی که این مرد نوشته در شان او نبوده و علمای وقت هم ملامتش کردند، ولی معمولا کتابهایش خوب است، مخصوصا کتابی در موضوع منبر نوشته است بنام لؤلؤ و مرجان" که با اینکه کتاب کوچکی است ولی فوق العاده خوب است. در این کتاب راجع به وظایف اهل منبر سخن گفته است. همه این کتاب در دو فصل است، یک فصل آن درباره اخلاص، یعنی خلوص نیت است که یکی از شرایط گوینده، خطیب، واعظ، روضه خوان این است که خلوص نیت داشته باشد . منبر که می رود، روضه که می خواند، به طمع پول نباشد و چقدر عالی در این موضوع بحث کرده است که من وارد بحث آن نمی شوم. شرط دوم، صدق و راستی است، و در اینجاست که موضوع راست گفتن و دروغ گفتن تشریح شده و انواع دروغ ها را چنان بحث کرده که من خیال نمی کنم در هیچ کتابی درباره دروغ و انواع آن به اندازه این کتاب بحث شده باشد و شاید نظیر این کتاب در دنیا وجود نداشته باشد. عجیب این مرد تبحر از خودش نشان داده است. 1 اگر کسی بخواهد امروز ذکر مصیبت کند، باید بر مصائب جدیده اباعبدا...(ع) گریه کند بر این دروغ هایی که به اباعبدا...(ع) نسبت داده می شود گریه کند. 2 هیچ حادثه ای در تاریخ های دور دست مثل سیزده، چهارده قرن پیش به اندازه حادثه کربلا تاریخ معتبر ندارد مورخین معتبر اسلامی از همان قرون اول و دوم قضایا را با سندهای معتبر نقل کردند و این نقل ها با یکدیگر انطباق دارد و به یکدیگر نزدیک هستند. 3 کتاب معروفی است به نام " روضه الشهداء " که نویسنده آن ملاحسین واعظ کاشفی است... این کتاب به فارسی هم هست و تقریبا 500 سال پیش تالیف شده است،... (1) ملا حسین مرد ملا و با سوادی بوده و کتاب هائی هم دارد و صاحب انوار سهیلی است. ... قبل از این کتاب، مردم به منابع اصلی مراجعه می کردند. شیخ مفید رضوان ا... علیه "ارشاد" را نوشته است و چقدر متقن نوشته است. ما اگر به"ارشاد" شیخ مفید خودمان مراجعه کنیم، احتیاج بجای دیگر نداریم. از اهل تسنن، طبری نوشته ، ابن اثیر نوشته، یعقوبی و ابن عساکر و خوارزمی نوشته اند. من نمی دانم این بی انصاف (ملاحسین کاشفی) چه کرده است!. ... داستان ها را بشکل افسانه درآورده است... در شصت، هفتاد سال پیش مرحوم ملا آقای دربندی پیدا شد. تمام حرفهای روضه الشهداء را باضافه چیزهای دیگری پیدا کرد و همه را یکجا جمع کرد و کتابی نوشت بنام اسرارالشهاده، واقعا مطالب این کتاب انسان را وادار می کند که به اسلام بگرید. 4 خواست آنهایی که در مساجد و چه آنهایی که بالخصوص در منزلشان مجلسی بر پا می کنند،. ... ازدحام جمعیت است!. ... این نقطه ضعف است. نقطه ضعف دومی که در مجالس عزاداری هست و بیشتر از ناحیه عوام الناس است و خوشبختانه کمتر شده است، مسئله شور و واویلا بپا شدن است. منبری در آخر منبرش حتما باید ذکر مصیبت کند و در این ذکر مصیبت هم نه تنها مردم اشک بریزند، که تنها اشک ریختن قبول نیست، باید مجلس از جا کنده شود و شور و واویلا بپا شود. من نمی گویم مجلس از جا کنده نشود، من می گویم این نباید هدف باشد. 5 در هر شهر و روستا و منطقه در روزهای شهادت ائمه بزرگوار علیهم صلوات الله اجمعین به ویژه در ایام محرم و صفر بر اساس سنت بسیار پسندیده مراسم برپا می کنند برابر با اعتقاداتی که دارند غذای نذری وصلواتی توزیع می کنند در واقع خواست برگزارکنندگان و شرکت کنندگان در این گونه جلسات و محافل آشنایی بیشتر با اهداف سرور آزادگان جهان حسین بن علی(ع) می باشد. بنابراین اگر زراندوزانی با رانتخواری یا ارتشا یا اختلاس یا اجحاف به مردم در پی برگزاری مراسم عزاداری باشند، گویندگان و مداحانی که برای هر جلسه نه تنها صدها هزارتومان بلکه میلیونها تومان طلب می کنند، نوحه خوان هایی که با سبک های غیر قابل قبول اشعار و ترانه های مبتذل می خوانند، آن عده از دولتمردانی که با صحنه سازی های مشمئز کننده به مقاماتی دست یافته اند، زراندوزان و مفسدان اقتصادی و زمین خوارانی که در این ایام سیاه پوش می شوند و بر سر و سینه می زنند و با بخشی از پول های باد آورده عده ای از مردم را اطعام می کنند باید بدانند بیراهه می روند و دیر یا زود بر سر هر کوی و برزن شناخته خواهند شد و مهمتر آن که در پیشگاه پروردگار متعال باید جوابگو باشند. تاریخ را که مطالعه می کنیم در می یابیم. عاشورا در تاریخ چندان تحریف گردیده و اهداف امام حسین علیه السلام چنان محو و مسخ شده بود که هیچ خطری از جانب آن، متوجّه زورگویان نبود. در بی ضرر و بی خطر بودن عاشورا، برای زورگویان حاکم همین بس که خود آنان، بانی و متولّی مراسم عزاداری بودند. فی المثل شاه عبّاس، مجالس عزا برگزار می کرد و در دسته های عزاداری شرکت می نمود و ناصرالدّین شاه، هیچ تعارضی بین شیوه های ظالمانه حکومتش و تأمین بهترین و پیشرفته ترین امکانات برای برگزاری تعزیه نمی دید. بیفزایم مراسم عزاداری را که پهلوی در ماه محرم برگزار می کرد و خود در آن حضور می یافت و پای منبر می نشست 6 شاه عباس صفوی یک دسته جلاد نیز داشته است به نام چیگیین یا گوشت خام خور. کار ایشان آن بود که مقصران را بفرمان شاه، زنده می خوردند. این مجازات شوم و نفرت انگیز ظاهرا از زمان مغول و تیمور به یادگار مانده و بواسطه شاه اسماعیل اول سر سلسله پادشاهان صفوی به شاه عباس رسیده بود، زنده خواران شاه را ملک علی سلطان جارچی باشی اداره می کرد یکی از مورخان زمان درباره این دسته از جلادان شاه عباس چنین نوشته است:. ... و در زمره ای دیگر از این قبیل که در فرمان جارچی باشی بسر می بردند. مسمی به چگیین یعنی گوشت خام خور، آن فرقه نیز آلت سیاست و غضب بودند که گناهکاران واجب التعذیر را از یکدیگر می ربودند و انف و اذن(7) ایشان را به دندان قطع نموده بلع می فرمودند و هم چنین بقیه اعضای ایشان را به دندان انفصال داده، می خوردند. تا حیات از آن گروه مسلوب می گشت. این جماعت لباس مخصوص داشتند جهت امتیاز. بدین طریق که تاج های بی عمامه ضخیم طویل به قدر یک ذرع بر سر می گذاشتند و. ... و اکثر این گروه مردمان قوی هیکل، کریه المنظر و طویل القامه بودند. 8 شاه عباس اسیران دشمن یا مقصران و کسانی را که گرفتار قهر و غضب شاهانه او می شدند به اشکال مختلف می کشت. کور کردن، گوش و بینی و زبان بریدن، زنده پوست کندن، در آب جوش سوزاندن دست و پای بریدن و قطعه قطعه کردن، در خام(9)گاو کشیدن، شکم دریدن و گردن زدن و کباب کردن و به حلق آویختن و سرب گداخته در گلوی مقصران ریختن و امثال آنها از جمله سیاست های عادی و معمولی وی بود که برای هر یک در تاریخ های زمان شواهد گوناگون موجود است. 10 شاه عباس پیاده از اصفهان به مشهد می رفت مجالس عزاداری و تعزیه بر پا می کرد در آن مراسم شرکت موثر داشت، خود را کلب (سگ) آستان علی می نامید اما ولیعهد و پسر، بعضی از یاران، اقوام، نزدیکان خود را می کشت و در تاریخ زندگی او نقل نموده اند در سالی که عید میلاد مسیح(ع) مصادف با روز ماه مبارک رمضان بود به همراهان خود اعم از کشوری و لشکری و روحانیون دربار شراب داد و به آنها گفت بخورند. 11 چه زیباست که از این همه حوادث و وقایع تحریف شده بیاموزیم که هدف مقدس امام حسین(ع) و قیام عاشورا در جنبه های مختلف اخلاص، تربیت، اخلاق، شجاعت، تحمل عقیده مخالف، عزت نفس و مخالفت با ظلم، ستمگری و ستم پذیری و در یک کلام خصایل نیک انسانی را رشد دادن و رذایل اخلاقی را مذمت کردن و از دامن جامعه اسلامی پاک نمودن، سیره امام (ع ) وبقیه ائمه و پیشوایان و سرور آنان پیامبرگرامی اسلام(ص) بوده است. آنان برای رشد و تعالی و ترقی جامعه از جان خویش مایه گذاشتند و امام (ع)در حرکت از مکه به طرف عراق فرمود: هر کس آماده است تا در راه احیای سیره جدم از خون دلش مایه بگذارد و بگذرد با من بیاید که فردا صبح عازمم این روش سرور آزادگان امام حسین(ع) در انسان سازی است و ختم کلام اینکه: ای که گفتی مرو اندر پی خوبان زمانه ما کجاییم در این بحر تفکر تو کجایی مدیر مسئول پی نوشت ها : 1- حماسه حسینی ، استاد شهیدمرتضی مطهری، جلد اول، صفحه 18 و 19 2- همان، صفحه 30 3- همان، صفحه 31 4- همان، صفحه 53 و 54 و 55 5- همان، صفحه 102 و 103 6- از عاشورای حسین تا عاشورای شیعه ، محمد اسفندیاری، صفحه 37 7- انف یعنی بینی و اذن یعنی گوش 8- زندگانی شاه عباس اول ، نصرا. .. فلسفی، جلد اول و دوم، صفحه 470- 469، چاپ انتشارات علمی، سال 1364 9- خام گاو یعنی پوست دباغی نشده 10- زندگانی شاه عباس اول، صفحه 471- 472 11- همان، صفحه 638-641 ...