سایر منابع:
سایر خبرها
آلکساندرای نازنین ؛ تاتیانا تالستایا؛ ترجمه مهدیه حسن زاده؛ نشر نیستان تخیلی که مرز نمی شناسد
آنها پست مدرن ابزاری برای نشان دادن ویژگی ها و ساختار موجود در جامعۀ ملموس است. او در داستان دریچه به ماهیت و چگونگی مصرف گرایی در زندگی معاصر می پردازد. در این داستان، دریچه نماد سرعت وقوع تحولات در زندگی انسان های عصر حاضر است. نام بردن از اماکنی همچون میدان مانژ، باغ الکساندروسکی و سایر نشانه های این چنین به منظور بردنِ مخاطب به سال های میانی دهه 90 مسکو انجام شده و موفقیت آمیز بوده است. قهرمان ...
مهدی عجم: رهبر معظم انقلاب از خاطرات با عنوان گنج یاد می کنند
به گزارش مشرق، کرونا در یک سال و اندی که از زمان حیاتش می گذرد، نظم و قاعده زندگی و جهان را به هم ریخته است؛ آن هم در روزگاری که گمان نمی رفت با وجود پیشرفت های فراوان در علم پزشکی، جهان به یکباره در مقابل ویروسی ناشناخته چنین زانو بزند. پا گذاشتن کرونا بر کره خاکی دو روی سکه دارد؛ یک روی آن تلخی ها و مصیبت هایی است که انسان از حضورش چشیده است. کرونا نشان داد که در کام مرگ رفتن چقدر ...
نفسگیر در مرز خیال و واقعیت
رقصیدن رها و بی قید و بند هائه می در حیاط خانه ی لی جونگ-سو و جلوی چشمان او و بن، تنها نمونه هایی از خلق صحنه درخشان در سوزاندن هستند. این فیلم بیشتر از هرکس دیگری متعلق به هائه می است؛ شخصیتی که از میانه های فیلم از داستان خارج می شود. شخصیتی که بر خلاف تیپ و ظاهر سطحی اش، افکار عمیقی دارد و به دنبال معنا و مفهوم زندگی می گردد. هم او که از مرگ می ترسد و آرزو دارد، جوری ناپدید شود که گوئی هرگز وجود نداشته و در نهایت هم به آرزویش می رسد. انتهای پیام// وبگردی ذهن فرهنگ و هنر فقیر کره جنوبی مرگ سوزاندن پریسا الیاسی ...
داستایفسکی و مسئله حفظ دین/برادران کارامازوف چند صدایی است
. او فقط مناظره ها را در تقابل افکار ترتیب داده و خواننده را سردرگم به حال خودش رها کرده است. با استفاده از علوم روان شناسی، سیاست و فلسفه به خوبی در موقعیت های مختلف ایجاد گفتمان کرده و به این صورت به پیچیدگی ذهن انسان و جامعه نزدیک شده است. روح کار از چیستی زندگی، انسانیت و خدا می گوید و حول این سه محور می چرخد. گویی داستایفسکی با این رمان، اندیشه اش را در این سه حوزه پیش می برد. صداها ...
شگفتی از مدرنیزاسیون غربی
منظور و مراد میرزا حسین خان سپهسالار از عادات و رسوم اروپا بنیان ها و مولفه های اساسی مدرنیته چون حکومت قانون حاکمیت ملی، نظام پارلمانی و... بود. امین الدوله نیز دقیقا به این موضوع اشارت دارد: بی آنکه به معانی و مبانی ترقیات فرنگ ملتفت باشد و کارها را از بنیان و اساس استحکام دهد به ظاهر سازی مشغول می شد نبود افراد متخصص و خبره که با در نظر گرفتن تمام جوانب تولید چون رقابت پذیری، سودآوری، قیمت تمام شده مواد اولیه و... به فعالیت تولیدی بپردازند از عمده مشکلات پایه ای برای موفقیت در این زمینه بود. علاوه بر موارد ذکر شده، کارشکنی رقبای خارجی به دلیل توان رقابت بالاتر در مقایسه با تولیدات کارخانه های داخلی به عنوان عاملی در ورشکستگی فعالیت های اقتصادی عمل می کرد، چنانچه کارخانه قند ریزی در کهریزک به دلیل امتیاز قند تولیدی اش بر قند روس بازار این کالای روس در ایران را کساد کرده بود، به همین دلیل روس ها قند خود را به قیمتی پایین تر از قیمت تولید به بازار عرضه کرده که رقیب خود را از دور خارج کنند که موفق هم شدند. حال در ادامه این بحث، جنبه های کانونی توجه شاه به تجدد غربی را با توجه به سفرنامه هایش ذکر می کنیم. از آنجا که از بارزترین وجوه مدرنیزاسیون تجدد غرب، صنعت و فناوری آن است ...
ادبیات شولوخوفی رایج در دهه 40، نثر و شعر دیگر را به شدت رد می کرد/ روی شانه شرقی ها غولی از سنت نشسته ...
به گزارش خبرنگار ایلنا، کرکسِ سودابه فضایلی متنی به تمامی بیانگر آوانگاردیسم هنر مدرن ایران بوده و از آن نشانه های مد روز آن دوران در آن نیست. چه از حیث سیاسی و چه از حیث نقد اجتماعی، و همچنین رجوع این متن به اسطوره از جنس هویت یابی های منفعل و نوستالژیک نیست که سرآخر بخواهد با عالم اخلاقیِ نصایح و تذکر به نیک مردی و نیک مردمی، جامعه را و هم رعیت را و هم شاه را، چون درویش حکیمی نصیحت کند که با ...
از هم گناهی به بی گناهی می رسیم؟!
این خرده داستانک ها را به سرانجام می رساند و برای آوردن آنها در خلال داستان دلیل دارد البته با فاکتور از یک داستانک! سکانس های بیخود و بی جهت گذشته فریبرز که نقش جوانی پرویز پرستویی به پسرش سپرده شده بود و به نظر می رسد تنها دلیل وجود این صحنه ها همین حضور پرستویی جوان بود و بس! استفاده از عنصر موسیقی در هم گناه به جا و درست بود. اگر قرار بود سکانسی دارای آواز باشد، این اتفاق به موقع رخ داد و ...
سینمای ضدایرانی وقایع و تاریخ ما را چگونه تصویر می کند؟
می دهد. بدون تعارف باید بگوییم ما از اهمیت روایت غافل بودیم و هستیم و آنقدر دوریم که نمی توانیم واقعیات ملموس و عینی خود را درست و دقیق و جذاب به تصویر بکشیم و نمونه هایش همان هایی هستند که در صحبت های روز گذشته رهبر انقلاب شنیدیم. این غفلت و حتی پرت بودن از جایگاه روایت فقط یک اثر سلبی نداشته است و این خلأ، میدان را به دیگران داد تا با روایت های جانبدارانه، مخدوش و حتی جعلی ...