نگاهی به فیلم بیرو | باخت بد یک ایده برنده!
سایر منابع:
سایر خبرها
گزارش نشست فیلم پرده آخر با موضوع از تراژدی تا ملودرام در خانه جشنواره
دقایق پایانی همه چیز به ضرر قهرمان و در نهایت به نفع او می شود. او ادامه داد: فیلم کاملا ملودرام است و ضدقهرمان تلاش خود را می کند؛ می خواهد او را به مهلکه ای بندازد و این مسیر جدال به نفع قهرمان ملودرام است. هر عاملی که باعث شکست ضدقهرمان شود و پایان خوش رقم بخورد از قواعد ملودرام است. ضد قهرمان و قهرمان در این فیلم مظلوم و ظالم است. فنائیان توضیح داد: فیلم از بابت پیشرفت در ژانر کار ...
هناس از روایتی امنیتی تا ملودرام
سیمرغ چهلمین جشنواره فیلم فجر باشد؛ کلمه ای که به معنای نفس است و شاید بتوان گفت که تغییر نام دومین ساخته حسین دارابی از صورت فلکی به هناس درست و به جا اتفاق افتاده است. علاوه بر نام این فیلم، موضوع اثر نیز توجه مخاطب را به خود جلب می کند؛ چراکه روایتی رازآلود از داستانی واقعی در دهه90 جامعه ایران در ژانر بیوگرافی است. حسین دارابی در جدیدترین اثر خود همانند فیلم اولش یعنی مصلحت باز هم به ...
10 فیلم امنیتی تاریخ سینمای ایران
...، به شکلی عامدانه در فیلم گنجانده شده تا آن اقدامات حرفه ای امنیتی که منشاء خارجی داشت، بیشتر به چشم آمده و دیده شوند. سیانور اگرچه تاکنون آثار نسبتا زیادی با محوریت منافقین ساخته شده است اما ساخته بهروز شعیبی با توجه به متفاوت بود جنس روایت، از درجه اهمیت بالایی برخوردار است. در سیانور، موقعیتی پیش می آید تا یک زوج عاشق، رودرروی یک دیگر قرار گرفته و دوئلی جذاب ...
صنعت سینما در ایران از فقدان استراتژی رنج می برد
به گزارش خبرنگار سینمایی ایرنا، در پاسخ به این پرسش که دلیل این میزان از فیلم هایی که در طول سال در ژانر اجتماعی در سینمای ایران ساخته می شود چیست و این موضوع آیا به سینما و بین المللی شدن آثار سینمایی کشور آسیب می زند، گفت: پتانسیل ارتباط برقرار کردن جشنواره فیلم فجر با بدنه اجتماعی، مخاطب و هنرمند اتفاقا سینمای اجتماعی است. چرا نقطه قوت را آسیب ببینیم. اما یک آسیب وجود دارد، برداشت کپی وار از ...
بهترین بازیگر جشنواره فجر 1400 کیست؟
. من خودم را کارگر سینما می دانم. سینما ترکیبی از ژانرها است و زمانی که صحنه هایی از کار اکشن سهراب را دیدم به این موضوع فکر کردم که تماشای این صحنه ها روی پرده جذاب است و با ایشان همکاری کردم. من قبول دارم که این فیلمنامه ضعف هایی دارد اما فراموش نکنیم این ژانر سینما بسیار محروم است و تازه قرار است که قد بکشد و من تمام قد از این اثر سینمایی دفاع می کنم. سهراب گفت: ما در ایران خیلی فیلمی ...
انتقاد از حضور بی مادر در جشنواره چهلم/ واکنش ها به روایت پردازی در دسته دختران
اند که در فیلم های کنار گذاشته جشنواره چهلم فجر وجود نداشت. دومین فیلم منیر قیدی بعد از ویلایی ها ، نیز فیلمی در ژانر دفاع مقدس است با این تفاوت که در فضایی سنگین تر و بیگ پروداکشن ساخته شده است. فیلم موقعیت زمانی و مکانی روزهای منتهی به سقوط خرمشهر در سال 1359 را روایت می کند و منیر قیدی به جهت یکتا بودن در میان 21 فیلمساز مرد دیگر جشنواره چهلم تا حد زیادی کنجکاوبرانگیز و خبرساز شده ...
موقعیت مهدی ؛ اعجاز حجازی فر نقاشی زیبا از عشق و آتش و خون
حاج احمد متوسلیان ایستاده در غبار نداشت، خیلی نگاه نگاهش کردم تا باور کنم او حاج احمد فیلم است. در جمع خودشان خوش خنده و با حال و گرم، اما با من سرد. پرده دوم؛ سارق کمال فیلمنامه ماجرای نیمروز تمام و انتخاب بازیگر ها شروع شد، محمدحسین مهدویان از روز اول اصرار به هادی حجازی فر برای نقش کمال داشت، برای من کمال قهرمان فیلم بود، اما در هادی قهرمان بودن را نمی دیدم، قرارداد مالی را ...
13 هزار نفر می خواستند در نگهبان شب میرکریمی بازی کنند! | روایت هادی حجازی فر در عاشقانه ای از شهید ...
| 13 هزار نفر می خواستند در فیلم میرکریمی بازی کنند تازه ترین تصاویر از نگهبان شب میرکریمی یک درام عاشقانه در جنگ جشنواره چهلم فیلم فجر در سئانس دوم اکران سینمای رسانه قصد دارد از اولین ساخته هادی حجازی فر درباره زندگی شهید باکری، رونمایی کند. قصه ای عاشقانه از شهید مهدی و حمید باکری ، که بعد 37 سال از شهادت این دو قهرمان دفاع مقدس رنگ پرده سینما را به خود می بیند ...
نگاهی به فیلم ضد | تلاش برای الگو گرفتن از آثار موفق ژانر
به طرز معناداری در تلاش برای الگو گرفتن از آثار موفق این ژانر در سال های اخیر، چون ماجرای نیمروز است. ضد ، ماجرای نیمروز نیست، اما در پرداخت و ساختار تلاش دارد تا از آن الگو بگیرد. با این تفاوت که قصه ضد بر خلاف ماجرای نیمروز کاملا آشفته و سردرگم است. منطق های داستانی در ضد به سادگی برای بیننده قانون گذاری می شود و هیچ تلاشی برای شخصیت بخشی به آن صورت نمی گیرد. قصه عشق نقش اول داستان، سعید به ...
روایتی از زندگی شهید رضایی نژاد در هناس + فیلم
که جوانان این مرز و بوم آن را ادامه خواهند داد. در نشست خبری فیلم نیز کارگردان تأکید کرد نمی خواسته روایتی مستند و نعل به نعل از زندگی شهید داشته باشد بلکه نمای کلی از روزهای پایانی شهید مدنظرش بوده و قصه به شکلی دراماتیزه شده بیان می شود. همچنین در نشست خبری فیلم همسر شهید حضور داشت و در پایان از سوی اهالی رسانه و عوامل فیلم در مورد تشویق قرار گرفت. توجه به کانون اصلی خانواده ...
تصویری تازه از شخصیت قهرمان های جنگ
مناسبی از عملیات های پرحادثه و در عین هارمونی در بازیگری را نمایش دهد. او همان قدر که در کارگردانی یک درام جنگی تبحر نشان داده به همان اندازه در ایفای نقش اصلی فیلم، کارکرد مؤثر داشته. او با تجربه سال ها کار تئاتر و درک نفس حضور جلو مخاطب و بعدتر ایفای نقش احمد متوسلیان، حالا با مهدی باکری شمایلی تازه از کاراکترهای قهرمان جنگ ارائه داده است. حجازی فر بسیار زیاد سعی کرده بی اغراق ...
حکایت آرسن لوپن ایرانی!
فیلم کیمیایی هم مانند کار های سابقش آدمی عبوس، جسور و با صفاتی مناسب با دنیای آرمانی کارگردان است. این قهرمان قرار است با پوشش گانگستری (کلاه شاپو و پالتو) در این فیلم ظاهر شود و در خیابان های تهران به دنبال پیدا کردن نشانی برای حل یک موضوع جنایی باشد. پیش از این، آخرین ساخته مسعود کیمیایی خون شد در سال 98 بود که خیلی به مذاق منتقدان و تماشاگران و خود من خوش نیامد؛ مطابق معمول و مثل خائن کشی ...
موضوعات بکری که در جشنواره زیر ذره بین قرار گرفتند
طائرپور بود. نشست فیلم پرده آخر تحت عنوان (از تراژدی تا ملودرام) با حضور اکبر نبوی نویسنده و کارشناس سینما (مجری) و دکتر تاجبخش فنائیان (کارگردان و مدرس دانشگاه) آخرین نشست روز ششم جشواره فیلم فجر بود. فنائیان درباره تراژدی در فیلم پرده آخر بیان کرد: اصطلاح تراژدی متداول شده و اذهان با آن قرابت دارند اما تراژدی از تعریف ارسطو به خطای تراژیک قهرمان باز می گردد و در نهایت فاجعه به ...
نگاهی به فیلم سینمایی دسته دختران / اثری که مغلوب جلوه های ویژه خوب خود می شود
.... آنها از این موضوع ناراحت بوده و به دنبال راهی برای اثبات حضور خود هستند. اما در ادامه شخصیت و داستان زندگی هر کدام از آنها به نحوی برای مخاطب بازگو می شود... پس اگر چه فیلم سینمایی ویلایی ها با به تصویر کشیدن حضور زنان قهرمان در پشت جبهه های دفاع مقدس به اثری نسبتا موفق و با خوانش درستی در ژانر دفاع مقدس تبدیل شد؛ اما باید توجه داشت که این دُرستی در گام نخست، محصول مطالعه دقیق بر ...
ردگیری منافقین در سینمای ایران/ از "ضد" تا "به رنگ ارغوان"
سال گذشته درباره این سازمان مخوف ساخته شده اند، بیشتر بر جنبه دراماتیک و عاشقانه افرادی تاکید داشتند که یا درون سازمان بودند و یا از بیرون به این گروهک مرتبط شده اند. افرادی که عمدتا گول ظاهر جذاب سازمان را خورده بودند و در انتها با فداکاری علیه سازمان منافقین به مبارزه پرداختند. مبارزه ای که تم بیشتر فیلم های منافقین به خصوص در سال های گذشته، آن هم در جشنواره فجر را تشکیل می دهد؛ از ...
تصویر کاریکاتوری از مصدق در خائن کشی / سینما با موزه فرق دارد
...: کیمیایی سال های سال است که تمام شده علی شمس، سینماگر اصفهانی درباره خائن کشی می گوید: فکر می کنم کیمیایی سال های سال است که تمام شده، عجیب است که کسی قرار نیست این واقعیت را بپذیرد. فیلمنامه گُم، ضعف درام، تله تئاتر، غوغای هزینه و آکسسوار و از همه مهم تر فاجعه بازیگری! فیلم پر از ستاره است و گویی همه بازیگران تصمیم گرفته اند تا بدترین بازی خود را جلوی دوربین ببرند ...
ناگفته های میترا حجار و پردیس پورعابدینی درباره بی مادر
و احساس میکنم همه آدم ها ابعاد خوب و بد را با هم داریم و متاسفانه قبلا اینطور نبود و شخصیت یا بد مطلق بود یا خوب مطلق. این بخش خاکستری شخصیت که همه آن را دارند و برای من شخصیت مرجان، پیچیدگی اش است که جذاب است و عاشقانه زندگی میکند ولی باز هم در زندگی اش کمبود احساس می کند و در واقع یک چالشی را شروع می کند که خودش از پس آن بر نمی آید. هر نقشی را ایفا می کنم بخشی به وجود من اضافه می کند، یعین از ...
نقد فیلم های جشنواره| لایه های دروغ: سرگردان میان هالیوود و بالیوود
بالیوود تغییر می یابد. فیلمی که تهی بودن خود را در سکانس های جذاب رزمی پنهان کند. پیرنگ اصلی لایه های دروغ مردی است که سعی دارد برای حفظ خانواده خود بجنگد. مردی که قانون و پلیس را کارآمد ندانسته و خود دست به قیام یک تنه میزند. پلیس و مجری قانون زمانی به صحنه ماجرا ورود پیدا می کنند که همه چیز در کف ید باقدرت عمو سام حل شده و مهم ترین خلاف کار ایران کشته شده است. داستانی که به دنبال ...
سریال ریچر ؛ داستان اکشن و مهیج یک قهرمان تنها
هیکلش مثل دیوار است و از جاذبه های تام کروز هم در او خبری نیست. ریچسون همۀ ویژگی های ریچر را دارد؛ ساکت، صبور و با اعتماد به نفس. او دقیقا کسی است که می تواند در بعضی صحنه ها با خودش حرف بزند؛ آن هم راجع به شکستن گردن هفت نفر. فصل اول سریال بر اساس کتاب اتاق کشتار ساخته شده و داستانش اینطور شروع می شود که ریچر در شهر کوچک مارگریو در جورجیا از اتوبوس پیاده می شود و بلافاصله به عنوان مظنون ...
گزارش نشست اقتباس و بومی سازی متون غیرفارسی
توجه او به اقتباس از آثار بزرگ، گفت: تقوایی در تیتراژ فیلم ناخدا خورشید اشاره کرده که این فیلم اقتباس آزادی از کتاب داشتن و نداشتن اثر ارنست همینگوی است. این اثر یک اقتباس درخشان است و بهترین فیلمی بود که می شد از این کتاب ساخت. فیلم های دیگری هم از این کتاب ساخته شد ولی ناخدا خورشید بهترین آن ها بود. هرچند داشتن و نداشتن خیلی کتاب محبوبی نبود. وی ادامه داد: تقوایی به خوبی جغرافیای منطقه ای ...
ریزش مخاطبان سینما نتیجه بی توجهی به ذائقه مردم است
برخی از فیلم ها اینطور جواب داد: سیاست گذاری هیات انتخاب برای گزینش فیلم در ژانر های متنوع هوشمندانه بوده است. خزاعی وعده داد که تاثیرات انتخاب امسال در تولیدات سال های بعد مشاهده خواهد شد. رئیس سازمان سینمایی اصلاح برخی از سکانس های آثار جشنواره فیلم فجر را محدودیت ندانست. به گفته او بیشتر خانواده های مذهبی و غیرمذهبی ایرانی از متناسب نبودن برخی از سکانس های فیلم ها برای ...
بی مادر ؛ یک فیلم خنثی
زوج امیر علی و مرجان، با استناد به چه علل و عواملی صورت می پذیرد؟ نکته قابل توجه درباره این فیلم، دقیقا این است که اساسا عناصر درام به قدر کفایت در متن موجود هستند اما فیلمساز در به کارگیری آنها توانمند نیست. هیچ ماجرا و گره افکنی در میانه این ایستاییِ نفس گیر وجود ندارد که داستان با آن کمی جان بگیرد ومخاطب را با خودش همراه سازد. بی مادر می توانست یک فیلم ملودرام خانوادگی خوب باشد اما عدم توانایی در پرداخت قصه و پیشبرد فرآیند دراماتیزه، آن را به یک فیلم خنثی و ناموفق بدل ساخته است. ...
ملاقات خصوصی ستایش شد/ ماهان نکوهش!
چهارمین روز جشنواره فیلم فجر با نمایش 2 فیلم اولی همراه بود. امسال با حذف بخش نوعی نگاه که به فیلم اولی ها اختصاص داشت، همه فیلم ها در یک رده برابر به رقابت با هم می پردازند. فیلم ملاقات خصوصی یک ملودرام اجتماعی است که بازخورهای متفاوتی میان اهالی رسانه داشت و معدل امتیازات و واکنش ها دلالت بر رضایت نسبی و جلب نظر حاضرین سالن میلاد دارد. در این میان، برخی اهالی رسانه و منتقدان فیلم را ...
ملاقات خصوصی؛ عاشقانه ای در بند
.... نکته قابل تامل در ملاقات خصوصی شخصیت پردازی خوب دو کاراکتر اصلی فیلم یعنی هوتن شکیبا در نقش فرهاد و در نقش پروانه است، کاراکترهایی که باز با حرکت درام به سمت جلو، پله پله جان می گیرند، هویت مستقل خود را به دست می آورند و برای مخاطب باورپذیر می شوند، که اوج آن را می توان در سکانس دستشویی زندان و تقابل به شدت بی رحم اما عاشقانه آن دو کاراکتر دید و البته انتخاب بسیار خوب این ...
نقد فیلم های جشنواره فجر | بازپرس شجاعی که قفل درام دادگاهی را در "علفزار" می شکند
تصمیمات وکیل و قاضی گرفته می شود. در چند سال اخیر درام های دادگاهی ما که در هالیوود با عنوان LEGAL MOVIE یا LAW MOVIE شناخته می شود، بیشتر از آنکه بخواهد داستان و ماجرایی جذاب را به پیش ببرد به سمت کشتی گرفتن با موضوعات فقهی و قضایی می رفت و آنها را برای مخاطب مسأله می کرد؛ شکلی کاملاً ضد مخاطب که عموماً هم مورد توجه قرار نمی گرفت. این رویه پوسیده و خسته کننده که بعضاً به خاطر عدم اطلاعات ...
یک دِرام نه چندان جدی؛ اما هولناک
سوژه ای که برای روایت قصه اش مطرح می کند ناب و تازه است و حتی غافلگیر کننده جلوه می دهد؛ اما در پرداخت آن طور که باید نمی تواند جدی باشد و دغدغه مند عمل کند. بزرگترین مشکلش فضاسازی اولیه و مقدمه است که طولانی می شود و در ادامه ریتم از دست می رود. اما با همه این نکته ها فیلمساز دوربین اش جای درستی قرار گرفته و از یک واقعیت عریان پرده برداری می کند که مساله امروز جامعه است. شخصیت پردازی ...
نقد فیلم های جشنواره فجر | "لایه های دروغ" اکشن وطنی ای که نیازمند ترمیم اساسی است
.... هرچه بود، چه بخاطر تغییر مدیریت سینما و یا تغییر جامعه و فرهنگ -و دیگر ادله ای که عموماً آدرسی اشتباه و فریبی بزرگ برای فراموشی این گونه مخاطب پسند سینمای ایران است- این دوران گذشت و جای آن را درام های آپارتمانی و ضدقهرمان گرفت که امروز شاهد آن هستیم. فیلم های اکشن قابل توجه تقریباً در 10 سال گذشته به عدد انگشتان یک دست است که آخرین آن قبل از این جشنواره به فیلم روز صفر می رسد. روز ...
نگاهی به فیلم سینمایی لایه های دروغ / اثری ماقبل سینما که ادعای احیای ژانر اکشن را در سینمای ایران دارد!
و او را در پیروزی نهایی کمک کرده و نتیجه تلاش های او را به نفع خود مصادره میکند. موضوعی که در پایان بندی ماجرا نیز یک بار دیگر از سوی رئیس پلیس مرور می شود و مطرح میگردد که سام قهرمان در مدت زمانی بسیار اندک موفق شده پروندهای که چند سال در نیروی انتظامی گشوده باقی مانده بود را به نتیجه برساند! البته فیلم سینمایی لایه های دروغ می تواند به صورت یک رپرتاژ تبلیغاتی برای کارگردان خود عمل ...
روایت دوربین تسنیم از سومین روز چهلمین جشنواره فیلم فجر | دعوای خبرنگاران با "لایه های دروغ" و غائله ای ...
که محتوا داشته باشد حاشیه داشت؛ در نشست خبری فیلم "برف آخر" بحث تهیه کنندگی و انصراف احسان علیخانی مطرح شد که مصطفوی تهیه کننده این فیلم این شایعات را رد کرد. او در مقابل دوربین تسنیم، گفت: آقای علیخانی دوست عزیز من است، آن قدر آرتیست و کاربلد است نمی دانم این حاشیه ها از کجا در می آید. من عین آنچه در نشست خبری گفتم، خدا شاهد می گیرم واقعیت بود و ذره ای تحریف در آن نبود. * اما خبرنگاران ...