سایر منابع:
سایر خبرها
یک شروع قابل قبول اما نگران کننده
سکانس اضافه فیلم است و آن را می توان حذف کرد. خرده داستان و حادثه ای که قرار است نقطه ضعف قهرمان قصه باشد می توانست در بک استوری اتفاق افتاده باشد و شروع قصه از دفتر دادستان باشد. البته این حادثه خیلی هم برای قهرمان دردسر نمی شود و در ادامه داستان تنها در دیالوگ ها ظهور و بروز دارد و دراماتیزه نمی شود. باوجود اینکه پژمان جمشیدی به خوبی از پس ایفای شخصیت بازپرس پرونده برآمده و تا این جای ...
فیلم علف زار ؛ درام ملتهب دادگاهی
مازیار وکیلی | بدون شک علف زار یکی از ملتهب ترین فیلم های جشنواره فجر 1400 است. فیلمی دادگاهی با چند قصه متفاوت و تو در تو که تمام آن ها در یکی از دادسرا های اطراف تهران اتفاق می اُفتد. کاظم دانشی به عنوان یک کارگردان فیلم اول مسیر سختی را برای آغاز به کار فیلم سازی انتخاب کرده است. او دست روی یک درام دادگاهی با سوژه ای ملتهب گذاشته است، فیلمی که کارگردانی آن بسیار سخت است. درام های ...
فیلمی برای تبلیغ جنبش "من هم"(تجاوزشدگان) در جشنواره فجر! + عکس
به گزارش سرویس فرهنگی پایگاه خبری شهدای ایران ؛ علف زار، نخستین نوشته و ساختۀ کاظم دانشی، کارگردان 29 ساله است. تهیه کنندۀ فیلم بهرام رادان، از سه سال قبل، به طور حرفه ای به کار تهیه کنندگی وارد شده. دو فیلم تهیه شدۀ قبلی رادان، به جشنواره فجر راه نداشتند: ستارۀ قطبی (سودابه مرادیان/ 1397)، گربه سیاه (کریم امینی/ 1398). در ابتدای تیتراژ آمده است: بر اساس چند داستان واقعی. علف زار را می ...
اکران چهار فیلم در دومین روز از جشنواره فیلم فجر گیلان
، فیلم های شهرک ، علف زار و ملاقات خصوصی را به روی پرده می برد. * علف زار ؛ فیلمی برای رازها فیلم علفزار به تهیه کنندگی بهرام رادان و به کارگردانی کاظم دانشی یکی از پربازیگرترین فیلم های جشنواره فجر است که روایت پررنجی از یک روز در دادسراهای کشور و سرگشتگی انسانی است که میان وظیفه، قانون، عرف، شرع و نهایتا انسانیت گیر افتاده است که با یک روایت اصلی و چند خرده روایت پیش می رود. ...
عطش کارگردان شادروان برای دریافت سیمرغ/ نگرانی برای علفزار
خواهش می کنم حتماً این موضوع را پیگیری کنند. جایزه بهترین فیلم از نگاه مردم برای من خیلی مهم است. فیلمی که مردم آن را خوب بدانند، در زمان اکران با استقبال خوبی مواجه خواهد شد. شاید جشنواره فیلم فجر نباید انقدر مهم باشد اما مهم شده است البته جوایز این جشنواره چندان اهمیت ندارند. تأثیر دریافت آنها در ادامه کار فیلمسازان و سایر دست اندرکاران تولید فیلم های سینمایی مهم است. فقر هیچ تقدیسی ندارد ...
بی مادر ؛ یک فیلم خنثی
. فاطمی در مقام نویسنده و کارگردان، تلاش کرده تا با افزودن چند داستانک(پی رنگ فرعی) به کمک قصه اصلی بیاید. اما متاسفانه خود این داستانک ها آن قدر الکن و ابتر هستند که فقط توانسته اند داستان اصلی را خط خطی و مخدوش کنند. مهروز قهرمان اصلی، در اصل گذشته ای ندارد. تنها شرحی از حالش با مخاطب به اشتراک گذاشته می شود که متاسفانه آن شرح حال نیز گویاتر از گذشته او نیست. تکلیف شخصیت برادر مهروز هم با خواهر و ...
نقد فیلم های جشنواره فجر | "برف آخر" بیش از حرف به تصویر اتکا دارد / "لایه های دروغ" جایی در ایدئولوژی ...
و شخصیت های شرور دارای انگیزه نیز در برابر او قرار می گیرند و البته که این انگیزه ها در هر کدام از این قطب ها باید دارای مقدمه و داستان مقدماتی گیرا و قابل توجهی باشد که هیجان مخاطب را برانگیزد و او را به دنبال کردن اثر وادار کند. از سوی دیگر نیز در شخصیت پردازی قهرمان اکشن عقبه ای درباره شگردهای خفته قهرمان وجود دارد که هنگام آشکار شدن باعث غافلگیری می شود و این شگردها بی شک در شبکه ای استدلالی و ...
جاده های رستگاری یا تا کی باید فیلم های غیرحرفه ای ببینیم؟
به گزارش خبرنگار سینمایی ایرنا، در جشنواره فجر این دوره، ماهان یک فیلم جاده ای است که کاراکترهایش در مسیر سلوک معنوی، دست به طی طریقی عاشقانه می زنند و راه دل خود را در پیش می گیرند. یادآوری چنین شاخصه هایی، مخاطب را به یاد هامون می اندازد؛ فیلم کالت تاریخ سینمای ایران که طی آن،در پی رستگاری، طی طریقی ناخواسته را در پیش گرفته و در این مسیر، فردیت قهرمان شکل می گیرد. ماهان ...
دلیل گرایش به سریال های ترکی چیست؟
قابل توجهی از عمر خود را هزینه این سریال کند و در طول روز به آن ها زندگی و حتی فکر کند. داستان هایی برگرفته از واقعیت و پرونده های روانشناسی چندسال پیش در گزارشی درباره درام ها گفته شده که بسیای از شخصیت ها و قصه های فیلم های ترکی برگرفته از پرونده های روانشناسان این کشور است تا بتواند تاثیر عمیق تری روی مخاطب های خود بگذارد و قصه ها به مردم و روزمره هایشان نزدیک تر باشد ...
روز آقازاده ها؛ رونمایی از فیلم های پسران حاتمی کیا و دارابی: یکی از یکی ضعیف تر / رده بندی عجیب فیلم ها ...
که اطلاعات کافی از ماجرا ندارند گفت: ما می خواستیم تا یک فیلم درام بسازیم که زندگی زوجی باشد که همدیگر را دوست دارند و دنبال آینده هستند البته نقد شما به فیلم وارد است. او درباره انتخاب وحید رهبانی برای بازی در فیلمش گفت: انتخاب ترسناکی برای من بود. البته در سال های روبرو او موفق خواهد بود و می درخشد. از این می ترسیدیم که آیا اگر وحید رهبانی ضد قهرمان باشد، شخصیت سینمایی او خراب نمی شود ...
رختشوخانه باکو / هزارتوی پولشویی در حکومت الهام علی یف
کنند دزدیده شده در واقع صرف پروژه های [زیر ساختی]گردیده است. حالا این پروژه ها در دست آنهاست و هیچ سندی ارائه نمی کنند. او گفت: من پس از استعفا با دادستان ها همکاری کردم و تمام اطلاعات را در اختیارشان قرار دادم. اما متأسفانه آن ها هیچ تحقیقی در این مورد انجام ندادند. می دانم که آن ها به لندن رفتند و چیزی پیدا نکردند. البته خبرنگاران تاجری آذربایجانی را پیدا کرده بودند که از خدمات IBA و ...
افتتاح توفانی، پایان ناگهانی/ نگاهی به فیلم علف زار
. علفزار تلاش می کند از میانه ی تزاحم میان قدرت و مصلحت با عدالت و حقیقت، بستری برای پیروزی حقیقت و حاکم شدن عدالت فراهم کند. داستان، مفاهیمی چون اخلاق، وجدان، شرافت، قضاوت، تجاوز، خیانت و قانون را نیز به یاری می طلبد تا یک داستان پرفراز و نشیب و یک قهرمان بااصول و درستکار بسازد. گرچه نگاه فیلمساز به این مفاهیم، عمق لازم را ندارد و در برقرار کردن نسبت درست میان این گزاره ها برای رسیدن به ...
علفزار؛ تابویی که شکسته شد
اول جشنواره رفع شد. علفزار جای خالی دیگری را پر کرد. یک درام دادگاهی را تقدیم مخاطبان کرد که کم داشتیم، نه می توانستیم شبیه عدالت برای همه را نشان دهیم و نه دوازده مرد خشمگین را؛ اما علفزار در داستانی یک روزه در فضای دادگستری توانست قدمی رو به جلو باشد. گمان می رود این تابو بادکنکی که نمی تواند درباره مشاغل حساس فیلم ساخت با علفزار شکسته شد و حالا علفزار هم نقد اجتماعی دارد و هم نقد فساد در ...
نقد فیلم های جشنواره فجر | نگاهی به فیلم "علفزار" ؛ بازپرس وارد می شود
خبرگزاری تسنیم - محمد جلیلوند درباره فیلم علفزار که در چهلمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد نوشت: بخش مهمی از سینمای پلیسی-جنایی از اتفاق های واقعی بهره گرفته و پرونده های مربوط به این حوزه، نقشی کلیدی در شکل گیری فیلمنامه های این گونه پرطرفدار دارند. یکی از زیرشاخه های گونه یاد شده، درام های دادگاهی است که نمونه های فوق العاده ای در سینمای جهان دارد که نمونه شاخص آن را در فیلم (د ...
یک علفزار شلوغ و از دست رفته
وجود آمده را تبدیل به تکرار مکررات کرده است، یعنی فضای فیلم شباهتی به آثاری از سینمای ایران دارد که چندین سال است مرسوم شده، ژانر فریاد و دعوا و عربده کشی یا از طرفی دیگر ژانر قهرمان سازی با محوریت اخلاق گرایی ارگانی، یعنی بازپرس علفزار با هیچ شناخت کاملی از او می خواهد قهرمانی اخلاقی باشد و دستور مافوق مصلحت طلبش را رد می کند و با قانون جلو می رود، این اخلاق گرایی مرسوم، هیچ کنش گرایی برای مخاطب ...
آغاز با سکانسی نفس گیر/ درباره تدوین فیلم علف زار
سکانس پرشتاب اولیه تا انتها ادامه پیدا خواهد کرد. این مقدمه ای شد برای توضیح فصل آغازین فیلم علفزار، سکانسی که خودش به تنهایی می تواند کارکرد یک فیلم کوتاه را داشته باشد. سکانسی که در قصه شکلی کاملا دراماتیک دارد و بندمایه ی فیلمنامه را پیش می برد اما در سکانس های بعدی و صحنه های پر تنش و لبریز از جزئیات مانند سکانس (دعوای مهران در اتاق بازپرس با متهمین) کمبود نماهای عکس العمل و بازخورد ...
واکنش سرپرست دادسرای امور جنایی به فیلم علفزار
محمد شهریاری سرپرست دادسرای امور جنایی در مورد فیلم #علفزار ساخته کاظم دانشی در صفحه اینستاگرام خود نوشت: علف زار فیلمی به تهیه کنندگی بهرام رادان، نویسندگی و کارگردانی کاظم دانشی محصول سال 1400است.این فیلم در بخش سودای سیمرغ چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر حضور دارد عوامل این فیلم اوایل امسال در دادسرای جنایی حاضر و سوالاتی رو پرسیدند و روند رسیدگی چند پرونده را هم دیدند و رفتند. ...
درام کارآگاهی نم کشیده!
بدهای فیلم) و اینکه چه کسانی بوده اند و چرا از باقی ماندن این پرونده بر عهده خسروی وحشت داشتند، مبهم و نامعلوم باقی می ماند! فیلمساز برای جبران این کمبود، یک ماجرای بی ارتباط با داستان اصلی را به روایت، وصل کرده است؛ ماجرای خانواده خسروی و به ویژه پسرش! هم کلیشه جوانان سرکش و عاشق مهاجرت که طی سال های اخیر در سینمای ما برجسته سازی شده اند، در این بخش از فیلم مرد بازنده هم رخ نمایانده است. البته ...
علفزار یک داستان واقعی است
در گفت وگو با خبرنگار سینمایی ایرنا و در پاسخ به این پرسش که چرا ضرباهنگ فیلم علفزار در مقایسه با دیگران آثار سینمایی، قابل قبول و تند است گفت: موضوع اصلی در سینمای روز دنیا بحث ریتم و تمپو است؛ یعنی ایجاد شرایطی که مخاطب در سالن خسته نشود. کارگردان فیلم علفزار ادامه داد: مخاطب ما با سینمای روز جهان آشناست و این که بتوانیم او را در سالن بنشانیم که فیلم را ببیند کار سختی است. ...
فیلم علفزار؛ حقیقت یا مصلحت؟
شعار سال: اولین تجربه کاظم دانشی در زمینه فیلم بلند سینمایی، بعد از مدت ها به سینمای اجتماعی جان تازه ای بخشیده و به معضلاتی برآمده از زندگی این روز ها پرداخته است. علف زار برشی از داستان هایی واقعی است که هر روز در گوشه ای از این شهر یا حاشیه آن رخ می دهد و برخی از آن ها شاید در صفحه حوادث روزنامه ای مطرح شده و پس از مدتی به دست فراموشی سپرده شود. فقر، اعتیاد، شکاف طبقاتی و بزهکاری ناشی از آن ها ...
معرفی فیلم علف زار کاظم دانشی
علف زار کارگردان: کاظم دانشی فیلمنامه نویس: کاظم دانشی تهیه کننده: بهرام رادان خلاصه داستان: فیلم درباره یک بازپرس است که در با یک پرونده عجیب مواجه می شود؛ پرونده ای که در آن دو گروه، بر اساس قوانین کشور، خطاهایی مرتکب شده اند... بعضی رازها بهتره فاش بشن، برخی هرگز... باید دفن بشن یه جایی دور از دسترس، برای همیشه. بازیگران: پژمان ...
علفزار فیلمی آبرومند و شادروان ضعیف تر از حد انتظار / نمایش فیلم های جشنواره برای صندلی های خالی! / دفاع ...
کرونا از دنیا رفتند، برگزار شد.(این نشست با توجه به شیوع کرونا و رعایت فاصله گذاری اجتماعی در سالن اصلی برج میلاد برگزار شد.) سال قبل موضوع بازیگری پژمان جمشیدی به شکلی حاشیه ساز مورد پرسش قرار گرفت و او در چهلمین دوره جشنواره که با دو فیلم حضور دارد و در علفزار نقش یک بازپرس را دارد، درباره اینکه آیا فیلمهای امسالش برای پاسخ به اتفاقهای سال گذشته است؟ گفت: من اینقدر جوان نیستم که در مقام ...
اکران تنها فیلم اکشن جشنواره فیلم فجر/ غرفه ایرنا پاتوق بازیگران شد
.... در سومین روز از چهلمین جشنواره فیلم فجر، منتقدان سینما نقدهای خود را درباره فیلم علفزار به مخاطبان عرضه کردند؛ به اعتقاد آنان، علفزار با ژست اجتماعی، مدعی بررسی پرونده های جنایی واقعی است و روایت های موازی و تو در تو در فیلم نامه ، این فیلم را ستودنی می کند. ادامه خبر را در بخوانید. خواننده تیتراژ سریال برادر با اشاره به اینکه قرار گرفتن موسیقی پاپ در بخش اصلی ...
شادروان زیر ذره بین منتقدان/بار فیلم روی دوش موقعیت های کُمیک
جشنواره نگاشته شد، می پردازیم. شادروان می توانست یک فیلم درام داستانی جذاب و پرنشاط در جشنواره فیلم فجر باشد که حالا بخاطر نداشتن داستان قوی و گره ای که بتواند فیلم را سرپا و پرکشش نگه دارد، بار خود را روی موقعیت های کمدی گذاشته و با خلق لحظات خنده دار مخاطب را با خندیدن همراه خود می کند. به نظر می رسد موقعیت سازی و فقط تمرکز برای داشتن موقعیت های شاد و خنده دار، دلیلی برای ...
پرونده بازِ مردِ بازنده
به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، متن یادداشت مهدی قنبر، منتقد سینما، به شرح زیر است: چرا مهدویان بازنده را می سازد؟ چه چیزی در این جامعه تغییر کرده است که چهره های قهرمان مهدویان امروز بازندگان جامعه هستند؟ آیا این یک اعتراف تلخ است که مهدویان به آن اذعان می کند؟ در چنین شرایطی سرنوشت شخصیت های قهرمان مهدویان چه خواهد شد؟ این ها سؤالات مهمی است که برای مخاطب آثار مهدویان مطرح ...
نقد فیلم های جشنواره فجر | "لایه های دروغ" اکشن وطنی ای که نیازمند ترمیم اساسی است
.... هرچه بود، چه بخاطر تغییر مدیریت سینما و یا تغییر جامعه و فرهنگ -و دیگر ادله ای که عموماً آدرسی اشتباه و فریبی بزرگ برای فراموشی این گونه مخاطب پسند سینمای ایران است- این دوران گذشت و جای آن را درام های آپارتمانی و ضدقهرمان گرفت که امروز شاهد آن هستیم. فیلم های اکشن قابل توجه تقریباً در 10 سال گذشته به عدد انگشتان یک دست است که آخرین آن قبل از این جشنواره به فیلم روز صفر می رسد. روز ...
بازیگر نقش سارا در فیلم سینمایی لایه های دروغ کیست؟
به گزارش تیتربرتر؛ لایه های دروغ اولین فیلم اکشن مشترک ایران و فنلاند محصول سال 1400است که در سومین روز جشنواره فیلم فجر در خانه جشنواره اکران می شود. لایه های دروغ در ژانر اکشن ساخته شده و همین ویژگی آن را متمایز از فیلم های این سال های سینمای ایران کرده است. این اثر سینمایی، درباره قهرمان آتش نشان ایرانی است که دچار مشکلاتی در زندگی خود می شود؛ رامین سهراب علاوه بر اینکه کارگردانی ...
10 فیلم کمدی که کاندیدای بهترین فیلمنامه شده اند
همراه هستند و مخاطب به آن ها فکر می کند. به هر جهت باید گفت شادروان یک فیلم کمدی دغدغه مند و جذابی است که باید جدی گرفته شود. * رقابت شادروان در فیلمنامه با فیلم های درام، اکشن و دفاع مقدسی با این حساب امسال نیز در جشنواره چهلم یک فیلم کمدی با درام های اجتماعی، فیلم های دفاع مقدسی و فیلم اکشن رقابت می کند؛ باید دید حسین نمازی تا چه اندازه توانسته خنده به مخاطب هدیه کند ...
بازنمایی بِیرو در غیاب پدیدارشناسی فرهنگی/ فوتبال و هویت منطقه ای مغفول از چشم کارگردان
به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری فارس،چهلمین جشنواره فیلم فجر در مرکز همایش های برج میلاد و با جمعیتی به نسبت بیشتر از سال گذشته با نمایش فیلم فوتبالی بِیرو آغاز شد. آخرین فیلم کارنامه مرتضی علی عباس میرزایی درامی فوتبالی درباره علیرضا بیرانوند است. فوتبالیستی که کودکی و نوجوانی را در محرومیت و فقر مطلق گذراند، در فوتبال رشد کرد و برای رسیدن به هدف خود به تهران سفر کرد و درنهایت به ...