سایر منابع:
سایر خبرها
فیلم علف زار ؛ درام ملتهب دادگاهی
مازیار وکیلی | بدون شک علف زار یکی از ملتهب ترین فیلم های جشنواره فجر 1400 است. فیلمی دادگاهی با چند قصه متفاوت و تو در تو که تمام آن ها در یکی از دادسرا های اطراف تهران اتفاق می اُفتد. کاظم دانشی به عنوان یک کارگردان فیلم اول مسیر سختی را برای آغاز به کار فیلم سازی انتخاب کرده است. او دست روی یک درام دادگاهی با سوژه ای ملتهب گذاشته است، فیلمی که کارگردانی آن بسیار سخت است. درام های ...
علف زار ؛ مانا و اثرگذار
سینماسینما ، ابراهیم عمران جدا از سکانس افتتاحیه فیلم علف زار که ناخودآگاه مخاطب را به دنبال خود می کشاند، سایر پلان و سکانس های این فیلم، روزمره گی های بازپرسی را نشان می دهد که درگیر و دار پرونده های مختلفی است. پژمان جمشیدی این بار هم در مقام بازیگر، در یک نقش جدی، همه تلاشش را کرده تا کاری درخور از خود به یادگار نهد. مشکل اما تیپ ظاهری اش است که آن چنان با وضع فعلی برخی بازپرس ها ...
اکران چهار فیلم در دومین روز از جشنواره فیلم فجر گیلان
، فیلم های شهرک ، علف زار و ملاقات خصوصی را به روی پرده می برد. * علف زار ؛ فیلمی برای رازها فیلم علفزار به تهیه کنندگی بهرام رادان و به کارگردانی کاظم دانشی یکی از پربازیگرترین فیلم های جشنواره فجر است که روایت پررنجی از یک روز در دادسراهای کشور و سرگشتگی انسانی است که میان وظیفه، قانون، عرف، شرع و نهایتا انسانیت گیر افتاده است که با یک روایت اصلی و چند خرده روایت پیش می رود. ...
5 فیلم صدرنشین آرای مردمی مشخص شدند | مردم به کدام فیلم بیشتر از بقیه رای دادند؟
پروانه گه گاه بخاطر برخی مسائل با یکدیگر حرف های کوتاهی می زنند و در نهایت فرهاد عاشق پروانه می شود و از او می خواهد که به ملاقاتش بیاید و زندگی این دو نفر به یکدیگر گره می خورد. فیلم موقعیت مهدی به بخش های مختلفی از زندگی شهید باکری می پردازد. این فیلم، اولین ساخته سینمایی حجازی فر و محصول سیمافیلم است که یکشنبه 17 بهمن ماه در سینمای رسانه (برج میلاد) چهلمین جشنواره فیلم فجر به نمایش ...
بی مادر ؛ یک فیلم خنثی
زوج امیر علی و مرجان، با استناد به چه علل و عواملی صورت می پذیرد؟ نکته قابل توجه درباره این فیلم، دقیقا این است که اساسا عناصر درام به قدر کفایت در متن موجود هستند اما فیلمساز در به کارگیری آنها توانمند نیست. هیچ ماجرا و گره افکنی در میانه این ایستاییِ نفس گیر وجود ندارد که داستان با آن کمی جان بگیرد ومخاطب را با خودش همراه سازد. بی مادر می توانست یک فیلم ملودرام خانوادگی خوب باشد اما عدم توانایی در پرداخت قصه و پیشبرد فرآیند دراماتیزه، آن را به یک فیلم خنثی و ناموفق بدل ساخته است. ...
یک شروع قابل قبول اما نگران کننده
حسین غلامی کاظم دانشی در اولین تجربه کارگردانی فیلم بلند خود به سراغ یک سوژه واقعی و به شدت ملتهب رفته است؛ یک پرونده جنجالی که خودش به تنهایی از فیلم های بسیاری در سینمای ایران جذاب تر است. البته انتخاب این سوژه هولناک و دست نخورده باعث شده ضعف های فیلمنامه علف زار خیلی به چشم او نیاید و فیلم در حد اثری خوب از یک کارگردان اولی باقی بماند نه بیشتر! اولین سکانس فیلم، تنها ...
فیلمی برای تبلیغ جنبش "من هم"(تجاوزشدگان) در جشنواره فجر! + عکس
به گزارش سرویس فرهنگی پایگاه خبری شهدای ایران ؛ علف زار، نخستین نوشته و ساختۀ کاظم دانشی، کارگردان 29 ساله است. تهیه کنندۀ فیلم بهرام رادان، از سه سال قبل، به طور حرفه ای به کار تهیه کنندگی وارد شده. دو فیلم تهیه شدۀ قبلی رادان، به جشنواره فجر راه نداشتند: ستارۀ قطبی (سودابه مرادیان/ 1397)، گربه سیاه (کریم امینی/ 1398). در ابتدای تیتراژ آمده است: بر اساس چند داستان واقعی. علف زار را می ...
چرا بهرام رادان در علف زار بازی نکرد؟
برای پروانه ساخت ارسال شد و تا اردیبهشت سال 13400 دریافت این پروانه طول کشید. اواخر تیرماه و آماده شدن گروه و امکانات، کار را کلید زدیم. علف زار یک فیلم جنایی است بهرام رادان که با برنامه رادیویی پرانتز باز گفتگو می کرد، درباره ی قصه ی فیلم به حرف هایش علاوه کرد: علف زار مبتنی بر یک قصه ی ملتهب و واقع شده در مدت زمان نصف روز است. برای همین ارتباطی که تماشاگر با فیلم بر قرار ...
افتتاح توفانی، پایان ناگهانی/ نگاهی به فیلم علف زار
یک مفهوم روشن و کلیت منسجم، ناکام می ماند. بازپرس فیلم علفزار دائما در معرض وسوسه و فشار است، اما فیلم در نهایت، درباره انتخاب اوست که میان منفعت فردی و حقیقت کدام را بر می گزیند. فیلم، خرده داستان های زاید هم دارد. داستان زن و مرد معتاد و فرزند بی شناسنامه شان کاملا از داستان بیرون است و کمترین ارتباط را با قصه اصلی دارد. کارکرد این بخش در خوشبینانه ترین حالت، تاکید بر درستکار بودن ...
آرای مردمی جشنواره چهلم به کام پنج فیلم/ ملاقات خصوصی صدرنشین
جشنواره فیلم فجر به نمایش درخواهد آمد. در خلاصه داستان موقعیت مهدی آمده است: مهدی باکری، فرمانده لشگر 31 عاشورا از برادر کوچک ترش حمید می خواهد علی رغم مشکلاتی که برایش پیش آمده به منطقه برگردد و در کنار او باشد. حمید می پذیرد و همراه می شود. حالا بعد از عملیات خیبر، مهدی باید تنها به خانه برگردد... علف زار فیلم علف زار به کارگردانی و نویسندگی کاظم دانشی و تهیه کنندگی ...
زندگی پشت میله ها/ نگاهی به فیلم ملاقات خصوصی
در حوزه فیلم کوتاه و در ادامه دغدغه مندی خود در زمینه مسائل اجتماعی، ملاقات خصوصی را براساس داستانی واقعی و با تکیه بر تحقیقات مفصلی در همین ارتباط، ساخته و در اولین تجربه حضورش در جشنواره فیلم فجر به نظر می رسد موفقیتهای پیشین را تکرار خواهد کرد. فیلمی که می توانست با پرداخت احساسی و بازی بیش از حد با احساسات تماشاگر به دام سانتی مانتالیسم بیفتد، چنان در بیان موقعیت ها و روایت قصه فاصله گذاری ...
معرفی فیلم علف زار کاظم دانشی
علف زار کارگردان: کاظم دانشی فیلمنامه نویس: کاظم دانشی تهیه کننده: بهرام رادان خلاصه داستان: فیلم درباره یک بازپرس است که در با یک پرونده عجیب مواجه می شود؛ پرونده ای که در آن دو گروه، بر اساس قوانین کشور، خطاهایی مرتکب شده اند... بعضی رازها بهتره فاش بشن، برخی هرگز... باید دفن بشن یه جایی دور از دسترس، برای همیشه. بازیگران: پژمان ...
نقد فیلم های جشنواره فجر | بازپرس شجاعی که قفل درام دادگاهی را در "علفزار" می شکند
تصمیمات وکیل و قاضی گرفته می شود. در چند سال اخیر درام های دادگاهی ما که در هالیوود با عنوان LEGAL MOVIE یا LAW MOVIE شناخته می شود، بیشتر از آنکه بخواهد داستان و ماجرایی جذاب را به پیش ببرد به سمت کشتی گرفتن با موضوعات فقهی و قضایی می رفت و آنها را برای مخاطب مسأله می کرد؛ شکلی کاملاً ضد مخاطب که عموماً هم مورد توجه قرار نمی گرفت. این رویه پوسیده و خسته کننده که بعضاً به خاطر عدم اطلاعات ...
ملاقات خصوصی؛ عاشقانه ای در بند
...> قصه اصلی فیلم در دو لوکیشن زندان و محلهای در جنوب شهر شکل می گیرد اما نه زندانش ملتهب است و نه محله پایین شهرش بی هویت است. از مهمترین ویژگی های دیگر ملاقات خصوصی می توان به شکل گیری درست درام فیلم اشاره کرد و نویسندگان اثر، هوشمندانه با تزریقی قطره چکانی، آرام آرام و به دور از هیاهو فیلمنامه خود را به پیش برده اند و وقایع داستان را پله به پله هدایت کرده، رمزگشایی می کنند و به اوج می ...
زن، به مثابه وسیله/ نگاهی به فیلم ملاقات خصوصی
فیلمنامه و فیلمساز داستان پردازی و پرداخت به حواشی بدون توجه به معضل اصلی بوده است. درام با معرفی پروانه قربانی اصلی پرونده به مخاطب آغاز می شود. دختری که تلاش دارد به دور از حواشی برای خود و زندگی اش حاشیه امنی بسازد. اما این حاشیه امن به مرور توسط مردان قصه مورد تعدی و تجاوز ناجوانمردانه قرار می گیرد. کاربرد زنان در این روایت، صرفا در راستای بهره بری جنسی، مالی و البته پوششی و در راستای ایجاد ...
نقد فیلم های جشنواره فجر | علف زار و شادوران ؛ معمایی در برابر کمدی
یقه مخاطب و خودش را می گیرد اما این گره نیز در حد تیتر است. زیرا انگیزه انتقالی گرفتن امیر حسین برای ما در ابهام می ماند و تبدیل به مسأله نمی شود. از این دو گره که مربوط به شخصیت اصلی مان است که بگذریم، گره هایی که در شروع داستان با آنها درگیر هستیم، ماجرای محوری آغاز می شود. یعنی پرونده تعرض در یک باغ که گریبان دو خانواده متهم و شاکی را گرفته اما خانواده شاکی به خاطر ترس از آبرو می خواهد کنار بکشد ...
حقیقت یا مصلحت؟/ نگاهی به فیلم علف زار
زار به عنوان یک فیلم اول، مخاطب را با رضایت بدرقه می کند ولی برای امتناع از قضاوت یک سویه در مورد داستان و شخصیتهایش نتوانسته پایان قاطع و تاثیرگذاری را برگزیند و به نوعی چند پایان دارد. شاید در یک بازبینی و برای اکران عمومی بهتر باشد یکی از صحنه های اثرگذار قصه مثلاً آخرین گفت و گوی قاضی با سارا (روایت آنچه بر کودک در شب حادثه گذشته) سکانس اختتامیه فیلم باشد. ...
علفزار پیشنهاد دهنده و غافلگیرکننده
می کند و هم در ترویج و تبلیغ مسیر دوم. فیلمساز مخاطبش را دعوت به الگوگیری از قهرمان هایی می کند که یک تنه در برابر یک ساختار اجتماعی معیوب و غیراخلاقی ایستاده اند. بازپرس و زن قربانی در سکانس های آغازین در دو نقطه مقابل هم قرار گرفته اند و به تدریج در بستر درامی پرتنش همراه و همسو می شود. انرژی تمام نشدنی درام از همین تقابل های متنوع تغذیه می کند. داستان با تقابل میان شاکیان و متهمان ...
آغاز با سکانسی نفس گیر/ درباره تدوین فیلم علف زار
تغییر می کند .حالا به جای پیشروی طولی در داستان با روایتی روبرو هستیم که می خواهد روی شخصیت هایش بیشتر مکث کند. ریتم و ضرباهنگ فیلم افت می کند و اگر تیغ تدوین برنده تر و شاید بی رحمانه تر عمل می کرد قصه در بستر یک روایت پویا شخصیت های بد و خوبش را به درستی به ما معرفی می کرد. در نهایت پیچ و مهره های درام به نسبت با دقت طراحی شده اند و معدود سهل انگاری هایی هم اگر در پیش بردن قصه هست به لطف بازی خوب بازیگران نادیده گرفته می شود و چندان به چشم نمی آید. ...
علف زار یک داستان واقعی است
روزانه درگیر ده ها پرونده است و من در این روایت تعداد اندکی را درکنار هم قرار دادم. دانشی با تاکید بر اینکه دغدغه اصلی وی از ساخت این فیلم عدالتخواهی است گفت: عدالت موضوع بسیار مهمی است و خوشحالم که با این دغدغه فیلم ساختم. وی با تأکید بر دوراهی عدالت و مصلحت (آبرو) که در قصه مورد توجه قرار می گیرد، اظهار داشت: بخشی از داستان عدالتخواهی در همین جاست یعنی فشاری که از بیرون بر ...
حواشی دومین روز جشنواره؛”پژمان جمشیدی” کولاک کرد!
از بازی ها درست از کار درنمی آمدند تبدیل به یک اثر کاملا شکست خورده می شد، اما کارگردان موفق شده است که در دل قصه ای ملتهب ، تعداد زیادی کاراکتر خلق کند که هرکدام رنگ و شناسنامه خاص خود را دارند و برای مخاطب آشنایند و سرنوشتشان برای مخاطب مهم می شود. با توجه به اینکه چند فیلم از فیلم های مهم جشنواره را دیده ام، حدس می زنم پژمان جمشیدی اصلی ترین شانس کسب سیمرغ بهترین بازیگر مرد در ...
اثر شاخص در جشنواره ندیدیم/ ایده هایی که مشکل پرداخت دارند
باشگاه خبرنگاران جوان - در دومین روز از جشنواره فیلم فجر که فیلم های علف زار و شادروان در خانه جشنواره برای اهالی رسانه و منتقدان اکران شد، انتقاد ها به کیفیت آثار شدت گرفت. علف زار با مرگ یک کودک 6 ساله بر اثر شلیک اشتباه نیروی پلیس آغاز می شود. پای پژمان جمشیدی نقش اول فیلم و بازپرس پرونده هم در این اتفاق گیر است، زیرا پلیسی که دچار اشتباه شده، نیروی اوست. در ادامه پرونده نزاع در یک ...
علف زار ؛ مملو از علف هرز!
متفاوت و بی ربط به هم و نه در ارتباط با هم، بر هم سوار می شوند! داستان معتاد که به راحتی می شود از سَرِ هر دوی دیگر برداشت و جای دیگری سر کشید. داستانک آغازین هم به رغم این که هر بار، در داستان اصلی هم زده می شود اما به هم نمی رسد حتی به زور دادستانی! پرسش سارا از بازپرس- آیا این فاجعه از ذهن پسرش پاک خواهد شد- می توانست مبنای کل ِ فیلم باشد با نزدیک شدن به کاراکتر بچه (همچون نمای زیبای پایانی) اما کارگردان، جانب بازپرس را گرفته و این شده که ته فیلمش هم با آن فرمایشِ از دل تاریکی هم آمده. ...
علفزار؛ تابویی که شکسته شد
سینما شد. اگر اکران فیلم ها و حواشی مربوط به این فستیوال بزرگ ملی سینما را فاکتور بگیریم، یکی از مهمترین بخش های این جشنواره، نقدهای منتقدان و کارشناسان به این جشنواره است که حال و هوای متفاوتی به این رویداد می دهد. در ادامه به چند نقدی که در سومین روز جشنواره نگاشته شد، می پردازیم. رفع کمبود درام کارآگاهی کمبود درام کاراگاهی، ورزشی، معمایی و دادگاهی در سینمای ایران، در همین 2 روز ...
یک واقعیت تلخ و یک تلخیِ واقعی/ نگاهی به فیلم های علف زار و شادروان
است و قدرتمندان تیشه بر ریشه انسانیت می زنند و نتیجه اش سرخوردگی و حقارت و فرو خوردن بغض هاست. کاظم دانشی در اولین ساخته بلند سینمایی خود با انتخاب سوژه ای جنایی و پر تنش احساسات مخاطب را نشانه گرفته است و با چیدمانی درست و ساختاری قابل قبول اثری تاثیرگذار و کنجکاوی برانگیز را به تصویر کشیده است. فیلم با سکانس غافلگیرکننده ای شروع می شود و شوک اولیه را به مخاطب می دهد و با پیش رفت روایت ...
واکنش سرپرست دادسرای امور جنایی به فیلم علفزار
محمد شهریاری سرپرست دادسرای امور جنایی در مورد فیلم #علفزار ساخته کاظم دانشی در صفحه اینستاگرام خود نوشت: علف زار فیلمی به تهیه کنندگی بهرام رادان، نویسندگی و کارگردانی کاظم دانشی محصول سال 1400است.این فیلم در بخش سودای سیمرغ چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر حضور دارد عوامل این فیلم اوایل امسال در دادسرای جنایی حاضر و سوالاتی رو پرسیدند و روند رسیدگی چند پرونده را هم دیدند و رفتند. ...
نگاهی به فیلم های چهلمین جشنواره فیلم فجر/ 2 علفزار ؛ امیدی برای ارتقای زنان/ شادروان ؛ اختلاط ژانرها
ایران خصوصا در ژانر اجتماعی را می دهد. علفزار با داستان اصلی و خرده داستانکش تصویری از چند پرونده از آسیب های اجتماعی است. در واقع کاظمی با بررسی چند پرونده واقعی از جنایت ناشی از فقر و اعتیاد و تجاوز تلاش کرده یک داستان منسجم بسازد و داستانش را از جایی شروع می کند که این پرونده ها به محکمه رسیده اند و تصمیم بازپرس پرونده برای دادخواهان و شاکیان تعیین کننده است. خصوصا که یک طرف پروندۀ موضوع اصلی ...
هیاهوی بسیار برای هیچ!
ارتقا دهد که نمی تواند. مشکل اصلی اما همان تناقض حاکم بر آن است. این که فیلمی قهرمان محور با قهرمانی که بازنده و مفعول است، هیچ گاه جواب نمی دهد و در مرد بازنده هم همین اتفاق افتاده است. علف زار ، شادروان و برف آخر هم مثال هایی دیگر از هدر رفتن ایده ها و جذابیت های بالقوه هستند. به خصوص علف زار که اگر چه با هر متر و معیاری بهترین فیلم در میان 6 فیلم به نمایش درآمده در کاخ جشنواره است، اما حتی ...
پرونده بازِ مردِ بازنده
؛ اما در فیلم مرد بازنده وقتی مأمور امنیتی از خسروی می خواهد ادامه ندهد دیگر لزومی ندارد که او این مسیر را برود. همه چهره های امنیتی و رئیسش عظیمی که می خواهند جلوی مسیر تحقیقات را بگیرند آدم های خوب قصه معرفی می شوند و خسروی که قصد دارد حتی در شرایطی که پرونده از او گرفته شد بازهم این مسیر را تا انتها برود مرد بازنده است. داستان فیلم از ابتدا دو محور را به پیش می برد پرونده یک قتل و ...