سایر منابع:
سایر خبرها
نقد فیلم های جشنواره فجر | نگاهی به فیلم "علفزار" ؛ بازپرس وارد می شود
چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمده، نمونه قابل تاملی در این باب به حساب می آید که فیلمنامه آن براساس چند پرونده واقعی نوشته شده است. در این فیلم با یک داستان اصلی و چند داستان فرعی مواجه هستیم که هر یک از آنها به موازات قصه اصلی روایت شده و برخی از آنها به تنه اصلی فیلمنامه پیوند می خورند. علف زار برخلاف عادت مالوف فیلمسازان ایرانی، خیلی زود راه افتاده و تماشاگرانش را با یک ...
فیلمی برای تبلیغ جنبش "من هم"(تجاوزشدگان) در جشنواره فجر! + عکس
به گزارش سرویس فرهنگی پایگاه خبری شهدای ایران ؛ علف زار، نخستین نوشته و ساختۀ کاظم دانشی، کارگردان 29 ساله است. تهیه کنندۀ فیلم بهرام رادان، از سه سال قبل، به طور حرفه ای به کار تهیه کنندگی وارد شده. دو فیلم تهیه شدۀ قبلی رادان، به جشنواره فجر راه نداشتند: ستارۀ قطبی (سودابه مرادیان/ 1397)، گربه سیاه (کریم امینی/ 1398). در ابتدای تیتراژ آمده است: بر اساس چند داستان واقعی. علف زار را می ...
یک شروع قابل قبول اما نگران کننده
سکانس اضافه فیلم است و آن را می توان حذف کرد. خرده داستان و حادثه ای که قرار است نقطه ضعف قهرمان قصه باشد می توانست در بک استوری اتفاق افتاده باشد و شروع قصه از دفتر دادستان باشد. البته این حادثه خیلی هم برای قهرمان دردسر نمی شود و در ادامه داستان تنها در دیالوگ ها ظهور و بروز دارد و دراماتیزه نمی شود. باوجود اینکه پژمان جمشیدی به خوبی از پس ایفای شخصیت بازپرس پرونده برآمده و تا این جای ...
معرفی فیلم علف زار کاظم دانشی
علف زار کارگردان: کاظم دانشی فیلمنامه نویس: کاظم دانشی تهیه کننده: بهرام رادان خلاصه داستان: فیلم درباره یک بازپرس است که در با یک پرونده عجیب مواجه می شود؛ پرونده ای که در آن دو گروه، بر اساس قوانین کشور، خطاهایی مرتکب شده اند... بعضی رازها بهتره فاش بشن، برخی هرگز... باید دفن بشن یه جایی دور از دسترس، برای همیشه. بازیگران: پژمان ...
افتتاح توفانی، پایان ناگهانی/ نگاهی به فیلم علف زار
کاراکتر اصلی و سمپاتی او نسبت به کودکان است. اما هرجا دوربین با زوج معتاد تنها می ماند، خطای روایی اتفاق می افتد. فیلم تا قبل از پنج دقیقه پایانی، گیرا و خوش ریتم است، گره ها درست پیچیده می شوند و داستان، درست گسترده می شود اما با یک پایان ناگهانی و غیرموثر، خود را به شدت تنزل می دهد و ناقص رها می شود. حضور به خاطرماندنی پژمان جمشیدی که بازی به بازی در حال پخته شدن است، مهم ترین امتیاز فیلم است. ...
نقد فیلم های جشنواره فجر | بازپرس شجاعی که قفل درام دادگاهی را در "علفزار" می شکند
خبرگزاری تسنیم -محمدباقر صنیعی منش درباره فیلم علفزار که در چهلمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد نوشت: فیلم های درام دادگاهی که در هالیوود سابقه طولانی دارد، در سینمای ما نیز دست کم از دهه هفتاد آغاز شد. منظور از درام های دادگاهی فیلم هایی است که موضوع داستان با دادگاه، قضاوت و مسائل قضایی گره خورده است. پیشبرد داستان معطوف به فراز و فرودها و اتفاقاتی است که در فضای دادگاه و یا ...
اثر شاخص در جشنواره ندیدیم/ ایده هایی که مشکل پرداخت دارند
باشگاه خبرنگاران جوان - در دومین روز از جشنواره فیلم فجر که فیلم های علف زار و شادروان در خانه جشنواره برای اهالی رسانه و منتقدان اکران شد، انتقاد ها به کیفیت آثار شدت گرفت. علف زار با مرگ یک کودک 6 ساله بر اثر شلیک اشتباه نیروی پلیس آغاز می شود. پای پژمان جمشیدی نقش اول فیلم و بازپرس پرونده هم در این اتفاق گیر است، زیرا پلیسی که دچار اشتباه شده، نیروی اوست. در ادامه پرونده نزاع در یک ...
آغاز با سکانسی نفس گیر/ درباره تدوین فیلم علف زار
سینماسینما ، پگاه هوشنگی در این زمانه و دوران که سرعت و شتاب (با هدف یا بیهوده) در هر زمینه ای با زندگی انسانها عجین شده، سینما هم تلاش می کند تا مخاطبان کم طاقت و حوصله را بیشتر دعوت به دنبال کردن داستان فیلم کند. به طور مثال چه چیزی بهتر از شروعی نفس گیر با ریتم تند که مخاطب را به دل ماجرای داستان پرتاب می کند و اگر روند سینوسی داستان به شکل منظم ادامه پیدا کند چه بسا پس لرزه های یک ...
حقیقت یا مصلحت؟/ نگاهی به فیلم علف زار
.... برای نمایش حساسیت موضوع صحنه مواجهه اول میان بازپرس (پژمان جمشیدی) و شاکی (سارا بهرامی) را به یاد بیاورید، هم زن در توضیح آنچه بر او گذشته معذب است و هم مرد با تردید و در لفافه سوالش را مطرح می کند. داستان هرچه پیش می رود زوایای پنهان دیگری را آشکار می سازد، روابط پنهانی، اختلاف نسلها، زندگی دوگانه و فاجعه دقیقاً از دل همین ها رخ می دهد. اینکه قربانی یا قربانیان در صورت دادخواهی و ...
علف زار یک داستان واقعی است
روزانه درگیر ده ها پرونده است و من در این روایت تعداد اندکی را درکنار هم قرار دادم. دانشی با تاکید بر اینکه دغدغه اصلی وی از ساخت این فیلم عدالتخواهی است گفت: عدالت موضوع بسیار مهمی است و خوشحالم که با این دغدغه فیلم ساختم. وی با تأکید بر دوراهی عدالت و مصلحت (آبرو) که در قصه مورد توجه قرار می گیرد، اظهار داشت: بخشی از داستان عدالتخواهی در همین جاست یعنی فشاری که از بیرون بر ...
یک واقعیت تلخ و یک تلخیِ واقعی/ نگاهی به فیلم های علف زار و شادروان
، داستان به سمت و سویی دیگر می رود. نکته مهم و مشترک آغاز و پایان علفزار قربانی شدن کودکان در غفلت ها و ندانم کاری های بزرگترهاست. کودکی بر اثر اشتباهی کوچک جسم و جانش از بین می رود و کودکی دیگر به خاطر اشتباهی غیر قابل جبران، روح و روانش نابود می شود. از نکات قابل توجه فیلم پر بازیگر بودن آن است مجموع بازیگرها درخشان ظاهر شده اند و نقش آفرینی درست و بجا و همچنین شخصیت پردازی قابل قبولی دارند از ...
علفزار؛ تابویی که شکسته شد
اول جشنواره رفع شد. علفزار جای خالی دیگری را پر کرد. یک درام دادگاهی را تقدیم مخاطبان کرد که کم داشتیم، نه می توانستیم شبیه عدالت برای همه را نشان دهیم و نه دوازده مرد خشمگین را؛ اما علفزار در داستانی یک روزه در فضای دادگستری توانست قدمی رو به جلو باشد. گمان می رود این تابو بادکنکی که نمی تواند درباره مشاغل حساس فیلم ساخت با علفزار شکسته شد و حالا علفزار هم نقد اجتماعی دارد و هم نقد فساد در ...
نگاهی به فیلم "شادروان"| خلق موقعیت های خنده دار بدون داستانی گیرا
خبرگزاری تسنیم -محمدباقر صنیعی منش: شادروان می توانست یک فیلم درام داستانی جذاب و پرنشاط در جشنواره فیلم فجر باشد که حالا بخاطر نداشتن داستان قوی و گره ای که بتواند فیلم را سرپا و پرکشش نگه دارد، بار خود را روی موقعیت های کمدی گذاشته و با خلق لحظات خنده دار مخاطب را با خندیدن همراه خود می کند. شادروان مانند فیلمی مثل مهمان مامان اگر می توانست با فضاسازی صرف و خره پیرنگ های آدم های فیلم ...
علف زار ؛ مملو از علف هرز!
متفاوت و بی ربط به هم و نه در ارتباط با هم، بر هم سوار می شوند! داستان معتاد که به راحتی می شود از سَرِ هر دوی دیگر برداشت و جای دیگری سر کشید. داستانک آغازین هم به رغم این که هر بار، در داستان اصلی هم زده می شود اما به هم نمی رسد حتی به زور دادستانی! پرسش سارا از بازپرس- آیا این فاجعه از ذهن پسرش پاک خواهد شد- می توانست مبنای کل ِ فیلم باشد با نزدیک شدن به کاراکتر بچه (همچون نمای زیبای پایانی) اما کارگردان، جانب بازپرس را گرفته و این شده که ته فیلمش هم با آن فرمایشِ از دل تاریکی هم آمده. ...
علفزار پیشنهاد دهنده و غافلگیرکننده
می کند و هم در ترویج و تبلیغ مسیر دوم. فیلمساز مخاطبش را دعوت به الگوگیری از قهرمان هایی می کند که یک تنه در برابر یک ساختار اجتماعی معیوب و غیراخلاقی ایستاده اند. بازپرس و زن قربانی در سکانس های آغازین در دو نقطه مقابل هم قرار گرفته اند و به تدریج در بستر درامی پرتنش همراه و همسو می شود. انرژی تمام نشدنی درام از همین تقابل های متنوع تغذیه می کند. داستان با تقابل میان شاکیان و متهمان ...
(4) یادداشت های کوتاه از جشنواره فجر40؛ علف زار
انتخاب چنین موضوعی با این تعداد کاراکتر برای یک فیلم اول جسارت می طلبد. علف زار فیلم گس و سیاهی است اما سیاه نمایی نمی کند و این تلخی جزئی از ذات قصه است. قصه ای که با محوریت دادگاه به عنوان پایگاه اصلی وقوع رویدادها شلوغ است اما به اندازه، به هریک از آنها می پردازد و می کوشد تا از تک بعدی بودن دور بمانند. سایر کاراکترها حول محور بازپرس شکل می گیرند و به نوعی این شخصیت نقطه ثقل این درام دادگاهی ...
علف زار ؛ تصویری از مظلومیت زنان در جامعه مردسالار
سینماسینما ، فریبا اشوئی کاظم دانشی را از پیشتر با سابقه کارگردانی تئاتر و ساخت فیلم کوتاه می شناسیم. اما او این بار با کارگردانی اولین فیلم بلندش، علفزار پا به عرصه فیلمسازی حرفه ای گذاشته است. علفزار یک تراژدی اجتماعی چند وجهی است که در دل خود راوی چند داستانک مختلف از حوادث و اتفاقات روی داده در حریم خانواده، همراه با آسیب شناسی اجتماعی و روند داد خواهی و دادرسی این پرونده ها در ...
علفزار؛ فیلمی قصه گو و نفس گیر
گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری دانشجو- فاطمه قربانی رضوان؛ کاظم دانشی به عنوان اولین کارگردان کار اولی امسال جشنواره چراغ اول اکران فیلم اولی های چهلمین جشنواره فیلم فجر را روشن کرد. علفزار فیلمی در ژانر جنایی که براساس داستان های واقعی ساخته شده است. داستان هایی که به گفته کارگردان اثر با تحقیق و بررسی در چندین پرونده جنایی به شکل داستانی منسجم به نگارش درآمده است. داستان فیلم علفزار روایتی است از ...
حواشی دومین روز جشنواره؛”پژمان جمشیدی” کولاک کرد!
در دومین روز از چهلمین جشنواره فیلم فجر، علف زار با حضور بازیگران و عوامل فیلم در برج میلاد به نمایش درآمد. به گزارش وقت صبح به نقل از برترین ها؛ علف زار فیلمی به تهیه کنندگی بهرام رادان و نویسندگی و کارگردانی کاظم دانشی است که در بخش سودای سیمرغ چهلمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد. پژمان جمشیدی، ستاره پسیانی، ترلان پروانه، سارا بهرامی، مائده طهماسبی، مهران امام بخش، رویا ...
2 نقد مثبت و منفی به فیلم علف زار با بازی پژمان جمشیدی
حسین لامعی (منفی): قصّه ی علف زار ، در مورد تجاوزِ گروهی پسر، به جمعی از دختران، در باغِ حاشیه ی تهران است؛ آن هم در حالی که آن دختران، با شوهرانِ خود بوده اند و متجاوزان، ابتدا شوهرانِ آن ها را به چاقو زدند و بستند و سپس، در مقابل چشمِ آن ها به زنانشان تجاوز کردند!! ... یک داستانِ واقعی و به غایت مَهیب و هولناک، که طبیعتا، پای تماشای فیلمش، باید بر خود لرزید و فقط خون گریست... علف زار ولی چنین ...
علف زار و یک پژمان جمشیدی در قواره های ستاره/ فیلمی که دلش سیمرغ می خواهد!
فیلم سینمایی علفزار درحالی در روز دوم جشنواره فیلم فجر اکران شد که به جرأت می توان گفت از چند حیث می تواند برای کسب سیمرغ خط و نشان بکشد. فیلمی که شاید در نگاه اول راوی یک داستان قضایی است اما به سرعت همه چیز تحت تاثیر روابط کاراکتر ها به محیطی متفاوت می رسد که می تواند زوایای چند اتفاق موازی را برای یک درام تلخ پالایش دهد. فیلم به لحاظ فیلمنامه و کارگردانی استارتی شگفت ...
دغدغه های بسیار یک فیلم معمولی
حمید محمدی| فیلم علف زار، ساخته کاظم دانشی از جمله سری فیلم های اجتماعی پر داد و بی داد است که این سال ها در سینمای ایران مد شده. سینمایی همراه با به نمایش گذاشتن فرهنگ لمپنیسم همراه با قدرت نمایی برخی کاراکترهای لمپن. مسأله ای که از قضا مورد اقبال مخاطب عموم هم قرار گرفته و خوب جیب سازندگان را نیز پر می کند. از این رو دلیلی بر مد شدن ساختن این نوع فیلم ها در مثلا ژانر اجتماعی است. مهم ترین ...
فیلمی که سکوت نمی کند
مژده غضنفری| علف زار اولین فیلم بلند کاظم دانشی، یک درام دادگاهی است که تعدادی خرده روایت را از تمام طبقات جامعه فعلی ایران که مسیرشان به دادگاه کشیده می شود، به نمایش می گذارد. این خرده روایات در هم تنیده می شود تا فیلمساز آینه ای تمام قد از جامعه فعلی ایران را از نگاه خود به تصویر بکشد. کاظم دانشی ضمن پاسداشت مقام مادر و اشاره به مادری کردن در جای جای فیلم نگاه مثبتی به وضعیت فعلی و حتی آینده ...
علف زار تجربه ای پر تکرار در سینما که تکراری نمی شود
جشنواره فیلم فجر در روز نخست با 2 فیلم بیرو و مرد بازنده روشن شد و در روز دوم نیز فیلم های علفزار و شادروان به نمایش درآمدند. امروز چهارشنبه 13 بهمن ماه و در سومین روز از جشنواره، 2 فیلم برف آخر و لایه های دروغ به نمایش در می آید.
رونمایی از دو فیلم اجتماعی در دومین روز جشنواره فجر/ آیا پژمان جمشیدی با علف زار گل می زند؟
گروه فرهنگی " تیتریک "؛ روز گذشته، اولین روز جشنواره فیلم فجر و نمایش فیلم های بیرو و مرد بازنده ، با اعتراض اهالی رسانه به شرایط برگزاری جشنواره و فضای محدود سالن نشست خبری فیلم ها در سایه کرونا همراه شد. امروز هم جشنواره با نمایش دو فیلم دیگر برای اهالی رسانه پیگیری می شود؛ علف زار و شادروان نمایش داده می شوند. علف زار فیلم سینمایی علف زار به کارگردانی کاظم ...
اکران علف زار و شادروان در برج میلاد
بخش و سیروس همتی در ترکیب بازیگرانش دیده می شوند. این کارگردان قرار است در اولین تجربه سینمایی خود داستان یک پرونده قضایی را به تصویر کشد، البته هنوز اطلاعات چندانی درباره اینکه قرار است کدام پرونده باشد مشخص نیست، اما پیش از این کارگردان گفته بود که علف زار به نوعی برداشت آزاد از پرونده مورد نظر است. اما خانه جشنواره در دومین سانس خود میزبان حسین نمازی با فیلم شادروان است، مخاطبان ...
چهره واقعی دادگاه ها تا ارائه شمایلی جدید از جواد عزتی
جشنواره نگاشته شد، می پردازیم. نخستین اثر سینمایی با عنوان علف زار در چهلمین جشنواره فیلم فجر نمایش داده شد. شاید از دور بارها طنین مبهم و ناخوش پرونده های قتل، جنایت و دیگر بزهکاری های اجتماعی به گوش مان خورده باشد اما شنیدن صدای رسای آن از نزدیک و قرار گرفتن در میان زیر و بمِ کلاف در هم تنیده یک یا چند ماجرای قضایی به این راحتی ها نیست. راه رفتن در میان راهروهای پر از درگیری ...
متین حیدری نیا بازیگر فیلم علف زار کیست؟
، برخی هرگز... باید دفن بشن یه جایی دور از دسترس، برای همیشه. کاظم دانشی درباره آخرین وضعیت این فیلم گفت: حدود 15 روز است که فیلمبرداری کار را آغاز کرده ایم همچنین تدوین فیلم هم زمان توسط حمید نجفی راد انجام می شود تا برای چهلمین جشنواره ملی فیلم فجر آماده شویم. علف زار فیلمی اجتماعی و دادگاهی درباره یکی از پرونده های قضایی چند سال اخیر است و همه داستان آن در یک دادگاه می گذرد ...
رویا جاوید نیا؛ بازیگر فیلم پرستاره علف زار
مان شد. او در فیلم علف زار به تهیه کنندگی بهرام رادان که امروز در خانه جشنواره رونمایی می شود، با چهره هایی چون پژمان جمشیدی(در نقش قاضی یک پرونده جنایی)، ستاره پسیانی، ترلان پروانه و سارا بهرامی همبازی شده است. اگر موافقید ابتدا درباره دو فیلم علف زار و شهرک که با آن ها در چهلمین جشنواره فجر حضور دارید، صحبت کنیم. علف زار و شهرک ژانرهای متفاوتی دارند؛ علف زار یک فیلم اجتماعی با ...
علفزار و شادروان ؛ فیلم های روز دوم جشنواره فیلم فجر
به گزارش بولتن نیوز ، در دومین روز چهلمین جشنواره فیلم فجر در برج میلاد که مدت هاست از آن به عنوان کاخ جشنواره یاد می شود، اهالی رسانه و هنرمندان مدعو با رعایت شیوه نامه های بهداشتی به تماشای فیلم علفزار به کارگردانی و نویسندگی کاظم دانشی در ساعت 13 و فیلم شادروان به کارگردانی و نویسندگی حسین نمازی در ساعت 15:45 خواهند نشست. جلسات نقد و بررسی و پرسش و پاسخ اهالی رسانه ها با عوامل ودست اندرکاران ...