یک واقعیت تلخ و یک تلخیِ واقعی/ نگاهی به فیلم های علف زار و شادروان
سایر منابع:
سایر خبرها
شادروان زیر ذره بین منتقدان/بار فیلم روی دوش موقعیت های کُمیک
جشنواره نگاشته شد، می پردازیم. شادروان می توانست یک فیلم درام داستانی جذاب و پرنشاط در جشنواره فیلم فجر باشد که حالا بخاطر نداشتن داستان قوی و گره ای که بتواند فیلم را سرپا و پرکشش نگه دارد، بار خود را روی موقعیت های کمدی گذاشته و با خلق لحظات خنده دار مخاطب را با خندیدن همراه خود می کند. به نظر می رسد موقعیت سازی و فقط تمرکز برای داشتن موقعیت های شاد و خنده دار، دلیلی برای ...
عطش کارگردان شادروان برای دریافت سیمرغ/ نگرانی برای علفزار
بتوانند حق مطلب شادروان را ادا کنند؟، گفت: من متوجه شده ام که در شرایط فعلی حاکم بر جامعه نباید فیلم تلخ بسازم یعنی اگر می خواهم در اثری به یک موضوع تلخ بپردازم، باید این کار را در فضایی شیرین انجام بدهم. من سعی کردم در درون کارم ریتمی درست کنم که نیفتد. به نظرم بازیگردانی مهم ترین کار کارگردان است و من این مسئولیت را به هیچ کسی واگذار نمی کنم. وی در پاسخ به این پرسش که چرا اصرار دارد ...
طنزِ اجتماعی در روزهای سیاه
هانیه علی نژاد فیلم شادروان به کارگردانی حسین نمازی، یک کمدی سیاه در دل سیاه ترین روزهای یک خانواده است. طنز موقعیتی که ساده و روان و با ریتم خوب قصه اش را میگوید. میتوان گفت فیلم متاثر از فیلم “مهمان مامان” و البته طنز کلامی کمدی های سطح پایین سینمای ماست. ترکیبی که تبدیل به یک فیلم محکم و شاهکار نشده است اما زور نمیزند که مخاطب را بخنداند. موقعیتی که بسیار تلخ است ...
علفزار فیلمی آبرومند و شادروان ضعیف تر از حد انتظار / نمایش فیلم های جشنواره برای صندلی های خالی! / دفاع ...
دومین روز چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر با نمایش فیلم های علفزار به کارگردانی کاظم دانشی و شادروان اثر حسین نمازی پی گرفته شد. در این میان، علفزار فیلمی قدرتمند نبود اما آبرومند بود و بازی قابل قبول پژمان جمشیدی، کمک می کرد تماشاگر در سالن بنشیند. شادروان ضعیف تر از حد انتظار بود و در حد یک فیلم کوتاه تلویزیونی قدرت ارائه داشت. به گزارش تابناک ؛ چهلمین جشنواره فیلم فجر با نمایش 22 فیلم ...
علفزار فیلمی آبرومند و شادروان ضعیف تر از حد انتظار / نمایش فیلم های جشنواره برای صندلی های خالی! / دفاع ...
دومین روز چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر با نمایش فیلم های علفزار به کارگردانی کاظم دانشی و شادروان اثر حسین نمازی پی گرفته شد. در این میان، علفزار فیلمی قدرتمند نبود اما آبرومند بود و بازی قابل قبول پژمان جمشیدی، کمک می کرد تماشاگر در سالن بنشیند. شادروان ضعیف تر از حد انتظار بود و در حد یک فیلم کوتاه تلویزیونی قدرت ارائه داشت. به گزارش تابناک ؛ چهلمین جشنواره فیلم فجر با نمایش 22 فیلم ...
شادروان ؛ طنزِ تلخِ موقعیت
. دیالوگ من خیلی فکر کردم یکی از بهترین مثال هایی است که تکرار آن از زبان یکی از شخصیت های داستان شما را به دنیای پوچ و امیدوارانه (شما بخوانید خوش خیالی) وارد می کند. تدوین با روایت قصه همسو است لحن فیلم تغییر نمی کند و مخاطب نباید خودش را مجددا برای جست وجوهای ابلهانه و خسته کننده ی پایانی آماده کند. بازی خوب سینا مهراد در نقش نادر به دل می نشیند و در کنار گول زدن های ساده لوحانه ی ...
نقد فیلم های جشنواره فجر | بازپرس شجاعی که قفل درام دادگاهی را در "علفزار" می شکند
تصمیمات وکیل و قاضی گرفته می شود. در چند سال اخیر درام های دادگاهی ما که در هالیوود با عنوان LEGAL MOVIE یا LAW MOVIE شناخته می شود، بیشتر از آنکه بخواهد داستان و ماجرایی جذاب را به پیش ببرد به سمت کشتی گرفتن با موضوعات فقهی و قضایی می رفت و آنها را برای مخاطب مسأله می کرد؛ شکلی کاملاً ضد مخاطب که عموماً هم مورد توجه قرار نمی گرفت. این رویه پوسیده و خسته کننده که بعضاً به خاطر عدم اطلاعات ...
اکران تنها فیلم اکشن جشنواره فیلم فجر/ غرفه ایرنا پاتوق بازیگران شد
...> علف زار داستانی برگرفته از واقعیت است که خود سبب می شود قصه فیلم را برای مخاطب جذاب تر کند، فیلم یک شروع تکان دهنده دارد با شلیک یک تیر هوایی که منجر به فاجعه ای به شدت تلخ می شود. ادامه خبر را در بخوانید. مرد بازنده درست مثل آتشی که زیر خاکستر پنهان شده باشد، هسته مرکزی و شاید ایده اصلی را زیر داستان پر پیچ و خمی که طراحی کرده است، پنهان و در نقطه اوج فیلمنامه از آن رونمایی ...
هشدار جدی هنرمند درباره چالش های بزرگ پیش روی جامعه/ نگاهی به فیلم شادروان
سینماسینما ، فریبا اشوئی شادروان دومین فیلم بلند حسین نمازی بعد از فیلم کم اقبال آپاندیس است. فیلم در پوسته بیرونی خود تظاهرات طنز دارد و نوع طنز آن را هم می توان در طبقه بندی انواع طنز، طنز موقعیت قرار داد. اما لایه های زیرین فیلم(پیرنگ های فرعی)تماما بر حقیقت تلخی به نام فقر، فلاکت مالی و فرهنگی متمرکز است که نمازی در دل پیرنگ اصلیِ جدی شوخی اش که به دنبال فوت اتفاقی پدر خانواده شکل ...
علفزار سیاه نمایی نمی کند/ واقعیت جامعه ما میدان شوش است
مناسبت ایفای نقش متین حیدری نیا در فیلم علفزار ، با او گفتگویی کردیم که در ادامه می خوانید: کاراکتر حامد در فیلم سینمایی علفزار ، نقشی منفی و غیرمتعارفی در جامعه ماست. برای رسیدن به نقش، چه کاری انجام دادید تا آن را برای مخاطب قابل فهم و درک کنید؟ ما یک پروسه طولانی در گرفتن مجوز ساخت این فیلم داشتیم. از سال 1399 جریان پیش تولید آغاز شد و تابستان سال 1400 نیز فیلمبرداری آن ...
اکران فیلم های جشنواره فجر در استان قزوین لغو شد
سینماهای مهتاب و بهمن قزوین اکران شود. خائن کشی(مسعود کیمیایی)، مرد بازنده(محمد حسین مهدویان)، لایه های دروغ (رامین سهراب)، ماهان (حمید شاه حاتمی)، ملاقات خصوصی (امید شمس)، هناس(حسین دارابی)، بیرو (مرتضی علی عباس میرزایی)، بدونِ قرار قبلی (بهروز شعیبی)، موقعیت مهدی(هادی حجازی فر)، شب طالیی(یوسف حاتمی کیا)، شادروان (حسین نمازی)، علفزار (کاظم دانشی)، شهرک (علی حضرتی)، ضد –(امیرعباس ربیعی)، دسته دختران (منیر قیدی) و برف آخر (امیر حسین عسگری) فیلم های قابل اکران در جشنواره فجر استان قزوین است. ...
فیلم علفزار؛ حقیقت یا مصلحت؟
حساسیت موضوع صحنه مواجهه اول میان بازپرس (پژمان جمشیدی) و شاکی (سارا بهرامی) را به یاد بیاورید، هم زن در توضیح آنچه بر او گذشته معذب است و هم مرد با تردید و در لفافه سوالش را مطرح می کند. داستان هرچه پیش می رود زوایای پنهان دیگری را آشکار می سازد، روابط پنهانی، اختلاف نسلها، زندگی دوگانه و فاجعه دقیقاً از دل همین ها رخ می دهد. اینکه قربانی یا قربانیان در صورت دادخواهی و شکایت، خود اولین ...
شادروان ؛ کاش این طوری تمام نمی شد
کارت بانکی اش پی ببرند و برای این کار دست به کارهایی می زنند اما اغلب آنها ناموفق است. خط داستانی شادروان ، تلخ است، چرا که فقر، اصولاً موضوع تلخ و آزاردهنده ای است، اما در این فیلم، کارگردان چهره ای انسانی و واقعی تر از فقر نشان می دهد که با آن، تماشاگر به خنده، میهمان می شود. لودگی و ادا و اطوار در کار نیست. همه شخصیت ها، مابه ازای بیرونی دارند و باورپذیرند. گریم بازیگران، دوست داشتنی ...
نگاهی به فیلم سینمایی علفزار /ترسیم جامعه ایران به صورت علفزاری پُر از ناهنجاری های اجتماعی
خبرگزاری فارس گروه سینما: فیلم سینمایی علفزار عنوان اثری در ژانر جنایی است که با سوژه ای ملتهب به چهلمین جشنواره فجر آمده است. اثری با ژست اجتماعی که در بی اخلاق ترین بستر روایتی ممکن، مدعی بررسی پرونده های جنایی واقعی است و این همه را در تیتراژ ابتدایی فیلم متذکر می شود. اثری به شدت تلخ که البته از بازی های روان و یکدستی برخوردار است و کارگردان فیلم اولی آن به خوبی توانسته مخاطب را در 90 دقیقه ب ...
نگاهی به فیلم های چهلمین جشنواره فیلم فجر/ 2 علفزار ؛ امیدی برای ارتقای زنان/ شادروان ؛ اختلاط ژانرها
ایران خصوصا در ژانر اجتماعی را می دهد. علفزار با داستان اصلی و خرده داستانکش تصویری از چند پرونده از آسیب های اجتماعی است. در واقع کاظمی با بررسی چند پرونده واقعی از جنایت ناشی از فقر و اعتیاد و تجاوز تلاش کرده یک داستان منسجم بسازد و داستانش را از جایی شروع می کند که این پرونده ها به محکمه رسیده اند و تصمیم بازپرس پرونده برای دادخواهان و شاکیان تعیین کننده است. خصوصا که یک طرف پروندۀ موضوع اصلی ...
شادروان ؛ یک فیلم قابل احترام
سینماسینما ، ایلیا محمدی نیا شادروان فیلم محترمی است. گزنده و تلخ است اما کارگردان با انتخاب زبانی شیرین در ساختار روایی فیلمش تا حدود زیادی تلخی مضمون اصلی فیلم را کاهش می دهد تا مخاطب در میان این همه تلخی که همیشه در پیرامونش و جامعه، دیده و تجربه کرده و زیسته سرخورده نشده فراغتی هم اگر دست داد در پس تلخندهایش به آنها فکر کند. آنچه که کارگردان فیلم به عنوان آسیب اجتماعی به ...
پژمان جمشیدی، جشنواره را سورپرایز می کند؟
علفزار بر روی بازی اوست و اگر بازی او درست از کار درنمی آمد، فیلم تبدیل به یک شکست می شد، اما حالا ریسک کارگردان و خود جمشیدی جواب داده و می دانم که برخی از لحظات تاثیرگذار علفزار در نسخه فعلی تعدیل شده، اما فیلم همچنان سرپا و ملتهب است و توانسته از دل قصه ای بسیار تلخ، روایتی موثر خلق کند. روایتی که اخته و محافظه کار نیست و به یاد مخاطب می ماند. و این شاید یکی از مهمترین مشخصه های یک فیلم ...
شادروان ؛ فیلمی که شوخی هایش هم جدی نمی شود
مانند و به راحتی نیز در فیلم محو می شوند. فیلم حتی لحظات قابل تأملی همچون دزدیدن جنازه پدر از بیمارستان را که به خودی خود موقعیتی بسیار درگیر کننده می توانست برای مخاطب باشد، در یک لودگی پوچ به فنا می دهد و تصویری کاریکاتوری از خود به جا می گذارد. شادروان پر از لحظاتی است که در حد یک لطیفه می ماند یا همتراز با گوشه هایی از سریال های طنز عرض اندام می کند. تنها چیزی ...
علفزار؛ فیلمی قصه گو و نفس گیر
پیشگیری از وقوع جرم مهم است. نقطه مثبت و شایان توجه فیلم علفزار ریتم مناسب آن است. این درحالی ایست که تعداد لوکیشن های این فیلم بسیار کم است و نود درصد داستان در یک اتاق بازپرسی پیش می رود. ریتمی که با بازی های دقیق و حساب شده، دیالوگ ها و گاهی سکوت های پرمعنا برای لحظه ای فروکش نکرده و مخاطب را از گردش دوربین در یک دادگاه و محوطه آن سردرگم و کسل نمی کند. شاید بتوان یکی از امتیازات مهم ...
جمشیدی و بهرامی به سوی سیمرغ می روند + فیلم
کار افزوده است. شادروان دومین فیلم نیز به لحاظ کیفیت قابل قیاس با فیلم نخست نیست اما نمی توان گفت که این کار اثری ضعیف است، بلکه بهترین نمره به آن یک امتیاز متوسط است که در مرز قبولی و ردی باقی مانده است. قصه درباره خانواده ای است که پدرشان از دنیا می رود اما آنها توانایی تامین هزینه بیمارستان را ندارند تا بتوانند مراسم خاکسپاری پدر خود را انجام دهند. در طول فیلم شاهد شوخی های ...
سعه صدر مسئولان در ساخت علفزار قابل تحسین بود / فیلم هایی مانند علفزار در پیشگیری از وقوع جرم مهم است
...، تحقیقات زیادی کرده بودم. ترکیبی از چند پرونده است، ما سعی کردیم اشتراکات را پیدا کنیم و فیلم بسازیم. کارگردان علفزار پیرامون فیلمنامه خود عنوان کرد: لحظاتی نیاز بود که مخاطب کمی فکر کند و نفس بکشد تا به جریان بعدی ورود کنیم. سارا بهرامی هم درباره ایفای نقش یک قربانی تجاوز عنوان کرد: هیچوقت فکر نمی کردم این نقش را بازی کنم گاهی تخیل برخی نقش ها را دارم اما این نقش بیشتر ...
علفزار و شادروان ؛ فیلم های روز دوم جشنواره فیلم فجر/ سعه صدر مسئولان در ساخت علفزار قابل تحسین بود
گروه فرهنگی: بولتن نیوز امسال هم همواره مانند سال های گذشته اخبار روز جشنواره فیلم فجر را لحظه به لحظه در اختیار شما قرار می دهد. به گزارش بولتن نیوز ، دومین روز چهلمین جشنواره سراسری فیلم فجر در کاخ جشنواره با دو فیلم علف زار اثر کاظم دانشی و شادروان به کارگردانی حسین نمازی به پایان رسید. علفزار و شادروان ؛ فیلم های روز دوم جشنواره فیلم فجر در دومین روز چهلمین ...
یادداشتهای چهلمین جشنواره فیلم فجر - 3 روز اعتراض ...
وقتی کلیت فیلم علفزار نیز به مراتب موفق تر از مرد بازنده است. دومین فیلم امروز درست نقطه مقابل فیلم قبلی است. فیلم قبلی هرچقدر تلخ و معطوف به نگاهی درونگرایانه به شخصیت هاست، فیلم دوم با حال و هوای کمیک و برخوردار از نگاهی برون گرایانه به آدمهای یک خانواده کم بضاعت حاشیه نشین است. شادروان دومین فیلم حسین نمازی است که پیش از این فیلم آپاندیس را جلوی دوربین برده بود. در اوضاع و ...
چه کسی آرزوی بزرگ رضا رویگری را برآورده می کند؟ | چالش های بازی در فیلم یک آقازاده | همه حاشیه های روز ...
پولاریس ، کاپیتان من و گربه سیاه در کارنامه تهیه کنندگی بهرام رادان دیده می شود. گربه سیاه با بازی او، همچنان روی پرده سینماهاست و با گذشت حدود 2 ماه از اکران آن با قرار گرفتن در رده چهارم جدول فروش هفتگی، مورد استقبال مخاطبان قرار گرفته است. کاظم دانشی، کارگردان در علفزار دست به ترکیب تازه ای از بازیگران زده و از حضور پژمان جمشیدی که این روزها چهره گیشه پسند سینمای ایران محسوب می شود در نقشی تلخ ...
نادران: فقر را تجربه کرده ام، بچه خاک سفیدم!
می کشد اما تلخی آن به قدری نیست که مخاطب را دلزده کند. به بهانه نمایش فیلم در جشنواره فیلم فجر به گفت وگو با عباس نادران، تهیه کننده فیلم پرداختیم که در ادامه می خوانید. مهم ترین نکته فیلم شادروان را چه چیزی می دانید؟ اینکه فیلم سینمایی شادروان یک فیلم خانوادگی است. شادروان تاثیر فقر در زندگی آدم ها را نمایش می دهد؟ بستر فیلم درباره افرادی ...
علف زار ؛ تصویری از مظلومیت زنان در جامعه مردسالار
چند وجهی که نقطه اتصالشان دادگاه و بازپرس پرونده است. دعوای خانوادگی، نزاع و جنایت همواره از سوژه های جذاب و مورد اقبال مخاطب است. شاهد این ادعا نیز صفحات پرمخاطب حوادث در سایت ها و روزنامه ها هستند. بنابراین گام اول فیلمساز در انتخاب سوژه پرمخاطب برای تضمین اقبال فیلم، گامی بجا و درست بوده و فیلم از این منظر توانسته است مخاطب را باخود همراه سازد. پیرنگ اصلی فیلم علفزار، پی گیری حقوق زنان در دل ...
نقد فیلم های جشنواره فجر | علف زار و شادوران ؛ معمایی در برابر کمدی
خبرگزاری تسنیم - سید سعید هاشم زاده در نقد فیلم های دومین روز جشنواره فیلم فجر درباره فیلم علفزار نوشت: علف زار یک معمایی دادگاهی کمبود درام کاراگاهی، ورزشی، معمایی و دادگاهی در سینمای ایران، در همین دو روز اول جشنواره رفع شد. علف زار جای خالی دیگری را پر کرد. یک درام دادگاهی را تقدیم مخاطبان کرد که کم داشتیم، نه می توانستیم شبیه عدالت برای همه را نشان دهیم و نه دوازده مرد ...
نگاهی به فیلم سینمایی شادروان /تصویرسازی از بدبختی انسان ایرانی و سعادت انسان افغانی با چاشنی شوخی های ...
تدفین در آنجا می مانند و همین موضوع دستمایه طنز داستان می شود. هرچند فیلم سینمایی شادروان همانند بسیاری از کمدی های ایرانی، بی نصیب از شوخی های جنسی و دیالوگ های رکیک نیست اما در این میان از عامل موفقیت فیلم سینمایی شادروان در همراه کردن مخاطب با خود می توان به بازی خوب بازیگران اثر، در کنار ریتم تند فیلم و تعداد زیاد بازیگران و وقوع ماجراهای پی درپی اشاره نمود که البته افراط در آن موجب ...
گرم شدن تنور جشنواره در روز دوم؛ علفزار و شادروان نمره قبولی گرفتند
علفزار ساخته و شادروان ساخته باعث گرم تر شدن فضای جشنواره در روز دوم شد چراکه نمایش فیلم بیرو در روز اول با انتقادات گسترده ای از سوی اهالی قلم روبه رو شد و مردبازنده نیز بازخوردهای مثبت و منفی زیادی داشت. این درحالی است که فیلم های روز دوم جشنواره یعنی علفزار و شادروان توانستند رضایت نسبی منتقدان و خبرنگاران سینمایی را جلب کنند و امتیازات و بازخوردهای دو فیلم نشان می دهد که ارزیابی ها از طبقه ...
شوخی رضا رویگری با آقازاده ها در جشنواره فیلم فجر/ وقتی پژمان جمشیدی درباره طنز گفت و بهرام رادان از ...
تاکنون دیده ام بهترین بازی ها در آن وجود دارد و همه درجه یک اند. ای کاش فقط بانمک تر بودند. بهرنگ علوی بازیگر "شادروان" هم این چنین درباره فیلم صحبت کرد: فضای فیلم خانواده ای را نشان می دهد در یک فضای بحران مالی و ملتهب قرار می گیرند و شما به عنوان مخاطب از بیرون آنها را می بینید به موقعیت و کارهایی که در واقع انجام می دهند می خندید. آدم های حاشیه نشینی که بیشتر درگیر ماجرا می شوند. ...