سایر منابع:
سایر خبرها
عقاب ها؛ برفراز آشیانه
ایرانی از محاصره دشمن می باشد. صحنه ای که مردان کُرد تابوتی را که سعید راد داخل آن است می برند و می خواهند از منطقه خارج شوند. در این مقطع عنصر تعلیق به بار می نشیند و مخاطب را به ساختمان درام جذب می کند. از آن موقعیت می توان به منزله ساختاری قابل اتکا در امر استتیک یاد کرد. در نهایت فیلم عقاب ها قصه ای محتوا محور از عقاب های ایرانی می باشد که با تمام جان و وجود قصد دارند از آشیانه خود دفاع کنند. نویسنده: محراب توکلی ...
جاده های سرد؛ شعله معرفت در زمهریر جاده
به گزارش سینماخانه و به نقل از مرکز اطلاع رسانی روابط عمومی جشنواره فیلم فجر، جاده های سرد ساخته مسعود جعفری جوزانی تجربه ای اتمسفریک در ساحت انگیزه و جسارت است که با آهنگ سفر -و سفر کردن- موقعیت های دشوار زندگی را برای مخاطب برجسته می کند. به پاس این نگاه اخلاقی، می توان از فیلم جاده های سرد به عنوان اثری شاخص در تاریخ سینمای ایران یاد کرد. ورودی یا به اصطلاح اوپنینگ فیلم در نمای باز ...
نقد فیلم مرد بازنده | آغاز غافلگیرکننده، پایان ناامیدکننده
دغدغه هایش کاملا روشن است، تا این حد اصرار به عوض کردن ژانر دارد. مهدویان پس از فیلم موفق ماجرای نیمروز: رد خون به ژانر محبوب خودش بازنگشته و در این مدت یک تراژدی (درخت گردو)، یک فیلم کمدی (شیشلیک) و یک سریال نمایش خانگی با رگه هایی از ملودرام (زخم کاری) ساخته است. او حالا هم به گونه جنایی روی آورده و مثل سه اثر قبلی سعی می کند دغدغه های سیاسی و اجتماعی خود را در این گونه سینمایی جست وجو کند. به ...
نقد فیلم های جشنواره فجر| "بی رویا" و "بدون قرار قبلی" : آدم ها و ذهنیت ها
درونیات متوهم رویا می پردازد. متوجه می شویم که بعد از عمل چشم او مرز میان واقعیت و توهم را گم کرده است؛ کلید ورود به جهان رویا آغاز می شود. زاویه دیدی که بعد از مقدمه ای طولانی میسر می شود و شکل و نگاه درام و پرداخت کارگردان هم از منظر میزانسن و دوربین و هم از منظر قصه دو پاره می شود. 20 دقیقه زاویه دید پر نوسان رویا/ زیبا را می بینیم. 20 دقیقه ای که تنها یک عنصر برای ما دارد و آن غافلگیری ...
هنوز هم عاشقانه ها در سینما جواب می دهند
عاشقانه نگاشته شده باشند از شانس بیشتری برخوردارند تا توجه مخاطب را جلب کرده و او را به سالن های سینما بکشانند. امسال در اغلب فیلم ها با مضمونی عاشقانه مواجه بودیم. از نگهبان شب رضا میرکریمی گرفته تا 2888 ساخته کیوان علیمحمدی و حتی تلاش یوسف حاتمی کیا در فیلم شب طلایی برای الصاق خرده قصه ای عاشقانه به امید رضایت مخاطب. لکن در حالیکه عشق نخ اتصال بسیاری از سوژه ها از گذشته تا به امروز برای ...
گزارش نشست سینمای سیاسی؛ فقدان فیلمنامه در خانه جشنواره
ها به قاعده است. دست نوشته ها اثر شسته رفته ای بود. کارگردانی و نوع فیلم برداری این فیلم برگرفته از کارگردانی هیچکاک است و به نوعی ادای احترام به فیلم سرگیجه است. این فیلم نشان داد که مینویی هیچکاک را خیلی خوب فهمیده است. وقتی کابوسی را می سازد که در آن فرد کشته شده، زنده می شود. این کارگردان درباره علت ساخته نشدن فیلم های سیاسی در کشور بیان کرد: وقتی از سیاست صحبت می شود، این تعریف در ذهن ...
کتاب امنیت انسانی از دیدگاه امام خمینی(ره) منتشر شد
سیاسی بدون حضور مردم امکان پذیر نیست و از این رو، مردم در چارچوب مرجع امنیت اصالت می یابند. امام(ره) معتقدند: وجود مردم و امنیت داشتن آنها برای جمهوری اسلامی امری محتوم و سرنوشت ساز است. پژوهش حاضر درصدد است تا با توجه به نیازهای عصر حاضرِ جمهوری اسلامی ایران در حوزه مسائل امنیتی، امنیت انسانی را از منظر آراء و اندیشه سیاسی امام خمینی(ره) بررسی نماید و شاخص ها و ابعاد آن را مورد مداقه قرار دهد. ...
لیندا کیانی: امیدوارم بتوانم نامزد نقش مکمل شوم/ فرهاد آئیش : به لحاظ قیافه به دکتر مصدق شباهت دارم
فیلم گفت: خیلی خوشحالم از این که خائن کشی اکران موفقی داشت. باید بگویم علت برگزاری این نشست بدون حضور کارگردانان فیلم به دلیل احترام به اهالی رسانه است. مسعود کیمیایی تحت عمل جراحی قرار گرفته بود و به همین علت نتوانست در نشست حضور پیدا کند. امیر آقایی نیز به دلیل ابتلا به کرونا نشست را از دست داد. مهران مدیری بازیگر این فیلم در ادامه گفت: جراحی پای مسعود کیمیایی بهانه بود و او دوست نداشت ...
کاش این فیلم به اندازه اشک کارگردانش اثر داشت/ادعا علیه یک فیلم
عنصر صدا به جای تصویر ، فیلم را تبدیل به تجربه ای الکن بر پرده سینماها کرده و مخاطب امکان همراهی با قهرمانان واقعی به تصویر درآمده در فیلم را به دست نمی آورد. این ویژگی فیلم که حتی منجر به ترک سالن اکران از سوی برخی مخاطبان در میانه راه نمایش شد، در حالی است که زندگی و سرنوشت اکثر شهدای مورد اشاره در فیلم، ظرفیت دراماتیک بسیار بالایی برای خلق روایتی تأثیرگذار بر پرده سینما داشتند و به ...
رکورد بیشترین نامزدی در اسکار 2022 به چه فیلم هایی تعلق دارد؟ دست کوتاه فرهادی از آدمک طلایی
پوشش می دهد و یک کل شکوهمند و غنی را می سازد. بلفاست اما فیلمی ا ست درام، به نویسندگی و کارگردانی کنت برانا که در اصل شخصی ترین و بهترین فیلم او محسوب می شود. این اثر برنده جایزه برگزیده مردم در چهل و ششمین دوره از جشنواره فیلم تورنتو شده است. داستان از نگاه معصومانه ی دوران کودکیِ پسری در مرکز فیلم، به آشوب های اواخر دهه 60 میلادی در پایتخت ایرلند شمالی، یعنی بلفاست، می پردازد و به طور هم ...
فیلمنامه ضِد تلفیقی از تخیل و تاریخ است
و بخش دیگر تخیلی است. ربیعی در ادامه درباره کارکرد عنصر تعلیق در این فیلم خاطرنشان کرد: از لحاظ داستانی تعلیق نداریم چون تماشاگر آخر داستان را می داند. تعلیق بیشتر درباره شخصیت هاست. درباره این که چه سرنوشتی برایشان رقم می خورد و چطور با اتفاقات واقعی برخورد خواهند کرد. کارگردان فیلم ضد در پاسخ به این که چرا درباره ایدئولوژی منافقان فیلم نمی سازد، توضیح داد: آن چیزی که برای ...
انسان، درد و زندگی!/عدالت و آزادی در اندیشه علامه محمدرضا حکیمی
سراسر تاریخ کهن خویش ظلم اقتصادی است، نه ظلم سیاسی و اجتماعی، زیرا این دو ظلم نیز بیشتر از ظلم اقتصادی پدید می آیند و فراگیر می شوند (الحیات، ج3، ص22 و 23) وی به عبارتی طاغوت سیاسی را برآمده از طاغوت اقتصادی بر می شمارد و معتقد است در صورت محو ظلم و طاغوت اقتصادی دو طاغوت دیگر نیز در جامعه فرصت حضور پررنگی نخواهند یافت. با این اشاره مشخص است که علت نقطه عزیمت قرار گرفتن و تقدم عدالت اقتصادی بر دیگر ...
پیچیده ترین فیلم های تاریخ سینما (2)
. لئونارد شلبی مردی است که مغزش خاطرات جدید را ثبت نمی کند؛ او که حافظه ی کوتاه مدت خود را از دست داده است، سعی می کند با استفاده از عکس ها و نوشته ها، قاتل همسرش را پیدا کند. یادگاری یک موفقیت استثنایی در فیلم سازی محسوب می شود و مخاطب را مجبور می کند تا خود را در بطن داستان تصور کند؛ زیرا ما هم همانند شخصیت اصلی نمی دانیم موضوع از چه قرار است. فیلم می توانست یک اثر معمولی در ژانر انتقام ...
اجتهاد در موضوعات جدید، نیازمند اجتهاد در اصول است/ ضرورت رویکرد معرفت شناختی و روش شناختی در علم اصول
قرار می دهد؛ اگر بخواهیم در رابطه با موضوعات جدید فقهی بحث کنیم، اول از همه باید اجتهاد را به حوزه مبانی فقه یعنی به اصول فقه نیز تعمیم دهیم. به صورت مشخص تا زمانی که بسیاری از مبانی در اصول فقه مورد تجدید نظر و بازنگری قرار نگیرد و قواعد و تأسیسات اصولی جدید نداشته باشیم و اصل ها و قاعده های جدیدی را در اصول فقه وارد نکنیم، بحث از مسایل جدید و موضوعات مستحدثه در یک رویکرد فقهی محض و معطوف به همان ...
حوزه و جهاد تبیین
. سالهاست که من با قشر و نسل شما قلباً و روحاً پیوند و انس دارم. شما مایه ی امید هستید. آینده متعلق به شما و در دستهای شماست. دل و دست و مغز و روح و زبان گویای شماست که آینده ی کشور و انقلاب و حتی آینده اسلام و مسلمین را طراحی می کند و می سازد. در اول انقلاب، نسل جوانِ همسنِ امروزِ شما خیلی نقش داشت. در آن سالهای پُرماجرا، طلّاب جوان و سبک بال و کمر بسته و عاشق صادق، مانند زنبورهای عسل ...
دست نوشته ها ؛ فرار از تله
اشاره کرد. ایدیولوژی فیلم در این مقطع ورود منصور به جهان فیلم می باشد، ورودی که المان های سببی را در فیلم به وجود آورده و در پی اش فرار حسین از تله به بار می آید. حال با رجعت به پرده برداریِ یادشده می بایست به شگرد فلش بک اشاره کرد. مهرداد مینویی با توجه به ساختار کلاسیک -خطی- خود در روایت برای گره گشایی از فلش بک استفاده کرده و از روزنه آن مخاطب را از کندوکاو اضافه بازمی دارد. فیلم دست نوشته ها با رویکردی فرمال از مخاطبان خود در طرح واره ای از جنس الگوهای هیجانی و آشنازدا استقبال می کند. ...
موقعیت مهدی همان موقعیت آوینی است
این همان حس ساده و بی آلایشی است که باعث خلق واژه جای فلانی خالی در محاورات روزمره ما می شود. که گاهی جنبه تعارف دارد و گاهی جنبه حسرت و گاهی تمنای حضور فردی که ناظر است به یک مفهوم و معنا متعالی. در سال های گذشته بارها برای من پیش آمده که می اندیشیدم چه خوب آوینی را داشتیم و چه خوب بود می توانستم به او دسترسی پیدا کنم و با او تجربه نگاه متفاوت به زندگی، معنا و جهان را پیدا می کردم. اکنون که به ...
حواشی اکران و نشست فیلم بی رویا و بدون قرار قبلی / فیلم و عکس
...> ششمین فیلم بهروز شعیبی با نام بدون قرار قبلی به جشنواره فجر رسیده است. فیلمنامه این فیلم سینمایی با نگاهی به یکی از داستان های مصطفی مستور، نویسنده ی معاصر نوشته شده است. بهروز شعیبی از آن کارگردانانی است که در همه ژانرها فیلم ساخته است.فیلم کودکانه باغ آلوچه، درام سیاسی روز بلوا، درام تاریخی سیانور و درام اجتماعی دهلیز، شعیبی این بار به سراغ اقتباس رفته و یکی از داستان های مصطفی مستور را ...
کارویا ؛ تحقق رویای همراهی کارآفرین و مخاطب در قاب تلویزیون
شده بودند و در آن ایده پردازان یا مالکان کسب وکار برخلاف مسابقه میدون صرفاً به ارائه ایده نمی پرداختند و پس از دو قسمت، این ایده ها در فضای خارج از استودیو به مرحله تولید می رسیدند و توسط داوران مسابقه ارزیابی می شدند. البته این بخشی از برنامه های مرتبط با کارآفرینی در سیما است که در سال های اخیر ساخته شده و توانسته تا اندازه ای در جذب مخاطب موفق باشد. محور مسابقه کارویا ...
کرسی های درس خارج؛ فقه تکلیف مفاهیم مصلحت نظام و اختلال در نظام را مشخص کند/ در بخش هایی از حوزه، اصالت ...
شفقنا- آیت الله قائم مقامی استاد فقه، اصول و فلسفه و مدیر سابق مرکز اسلامی هامبورگ با انتقاد از بی توجهی به قرآن در مباحث فقهی، گفت: بی توجهی به قرآن و عدم حضور جدی قرآن در اجتهاد و فرآیندهای فقهی چشمگیر است، به گونه ای که گاه برخی از بزرگترین فقها و اصولیون نیز بعضاً آیات قرآن را غیر دقیق نقل می کنند یا در مواردی، البته نادر، گزاره هایی به عنوان مضمون قرآنی نقل و مورد استشهاد قرار گرفته اند که ...
نقد و بررسی فیلم سینمایی دسته دختران ؛ یک رزمایش زنانه
ای که باید خرج شود. کاش بخش عمده ای از این بودجه به بخش فیلمنامه تعلق پیدا می کرد. دسته دختران حتی قصه هم ندارد، چه برسد به فیلمنامه! رضا صائمی منیر قیدی در تداوم جهان سینمایی که با نخستین فیلمش ویلایی ها به بازنمایی حضور و نقش زنان در جنگ می پردازد، فیلم دسته دختران را می سازد. این بار، اما شاهد حضور زنان در میدان جنگ و تجربه نبرد هستیم. فیلم را می توان نمونه زنانه تنگه ابوقریب ...
فیلم موقعیت مهدی ؛ ماندگار در تاریخ سینمای جنگ تحمیلی!
...> موقعیت مهدیحجازی فر برای اولین ساختۀ سینمایی اش – که البته در اصل یک مجموعۀ تلویزیونی است و حالا نسخه ای سینمایی هم از آن تهیه شده – داستان زندگی یکی از چهره های مشهور دوران جنگ تحمیلی را دستمایۀ کار خود قرار داده است؛ تصمیمی جسورانه که نتیجه اش می تواند بروز سوءتفاهم برای برخی از مخاطبان باشد. اما او با موفقیت توانسته از بزرگ ترین خطر های انتخاب چنین سوژه هایی فرار کند: شعاری شدن و حزبی ...