سایر منابع:
سایر خبرها
پیامبر(ص) کدام آیات را همیشه قبل از نماز می خواندند؟
...> سه نکته: * پیامبر(ص) کدام آیه را همیشه قبل از نماز می خواندند؟ روایت شده که رسول اکرم صلی الله علیه و آله در آستانه نماز این آیه را می خواندند که: قُلْ إِنَّ صَلاَتِی وَنُسُکِی وَ مَحْیَایَ وَ مَمَاتِی لِلّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ؛ لاَ شَرِیکَ لَهُ وَ بِذَلِکَ أُمِرْتُ وَ أَنَاْ أَوَّلُ الْمُسْلِمِینَ. (آیات 162 و 163 سوره انعام) ** هسته مرکزی عبادات چیست؟ ...
مال هم از ابواب تزکیه است، اگر ...
را دو گونه می توان معنا کرد: یکی آنکه انسان با رسیدن به اهدافش از خدا راضی می شود، دیگر آنکه خداوند از او راضی می شود. البتّه در قرآن، هر دو مورد یعنی رضای خداوند از انسان و رضای انسان از خداوند، در کنار هم آمده است: رضی اللّه عنهم و رضوا عنه ، ارجعی الی ربّک راضیة مرضیة پیام ها 1- یکی از سنّت های الهی که خداوند بر خود واجب کرده، هدایت مردم از طریق عقل و فطرت و پیامبران است ...
روح چگونه با کار خیر مانوس می شود؟
همراه با تقوا، این باشد که عطا با نیّت خالص و بدون منت، آن هم از مال حلال و در مسیر خدا باشد که تمام این امور در کلمه تقوا جمع است. اعطی واتقی اگر خداوند برای برخی راه خیر را باز می کند، فسنیسّره للیسری و برای برخی راه شر را فسنیسّره للیسری به خاطر تفاوت تلاش خود انسان ها است. انّ سعیکم لشتّی در خانه شخصی ثروتمند درختی بود که کودکان همسایه هنگامی که میوه آن درخت به زمین می ...
امتیازات هفت گانه شهداء بر دیگران
...> * عن الصّادق (علیه السّلام) عن رسول اللَّه (صلّی اللَّه علیه و آله) قال: الخیر کلّه فی السّیف و تحت ظلّ السّیف و لا یقیم النّاس الّا السّیف و السّیوف مقالید الجنّة (وسائل الشیعه، ج 11، ص 5 ) حضرت امام صادق (علیه السّلام) از پیغمبر اکرم (ص) نقل کرده که فرمودند: تمام خیرها و خوبیها در شمشیر و زیر سایه شمشیر است و مردم را به راستی و عدالت، چیزی جز شمشیر وادار نمی کند، و شمشیرها کلیدهای ...
حکم شرعی کشیدن سیگار و قلیان
معتاد نیست. آیت الله هادوی تهرانی: استعمال دخانیات به دلیل مضرّ بودن آن مطلقاً حرام است. آیت الله صافی گلپایگانی: خوردن چیزی که برای عقل انسان یا سلامتی او ضرر دارد حرام است، ولی اگر ضرر موقّت یا کم باشد که عقلاء اعتنا نکنند، حرام نیست. در پایان باید گفت که دین اسلام بر حفظ نفس، دارایی، آبرو و شرف انسان تأکید بسیاری کرده و همه پزشکان و علما دینی ...
چگونه فضائل اخلاقی را بدست آوریم؟
می دهد که اساس کار انسان، باید علمی و یقینی باشد و از آن جمله می فرماید: ما یتّبع الا ظناً ان الظنّ لا یغنی من الحق شیئاً [2] البتّه علم و ایمان ملازمه عقلی طرفینی ندارند بلکه علم مقدمه و علت ناقصه ایمان است که بدون وجود علم ایمان که معلول است تحقق پیدا نمی کند و از اینجاست که خداوند در قرآن می فرماید: انما یخشی الله من عباده العلما [3] اکنون پس از آنکه معلوم شد علم شرط ایمان است، این ...
علل و آثار سکوت سازمانی از دیدگاه اسلام
در مسئلهای حکم به سکوت میکند تا از مشکلات پیش رو در امان باشد؛ زیرا سکوت هم موجب آرامش اندیشه و فکر انسان است. از امام صادق علیه السلام نقل شده که فرمودند: السکوت راحة للعقل ؛ سکوت، مایه آرامش فکر و عقل انسان است (ابنبابویه، 1413ق، ج 4، ص 402). حضرت آیتالله خامنهای، در تعریف عوام و خواص فرمودهاند: کسانی که وقتی عملی انجام میدهند، موضعگیری میکنند و راهی انتخاب میکنند، از روی ...
اهمیت و آثار ذکر بسم الله الرحمن الرحیم
فَإِنَّهُ مَنْ قَالَهَا عِنْدَ إِفْطَارِهِ غُفِرَ لَهُ؛[14] همانا برای هر شخص روزه دار، هنگام افطارش، دعای مستجابی است. پس هنگام لقمه نخست، بگو: بسم الله یا واسع المغفره اغفرلی و در روایت دیگر است (که بگو:) بسم الله الرحمن الرحیم یا واسع المغفره اغفرلی. پس کسی که هنگام افطارش، این کلمات را بگوید، آمرزیده خواهد شد. 4. هنگام دعا رسول خدا(صلی الله علیه و آله وسلم) فرمود: لَا ...
نخستین کسانی که وارد آتش جهنم میشوند!
...> علاوه بر این حضرت محمد (ص) در مورد حال و روز غیبت کنندگان در قیامت و در هنگام رسیدگیی به اعمال آنان می فرمایند: یُؤتی بِأَحَدٍ یَومَ القِیامَةِ یُوقِفُ بَینَ یَدَیِ اللّه ِ وَ یُدفَعُ إلَیهِ کِتابَهُ فَلایُری حَسَناتِهِ، فَیَقُولُ: إلهی لَیسَ هذا کِتابی، فَأنی لا أری فیها طاعَتی، فَیُقالُ لَهُ: إنَّ رَبَّکَ لایَضِلُّ وَ لایَنسی، ذَهَبَ عَمَلُکَ بِاغتِیابِ النّاسِ؛ روز قیامت فرد را می آورند و در ...
نسبت تلاش و روزی
إِنَّ مَا أُوتِیتُهُ عَلَی عِلْمٍ عِندِی؛ گفت براستی آنچه داده شده ام براساس علم خودم است.(قصص، آیه 78) مطابق آیه 49 سوره زمر همین تفکر را بسیاری از انسان ها دارند در حالی که از نظر قرآن مال و ثروت همانند اموری چون فرزند و زن، برای آزمون الهی است. از این رو، در ادامه می فرماید: بَلْ هِیَ فِتْنَةٌ وَلَکِنَّ أَکْثَرَهُمْ لَا یَعْلَمُونَ، یلکه آن فتنه و آزمونی است ولی بیشتر آنان نمی دانند. این ...
مشروح دومین نشست مباحث راهبردی انتخابات – بخش سوم
نمی دانید. اکنون این عقلانی است و یا هر تعبیر دیگری من درباره انتخاب و انتخابات از منظر دینی بحث می کنم. و خداوند می فرماید و َعَلَّمَ آدَمَ الأَسْمَاء کُلَّهَا ثُمَّ عَرَضَهُمْ عَلَی الْمَلاَئِکَةِ و بعد اسرار هستی را به انسان ارائه کردو ظاهرا انسان را امتحان کرد و فرمود آن ها را تعریف کن وبیان کن. و همان ها را به ملائکه فرمود این ها چیست و ملائکه گفتند سُبْحَانَکَ لَا عِلْمَ لَنَا إِلَّا مَا ...
دنیا از منظر قرآن و روایات
...، فطرت اصیل او آشکار می شود. (فَإِذا رَکِبُوا فِی الْفُلْکِ دَعَوُا اللَّهَ مُخْلِصینَ لَهُ الدِّینَ) (زمانی که سوار بر کشتی شوند، خدا را با اخلاص می خوانند) (عنکبوت 65) زیرا هنگام بروز حوادث، عوامل غرور و پایه های فریب درهم می ریزد و انسان ِ فراموش کار متوجّه فطرت خود می شود. با توجّه به اینکه دنیا پست ترین عالم است، زیرا خداوند در هیچ عالمی ( نه در عوالم قبل از دنیا و نه در عوالم بعد از ...
چهل حدیث ، چهل دستور عملی برای زندگی از پیامبر بزرگ اسلام
.... هدیه برای خانواده: من دخل السوق فاشتری تحفة فحملها الی عیاله کان کحامل صدقة الی قوم محاویج ولیبدا بالاناث قبل الذکور فان من فرح ابنته فکانما اعتق رقبة من ولد اسماعیل ومن اقر بعین ابن فکانما بکی من خشیة الله ومن بکی من خشیة الله ادخله الله جنات النعیم (وسائل الشیعة، ج 15، ص 227) هر کس به بازار رود و هدیه ای برای خانواده اش بخرد و ببرد، [پاداش او ] مانند کسی است که برای نیازمندان ...
اهمیت انتخاب مردم در کلام امیر مومنان و رهبر انقلاب
گروه سیاسی: در یادداشت پیش رو که به قلم فرزاد جهان بین به نگارش در آمده، نگارنده پیرامون حق الناس در انتخابات، رهنمودهای مقام معظم رهبری را دنباله رو فرمایشات حضرت امیرالمومنین علی(ع) دانسته و آورده است: هر کس از میان گروهی یکی را به کار بگمارد؛ در حالی که فردی بهتر از او که بیشتر مورد پسند خداست در میان آنان وجود داشته باشد، به خدا، پیامبر و مومنان خیانت کرده است. به گزارش بولتن نیوز ...
دفع توهم حصر در موارد به ظاهر حصرشده
نفی لا و استثناء إلّا آمده که در زبان عربی نشانه ی حصر است. (5) صدیق حسن خان نوشته است: این فتوا باطل است چون در این صورت می بایست همه ی آیاتی را که پس از این آیه درباره ی حرام و حلال نازل شده مهمل بگذاریم. به علاوه روایاتی نیز از رسول اکرم (ص) بعد از نزول آیه مذکور درباره ی حرام ها رسیده است، بنابراین سخن ابن عباس ابن عمر و عایشه، در برابر فرمایش رسول اکرم (ص) و آیات دیگر قرآن است. (6) ...
تفاوت فرشته با جن چیست؟
جایگاه ویژه اش است. قرآن کریم در این باره می فرماید: لا یسبقونه بالقول و هم بامره یعملون؛ آن ها در هیچ سخنی بر خداوند پیشی نمی گیرند و مطیع امر خداوند .(1) 2. در فرشتگان سرکشی و نافرمانی وجود ندارد؛ چون اراده ای مستقل از اراده خداوند ندارند تا چیزی خلاف خواست او بخواهند. قرآن در این مورد می فرماید: لا یعصون الله ما امرهم و یفعلون ما یؤمرون؛ فرمان خداوند رامخالفت نمی کنند و امر او را اطاعت می ...
آداب صدقه دادن
مستثنا هستند. 6- واسطه در صدقه دادن پیامبر اسلام(ص) فرمود: ...و کسی که مال صدقه را از شخصی گرفته و به نیازمندی برساند همان پاداش صدقه دهنده را خواهد داشت؛ و اگر صدقه چهل هزار دست بگردد تا به مستمند برسد، همه آنان [که در این کار خیر شرکت داشته اند] پاداش کامل صدقه را خواهند برد... .(9) عبور از مسیرفقرا احمد بن محمّد بزنطیّ نقل می کند: نامه ای از امام رضا(ع) به فرزندش را دیدم که ...
فهم صحیح آیه در پرتو شناخت اسباب نزول
های تطبیق آیات بر موارد مشابه را فراهم آورد. گفتنی است هرچند در نمونه های ارائه شده بتوانیم از جهت تطبیق آیه بر فایده ی مورد ادعا مناقشه کنیم ولی به هر حال اصل چنین فایده هایی را می توان از طرق و امارات کاشف از اسباب نزول انتظار داشت. نمونه: وَأَنفِقُواْ فِی سَبِیلِ اللّهِ وَلاَ تُلْقُواْ بِأَیْدِیکُمْ إِلَی التَّهْلُکَةِ وَأَحْسِنُوَاْ إِنَّ اللّهَ یُحِبُّ ...
پیامبر بیت المال را چگونه اداره می کرد
زورمداران از دامن بیت المال خصوصا در بخش انفال است. آن حضرت اعلام کرد که همه ی مردم در سه چیز شریکند: آب، مرتع و آتش. و باز فرمود: من احیی ارضا مواتا فهی له ; هر کسی زمین بایری را آباد کند، مال خود اوست . میزان بهره برداری هر کس را بر ملاک استعداد و توانایی او در تولید و فایده رسانی و ارائه خدمات به جامعه قرار داد. و با قانون لغو حمی دست زمین خواران را از حریم انفال کوتاه کرد و فرمود: لا حمی الا لله و ...
متن کامل سخنرانی رییس جمهور در ننگرهار
بسم الله الرحمن الرحیم ډېرو ګرانو ماشومانو، ځوانانو، د نورستان، کڼر، ننګرهار او د لغمان محترمو ولسونو، مشرانو، علمای کرامو، خویندو، وروڼو، محترم والی صاحبانو، د ادارې ټول استازی، جنرال صاحبان، جنرال صاحب وزیری، نور جنرال صاحبان، له کابل نه راغلی، جناب صباوون صاحب، جناب صدیقی صاحب،جناب خپلواک صاحب،جناب وزیر صاحب داخله، زموږ د مشرانو جرګې ډیر محترم رییس صاحب، لوی درستیز، جناب اندارابی صاحب ...
تمدن از منظر قرآن کریم
ضدتمدن هم باشد. چون قرآن به معیارهایی اشاره می کند که آن معیارها در ساخت تمدن بسیار نقش دارند: قرآن علم را بها می دهد، عقل را بها می دهد، تعاون و جمع گرایی را بها می دهد، به سازندگی بها می دهد، همه این ها در ساخت تمدن نقش دارند؛ ولی در خصوص تمدن های غیرپیامبرانه، نشانه هایی که قرآن می گوید، به تمدن در تعریف امروزی آن نزدیک می شود و گویی که قرآن تمدن ها را آسیب شناسی می کند. ب. ویژگی های ...
اباحه گری چیست؟
خوشایند این کس و یا آن گروه را ملاک عمل قرار داد. آنان که خط و ربط های سیاسی خود را به دین منتسب می نمایند و بدین وسیله به حفظ موقعیت سابق و تحصیل جایگاه اقتصادی بالاتر می پردازند مصداق اتم و اکمل مستأکلان به علمند: - ویل لمن طلب الدنیا بالدین ویل له - انما المستأکل بعلمه الذی یفتی بغیر علم و لا هدی من الله عزوجل لیبطل به الحقوق طمعا فی حطام الدنیا. مطابق روایت اخیر که از ...
ریشه های استهزاء آثار و پیامدهای آن از منظر قرآن
فَاِنّا ظلِمون * قالَ اخسَوا فیها و لاتُکَلِّمون * اِنَّهُ کانَ فَریقٌ مِن عِبادی یَقولونَ رَبَّنا ءامَنّا ... فَاتَّخَذتُموهُم سِخریًّا (مؤمنون/23، 107 110) نه اعمالی که در دنیا انجام داده اند برایشان سودی خواهد داشت و نه یاورانی که غیر از خدا برای خود برگزیده اند: و لایُغنی عَنهُم ما کَسَبوا شَیًا و لا مَا اتَّخَذوا مِن دونِ اللّهِ اَولِیاءَ و لَهُم عَذابٌ عَظیم (جاثیه/45، 10)، ازاین رو آنان در ...
آیه ای که خواندنش حافظه را زیاد می کند
زمان تا فردای آن کارهای خوبش را بنویسد و کارهای بدش را محو کند. و نیز از خواص و اهمیت یاد شده از این آیه توسط پیشوایان دین، می توان به موارد زیر اشاره کرد: 1-آیه الکرسی نوری از آسمان است. 2-آیه الکرسی آیتی از گنج عرش است. 3-آیه الکرسی باعث ایمنی در سفر است. 4-آیه الکرسی اعلاء ترین نقطه قرآن است . 5-ذکر رسول مکرم اسلام در بستر؛ خواندن آیه الکرسی بود . ...
رابطه ایمان و معرفت
، 1430ق، ج 15، ص 6). پس به نظر علّامه صرف اعتقاد به چیزی بدون التزام به لوازم و آثار آن ایمان نامیده نمی شود. پس اذعان و تصدیق جزء لاینفک از ایمان می باشد. 3. علّامه ذیل آیه 28 سوره رعد الَّذِینَ آمَنُواْ وَتَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُم بِذِکْرِ اللّهِ أَلاَ بِذِکْرِ اللّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ، در مقام تفاوت میان علم و ایمان می نویسند: ایمان به خدا به صرف این نیست که انسان بداند و درک کند که خدا ...
از شرع دیروز تا عرف امروز
هبوط ارزشهای انسانی است، چون میلیون ها و بلکه میلیاردها هزینه می شود تا صورت یک انسان مثل سگش بشود؛ امروز روز خرافه های پیشرفته است، چون شلوار پاره و له شده می پوشیم و افتخار می کنیم که نامش زخمی است؛ چون شالوده و پیکره فیزیکی مرد و زن مسخ و جابجا شده است؛ چون کلاه شرعی جای شرع را گرفته و جهالت بیرق روشنفکری علم کرده است و هر آنچه از پیشرفت و ارتقاء ملاحظه می شود با اکثریت قریب به اتفاق در خدمت ...
روایات اسباب نزول و مبین بودن قرآن
الالسنة لانه لم یجعل لزمان، بل جعل دلیل البرهان و حجته علی کل لسان (36). قرآن ریسمان مستحکم خدا و چنگ آویز مطمئن و راه نمونه اوست. قرآن انسان را به سوی بهشت می برد و از آتش نجات می دهد. قرآن خلق شده از زمانها نیست؛ دستاویز زبانها هم نیست چون خداوند او را برای زمان و عصر خاص نازل نکرده است؛ دلیل و برهان و حجت بر هر زمانی است (37). امام محمدباقر (ع) فرمود: قال جدی رسول الله (ص) : أیّهاالنّاس ...
گزیده ای از رساله حقوق امام سجاد(ع)
رساله حقوق امام سجاد(ع) یکی از منابع مورد استفاده جهت شناسایی حقوق انسانها حیوانات و گیاهان از دیدگاه این امام شیعیان است. در این زمان که دولتهای غربی سخن از حقوق بشر می گویند امام سجاد(ع) 1400 سال گذشته تمامی حقوقی را بر عهده انسان در ارتباط با محیط پیرامونی خود دارد را بیان می نماید و این نشان از نوعی احساس تکلیف ائمه شیعه در مقابل پیروان و تمامی انسان ها است تا از این طریق راه رستگاری را به انسان ها بیا ...
به چه کسانی رأی ندهیم؟!
حقیقت را با بسیاری دروغ در هم بیامیز و به مردم عرضه کن ،نکته ی دیگری که از آن مقاله قابل ذکر است این موضوع می باشد که با پوپولیسم تفاوت دارد چون یک سیاست مدار پوپولیست به آنچه می گوید واقعاً باور دارد و سعی در عملی کردن وعده های خویش دارد . اما مسئله این است که شعارهای پوپولیستی به لحاظ جامعیتی دارند غیر عملیاتی هستند ولی دماگوژ هیچ اعتقادی به آنچه می گوید ندارد و در پی لا پوشانی حقیقت است. امام ...
رفع ابهام از چهره ی مفاهیم آیات با دانستن شأن نزول
پس از آنکه ایمان را نماز دانسته می نویسد: وجه تسمیه ی صلوه به ایمان آن است که صلاة رکن اعظم ایمان است. (10) و صاحب تفسیر راهنما نوشته است: مراد از ایمان به مناسبت قبله و تغییر آن نماز است که از باب اطلاق سبب و اراده ی مسبب است. (11) اما طبرسی (ره) نوشته است: إنّ الله لا یضیع تصدیقکم بأمر تلک القبلة . (12) با توجه به این آیات، مصداق جمله ی و ما کان الله لیضیع إیمانکم معلوم می شود. یکی ...