سایر منابع:
سایر خبرها
آیا همه مِی های حافظ شیرازی عرفانی است؟ [+ چند غزل و داستان دفن حافظ]
خبرآنلاین نوشت: حافظ پیش و بیش از هر چیز هنرمندی آزاده و گردنکش و شورنده است، اما در تاریخ عرفان اسلامی- ایرانی نظیر شاعران عارف دیگر همچون سنایی، عطار و مولوی مقام شامخی ندارد. شخصیت حافظ مایه شگفتی فراوان است. طلبه ای که در گوشه ای از شیراز می زیسته و در تمام عمر خود به جز سفر کوتاهی به یزد از شهر خود خارج نشده و معاشرتی با انسان های برجسته نداشته، ولی در کنج تنهایی خویش افق پهناوری ...
تقوای جوارحی محل ظهور اعضای ظاهری انسان است، تقوای چشم، پرهیز از آن چیزهایی است که نگاه به آنها حرام است
وَمَنْ یُعَظِّمْ شَعَائِرَ اللَّهِ فَإِنَّهَا مِنْ تَقْوَی الْقُلُوبِ تقوای قلوب در مقابل تقوای جوارح انسان است، این دو تقوا در یکدیگر اثر متقابل دارند و تقوای قلب موجب پیدا شدن تقوای جوارح می شود. عضو فقهای شورای نگهبان افزود: اگر انسان ملتزم شد که از نظر اعمال جوارحی در راه درست گام بردارد و مطیع خدای متعال باشد، کم کم در قلب اثر می گذارد و قلب را نورانی و مصفا می کند، تقوای قلب عمل ...
استاد غفوریان: بخشی از دعاهای رسیده از ائمه معصومین (ع) مناجات با خداوند است/ دعاخواندن را منحصر به ...
خمینی که به همت موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی قم برگزار می شود، اظهار داشت: مبنای فکری امام خمینی چه در فلسفه، چه در عرفان، چه در اخلاق و معارف به طور عام، توجه بسیار بسیار زیاد و بنیادین ایشان به فطرت است. ایشان در آثار خود در چندجا تصریح کردند که اصل این بنیان و مبنای فکری را از استادشان مرحوم آیت الله شاه آبادی اخذ کردند. او توضیح داد: مرحوم شاه آبادی در کتاب شریف رشحات البحار تعریفی ...
محسنی: روشنفکران از ترس آوینی با "توطئه سکوت" با او برخورد کردند/ شهید آوینی عرفان و شاعرانگی را اساس ...
را راجع به چپینش کتاب فردایی دیگر که توسط شهید آوینی انجام شده و بنظرم یک حکمتی دارد عرض می کنم. قسمت اول راجب غرب است و آخر صحبتش راجب نحوه عبور از غرب است. در آخر رساله دوران رنج آقای آوینی می گوید که تعجب می کند آقای ارنست یونگر فهمیده که راه عبور، غلبه ترس از مرگ است و عشق. عشق را یک معنایی می کند که از جنسیت و فضای اروتیک بیرون می آید یعنی یک عشق حقیقی است و بعد آقای آوینی از هر دوی اینها ...
تأملاتی در دعای سحر(35)/ عظمت الهی در نظام آفرینش(2)/ نوشتاری از استاد محمد سروش محلاتی
شفقنا- آیت الله محمد سروش محلاتی در بخش 35 از سلسله نوشتارهایی با عنوان تأملاتی در دعای سحر که دراختیار شفقنا قرار داده اند؛ این گونه آورده اند: عظمت الهی در نظام آفرینش(2) بسم الله الرحمن الرحیم سخن درباره ی فراز چهارم از فرازهای دعای شریف سحر است. در هریک از این فرازهای بیست وسه گانه یکی از اسماء و اوصاف الهی محور توجه در دعا قرار می گیرد و دعاکننده نیاز خودش را ...
نکاتی از تفسیر المیزان جزء شانزدهم: چگونگی ادب در مقابل استاد / مؤمن حیاتی دارد که در هر دو حال غنا و ...
... مؤلف: وعده ای که آن جناب داده بوده مطلق بوده است، یعنی مقید نکرده که یک ساعت یا یک روز یافلان مدت در آنجا منتظر می مانم، به همین جهت مقامی که از صدق و درستی داشته اقتضاء کرده که به این وعده مطلق وفا کند، و در جائی که معین نموده، بایستد تا رفیقش بیاید. صفت وفاء مانند سایر صفات نفسانی از حب، اراده، عزم، ایمان، ثقه و تسلیم دارای مراتب مختلفی است که بر حسب اختلاف مراتب علم و یقین مختلف ...
یادداشت دستیار وزیر فرهنگ و دبیر شورای هماهنگی پاسداشت زبان فارسی به مناسبت روز بزرگداشت عطار نیشابوری
وادی عارف و عامی را وامدار و منت پذیر خود ساخته است. شخصیتی که تحولی شگرف در عرفان اسلامی پدید آورده و پس از سنایی زمینه ساز خلق آثار درخشان عرفانی در شعر مولانا شده است. از مولانا نقل شده که عطار روح عرفان است، آن چنان که سنایی دو چشم آن. همان گونه که استادانی همچون دکتر شفیعی کدکنی اشاره کرده اند، شعر عطار و مولانا، پالوده از هر شائبه ای در خدمت جهان بینی عرفانی- ایرانی است که نخستین ...
شاعری که خون بهایش بیش از یکهزار درهم بود و کمتر از یک کیسه کاه
نوردید و به غرب ایران رسید. گفته شده عطار، کلاس هایی را در شاعری و عرفان در نیشابور برگزار کرد که بسیار مورد توجه قرار گرفت و بسیاری از بزرگان در آن شرکت کردند. روایت شایع با این وجود روایات مختلفی درباره زهد و پشت پا زدن عطار به مال دنیا وجود دارد. معروف ترین این قصه ها می گوید: عطار در دکان خود مشغول کاسبی بود که درویشی وارد شد و پولی از عطار خواست. درویش دل ...
مروری بر کتاب انسان گرایی در فکر عربی از محمد ارکون
... ارکون همچنین به شکل گیری دانش نزد ابن مسکویه یا روش تشکیل معرفت، می رسد و برای معیار طبقه بندی دانش ها نزد ابن مسکویه سلسله مراتب مشخصی را وضع می کند. ارکون قبل از فراروی به شکل گیری حکمت یا ساختن عمارت حکمت در فلسفه ابن مسکویه، سعی می کند آن را به چهار عنصر به شرح ذیل تقلیل دهد: 1-انسان موجودی مرکّب است. 2-ضرورت و آزادی در وجود انسان 3- رسیدن به سعادت ...
دلائل تحمیل صلح بر امام حسن مجتبی(ع) از سوی امویان/ یادداشتی از عباس جعفری فراهانی
شن است که مصاحبت با انسان کاملی، همانند پیامبر(ص) و رشد و نموّ نمودن در منزل شخصیتی بزرگ، همانند حضرت امام علیّ(ع) و زن نمونه و کامل مانند حضرت فاطمه زهرا(س)، نتیجه اش تولّد انسان کاملی همانند حسن بن علیّ(علیهما السلام) است. هیچ انسانی در جهان هستی از جهت کمالات و مقامات انسانی همانند اهل بیت عصمت و طهارت(ع) نبوده و نخواهد بود، سلام الله علیهم اجمعین . توجه خوانندگان ارجمند را به نوشتاری ک ...