سایر منابع:
سایر خبرها
مؤسس و آیین و خاندان اهل حق
همۀ آنها را در مذهب خود جمع می بینند (جلالی مقدم، 1372، ص467). دربارۀ این فرقه تألیفات فراوانی است، برخی خاورشناسان غربی نیز به تحقیق در این خصوص پرداخته، اطلاعاتی به دست داده اند. از آن جمله پروفسور مینورسکی ایران شناس روس، مقاله ای با عنوان اهل حق در دانش نامۀ اسلام منتشر کرده و تعداد زیادی از منابع موثق جهانگردان اروپایی، که با این گروه در ارتباط مستقیم بوده و گزارش ها و خاطرات خود را ...
آثار و عواقب تهمت، بهتان و افترا
افزا است به طوری که انسان قدرت هر واکنشی را از دست داده و هرگونه توانی از او سلب می شود. در قرآن افترا، هم نسبت به انسان ها به کار رفته و هم نسبت به خدا؛ به این معنا که شخصی به خدا و خلق نسبت دروغ و کذب و گفتار و رفتار ناروا را می دهد؛ اما واژه بهتان تنها درباره نسبت های ناروا به انسان ها استعمال شده است. البته باید توجه داشت که میان غیبت و تهمت تفاوت ماهوی وجود دارد. رسول اکرم(ص ...
معاد جسمانی در حکمت متعالیه
معاد برای انسانها بسیار دشوار است. (2) بارزترین اختلاف نظر درباره ی مسائل معاد، به کیفیت تحقق معاد از حیث روحانی یا جسمانی بودن آن برمی گردد؛ بدین معنا که اولاً آیا چیزی که در آخرت وجود انسان را تشکیل می دهد فقط روح است یا فقط جسم یا مرکب است از روح و جسم؟ ثانیاً آیا عذاب و پاداش اخروی فقط روحی است یا جسمانی نیز هست؟ ثالثاً اگر انسان در آخرت بدن دارد این بدن چگونه بدنی است و به چه نحوی تحقق می ...
ایمان در تفسیر صدرا
، به داوری درباره ی آنها می پردازد و در این داوری همچون نظریه ی اکثر قریب به اتفاق علمای امامیه (25) اصل را در معرفت قلبی می داند؛ ان الاصل فی الایمان هو المعرفة بالجنان (26). از نظر ملاصدرا شش وجه در اثبات اینکه ایمان صرف علم و تصدیق است، وجود دارد که برخی از این وجوه در تفسیر مفاتیح الغیب فخر رازی آمده است (27). وجه نخست آنست که خداوند در قرآن کریم ایمان را به قلب ...
تبیین شطحیات عرفانی
...> الف: رابطه تشأن و امکان فقری علت و معلول ملاصدرا بر اساس وحدت تشکیکی حقیقت وجود و امکان فقری ممکنات، رابطه ی علت و معلول بین حق و خلق را به رابطه ی تشأن و وحدت حقیقت و رقیقت ارتقاء می دهد. از نظر وی موجودیت معلولات امکانی در عینیت با فقر و نیازشان قرار می گیرد نه اینکه برای معلولات، ذاتی باشد که به فقر و نیاز متصف گردد، لذا همه ی مراتب وجودی امکانی، ظهور و رقیقت حقیقت أحدی و أزلی واجب ...
تئوریزه کردن محدودسازی شریعت به اعلامیه حقوق بشر!
) بنظر می رسد نویسنده درون ملغمه ای از تعارضات فکری گرفتار آمده است. ضمن این که استدلال ایشان برعدم لزوم جمع آوری همه اسباب گناه درتعارض با مواضع قبلی است که می گوید دولت اسلامی موظف است با نظارت خود از بروز انحراف (اخلاقی و اختلال اجتماعی) جلوگیری کند (مقاله مسئولیت حکومت اسلامی در آموزش و پرورش رسمی) حقوق بشر، دال مرکزی کتابی که از شریعت می گوید وجود استبداد و خودکامگی در جامعه ...
تاریخچه تخت فولاد اصفهان و افراد سرشناس دفن شده در تخت فولاد
نداشتند و جائی و موسسه ای که به شکایت آنها گوش دهد وجود نداشت همه سرنگونی و نابودی دولت و آمرین آنها را از خدا می خواستند . مقدمات انقلاب اسلامی بدست روحانیت ورهبری و هدایت علماء بزرگوار فراهم شد مردم متوجه شدند که تنها راه وصول بمقاصد عالیه و تجدید حیات اجتماعی اسلام و برآورده شدن هزاران امید و آرزو که یکی از آنها حفظ و نگهداری قبور پدرانشان وعلماء و بزرگان بود تقویت انقلاب است والحق در این ...
ازدواج زود هنگام عامل اصلی طلاق های زودرس
ازدواج به عنوان یک پیوند مقدس، مهم ترین رخدادی است که موفقیت یا شکست آن می تواند بر جامعه تاثیر بگذارد. در گذشته اگرچه بر اساس سنت ها و اعتقادات دینی، بزرگ ترها فرزندان خود را از سنین نوجوانی برای تشکیل خانواده یاری می رساندند ، اما با گذر از جامعه سنتی به جامعه نیمه مدرن در کشور و به تبع آن تغییر کارکرد خانواده و انتظارات هر فرد، ازدواج کودکان معضلاتی را به وجود آورده است . ...
خبر دادن انبیاء به آمدن پیامبر اسلام (1)
...، اما آن پیغمبری که دعوی دروغ کند به سخن گفتن به نام من، آنچه من فرمان نداده باشم او را به گفتن و آنچه سخن گوید به نام معبودان دیگر کشته شود آن پیغمبر. و چون از آن فقره مستفاد شد که سخن گوینده به نام خدا دو شخص خواهند بود: یکی آن فرستاده ی بر حقّی که خدا او را فرستاده باشد و از منکر او انتقام خواهد کشید، دوم آنکه مُتنبّی بوده به دروغ سخن خدا را بر خود بندد و چنین کسی واجب القتل و کافر است و ...
جسم انگاری متکلمان اسلامی در ماسوی الله
ایشان به تجسیم و تشبیه درباره ی خدا سوق یافته اند؟ در پاسخ باید گفت به استثنای مجسمه که در جسم انگاری بسمت افراط گرایش داشته اند، اکثر متکلمان، ماورای عالم ماده را بعنوان امر مفارق و جواهر مجرد نمی پذیرند و تنها خدا را موجود مجرد می شمارند و اینکه در میان متکلمان گروههایی درصدد اثبات جسمانیت خدا برآمده اند حاکی از افراط ایشان در جسم انگاری است. دقیقاً این نگرش متکلمان، مقابل باطنی گرایی و تجرد مآبی ...
نگاه فقه به حضور زنان در مناصب حکومتی
دارد و قوام این دو به تعقل است که طبعاً در مردان بیش از زنان وجود دارد. ب. دفاع در میدان نبرد که نیازمند قدرت و قوت عقلانی است. بنابراین، آیه الرجال قوّامون علی النساء دارای اطلاقی همه جانبه است (32). نقد دلیل: موافقان حضور زنان، در توضیح این آیه و در رد دلیل گروه فوق بر این نظرند که استدلال این گروه بر پایه این پیش فرض است که مقصود از (رجال) و (نساء) گروه مردان و گروه زنان است ...
ابن عربی و نظریه ی تقلید از خدا
خداوند شکل می گیرد و انسان را تا تشبّه به حضرت باری به پیش می برد تا آنجا که جهانی شود عقلی، مضاهی جهان عینی. مقدمه خدا هرگز به پیامبر خود دستور طلب ازدیاد در چیزی جز معرفت را صادر نفرمود چرا که هر خیری در آن نهفته است. این بزرگترین کرامت است. معرفت اندک بهتر از عمل جاهلانه است... معرفت بهترین هدیه ی خداوند است (4). این عبارت که بخشی از کلام ابن عربی در فتوحات است، می تواند ...
شعار پرچم حضرت مهدی(ع) در هنگام ظهور چیست؟
طیا حتی یبایعوه، فیملؤ الله به الارض عدلا کما ملئت جورا وظلما ” آنهایی که اسلامِ جهانی را انتظار دارند باید منتظر وجود مبارک ولیّ عصر باشند؛ حضرت که آمد کلّ جهان پرچمش یکی است و در چهرهٴ پرچم وجود مبارک ولیّ عصر نوشته است: البیعه لله ؛ یعنی مؤمنان پیمان یاری به خاطر خدا می بندند و پس از آن اسلام در همه جا گسترده می شود: لِیُظْهِرَهُ عَلَی الدِّینِ کُلِّهِ؛ تا (اسلام) بر همه دین ها ظاهر ...
دیدگاه ها در مورد رابطه شغل و جنسیت
موضوع (زن و مرد) خودش موجود است. وجودی جدا از موضوع و منشأ انتزاع خودش ندارد. همچون علت و معلول است که وجود جدا از آتش و آتش گیره ندارد (مصباح، 1383، ج1 درس24و ج2، درس 31). بنابراین، ظرف تحقق جنس عالم طبیعت است و جایگاه جنسیت عرصة قانون و اخلاق می باشد. تشابه و تمایز این دو مفهوم، نظیر وجود ذهنی و خارجی از منظر فیلسوفان مسلمان است. در حقیقت تفاوت های جنسیتی مبتنی بر تفاوت های جنسی است ...
نقش سند در ارزش گذاری حدیث از دیدگاه علامه طباطبایی در المیزان
کَما کُتِبَ عَلَی الَّذِینَ مِنْ قَبْلِکُمْ (بقره: 183)، روایتی نقل می کند مبنی بر اینکه روزه در امت های گذشته فقط بر پیامبران ایشان واجب بود و تنها در امت اسلامی همه مخاطب این دستور قرار گرفته اند. علامه در نقد این روایت، نخست به ضعف سند اشاره می کند و می گوید: روایت به دلیل وجود اسماعیل بن محمد در سلسلة راویان ضعیف است... به هر روی این روایت از روایات آحاد است و ظاهر آیه با اینکه مراد از ...
قاعده نفی سبیل و توسعه
. احکامی که خداوند جعل کرده از جهات گوناگونی بر توسعه فراگیر کشورهای اسلامی مفید است. قواعد و احکام عمومی فقه از دو جنبة دخالت در امور داخلی و خارجی، قابل نگرش هستند؛ از مهم ترین قواعد و احکام فقهی که در عرصه های مختلف روابط داخلی و خارجی مسلمانان وجود دارد و سبب توسعه می گردد، قاعده نفی سبیل است که عملی کردن آن، باعث پیشرفت و توسعه همه جانبه مسلمانان در جهان می گردد؛ همان طور که ترک آن باعث عقب ماندگی ...
توحید در کلام مرحوم میرزا اسماعیل دولابی
عقیق : مرحوم میرزا اسماعیل دولابی می فرمود: خداوند به انسان حیات داده و ما را به وجود آورده است. اصلا بود او سبب بود ماست. نه این که بود ما سبب بود او باشد. دلیل وجود ما خداست. وقتی بود ما از بود اوست، آثار ما نیز از آثار اوست. دست و پا و کار و شغل ما همه مال اوست. کفار و اشقیا هم چنینند. فقط آنها نمی دانند. و الا نفس و حرکت و همه آثار آنها مال خداست. بنابراین کفار از این جهت که غافلند ...
اراده انسان از دیدگاه غزالی و نقد آن با تکیه بر آثار صدرالمتألهین
همین طور ثواب و عقاب و انزال کتب و مرسلات در نظام فکری غزالی بی معنا و عبث خواهد بود. او تلاش کرده است دیدگاه خود را منطبق با عقل و استدلال منطبق کند؛ امّا در این راه چندان موفق نبود و نتوانست فاعلیت انسان را آن طور توجیه کند که با موازین فلسفی سازگار باشد. درباره اراده، غزالی اراده را کیفیتی نفسانی و صفتی مخصص می داند: الصفات ... منقسمه الی ما یتعلّق بغیره کشفا کالعلم و... و الی ما ...
اثری فارسی در فقه امامی از قرن هفتم به نام عطاملک جوینی
در باره نویسنده متن فقهی حاضر را عطائیه می نامیم، از آن روی که به وزیری با نام عطاءالدین اهداء شده است. فهرست نویس نسخه های خطی قونیه هم همین نام را به این متن داده است، جایی که تنها نسخه آن نگهداری می شود. کتاب حاضر به رغم آن که از نظر محتوا اثری ارزشمند است، اما و مع الاسف، ما از مؤلف و نیز تاریخ تألیف و کتابت آن آگاهی نداریم. آنچه از مقدمه متن بدست می آید، ما را از وجود سه نفر در پس تألیف ...
ملاصدرا و علم کلام
سرویس اندیشه جوان ایرانی به نقل از راسخون ؛ بخش مقالات دینی: نویسنده: سید محمد خامنه ای (1) چکیده ملاصدرا و حکمت متعالیه بعنوان شخصیت و مکتبی که توانست تعارضات ظاهری علوم مختلف اسلامی را کنار بزند و به لبّ مشترک آنها دست یابد و آنها را در کنار هم و یاور هم قرار دهد، دریچه ی نوینی در علم کلام نیز گشود. صرفنظر از عقاید کلامی ملاصدرا و پاسخهای وی به اشکالات ...
اماکن و مساجد منسوب به حضرت مهدی (عج)؛ از سرداب غیبت تا مسجد جمکران
...، مرا دریاب، مرا دریاب. ادعیه و اذکار مأثوره ی فراوانی درباره سرداب غیبت و فضایل آن وارد شده است که می توان به کتب ادعیه هم چون مصباح کفعمی، مفاتیح الجنان و... مراجعه نمود و از آن ها بهره برد. ب) مسجد سهله در کشور عراق، نزدیک شهر نجف، در دو کیلومتری غرب مسجد کوفه، مسجدی کهن و با فضیلت و پر سابقه ای به نام مسجد سهله وجود دارد. این مسجد که حدود یک دهم آن مسقف و بقیه ی ...
نظر رهبری درباره اصولگرایی و اصلاح طلبی/ تهدید عارف به افشاگری/ ادعای موتلفه درباره بمب اتمی عربستان/ ...
. ادعای موتلفه درباره بمب اتمی عربستان محمد نبی حبیبی دبیر کل حزب موتلفه اسلامی بدون ذکر منبع خبر مدعی شده است: آمریکا اخیرا لو داده است که برای ساخت بمب اتم به ریاض مجوز دادند. امروز عربستان رکورد دار جرم و جنایت در سال 2015 است، دولتی که اکنون در ریاض سرکار است یک رژیم جنگ طلب است. آنها اکنون به سوی یک راهبرد سنی – عربی علیه ایران پیش می روند تا بیداری اسلامی در جهان اسلام ...
بزرگترین سرمایه داران"لاس وگاس" سعودی اند/ ماجرای عربستان و نفت 10 دلاری
به گزارش پایگاه 598، حسن رحیم پور ازغدی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ضمن مروری بر وضعیت جهان اسلام اظهار داشت: ببینیم چه اتفاقی در حال وقوع است که کل جهان عرب در آسیا و در آفریقا و در منطقه ای که جهان اسلام دانسته می شود، اوضاع به هم ریخته و چرا همه محاسبات و پیش بینی های آنها معکوس از آب درآمده است؟ چرا دست به کارهای جنون آمیز می زنند و حتی ملاحظه مصالح خودشان را هم نمی کنند؟ عضو ...
غدیر؛ بطلان جدایی دین از سیاست
. علاوه بر آن، حفظ نظام سیاسی از واجبات مؤکده است و اختلال در امور مسلمین از امور نهی شده است. پس آن امر واجب به سرانجام نمی رسد، مگر با تأسیس حکومت؛ چنانکه چیزی از آن امر مبغوض جلوگیری نمی کند، مگر با بودن والی و حکومت. آن کس که صاحب چنین منصبی باشد، واجد ولایت تشریعی شده است. پس دارنده تولیت شریعت الهی، ولیّ الله است. ولیّ الله حجت خدا در حیات تشریعی جوامع بشری است. امام خمینی(ره) در ...
کنترل روش های جلوگیری از بارداری
دیگران شود جایز نیست ... لا ضرر و لا ضرار علی مؤمنٍ... (کلینی، 1407ق، ج5، ص294)؛ در اسلام هیچ ضرر و زیانی برای مؤمن وجود ندارد؛ زیرا در عالم تشریع هیچ حکم وضعی یا تکلیفی که باعث ایجاد ضرر شود، توسط شارع حکیم وضع نگردیده و این قاعده بر کلیه عموماتی که دلالت بر تشریع حکم ضرری دارند، حکومت دارد (انصاری، بی تا، ص535-534). در نتیجه، حرمت ناشی از عقیم نمودن با توجه به ضرر آن، هم شامل عقیم کننده و ...