اسلامِ سروش، اسلامِ کدیور
سایر منابع:
سایر خبرها
اخلاق ناصری
اشرف مشکلات و فقر و کمبود امکانات اولیه این خانواده پنج نفره را در سختی بسیار قرار می دهد، اما خاطرات شیرین استاد از آن دوران، نشان دهنده روحیه علم و معرفت جوی شان در همان آغازین دوران ورود به نجف اشرف است. دوران حضور در نجف اشرف دو سال طول می کشد و دوباره به ایران برمی گردند. آیت الله ناصری در 17 سالگی برای ادامه تحصیل به نجف اشرف می رود. این دوران، با رفتن ایشان به مدرسه صدر نجف آغاز شده ...
حکیمی در دو مجلس
مستقل قرآنی، بازگشت به همین عینی گرایی است. نکته دیگر درباره حدگرایی مکتب تفکیک، الهیات الهی و الهیات بشری است. هرچند از تفکیک قرائت های تند هم وجود دارد، اما دست کم آن چیزی که استاد حکیمی از آن دفاع می کرد، مهم تر از خلوص گرایی، بحث حدگرایی در فلسفه است. به این معنا که فاصله بین معصوم و غیرمعصوم قابل پرشدن نیست. دسترسی به علم کامل و علم یقینی خدشه ناپذیر وجود ندارد بنابراین الهیاتی که می سازیم و ...
چالش های شکاف نسلی در تربیت معنوی فرزندان + صوت
آفریننده آسمان ها، زمین و کل پدیده های عالم اعتقاد داشته باشد، آنگاه در مرحله عمل، هر عملی که انجام می دهد، حاکی از بندگی او به خداوند تبارک و تعالی است. علامه در این زمینه چنین می گوید: از نظر اسلام، هیچ هدفی برای آفرینش انسان و زندگی او نیست، جز ایمان و توحید خداوند متعال در مرحله اعتقاد و عمل؛ یعنی اسلام کمال انسانیت و هدف نهایی زندگی انسان را در اعتقاد به خدایی می داند که همه پدیدها و موجودات را ...
امامان جمعه امروز چه گفتند؟ - 4 شهریور 1401
کلاس گذاشتن نیست. حسینی با اشاره به مناسبت های هفته به روز سه شنبه هشتم شهریورماه و انفجار دفتر نخست وزیری افزود: انفجار دفتر نخست وزیری در سال 60 صورت گرفت، منافقین خبیث 17 هزار شهید ترور از ما گرفتند و امروز مورد حمایت غرب هستند از هر جهت غرب از آنها حفاظت و حمایت می کند. وی اظهارکرد: غربی هایی که مدعی حقوق بشر و دموکراسی هستند همه این حرف ها دروغ است، دست آنها به خون ملت ...
خط قرمز استاد حکیمی عدالت و اخلاق بود
اخلاق را محقق کند و حکومتی که منجر به عدالت و اخلاق شود مقدس است. نه دین برای دین، نه حکومت برای حکومت و نه روحانی برای روحانی. مهریزی خاطرنشان کرد: در بخش دین شناسی، حاصل کار فکری استاد حکیمی الحیات است که در مقایسه با همه کتاب های اسلامی شیعی، یک مدل دیگر است و دین را از نگاه کارکردی دیده است. کتاب الحیات با شناخت و کار شروع می شود و پس از آن به اقتصاد می پردازد. وقتی بحث انبیا را مطرح ...
حاج رضایی: اسمم در پرونده فساد فولاد مبارکه بود آب می شدم و به زمین می رفتم/ چرا باید برای یک نفر ...
سازمان لیگ توجه بیشتری به این موارد کند به تیم ها کمک کرده است. مشکلات زیرساختی هم که پابرجاست و اکثر زمین چمن های ما خوب نیست. حاج رضایی افزود: سرمربی استقلال تا به انزلی رسید از زمین گِله کرد، نه اینکه او خارجی باشد و این را بگوید، بیشتر مربیان داخلی هم همین نظر را دارند. اینجا که البته چیزی مدرن نیست اما امید داریم که فصل خوبی باشد، خصوصاً نسبت به گذشته با این همه هزینه ای که شده؛ شگفت انگیز است که بیش از 300 میلیارد تومان برای دو تیم پایتخت هزینه شده ولی بوی خوشی از کل فوتبال به مشام نمی رسد. متأسفانه چشم انداز خوبی وجود ندارد و هیچ چیزی سر جای خودش نیست. ...
خرج درمان مردم را کاهش دهید؛ هیچ جای دنیا این مملکت نمی شود
بهتری از جامعه پزشکی وجود داشته باشد؛ درحالی که گاهی می بینیم انستیتوهای مسئول جامعه پزشکی هم به موضوعات جامع نگاه نمی کنند و یک طرفه موضوعات را رصد می کنند. در این شرایط سمت مقابل هم تقابل پیدا می کند که سبب متضرر شدن مردم و تضعیف جامعه پزشکی می شود. نمی توان با جامعه پزشکی که از باهوش ترین گروه های اجتماعی هستند برخورد بخشنامه ای داشت. مشکلات و مهاجرت پزشکان جوان؛ دغدغه های مهم نظام سلامت ...
راه رستگاری از درون می گذرد/ جهان فلسفی استنلی کوبریک در گفت و گو با محمدرضا اسمخانی پژوهشگر فلسفه
آثار کوبریک آشکار می سازد. این کتاب را محمدرضا اسمخانی، پژوهشگر فلسفه ترجمه کرده و نشر ققنوس منتشر ساخته است. به این مناسبت با دکتر اسمخانی گفت وگویی صورت دادیم که از نظر می گذرد. نسبت بین سینما و فلسفه چیست؟ آیا ارتباط دوجانبه دارند؟ به طور استاندارد بین فلسفه و سینما سه رابطه اصلی قائلند. اول فلسفه سینما یا فیلم که جزو مطالعات سینما تلقی می شود. در اینجا همان نگاه درجه دومی که ...
ریشه های گفتمان خود تحقیری در بین روشنفکران ایرانی چه طور پدید آمد؟
کامل درک آگوست کنتی از تاریخ، مبتنی بر تقسیم زمان بشر، بر سه برهه عصر طفولیت (دین)، عصر نوجوانی (فلسفه) و عصر بلوغ و بزرگی (علم) در وی شکل گرفته و آگاهانه خواستار گذار جامعه از عصر دین به عصر تجدد و علم است. با این تفاسیر باید عنوان کرد که نخستین بنیان گذاران ایده عقب ماندگی در ایران، روشنفکران عصر مشروطه همچون آخوند زاده، میرزا رضا کرمانی، طالبوف، ملکم خان و ... بوده اند. اما گذشته از ...