سایر منابع:
سایر خبرها
هوای مسموی که شهبازی دوست دارد/ ادا و اطوارهای روشن فکر مأبانه ی هومن سیدی
اشاره کرد . فرادادگاه هومن سیدی جایی نشسته است که درباره همه چیز قضاوت و در آخر حیله گر بودن خسرو پارسا (بخوانید ناصر محمد خانی) را اثبات می کند و به تبع آن مرد دادگاه واقعی داستان را که با حیله گری خودش و وکیلش قانون را فریب داده است به مخاطب معرفی می کند، مردی که مردم گنه کار بودن او را بر خلاف نظر دادگاه تشخیص دادند و گولاخ وار (دیالوگ فیلم) بر سر این نا قضاوت ریختند و انتقام زن قصه را ...
جواد عزتی: زاپاس حداقل حال هیچ کس را بد نمی کند
وجود می آید .یعنی قصه حساس ترین بخش کار کمدی است .به همین خاطر است که شما نمی توانید الان کمدی های 5 سال قبل را تماشا کنید چون کمدی خیلی به روز است. من می گویم اگر پیرو قصه باشی و درست تعریفش کنی تماشاگر همهمراه می شود .یعنی بدون بداهه پردازی هم می توان اتفاقات خوبی در کمدی رقم زد . داستان زاپاس به فوتبال ارتباط دارد اما برخی این نقد را وارد می کنند که در این مساله ضعف هایی وجود دارد و ...
نگاهی به زاپاس ، خانه ای در خیابان چهل و یکم و نیمه شب اتفاق افتاد
رفتارهای غلطی که منجر به بروز این حوادث و اتفاقات می شود رهنمون کند. نیمه شب اتفاق افتاد ؛ تینا پاکروان نیمه شب اتفاق افتاد یک ملودرام عاشقانه از عشقی نام متعارف است. داستان یک مرد جوان و یک زن میانسال که به هم دل بسته اند و این دلبستگی مورد سرزنش همگان است تا به آن جا که شیرینی این شیدایی به تلخی می انجامد. فیلم تا دقیقه 60 داستان روان و باورپذیری دارد و مخاطب را با خود ...
حاشیه هایی برای در حاشیه 2 مهران مدیری
بازیگران و تنوع نقش ها این منتقد سپس نوشته است: در مجموعه اول در حاشیه تنوع بازیگران زن و مرد تا حدودی دست کارگردان را در ارایه میزانسن متنوع و جذاب باز گذاشته بود اما در این برنامه نقش آفرینان کمتری حضور دارند که موجب شده تکرار بازی شخصیت های اصلی، نوعی دلزدگی در مخاطب ایجاد کند. شاید به این دلیل توان بازیگران در ارایه لحن و لهجه های ماندگار قسمت اول، شیوه بازی و فیگورهای تکراری ...
موضعی گیری های سینمایی آقای اقتصاددان/ سعید لیلاز طرفدار بادیگارد حاتمی کیا
برهمین اساس لیلاز در روزنامه اعتماد نوشته است: فیلم های ابراهیم حاتمی کیا همیشه فضای دو قطبی در درون خود دارد. خیر مطلق و شر مطلق را همیشه در آن می توان دید. البته که فضای دوقطبی در محدوده نظام تعریف می شود و هرچه پیش می رود، دو قطبی میان خالصی و ناخالصی یا میان خیر و شر، عیان تر می شود. اما موضوع مهم و دغدغه همیشگی فیلم های آقای حاتمی کیا مربوط به اصلیت ناب انقلاب سال 1357 است. من هم به عنوان ...
رضا میرکریمی: گوش شنیدن کم داریم، همه در حال صحبت کردن هستند
باعث شده جامعه ما دچار چنین شکاف های عمیقی شود و بتواند ریشه ها را پیدا کند. من با گوش کردن به همه حرف ها به این نتیجه رسیدم که در عین حالی که نقطه نظر و سلایقم بر فیلم حاکم است، اجازه بدهم فضای فیلم آزادتر باشد و این حرف ها شنیده شوند. قهرمان اصلی فیلم ستاره است اما هرچه جلوتر می رویم قصه منحصر به ستاره و مساله او نمی ماند بلکه عمق و گستردگی پیدا می کند به گونه ای که حتی گذشته پدر را هم ...
داستان انقلاب باید تاریخ را زیر و رو کند - روایت انتظار برای انتشار
نظر شماست، دقیق مشخص کنم، چون این یک بحث پژوهشی است و من به این دلیل که در دهۀ اول انقلاب از طریق آثارم ارتباطی با مخاطب نداشته ام، چون اثری از من جز دو سه داستان کوتاه در نشریات، آن هم در دو سه سال آخر دهه 60 چاپ نشده بود، نمی توانم پاسخ دقیقی به سوال شما بدهم. به عنوان یک مخاطب داستان که حضور داشتید؟ فکر می کنم به عنوان یک داستان نویس با مخاطب عادی داستان فرق داشته باشم. پی ...
قصه ی دیروزی، دردهای امروزی
. نمونه ی بارز این مثال داستان مرد عنکبوتی است؛ او مردی است که در روابط اجتماعی خود دچار مشکل است اما در نهایت، توانمندی نجات دادن مردم را دارد؛ چنین فضایی سبب خواهد شد تا کودک خود را در دنیای واقعی احساس کند و قهرمان سازی و انتظار برای سر رسیدن یک قهرمان تا بزرگسالی با او نماند. این کارگردان و نویسنده قصه را اینطور تعریف کرد: قصه کلیدی را به دست بچه ها می دهد و از آنان می خواهد تا به دنبال ...
نگاهی به بادیگارد حاتمی کیا
بادیگارد تکمیل می کند و قسم جلاله یاد می کند که می خواسته آن روز در تهران نباشد و به سوریه برود. یعنی بخشی از دفاع مقدس انقلاب امروز در سوریه اتفاق می افتد و شاید که فیلم بعدی حاتمی کیا درباره مدافعین حرم باشد. اما حاتمی کیا برای روایت خود از بادیگاردها یا محافظان، از یک روایت کلاسیک و ساختاری متناسب بهره می گیرد. او برای قصه اش، قهرمان می سازد، قهرمانی به نام حاج حیدر که نمادی از ...
فیلم قتل همسر ستاره سابق پرسپولیس! +عکس
به جای اینکه یک فوتبالی باشد، یک خواننده مشهور می باشد. ماجرا کمی تفاوت دیگر هم دارد و آن هم تعداد فرزندان این شخصیت می باشد. در ماجرای واقعی، ناصر محمدخانی 2 فرزند پسر دارد اما در فیلم خواننده مورد نظر یعنی خسرو پارسا یک فرزند پسر دارد. شاید اینها تنها تفاوت های ماجرا باشد اما در ادامه همه اتفاقات دقیقا مثل ماجرای واقعی زندگی ناصر محمدخانی پیش می رود. در واقع از اواسط فیلم می شود حدس ...
جشنواره فیلم فجر؛ هفت روز و هشت فیلم که نمی توان به آن ها بی اعتنا بود
فیلم فجر را می توان متعلق به فیلم جدید فرزاد موتمن دانست. در روز 13 بهمن 5 فیلم مجتبی ، جشن تولد ، یک شهروند کاملا معمولی ، دلبری و آخرین بار کی سحر رو دیدی در برج میلاد به نمایش درآمد. فیلم نسبتا موفق فرزاد موتمن توانست رضایت مخاطبان را به دست آورد. موتمن در آخرین بار کی سحر رو دیدی بر اساس فیلمنامه ای از امیر عربی و با یک کارگردانی سنجیده و درست توانسته مخاطب را پای فیلم معمایی خود نگه دارد و یک ...
"متاهل ها" حتما این گزارش را بخوانند!
فرزندی شوم تلاش خواهم کرد تا دنیایش از این به ظاهر سرگرمی ها دور بماند .این بازی ها اغلب حالت جنگ و گریز دارند که به طور حتم نمیتواند مناسب حالات و روحیات یک کودک باشد . دکتر حسین ابراهیمی مقدم روانشناس، این گونه بازی ها را زمینه ساز بروز خشونت و تندخویی در کودکان میداند و میگوید :سبک اغلب بازی های رایانه ای با افکار کودکان سازگاری ندارد .در این نوع بازی ها کودک خود را در نقش قهرمان داستان ...
اژدها در "اژدها وارد می شود"نماد قدرت ایران است
"اژدها وارد میشود" دارای فرم روایی خاصی است. فیلم با یک قصه افسانه گونه آغاز میشود و ناگهان در سکانس بعدی فرمی شبیه به فیلمهای مستند پیدا میکند و ادعای واقعی بودن دارد. فیلم در کلیت خود سعی دارد مخاطب را بین واقعیت و افسانه نگه دارد. ازین منظر میتوان این اثر را یک "شبه مستند" نامید. فیلم را به طور کلی میشود به دو بخش روایی "شبه مستند" و "افسانه" تقسیم کرد. مشخصا ادعای واقعی بودن فیلم، تنها مربوط ...
مونسی به نام غم نومه فریدون
که خودش هم اشاره کرد، یک روز به دیدن من آمد و گفت که می خواهم از شما اجازه بگیرم تا از موسیقی های شما به عنوان موسیقی متن این قصه استفاده کنیم. اما وقتی نگاهی به قصه انداختم حسی را از من دزدید که باوجود آنکه مشغله فراوانی داشتم، پذیرفتم تا روی آن کار کنم. این پروژه به دلیل سفرهای من و کارهایی که در دست داشتم مدتی به تعویق افتاد تا خوشبختانه در سال گذشته در یکی از سفرها، خلوتی پیدا کردم و موسیقی ...
حضور در آینه پریشان
طریق دارد. حتی فارغ از این سمت وسوی اجتماعی، یک فیلم ساز فرمالیست شخصی ساز که جزء طرفداران هنر برای هنر است نیز برای آنکه بتواند نتیجه کارش را ببیند و مخاطب موردنظر خود را به درستی شناسایی کند، باید برپایه سلایق و علایقش دیدگاه مشخصی داشته باشد. از میان فیلم هایی که تاکنون دیده ام، ابد و یک روز ساخته فیلم ساز جوان، سعید روستایی، در کنار پرداختن به یک خانواده شلوغ از طبقه فرودست جامعه، تصویری متفاوت ...
درباره دیدن و زیستن
لذتی که حرفش بود کتابی است از پیمان هوشمندزاده که از طرف نشر چشمه منتشر شده است. این کتاب ششمین کتاب هوشمندزاده بعد از کتاب های دوتا نقطه ، وقت گل نی ، حذف به قرینه مستی ، هاکردن و شاخ است. لذتی که حرفش بود ، چنانکه در عنوان فرعی آن نیز آمده شش تک نگاری درباره دیدن و زیستن است. هوشمندزاده در این مجموعه، تجربه های خود در عکاسی و قصه نویسی را به هم پیوند زده است که حاصل آن شده است تک نگاری هایی ...
شاخه گلی برای خبرنگاران
پید ا کرد و د ر جلسه نقد و بررسی من نیز پاسخ هایی به اظهارات حاتمی کیا د اد ه شد ه و عنوان شد : فیلم بد ، منتقد بد تولید می کند و فیلم سفارشی، منتقد سفارشی. این ها را خد ایار قاقانی، منتقد جلسه گفت و به ماجرای نجات فیلم موج مرد ه حاتمی کیا با همراهی منتقد ان اشاره کرد . البته حاتمی کیا پیش تر گفته بود نقد های منتقد ان هر چند او را همیشه عصبانی کرد ه اما باعث رشد فیلمسازی او شد ه است. حالا باید د ید ...
حاشیه نگاری ششمین روز جشنواره فجر 34
افرادی دیگر همچون مهرجویی و پوراحمد اتفاق افتاده بود و حاتمی کیا و ده نمکی هم که در فرارِ روبه جلو استادند؛ هر دو خوب می دانند چگونه موج بسازند، سواری کنند بی خطر و پیاده شوند تا موج دیگر؛ از نظر این دو کارگردان و کارگردانانی مانند آنها، منتقد چون اثرشان را دوست نداشته یا نقد داشته یا حرفی زده که به او برخورده، عقده ای است! حاتمی کیا در این واکنش نشان دادن ها ید طولایی دارد؛ پاسخ های تند او ...
قصه باید به کشف و شهود درونی بینجامد
، نتیجه جامعه غیر حمایت گر یا روایت قصه هایی فوق تخیلی دانست و اشاره ای به قهرمان سازی در دیگر کشورها دانست: قصه زمانی تعالی بخش است که نتیجه آن شناخت بیشتر از خود و کشف و شهود درونی مخاطب باشد. زمانی که کودک به دبستان می رود بایستی قهرمان های او متعادل شوند و قهرمان های او بایستی اجازه اشتباه داشته باشند و خیر و شر در کنار هم قرار بگیرند. نمونه بارز این مثال داستان مرد عنکبوتی است؛ او مردی است که ...
ابد و یک روز یک تنفس سینمایی
در ششمین روز از سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر ابد و یک روز به کارگردانی سعید روستایی، همچنان رتبه اول بهترین فیلم از نگاه تماشگران را به خود اختصاص داده است. به گزارش ایسنا، علی اکبر عبدالعلی زاده در یادداشتی درباره این فیلم گفت: نمایش فیلم ابد و یک روز در کاخ جشنواره را اولین تنفس سینمایی جشنواره سی و چهارم می توان نامید؛ فیلمی که به معنای درست کلمه سینماست. تماشای این فیلم در کمترین تاثیر به ...
دروغی که داد حداد عادل را در آورد/ روایت رسایی از کاسب کاری در صدا و سیما/ نقش گشت ارشاد در جشنواره فجر/ ...
“شرق” بوده است. وی همچنین گفت: به نظر من عملکرد دو دولت قبلی در همه ابعاد به قدری وخیم بوده که خود باعث آگاهی شده و مردم از نگرانی این که مبادا دوباره همان گرایش افراطی غلبه پیدا کند، افرادی را انتخاب می کنند که ممکن است نسبت به آنها شناخت کمتری داشته باشند اما دست کم می دانند همان هایی نیستند که در گذشته باعث آن شرایط بحرانی شدند. برخی می خواهند مردم را ناامید کنند محمدرضا ...
نشست کتابخوان در کتابخانه استاد دهگان
دوران هشت سال دفاع مقدس باشد. عنوان کتاب که بر روی جلد چاپ شده، دست خط معصومه آباد است. آن روز که برای فرار از بی خبری مفقودالاثری برای خانواده اش یا هرکسی که می توانست فارسی بخواند نوشته بود: من زنده ام. معصومه آباد. دویست و چهل اصل خانوادگی در اندیشه مطهر/ نوشته عبدالمجید دشتی/ ارائه توسط فائزه قربانی (عضو کتابخانه) دویست و چهل اصل خانوادگی در اندیشه مطهر نوشته عبدالمجید دشتی ...
کاش هومن سیدی پرونده شهلا جاهد را خوانده بود...
موقعیت مرکزی و شخصیت های پیرامون آن در اختیارمان قرار بگیرد. در چنین رویکردی فیلمساز دست به هیچ گونه قضاوت و جانبداری نمی زند و شرایط یکسان و برابری برای همه شخصیت ها فراهم می آورد و نتیجه گیری نهایی را بر عهده مخاطب می گذارد، اما هومن سیدی با وجود استفاده از زوایای مختلف روایی آشکارا دست به قطب بندی منفی و مثبت می زند و نمی تواند تعادل را میان دو زاویه دید حاکم بر داستان رعایت کند و حوادث ...
دروغی که داد حداد عادل را در آورد/ روایت رسایی از کاسب کاری در صدا و سیما/ نقش گشت ارشاد در جشنواره ...
وگویی مفصل پاسخگوی پرسش خبرنگار روزنامه "شرق" بوده است. وی همچنین گفت: به نظر من عملکرد دو دولت قبلی در همه ابعاد به قدری وخیم بوده که خود باعث آگاهی شده و مردم از نگرانی این که مبادا دوباره همان گرایش افراطی غلبه پیدا کند، افرادی را انتخاب می کنند که ممکن است نسبت به آنها شناخت کمتری داشته باشند اما دست کم می دانند همان هایی نیستند که در گذشته باعث آن شرایط بحرانی شدند. برخی می خواهند ...
باز هم پوراحمد، باز هم امپراطوری احساس...
دست آورد.فیلم اگر در پی تراژدی بود، پایان های بهتری را برای خود متصور می شد تا تکانه های روحی مخاطب به حداکثر برسد.اینجا احساس می شود این عافیت طلبی و احتیاط غیردراماتیک، چندان برازنده این فیلم نیست.به هر حال فیلم، تصویرگر یک بیماری طبیعی با دوز و شیوع بالا در جامعه است و در نظر گرفتن یک پایان تلخ، جزیی از همان حقیقت است که همه آن را می دانند.پایان فعلی فیلم، تاثیرگذار نیست و پروسه موفقیت فیلم را ناتمام می گذارد. ...
امیدوارم همکاری با شهاب حسینی ادامه دار باشد / گفت وگو با نسیم ادبی
. در بحث داستان، چه ویژگی در آن برای شما جذابیت داشت؟ داستان فیلمنامه "چهارشنبه" نو و متفاوت بود و کمتر چنین قصه ای در سینما مورد استفاده قرارگرفته بود. محمدزاده در نوع روایتش از کلیشه ها دوری کرده و دیالوگ های درست و مناسبی برای شخصیت ها مطابق با خاستگاه و طرز فکر شخصیت های فیلمش نوشته است. خاستگاه شخصیت های فیلم متعلق به چه گروهی از جامعه هستند؟ اغلب این ...
فرهنگ در رسانه
موقعیت های تکراری و مستعمل شده ای است که هیچ گونه راز آلودگی و ابهام و پیچیدگی در آن دیده نمی شود و همه چیز قابل پیش بینی و کلیشه ای به نظر می رسد.تغییر زاویه دید و جابجایی راوی داستان نیز باعث هیچ نوع چرخش غافلگیرکننده یا پیچش غیرمنتظره در روایت نمی شود و همان اتفاقات نیمه اول از نگاه مرد در نیمه دوم از نگاه زن روایت می شود و تنها نتیجه ای که به دنبال دارد، این است که جایگاه مقصر و بی گناه عوض می ...
روز هشتم جشنواره فیلم فجر در برج میلاد؛ اژدها وارد می شود!
تهیه کنندگی سیدرضا محقق و مجید برزگر دومین فیلمی است که روز دوشنبه ساعت 16 روی پرده سالن اصلی برج میلاد می رود. این فیلم با سبکی متفاوت و نگاهی تازه داستان تنهایی ایاز، پیرمرد واخورده از زندگی پر مشقت خود را روایت می کند که بعد از اتفاقی مهیب در زندگی، با نوه خود روزگار می گذراند و خود را مسبب همه اتفاقات می داند. هادی محقق خود نویسندگی این فیلم را برعهده داشته است و مجید برزگر که در ...
آنتونی کویین سینمای ایران هستم!
توانستم فرا بگیرم. از روزی که این کار را آغاز کردم با خودم شرط گذاشتم که خودم را محدود به یک ژانر نکنم و کارهایم از نظر ساختار و مضمون شبیه به هم نباشند . وی ادامه داد: حتی زمانیکه فیلنامه ای را می خواندم و متوجه می شدم که تکراری است و شبیه به کارهای قبلی ام است آن را سریعا کنار می گذارم. مخاطبین امروز به من می گویند چرا فیلم طنز نمی سازی؟ من معتقدم بدلیل شرایط که مردم در آن بسر می برند ...
سهم گیشه فیلم اولی ها رو به کاهش است
توان دوسویه خواند. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران در اوایل، روند رشد سینما محافظه کارانه و دستخوش شرایط سیاسی و تولید آثار سینمایی با گذر از صافی ها امکان پذیر بود اما با کنار رفتن شرایط بحرانی بعد از انقلاب و 8 سال دفاع مقدس این بستر دستخوش ورود فیلمسازان جوانی شد که آینده سینمای ایران را رقم زدند. نگاه فیلمسازان جوان به آثار درام اجتماعی، کمدی و فیلم های دفاع مقدس باعث شد تا حدودی تکلیف ژانر ...