سایر منابع:
سایر خبرها
پیکر خاله رئیس جمهور تشییع شد +عکس
همسرش حاج عبدالعظیم عربی به خاک سپرده می شود. *رئیس جمهور به منظور شرکت در آیین تشییع مادر همسرش صبح روز پنجشنبه وارد سمنان شد حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران روز پنجشنبه به منظور شرکت در آیین تشییع مرحومه ساره خاتون پیوندی، خاله و مادر همسرش، وارد شهر سمنان شد. دکتر روحانی امروز در آیین تشییع پیکر خاله و مادر همسرش بانو ساره خاتون پیوندی ...
از شکایت دولت اوباما از ایران برای دریافت غرامت بیشتر تا انتشار تصاویر برهنه همسر نامزدها در رقابت های ...
...، عراق و سوریه و یمن می گریند+تصویر تصویر رقص اوباما و همسرش در آرژانتین در حالی منتشر شده که قتل و کشتار در مناطق مختلف جهان، بسیاری را هر روز عزادار کرده است. فرانس 24: سه عامل حملات بروکسل شناسایی شدند هویت سه نفر از عاملان انفجارهای انتحاری در پایتخت بلژیک که همگی با حملات پاریس مرتبط بودند، شناسایی شد. ارتش سوریه وارد تدمر شد نیروهای ...
جدال بروکسل و آنکارا بر سر یکی از عاملان انتحاری
اختیار من قرار داده است، او به هلند بازگردانده شده بود، نه بلژیک. ریاست جمهوری ترکیه روز چهارشنبه اعلام کرد ابراهیم البکراوی که صبح سه شنبه خود را در فرودگاه بروکسل منفجر کرد، ژوئن گذشته در ترکیه بازداشت و سپس اخراج شد، اما مقامات بلژیک بعدا اعلام کردند که او هیچ ارتباطی با تروریسم ندارد و وی را آزاد کردند. رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در کنفرانسی مطبوعاتی گفت: یکی از مهاجمان بروکسل ...
ناتو برای همکاری ضدتروریسم با روسیه آماده است
ناتو تجهیز می کند. یک روز پس از حملات تروریستی بلژیک، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه از اروپا خواست به بازی ژئوپولیتیکی پایان دهد و در مبارزه با تروریسم متحد شود. لاوروف، روز چهارشنبه در مسکو گفت: واقعاً امیدوارم که اروپایی ها در مواجهه با تهدید وحشتناک تروریسم که دیروز (سه شنبه) در بروکسل رخ داد، بازی های ژئوپولیتیکی خود را کنار بگذارند و برای جلوگیری از اقدامات تروریست ها ...
چگونه قلب اروپا به منطقه جنگی تبدیل شد؟
سوی مقامات بلژیکی، حملات تروریستی روز سه شنبه در بروکسل، به کشته شدن 31 تن و زخمی شدن حدود 300 تن دیگر منجر شده که به گفته وزیر بهداشت بلژیک، حال 61 نفر آنها وخیم است. به این ترتیب، احتمال بیشتر شدن تعداد قربانیان این فاجعه در روزهای آتی وجود دارد. پیشتر مقامات اطلاعاتی و امنیتی بلژیک اعلام کرده بودند، هویت دو تن از چهار عامل حملات روز سه شنبه را شناسایی کرده اند که دو برادر به نام های ...
آمریکا در تکاپوی شکایت از هکرهای ایرانی
منابع نزدیک به دولت آمریکا به شرط افشا نشدن هویت شان به خبرگزاری رویترز گفته اند که وزارت دادگستری آمریکا قرار است روز پنج شنبه (5 فروردین، 24 مارس) کیفرخواست بلندبالایی را علیه هکرهای ایرانی ارائه کند. به گزارش عصر ایران به نقل از دویچه وله، اعلام جرم علیه هکرهای ایرانی به خاطر حملات گسترده سایبری در سال 2012 و 2013 خواهد بود که برخی بانک های آمریکایی و یک سد در نیویورک را هدف قرار ...
9 رویداد جریان ساز اقتصادی سال 94
دلاری و نفت بشکه ای 108 دلاری اداره می شد اما اکنون دولت در شرایط سختی قرار دارد. قیمت نفت کاهش یافته و به بشکه ای 50 دلار رسیده و امروز منابع ما به 24 میلیارد دلار رسیده است. به تدریج باز هم رقم ها پایین تر آمد. پس از آن، این بار معاون اول رئیس جمهور در مراسم روز ملی صادرات (آبان ماه سال 1394) گفت میزان درآمدهای نفتی این سال کمتر از 20 میلیارد دلار است. اما حتی این رقم هم کف میزان درآمدهای ...
ایران 4 - هند 0؛ یک گل بیشتر، چندگل کمتر !
...، علی رضا جهانبخش) : پاس قطری و دیدنی شجاعیان در سمت راست هجومی ایران به جهانبخش رسید و وی نیز با حرکت پا به توپ خود و جا گذاشتن یکی دو مدافع هندی، ضربه خود را به جهت مخالف سینگ زد تا گل چهارم ایران شکل بگیرد. شرح بازی: ملی پوشان ایران پس از حملات متعدد خود توانستند چهار بار دروازه حریف را باز کنند و خود را در یک قرمی صعود به مرحله نهایی مقدماتی جام جهانی و جام ملت های آسیا ...
ترکیه مرکز آموزش مهاجمین انتحاری شده است
استانبول و آنکارا رخ داده است که در جریان این حملات صدها نفر کشته و زخمی شده اند. آخرین مورد حملات انتحاری روز شنبه در شهر استانبول انجام شد که در جریان آن یک گردشگر ایرانی نیز کشته و سه ایرانی دیگر زخمی شدند. انتهای پیام/654
باهنر: حرف و حدیث پشت سرم زیاد است
نایب رئیسی نامزد شدم، رای من از دوره قبل هم بیشتر شد. می توانم بگویم این نتیجه علاقه نمایندگان است. این قاطعیت در اداره جلسات که می گویید، به چه معناست؟ اگر نماینده ای پنج دقیقه وقت صحبت دارد و بخواهد هفت دقیقه صحبت کند، بقیه روسای جلسه معمولا خواهش می کنند که تو را به خدا بس است، اما من با قاطعیت اجازه نمی دهم. شاید در آن لحظه، نماینده از این رفتار ناراحت شود، اما 150 نفر دیگر ...
آنکارا، استانبول و خطر "عادی شدن ترور"/ چنگیز چاندار
در تداوم سیاستهای غلط در سوریە، در ارتباط است. اگر خواهان آن باشیم گرداب "ترور" و "حملات تروریستی" بیشتر از این بسط پیدا نکند، و رخدادهای امروز بە "گارانتی" "فلاکتهای" آیندە تبدیل نشود، لازم است فیلمی کە از اواسط 2015 مشغول نگاه کردن بە آن هستیم،را بە عقب بازگردانیم. محکوم کردن ترور و تروریسم بە شیوەای مداوم، هیچ هزینەای ندارد. هیچ زحمتی هم ندارد. مادام ...
نگرانی بلژیک از حمله تروریستی به نیروگاه های اتمی این کشور
، 31 کشته و سیصد زخمی برجای گذاشت. وضع بیش از شصت تن از زخمی ها وخیم گزارش شده است. انفجارهای بروکسل چند روز پس از آن روی داد که پلیس بلژیک در یک عملیات گسترده و درگیری مسلحانه، صلاح عبدالسلام، شهروند این کشور را که در ارتباط با حملات پاریس تحت تعقیب بود در بروکسل دستگیر کرد. در سطح شهر بروکسل نیز به توصیه دولت، تعداد زیادی از موسسات و ادارات از کارکنان خود خواسته اند در خانه بمانند و دورکاری کنند. مدارس نیز محافظت می شوند. دانش آموزان در حیاط مدرسه حضور ندارند و در کلاس ها می مانند. ...
تصاویر/ تشییع پیکر مادر همسر رئیس جمهور
کنار مزار همسرش حاج عبدالعظیم عربی به خاک سپرده شد. حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران روز پنجشنبه به منظور شرکت در این مراسم ، وارد شهر سمنان شده بود. بانو ساره خاتون پیوندی، خاله و مادر همسر رئیس جمهوری از حدود یک ماه قبل به علت مشکلات ریوی در بیمارستان کوثر سمنان بستری بود و با وخیم شدن بیماری اش، به تهران اعزام شد که روز سوم فروردین 95 در ...
مخالفت نخست وزیر بلژیک با استعفای وزرای کشور و دادگستری
به گزارش سلام خبر، امکان برقراری ارتباط با یان جامبون وزیر کشور بلژیک و کوئن جینز وزیر دادگستری این کشور برای توضیح در مورد این مساله فراهم نشد. ترکیه در پی حملات تروریستی اخیر در بلژیک اعلام کرد که آنکارا سال گذشته ابراهیم البکراوی یکی از بمب گذاران انتحاری روز سه شنبه در بلژیک را از ترکیه اخراج و به اروپا منتقل کرد و به بلژیک هشدار داد که وی یک تروریست است. افشاگری ترکیه باعث ...
مجاهد سوریه ای در گفتگو با 598: آتش بس برای آمریکا افتضاح روانی و نظامی است/دشمن از وجود سردار سلیمانی ...
ای است. فرصتی دست داد تا با عبدالسلام تقی از نخبگان سوری حاضر در ایران است که به عنوان یکی از کارشناسان بحث سوریه در مباحث نظری و عملی اطلاعات مفیدی در رابطه با این کشور و رخدادهای ان دارد و به تازگی از سفر سوریه برگشته است پیرامون اوضاع سوریه و حوادث اخیر آن سوال کنیم با توجه به اینکه شما تازه از سوریه برگشته اید اوضاع فعلی سوریه را چگونه ارزیابی می کنید؟ به نسبت قبل اوضاع ...
دویچه وله از نشست اضطراری وزیران اتحادیه اروپا در بروکسل خبر داد
تارنمای خبری آلمانی دویچه وله از نشست اضطراری وزیران اتحادیه اروپا در بروکسل بدنبال وقایع اخیر در پایتخت بلژیک خبر داد. به گزارش جماران، دویچه وله گزارش داد، وزیران کشور عضو اتحادیه اروپا قرار است امروز (پنجشنبه) در این نشست اضطراری و به دنبال ناکامی (دولت بروکسل) در برخورد با این حملات، به بحث درمورد هماهنگی و چگونگی مقابله با تروریسم بپردازند. این گزارش می افزاید، بدنبال ...
روایت تازه از پشیمانی خلخالی/ رأی آیت الله جنتی پاک بود/ سیگاری که ولایتی برای قطعنامه کشید!/ پیگیری ...
دیرالزور جشن گرفت.بمبگذاری های انتحاری روز گذشته در فرودگاه زاونتم و ایستگاه های مترو این شهر منجر به کشته شدن 30 نفر و مجروحیت بیش از 135 نفر شد.این خبر در خبرگزاری میزان منتشر شده است. پیگیری موضوع رد صلاحیت منتخب اصفهان! در خبرهای این چند روزه گفته می شد، "مینو خالقی" منتخب مردم اصفهان از سوی شورای نگهبان رد صلاحیت شده است، از همین رو خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان با ...
معرفی سه فیلم سینمایی و یک مستند اکران نوروزی گروه هنر و تجربه + عکس
چهارشنبه به کارگردانی سروش محمدزاده اثری اجتماعی است که نگاه متفاوتی به مقوله اعدام دارد و در خلاصه قصه آن آمده است: شاید هیچ کدام نمی دانستند اتفاقی می افتد که چهارشنبه را برایشان روزی متفاوت می کند. در خلاصه داستان این فیلم آمده است: دو سال قبل در مراسم نامزدی اکرم پدر او طی یک درگیری، توسط یکی از اقوام نزدیک داماد کشته می شود و مدتی بعد از آن هم قاتل به اعدام محکوم می شود. امروز، روزی ...
نظرسنجی داعشی ها: پس از بروکسل به کدام شهر حمله کنیم؟+تصاویر
...، رنگ برج ایفل چه خواهد بود؟ این پرسش به بهانه نورپردازی و تغییر رنگ برج ایفل به رنگ های پرچم بلژیک، پس از وقوع حملات تروریستی بروکسل مطرح می شود. این اتفاق در سایر شهرهای بزرگ جهان نیز رخ داد. در نظرسنجی داعش، انگلیس پیشتاز است و نیمی از داعشی ها معتقدند این کشور باید هدف بعدی تروریست ها باشد. آمریکا و روسیه نیز رتبه های بعدی را در اختیار دارند. 22 مارس (3 فروردین) وقوع 3 انفجار خونین در فرودگاه و ایستگاه متروی بروکسل – پایتخت بلژیک – بیش از 30 کشته و بیش از 270 مجروح برجا گذاشت. گروه تروریستی داعش با انتشار بیانیه ای مسئولیت این حملات مرگبار را پذیرفت. ...
آیا اسرائیل ایالت 51 آمریکاست؟ + تصاویر
به گزارش “گذارنیوز” دونالد ترامپ یکی از داوطلبان نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا وعده داد اگر در انتخابات ریاست جمهوری این کشور پیروز شود، دوست ترین رئیس جمهور آمریکا برای رژیم صهیونیستی خواهد بود. وی در گفتگو با روزنامه اسرائیل هیوم گفت: اگر در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا پیروز شوم، برای آنکه تأکید کنم شهر قدس پایتخت اسرائیل است در تصمیمی، سفارت آمریکا را از “تل آویو” به قدس ...
بازارهای جهانی بعد از حملات تروریستی بروکسل
بازار بورس جهانی افت شدیدی را که بعد از حمله تروریستی در بلژیک پیدا کرده بود، توانست جبران کند. به گزارش خبرآنلاین، دو انفجار در روز سه شنبه در نزدیکی فرودگاه بروکسل رخ داد که به دنبال یک انفجار در مترو زیرزمینی شهر بوده است. این انفجار حداقل 30 کشته و 230 زخمی داشته است. بروکسل عملا پایتخت اتحادیه اروپا به حساب می آید. بیشتر انجمن های اروپایی و شرکت های بین المللی در این ...
از چراغ جادوی علاءالدین تا اشتباه تایپیِ حکیم ابوالقاسم فردوسی
ارزشمند وارد کرد. سازه های لرزان، اشتباه تایپی، ارتفاع زیرزمین و غیره بیش از یک سال قبل بود که محمد مهدی تندگویان، نایب رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران که مسئولیت این پرونده بر عهدة وی بود اعلام کرد که "پروژة مرکز تجارت جهانی نقشة سازه ای ندارد و فاقد الزامات ایمنی است و هر لحظه امکان ریزش آن وجود دارد"2. اما ایرادات تنها به سازه محدود نگشت و مشخص شد که در ...
یاد کرد صرب ها از هفدهمین سالگرد حمله ناتو به یوگسلاوی سابق
به گزارش ایرنا، تومیسلاو نیکولیچ رئیس جمهور صربستان ضمن ادای احترام به قربانیان حملات هوایی و موشکی نیروهای ناتو بر این کشور به مدت 78 روز در سال 1999میلادی گفت که تا صربستان و حافظه وجود دارد بایستی از تمامی مکان هایی که شهروندان در بمباران جان خود را از دست داده اند دیدن و ادای احترام کرد. رئیس جمهوری صربستان روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران گفت که هر ساله در چنین روزی تلاش می کند که به مکان ...
معنای متفاوت نوروز از منظر رهبر انقلاب
به گزارش پایگاه 598 به نقل از پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب (Khamenei.ir)، مناسبات اسلام و ایران یکی از مهم ترین مسأله های هویتی یک و نیم سده ی اخیر جامعه ی ایرانی بوده است. معادله ای که از حدود نیم سده پیش با افزوده شدن متغیر انقلاب وجوه بدیع و متمایزی یافته است. معادله ای که حل آن ظرفیتی ذوابعاد [...] به گزارش پایگاه 598 به نقل از پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب (Khamenei.ir)، مناسبات اسلام و ایران یکی از مهم ترین مسأله های هویتی یک و نیم سده ی اخیر جامعه ی ایرانی بوده است. معادله ای که از حدود نیم سده پیش با افزوده شدن متغیر انقلاب وجوه بدیع و متمایزی یافته است. معادله ای که حل آن ظرفیتی ذوابعاد را در سطوح هویتی تثبیت می کند و عدم حل آن چندپارگی هویتی را در پی خواهد داشت. چیستی و تطور نوروز نوروز از جمله مضامینی است که طول سال هایی چند، دست مایه ی ارائه ی تحلیل های گوناگونی در سخنان رهبر انقلاب بوده است. عطف به خاستگاه و جایگاه حقیقی آیت الله خامنه ای در اندیشه ی اسلامی معاصر، ادبیاتی که از خلال این تحلیل ها فراهم آمده یک تجربه ی نظری بی بدیل است؛ چرا که در خصوص موضوع نوروز برای تفکر اجتهادی-اسلامی کمتر اندیشه ورزی شده است. با مروری گذرا بر بیانات آیت الله خامنه ای با دو سطح از تحلیل پیرامون نوروز مواجه می شویم. در سطح اول مسأله گونگی نوروز مطرح است. منظری که ایشان به تحلیل نوروز می گشاید، منتهی به نوزایی معنای نوروز می شود. در این سطح از تحلیل ایشان به فلسفه ی بودن و شدن نوروز می پردازند. چیستی نوروز یا روزِ نو را با استدلال هایی برخاسته از ادبیات روایی شرح می دهند 1 و بر این نکته تأکید دارند که نظم نوروز یک تطور معنایی داشته و از معنایی باستانی(سلطنتی و شاهنشاهی) به یک معنای مردمی- اسلامی رسیده است. 2 حسب تأکیدی که این تحلیل بر پرسش از چیستی فلسفی و چگونگی تاریخی این سنت دارد؛ نوروز از روزمرگی خارج شده و به یک ظرفیت انسانی و اجتماعی تبدیل می شود. بر این اساس نوروز فرصتی است برای ارزیابی و اندشیدن به خود انسانی و پیوستن به دیگری اجتماعی. سطوح معنایی نوروز سطح دوم تحلیلی که بر اساس بیانات آیت الله خامنه ای درباره ی نوروز قابل پیگیری است، در واقع نگره ای است پیرامون چیستی و چگونگی نوروز که در پاسخ به پرسش سطح اول تحلیل مطرح می شود. در تحلیل آیت الله خامنه ای نوروز دست کم حامل سه لایه ی معنایی است که در طول تاریخ بر نوروز و بریکدیگر مترتب شده است. سطح اول خاستگاه ملی این آیین است. اصل نوروز یک آورده ی دینی نبوده است. 3 انسان ایرانی و به تعبیر دقیق تر شرقی ، پیش از ظهور و شکل گیری دعوت اسلامی، نوروز را به عنوان مبدأ تاریخ خود قرار داده است. این برای ملت هایی که نوروز را مبدأ تاریخ قرار داده اند یک امتیاز است چرا که نوروز در ذات خود واجد و حامل معنا و ارزش های مهم انسانی است. 4 با این حال دشوار نیست که درک کنیم در جوامع پادشاهی وقت، نوورز به مثابه یک سنت/ نهاد اجتماعیِ پرنفوذ تا چه میزان متأثر قدرت های حاکم بوده است. حکومت های پی در پی شاهنشاهی به نوروز معنایی سلطنتی بخشیده بودند. 5 با این حال اسلام به مثابه جهان بینی و آیین جدید و مورد پذیرش مردم ایران، با این سنت اجتماعی برخورد حذفی ندارد 6 ، آن را به رسمیت می شناسد ولی در عین حال از زوائد حاصلِ سیطره ی نهاد سلطنت رهایی می بخشد و بر اساس ظرفیت های ذاتی آن 7 ، ارزش های متعالی و توحیدی را در چارچوب سنت نوروز بسط می بخشد. بنابراین لایه ی دیگر معنای نوروز کنونی، سطح معنوی- دینی آن است که با اسلامی شدن نوروز شکوفا می شود. بر وفق سطح اسلامی از معنای نوروز، این سنت در تمام ساحات چهارگانه ای که آموزه های ادیان تأیید، گسترش می یابد. وجه ی همت عملی و آموزه های نظری ادیان، و اسلام به عنوان اکمل ادیان، حول چهار محور اساسی ارتباط انسان قابل صورت بندی است. این سطوح چهارگانه عبارتند از رابطه ی انسان با خود ، خدا ، دیگری و طبیعت . همچنین محور سوم (رابطه با دیگری) در ضمن استدلال هایی مبسوط در حکمت عملی به دو سطح منزل(خانواده) و مدن(جامعه) تقسیم می شود. اسلام نوروز را در تمام این چهار یا پنج حوزه ی حیات انسانی تأیید می کند و یا معنا می بخشد. بر اساس سنت نوروز، روزگار نو با این موارد همراه است: توجه و رسیدگی مادی و معنوی به خود (محاسبه رفتارها 8 و آراستگی ظاهری 9 )، نیایش با خدا 10 و زیارت اولیاءالهی 11 ، ارتباط با دیگران خانوادگی (صله ارحام) ارتباط با دیگران اجتماعی (صله احباب) 12 و نزدیکی به طبیعت 13 . معنای نوروز با این گستره شامل تمامی این روابط می شود. نگاره شماره یک: اسلام سنت اجتماعی نوروز را نفی نمی کند؛ آن را از بند سلطنت رهایی بخشیده، به مردم بازمی گرداند و در تمام حوزه های چهارگانه ی مورد اهتمام ادیان تأیید کرده و معنایی جدید می بخشید. سطح دیگر اما دلالت های انقلابی است که نوروز در این نیم قرن اخیر به خود دیده است. آغاز این سطح از معنا هم زاد با انقلاب اسلامی بود؛ از نوروز 1342 و وقتی که سخنرانی حاج آقا روح الله در مسجد اعظم قم این گونه آغاز شد: امسال ما عید نداریم و این عید را عزای ملی اعلام می کنیم 14 . انقلاب در نسبت دادن معانی جدید به نوروز از متناقض ترین معنا شروع کرده بود؛ از عزا. بعدها که امام خمینی نسبت نوروز و انقلاب را بیشتر توضیح داد، مشخص شد این تلاقی فراتر از یک رخ داد اتفاقی، شامل یک هم سنخی معرفتی نیز می شود. یکی از مهم ترین خطوط نطق ها و نوشته های امام خمینی در سال های منتهی به پیروزی انقلاب و پس از آن، تأکید و تکرار بر چیستی انقلاب اسلامی بود. در این رابطه امام خمینی بر مفاهیمی همچون انقلاب باطنی 15 ، تحول درونی 16 ، انقلاب انسانی 17 و مانند این ها تأکید می کردند. ایشان این استدلال را پیش می کشیدند که ابتدا با یک انقلاب الهی در درون انسان ها، انسانی متمایزی خلق شده است؛ یک انسانِ انقلابی که موتور محرکه ی تاریخ انقلاب است و انقلابِ درون خود را در سطح اجتماعی نیزبازتولید می کند. نوروز هم برای امام خمینی ارجاع روشنی به این تصویر و تحلیل از انقلاب داشت: مقلب القلوب و الابصار آن اسم الهی بود که انقلاب اسلامی را ممکن ساخته بود؛ از این رو نوروز فرصت بازتولید این تحول به حساب می آمد. 18 این معنا از نوروز در سخنان رهبر انقلاب هم بسط و شرح ویژه ای یافته است. ایشان نیز در شرح و تداوم فکر امام خمینی انقلاب اسلامی را محصول تحول انسانی و درونی می دانند 19 و نوروز را فرصتی برای بازتولید تحول درونی 20 . در سطح دیگر اما بازتعریفی از مناسبت نوروز مطرح می شود که طی آن نوروز برای انسان هایی که سطوحی از این تحول درونی را تجربه کرده اند، به مثابه یک سنت اجتماعی- انقلابی مطرح می شود. این بازتعریف عمدتاً طی سه فرایند روی می دهد: پیام آغاز سال رهبر انقلاب به مثابه یک چارچوب و جهت گیری کلان برای حرکت انقلاب در سال جدید است. 21 سنت نامگذاری سال ها 22 که طی حدود دو دهه، تجربه ی جدیدی را در سیاست گذاری عمومی انقلاب اسلامی شکل داده است 23 و البته سنت سخنرانی آغاز سال نو در پایتخت معنوی ایران، بارگاه امام رضا (علیه السلام)؛ که بیش از یک دهه تداوم داشته است. 24 تحلیلی اجمالی از محتوای این سه حرکت نشان می دهد مهم ترین مسائل جاری انقلاب اسلامی و جهت گیری های کلی مرتبط با این مسأله ها، مهم ترین مضمون این سخنرانی را تشکیل می دهد. به این ترتیب نوروز فرصتی برای بازتولید انسان و جامعه ی انقلابی است و این معنای جدیدی است که سنت نوروز در ساحت انقلاب اسلامی ایران بدان دست یافته است. نگاره شماره دو: هسته ی معناییِ سنت نوروز در ساحت انقلاب اسلامی ایران فربه شده است و به ترتیب با سه لایه از دلالت های مفهومی ایرانی، اسلامی و انقلابی در بر گرفته می شود. بنابراین می توان گفت طی پنج دهه ی اخیر در ساحت انقلاب و با محوریت رهبران آن، نوروز از حالت یک سنت تکرار شونده فراتر رفته و موضوع اندیشه ورزی قرار گرفته است. توجه به چیستی و تطور نوروز، ظرفیت معنایی آن را فعال کرده است. در سایه ی این اندیشه ورزی ها معانی سنت نوروز فربه تر شده است به گونه ای که در حال حاضر می توان آن را حامل سه لایه ی ایرانی، اسلامی و انقلابی برای نوروز دانست. نوروز: تلاقی ایران، اسلام انقلاب با اشاراتی که پیرامون لایه ها، معانی و سطوح سنت نوروز در ساحت انقلاب اسلامی ایران آمد؛ می توانیم به سطح کلان تر تحلیل مسأله منتقل شویم. همانطور که در آغاز یادداشت اشاره شد در سطح کلان این بررسی در یک تحلیل هویتی، نوروز به مثابه یک نشانه/ الگو، در بازخوانی نسبت ایران ، اسلام و انقلاب لحاظ می شود. بیش از پنج دهه پیش هنوز انقلاب اسلامی در ایران تکوین نیافته بود که صحنه ی اجتماعی سیاسی ایران در یک جمع بندی نمادین از تجربه جمعی خود در تاریخ معاصر، واجد سه نیروی اجتماعی عمده بود. یک نیروی اجتماعی، متجددهایی بودند که اگر چه انقلابی بودند و بر انقلاب تأکید می کردند اما اسلامی و ایرانی نبودند. روشنفکران چپ گرا انقلاب را منهای اسلام و ایران می خواستند، از این رو هیچ ابایی نداشتند با برادر بزرگ تر شان همکاری کنند. بعدها انقلاب اسلامی و صدق مفهوم چپ امریکایی – که از جانب امام خمینی مطرح شد- نشان داد برادر بزرگتر این جماعت، نه شوروی که دیگری است. نیروی عمده ی دیگر اما متجددینی بودند که اگر چه ملی گرا بودند و بر ایران تأکید می کردند اما در عمل اجتماعی خود نه مسلم بودند و نه روش های انقلابی را بر مبارزات پارلمانتاریستی ترجیح می دادند. اگر چه بعدها تمسک منورالفکرهای راست گرا به استقلال و سپس آزادی، با انقلاب اول و دوم زیر سؤال رفت و بی بنیان شد. نیروی عمده ی سوم اما متحجرین بودند: مقدس مآبانی که اسلام را می خواستند اما نه به ایران و اوضاع آن می اندیشیدند و نه با انقلاب و روش های دگرگون ساز روی خوش نشان می دادند. بعدها هنگامی که صدق قدم انقلاب در دگرگونی وضعیت اسلام در جهان پدیدار شد، مدعای این مقدس مآبان نیز بیش از پیش بر باد رفت. نگاره شماره سه: انقلاب اسلامی ایران در زمانه ای متولد شد که تعارض اجتماعی میان امر ملی، امر انقلابی، امر اسلامی به اوج رسیده بود. انقلاب اسلامی ایران اما در برابر متجددان و متحجران ایستاد و در تعاطی میان اسلام، انقلاب و ایران، هویت جدیدی را بنیان گذاشت. هویت ما در تضاد و کشاکش میان متحجرین و متجددین به مهلکه افتاده بود و نوروز هم جزئی از این هویت بود. وقتی خرداد 1342، انقلاب اسلامی ایران در غربت و غیبت این سه نیروی اجتماعی عمده متولد شد حامل این استدلال ضمنی بود که ما هر سه ی این جریان اجتماعی نیستم ولی واجد تعریفی متعالی تر از ارزش هایی هستم که این سه جریان مدعی آن هستند: ایرانی بودیم، اسلامی شدیم و انقلابی هستیم. در ساحت انقلاب اسلامی ایران این سه مفهوم در یک تعاطی و داد و ستد، هویت ما را می سازند و این تعارض های ظاهری نه در ذات مفاهیم که محصول عدم صدق معرفتی و اجتماعی هوادان شان است. به همین دلیل انقلاب اسلامی ایران با روشنفکران به اصطلاح انقلابی بر سر مفهومی که داشتند و داشته ی مفهومی شان (انقلاب)، به خاطر نداشته هاشان (اسلام و ایران) درگیر می شد. انقلاب اسلامی ایران با منورالفکران به اصطلاح ملی و ایرانی، بر سر مفهومی که داشتند و داشته ی مفهومی شان (ایران یا ملیت) و به خاطر نداشته هاشان (اسلام و انقلاب) درگیر می شد و بالاخره انقلاب اسلامی ایران با مقدس مآبان به اصطلاح اسلامی بر سر مفهومی که داشتند (اسلام)، به خاطر نداشته هاشان (انقلاب و ایران) درگیر می شد. این چنین بود که هویت ما حاصل تعاطی این سه امر در یک تعریف متمایز بود، نه تعارض آن ها در تعریف موجود. سنت نوروز هم که جزئی از هویت ماست، در ساحت اندیشه ی انقلاب اسلامی ایران و رهبرانش واجد این سه معناست. سه معنایی که البته نقش های متمایزی در این نمایش آیینی بر عهده دارند؛ یکی محتواست (اسلام)؛ دیگری ظرف تحقق است (ایران) و دیگری جهت تحقق(انقلاب). نگاره شماره چهار: سنت نوروز در ساحت انقلاب اسلامی ایران حامل معنای متنوعی در سه لایه ی ایرانی، اسلامی و انقلابی شد. رهبر انقلاب اسلامی در تحلیل هایی که پیرامون نوروز دارند به این سه لایه و معنای هر یک اشاره کرده اند. چالش های هویت/ نوروز نوروز هم سرشت و هم سرنوشت هویت ماست. سنت نوروز منهای اسلام به مسلخ سرمایه داری جهانی و استکبار جهانی می رود. در این نگاه نوروز، هیچ تفاوتی با دیگر مناسبت های وارداتی ندارد چرا که صرفاً یک جشن مجمل و بازار مفصل است برای مصرف بیشتر کالای مصرفی و تجملی. اسلام نباشد نوروز را می توان در اتاق جنگ مدام علیه ملت ایران(کاخ سفید) جشن گرفت. 25 از سوی دیگر منهای ایران، مسلک متحجرانی است که در آن نیز نوروز نفی مذهبی می شود. آنانی که هر آن چه در نصوص دینی نیامده باشد را بدعت می شمارند؛ هر چند عقل و هم چنین نص آن را تأیید کرده باشد. 26 و بالاخره منهای انقلاب، نوروز می شود یک آیین فروافتاده در ورطه ی روزمرگی. یک سنت فردی و حداکثر قبیلگی، نه یک سنت اجتماعی، جامعه ساز و مرتبط با سرنوشت جامعه. نوروز هم سرنوشت هویت ماست؛ بدون تعاطی این سه معنای فطری که در ساحت انقلاب اسلامی ایران به هم پیوسته و نوروز را، ما را متولد کرده است، هم نوروز و هم اصل هویت ما در معرض چالش های جدی فوق قرار خواهد گرفت. نگاره شماره پنج: نوروزِ امروز، در ساحت انقلاب اسلامی ایران در بالندگی معنایی قرار دارد و دوران اوج خود را تجربه می کند. باقی اجزاء و نشانه های هویتی ما نیز وضعیتی مشابه دارد. در سطحی کلان تر می توان از تحلیل نوروز در ادبیات رهبر انقلاب، چگونگی مواجهه ی اسلامی- انقلابی با سنت های ملی را استنباط کرد. در نگرش رهبر انقلاب تکثر سه گانه در زمینه ی نوروز به وحدت می رسد و تعارض و نفی جای خود را به تعاطی و تکامل و گفتگو می دهد تا الگوی نمادین باشد برای درک هویت و حل مسائل اجتماعی ما. نظم نوروز در ساحت انقلاب اسلامی ایران این ظرفیت را دارد که برای ما روزی نو را رقم بزند. پی نوشت ها: 1. حضرت آیت الله خامنه ای این چنین استدالال می کنند: نوروز، یعنی روز نو. در روایات ما – بخصوص همان روایت معروفِ معلّیبن خنیس – به این نکته توجّه شده است... برداشت من از این روایت، این نیست. من این طور میفهمم که حضرت، روز نو را معنا میکنند. منظور این است: امروز را که مردم، نوروز گذاشته اند، یعنی روزِ نو! روزِ نو یعنی چه؟ همه روزهای خدا مثل هم است؛ کدام روز میتواند نو باشد؟ شرط دارد. روزی که در آن اتّفاق بزرگی افتاده باشد، نوروز است. روزی که شما در آن بتوانید اتّفاق بزرگی را محقَّق کنید، نوروزاست. ؛ بیانات مورخ (1373/01/01) 2. رهبر انقلاب در سخنانی این تطور معنایی را این چنین توضیح می دهند جشن های گوناگونی که قبل از اسلام بوده است – در خدمت حکومتهای استبدادی و سلطنتهای پوسیده دوران جاهلیت ایران بود! محتوای نوروز، محتوای مردمی و خدایی نبود؛ توجّه و ارادت به حضرت حق در آن نبود؛ جهات عاطفی و انسانی و مردمی در نوروز نبود! ملت ایران نوروز را نگه داشتند؛ اما محتوای آن را عوض کردند (1373/01/01). همچنین در توضیح دیگری درباره ی این تطور معنایی می گویند: ایرانیِ زیرکِ مسلمان، نوروز باستانی را با عقیده ی خود و به شکل دلخواه خود، تغییر داد؛ قالب نوروز و صورت نوروز را نگه داشت، محتوای آن را عوض کرد. نوروز باستانی، نوروز پادشاهان بود؛ فرصتی برای سلاطین و حکّام مستبد بود؛ برای اینکه شکوه خود و عظمت ظاهری خود را به رخ ملّتها بکشانند و بنشینند از آنها هدیه بپذیرند. حتّی در زمان بنی امیّه و بنی عبّاس که نوروز به دربارهای خلافت اموی و عبّاسی وارد شد، همان رفتار و سیره ی پادشاهان و کسرایان فارسی باستان در دربار آنها عمل میشد. امّا ایرانیِ مسلمان، این نظم را، این قالب را به نفع خود تغییر داد؛ اگرچه این تغییر به صورت دفعی انجام نگرفته است امّا شما امروز بعد از گذشتن قرنها، مشاهده میکنید که نوروز بهانه ای و وسیله ای است برای ارتباط قلبی میان مردم و میان مبدأ عظمت و عزّت، یعنی ذات مقدّس باری تعالی. در نوروز ایرانی، حقیقت نوروز یک حقیقت مردمی است؛ مردم به مناسبت نوروز با یکدگر با صفا و محبّت رفتار میکنند؛ به یکدیگر تبریک میگویند و هدیه میدهند. رسم و سنّت باستانی و پادشاهی، امروز بعد از گذشت سالها و قرنها، در نوروز وجود ندارد. بیانات مورخ (1394/01/01). 3. رهبر انقلاب بر این مسئله تأکید دارند که این جشن یک جشن ملی است؛ جزو اعیاد دینی نیست (1389/01/07) اما مورد تأیید دینی قرار گرفته است. 4. بیانات مورخ(1389/01/07). 5. رهبر انقلاب ضمن اشاره به معنایی که نظام های پادشاهی، شاهنشاهی، کسرایان به نوروز بخشیده اند ورود نوروز به دربار خلافت عباسی را نیز همراه با این معانی می دانند. (1394/01/01) ایشان این چنین تحلیل می کنند که نوروز قبل از اسلام، نوروز پادشاهان و سنتی پادشاهی شده بود. (1394/01/01) 6. رهبر انقلاب در یکی از سخنان شان می فرمایند: من مایلم جوانان عزیز، بخصوص فرزانگان، به این مطلب، درست توجّه کنند که اسلام در برخورد با پدیده هایی که از کشورها و از ملتهای دیگر، یا از دوره های قبل به آن رسیده است، یک برخورد حکمت آمیز و همراه با دقّت و نگاهی همه جانبه دارد. هر چیزی که قابل این است تا محتوای صحیح پیدا کند، اسلام آن را میگیرد، به آن جهت و محتوای صحیح میدهد و در دسترس مردم میگذارد. (1378/01/01) دعوت رهبر انقلاب از نخبگان برای توجه به موضوع مواجهه ی اسلام با پدیده های اجتماعی جالب توجه است. 7. رهبر انقلاب نوروز را فارغ از آن بُعد دینی که بعدها پیدا می کند، حامل ارزش های برجسته و ممتاز و حامل معانی برجسته می دانند. (1389/01/07) 8. رهبر انقلاب در تحلیلی دینی محاسبه شخصی و اجتماعی را از جمله وظایف آغاز سال بر می شمارند: یکی از وظایف اوّل سال این است که هر کسی به حالات و حساب خود – هم حساب شخصی، هم حساب عمومی، هم شخص، هم جماعت مثل یک ملت – رسیدگی کند. (4/1/1375) 9. آراستگی ظاهر از جمله آموزه هایی است که معنای اسلامی نوروز آن را تأیید و تجویز می کند؛ رهبر انقلاب می فرماید: مردم را توصیه می کند: اغتسل و البس و انظف ثیابک غسل کنید، خود را شستشو دهید و تمیزترین لباسها را – البته صحبتی از لباس نو نیست؛ صحبت از لباس تمیز است – بپوشید. (1/1/1378) 10. بیانات رهبر انقلاب در 7/1/1389. 11. رهبر انقلاب در شمار محسنات نوروز به این مطلب اشاره می کنند که مردم نوروز را بهانه ای برای زیارت اعتاب مقدّسه قرار می دهند . 1/1/1377 12. رهبر انقلاب در تحلیل نوروز به صله رحم و صله احباب اشاره می کنند به این سبب نوروز را یک سنت اجتماعی خوب می دادند. (1/1/1377) 13. حضرت آیت الله خامنه ای در تشریح دیدگاه اسلامی درباره ی اجزاء آیین نوروز، تأیید دیدار تازه کردن با طبیعت و نزدیکی به طبیعت می گویند: اسلام ... هیچ اشکالی نمی بیند که مردم – فرض بفرمایید – در مناسبتی از مناسبتهای عید، به فضای باز بروند، با سبزه و طبیعت و صحرا، دیداری تازه کنند، خود و طبیعت را با یکدیگر نزدیک کنند و لذّتِ صحیح و سالم ببرند. مانعی ندارد. (1/1/1378) 14. صحیفه امام ج 1 ص 157. 15. به عنوان نمونه ن. ک به صحیفه امام، ج 11 ص 504 و ج 19 ص 409. 16. به عنوان نمونه ن. ک به: صحیفه امام ج 4ص 251، ج 7 ص 55، ج 11 ص 504 و 531، ج 12 ص 383، ج 16ص 96، ج 18 ص 57، ج 19 ص 286 و 351 و 478. 17. به عنوان نمونه ن. ک به: صحیفه امام ج 9 ص 402. 18. برای نمونه ن. ک به: صحیفه امام، ج 10، ص130-131. 19. درباره ی این دیدگاه رهبر انقلاب می توان به مفهوم انقلاب مردم و استدلال انقلابِ مناسبات اجتماعی و اقتصادی، فرع بر انقلاب مردم است ، و مفهوم انقلاب روحی ( 1/12/1369) اشاره کرد. رهبر انقلاب اولویت و اهمیت این تحول روحی را برای بازتولید انقلاب اسلامی در در دوران پس جنگ خاطنشان می کنند (14/11/1370) و در تشریح مفهوم استعاری فتح الفتوح به مثابه محصول این انقلاب روحی، به عمق این مبنای اسلامی و الهی بسیار مستحکم این استدلال امام خمینی اشاره می کنند (10/10/1369) و حادثه ی انسانی بودن این فتح را مورد تأکید قرار می دهند (بیانات 26/7/1377) 20. در این زمینه می توان به این بیانات رهبر انقلاب اشاره کرد: اگر شما میخواهید روز اوّلِ فروردین را هم برای خودتان روز نو و نوروز قرار دهید، شرط دارد. شرطش این است که کاری کنید و حرکتی انجام دهید؛ حادثه ای بیافرینید. آن حادثه در کجاست؟ در درون خود شما! یا مقلّب القلوب والابصار. یا مدبّراللیل والنّهار. یا محوّل الحول والاحوال. حوّل حالنا الی احسن الحال اگر حال خود را عوض کردید، اگر توانستید گوهر انسانی خود را درخشانتر کنید، حقیقتاً برای شما نوروز است! اگر توانستید پیام انقلاب، پیام پیامبران، پیام امام بزرگوار و پیام خونهای مطهّرِ بهترین جوانان این ملت را – که در این راه ریخته شده است – به دل خودتان منتقل کنید، برای شما نوروز است. (1/1/1377) 21. تحلیل محتوای پیام های رهبر انقلاب از سال 1369 تا کنون مبین این مطلب است که پیام آغاز سال به مهم ترین مسأله /راهکارهای جامعه در هر دوره اشاره دارد. 22. اگر چه آیت الله خامنه ای از آغاز دوران رهبری در پیام نوروزی خودشان برخی از مضامین تأکید داشتند اما از سال 1378 که به مناسبت یکصدمین سال تولد امام خمینی به نام ایشان نام گذاری شد تا کنون، یک و نیم دهه است که سنت نامگذاری سال ها ادامه داشته است. 23. این مبحث در بحثی با عنوان نام گذاری به مثابه سیاست گذاری توضیح داده شده است. 24. سخنرانی نوروزی رهبر انقلاب در حرم امام رضا علیه السلام از سال 1382 تا کنون ادامه داشته است. 25. چندسالی است که برخی کاخ سفیدنشینان با جشن سال نوی ملتی همراهی می کنند که روزی می خواستند ریشه اش را بخشکاند. مردم آن پیام سال نو که از واشنگتن صادر می شود و آن سفره ی هفت سینی که در کاخ سفید پهن می شود را جدی نمی گیرند ولی بزک کنندگان با دست مایه قراردادن این قبیل رفتارها نوروز و هویت ایرانی را به مسلخ اربابان کدخدای جهانی می برند. 26. حضرت آیت الله خامنه ای ضمن ارائه ی یک استدلال عقلی درباره ی مواجهه اسلام با سنت هایی که جامعه ها یا تاریخ هایی غیر اسلامی برخاسته است(1/1/1378)؛ در میان مجموع روایت های نیروز ؛ تنها به قبول روایت معلّیبن خنیس از امام صادق علیه السلام را (به دلیل ثقه بودن راوی) تصریح دارند (23/1/1390) ولی در زمینه ی اعتبار مضمونی و استحکام اسنادی برخی دیگر از روایت ها توقف می کنند(17/1/1389) اگر چه به طور کل به وجود روایت های دیگر مؤید نوروز اشاره دارند. (7/1/1389) Let’s block ads! (Why?) منبع: 598 کد مطلب : سایر اخبار ...
سال 1394؛ سالِ برجام
در همین شهر (با عنوان لوزان 2) انجام گرفت. این شانزدهمین دور از گفت وگوهای هسته ای میان ایران و 1+5 به شمار می رفت که از پنجم فروردین (بیست و پنجم مارس 2015) آغاز شد تا اینکه شامگاه سیزدهم فروردین به انتشار بیانیه ای مشترک با عنوان بیانیه سوییس انجامید؛ بیانیه ای که نشان می داد ایران و غرب به تفاهم کلی و مجموعه ای از راه حل ها دست یافته اند و در سه ماه باقی مانده از ضرب الاجل تعیین شده باید در ...
اردوغان:یکی ازعاملان حادثه بروکسل را2015تحویل بلژیک دادیم!
آرمان پرس : به نقل از سی ان ان، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه گفت: ما در ژوئن 2015 در شهر غازی عینتاب یکی از عوامل حملات تروریستی روز گذشته بروکسل را دستگیر و از کشور اخراج کردیم. اردوغان به نام این مهاجم اشاره نکرد اما برخی رسانه ها اعلام کردند احتمالا منظور وی ابراهیم بکراوی یکی از دو برادر مظنون به انجام حملات تروریستی بلژیک است. در انفجارهای سه گانه تروریستی روز گذشته ...
عبدی: به احمدی نژاد اجازه بازگشت داده نمی شود
هفته نامه مثلث گفتگویی مفصل با عباس عبدی داشته که در ادامه می آید: در سال 92 و در حالی که کمتر از چند روز به انتخابات ریاست جمهوری زمان باقی مانده بود ما متوجه تغییر فضا شدیم. از همان زمان اندک قبل انتخابات برخی تحلیلگران گمانه زنی می کردند که آقای روحانی ممکن است رای بیاورد. در انتخابات اخیر هم برخی تحلیلگران از چرخش فضا و شرایط سیاسی آن هم چند روز مانده به انتخابات خبر می دادند. شما ...
اردوغان: بلژیک به هشدارهای ترکیه بی توجه بود
او را پس از آن آزاد کرده بودند. اردوغان ادامه داد: بلژیک نسبت به هشدارهای ترکیه در مورد فرد مورد نظر بی توجه بوده است. رئیس جمهور ترکیه افزود: ما همچنین در مورد یکی از عاملان حادثه بلژیک به دولت هلند نیز هشدار داده بودیم. در سه انفجار تروریستی روز گذشته (سه شنبه) بروکسل، پایتخت بلژیک و مقر اتحادیه اروپا، 34 نفر کشته و بیش از 175 تن دیگر زخمی شدند. ...
انتخابات ریاست جمهوری آمریکا چگونه برگزار می شود؟
الکترال را از مجموع 538 رای الکترال ایالت های آمریکا کسب کند ، رییس جمهور آمریکا می شود.. در آمریکا به رغم بسیاری از سیستم های دموکراتیک رای گیری بر مبنای ” کالج های انتخاباتی ” صورت می پذیرد. با توجه به وابستگی حزبی اعضای کالج های انتخاباتی نتیجه نهایی در واپسین ساعات روز رای گیری مشخص می شود ، چون طبیعتا انتخاب بر اساس لیست های حزبی است و هر نامزدی که بتواند بیشترین آرای الکترال ( حداقل 270 ...
مرگ؛ نتیجه بی توجهی به یک هشدار!
حادثه مجروح شدند. پس از وقوع این حادثه تروریستی که عامل آن عضوی از داعش معرفی شده، تدابیر امنیتی در این شهر گردشگری تشدید شده است. وزیر کشور ترکیه نیز اعلام کرد: در هفت استان این کشور، مقررات منع آمد و شد برقرار شده است. رجب طیب اردوغان - رییس جمهور ترکیه - نیز برای ایران و اسرائیل به خاطر مرگ شهروندان شان در این حادثه تروریستی، پیام تسلیت فرستاد و از مرگ اتباع آن ها اظهار ناراحتی کرد ...