سایر منابع:
سایر خبرها
خلخال دروازه طبیعت و گردشگری استان اردبیل + تصاویر
خانواده ها هدیه می کند. خواندن نماز در امامزاده عبدالله کلور و ادامه حرکت به طرف روستای گردشگری شال با باغات گیلاس و روستای تاریخی گیلوان بخش بعدی سفر را رقم می زند. روستای گیلوان و خانقاه گیلوان همان جایی بوده که خاستگاه گورستان قدیمی و تاریخی بیش از چهار هزار سال است و بعد از عبور از روستای گیلوان و در ارتفاعات خانقاه گیلوان منطقه راس سر میرزا قرار دارد که این منطقه به دلیل ...
کاری که در سینما کردم مهمتر از فیلمسازی است
ظالم باشد و این رسالت کسی است که مدعی هنر است و باید این حرفها را بزند. نه برای خوشایند ضدانقلاب و دشمن بلکه نقد درون گفتمانی است نه برای اقشار خاص و نه برای خوش آمدن مخاطب خارجی. بعد هم برای اینکه نشان دهد نگاه مصلحانه دارد، فیلم را در یک شهر فرضی روایت می کند مناسباتش هم فرضی است و این شهر ناکجاآبادی است که شاید متعلق به 10 سال بعد باشد. آسمانخراش ها یک نماد آینده نگرانه تری است نسبت به ...
چهره ها در شبکه های اجتماعی ویژه نوروز (2)
والیبالیست عزیز کشورمان با این پست اعلام کرد که عید را در ایران و پیش خانواده سپری خواهد کرد. روشنک گرامی تا دید هوای تهران صاف و سالم است دوربین خود را برداشت و به کوچه و خیابان زد. دَکَل های خندان! ذوق و شوق الهام حمیدی از خرید در بازار محلی. لاله اسکندری هم سال نو را تبریک گفت تا جای تبریک سال 95 در پست های اینستاگرامی اش خالی نباشد. سلفی ...
خاطره استاد از کنسرت اصفهان/ فرمان ورودی که تاریخی شد
مرد تمام نشدنی موسیقی ایران می ایستیم و در بهار 95 برای او که بهترین است تغظیم فرود آوریم. استاد در این روزهایی که خیلی ها به هر دلیلی دوست نداشتند بخشی از خاطرات شیرین دوران زندگی کاری خود را با اهالی رسانه ها در میان بگذارند مهربانانه از روزهای برگزاری کنسرت ارکستر موسیقی در باغ چهلستون اصفهان گفت که خواندنش خالی از لطف نیست . فرهاد فخرالدینی ضمن عرض تبریک سال نو به همه ...
مهمترین چهره های فرهنگی سال 94/ رامبد، سلحشور، حاتمی کیا و دیگران
سال 94 یک سال معمولی برای عرصه فرهنگ و هنر نبود؛ سالی پر از چالش های گوناگون که اتفاقات آن تقریبا همه افراد جامعه را با هر طرز فکری درگیر خود کرد؛ یکی از معدود سال هایی که اتفاقات مهم آن فقط به درگذشت چند شخصیت مهم خلاصه نمی شود. به گزارش میدان72 ، سال 94 یک سال معمولی برای عرصه فرهنگ و هنر نبود؛ سالی پر از چالش های گوناگون که اتفاقات آن تقریبا همه افراد جامعه را با هر طرز فکری درگیر خود کرد؛ یکی از معدود سال هایی که اتفاقات مهم آن فقط به درگذشت چند شخصیت مهم خلاصه نمی شود. اصلا امسال از همان شروع انگار قرار بود خاص باشد؛ در نوروز 94 مهران مدیری بالاخره پس از حرف و حدیث های فراوان با مجموعه تلویزیونی در حاشیه به جعبه جادویی آمد و توجه همه را بعد از مدت ها حضور کمرنگ در تلویزیون، به خود جلب کرد. این سریال که در ابتدا مخالفت های گسترده ای را از سوی برخی پزشکان بر انگیخت، در نهایت توانست با قاطعیت صدا و سیما از تلویزیون پخش شود. بعد از سریال مهران مدیری، الحق تاثیر رامبد جوان و رفیق عروسکی دوست داشتنی اش را نمی توان در عرصه فرهنگی کشور نادیده گرفت. هر چند فصل اول خندوانه از سال 93 توجه مردم را به خود جلب کرده بود اما می توان به جرات گفت که آغاز فصل دوم خندوانه در فروردین 94 با دعوت از شخصیت های جذاب و دوست داشتنی توانست جای بیشتری را بین مردم باز کنداین برنامه با آیتم های جدید و مسابقه های استندآپ کمدی جذاب خود توانست خاطبان زیادی را پای تلویزیون میخکوب کند و پای آنهایی را که به پخش تلویزیونی نرسیده بودند به سایت آپارات بگشاید! شهریور 94 سینمای ایران شاهد یکی از بزرگترین اتفاقات خود بود؛ فیلم محمد رسول الله(ص) مجید مجیدی که از سال 86 کار ساخت آن کلید خورده بود، در شهریور 94 برای اولین بار به اکران عمومی در آمد. اکران این فیلم در داخل با واکنش های متفاوتی روبه رو شد و در خارج نیز مفتی های عربستان سعودی و علمای دانشگاه الازهر که حتی فیلم را برای یک بار هم ندیده بودند، نسبت به آن مخالفت هایی را نشان دادند. این فیلم تقریبا سه ساعتی توانست در طول 12 هفته بیش از 14 میلیارد تومان فروش کند و رکورد پر فروش ترین فیلم تاریخ سینمای ایران را به خود اختصاص دهد. یکی از اتفاقات دیگر سال 94 که در ابتدا تصور مهم بودن آن نمی رفت، خبر ممنوع التصویری علی ضیا بود. این اتفاق که پس از شادی توهین آمیز علی ضیا نسبت به پرویز مظلومی در پی شهرآورد هشتاد و یکم تهران رقم خورد، در نهایت با وساطت مادر علی ضیا و دلجویی خود طی دیداری با پرویز مظلومی با خوبی و خوشی تمام شد و این مجری توانست در اول دی ماه طی برنامه ای تبویزیونی ویژه شب یلدا دوباره به کار خود بازگردد. بعد از علی ضیا حالا نوبت عمو فیتیله ای ها بود تا درب هتل فیتیله ای شان قفل شود و برای مدتی تصویرشان در تلویزیون ممنوع شود! محمد مسلمی، حمید گلی و علی فروتن در برنامه تلویزیونی خود که مثل همیشه در جال پخش بود، از قضا به تعریف داستان طنزی می پردازند که ناخواسته هموطنان ترک را نشانه می رود و رگه هایی از تمسخر این قوم شریف را در خود دارد. البته ترک های غیور هم با تجمعات پی در پی مراتب اعتراض خود را نسبت به این مسئله اعلام کردند و در نهایت با صلاحدید صدا و سیما این سه نفر برای مدتی از تلویزیون رفتند تا در اواخر امسال دوباره به فعالیت خود بازگردند. زمستان امسال اما شخصیتی از بین ما پر کشید که با رفتنش هم فضای رسانه را غمگین کرد و هم فضای محیط زیست را؛ محمدعلی اینانلو قدیمی ترین گزارشگر والیبال ایران و فعال رسانه ای محیط زیست که ماه ها در اثر یک ضایعه مغزی تحت درمان قرار داشت، در دی ماه 94 بر اثر ایست قلبی دارفانی را وداع گفت تا برای همیشه مردم در حسرت گزارش های دیدنی و صدای خاص و جذابش باقی بمانند. سالار عقیلی هم جزو شخصیت های عجیب سال بود که بعد از سال ها فعالیت در تلویزیون به یکباره سر از شبکه ماهواره ای من و تو در آورد! وی که برای اجرای یک کنسرت به لندن سفر کرده بود، در استودیوی شبکه من و تو حاضر شد و با مجریان آن به گفت و گو پرداخت. تا اینجای کار را البته می شد یک جورهایی هضم کرد؛ اما عجیب تر از همه عکس های یادگاری بود که این هنرمند محبوب در پشت صحنه با مجریان این شبکه ماهواره ای انداخت! این اتفاق که با جشنواره موسیقی فجر مصادف شده بود گمانه زنی ها برای ممنوعیت حضور وی در این جشنواره را بالا برد و حرف و حدیث های زیادی را درباره آینده کاری وی به دنبال داشت. اما در نهایت سالار عقیلی مصلحت را بر آن دید تا با یک عذرخواهی ساده نظر مسئولین وزارت ارشاد را جلب کند و دوباره فعالیت های هنری خود را همانند قبل ادامه دهد. از هرچه بگذریم سخن جشنواره فیلم فجر (بخوانید جشنواره مد و لباس فجر!) خوشتر است؛ فجر 94 یکی از ترین جشنواره های فجر تاریخ انقلاب بود که با درخشش کارگردانان و بازیگران مطرح زیادی همراه بود. این جشنواره اما با همه خوبی ها و محاسن خود رنگ چندانی از انقلاب و ارزش های انقلاب نداشت؛ اصلی ترین رنگ جشنواره همان رنگ قرمز فرشش بود که آن هم عاریتی از نمونه های مشابه فرنگی خود بود. جشنواره ای که با نام انقلاب برگزار شده بود، به مکانی برای تفاخر و تظاهر شو فشن ها تبدیل شده بود تا با پول بیت المال بر صاحبان اصلی بیت المال که همان مردمند، فخر بفروشند. این معضل اجتماعی تا آنجا غلیظ بود که حتی کارگردانان مطرحی مانند ابراهیم حاتمی کیا را هم به حاشیه برد. ابراهیم سینمای ایران برخلاف خیلی ها فرش قرمز را نپرستید و با شکستن بت سیمرغ های بلورین دروغین، تبر را به دوش بادیگارد انداخت تا باز هم مثل همیشه کسانی را که اندکی درد انقلاب و آرمان های انقلاب دارند، ناامید و تنها نگذارد. ابوالقاسم طالبی هم که همانند حاتمی کیا نتوانست با فضای نه چندان مطلوب جشنواره و داوری های معماگونه هیئت داوران فجر 94 ارتباط برقرار کند، فیلم یتیم خانه خود را از جشنواره بیرون کشید تا خارج از جشنواره و فقط یک بار، آن هم برای اصحاب رسانه و منتقدان به نمایش درآید و از این طریق اعتراض خود را به روند نامناسب جشنواره نشان داد. اسفند 94 با یک اتفاق غیر منتظره کام همه دردمندان سینمای ارزشی و سینمای دینی تلخ شد؛ مرد سلحشور سینمای ایران بعد از مدت ها تحمل درد و رنج و بیماری ریوی، سینمای ایران را ترک کرد تا به همگان بفهماند که دیگر کسی جز او نمی توانست از پس پروژه حضرت موسی برآید؛ خالق آثار ماندگاری چون مردان آنجلس و ایوب و یوسف پیامبر حالا نه زیر خروارها خاک، که در دل های تک تک مردم آرمیده است؛ مردی از میان ما رفت که هنر را برای هنر نمی خواست و در تمام لحظات بودنش سعی کرد این حقیقت را به همه بفهماند که هنر یک جامعه به میزانی با ارزش است که به حرف و درد و عقاید مردمش نزدیک باشد. امید که این راه بی راهرو نماند. منبع : دانشجو کد مطلب : سایر اخبار ...
خدمت جهادی در اولویت کار شهرداری در سال 95 است
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از اهواز نوین :سیدخلف موسوی شهردار کلان شهر اهواز درخصوص اقدامات شهرداری با آمدن بهار در همه نقاط شهر خود را نشان داده است اظهارکرد: تغییر در حال و احوال شهر از عزمی جدی برای خدمات رسانی به عموم شهروندان خبر می دهدلذاشهرداری اهواز در راستای آماده سازی جهت تامین نیازهای شهروندان و مهمانان نوروزی در آستانه سال نو باشعار خدمت جهادی ...
طبیعت تهران را در کدام بوستان ها باید دید؟
تهران واگذار شد تا به منظور استفاده عموم مردم از طبیعت زیبای آن آماده شود. پارک جنگلی یاس در تاریخ 13 فروردین ماه سال 94 همزمان با سیزده به در یا روز طبیعت، بعد از احداث زیر ساخت های اولیه لازم رسماً افتتاح شد و در اختیار عموم مردم شهر تهران قرار گرفت. علت نامگذاری این پارک به نام یاس همزمانی ایام فاطمیه با نوروز 1394 بود که بعد از ایام فاطمیه این پارک افتتاح شد. قبل از این برای این ...
روایت رضا صادقی از کاپشنی که مرتضی پاشایی رویش انداخت
رضا صادقی که این روزها برای برگزاری چند کنسرت در کشور آمریکا به سر می برد همزمان با ایام تعطیلات سال نو خاطره ای از یکی از نوروزهای خود را این گونه تعریف کرد: نوروز سال 93 بود که قرار شد برای ضبط کلیپ ویژه برنامه احسان علیخانی سر فیلمبرداری حاضر شویم و در روزی که هوا به شدت سرد بود، قرار تصویربرداری گذاشته بودیم و من به همراه دوستان دیگر و زنده یاد مرتضی پاشایی جمع شدیم. من لباس تابستانی پوشیده ...
آرزوی فیتیله ای ها برای سال 95
عموهای فیتیله ای ها پس از مدتی دوری از تلویزیون، بار دیگر نوروز 95 به این رسانه بازگشته اند تا این بار نه برای کودکان که برای خانواده ها برنامه داشته باشند. علی فروتن، محمد مسلمی و حمید گلی آرزو می کنند که سال جدید هیچ جنگی در دنیا رخ ندهد و هیچ کودکی در ساحل پیدا نشود. علی فروتن درباره حضور عموهای فیتیله ای در تلویزیون یادآور: ما 17 ساله بودیم که اولین برنامه مان را اجرا ...
عموهای فیتیله ای برای سال 95 چه آرزویی دارند؟
علی فروتن، محمد مسلمی و حمید گلی - معروف به عموهای فیتیله ای - پس از مدتی دوری از تلویزیون، بار دیگر نوروز 95 به این رسانه بازگشته اند تا این بار نه برای کودکان که برای خانواده ها برنامه داشته باشند. آنها آرزو می کنند که سال جدید هیچ جنگی در دنیا رخ ندهد و هیچ کودکی در ساحل پیدا نشود. به گزارش سرویس تلویزیون و رادیو ایسنا، علی فروتن درباره حضور عموهای فیتیله ای در تلویزیون ...
چرا علامه طباطبایی میهمان دعوت نمی کرد
آقای قدّوسی از این موضوع اطلاع نداشت . علامه با وجود کسالت قلبی و کسالت اعصاب و کهولت سن ّ فقط و فقط برای ِ حمایت از دین و نشر فرهنگ اسلام برای ملاقات و مصاحبه با مستشرق فرانسوی (دکتر کُرْبَن ُ) هر دو هفته یک بار با زحمت و تحمل رنج فراوان به تهران می رفتند و این رفت و آمد با ماشین عمومی مستلزم رنج های فراوان بود. /ف. ...
همایش فرهنگی هنری بختیاری برگزار شد
خوشی را برای شما آرزومندیم. آیت الله فرحانی عضو مجلس خبرگان رهبری با حضور در این همایش بعنوان داماد و خواهر زاده بختیاری و طایفه بهداروند ضمن تبریک به مناسبت سال نو و یادآوری افتخار تمام شیعه بودن بختیاری ،یاد و خاطره شهدای حرم و شهیدحرم مجید محمدی را گرامی داشتند. سردار سهراب گیلانی نماینده منتخب مردم شوشتر در مجلس نیز ضمن تبریک سال اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل، از حضور مهمانان ...
از عیدی بهتر برای کودکان چیست؟
در رده های مختلف سنی به جای پول دادن به عنوان عیدی چه گزینه های دیگری مناسب هستند می خواهیم شما را با انواع موارد مناسب در این زمینه اشاره کنیم. از قدیم رسم بوده که بزرگتر ها لای قرآن اسکناس نو می گذاشتند و در دید و بازدید های نوروزی این پول ها را به عنوان عیدی به بچه ها می دادند. رسم زیبایی است اما بسیار ها دوست ندارند به عنوان عیدی به بچه ها پول بدهند و هدیه را ترجیح می دهند. بچه های ...
معنای متفاوت نوروز از منظر رهبر انقلاب
به گزارش پایگاه 598 به نقل از پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب (Khamenei.ir)، مناسبات اسلام و ایران یکی از مهم ترین مسأله های هویتی یک و نیم سده ی اخیر جامعه ی ایرانی بوده است. معادله ای که از حدود نیم سده پیش با افزوده شدن متغیر انقلاب وجوه بدیع و متمایزی یافته است. معادله ای که حل آن ظرفیتی ذوابعاد [...] به گزارش پایگاه 598 به نقل از پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب (Khamenei.ir)، مناسبات اسلام و ایران یکی از مهم ترین مسأله های هویتی یک و نیم سده ی اخیر جامعه ی ایرانی بوده است. معادله ای که از حدود نیم سده پیش با افزوده شدن متغیر انقلاب وجوه بدیع و متمایزی یافته است. معادله ای که حل آن ظرفیتی ذوابعاد را در سطوح هویتی تثبیت می کند و عدم حل آن چندپارگی هویتی را در پی خواهد داشت. چیستی و تطور نوروز نوروز از جمله مضامینی است که طول سال هایی چند، دست مایه ی ارائه ی تحلیل های گوناگونی در سخنان رهبر انقلاب بوده است. عطف به خاستگاه و جایگاه حقیقی آیت الله خامنه ای در اندیشه ی اسلامی معاصر، ادبیاتی که از خلال این تحلیل ها فراهم آمده یک تجربه ی نظری بی بدیل است؛ چرا که در خصوص موضوع نوروز برای تفکر اجتهادی-اسلامی کمتر اندیشه ورزی شده است. با مروری گذرا بر بیانات آیت الله خامنه ای با دو سطح از تحلیل پیرامون نوروز مواجه می شویم. در سطح اول مسأله گونگی نوروز مطرح است. منظری که ایشان به تحلیل نوروز می گشاید، منتهی به نوزایی معنای نوروز می شود. در این سطح از تحلیل ایشان به فلسفه ی بودن و شدن نوروز می پردازند. چیستی نوروز یا روزِ نو را با استدلال هایی برخاسته از ادبیات روایی شرح می دهند 1 و بر این نکته تأکید دارند که نظم نوروز یک تطور معنایی داشته و از معنایی باستانی(سلطنتی و شاهنشاهی) به یک معنای مردمی- اسلامی رسیده است. 2 حسب تأکیدی که این تحلیل بر پرسش از چیستی فلسفی و چگونگی تاریخی این سنت دارد؛ نوروز از روزمرگی خارج شده و به یک ظرفیت انسانی و اجتماعی تبدیل می شود. بر این اساس نوروز فرصتی است برای ارزیابی و اندشیدن به خود انسانی و پیوستن به دیگری اجتماعی. سطوح معنایی نوروز سطح دوم تحلیلی که بر اساس بیانات آیت الله خامنه ای درباره ی نوروز قابل پیگیری است، در واقع نگره ای است پیرامون چیستی و چگونگی نوروز که در پاسخ به پرسش سطح اول تحلیل مطرح می شود. در تحلیل آیت الله خامنه ای نوروز دست کم حامل سه لایه ی معنایی است که در طول تاریخ بر نوروز و بریکدیگر مترتب شده است. سطح اول خاستگاه ملی این آیین است. اصل نوروز یک آورده ی دینی نبوده است. 3 انسان ایرانی و به تعبیر دقیق تر شرقی ، پیش از ظهور و شکل گیری دعوت اسلامی، نوروز را به عنوان مبدأ تاریخ خود قرار داده است. این برای ملت هایی که نوروز را مبدأ تاریخ قرار داده اند یک امتیاز است چرا که نوروز در ذات خود واجد و حامل معنا و ارزش های مهم انسانی است. 4 با این حال دشوار نیست که درک کنیم در جوامع پادشاهی وقت، نوورز به مثابه یک سنت/ نهاد اجتماعیِ پرنفوذ تا چه میزان متأثر قدرت های حاکم بوده است. حکومت های پی در پی شاهنشاهی به نوروز معنایی سلطنتی بخشیده بودند. 5 با این حال اسلام به مثابه جهان بینی و آیین جدید و مورد پذیرش مردم ایران، با این سنت اجتماعی برخورد حذفی ندارد 6 ، آن را به رسمیت می شناسد ولی در عین حال از زوائد حاصلِ سیطره ی نهاد سلطنت رهایی می بخشد و بر اساس ظرفیت های ذاتی آن 7 ، ارزش های متعالی و توحیدی را در چارچوب سنت نوروز بسط می بخشد. بنابراین لایه ی دیگر معنای نوروز کنونی، سطح معنوی- دینی آن است که با اسلامی شدن نوروز شکوفا می شود. بر وفق سطح اسلامی از معنای نوروز، این سنت در تمام ساحات چهارگانه ای که آموزه های ادیان تأیید، گسترش می یابد. وجه ی همت عملی و آموزه های نظری ادیان، و اسلام به عنوان اکمل ادیان، حول چهار محور اساسی ارتباط انسان قابل صورت بندی است. این سطوح چهارگانه عبارتند از رابطه ی انسان با خود ، خدا ، دیگری و طبیعت . همچنین محور سوم (رابطه با دیگری) در ضمن استدلال هایی مبسوط در حکمت عملی به دو سطح منزل(خانواده) و مدن(جامعه) تقسیم می شود. اسلام نوروز را در تمام این چهار یا پنج حوزه ی حیات انسانی تأیید می کند و یا معنا می بخشد. بر اساس سنت نوروز، روزگار نو با این موارد همراه است: توجه و رسیدگی مادی و معنوی به خود (محاسبه رفتارها 8 و آراستگی ظاهری 9 )، نیایش با خدا 10 و زیارت اولیاءالهی 11 ، ارتباط با دیگران خانوادگی (صله ارحام) ارتباط با دیگران اجتماعی (صله احباب) 12 و نزدیکی به طبیعت 13 . معنای نوروز با این گستره شامل تمامی این روابط می شود. نگاره شماره یک: اسلام سنت اجتماعی نوروز را نفی نمی کند؛ آن را از بند سلطنت رهایی بخشیده، به مردم بازمی گرداند و در تمام حوزه های چهارگانه ی مورد اهتمام ادیان تأیید کرده و معنایی جدید می بخشید. سطح دیگر اما دلالت های انقلابی است که نوروز در این نیم قرن اخیر به خود دیده است. آغاز این سطح از معنا هم زاد با انقلاب اسلامی بود؛ از نوروز 1342 و وقتی که سخنرانی حاج آقا روح الله در مسجد اعظم قم این گونه آغاز شد: امسال ما عید نداریم و این عید را عزای ملی اعلام می کنیم 14 . انقلاب در نسبت دادن معانی جدید به نوروز از متناقض ترین معنا شروع کرده بود؛ از عزا. بعدها که امام خمینی نسبت نوروز و انقلاب را بیشتر توضیح داد، مشخص شد این تلاقی فراتر از یک رخ داد اتفاقی، شامل یک هم سنخی معرفتی نیز می شود. یکی از مهم ترین خطوط نطق ها و نوشته های امام خمینی در سال های منتهی به پیروزی انقلاب و پس از آن، تأکید و تکرار بر چیستی انقلاب اسلامی بود. در این رابطه امام خمینی بر مفاهیمی همچون انقلاب باطنی 15 ، تحول درونی 16 ، انقلاب انسانی 17 و مانند این ها تأکید می کردند. ایشان این استدلال را پیش می کشیدند که ابتدا با یک انقلاب الهی در درون انسان ها، انسانی متمایزی خلق شده است؛ یک انسانِ انقلابی که موتور محرکه ی تاریخ انقلاب است و انقلابِ درون خود را در سطح اجتماعی نیزبازتولید می کند. نوروز هم برای امام خمینی ارجاع روشنی به این تصویر و تحلیل از انقلاب داشت: مقلب القلوب و الابصار آن اسم الهی بود که انقلاب اسلامی را ممکن ساخته بود؛ از این رو نوروز فرصت بازتولید این تحول به حساب می آمد. 18 این معنا از نوروز در سخنان رهبر انقلاب هم بسط و شرح ویژه ای یافته است. ایشان نیز در شرح و تداوم فکر امام خمینی انقلاب اسلامی را محصول تحول انسانی و درونی می دانند 19 و نوروز را فرصتی برای بازتولید تحول درونی 20 . در سطح دیگر اما بازتعریفی از مناسبت نوروز مطرح می شود که طی آن نوروز برای انسان هایی که سطوحی از این تحول درونی را تجربه کرده اند، به مثابه یک سنت اجتماعی- انقلابی مطرح می شود. این بازتعریف عمدتاً طی سه فرایند روی می دهد: پیام آغاز سال رهبر انقلاب به مثابه یک چارچوب و جهت گیری کلان برای حرکت انقلاب در سال جدید است. 21 سنت نامگذاری سال ها 22 که طی حدود دو دهه، تجربه ی جدیدی را در سیاست گذاری عمومی انقلاب اسلامی شکل داده است 23 و البته سنت سخنرانی آغاز سال نو در پایتخت معنوی ایران، بارگاه امام رضا (علیه السلام)؛ که بیش از یک دهه تداوم داشته است. 24 تحلیلی اجمالی از محتوای این سه حرکت نشان می دهد مهم ترین مسائل جاری انقلاب اسلامی و جهت گیری های کلی مرتبط با این مسأله ها، مهم ترین مضمون این سخنرانی را تشکیل می دهد. به این ترتیب نوروز فرصتی برای بازتولید انسان و جامعه ی انقلابی است و این معنای جدیدی است که سنت نوروز در ساحت انقلاب اسلامی ایران بدان دست یافته است. نگاره شماره دو: هسته ی معناییِ سنت نوروز در ساحت انقلاب اسلامی ایران فربه شده است و به ترتیب با سه لایه از دلالت های مفهومی ایرانی، اسلامی و انقلابی در بر گرفته می شود. بنابراین می توان گفت طی پنج دهه ی اخیر در ساحت انقلاب و با محوریت رهبران آن، نوروز از حالت یک سنت تکرار شونده فراتر رفته و موضوع اندیشه ورزی قرار گرفته است. توجه به چیستی و تطور نوروز، ظرفیت معنایی آن را فعال کرده است. در سایه ی این اندیشه ورزی ها معانی سنت نوروز فربه تر شده است به گونه ای که در حال حاضر می توان آن را حامل سه لایه ی ایرانی، اسلامی و انقلابی برای نوروز دانست. نوروز: تلاقی ایران، اسلام انقلاب با اشاراتی که پیرامون لایه ها، معانی و سطوح سنت نوروز در ساحت انقلاب اسلامی ایران آمد؛ می توانیم به سطح کلان تر تحلیل مسأله منتقل شویم. همانطور که در آغاز یادداشت اشاره شد در سطح کلان این بررسی در یک تحلیل هویتی، نوروز به مثابه یک نشانه/ الگو، در بازخوانی نسبت ایران ، اسلام و انقلاب لحاظ می شود. بیش از پنج دهه پیش هنوز انقلاب اسلامی در ایران تکوین نیافته بود که صحنه ی اجتماعی سیاسی ایران در یک جمع بندی نمادین از تجربه جمعی خود در تاریخ معاصر، واجد سه نیروی اجتماعی عمده بود. یک نیروی اجتماعی، متجددهایی بودند که اگر چه انقلابی بودند و بر انقلاب تأکید می کردند اما اسلامی و ایرانی نبودند. روشنفکران چپ گرا انقلاب را منهای اسلام و ایران می خواستند، از این رو هیچ ابایی نداشتند با برادر بزرگ تر شان همکاری کنند. بعدها انقلاب اسلامی و صدق مفهوم چپ امریکایی – که از جانب امام خمینی مطرح شد- نشان داد برادر بزرگتر این جماعت، نه شوروی که دیگری است. نیروی عمده ی دیگر اما متجددینی بودند که اگر چه ملی گرا بودند و بر ایران تأکید می کردند اما در عمل اجتماعی خود نه مسلم بودند و نه روش های انقلابی را بر مبارزات پارلمانتاریستی ترجیح می دادند. اگر چه بعدها تمسک منورالفکرهای راست گرا به استقلال و سپس آزادی، با انقلاب اول و دوم زیر سؤال رفت و بی بنیان شد. نیروی عمده ی سوم اما متحجرین بودند: مقدس مآبانی که اسلام را می خواستند اما نه به ایران و اوضاع آن می اندیشیدند و نه با انقلاب و روش های دگرگون ساز روی خوش نشان می دادند. بعدها هنگامی که صدق قدم انقلاب در دگرگونی وضعیت اسلام در جهان پدیدار شد، مدعای این مقدس مآبان نیز بیش از پیش بر باد رفت. نگاره شماره سه: انقلاب اسلامی ایران در زمانه ای متولد شد که تعارض اجتماعی میان امر ملی، امر انقلابی، امر اسلامی به اوج رسیده بود. انقلاب اسلامی ایران اما در برابر متجددان و متحجران ایستاد و در تعاطی میان اسلام، انقلاب و ایران، هویت جدیدی را بنیان گذاشت. هویت ما در تضاد و کشاکش میان متحجرین و متجددین به مهلکه افتاده بود و نوروز هم جزئی از این هویت بود. وقتی خرداد 1342، انقلاب اسلامی ایران در غربت و غیبت این سه نیروی اجتماعی عمده متولد شد حامل این استدلال ضمنی بود که ما هر سه ی این جریان اجتماعی نیستم ولی واجد تعریفی متعالی تر از ارزش هایی هستم که این سه جریان مدعی آن هستند: ایرانی بودیم، اسلامی شدیم و انقلابی هستیم. در ساحت انقلاب اسلامی ایران این سه مفهوم در یک تعاطی و داد و ستد، هویت ما را می سازند و این تعارض های ظاهری نه در ذات مفاهیم که محصول عدم صدق معرفتی و اجتماعی هوادان شان است. به همین دلیل انقلاب اسلامی ایران با روشنفکران به اصطلاح انقلابی بر سر مفهومی که داشتند و داشته ی مفهومی شان (انقلاب)، به خاطر نداشته هاشان (اسلام و ایران) درگیر می شد. انقلاب اسلامی ایران با منورالفکران به اصطلاح ملی و ایرانی، بر سر مفهومی که داشتند و داشته ی مفهومی شان (ایران یا ملیت) و به خاطر نداشته هاشان (اسلام و انقلاب) درگیر می شد و بالاخره انقلاب اسلامی ایران با مقدس مآبان به اصطلاح اسلامی بر سر مفهومی که داشتند (اسلام)، به خاطر نداشته هاشان (انقلاب و ایران) درگیر می شد. این چنین بود که هویت ما حاصل تعاطی این سه امر در یک تعریف متمایز بود، نه تعارض آن ها در تعریف موجود. سنت نوروز هم که جزئی از هویت ماست، در ساحت اندیشه ی انقلاب اسلامی ایران و رهبرانش واجد این سه معناست. سه معنایی که البته نقش های متمایزی در این نمایش آیینی بر عهده دارند؛ یکی محتواست (اسلام)؛ دیگری ظرف تحقق است (ایران) و دیگری جهت تحقق(انقلاب). نگاره شماره چهار: سنت نوروز در ساحت انقلاب اسلامی ایران حامل معنای متنوعی در سه لایه ی ایرانی، اسلامی و انقلابی شد. رهبر انقلاب اسلامی در تحلیل هایی که پیرامون نوروز دارند به این سه لایه و معنای هر یک اشاره کرده اند. چالش های هویت/ نوروز نوروز هم سرشت و هم سرنوشت هویت ماست. سنت نوروز منهای اسلام به مسلخ سرمایه داری جهانی و استکبار جهانی می رود. در این نگاه نوروز، هیچ تفاوتی با دیگر مناسبت های وارداتی ندارد چرا که صرفاً یک جشن مجمل و بازار مفصل است برای مصرف بیشتر کالای مصرفی و تجملی. اسلام نباشد نوروز را می توان در اتاق جنگ مدام علیه ملت ایران(کاخ سفید) جشن گرفت. 25 از سوی دیگر منهای ایران، مسلک متحجرانی است که در آن نیز نوروز نفی مذهبی می شود. آنانی که هر آن چه در نصوص دینی نیامده باشد را بدعت می شمارند؛ هر چند عقل و هم چنین نص آن را تأیید کرده باشد. 26 و بالاخره منهای انقلاب، نوروز می شود یک آیین فروافتاده در ورطه ی روزمرگی. یک سنت فردی و حداکثر قبیلگی، نه یک سنت اجتماعی، جامعه ساز و مرتبط با سرنوشت جامعه. نوروز هم سرنوشت هویت ماست؛ بدون تعاطی این سه معنای فطری که در ساحت انقلاب اسلامی ایران به هم پیوسته و نوروز را، ما را متولد کرده است، هم نوروز و هم اصل هویت ما در معرض چالش های جدی فوق قرار خواهد گرفت. نگاره شماره پنج: نوروزِ امروز، در ساحت انقلاب اسلامی ایران در بالندگی معنایی قرار دارد و دوران اوج خود را تجربه می کند. باقی اجزاء و نشانه های هویتی ما نیز وضعیتی مشابه دارد. در سطحی کلان تر می توان از تحلیل نوروز در ادبیات رهبر انقلاب، چگونگی مواجهه ی اسلامی- انقلابی با سنت های ملی را استنباط کرد. در نگرش رهبر انقلاب تکثر سه گانه در زمینه ی نوروز به وحدت می رسد و تعارض و نفی جای خود را به تعاطی و تکامل و گفتگو می دهد تا الگوی نمادین باشد برای درک هویت و حل مسائل اجتماعی ما. نظم نوروز در ساحت انقلاب اسلامی ایران این ظرفیت را دارد که برای ما روزی نو را رقم بزند. پی نوشت ها: 1. حضرت آیت الله خامنه ای این چنین استدالال می کنند: نوروز، یعنی روز نو. در روایات ما – بخصوص همان روایت معروفِ معلّیبن خنیس – به این نکته توجّه شده است... برداشت من از این روایت، این نیست. من این طور میفهمم که حضرت، روز نو را معنا میکنند. منظور این است: امروز را که مردم، نوروز گذاشته اند، یعنی روزِ نو! روزِ نو یعنی چه؟ همه روزهای خدا مثل هم است؛ کدام روز میتواند نو باشد؟ شرط دارد. روزی که در آن اتّفاق بزرگی افتاده باشد، نوروز است. روزی که شما در آن بتوانید اتّفاق بزرگی را محقَّق کنید، نوروزاست. ؛ بیانات مورخ (1373/01/01) 2. رهبر انقلاب در سخنانی این تطور معنایی را این چنین توضیح می دهند جشن های گوناگونی که قبل از اسلام بوده است – در خدمت حکومتهای استبدادی و سلطنتهای پوسیده دوران جاهلیت ایران بود! محتوای نوروز، محتوای مردمی و خدایی نبود؛ توجّه و ارادت به حضرت حق در آن نبود؛ جهات عاطفی و انسانی و مردمی در نوروز نبود! ملت ایران نوروز را نگه داشتند؛ اما محتوای آن را عوض کردند (1373/01/01). همچنین در توضیح دیگری درباره ی این تطور معنایی می گویند: ایرانیِ زیرکِ مسلمان، نوروز باستانی را با عقیده ی خود و به شکل دلخواه خود، تغییر داد؛ قالب نوروز و صورت نوروز را نگه داشت، محتوای آن را عوض کرد. نوروز باستانی، نوروز پادشاهان بود؛ فرصتی برای سلاطین و حکّام مستبد بود؛ برای اینکه شکوه خود و عظمت ظاهری خود را به رخ ملّتها بکشانند و بنشینند از آنها هدیه بپذیرند. حتّی در زمان بنی امیّه و بنی عبّاس که نوروز به دربارهای خلافت اموی و عبّاسی وارد شد، همان رفتار و سیره ی پادشاهان و کسرایان فارسی باستان در دربار آنها عمل میشد. امّا ایرانیِ مسلمان، این نظم را، این قالب را به نفع خود تغییر داد؛ اگرچه این تغییر به صورت دفعی انجام نگرفته است امّا شما امروز بعد از گذشتن قرنها، مشاهده میکنید که نوروز بهانه ای و وسیله ای است برای ارتباط قلبی میان مردم و میان مبدأ عظمت و عزّت، یعنی ذات مقدّس باری تعالی. در نوروز ایرانی، حقیقت نوروز یک حقیقت مردمی است؛ مردم به مناسبت نوروز با یکدگر با صفا و محبّت رفتار میکنند؛ به یکدیگر تبریک میگویند و هدیه میدهند. رسم و سنّت باستانی و پادشاهی، امروز بعد از گذشت سالها و قرنها، در نوروز وجود ندارد. بیانات مورخ (1394/01/01). 3. رهبر انقلاب بر این مسئله تأکید دارند که این جشن یک جشن ملی است؛ جزو اعیاد دینی نیست (1389/01/07) اما مورد تأیید دینی قرار گرفته است. 4. بیانات مورخ(1389/01/07). 5. رهبر انقلاب ضمن اشاره به معنایی که نظام های پادشاهی، شاهنشاهی، کسرایان به نوروز بخشیده اند ورود نوروز به دربار خلافت عباسی را نیز همراه با این معانی می دانند. (1394/01/01) ایشان این چنین تحلیل می کنند که نوروز قبل از اسلام، نوروز پادشاهان و سنتی پادشاهی شده بود. (1394/01/01) 6. رهبر انقلاب در یکی از سخنان شان می فرمایند: من مایلم جوانان عزیز، بخصوص فرزانگان، به این مطلب، درست توجّه کنند که اسلام در برخورد با پدیده هایی که از کشورها و از ملتهای دیگر، یا از دوره های قبل به آن رسیده است، یک برخورد حکمت آمیز و همراه با دقّت و نگاهی همه جانبه دارد. هر چیزی که قابل این است تا محتوای صحیح پیدا کند، اسلام آن را میگیرد، به آن جهت و محتوای صحیح میدهد و در دسترس مردم میگذارد. (1378/01/01) دعوت رهبر انقلاب از نخبگان برای توجه به موضوع مواجهه ی اسلام با پدیده های اجتماعی جالب توجه است. 7. رهبر انقلاب نوروز را فارغ از آن بُعد دینی که بعدها پیدا می کند، حامل ارزش های برجسته و ممتاز و حامل معانی برجسته می دانند. (1389/01/07) 8. رهبر انقلاب در تحلیلی دینی محاسبه شخصی و اجتماعی را از جمله وظایف آغاز سال بر می شمارند: یکی از وظایف اوّل سال این است که هر کسی به حالات و حساب خود – هم حساب شخصی، هم حساب عمومی، هم شخص، هم جماعت مثل یک ملت – رسیدگی کند. (4/1/1375) 9. آراستگی ظاهر از جمله آموزه هایی است که معنای اسلامی نوروز آن را تأیید و تجویز می کند؛ رهبر انقلاب می فرماید: مردم را توصیه می کند: اغتسل و البس و انظف ثیابک غسل کنید، خود را شستشو دهید و تمیزترین لباسها را – البته صحبتی از لباس نو نیست؛ صحبت از لباس تمیز است – بپوشید. (1/1/1378) 10. بیانات رهبر انقلاب در 7/1/1389. 11. رهبر انقلاب در شمار محسنات نوروز به این مطلب اشاره می کنند که مردم نوروز را بهانه ای برای زیارت اعتاب مقدّسه قرار می دهند . 1/1/1377 12. رهبر انقلاب در تحلیل نوروز به صله رحم و صله احباب اشاره می کنند به این سبب نوروز را یک سنت اجتماعی خوب می دادند. (1/1/1377) 13. حضرت آیت الله خامنه ای در تشریح دیدگاه اسلامی درباره ی اجزاء آیین نوروز، تأیید دیدار تازه کردن با طبیعت و نزدیکی به طبیعت می گویند: اسلام ... هیچ اشکالی نمی بیند که مردم – فرض بفرمایید – در مناسبتی از مناسبتهای عید، به فضای باز بروند، با سبزه و طبیعت و صحرا، دیداری تازه کنند، خود و طبیعت را با یکدیگر نزدیک کنند و لذّتِ صحیح و سالم ببرند. مانعی ندارد. (1/1/1378) 14. صحیفه امام ج 1 ص 157. 15. به عنوان نمونه ن. ک به صحیفه امام، ج 11 ص 504 و ج 19 ص 409. 16. به عنوان نمونه ن. ک به: صحیفه امام ج 4ص 251، ج 7 ص 55، ج 11 ص 504 و 531، ج 12 ص 383، ج 16ص 96، ج 18 ص 57، ج 19 ص 286 و 351 و 478. 17. به عنوان نمونه ن. ک به: صحیفه امام ج 9 ص 402. 18. برای نمونه ن. ک به: صحیفه امام، ج 10، ص130-131. 19. درباره ی این دیدگاه رهبر انقلاب می توان به مفهوم انقلاب مردم و استدلال انقلابِ مناسبات اجتماعی و اقتصادی، فرع بر انقلاب مردم است ، و مفهوم انقلاب روحی ( 1/12/1369) اشاره کرد. رهبر انقلاب اولویت و اهمیت این تحول روحی را برای بازتولید انقلاب اسلامی در در دوران پس جنگ خاطنشان می کنند (14/11/1370) و در تشریح مفهوم استعاری فتح الفتوح به مثابه محصول این انقلاب روحی، به عمق این مبنای اسلامی و الهی بسیار مستحکم این استدلال امام خمینی اشاره می کنند (10/10/1369) و حادثه ی انسانی بودن این فتح را مورد تأکید قرار می دهند (بیانات 26/7/1377) 20. در این زمینه می توان به این بیانات رهبر انقلاب اشاره کرد: اگر شما میخواهید روز اوّلِ فروردین را هم برای خودتان روز نو و نوروز قرار دهید، شرط دارد. شرطش این است که کاری کنید و حرکتی انجام دهید؛ حادثه ای بیافرینید. آن حادثه در کجاست؟ در درون خود شما! یا مقلّب القلوب والابصار. یا مدبّراللیل والنّهار. یا محوّل الحول والاحوال. حوّل حالنا الی احسن الحال اگر حال خود را عوض کردید، اگر توانستید گوهر انسانی خود را درخشانتر کنید، حقیقتاً برای شما نوروز است! اگر توانستید پیام انقلاب، پیام پیامبران، پیام امام بزرگوار و پیام خونهای مطهّرِ بهترین جوانان این ملت را – که در این راه ریخته شده است – به دل خودتان منتقل کنید، برای شما نوروز است. (1/1/1377) 21. تحلیل محتوای پیام های رهبر انقلاب از سال 1369 تا کنون مبین این مطلب است که پیام آغاز سال به مهم ترین مسأله /راهکارهای جامعه در هر دوره اشاره دارد. 22. اگر چه آیت الله خامنه ای از آغاز دوران رهبری در پیام نوروزی خودشان برخی از مضامین تأکید داشتند اما از سال 1378 که به مناسبت یکصدمین سال تولد امام خمینی به نام ایشان نام گذاری شد تا کنون، یک و نیم دهه است که سنت نامگذاری سال ها ادامه داشته است. 23. این مبحث در بحثی با عنوان نام گذاری به مثابه سیاست گذاری توضیح داده شده است. 24. سخنرانی نوروزی رهبر انقلاب در حرم امام رضا علیه السلام از سال 1382 تا کنون ادامه داشته است. 25. چندسالی است که برخی کاخ سفیدنشینان با جشن سال نوی ملتی همراهی می کنند که روزی می خواستند ریشه اش را بخشکاند. مردم آن پیام سال نو که از واشنگتن صادر می شود و آن سفره ی هفت سینی که در کاخ سفید پهن می شود را جدی نمی گیرند ولی بزک کنندگان با دست مایه قراردادن این قبیل رفتارها نوروز و هویت ایرانی را به مسلخ اربابان کدخدای جهانی می برند. 26. حضرت آیت الله خامنه ای ضمن ارائه ی یک استدلال عقلی درباره ی مواجهه اسلام با سنت هایی که جامعه ها یا تاریخ هایی غیر اسلامی برخاسته است(1/1/1378)؛ در میان مجموع روایت های نیروز ؛ تنها به قبول روایت معلّیبن خنیس از امام صادق علیه السلام را (به دلیل ثقه بودن راوی) تصریح دارند (23/1/1390) ولی در زمینه ی اعتبار مضمونی و استحکام اسنادی برخی دیگر از روایت ها توقف می کنند(17/1/1389) اگر چه به طور کل به وجود روایت های دیگر مؤید نوروز اشاره دارند. (7/1/1389) Let’s block ads! (Why?) منبع: 598 کد مطلب : سایر اخبار ...
لزوم ارائه راهکار در مورد پرداخت عوارض آزادراه تهران شمال توسط بومیان منطقه
به گزارش تابناک مازندران، قاسم احمدی لاشکی در نخستین جلسه شورای اداری این شهرستان با اشاره به شعار سال تعیین شده از سوی مقام معظم رهبری اظهار کرد: واژه اقتصاد مقاومتی که چند سال پیش از سوی مقام معظم رهبری پیشنهاد شده بود برای مدیران بیگانه نیست، چرا که برخی آن را به ریاضت و تحمل فشارهای اقتصادی تشبیه کرده و برخی نیز از آن به درست عمل کردن و به اندازه مصرف کردن و برنامه ریزی برای آینده تعبیر کردند ...
چشم ها را باید شست؛ همسران را جور دیگر باید دید!
به گزارش صاحب نیوز به نقل از سلامت نا ؛ ایرانیان سعی می کنند در حالی به استقبال سال نو بروند که خود و خانه شان را از آلودگی ها پاک کرده اند. اما برای داشتن سالی پر بار، باید در خیال از جنبه های فردی و اجتماعی مان تجدید نظر کنیم، گذشته ها را بتکانیم و برای آینده از نو بسازیم. سعی کنید از همین روزهای ابتدایی بهار مراقب شادی اهل خانه باشید و تصمیم بگیرید، در این نوروز بیشتر مراقب گفتار و ...
عبدی: به احمدی نژاد اجازه بازگشت داده نمی شود
و اصلاح طلبان است. یعنی در یک بخشی از جامعه شهری، شکاف اقتصادی و طبقاتی که زیاد شده، یک حالت به نسبت دوقطبی شکل گرفه است. این قطبیت وقتی از بین می رود که رشد اقتصادی جدی را شاهد باشیم. تا وقتی نتوانیم چنین رشدی را تجربه کنیم که طبقات پایین تر اشتغال پیدا کنند، این دوقطبی کماکان وجود دارد. اما تجربه دوره احمدی نژاد تجربه تلخی هم برای بخش هایی از همان فرودست هاست. مثلا در مورد سال 92 ...
پیام آورانِ شاد نوروزی در برج آزادی
کدام از آن ها که اشعار و آهنگ متفاوت ولی با مضمون نزدیک بهم مانند اتحاد، همبستگی و شادی دارند را خوانده و اجرا می کنیم. او در توضیح موضوع این نمایش که نوعی سیاه بازی به حساب می آید، گفت: در گذشته بسیار دور، که همه ماه های سال 30 روز حساب می شده، مردم در پنج روزی که در آخر سال اضافه می آمده، به جشن و سرور برای سال جدید می پرداختند. یکی از رسوم این جشن ها، انتخاب یکی از پیام آوران نوروز ...
انسان محور اصلی نوروز ایرانی است
محاسبات نجومی، آغاز سال در نقطه اعتدال ربیعی قرار گرفت که برای همیشه ثابت ماند. به همین دلیل در سراسر جهان چنین جشنی با این سازوکار وجود ندارد. نام جلالی که با جلال الدین ملک شاه سلجوقی پیوند دارد در شعرهای بسیاری آمده است از جمله: اول اردیبهشت ماه جلالی بلبل گوینده بر منابر قضبان... و یا: ز خطّت صد جمال دیگر افزود که عمرت باد صد سال جلالی در آئین های نوروز ...
هنر واقعی را در این موزه ببینید+تصاویر
آشامیدنی ها همچون نوشابه، دوغ، آب میوه و ... به وجد آمده و شگفت زده می شوید. در این موزه 10 هزار نوع خوراکی و نوشیدنی به چشم می خورد که بنا به گفته استاد، پنج هزار مورد از این خوراکی ها به تنوع غذایی مردم آذربایجان و ایران پرداخته است. 15 نوع از انواع کوفته تبریزی که قدمت آن از 500 سال پیش تا 150 سال پیش بوده و کوفته هایی که امروزه خانم ها در منزل می پزند در این موزه خود آرایی می کند ...
قم با نصب المانهای بومی به استقبال بهار رفته است
های تبلیغاتی شهرداری اجرایی می شود. وزیری راد با اشاره به اجرای المان های متناسب با ایام نوروز در سطح شهر افزود: در آستانه سال جدید المان هفت سین شهدا در گلزار شهدای علی بن جعفر نصب شد که با اقبال فوق العاده چشمگیری روبرو شده است. ایشان نصب المان انتزاعی ماهی در میدان 72 تن، حول حالنا در مقابل ساختمان شهرداری مرکز و المان کوچ بهاری پرندگان در سه راه خورشید را مورد توجه قرار ...
شیطان پشت پرده انیمیشن های والت دیزنی با کودکان مان چه می کند؟
فیلمسازی بود که به جرم آزار جنسی کودکان دستگیر و به سه سال زندان محکوم شده بود. سالوا هنگام ساخت فیلم خانه دلقک یکی از بازیگران این فیلم که کودک 12 ساله ای بود را به شدت مورد آزار جنسی قرار می دهد و از این صحنه های فیلمبرداری می کند. زمانی که خبر ساخت فیلم پودر توسط ویکتور سالوا منتشر شد، حتی تعدادی از نیروهای پلیس که به نوعی در حل پرونده او دخیل بودند ضمن اعتراض ابراز داشتند که از ...
بازخوانی نامه دوم رهبر انقلاب خطاب به جوانان غربی
دارم که تنها شما جوانهایید که با درس گرفتن از ناملایمات امروز، قادر خواهید بود راه هایی نو برای ساخت آینده بیابید و سدّ بیراهه هایی شوید که غرب را به نقطه ی کنونی رسانده است. درست است که امروز تروریسم درد مشترک ما و شما است، امّا لازم است بدانید که ناامنی و اضطرابی که در حوادث اخیر تجربه کردید، با رنجی که مردم عراق، یمن، سوریه، و افغانستان طیّ سالهای متمادی تحمّل کرده اند دو تفاوت عمده ...
درس های استاد
تفکر انسان هم لباس زیبا به تن کند . اینها را استاد حسین علیزاده، چند سال قبل و در ایام نوروز گفته و در ادامه به مردم که نه، به مسئولان و سیاست گذاران کلان فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی که نقش مهمی در تصمیم گیری های اجتماع دارند توصیه کرده بود: لباس زیبای تفکر نو را همزمان با نو شدن طبیعت به تن کنند . امسال، وقتی استاد رجعت به خویش می کند تا ببیند در رابطه با اتفاق هایی که در ...
این 10 فیلم مدیون بازیگران خود هستند
خوب و قابل قبول بازیگران شان توانسته اند به فیلمی جذاب و دیدنی تبدیل شوند. 1- مرگ از خستگی زیاد ریچارد ویدمارک در فبلم مدیگان نقش یک پلیس وظیفه شناس را به خوبی القا کرده است. فیلم مدیگان شرح از پاافتادگی و فرسودگی یک پلیس در تعقیب یک خلافکار است. یک فیلم پرحادثه و خوش ساخت که دان سیگل آن را در سال 1968 ساخت؛ سیگل فقید با ارائه کاراکتر مدیگان ، بخش جذاب و کم تردیده ...
آغاز سال 95 با اجرای طرح اندیشه ایران شهر
مربوط دانست و گفت: در گذشته ما ایرانیان در سرما و گرما از امکانات طبیعی زیرزمینی استفاده می کردیم تا بتوانیم انرژی کمتری مصرف کنیم اما امروزه به دلیل اتکا به انرژی برق، تمام سیستم زیرزمینی از نظام ساخت وساز ملی ما حذف شده است و سرما و گرمای مورد نیاز را فقط با انرژی برق تأمین می کنیم که نتیجه این عمل، همین گرفتاری هایی است که در زندگی امروز با آن مواجهیم. وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: یکی ...
دانستی های جذاب از کشورهای میزبان نوروز
آرمان پرس : نوروز نخستین روز سال خورشیدی ایرانی برابر با اول فروردین ، آغاز سال نو و یکی از کهن ترین جشن های به جا مانده از دوران ایران باستان است. در مورد زمان پیدایش نوروز پژوهش های بسیاری صورت گرفته و از اسناد باقیمانده، عمر آن را با پیشینه اقوام آریایی مرتبط دانسته اند اما آنچه مشخص است برگزاری جشن های نوروزی به 538 سال قبل از میلاد در ایران باستان بازمی گردد. البته در شاهنامه، از نشستن جم ...
بسته کتاب نوروزی 5 فروردین 95
...> بخش هایی از کتاب را می توانید در این لینک بخوانید. راز کانال کمیل لطفاً شعار نده! شاید خیلی از افراد در مقابل کسانی که از روزهای سخت دفاع مقدس و روحیه ایثار و از خودگذشتگی رزمندگان کشورمان صحبت می کنند، چنین واکنشی نشان دهند. واکنشی که در بسیاری از موارد به خاطر ضعف ما در روایت حوادث و اتفاقات آن روزهاست و گاهی از موارد به خاطر عدم اخلاص فردی است که آن حوادث از زبان او نقل ...
درخشش کوچه نوازان در برج میلاد
برج میلاد تهران پیش تر از اجرای برنامه های موسیقایی در برج میلاد خبر داده بود که در ایام نوروز به مدت چهار شب کنسرت موسیقی برگزار می شود. علیرضا شریفی برگزاری کنسرت مازیار فلاحی، گروه دنگ شو و دو کنسرت دیگر را از جمله این برنامه ها عنوان کرده بود. به گفته مدیر عامل برج میلاد برگزاری این کنسرت ها در ایام نوروز به دلیل کمبود فضای کنسرت است که در تعطیلات سال نو، محلی برای اجرای برنامه ...
توجه به تولید داخل سرلوحه کار مدیران قرار گیرد
به گزارش تابناک مازندرن، محمد ناصر زندی در نخستین جلسه شورای اداری این شهرستان از افزایش سه درصدی حضور مسافران و گردشگران نوروزی تاکنون در چالوس خبر داد و اظهار کرد: برگزاری جلسه شورای اداری در نخستین روز کاری سال با هدف تسریع در فعالیت های اجرایی شهرستان و خدمت رسانی مطلوب به مردم و شهروندان برگزار شد. وی با تاکید بر اینکه همزمان با نو شدن طبیعت باید افکار و اندیشه های نو را به کار ...