سایر منابع:
سایر خبرها
کاری که در سینما کردم مهمتر از فیلمسازی است
تقریبا در این حوزه وارد نشده اند! – معمولا فقط هم طیف نیست، خیلی ها بلدند فیلمی بسازند که خوشایند مسئولین باشد. درمورد شهدا، جنگ، انقلاب فیلم خنثی بسازند که تنها روایت تاریخی دارد. در مورد دین هم همینطور است. حتی اگر قرار باشد زمانی به دین بپردازم، آقایان ترجیح می دهند به دین فردی بپردازند. روحانی که خودش زندگی می کند و سرش در لاک خودش است و خودش می خواهد آدم خوبی باشد. یا نگاه منتقدانه ...
بهره برداری از محل اسکان دائمی ستاد راهیان نور قزوین در کربلای ایران
بیان کرد: حضور قشرهای مختلف در کاروان راهیان نور موجب سرافرازی این نظام و انقلاب بوده و امروز نیز وظیفه ما است تا دستاوردهای شهدا را به نسل های آینده منتقل کنیم تا راه شهدا همواره ادامه داشته باشد. برزگری گفت: حوزه مقاومت بسیج امام خامنه ای قزوین امسال 90 نفر را به مناطق عملیاتی جنوب اعزام کرده است. انتهای پیام/2667/ط10/ ...
دلم می سوزد که مردم در انتظار ساخت بیمارستان هسته ای کیش هستند
تشخیص مصلحت نظام با تأکید بر نقش تحصیل بر رشد علمی و اجتماعی و فرهنگی خانواده ها، گفت: خدا را شکر می کنیم که امام عزیز با یک میلیون با برکت، راه را باز کردند و امروز بزرگترین دانشگاه حضوری دنیاست. وی درباره گستردگی حضور واحدهای دانشگاه آزاد در سراسر کشور تأکید کرد: روحانی اخیراً در شورایعالی انقلاب فرهنگی آمایش سرزمینی دانشگاه های کشور را مطرح کردند و برای این کار 10 نفر رأی دادند که ...
راهیان نور نشان دهنده پیوند نسل ها در کشور است
...> سخنگوی دولت سابق همچنین در خصوص حضور رئیس جمهور سابق در مناطق عملیاتی که امروز در شلمچه انجام شد نیز گفت: محمود احمدی نژاد از زمان پایان جنگ همواره در مناطق عملیاتی و یادمان های دفاع مقدس حضور پیدا کرده است. استقبال امروز در واقع استقبال از فرهنگ شهدا است و در واقع هدف حضور احمدی نژاد نیز همین توجه ویژه داشتن به فرهنگ شهدا و آرمان های انقلاب است. ...
حضور در مناطق جنگی موجب تقویت روحیه جهادی جوانان می شود
صیانت از اسلام و انقلاب تا پای جان ایستادگی کردند و جز برگزیدگان پروردگار متعال شدند. وی ادامه داد: قطعأ حضور جوانان و نوجوانان در فضاهای معنوی عملیاتی موجب اعتلای فرهنگ انقلابی و اسلامی آن ها خواهد شد و روحیه جهادی را در آن ها دوچندان خواهد کرد. استاد حوزه علمیه اذعان داشت: بصیرت افزایی از دیگر آثار و برکات راهیان نور است که با اندکی تأمل و تفکر متوجه نفوذ و نقشه های دشمنان و ...
نباید میراث شهدا را نگاه بی جهت به مسائل فرهنگی از بین برد
دارد در برابر جهانیان خودنمایی می کند نباید با عشوه با دشمنان برخورد کرد. شروع این نظام و انقلاب با شهدا و امثال شهید محمدی زاده ها بوده پس نباید ادامه این راه به شکل دیگری باشد. وی گفت: چشم پاکی و تقوای رزمندگان میراثی بود که از خانواده های خود برده بودند بنابراین نباید این میراث را با هرزگی و نگاه بی جهت به مسائل فرهنگی از بین برد و تغییر داد. امتداد راه شهیدان باید به همان صورتی باشد که ...
بازدید جانشین ناحیه مقاومت حضرت روح الله از خانواده شهدا
معظم رهبری نامگذاری کردند ، اظهار داشت : اقتصاد مقاومتی راه درمان اقتصاد کشور است و مقام معظم رهبری به زیبایی تعبیری درستی از اقتصاد مقاومتی فرموده اند . وی همچنین در ادامه به توضیحاتی در خصوص اقتثاد مقاومتی پرداخت و تصریح کرد : اقتصاد مقاومتی معنایش این است که ما یک اقتصادی داشته باشیم که هم روند روبه رشد اقتصادی در کشور محفوظ بماند، هم آسیب پذیریش کاهش پیدا کند، یعنی وضع اقتصادی کشور و نظام ...
گمانه زنی درباره آغاز فاز تازه تنش میان تهران و حماس
این حال، "سالم" یکی از مقام های ارشد هیئت مدیره آن انجمن در بیانیه ای که در 12 مارس صادر کرد تصمیم اخیر دولت حماس برای تعطیلی آن نهاد خیریه را فاقد توجیه قانونی خواند. او اظهار کرده است که این نهاد در سال 2004 میلادی و پیش از کنترل غزه توسط حماس در سال 2007 میلادی تاسیس شده بود". این سایت اشاره می کند که آن موسسه خیریه به لطف کمک های مالی و حمایت های کمیته امداد امام خمینی (ره) سرپا ...
تاثیرگذارترین کارفرهنگی برای نوجوانان در راهیان نور/ بچه هایی که جنگ را مدیریت می کنند
نمی کند حتی خبرنگار بودن ما هم شرط حضور در هر مکانی را نمی دهد و من هم اصراری بر راضی کردن آنها ندارم. از میانه راه برمی گردیم با حسرت این که چرا آثاری از این دست برد تبلیغاتی ندارد و اگر مورد حمایت مالی بیشتری قرار بگیرند می توانند بهتر ازاین عمل کنند. سنگر آسمانی با موضوع فتح تل آویو در منطقه فکه در حال برگزاری است. اگر والدین بچه هایشان را از این نمایش محروم کنند لحظات خاطره انگیزی را از آنها دریغ کرده اند. سنگر آسمانی کاری از موسسه فرهنگی بنون است که برای ششمین سال متوالی اجرا می شود. این نمایش تا پایان حضور زائران راهیان نور در شلمچه و فکه در حال اجرا است. ...
شهید 17 ساله ای که به مبارزه با تفکیری ها رفت تا از حرم آل الله دفاع کند
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از شیرازه ، آن روزی که امام خمینی از فرزندانش در گهواره ها سخن می گفت هیچ کس باورش نمی شد که در آینده جوانانی در کشورمان، انقلاب اسلامی را رقم زنند و بعد از آن در دوران دفاع مقدس فرزندان روح الله در کشور های مختلف از جمله افغانستان به کمک برادران ایرانی خود بیایند و در جبهه حق علیه باطل شرکت کنند. ...
روایت تازه از پشیمانی خلخالی/ رأی آیت الله جنتی پاک بود/ سیگاری که ولایتی برای قطعنامه کشید!/ پیگیری ...
با هیچ سیل و طوفان و زلزله ای خراب نمیشه... فقط قلب مردمه، قلب مردم، مردم و مردم. خوشا به حال اون کسانی که لایق قلب مردمن و به اونجا تعلق دارن. خلخالی از احکام اعدامی که داده بود پیشمان بود امام خمینی خودشان خیلی موافق این حکم ها و اعدام ها نبودند از طرف دیگر منتظر بودند که کارها هم پیش بروند که انقلاب شکست نخورد. در واقع گاهی اوقات ناچار بودند که برخی افراد را اعدام کنند که ...
معجزه رسانه ای شهدا در سرزمین نور
که خود به همراه تیم کاری اش پیام رسانان سرزمین های نور هستند از ارتباط دلی اش با شهدا می گوید و کمک های غیبی که از ناحیه آن ها به داد تیم برنامه ساز در زمان بروز مشکلات فنی ارسال تصویر و صدا رسیده است. دقاقیقی را با او به گفتگو نشستیم و درباره برنامه های راهیان نور 95 از جاشیه تا متن با وی صمیمانه صحبت کردیم. تسنیم: چه مدت در مناطق عملیاتی دفاع مقدس حضور داشتید؟ ما از 21 اسفند ...
نگاهی به یادمان های دفاع مقدس در استان کرمانشاه/ از مرصادی که چشم فتنه نفاق در آن کور شد تا بیمارستانی ...
، سرهنگ پاسدار علی احمدپور در گفتگو با الوند خبر اظهار داشت: شهرستان مرزی قصرشیرین دارای چندین یادمان دفاع مقدس و منطقه عملیاتی است که همه ساله پذیرای خیل عظیمی از کاروان های راهیان نور از سراسر کشور، خانواده های شهدا و رزمندگان اسلام است. فرمانده سپاه قصرشیرین تاکید کرد: یکی از راه هایی که می توان نسل جوان را با ارزش های دفاع مقدس آشنا کرد بازدید آنها از مناطق عملیاتی کشور در قالب کاروان ...
چند خبر کوتاه از سازمان اوقاف و امور خیریه
لرستان همچنین با اشاره به برپایی نماز جماعت در بقاع متبرکه افزود: انقلاب ما، انقلاب حسینی و برگزاری نماز جماعت در بقاع متبرکه مایه رحمت و برکت شده و به طور قطع این عمل موجب تشویق و ترغیب مردم به سمت نماز خواهد شد. 29 امامزاده درخراسان شمالی پذیرای گردشگران نوروزی حجت الاسلام سیف الله سهرابی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان خراسان شمالی، از برگزاری طرح ملی آرامش بهاری در ...
معنای متفاوت نوروز از منظر رهبر انقلاب
به گزارش پایگاه 598 به نقل از پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب (Khamenei.ir)، مناسبات اسلام و ایران یکی از مهم ترین مسأله های هویتی یک و نیم سده ی اخیر جامعه ی ایرانی بوده است. معادله ای که از حدود نیم سده پیش با افزوده شدن متغیر انقلاب وجوه بدیع و متمایزی یافته است. معادله ای که حل آن ظرفیتی ذوابعاد [...] به گزارش پایگاه 598 به نقل از پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب (Khamenei.ir)، مناسبات اسلام و ایران یکی از مهم ترین مسأله های هویتی یک و نیم سده ی اخیر جامعه ی ایرانی بوده است. معادله ای که از حدود نیم سده پیش با افزوده شدن متغیر انقلاب وجوه بدیع و متمایزی یافته است. معادله ای که حل آن ظرفیتی ذوابعاد را در سطوح هویتی تثبیت می کند و عدم حل آن چندپارگی هویتی را در پی خواهد داشت. چیستی و تطور نوروز نوروز از جمله مضامینی است که طول سال هایی چند، دست مایه ی ارائه ی تحلیل های گوناگونی در سخنان رهبر انقلاب بوده است. عطف به خاستگاه و جایگاه حقیقی آیت الله خامنه ای در اندیشه ی اسلامی معاصر، ادبیاتی که از خلال این تحلیل ها فراهم آمده یک تجربه ی نظری بی بدیل است؛ چرا که در خصوص موضوع نوروز برای تفکر اجتهادی-اسلامی کمتر اندیشه ورزی شده است. با مروری گذرا بر بیانات آیت الله خامنه ای با دو سطح از تحلیل پیرامون نوروز مواجه می شویم. در سطح اول مسأله گونگی نوروز مطرح است. منظری که ایشان به تحلیل نوروز می گشاید، منتهی به نوزایی معنای نوروز می شود. در این سطح از تحلیل ایشان به فلسفه ی بودن و شدن نوروز می پردازند. چیستی نوروز یا روزِ نو را با استدلال هایی برخاسته از ادبیات روایی شرح می دهند 1 و بر این نکته تأکید دارند که نظم نوروز یک تطور معنایی داشته و از معنایی باستانی(سلطنتی و شاهنشاهی) به یک معنای مردمی- اسلامی رسیده است. 2 حسب تأکیدی که این تحلیل بر پرسش از چیستی فلسفی و چگونگی تاریخی این سنت دارد؛ نوروز از روزمرگی خارج شده و به یک ظرفیت انسانی و اجتماعی تبدیل می شود. بر این اساس نوروز فرصتی است برای ارزیابی و اندشیدن به خود انسانی و پیوستن به دیگری اجتماعی. سطوح معنایی نوروز سطح دوم تحلیلی که بر اساس بیانات آیت الله خامنه ای درباره ی نوروز قابل پیگیری است، در واقع نگره ای است پیرامون چیستی و چگونگی نوروز که در پاسخ به پرسش سطح اول تحلیل مطرح می شود. در تحلیل آیت الله خامنه ای نوروز دست کم حامل سه لایه ی معنایی است که در طول تاریخ بر نوروز و بریکدیگر مترتب شده است. سطح اول خاستگاه ملی این آیین است. اصل نوروز یک آورده ی دینی نبوده است. 3 انسان ایرانی و به تعبیر دقیق تر شرقی ، پیش از ظهور و شکل گیری دعوت اسلامی، نوروز را به عنوان مبدأ تاریخ خود قرار داده است. این برای ملت هایی که نوروز را مبدأ تاریخ قرار داده اند یک امتیاز است چرا که نوروز در ذات خود واجد و حامل معنا و ارزش های مهم انسانی است. 4 با این حال دشوار نیست که درک کنیم در جوامع پادشاهی وقت، نوورز به مثابه یک سنت/ نهاد اجتماعیِ پرنفوذ تا چه میزان متأثر قدرت های حاکم بوده است. حکومت های پی در پی شاهنشاهی به نوروز معنایی سلطنتی بخشیده بودند. 5 با این حال اسلام به مثابه جهان بینی و آیین جدید و مورد پذیرش مردم ایران، با این سنت اجتماعی برخورد حذفی ندارد 6 ، آن را به رسمیت می شناسد ولی در عین حال از زوائد حاصلِ سیطره ی نهاد سلطنت رهایی می بخشد و بر اساس ظرفیت های ذاتی آن 7 ، ارزش های متعالی و توحیدی را در چارچوب سنت نوروز بسط می بخشد. بنابراین لایه ی دیگر معنای نوروز کنونی، سطح معنوی- دینی آن است که با اسلامی شدن نوروز شکوفا می شود. بر وفق سطح اسلامی از معنای نوروز، این سنت در تمام ساحات چهارگانه ای که آموزه های ادیان تأیید، گسترش می یابد. وجه ی همت عملی و آموزه های نظری ادیان، و اسلام به عنوان اکمل ادیان، حول چهار محور اساسی ارتباط انسان قابل صورت بندی است. این سطوح چهارگانه عبارتند از رابطه ی انسان با خود ، خدا ، دیگری و طبیعت . همچنین محور سوم (رابطه با دیگری) در ضمن استدلال هایی مبسوط در حکمت عملی به دو سطح منزل(خانواده) و مدن(جامعه) تقسیم می شود. اسلام نوروز را در تمام این چهار یا پنج حوزه ی حیات انسانی تأیید می کند و یا معنا می بخشد. بر اساس سنت نوروز، روزگار نو با این موارد همراه است: توجه و رسیدگی مادی و معنوی به خود (محاسبه رفتارها 8 و آراستگی ظاهری 9 )، نیایش با خدا 10 و زیارت اولیاءالهی 11 ، ارتباط با دیگران خانوادگی (صله ارحام) ارتباط با دیگران اجتماعی (صله احباب) 12 و نزدیکی به طبیعت 13 . معنای نوروز با این گستره شامل تمامی این روابط می شود. نگاره شماره یک: اسلام سنت اجتماعی نوروز را نفی نمی کند؛ آن را از بند سلطنت رهایی بخشیده، به مردم بازمی گرداند و در تمام حوزه های چهارگانه ی مورد اهتمام ادیان تأیید کرده و معنایی جدید می بخشید. سطح دیگر اما دلالت های انقلابی است که نوروز در این نیم قرن اخیر به خود دیده است. آغاز این سطح از معنا هم زاد با انقلاب اسلامی بود؛ از نوروز 1342 و وقتی که سخنرانی حاج آقا روح الله در مسجد اعظم قم این گونه آغاز شد: امسال ما عید نداریم و این عید را عزای ملی اعلام می کنیم 14 . انقلاب در نسبت دادن معانی جدید به نوروز از متناقض ترین معنا شروع کرده بود؛ از عزا. بعدها که امام خمینی نسبت نوروز و انقلاب را بیشتر توضیح داد، مشخص شد این تلاقی فراتر از یک رخ داد اتفاقی، شامل یک هم سنخی معرفتی نیز می شود. یکی از مهم ترین خطوط نطق ها و نوشته های امام خمینی در سال های منتهی به پیروزی انقلاب و پس از آن، تأکید و تکرار بر چیستی انقلاب اسلامی بود. در این رابطه امام خمینی بر مفاهیمی همچون انقلاب باطنی 15 ، تحول درونی 16 ، انقلاب انسانی 17 و مانند این ها تأکید می کردند. ایشان این استدلال را پیش می کشیدند که ابتدا با یک انقلاب الهی در درون انسان ها، انسانی متمایزی خلق شده است؛ یک انسانِ انقلابی که موتور محرکه ی تاریخ انقلاب است و انقلابِ درون خود را در سطح اجتماعی نیزبازتولید می کند. نوروز هم برای امام خمینی ارجاع روشنی به این تصویر و تحلیل از انقلاب داشت: مقلب القلوب و الابصار آن اسم الهی بود که انقلاب اسلامی را ممکن ساخته بود؛ از این رو نوروز فرصت بازتولید این تحول به حساب می آمد. 18 این معنا از نوروز در سخنان رهبر انقلاب هم بسط و شرح ویژه ای یافته است. ایشان نیز در شرح و تداوم فکر امام خمینی انقلاب اسلامی را محصول تحول انسانی و درونی می دانند 19 و نوروز را فرصتی برای بازتولید تحول درونی 20 . در سطح دیگر اما بازتعریفی از مناسبت نوروز مطرح می شود که طی آن نوروز برای انسان هایی که سطوحی از این تحول درونی را تجربه کرده اند، به مثابه یک سنت اجتماعی- انقلابی مطرح می شود. این بازتعریف عمدتاً طی سه فرایند روی می دهد: پیام آغاز سال رهبر انقلاب به مثابه یک چارچوب و جهت گیری کلان برای حرکت انقلاب در سال جدید است. 21 سنت نامگذاری سال ها 22 که طی حدود دو دهه، تجربه ی جدیدی را در سیاست گذاری عمومی انقلاب اسلامی شکل داده است 23 و البته سنت سخنرانی آغاز سال نو در پایتخت معنوی ایران، بارگاه امام رضا (علیه السلام)؛ که بیش از یک دهه تداوم داشته است. 24 تحلیلی اجمالی از محتوای این سه حرکت نشان می دهد مهم ترین مسائل جاری انقلاب اسلامی و جهت گیری های کلی مرتبط با این مسأله ها، مهم ترین مضمون این سخنرانی را تشکیل می دهد. به این ترتیب نوروز فرصتی برای بازتولید انسان و جامعه ی انقلابی است و این معنای جدیدی است که سنت نوروز در ساحت انقلاب اسلامی ایران بدان دست یافته است. نگاره شماره دو: هسته ی معناییِ سنت نوروز در ساحت انقلاب اسلامی ایران فربه شده است و به ترتیب با سه لایه از دلالت های مفهومی ایرانی، اسلامی و انقلابی در بر گرفته می شود. بنابراین می توان گفت طی پنج دهه ی اخیر در ساحت انقلاب و با محوریت رهبران آن، نوروز از حالت یک سنت تکرار شونده فراتر رفته و موضوع اندیشه ورزی قرار گرفته است. توجه به چیستی و تطور نوروز، ظرفیت معنایی آن را فعال کرده است. در سایه ی این اندیشه ورزی ها معانی سنت نوروز فربه تر شده است به گونه ای که در حال حاضر می توان آن را حامل سه لایه ی ایرانی، اسلامی و انقلابی برای نوروز دانست. نوروز: تلاقی ایران، اسلام انقلاب با اشاراتی که پیرامون لایه ها، معانی و سطوح سنت نوروز در ساحت انقلاب اسلامی ایران آمد؛ می توانیم به سطح کلان تر تحلیل مسأله منتقل شویم. همانطور که در آغاز یادداشت اشاره شد در سطح کلان این بررسی در یک تحلیل هویتی، نوروز به مثابه یک نشانه/ الگو، در بازخوانی نسبت ایران ، اسلام و انقلاب لحاظ می شود. بیش از پنج دهه پیش هنوز انقلاب اسلامی در ایران تکوین نیافته بود که صحنه ی اجتماعی سیاسی ایران در یک جمع بندی نمادین از تجربه جمعی خود در تاریخ معاصر، واجد سه نیروی اجتماعی عمده بود. یک نیروی اجتماعی، متجددهایی بودند که اگر چه انقلابی بودند و بر انقلاب تأکید می کردند اما اسلامی و ایرانی نبودند. روشنفکران چپ گرا انقلاب را منهای اسلام و ایران می خواستند، از این رو هیچ ابایی نداشتند با برادر بزرگ تر شان همکاری کنند. بعدها انقلاب اسلامی و صدق مفهوم چپ امریکایی – که از جانب امام خمینی مطرح شد- نشان داد برادر بزرگتر این جماعت، نه شوروی که دیگری است. نیروی عمده ی دیگر اما متجددینی بودند که اگر چه ملی گرا بودند و بر ایران تأکید می کردند اما در عمل اجتماعی خود نه مسلم بودند و نه روش های انقلابی را بر مبارزات پارلمانتاریستی ترجیح می دادند. اگر چه بعدها تمسک منورالفکرهای راست گرا به استقلال و سپس آزادی، با انقلاب اول و دوم زیر سؤال رفت و بی بنیان شد. نیروی عمده ی سوم اما متحجرین بودند: مقدس مآبانی که اسلام را می خواستند اما نه به ایران و اوضاع آن می اندیشیدند و نه با انقلاب و روش های دگرگون ساز روی خوش نشان می دادند. بعدها هنگامی که صدق قدم انقلاب در دگرگونی وضعیت اسلام در جهان پدیدار شد، مدعای این مقدس مآبان نیز بیش از پیش بر باد رفت. نگاره شماره سه: انقلاب اسلامی ایران در زمانه ای متولد شد که تعارض اجتماعی میان امر ملی، امر انقلابی، امر اسلامی به اوج رسیده بود. انقلاب اسلامی ایران اما در برابر متجددان و متحجران ایستاد و در تعاطی میان اسلام، انقلاب و ایران، هویت جدیدی را بنیان گذاشت. هویت ما در تضاد و کشاکش میان متحجرین و متجددین به مهلکه افتاده بود و نوروز هم جزئی از این هویت بود. وقتی خرداد 1342، انقلاب اسلامی ایران در غربت و غیبت این سه نیروی اجتماعی عمده متولد شد حامل این استدلال ضمنی بود که ما هر سه ی این جریان اجتماعی نیستم ولی واجد تعریفی متعالی تر از ارزش هایی هستم که این سه جریان مدعی آن هستند: ایرانی بودیم، اسلامی شدیم و انقلابی هستیم. در ساحت انقلاب اسلامی ایران این سه مفهوم در یک تعاطی و داد و ستد، هویت ما را می سازند و این تعارض های ظاهری نه در ذات مفاهیم که محصول عدم صدق معرفتی و اجتماعی هوادان شان است. به همین دلیل انقلاب اسلامی ایران با روشنفکران به اصطلاح انقلابی بر سر مفهومی که داشتند و داشته ی مفهومی شان (انقلاب)، به خاطر نداشته هاشان (اسلام و ایران) درگیر می شد. انقلاب اسلامی ایران با منورالفکران به اصطلاح ملی و ایرانی، بر سر مفهومی که داشتند و داشته ی مفهومی شان (ایران یا ملیت) و به خاطر نداشته هاشان (اسلام و انقلاب) درگیر می شد و بالاخره انقلاب اسلامی ایران با مقدس مآبان به اصطلاح اسلامی بر سر مفهومی که داشتند (اسلام)، به خاطر نداشته هاشان (انقلاب و ایران) درگیر می شد. این چنین بود که هویت ما حاصل تعاطی این سه امر در یک تعریف متمایز بود، نه تعارض آن ها در تعریف موجود. سنت نوروز هم که جزئی از هویت ماست، در ساحت اندیشه ی انقلاب اسلامی ایران و رهبرانش واجد این سه معناست. سه معنایی که البته نقش های متمایزی در این نمایش آیینی بر عهده دارند؛ یکی محتواست (اسلام)؛ دیگری ظرف تحقق است (ایران) و دیگری جهت تحقق(انقلاب). نگاره شماره چهار: سنت نوروز در ساحت انقلاب اسلامی ایران حامل معنای متنوعی در سه لایه ی ایرانی، اسلامی و انقلابی شد. رهبر انقلاب اسلامی در تحلیل هایی که پیرامون نوروز دارند به این سه لایه و معنای هر یک اشاره کرده اند. چالش های هویت/ نوروز نوروز هم سرشت و هم سرنوشت هویت ماست. سنت نوروز منهای اسلام به مسلخ سرمایه داری جهانی و استکبار جهانی می رود. در این نگاه نوروز، هیچ تفاوتی با دیگر مناسبت های وارداتی ندارد چرا که صرفاً یک جشن مجمل و بازار مفصل است برای مصرف بیشتر کالای مصرفی و تجملی. اسلام نباشد نوروز را می توان در اتاق جنگ مدام علیه ملت ایران(کاخ سفید) جشن گرفت. 25 از سوی دیگر منهای ایران، مسلک متحجرانی است که در آن نیز نوروز نفی مذهبی می شود. آنانی که هر آن چه در نصوص دینی نیامده باشد را بدعت می شمارند؛ هر چند عقل و هم چنین نص آن را تأیید کرده باشد. 26 و بالاخره منهای انقلاب، نوروز می شود یک آیین فروافتاده در ورطه ی روزمرگی. یک سنت فردی و حداکثر قبیلگی، نه یک سنت اجتماعی، جامعه ساز و مرتبط با سرنوشت جامعه. نوروز هم سرنوشت هویت ماست؛ بدون تعاطی این سه معنای فطری که در ساحت انقلاب اسلامی ایران به هم پیوسته و نوروز را، ما را متولد کرده است، هم نوروز و هم اصل هویت ما در معرض چالش های جدی فوق قرار خواهد گرفت. نگاره شماره پنج: نوروزِ امروز، در ساحت انقلاب اسلامی ایران در بالندگی معنایی قرار دارد و دوران اوج خود را تجربه می کند. باقی اجزاء و نشانه های هویتی ما نیز وضعیتی مشابه دارد. در سطحی کلان تر می توان از تحلیل نوروز در ادبیات رهبر انقلاب، چگونگی مواجهه ی اسلامی- انقلابی با سنت های ملی را استنباط کرد. در نگرش رهبر انقلاب تکثر سه گانه در زمینه ی نوروز به وحدت می رسد و تعارض و نفی جای خود را به تعاطی و تکامل و گفتگو می دهد تا الگوی نمادین باشد برای درک هویت و حل مسائل اجتماعی ما. نظم نوروز در ساحت انقلاب اسلامی ایران این ظرفیت را دارد که برای ما روزی نو را رقم بزند. پی نوشت ها: 1. حضرت آیت الله خامنه ای این چنین استدالال می کنند: نوروز، یعنی روز نو. در روایات ما – بخصوص همان روایت معروفِ معلّیبن خنیس – به این نکته توجّه شده است... برداشت من از این روایت، این نیست. من این طور میفهمم که حضرت، روز نو را معنا میکنند. منظور این است: امروز را که مردم، نوروز گذاشته اند، یعنی روزِ نو! روزِ نو یعنی چه؟ همه روزهای خدا مثل هم است؛ کدام روز میتواند نو باشد؟ شرط دارد. روزی که در آن اتّفاق بزرگی افتاده باشد، نوروز است. روزی که شما در آن بتوانید اتّفاق بزرگی را محقَّق کنید، نوروزاست. ؛ بیانات مورخ (1373/01/01) 2. رهبر انقلاب در سخنانی این تطور معنایی را این چنین توضیح می دهند جشن های گوناگونی که قبل از اسلام بوده است – در خدمت حکومتهای استبدادی و سلطنتهای پوسیده دوران جاهلیت ایران بود! محتوای نوروز، محتوای مردمی و خدایی نبود؛ توجّه و ارادت به حضرت حق در آن نبود؛ جهات عاطفی و انسانی و مردمی در نوروز نبود! ملت ایران نوروز را نگه داشتند؛ اما محتوای آن را عوض کردند (1373/01/01). همچنین در توضیح دیگری درباره ی این تطور معنایی می گویند: ایرانیِ زیرکِ مسلمان، نوروز باستانی را با عقیده ی خود و به شکل دلخواه خود، تغییر داد؛ قالب نوروز و صورت نوروز را نگه داشت، محتوای آن را عوض کرد. نوروز باستانی، نوروز پادشاهان بود؛ فرصتی برای سلاطین و حکّام مستبد بود؛ برای اینکه شکوه خود و عظمت ظاهری خود را به رخ ملّتها بکشانند و بنشینند از آنها هدیه بپذیرند. حتّی در زمان بنی امیّه و بنی عبّاس که نوروز به دربارهای خلافت اموی و عبّاسی وارد شد، همان رفتار و سیره ی پادشاهان و کسرایان فارسی باستان در دربار آنها عمل میشد. امّا ایرانیِ مسلمان، این نظم را، این قالب را به نفع خود تغییر داد؛ اگرچه این تغییر به صورت دفعی انجام نگرفته است امّا شما امروز بعد از گذشتن قرنها، مشاهده میکنید که نوروز بهانه ای و وسیله ای است برای ارتباط قلبی میان مردم و میان مبدأ عظمت و عزّت، یعنی ذات مقدّس باری تعالی. در نوروز ایرانی، حقیقت نوروز یک حقیقت مردمی است؛ مردم به مناسبت نوروز با یکدگر با صفا و محبّت رفتار میکنند؛ به یکدیگر تبریک میگویند و هدیه میدهند. رسم و سنّت باستانی و پادشاهی، امروز بعد از گذشت سالها و قرنها، در نوروز وجود ندارد. بیانات مورخ (1394/01/01). 3. رهبر انقلاب بر این مسئله تأکید دارند که این جشن یک جشن ملی است؛ جزو اعیاد دینی نیست (1389/01/07) اما مورد تأیید دینی قرار گرفته است. 4. بیانات مورخ(1389/01/07). 5. رهبر انقلاب ضمن اشاره به معنایی که نظام های پادشاهی، شاهنشاهی، کسرایان به نوروز بخشیده اند ورود نوروز به دربار خلافت عباسی را نیز همراه با این معانی می دانند. (1394/01/01) ایشان این چنین تحلیل می کنند که نوروز قبل از اسلام، نوروز پادشاهان و سنتی پادشاهی شده بود. (1394/01/01) 6. رهبر انقلاب در یکی از سخنان شان می فرمایند: من مایلم جوانان عزیز، بخصوص فرزانگان، به این مطلب، درست توجّه کنند که اسلام در برخورد با پدیده هایی که از کشورها و از ملتهای دیگر، یا از دوره های قبل به آن رسیده است، یک برخورد حکمت آمیز و همراه با دقّت و نگاهی همه جانبه دارد. هر چیزی که قابل این است تا محتوای صحیح پیدا کند، اسلام آن را میگیرد، به آن جهت و محتوای صحیح میدهد و در دسترس مردم میگذارد. (1378/01/01) دعوت رهبر انقلاب از نخبگان برای توجه به موضوع مواجهه ی اسلام با پدیده های اجتماعی جالب توجه است. 7. رهبر انقلاب نوروز را فارغ از آن بُعد دینی که بعدها پیدا می کند، حامل ارزش های برجسته و ممتاز و حامل معانی برجسته می دانند. (1389/01/07) 8. رهبر انقلاب در تحلیلی دینی محاسبه شخصی و اجتماعی را از جمله وظایف آغاز سال بر می شمارند: یکی از وظایف اوّل سال این است که هر کسی به حالات و حساب خود – هم حساب شخصی، هم حساب عمومی، هم شخص، هم جماعت مثل یک ملت – رسیدگی کند. (4/1/1375) 9. آراستگی ظاهر از جمله آموزه هایی است که معنای اسلامی نوروز آن را تأیید و تجویز می کند؛ رهبر انقلاب می فرماید: مردم را توصیه می کند: اغتسل و البس و انظف ثیابک غسل کنید، خود را شستشو دهید و تمیزترین لباسها را – البته صحبتی از لباس نو نیست؛ صحبت از لباس تمیز است – بپوشید. (1/1/1378) 10. بیانات رهبر انقلاب در 7/1/1389. 11. رهبر انقلاب در شمار محسنات نوروز به این مطلب اشاره می کنند که مردم نوروز را بهانه ای برای زیارت اعتاب مقدّسه قرار می دهند . 1/1/1377 12. رهبر انقلاب در تحلیل نوروز به صله رحم و صله احباب اشاره می کنند به این سبب نوروز را یک سنت اجتماعی خوب می دادند. (1/1/1377) 13. حضرت آیت الله خامنه ای در تشریح دیدگاه اسلامی درباره ی اجزاء آیین نوروز، تأیید دیدار تازه کردن با طبیعت و نزدیکی به طبیعت می گویند: اسلام ... هیچ اشکالی نمی بیند که مردم – فرض بفرمایید – در مناسبتی از مناسبتهای عید، به فضای باز بروند، با سبزه و طبیعت و صحرا، دیداری تازه کنند، خود و طبیعت را با یکدیگر نزدیک کنند و لذّتِ صحیح و سالم ببرند. مانعی ندارد. (1/1/1378) 14. صحیفه امام ج 1 ص 157. 15. به عنوان نمونه ن. ک به صحیفه امام، ج 11 ص 504 و ج 19 ص 409. 16. به عنوان نمونه ن. ک به: صحیفه امام ج 4ص 251، ج 7 ص 55، ج 11 ص 504 و 531، ج 12 ص 383، ج 16ص 96، ج 18 ص 57، ج 19 ص 286 و 351 و 478. 17. به عنوان نمونه ن. ک به: صحیفه امام ج 9 ص 402. 18. برای نمونه ن. ک به: صحیفه امام، ج 10، ص130-131. 19. درباره ی این دیدگاه رهبر انقلاب می توان به مفهوم انقلاب مردم و استدلال انقلابِ مناسبات اجتماعی و اقتصادی، فرع بر انقلاب مردم است ، و مفهوم انقلاب روحی ( 1/12/1369) اشاره کرد. رهبر انقلاب اولویت و اهمیت این تحول روحی را برای بازتولید انقلاب اسلامی در در دوران پس جنگ خاطنشان می کنند (14/11/1370) و در تشریح مفهوم استعاری فتح الفتوح به مثابه محصول این انقلاب روحی، به عمق این مبنای اسلامی و الهی بسیار مستحکم این استدلال امام خمینی اشاره می کنند (10/10/1369) و حادثه ی انسانی بودن این فتح را مورد تأکید قرار می دهند (بیانات 26/7/1377) 20. در این زمینه می توان به این بیانات رهبر انقلاب اشاره کرد: اگر شما میخواهید روز اوّلِ فروردین را هم برای خودتان روز نو و نوروز قرار دهید، شرط دارد. شرطش این است که کاری کنید و حرکتی انجام دهید؛ حادثه ای بیافرینید. آن حادثه در کجاست؟ در درون خود شما! یا مقلّب القلوب والابصار. یا مدبّراللیل والنّهار. یا محوّل الحول والاحوال. حوّل حالنا الی احسن الحال اگر حال خود را عوض کردید، اگر توانستید گوهر انسانی خود را درخشانتر کنید، حقیقتاً برای شما نوروز است! اگر توانستید پیام انقلاب، پیام پیامبران، پیام امام بزرگوار و پیام خونهای مطهّرِ بهترین جوانان این ملت را – که در این راه ریخته شده است – به دل خودتان منتقل کنید، برای شما نوروز است. (1/1/1377) 21. تحلیل محتوای پیام های رهبر انقلاب از سال 1369 تا کنون مبین این مطلب است که پیام آغاز سال به مهم ترین مسأله /راهکارهای جامعه در هر دوره اشاره دارد. 22. اگر چه آیت الله خامنه ای از آغاز دوران رهبری در پیام نوروزی خودشان برخی از مضامین تأکید داشتند اما از سال 1378 که به مناسبت یکصدمین سال تولد امام خمینی به نام ایشان نام گذاری شد تا کنون، یک و نیم دهه است که سنت نامگذاری سال ها ادامه داشته است. 23. این مبحث در بحثی با عنوان نام گذاری به مثابه سیاست گذاری توضیح داده شده است. 24. سخنرانی نوروزی رهبر انقلاب در حرم امام رضا علیه السلام از سال 1382 تا کنون ادامه داشته است. 25. چندسالی است که برخی کاخ سفیدنشینان با جشن سال نوی ملتی همراهی می کنند که روزی می خواستند ریشه اش را بخشکاند. مردم آن پیام سال نو که از واشنگتن صادر می شود و آن سفره ی هفت سینی که در کاخ سفید پهن می شود را جدی نمی گیرند ولی بزک کنندگان با دست مایه قراردادن این قبیل رفتارها نوروز و هویت ایرانی را به مسلخ اربابان کدخدای جهانی می برند. 26. حضرت آیت الله خامنه ای ضمن ارائه ی یک استدلال عقلی درباره ی مواجهه اسلام با سنت هایی که جامعه ها یا تاریخ هایی غیر اسلامی برخاسته است(1/1/1378)؛ در میان مجموع روایت های نیروز ؛ تنها به قبول روایت معلّیبن خنیس از امام صادق علیه السلام را (به دلیل ثقه بودن راوی) تصریح دارند (23/1/1390) ولی در زمینه ی اعتبار مضمونی و استحکام اسنادی برخی دیگر از روایت ها توقف می کنند(17/1/1389) اگر چه به طور کل به وجود روایت های دیگر مؤید نوروز اشاره دارند. (7/1/1389) Let’s block ads! (Why?) منبع: 598 کد مطلب : سایر اخبار ...
آغاز زندگی مشترک 2 زوج جوان ارومیه ای در زیارتگاه شهدای شلمچه
شمال گمرک خرمشهر و پاسگاه شلمچه و در نزدیکی محل تلاقی جاده امام رضا (ع) و جاده شهید کاظمی قرار دارد. پس از عملیات کربلای 5 آثار باقی مانده از شهدا در محل یادمان شهدای شلمچه جمع آوری شد که زیارتگاه میلیون ها نفر در سال های اخیر شده است. با حضور رهبر معظم انقلاب در 8 مهر ماه 1378 در مشهد شهیدان شلمچه، به دستور معظم له مقرر شد یادمان شهدای شلمچه و فضاهای مورد نیاز و جاده های ضروری، طراحی و اجرا شود. در یادمان شهدای شلمچه که به همت آستان قدس رضوی ساخته شده، پیکر هشت شهید گمنام در بخش مرکزی یادمان به خاک سپرده شده است. انتهای پیام/ ...
برگزاری طرح طلایه داران نور در آستارا به مناسبت نوروز
شهدای انقلاب و دوران دفاع مقدس باعث تداوم حرکت انقلاب و نظام می شود. غنی پور عنوان کرد: بنیاد شهید و امور ایثارگران آستارا به همراه مسئولان دستگاه های اداری هم زمان با سالروز وفات حضرت ام البنین با حضور در جمع خانواده های معظم 18 شهید والامقام این شهرستان با ارزش های دفاع مقدس و آرمان های نظام تجدید میثاق کردند. رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران آستارا، خاطرنشان کرد: این آیین معنوی در قالب طرح طلایه داران نور به نیت 160 شهید گلگون کفن این شهرستان تا 12 فروردین ادامه دارد. انتهای پیام/ ...
پرداخت تعهدات بیمه توسعه و فاجعه منا
رهبر معظم انقلاب و در جهت پیشبرد اهداف حاکمیتی نظام ازواگذاری استثنا شده است ، تاکید کرد: بازرسی و نظارت بر شعب خارجی شرکت و نیز توزیع متوازن ارائه خدمات با بازنگری در جانمایی و مکان گزینی واحدهای اجرایی در کلان شهر تهران در دستورکار قرارگرفته است. * ظرفیت های پسابرجام برای بیمه مدیرعامل بیمه ایران همچنین با اشاره به موفقیت دولت در توافق هسته ای و اجرای برجام، ضرورت استفاده ...
90 هزار نفر از جاذبه های تاریخی و دفاع مقدس دهلران بازدید کردند
رشادت ها و مظلومیت های رزمندگان در دوران دفاع مقدس در این منطقه می پردازند. فرمانده سپاه ناحیه دهلران با اشاره به آمادگی قرارگاه راهیان نور دهلران برای اسکان 600 نفر در شبانه روز اظهار کرد: در ایام بازدید کاروان های راهیان نور از یادمان شهدای شرهانی 52 نفر خادم الشهدا کار خدمت رسانی به کاروان ها را انجام می دهند. وی افزود: اگر می خواهیم جوانان و نوجوانان را در برابر هجمه های فرهنگی دشمن بیمه کنیم می بایست با استفاده از ظرفیت راهیان نور، به عنوان درسی عملی برای انتقال فرهنگ غنی و ارزشمند دفاع مقدس و ارزش های انقلاب اسلامی استفاده شود. 7175/ ...
از دلِ سینمای فیلمفارسی
این دوران طلایی دراواخر دهه هفتاد و اوایل دهه هشتاد با سیاست های دولت وقت رو به افول نهاد و دیگر برنخاست! سینمای قبل از انقلاب هم در سال های منتهی به دهه پنجاه بسیار پررونق بوده است و گرچه فیلم های آن سال ها به لحاظ فرهنگی تهی و ابتذال و بی اخلاقی در بیشتر آنها موج می زد اما اگر صرفا به مسئله اقتصادی آن سینما نگاه کنیم منطق اقتصادی را مشاهده می کنیم. به طوری که سینمای به اصطلاح فارسی آن زمان ...
تدوین طرحی برای جایگزینی مسابقات قرآنی
دانم مسئولان فرهنگی ما به چه چیزی فکر می کنند، ادامه داد: آیا نونهالی که از ابتدا به جای آشنایی با کلام الهی، با موسیقی آشنا می شود و حتی بدتر از آن با حرمت شکنی بین پسر و دختر و رقص انس می گیرد، توان تشکیل جامعه قرآنی را دارد؟ آیا در ترویج فرهنگ قرآنی باید تنها به برگزاری مسابقات بسنده کرد؟ وی با یادآوری فرمایشات امام خمینی(ره) اظهار کرد: حضرت امام(ره) فرمودند: کتاب انقلاب ما قرآن ...
نقش سازنده و مخرب رسانه
هست یا لعنت الله علیه؟! و امام باقر(ع) اقدامات مجاهد فی سبیل الله، شهید والامقام و قتله شهیدان کربلا، جناب مختار را مورد تائید قرار داد. کارکرد رسانه آنقدر زیاد است که در انقلاب اسلامی فردی در جایگاه مرجع تقلید (آیت الله شریعتمداری) فتوای انفجار جماران و به شهادت رساندن امام خمینی را صادر نماید! رسانه انقلابی از میلیونها انسان متقی، پاکباخته و شجاع در طول 8 سال دفاع مقدس انسانهای را ساخت ...
نامه انجمن اسلامی دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار به سرافراز
مخاطبین آن شبکه ها را به سمت خود جذب کنند به اینگونه برنامه ها بدین صورت میدان می دهند که بایست گفت به شدت اشتباه می کنند! اینها نمی دانند که از این طریق حتی قشر حزب اللهی و سالم جامعه را نیز مسموم می کنند و پس از گذشت زمانی نه چندان طولانی هیچ اثری از همت و اراده ای که برای انقلاب و اسلام به پاخیزد نخواهند یافت! ریاست صداوسیما مدتی قبل مقام معظم رهبری مد ظله العالی درخصوص نفوذ در ...
اعزام 88 نفر از شهرستان خرمدره به اردوهای راهیان نور
زیارتی راهیان نور باعث تأثیرگذاری بیشتر بر زائران مناطق جنگی دفاع مقدس خواهد شد و خاطره ای به یاد ماندنی برجای خواهدگذاشت . صادقی با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری که فرموده اند: "امروز زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدا کمتر از شهادت نیست"تصریح کرد: اعزام کاروان راهیان نور با حضور نوجوانان و جوانان، فرصت بسیار خوبی است تا آنها را با رشادتهای رزمندگان در جریان هشت سال جنگ تحمیلی آشنا کرد. انتهای یپام/ ...
این نظام ارمغان خون پاک شهدا است/ عوامل حفظ و تداوم این ارمغان
شهدا و خون های پاکشان است. حجت الاسلام و المسلمین فرشاد گفت: همه ما در حوزه، دانشگاه و بازار باید برای حفظ این ارمغان شهدا به چند وظیفه عمل کنیم. دین مداری و قرآن مداری اولین عاملی است که باید برای حفظ و تداوم این ارمغان بدان عمل کنیم. مردم و مسئولین باید در جای جای زندگی خود مر دین را حفظ کنند. فرشاد با انتقاد از وضعیت حجاب و عفاف در شهر یزد گفت: قدم مسافرین نوروزی بر چشم اما ...
بازخوانی پیام های نوروزی رهبری از سال 69 تا 95
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حضرت آیت الله خامنه ای در نخستین دقایق آغاز سال نو، در پیامی به ملت شریف ایران، با تشریح اوضاع مهم سال ِ قبل، چارچوب کلی و افق پیش روی ملت و مسئولان جمهوری اسلامی را در سال ِ پیش ِ رو، ترسیم می کنند. به گزارش تابناک ؛ مقام معظم رهبری تاکنون بیست و شش پیام نوروزی صادر کرده اند که حاوی نکات بسیار مهمی است؛ کنار هم قرار گرفتن این پیام ها، دغدغه های ...
بسیجیان شهرستان خرمدره راهی مناطق عملیاتی جنوب کشور شدند
دوران دفاع مقدس راهی این مناطق شدند. فرمانده سپاه ناحیه شهرستان خرمدره ابراز کرد: 88 بسیجی از خرمدره و شهرهای اطراف آن با بدرقه خانواده شهدا، بسیجیان و مسئولان شهرستانی راهی جنوب کشور شده اند. صادقی در ادامه با اشاره به اینکه مرحله بعدی اعزام شهرستان خرمدره، خواهران بسیجی است، بیان کرد: خواهران بسیجی شهرستان خرمدره نیز در تاریخ هشتم فروردین ماه به جنوب کشور و مناطق عملیاتی اعزام ...
160 نفر از مردم دلیجان به مناطق عملیاتی اعزام شدند
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ علی قنبری مسئول روابط عمومی سپاه دلیجان در گفتگو با پیام دلیجان ، گفت: صبح امروز با حضور بیش از 160 نفر از آحاد مختلف مردم در قالب یک کاروان به مناطق عملیاتی 8 سال دفاع مقدس اعزام شدند. قنبری اظهار کرد: کاروان راهیان نور خانوادگی از 5 الی 8 فروردین ماه از مناطق عملیاتی فتح المبین ، خرمشهر ، نهر خین ، اروند کنار ، طلاییه و شلمچه بازدید خواهند کرد ...
دیدار با خانواده شهدای باقرشهر در نوروز 1395 +تصاویر
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از باقرشهرنیوز همزمان با بهاری شدن طبیعت، جمعی از بزرگان و مسئولین باقرشهر در قالب تیم های مختلف با حضور در میان چندین خانواده شهید، به مقام شامخ شهداء و خانواده های آنان ادای احترام کردند. در این برنامه که به همت بسیج باقرشهر و با همکاری امور ایثارگران شهرداری این شهر برگزار می شد، آیت الله سید احمد موسوی امام جمعه باقرشهر، سعید استادفرج ...
چند سکانس خواندنی از زندگی سیدصادق طباطبایی؛ سیاستمدار خوش چهره ای که زیاد می دانست
با مردی مودب و خندان روبه رو شده بودم. کار تر اگرچه با تمام شروط ایران برای آزادسازی گروگان ها موافقت کرد اما در ادامه، مسیر کار طوری عوض شد که صادق طباطبایی از این مذاکرات حذف و کار دوباره از طریق الجزایر پیگیری شد. پرده ششم؛ سال هایی که از سیاست دور نبود صادق طباطبایی در دل سیاست به دنیا آمد. نوه پسری مرحوم آیت الله حاج سید صدرالدین صدر و خواهرزاده امام موسی صدر بودن، و را ...