سایر منابع:
سایر خبرها
آیا ایرانی ها سال شادی در پیش دارند؟
و ایشان می گویند برویم غرفه را درست کنیم و وقتیمی روندمی بینند همه چیز با دقت نصب شده و آماده است. اما سطح قرارگیریمونیتور رایانه کمی بالاست و مثلاً باید چند سانتی پایینمی آمده است. همشهری ما از نگهبان آلمانی پیچ گوشتی می خواهد برای پایین آوردن سطح زیر کامپیوتر و او تماس می گیرد مسوول فنی مربوطه با دم و دستگاه می آید و در برابر چشمان متعجب غرفه دار با محاسبات دقیق گونیا و... با نیم ساعت دقت فراوان ...
آیفون SE اپل؛ محصولی که اندرویدی ها پاسخی برای آن ندارند!
کنید این محصول شباهت هایی از لحاظ طراحی با آیفون 5c دارد، اما جنس به کار رفته در بدنه این محصول کاربر را راضی نگه می دارد. از طرف دیگر سخت افزار بسیار خوبی را نیز در این گوشی هوشمند جدید اپل شاهد هستیم و به جرات می توان گفت به نسبت به قیمت خود یکی از سریع ترین گوشی های بازار است. شاید باورش سخت باشد اما آیفون SE که حدود 200 دلار هم نسبت به آیفون 6s ارزان تر است در نتایج بنچ مارک های گرفته شده، شانه ...
روایت تازه از پشیمانی خلخالی/ رأی آیت الله جنتی پاک بود/ سیگاری که ولایتی برای قطعنامه کشید!/ پیگیری ...
تحولات در گذر است و خبر هیچ گاه متوقف نخواهد شد. خبرهایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبرهایی که مورد توجه قرار می گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبرهایی را برجسته می کنند و در مواردی هم از کنار آن می گذرند. اگر خبر به ما هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کم رنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد. رصد ...
آغاز پیش فروش آیفون SE و آیپد پرو 9.7 اینچی
دوشنبه شب دو محصول جدید اپل معرفی شدند و یک آیپد پرو کوچک تر ( آیپد پرو 9.7 اینچی ) و یک آیفون 6 اس با بدنه ی آیفون 5 اس ( آیفون SE ) به خانواده ی آی دیوایس ها اضافه شدند. اپل پیش فروش این دو محصول را آغاز کرده است و خریداران می توانند از امروز این محصولات را سفارش دهند. مدل پایه ی آیفون SE با قیمت 399 دلار به فروش می رسد و این قیمت، آن را به ارزان ترین آیفون حال حاضر اپل تبدیل می کند ...
معنای متفاوت نوروز از منظر رهبر انقلاب
به گزارش پایگاه 598 به نقل از پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب (Khamenei.ir)، مناسبات اسلام و ایران یکی از مهم ترین مسأله های هویتی یک و نیم سده ی اخیر جامعه ی ایرانی بوده است. معادله ای که از حدود نیم سده پیش با افزوده شدن متغیر انقلاب وجوه بدیع و متمایزی یافته است. معادله ای که حل آن ظرفیتی ذوابعاد [...] به گزارش پایگاه 598 به نقل از پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب (Khamenei.ir)، مناسبات اسلام و ایران یکی از مهم ترین مسأله های هویتی یک و نیم سده ی اخیر جامعه ی ایرانی بوده است. معادله ای که از حدود نیم سده پیش با افزوده شدن متغیر انقلاب وجوه بدیع و متمایزی یافته است. معادله ای که حل آن ظرفیتی ذوابعاد را در سطوح هویتی تثبیت می کند و عدم حل آن چندپارگی هویتی را در پی خواهد داشت. چیستی و تطور نوروز نوروز از جمله مضامینی است که طول سال هایی چند، دست مایه ی ارائه ی تحلیل های گوناگونی در سخنان رهبر انقلاب بوده است. عطف به خاستگاه و جایگاه حقیقی آیت الله خامنه ای در اندیشه ی اسلامی معاصر، ادبیاتی که از خلال این تحلیل ها فراهم آمده یک تجربه ی نظری بی بدیل است؛ چرا که در خصوص موضوع نوروز برای تفکر اجتهادی-اسلامی کمتر اندیشه ورزی شده است. با مروری گذرا بر بیانات آیت الله خامنه ای با دو سطح از تحلیل پیرامون نوروز مواجه می شویم. در سطح اول مسأله گونگی نوروز مطرح است. منظری که ایشان به تحلیل نوروز می گشاید، منتهی به نوزایی معنای نوروز می شود. در این سطح از تحلیل ایشان به فلسفه ی بودن و شدن نوروز می پردازند. چیستی نوروز یا روزِ نو را با استدلال هایی برخاسته از ادبیات روایی شرح می دهند 1 و بر این نکته تأکید دارند که نظم نوروز یک تطور معنایی داشته و از معنایی باستانی(سلطنتی و شاهنشاهی) به یک معنای مردمی- اسلامی رسیده است. 2 حسب تأکیدی که این تحلیل بر پرسش از چیستی فلسفی و چگونگی تاریخی این سنت دارد؛ نوروز از روزمرگی خارج شده و به یک ظرفیت انسانی و اجتماعی تبدیل می شود. بر این اساس نوروز فرصتی است برای ارزیابی و اندشیدن به خود انسانی و پیوستن به دیگری اجتماعی. سطوح معنایی نوروز سطح دوم تحلیلی که بر اساس بیانات آیت الله خامنه ای درباره ی نوروز قابل پیگیری است، در واقع نگره ای است پیرامون چیستی و چگونگی نوروز که در پاسخ به پرسش سطح اول تحلیل مطرح می شود. در تحلیل آیت الله خامنه ای نوروز دست کم حامل سه لایه ی معنایی است که در طول تاریخ بر نوروز و بریکدیگر مترتب شده است. سطح اول خاستگاه ملی این آیین است. اصل نوروز یک آورده ی دینی نبوده است. 3 انسان ایرانی و به تعبیر دقیق تر شرقی ، پیش از ظهور و شکل گیری دعوت اسلامی، نوروز را به عنوان مبدأ تاریخ خود قرار داده است. این برای ملت هایی که نوروز را مبدأ تاریخ قرار داده اند یک امتیاز است چرا که نوروز در ذات خود واجد و حامل معنا و ارزش های مهم انسانی است. 4 با این حال دشوار نیست که درک کنیم در جوامع پادشاهی وقت، نوورز به مثابه یک سنت/ نهاد اجتماعیِ پرنفوذ تا چه میزان متأثر قدرت های حاکم بوده است. حکومت های پی در پی شاهنشاهی به نوروز معنایی سلطنتی بخشیده بودند. 5 با این حال اسلام به مثابه جهان بینی و آیین جدید و مورد پذیرش مردم ایران، با این سنت اجتماعی برخورد حذفی ندارد 6 ، آن را به رسمیت می شناسد ولی در عین حال از زوائد حاصلِ سیطره ی نهاد سلطنت رهایی می بخشد و بر اساس ظرفیت های ذاتی آن 7 ، ارزش های متعالی و توحیدی را در چارچوب سنت نوروز بسط می بخشد. بنابراین لایه ی دیگر معنای نوروز کنونی، سطح معنوی- دینی آن است که با اسلامی شدن نوروز شکوفا می شود. بر وفق سطح اسلامی از معنای نوروز، این سنت در تمام ساحات چهارگانه ای که آموزه های ادیان تأیید، گسترش می یابد. وجه ی همت عملی و آموزه های نظری ادیان، و اسلام به عنوان اکمل ادیان، حول چهار محور اساسی ارتباط انسان قابل صورت بندی است. این سطوح چهارگانه عبارتند از رابطه ی انسان با خود ، خدا ، دیگری و طبیعت . همچنین محور سوم (رابطه با دیگری) در ضمن استدلال هایی مبسوط در حکمت عملی به دو سطح منزل(خانواده) و مدن(جامعه) تقسیم می شود. اسلام نوروز را در تمام این چهار یا پنج حوزه ی حیات انسانی تأیید می کند و یا معنا می بخشد. بر اساس سنت نوروز، روزگار نو با این موارد همراه است: توجه و رسیدگی مادی و معنوی به خود (محاسبه رفتارها 8 و آراستگی ظاهری 9 )، نیایش با خدا 10 و زیارت اولیاءالهی 11 ، ارتباط با دیگران خانوادگی (صله ارحام) ارتباط با دیگران اجتماعی (صله احباب) 12 و نزدیکی به طبیعت 13 . معنای نوروز با این گستره شامل تمامی این روابط می شود. نگاره شماره یک: اسلام سنت اجتماعی نوروز را نفی نمی کند؛ آن را از بند سلطنت رهایی بخشیده، به مردم بازمی گرداند و در تمام حوزه های چهارگانه ی مورد اهتمام ادیان تأیید کرده و معنایی جدید می بخشید. سطح دیگر اما دلالت های انقلابی است که نوروز در این نیم قرن اخیر به خود دیده است. آغاز این سطح از معنا هم زاد با انقلاب اسلامی بود؛ از نوروز 1342 و وقتی که سخنرانی حاج آقا روح الله در مسجد اعظم قم این گونه آغاز شد: امسال ما عید نداریم و این عید را عزای ملی اعلام می کنیم 14 . انقلاب در نسبت دادن معانی جدید به نوروز از متناقض ترین معنا شروع کرده بود؛ از عزا. بعدها که امام خمینی نسبت نوروز و انقلاب را بیشتر توضیح داد، مشخص شد این تلاقی فراتر از یک رخ داد اتفاقی، شامل یک هم سنخی معرفتی نیز می شود. یکی از مهم ترین خطوط نطق ها و نوشته های امام خمینی در سال های منتهی به پیروزی انقلاب و پس از آن، تأکید و تکرار بر چیستی انقلاب اسلامی بود. در این رابطه امام خمینی بر مفاهیمی همچون انقلاب باطنی 15 ، تحول درونی 16 ، انقلاب انسانی 17 و مانند این ها تأکید می کردند. ایشان این استدلال را پیش می کشیدند که ابتدا با یک انقلاب الهی در درون انسان ها، انسانی متمایزی خلق شده است؛ یک انسانِ انقلابی که موتور محرکه ی تاریخ انقلاب است و انقلابِ درون خود را در سطح اجتماعی نیزبازتولید می کند. نوروز هم برای امام خمینی ارجاع روشنی به این تصویر و تحلیل از انقلاب داشت: مقلب القلوب و الابصار آن اسم الهی بود که انقلاب اسلامی را ممکن ساخته بود؛ از این رو نوروز فرصت بازتولید این تحول به حساب می آمد. 18 این معنا از نوروز در سخنان رهبر انقلاب هم بسط و شرح ویژه ای یافته است. ایشان نیز در شرح و تداوم فکر امام خمینی انقلاب اسلامی را محصول تحول انسانی و درونی می دانند 19 و نوروز را فرصتی برای بازتولید تحول درونی 20 . در سطح دیگر اما بازتعریفی از مناسبت نوروز مطرح می شود که طی آن نوروز برای انسان هایی که سطوحی از این تحول درونی را تجربه کرده اند، به مثابه یک سنت اجتماعی- انقلابی مطرح می شود. این بازتعریف عمدتاً طی سه فرایند روی می دهد: پیام آغاز سال رهبر انقلاب به مثابه یک چارچوب و جهت گیری کلان برای حرکت انقلاب در سال جدید است. 21 سنت نامگذاری سال ها 22 که طی حدود دو دهه، تجربه ی جدیدی را در سیاست گذاری عمومی انقلاب اسلامی شکل داده است 23 و البته سنت سخنرانی آغاز سال نو در پایتخت معنوی ایران، بارگاه امام رضا (علیه السلام)؛ که بیش از یک دهه تداوم داشته است. 24 تحلیلی اجمالی از محتوای این سه حرکت نشان می دهد مهم ترین مسائل جاری انقلاب اسلامی و جهت گیری های کلی مرتبط با این مسأله ها، مهم ترین مضمون این سخنرانی را تشکیل می دهد. به این ترتیب نوروز فرصتی برای بازتولید انسان و جامعه ی انقلابی است و این معنای جدیدی است که سنت نوروز در ساحت انقلاب اسلامی ایران بدان دست یافته است. نگاره شماره دو: هسته ی معناییِ سنت نوروز در ساحت انقلاب اسلامی ایران فربه شده است و به ترتیب با سه لایه از دلالت های مفهومی ایرانی، اسلامی و انقلابی در بر گرفته می شود. بنابراین می توان گفت طی پنج دهه ی اخیر در ساحت انقلاب و با محوریت رهبران آن، نوروز از حالت یک سنت تکرار شونده فراتر رفته و موضوع اندیشه ورزی قرار گرفته است. توجه به چیستی و تطور نوروز، ظرفیت معنایی آن را فعال کرده است. در سایه ی این اندیشه ورزی ها معانی سنت نوروز فربه تر شده است به گونه ای که در حال حاضر می توان آن را حامل سه لایه ی ایرانی، اسلامی و انقلابی برای نوروز دانست. نوروز: تلاقی ایران، اسلام انقلاب با اشاراتی که پیرامون لایه ها، معانی و سطوح سنت نوروز در ساحت انقلاب اسلامی ایران آمد؛ می توانیم به سطح کلان تر تحلیل مسأله منتقل شویم. همانطور که در آغاز یادداشت اشاره شد در سطح کلان این بررسی در یک تحلیل هویتی، نوروز به مثابه یک نشانه/ الگو، در بازخوانی نسبت ایران ، اسلام و انقلاب لحاظ می شود. بیش از پنج دهه پیش هنوز انقلاب اسلامی در ایران تکوین نیافته بود که صحنه ی اجتماعی سیاسی ایران در یک جمع بندی نمادین از تجربه جمعی خود در تاریخ معاصر، واجد سه نیروی اجتماعی عمده بود. یک نیروی اجتماعی، متجددهایی بودند که اگر چه انقلابی بودند و بر انقلاب تأکید می کردند اما اسلامی و ایرانی نبودند. روشنفکران چپ گرا انقلاب را منهای اسلام و ایران می خواستند، از این رو هیچ ابایی نداشتند با برادر بزرگ تر شان همکاری کنند. بعدها انقلاب اسلامی و صدق مفهوم چپ امریکایی – که از جانب امام خمینی مطرح شد- نشان داد برادر بزرگتر این جماعت، نه شوروی که دیگری است. نیروی عمده ی دیگر اما متجددینی بودند که اگر چه ملی گرا بودند و بر ایران تأکید می کردند اما در عمل اجتماعی خود نه مسلم بودند و نه روش های انقلابی را بر مبارزات پارلمانتاریستی ترجیح می دادند. اگر چه بعدها تمسک منورالفکرهای راست گرا به استقلال و سپس آزادی، با انقلاب اول و دوم زیر سؤال رفت و بی بنیان شد. نیروی عمده ی سوم اما متحجرین بودند: مقدس مآبانی که اسلام را می خواستند اما نه به ایران و اوضاع آن می اندیشیدند و نه با انقلاب و روش های دگرگون ساز روی خوش نشان می دادند. بعدها هنگامی که صدق قدم انقلاب در دگرگونی وضعیت اسلام در جهان پدیدار شد، مدعای این مقدس مآبان نیز بیش از پیش بر باد رفت. نگاره شماره سه: انقلاب اسلامی ایران در زمانه ای متولد شد که تعارض اجتماعی میان امر ملی، امر انقلابی، امر اسلامی به اوج رسیده بود. انقلاب اسلامی ایران اما در برابر متجددان و متحجران ایستاد و در تعاطی میان اسلام، انقلاب و ایران، هویت جدیدی را بنیان گذاشت. هویت ما در تضاد و کشاکش میان متحجرین و متجددین به مهلکه افتاده بود و نوروز هم جزئی از این هویت بود. وقتی خرداد 1342، انقلاب اسلامی ایران در غربت و غیبت این سه نیروی اجتماعی عمده متولد شد حامل این استدلال ضمنی بود که ما هر سه ی این جریان اجتماعی نیستم ولی واجد تعریفی متعالی تر از ارزش هایی هستم که این سه جریان مدعی آن هستند: ایرانی بودیم، اسلامی شدیم و انقلابی هستیم. در ساحت انقلاب اسلامی ایران این سه مفهوم در یک تعاطی و داد و ستد، هویت ما را می سازند و این تعارض های ظاهری نه در ذات مفاهیم که محصول عدم صدق معرفتی و اجتماعی هوادان شان است. به همین دلیل انقلاب اسلامی ایران با روشنفکران به اصطلاح انقلابی بر سر مفهومی که داشتند و داشته ی مفهومی شان (انقلاب)، به خاطر نداشته هاشان (اسلام و ایران) درگیر می شد. انقلاب اسلامی ایران با منورالفکران به اصطلاح ملی و ایرانی، بر سر مفهومی که داشتند و داشته ی مفهومی شان (ایران یا ملیت) و به خاطر نداشته هاشان (اسلام و انقلاب) درگیر می شد و بالاخره انقلاب اسلامی ایران با مقدس مآبان به اصطلاح اسلامی بر سر مفهومی که داشتند (اسلام)، به خاطر نداشته هاشان (انقلاب و ایران) درگیر می شد. این چنین بود که هویت ما حاصل تعاطی این سه امر در یک تعریف متمایز بود، نه تعارض آن ها در تعریف موجود. سنت نوروز هم که جزئی از هویت ماست، در ساحت اندیشه ی انقلاب اسلامی ایران و رهبرانش واجد این سه معناست. سه معنایی که البته نقش های متمایزی در این نمایش آیینی بر عهده دارند؛ یکی محتواست (اسلام)؛ دیگری ظرف تحقق است (ایران) و دیگری جهت تحقق(انقلاب). نگاره شماره چهار: سنت نوروز در ساحت انقلاب اسلامی ایران حامل معنای متنوعی در سه لایه ی ایرانی، اسلامی و انقلابی شد. رهبر انقلاب اسلامی در تحلیل هایی که پیرامون نوروز دارند به این سه لایه و معنای هر یک اشاره کرده اند. چالش های هویت/ نوروز نوروز هم سرشت و هم سرنوشت هویت ماست. سنت نوروز منهای اسلام به مسلخ سرمایه داری جهانی و استکبار جهانی می رود. در این نگاه نوروز، هیچ تفاوتی با دیگر مناسبت های وارداتی ندارد چرا که صرفاً یک جشن مجمل و بازار مفصل است برای مصرف بیشتر کالای مصرفی و تجملی. اسلام نباشد نوروز را می توان در اتاق جنگ مدام علیه ملت ایران(کاخ سفید) جشن گرفت. 25 از سوی دیگر منهای ایران، مسلک متحجرانی است که در آن نیز نوروز نفی مذهبی می شود. آنانی که هر آن چه در نصوص دینی نیامده باشد را بدعت می شمارند؛ هر چند عقل و هم چنین نص آن را تأیید کرده باشد. 26 و بالاخره منهای انقلاب، نوروز می شود یک آیین فروافتاده در ورطه ی روزمرگی. یک سنت فردی و حداکثر قبیلگی، نه یک سنت اجتماعی، جامعه ساز و مرتبط با سرنوشت جامعه. نوروز هم سرنوشت هویت ماست؛ بدون تعاطی این سه معنای فطری که در ساحت انقلاب اسلامی ایران به هم پیوسته و نوروز را، ما را متولد کرده است، هم نوروز و هم اصل هویت ما در معرض چالش های جدی فوق قرار خواهد گرفت. نگاره شماره پنج: نوروزِ امروز، در ساحت انقلاب اسلامی ایران در بالندگی معنایی قرار دارد و دوران اوج خود را تجربه می کند. باقی اجزاء و نشانه های هویتی ما نیز وضعیتی مشابه دارد. در سطحی کلان تر می توان از تحلیل نوروز در ادبیات رهبر انقلاب، چگونگی مواجهه ی اسلامی- انقلابی با سنت های ملی را استنباط کرد. در نگرش رهبر انقلاب تکثر سه گانه در زمینه ی نوروز به وحدت می رسد و تعارض و نفی جای خود را به تعاطی و تکامل و گفتگو می دهد تا الگوی نمادین باشد برای درک هویت و حل مسائل اجتماعی ما. نظم نوروز در ساحت انقلاب اسلامی ایران این ظرفیت را دارد که برای ما روزی نو را رقم بزند. پی نوشت ها: 1. حضرت آیت الله خامنه ای این چنین استدالال می کنند: نوروز، یعنی روز نو. در روایات ما – بخصوص همان روایت معروفِ معلّیبن خنیس – به این نکته توجّه شده است... برداشت من از این روایت، این نیست. من این طور میفهمم که حضرت، روز نو را معنا میکنند. منظور این است: امروز را که مردم، نوروز گذاشته اند، یعنی روزِ نو! روزِ نو یعنی چه؟ همه روزهای خدا مثل هم است؛ کدام روز میتواند نو باشد؟ شرط دارد. روزی که در آن اتّفاق بزرگی افتاده باشد، نوروز است. روزی که شما در آن بتوانید اتّفاق بزرگی را محقَّق کنید، نوروزاست. ؛ بیانات مورخ (1373/01/01) 2. رهبر انقلاب در سخنانی این تطور معنایی را این چنین توضیح می دهند جشن های گوناگونی که قبل از اسلام بوده است – در خدمت حکومتهای استبدادی و سلطنتهای پوسیده دوران جاهلیت ایران بود! محتوای نوروز، محتوای مردمی و خدایی نبود؛ توجّه و ارادت به حضرت حق در آن نبود؛ جهات عاطفی و انسانی و مردمی در نوروز نبود! ملت ایران نوروز را نگه داشتند؛ اما محتوای آن را عوض کردند (1373/01/01). همچنین در توضیح دیگری درباره ی این تطور معنایی می گویند: ایرانیِ زیرکِ مسلمان، نوروز باستانی را با عقیده ی خود و به شکل دلخواه خود، تغییر داد؛ قالب نوروز و صورت نوروز را نگه داشت، محتوای آن را عوض کرد. نوروز باستانی، نوروز پادشاهان بود؛ فرصتی برای سلاطین و حکّام مستبد بود؛ برای اینکه شکوه خود و عظمت ظاهری خود را به رخ ملّتها بکشانند و بنشینند از آنها هدیه بپذیرند. حتّی در زمان بنی امیّه و بنی عبّاس که نوروز به دربارهای خلافت اموی و عبّاسی وارد شد، همان رفتار و سیره ی پادشاهان و کسرایان فارسی باستان در دربار آنها عمل میشد. امّا ایرانیِ مسلمان، این نظم را، این قالب را به نفع خود تغییر داد؛ اگرچه این تغییر به صورت دفعی انجام نگرفته است امّا شما امروز بعد از گذشتن قرنها، مشاهده میکنید که نوروز بهانه ای و وسیله ای است برای ارتباط قلبی میان مردم و میان مبدأ عظمت و عزّت، یعنی ذات مقدّس باری تعالی. در نوروز ایرانی، حقیقت نوروز یک حقیقت مردمی است؛ مردم به مناسبت نوروز با یکدگر با صفا و محبّت رفتار میکنند؛ به یکدیگر تبریک میگویند و هدیه میدهند. رسم و سنّت باستانی و پادشاهی، امروز بعد از گذشت سالها و قرنها، در نوروز وجود ندارد. بیانات مورخ (1394/01/01). 3. رهبر انقلاب بر این مسئله تأکید دارند که این جشن یک جشن ملی است؛ جزو اعیاد دینی نیست (1389/01/07) اما مورد تأیید دینی قرار گرفته است. 4. بیانات مورخ(1389/01/07). 5. رهبر انقلاب ضمن اشاره به معنایی که نظام های پادشاهی، شاهنشاهی، کسرایان به نوروز بخشیده اند ورود نوروز به دربار خلافت عباسی را نیز همراه با این معانی می دانند. (1394/01/01) ایشان این چنین تحلیل می کنند که نوروز قبل از اسلام، نوروز پادشاهان و سنتی پادشاهی شده بود. (1394/01/01) 6. رهبر انقلاب در یکی از سخنان شان می فرمایند: من مایلم جوانان عزیز، بخصوص فرزانگان، به این مطلب، درست توجّه کنند که اسلام در برخورد با پدیده هایی که از کشورها و از ملتهای دیگر، یا از دوره های قبل به آن رسیده است، یک برخورد حکمت آمیز و همراه با دقّت و نگاهی همه جانبه دارد. هر چیزی که قابل این است تا محتوای صحیح پیدا کند، اسلام آن را میگیرد، به آن جهت و محتوای صحیح میدهد و در دسترس مردم میگذارد. (1378/01/01) دعوت رهبر انقلاب از نخبگان برای توجه به موضوع مواجهه ی اسلام با پدیده های اجتماعی جالب توجه است. 7. رهبر انقلاب نوروز را فارغ از آن بُعد دینی که بعدها پیدا می کند، حامل ارزش های برجسته و ممتاز و حامل معانی برجسته می دانند. (1389/01/07) 8. رهبر انقلاب در تحلیلی دینی محاسبه شخصی و اجتماعی را از جمله وظایف آغاز سال بر می شمارند: یکی از وظایف اوّل سال این است که هر کسی به حالات و حساب خود – هم حساب شخصی، هم حساب عمومی، هم شخص، هم جماعت مثل یک ملت – رسیدگی کند. (4/1/1375) 9. آراستگی ظاهر از جمله آموزه هایی است که معنای اسلامی نوروز آن را تأیید و تجویز می کند؛ رهبر انقلاب می فرماید: مردم را توصیه می کند: اغتسل و البس و انظف ثیابک غسل کنید، خود را شستشو دهید و تمیزترین لباسها را – البته صحبتی از لباس نو نیست؛ صحبت از لباس تمیز است – بپوشید. (1/1/1378) 10. بیانات رهبر انقلاب در 7/1/1389. 11. رهبر انقلاب در شمار محسنات نوروز به این مطلب اشاره می کنند که مردم نوروز را بهانه ای برای زیارت اعتاب مقدّسه قرار می دهند . 1/1/1377 12. رهبر انقلاب در تحلیل نوروز به صله رحم و صله احباب اشاره می کنند به این سبب نوروز را یک سنت اجتماعی خوب می دادند. (1/1/1377) 13. حضرت آیت الله خامنه ای در تشریح دیدگاه اسلامی درباره ی اجزاء آیین نوروز، تأیید دیدار تازه کردن با طبیعت و نزدیکی به طبیعت می گویند: اسلام ... هیچ اشکالی نمی بیند که مردم – فرض بفرمایید – در مناسبتی از مناسبتهای عید، به فضای باز بروند، با سبزه و طبیعت و صحرا، دیداری تازه کنند، خود و طبیعت را با یکدیگر نزدیک کنند و لذّتِ صحیح و سالم ببرند. مانعی ندارد. (1/1/1378) 14. صحیفه امام ج 1 ص 157. 15. به عنوان نمونه ن. ک به صحیفه امام، ج 11 ص 504 و ج 19 ص 409. 16. به عنوان نمونه ن. ک به: صحیفه امام ج 4ص 251، ج 7 ص 55، ج 11 ص 504 و 531، ج 12 ص 383، ج 16ص 96، ج 18 ص 57، ج 19 ص 286 و 351 و 478. 17. به عنوان نمونه ن. ک به: صحیفه امام ج 9 ص 402. 18. برای نمونه ن. ک به: صحیفه امام، ج 10، ص130-131. 19. درباره ی این دیدگاه رهبر انقلاب می توان به مفهوم انقلاب مردم و استدلال انقلابِ مناسبات اجتماعی و اقتصادی، فرع بر انقلاب مردم است ، و مفهوم انقلاب روحی ( 1/12/1369) اشاره کرد. رهبر انقلاب اولویت و اهمیت این تحول روحی را برای بازتولید انقلاب اسلامی در در دوران پس جنگ خاطنشان می کنند (14/11/1370) و در تشریح مفهوم استعاری فتح الفتوح به مثابه محصول این انقلاب روحی، به عمق این مبنای اسلامی و الهی بسیار مستحکم این استدلال امام خمینی اشاره می کنند (10/10/1369) و حادثه ی انسانی بودن این فتح را مورد تأکید قرار می دهند (بیانات 26/7/1377) 20. در این زمینه می توان به این بیانات رهبر انقلاب اشاره کرد: اگر شما میخواهید روز اوّلِ فروردین را هم برای خودتان روز نو و نوروز قرار دهید، شرط دارد. شرطش این است که کاری کنید و حرکتی انجام دهید؛ حادثه ای بیافرینید. آن حادثه در کجاست؟ در درون خود شما! یا مقلّب القلوب والابصار. یا مدبّراللیل والنّهار. یا محوّل الحول والاحوال. حوّل حالنا الی احسن الحال اگر حال خود را عوض کردید، اگر توانستید گوهر انسانی خود را درخشانتر کنید، حقیقتاً برای شما نوروز است! اگر توانستید پیام انقلاب، پیام پیامبران، پیام امام بزرگوار و پیام خونهای مطهّرِ بهترین جوانان این ملت را – که در این راه ریخته شده است – به دل خودتان منتقل کنید، برای شما نوروز است. (1/1/1377) 21. تحلیل محتوای پیام های رهبر انقلاب از سال 1369 تا کنون مبین این مطلب است که پیام آغاز سال به مهم ترین مسأله /راهکارهای جامعه در هر دوره اشاره دارد. 22. اگر چه آیت الله خامنه ای از آغاز دوران رهبری در پیام نوروزی خودشان برخی از مضامین تأکید داشتند اما از سال 1378 که به مناسبت یکصدمین سال تولد امام خمینی به نام ایشان نام گذاری شد تا کنون، یک و نیم دهه است که سنت نامگذاری سال ها ادامه داشته است. 23. این مبحث در بحثی با عنوان نام گذاری به مثابه سیاست گذاری توضیح داده شده است. 24. سخنرانی نوروزی رهبر انقلاب در حرم امام رضا علیه السلام از سال 1382 تا کنون ادامه داشته است. 25. چندسالی است که برخی کاخ سفیدنشینان با جشن سال نوی ملتی همراهی می کنند که روزی می خواستند ریشه اش را بخشکاند. مردم آن پیام سال نو که از واشنگتن صادر می شود و آن سفره ی هفت سینی که در کاخ سفید پهن می شود را جدی نمی گیرند ولی بزک کنندگان با دست مایه قراردادن این قبیل رفتارها نوروز و هویت ایرانی را به مسلخ اربابان کدخدای جهانی می برند. 26. حضرت آیت الله خامنه ای ضمن ارائه ی یک استدلال عقلی درباره ی مواجهه اسلام با سنت هایی که جامعه ها یا تاریخ هایی غیر اسلامی برخاسته است(1/1/1378)؛ در میان مجموع روایت های نیروز ؛ تنها به قبول روایت معلّیبن خنیس از امام صادق علیه السلام را (به دلیل ثقه بودن راوی) تصریح دارند (23/1/1390) ولی در زمینه ی اعتبار مضمونی و استحکام اسنادی برخی دیگر از روایت ها توقف می کنند(17/1/1389) اگر چه به طور کل به وجود روایت های دیگر مؤید نوروز اشاره دارند. (7/1/1389) Let’s block ads! (Why?) منبع: 598 کد مطلب : سایر اخبار ...
عبدی: به احمدی نژاد اجازه بازگشت داده نمی شود
تحلیل را گفته بودم که اگر بتوانید خیلی خوب این کار را انجام دهید دیگر موضوعی برای عدم شرکت نمی ماند، به خصوص اینکه اصولگراها اشتباهاتی هم داشتند که این شرایط را خیلی تشدید کرد. قبل از اینکه وارد قسمت کنشگران سیاسی و نوع عملکرد و تاکتیک های آنها شویم، بهتر است همچنان بحث را در سطح جامعه شناسی ادامه دهیم و من این سوال را از شما بپرسم که آیا از نتیجه این انتخابات می توانیم بگوییم که ما حالا ...
آیپد پرو جدید اپل معرفی شد: نمایشگر 9.7 اینچی، پردازنده A9X و دوربین 12 مگاپیکسلی
در شرایطی که برخی انتظار معرفی نسل جدید آیپد ایر را در مراسم امشب شرکت اپل داشتند، شاهد معرفی آیپد پرو البته با نمایشگر کوچکتری در این رویداد بودیم. وقتی از آپپد پرو صحبت می کنیم بدون شک باید از ویژگی هایی که این سری را متمایز می کند سخن بگوییم. فیل شیلر در این مراسم اظهار کرد که کاربران عاشق آیپد پرو 12.9 اینچی این شرکت شده اند و اپل بازخوردهای بسیاری خوبی از این محصول دریافت کرده است ...
معضل برآمدگی دوربین، این بار در آیپد پرو 9.7 اینچی
شرکت اپل در دومین روز از سال 95، دومین تبلت آیپد پروی خودش را معرفی کرد. نام این تبلت هیچ تفاوتی با مدل قبلی اش ندارد. اما برای جدا کردن این دو محصول از هم، از اندازه ی نمایشگر آن ها در نام شان کمک می گیریم. در ظاهر، آیپد پرو 9.7 اینچی بسیار شبیه به آیپد ایر2 است و اگر این دو تبلت را از نمای قاب جلویی کنار هم قرار دهیم، به سختی می توانید آن ها را هم تشخیص بدهید. اما ازلحاظ سخت افزاری ...
شیطان پشت پرده انیمیشن های والت دیزنی با کودکان مان چه می کند؟
به گزارش دولت بهار به نقل از فارس، خاطرات کودکی بسیاری از ما با شخصیت های کارتونی چون میکی موس ، شیر شاه ، سفید برفی و هفت کوتوله ، سیندرلا ، زیبای خفته ، علاءالدین و ... همراه است که همه این ها محصول یک کمپانی هالیوودی به نام والت دیزنی است. امروزه نیز شاید راه کار برخی والدین برای سرگرم کردن کودکانشان گذاشتن یک سی دی از دیگر کارتون های والت دیزنی باشد، از دیو دلبر و گیسو کمند گرفته ...
ایرانی ها کدام بازی ها را در سال 94 پسندیدند
و باید گفت سالی که با بلادبورن آغاز شد، انتظار می رفت با عنوان برجسته همچون خیزش مهاجم مقبره به پایان برسد و خوشبختانه این اتفاق افتاد. خیزش مهاجم مقبره به احتمال فراوان در سال 95 روی پلی استیشن 4 نیز روانه بازار می شد و از همین حالا می توان حدس زد که این عنوان در فهرست برترین عناوین سال 95 کنسول سونی نیز قرار خواهدگرفت. متال گیر سالید5: شبح درد / Metal Gear Solid V: Phantom Pain ...
این 10 فیلم مدیون بازیگران خود هستند
...> حالا نگاه نکن فیلمی به شدت غریب و آزارنده است که مالیخولیای موجود در آن، فضای کل فیلم را در ید اختیار خود دارد و به عبارتی بر کل فیلم حکم می راند. فیلمی محصول سال 1973 ساخته نیکلاس روگ که داستان جان باکستر با بازی دانلد ساذرلند ، معمار بخت برگشته ای است که طی حادثه ای دل خراش و عجیب، جسد دختر کوچکش را که بارانی قرمزی بر تن دارد از آب بیرون می کشد؛ بهت و حیرت و ضجه و عزا در پس چهره او کاملا هویداست ...
از دلِ سینمای فیلمفارسی
نوبت اکرانش شود درحالی که بازیگر معروفی هم نداشته باشد. یعنی سینمادار ملزم می شود بنا به پروانه نمایش، فیلم را اکران کند چه بازیگر دارد یا ندارد. اما مشکل اینجاست که ما سینماهای نمایش دهنده فیلم ها را هم داریم. تعداد سینماها نصف شده ولی تعداد فیلم ها بالا رفته. الان بحث گروه هنر و تجربه هم درواقع یک مفری است تا فیلم هایی که پشت خط اکران مانده اند را در یک، یا دو هفته اکران کنند. ...
جملات تکراری عیددیدنی ها!
.... سوال پیچ شدن توسط این موضوع رابطه مستقیمی با تعداد سنواتی که از ازدواج دو نفر می گذرد، دارد. - اینجا نوساز متری چنده: مقدمه ای برای شروع سلسله بحث های کارشناسانه پیرامون رکود اقتصادی ایران در سال گذشته. آه بلند پرسش کننده بعد از شنیدن قیمت ملک در منطقه مذکور. اِاا. 10 سال پیش اینجا بیابون بودا، چه پیشرفتی کردن ملت یهو تو این مملکت . گزارش شده در موارد زیادی طرفین، مقصر این رشد ...
سخنی با جناب نیکفر
دیگری از آراء شما محصول برخی از فضاسازی ها و القائات برخی از کانون ها و نهادهای قدرت و مدیریت در استان و شهرستان بوده که در هر صورت نمی تواند حاکی از صلاحیت و شایستگی های شخصی شما باشد! بنابراین عملکرد و رفتار آتی شما می تواند به سرعت منجر به کاهش یا رویگردانی این طرفداران شود. اجازه دهید از شما بپرسم که آن 73328 نفری که به شما رأی ندادند، در چه جایگاه و وضعیتی قرار دارند؟! به عبارت دیگر، نگاه ها و ...
مسجد دومناره سقز، یادگار دوره افشاریان
محراب مسجد قرار گرفته اند هر دو گلدسته به صورتی بنا شده اند که نیمی از آنها داخل دیوارهای مسجد قرار دارند و نیمه دیگر آن نیز بیرون است برای ساخت مناره ها در پی از سنگ استفاده شده و برای بدنه کلا آجر و کاشیهای معقلی رنگی به کار رفته است این گلدسته ها با استفاده از کاشیهای معقلی و با نقوش زیبای هندسی تزیین شده اند البته تزیینات کاشیکاری دو گلدسته متفاوت است و در کل گلدسته ضلع غربی تزیینات بیشتری دارد ...
مایکروسافت و اپل؛ جنگ همیشگی
محصولاتی نظیر سرفس بوک را معرفی کرده و با آن مستقیماً مک بوک پرو شرکت اپل را هدف قرار داده است. به نظر می رسید که اپل و مایکروسافت آن دشمنی را کنار گذاشته اند اما متاسفانه این گونه نیست. در میان این دشمنی، انتخاب یک سیستم عامل و یا یک محصول خاص از این دو شرکت مانند دسته بندی شدن در هاگوارتز (اشاره به هری پاتر) و قرار گرفتن در گروه ها است! در این بین توسعه دهندگان خواستار رقابت این دو شرکت ...
موج کمرشکن افزایش اجاره بهای سال 95 در اشنویه/پیوند نامیمون موجران با رکود و تورم برای له کردن ضعفا!
به گزارش شنوباس برکسی پوشیده نیست که رکود، تورم و بیکاری یکی از ویژگی های برجسته وضعیت اقتصادی کشور است. در این وضعیت که اقشار کم درامد بیشترین آسیب ها را متحمل می شوند، قیمت گذاری های دلبخواهی و عدم نظارت موثر دستگاههای اجرایی بر بازار کفه فشار را بر کمر اقشار آسیب پذیر سنگین تر می کند. شهرستان اشنویه با قرار گرفتن در نقظه صفر مرزی از جمله شهرهای دورافتاده کشور است که به دلیل نداشتن ...
پایان تراژدی تهران
آتلیه ی نقاشی بهرام دبیری جای خوبی است برای نشستن، گپ زدن و گفت وگو، حتی اگر موضوع گفت وگو ربطی به هنر و نقاشی نداشته باشد که البته این گفتگو داشت. اگر چه محور گفتگو شهر بی هویت شده ای تهران بود و این که در این به اصطلاح کلان شهر (که من دنگال شهر می خوانمش) هیچ حسی از زیبایی لطافتی که در فرهنگ و هنر ایران نهفته است وجود ندارد. شهری که درجایی از گذشته گم شده و به جای آن هیولایی از آهن و سیمان و شیشه برآمده است بی هیچ چشم اندازی از هنر و زیبایی و مهر. ...
برترین لپ تاپ های بازار (نوروز 95)
پیکره بندی داخلی این محصول باعث شده است که باتری آن با هر بار شارژ حدود 10 ساعت دستگاه را روشن نگه دارد که یک روز کامل کاری را شامل می شود. صفحه ی نمایش رتینا با کیفیت خارق العاده، کیبورد و تاچ پد عالی، کیفیت ساخت بسیار بالا با بدنه ی تمام فلزی، ظاهر خیره کننده با رنگ های جذاب و درنهایت سیستم عامل روان Mac OS هم از دیگر ویژگی های مثبت این محصول هستند. هرچند که نداشتن هیچ درگاهی به غیر از یک پورت USB ...
فرهنگ اصفهان در سالی که گذشت
... قطبی رفت، ارزانی آمد! پس از چند ماه گمانه زنی سرانجام حبیب رضا ارزانی روحانی خوش پوش و خوش فکر اصفهانی مدیر دستگاه دشوار ارشاد شد. آیین تودیع و معارفه مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان 6 اردیبهشت ماه، در هتل آسمان برگزار شد. حالا فرهنگ چه ربطی به هتل آسمان دارد؟ شما بفرمایید. آن هم برای ارشاد که خودش تالار دارد و نیازی به این هزینه ها نیست. جشنواره ای به نام ...
آیپد پرو جدید 9.7 اینچی به چیپست ضعیف شده ی A9X مجهز شده است
. آیپد پرو 12.7 اینچی 5 برابر گرافیک سریع تری در مقایسه با گرافیک A7 دارد اما پردازنده ی گرافیکی آیپد پرو 9.7 اینچی تنها 4.3 برابر سریع تر از پردازنده ی گرافیکی A7 است. اما اگر بخواهیم کمی در مورد این اقدام اپل مثبت بیاندیشیم، میتوان این کار را به این حساب گذاشت که هدف اپل بهبود دمای آیپد پرو جدید بوده است. با توجه به سطح کوچکتر دفع گرما در این مدل، مطمئنا باید گرمای کمتری نیز تولید شود ...
ونگر: مربی نتیجه گرا را مربی بی هنر می دانم!/ فرگوسن هیچ گاه غرق در موفقیت نمی شد
نمی دانم کجاست. فکر کنم آن را به پزشک تیم یا تدارکاتچی تیم دادم! * چه حسی دارید از اینکه زنده هستید ولی همانند تیری آنری و سرالکس فرگوسن، مجسمه یادبودی از شما وجود دارد؟ کمی نسبت به این موضوع حس پریشان حالی دارم. ترجیح می دهم هر روز بجنگم تا مردم را متقاعد کنم که من شغلی معقول دارم. این روزها پرسش های خیلی سریع مطرح می شوند. چیزی که در حرفه ما دستخوش تغییر شده این است که تمجیدهایی که از ما می شود ممکن است که نتوانند از ما مراقبت کنند. ما باید بجنگیم تا مورد احترام قرار بگیریم. انتهای پیام/ ...
پولاک از مراسم خلعت پوشان و سلام نوروزی در محضر قبله عالم می گوید/ غزلی که شمس الشعرا در مدح سلطان ...
.... پولاک می نویسد: در این حیص و بیص شاه حمام رفته، صبحانه خورده و آرایش مخصوص عید را کرده است. وی از جواهر سلطنتی گران بهاترین آنها را برگزیده تا خود را بیاراید و حالا دیگر در تالار آینه وسط، که به تالار طاووس شهرت دارد، سفرای اروپایی مختلف را رسما به حضور می پذیرد تا بتوانند تبریکات خود را به عرض برسانند. علت وجه تسمیه تالار طاووس آن است که تخت طاووس در آن قرار دارد. سفرا با لباس ...
ارتش جمهوری اسلامی در آینه سال 94
بالایی برخودارند و از تمامی این ظرفیت ها جهت ایجاد امنیت در مرزها استفاده می شود. ساخت زیرسطحی های سونارگریز/ "سهند" امسال عملیاتی می شود فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: می توان با ایجاد تغییراتی در بدنه و همچنین پوششی که روی شناور قرار می گیرد، آن را رادارگریز کرد، و امروز این توان در نیروی دریایی ما وجود دارد. تهیه پیش نویس توافقنامه همکاری کشورهای ساحلی دریای خزر ...
بررسی تندر 90 پیکاپ+عکس
، تا آنجایی که حتی می توان نسخه وانت رنو/داچیا لوگان را تا حدی زیبا هم به شمار آورد، در حالی که بر خلافش، نسخه سدان این خودرو چندان از مایه های زیبایی بهره نمی برد. چند سال پیش، سایت خودرویی TOP SPEED، این خودرو را مورد تست و ارزیابی خود قرار داد و طرح بدنه آن را این گونه توصیف نمود: " زبان طراحی تقریباً بی نقص " طرحی که برای این پیکاپ، نمایی خاص و اروپایی را به ارمغان آورده است. ...
دلیل اصلی اقبال مردم به جریان های میانه رو چیست؟
بازنشستگی به صورت هلدینگ های اقتصادی بسیار بزرگ در اقتصاد ایران فعال هستند. در کنار این مجموعه 3 هزار و 60 دستگاه اجرایی در تهران و 247 هزار و 64 اداره دولتی در استان های کشور به صورت مدام درحال تولید بروکراسی در مقابل فضای تولیدی و کارآفرینی کشور هستند. فعالیت تمامی این مجموعه ها میزان نارضایتی عمومی در اقتصاد و جامعه ایران را به بالاترین سطح می رساند. فرآیندهای پیچیده اداری که این گروه تولید می ...
معرفی 10 موبایل ایده آل که با عیدی های خانواده می توان خرید +عکس
. این محصول از سری جذاب و موفق آنر در پشت بدنه خود دارای طرح بافت گونه است که علاوه بر زیبایی مانع سرخوردن گوشی می شود. ضمنا در ساخت آنر 4 ایکس از پلاستیک استفاده شده است. قیمت حدود 600 هزار تومان لومیا 640 (نسخه 4G) مشخصات فنی: یک سیم کارته و دو سیم کارت وزن 145 گرم پردازنده Qualcomm Snapdragon 400 Chipset صفحه نمایش 5 اینچ با رزولوشن 1280 720 پیکسل و ...
تب و تاب شاخص های اقتصادی در سال 1394/کدام شاخص بیشترین تغییر را به نمایش گذاشت؟
بانکی و نرخ واقعی سود بانکی (نرخ اسمی سود منهای نرخ انتظاری تورم) مطرح شد. البته تمایز بین شاخص های اسمی و واقعی برای برخی از دیگر شاخص های مهم اقتصادی مثل نرخ ارز نیز در سال های گذشته به تدریج مطرح شد و به نظر می رسد حداقل در سطح رسانه، تفاوت قابل توجهی در پرداختن به این موضوع حداقل در مقایسه با یک دهه گذشته به وجود آمده است. اما در حوزه نرخ سود، به نظر می رسد این دوگانه تا حد قابل قبولی فراگیر ...
آذرخش برادر شقایق فراهانی:بدترین اتفاق زندگی ام شکست عشقی بود/ سینما حق هنرهای دیگر را خورده است
کله پا کردن است. یک حس ناامنی در میان بازیگران وجود دارد که از طرف تیم رقبا و یک سری منابع قدرت کنار گذاشته شود این خطر همیشه بازیگران را تهدید می کند. مشکل دیگر این است که در جامعه ما بازیگر و هنر بازیگری بسیار برجسته می شود. از نظر اقبال عمومی و رسانه ها، بازیگران در حد الگو برجسته می شوند. این موضوع زندگی بازیگران را سخت می کند. بازیگر مثل فیلمبردار، گریمور، مسئول تدارکات و ... در ...
ابرکوه، زیستگاه پیرترین موجود زنده ایران
...: شهرستان ابرکوه با وسعت 5785 کیلومتر مربع در 140 کیلومتری غرب یزد قرار دارد . این شهرستان دارای دو بخش مرکزی و بهمن بوده و بر اساس آخرین سرشماری در سال 1390 جمعیت خانوارهای ساکن شهر ابرکوه، 19 هزار و 164 نفر و بر اساس آمار کلی، جمعیت شهرستان در حدود 50 هزار نفر است. دین مردم این شهرستان اسلام و مذهب ایشان شیعه است . از آنجا که این شهر ابتدا در پای کوه ساخته شده، آنرا ...