سایر منابع:
سایر خبرها
گردشگری ایران در پسابرجام ؛هجوم هتل سازان و گردشگران خارجی به ایران*
ساختمان های هتل، امضا کردند. مطابق برنامه، این 2 هتل پانزدهم اکتبر (بیست و سوم مهرماه) با ظرفیت مجموع حدود پانصد اتاق افتتاح شد. ( اینجا را بخوانید) مهر 1394/07/18 اسکار گردشگری هتل های ایرانی به یک هتل در کیش رسید. هتل های داریوش کیش، عباسی اصفهان، هما، لاله و آزادی تهران کاندیدای دریافت جایزه جهانی سفر به عنوان اسکار گردشگری بودند که از میان آنها هتل داریوش برنده نهایی این ...
سال نو پرونده اختلاس از نو -رضا ضراب؛شریک دزد در ایرانی و متهم در امریکا* مطلب ویژه
پرونده هستند که آنها نیز مفسد فی الارض شناخته شده و به اعدام محکوم شدند. بابک زنجانی چگونه به ثروت رسید؟ گزارش زهرا علی اکبری - روزنامه اعتماد بررسی 11 پرونده فساد مالی که در دولت گذشته اتفاق افتاده است.گزارشی جذاب که بخش هایی از آن هر روز توسط خبرآنلان منتشر میشود قسمت اول چهارشنبه 4 فروردین داستان : 10 هزار میلیارد تومان عنوان: پرونده ...
معنای متفاوت نوروز از منظر رهبر انقلاب
به گزارش پایگاه 598 به نقل از پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب (Khamenei.ir)، مناسبات اسلام و ایران یکی از مهم ترین مسأله های هویتی یک و نیم سده ی اخیر جامعه ی ایرانی بوده است. معادله ای که از حدود نیم سده پیش با افزوده شدن متغیر انقلاب وجوه بدیع و متمایزی یافته است. معادله ای که حل آن ظرفیتی ذوابعاد [...] به گزارش پایگاه 598 به نقل از پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب (Khamenei.ir)، مناسبات اسلام و ایران یکی از مهم ترین مسأله های هویتی یک و نیم سده ی اخیر جامعه ی ایرانی بوده است. معادله ای که از حدود نیم سده پیش با افزوده شدن متغیر انقلاب وجوه بدیع و متمایزی یافته است. معادله ای که حل آن ظرفیتی ذوابعاد را در سطوح هویتی تثبیت می کند و عدم حل آن چندپارگی هویتی را در پی خواهد داشت. چیستی و تطور نوروز نوروز از جمله مضامینی است که طول سال هایی چند، دست مایه ی ارائه ی تحلیل های گوناگونی در سخنان رهبر انقلاب بوده است. عطف به خاستگاه و جایگاه حقیقی آیت الله خامنه ای در اندیشه ی اسلامی معاصر، ادبیاتی که از خلال این تحلیل ها فراهم آمده یک تجربه ی نظری بی بدیل است؛ چرا که در خصوص موضوع نوروز برای تفکر اجتهادی-اسلامی کمتر اندیشه ورزی شده است. با مروری گذرا بر بیانات آیت الله خامنه ای با دو سطح از تحلیل پیرامون نوروز مواجه می شویم. در سطح اول مسأله گونگی نوروز مطرح است. منظری که ایشان به تحلیل نوروز می گشاید، منتهی به نوزایی معنای نوروز می شود. در این سطح از تحلیل ایشان به فلسفه ی بودن و شدن نوروز می پردازند. چیستی نوروز یا روزِ نو را با استدلال هایی برخاسته از ادبیات روایی شرح می دهند 1 و بر این نکته تأکید دارند که نظم نوروز یک تطور معنایی داشته و از معنایی باستانی(سلطنتی و شاهنشاهی) به یک معنای مردمی- اسلامی رسیده است. 2 حسب تأکیدی که این تحلیل بر پرسش از چیستی فلسفی و چگونگی تاریخی این سنت دارد؛ نوروز از روزمرگی خارج شده و به یک ظرفیت انسانی و اجتماعی تبدیل می شود. بر این اساس نوروز فرصتی است برای ارزیابی و اندشیدن به خود انسانی و پیوستن به دیگری اجتماعی. سطوح معنایی نوروز سطح دوم تحلیلی که بر اساس بیانات آیت الله خامنه ای درباره ی نوروز قابل پیگیری است، در واقع نگره ای است پیرامون چیستی و چگونگی نوروز که در پاسخ به پرسش سطح اول تحلیل مطرح می شود. در تحلیل آیت الله خامنه ای نوروز دست کم حامل سه لایه ی معنایی است که در طول تاریخ بر نوروز و بریکدیگر مترتب شده است. سطح اول خاستگاه ملی این آیین است. اصل نوروز یک آورده ی دینی نبوده است. 3 انسان ایرانی و به تعبیر دقیق تر شرقی ، پیش از ظهور و شکل گیری دعوت اسلامی، نوروز را به عنوان مبدأ تاریخ خود قرار داده است. این برای ملت هایی که نوروز را مبدأ تاریخ قرار داده اند یک امتیاز است چرا که نوروز در ذات خود واجد و حامل معنا و ارزش های مهم انسانی است. 4 با این حال دشوار نیست که درک کنیم در جوامع پادشاهی وقت، نوورز به مثابه یک سنت/ نهاد اجتماعیِ پرنفوذ تا چه میزان متأثر قدرت های حاکم بوده است. حکومت های پی در پی شاهنشاهی به نوروز معنایی سلطنتی بخشیده بودند. 5 با این حال اسلام به مثابه جهان بینی و آیین جدید و مورد پذیرش مردم ایران، با این سنت اجتماعی برخورد حذفی ندارد 6 ، آن را به رسمیت می شناسد ولی در عین حال از زوائد حاصلِ سیطره ی نهاد سلطنت رهایی می بخشد و بر اساس ظرفیت های ذاتی آن 7 ، ارزش های متعالی و توحیدی را در چارچوب سنت نوروز بسط می بخشد. بنابراین لایه ی دیگر معنای نوروز کنونی، سطح معنوی- دینی آن است که با اسلامی شدن نوروز شکوفا می شود. بر وفق سطح اسلامی از معنای نوروز، این سنت در تمام ساحات چهارگانه ای که آموزه های ادیان تأیید، گسترش می یابد. وجه ی همت عملی و آموزه های نظری ادیان، و اسلام به عنوان اکمل ادیان، حول چهار محور اساسی ارتباط انسان قابل صورت بندی است. این سطوح چهارگانه عبارتند از رابطه ی انسان با خود ، خدا ، دیگری و طبیعت . همچنین محور سوم (رابطه با دیگری) در ضمن استدلال هایی مبسوط در حکمت عملی به دو سطح منزل(خانواده) و مدن(جامعه) تقسیم می شود. اسلام نوروز را در تمام این چهار یا پنج حوزه ی حیات انسانی تأیید می کند و یا معنا می بخشد. بر اساس سنت نوروز، روزگار نو با این موارد همراه است: توجه و رسیدگی مادی و معنوی به خود (محاسبه رفتارها 8 و آراستگی ظاهری 9 )، نیایش با خدا 10 و زیارت اولیاءالهی 11 ، ارتباط با دیگران خانوادگی (صله ارحام) ارتباط با دیگران اجتماعی (صله احباب) 12 و نزدیکی به طبیعت 13 . معنای نوروز با این گستره شامل تمامی این روابط می شود. نگاره شماره یک: اسلام سنت اجتماعی نوروز را نفی نمی کند؛ آن را از بند سلطنت رهایی بخشیده، به مردم بازمی گرداند و در تمام حوزه های چهارگانه ی مورد اهتمام ادیان تأیید کرده و معنایی جدید می بخشید. سطح دیگر اما دلالت های انقلابی است که نوروز در این نیم قرن اخیر به خود دیده است. آغاز این سطح از معنا هم زاد با انقلاب اسلامی بود؛ از نوروز 1342 و وقتی که سخنرانی حاج آقا روح الله در مسجد اعظم قم این گونه آغاز شد: امسال ما عید نداریم و این عید را عزای ملی اعلام می کنیم 14 . انقلاب در نسبت دادن معانی جدید به نوروز از متناقض ترین معنا شروع کرده بود؛ از عزا. بعدها که امام خمینی نسبت نوروز و انقلاب را بیشتر توضیح داد، مشخص شد این تلاقی فراتر از یک رخ داد اتفاقی، شامل یک هم سنخی معرفتی نیز می شود. یکی از مهم ترین خطوط نطق ها و نوشته های امام خمینی در سال های منتهی به پیروزی انقلاب و پس از آن، تأکید و تکرار بر چیستی انقلاب اسلامی بود. در این رابطه امام خمینی بر مفاهیمی همچون انقلاب باطنی 15 ، تحول درونی 16 ، انقلاب انسانی 17 و مانند این ها تأکید می کردند. ایشان این استدلال را پیش می کشیدند که ابتدا با یک انقلاب الهی در درون انسان ها، انسانی متمایزی خلق شده است؛ یک انسانِ انقلابی که موتور محرکه ی تاریخ انقلاب است و انقلابِ درون خود را در سطح اجتماعی نیزبازتولید می کند. نوروز هم برای امام خمینی ارجاع روشنی به این تصویر و تحلیل از انقلاب داشت: مقلب القلوب و الابصار آن اسم الهی بود که انقلاب اسلامی را ممکن ساخته بود؛ از این رو نوروز فرصت بازتولید این تحول به حساب می آمد. 18 این معنا از نوروز در سخنان رهبر انقلاب هم بسط و شرح ویژه ای یافته است. ایشان نیز در شرح و تداوم فکر امام خمینی انقلاب اسلامی را محصول تحول انسانی و درونی می دانند 19 و نوروز را فرصتی برای بازتولید تحول درونی 20 . در سطح دیگر اما بازتعریفی از مناسبت نوروز مطرح می شود که طی آن نوروز برای انسان هایی که سطوحی از این تحول درونی را تجربه کرده اند، به مثابه یک سنت اجتماعی- انقلابی مطرح می شود. این بازتعریف عمدتاً طی سه فرایند روی می دهد: پیام آغاز سال رهبر انقلاب به مثابه یک چارچوب و جهت گیری کلان برای حرکت انقلاب در سال جدید است. 21 سنت نامگذاری سال ها 22 که طی حدود دو دهه، تجربه ی جدیدی را در سیاست گذاری عمومی انقلاب اسلامی شکل داده است 23 و البته سنت سخنرانی آغاز سال نو در پایتخت معنوی ایران، بارگاه امام رضا (علیه السلام)؛ که بیش از یک دهه تداوم داشته است. 24 تحلیلی اجمالی از محتوای این سه حرکت نشان می دهد مهم ترین مسائل جاری انقلاب اسلامی و جهت گیری های کلی مرتبط با این مسأله ها، مهم ترین مضمون این سخنرانی را تشکیل می دهد. به این ترتیب نوروز فرصتی برای بازتولید انسان و جامعه ی انقلابی است و این معنای جدیدی است که سنت نوروز در ساحت انقلاب اسلامی ایران بدان دست یافته است. نگاره شماره دو: هسته ی معناییِ سنت نوروز در ساحت انقلاب اسلامی ایران فربه شده است و به ترتیب با سه لایه از دلالت های مفهومی ایرانی، اسلامی و انقلابی در بر گرفته می شود. بنابراین می توان گفت طی پنج دهه ی اخیر در ساحت انقلاب و با محوریت رهبران آن، نوروز از حالت یک سنت تکرار شونده فراتر رفته و موضوع اندیشه ورزی قرار گرفته است. توجه به چیستی و تطور نوروز، ظرفیت معنایی آن را فعال کرده است. در سایه ی این اندیشه ورزی ها معانی سنت نوروز فربه تر شده است به گونه ای که در حال حاضر می توان آن را حامل سه لایه ی ایرانی، اسلامی و انقلابی برای نوروز دانست. نوروز: تلاقی ایران، اسلام انقلاب با اشاراتی که پیرامون لایه ها، معانی و سطوح سنت نوروز در ساحت انقلاب اسلامی ایران آمد؛ می توانیم به سطح کلان تر تحلیل مسأله منتقل شویم. همانطور که در آغاز یادداشت اشاره شد در سطح کلان این بررسی در یک تحلیل هویتی، نوروز به مثابه یک نشانه/ الگو، در بازخوانی نسبت ایران ، اسلام و انقلاب لحاظ می شود. بیش از پنج دهه پیش هنوز انقلاب اسلامی در ایران تکوین نیافته بود که صحنه ی اجتماعی سیاسی ایران در یک جمع بندی نمادین از تجربه جمعی خود در تاریخ معاصر، واجد سه نیروی اجتماعی عمده بود. یک نیروی اجتماعی، متجددهایی بودند که اگر چه انقلابی بودند و بر انقلاب تأکید می کردند اما اسلامی و ایرانی نبودند. روشنفکران چپ گرا انقلاب را منهای اسلام و ایران می خواستند، از این رو هیچ ابایی نداشتند با برادر بزرگ تر شان همکاری کنند. بعدها انقلاب اسلامی و صدق مفهوم چپ امریکایی – که از جانب امام خمینی مطرح شد- نشان داد برادر بزرگتر این جماعت، نه شوروی که دیگری است. نیروی عمده ی دیگر اما متجددینی بودند که اگر چه ملی گرا بودند و بر ایران تأکید می کردند اما در عمل اجتماعی خود نه مسلم بودند و نه روش های انقلابی را بر مبارزات پارلمانتاریستی ترجیح می دادند. اگر چه بعدها تمسک منورالفکرهای راست گرا به استقلال و سپس آزادی، با انقلاب اول و دوم زیر سؤال رفت و بی بنیان شد. نیروی عمده ی سوم اما متحجرین بودند: مقدس مآبانی که اسلام را می خواستند اما نه به ایران و اوضاع آن می اندیشیدند و نه با انقلاب و روش های دگرگون ساز روی خوش نشان می دادند. بعدها هنگامی که صدق قدم انقلاب در دگرگونی وضعیت اسلام در جهان پدیدار شد، مدعای این مقدس مآبان نیز بیش از پیش بر باد رفت. نگاره شماره سه: انقلاب اسلامی ایران در زمانه ای متولد شد که تعارض اجتماعی میان امر ملی، امر انقلابی، امر اسلامی به اوج رسیده بود. انقلاب اسلامی ایران اما در برابر متجددان و متحجران ایستاد و در تعاطی میان اسلام، انقلاب و ایران، هویت جدیدی را بنیان گذاشت. هویت ما در تضاد و کشاکش میان متحجرین و متجددین به مهلکه افتاده بود و نوروز هم جزئی از این هویت بود. وقتی خرداد 1342، انقلاب اسلامی ایران در غربت و غیبت این سه نیروی اجتماعی عمده متولد شد حامل این استدلال ضمنی بود که ما هر سه ی این جریان اجتماعی نیستم ولی واجد تعریفی متعالی تر از ارزش هایی هستم که این سه جریان مدعی آن هستند: ایرانی بودیم، اسلامی شدیم و انقلابی هستیم. در ساحت انقلاب اسلامی ایران این سه مفهوم در یک تعاطی و داد و ستد، هویت ما را می سازند و این تعارض های ظاهری نه در ذات مفاهیم که محصول عدم صدق معرفتی و اجتماعی هوادان شان است. به همین دلیل انقلاب اسلامی ایران با روشنفکران به اصطلاح انقلابی بر سر مفهومی که داشتند و داشته ی مفهومی شان (انقلاب)، به خاطر نداشته هاشان (اسلام و ایران) درگیر می شد. انقلاب اسلامی ایران با منورالفکران به اصطلاح ملی و ایرانی، بر سر مفهومی که داشتند و داشته ی مفهومی شان (ایران یا ملیت) و به خاطر نداشته هاشان (اسلام و انقلاب) درگیر می شد و بالاخره انقلاب اسلامی ایران با مقدس مآبان به اصطلاح اسلامی بر سر مفهومی که داشتند (اسلام)، به خاطر نداشته هاشان (انقلاب و ایران) درگیر می شد. این چنین بود که هویت ما حاصل تعاطی این سه امر در یک تعریف متمایز بود، نه تعارض آن ها در تعریف موجود. سنت نوروز هم که جزئی از هویت ماست، در ساحت اندیشه ی انقلاب اسلامی ایران و رهبرانش واجد این سه معناست. سه معنایی که البته نقش های متمایزی در این نمایش آیینی بر عهده دارند؛ یکی محتواست (اسلام)؛ دیگری ظرف تحقق است (ایران) و دیگری جهت تحقق(انقلاب). نگاره شماره چهار: سنت نوروز در ساحت انقلاب اسلامی ایران حامل معنای متنوعی در سه لایه ی ایرانی، اسلامی و انقلابی شد. رهبر انقلاب اسلامی در تحلیل هایی که پیرامون نوروز دارند به این سه لایه و معنای هر یک اشاره کرده اند. چالش های هویت/ نوروز نوروز هم سرشت و هم سرنوشت هویت ماست. سنت نوروز منهای اسلام به مسلخ سرمایه داری جهانی و استکبار جهانی می رود. در این نگاه نوروز، هیچ تفاوتی با دیگر مناسبت های وارداتی ندارد چرا که صرفاً یک جشن مجمل و بازار مفصل است برای مصرف بیشتر کالای مصرفی و تجملی. اسلام نباشد نوروز را می توان در اتاق جنگ مدام علیه ملت ایران(کاخ سفید) جشن گرفت. 25 از سوی دیگر منهای ایران، مسلک متحجرانی است که در آن نیز نوروز نفی مذهبی می شود. آنانی که هر آن چه در نصوص دینی نیامده باشد را بدعت می شمارند؛ هر چند عقل و هم چنین نص آن را تأیید کرده باشد. 26 و بالاخره منهای انقلاب، نوروز می شود یک آیین فروافتاده در ورطه ی روزمرگی. یک سنت فردی و حداکثر قبیلگی، نه یک سنت اجتماعی، جامعه ساز و مرتبط با سرنوشت جامعه. نوروز هم سرنوشت هویت ماست؛ بدون تعاطی این سه معنای فطری که در ساحت انقلاب اسلامی ایران به هم پیوسته و نوروز را، ما را متولد کرده است، هم نوروز و هم اصل هویت ما در معرض چالش های جدی فوق قرار خواهد گرفت. نگاره شماره پنج: نوروزِ امروز، در ساحت انقلاب اسلامی ایران در بالندگی معنایی قرار دارد و دوران اوج خود را تجربه می کند. باقی اجزاء و نشانه های هویتی ما نیز وضعیتی مشابه دارد. در سطحی کلان تر می توان از تحلیل نوروز در ادبیات رهبر انقلاب، چگونگی مواجهه ی اسلامی- انقلابی با سنت های ملی را استنباط کرد. در نگرش رهبر انقلاب تکثر سه گانه در زمینه ی نوروز به وحدت می رسد و تعارض و نفی جای خود را به تعاطی و تکامل و گفتگو می دهد تا الگوی نمادین باشد برای درک هویت و حل مسائل اجتماعی ما. نظم نوروز در ساحت انقلاب اسلامی ایران این ظرفیت را دارد که برای ما روزی نو را رقم بزند. پی نوشت ها: 1. حضرت آیت الله خامنه ای این چنین استدالال می کنند: نوروز، یعنی روز نو. در روایات ما – بخصوص همان روایت معروفِ معلّیبن خنیس – به این نکته توجّه شده است... برداشت من از این روایت، این نیست. من این طور میفهمم که حضرت، روز نو را معنا میکنند. منظور این است: امروز را که مردم، نوروز گذاشته اند، یعنی روزِ نو! روزِ نو یعنی چه؟ همه روزهای خدا مثل هم است؛ کدام روز میتواند نو باشد؟ شرط دارد. روزی که در آن اتّفاق بزرگی افتاده باشد، نوروز است. روزی که شما در آن بتوانید اتّفاق بزرگی را محقَّق کنید، نوروزاست. ؛ بیانات مورخ (1373/01/01) 2. رهبر انقلاب در سخنانی این تطور معنایی را این چنین توضیح می دهند جشن های گوناگونی که قبل از اسلام بوده است – در خدمت حکومتهای استبدادی و سلطنتهای پوسیده دوران جاهلیت ایران بود! محتوای نوروز، محتوای مردمی و خدایی نبود؛ توجّه و ارادت به حضرت حق در آن نبود؛ جهات عاطفی و انسانی و مردمی در نوروز نبود! ملت ایران نوروز را نگه داشتند؛ اما محتوای آن را عوض کردند (1373/01/01). همچنین در توضیح دیگری درباره ی این تطور معنایی می گویند: ایرانیِ زیرکِ مسلمان، نوروز باستانی را با عقیده ی خود و به شکل دلخواه خود، تغییر داد؛ قالب نوروز و صورت نوروز را نگه داشت، محتوای آن را عوض کرد. نوروز باستانی، نوروز پادشاهان بود؛ فرصتی برای سلاطین و حکّام مستبد بود؛ برای اینکه شکوه خود و عظمت ظاهری خود را به رخ ملّتها بکشانند و بنشینند از آنها هدیه بپذیرند. حتّی در زمان بنی امیّه و بنی عبّاس که نوروز به دربارهای خلافت اموی و عبّاسی وارد شد، همان رفتار و سیره ی پادشاهان و کسرایان فارسی باستان در دربار آنها عمل میشد. امّا ایرانیِ مسلمان، این نظم را، این قالب را به نفع خود تغییر داد؛ اگرچه این تغییر به صورت دفعی انجام نگرفته است امّا شما امروز بعد از گذشتن قرنها، مشاهده میکنید که نوروز بهانه ای و وسیله ای است برای ارتباط قلبی میان مردم و میان مبدأ عظمت و عزّت، یعنی ذات مقدّس باری تعالی. در نوروز ایرانی، حقیقت نوروز یک حقیقت مردمی است؛ مردم به مناسبت نوروز با یکدگر با صفا و محبّت رفتار میکنند؛ به یکدیگر تبریک میگویند و هدیه میدهند. رسم و سنّت باستانی و پادشاهی، امروز بعد از گذشت سالها و قرنها، در نوروز وجود ندارد. بیانات مورخ (1394/01/01). 3. رهبر انقلاب بر این مسئله تأکید دارند که این جشن یک جشن ملی است؛ جزو اعیاد دینی نیست (1389/01/07) اما مورد تأیید دینی قرار گرفته است. 4. بیانات مورخ(1389/01/07). 5. رهبر انقلاب ضمن اشاره به معنایی که نظام های پادشاهی، شاهنشاهی، کسرایان به نوروز بخشیده اند ورود نوروز به دربار خلافت عباسی را نیز همراه با این معانی می دانند. (1394/01/01) ایشان این چنین تحلیل می کنند که نوروز قبل از اسلام، نوروز پادشاهان و سنتی پادشاهی شده بود. (1394/01/01) 6. رهبر انقلاب در یکی از سخنان شان می فرمایند: من مایلم جوانان عزیز، بخصوص فرزانگان، به این مطلب، درست توجّه کنند که اسلام در برخورد با پدیده هایی که از کشورها و از ملتهای دیگر، یا از دوره های قبل به آن رسیده است، یک برخورد حکمت آمیز و همراه با دقّت و نگاهی همه جانبه دارد. هر چیزی که قابل این است تا محتوای صحیح پیدا کند، اسلام آن را میگیرد، به آن جهت و محتوای صحیح میدهد و در دسترس مردم میگذارد. (1378/01/01) دعوت رهبر انقلاب از نخبگان برای توجه به موضوع مواجهه ی اسلام با پدیده های اجتماعی جالب توجه است. 7. رهبر انقلاب نوروز را فارغ از آن بُعد دینی که بعدها پیدا می کند، حامل ارزش های برجسته و ممتاز و حامل معانی برجسته می دانند. (1389/01/07) 8. رهبر انقلاب در تحلیلی دینی محاسبه شخصی و اجتماعی را از جمله وظایف آغاز سال بر می شمارند: یکی از وظایف اوّل سال این است که هر کسی به حالات و حساب خود – هم حساب شخصی، هم حساب عمومی، هم شخص، هم جماعت مثل یک ملت – رسیدگی کند. (4/1/1375) 9. آراستگی ظاهر از جمله آموزه هایی است که معنای اسلامی نوروز آن را تأیید و تجویز می کند؛ رهبر انقلاب می فرماید: مردم را توصیه می کند: اغتسل و البس و انظف ثیابک غسل کنید، خود را شستشو دهید و تمیزترین لباسها را – البته صحبتی از لباس نو نیست؛ صحبت از لباس تمیز است – بپوشید. (1/1/1378) 10. بیانات رهبر انقلاب در 7/1/1389. 11. رهبر انقلاب در شمار محسنات نوروز به این مطلب اشاره می کنند که مردم نوروز را بهانه ای برای زیارت اعتاب مقدّسه قرار می دهند . 1/1/1377 12. رهبر انقلاب در تحلیل نوروز به صله رحم و صله احباب اشاره می کنند به این سبب نوروز را یک سنت اجتماعی خوب می دادند. (1/1/1377) 13. حضرت آیت الله خامنه ای در تشریح دیدگاه اسلامی درباره ی اجزاء آیین نوروز، تأیید دیدار تازه کردن با طبیعت و نزدیکی به طبیعت می گویند: اسلام ... هیچ اشکالی نمی بیند که مردم – فرض بفرمایید – در مناسبتی از مناسبتهای عید، به فضای باز بروند، با سبزه و طبیعت و صحرا، دیداری تازه کنند، خود و طبیعت را با یکدیگر نزدیک کنند و لذّتِ صحیح و سالم ببرند. مانعی ندارد. (1/1/1378) 14. صحیفه امام ج 1 ص 157. 15. به عنوان نمونه ن. ک به صحیفه امام، ج 11 ص 504 و ج 19 ص 409. 16. به عنوان نمونه ن. ک به: صحیفه امام ج 4ص 251، ج 7 ص 55، ج 11 ص 504 و 531، ج 12 ص 383، ج 16ص 96، ج 18 ص 57، ج 19 ص 286 و 351 و 478. 17. به عنوان نمونه ن. ک به: صحیفه امام ج 9 ص 402. 18. برای نمونه ن. ک به: صحیفه امام، ج 10، ص130-131. 19. درباره ی این دیدگاه رهبر انقلاب می توان به مفهوم انقلاب مردم و استدلال انقلابِ مناسبات اجتماعی و اقتصادی، فرع بر انقلاب مردم است ، و مفهوم انقلاب روحی ( 1/12/1369) اشاره کرد. رهبر انقلاب اولویت و اهمیت این تحول روحی را برای بازتولید انقلاب اسلامی در در دوران پس جنگ خاطنشان می کنند (14/11/1370) و در تشریح مفهوم استعاری فتح الفتوح به مثابه محصول این انقلاب روحی، به عمق این مبنای اسلامی و الهی بسیار مستحکم این استدلال امام خمینی اشاره می کنند (10/10/1369) و حادثه ی انسانی بودن این فتح را مورد تأکید قرار می دهند (بیانات 26/7/1377) 20. در این زمینه می توان به این بیانات رهبر انقلاب اشاره کرد: اگر شما میخواهید روز اوّلِ فروردین را هم برای خودتان روز نو و نوروز قرار دهید، شرط دارد. شرطش این است که کاری کنید و حرکتی انجام دهید؛ حادثه ای بیافرینید. آن حادثه در کجاست؟ در درون خود شما! یا مقلّب القلوب والابصار. یا مدبّراللیل والنّهار. یا محوّل الحول والاحوال. حوّل حالنا الی احسن الحال اگر حال خود را عوض کردید، اگر توانستید گوهر انسانی خود را درخشانتر کنید، حقیقتاً برای شما نوروز است! اگر توانستید پیام انقلاب، پیام پیامبران، پیام امام بزرگوار و پیام خونهای مطهّرِ بهترین جوانان این ملت را – که در این راه ریخته شده است – به دل خودتان منتقل کنید، برای شما نوروز است. (1/1/1377) 21. تحلیل محتوای پیام های رهبر انقلاب از سال 1369 تا کنون مبین این مطلب است که پیام آغاز سال به مهم ترین مسأله /راهکارهای جامعه در هر دوره اشاره دارد. 22. اگر چه آیت الله خامنه ای از آغاز دوران رهبری در پیام نوروزی خودشان برخی از مضامین تأکید داشتند اما از سال 1378 که به مناسبت یکصدمین سال تولد امام خمینی به نام ایشان نام گذاری شد تا کنون، یک و نیم دهه است که سنت نامگذاری سال ها ادامه داشته است. 23. این مبحث در بحثی با عنوان نام گذاری به مثابه سیاست گذاری توضیح داده شده است. 24. سخنرانی نوروزی رهبر انقلاب در حرم امام رضا علیه السلام از سال 1382 تا کنون ادامه داشته است. 25. چندسالی است که برخی کاخ سفیدنشینان با جشن سال نوی ملتی همراهی می کنند که روزی می خواستند ریشه اش را بخشکاند. مردم آن پیام سال نو که از واشنگتن صادر می شود و آن سفره ی هفت سینی که در کاخ سفید پهن می شود را جدی نمی گیرند ولی بزک کنندگان با دست مایه قراردادن این قبیل رفتارها نوروز و هویت ایرانی را به مسلخ اربابان کدخدای جهانی می برند. 26. حضرت آیت الله خامنه ای ضمن ارائه ی یک استدلال عقلی درباره ی مواجهه اسلام با سنت هایی که جامعه ها یا تاریخ هایی غیر اسلامی برخاسته است(1/1/1378)؛ در میان مجموع روایت های نیروز ؛ تنها به قبول روایت معلّیبن خنیس از امام صادق علیه السلام را (به دلیل ثقه بودن راوی) تصریح دارند (23/1/1390) ولی در زمینه ی اعتبار مضمونی و استحکام اسنادی برخی دیگر از روایت ها توقف می کنند(17/1/1389) اگر چه به طور کل به وجود روایت های دیگر مؤید نوروز اشاره دارند. (7/1/1389) Let’s block ads! (Why?) منبع: 598 کد مطلب : سایر اخبار ...
پخش سریال در حاشیه من را افسرده کرد
شبنم فرشادجو، بازیگر تئاتر و سینما به مناسبت فرارسیدن سال 1395 در خصوص بهترین خاطره خود در دوران کودکی از ایام نوروز چنین گفت: مادرم من همیشه از همه لحظات من با دوربین عکسبرداری می کرد، در هر حالتی که بودم. البته یک خاطره خنده دار از آن دوران به یاد دارم که وقتی 2 ساله بودم ما برای عیددیدنی به منزل پدربزرگم رفتیم که خانه ی آنها یک حوض بزرگ داشت و من در آن افتادم و عکس های آن بسیار خنده دار و جذاب ...
از دلِ سینمای فیلمفارسی
حتی جالب مردم شناسی رسید. این گفت و گو قرار بود در ویژه نامه روز ملی سینما منتشر شود که به دلایلی نشد. آنچه در پی می آید حرف های رضا صفایی و آرش معیریان درباره چرخه منطقی اقتصاد سینماست. آقای صفایی با توجه به صحبت هایی که قبل از شروع مصاحبه کردیم گویا شما برای ساخت فیلم هایتان معمولاً به مولفه هایی توجه می کردید که باعث فروش بیشتر می شد. این مولفه ها را از کجا پیدا می ...
گفتگوی نوروزی دی اسپورت با علیرضا دهشمند
دی اسپورت: فرا رسیدن عید نوروز بهانه ای شد تا به سراغ مدیر موفق و محبوب اراکی ها رویم. کسی که با اقتدار و فقط با یک شکست آلومینیوم را لیگ یکی کرد. گفتگوی صمیمانه ما را با علیرضا دهشمند بخوانید، خالی از لطف نیست. *بیوگرافی کاملت را بگویید؟ علیرضا دهشمند هستم متولد 7 دیماه 60 متولد اراک *طرفدار استقلال هستید یا پرسپولیس؟ استقلالی دو آتیشه *هوادار کدام ...
سرگرمی های جالب و غیرمنتظره ی افراد مشهور و ثروتمند+تصاویر
آستیو وازنیاک استیو وازنیاک علاقه زیادی به سِگ وی پولو(Segway polo-چوگان مدرن که در آن به جای اسب از دوچرخه ی الکتریکی استفاده می شود)دارد و در هر فرصتی خود را با این ورزش مفرح سرگرم می کند. او سال گذشته به همراه تیمش که سیلیکون ولی افترشاکز(Silicon Valley Aftershocks)نام دارد، در مسابقات جهانی سگ وی پولوی کلن آلمان شرکت کرد. جالب اینجاست که این تورنمنت، به افتخار وازنیاک، واز کاپ(Woz ...
یک برنامه خوب تلویزیونی برای پرهیز از تجملات
برنامه هم شاهد پخش گزارشی از یک آژانس هواپیمایی و میزان مسافرت های خارج از کشور مردم در عید نوروز خواهیم بود؛ نکته جالب توجه این است که مدیریت این آژانس اقدام به حذف پروازها به کشورهای حامی داعش کرده است. متین السادات عرب زاده مجری و دکتر فاطمه فراهانی کارشناس این سری از برنامه قرار به تهیه کنندگی الهه بهبودی هستند. قرار هر روز ساعت 19.30 از شبکه افق پخش می شود و تکرار آن روز بعد ساعت 13 به روی آنتن می رود./ مشرق جام نیوز// ...
مشکلم با مرحوم حمداد به خاطر عدم انتقالم به تراکتور بود/ کاش زودتر ازدواج می کردم/ سال 95 از فوتسال ...
های هفت سین: همیشه طبیعت با بهار زنده می شود و بخاطر همین سبزی را بیشتر دوست دارم. آناج: بیشتر ورزشکاران در ایام نوروز مسافرت را برای استراحت ترجیح می دهند، برنامه شما برای نوروز چیست؟ به مسافرت خیلی علاقه دارم اما چون امسال از شهر تهران مهمان داریم و یک کار خیر (عروسی خواهر زنم) نیز در پیش داریم به همین دلیل امسال در تبریز می مانم. آناج: اتومبیل دارید ...
تورگردی شهری در هشت بهشت/ سفر به شهر و جزیره دلفین ها
خبرگزاری مهر - گروه استان ها: اتوبوس شهرگردی در برخی شهرهای مازندران هرروز صبح منتظر گردشگرانی است که تمایل دارند با فرهنگ و سنن شهرهای منطقه آشنا شوند. نوروز امسال در شهرهای ساری، آمل و رامسر اتوبوس تورگردی و شهرگردی برپاشده است و گردشگران شاهد متفاوترین تور شهرگردی خواهند بود که تور گردانانش بالباس های دلربای محلی شما را به سفری تاریخی خواهند برد. در اتوبوس های ساری گردی ...
تن تان شکوفا شود به مبارکی باد بهاری
گروه فرهنگ و هنر: مهران رجبی در ابتدا معلم بود و رضا میرکریمی، همکلاس دوران دانشگاهش، او را کشف کرد. اولین حضور در جلوی دوربین را در سال 1376 در مجموعه تلویزیونی بچه های مدرسه همت تجربه کرد و به گفته خودش این روزها به قدری سرش شلوغ است که حتی نمی تواند برای نوروز برنامه ریزی خاصی داشته باشد. به گفتگو با این بازیگر پرکار نشسته ایم که متن آن را در ادامه می خوانید. - شما بازیگر ...
شروع جنگ های صلیبی در اروپا!
خوب با رنگ مشکی پنهان شده، پیدا کرد. تناسباتی بی اغراق و در عین حال برانگیزنده احساسات. تناسباتی که هیچ وقت نمی شود با چیز دیگری اشتباه گرفته شوند، اصلِ اصل و از ریشه و بُن متعلق به ایتالیا. همین را می شود در مورد سادگی هم گفت. هنرمندان ایتالیایی از قطعات اضافه و تزیینات رنگارنگ برای جذاب کردن خودرو استفاده نکرده اند. همه چیز همان قدر اصیل است که ساده. یک سادگی که شاید در حالت عادی کسل ...
نگاهی به جلوه های زیبای سحرانگیز طبیعت شیروان
، حمام و انبار آذوقه و ... که نظر هر بیننده ای را به خود جلب کرده و به تعجب وا می دارد. موضوع بسیار جالب و سوال برانگیز هدایت و برون آب و مصالح و احداث امکانات دفاعی در قله کوه می باشد. ***چشمه معروف قلعه زو از قسمت زیرین همان کوهی که دژ تیموری بر قله آن بنا شده است چشمه ای در ارتفاع چهار متری دره که طبق آزماش یکی از بهترین آب های آشامیدنی منطقه شیروان است و چون آب از عمق ...
افشاگری ژنرال از روزهایی که به عنوان سرمربی تیم ملی انتخاب شد!
در دو روز گذشته قسمت هایی از مصاحبه طولانی امیر قلعه نویی را با ویژه نامه نوروزی گل در سایت قرار دادیم. امروز نیز قسمت سوم و آخر این مصاحبه جذاب را تقدیم مخاطبان عزیز می کنیم. قلعه نویی در این قسمت درباره دوران حضورش در تیم ملی توضیحاتی را ارائه می دهد. امیر قلعه نویی در گفت و گو با ویژه نامه نوروزی گل درباره حضورش در تیم ملی حرف های جالبی زد که خواندنش برای مخاطبان عزیز خالی از لطف ...
فرهنگ اصفهان در سالی که گذشت
مصرف شده بود که با شرایط اقتصاد مقاومتی ناهماهنگ است. بخش جذاب اما گران قیمت این جشنواره اجرای موسیقی به سرپرستی یکی از نوازنده های پایتخت بود. هنرمندان اصفهانی در خانه نشسته اند و به برخی از آنها هیچ برنامه ای برای اجرا نمی دهند و این گونه از هنرمندان پایتخت نشین برای برنامه های اصفهان استفاده می کنند. یکی از بازیگران مبلغی میلیونی گرفته بود تا فقط در بخش آخر جشنواره برای اهدای هدایا به روی سن ...
برنامه خندوانه و سمت خدا را دنبال می کنم/برخی انتقادها به شبکه دنا غیرمنصفانه است
...> اولین برنامه من ایستگا ه سوم، ویژه برنامه ای برای جوانان به تهیه کنندگی آقای علویان سوق بود. آقای آزادی گاهی مخاطبان استانی ممکن است فکر کنند شما یک فرد غیر بومی هستید، این درصورتی که شما یکی از فرزندان موفق همین استان هستید، در مورد لهجه و بیان خود در حین برنامه بگویید؟ بله من افتخار می کنم اهل استان کهگیلویه و بویراحمد هستم. اما یکی از مهارت های مهم یک مجری تسلط به گویش ها و ...
مهراوه شریفی نیا؛ قبل از کیمیا، بعد از کیمیا (2)
. ما بعد از کار یک خرید کوچک می کردیم و برمی گشتیم می خوابیدیم. دوباره فردا از شش صبح سر کار بودیم. گاهی هم در هتل، در اتاق آقای افشار دور هم جمع می شدیم و دورخوانی می کردیم یا درباره سکانس ها حرف می زدیم یا اگر فیلمنامه جدیدی بود، سکانس های مان را درمی آوردیم. من دو ماه اول هر شب فقط سکانس درمی آوردم. باید هشتاد قسمت را خلاصه نویسی می کردم. حضور مامان به شما کمک کرد؟ - خیلی خوب ...
ویژه های ویدیوی چهارم فروردین / سپهر حیدری، جلال حسینی و دیگران
پوشان تکواندو در برنامه ها بود: 4 فروردین: گفتگو با سپهر حیدری از حضور در ذوب آهن تا پرسپولیس مسابقه جذاب آقای گزارشگر 95/01/04 با داوری فرشته کریمی مستند دوباره فوتبال: حواشی جذاب ایران در جام ملتهای آسیا 2015 (قسمت سوم) گفتگو نوروزی با محمد حسین کنعانی زادگان مدافع منتخب لیگ برتر گفتگو نوروزی با ملی پوشان و سرمربی تیم ملی تکواندو ...
سیمای 94: ممنوع التصویری، بی حجابی، بی پولی و گاف ها
و نود تلویزیون در انجام برخی برنامه های زنده توانسته است کاملا موفق باشد. هر چند عادل فردوسی پور به دلیل انجام گفتگو با جواد ظریف برای شب یلدا دچار چالشی بی سابقه شد. تلویزیون اجازه نداد مصاحبه با یکی از محبوب ترین اعضای دولت پخش شود و به انتشار بیانیه صدا و سیما علیه یکی از محبوب ترین برنامه هایش منجر شد اما برنامه خندوانه اتفاقی جالب بود. برگزاری استند آپ کمدی ها، برگزاری ...
گفتگوی نوروزی با ولید صفری پیشکسوت بنام فوتبال بوشهر
به گزارش خبرگزاری " دی اسپورت " ولید صفری اسطوره دروازبانی فوتبال بوشهر و مرد خوش اخلاقی که زمانی در تیم رویایی پاس بوشهر در فوتبال ایران آقایی می کرد و در آن تیم محبوب فوتبال بوشهر به تنهایی یک تیم بود.او در رده های مختلف سنی پیراهن مقدس تیم ملی را برتن کرده است او روزگاری در تیم ژاندارمری تهران در کنار دروازبان بزرگی چون احمدرضا عابدزاده بازی کرد تا نام او سالهای سال در فوتبال بوشهر جاودانه ...
پرفروش ترین خودروهای اروپا در سال 2015 (6) +تصاویر
به گزارش پایگاه خبری پدال نیوز، بالاخره به آخرین قسمت از گزارش معرفی پرفروش ترین خودروهای بازار اروپا در سال 2015 رسیدیم. در این قسمت سعی کردیم تا پایانی جذاب و باشکوه را رقم بزیم و در نتیجه در این قسمت، به بررسی خودروهایی خواهیم پرداخت که خصوصاً در بین جوانان بسیار محبوب هستند؛ تا جایی که تصویر این خودروها عکس پس زمینه کامپیوتر و یا تلفن همراه بسیاری از دوستداران خودرو هستند. شاید تاکنون حدس زده ...
رکورد اقامت مسافرین نوروزی در پلدختر زده شد/کاهش 100درصدی تصادفات درون شهری در پلدختر
عنوان کرد: اهل تهران هستم که برای اولین بار به پلدختر سفر کرده ایم و به شهرهای دیگر سفر کرده ایم ولی واقعا طبیعت زیبای پلدختر فوق العاده است. وی بیان کرد:یکی از نکات جالب پلدختر،آب وهوای معتدل و مناسب این شهرستان که واقعا گردشگری در این مناطق را جذاب تر کرده است. در صورتی که مسئولان نسبت به استفاده از ظریفیت گردشگری و توریسم در پلدختر برنامه ریزی داشته باشند می توان در این زمینه "اقتصاد مقاومتی"را هم با اقدام عملی اجرایی کرد. *علی مرادی انتهای پیام/ ...
ساعتی گشت وگذار در دالانهای بزرگترین غار آبی آسیا
.... همچنین در عمق دو هزار و 700 متری غار، چهار آبشار به ارتفاع 10 تا 12 متر وجود دارد که در این عمق وجود چنین آبشار زیبایی باور کردنی نیست. در بخش دیگری از این غار تونلی با نام تونل برزخ وجود دارد که به وحشتناک ترین مکان این غار معروف شده است، طول این تونل 220 متر است که با عرض سه متر نیمی از آن را آب فرا گرفته است. همچنین از دیگر نکات جالب توجه این غار شگفت انگیز این است که در تمام طول سال دمای داخل آن تنها 11 درجه بالای صفر است. به گزارش ایسنا، قوری فلعه، این روزها که تعطیلات نوروز 95 را سپری می کنیم پذیرای گردشگران و میهمانان نوروزی بسیاری از سراسر کشور است. ...
سفره هفت سین عبدلی در مالزی
: به عنوان مثال دو سال قبل در شبکه جام جم برنامه ای نوروزی داشتیم که آیتم های 10 دقیقه ای درباره مضامین در ارتباط با نوروز داشت و به صورت زنده پخش می شد. این برنامه 13 قسمتی در کل ایام عید پخش شد و حتی زمان تحویل سال نیز من و خانواده ام در استودیو شبکه جام جم مشغول ضبط برنامه بودیم. بازیگر نقش عبدلی درباره خاطراتی که از حضور در تئاتر در ایام نوروز دارد، گفت: 5 سال قبل قرار بود نمایش شال ...
می خواهم فریاد بزنم؛ بابا حرف های ما فقط شوخی است!
البته بر عکس! دقیقا، گاهی همان چیزی که فکر نمی کردی بگیرد، جواب داده و از سوی مخاطب مورد اقبال قرار می گیرد ، و این موضوع تازه همان موقع فیلمبرداری ما به پایان رسیده و... همزمان کاری (تصویر برداری و پخش هم زمان) از این نظر می توانست مفید باشد که تو باز خورد می گرفتی... بله ، باز خورد از تکیه کلام ها ، شخصیت های جذاب ، قصه ها و... جالب اینکه هر چه جالب نبود را حذف می کردی . در ...
خلخالی از اعدام ها پیشمان بود
درهای کشور را بسته نگه دارید. هیچگاه حرف قطع رابطه برای همیشه نزدند. امام موافق پیشرفت و توسعه اقتصادی کشور بود، انقلابیون دلسوز تلاش دارند این تفکرات درست امام را به مردم نشان دهند اما تندروها طوری برنامه ریزی می کنند و هدف گذاری می کنند که راه برای باز شدن درهای تخریب فراهم شود. ارزیابی شما از سخنان بحث برانگیز اخیر آقای هاشمی درباره اینکه همه ما به امام بدهکار هستیم، چیست ...
ظرفیت آیین نوروز در همبستگی کشورهای حوزه فرهنگ و تمدن ایران
عنصری می بیند که باید آن را استثمار بکند و جالب است در استثمار طبیعت، انسان فقط طبیعت را استثمار نمی کند بلکه یک حالت شی وارگی را در خودش نهادینه می کند و در برابر آن رابطه پویا، نشاط آور و شادی آور یا رابطه، بیوفیلیک و هارمونیک را از دست می دهد. *در پایان اگر نکته ای دارید بفرمایید. نوروز نه تنها در داخل ایران به عنوان یک مولفه بسیار مهم است بلکه در بین 25 کشوری که امروزه ...
عالی قاپو - اصفهان
. اگرچه بعد از دوره صفوی به تزئینات این بنا، خرابی ها و لطمه های جبران ناپذیری وارد شده است، با این حال هنوز هم شاهکاری هایی از گچ بری ها و نقاشی های عهد صفویه را دربردارد. مینیاتورهای هنرمندانه رضا عباسی، نقاش بنام عهدشاه عباس، نقاشی های گل و بوته، شاخ و برگ، اشکال وحوش و طیور و گچ بری های زیبای آن که به شکل انواع جام و صراحی در طاق ها و دیوارها تعبیه شده است، از نقوش جالب توجه این بنای ...
رختشویخانه تنها بنای جهان با کاربری مخصوص برای رختشویی بانوان - زنجان
مجموعه تاریخی رختشویخانه در قلب بافت تاریخی شهر زنجان در یک منطقه پرتراکم مسکونی احداث شده است که به عنوان نگینی در مرکز شهر زنجان می درخشد و دارای زیبایی های بی نظیر و بیانگر تاریخ کهن و ارزشمند استان زنجان است. این بنا در حد فاصل خیابان سعدی و داوود قلی، در کوچه فرهنگ واقع شده و یکی از بناهای جالب توجه و عام المنفعه زنجان به شمار می رفته است. این بنا در سال 1345 ه . ق توسط دو برادر ...
احیای روابط رسانه ای در شرایط بی اعتمادی
رنگ کافی برخوردار باشد تا خواننده را خسته نکند. کار اصلی شما این است تا بخش های عمده از اطلاعات ضروری را در نوشته خود جای دهید. به هم چسباندن و یکپارچه کردن کل داستان وظیفه خبرنگار است. اگر قبلاً داستان را کامل کرده اید، این کار سبب می شود که جذابیت کار برای آنها از بین برد. 18. داستان خبری را خود توصیف کنید. باخبری جذاب که داستان شما را به جا و به موقع جلوه می دهد ظاهر شوید ...