سایر منابع:
سایر خبرها
جشن نوروز از کجا آمده است؟
. مردم برای خانواده ی معزا، به عنوان دلداری لباس سفید یا رنگی می بردند تا رخت سیاه خود را دربیاورد و هم زمان با عید نوروز، روح خود را نیز تازه کنند. وی با بیان اینکه، امروز نیز جای خوشحالی است که مراسم روز اول عید در بیشتر موارد مربوط به گرامی داشت یاد و خاطره ی شهیدان می شود، ادامه داد: شهیدان سعادت را برای ما رقم زده اند؛ ما نیز مثل بسیاری از مردم ابتدا به وادی رحمت برای عرض ادب خدمت شهدا ...
نوروز پیش از اسلام و پس از اسلام +آداب و اعمال
معنای روز نو و حالت نو بوده و هست. از لحاظ طبیعت، روز اول حمل – که اول بهار حساب شده است – روزی نو محسوب می شود؛ لیکن روز نو، منحصر به تجدید وضعیتی در طبیعت نیست؛ همچنان که در بعضی از روایات وارد شده در باب نوروز از ائمه هدی علیهم السلام، انسان خوب احساس می کند که آن بزرگواران هم بنا به رسم اسلام – که همه جا رسوم و سنت ها و واژه ها را گرفت و محتوای آنها را عوض کرد – در مورد کلمه نوروز و روز نوروز ...
گفتگو با گزارشگری که بدون فوتبال می میرد
اویی که دوستش داری و مثل پایان جنگ. همچنین صعود به جام جهانی فوتبال، آمدن نوروز، پایان پرونده هسته ای ایران با قدرت دیپلماسی جواد ظریف و خوب شدن وضعیت جسمانی و بیماری ام همگی اتفاقات خوبی بوده و هستند. هرگز بد ذات نیستم و از مردم عذر می خواهم خیابانی مصاحبه را با گفتن این جملات به پایان می رساند: اعتقاد دارم که باید به هر اندیشه ای احترام گذاشت. همانگونه که ما هرگز به خودمان ...
از مشاوره های برادرانه برای حضور در مجلس تا تاکید بر حفاظت از محیط زیست/28 درصد مردم متاسفانه به نوعی ...
... نوبخت: ابتدا ایام عید نوروز باستانی را به مردم تبریک می گویم و از آن ها می خواهم که برای بنده و دیگر نمایندگان منتخب دعا کنند تا در اجرای قانون اساسی و فرامین رهبری موفق عمل کنیم و آرزوی سلامتی برای بیماران دارم، همچنین آرزو دارم مردم در سال جدید بیشتر به پاکیزگی محیط زیست که تأثیر بسیاری بر روی سلامتشان دارد، اهمیت دهند متأسفانه در فصل مسافرت ها بیشتر شاهد آسیب مردم به محیط زیست هستیم و تلاش بنده در مجلس دهم بیشتر برروی حفظ بهداشت و سلامت مردم خواهد بود. امیدوارم وضع معیشت مردم با تلاش های مسئولان و خودشان بهتر شده تا زندگی توأم با سلامتی و شادی داشته باشند. ...
نهادهای فرهنگی و سفرهای نوروزی amoxil 250mg inderal dapoxetine 30mg
رزمایش بزرگ ترافیکی و خدماتی سفرهای نوروز 95، روز گذشته در ضلع جنوبی حرم مطهر امام رحمت ا...علیه برگزار شد و نزدیک 20 نهاد تشکیل دهنده ستاد سفرهای نوروزی، آمادگی خود را برای تأمین امنیت سفر هموطنان و اعمال نظم و قانون اعلام کردند. تعطیلات طولانی سال نو و آب و هوای دلچسب آستانه بهار، فرصتی خوب برای مسافرتهائی است که بمنظور دید و بازدید، زیارت اماکن مقدّسه، تفریح و استراحت در مناطق خوش آب و ...
خلخال دروازه طبیعت و گردشگری استان اردبیل + تصاویر
خانواده ها هدیه می کند. خواندن نماز در امامزاده عبدالله کلور و ادامه حرکت به طرف روستای گردشگری شال با باغات گیلاس و روستای تاریخی گیلوان بخش بعدی سفر را رقم می زند. روستای گیلوان و خانقاه گیلوان همان جایی بوده که خاستگاه گورستان قدیمی و تاریخی بیش از چهار هزار سال است و بعد از عبور از روستای گیلوان و در ارتفاعات خانقاه گیلوان منطقه راس سر میرزا قرار دارد که این منطقه به دلیل ...
کاری که در سینما کردم مهمتر از فیلمسازی است
های تان را زیر سوال می برند و مدعی هستند که این میزان فروش حمایتهای آشکار و پنهان بعضی نهادها را به همراه دارد. درمورد این توضیح جامعی بدهید چون به نظر می رسد برخی از انتقادها درمورد یکسری از فیلمها هم درست باشد. چرا در مورد فیلمهای شما درست نیست؟ – اصالت فروش فیلم ها اتفاقاً بعد از اخراجی ها زیر سوال رفته است و درواقع همه کسانی که می خواهند به اخراجی ها برسند،همه آنهایی که به خاطر رسیدن به ...
گفتگوی نوروزی دی اسپورت با سیاوش بختیاری زاده
... دوست دارین چند سال عمر کنید؟ دوست دارم خدا به من فرصت بده که نوه و نتیجه خودم رو ببینم و دوره های مختلف جام جهانی را تماشا کنم. بهترین دوست شما؟ توپ فوتبال . که به کمکش هزاران دوست پیدا کردم. الگوی شما در زندگی ؟ مولا علی (ع) و مرحوم پدرم به نطرتون نوع مرگ شما چگونه خواهد بود ؟ در حوادثی مثل سقوط هواپیما یا شاید هم ...
چهره ها در شبکه های اجتماعی ویژه نوروز (2)
شبکه جام جم. سفر به خیر دانیال جان کجا به سلامتی؟ همیشه قبل از شستن لباس هایتان به دستور شست و شوی آنها دقت کنید، وگرنه مثل محسن مسلمان باعث قهر کردن شلوار از کفش می شوید. بین الصورتین! امیدوار باش بهاره جان، ایشاله اون اتفاق خوب هم می افتد. پست تبریک نوروزی حامد کمیلی. و این شماره را هم با عکسی از حمید ماهی صفت در کنار امیر عبدالله ...
منتخبان در گام اول نشان دهند که پیام مردم را دریافتند وگرنه رفوزه می شوند
پایگاه خبری تحلیلی تازه (tazehnews.com) : سمیه عظیمی، مهدی روزبهانی: انتخابات را به خوبی می شناسد؛ بر مبنای همین شناخت است که می گوید: برایم چیز عجیبی بود که وقتی چهار مرجع رسمی استعلام، راجع به فردی نظر منفی ندارند و حتی تشکیلات خود شورای نگهبان یعنی دفاتر نظارتی و کانال هایی که از آن ها استفاده می کنند هم، راجع به فردی نظر منفی نداشتند، با این حال صلاحیت فرد تأیید و احراز نشده است ...
چکار کنیم در تعطیلات نوروز چاق نشویم؟/از قاتل سفید در آجیل ها دوری کنیم!
متخصصان تغذیه از نظر اصول تغذیه، مصرف هر نوع ماده غذایی باید با رعایت اصل تعادل همراه باشد در غیر این صورت هر ماده غذایی و مغذی می تواند به جای اثرات مفیدش برای انسان همراه با مضراتی باشد. وجود قاتل سفید در آجیل دکتر بسکی متخصص تغذیه با اشاره به مصرف آجیل اظهار داشت: معمولا در تهیه انواع آجیل ها از مقادیر زیادی نمک استفاده می شود، که مصرف زیاد آجیل به ویژه در صورتی که میزان نمک آن ...
نگاهی به یادمان های دفاع مقدس در استان کرمانشاه/ از مرصادی که چشم فتنه نفاق در آن کور شد تا بیمارستانی ...
فرهنگی متنوعی نیز اجرا خواهدشد. یادمان دفاع مقدس در گیلانغرب به گزارش شبکه اطلاع رسانی مرصاد به نقل از مطلع الفجر مصادف با آغاز تعطیلات نوروز و موسم سفرهای معنوی راهیان نور، بسیاری از عاشقان و دلدادگان به شهدا و آرمانهای انقلاب، عازم کربلای جبهه های غرب و خصوصا یادمان شهدای مطلع الفجر، جبهه آوزین و تنگه حاجیان در گیلانغرب می شوند تا غبار روح و جان خود را صیقلی دوباره بخشند. ...
از عیدی بهتر برای کودکان چیست؟
کوچک هم هدیه خوبی برای بچه هاست. تاب های کوچک که به بارفیکس و چهارچوب در اتاق وصل می شوند و اسب هایی که تاب می خورند هم بچه ها را خوشحال می کند. قند عسل های بزرگتر بچه های 5 سال به بالا حتما به مهدکودک یا پیش دبستانی می روند و همه آن ها از لوازم التحریر فانتزی خوش شان می آید. به طور مثال پاک کن های طرح دار، مدادهای فانتزی، مداد رنگی و وسایل این چنینی، هدیه های مناسبی برای آن ...
معنای متفاوت نوروز از منظر رهبر انقلاب
به گزارش پایگاه 598 به نقل از پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب (Khamenei.ir)، مناسبات اسلام و ایران یکی از مهم ترین مسأله های هویتی یک و نیم سده ی اخیر جامعه ی ایرانی بوده است. معادله ای که از حدود نیم سده پیش با افزوده شدن متغیر انقلاب وجوه بدیع و متمایزی یافته است. معادله ای که حل آن ظرفیتی ذوابعاد [...] به گزارش پایگاه 598 به نقل از پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب (Khamenei.ir)، مناسبات اسلام و ایران یکی از مهم ترین مسأله های هویتی یک و نیم سده ی اخیر جامعه ی ایرانی بوده است. معادله ای که از حدود نیم سده پیش با افزوده شدن متغیر انقلاب وجوه بدیع و متمایزی یافته است. معادله ای که حل آن ظرفیتی ذوابعاد را در سطوح هویتی تثبیت می کند و عدم حل آن چندپارگی هویتی را در پی خواهد داشت. چیستی و تطور نوروز نوروز از جمله مضامینی است که طول سال هایی چند، دست مایه ی ارائه ی تحلیل های گوناگونی در سخنان رهبر انقلاب بوده است. عطف به خاستگاه و جایگاه حقیقی آیت الله خامنه ای در اندیشه ی اسلامی معاصر، ادبیاتی که از خلال این تحلیل ها فراهم آمده یک تجربه ی نظری بی بدیل است؛ چرا که در خصوص موضوع نوروز برای تفکر اجتهادی-اسلامی کمتر اندیشه ورزی شده است. با مروری گذرا بر بیانات آیت الله خامنه ای با دو سطح از تحلیل پیرامون نوروز مواجه می شویم. در سطح اول مسأله گونگی نوروز مطرح است. منظری که ایشان به تحلیل نوروز می گشاید، منتهی به نوزایی معنای نوروز می شود. در این سطح از تحلیل ایشان به فلسفه ی بودن و شدن نوروز می پردازند. چیستی نوروز یا روزِ نو را با استدلال هایی برخاسته از ادبیات روایی شرح می دهند 1 و بر این نکته تأکید دارند که نظم نوروز یک تطور معنایی داشته و از معنایی باستانی(سلطنتی و شاهنشاهی) به یک معنای مردمی- اسلامی رسیده است. 2 حسب تأکیدی که این تحلیل بر پرسش از چیستی فلسفی و چگونگی تاریخی این سنت دارد؛ نوروز از روزمرگی خارج شده و به یک ظرفیت انسانی و اجتماعی تبدیل می شود. بر این اساس نوروز فرصتی است برای ارزیابی و اندشیدن به خود انسانی و پیوستن به دیگری اجتماعی. سطوح معنایی نوروز سطح دوم تحلیلی که بر اساس بیانات آیت الله خامنه ای درباره ی نوروز قابل پیگیری است، در واقع نگره ای است پیرامون چیستی و چگونگی نوروز که در پاسخ به پرسش سطح اول تحلیل مطرح می شود. در تحلیل آیت الله خامنه ای نوروز دست کم حامل سه لایه ی معنایی است که در طول تاریخ بر نوروز و بریکدیگر مترتب شده است. سطح اول خاستگاه ملی این آیین است. اصل نوروز یک آورده ی دینی نبوده است. 3 انسان ایرانی و به تعبیر دقیق تر شرقی ، پیش از ظهور و شکل گیری دعوت اسلامی، نوروز را به عنوان مبدأ تاریخ خود قرار داده است. این برای ملت هایی که نوروز را مبدأ تاریخ قرار داده اند یک امتیاز است چرا که نوروز در ذات خود واجد و حامل معنا و ارزش های مهم انسانی است. 4 با این حال دشوار نیست که درک کنیم در جوامع پادشاهی وقت، نوورز به مثابه یک سنت/ نهاد اجتماعیِ پرنفوذ تا چه میزان متأثر قدرت های حاکم بوده است. حکومت های پی در پی شاهنشاهی به نوروز معنایی سلطنتی بخشیده بودند. 5 با این حال اسلام به مثابه جهان بینی و آیین جدید و مورد پذیرش مردم ایران، با این سنت اجتماعی برخورد حذفی ندارد 6 ، آن را به رسمیت می شناسد ولی در عین حال از زوائد حاصلِ سیطره ی نهاد سلطنت رهایی می بخشد و بر اساس ظرفیت های ذاتی آن 7 ، ارزش های متعالی و توحیدی را در چارچوب سنت نوروز بسط می بخشد. بنابراین لایه ی دیگر معنای نوروز کنونی، سطح معنوی- دینی آن است که با اسلامی شدن نوروز شکوفا می شود. بر وفق سطح اسلامی از معنای نوروز، این سنت در تمام ساحات چهارگانه ای که آموزه های ادیان تأیید، گسترش می یابد. وجه ی همت عملی و آموزه های نظری ادیان، و اسلام به عنوان اکمل ادیان، حول چهار محور اساسی ارتباط انسان قابل صورت بندی است. این سطوح چهارگانه عبارتند از رابطه ی انسان با خود ، خدا ، دیگری و طبیعت . همچنین محور سوم (رابطه با دیگری) در ضمن استدلال هایی مبسوط در حکمت عملی به دو سطح منزل(خانواده) و مدن(جامعه) تقسیم می شود. اسلام نوروز را در تمام این چهار یا پنج حوزه ی حیات انسانی تأیید می کند و یا معنا می بخشد. بر اساس سنت نوروز، روزگار نو با این موارد همراه است: توجه و رسیدگی مادی و معنوی به خود (محاسبه رفتارها 8 و آراستگی ظاهری 9 )، نیایش با خدا 10 و زیارت اولیاءالهی 11 ، ارتباط با دیگران خانوادگی (صله ارحام) ارتباط با دیگران اجتماعی (صله احباب) 12 و نزدیکی به طبیعت 13 . معنای نوروز با این گستره شامل تمامی این روابط می شود. نگاره شماره یک: اسلام سنت اجتماعی نوروز را نفی نمی کند؛ آن را از بند سلطنت رهایی بخشیده، به مردم بازمی گرداند و در تمام حوزه های چهارگانه ی مورد اهتمام ادیان تأیید کرده و معنایی جدید می بخشید. سطح دیگر اما دلالت های انقلابی است که نوروز در این نیم قرن اخیر به خود دیده است. آغاز این سطح از معنا هم زاد با انقلاب اسلامی بود؛ از نوروز 1342 و وقتی که سخنرانی حاج آقا روح الله در مسجد اعظم قم این گونه آغاز شد: امسال ما عید نداریم و این عید را عزای ملی اعلام می کنیم 14 . انقلاب در نسبت دادن معانی جدید به نوروز از متناقض ترین معنا شروع کرده بود؛ از عزا. بعدها که امام خمینی نسبت نوروز و انقلاب را بیشتر توضیح داد، مشخص شد این تلاقی فراتر از یک رخ داد اتفاقی، شامل یک هم سنخی معرفتی نیز می شود. یکی از مهم ترین خطوط نطق ها و نوشته های امام خمینی در سال های منتهی به پیروزی انقلاب و پس از آن، تأکید و تکرار بر چیستی انقلاب اسلامی بود. در این رابطه امام خمینی بر مفاهیمی همچون انقلاب باطنی 15 ، تحول درونی 16 ، انقلاب انسانی 17 و مانند این ها تأکید می کردند. ایشان این استدلال را پیش می کشیدند که ابتدا با یک انقلاب الهی در درون انسان ها، انسانی متمایزی خلق شده است؛ یک انسانِ انقلابی که موتور محرکه ی تاریخ انقلاب است و انقلابِ درون خود را در سطح اجتماعی نیزبازتولید می کند. نوروز هم برای امام خمینی ارجاع روشنی به این تصویر و تحلیل از انقلاب داشت: مقلب القلوب و الابصار آن اسم الهی بود که انقلاب اسلامی را ممکن ساخته بود؛ از این رو نوروز فرصت بازتولید این تحول به حساب می آمد. 18 این معنا از نوروز در سخنان رهبر انقلاب هم بسط و شرح ویژه ای یافته است. ایشان نیز در شرح و تداوم فکر امام خمینی انقلاب اسلامی را محصول تحول انسانی و درونی می دانند 19 و نوروز را فرصتی برای بازتولید تحول درونی 20 . در سطح دیگر اما بازتعریفی از مناسبت نوروز مطرح می شود که طی آن نوروز برای انسان هایی که سطوحی از این تحول درونی را تجربه کرده اند، به مثابه یک سنت اجتماعی- انقلابی مطرح می شود. این بازتعریف عمدتاً طی سه فرایند روی می دهد: پیام آغاز سال رهبر انقلاب به مثابه یک چارچوب و جهت گیری کلان برای حرکت انقلاب در سال جدید است. 21 سنت نامگذاری سال ها 22 که طی حدود دو دهه، تجربه ی جدیدی را در سیاست گذاری عمومی انقلاب اسلامی شکل داده است 23 و البته سنت سخنرانی آغاز سال نو در پایتخت معنوی ایران، بارگاه امام رضا (علیه السلام)؛ که بیش از یک دهه تداوم داشته است. 24 تحلیلی اجمالی از محتوای این سه حرکت نشان می دهد مهم ترین مسائل جاری انقلاب اسلامی و جهت گیری های کلی مرتبط با این مسأله ها، مهم ترین مضمون این سخنرانی را تشکیل می دهد. به این ترتیب نوروز فرصتی برای بازتولید انسان و جامعه ی انقلابی است و این معنای جدیدی است که سنت نوروز در ساحت انقلاب اسلامی ایران بدان دست یافته است. نگاره شماره دو: هسته ی معناییِ سنت نوروز در ساحت انقلاب اسلامی ایران فربه شده است و به ترتیب با سه لایه از دلالت های مفهومی ایرانی، اسلامی و انقلابی در بر گرفته می شود. بنابراین می توان گفت طی پنج دهه ی اخیر در ساحت انقلاب و با محوریت رهبران آن، نوروز از حالت یک سنت تکرار شونده فراتر رفته و موضوع اندیشه ورزی قرار گرفته است. توجه به چیستی و تطور نوروز، ظرفیت معنایی آن را فعال کرده است. در سایه ی این اندیشه ورزی ها معانی سنت نوروز فربه تر شده است به گونه ای که در حال حاضر می توان آن را حامل سه لایه ی ایرانی، اسلامی و انقلابی برای نوروز دانست. نوروز: تلاقی ایران، اسلام انقلاب با اشاراتی که پیرامون لایه ها، معانی و سطوح سنت نوروز در ساحت انقلاب اسلامی ایران آمد؛ می توانیم به سطح کلان تر تحلیل مسأله منتقل شویم. همانطور که در آغاز یادداشت اشاره شد در سطح کلان این بررسی در یک تحلیل هویتی، نوروز به مثابه یک نشانه/ الگو، در بازخوانی نسبت ایران ، اسلام و انقلاب لحاظ می شود. بیش از پنج دهه پیش هنوز انقلاب اسلامی در ایران تکوین نیافته بود که صحنه ی اجتماعی سیاسی ایران در یک جمع بندی نمادین از تجربه جمعی خود در تاریخ معاصر، واجد سه نیروی اجتماعی عمده بود. یک نیروی اجتماعی، متجددهایی بودند که اگر چه انقلابی بودند و بر انقلاب تأکید می کردند اما اسلامی و ایرانی نبودند. روشنفکران چپ گرا انقلاب را منهای اسلام و ایران می خواستند، از این رو هیچ ابایی نداشتند با برادر بزرگ تر شان همکاری کنند. بعدها انقلاب اسلامی و صدق مفهوم چپ امریکایی – که از جانب امام خمینی مطرح شد- نشان داد برادر بزرگتر این جماعت، نه شوروی که دیگری است. نیروی عمده ی دیگر اما متجددینی بودند که اگر چه ملی گرا بودند و بر ایران تأکید می کردند اما در عمل اجتماعی خود نه مسلم بودند و نه روش های انقلابی را بر مبارزات پارلمانتاریستی ترجیح می دادند. اگر چه بعدها تمسک منورالفکرهای راست گرا به استقلال و سپس آزادی، با انقلاب اول و دوم زیر سؤال رفت و بی بنیان شد. نیروی عمده ی سوم اما متحجرین بودند: مقدس مآبانی که اسلام را می خواستند اما نه به ایران و اوضاع آن می اندیشیدند و نه با انقلاب و روش های دگرگون ساز روی خوش نشان می دادند. بعدها هنگامی که صدق قدم انقلاب در دگرگونی وضعیت اسلام در جهان پدیدار شد، مدعای این مقدس مآبان نیز بیش از پیش بر باد رفت. نگاره شماره سه: انقلاب اسلامی ایران در زمانه ای متولد شد که تعارض اجتماعی میان امر ملی، امر انقلابی، امر اسلامی به اوج رسیده بود. انقلاب اسلامی ایران اما در برابر متجددان و متحجران ایستاد و در تعاطی میان اسلام، انقلاب و ایران، هویت جدیدی را بنیان گذاشت. هویت ما در تضاد و کشاکش میان متحجرین و متجددین به مهلکه افتاده بود و نوروز هم جزئی از این هویت بود. وقتی خرداد 1342، انقلاب اسلامی ایران در غربت و غیبت این سه نیروی اجتماعی عمده متولد شد حامل این استدلال ضمنی بود که ما هر سه ی این جریان اجتماعی نیستم ولی واجد تعریفی متعالی تر از ارزش هایی هستم که این سه جریان مدعی آن هستند: ایرانی بودیم، اسلامی شدیم و انقلابی هستیم. در ساحت انقلاب اسلامی ایران این سه مفهوم در یک تعاطی و داد و ستد، هویت ما را می سازند و این تعارض های ظاهری نه در ذات مفاهیم که محصول عدم صدق معرفتی و اجتماعی هوادان شان است. به همین دلیل انقلاب اسلامی ایران با روشنفکران به اصطلاح انقلابی بر سر مفهومی که داشتند و داشته ی مفهومی شان (انقلاب)، به خاطر نداشته هاشان (اسلام و ایران) درگیر می شد. انقلاب اسلامی ایران با منورالفکران به اصطلاح ملی و ایرانی، بر سر مفهومی که داشتند و داشته ی مفهومی شان (ایران یا ملیت) و به خاطر نداشته هاشان (اسلام و انقلاب) درگیر می شد و بالاخره انقلاب اسلامی ایران با مقدس مآبان به اصطلاح اسلامی بر سر مفهومی که داشتند (اسلام)، به خاطر نداشته هاشان (انقلاب و ایران) درگیر می شد. این چنین بود که هویت ما حاصل تعاطی این سه امر در یک تعریف متمایز بود، نه تعارض آن ها در تعریف موجود. سنت نوروز هم که جزئی از هویت ماست، در ساحت اندیشه ی انقلاب اسلامی ایران و رهبرانش واجد این سه معناست. سه معنایی که البته نقش های متمایزی در این نمایش آیینی بر عهده دارند؛ یکی محتواست (اسلام)؛ دیگری ظرف تحقق است (ایران) و دیگری جهت تحقق(انقلاب). نگاره شماره چهار: سنت نوروز در ساحت انقلاب اسلامی ایران حامل معنای متنوعی در سه لایه ی ایرانی، اسلامی و انقلابی شد. رهبر انقلاب اسلامی در تحلیل هایی که پیرامون نوروز دارند به این سه لایه و معنای هر یک اشاره کرده اند. چالش های هویت/ نوروز نوروز هم سرشت و هم سرنوشت هویت ماست. سنت نوروز منهای اسلام به مسلخ سرمایه داری جهانی و استکبار جهانی می رود. در این نگاه نوروز، هیچ تفاوتی با دیگر مناسبت های وارداتی ندارد چرا که صرفاً یک جشن مجمل و بازار مفصل است برای مصرف بیشتر کالای مصرفی و تجملی. اسلام نباشد نوروز را می توان در اتاق جنگ مدام علیه ملت ایران(کاخ سفید) جشن گرفت. 25 از سوی دیگر منهای ایران، مسلک متحجرانی است که در آن نیز نوروز نفی مذهبی می شود. آنانی که هر آن چه در نصوص دینی نیامده باشد را بدعت می شمارند؛ هر چند عقل و هم چنین نص آن را تأیید کرده باشد. 26 و بالاخره منهای انقلاب، نوروز می شود یک آیین فروافتاده در ورطه ی روزمرگی. یک سنت فردی و حداکثر قبیلگی، نه یک سنت اجتماعی، جامعه ساز و مرتبط با سرنوشت جامعه. نوروز هم سرنوشت هویت ماست؛ بدون تعاطی این سه معنای فطری که در ساحت انقلاب اسلامی ایران به هم پیوسته و نوروز را، ما را متولد کرده است، هم نوروز و هم اصل هویت ما در معرض چالش های جدی فوق قرار خواهد گرفت. نگاره شماره پنج: نوروزِ امروز، در ساحت انقلاب اسلامی ایران در بالندگی معنایی قرار دارد و دوران اوج خود را تجربه می کند. باقی اجزاء و نشانه های هویتی ما نیز وضعیتی مشابه دارد. در سطحی کلان تر می توان از تحلیل نوروز در ادبیات رهبر انقلاب، چگونگی مواجهه ی اسلامی- انقلابی با سنت های ملی را استنباط کرد. در نگرش رهبر انقلاب تکثر سه گانه در زمینه ی نوروز به وحدت می رسد و تعارض و نفی جای خود را به تعاطی و تکامل و گفتگو می دهد تا الگوی نمادین باشد برای درک هویت و حل مسائل اجتماعی ما. نظم نوروز در ساحت انقلاب اسلامی ایران این ظرفیت را دارد که برای ما روزی نو را رقم بزند. پی نوشت ها: 1. حضرت آیت الله خامنه ای این چنین استدالال می کنند: نوروز، یعنی روز نو. در روایات ما – بخصوص همان روایت معروفِ معلّیبن خنیس – به این نکته توجّه شده است... برداشت من از این روایت، این نیست. من این طور میفهمم که حضرت، روز نو را معنا میکنند. منظور این است: امروز را که مردم، نوروز گذاشته اند، یعنی روزِ نو! روزِ نو یعنی چه؟ همه روزهای خدا مثل هم است؛ کدام روز میتواند نو باشد؟ شرط دارد. روزی که در آن اتّفاق بزرگی افتاده باشد، نوروز است. روزی که شما در آن بتوانید اتّفاق بزرگی را محقَّق کنید، نوروزاست. ؛ بیانات مورخ (1373/01/01) 2. رهبر انقلاب در سخنانی این تطور معنایی را این چنین توضیح می دهند جشن های گوناگونی که قبل از اسلام بوده است – در خدمت حکومتهای استبدادی و سلطنتهای پوسیده دوران جاهلیت ایران بود! محتوای نوروز، محتوای مردمی و خدایی نبود؛ توجّه و ارادت به حضرت حق در آن نبود؛ جهات عاطفی و انسانی و مردمی در نوروز نبود! ملت ایران نوروز را نگه داشتند؛ اما محتوای آن را عوض کردند (1373/01/01). همچنین در توضیح دیگری درباره ی این تطور معنایی می گویند: ایرانیِ زیرکِ مسلمان، نوروز باستانی را با عقیده ی خود و به شکل دلخواه خود، تغییر داد؛ قالب نوروز و صورت نوروز را نگه داشت، محتوای آن را عوض کرد. نوروز باستانی، نوروز پادشاهان بود؛ فرصتی برای سلاطین و حکّام مستبد بود؛ برای اینکه شکوه خود و عظمت ظاهری خود را به رخ ملّتها بکشانند و بنشینند از آنها هدیه بپذیرند. حتّی در زمان بنی امیّه و بنی عبّاس که نوروز به دربارهای خلافت اموی و عبّاسی وارد شد، همان رفتار و سیره ی پادشاهان و کسرایان فارسی باستان در دربار آنها عمل میشد. امّا ایرانیِ مسلمان، این نظم را، این قالب را به نفع خود تغییر داد؛ اگرچه این تغییر به صورت دفعی انجام نگرفته است امّا شما امروز بعد از گذشتن قرنها، مشاهده میکنید که نوروز بهانه ای و وسیله ای است برای ارتباط قلبی میان مردم و میان مبدأ عظمت و عزّت، یعنی ذات مقدّس باری تعالی. در نوروز ایرانی، حقیقت نوروز یک حقیقت مردمی است؛ مردم به مناسبت نوروز با یکدگر با صفا و محبّت رفتار میکنند؛ به یکدیگر تبریک میگویند و هدیه میدهند. رسم و سنّت باستانی و پادشاهی، امروز بعد از گذشت سالها و قرنها، در نوروز وجود ندارد. بیانات مورخ (1394/01/01). 3. رهبر انقلاب بر این مسئله تأکید دارند که این جشن یک جشن ملی است؛ جزو اعیاد دینی نیست (1389/01/07) اما مورد تأیید دینی قرار گرفته است. 4. بیانات مورخ(1389/01/07). 5. رهبر انقلاب ضمن اشاره به معنایی که نظام های پادشاهی، شاهنشاهی، کسرایان به نوروز بخشیده اند ورود نوروز به دربار خلافت عباسی را نیز همراه با این معانی می دانند. (1394/01/01) ایشان این چنین تحلیل می کنند که نوروز قبل از اسلام، نوروز پادشاهان و سنتی پادشاهی شده بود. (1394/01/01) 6. رهبر انقلاب در یکی از سخنان شان می فرمایند: من مایلم جوانان عزیز، بخصوص فرزانگان، به این مطلب، درست توجّه کنند که اسلام در برخورد با پدیده هایی که از کشورها و از ملتهای دیگر، یا از دوره های قبل به آن رسیده است، یک برخورد حکمت آمیز و همراه با دقّت و نگاهی همه جانبه دارد. هر چیزی که قابل این است تا محتوای صحیح پیدا کند، اسلام آن را میگیرد، به آن جهت و محتوای صحیح میدهد و در دسترس مردم میگذارد. (1378/01/01) دعوت رهبر انقلاب از نخبگان برای توجه به موضوع مواجهه ی اسلام با پدیده های اجتماعی جالب توجه است. 7. رهبر انقلاب نوروز را فارغ از آن بُعد دینی که بعدها پیدا می کند، حامل ارزش های برجسته و ممتاز و حامل معانی برجسته می دانند. (1389/01/07) 8. رهبر انقلاب در تحلیلی دینی محاسبه شخصی و اجتماعی را از جمله وظایف آغاز سال بر می شمارند: یکی از وظایف اوّل سال این است که هر کسی به حالات و حساب خود – هم حساب شخصی، هم حساب عمومی، هم شخص، هم جماعت مثل یک ملت – رسیدگی کند. (4/1/1375) 9. آراستگی ظاهر از جمله آموزه هایی است که معنای اسلامی نوروز آن را تأیید و تجویز می کند؛ رهبر انقلاب می فرماید: مردم را توصیه می کند: اغتسل و البس و انظف ثیابک غسل کنید، خود را شستشو دهید و تمیزترین لباسها را – البته صحبتی از لباس نو نیست؛ صحبت از لباس تمیز است – بپوشید. (1/1/1378) 10. بیانات رهبر انقلاب در 7/1/1389. 11. رهبر انقلاب در شمار محسنات نوروز به این مطلب اشاره می کنند که مردم نوروز را بهانه ای برای زیارت اعتاب مقدّسه قرار می دهند . 1/1/1377 12. رهبر انقلاب در تحلیل نوروز به صله رحم و صله احباب اشاره می کنند به این سبب نوروز را یک سنت اجتماعی خوب می دادند. (1/1/1377) 13. حضرت آیت الله خامنه ای در تشریح دیدگاه اسلامی درباره ی اجزاء آیین نوروز، تأیید دیدار تازه کردن با طبیعت و نزدیکی به طبیعت می گویند: اسلام ... هیچ اشکالی نمی بیند که مردم – فرض بفرمایید – در مناسبتی از مناسبتهای عید، به فضای باز بروند، با سبزه و طبیعت و صحرا، دیداری تازه کنند، خود و طبیعت را با یکدیگر نزدیک کنند و لذّتِ صحیح و سالم ببرند. مانعی ندارد. (1/1/1378) 14. صحیفه امام ج 1 ص 157. 15. به عنوان نمونه ن. ک به صحیفه امام، ج 11 ص 504 و ج 19 ص 409. 16. به عنوان نمونه ن. ک به: صحیفه امام ج 4ص 251، ج 7 ص 55، ج 11 ص 504 و 531، ج 12 ص 383، ج 16ص 96، ج 18 ص 57، ج 19 ص 286 و 351 و 478. 17. به عنوان نمونه ن. ک به: صحیفه امام ج 9 ص 402. 18. برای نمونه ن. ک به: صحیفه امام، ج 10، ص130-131. 19. درباره ی این دیدگاه رهبر انقلاب می توان به مفهوم انقلاب مردم و استدلال انقلابِ مناسبات اجتماعی و اقتصادی، فرع بر انقلاب مردم است ، و مفهوم انقلاب روحی ( 1/12/1369) اشاره کرد. رهبر انقلاب اولویت و اهمیت این تحول روحی را برای بازتولید انقلاب اسلامی در در دوران پس جنگ خاطنشان می کنند (14/11/1370) و در تشریح مفهوم استعاری فتح الفتوح به مثابه محصول این انقلاب روحی، به عمق این مبنای اسلامی و الهی بسیار مستحکم این استدلال امام خمینی اشاره می کنند (10/10/1369) و حادثه ی انسانی بودن این فتح را مورد تأکید قرار می دهند (بیانات 26/7/1377) 20. در این زمینه می توان به این بیانات رهبر انقلاب اشاره کرد: اگر شما میخواهید روز اوّلِ فروردین را هم برای خودتان روز نو و نوروز قرار دهید، شرط دارد. شرطش این است که کاری کنید و حرکتی انجام دهید؛ حادثه ای بیافرینید. آن حادثه در کجاست؟ در درون خود شما! یا مقلّب القلوب والابصار. یا مدبّراللیل والنّهار. یا محوّل الحول والاحوال. حوّل حالنا الی احسن الحال اگر حال خود را عوض کردید، اگر توانستید گوهر انسانی خود را درخشانتر کنید، حقیقتاً برای شما نوروز است! اگر توانستید پیام انقلاب، پیام پیامبران، پیام امام بزرگوار و پیام خونهای مطهّرِ بهترین جوانان این ملت را – که در این راه ریخته شده است – به دل خودتان منتقل کنید، برای شما نوروز است. (1/1/1377) 21. تحلیل محتوای پیام های رهبر انقلاب از سال 1369 تا کنون مبین این مطلب است که پیام آغاز سال به مهم ترین مسأله /راهکارهای جامعه در هر دوره اشاره دارد. 22. اگر چه آیت الله خامنه ای از آغاز دوران رهبری در پیام نوروزی خودشان برخی از مضامین تأکید داشتند اما از سال 1378 که به مناسبت یکصدمین سال تولد امام خمینی به نام ایشان نام گذاری شد تا کنون، یک و نیم دهه است که سنت نامگذاری سال ها ادامه داشته است. 23. این مبحث در بحثی با عنوان نام گذاری به مثابه سیاست گذاری توضیح داده شده است. 24. سخنرانی نوروزی رهبر انقلاب در حرم امام رضا علیه السلام از سال 1382 تا کنون ادامه داشته است. 25. چندسالی است که برخی کاخ سفیدنشینان با جشن سال نوی ملتی همراهی می کنند که روزی می خواستند ریشه اش را بخشکاند. مردم آن پیام سال نو که از واشنگتن صادر می شود و آن سفره ی هفت سینی که در کاخ سفید پهن می شود را جدی نمی گیرند ولی بزک کنندگان با دست مایه قراردادن این قبیل رفتارها نوروز و هویت ایرانی را به مسلخ اربابان کدخدای جهانی می برند. 26. حضرت آیت الله خامنه ای ضمن ارائه ی یک استدلال عقلی درباره ی مواجهه اسلام با سنت هایی که جامعه ها یا تاریخ هایی غیر اسلامی برخاسته است(1/1/1378)؛ در میان مجموع روایت های نیروز ؛ تنها به قبول روایت معلّیبن خنیس از امام صادق علیه السلام را (به دلیل ثقه بودن راوی) تصریح دارند (23/1/1390) ولی در زمینه ی اعتبار مضمونی و استحکام اسنادی برخی دیگر از روایت ها توقف می کنند(17/1/1389) اگر چه به طور کل به وجود روایت های دیگر مؤید نوروز اشاره دارند. (7/1/1389) Let’s block ads! (Why?) منبع: 598 کد مطلب : سایر اخبار ...
چشم ها را باید شست؛ همسران را جور دیگر باید دید!
نوروز یکی از همین فرصت هاست که در برخی خانواده ها تبدیل به یک تهدید شده چون زن و مرد مهارت لازم برای کنار هم قرار گرفتن را به خوبی تمرین نکرده اند. شاید مهم ترین قدم در داشتن عیدی آرام و تعطیلاتی خاطره انگیز این باشد که روابط خود و همسرتان را هم بتکانید و تغییر دهید. با هم تمرین کنید تا این ایّام را خوش بگذرانید. ضمناً فراموش نکنید که هرگز به خاطر نفر سوم حتّی اگر این نفر سوم بچه ها باشند، رابطه دو ...
دعوت کارگردان"از لاک جیغ تا خدا"مهم ترین عامل سفرم به بافق بود
تا خدا" پیشنهاد شد که برای سفر به کرمان به بافق هم سفر کنیم. وی افزود: آقای تفکری در حد کمتر از یک دقیقه از بافق گفت. این دعوت مهم ترین عامل سفر به بافق بود.من احساس نمی کردم شهرستان بافق این همه پتانسیل گردشگری داشته باشد. رکنی درباره شناخت قبلی که از بافق داشت گفت: در حد شناخت جغرافیایی وداشتن معدن سنگ آهن بود. تصویر من از بافق شهری کویری و بدون درخت وخشک بود ولی واقعا ...
بازخوانی نامه دوم رهبر انقلاب خطاب به جوانان غربی
، خلاف آن را گواهی میدهد. مستندات مسلّم تاریخی بروشنی نشان میدهد که چگونه تلاقی استعمار با یک تفکّر افراطی و مطرود، آن هم در دل یک قبیله ی بدوی، بذر تندروی را در این منطقه کاشت. وگرنه چگونه ممکن است از یکی از اخلاقی ترین و انسانی ترین مکاتب دینی جهان که در متن بنیادینِ خود، گرفتن جان یک انسان را به مثابه ی کشتن همه ی بشریّت میداند، زباله ای مثل داعش بیرون بیاید؟ از طرف دیگر باید پرسید ...
درس های استاد
سروی س هنر جوان ایرانی ؛ بخش موسیقی: [آرش نصیری - روزنامه نگار، مدیر و مجری برنامه هزار صدا ] بغض می کنم. درست مثل کودکی می شوم که خیلی خالصانه در لحظه سال تحویل با احساس خودش برخورد می کند و به هیچ چیز فکر نمی کنم، برای همین به راحتی می توانم بخندم و یا گریه کنم. در واقع حسی است که تنها در لحظه تحویل سال اتفاق می افتد و اثر آن تا روزهای پس از آن می ماند . ...آنچه دوست دارم ...
اینجا شهر قلعه ها و تپه های باستانی است
روح نواز گیاهان را نفس بکشم، از همه ی تعلقات دنیایی رها می شوم و گوش به صدای نرم نسیم بهاری می سپارم که از لابلای علف ها بر می خیزد و صورت را نوازش می کند، چه آرامش عجیبی! کمی بالاتر محیط بانی را می بینم که کوله ای کوچک بر پشت دارد و با تأنی از پیچ و خم صخره بالا می آید تا به ما ملحق شود؛ پیرمرد خودش را به ما می رساند، با صدایی خسته و نفس نفس زنان خوش و بشی می کند و در کنار آتش می ...
آغاز سال 95 با اجرای طرح اندیشه ایران شهر
است که از میانه شهر می گذرد؛ زاینده رودی که به تمام اصفهان روح می دهد. ما مشابه این رودخانه را در بسیاری از شهرهای دیگر ایران نیز داریم. بازگشتن به اندیشه ایران شهری ما را به اهمیت عنصر آب، به عنوان نماد روشنایی در فرهنگ ایرانی بازمی گرداند و می توانیم یک بار دیگر به آن بنگریم و از آن در شهرهایمان استفاده بهتری ببریم. آخوندی بخش دیگری از اندیشه ایران شهری را مربوط به سبک و سیاق زندگی ...
گلایه کشاورزان از حجتی: آقای وزیر! بجای آثار تاریخی، از مزارع نابود شده بازدید کنید
خبرنامه دانشجویان ایران: وزیر جهاد کشاورزی در حالی برای استراحت و تفریح به شهرستان شوش سفر کرده که کشاورزان این شهرستان در پی طوفان، تگرگ، تندباد و نابودی مزارع خود، انتظار داشتند که وی، نوروز این سالشان را با پیگیری دوباره احیا کند. فارس، موزه های مختلفی در حوزه های گوناگون مثل مردم شناسی، جواهرات، صنایع دستی و بسیاری موضوعات دیگر در سراسر کشور وجود دارد که اغلب مسئولان عالی کشور ...
فال روزانه + فال حافظ پنجشنبه 5 فروردین 95
بزرگ و ناگهانی به اهداف خود فکر کنید. چنانچه قصد رفتن به مسافرت را دارید برنامه هایتان را خوب چک بکنید و مواظب باشید چیزی را فراموش نکنید. به عمق احساساتتان نسبت به یک نفر پی خواهید برد و این شما را وحشت زده خواهد کرد، نترسید و این احساس را گرامی بدارید و به آن اهمیت بدهید، این می تواند آغازگر عشقی بزرگ برای شما باشد فال حافظ امروز متولدین مرداد : عاشق روی جوانی خوش نوخاسته ...
از دلِ سینمای فیلمفارسی
نتوانیم بگوییم فروش زیاد دارد ولی بالاخره فیلم ورشکسته نیست. تهیه کنندگان عموما به شما علاقه دارند و از کار با شما راضی هستند بجز یکی، دو مورد... مولفه شناخته تماشاگر را در زمان حاضر که پیچیدگی های بسیار بیشتر از زمان قبل دارد و جذابیت های خیلی متفاوت و بیشتری برای مردم و جوانان الان وجود دارد که آن موقع وجود نداشت. شما این شناخت را چگونه به دست می آورید. معیریان: مهم ترین نکته ای که در خصوص ...
بازخوانی نامه دوم رهبر انقلاب خطاب به جوانان غربی/ ظلم، خواه ناخواه خاصیت برگشت پذیری دارد
که تاریخ، خلاف آن را گواهی میدهد. مستندات مسلّم تاریخی بروشنی نشان میدهد که چگونه تلاقی استعمار با یک تفکّر افراطی و مطرود، آن هم در دل یک قبیله ی بدوی، بذر تندروی را در این منطقه کاشت. وگرنه چگونه ممکن است از یکی از اخلاقی ترین و انسانی ترین مکاتب دینی جهان که در متن بنیادینِ خود، گرفتن جان یک انسان را به مثابه ی کشتن همه ی بشریّت میداند، زباله ای مثل داعش بیرون بیاید؟ از طرف دیگر باید ...
چرا انگلستان می خواهد اتحادیه اروپا را ترک کند؟
این در مورد انگلستان هم صدق می کند اما برخی اقتصاددانان بر این باورند که ترک این اتحادیه می تواند باعث پس انداز برخی هزینه های جانبی مثل همان حق عضویت سالانه شود. این جدایی، انگلستان را با خطر از دست دادن قدرت گفت و گو و تعامل با برخی کشورهای عضو رو به رو خواهد کرد اما از سوی دیگر، این کشور آزاد خواهد بود تا فارغ از قوانین دست و پاگیر، با کشورهای غیرعضو در این اتحادیه قراردادهای تجاری ...
گفتگوی نوروزی دی اسپورت با علیرضا دهشمند
تیم لیگ برتری هستید؟ استقلال *هوادار کدام تیم لیگ یکی هستید؟ الومینوم اراک ،صنعت نفت ابادان *هوادار کدام تیم لیگ دویی هستید؟ بادران *سال 94 چگونه بود؟ متاسفانه خیلی سال خوبی نبود ،سال 94 را دوست داشتم با صدرنشینی به پایان برسونم و به مردم خوب اراک صعود به لیگ برتر را هدیه دهم که قسمت نشد *بهترین خاطره در سال 94؟ فوتبالی برد4-0 در بازی ...
استاد حوزه قزوین تشریح کرد:شاخصه های سفر شاد و سالم از نگاه اسلام
ادامه داد: سفر در اسلام به روح وروان انسان نشاط وشادابی می بخشد وآیادت نورانی در قران وجود دارد که انسانها را به مسافرت کردن تشویق نموده است که ما بیشتر باید با این آیات نورانی خداوند درقرآن آشنا باشیم وبیشتر در این آیات تدبر نماییم. این استاد حوزه به آثار سفرخوب اشاره کرد وبیان داشت: سفرخوب سفری است که انسان باید نگاه مدبرانه ونگاه عبرت آموزی داشته باشد و در کنار این سفر بعد معنوی ...
ناشناخته بودن اماکن دیدنی قم برای مسافران نوروزی
...> از همین رو سالانه 20میلیون مسافردر ایام تعطیل سال مخصوصا تعطیلات نوروز به این استان سفر می کنند تا به زیارت این دو مکان مقدس مشرف شوند در حالی که قم دارای امکان مذهبی بیشماری است که مسافران اندکی از آن ها اطلاع دارند. در استان قم بیش از 317 مورد تاریخی و مذهبی به ثبت رسیده که به لحاظ جهانگردی مذهبی دارای پتانسیل و جایگاه ویژه ای است اما کمتر کسی از آنها اطلاع دارد و سالانه افراد ...
بازخوانی پیام های نوروزی رهبری از سال 69 تا 95
عظیم الشأنمان، امتحان سختی از ما کرد و دوران سختی را بر ما گذراند. آن فقدان، محنت بزرگی بود. امیدواریم که خدای متعال، روح آن بزرگمرد را با ارواح مقدسه ی انبیا و اولیا محشور کند و او را از ما راضی نماید و ما را در راه او، مستمر و مستدام بدارد. امیدواریم که خداوند، نظر لطف و محبت خود را که در طول این یازده سال همواره بر این ملت و بر این نظام داشته است، باز هم آن را بر ما مستمر بگرداند و ما بتوانیم ...
سفر از تفریحات سالم نوروزی است
پدر و مادر و همسران از هم صورت بگیرد اظهار داشت:سفر نباید موجبات خشم خدا را برانگیزد چرا که هدف از یه سفر خوب و حلال، ارتقاء معنویت و خداشناسی است . رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان خرم آباد با بیان اینکه کسب فایده برای دنیا و آخرت انسان از جمله ویژگی های یک سفر حلال و مناسب برای انسان به شمار می آید یادآور شد:تجدید قوای جسم و پالایش روح از جمله اهداف یک سفر خوب از دیدگاه اسلام است ...