سایر منابع:
سایر خبرها
اقتصاد مقاومتی جدیدترین نظریه در باب توسعه اقتصادی
... از ورود اندیشه توسعه به ایران بیش از یکصد سال می گذرد ، لاکن تا کنون نتوانسته ایم به دالان تفکر یکسان پیرامون وفاق در توسعه ی ملی پای بگذاریم . این است که در یکصد سال گذشته نتوانسته ایم به صورتی استمرار و مداوم در مسیری گام نهیم که امروزه دست کم ، درآمد سرانه ای متناسب ، قدرت انتخابی وافر ، آزادی های سرشار ، حداقلی از فقر و رفاهی نسبی عدالت محور را داشته باشیم. و این به ...
حفظ سنت های نوروزی وظیفه همه ماست
سریال دودکش و شخصیت ها و ویژگی هایی که هرکدام داشته اند در این مجموعه هم حفظ شده است و بازیگران هم مجددا من و هومن برق نورد و بهنام تشکر و دوستان دیگر هستیم. البته همه ما برای بازی در این مجموعه یک شرط خیلی ویژه داشتیم و آن عوض شدن تهیه کننده کار بود، چرا که مطالبات ما از سریال دودکش تا کنون همچنان پرداخت نشده است و پیگیری هایمان هم به جایی نمی رسد. نمی دانم دلیل این قضیه چیست و مشکل در کجاست، ما بچه ...
در سال جدید مافیای سینما از بین برود/ وعده دید و بازدید ما در بازار عاشقان
رعایت آداب و رسوم مربوط به سال تحویل برایمان بگویید و اینکه چقدر در انجام دادن آنها مصر هستید؟ عبدلی: من هم مانند تمام مردم ایران سنت های مربوط به اعیاد و مراسم های مختلف را رعایت می کنم، سفره هفت سین را با علاقه در منزل پهن می کنیم و مانند دیگر مردم کشورم در بودن هر هفت سین به روی سفره دقت می کنم تا یکی از آنها از قلم نیفتد. - با توجه به اینکه افراد بنا به محل تولد و خانواده ای ...
جشن نوروز از کجا آمده است؟
بارز آن است که نه تنها در ایران، بلکه در سراسر پهنای قاره ی آسیا شناخته شده و مرسوم است، اما در این میان، عید نوروز ایران تافته ای جدا بافته است، چرا که در هیچ کجای دنیا، فرهنگ ها و سنت های اصیل، به این اندازه، نتوانسته اند بساط خود را پهن کنند. عید نوروز، جشنی که حتی با شنیدن نام آن نفس هایمان تازه می شود و غبار کهنگی و کدورت از دلهای مان رخت می بندد؛ اگر سراسر سال را تلاش و دوندگی و ...
سعید شهروز از خانواده و آلبوم جدید می گوید
برای خانواده های خودشان ذائقه تعیین کرده، موسیقی معرفی کنند. البته شاید سلیقه شهداد به خاطر اینکه از ابتدا در یک خانواده اهل موسیقی بزرگ شده و دور و برش پر از ساز و نت بوده، کمی حرفه ای تر از هم سن و سال هایش باشد. اما با تمام اینها، خیلی وقت ها سعی کرده ام تا نظر او را نیز به نوعی بدانم و به سلیقه اش دقت کنم. شهداد ساز می نوازد؟ بله؛ چند سال پیش به سازهای کوبه ای علاقه مند بود ...
آیا می خواهید تا سیزده بدر لاغر بمانید؟!
درست نیست. وقتی برای کاهش وزن زمان کافی در نظر بگیرید، هیچ وقت مجبور نمی شوید به دنبال راه های کوتاه مدت و معجزه وار بگردید؛ به این ترتیب می توانید از مزایای یک رژیم غذایی سالم بهره بگیرید که متنوع، متعادل و متناسب باشد. این که افراد می خواهند برای مناسبتی خاص مانند نوروز یا مراسم ویژه نظیر جشن ازدواج خود و یا نزدیکانشان اندام مناسب تری داشته باشند، رویکرد نکوهیده ای نیست اما تمام ماجرا هم نیست ...
انسداد مرزها و چالش معیشت مرزنشینان/ روستانشینانی که به نان شب محتاجند
مجموع 227 کیلومتر مرز مشترک این استان با کشور عراق،بیشترین همجواری را از آن خود کرده اند. در جنگ ایران و عراق نیز بواسطه همجواری مذکور،آسیب هایی جدی به این دو منطقه وارد و تحمیل شد و در حال حاضر نیز از لحاظ شاخص های رشد،بانه و مریوان در مقایسه با دیگر شهرهای ایران از وضعیت چندان مطلوبی برخوردار نیست. با وجود جاذبه های گردشگری و ظرفیت های بالقوه موجود در دو شهر مذکور،اما محدودیت و ...
نوروز پیش از اسلام و پس از اسلام +آداب و اعمال
پیامبران بنی اسرائیل از خداوند پرسید چگونه مردمانی را که خارج شدند، زنده می کند. خداوند بدو وحی کرد که درنوروز، آب بر قبر آنان بپاشد و آن، اولین روز سال فارسیان است و آنها زنده شدند، در حالی که سی هزار نفر بودند. از همین جا پاشیدن آب در نوروز، سنّت شده است. آداب اسلامی عید نوروز – انجام غسل – پوشیده پاکیزه ترین جامه ها – استعمال عطر – روزه گرفتن ...
چرا شهرزاد دیده می شود، اما معمای شاه مورد اقبال عمومی قرار نمی گیرد؟
داستان های ادبیات ایران قرار می گیرند. می توان اقبال به سریال شهرزاد را نیز از این دریچه تحلیل کرد که نمایشگر برخی از مسائل و دغدغه های مردم طبقه متوسط است. با وجود آن که قصه در سال های ابتدایی دهه سی می گذرد، اما آینه مصائب جامعه امروز ایران است. جامعه ای که همچنان درگیر همان مسائلی است که آن ها را مشکلات دوران گذار از سنت به تجدد می نامند. ساخت سریال هایی مانند شهرزاد یا معمای شاه را ...
برنامه دورهمی شبکه نسیم کپی از یک برنامه هندی است+تصاویر
مخاطبان -که طی یک فراخوان برای حضور در برنامه ثبت نام می کنند- به تماشای بازی بازیگران می نشینند. در واقع مجموعه به مانند تئاتری شبیه است که در هر قسمت مخاطبان بسیاری را به عنوان تماشاگر دعوت می کند. در دورهمی بازیگرانی همچون مهران مدیری، سیامک انصاری، شقایق دهقان، الیکا عبدالرزاقی، محمد نادری، مهران رنج بر و امیرمهدی ژوله به ایفای نقش می پردازند. البته به جز بازیگران ثابت ...
دانستی های جذاب از کشورهای میزبان نوروز
...> ازبکستان؛ احیای بعد از 26 سال پس از رهایی از سلطه اتحاد جماهیر شوروی و پس از استقلال، مردم ازبکستان هر سال نوروز را به عنوان یکی از عمده ترین جشن های کشورشان گرامی می دارند. البته به خاطر عدم انجام جشن نوروز در دوران شوروی سابق (70 سال دوران کمونیسم)، این مراسم ریشه های خود را از دست داد و کم رونق شده بود اما از فوریه (اسفند) سال 1989 میلادی درباره تجلیل جشن نوروز تدابیر ویژه ای اتخاذ ...
با مشتری وقت اذان چه کنیم؟
.... البته برخی از آنها هم بوده اند که پیش از کار کردن در اینجا کمی کاهل نماز بوده اند، اما به شرط اینکه نمازهایشان را کامل بخوانند، اینجا استخدام شده اند، الان بیش از بیست سال است که این برنامه تکرار می شود و برخی شاگردان به برکت شرط آقای پیتزافروش، برای همیشه نمازخوان شده اند و الان هم که پس از سال ها برای خود کسب و کار مستقلی راه انداخته اند شکرگزار صاحب کار سابق خود هستند. شاگردها در ...
نبود آمار و اطلاعات از مهمترین چالش های علوم انسانی
تحقیقاتی علوم انسانی ذکر کرد و گفت: از این لحاظ با توجه به همگرایی که در میان سازمان ها و مراکز پژوهشی ایجاد شده و طرح آمایشی که در حوزه آموزش عالی ایجاد شده، مشکلات بخش پژوهشی در دو سال اخیر به مراتب کمتر شده است. وی، ایجاد شورای هماهنگی سیاستگذاری در حوزه علوم انسانی در وزارت علوم را از دستاوردهای شایسته دولت تدبیر و امید و همگرایی در کشور دانست و اظهار کرد: در گذشته موازی کاری در این حوزه ...
چزنک رغو؛محبوب ترین غذای سنتی لرستانی ها
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از خبرافلاک ، غذاها و خوراکی های سنتی هر منطقه بخشی از فرهنگ، سنت و هنر بومی مردم است که به همین دلیل حفظ، احیا و توسعه این فرهنگ بومی ضروری است. لرستان در کنار آثار تاریخی و باستانی فراوان به جا مانده از دوران گذشته، جاذبه های طبیعی ، تفریحی و گردشگری متعدد، چشمه سارها و سراب های فراوان دارای غذاهای سنتی متنوع،خوشمزه و در عین حال ساده ای است و ...
معنای متفاوت نوروز از منظر رهبر انقلاب
به گزارش پایگاه 598 به نقل از پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب (Khamenei.ir)، مناسبات اسلام و ایران یکی از مهم ترین مسأله های هویتی یک و نیم سده ی اخیر جامعه ی ایرانی بوده است. معادله ای که از حدود نیم سده پیش با افزوده شدن متغیر انقلاب وجوه بدیع و متمایزی یافته است. معادله ای که حل آن ظرفیتی ذوابعاد [...] به گزارش پایگاه 598 به نقل از پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب (Khamenei.ir)، مناسبات اسلام و ایران یکی از مهم ترین مسأله های هویتی یک و نیم سده ی اخیر جامعه ی ایرانی بوده است. معادله ای که از حدود نیم سده پیش با افزوده شدن متغیر انقلاب وجوه بدیع و متمایزی یافته است. معادله ای که حل آن ظرفیتی ذوابعاد را در سطوح هویتی تثبیت می کند و عدم حل آن چندپارگی هویتی را در پی خواهد داشت. چیستی و تطور نوروز نوروز از جمله مضامینی است که طول سال هایی چند، دست مایه ی ارائه ی تحلیل های گوناگونی در سخنان رهبر انقلاب بوده است. عطف به خاستگاه و جایگاه حقیقی آیت الله خامنه ای در اندیشه ی اسلامی معاصر، ادبیاتی که از خلال این تحلیل ها فراهم آمده یک تجربه ی نظری بی بدیل است؛ چرا که در خصوص موضوع نوروز برای تفکر اجتهادی-اسلامی کمتر اندیشه ورزی شده است. با مروری گذرا بر بیانات آیت الله خامنه ای با دو سطح از تحلیل پیرامون نوروز مواجه می شویم. در سطح اول مسأله گونگی نوروز مطرح است. منظری که ایشان به تحلیل نوروز می گشاید، منتهی به نوزایی معنای نوروز می شود. در این سطح از تحلیل ایشان به فلسفه ی بودن و شدن نوروز می پردازند. چیستی نوروز یا روزِ نو را با استدلال هایی برخاسته از ادبیات روایی شرح می دهند 1 و بر این نکته تأکید دارند که نظم نوروز یک تطور معنایی داشته و از معنایی باستانی(سلطنتی و شاهنشاهی) به یک معنای مردمی- اسلامی رسیده است. 2 حسب تأکیدی که این تحلیل بر پرسش از چیستی فلسفی و چگونگی تاریخی این سنت دارد؛ نوروز از روزمرگی خارج شده و به یک ظرفیت انسانی و اجتماعی تبدیل می شود. بر این اساس نوروز فرصتی است برای ارزیابی و اندشیدن به خود انسانی و پیوستن به دیگری اجتماعی. سطوح معنایی نوروز سطح دوم تحلیلی که بر اساس بیانات آیت الله خامنه ای درباره ی نوروز قابل پیگیری است، در واقع نگره ای است پیرامون چیستی و چگونگی نوروز که در پاسخ به پرسش سطح اول تحلیل مطرح می شود. در تحلیل آیت الله خامنه ای نوروز دست کم حامل سه لایه ی معنایی است که در طول تاریخ بر نوروز و بریکدیگر مترتب شده است. سطح اول خاستگاه ملی این آیین است. اصل نوروز یک آورده ی دینی نبوده است. 3 انسان ایرانی و به تعبیر دقیق تر شرقی ، پیش از ظهور و شکل گیری دعوت اسلامی، نوروز را به عنوان مبدأ تاریخ خود قرار داده است. این برای ملت هایی که نوروز را مبدأ تاریخ قرار داده اند یک امتیاز است چرا که نوروز در ذات خود واجد و حامل معنا و ارزش های مهم انسانی است. 4 با این حال دشوار نیست که درک کنیم در جوامع پادشاهی وقت، نوورز به مثابه یک سنت/ نهاد اجتماعیِ پرنفوذ تا چه میزان متأثر قدرت های حاکم بوده است. حکومت های پی در پی شاهنشاهی به نوروز معنایی سلطنتی بخشیده بودند. 5 با این حال اسلام به مثابه جهان بینی و آیین جدید و مورد پذیرش مردم ایران، با این سنت اجتماعی برخورد حذفی ندارد 6 ، آن را به رسمیت می شناسد ولی در عین حال از زوائد حاصلِ سیطره ی نهاد سلطنت رهایی می بخشد و بر اساس ظرفیت های ذاتی آن 7 ، ارزش های متعالی و توحیدی را در چارچوب سنت نوروز بسط می بخشد. بنابراین لایه ی دیگر معنای نوروز کنونی، سطح معنوی- دینی آن است که با اسلامی شدن نوروز شکوفا می شود. بر وفق سطح اسلامی از معنای نوروز، این سنت در تمام ساحات چهارگانه ای که آموزه های ادیان تأیید، گسترش می یابد. وجه ی همت عملی و آموزه های نظری ادیان، و اسلام به عنوان اکمل ادیان، حول چهار محور اساسی ارتباط انسان قابل صورت بندی است. این سطوح چهارگانه عبارتند از رابطه ی انسان با خود ، خدا ، دیگری و طبیعت . همچنین محور سوم (رابطه با دیگری) در ضمن استدلال هایی مبسوط در حکمت عملی به دو سطح منزل(خانواده) و مدن(جامعه) تقسیم می شود. اسلام نوروز را در تمام این چهار یا پنج حوزه ی حیات انسانی تأیید می کند و یا معنا می بخشد. بر اساس سنت نوروز، روزگار نو با این موارد همراه است: توجه و رسیدگی مادی و معنوی به خود (محاسبه رفتارها 8 و آراستگی ظاهری 9 )، نیایش با خدا 10 و زیارت اولیاءالهی 11 ، ارتباط با دیگران خانوادگی (صله ارحام) ارتباط با دیگران اجتماعی (صله احباب) 12 و نزدیکی به طبیعت 13 . معنای نوروز با این گستره شامل تمامی این روابط می شود. نگاره شماره یک: اسلام سنت اجتماعی نوروز را نفی نمی کند؛ آن را از بند سلطنت رهایی بخشیده، به مردم بازمی گرداند و در تمام حوزه های چهارگانه ی مورد اهتمام ادیان تأیید کرده و معنایی جدید می بخشید. سطح دیگر اما دلالت های انقلابی است که نوروز در این نیم قرن اخیر به خود دیده است. آغاز این سطح از معنا هم زاد با انقلاب اسلامی بود؛ از نوروز 1342 و وقتی که سخنرانی حاج آقا روح الله در مسجد اعظم قم این گونه آغاز شد: امسال ما عید نداریم و این عید را عزای ملی اعلام می کنیم 14 . انقلاب در نسبت دادن معانی جدید به نوروز از متناقض ترین معنا شروع کرده بود؛ از عزا. بعدها که امام خمینی نسبت نوروز و انقلاب را بیشتر توضیح داد، مشخص شد این تلاقی فراتر از یک رخ داد اتفاقی، شامل یک هم سنخی معرفتی نیز می شود. یکی از مهم ترین خطوط نطق ها و نوشته های امام خمینی در سال های منتهی به پیروزی انقلاب و پس از آن، تأکید و تکرار بر چیستی انقلاب اسلامی بود. در این رابطه امام خمینی بر مفاهیمی همچون انقلاب باطنی 15 ، تحول درونی 16 ، انقلاب انسانی 17 و مانند این ها تأکید می کردند. ایشان این استدلال را پیش می کشیدند که ابتدا با یک انقلاب الهی در درون انسان ها، انسانی متمایزی خلق شده است؛ یک انسانِ انقلابی که موتور محرکه ی تاریخ انقلاب است و انقلابِ درون خود را در سطح اجتماعی نیزبازتولید می کند. نوروز هم برای امام خمینی ارجاع روشنی به این تصویر و تحلیل از انقلاب داشت: مقلب القلوب و الابصار آن اسم الهی بود که انقلاب اسلامی را ممکن ساخته بود؛ از این رو نوروز فرصت بازتولید این تحول به حساب می آمد. 18 این معنا از نوروز در سخنان رهبر انقلاب هم بسط و شرح ویژه ای یافته است. ایشان نیز در شرح و تداوم فکر امام خمینی انقلاب اسلامی را محصول تحول انسانی و درونی می دانند 19 و نوروز را فرصتی برای بازتولید تحول درونی 20 . در سطح دیگر اما بازتعریفی از مناسبت نوروز مطرح می شود که طی آن نوروز برای انسان هایی که سطوحی از این تحول درونی را تجربه کرده اند، به مثابه یک سنت اجتماعی- انقلابی مطرح می شود. این بازتعریف عمدتاً طی سه فرایند روی می دهد: پیام آغاز سال رهبر انقلاب به مثابه یک چارچوب و جهت گیری کلان برای حرکت انقلاب در سال جدید است. 21 سنت نامگذاری سال ها 22 که طی حدود دو دهه، تجربه ی جدیدی را در سیاست گذاری عمومی انقلاب اسلامی شکل داده است 23 و البته سنت سخنرانی آغاز سال نو در پایتخت معنوی ایران، بارگاه امام رضا (علیه السلام)؛ که بیش از یک دهه تداوم داشته است. 24 تحلیلی اجمالی از محتوای این سه حرکت نشان می دهد مهم ترین مسائل جاری انقلاب اسلامی و جهت گیری های کلی مرتبط با این مسأله ها، مهم ترین مضمون این سخنرانی را تشکیل می دهد. به این ترتیب نوروز فرصتی برای بازتولید انسان و جامعه ی انقلابی است و این معنای جدیدی است که سنت نوروز در ساحت انقلاب اسلامی ایران بدان دست یافته است. نگاره شماره دو: هسته ی معناییِ سنت نوروز در ساحت انقلاب اسلامی ایران فربه شده است و به ترتیب با سه لایه از دلالت های مفهومی ایرانی، اسلامی و انقلابی در بر گرفته می شود. بنابراین می توان گفت طی پنج دهه ی اخیر در ساحت انقلاب و با محوریت رهبران آن، نوروز از حالت یک سنت تکرار شونده فراتر رفته و موضوع اندیشه ورزی قرار گرفته است. توجه به چیستی و تطور نوروز، ظرفیت معنایی آن را فعال کرده است. در سایه ی این اندیشه ورزی ها معانی سنت نوروز فربه تر شده است به گونه ای که در حال حاضر می توان آن را حامل سه لایه ی ایرانی، اسلامی و انقلابی برای نوروز دانست. نوروز: تلاقی ایران، اسلام انقلاب با اشاراتی که پیرامون لایه ها، معانی و سطوح سنت نوروز در ساحت انقلاب اسلامی ایران آمد؛ می توانیم به سطح کلان تر تحلیل مسأله منتقل شویم. همانطور که در آغاز یادداشت اشاره شد در سطح کلان این بررسی در یک تحلیل هویتی، نوروز به مثابه یک نشانه/ الگو، در بازخوانی نسبت ایران ، اسلام و انقلاب لحاظ می شود. بیش از پنج دهه پیش هنوز انقلاب اسلامی در ایران تکوین نیافته بود که صحنه ی اجتماعی سیاسی ایران در یک جمع بندی نمادین از تجربه جمعی خود در تاریخ معاصر، واجد سه نیروی اجتماعی عمده بود. یک نیروی اجتماعی، متجددهایی بودند که اگر چه انقلابی بودند و بر انقلاب تأکید می کردند اما اسلامی و ایرانی نبودند. روشنفکران چپ گرا انقلاب را منهای اسلام و ایران می خواستند، از این رو هیچ ابایی نداشتند با برادر بزرگ تر شان همکاری کنند. بعدها انقلاب اسلامی و صدق مفهوم چپ امریکایی – که از جانب امام خمینی مطرح شد- نشان داد برادر بزرگتر این جماعت، نه شوروی که دیگری است. نیروی عمده ی دیگر اما متجددینی بودند که اگر چه ملی گرا بودند و بر ایران تأکید می کردند اما در عمل اجتماعی خود نه مسلم بودند و نه روش های انقلابی را بر مبارزات پارلمانتاریستی ترجیح می دادند. اگر چه بعدها تمسک منورالفکرهای راست گرا به استقلال و سپس آزادی، با انقلاب اول و دوم زیر سؤال رفت و بی بنیان شد. نیروی عمده ی سوم اما متحجرین بودند: مقدس مآبانی که اسلام را می خواستند اما نه به ایران و اوضاع آن می اندیشیدند و نه با انقلاب و روش های دگرگون ساز روی خوش نشان می دادند. بعدها هنگامی که صدق قدم انقلاب در دگرگونی وضعیت اسلام در جهان پدیدار شد، مدعای این مقدس مآبان نیز بیش از پیش بر باد رفت. نگاره شماره سه: انقلاب اسلامی ایران در زمانه ای متولد شد که تعارض اجتماعی میان امر ملی، امر انقلابی، امر اسلامی به اوج رسیده بود. انقلاب اسلامی ایران اما در برابر متجددان و متحجران ایستاد و در تعاطی میان اسلام، انقلاب و ایران، هویت جدیدی را بنیان گذاشت. هویت ما در تضاد و کشاکش میان متحجرین و متجددین به مهلکه افتاده بود و نوروز هم جزئی از این هویت بود. وقتی خرداد 1342، انقلاب اسلامی ایران در غربت و غیبت این سه نیروی اجتماعی عمده متولد شد حامل این استدلال ضمنی بود که ما هر سه ی این جریان اجتماعی نیستم ولی واجد تعریفی متعالی تر از ارزش هایی هستم که این سه جریان مدعی آن هستند: ایرانی بودیم، اسلامی شدیم و انقلابی هستیم. در ساحت انقلاب اسلامی ایران این سه مفهوم در یک تعاطی و داد و ستد، هویت ما را می سازند و این تعارض های ظاهری نه در ذات مفاهیم که محصول عدم صدق معرفتی و اجتماعی هوادان شان است. به همین دلیل انقلاب اسلامی ایران با روشنفکران به اصطلاح انقلابی بر سر مفهومی که داشتند و داشته ی مفهومی شان (انقلاب)، به خاطر نداشته هاشان (اسلام و ایران) درگیر می شد. انقلاب اسلامی ایران با منورالفکران به اصطلاح ملی و ایرانی، بر سر مفهومی که داشتند و داشته ی مفهومی شان (ایران یا ملیت) و به خاطر نداشته هاشان (اسلام و انقلاب) درگیر می شد و بالاخره انقلاب اسلامی ایران با مقدس مآبان به اصطلاح اسلامی بر سر مفهومی که داشتند (اسلام)، به خاطر نداشته هاشان (انقلاب و ایران) درگیر می شد. این چنین بود که هویت ما حاصل تعاطی این سه امر در یک تعریف متمایز بود، نه تعارض آن ها در تعریف موجود. سنت نوروز هم که جزئی از هویت ماست، در ساحت اندیشه ی انقلاب اسلامی ایران و رهبرانش واجد این سه معناست. سه معنایی که البته نقش های متمایزی در این نمایش آیینی بر عهده دارند؛ یکی محتواست (اسلام)؛ دیگری ظرف تحقق است (ایران) و دیگری جهت تحقق(انقلاب). نگاره شماره چهار: سنت نوروز در ساحت انقلاب اسلامی ایران حامل معنای متنوعی در سه لایه ی ایرانی، اسلامی و انقلابی شد. رهبر انقلاب اسلامی در تحلیل هایی که پیرامون نوروز دارند به این سه لایه و معنای هر یک اشاره کرده اند. چالش های هویت/ نوروز نوروز هم سرشت و هم سرنوشت هویت ماست. سنت نوروز منهای اسلام به مسلخ سرمایه داری جهانی و استکبار جهانی می رود. در این نگاه نوروز، هیچ تفاوتی با دیگر مناسبت های وارداتی ندارد چرا که صرفاً یک جشن مجمل و بازار مفصل است برای مصرف بیشتر کالای مصرفی و تجملی. اسلام نباشد نوروز را می توان در اتاق جنگ مدام علیه ملت ایران(کاخ سفید) جشن گرفت. 25 از سوی دیگر منهای ایران، مسلک متحجرانی است که در آن نیز نوروز نفی مذهبی می شود. آنانی که هر آن چه در نصوص دینی نیامده باشد را بدعت می شمارند؛ هر چند عقل و هم چنین نص آن را تأیید کرده باشد. 26 و بالاخره منهای انقلاب، نوروز می شود یک آیین فروافتاده در ورطه ی روزمرگی. یک سنت فردی و حداکثر قبیلگی، نه یک سنت اجتماعی، جامعه ساز و مرتبط با سرنوشت جامعه. نوروز هم سرنوشت هویت ماست؛ بدون تعاطی این سه معنای فطری که در ساحت انقلاب اسلامی ایران به هم پیوسته و نوروز را، ما را متولد کرده است، هم نوروز و هم اصل هویت ما در معرض چالش های جدی فوق قرار خواهد گرفت. نگاره شماره پنج: نوروزِ امروز، در ساحت انقلاب اسلامی ایران در بالندگی معنایی قرار دارد و دوران اوج خود را تجربه می کند. باقی اجزاء و نشانه های هویتی ما نیز وضعیتی مشابه دارد. در سطحی کلان تر می توان از تحلیل نوروز در ادبیات رهبر انقلاب، چگونگی مواجهه ی اسلامی- انقلابی با سنت های ملی را استنباط کرد. در نگرش رهبر انقلاب تکثر سه گانه در زمینه ی نوروز به وحدت می رسد و تعارض و نفی جای خود را به تعاطی و تکامل و گفتگو می دهد تا الگوی نمادین باشد برای درک هویت و حل مسائل اجتماعی ما. نظم نوروز در ساحت انقلاب اسلامی ایران این ظرفیت را دارد که برای ما روزی نو را رقم بزند. پی نوشت ها: 1. حضرت آیت الله خامنه ای این چنین استدالال می کنند: نوروز، یعنی روز نو. در روایات ما – بخصوص همان روایت معروفِ معلّیبن خنیس – به این نکته توجّه شده است... برداشت من از این روایت، این نیست. من این طور میفهمم که حضرت، روز نو را معنا میکنند. منظور این است: امروز را که مردم، نوروز گذاشته اند، یعنی روزِ نو! روزِ نو یعنی چه؟ همه روزهای خدا مثل هم است؛ کدام روز میتواند نو باشد؟ شرط دارد. روزی که در آن اتّفاق بزرگی افتاده باشد، نوروز است. روزی که شما در آن بتوانید اتّفاق بزرگی را محقَّق کنید، نوروزاست. ؛ بیانات مورخ (1373/01/01) 2. رهبر انقلاب در سخنانی این تطور معنایی را این چنین توضیح می دهند جشن های گوناگونی که قبل از اسلام بوده است – در خدمت حکومتهای استبدادی و سلطنتهای پوسیده دوران جاهلیت ایران بود! محتوای نوروز، محتوای مردمی و خدایی نبود؛ توجّه و ارادت به حضرت حق در آن نبود؛ جهات عاطفی و انسانی و مردمی در نوروز نبود! ملت ایران نوروز را نگه داشتند؛ اما محتوای آن را عوض کردند (1373/01/01). همچنین در توضیح دیگری درباره ی این تطور معنایی می گویند: ایرانیِ زیرکِ مسلمان، نوروز باستانی را با عقیده ی خود و به شکل دلخواه خود، تغییر داد؛ قالب نوروز و صورت نوروز را نگه داشت، محتوای آن را عوض کرد. نوروز باستانی، نوروز پادشاهان بود؛ فرصتی برای سلاطین و حکّام مستبد بود؛ برای اینکه شکوه خود و عظمت ظاهری خود را به رخ ملّتها بکشانند و بنشینند از آنها هدیه بپذیرند. حتّی در زمان بنی امیّه و بنی عبّاس که نوروز به دربارهای خلافت اموی و عبّاسی وارد شد، همان رفتار و سیره ی پادشاهان و کسرایان فارسی باستان در دربار آنها عمل میشد. امّا ایرانیِ مسلمان، این نظم را، این قالب را به نفع خود تغییر داد؛ اگرچه این تغییر به صورت دفعی انجام نگرفته است امّا شما امروز بعد از گذشتن قرنها، مشاهده میکنید که نوروز بهانه ای و وسیله ای است برای ارتباط قلبی میان مردم و میان مبدأ عظمت و عزّت، یعنی ذات مقدّس باری تعالی. در نوروز ایرانی، حقیقت نوروز یک حقیقت مردمی است؛ مردم به مناسبت نوروز با یکدگر با صفا و محبّت رفتار میکنند؛ به یکدیگر تبریک میگویند و هدیه میدهند. رسم و سنّت باستانی و پادشاهی، امروز بعد از گذشت سالها و قرنها، در نوروز وجود ندارد. بیانات مورخ (1394/01/01). 3. رهبر انقلاب بر این مسئله تأکید دارند که این جشن یک جشن ملی است؛ جزو اعیاد دینی نیست (1389/01/07) اما مورد تأیید دینی قرار گرفته است. 4. بیانات مورخ(1389/01/07). 5. رهبر انقلاب ضمن اشاره به معنایی که نظام های پادشاهی، شاهنشاهی، کسرایان به نوروز بخشیده اند ورود نوروز به دربار خلافت عباسی را نیز همراه با این معانی می دانند. (1394/01/01) ایشان این چنین تحلیل می کنند که نوروز قبل از اسلام، نوروز پادشاهان و سنتی پادشاهی شده بود. (1394/01/01) 6. رهبر انقلاب در یکی از سخنان شان می فرمایند: من مایلم جوانان عزیز، بخصوص فرزانگان، به این مطلب، درست توجّه کنند که اسلام در برخورد با پدیده هایی که از کشورها و از ملتهای دیگر، یا از دوره های قبل به آن رسیده است، یک برخورد حکمت آمیز و همراه با دقّت و نگاهی همه جانبه دارد. هر چیزی که قابل این است تا محتوای صحیح پیدا کند، اسلام آن را میگیرد، به آن جهت و محتوای صحیح میدهد و در دسترس مردم میگذارد. (1378/01/01) دعوت رهبر انقلاب از نخبگان برای توجه به موضوع مواجهه ی اسلام با پدیده های اجتماعی جالب توجه است. 7. رهبر انقلاب نوروز را فارغ از آن بُعد دینی که بعدها پیدا می کند، حامل ارزش های برجسته و ممتاز و حامل معانی برجسته می دانند. (1389/01/07) 8. رهبر انقلاب در تحلیلی دینی محاسبه شخصی و اجتماعی را از جمله وظایف آغاز سال بر می شمارند: یکی از وظایف اوّل سال این است که هر کسی به حالات و حساب خود – هم حساب شخصی، هم حساب عمومی، هم شخص، هم جماعت مثل یک ملت – رسیدگی کند. (4/1/1375) 9. آراستگی ظاهر از جمله آموزه هایی است که معنای اسلامی نوروز آن را تأیید و تجویز می کند؛ رهبر انقلاب می فرماید: مردم را توصیه می کند: اغتسل و البس و انظف ثیابک غسل کنید، خود را شستشو دهید و تمیزترین لباسها را – البته صحبتی از لباس نو نیست؛ صحبت از لباس تمیز است – بپوشید. (1/1/1378) 10. بیانات رهبر انقلاب در 7/1/1389. 11. رهبر انقلاب در شمار محسنات نوروز به این مطلب اشاره می کنند که مردم نوروز را بهانه ای برای زیارت اعتاب مقدّسه قرار می دهند . 1/1/1377 12. رهبر انقلاب در تحلیل نوروز به صله رحم و صله احباب اشاره می کنند به این سبب نوروز را یک سنت اجتماعی خوب می دادند. (1/1/1377) 13. حضرت آیت الله خامنه ای در تشریح دیدگاه اسلامی درباره ی اجزاء آیین نوروز، تأیید دیدار تازه کردن با طبیعت و نزدیکی به طبیعت می گویند: اسلام ... هیچ اشکالی نمی بیند که مردم – فرض بفرمایید – در مناسبتی از مناسبتهای عید، به فضای باز بروند، با سبزه و طبیعت و صحرا، دیداری تازه کنند، خود و طبیعت را با یکدیگر نزدیک کنند و لذّتِ صحیح و سالم ببرند. مانعی ندارد. (1/1/1378) 14. صحیفه امام ج 1 ص 157. 15. به عنوان نمونه ن. ک به صحیفه امام، ج 11 ص 504 و ج 19 ص 409. 16. به عنوان نمونه ن. ک به: صحیفه امام ج 4ص 251، ج 7 ص 55، ج 11 ص 504 و 531، ج 12 ص 383، ج 16ص 96، ج 18 ص 57، ج 19 ص 286 و 351 و 478. 17. به عنوان نمونه ن. ک به: صحیفه امام ج 9 ص 402. 18. برای نمونه ن. ک به: صحیفه امام، ج 10، ص130-131. 19. درباره ی این دیدگاه رهبر انقلاب می توان به مفهوم انقلاب مردم و استدلال انقلابِ مناسبات اجتماعی و اقتصادی، فرع بر انقلاب مردم است ، و مفهوم انقلاب روحی ( 1/12/1369) اشاره کرد. رهبر انقلاب اولویت و اهمیت این تحول روحی را برای بازتولید انقلاب اسلامی در در دوران پس جنگ خاطنشان می کنند (14/11/1370) و در تشریح مفهوم استعاری فتح الفتوح به مثابه محصول این انقلاب روحی، به عمق این مبنای اسلامی و الهی بسیار مستحکم این استدلال امام خمینی اشاره می کنند (10/10/1369) و حادثه ی انسانی بودن این فتح را مورد تأکید قرار می دهند (بیانات 26/7/1377) 20. در این زمینه می توان به این بیانات رهبر انقلاب اشاره کرد: اگر شما میخواهید روز اوّلِ فروردین را هم برای خودتان روز نو و نوروز قرار دهید، شرط دارد. شرطش این است که کاری کنید و حرکتی انجام دهید؛ حادثه ای بیافرینید. آن حادثه در کجاست؟ در درون خود شما! یا مقلّب القلوب والابصار. یا مدبّراللیل والنّهار. یا محوّل الحول والاحوال. حوّل حالنا الی احسن الحال اگر حال خود را عوض کردید، اگر توانستید گوهر انسانی خود را درخشانتر کنید، حقیقتاً برای شما نوروز است! اگر توانستید پیام انقلاب، پیام پیامبران، پیام امام بزرگوار و پیام خونهای مطهّرِ بهترین جوانان این ملت را – که در این راه ریخته شده است – به دل خودتان منتقل کنید، برای شما نوروز است. (1/1/1377) 21. تحلیل محتوای پیام های رهبر انقلاب از سال 1369 تا کنون مبین این مطلب است که پیام آغاز سال به مهم ترین مسأله /راهکارهای جامعه در هر دوره اشاره دارد. 22. اگر چه آیت الله خامنه ای از آغاز دوران رهبری در پیام نوروزی خودشان برخی از مضامین تأکید داشتند اما از سال 1378 که به مناسبت یکصدمین سال تولد امام خمینی به نام ایشان نام گذاری شد تا کنون، یک و نیم دهه است که سنت نامگذاری سال ها ادامه داشته است. 23. این مبحث در بحثی با عنوان نام گذاری به مثابه سیاست گذاری توضیح داده شده است. 24. سخنرانی نوروزی رهبر انقلاب در حرم امام رضا علیه السلام از سال 1382 تا کنون ادامه داشته است. 25. چندسالی است که برخی کاخ سفیدنشینان با جشن سال نوی ملتی همراهی می کنند که روزی می خواستند ریشه اش را بخشکاند. مردم آن پیام سال نو که از واشنگتن صادر می شود و آن سفره ی هفت سینی که در کاخ سفید پهن می شود را جدی نمی گیرند ولی بزک کنندگان با دست مایه قراردادن این قبیل رفتارها نوروز و هویت ایرانی را به مسلخ اربابان کدخدای جهانی می برند. 26. حضرت آیت الله خامنه ای ضمن ارائه ی یک استدلال عقلی درباره ی مواجهه اسلام با سنت هایی که جامعه ها یا تاریخ هایی غیر اسلامی برخاسته است(1/1/1378)؛ در میان مجموع روایت های نیروز ؛ تنها به قبول روایت معلّیبن خنیس از امام صادق علیه السلام را (به دلیل ثقه بودن راوی) تصریح دارند (23/1/1390) ولی در زمینه ی اعتبار مضمونی و استحکام اسنادی برخی دیگر از روایت ها توقف می کنند(17/1/1389) اگر چه به طور کل به وجود روایت های دیگر مؤید نوروز اشاره دارند. (7/1/1389) Let’s block ads! (Why?) منبع: 598 کد مطلب : سایر اخبار ...
عبدی: به احمدی نژاد اجازه بازگشت داده نمی شود
ندارد و این انتخابی است که آدم انجام می دهد. اما در مورد نفر اول تا آنجا که من شنیدم، خیلی مردمی رفتار می کند و به همه سر می زند و عملا به معنای نماینده منطقه ای است. آقای لاریجانی چون رئیس مجلس است حتی به لحاظ پرستیژ و جایگاهش هم نمی تواند نماینده محلی باشد. چون نماینده های محلی باید در روستاها سر بزنند و با مردم صحبت کنند و هزار تا کار مشابه دارند. بنابراین اگر تا حالا هم به او رای می دادند چون ...
ماشین سازی با حمایت شهرداری سر و سامان گرفت/ تأسیس آکادمی؛ رویای بناکار برای والیبال تبریز/ سه هنر ویژه ...
باشگاه شهرداری هم از لحاظ مالی بسیار سال سختی را پشت سر گذاشت. به لطف خدا در زمینه ورزش همگانی به تمام هدف گذاری های سازمان در ابتدای سال دست یافتیم. المپیادهای مختلفی برگزار کردیم و در زمینه ورزش کارمندی مخصوصا در بین بانوان مسابقات با شور و شوق فراوان برگزار شد. با توجه به شعار سازمان ورزش مبنی بر اینکه اگر بانوان به ورزش گرایش پیدا کنند قطع یقین همسر و فرزندان خود را هم به سوی ورزش سوق خواهند داد ...
از دلِ سینمای فیلمفارسی
و فیلم دیگری با همان مشخصلات در اکران شکست می خورد. البته مخاطب امروز هم با سال های گذشته قابل مقایسه نیست و شاید ماه به ماه سلیقه اش تغییر کند و این کار را برای سینماگر ما سخت تر خواهد کرد. اما در سالیان نه چندان دور سینما از مخاطب بسیار خوبی برخوردار بود. سال های دهه شصت و هفتاد سالن های نمایش دهنده آثار سینمای ایران پر بود از مخاطب و فروش و صف بلیت و شور و هیجان فیلم دیدن .. اما ...
خنداونه تنها برنده تلویزیون در سال 94
خنده ای متفکر را رواج داده باشد، این قابلیت را داشته که بخنداند؛ همان چیزی که سال هاست کمدین های ما، چه آنها که به طنز فاخر گرایش داشته اند و چه آنها که سخیف ترین آثار را ارائه داده اند از آن محرومند؛ هم مهران مدیری به عنوان سلطان بلامنازع طنز تلویزیونی در 15-10 سال گذشته، از پادشاهی بر این نوع طنز خرقه تهی کرده و هم کمدی های سخیف اما سابقا پرطرفدار سینمایی دیگر آن مخاطب انبوه را به سالن های سینما ...
درس های استاد
تا چه اندازه راه های درست و چه مسیری را به اشتباه رفته ، می تواند یکی از درخشان ترین سال های زندگی حرفه ای خود را از نظر بگذراند. *** موسیقی در سالی که گذشت فراز و فرودهایی داشت که این موضوع البته یک بساط همیشگی ست. اینکه توقع داشته باشیم همه چیز به سامان باشد و کارها طبق یک روال مشخص و برنامه ریزی شده انجام شود را تقریبا همه فراموش کرده ایم و عادت کرده ایم به این فراز و فرود ...
با انواع USB آشنا شوید
! اگر قرار باشد همه ی امکانات را تعبیه کنند، قیمت تمام شده ی دستگاه ها بالا می رود. اما به هر حال با کهنه شدن این فناوری و تولید بیشتر آن، به مرور قیمت ها هم کاهش می یابند. شاید تا چند سال دیگر و با فراگیر شدن درگاه های نوع C مجهز به قابلیت شارژ پرُوات، دیگر نیاز نباشد انواع شارژرها را همیشه همراه داشته باشیم. اجتناب ناپذیر در یک چیز شکی نیست: USB Type C از راه ...
فیلم های پرفروش گیشه نوروز 95؟
گروه فرهنگی " تیتریک "،اگر بخواهیم به پیش بینی پرفروشهای اکران سال 95 بپردازیم از یک طرف باید به جدول فیلمهای پرمخاطب جشنواره سی و چهارم نگاهی بیندازیم-البته نه فقط جدول رأی گیری خانه سینما بلکه جدولی که شامل سانسهای فوق العاده ای بود که برای فیلمهای مختلف تخصیص یافت- و از طرف دیگر نیم نگاهی هم داشته باشیم به برخی آثاری که علیرغم تولید در سال اخیر در جشنواره نبودند. در میان این مجموعه ...
سیاست ترکیه بر پایه منافع است نه باورها/ بازی های پیچیده ای در انتخابات اخیر ترکیه رخ داد/ مردم جایگزینی ...
را با کشور های آسیایی مقایسه نمی کنند، یا به لحاظ ورزشی خود را با کشورهایی اروپایی مقایسه می کنند؛ و این نیز برایشان انگیزه هم ایجاد می کند که به آنجا ورود کنند و پیشرفت داشته باشند. علی ایها الحال، جامعه ای با شاخصه های گوناگون با موضو عات مختلف است و بخاطر همین در هر موضوع باید جداگانه تحلیل شود. آناج: بارزترین تغییراتی که در 13 سال گذشته، یعنی دوران حکومت حزب عدالت توسعه در ترکیه به ...
برای بهبود وضعیت کتابخوانی باید آستین ها را بالا زد
مطالعه قرار داده اند. همچنین کار متفاوتی که ناصر بلباسی انجام داده است قرار دادن نوشته ای در نانوایی است که توجه ها را به خود جلب می کند، نوشته چنین است وای فا نداریم؛ با هم صحبت کنید یا کتاب بخوانید. آنچه این جوان نانوای خوش ذوق و البته فرهنگ دوست انجام داد، کاری است که از همه مردم ما بر می آید. اگر تنها ده درصد از افراد جامعه چیزی حدود هفت میلیون نفر به ایده هایی این چنینی بیندیشند و ...
مشکلم با مرحوم حمداد به خاطر عدم انتقالم به تراکتور بود/ کاش زودتر ازدواج می کردم/ سال 95 از فوتسال ...
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از آناج ، به مناسبت سال نو گفت و گوی صمیمانه ای را با "فرهاد فخیم" بازیکن بومی و بهترین گلزن تیم فوتسال دبیری تبریز داشته ایم که متن کامل آن را در ادامه می خوانید: بیوگرافی: 31 ساله متولد 1363/07/23 شهر تبریز فرزند سوم خانواده دانشجوی رشته تربیت بدنی متاهل آناج: از چه زمانی وارد ...
تن تان شکوفا شود به مبارکی باد بهاری
چند سال مردم اینگونه می پسندند. هر فیلم، کتاب و اثری مخاطب خود را دارد و باید دید که کدام را می توان ساخت و کدام خوشمزه تر و کدام قشنگ تر می شود. علاوه بر این موارد، ساخت فیلم و سریال به هزینه ها نیز مربوط و منوط می شود. - به خودتان بازگردیم؛ سال 94 از لحاظ حرفه ای برای شما چطور گذشت؟ مانند گذشته همواره پرکار بودم و هستم و همیشه فرصت برای استراحت کم داشتم. سال های قبل و سالی که ...
اقوام و اقلیت ها تقویت کننده امنیت ملی ایران هستند
ما بودند. در کنار همه اینها، انجمن های اختلاف افکن میان اهل سنت و شیعه که از گذشته بودند و هنوز هم فعال هستند را باید به جمع مخالفان این فعالیت های ملی و وحدت بخش اضافه کرد. متأسفانه این گروه اخیر در سال های گذشته، بویژه دوره هشت ساله قبل در بخش هایی از سازمان ها نفوذ کردند و به همین دلیل، از ابزارهای زیادی برای پیشبرد مقاصد و سیاست های خود بهره مند هستند. ** منظورتان گروه حجتیه است؟ ...
محیط طباطبایی: برگزاری نوروز از نشانه های ایرانی بودن یک قوم است/ لزوم پژوهش های دقیق درباره عروسک های ...
نوروز است. البته پژوهشگاه میراث و به ویژه پژوهشگاه مردم شناسی فعالیت زیادی در سال گذشته در رابطه با پرونده ثبتی نوروز با کشورهای همجوار داشته است. فکر می کنید در حوزه نوروز چه بخش هایی از آن مورد پژوهش جدی قرار نگرفته و نیاز است بر آن پژوهش شود؟ فراموش نشود هیچ موضوعی وجود ندارد که بگوییم دیگر نیاز به پژوهش در این موضوع نیست زیرا هر پژوهشگری از زاویه دید، تفکر و تامل خود به ...
نانوایی که به نیازمندان نان رایگان می دهد
کسانی که به نانوایی او می آیند و از او درخواست نان به رایگان دارند تجربه کنند. با هاشم عباسی زمانی که مشتری هایش را یک به یک راه می اندازد و به آنها نان بربری های داغ و برشته می دهد گفت و گویی داشته ایم که می توانید بخوانید. درخواست نان کردم، نانوا با پارو دنبالم کرد! ماجرا برمی گردد به سال 65 که آقا هاشم در یکی از شهرها؛ دوران خدمتش را می گذراند. البته دوست ندارد نامی از آن شهر ...
دلیل اصلی اقبال مردم به جریان های میانه رو چیست؟
. از سوی دیگر برخی شاخص ها نیز تایید می کند که وضعیت مالی حداقل بخشی از شهروندان ایرانی قابل توجه است. گزارش های بانک مرکزی تایید می کند حداقل 400 میلیون حساب بانکی در شبکه بانکی ایران وجود دارد که سالیانه بیش از 41 میلیون تراکنش توسط آنها به انجام می رسد. مردم ایران سال 1390 نزدیک به 230 هزار میلیارد تومان سپرده در بانک های کشور داشتند که این عدد در حال حاضر به 701 هزار میلیارد تومان رسیده است. رشد ...