سایر منابع:
سایر خبرها
ایران چگونه می تواند در تولید علم موثر سهم خود را افزایش دهد؟
را و آفریدگار جهان را دریابیم و علم خداگرا را جست وجو کنیم که این درواقع مزیت جمهوری اسلامی ایران است که می تواند از مرجعیت جدی در جهان برای تولید علم پایدار که برخاسته از خداگریی است، برخوردار شود. دقایق معرفت شناسی بسیاری در این جا مطرح است که باید در جای خود به آن پرداخته شود. *سعیدرضا عاملی موسس و رئیس سابق دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران و برگزیده جایزه علامه طباطبایی 19:22 - 1395/01/17 / شماره : 13772 / تعداد نمایش : 120 ...
واژه ی میثاق (عهد و پیمان) در قرآن
: تصوف بهترین وسیله ی بازگشت به حالت نخستین انسان است، که در خداوند فانی می شود و در عیب او باقی است. علامه طباطبایی در شنیدن به این نتیجه که نشانه ی انسانی پیشین هم وجود داشت، کامیاب از آب در آمد؛ می گوید: خداوند در آن، بین افراد این نوع تفاوت گذاشت و آنها را متمایز ساخت، و آنها را گواه گرفت و فرمود: ألست بربکم؟ گفتند: آری. مشخص شد که این نشئه ی انسانی دنیوی، عیناً همان نشئه ی پیشین ...
پیر غلامی که خادم مادحین بود
صندوق قرض الحسنه الغدیر آبعلی است. تالیفات بسیاری در حوزه ستایشگری اهل بیت و مداحی از وی منتشر شده که می توان به کتاب های دیوان آهی در دو جلد، دیوان آئینه نور در دو جلد، فرهنگ اصلاحات قافیه، توصیف صنایع شعر کهن فارسی و پیرایش آن با کلک بدیع، فلسفه قیام امام حسین (ع) از دیدگاه عقل و همچنین کتاب شعر و شاعری از نظرگاه قرآن و عترت و سنت اشاره کرد. مرحوم آهی در 16 فروردین سال 94 و در سن 87 سالگی به دیار باقی شتافت و در روضه الحسین(ع) یعنی قطعه 301 بهشت زهرا(س) به خاک سپرده شد. ...
بررسی فلسفی تحلیلی مفهوم الزام سیاسی
، آنارشی را می توان در سیاق کلی، هم در معنای منفی فقدان حکومت و هم در معنای مثبت نظم غیر تحمیلی یا نظم غیر مبتنی بر وجود حاکم به کار برد (هورتن، 1384، ص189)؛ زیرا حفظ نظم، مستلزم وجود حکومت نیست. کلمات آنارشی و آنارشیست در مفهوم سیاسی، نخست در دوران انقلاب فرانسه استعمال شد. در آن زمان این واژه ها اصطلاحاتی برای انتقاد منفی بود و گاه به صورت دشنام برای طعن و لعن مخالفان که معمولاً از گروه های چپگرا ...
نهضت عرفی گرایی یا اندیشه سکولار
روزمره به فقیه ارجاع داده شده است، چنین حدیثی چون اغراء به جهل و برخلاف ضرورت عقل است، بنا به دستور مقام وحی باید آن را دروغ و نادرست انگاشت و بر دیوار کوبید. به زعم نویسنده، حال که دلیل دوم فاضل نراقی از جهت عقلانی بودن، مخدوش است، چاره ای از برای او باقی نمی ماند که به دلیل نقلی رو کند؛ یعنی در اثبات اولویت فقیه در امر ولایت و حکومت به روایات استناد نماید. در این صورت، استدلال نراقی، عقلی ...
واژه ی قَدَر در قرآن
...، ما را به این باور سوق می دهد که دومی نظر به اولی داشته است وقتی که ملاصدرا در کتاب اسفار اربعة به تعریف قَدَر و یقین جایگاه وجود آن می پردازد: اما قدر عبارت است از: وجود صور موجودات در عالم نفسانی آسمانی به شکل به جزئی، مطابق با مواد خارجی شخصیِ آن که به اسباب و علل آن مستند است و آن را ایجاب می کند و لازمه ی اوقات و مکانهای خاص خود است، و قضا آن را از باب فراگیری عنایت به قضا، فرا می گیرد ...
واژه ی قلب در قرآن
.... آیه ی: إنَّ فی ذلِکَ لذکری لِمَن کانَ لَهُ قَلبُ اَو ألقَی السَّمعَ وَ هُوَ شهیدٌ (3). به همین مطلب اشاره دارد. که مراد از کسی که قلب دارد آن است که نظاره گر اندکی از حقایق علم و عملش می باشد که خارج از تقلید صِرف است و محققانه می باشد. و قلب، به لطیفه ی سیار انسانی و مرتبه ی روحانی انسان، بدون در نظر گرفتن مرتبه ای خاص، اطلاق می شود. پس نفس انسانی دارای شؤونی بسیار است. مثل خانه ای با اتاقهای ...
واژه ی قضا در قرآن
امثال آن می پردازد. می گوید: قضا نزدشان عبارت است از: وجود صورتهای عقلانیِ همه موجودات، از حق تعالی، یکبارگی به طریق ابداع و بدون زمان فیضان می یابد، که به نظر آنها عالم و افعال خداوند ذاتشان با ذات او در تباین است. اما به نظر ما، صورتهای علمی و لازم ذات او، بدون جَعل و تأثیر و تأثرند و از اجزای عالم نیستند. چون حیثیت عدمی و امکانات واقعی ندارند. پس قضای ربانی همان صورت علم خداوند است که ذاتاً ...
به یاد معلم فداکار شهرستان خاش/ آدم خوب های نوکجو
معلمهایی مانند حمیدرضا را می شنود، بی اختیار به یاد ایثار و فداکاری شهدا می افتدو شاید به این علت است که آدم ها با حسرت می گویند ای کاش آنان که دستی در کار دارند ،گامی برای پاسداشت این شجاعتها و معرفی آنان به عنوان شهید به نسل نوجوان و جوان بردارند. آدمهای خوبی مثل محمد رضا ،شهید نامیده شوند یا نشوند ،آنقدر پیش خدایشان عزیز می شوند که نوکجو را درآنی به نامی آشناتبدیل نمایند وقبرستان قدیمی اش را زیارت گاه کسانی کند که دلشان برای آدم خوبها لک زده است . رسول پاپایی ...
واژه ی کتاب در قرآن
لِتَحْسَبُوهُ مِنَ الْکِتَابِ وَ ما هُوَ مِنَ الکِتابِ (43) دلالت دارند. کتاب نخست آن است که به دستهای خود نوشته اند و در آیه ی: فَوَیلٌ لِلَّذِینَ یکْتُبُونَ الْکِتَابَ بِأَیدِیهِمْ (44)، آمده است و کتاب دوم تورات و سوم، جنس کتاب الله؛ یعنی چیزی از کتابها و کلام خداوند سبحان نیست. علامه طباطبایی در شرح این آیه می گوید: مراد از کتابی که مبدأ این علم شگفت است، یا جنس کتابهای آسمانی است و یا ...
جایگاه عقل در اجتهاد و نسبت آن با سنت و نقل
لازم علم غیب دارم اما اینکه ذاتا داشته باشم این ممکن نیست؛ در اینجا نکته اصولی وجود دارد و اینکه تنها منبع برای حرف های من، وحی است زیرا پیامبر نه از روی اجتهاد و نه اجماع سخنی می گوید بنابراین در اصول باید فتیله اجماع را پایین بیاوریم زیرا در حد خبر است و فتیله عقل را بالا ببریم. وی تاکید کرد: عقل را باید بالا برد زیرا عقل کارساز است و آن چیزی که علمی است توسط عقل فهم می شود؛ البته عقلی که ...
واژه ی کلام در قرآن
، وجودی است اعتباری برای معنایی که در ضمیر متکلم وجود دارد، تا به واسطه ی آن شنونده ی عالم به وضع، معنای مقصود را راهنمایی کند. اعتبار ی بودن آن به جهت اعتباری بودن دلالت آن است و هدف آن، إعلام ما فی الضمیر است. بنابراین، پیداست که فعل هرگاه با ویژگی خود بر ویژگی ذات فاعلش در کمال، دلالتی حقیقی داشته باشد، کلامی است برای فاعلش و کاشف ما فی الضمیر اوست و حد کلام بر آن صادق است؛ و دلالت در این جا ...
شماره 63 فصلنامه علمی پژوهشی "ذهن" ویژه پاییز 1394
موضوع له اسمای خاص در هاله ای از ابهام قرار دارد. این مقاله بعد از اشاره به اقسام وضع به تحلیل دیدگاه سوسور و نتایج به دست آمده از آن در باب الفاظ می پردازد و علاوه بر نقد آن، عدم تطابق این نظریه را با آنچه در اسمای خاص صورت می گیرد، به اثبات می نشیند. جزم گرایی در مبانی فکری از منظر ریچارد پاول و علامه جعفری / عبدالله نصری / زهرا امیّ چکیده: پرهیز از جزم گرایی یکی از مهم ترین اهداف ...
سرمقاله های روزنامه های 17 فروردین
، امروز از حیث دستیابی به یکی از مدرن ترین، پیچیده ترین و پیشرفته ترین علوم و فناوری های بشری در منطقه ایستاده است که پیش از آن در انحصار مطلق حداکثر 10 کشور توسعه یافته موسوم به باشگاه پسران جهانی بود و در عرصه نظم موجود بین الملل در جایگاهی است که پنج عضو دائم شورای امنیت و یک قدرت برتر اقتصادی و صنعتی با وجود همه تقابل ها، در برابر اراده و توانایی اش سرفرود آورده اند. بهار امسال سالی ...
خلق قرآن مسأله آغازین علم کلام
گروه ذیل مورد بررسی قرار می گردد : - اهل حدیث(پیروان امام احمد حنبلی) - اشاعره (ابوالحسن اشعری و پیروان وی) - معتزلی ها (واصل بن عطا و پیروان و شیعیان زیدی) - شیعیان امامیه (به امامت علی بن ابی طالب(ع) ، ائمه هدایت بخش تشیع و پیروانی چون حکیم طوسی) - اهل سلوک (ابن عربی و پیروان وی) - فیلسوفان مکتب حکمت متعالیه (ملاصدرا و علامه طباطبایی) چالش برانگیزترین ...
واژه ی غیب در قرآن
عالم اسماء و صفات است، جز خداوند کسی آگاه نیست. سخنان گذشته را چنین می توان خلاصه کرد: غیب تحت حس درنمی آید و به معنای احاطه یافتن و فراگیریِ قابل درک نیست؛ دور از علم است؛ چون مجرد است؛ و علم در حس و محسوس بحث می کند، و به وهم، هم نزدیک نیست چون وهم در حکم خیال است. پس چیزی که باقی می ماند این که غیب آن است که در غایب تجرد باشد؛ و فوق طور عقل می باشد، که نه چشمی دیده و نه گوشی شنیده و نه ...
رازگشایی وقوع خطا در ادراکات حسی در اندیشة خواجه نصیرالدین طوسی و علامه طباطبایی
در ادراکات حسی را باید در تطبیق دادن محسوس با واقعیت خارجی جست وجو کرد که این امر در اصل از شئون عقل به شمار می رود، منتهی ادراک حسی از شرایط حصول حکم عقلی است. از نظر علامه، ادراکات حسی به علم حضوری برمی گردد و این، می تواند تأکیدی بر خطاناپذیری ادراک حسی باشد، ولی تصریحی در این مورد در آثار خواجه دیده نمی شود. نویسندگان: فروغ السادات رحیم پور: دانشیار گروه فلسفه و کلام ...
نقد و بررسی اشکالات استاد مصباح به دو برهان صدرالمتألهین در اثبات اتحاد عالم و معلوم
چکیده قدمت نظریة اتحاد عاقل و معقول به یونان باز می گردد و در آثار ارسطو و شاگردانش و نیز نو افلاطونیان به روشنی از آن یاد شده است، اما صدرالمتألهین این بحث را به کمال شکوفایی خود رساند؛ وی در اثبات اتحاد عاقل و معقول از دو برهان مدد می گیرد: در یکی از تحلیل وجود معلوم و در دیگری از طریق تحلیل وجود عالم سعی می کند مطلوب خویش را اثبات کند، که اولی به برهان تضایف و دومی به برهان نور و ...
جمهوری اسلامی، حکومت الهی و مردمی
است و خداوند راه هدایت و گمراهی را برای انسان مشخص کرده و عقل و اراده را بدو ارزانی داشته است تا او خود انتخاب کند و مسئولیت این انتخاب را بپذیرد:[46] إِنَّا هَدَینَاهُ السَّبِیلَ إِمَّا شَاکرا وَإِمَّا کفُورا [47] براساس دیدگاه شهید صدر، حاکمیت مردم و آزادی انسان، نتیجه پذیرش اصالت حاکمیت خدا بر کل هستی است. به این صورت که انسان با پذیرش حاکمیت الهی آن را در وجود خود جاری می کند و حاکمیت ...
جمهوری اسلامی عینیت نظریه ی مردم سالاری دینی
در رابطه بین امام و امت محقق گردد؛ چراکه اسلام دین جامعه است. دین مسئولیت همگانی است. [17] و ازاین رو است که عمل به آن با توجه به نگاهی برخاسته از فطرت الهی انسان است که می تواند اثرگذار در سعادت اجتماعات انسانی باشد نگاه اسلام به انسان، به علم، به زندگی بشر، به عالم طبیعت و به عالم وجود، نگاهی است که معرفت نوینی را در اختیار انسان می گذارد. [18] تفاوت نگاه به انسان و جامعه در قرآن و اسلام ...
جمهوری اسلامی با مشروعیت الهی و مقبولیت مردمی
دین اکراه نیست. به زور که نمی شود کسی به خدا و پیغمبر اعتقاد پیدا کند. اعتقاد اکراه بردار نیست . نوع نگاه ایشان به اشرف مخلوق بودن انسان و داشتن اختیار در انتخاب دو مسیر الهی و شیطانی در طول تاریخ خلقت، باعث نگردیده است که ایشان از ویژگی های منفی انسانی فارغ شوند. لذا همین نوع انسان شناسی شان، ضرورت تشکیل دولت و قوه قهریه را اثبات می کند. ایشان در باب ضرورت وجود دولت در اسلام بیان می ...
نسبت جمهوریت و اسلامیت، نسبت بدن و روح
(1389)- ب، ولایت فقیه، قم: إسرا 5- جوادی آملی، عبدالله (1388)، تسنیم، مجلد 1، قم: إسرا 6- جوادی آملی، عبدالله (1381)، صورت و سیرت انسان در قرآن، قم: إسرا سایت 7- www.hawzah.net منبع مقاله : برهان /ج
جمهوری اسلامی، عینیت نظریه امامت-امت
پیدایش یک سلول زنده فراهم گردد، رقمی است برابر یک تقسیم بر 10 به توان 16 و دیگری می گوید: احتمال اینکه به طور تصادف مواد زنجیری لازم برای پیدایش یک پروتئین ساده فراهم شود، عددی است برابر یک تقسیم بر 10 به توان 48... (بهشتی، 1390: 62) بنابراین، باید قاعده و نظمی وجود داشته باشد، که تغییر و تحولات این جهان بر اساس آن صورت گیرد. پس این همه تغییر، تطور، (شدن) و پیدایش، دقیقاً تابع نظم و ...
نسبت جمهوریت و اسلامیت، نسبت ظرف و محتوا
. بنابراین در پژوهش پیش رو به واکاوی ابعاد نظریه جمهوری اسلامی از نقطه نظر این عالم وارسته می پردازیم و به منظور روشن شدن بحث و نظم بخشیدن به نوشتار حاضر، ابتدا برخی مؤلفه های کلیدی اندیشه سیاسی را که دخیل در نظریه جمهوری اسلامی هستند، از منظر شهید بزرگوار پی می گیریم. 1- اندیشه سیاسی شهید مطهری(رحمه الله) 1-1- ارتباط دین و سیاست اغلب اندیشمندان سکولار غربی همت خود را به ...
حتی آتش خشم یهودیان مانع نگارش کتاب او نشد
نگاری مورد اعتماد، شاعری ادیب و نوسنده ای متعهد و دارای فضائل اخلاقی و خصلت های پسندیده است. از تألیفات وی می توان به کتاب پر ارج کشف الغمه فی معرفه الائمه اشاره کرد که در موضوع خود کامل و نیکو نگاشته شده است. وی این کتاب را در شب 21 ماه رمضان، شب قدر، در سال (687) به پایان برده است. اربلی بیشتر اشعار خود را به مدح و ستایش اهل بیت و ائمه اطهار علیهم السلام اختصاص داده است. * علامه امینی ...
سرچشمه و خاستگاه فلسفه اسلامی
و هرمس (یعنی ادریس) و نوح آغاز گردید. هیچ گاه عالم از وجود شخصی که علم توحید و معاد را برپا دارد، خالی نبود. بدان که هرمس بزرگ بود که حکمت را در اقالیم و سرزمین ها نشر داد و آنرا بر بندگان خدا آشکار نمود. او همانا علامه العلماء و ابوالحکماء بود. (5) ملاصدرا در ادامه توضیح می دهد که حکمت اصالتًا از آن یونان و روم نبوده و دوره اول آنها خالی از حکمت بوده و چیزی جز خطب و رسائل و نجوم و اشعار در آنجا ...
انواع قبض و بسط در سلوک
از یقظه، توبه است. این است که سالک آلوده پاک شود تا لیاقت سفر به عالم پاک را پیدا کند. حتی دیده شده که اساتید عرفان به برخی شاگردان در آغاز هر اربعین دستور غسل توبه و توبه داده اند و این نیست مگر بدین خاطر که گناه با سلوک سازگار نیست. در بخش زاد و توشة سفر به توبه پرداختیم. استاد فقه و عرفان آیت الله حاج شیخ محمدتقی بهجت فرموده اند: 1. غرض از خلقت عبودیت است [19] . 2. حقیقت ...
نقد و بررسی رساله الولایه اثر علامه سید محمدحسین طباطبایی
فصل دلایل عقلی و نقلی را در این خصوص به کار می گیرند. فصل دوم: در ابتدا علامه طباطبائی اشاره ای اجمالی به این قاعده می کنند که رابطه علیت و معلولیت به نحو کمال و نقص است و از این بیان نتیجه می گیرند که تمامی کمالات موجود در این نشئه به نحو اعلی و اشرف در مرتبه و نشئه مافوق وجود دارد و نواقص و کمبودهایی که مختص به این نشئه ماده و طبیعت است در عالم بالاتر راه ندارد. سپس علامه تصریح می ...
بانو مجتهده امین که بود؟
بانو می رسد. * ارتباط اندیشمندان عصر با بانو امین با گذشت زمان، آوازه دانش و بینش بانوی ایرانی، نه تنها در شهر اصفهان، بلکه در دیگر شهر ها نیز پیچید و مردم، به ویژه اهل علم و زنان، نزد او می آمدند تا حقیقت این امر که یک زن می تواند به درجات بالای علم و حکمت و عرفان برسد، برای آنان روشن شود. علامه امینی، حاج آقا رحیم ارباب، آیت الله العظمی سید شهاب الدین مرعشی نجفی، علامه سید ...
چرا فرقه صوفیه ادعای صوفی بودن بزرگان عرفان اسلامی را مطرح می کند؟
ادیان نیوز : صوفیان عارف نما برای توجیه سلوک پوشالی خود و جذب افراد مختلف جامعه، بزرگان و چهره های شاخص عرفانی را به خود نسبت می دهند و به تحریف شخصیت آنها پرداخته تا از این طریق علاوه بر فرقه ای کردن آنها مهر تاییدی به عرفان ساختگی خود بزنند. در این بین امام خمینی(ره) با توجه به شخصیت عرفانی بی نظیرش مورد توجه خاص فرقه های مختلف قرار گرفته است و به نوعی برچسب فرقه گرایی به ایشان زده ...