سایر منابع:
سایر خبرها
دعایی که امام سجاد(ع) برای دفع مکر و حیله دشمنان می خواند + صوت
...، و درافتادنی که بلند کردی، و بیچارگی که از میان برداشتی، 13. تمام اینها از روی تفضل و انعام تو بوده، و در همه آنها من در گناهان دست و پا می زدم، اما بدکرداری من تو را از کامل کردن احسانت بازنداشت، و این احسانت مرا از ارتکاب علل خشم تو منع ننمود، تو در انجام برنامه خود مسئول نیستی، 14. و همانا از تو درخواست شد عطا کردی، و درخواست نشد و آغاز به بخشش نمودی، و - فضلت طلبیده ...
فلسفه تحریم غنا(پرسش و پاسخ)
...: در بیان فلسفه حرمت غنا چه آثار و عواملی را می توان نام برد؟ پاسخ: فقهای عظام در تعریف غنای حرام گفته اند: آهنگ هایی که متناسب مجالس فسق و فجور و اهل گناه و فساد می باشد؛ به بیان دیگر آهنگ های طرب انگیز و لهو و باطل را غنای حرام گویند. در اینجا با توجه به تعریف غنای حرام برخی از اهم ادله حرمت غنا را بطور مختصر بیان می کنیم: 1 تشویق به فساد اخلاق تجربه نشان داده ...
اولین سفر عرفانی انسان/از حجاب ظلمانی تا حجاب روحانی
و دنبال خدا هستیم. ذهن ما هم باید متوجه همان مرکز وحدت و توحید باشد. چون هیچ چیز در عمل از نماز توحیدی تر نیست؛ أَقِمِ الصَّلاةَ لِذِکْرِی (طه/114) این جا دیگر خود خداست و هیچ کس اینجا نیست. بعد از نماز روزه هم همین گونه است. خداوند می فرماید: الصوم لی و انا اجزی به؛ صوم مال من است و جزائش را هم من می دهم . لذا اگر کسی به خاطر این که بدنش سالم باشد روزه بگیرد، روزه اش باطل است. فقط باید برای خدا ...
واژه ی مجنون در قرآن
مردم پنهان است؛ یعنی از آنها استتار شده است. جنین هم به بچه ی شکم مادر گویند؛ چون پنهان است. جنة هم باغ دارای درخت را گویند؛ چون با درختانش زمین را می پوشاند. مجنة هم یعنی سپر و زره، چون صاحبش را حفظ می کند. خداوند می فرماید: إتَّخَذُوا أَیمَانَهُمْ جُنَّةً (7)؛ یعنی برای حمایت و دفاع، محافظی برگرفته اند. در حدیث است که روزه سپر است؛ یعنی هنگام روزه شهوات نفس ضعیف و پنهان می شوند و انسان از گناهان و ...
واژه ی مجاهدت در قرآن
را شکست، و به عذاب ذلت و ذکر حقارت منزلت آن و پستی و زشتی عمل، دچارش کرد. تلاش عوام در به جا آوردن کامل اعمال است، و قصد خواص به تصفیه ی احوال؛ تحمل گرسنگی و بیداری آسان است و پرداختن به اخلاق و پاک سازی از امور پست، سخت و دشوار. از ذوالنون مصری نقل کرده اند، که می گفت: خداوند بنده ای را به عزتی عزیزتر برای او از این که او را به ذلت نفسش هدایت کند، نرسانده؛ و بنده ای را خوارتر از این که ...
دوری از معنویت دلیل بسیاری از بیماری های روحی/ تغذیه و سلامت روح
بسیاری در ارتباط با تغذیه و فواید آن صحبت شده است که در زیر برخی از آن ها را بررسی می کنیم: امام علی(ع) در سفارشی به فرزند خود امام مجتبیی(ع) فرمودند: فرزندم! آیا چهار نکته به تو نیاموزم که با رعایت آن ها از طبیب بی نیاز شوی؟ عرض کرد: چرا، ای امیرالمؤمنان. حضرت فرمودند: تا گرسنه نشده ای غذا نخور و تا اشتها داری از غذا دست بکش و غذا را خوب بجو و قبل از خوابیدن قضای حاجت کن. اگر این نکات را ...
واژه ی مکر در قرآن
مسجد کوفه آمده که فرمودند، در سمت چپ آن (مسجد) مکر است. گفته شد، چون بازار در سمت چپ آن بوده است و در آن مکر و حیله رخ می دهد. می گویند: مکر و حیله در جنگ حلال است و در هر حلالی، حرام. اهل تأویل در خلال پرداختن به آیه ی: وَ مَکَرُوا مَکرًا وَ مَکَرنا مَکرًا وَ هُم لا یَشعُرُونَ (1)، می گویند: مکر از جانب خداوند کیفر است و به نام مکر مجازی نام گرفته است. چنان که خداوند می فرماید: وَجَزَاءُ ...
حماسه بی نظیر فتح فاو از زبان امیر قافله لشکر ویژه 25 کربلا
خداوند بود، مسلماً خداوند آن وعده هایی را که در قرآن به ما داده به مرحله عمل در می آورد. حالا این انجام تکلیف مهم نیست که در کجا باشد، یا در میدان نبرد باشد، یا در پشت جبهه. یا با انداختن تیر باشد، یا پشتیبانی از رزمندگان یا فرماندهی باشد و یا غیره. اصلش این است که انسان، آن وظیفه را به نحو احسن و اکمل با تمام توان انجام دهد حالا یک وقت توان را به کار می بندد اما این توان جوابگوی کار نیست. ...
داشتن جسم و جان سالم از عوامل آرامش زندگی و بندگی خداست
به عمد به جسم و جان خود آسیب برساند و اضرار به آن را حرام می شمارند. عوامل سلامت از جمله عوامل سلامت می توان از کنترل غذا خوردن و رعایت بهداشت، سفر، سکوت، استراحت بدن، پرهیز از آسیب رساندن به بدن، پیشگیری از بیماری ها اشاره کرد.ارکان سلامت معنوی از نظر اسلام عبارت از معرفت به مبدأ خلقت، شناخت نظام علت و معلولی خلقت جهان، محبت نسبت به خدا و مردم، نیکوکاری و داشتن عمل صالح، پارسایی و ...
از طلبگی تا شهادت با فقر و تنگدستی
را باید حب او به خدا و گریز از دنیاپرستی دانست. صدر در آخرین جلسه درس تفسیر خود که مصادف با آخرین ماه های حیات او بود، از حب خداوند و ذم دنیا سخن می گوید. اما این سخنان تنها یک بحث فکری و اخلاقی نیست، بلکه نشانگر حالات و روحیات صدر است و اینکه زیست روحی عالمان دینی چگونه باید باشد. این بحث که مدرس والامقام است، پس از آنکه ساعتی به طرح مباحث فکری پرداخته و گویی می داند که دیگر درسی نخواهد ...
فوتبالیستی که فرمانده گردان توپخانه جوادالائمه شد
بند همه بندگی ها و از بندگی همه بندها آزاد می سازد. چون عبادت خدا آزادی بخش است و عبودیت او حریت می آورد. ببین اسیر چه هستی، شکم و غذا؟ شهوت و شهرت؟ خانه و خادم؟ نام و نان؟ زن و فرزند؟ زر و سیم؟ وابسته به هرچه که باشی به همان اندازه قیمت داری. غلام همت آنم که زیر چرخ کبود زهر چه رنگ تعلق پذیرد آزاد است در پایان هم از مادرم به خاطر حزن و اندوه و رنج و سختی که از بدو تولدم تا ...
واژه ی کذب در قرآن
؟ فرمود: ممکن است. گفتم: آیا دروغ می گوید؟ فرمود: نه، و سپس این آیه را تلاوت کردند: إِنَّمَا یفْتَرِی الْکَذِبَ الَّذِینَ لَا یؤْمِنُونَ بِآیاتِ اللَّهِ. درست نیست که این حدیث را چنین برداشت کنیم که مؤمن می تواند زنا کند و در آن تأکید بر دروغ بیشتر از زناست؛ زنا هم مثل دروغ حرام شده است و مؤمن اگر مرتکب عمل زشت زنا گشت، توبه می کند و به سوی خدا باز می گردد، و یا این عمل زشت را ادامه می دهد، که از ...
احکام کلی نگاه ( محرم و نامحرم ) از نظر رهبری چیست؟
گناهان شود) این نیز همان حکم لذت جنسی را دارد و حرام است. 3 . تمامی احکامی که برای نگاه مرد به زن بیان شد، برای نگاه زن به مرد نیز مطرح است. اما در بند (2 الف) به قسمت هایی از بدن مرد می توان نگاه کرد که مردان به طور متعارف نمی پوشانند، مثل سر و گردن و قسمتی از دست و مچ پا. البته نباید قصد لذت یا خوف وقوع گناه وجود داشته باشد. مسئله 1 . خواندن کتاب ها و اشعار ...
واژه ی غضب (خشم) در قرآن
در اعضای آن بیماری و ضعف، ضعف اعصاب، مانع خوردن و آشامیدن و استراحت و خواب می گردد. اگر بر انسان غالب شود اسرار وی را فاش و امور نهانی در اعماق نفسش را به رسوایی می کشاند و وی را عریان ساخته، مایه ی تمسخر دیگران و ضربه های دشمنان قرار می گیرد که در پی فرصتهای مناسبند. لذا می گویند: اگر می خواهی حقیقت انسانی را بدون پرده و مانعی بشناسی، او را خشمگین ساز. این کلام شرح سخن امام صادق (علیه السلام) است ...
واژه ی غفلت در قرآن
کسب می آید، عذاب اوست. خداوند فرمود: کَلَّا بَلْ رَانَ عَلَی قُلُوبِهِمْ مَا کَانُوا یکْسِبُونَ (6). گفته شده است، مکاسب پلید و خوردن حرام، که گناه روی گناه می باشد تا جایی که قلب را سیاه می کند. ابوطالب مکی در پی یافتن علل گناه و از جمله غفلت معتقد است: اصل همه ی آن، حب دنیا و ترجیح دادن آن بر امر خداوند و غلبه هوای نفس بر قلب است؛ مگر سخن خداوند را نشنیده ای که فرمود: ذَلِکَ بِأَنَّهُمُ ...
فرح پهلوی: گاهی زندگی برای من دشوار می شود
کارهایی که انجام می دهد رضایت خاطر زیادی به او دست می دهد، وقتی که انسان احساس کند می تواند به اشخاص دیگر یا حتی ملت دیگری کمک کند، هر کسی مایل است بتواند در دوران زندگی اش کاری بکند و خداوند مرا در موقع و مرتبتی قرار داده است که قادرم کمک کنم و فکر می کنم وقتی کار مثبتی انجام می دهم بزرگترین رضایت خاطر را به دست بیاروم. با وجود آنکه کار من مانند زندگی ام گاه دشوار و همراه با مسائل گوناگون است، در ...
واژه ی فقر در قرآن
و نافرمان به خداوند و بسیار اهل شکوه و شکایت و بر قضای الهی ناراضی. ابوطالب مکی در ادامه می گوید: این نوع که همان عذاب فقر است، فقری است که پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) از آن به خدا پناه می برد و فقر نفس نام دارد. قشیری از ابودرداء و وی از پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) آورده است که فرمود: شما را از همنشینی با مردگان برحذر می دارم. گفتند: ای رسول خدا! مردگان چه کسانی اند ...
وظیفه مهم طلاب مبارزه با نفس و رعایت تهذیب است
این حدیث پیامبر اسلام(ص) مبنی براینکه زبان خود را حفظ کنید زیرا زبان انسان را به بهشت یا جهنم می برد، ابراز کرد: زبان وسیله ای است که انسان با آن می تواند خیر و شر کسب کرده بهشتی یا جهنمی شود؛ از جمله آفات زبان گناهانی مانند غیبت، تهمت، دروغ، سخن چینی، فحاشی و هتاکی است. استاد اخلاق حوزه علمیه درباره غیبت به عنوان یکی از گناهان زبانی، بیان داشت: در قرآن خداوند به مسلمانان دستور داده تا ...