سایر منابع:
سایر خبرها
اسد می خواست سوریه را تحویل شهیدصدر بدهد
بود که سد موجود را از بین ببرد تا جامعه اسلامی حرکت کند. از زمان پادشاهی عراق تا جمهوریت و زمان قومی ها و بعثی ها حکومتی نیامد که مردم را به سمت کمال و رشد سوق دهد. یا به غرب و یا به شرق وابسته بود. مزدور و بی توجه به ارزش های انسانی بودند، اما شهید صدر نمی توانست نسبت به این مسئله بی تفاوت باشد، از این رو اولین چیزی که مورد توجه وی قرار گرفت تشکیل حزب و ایجاد تشکیلات منسجم بود، به همین ...
دست شورای رقابت در جیب سهام داران خودرو
...> به هرحال استفاده از یک پلتفرم برای چند محصول و انجام تغییرات روی آن در همه جای دنیا معمول است. ما هم این کار را می کنیم. در همین زمینه ساپیاخودرو ساینا را عرضه می کند و ایران خودرو هم قصد دارد نسل جدید خودرو دنا را عرضه کند. در مورد خودروهای تحت لیسانس با توجه به شرایطی که وزیر صنعت مشخص کرده و گفت، این خودروها باید حداقل 20 درصد سهم تولید داخل داشته باشند شرایط کمی برای تولید خودرو جدید سخت تر می ...
تأملی بر سیاست فرهنگی آیت الله خامنه ای
به گزارش مشرق، دغدغه ها و نگرانی های حضرت آیت الله خامنه ای نسبت به عرصه ی فرهنگ و هنر، نه امر جدید و تازه ای است و نه امری عارضی، مناسبتی و نمایشی. این موضوع در کلام خود ایشان نیز به روشن ترین وجه بیان شده است.سخنرانی حضرت آیت الله خامنه ای در روز اول فروردین – که همه ساله به مناسبت و مناسکی [...] به گزارش مشرق ، دغدغه ها و نگرانی های حضرت آیت الله خامنه ای نسبت به عرصه ی فرهنگ و هنر، نه امر جدید و تازه ای است و نه امری عارضی، مناسبتی و نمایشی. این موضوع در کلام خود ایشان نیز به روشن ترین وجه بیان شده است.سخنرانی حضرت آیت الله خامنه ای در روز اول فروردین – که همه ساله به مناسبت و مناسکی ملی برای طرح برخی از مباحث کلیدی و سیاست های کلان جمهوری اسلامی تبدیل شده است – امسال اگرچه عمدتاً معطوف به مسائل حوزه ی سیاست و اقتصاد بود، اما در بخش پایانی اشارات صریح و مهمی به حوزه ی فرهنگ هم داشت که البته کمتر بازتاب پیدا کرد. از این رو شایسته است این بخش از سخنان نیز مورد تحلیل و واکاوی قرار گیرد، خصوصا با توجه به این که در فرصت محدود این سخنرانی، مباحث حوزه ی فرهنگ مجال شرح و بسط نیافت و چه بسا بخش هایی از آن مباحث پرسش هایی نیز در برخی اذهان ایجاد کرده باشد که نیازمند تبیین و تفصیل است. مناسبت سالگرد شهادت سید مرتضی آوینی و خصوصا اشاره به نام آن بزرگوار و فعالیت های او در همین سخنرانی در مقام پیش آهنگِ میدان فرهنگ و هنر انقلاب ، فرصتی است تا با مروری بر سخنان رهبر فرهیخته ی انقلاب در دیدارهای مکرّری که با اصحاب فرهنگ و هنر و مدیران فرهنگی و رسانه ای طیِ قریب به سه دهه رهبری جمهوری اسلامی داشته اند، به تبیینی از سیاستِ فرهنگیِ مدنظر ایشان، دست یابیم. طبعا تبیین ارائه شده در این نوشتار، به قدر بضاعتِ مزجات نویسنده و نیز مبتنی بر شناخت و برداشت اوست و لذا باب مطالعات، تبیین ها و نقدهای دیگر در این عرصه گشوده است. طرح بحث تأکیدات مکرر آیت الله خامنه ای بر ضرورت حمایت مقامات دولتی و مسئولین فرهنگی از هنرمندانِ مسلمانِ انقلابی، از جمله در سخنانِ اول فروردین امسال، ممکن است در برخی افراد چنین ذهنیتی ایجاد کند که ایشان صرفا با فعالیت یک طیف و جریان در عالم هنر موافق بوده، خواستار حذف هرگونه تکثر و تنوع فرهنگی و طرد دیگران هستند. به عبارت دیگر، پرسش این است که آیا دیدگاه ایشان مبتنی بر اجرای نوع خاصی از سیاست فرهنگی (Cultural policy) است که در ادبیات مطالعات فرهنگی تحت عنوان یکدست سازی و همگن سازی (Homogenization) از آن یاد می شود؟ آیا چنین برداشتی به واقع بر شخصیت و نگرش فرهنگی آیت الله خامنه ای منطبق است؟ پرسش دوم درباره ی اهمیت مفهوم پیش آهنگ و نیز مصداق های آن در عرصه ی فرهنگ و هنر انقلاب است که رهبر معظم انقلاب در سخنرانی اخیر بدان اشاره کردند. شهید آوینی چگونه پیش آهنگی بود؟ در چه شرایطی به فعالیت فرهنگی و هنری مشغول بود؟ رابطه او با دستگاه های دولتی و نیز با ولایت و رهبری چگونه بود؟ پرسش سوم این است که با وجود بودجه های شایان توجهی که خارج از دستگاه های دولتی و از طریق نهادها و ارگان های مختلف مذهبی، رسانه ای و نظامی در عرصه فرهنگ هزینه می شود، چه ضرورتی دارد که رهبر انقلاب اینگونه از آبروی خود هزینه کنند و مصرانه از دستگاه های دولتی بخواهند که به مجموعه های خودجوش فرهنگی و هنرمندان انقلابی و حزب اللهی توجه کرده و از آنها حمایت کنند؟ از طرف دیگر، با توجه به اینکه انتقاد از کوتاهی ها و سهل انگاری ها در حوزه ی فرهنگ و مظلومیت فرهنگ ، وجه مشترک انتقادات رهبر انقلاب از چهار دولت دوران رهبری ایشان – با وجود تفاوت های سیاسی آنها – بوده است، چرا ایشان هنوز از دولت به مثابه ی یک نهاد قطع امید نکرده و از آن متوقع هستند؟ شاید پاسخ جامع و کامل به همه ی این پرسش ها در حدود این مقاله نگنجد. اما با توجه به اهمیت آنها تلاش خواهد شد تا به قدر ممکن به آنها پرداخته و پاسخ هایی ارائه شود. آیت الله خامنه ای و مسئله ی فرهنگ دغدغه ها و نگرانی های حضرت آیت الله خامنه ای نسبت به عرصه ی فرهنگ و هنر، نه امر جدید و تازه ای است و نه امری عارضی، مناسبتی و نمایشی. این موضوع در کلام خود ایشان نیز به روشن ترین وجه بیان شده است: در عرصه ی فرهنگ، بنده به معنای واقعیِ کلمه، احساس نگرانی می کنم و حقیقتاً دغدغه دارم. این دغدغه از آن دغدغه هایی است که آدمی به خاطر آن، گاهی ممکن است نصفِ شب هم از خواب بیدار شود و به درگاه پروردگار تضرّع کند. من چنین دغدغه ای دارم. 1 در میان شخصیت های برجسته ی مذهبی و سیاسی و رهبران انقلاب، کمتر کسی را می شناسیم که فرهنگ و هنر برای آنها دغدغه و مسئله جدی بوده باشد. البته در دهه های اخیر عکس یادگاری گرفتن با هنرمندان، حضور نمایشی در مجامع هنری، و استفاده ی ابزاری از هنرمندان در تبلیغات انتخاباتی، میان اهل سیاست رایج شده است. اما کمتر کسی در میان سیاستمداران برجسته ی فعلی یافت می شود که همچون حضرت آیت الله خامنه ای سال ها قبل از آن که در جایگاه مناصب دولتی و حکومتی قرار گیرد و با چهره های برجسته ی شعر و ادب ایران مراوده داشته و با روشنفکران و نویسندگان شاخص کشور در ارتباط بوده باشد؛ حتی شعرا و نویسندگانی که چندان وجهه مذهبی نداشتند. خود ایشان در این خصوص گفته اند: بنده با هنرمندها از شکل های مختلف – بیشتر هنرمندهای عرصه ی شعر و ادبیات و قصه و این حرف ها – از دوران جوانی تا حالا زیاد سر و کار داشتم و لطافت و ظرافت روح این ها را می دانم. 2 این تشخص و ظرفیت فرهنگی، طبعاً آن زمان در میان علما و فضلایی که ملبس به لباس روحانیت بودند، بسیار نادر و کمیاب بود. و حتی امروزه هم هنوز چنین است. آشنایی و تسلط بر ادبیات کهن ایران، شاید در میان حوزویان چندان امر بی سابقه ای نباشد، اما حتی امروز هم در بین علما و فضلا به ندرت می توان کسانی را یافت که بر شعر و ادبیات معاصر ایران و جهان نیز تسلط داشته باشد و از تولستوی ها و شولخوف و هوگو گرفته تا بولگاکف و استاندال و امبرتو اکو رمان و داستان خوانده باشد. ایشان حتی در دوره ی رهبری نیز از پیگیری آثار و نوشته های نویسندگان و روشنفکران داخلی موسوم به دگراندیش غافل نبودند: من یک آدم بسته ی بی اعتنای به خواست ها و هدف های – به اصطلاح امروز – دگراندیشان یا دگراندیشانه نیستم. نه، اسلام این مقدار سعه ی صدر دارد که همه ی حرفها را گوش کند. 3 طبعاً با توجه به بافت های ریشه دار و نیرومند مذهبی و سنتی جامعه ی ما، قرار گرفتن چنین شخصیتی بر مسند عالی ترین مقام مذهبی و سیاسی کشور، یک فرصتِ تاریخیِ استثنایی برای رشد و شکوفایی فرهنگی ایجاد می کرد. و حقیقت این است که علی رغم همه ی نواقص و مشکلات و آسیب ها، نیم نگاهی به تحولات عرصه ی فرهنگ و هنر ایران طی سه دهه گذشته، شواهد گوناگونی از تحقق این رشد و شکوفایی در زمینه های مختلف را آشکار می کند. این سخن البته نه به معنی رضایت از وضع موجود است و نه مدعی تحقق همه ی اهداف و آرمان ها. در این زمینه پیش از هرکسی و بیش از هرکسی شخص رهبر انقلاب، منتقد و مطالبه گر بوده و هستند. شاید اگر نگاه ایشان نیز، مانند برخی مسئولان صرفاً کمّی و آماری بود، دستور می دادند گزارشی تهیه شود که مثلا در دوران رهبری ایشان چقدر تعداد کتاب ها و نشریات و فیلم ها و تئاتر ها و گالری ها و کنسرت ها و جشنواره ها و شبکه های رادیویی و تلویزیونی و کتابخانه ها و مدارس و دانشگاه ها و پژوهشگاه ها افزایش یافته است. و البته ناگفته نماند که تحقّق همین رشد و شکوفایی کمّی و تکثّر و تنوع فرهنگی در ذیل یک حکومت دینی و تحت زعامت یک فقیه یا عالم دینی، به تنهایی و به خودی ِخود، هم در تاریخ دین و هم در تاریخ هنر یک حادثه و پدیده است و در جای خود قابل مطالعه و تحلیل. آن بی آبرویی و روسیاهی که کلیسای کاتولیک با خفقان و انگیزاسیون و داغ و درفش خود طی دوره ی حاکمیت چندصدساله در اروپا برای مفهوم حکومت دینی به جا گذاشته بود، کار جمهوری اسلامی را در پایان قرن بیستم بسیار دشوار کرده و حتی ناممکن جلوه می نمود. اما آن قرون تاریک کجا و این تجربه ی درخشان و الهام بخش در جهان اسلام و تأثیرگذار در جهان کجا که تازه هنوز سه، چهار دهه هم بیشتر عمر ندارد. اما صرف نظر از نقش بی بدیل نهاد ولایت فقیه در تأمین امنیت کلی کشور، و نیز تأمین امنیت فعالیت های فرهنگی و اجتماعی و مهار نیروها و جریان های خودسر ، مروری بر بیانات ایشان در دیدارهای مکرر با اهالی فرهنگ و هنر و مدیران فرهنگی، آشکار کننده ی شواهدی از نقش فعال ایشان در گشایش فضای فرهنگی پس از جنگ و نیز توصیه به استفاده از هنرمندان از طیف های مختلف و آثار آنها است حتی برخی هنرمندان چپ گرا و مارکسیست که در دهه ی شصت به دلایلی زندانی بوده اند. به عنوان مثال ایشان در سال 1370 در دیدار اعضای گروه ادب و هنر رادیو می فرمایند: در خصوص معرفی مترجمان و کارهای آنها هم می توانید فعال باشید. ما ترجمه های خوب و مترجمان خیلی خوبی داریم؛ اینها چهره های معروفی هستند؛ هیچ اشکالی ندارد که کارهاشان معرفی بشود. مثلاً به آذین و محمّد قاضی مترجمان خوبی هستند؛ چه عیبی دارد که ما ترجمه های اینها را معرفی کنیم؟ مشکلی در کار به آذین وجود ندارد؛ او از خیلی از نویسندگان و مترجمانی که الان هستند، بهتر است. به آذین مترجمی بسیار قوی است؛ به نظر من او از قاضی هم چیره دست تر است. شعرایی از این قبیل هم هستند؛ مثلاً در شعر، عِدل به آذین، ابتهاج است. ابتهاج شاعر خوبی است؛ شعر خوبی از او بخوانید؛ مانعی ندارد... شما باید آدم هایی داشته باشید که بنشینند مثلاً کار جمالزاده، هدایت، چوبک و ... را واقعاً نقد کنند و نقاط قوّت و ضعفش را بگویند .4 در همان سال و طی دیداری با مجمع هنرمندان و نویسندگان مسلمان – که از قضا در آن روزگار از حسین شریعتمداری و مهدی نصیری تا شهید آوینی و سیدمهدی شجاعی در آن عضو بوده اند – می فرمایند: رد کردن مطلق آن قدیمی ها (در عرصه هنر)، هیچ مصلحت نیست؛ برای خاطر این که اگر رد کردیم، دو اشکال بزرگ به وجود می آید: اولاً آنها سرمایه هایی دارند که متعلق به ماست و ما از آن سرمایه ها محروم می مانیم ... اشکال دوم این است که بالاخره عده یی می روند از این ها استفاده می کنند. این صحنه ی عظیم جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی است؛ فقط هم شما نیستید. کسانی پیدا می شوند، می روند به اینها ارزش می دهند، اینها را ترجیح می دهند، دودستگی به وجود می آورند، زیر چتر اختلافات خطی قایمشان می کنند ... باید هنرپیشه ها و هنرمندان خوب را به کار گرفت. 5 حتی آنگاه که ایشان توصیه ی مشخصی در جهت آفرینش گونه ی خاصی از آثار هنری – از جمله آثار دینی و انقلابی – دارند، بلافاصله یادآور می شوند که این توصیه ها به معنی الزام و اجبار نیست: البته هیچ الزام و اجباری وجود ندارد که این گونه عمل بشود یا نشود. کسانی که با نظرات من در این زمینه ها آشنا هستند، می دانند که بنده معتقد نیستم که هنر با بخشنامه و دستور و فرمان و حکم و این طور چیزها درست می شود. این از آن چیزهایی است که با حکم درست نمی شود؛ باید انگیزه وجود داشته باشد. 6 و به راستی آیا اگر رهبری دنبال یکدست سازی و همگن سازی فضای فرهنگی بوده و خواهان فعالیت تنها یک طیف و جریان هنری در کشور باشد، در دیدار با جمع گسترده ای از سینماگران کشورش – که از محمدرضا اصلانی و کیانوش عیاری و تهمینه میلانی در آن هست تا مجید مجیدی و ابراهیم حاتمی کیا و کمال تبریزی – چنین سخن می گوید: خواستم به سینماگران کشور احترام کنم؛ در واقع به سینمای کشور. من این نشست و انعکاس بیرونی این را به معنای تکریم هنر سینما و هنرمندان سینما تلقی کرده ام و دوست دارم این احساس در کشور گسترش پیدا کند و اهمیت سینما برای همه آشکار شود. هر کسی داعیه ای دارد، جهت گیری ای دارد و توقعی دارد؛ اما بالأخره همه بر این معنا اتفاق نظر داشته باشند که این هنرِ بسیار پیچیده و برجسته ی سینما، برای کشور یک ضرورت و یک نیاز است. 7 میدان نابرابر فرهنگ و اهمیّت سیاست فرهنگی با توجه به این مشی و بینش و تشخص فرهنگی، مشخص می گردد که توصیه ها و تأکیدهایی از قبیل آنچه در سخنرانی روز اول فروردین سال جاری توسط رهبر انقلاب مطرح شد، نه به منظور حذف و طرد دیگران، بلکه به قصد تبیین خط مشی های اساسی و یادآوری سیاست گذاری های کلان و نیز تذکر اولویت هایی است که گاه مدیران و مسئولان فرهنگی به دلیل استغراق در امور جاری روزمره از آن غافل می شوند. در واقع این توصیه ها و تأکیدات بیش از آنکه ماهیت سلبی داشته باشد، ماهیت ایجابی دارد. طبعا برای هر کشوری که در عرصه ی فرهنگ بودجه هایی هرینه می کند، مسئله سیاست فرهنگی اهمیت می یابد و لازم است اولویت ها و جهت گیری ها در صرف این هزینه ها مشخص شود. نابرابری های تاریخی و ساختاری در میدان فرهنگ یکی از شاخصه های اولویت سنجی در سیاست گذاری فرهنگی است. به عنوان مثال، کشوری که سال ها شاهد مناسبات تبعیض نژادی بوده و اکنون نیز با گرایش های نژادپرستانه مواجه است، طبعا تلاش می کند برای اصلاح نگرش های شهروندان و ایجاد زمینه ی همزیستی مسالمت آمیز میان نژادهای مختلف، از برنامه ها و آثاری که در راستای این سیاست ها هستند، حمایت بیشتری به عمل آورد. در میان رویدادها و تحولات تاریخ معاصر جهان، بدون تردید انقلاب اسلامی ایران و هشت سال دفاع مقدس از بزرگ ترین جلوه های ایستادگی و پیروزی ملت ها در برابر قدرت های جهانی به شمار می آیند. اما این انقلاب و دفاع، تنها مقاومت در برابر امپریالیسم و استعمار کهنه و نو، و یا مقاومت در برابر نظام سرمایه سالاری غرب و نظام کمونیستی شرق نبود. آنچه این انقلاب و دفاع را از دیگر نهضت ها و جنبش ها متمایز می کرد، تفاوت گفتمان حاکم بر آن، با گفتمان مسلط سکولار و تفکرات عصر روشنگری اروپا بود که دین را از متن جامعه حذف کرده و به کلی به حاشیه ها رانده بود. حکومت پهلوی طی پنجاه سال حاکمیت خود، چه با استفاده از چماق و چکمه رضاخانی و چه با مدرنیسم شهبانویی، به سرکوب سیستماتیک گفتمان دینی و اسلامی پرداخت. در مدرنیسم فرهنگی نظام پهلوی، هیچ جایی برای هنرمندان اسلام گرا نبود. همان گونه که در نظام آپارتاید آفریقای جنوبی، هیچ جایی برای هنرمندان سیاه پوست نبود. در نتیجه طی پنجاه سال بخش مهمی از جامعه از دست یابی به مهارت های بیانی و ابزارهای فرهنگی و هنری لازم برای بازنمایی فرهنگ و هویت خود در قالب رسانه های جدید بازماند. با پیروزی انقلاب اسلامی، تصور این بود که در عالم هنر یکسره آرمان ها و ارزش های اسلامی و انقلابی حاکم شود و دیگران به کلی از عرصه حذف شوند. همان طور که مثلا پس از انقلابِ سکولار فرانسه، دستِ مذهب از ساحت های مختلف اجتماعی و فرهنگی به کلی قطع شد. یا آنگونه که پس از انقلاب اکتبر روسیه دست طبقه اشراف و بورژواها قطع شد. اما برخلاف انتظار و ادعاهای بسیاری که مطرح شده، پس از انقلاب جریان های مدرنیستی و گفتمان های سکولار در عالم هنر ادامه یافت. از این نظر انقلاب اسلامی در قبال جریان های فکری و فرهنگی مخالف خود، بسیار با تسامح و تساهل بیشتری رفتار کرد. در این قریب به چهار دهه ای که از انقلاب اسلامی می گذرد، آثار سینمایی و هنری فراوانی با بودجه های دولتی تولید شده و یا جوایز جشنواره های دولتی را برنده شده که لزوماً نسبتی با شعارهای اسلامی و آرمان های انقلابی نداشته است. از طرف دیگر، روند ظهور و بروز هنرمندانی از اقشار و طبقات مذهبی جامعه، به دلیل آن سابقه ی عملکرد حکومت پهلوی و نیز ذهنیت منفی رایج در این اقشار و دیگر موانع عرفی و اجتماعی، به کندی انجام شده است. مدیران فرهنگی نیز حوصله چندانی برای تربیت چنین نسل جدیدی نداشتند و برای پرکردن برنامه ها و گزارش ها و افزایش آمار تولید، طبعاً بیشتر سراغ حرفه ای ها می رفتند. بنابراین، ظاهرا حکومتی اسلامی در قدرت بود، اما اگر مفهوم دانش/قدرت فوکویی را مدنظر قرار دهیم، در سپهر فرهنگی و هنری معادلات قدرت به گونه ی دیگری بود. در چنین زمینه ی تاریخی و اجتماعی نابرابری است که توصیه ها و تأکیدهای رهبر انقلاب به مدیران فرهنگی جهت آغوش گشودن برای هنرمندان مسلمان و انقلابی معنا و مفهوم پیدا می کند، چرا که هنرمندانی که بخواهند هویت اسلامی و انقلابی خود را حفظ و ابراز کنند در چنین فضایی در جایگاه اقلیت قرار می گیرند. همانگونه که شهید آوینی و یاران او در دهه ی شصت در اقلیت بودند. باید توجه شود که مقصود نگارنده اینجا قضاوت اخلاقی در مورد هنرمندان نیست. تنها خداوند به عاقبت کار انسان ها آگاه است و از رستگاری و یا خسران نهایی آنها خبر دارد. بر اساس نصوص اخلاقی، ما نباید به استناد اعمال و ظواهر – یا به تعبیر رهبر انقلاب به دلیل نقص ظاهر – به تعییر دیگران پرداخته و خود را نزد خداوند برتر از آنها بدانیم.8 اما اینجا، سخن درباره ی حفظ و ابراز یک هویت فرهنگی است. سیاه پوستان در آفریقای جنوبی، آمریکا و یا اروپا، خود را برتر از سفیدپوستان نمی دانستند، اما خواهان فرصتی برای بازنمایی هویت های نادیده انگاشته و بازگویی تاریخ های ناگفته خویش بودند. اما تبعیض اجتماعی و نژادپرستی نهادینه شده در ساختار صنعت سینمای این کشورها، اجازه آموختن و رشد و ظهور و بروز به استعدادهای سیاهان نمی داد. حتی امروز هم از نوعی نژادپرستی پنهان در اعطای جوایز جشنواره های سینمایی سخن گفته می شود.9 پیش آهنگانِ غریبِ عرصه ی فرهنگ و هنر وضعیت فیلم سازان مسلمان و انقلابی در سال های پس از انقلاب نیز، بر خلاف آنچه ممکن است در نگاه اول تصور شود، شبیه چنین وضعیتی است. در واقع این فیلم سازان بخشی از جامعه را نمایندگی می کنند که در انقلاب اسلامی و دفاع مقدس سهم بسیار بزرگی داشته است، اما متناسب با این سهم خود بازنمایی نشده است. حتی برخی فیلم سازانی که در ابتدا به قصد بازنمایی آرمان ها و خواسته های این بخش جامعه قدم در وادی سینما گذاشتند، بعدها به سراغ داستان ها و مضامینی رفتند که متناسب با ذائقه ی دیگر اقشار و گروه های جامعه بود. در چنین موقعیتی است که مفهوم پیشاهنگ در عرصه ی فرهنگ و هنر انقلاب اهمیت پیدا می کند؛ مجاهدانی که علی رغم همه ی سختی ها و موانع و مخالفت ها و تحقیرها، جسورانه گام در راه های نرفته می گذارند. دشواری کار امثال شهید آوینی البته تنها ناشی از غربت در بین اغیار نبود، بلکه او در روزگار خود حتی بین دوستان و مدیران فرهنگی نیز غریب بود. و چه بسا این غربت ویژگی ذاتی هر پیش آهنگ و پیشرو یی در عرصه ی فرهنگ و هنر باشد. در تاریخ چهارم آذرماه سال 1370 تعدادی از فیلم سازان مذهبی و انقلابی دیداری خصوصی با آیت الله خامنه ای داشته اند. از متن سخنان رهبر انقلاب در این دیدار، چنین بر می آید که این افراد نزد رهبر انقلاب به گله و شکایت از شهید سید مرتضی آوینی پرداخته اند که آن زمان در حوزه ی هنری فعالیت می کرد. آیت الله خامنه ای در پاسخ به یکی از این افراد فرموده اند: حالا شما آقای آوینی را مثال زدید – من بحثی ندارم – من آقای آوینی را هم خیلی بیشتر از شما نمی شناسم. من می خواهم شماها کوشش کنید، این اختلاف سلیقه هایی که در این زمینه ها دارید، عمده و جاگیر نشود؛ نه در فضای ذهن، و نه در فضای عمل. ممکن است دو نفر با همدیگر همکاری نکنند؛ اشکالی هم ندارد. شما می گویید من با آن آقا نمی توانم همکاری کنم؛ خیلی خوب، مانعی ندارد. بر روح هنرمند نمی شود تحمیل کرد که باید شما این جا همکاری کنید؛ لیکن نگذارید این اختلاف سلایق به تعارض و بگومگو برسد؛ این را واقعاً به عنوان یک اصل و یک شاخص در نظر داشته باشید. 10 داستان غربت شهید آوینی در صداو سیما در دهه ی شصت و اوایل دهه ی هفتاد را نیز بارها شنیده ایم. تا آنجا که یکی از مدیران ارشد وقت سازمان پس از اعتراض آن شهید به سانسور مجموعه مستند خنجر و شقایق در تلویزیون، نزد آیت الله خامنه ای می آید و عکس هایی از دوران دانشجویی شهید آوینی قبل از انقلاب را نزد ایشان می آورد تا به اصطلاح او را از چشم رهبری بیاندازد: یک وقت کسی پیش من آمد و از فردی در همین جمع شما -که من خیلی به او علاقه و ارادت داشتم و دارم- بدگویی کرد. بدگویی اش هم این بود که گفت: این فرد، قبل از انقلاب چنین و چنان بوده است و برای صحّت ادعایش، عکس هایی هم به من نشان داد. من به آن کس گفتم همین عکس ها و مدارک، دلیل است که ارادت من به این شخص، مضاعف شود. واقعاً هم خدا می داند که ارادتم مضاعف شد. به آن کس گفتم -حالا نمی خواهم خصوصیّات و جزئیّات را بگویم؛ و الّا همه تان تصدیق می کردید- : ارادت من مضاعف شد. این حرف هایی که تو می گویی، موجب می شود ارادت من به این شخص، بیشتر شود. این آدم آن طوری بوده و حالا این است!؟ 11 موضع انتقادی شهید آوینی در مورد سیاست های وزارت ارشاد در آن دوران و خصوصا سال های پس از جنگ را نیز در مقاله ی معروف تجدد یا تحجر؟ – که در سال 1370 منتشر شد – خوانده ایم. آنجا که این سید شهید در نقد سخنان وزیر وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی دقیقاً از همان دغدغه ها و نگرانی هایی سخن می گوید که آیت الله خامنه ای طی این سال ها و از جمله در سخنرانی نوروزی خود بدان اشاره داشته اند: اشتباه دیگر دوستان ما] در وزارت ارشاد [که ریشه در مرعوبیت آنها در برابر غرب دارد آن است که آنها افق حرکت انقلاب و شرایط آماده جهانی را در این عصر احیای معنویت و اضمحلال غرب نمی بینند و بالتبع هرگز برای وصول به این غایت تلاش نمی کنند. دگراندیشان و روشنفکران سکولار باید آزاد باشند، اما رشد و بالندگی نسل انقلاب نیز مواظبت می خواهد. دولت جمهوری اسلامی حقیقتا به شعار آزادی مطبوعات، نویسندگان و هنرمندان پایبندیِ اعتقادی دارد، اما دوستان خویش را از یاد برده است و اکنون مجموع سیاست های نظام اسلامی کار را به آنجا کشانده که نسل انقلاب در هنر و ادبیات احساس عدم امنیت و بیهودگی می کند. 12 همین برخوردهای دستگاه های دولتی و رسمی با پیشاهنگ هایی چون سیدمرتضی آوینی، موجب شد در اوایل دهه ی هفتاد رهبر انقلاب شخصا وارد عمل شده و برای احیای مجموعه روایت فتح، دستور دهند نهادهای دیگری غیر از صداوسیما و وزارت ارشاد پیش قدم شده و امکانات لازم را فراهم آورند. مرحوم سلحشور نیز در ساحت و سطحی دیگر، علی رغم انکارها و تحقیرهایی که از جانب دوست و دشمن متحمل می شد، در راه تولید آثار نمایشی منبعث از منابع دینی و قرآنی، گام های استوار و پرثمری برداشت که با استقبال گسترده در داخل و خارج مواجه شد. فعالیت های او نیز بدون حمایت رهبری امکان پذیر نبود. دلایل تأکید رهبری بر حمایت دولت از هنر دینی و انقلابی ممکن است تصور شود که با توجه به حمایت های شخص رهبر انقلاب و نیز تأسیس مجموعه ها و سازمان های فرهنگی مختلف خارج از دولت، دیگر نیازی نباشد که رهبر معظم انقلاب همچنان بر انتظارات و توقعات خود از دستگاه های دولتی و مدیران فرهنگی پای فشاری و اصرار کنند. این نگاه از چند جهت قابل تأمل است که در این مجال به دو مورد آن اشاره می شود: اولا در عرصه فرهنگ و هنر، تنها پول یا سرمایه ی اقتصادی اهمیت ندارد و مسئله ی اعتبار و یا سرمایه ی نمادین نیز بسیار اهمیت دارد. جشنواره هایی که عمدتاً با بودجه ی دولتی اداره می شوند، هرچند سکه های طلا نیز به برگزیدگان خود هدیه می کنند، اما در اصل دست اندرکارِ توزیعِ سرمایه ی نمادین بین هنرمندان هستند. نکته ی دوم هم این است که تأکید آیت الله خامنه ای به مدیران فرهنگی دولت برای حمایت از هنرمندان مذهبی و انقلابی، تنها به دلیل ایجاد امکانات و شرایط کار برای این هنرمندان نیست. مدیران دولتی نیز خود نیازمند چنین ارتباطی هستند. همان گونه که در عرصه ی اقتصادی، قطع ارتباط برخی مدیران دولتی با طبقات محروم و مستضعف، رفته رفته منجر به تغییر اولویت ها و سیاست های آنها و نهایتا دگرگونی شخصیت انقلابی آنها گردید، در عرصه ی فرهنگی نیز قطع ارتباط مدیران فرهنگی با هنرمندان مذهبی و انقلابی، و محدود شدن دایره ی ارتباطات آنها به اقشار و طیف های خاص، طبعاً دستورِکار فعالیت آنها را نیز تحت الشعاع قرار می دهد. در واقع به نظر می رسد رکن اساسی سیاست ِ فرهنگی آیت الله خامنه ای این است که ایجاد شرایط و امکان فعالیت برای هنرمندان طیف های مختلف در نظام جمهوری اسلامی، نباید به قیمت هضم و اضمحلال هویت فرهنگی نظام و قلبِ ماهیت دینی و انقلابی آن تمام شود که خون های پاک بی شمار برای تحقق و حفظ آن ریخته شده است. همانگونه که جمهوری فرانسه نیز – که خون های بسیاری برای تحقق و حفظ ماهیتِ سکولار آن طی وقایع انقلاب فرانسه و پس از آن بر زمین ریخته شد – امروز به هیچ عنوان اجازه نمی دهد هویتِ سکولار آن خدشه دار شود و مثلاً اثری از اسلام در مناسبات حکومتی و سیاسی آن دیده شود، ولو به قدر روسری دختربچه ای در مدرسه ای، و یا حذف بطری مُسکری از روی میز شامی. پی نوشت ها: 1٫ بیانات در دیدار هنرمندان و مسئولان فرهنگی کشور، مورخ 22/04/1373٫ کلیه بیانات مورد ارجاع در مقاله حاضر در پایگاه اطلاع رسانی Khamenei.ir قابل دسترسی است. 2٫ بیانات در دیدار هنرمندان و دست اندرکاران صداوسیما، مورخ 12/ 04/1389٫ 3٫ بیانات در دیدار مدیران شبکه ی دوم سیما، مورخ 1370/07/11٫ 4٫ بیانات در دیدار اعضای گروه ادب و هنر صدای جمهوری اسلامی ایران، مورخ 1370/05/12٫ 5٫ بیانات در دیدار اعضای مجمع نویسندگان مسلمان، مورخ 1370/07/28٫ 6٫ بیانات در دیدار جمعی از اصحاب فرهنگ و هنر، 1380/05/01٫ 7٫ بیانات در دیدار جمعی از کارگردانان سینما و تلویزیون، مورخ 1385/03/23٫ 8٫ امام خمینی رحمه الله علیه در کتاب چهل حدیث می فرمایند: شیخ جلیل ما، عارف کامل، شاه آبادی روحی فداه می فرمود: تعییر] سرزنش و عیب جویی [به کافر نیز نکنید در قلب، شاید نور فطرتش او را هدایت کند و تعییر و سرزنش کار شما را منجر به سوء عاقبت کند. امر به معروف غیر از تعییر قلبی است. بلکه می فرمودند کفاری که معلوم نیست با حال کفر از این عالم منتقل شدند را لعن نکنید. شاید در حال رفتن هدایت شده باشند و روحانیت آنها مانع از ترقیات شما شود. (چهل حدیث، شرح حدیث سوم، ص 67). 9٫ بخش هایی از این مقاله برگرفته از مقدمه ی نگارنده بر کتاب سینمای مقاومت؛ نظریه ها، سیاست ها، نقدها است که توسط انتشارات سوره مهر در دست انتشار است. 10٫ بیانات در دیدار با جمعی از هنرمندان، مورخ 1370/09/04٫ 11٫ بیانات در دیدار هنرمندان و مسئولان فرهنگی کشور، 1373/04/22 12٫ آوینی، سید مرتضی (1370) تجدّد یا تحجّر؟ ، ماهنامه سوره، دوره اول، شماره 27، ص 7-11٫ دکتر شهاب اسفندیاری Let’s block ads! (Why?) منبع: مشرق کد مطلب : سایر اخبار ...
روایت بازیگر شهرزاد از بازی در نقشی که برایش سیمرغ آورد / تغییر قالب پیمان معادی حیرت انگیز بود
. همین مسئله روایت درام و پرداخت داستان را پیچیده می کرد. چون درعین اینکه مؤلف- فیلم ساز با وجود زمان محدود فیلم، باید هرچه بیشتر به شخصیت ها نزدیک تر می شد، در کمترین زمان ممکن هم می بایست بیشترین اطلاعات را به تماشاگر منتقل می کرد. اما می بینیم سکانسی مثل خانه شهناز (ریما رامین فر) که خارج از تهران در فیلم به تصویر کشیده شد و اتفاقاتی همچون تحقیرشدن و کتک خوردن مرتضی (پیمان معادی) توسط خواهرزاده و ...
بررسی افراط گرایی و اعتدال گرایی در جنبش اخوان المسلمین مصر
بوده اند، امروزه بخشی قابل توجه از آنان تلاش می کنند، از طریق رقابت مسالمت آمیز سیاسی و با بهره گیری از ابزارهای اقناع، ترغیب، چانه زنی و مصالحه پیش بروند. اگر تا دو دهه پیش، آنان از سازش ناپذیری دو دنیای اسلامی و جاهلی سخن می گفتند، امروز تحت عناوینی مانند ضرورت، مصلحت یا اجتهاد، به دنبال یافتن راه هایی برای ارتباط بیشتر و مؤثرتر با دولت ها و نهادهای غیراسلامی هستند. اگر تا چندی پیش، واژگان مورد ...
بانک ها تقاضای نجات کردند
بسیار پایین بوده و قدرت وام دهی آنها نیز به تبع آن کاهش یافته است؛ بنابراین باید در این باره همکاری های لازم انجام شود. وی با بیان این که با توجه به تنگناهای مالی موجود در سال 1395 نیز امکان اضافه کردن 35 هزار میلیارد تومانی به سرمایه بانک های دولتی وجود نخواهد داشت جز استفاده از روش تسعیر، افزود: این 35 هزار میلیارد تومان در سیستم بانکی برای برقراری ارتباط با بانک های بین المللی بر مبنای ...
تایید اولین دستگاه تنظیم کننده ضربان قلب بی سیم
های قدیمی به قلب، جراحی های جزئی مورد نیاز است. در واقع در سیستم های قدیمی سیم های رابطی که از ناحیه شانه و از مسیر رگ خونی به سمت قلب هدایت می شوند چندان قابل اطمینان نیستند، چون گاهی ممکن است به درستی عمل نکنند یا برای مدت طولانی قابل اطمینان نباشند. گاهی نیز در اطراف سیم عفونت ایجاد می شود و برای جایگزینی آن عمل جراحی مجدد مورد نیاز است. اما دستگاه بی سیم جدید مستقیما داخل بطن راست قلب پیوند می خورد و هیچ سیمی و در نتیجه جراحی مجدد برای عملکرد آن مورد نیاز نیست. بنابر این گزارش، نزدیک به یک میلیون نفر در جهان هر سال دستگاه تنظیم کننده ضربان قلب دریافت می کنند. ...
شروع انقلابی حجت الاسلام رئیسی در آستان قدس رضوی/ نگاه کلان و برنامه محور همزمان با ارتباط رو در رو با ...
"رویکرد آستان قدس در حوزه اقتصادی باید با محوریت اقتصاد مقاومتی باشد و به سمت توسعه پایدار و بهره وری هر چه بیشتر از منابع موجود حرکت کنیم". این رویکرد آستان قدس در حالی است که متاسفانه دولتی ها در ماه های اخیر، چشم بر توانمندی های داخل کشور بسته و ترجیح داده اند تا با اقداماتی چون خرید هواپیما از اروپا، مشکلات اقتصادی کشورهای متخاصم جمهوری اسلامی را حل کنند! رویکرد جدید آستان قدس زمانی بیشتر فهم شده ...
نوروز متفاوت ایرانی ها در آنتالیا
از کارگزاران تُرک بوده که به مسافران ایرانی خدمات رسانی می کردند. او در تشریح اوضاع و فضای برخی شهرهای ساحلی در جنوب ترکیه با توجه به ناامنی های اخیر در این کشور به خبرنگار گردشگری ایسنا، گفت: متقاضی سفر به آنتالیا همیشه وجود دارد، چون این مقصد از نظر ویزا برای ایرانی ها سهل الوصول است و فاصله کمتری هم با ایران دارد. از نظر جوی نیز این ساحل به نسبت اروپا و آسیا که در نوروز سرد و بارانی ...
هفتم اسفند به سه روایت
آنها رقم خورد و محدودیت هایی که بر آنها تحمیل شد خواه ناخواه به سمت گزینه های میانه رو تر رفتند اما آن طرف از قضا چون دست بازتری دارد دایما روی گزینه های افراطی تر خود مانور می دهد تا جایی که به تعبیر او حدود پنجاه درصد لیست شان را با جبهه پایداری بستند. شما این نتیجه انتخابات را بیشتر ناشی از سردرگمی و شکست تاکتیکی اصولگرایان می بینید یا هوشمندی اصلاح طلبان در استفاده از کم ترین فرصت ها با اتخاذ ...
گرفتن عکس یادگاری به جای خرید!
خاتم را عرضه می کردند، خالی از گردشگر بودند. گردشگرانی که در نوروز 95 اصفهان را برای سفر انتخاب کرده بودند، ترجیح می دادند به جای خرید صنایع دستی با برخی از آنها عکس یادگاری بگیرند، چون معتقد بودند قیمت صنایع دستی در میدان نقش جهان بسیار بالاست و آنها قدرت خرید ندارند. با این حال، بازار فروش دمپایی یا کیف های طرح جاجیم که به نظر چینی می رسیدند، در برخی از فروشگاه های صنایع ...
تأثیرات فقه سیاسی شیعه بر جمهوری اسلامی ایران
...، مورد استقبال برخی محققین قرار گرفته است. 2. تأثیر فقه سیاسی بر نوع نظام سیاسی ارتباط اسلامیت و جمهوریت، تنها ارتباط قالب و محتوا نیست، بلکه جمهوریت، خود در محتوا نیز تأثیرگذار است و نوع خاصی از نظام را پیشنهاد می کند که در آن مردم مورد توجه قرار می گیرند و نظر آنان در برپایی نظام و استمرار و کارآمدی آن مؤثر است. امروزه روشهایی را برای ایجاد جمهوریت در دنیا به ...
استاندار سمنان: دولت برای حل مشکلات مردم تلاش می کند
...، صنایع دستی و جاذبه های گردشگری برخوردار است که شکوفایی و رونق آنها نیازمند برنامه ریزی و سرمایه گذاری است. معاون استاندار سمنان و فرماندار شاهرود نیز در این نشست مردمی گفت: به رغم این که اهالی روستاهای کویری طرود و سطوه با محرومیت هایی رو به رو هستند، اما این مشکلات نتوانسته است آنها را به ترک روستاها وادار کند. سید محمدرضا هاشمی افزود: با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید تلاش های ...
گوی بلورین انتزاع
.... این نخواستن دلیل بر عدم توانایی هنرمندان نبود بلکه نوعی اراده از سمت نهادهایی بود که هنرمندان را تشویق می کردند تا از درگیری در مسائل اجتماعی و سیاسی پرهیز کنند. هنر را برای هنر بخواهند و بخوانند و کاری به کار جنبش های اجتماعی نداشته باشند. به بازار مصرفی و تولیدی هنر توجه کنند به نیویورک و جاذبه های پیدا و پنهان آن و نیز شهرت که آن نیز در بطن بازار قابل دسترسی بود. دیگر دوره انزوای هنرمندانه ...
من نوکر تر هستم
این شهر آمده بود، حالا فقط با یک عنوان حقوقی که در زیر پلاکاردهای کمی که در شهر نصب شده اند دیده می شود، به آمل می آید: عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام. مراسم ساعت 16 به وقت رسمی آغاز می شود. ساعت حدود 12 ظهر در اطراف مصلای قدس آمل همه چیز عادی است و مردم به فعالیت خود مشغول هستند. مردم در رفت وآمد هستند و پلاکارد و عکس رئیس دولت سابق توجه همه را جلب نمی کند. عده ای جوان در داخل مصلا مشغول نصب عکس ...
تصویری که مطابق میلشان بود قاب گرفتند و بزرگ کردند
هم مراودات فرهنگی داشتید. اشتراکات فکری و علاقه مندی مشترک شما با آوینی در چه ارتباطی بود و آیا همین نقاط مشترک دلیل ازدواج شما بود؟ نخستین دیدار ما توسط یک دوست مشترک شکل گرفت، دیداری که منجر به آشنایی اولیه مان شد... اما پس از آن، و در تداوم این ارتباط، بی تردید تجربه های مشترک روحی نقشی کاملا پررنگ و عمده داشت؛ همان چیزی که نهایتا منجر به ازدواجمان شد... اساسا علاقه به مقولات هنری مثل ...
باید به احمدی نژاد جایزه داد
بخشیده منتها در طول زمان، میزان یارانه ثابت مانده اما مقدار واقعی یارانه نسبت به تورم کاهش پیدا کرده و می توان انتظار بازگشتی را به سمت نابرابری بیشتر داشته باشیم. اما واقعیت خیلی مهمی که معمولا در این تحلیل ها مفقود است، این است که میانگین درآمد یا میانگین هزینه خانوار چه تحولی داشته است؟ نکته درخور توجه این است که در فاصله سال های 84 تا 92 (84 تا 90 مصادف با رونق نفتی بوده) از سال 86 به بعد ...
ملانوروزی: بحث واگذاری منتفی است
موضوع از سوی اهالی تئاتر با انتشار بیانیه ای انجام شد: جناب آقای وزیر، آیا صحت دارد که مجموعه تئا تر شهر، این نگین پایتخت قرار است زیرمجموعه بنیاد رودکی قرار بگیرد؟ آیا از عواقب چنین طرح و ایده ای آگاه هستید؟ سیاست های راهبردی مجموعه بنیاد رودکی در این سال ها، صرفا درآمدزایی، بدون کمترین توجه به ارزش های هنری آثار بوده؛ آیا تئا تر قرار است در ماراتن مرگ با هنر- صنعتی مثل سینما قرار بگیرد؟ یعنی: بفروش ...
اصلاح طلبی به شرط چاقو؟! (ضرورت اصلاحات در اصلاحات- بخش دوم)
” ایدئولوژی ” بزنیم و افراط و تفریط را ازمیان برداریم، وقتی قراراست ما ساز اصلاح جامعه را کوک کنیم و اندیشه های بسته و برکه ای را به سمت نگاه به تمام انسان و جهان سوق دهیم، آیا شرم آور نیست که پذیرش هرانسانی را مشروط به شکافت شخصیت وی و پیدا کردن رگه هایِ اصلاح طلبی آن بدانیم ؟ این درحالیست که اشتباهات برخی از این مدعیان از همه فزون تر و ویرانگرتر بوده است. البته که داشتن سابقه و شناسنامه در یک ...
صدای قابلمه های خالی!
احمدی نژاد، در برهم زدن سخنرانی محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت تدبیر و امید ارزیابی شده است؛ تأثیری که خود را در شعارهای مخالفان دولت نشان داد و حتی برخی ها را وادار به برهم زدن سخنرانی نوبخت کرد و بعد از اختلال در سخنرانی نوبخت، به استقبال گرم محمود احمدی نژاد رفتند. احمدی نژاد، بیکار ننشست و دومین سفر خود را به استان مازندران در پیش گرفت که در این استان حاشیه های را به همراه داشت که مهم ترین آن را ...
شیوه های نفوذ سیاسی
دارای جاذبه بوده و میل به تعامل و ارتباط را تقویت کرده و به عادی سازی و خصومت زدایی کمک کند. اولین و مهم ترین گام در اعتمادسازی نیز فتح باب تعامل، گفت وگو و ارتباط است. در گفت وگو است که ظرفیت هایی برای تطهیر و تصحیح چهره کریه دشمن و تخفیف جنایات آن حاصل می آید و بستر برای اعتمادسازی فراهم می شود. با توجه به آنچه گفته شد می توان گام های نفوذ با هدف فریب را چنین برشمرد: 1- طرح ...
آرزوهای دور و مشکلات نزدیک گردشگری
اینجا می آیند، اما دولت به بی نظیر بودن این جاذبه بی توجه است. این رفتار سرمایه گذار را فراری می دهد. اما در این سو در ارتباط میان پایگاه بخش خصوصی و دولت چه می گذرد. یعقوب امین زاده، کارشناس کمیسیون گردشگری اتاق های بازرگانی ایران و تهران نبود آمار و اطلاعات دقیق و قابل استناد را در این حوزه بزرگ ترین مشکل بخش خصوصی می داند، یعقوب امین زاده این نقص را دلیل اصلی مشخص نبودن سهم و جایگاه ...
درآمدزایی، بهترین راه برای خلاصی دولت از بدهی ها
دولت ها به دلیل تحمل هزینه های بودجه ای، تمایل به خرج کردن منابع مالی بیش از میزان درآمدها دارند. از این رو استقراض از بانک مرکزی یکی از روش های تامین مالی است که تاکنون مورد استقبال دولت ها در ادوار گذشته قرار گرفته است. در دهه های اخیر اعمال تحریم های اقتصادی و شرایط رکود تورمی از یک سو و کاهش قیمت جهانی نفت در حالی که بخش عظیمی از درآمدهای دولت از نفت تامین می شد از سوی دیگر سبب شد که درآمدهای ...
دلایل برکناری توکلی از زبان علی مرادی
جراحی کرده در اردو حاضر می شود و با این وزنه بردار در ارتباط است. دکتر نوروزی فیزیوتراپ سلیمی هم با او در ارتباط کامل است و در اردو حاضر می شود تا تمریناتش را زیر نظر بگیرد. به بهداد خوشبین هستم و خودش هم با جدیت کارش را دنبال می کند، اما وضعیت سلامتی بهداد برای ما از همه چیز مهم تر خواهد بود، در کنار این هم باید با آمادگی خوبی در مسابقات المپیک شرکت کند. ابتدا او باید در مسابقات جام فجر که حکم ...
معرفی دروازه بهشت گمشده آذربایجان و پایتخت نفیس ترین فرش جهان در تبریز 2018 به گردشگران
تاریخی کلوانق، آبشار روستای گورآوان، سد ونیار، امام زاده خانقاء و کمپ گردشگری ساپلاغ ازجمله جاذبه های گردشگری طبیعی و تاریخی این شهرستان محسوب می شود. 2000 گردشگر ورودی به شهر هریس در ایام نوروز فرماندار هریس در گفت وگو با خبرنگار تسنیم در هریس، اظهار داشت: برای استقبال و پذیرایی از میهمانان، گردشگران و مسافران نوروزی سه مورد جلسه تشکیل داده ایم تا با بررسی امکانات موجود و شرایط ...
سرنشینان قطار گردشگری بین المللی از جاذبه های تاریخی فارس دیدن کردند
...، باغ نظر وموزه پارس دیدن کردند. او ادامه داد: این گروه از گردشگران عصر جمعه بیستم فروردین از ایستگاه راه آهن شیراز به مقصد یزد حرکت کردند. انصاری عنوان داشت: 32 نفر خدمه قطار این گردشگران را همراهی می کنند و آنها با قطار به شهرهای دیگر ایران نیز سفر و از جاذبه های فرهنگی و گردشگری دیدن می کنند. در سال 94 بیش از هفت گروه از گردشگران خارجی با قطار وارد فارس و شیراز شدند. ...
سعۀ صدر و زلال بودن آوینی مرا مجذوب او کرد/ مرتضی وجوهی دارد که من نمی فهمم
؟ این علائق ابداً از سینما نمی آید، قاعدتا باید برخاسته از سرشت خود من باشد. *ولی شما آنها را در سینما جستجو کردید. چون خودم به خانواده و پیوند خانوادگی و استحکام خانواده اعتقاد دارم و به آن پابندم، بنابراین در فیلم هایم هم منعکس می شود. اینها دیگر ربطی به سینما ندارد. *آیا این قیود ذاتی و سرشتی هستند که شما را می کشاند به سمت فیلمی مثل کفشهایم کو؟ ...
جریان های سیاسی اسلام گرا و چالش های درونی در اردن
، این است که اخوان المسلمین اردن با حمایت پادشاه در آن کشور تأسیس شد؛ هرچند پادشاه، دلیل این امر را علاقه خود به گروه های اسلام گرا بیان کرد، یکی از دلایل اصلی توجه ملک عبدالله به اخوان، موضع قدرتمندانه این جماعت در قبال ملک فاروق در قاهره در سال های 1945 تا 1947 است، وی در آن زمان، رقیب هاشمی ها در جامعه اردن بود؛ در این راستا ملک عبدالله به اخوان که پیوسته با ملک فاروق در حال کشمکش بودند، عنایتی ...
سلطان با بی بی بُر خورد!
اردوغان و نتانیاهو با هم قهر هستند! داستان این قهر هم از زمانی شروع شد که درماه مه سال 2010 ، کشتی امدادرسانی ترکیه به نام ماوی مرمره که برای دور زدن محاصره اقتصادی نوار غزه، به آن سمت در حال حرکت بود، هدف حمله کماندوهای دریایی رژیم صهیونیستی قرار گرفت و حدود 10 نفر از شهروندان ترکیه در جریان این ترقه بازی ها جان خود را از دست دادند. آن روزها ، درست مثل کاری که ترک ها با تزارها کردند و ...
تأملی بر روابط ایران و قزاقستان در آینده
به گزارش نامه نیوز، سفر نورسلطان نظربایف، رئیس جمهوری قزاقستان طی روزهای 23 و24 فروردین ماه در صدر هیاتی بلندپایه به کشورمان و دیدار و گفتگو با مقامات عالی رتبه جمهوری اسلامی در شرایطی انجام می شود که ایران اسلامی در فضای پسابرجام شاهد افزایش تعاملات و گشایش های دیپلماتیک در عرصه های منطقه ای و بین المللی است. در این چارچوب استقبال قزاقستان از توافق هسته ای کشورمان برای طرفین که حتی در دوران ...