سایر خبرها
بهترین علاج مشکلات کشور پیگیری همه جانبه اقتصاد مقاومتی است
موشکی برای دفاع از ملت است و در این مسئله جایی برای گفت وگو و مذاکره نیست، ملت ما به صورت یکپارچه پشت سر مقام معظم رهبری و همراه با مسئولان بر سر این موضوعات معامله نمی کند. وی با اشاره به شعار سال گفت: امیدواریم همان طور که رهبری معظم فرمودند امسال اقتصادی مقاومتی به مرحله عمل برسد و برای مردم رفاه و آسایش واقعی به وجود آورد. امام جمعه باغین خاطرنشان کرد: تنها و بهترین علاج مشکلات کشور پیگیری همه جانبه اقتصاد مقاومتی است و اگر این چنین شد دیگر اقتصاد ما در معرض تندبادهای جهانی و دشمنی های مستکبران قرار نمی گیرد. ...
دانشمندان و شهدای هسته ای، بال ها و قدرت نرم کشور
است تا از علوم نوین در راستای ارتقاء عرصه های مختلف از جمله اقتصادی کمک بگیرد تا در برابر دشمنان خود بایستد. بومی سازی فناوری های هسته ای، توان اقتصاید ایران اسلامی را بالا می برد این کارشناس حوزه هسته ای کشورمان بیان کرد: فناوری هسته ای کاربردهای بسیاری در زمینه های صنعتی، کشاورزی و مهندسی و حوزه های مختلف دارد و ما باید چشم اندازمان این باشد که صنعت هسته ای را بومی کنیم چرا ...
نرمش های گذشته در مسئله هسته ای باید جبران شود
... حجت الاسلام والمسلمین نکونام با تاکید بر این که فن آوری هسته ای و نرمش گذشته در این عرصه با شعار و آمارها ظاهری درست نمی شود تاکید کرد: با حرف و شعار و ارائه آمار کار درست نمی شود و واقعیت تغییر پیدا نمی کند؛ امروز واقعیت آن است که جامعه باید در دانش هسته ای و غنی سازی و دستاوردهای دیگر به همان جایگاه اولی که بوده، دست پیدا کند و مطالبه مردم از مسئولان نیز همین است و این مهم نیز تنها با مقاومت ...
تأملی بر سیاست فرهنگی آیت الله خامنه ای
به گزارش مشرق، دغدغه ها و نگرانی های حضرت آیت الله خامنه ای نسبت به عرصه ی فرهنگ و هنر، نه امر جدید و تازه ای است و نه امری عارضی، مناسبتی و نمایشی. این موضوع در کلام خود ایشان نیز به روشن ترین وجه بیان شده است.سخنرانی حضرت آیت الله خامنه ای در روز اول فروردین – که همه ساله به مناسبت و مناسکی [...] به گزارش مشرق ، دغدغه ها و نگرانی های حضرت آیت الله خامنه ای نسبت به عرصه ی فرهنگ و هنر، نه امر جدید و تازه ای است و نه امری عارضی، مناسبتی و نمایشی. این موضوع در کلام خود ایشان نیز به روشن ترین وجه بیان شده است.سخنرانی حضرت آیت الله خامنه ای در روز اول فروردین – که همه ساله به مناسبت و مناسکی ملی برای طرح برخی از مباحث کلیدی و سیاست های کلان جمهوری اسلامی تبدیل شده است – امسال اگرچه عمدتاً معطوف به مسائل حوزه ی سیاست و اقتصاد بود، اما در بخش پایانی اشارات صریح و مهمی به حوزه ی فرهنگ هم داشت که البته کمتر بازتاب پیدا کرد. از این رو شایسته است این بخش از سخنان نیز مورد تحلیل و واکاوی قرار گیرد، خصوصا با توجه به این که در فرصت محدود این سخنرانی، مباحث حوزه ی فرهنگ مجال شرح و بسط نیافت و چه بسا بخش هایی از آن مباحث پرسش هایی نیز در برخی اذهان ایجاد کرده باشد که نیازمند تبیین و تفصیل است. مناسبت سالگرد شهادت سید مرتضی آوینی و خصوصا اشاره به نام آن بزرگوار و فعالیت های او در همین سخنرانی در مقام پیش آهنگِ میدان فرهنگ و هنر انقلاب ، فرصتی است تا با مروری بر سخنان رهبر فرهیخته ی انقلاب در دیدارهای مکرّری که با اصحاب فرهنگ و هنر و مدیران فرهنگی و رسانه ای طیِ قریب به سه دهه رهبری جمهوری اسلامی داشته اند، به تبیینی از سیاستِ فرهنگیِ مدنظر ایشان، دست یابیم. طبعا تبیین ارائه شده در این نوشتار، به قدر بضاعتِ مزجات نویسنده و نیز مبتنی بر شناخت و برداشت اوست و لذا باب مطالعات، تبیین ها و نقدهای دیگر در این عرصه گشوده است. طرح بحث تأکیدات مکرر آیت الله خامنه ای بر ضرورت حمایت مقامات دولتی و مسئولین فرهنگی از هنرمندانِ مسلمانِ انقلابی، از جمله در سخنانِ اول فروردین امسال، ممکن است در برخی افراد چنین ذهنیتی ایجاد کند که ایشان صرفا با فعالیت یک طیف و جریان در عالم هنر موافق بوده، خواستار حذف هرگونه تکثر و تنوع فرهنگی و طرد دیگران هستند. به عبارت دیگر، پرسش این است که آیا دیدگاه ایشان مبتنی بر اجرای نوع خاصی از سیاست فرهنگی (Cultural policy) است که در ادبیات مطالعات فرهنگی تحت عنوان یکدست سازی و همگن سازی (Homogenization) از آن یاد می شود؟ آیا چنین برداشتی به واقع بر شخصیت و نگرش فرهنگی آیت الله خامنه ای منطبق است؟ پرسش دوم درباره ی اهمیت مفهوم پیش آهنگ و نیز مصداق های آن در عرصه ی فرهنگ و هنر انقلاب است که رهبر معظم انقلاب در سخنرانی اخیر بدان اشاره کردند. شهید آوینی چگونه پیش آهنگی بود؟ در چه شرایطی به فعالیت فرهنگی و هنری مشغول بود؟ رابطه او با دستگاه های دولتی و نیز با ولایت و رهبری چگونه بود؟ پرسش سوم این است که با وجود بودجه های شایان توجهی که خارج از دستگاه های دولتی و از طریق نهادها و ارگان های مختلف مذهبی، رسانه ای و نظامی در عرصه فرهنگ هزینه می شود، چه ضرورتی دارد که رهبر انقلاب اینگونه از آبروی خود هزینه کنند و مصرانه از دستگاه های دولتی بخواهند که به مجموعه های خودجوش فرهنگی و هنرمندان انقلابی و حزب اللهی توجه کرده و از آنها حمایت کنند؟ از طرف دیگر، با توجه به اینکه انتقاد از کوتاهی ها و سهل انگاری ها در حوزه ی فرهنگ و مظلومیت فرهنگ ، وجه مشترک انتقادات رهبر انقلاب از چهار دولت دوران رهبری ایشان – با وجود تفاوت های سیاسی آنها – بوده است، چرا ایشان هنوز از دولت به مثابه ی یک نهاد قطع امید نکرده و از آن متوقع هستند؟ شاید پاسخ جامع و کامل به همه ی این پرسش ها در حدود این مقاله نگنجد. اما با توجه به اهمیت آنها تلاش خواهد شد تا به قدر ممکن به آنها پرداخته و پاسخ هایی ارائه شود. آیت الله خامنه ای و مسئله ی فرهنگ دغدغه ها و نگرانی های حضرت آیت الله خامنه ای نسبت به عرصه ی فرهنگ و هنر، نه امر جدید و تازه ای است و نه امری عارضی، مناسبتی و نمایشی. این موضوع در کلام خود ایشان نیز به روشن ترین وجه بیان شده است: در عرصه ی فرهنگ، بنده به معنای واقعیِ کلمه، احساس نگرانی می کنم و حقیقتاً دغدغه دارم. این دغدغه از آن دغدغه هایی است که آدمی به خاطر آن، گاهی ممکن است نصفِ شب هم از خواب بیدار شود و به درگاه پروردگار تضرّع کند. من چنین دغدغه ای دارم. 1 در میان شخصیت های برجسته ی مذهبی و سیاسی و رهبران انقلاب، کمتر کسی را می شناسیم که فرهنگ و هنر برای آنها دغدغه و مسئله جدی بوده باشد. البته در دهه های اخیر عکس یادگاری گرفتن با هنرمندان، حضور نمایشی در مجامع هنری، و استفاده ی ابزاری از هنرمندان در تبلیغات انتخاباتی، میان اهل سیاست رایج شده است. اما کمتر کسی در میان سیاستمداران برجسته ی فعلی یافت می شود که همچون حضرت آیت الله خامنه ای سال ها قبل از آن که در جایگاه مناصب دولتی و حکومتی قرار گیرد و با چهره های برجسته ی شعر و ادب ایران مراوده داشته و با روشنفکران و نویسندگان شاخص کشور در ارتباط بوده باشد؛ حتی شعرا و نویسندگانی که چندان وجهه مذهبی نداشتند. خود ایشان در این خصوص گفته اند: بنده با هنرمندها از شکل های مختلف – بیشتر هنرمندهای عرصه ی شعر و ادبیات و قصه و این حرف ها – از دوران جوانی تا حالا زیاد سر و کار داشتم و لطافت و ظرافت روح این ها را می دانم. 2 این تشخص و ظرفیت فرهنگی، طبعاً آن زمان در میان علما و فضلایی که ملبس به لباس روحانیت بودند، بسیار نادر و کمیاب بود. و حتی امروزه هم هنوز چنین است. آشنایی و تسلط بر ادبیات کهن ایران، شاید در میان حوزویان چندان امر بی سابقه ای نباشد، اما حتی امروز هم در بین علما و فضلا به ندرت می توان کسانی را یافت که بر شعر و ادبیات معاصر ایران و جهان نیز تسلط داشته باشد و از تولستوی ها و شولخوف و هوگو گرفته تا بولگاکف و استاندال و امبرتو اکو رمان و داستان خوانده باشد. ایشان حتی در دوره ی رهبری نیز از پیگیری آثار و نوشته های نویسندگان و روشنفکران داخلی موسوم به دگراندیش غافل نبودند: من یک آدم بسته ی بی اعتنای به خواست ها و هدف های – به اصطلاح امروز – دگراندیشان یا دگراندیشانه نیستم. نه، اسلام این مقدار سعه ی صدر دارد که همه ی حرفها را گوش کند. 3 طبعاً با توجه به بافت های ریشه دار و نیرومند مذهبی و سنتی جامعه ی ما، قرار گرفتن چنین شخصیتی بر مسند عالی ترین مقام مذهبی و سیاسی کشور، یک فرصتِ تاریخیِ استثنایی برای رشد و شکوفایی فرهنگی ایجاد می کرد. و حقیقت این است که علی رغم همه ی نواقص و مشکلات و آسیب ها، نیم نگاهی به تحولات عرصه ی فرهنگ و هنر ایران طی سه دهه گذشته، شواهد گوناگونی از تحقق این رشد و شکوفایی در زمینه های مختلف را آشکار می کند. این سخن البته نه به معنی رضایت از وضع موجود است و نه مدعی تحقق همه ی اهداف و آرمان ها. در این زمینه پیش از هرکسی و بیش از هرکسی شخص رهبر انقلاب، منتقد و مطالبه گر بوده و هستند. شاید اگر نگاه ایشان نیز، مانند برخی مسئولان صرفاً کمّی و آماری بود، دستور می دادند گزارشی تهیه شود که مثلا در دوران رهبری ایشان چقدر تعداد کتاب ها و نشریات و فیلم ها و تئاتر ها و گالری ها و کنسرت ها و جشنواره ها و شبکه های رادیویی و تلویزیونی و کتابخانه ها و مدارس و دانشگاه ها و پژوهشگاه ها افزایش یافته است. و البته ناگفته نماند که تحقّق همین رشد و شکوفایی کمّی و تکثّر و تنوع فرهنگی در ذیل یک حکومت دینی و تحت زعامت یک فقیه یا عالم دینی، به تنهایی و به خودی ِخود، هم در تاریخ دین و هم در تاریخ هنر یک حادثه و پدیده است و در جای خود قابل مطالعه و تحلیل. آن بی آبرویی و روسیاهی که کلیسای کاتولیک با خفقان و انگیزاسیون و داغ و درفش خود طی دوره ی حاکمیت چندصدساله در اروپا برای مفهوم حکومت دینی به جا گذاشته بود، کار جمهوری اسلامی را در پایان قرن بیستم بسیار دشوار کرده و حتی ناممکن جلوه می نمود. اما آن قرون تاریک کجا و این تجربه ی درخشان و الهام بخش در جهان اسلام و تأثیرگذار در جهان کجا که تازه هنوز سه، چهار دهه هم بیشتر عمر ندارد. اما صرف نظر از نقش بی بدیل نهاد ولایت فقیه در تأمین امنیت کلی کشور، و نیز تأمین امنیت فعالیت های فرهنگی و اجتماعی و مهار نیروها و جریان های خودسر ، مروری بر بیانات ایشان در دیدارهای مکرر با اهالی فرهنگ و هنر و مدیران فرهنگی، آشکار کننده ی شواهدی از نقش فعال ایشان در گشایش فضای فرهنگی پس از جنگ و نیز توصیه به استفاده از هنرمندان از طیف های مختلف و آثار آنها است حتی برخی هنرمندان چپ گرا و مارکسیست که در دهه ی شصت به دلایلی زندانی بوده اند. به عنوان مثال ایشان در سال 1370 در دیدار اعضای گروه ادب و هنر رادیو می فرمایند: در خصوص معرفی مترجمان و کارهای آنها هم می توانید فعال باشید. ما ترجمه های خوب و مترجمان خیلی خوبی داریم؛ اینها چهره های معروفی هستند؛ هیچ اشکالی ندارد که کارهاشان معرفی بشود. مثلاً به آذین و محمّد قاضی مترجمان خوبی هستند؛ چه عیبی دارد که ما ترجمه های اینها را معرفی کنیم؟ مشکلی در کار به آذین وجود ندارد؛ او از خیلی از نویسندگان و مترجمانی که الان هستند، بهتر است. به آذین مترجمی بسیار قوی است؛ به نظر من او از قاضی هم چیره دست تر است. شعرایی از این قبیل هم هستند؛ مثلاً در شعر، عِدل به آذین، ابتهاج است. ابتهاج شاعر خوبی است؛ شعر خوبی از او بخوانید؛ مانعی ندارد... شما باید آدم هایی داشته باشید که بنشینند مثلاً کار جمالزاده، هدایت، چوبک و ... را واقعاً نقد کنند و نقاط قوّت و ضعفش را بگویند .4 در همان سال و طی دیداری با مجمع هنرمندان و نویسندگان مسلمان – که از قضا در آن روزگار از حسین شریعتمداری و مهدی نصیری تا شهید آوینی و سیدمهدی شجاعی در آن عضو بوده اند – می فرمایند: رد کردن مطلق آن قدیمی ها (در عرصه هنر)، هیچ مصلحت نیست؛ برای خاطر این که اگر رد کردیم، دو اشکال بزرگ به وجود می آید: اولاً آنها سرمایه هایی دارند که متعلق به ماست و ما از آن سرمایه ها محروم می مانیم ... اشکال دوم این است که بالاخره عده یی می روند از این ها استفاده می کنند. این صحنه ی عظیم جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی است؛ فقط هم شما نیستید. کسانی پیدا می شوند، می روند به اینها ارزش می دهند، اینها را ترجیح می دهند، دودستگی به وجود می آورند، زیر چتر اختلافات خطی قایمشان می کنند ... باید هنرپیشه ها و هنرمندان خوب را به کار گرفت. 5 حتی آنگاه که ایشان توصیه ی مشخصی در جهت آفرینش گونه ی خاصی از آثار هنری – از جمله آثار دینی و انقلابی – دارند، بلافاصله یادآور می شوند که این توصیه ها به معنی الزام و اجبار نیست: البته هیچ الزام و اجباری وجود ندارد که این گونه عمل بشود یا نشود. کسانی که با نظرات من در این زمینه ها آشنا هستند، می دانند که بنده معتقد نیستم که هنر با بخشنامه و دستور و فرمان و حکم و این طور چیزها درست می شود. این از آن چیزهایی است که با حکم درست نمی شود؛ باید انگیزه وجود داشته باشد. 6 و به راستی آیا اگر رهبری دنبال یکدست سازی و همگن سازی فضای فرهنگی بوده و خواهان فعالیت تنها یک طیف و جریان هنری در کشور باشد، در دیدار با جمع گسترده ای از سینماگران کشورش – که از محمدرضا اصلانی و کیانوش عیاری و تهمینه میلانی در آن هست تا مجید مجیدی و ابراهیم حاتمی کیا و کمال تبریزی – چنین سخن می گوید: خواستم به سینماگران کشور احترام کنم؛ در واقع به سینمای کشور. من این نشست و انعکاس بیرونی این را به معنای تکریم هنر سینما و هنرمندان سینما تلقی کرده ام و دوست دارم این احساس در کشور گسترش پیدا کند و اهمیت سینما برای همه آشکار شود. هر کسی داعیه ای دارد، جهت گیری ای دارد و توقعی دارد؛ اما بالأخره همه بر این معنا اتفاق نظر داشته باشند که این هنرِ بسیار پیچیده و برجسته ی سینما، برای کشور یک ضرورت و یک نیاز است. 7 میدان نابرابر فرهنگ و اهمیّت سیاست فرهنگی با توجه به این مشی و بینش و تشخص فرهنگی، مشخص می گردد که توصیه ها و تأکیدهایی از قبیل آنچه در سخنرانی روز اول فروردین سال جاری توسط رهبر انقلاب مطرح شد، نه به منظور حذف و طرد دیگران، بلکه به قصد تبیین خط مشی های اساسی و یادآوری سیاست گذاری های کلان و نیز تذکر اولویت هایی است که گاه مدیران و مسئولان فرهنگی به دلیل استغراق در امور جاری روزمره از آن غافل می شوند. در واقع این توصیه ها و تأکیدات بیش از آنکه ماهیت سلبی داشته باشد، ماهیت ایجابی دارد. طبعا برای هر کشوری که در عرصه ی فرهنگ بودجه هایی هرینه می کند، مسئله سیاست فرهنگی اهمیت می یابد و لازم است اولویت ها و جهت گیری ها در صرف این هزینه ها مشخص شود. نابرابری های تاریخی و ساختاری در میدان فرهنگ یکی از شاخصه های اولویت سنجی در سیاست گذاری فرهنگی است. به عنوان مثال، کشوری که سال ها شاهد مناسبات تبعیض نژادی بوده و اکنون نیز با گرایش های نژادپرستانه مواجه است، طبعا تلاش می کند برای اصلاح نگرش های شهروندان و ایجاد زمینه ی همزیستی مسالمت آمیز میان نژادهای مختلف، از برنامه ها و آثاری که در راستای این سیاست ها هستند، حمایت بیشتری به عمل آورد. در میان رویدادها و تحولات تاریخ معاصر جهان، بدون تردید انقلاب اسلامی ایران و هشت سال دفاع مقدس از بزرگ ترین جلوه های ایستادگی و پیروزی ملت ها در برابر قدرت های جهانی به شمار می آیند. اما این انقلاب و دفاع، تنها مقاومت در برابر امپریالیسم و استعمار کهنه و نو، و یا مقاومت در برابر نظام سرمایه سالاری غرب و نظام کمونیستی شرق نبود. آنچه این انقلاب و دفاع را از دیگر نهضت ها و جنبش ها متمایز می کرد، تفاوت گفتمان حاکم بر آن، با گفتمان مسلط سکولار و تفکرات عصر روشنگری اروپا بود که دین را از متن جامعه حذف کرده و به کلی به حاشیه ها رانده بود. حکومت پهلوی طی پنجاه سال حاکمیت خود، چه با استفاده از چماق و چکمه رضاخانی و چه با مدرنیسم شهبانویی، به سرکوب سیستماتیک گفتمان دینی و اسلامی پرداخت. در مدرنیسم فرهنگی نظام پهلوی، هیچ جایی برای هنرمندان اسلام گرا نبود. همان گونه که در نظام آپارتاید آفریقای جنوبی، هیچ جایی برای هنرمندان سیاه پوست نبود. در نتیجه طی پنجاه سال بخش مهمی از جامعه از دست یابی به مهارت های بیانی و ابزارهای فرهنگی و هنری لازم برای بازنمایی فرهنگ و هویت خود در قالب رسانه های جدید بازماند. با پیروزی انقلاب اسلامی، تصور این بود که در عالم هنر یکسره آرمان ها و ارزش های اسلامی و انقلابی حاکم شود و دیگران به کلی از عرصه حذف شوند. همان طور که مثلا پس از انقلابِ سکولار فرانسه، دستِ مذهب از ساحت های مختلف اجتماعی و فرهنگی به کلی قطع شد. یا آنگونه که پس از انقلاب اکتبر روسیه دست طبقه اشراف و بورژواها قطع شد. اما برخلاف انتظار و ادعاهای بسیاری که مطرح شده، پس از انقلاب جریان های مدرنیستی و گفتمان های سکولار در عالم هنر ادامه یافت. از این نظر انقلاب اسلامی در قبال جریان های فکری و فرهنگی مخالف خود، بسیار با تسامح و تساهل بیشتری رفتار کرد. در این قریب به چهار دهه ای که از انقلاب اسلامی می گذرد، آثار سینمایی و هنری فراوانی با بودجه های دولتی تولید شده و یا جوایز جشنواره های دولتی را برنده شده که لزوماً نسبتی با شعارهای اسلامی و آرمان های انقلابی نداشته است. از طرف دیگر، روند ظهور و بروز هنرمندانی از اقشار و طبقات مذهبی جامعه، به دلیل آن سابقه ی عملکرد حکومت پهلوی و نیز ذهنیت منفی رایج در این اقشار و دیگر موانع عرفی و اجتماعی، به کندی انجام شده است. مدیران فرهنگی نیز حوصله چندانی برای تربیت چنین نسل جدیدی نداشتند و برای پرکردن برنامه ها و گزارش ها و افزایش آمار تولید، طبعاً بیشتر سراغ حرفه ای ها می رفتند. بنابراین، ظاهرا حکومتی اسلامی در قدرت بود، اما اگر مفهوم دانش/قدرت فوکویی را مدنظر قرار دهیم، در سپهر فرهنگی و هنری معادلات قدرت به گونه ی دیگری بود. در چنین زمینه ی تاریخی و اجتماعی نابرابری است که توصیه ها و تأکیدهای رهبر انقلاب به مدیران فرهنگی جهت آغوش گشودن برای هنرمندان مسلمان و انقلابی معنا و مفهوم پیدا می کند، چرا که هنرمندانی که بخواهند هویت اسلامی و انقلابی خود را حفظ و ابراز کنند در چنین فضایی در جایگاه اقلیت قرار می گیرند. همانگونه که شهید آوینی و یاران او در دهه ی شصت در اقلیت بودند. باید توجه شود که مقصود نگارنده اینجا قضاوت اخلاقی در مورد هنرمندان نیست. تنها خداوند به عاقبت کار انسان ها آگاه است و از رستگاری و یا خسران نهایی آنها خبر دارد. بر اساس نصوص اخلاقی، ما نباید به استناد اعمال و ظواهر – یا به تعبیر رهبر انقلاب به دلیل نقص ظاهر – به تعییر دیگران پرداخته و خود را نزد خداوند برتر از آنها بدانیم.8 اما اینجا، سخن درباره ی حفظ و ابراز یک هویت فرهنگی است. سیاه پوستان در آفریقای جنوبی، آمریکا و یا اروپا، خود را برتر از سفیدپوستان نمی دانستند، اما خواهان فرصتی برای بازنمایی هویت های نادیده انگاشته و بازگویی تاریخ های ناگفته خویش بودند. اما تبعیض اجتماعی و نژادپرستی نهادینه شده در ساختار صنعت سینمای این کشورها، اجازه آموختن و رشد و ظهور و بروز به استعدادهای سیاهان نمی داد. حتی امروز هم از نوعی نژادپرستی پنهان در اعطای جوایز جشنواره های سینمایی سخن گفته می شود.9 پیش آهنگانِ غریبِ عرصه ی فرهنگ و هنر وضعیت فیلم سازان مسلمان و انقلابی در سال های پس از انقلاب نیز، بر خلاف آنچه ممکن است در نگاه اول تصور شود، شبیه چنین وضعیتی است. در واقع این فیلم سازان بخشی از جامعه را نمایندگی می کنند که در انقلاب اسلامی و دفاع مقدس سهم بسیار بزرگی داشته است، اما متناسب با این سهم خود بازنمایی نشده است. حتی برخی فیلم سازانی که در ابتدا به قصد بازنمایی آرمان ها و خواسته های این بخش جامعه قدم در وادی سینما گذاشتند، بعدها به سراغ داستان ها و مضامینی رفتند که متناسب با ذائقه ی دیگر اقشار و گروه های جامعه بود. در چنین موقعیتی است که مفهوم پیشاهنگ در عرصه ی فرهنگ و هنر انقلاب اهمیت پیدا می کند؛ مجاهدانی که علی رغم همه ی سختی ها و موانع و مخالفت ها و تحقیرها، جسورانه گام در راه های نرفته می گذارند. دشواری کار امثال شهید آوینی البته تنها ناشی از غربت در بین اغیار نبود، بلکه او در روزگار خود حتی بین دوستان و مدیران فرهنگی نیز غریب بود. و چه بسا این غربت ویژگی ذاتی هر پیش آهنگ و پیشرو یی در عرصه ی فرهنگ و هنر باشد. در تاریخ چهارم آذرماه سال 1370 تعدادی از فیلم سازان مذهبی و انقلابی دیداری خصوصی با آیت الله خامنه ای داشته اند. از متن سخنان رهبر انقلاب در این دیدار، چنین بر می آید که این افراد نزد رهبر انقلاب به گله و شکایت از شهید سید مرتضی آوینی پرداخته اند که آن زمان در حوزه ی هنری فعالیت می کرد. آیت الله خامنه ای در پاسخ به یکی از این افراد فرموده اند: حالا شما آقای آوینی را مثال زدید – من بحثی ندارم – من آقای آوینی را هم خیلی بیشتر از شما نمی شناسم. من می خواهم شماها کوشش کنید، این اختلاف سلیقه هایی که در این زمینه ها دارید، عمده و جاگیر نشود؛ نه در فضای ذهن، و نه در فضای عمل. ممکن است دو نفر با همدیگر همکاری نکنند؛ اشکالی هم ندارد. شما می گویید من با آن آقا نمی توانم همکاری کنم؛ خیلی خوب، مانعی ندارد. بر روح هنرمند نمی شود تحمیل کرد که باید شما این جا همکاری کنید؛ لیکن نگذارید این اختلاف سلایق به تعارض و بگومگو برسد؛ این را واقعاً به عنوان یک اصل و یک شاخص در نظر داشته باشید. 10 داستان غربت شهید آوینی در صداو سیما در دهه ی شصت و اوایل دهه ی هفتاد را نیز بارها شنیده ایم. تا آنجا که یکی از مدیران ارشد وقت سازمان پس از اعتراض آن شهید به سانسور مجموعه مستند خنجر و شقایق در تلویزیون، نزد آیت الله خامنه ای می آید و عکس هایی از دوران دانشجویی شهید آوینی قبل از انقلاب را نزد ایشان می آورد تا به اصطلاح او را از چشم رهبری بیاندازد: یک وقت کسی پیش من آمد و از فردی در همین جمع شما -که من خیلی به او علاقه و ارادت داشتم و دارم- بدگویی کرد. بدگویی اش هم این بود که گفت: این فرد، قبل از انقلاب چنین و چنان بوده است و برای صحّت ادعایش، عکس هایی هم به من نشان داد. من به آن کس گفتم همین عکس ها و مدارک، دلیل است که ارادت من به این شخص، مضاعف شود. واقعاً هم خدا می داند که ارادتم مضاعف شد. به آن کس گفتم -حالا نمی خواهم خصوصیّات و جزئیّات را بگویم؛ و الّا همه تان تصدیق می کردید- : ارادت من مضاعف شد. این حرف هایی که تو می گویی، موجب می شود ارادت من به این شخص، بیشتر شود. این آدم آن طوری بوده و حالا این است!؟ 11 موضع انتقادی شهید آوینی در مورد سیاست های وزارت ارشاد در آن دوران و خصوصا سال های پس از جنگ را نیز در مقاله ی معروف تجدد یا تحجر؟ – که در سال 1370 منتشر شد – خوانده ایم. آنجا که این سید شهید در نقد سخنان وزیر وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی دقیقاً از همان دغدغه ها و نگرانی هایی سخن می گوید که آیت الله خامنه ای طی این سال ها و از جمله در سخنرانی نوروزی خود بدان اشاره داشته اند: اشتباه دیگر دوستان ما] در وزارت ارشاد [که ریشه در مرعوبیت آنها در برابر غرب دارد آن است که آنها افق حرکت انقلاب و شرایط آماده جهانی را در این عصر احیای معنویت و اضمحلال غرب نمی بینند و بالتبع هرگز برای وصول به این غایت تلاش نمی کنند. دگراندیشان و روشنفکران سکولار باید آزاد باشند، اما رشد و بالندگی نسل انقلاب نیز مواظبت می خواهد. دولت جمهوری اسلامی حقیقتا به شعار آزادی مطبوعات، نویسندگان و هنرمندان پایبندیِ اعتقادی دارد، اما دوستان خویش را از یاد برده است و اکنون مجموع سیاست های نظام اسلامی کار را به آنجا کشانده که نسل انقلاب در هنر و ادبیات احساس عدم امنیت و بیهودگی می کند. 12 همین برخوردهای دستگاه های دولتی و رسمی با پیشاهنگ هایی چون سیدمرتضی آوینی، موجب شد در اوایل دهه ی هفتاد رهبر انقلاب شخصا وارد عمل شده و برای احیای مجموعه روایت فتح، دستور دهند نهادهای دیگری غیر از صداوسیما و وزارت ارشاد پیش قدم شده و امکانات لازم را فراهم آورند. مرحوم سلحشور نیز در ساحت و سطحی دیگر، علی رغم انکارها و تحقیرهایی که از جانب دوست و دشمن متحمل می شد، در راه تولید آثار نمایشی منبعث از منابع دینی و قرآنی، گام های استوار و پرثمری برداشت که با استقبال گسترده در داخل و خارج مواجه شد. فعالیت های او نیز بدون حمایت رهبری امکان پذیر نبود. دلایل تأکید رهبری بر حمایت دولت از هنر دینی و انقلابی ممکن است تصور شود که با توجه به حمایت های شخص رهبر انقلاب و نیز تأسیس مجموعه ها و سازمان های فرهنگی مختلف خارج از دولت، دیگر نیازی نباشد که رهبر معظم انقلاب همچنان بر انتظارات و توقعات خود از دستگاه های دولتی و مدیران فرهنگی پای فشاری و اصرار کنند. این نگاه از چند جهت قابل تأمل است که در این مجال به دو مورد آن اشاره می شود: اولا در عرصه فرهنگ و هنر، تنها پول یا سرمایه ی اقتصادی اهمیت ندارد و مسئله ی اعتبار و یا سرمایه ی نمادین نیز بسیار اهمیت دارد. جشنواره هایی که عمدتاً با بودجه ی دولتی اداره می شوند، هرچند سکه های طلا نیز به برگزیدگان خود هدیه می کنند، اما در اصل دست اندرکارِ توزیعِ سرمایه ی نمادین بین هنرمندان هستند. نکته ی دوم هم این است که تأکید آیت الله خامنه ای به مدیران فرهنگی دولت برای حمایت از هنرمندان مذهبی و انقلابی، تنها به دلیل ایجاد امکانات و شرایط کار برای این هنرمندان نیست. مدیران دولتی نیز خود نیازمند چنین ارتباطی هستند. همان گونه که در عرصه ی اقتصادی، قطع ارتباط برخی مدیران دولتی با طبقات محروم و مستضعف، رفته رفته منجر به تغییر اولویت ها و سیاست های آنها و نهایتا دگرگونی شخصیت انقلابی آنها گردید، در عرصه ی فرهنگی نیز قطع ارتباط مدیران فرهنگی با هنرمندان مذهبی و انقلابی، و محدود شدن دایره ی ارتباطات آنها به اقشار و طیف های خاص، طبعاً دستورِکار فعالیت آنها را نیز تحت الشعاع قرار می دهد. در واقع به نظر می رسد رکن اساسی سیاست ِ فرهنگی آیت الله خامنه ای این است که ایجاد شرایط و امکان فعالیت برای هنرمندان طیف های مختلف در نظام جمهوری اسلامی، نباید به قیمت هضم و اضمحلال هویت فرهنگی نظام و قلبِ ماهیت دینی و انقلابی آن تمام شود که خون های پاک بی شمار برای تحقق و حفظ آن ریخته شده است. همانگونه که جمهوری فرانسه نیز – که خون های بسیاری برای تحقق و حفظ ماهیتِ سکولار آن طی وقایع انقلاب فرانسه و پس از آن بر زمین ریخته شد – امروز به هیچ عنوان اجازه نمی دهد هویتِ سکولار آن خدشه دار شود و مثلاً اثری از اسلام در مناسبات حکومتی و سیاسی آن دیده شود، ولو به قدر روسری دختربچه ای در مدرسه ای، و یا حذف بطری مُسکری از روی میز شامی. پی نوشت ها: 1٫ بیانات در دیدار هنرمندان و مسئولان فرهنگی کشور، مورخ 22/04/1373٫ کلیه بیانات مورد ارجاع در مقاله حاضر در پایگاه اطلاع رسانی Khamenei.ir قابل دسترسی است. 2٫ بیانات در دیدار هنرمندان و دست اندرکاران صداوسیما، مورخ 12/ 04/1389٫ 3٫ بیانات در دیدار مدیران شبکه ی دوم سیما، مورخ 1370/07/11٫ 4٫ بیانات در دیدار اعضای گروه ادب و هنر صدای جمهوری اسلامی ایران، مورخ 1370/05/12٫ 5٫ بیانات در دیدار اعضای مجمع نویسندگان مسلمان، مورخ 1370/07/28٫ 6٫ بیانات در دیدار جمعی از اصحاب فرهنگ و هنر، 1380/05/01٫ 7٫ بیانات در دیدار جمعی از کارگردانان سینما و تلویزیون، مورخ 1385/03/23٫ 8٫ امام خمینی رحمه الله علیه در کتاب چهل حدیث می فرمایند: شیخ جلیل ما، عارف کامل، شاه آبادی روحی فداه می فرمود: تعییر] سرزنش و عیب جویی [به کافر نیز نکنید در قلب، شاید نور فطرتش او را هدایت کند و تعییر و سرزنش کار شما را منجر به سوء عاقبت کند. امر به معروف غیر از تعییر قلبی است. بلکه می فرمودند کفاری که معلوم نیست با حال کفر از این عالم منتقل شدند را لعن نکنید. شاید در حال رفتن هدایت شده باشند و روحانیت آنها مانع از ترقیات شما شود. (چهل حدیث، شرح حدیث سوم، ص 67). 9٫ بخش هایی از این مقاله برگرفته از مقدمه ی نگارنده بر کتاب سینمای مقاومت؛ نظریه ها، سیاست ها، نقدها است که توسط انتشارات سوره مهر در دست انتشار است. 10٫ بیانات در دیدار با جمعی از هنرمندان، مورخ 1370/09/04٫ 11٫ بیانات در دیدار هنرمندان و مسئولان فرهنگی کشور، 1373/04/22 12٫ آوینی، سید مرتضی (1370) تجدّد یا تحجّر؟ ، ماهنامه سوره، دوره اول، شماره 27، ص 7-11٫ دکتر شهاب اسفندیاری Let’s block ads! (Why?) منبع: مشرق کد مطلب : سایر اخبار ...
بررسی افراط گرایی و اعتدال گرایی در جنبش اخوان المسلمین مصر
منظور مهار جریان های اسلام گرا، فایده تکیه جماعت به شیوه رقابتی و تکثرگرایی را زیرسؤال می برد (محمد ابراهیم، 1384: 264 تا 268). سید قطب، معتقد بود ازآنجاکه عمل مسلمان، همیشه امری بنیادی است، باید درپی تشکیل یک جامعه عقیدتی برآمد. جدا از بحث های نظری که درزمینه گرایش به اعتدال گرایی میان رهبران اخوان پیش آمد، فعالیت های اعتدالی عملی اخوان را می توان در دو بعد بررسی کرد؛ در بعد ...
لزوم 8 ساله شدن ریاست جمهوری روحانی/ برجام بدون روحانی و ظریف به سرانجام نمی رسد
مصطفی داننده: بعد از سال ها که مسائل اقتصادی و سیاست داخلی در ایران سایه سنگین خود را بر انتخاب مردم و انتخابات های مختلف گسترانده بود، این بار ما شاهد این معنا هستیم که یک مسئله سیاست خارجی تاثیر مستقیمی در انتخاب مردم در انتخابات مجلس آینده و دوره دوازدهم انتخابات ریاست جمهوری دارد. رسیدن به یک توافق هسته ای بعد از 12 سال باعث شده است تا تمام ساحت زندگی مردم به برجام گره بخورد و همه به دنبال ...
هفتم اسفند به سه روایت
از مقدورات و واقعیت های سیاست در ایران تجاوز کند. صادقی: بله، فکر می کنم مردم خیلی با احتیاط البته در عین حال خیلی محکم عمل کردند. در واقع این حمایت به دولت روحانی این پیام را داد که ما پشت تو هستیم، برجام خیلی مهم بود؛ حالا ادامه بده. در عین حال ما نیز جایی هستیم که نمی خواهیم گرفتار بالا بردن سقف مطالبات و از آن طرف تو سری خوردن بشویم. فکر می کنم دلیل غیرهیجانی بودن انتخابات این بود ...
نقشه راه آمریکا برای تحقق روح برجام
بر چند حوزه متمرکز شده است. 1- مطالبات غیر هسته ای امریکا به عنوان مکمل توافق هسته ای و شرط تحقق عینی آن طرح می شود و مردمی که امید گشایش داشته اند را به سوی مسائل جدیدی سوق می دهد که منشأ همه آن مسائل از دید غرب سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است. غرب اکنون، مرجع تروریسم (حمایت از حزب الله و حماس)، موشکی، حقوق بشر را سپاه می داند و به دنبال اجتماعی کردن این مسئله در ایران است. تمام رشته ...
اقتدار ملی ایران مانع نقض تعهدات غربی ها در برجام/ غربی های هیچ اصلی را جزء قدرت به رسمیت نمی شناسند
: متغیر اصلی در نحوه رفتار غربی ها با کشورهای مختلف، متغیر قدرت است چرا که با داشتن کشوری قدرتمند و داشتن صدای وحدت در کشور می توان مانعی برای نقض تعهدات برجام از سوی غربی ها ایجاد کرد. به گفته وی اگر در کشور دچار اختلاف شویم حتما زمینه بهانه جویی آنها برای نقض تعهداتشان را، فراهم کرده ایم. منتخب مردم شهر تهران در مجلس دهم با اشاره به اینکه طرف ما در برجام جریانات سیاسی در غرب ...
دریغ از فراموشی لاله ها
مدام و یک غفلت طولانی مدت است. بخوانید: 1- قریب چهار دهه از برپایی نظام اسلامی می گذرد. نوزادی که تولدش، خار چشم دشمنان و بر هم زننده خواب شیرین غرب بود،اکنون به سالهای رشد و سر افرازی رسیده است. در کنار این موفقیت ها، نمی توان و نباید از کارهای برزمین مانده مهم و تعیین کننده غفلت کرد. از جمله آنها و موضوع این نوشتار، غفلت از تدوین و تهیه نقشه راه فرهنگ و هنر اسلامی و مسیر حرکت برای ...
پایان تلخ سریال برجام
اعتمادسازی صورت گرفته، حرکت سریعی در جاده تنش زدایی مشاهده شود! با این وجود توافق با آمریکا حتی با وجود وفای به عهد یکجانبه ایران و عمل به سیاست استعماری امتیازدهی یکجانبه در موقعیت فعلی، از توان کاهش تنش ها و تحقق هدف اصلی از مذاکره یعنی رفع تحریم ها و بهبود وضعیت معیشت مردم در موقعیت پسابرجام برخوردار نبوده و حتی آمریکایی ها نیز علاقه ای به حفظ آن از خود نشان نمی دهند. پس هدف از این سریال ...
درمان دردهای کهنه اقتصادی
باید برای جوانان کشورمان شغل ایجاد کنند. اگر بخواهیم نظر منصفانه ای درباره رشد شاخص بیکاری در کشور داشته باشیم، باید بگوییم که افزایش این معضل اقتصادی – اجتماعی از زمانی آغاز شد که عمل به اقتصاد انقلابی و به فرموده رهبر انقلاب، اقتصاد مقاومتی جای خود را به شعار داد و جریان پویای بالقوه اقتصاد کشور معطل چراغ سبز غرب ماند. اگر بنا به اجرای خواسته های دشمن باشد که آنها در طول تاریخ انقلاب ...
19 بدر احمدی نژاد با آقازاده هایش در بابل
برای مردمی حرف زد که مدام او را تشویق می کردند و در میان کلامش از او سوال می پرسیدند. شاید جنجالی ترین سوالی که می شد از او پرسید، سوال از آمدن یا نیامدنش به عرصه انتخابات سال 96 بود. اما پاسخ احمدی نژاد را با یادآوری ادبیات منحصر به فردش، می توان حدس زد. او گفت: شما کار خود را بکنید، ما هم کار خود را می کنیم! سوال بعدی که مردم ازاو پرسیدند، نظر احمدی نژاد را درباره برجام جویا می شد. از او پرسیدند ...
در آینده سوریه جایی برای ترکیه و عربستان وجود ندارد
را تقریبا قطع کنند نیز در این چیدمان جدید نقش اساسی داشته است. تجمیع تمام این عوامل در کنار تحولات دیگری که هم زمان در عرصه بین المللی رخ داد و از جمله بعد از توافق هسته ای با ایران (برجام) توانست جایگاه تهران را به عنوان یک بازیگر بین قدرت های جهانی تا حدودی تثبیت کند، موجب یک تغییر موازنه شد که نتایج آن اکنون خود را نشان می دهد. هم زمان با تحولات جدیدی که شکل گرفته است و حتی بعد از خروج ...
جوانان منتظر تحقق شعار امسال هستند
نویسنده : میترا عباسی اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل در شرایط فعلی کشور صرفاً یک شعار و یک نامگذاری سالانه نیست؛ بلکه یک توصیه و دستور حکومتی از طرف مقام معظم رهبری است که برای حفظ عزتمندانه و هوشمندانه استقلال اقتصادی کشور در عرصه های بین المللی، رونق گرفتن چرخه اقتصادی، مقاومت در عرصه های اقتصادی با تکیه بر توان تولید داخلی نیاز است همه آحاد جامعه آن را به عنوان یک دستور حکومتی تلقی ...
صدای قابلمه های خالی!
کرد؟ دولتی که بر تدبیر و استقلال و آزادی و آبادانی و انتقادپذیری و آرامش و امید استوار باشد چه نیازی دارد به برهم زدن بازی مردم سالاری؟به این راحتی نمی توان ار حرف های احمدی نژاد عبور کرد، احمدی نژاد دست روی نقطه حساس مردم گذاشته است آن هم اقتصاد است. و سوال دیگر اینکه آیا احمدی نژاد با توجه به عقبه ای که از خود به جا گذاشته است می تواند نظر شورای نگهبان را جلب کند و از فیلتر رد شود گرچه خودش ...
موشک قابل مذاکره نیست
، به این معنا که کاخ سفید و اوباما نظراتی مثبت به برجام دارند، اما کنگره تحت تأثیر لابی یهودی در تلاش برای افزایش تحریم های ایران است. به گفته وی ایران نگرانی هایی دارد که کاملا منطقی است؛ بنابراین تلاش می کند تا توانایی های دفاعی خود را تقویت کند. از دید این کارشناس مسائل سیاسی، بحث توافق هسته ای و موشکی، دو موضوع کاملا متمایز هستند و جمهوری اسلامی بارها نشان داده است که این دو را به یکدیگر مرتبط نمی داند. هانی زاده، همچنین بر این باور است که توان دفاعی موضوعی ملی است و طبیعی است که کشور آن را قابل مذاکره نمی داند و این گونه نیست مانند توافق هسته ای بپذیرد که محدودیت هایی را بر خود اعمال کند. ...
فرصتی که برجام برای پیشرفت ایجاد کرده، ابدی نیست
حقوق هسته ای ملت ایران در عرصه بین المللی تثبیت شده است. برجام فرصتی بزرگ برای تحقق سریع تر اقتصاد مقاومتی است. اعتدال به ما می گوید نه همه جا به دیگران اعتماد کنید و نه همه جا به دیگران بدبین باشید و نه همه مسائل صرفا با مذاکره حل می شود و البته چنین هم نیست که با مذاکره نتوانیم هیچ یک از مسائل مهم را به ثمر برسانیم. * افراط به ویژه در اندیشه و فکر کردن بزرگ ترین خطر را برای جامعه ...
خوی استکبار گری امریکا و تقابل ایئولوژیکی او با ایران همواره مانع برقرای ارتباط است/امریکاییها همواره به ...
دست بردارد یا ایران اسلامی خوی استکبارستیزی خود را کنار بگذارد، که با توجه به تقابل ایدئولوژیک موجود، این امر اتفاق نخواهد افتاد. وی همچنین روز فناوری هسته ای را به عنوان یک نقطه عطف در تاریخ انقلاب یاد اوری کرد و گفت: بی تردید 20 فروردین، یادآور روز ملی فناوری هسته ای و اعلام بومی شدن دانش هسته ای در ایران اسلامی و مجهز شدن سرزمین ایران به انرژی هسته ای و در واقع روز بزرگ تحقق شعار ما ...
ماموستا غفوری: تهدیدات دشمنان در سایه عمل به اقتصاد مقاومتی خنثی می شود
همدلی و همزبانی با یکدیگر در راستای تحقق شعار اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل تلاش کنند. وی با بیان اینکه تنها می توان با رونق تولید داخلی و خارج کردن اقتصاد از رکود، دغدغه معیشت مردم را از بین برد، گفت: اقدام و عمل در اقتصاد مقاومتی به معنی تصمیم گیری، برنامه ریزی و همت مسئولان و تداوم فعالیتهای سودمند اقتصادی است. غفوری افزود: شاخص اصلی اقتصاد مقاومتی و تنها راه قطع وابستگی ...
قطع رابطه با کشوری که می خواهد نوکرش باشیم را جشن می گیریم/اقتصاد مقاومتی راه نجات کشور است
، حجت الاسلام علی درستکار امام جمعه فرمهین در خطبه های نمازجمعه این هفته با اشاره به دغدغه های رهبری در عرصه اقتصاد مقاومتی گفت: در حال حاضر معضل اصلی جامعه مسئله معیشت و اقتصاد مردم است، شعار سال رهبری هم در راستای رفاه، معیشت مردم و معضلات جامعه بوده و گفتمان و تذکری است که ریشه در آموزه های دینی دارد. وی با اشاره به تعیین شعار سال از سوی رهبری افزود: حل مشکلات اقتصادی کشور در وابستگی ...
طرح برجام 2 و 3 طرح آمریکایی برای استحاله انقلاب است/ اقتصاد مقاومتی از شعار گذشته باید عملیاتی شود
کنند پس ما هم قطع رابطه با کشوری که می خواست ما را نوکر خود کند را جشن می گیریم. وی با اشاره به نیاز انقلاب به ارتباطات جهانی جهت صدور افکار آزادیخواهانه افزود: با آمریکا قطع رابطه کردیم ولی خواهان رابطه با دنیا هستیم ما جنگ طلب نیستیم ولی زیر بار خفت نمی رویم. امام جمعه ساوه با اشاره به نامگذاری سال با عنوان" اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل" گفت: این یک شعار خالی نیست بلکه ...
رشد اقتصادی امسال باید با تولید داخلی محقق شود
کلیدی داشت؛ یکی حل کردن مناقشه هسته ای و دیگری به گردش درآوردن چرخ صنعت. به نظر می رسد دولت در شعار اول خود موفق بوده است و با توجه به اینکه حدود یک سال به پایان عمر دولت مانده، سال 1395 سالی است که دولت باید برای تحقق شعار دوم خود یعنی گردش صنعت تمام توان خود را بگذارد. رئیس کنفدراسیون صادرات تصریح کرد: رسیدن به رشد چهار تا پنج درصدی برای اقتصاد کشور خیلی رقم بالایی نیست اما به نظر می رسد ...
چرا توان موشکی خط قرمز ایران است؟+تصاویر
به گزارش افکارنیوز ، امپریالیسم به رهبری ایالات متحده آمریکا به دنبال آن است تا با هر روش ممکن جلوی پیشرفت های جمهوری اسلامی ایران را در منطقه بگیرد . ایالات متحده آمریکا با بیان ابعاد مختلف "ایران هراسی" و مطرح کردن موضوعات هسته ای و موشکی و حقوق بشر و حمایت از گروه های مقاومت تلاش می کند تا علاوه بر پیگیری سناریو مذکور ، جمهوری اسلامی ایران را از داشتن توان نظامی بازدارنده ...
آمریکا را به بد عهدی می شناسیم/ در مقابل تمام زورگویی ها خواهیم ایستاد
دانست و گفت: ما باید از سرمایه و سرمایه گذاران به بهترین نحو استقبال کنیم. وی با پیشنهاد راه اندازی گروهی به عنوان اقدام و عمل اقتصادمقاومتی در تفت، اظهارداشت: مردم نباید منتظر دولت، مجلس و مسئولان باشند بلکه باید خود مردم وارد عرصه شدند و نگذارند این توصیه مهم که اقتصاد ما را واکسینه خواهد کرد. خطیب جمعه تفت با اشاره با سالروز ملی شدن هسته ای گفت: همه تلاش های شبانه روزی و ...
تذلل و رشوه دادن به غرب علاج مشکلات کشور نیست
علیزاده تاکید کرد: امروز شاهد بدعهدی و باج خواهی آمریکا در اجرای برجام هستیم، طبق گفته مدیر کل آژانس اتمی، ایران حتی بیش از حد مورد نیاز به تعهدات خود در برجام پایبندی نشان داده است ولی از طرف آمریکا نه تنها گامی برای تحقق برجام برنداشته بلکه مانع از تحقق برجام میشود. وی افزود: طرف مقابل ما در برجام، نه تنها تحریمی رفع نکرده است، بلکه تحریم های جدیدی در حوزه حقوق بشر و تحریم های موشکی ...
دشمنان از تفکر و روحیه متعالی ملت ایران در هراسند
سردار سرتیپ دوم پاسدار خسرو عروج، روز جمعه در همایش شهدای مدافع حرم اهل بیت (ع) و حریم ولایت در پایگاه شهید صیاد شیرازی شهرستان مراغه افزود: دشمنان قسم خورده اسلام و انقلاب نه از تجهیزات ما بلکه از مردم و روحیه جهادی و شهادت طلبانه ملت ایران می ترسند. وی اظهار کرد: دشمن با توجه به شکست های متعدد در عرصه های مختلف، به دنبال تضعیف این روحیه و خصائص نیک و برگزیده ملت ایران اسلامی در برابر ...
عملی کردن اقتصاد مقاومتی نیازمند هدف گذاری است
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از رودآور، حبیب مومیوند در شورای اداری تویسرکان گفت: اکنون حل مشکلات معیشتی و حوزه اشتغال و اقتصاد در اولویت برنامه های دولت و مدیریت کشور قرار دارد که با پرهیز از حاشیه ها و سیاسی کاری ها و یکپارچگی و همدلی تحقق می یابد. مومیوند از تشکیل قرارگاه اقتصاد مقاومتی به ریاست معاون اول رییس جمهوری در دولت خبر داد و بیان کرد: طرح های عمرانی کلانی از ...
قوه قضائیه بی رحمانه با مفسدان اقتصادی برخورد کند
اختصاص دهند زیرا کثرت قوانین خود پیچیدگی ایجاد می کند و موجب سوء استفاده خواهد شد. این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پایان سخنان خود به نقش نهادهای عمومی و انقلاب اسلامی در اقتصاد مقاومتی نیز اشاره کرد و افزود: این نهادها می توانند در حد وسع و توان برای راه اندازی کسب و کارهای کوچک و تامین مالی برای تولید کنندگان خرد در مناطق محروم کشور کمک کنند. ...
امام جمعه یاسوج: تحقق اقتصاد مقاومتی منوط به عزم و همت راسخ است
به گزارش خبرنگار ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین سید علی اصغر حسینی در خطبه های نماز جمعه یاسوج افزود: مقام معظم رهبری و برخی از مسئولان اجرایی کشور تاکنون بارها در مورد اهمیت اقتصاد مقاومتی و ضرورت اجرای آن مطالبی را بیان کرده اند. وی بیان کرد: شعار امسال دارای دو نکته و کلید واژه اساسی شامل اقدام و عمل است و نشان می دهد که با سخن گفتن اجرا و محقق نخواهد شد و باید همگان در این زمینه تلاش ...