سایر منابع:
سایر خبرها
تنور اقتصاد از خردادماه گرم می شود
سال آینده را به فعالان اقتصادی می داد. حالا صاحبان بنگاه درصدد آماده کردن خود برای ورود به فضای جدید هستند. البته نقش دولت درشرایط فعلی بسیار پررنگ و حساس است. پیش بینی شما از وضع اقتصاد ایران در سال 95 چیست؟ آیا هدف گذاری دستیابی به رشد 8 درصدی دولت امکان پذیر است؟ به طور قطع دستیابی به رشد 8 درصدی اقتصاد با توجه به شرایط فعلی امکان پذیر نیست. ضمن این که به زعم من با توجه به رکود ...
بهترین علاج مشکلات کشور پیگیری همه جانبه اقتصاد مقاومتی است
موشکی برای دفاع از ملت است و در این مسئله جایی برای گفت وگو و مذاکره نیست، ملت ما به صورت یکپارچه پشت سر مقام معظم رهبری و همراه با مسئولان بر سر این موضوعات معامله نمی کند. وی با اشاره به شعار سال گفت: امیدواریم همان طور که رهبری معظم فرمودند امسال اقتصادی مقاومتی به مرحله عمل برسد و برای مردم رفاه و آسایش واقعی به وجود آورد. امام جمعه باغین خاطرنشان کرد: تنها و بهترین علاج مشکلات کشور پیگیری همه جانبه اقتصاد مقاومتی است و اگر این چنین شد دیگر اقتصاد ما در معرض تندبادهای جهانی و دشمنی های مستکبران قرار نمی گیرد. ...
احتمال مرگ حمله قلبی در زنان بیش از مردان است
، درمان مناسب برای زنان به تاخیر می افتد و نرخ مرگ زنان در بیمارستان در مقایسه با مردان دو برابر می شود. همچنین احتمال مرگ زنان در مدت 30 روز، شش ماه و یک سال بعد از حمله قلبی 70 درصد است. به گفته محققان، احتمالا تفاوت جنسیتی ناشی از آگاهی در مورد علائم سکته قلبی، دسترسی به مراقبت های درمانی و عوامل پرخطر است. به عنوان مثال، زنانی که این نوع حمله قلبی را تجربه می کنند مسن تر هستند و دارای ...
شخصیت شناسی در اتومبیل
.... در واقع آنها می خواهند خیلی سریع موانع را کنار بزنند و به نتیجه برسند، بنابراین درک مسیر رسیدن به نتیجه برای شان مهم نیست و حتی ممکن است به دیگران آسیب بزنند. این رفتار در شکل پیچیده تر می تواند به رفتارهای وسواسی نیز تبدیل شود، به این صورت که فرد شرایط را وسواس گونه کنترل می کند تا آسیبی نبیند. چند سال پیش تحقیقی در مورد رفتار مردم در ترافیک انجام شد که نشان داد ایرانی ها تمایل ...
رشد 3 برابری زائران کربلا در نوروز
زائر آزاد داشتیم. وی درباره آخرین وضعیت زائران ایرانی زندانی شده در اربعین نیز گفت: تعداد انگشت شماری از زائران اربعین به دلیل اقامت غیرقانونی یا همراه داشتن مواد مخدر دستگیر و زندانی شده بودند. الحمدلله با تلاشی که صورت گرفت در سال جدید دیگر هیچ زندانی اربعین در کربلای معلی نداریم. حسنییان درباره پیشنهاد رئیس شبکه کربلا در اختتاحیه جشنواره فیلم نهج مبنی بر اکران فیلم محمد ...
امیدواریم به زودی ملت ایران ثمره اقتصاد مقاومتی را مشاهده کنند
حاکم باشد در حالی که رژیم صهیونیستی روزانه ده ها انسان بی گناه را به خاک و خون می کشد. وی تصریح کرد: طی 75 سال گذشته از اشغال سرزمین فلسطین توسط صهیونیست ها، حوادث تلخی برای مردم این سرزمین رخ داده و فلسطینیان همواره در حال مبارزه بوده اند. آیت الله جعفری ادامه داد: مسئولان کشورهای عربی، اتحادیه عرب و کشورهای حاشیه خلیج فارس با وجود اینکه جنایات رژیم صهیونیستی را مشاهده می کنند، می ...
اقتصاد مقاومتی آمیخته شده با فرهنگ اسلامی است
...، جلوگیری از اسراف می تواند در تحقق اقتصاد مقاومتی کمک کند. حجت الاسلام رنجبرماهانی گفت: در ایام نوروز شاهد امحای مواد غذایی فاسد شده و جمع آوری شده از مغازه ها هستیم که مغازه دار این مواد را احتکار و در نتیجه سبب فساد آنها شده است. وی عنوان کرد: این امر نیز اسراف است و به اقتصاد کشور ضربه می زند و مغازه داران در این زمینه توجه جدی داشته باشند. امام جمعه ریگان به دیدار مقام ...
یک آمریکایی 33 سال اشتباهی زندانی بود!
یک زندانی آمریکایی که 33 سال به اشتباه در زندان بود، آزاد شد. به گزارش شفقنا، دستگاه قضایی آمریکا روز پنجشنبه، یک زندانی را که به اشتباه به اتهام تجاوز به زنی و قتل همسر وی در سال 1982 به حبس ابد محکوم شده بود، پس از 33 سال تبرئه کرد. کیت هاروارد ، 33 سال پیش به حمله به خانه خانواده ای که در شهر بندری نیوپورت نیوز زندگی می کردند و ضرب و شتم مرد خانواده و قتل وی و تجاوز به ...
تونر: اظهارات کری نشانه مذاکره درباره موشک های ایران نیست
...> وی افزود: ما معتقدیم و اذعان کرده ایم که داعش مسئول چندین حملات گاز خردل در عراق و سوریه بوده است که یکی از آنها در بیست و یکم اوت سال دوهزار و پانزده رخ داد. در مورد اینکه آیا ما با سازمان منع تسلیحات شیمیایی همکاری خواهیم کرد یا خیر، فکر می کنم ما به توانایی این سازمان برای این تحقیقات اعتماد کامل داریم و از آنها در انجام دادن چنین تحقیقاتی حمایت می کنیم. همه ما موضعی مشترک داریم و از بکارگیری ...
لایحه دولت دانمارک برای منع سفر به مناطق مورد منازعه
...، با خطر محکوم شدن به شش سال حبس روبرو خواهند بود. اما به موجب این لایحه سفر روزنامه نگاران یا افرادی که از طرف مقامات برای انجام ماموریت به این مناطق اعزام می شوند، از این مجازات مصون خواهند بود. قرار است این لایحه چند ماه دیگر به پارلمان دانمارک ارائه شود و اگر تصویب شد از اول ژوئیه به اجرا گذاشته خواهد شد. احزاب سوسیال دموکرات (مخالف) پارلمان دانمارک و حزب مردم دانمارک ...
ماهی سرخو از لذیذترین ماهی های پر چرب دریای جنوب است
. آبپز و بخارپز کردن: این دو روش طبخ زیاد مورد استقبال خانواده ها نیست، چون بوی زهم ماهی باقی می ماند؛ اما از جمله بهترین روش پخت ماهی محسوب می شود بخصوص روش بخارپز که با آب در تماس نیست و مواد مغذی ماهی به طور کامل حفظ می شود. بهتر است برای تقلیل بوی زهم گوشت ماهی در این روش از سیر، فلفل سیاه، هویج و قارچ آبپز و برخی سبزی های معطر که خوشایند طبع تان است مانند نعنا، گشنیز یا جعفری کمک ...
تماشاگر را برای دیدن فیلم مستند تربیت کنیم/ تلویزیون کوتاهی نکند
فیلم مستند داده نمی شد و همین مساله باعث شده تا تماشاگر ایرانی برای دیدن فیلم مستند در سینماها تربیت نشود. محصصی درباره اکران فیلم مستند در گروه سینمایی هنر و تجربه که کمتر از 2 سال است به طور جدی پیگیری می شود، عنوان کرد: دلیلی ندارد که فیلم مستند تنها در سالن های خاصی که آن هم محدود به برخی شهرهاست، اکران شود. در دوران پیش از انقلاب فیلم های مستندی چون انسان وحشی حیوان وحشی و یا پس از ...
وکیل بابک زنجانی:چون برای موکلم حکم اعدام صادرشده،امانتداران او پولهایش را پس نمی دهند!
بابک زنجانی، میلیاردر نفتیفهرست اموال خود را در خارج از کشور به همراه یک وکالت بلاعزل به شرکت نفت داده است. به گزارش 9صبح، رسول کوهپایه زاده درخصوص اموال موکل خود گفت: حدود دو سال قبل که تحقیقات دادستانی درباره موکلم ادامه داشته و دادگاهی نیز برای رسیدگی به اتهام وی تشکیل نشده بود، بابک زنجانی داوطلبانه اموال داخلی خود را با ارزشیابی معاون دادستان تهران به میزان دو هزار و 600 میلیارد ...
تمام فکر شیوخ خلیج فارس، ایران است
پایگاه خبری انتخاب: نیویورک تایمز نوشت: با گذشت یک سال از توافق هسته ای رهبران کشورهای عربی همچنان نزد آمریکا گلایه می کنند که ایران به آزمایش های موشکی خود ادامه داده، به یمن سلاح می فرستد و فعالیت خود در سوریه را افزایش داده است. این نشریه آمریکایی آورده است: جان کری روز گذشته برای ملاقات با رهبران کشورهای عرب منطقه وارد منامه در بحرین شد. هدف از این ملاقات اطمینان بخشی به کشورهای ...
دانشمندان و شهدای هسته ای، بال ها و قدرت نرم کشور
گفت و گو با خبرنگار روآور، با اشاره به شعار سال 95 مبنی بر اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل گفت: یکی از ویژگی های بارز این شعار آن است که در حوزه اقتصاد مقاومتی باید به ظرفیت های درونی و آنچه در کشور وجود دارد توجه داشته شود و به آن بپردازیم. دشمنان به دنبال تضعیف اقتصاد کشورمان هستند وی اظهار کرد: با توجه به توطئه های شوم دشمنان اسلام و نظام برای تضعیف کشورمان به ویژه در حوزه ...
سبزعلی سین هفتمی بود که وسط سفره نشست
...، در خاطره ای به نام سین هفتم می خوانیم: کمپ ما، ده آسایشگاه داشت. من سال 1367 اسیر شدم و در کمپ مفقودین، اردوگاه دوازده تکریت بودم. ما یک تلویزیون بیشتر نداشتیم هر ده شب، تلویزیون به ما می رسید. دو سه نفر از بچه های آسایشگاه، با تکه های سیم خاردار، آنتنی درست کرده بودند که شبکه ایران را می گرفت. نگهبان می گذاشتیم جلوی پنجره تا نزدیک شدن عراقی ها را خبر بدهد. هر وقت نگهبان می گفت ...
نظر آیدین آغداشلو درباره ی واگذاری موزه هنرهای معاصر / هیچ جای دنیا چنین کاری را نمی کنند
...، اموالش را نگه دارند و مراقبت کنند. ولی اموال موزه مانند مجموعه جواهرات سلطنتی است و یک مجموعه فرهنگی، تاریخی و متعلق به ملت ایران است. اگر واقعا مسئله بی پولی است موزه را تعطیل کنند و هر زمان بودجه کافی داشتند دوباره موزه را باز کنند. ده ها موزه در ایران این اتفاق را تجربه کرده اند؛ یعنی به علت اینکه امکانات نداشته اند برای مدتی تعطیل شده اند. موزه هنرهای اسلامی به مدت 10 سال تعطیل بود ...
10 نکته که درباره المپیک یونان نمی دانید /عکس
کدوهای تو خالی وجود داشت که باعث می شد تا شناگران مسیر را گم نکنند. دمای آب 55 درجه زیر صفر بود. این مسابقه در واقع یک مبارزه و جنگ بود. 4. برندگان مدال طلا نمی گرفتند به صورت یک رسم مدال ها در 3 رنگ طلا، نقره و برنز توزیع می شود اما تا سال 1904 چنین مدال هایی اهدا نمی شد. در بازی های یونان هم اصلا مدال طلا نبود و به جای آن شاخه زیتون و گواهینامه اعطا می شد. ورزشکارانی که در ...
مرکل از بازگرداندن پناهجویان به ترکیه حمایت کرد
این توافق، اروپا تعدادی سوری را به طور مستقیم از ترکیه پذیرش می کند، بودجه در اختیار آنکارا قرار می دهد، امکان سفر شهروندان ترک به اروپا بدون روادید میسر شده و روند مذاکرات عضویت آنکارا در اتحادیه اروپا تسریع می شود. مرکل از مخالفان دیرینه عضویت کامل ترکیه در اتحادیه اروپا همچنین گفت ترکیه این حق را دارد تا روابط خود را با اتحادیه اروپا تقویت کند ولی نه این که به زودی به عضویت کامل این ...
اسد می خواست سوریه را تحویل شهیدصدر بدهد
آن را ریل گذاری کرده اند، حرکت می کند؟ -این سئوال سخت ترین سئوال برای من است، چون ممکن است جواب من به اغلب دوستان بربخورد، اما به طور صریح می گویم که حزب آن شرایط آرمانی که آقای صدر تاسیس کرد را ندارد. این مسائل دلایل مختلفی داشت، یکی اینکه اعضای این حزب به فساد مالی و قدرت طلبی کشیده شدند. عامل دیگر غیر از فساد ناامیدی بود. حزبی که پرچمدار مبارزه با غرب و شرق بود به جایی رسید که برخی ...
چراغ سبز به ساخت وساز
تحت عنوان عوارض تعلیق دریافت کند چراکه مطابق آخرین آمار بانک مرکزی مربوط به نیمه اول 94، معادل 10 هزار میلیارد تومان سرمایه در بخش ساختمان های نیمه تمام کشور حبس شده است. فرمول دریافت این نوع عوارض از مالکان ساختمان های نیمه کاره در پایتخت نیز به این صورت است که هر ساختمان نیمه تمام پس از عبور از تاریخ انقضای پروانه ساختمانی (مطابق قانون به طور معمول بین 5/ 1 تا 2 سال، سازنده مهلت دارد پروژه ...
مهدوی کیا:شاید زیباترین دربی در راه باشد/بحث حضورم درپرسپولیس منتفی شد
.... هدف من پله پله حرکت کردن در کار مربیگری بوده است و بسیار خرسندم که با باشگاه هامبورگ همکاری دارم. و مسایل مالی اصلا برایم مهم نبوده است. * شما قبل از اینکه به تیم های پایه هامبورگ بروید پیشنهاد دستیاری برانکو را به طور رسمی داشتید به گونه ای که هم باشگاه و هم برانکو تمایل ویژه ای داشتند که شما به عنوان مربی و دستیار فعالیت کنید.می توانستید خیلی راحت یک قرارداد حداقل 500 میلیونی امضا ...
تأملی بر سیاست فرهنگی آیت الله خامنه ای
به گزارش مشرق، دغدغه ها و نگرانی های حضرت آیت الله خامنه ای نسبت به عرصه ی فرهنگ و هنر، نه امر جدید و تازه ای است و نه امری عارضی، مناسبتی و نمایشی. این موضوع در کلام خود ایشان نیز به روشن ترین وجه بیان شده است.سخنرانی حضرت آیت الله خامنه ای در روز اول فروردین – که همه ساله به مناسبت و مناسکی [...] به گزارش مشرق ، دغدغه ها و نگرانی های حضرت آیت الله خامنه ای نسبت به عرصه ی فرهنگ و هنر، نه امر جدید و تازه ای است و نه امری عارضی، مناسبتی و نمایشی. این موضوع در کلام خود ایشان نیز به روشن ترین وجه بیان شده است.سخنرانی حضرت آیت الله خامنه ای در روز اول فروردین – که همه ساله به مناسبت و مناسکی ملی برای طرح برخی از مباحث کلیدی و سیاست های کلان جمهوری اسلامی تبدیل شده است – امسال اگرچه عمدتاً معطوف به مسائل حوزه ی سیاست و اقتصاد بود، اما در بخش پایانی اشارات صریح و مهمی به حوزه ی فرهنگ هم داشت که البته کمتر بازتاب پیدا کرد. از این رو شایسته است این بخش از سخنان نیز مورد تحلیل و واکاوی قرار گیرد، خصوصا با توجه به این که در فرصت محدود این سخنرانی، مباحث حوزه ی فرهنگ مجال شرح و بسط نیافت و چه بسا بخش هایی از آن مباحث پرسش هایی نیز در برخی اذهان ایجاد کرده باشد که نیازمند تبیین و تفصیل است. مناسبت سالگرد شهادت سید مرتضی آوینی و خصوصا اشاره به نام آن بزرگوار و فعالیت های او در همین سخنرانی در مقام پیش آهنگِ میدان فرهنگ و هنر انقلاب ، فرصتی است تا با مروری بر سخنان رهبر فرهیخته ی انقلاب در دیدارهای مکرّری که با اصحاب فرهنگ و هنر و مدیران فرهنگی و رسانه ای طیِ قریب به سه دهه رهبری جمهوری اسلامی داشته اند، به تبیینی از سیاستِ فرهنگیِ مدنظر ایشان، دست یابیم. طبعا تبیین ارائه شده در این نوشتار، به قدر بضاعتِ مزجات نویسنده و نیز مبتنی بر شناخت و برداشت اوست و لذا باب مطالعات، تبیین ها و نقدهای دیگر در این عرصه گشوده است. طرح بحث تأکیدات مکرر آیت الله خامنه ای بر ضرورت حمایت مقامات دولتی و مسئولین فرهنگی از هنرمندانِ مسلمانِ انقلابی، از جمله در سخنانِ اول فروردین امسال، ممکن است در برخی افراد چنین ذهنیتی ایجاد کند که ایشان صرفا با فعالیت یک طیف و جریان در عالم هنر موافق بوده، خواستار حذف هرگونه تکثر و تنوع فرهنگی و طرد دیگران هستند. به عبارت دیگر، پرسش این است که آیا دیدگاه ایشان مبتنی بر اجرای نوع خاصی از سیاست فرهنگی (Cultural policy) است که در ادبیات مطالعات فرهنگی تحت عنوان یکدست سازی و همگن سازی (Homogenization) از آن یاد می شود؟ آیا چنین برداشتی به واقع بر شخصیت و نگرش فرهنگی آیت الله خامنه ای منطبق است؟ پرسش دوم درباره ی اهمیت مفهوم پیش آهنگ و نیز مصداق های آن در عرصه ی فرهنگ و هنر انقلاب است که رهبر معظم انقلاب در سخنرانی اخیر بدان اشاره کردند. شهید آوینی چگونه پیش آهنگی بود؟ در چه شرایطی به فعالیت فرهنگی و هنری مشغول بود؟ رابطه او با دستگاه های دولتی و نیز با ولایت و رهبری چگونه بود؟ پرسش سوم این است که با وجود بودجه های شایان توجهی که خارج از دستگاه های دولتی و از طریق نهادها و ارگان های مختلف مذهبی، رسانه ای و نظامی در عرصه فرهنگ هزینه می شود، چه ضرورتی دارد که رهبر انقلاب اینگونه از آبروی خود هزینه کنند و مصرانه از دستگاه های دولتی بخواهند که به مجموعه های خودجوش فرهنگی و هنرمندان انقلابی و حزب اللهی توجه کرده و از آنها حمایت کنند؟ از طرف دیگر، با توجه به اینکه انتقاد از کوتاهی ها و سهل انگاری ها در حوزه ی فرهنگ و مظلومیت فرهنگ ، وجه مشترک انتقادات رهبر انقلاب از چهار دولت دوران رهبری ایشان – با وجود تفاوت های سیاسی آنها – بوده است، چرا ایشان هنوز از دولت به مثابه ی یک نهاد قطع امید نکرده و از آن متوقع هستند؟ شاید پاسخ جامع و کامل به همه ی این پرسش ها در حدود این مقاله نگنجد. اما با توجه به اهمیت آنها تلاش خواهد شد تا به قدر ممکن به آنها پرداخته و پاسخ هایی ارائه شود. آیت الله خامنه ای و مسئله ی فرهنگ دغدغه ها و نگرانی های حضرت آیت الله خامنه ای نسبت به عرصه ی فرهنگ و هنر، نه امر جدید و تازه ای است و نه امری عارضی، مناسبتی و نمایشی. این موضوع در کلام خود ایشان نیز به روشن ترین وجه بیان شده است: در عرصه ی فرهنگ، بنده به معنای واقعیِ کلمه، احساس نگرانی می کنم و حقیقتاً دغدغه دارم. این دغدغه از آن دغدغه هایی است که آدمی به خاطر آن، گاهی ممکن است نصفِ شب هم از خواب بیدار شود و به درگاه پروردگار تضرّع کند. من چنین دغدغه ای دارم. 1 در میان شخصیت های برجسته ی مذهبی و سیاسی و رهبران انقلاب، کمتر کسی را می شناسیم که فرهنگ و هنر برای آنها دغدغه و مسئله جدی بوده باشد. البته در دهه های اخیر عکس یادگاری گرفتن با هنرمندان، حضور نمایشی در مجامع هنری، و استفاده ی ابزاری از هنرمندان در تبلیغات انتخاباتی، میان اهل سیاست رایج شده است. اما کمتر کسی در میان سیاستمداران برجسته ی فعلی یافت می شود که همچون حضرت آیت الله خامنه ای سال ها قبل از آن که در جایگاه مناصب دولتی و حکومتی قرار گیرد و با چهره های برجسته ی شعر و ادب ایران مراوده داشته و با روشنفکران و نویسندگان شاخص کشور در ارتباط بوده باشد؛ حتی شعرا و نویسندگانی که چندان وجهه مذهبی نداشتند. خود ایشان در این خصوص گفته اند: بنده با هنرمندها از شکل های مختلف – بیشتر هنرمندهای عرصه ی شعر و ادبیات و قصه و این حرف ها – از دوران جوانی تا حالا زیاد سر و کار داشتم و لطافت و ظرافت روح این ها را می دانم. 2 این تشخص و ظرفیت فرهنگی، طبعاً آن زمان در میان علما و فضلایی که ملبس به لباس روحانیت بودند، بسیار نادر و کمیاب بود. و حتی امروزه هم هنوز چنین است. آشنایی و تسلط بر ادبیات کهن ایران، شاید در میان حوزویان چندان امر بی سابقه ای نباشد، اما حتی امروز هم در بین علما و فضلا به ندرت می توان کسانی را یافت که بر شعر و ادبیات معاصر ایران و جهان نیز تسلط داشته باشد و از تولستوی ها و شولخوف و هوگو گرفته تا بولگاکف و استاندال و امبرتو اکو رمان و داستان خوانده باشد. ایشان حتی در دوره ی رهبری نیز از پیگیری آثار و نوشته های نویسندگان و روشنفکران داخلی موسوم به دگراندیش غافل نبودند: من یک آدم بسته ی بی اعتنای به خواست ها و هدف های – به اصطلاح امروز – دگراندیشان یا دگراندیشانه نیستم. نه، اسلام این مقدار سعه ی صدر دارد که همه ی حرفها را گوش کند. 3 طبعاً با توجه به بافت های ریشه دار و نیرومند مذهبی و سنتی جامعه ی ما، قرار گرفتن چنین شخصیتی بر مسند عالی ترین مقام مذهبی و سیاسی کشور، یک فرصتِ تاریخیِ استثنایی برای رشد و شکوفایی فرهنگی ایجاد می کرد. و حقیقت این است که علی رغم همه ی نواقص و مشکلات و آسیب ها، نیم نگاهی به تحولات عرصه ی فرهنگ و هنر ایران طی سه دهه گذشته، شواهد گوناگونی از تحقق این رشد و شکوفایی در زمینه های مختلف را آشکار می کند. این سخن البته نه به معنی رضایت از وضع موجود است و نه مدعی تحقق همه ی اهداف و آرمان ها. در این زمینه پیش از هرکسی و بیش از هرکسی شخص رهبر انقلاب، منتقد و مطالبه گر بوده و هستند. شاید اگر نگاه ایشان نیز، مانند برخی مسئولان صرفاً کمّی و آماری بود، دستور می دادند گزارشی تهیه شود که مثلا در دوران رهبری ایشان چقدر تعداد کتاب ها و نشریات و فیلم ها و تئاتر ها و گالری ها و کنسرت ها و جشنواره ها و شبکه های رادیویی و تلویزیونی و کتابخانه ها و مدارس و دانشگاه ها و پژوهشگاه ها افزایش یافته است. و البته ناگفته نماند که تحقّق همین رشد و شکوفایی کمّی و تکثّر و تنوع فرهنگی در ذیل یک حکومت دینی و تحت زعامت یک فقیه یا عالم دینی، به تنهایی و به خودی ِخود، هم در تاریخ دین و هم در تاریخ هنر یک حادثه و پدیده است و در جای خود قابل مطالعه و تحلیل. آن بی آبرویی و روسیاهی که کلیسای کاتولیک با خفقان و انگیزاسیون و داغ و درفش خود طی دوره ی حاکمیت چندصدساله در اروپا برای مفهوم حکومت دینی به جا گذاشته بود، کار جمهوری اسلامی را در پایان قرن بیستم بسیار دشوار کرده و حتی ناممکن جلوه می نمود. اما آن قرون تاریک کجا و این تجربه ی درخشان و الهام بخش در جهان اسلام و تأثیرگذار در جهان کجا که تازه هنوز سه، چهار دهه هم بیشتر عمر ندارد. اما صرف نظر از نقش بی بدیل نهاد ولایت فقیه در تأمین امنیت کلی کشور، و نیز تأمین امنیت فعالیت های فرهنگی و اجتماعی و مهار نیروها و جریان های خودسر ، مروری بر بیانات ایشان در دیدارهای مکرر با اهالی فرهنگ و هنر و مدیران فرهنگی، آشکار کننده ی شواهدی از نقش فعال ایشان در گشایش فضای فرهنگی پس از جنگ و نیز توصیه به استفاده از هنرمندان از طیف های مختلف و آثار آنها است حتی برخی هنرمندان چپ گرا و مارکسیست که در دهه ی شصت به دلایلی زندانی بوده اند. به عنوان مثال ایشان در سال 1370 در دیدار اعضای گروه ادب و هنر رادیو می فرمایند: در خصوص معرفی مترجمان و کارهای آنها هم می توانید فعال باشید. ما ترجمه های خوب و مترجمان خیلی خوبی داریم؛ اینها چهره های معروفی هستند؛ هیچ اشکالی ندارد که کارهاشان معرفی بشود. مثلاً به آذین و محمّد قاضی مترجمان خوبی هستند؛ چه عیبی دارد که ما ترجمه های اینها را معرفی کنیم؟ مشکلی در کار به آذین وجود ندارد؛ او از خیلی از نویسندگان و مترجمانی که الان هستند، بهتر است. به آذین مترجمی بسیار قوی است؛ به نظر من او از قاضی هم چیره دست تر است. شعرایی از این قبیل هم هستند؛ مثلاً در شعر، عِدل به آذین، ابتهاج است. ابتهاج شاعر خوبی است؛ شعر خوبی از او بخوانید؛ مانعی ندارد... شما باید آدم هایی داشته باشید که بنشینند مثلاً کار جمالزاده، هدایت، چوبک و ... را واقعاً نقد کنند و نقاط قوّت و ضعفش را بگویند .4 در همان سال و طی دیداری با مجمع هنرمندان و نویسندگان مسلمان – که از قضا در آن روزگار از حسین شریعتمداری و مهدی نصیری تا شهید آوینی و سیدمهدی شجاعی در آن عضو بوده اند – می فرمایند: رد کردن مطلق آن قدیمی ها (در عرصه هنر)، هیچ مصلحت نیست؛ برای خاطر این که اگر رد کردیم، دو اشکال بزرگ به وجود می آید: اولاً آنها سرمایه هایی دارند که متعلق به ماست و ما از آن سرمایه ها محروم می مانیم ... اشکال دوم این است که بالاخره عده یی می روند از این ها استفاده می کنند. این صحنه ی عظیم جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی است؛ فقط هم شما نیستید. کسانی پیدا می شوند، می روند به اینها ارزش می دهند، اینها را ترجیح می دهند، دودستگی به وجود می آورند، زیر چتر اختلافات خطی قایمشان می کنند ... باید هنرپیشه ها و هنرمندان خوب را به کار گرفت. 5 حتی آنگاه که ایشان توصیه ی مشخصی در جهت آفرینش گونه ی خاصی از آثار هنری – از جمله آثار دینی و انقلابی – دارند، بلافاصله یادآور می شوند که این توصیه ها به معنی الزام و اجبار نیست: البته هیچ الزام و اجباری وجود ندارد که این گونه عمل بشود یا نشود. کسانی که با نظرات من در این زمینه ها آشنا هستند، می دانند که بنده معتقد نیستم که هنر با بخشنامه و دستور و فرمان و حکم و این طور چیزها درست می شود. این از آن چیزهایی است که با حکم درست نمی شود؛ باید انگیزه وجود داشته باشد. 6 و به راستی آیا اگر رهبری دنبال یکدست سازی و همگن سازی فضای فرهنگی بوده و خواهان فعالیت تنها یک طیف و جریان هنری در کشور باشد، در دیدار با جمع گسترده ای از سینماگران کشورش – که از محمدرضا اصلانی و کیانوش عیاری و تهمینه میلانی در آن هست تا مجید مجیدی و ابراهیم حاتمی کیا و کمال تبریزی – چنین سخن می گوید: خواستم به سینماگران کشور احترام کنم؛ در واقع به سینمای کشور. من این نشست و انعکاس بیرونی این را به معنای تکریم هنر سینما و هنرمندان سینما تلقی کرده ام و دوست دارم این احساس در کشور گسترش پیدا کند و اهمیت سینما برای همه آشکار شود. هر کسی داعیه ای دارد، جهت گیری ای دارد و توقعی دارد؛ اما بالأخره همه بر این معنا اتفاق نظر داشته باشند که این هنرِ بسیار پیچیده و برجسته ی سینما، برای کشور یک ضرورت و یک نیاز است. 7 میدان نابرابر فرهنگ و اهمیّت سیاست فرهنگی با توجه به این مشی و بینش و تشخص فرهنگی، مشخص می گردد که توصیه ها و تأکیدهایی از قبیل آنچه در سخنرانی روز اول فروردین سال جاری توسط رهبر انقلاب مطرح شد، نه به منظور حذف و طرد دیگران، بلکه به قصد تبیین خط مشی های اساسی و یادآوری سیاست گذاری های کلان و نیز تذکر اولویت هایی است که گاه مدیران و مسئولان فرهنگی به دلیل استغراق در امور جاری روزمره از آن غافل می شوند. در واقع این توصیه ها و تأکیدات بیش از آنکه ماهیت سلبی داشته باشد، ماهیت ایجابی دارد. طبعا برای هر کشوری که در عرصه ی فرهنگ بودجه هایی هرینه می کند، مسئله سیاست فرهنگی اهمیت می یابد و لازم است اولویت ها و جهت گیری ها در صرف این هزینه ها مشخص شود. نابرابری های تاریخی و ساختاری در میدان فرهنگ یکی از شاخصه های اولویت سنجی در سیاست گذاری فرهنگی است. به عنوان مثال، کشوری که سال ها شاهد مناسبات تبعیض نژادی بوده و اکنون نیز با گرایش های نژادپرستانه مواجه است، طبعا تلاش می کند برای اصلاح نگرش های شهروندان و ایجاد زمینه ی همزیستی مسالمت آمیز میان نژادهای مختلف، از برنامه ها و آثاری که در راستای این سیاست ها هستند، حمایت بیشتری به عمل آورد. در میان رویدادها و تحولات تاریخ معاصر جهان، بدون تردید انقلاب اسلامی ایران و هشت سال دفاع مقدس از بزرگ ترین جلوه های ایستادگی و پیروزی ملت ها در برابر قدرت های جهانی به شمار می آیند. اما این انقلاب و دفاع، تنها مقاومت در برابر امپریالیسم و استعمار کهنه و نو، و یا مقاومت در برابر نظام سرمایه سالاری غرب و نظام کمونیستی شرق نبود. آنچه این انقلاب و دفاع را از دیگر نهضت ها و جنبش ها متمایز می کرد، تفاوت گفتمان حاکم بر آن، با گفتمان مسلط سکولار و تفکرات عصر روشنگری اروپا بود که دین را از متن جامعه حذف کرده و به کلی به حاشیه ها رانده بود. حکومت پهلوی طی پنجاه سال حاکمیت خود، چه با استفاده از چماق و چکمه رضاخانی و چه با مدرنیسم شهبانویی، به سرکوب سیستماتیک گفتمان دینی و اسلامی پرداخت. در مدرنیسم فرهنگی نظام پهلوی، هیچ جایی برای هنرمندان اسلام گرا نبود. همان گونه که در نظام آپارتاید آفریقای جنوبی، هیچ جایی برای هنرمندان سیاه پوست نبود. در نتیجه طی پنجاه سال بخش مهمی از جامعه از دست یابی به مهارت های بیانی و ابزارهای فرهنگی و هنری لازم برای بازنمایی فرهنگ و هویت خود در قالب رسانه های جدید بازماند. با پیروزی انقلاب اسلامی، تصور این بود که در عالم هنر یکسره آرمان ها و ارزش های اسلامی و انقلابی حاکم شود و دیگران به کلی از عرصه حذف شوند. همان طور که مثلا پس از انقلابِ سکولار فرانسه، دستِ مذهب از ساحت های مختلف اجتماعی و فرهنگی به کلی قطع شد. یا آنگونه که پس از انقلاب اکتبر روسیه دست طبقه اشراف و بورژواها قطع شد. اما برخلاف انتظار و ادعاهای بسیاری که مطرح شده، پس از انقلاب جریان های مدرنیستی و گفتمان های سکولار در عالم هنر ادامه یافت. از این نظر انقلاب اسلامی در قبال جریان های فکری و فرهنگی مخالف خود، بسیار با تسامح و تساهل بیشتری رفتار کرد. در این قریب به چهار دهه ای که از انقلاب اسلامی می گذرد، آثار سینمایی و هنری فراوانی با بودجه های دولتی تولید شده و یا جوایز جشنواره های دولتی را برنده شده که لزوماً نسبتی با شعارهای اسلامی و آرمان های انقلابی نداشته است. از طرف دیگر، روند ظهور و بروز هنرمندانی از اقشار و طبقات مذهبی جامعه، به دلیل آن سابقه ی عملکرد حکومت پهلوی و نیز ذهنیت منفی رایج در این اقشار و دیگر موانع عرفی و اجتماعی، به کندی انجام شده است. مدیران فرهنگی نیز حوصله چندانی برای تربیت چنین نسل جدیدی نداشتند و برای پرکردن برنامه ها و گزارش ها و افزایش آمار تولید، طبعاً بیشتر سراغ حرفه ای ها می رفتند. بنابراین، ظاهرا حکومتی اسلامی در قدرت بود، اما اگر مفهوم دانش/قدرت فوکویی را مدنظر قرار دهیم، در سپهر فرهنگی و هنری معادلات قدرت به گونه ی دیگری بود. در چنین زمینه ی تاریخی و اجتماعی نابرابری است که توصیه ها و تأکیدهای رهبر انقلاب به مدیران فرهنگی جهت آغوش گشودن برای هنرمندان مسلمان و انقلابی معنا و مفهوم پیدا می کند، چرا که هنرمندانی که بخواهند هویت اسلامی و انقلابی خود را حفظ و ابراز کنند در چنین فضایی در جایگاه اقلیت قرار می گیرند. همانگونه که شهید آوینی و یاران او در دهه ی شصت در اقلیت بودند. باید توجه شود که مقصود نگارنده اینجا قضاوت اخلاقی در مورد هنرمندان نیست. تنها خداوند به عاقبت کار انسان ها آگاه است و از رستگاری و یا خسران نهایی آنها خبر دارد. بر اساس نصوص اخلاقی، ما نباید به استناد اعمال و ظواهر – یا به تعبیر رهبر انقلاب به دلیل نقص ظاهر – به تعییر دیگران پرداخته و خود را نزد خداوند برتر از آنها بدانیم.8 اما اینجا، سخن درباره ی حفظ و ابراز یک هویت فرهنگی است. سیاه پوستان در آفریقای جنوبی، آمریکا و یا اروپا، خود را برتر از سفیدپوستان نمی دانستند، اما خواهان فرصتی برای بازنمایی هویت های نادیده انگاشته و بازگویی تاریخ های ناگفته خویش بودند. اما تبعیض اجتماعی و نژادپرستی نهادینه شده در ساختار صنعت سینمای این کشورها، اجازه آموختن و رشد و ظهور و بروز به استعدادهای سیاهان نمی داد. حتی امروز هم از نوعی نژادپرستی پنهان در اعطای جوایز جشنواره های سینمایی سخن گفته می شود.9 پیش آهنگانِ غریبِ عرصه ی فرهنگ و هنر وضعیت فیلم سازان مسلمان و انقلابی در سال های پس از انقلاب نیز، بر خلاف آنچه ممکن است در نگاه اول تصور شود، شبیه چنین وضعیتی است. در واقع این فیلم سازان بخشی از جامعه را نمایندگی می کنند که در انقلاب اسلامی و دفاع مقدس سهم بسیار بزرگی داشته است، اما متناسب با این سهم خود بازنمایی نشده است. حتی برخی فیلم سازانی که در ابتدا به قصد بازنمایی آرمان ها و خواسته های این بخش جامعه قدم در وادی سینما گذاشتند، بعدها به سراغ داستان ها و مضامینی رفتند که متناسب با ذائقه ی دیگر اقشار و گروه های جامعه بود. در چنین موقعیتی است که مفهوم پیشاهنگ در عرصه ی فرهنگ و هنر انقلاب اهمیت پیدا می کند؛ مجاهدانی که علی رغم همه ی سختی ها و موانع و مخالفت ها و تحقیرها، جسورانه گام در راه های نرفته می گذارند. دشواری کار امثال شهید آوینی البته تنها ناشی از غربت در بین اغیار نبود، بلکه او در روزگار خود حتی بین دوستان و مدیران فرهنگی نیز غریب بود. و چه بسا این غربت ویژگی ذاتی هر پیش آهنگ و پیشرو یی در عرصه ی فرهنگ و هنر باشد. در تاریخ چهارم آذرماه سال 1370 تعدادی از فیلم سازان مذهبی و انقلابی دیداری خصوصی با آیت الله خامنه ای داشته اند. از متن سخنان رهبر انقلاب در این دیدار، چنین بر می آید که این افراد نزد رهبر انقلاب به گله و شکایت از شهید سید مرتضی آوینی پرداخته اند که آن زمان در حوزه ی هنری فعالیت می کرد. آیت الله خامنه ای در پاسخ به یکی از این افراد فرموده اند: حالا شما آقای آوینی را مثال زدید – من بحثی ندارم – من آقای آوینی را هم خیلی بیشتر از شما نمی شناسم. من می خواهم شماها کوشش کنید، این اختلاف سلیقه هایی که در این زمینه ها دارید، عمده و جاگیر نشود؛ نه در فضای ذهن، و نه در فضای عمل. ممکن است دو نفر با همدیگر همکاری نکنند؛ اشکالی هم ندارد. شما می گویید من با آن آقا نمی توانم همکاری کنم؛ خیلی خوب، مانعی ندارد. بر روح هنرمند نمی شود تحمیل کرد که باید شما این جا همکاری کنید؛ لیکن نگذارید این اختلاف سلایق به تعارض و بگومگو برسد؛ این را واقعاً به عنوان یک اصل و یک شاخص در نظر داشته باشید. 10 داستان غربت شهید آوینی در صداو سیما در دهه ی شصت و اوایل دهه ی هفتاد را نیز بارها شنیده ایم. تا آنجا که یکی از مدیران ارشد وقت سازمان پس از اعتراض آن شهید به سانسور مجموعه مستند خنجر و شقایق در تلویزیون، نزد آیت الله خامنه ای می آید و عکس هایی از دوران دانشجویی شهید آوینی قبل از انقلاب را نزد ایشان می آورد تا به اصطلاح او را از چشم رهبری بیاندازد: یک وقت کسی پیش من آمد و از فردی در همین جمع شما -که من خیلی به او علاقه و ارادت داشتم و دارم- بدگویی کرد. بدگویی اش هم این بود که گفت: این فرد، قبل از انقلاب چنین و چنان بوده است و برای صحّت ادعایش، عکس هایی هم به من نشان داد. من به آن کس گفتم همین عکس ها و مدارک، دلیل است که ارادت من به این شخص، مضاعف شود. واقعاً هم خدا می داند که ارادتم مضاعف شد. به آن کس گفتم -حالا نمی خواهم خصوصیّات و جزئیّات را بگویم؛ و الّا همه تان تصدیق می کردید- : ارادت من مضاعف شد. این حرف هایی که تو می گویی، موجب می شود ارادت من به این شخص، بیشتر شود. این آدم آن طوری بوده و حالا این است!؟ 11 موضع انتقادی شهید آوینی در مورد سیاست های وزارت ارشاد در آن دوران و خصوصا سال های پس از جنگ را نیز در مقاله ی معروف تجدد یا تحجر؟ – که در سال 1370 منتشر شد – خوانده ایم. آنجا که این سید شهید در نقد سخنان وزیر وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی دقیقاً از همان دغدغه ها و نگرانی هایی سخن می گوید که آیت الله خامنه ای طی این سال ها و از جمله در سخنرانی نوروزی خود بدان اشاره داشته اند: اشتباه دیگر دوستان ما] در وزارت ارشاد [که ریشه در مرعوبیت آنها در برابر غرب دارد آن است که آنها افق حرکت انقلاب و شرایط آماده جهانی را در این عصر احیای معنویت و اضمحلال غرب نمی بینند و بالتبع هرگز برای وصول به این غایت تلاش نمی کنند. دگراندیشان و روشنفکران سکولار باید آزاد باشند، اما رشد و بالندگی نسل انقلاب نیز مواظبت می خواهد. دولت جمهوری اسلامی حقیقتا به شعار آزادی مطبوعات، نویسندگان و هنرمندان پایبندیِ اعتقادی دارد، اما دوستان خویش را از یاد برده است و اکنون مجموع سیاست های نظام اسلامی کار را به آنجا کشانده که نسل انقلاب در هنر و ادبیات احساس عدم امنیت و بیهودگی می کند. 12 همین برخوردهای دستگاه های دولتی و رسمی با پیشاهنگ هایی چون سیدمرتضی آوینی، موجب شد در اوایل دهه ی هفتاد رهبر انقلاب شخصا وارد عمل شده و برای احیای مجموعه روایت فتح، دستور دهند نهادهای دیگری غیر از صداوسیما و وزارت ارشاد پیش قدم شده و امکانات لازم را فراهم آورند. مرحوم سلحشور نیز در ساحت و سطحی دیگر، علی رغم انکارها و تحقیرهایی که از جانب دوست و دشمن متحمل می شد، در راه تولید آثار نمایشی منبعث از منابع دینی و قرآنی، گام های استوار و پرثمری برداشت که با استقبال گسترده در داخل و خارج مواجه شد. فعالیت های او نیز بدون حمایت رهبری امکان پذیر نبود. دلایل تأکید رهبری بر حمایت دولت از هنر دینی و انقلابی ممکن است تصور شود که با توجه به حمایت های شخص رهبر انقلاب و نیز تأسیس مجموعه ها و سازمان های فرهنگی مختلف خارج از دولت، دیگر نیازی نباشد که رهبر معظم انقلاب همچنان بر انتظارات و توقعات خود از دستگاه های دولتی و مدیران فرهنگی پای فشاری و اصرار کنند. این نگاه از چند جهت قابل تأمل است که در این مجال به دو مورد آن اشاره می شود: اولا در عرصه فرهنگ و هنر، تنها پول یا سرمایه ی اقتصادی اهمیت ندارد و مسئله ی اعتبار و یا سرمایه ی نمادین نیز بسیار اهمیت دارد. جشنواره هایی که عمدتاً با بودجه ی دولتی اداره می شوند، هرچند سکه های طلا نیز به برگزیدگان خود هدیه می کنند، اما در اصل دست اندرکارِ توزیعِ سرمایه ی نمادین بین هنرمندان هستند. نکته ی دوم هم این است که تأکید آیت الله خامنه ای به مدیران فرهنگی دولت برای حمایت از هنرمندان مذهبی و انقلابی، تنها به دلیل ایجاد امکانات و شرایط کار برای این هنرمندان نیست. مدیران دولتی نیز خود نیازمند چنین ارتباطی هستند. همان گونه که در عرصه ی اقتصادی، قطع ارتباط برخی مدیران دولتی با طبقات محروم و مستضعف، رفته رفته منجر به تغییر اولویت ها و سیاست های آنها و نهایتا دگرگونی شخصیت انقلابی آنها گردید، در عرصه ی فرهنگی نیز قطع ارتباط مدیران فرهنگی با هنرمندان مذهبی و انقلابی، و محدود شدن دایره ی ارتباطات آنها به اقشار و طیف های خاص، طبعاً دستورِکار فعالیت آنها را نیز تحت الشعاع قرار می دهد. در واقع به نظر می رسد رکن اساسی سیاست ِ فرهنگی آیت الله خامنه ای این است که ایجاد شرایط و امکان فعالیت برای هنرمندان طیف های مختلف در نظام جمهوری اسلامی، نباید به قیمت هضم و اضمحلال هویت فرهنگی نظام و قلبِ ماهیت دینی و انقلابی آن تمام شود که خون های پاک بی شمار برای تحقق و حفظ آن ریخته شده است. همانگونه که جمهوری فرانسه نیز – که خون های بسیاری برای تحقق و حفظ ماهیتِ سکولار آن طی وقایع انقلاب فرانسه و پس از آن بر زمین ریخته شد – امروز به هیچ عنوان اجازه نمی دهد هویتِ سکولار آن خدشه دار شود و مثلاً اثری از اسلام در مناسبات حکومتی و سیاسی آن دیده شود، ولو به قدر روسری دختربچه ای در مدرسه ای، و یا حذف بطری مُسکری از روی میز شامی. پی نوشت ها: 1٫ بیانات در دیدار هنرمندان و مسئولان فرهنگی کشور، مورخ 22/04/1373٫ کلیه بیانات مورد ارجاع در مقاله حاضر در پایگاه اطلاع رسانی Khamenei.ir قابل دسترسی است. 2٫ بیانات در دیدار هنرمندان و دست اندرکاران صداوسیما، مورخ 12/ 04/1389٫ 3٫ بیانات در دیدار مدیران شبکه ی دوم سیما، مورخ 1370/07/11٫ 4٫ بیانات در دیدار اعضای گروه ادب و هنر صدای جمهوری اسلامی ایران، مورخ 1370/05/12٫ 5٫ بیانات در دیدار اعضای مجمع نویسندگان مسلمان، مورخ 1370/07/28٫ 6٫ بیانات در دیدار جمعی از اصحاب فرهنگ و هنر، 1380/05/01٫ 7٫ بیانات در دیدار جمعی از کارگردانان سینما و تلویزیون، مورخ 1385/03/23٫ 8٫ امام خمینی رحمه الله علیه در کتاب چهل حدیث می فرمایند: شیخ جلیل ما، عارف کامل، شاه آبادی روحی فداه می فرمود: تعییر] سرزنش و عیب جویی [به کافر نیز نکنید در قلب، شاید نور فطرتش او را هدایت کند و تعییر و سرزنش کار شما را منجر به سوء عاقبت کند. امر به معروف غیر از تعییر قلبی است. بلکه می فرمودند کفاری که معلوم نیست با حال کفر از این عالم منتقل شدند را لعن نکنید. شاید در حال رفتن هدایت شده باشند و روحانیت آنها مانع از ترقیات شما شود. (چهل حدیث، شرح حدیث سوم، ص 67). 9٫ بخش هایی از این مقاله برگرفته از مقدمه ی نگارنده بر کتاب سینمای مقاومت؛ نظریه ها، سیاست ها، نقدها است که توسط انتشارات سوره مهر در دست انتشار است. 10٫ بیانات در دیدار با جمعی از هنرمندان، مورخ 1370/09/04٫ 11٫ بیانات در دیدار هنرمندان و مسئولان فرهنگی کشور، 1373/04/22 12٫ آوینی، سید مرتضی (1370) تجدّد یا تحجّر؟ ، ماهنامه سوره، دوره اول، شماره 27، ص 7-11٫ دکتر شهاب اسفندیاری Let’s block ads! (Why?) منبع: مشرق کد مطلب : سایر اخبار ...
ساخت دی ان ای با قابلیتی خاص
فیلم فرانسوی صامت سفر به ماه ساخته شده در سال 1902 که در آن برای اولین بار از جلوه های بصری استفاده شده، ذخیره شده بود. طبق این گزارش، این دی ان ای که بطور غیرقابل تصوری ریز است تا 90 هزار مولکول آن می توانند در پهنای یک تار موی انسان جا شوند. بر این اساس حتی چنین تصویر بزرگی نیز برای چشم انسان غیرقابل مشاهده است و تنها چیزی که می توان در این ظرف شیشه ای کوچک دید، آب است. ...
به کمک این ماده مورچه ها را از خانه تان فراری دهید
تنها به طور دائمی مورچه ها را فراری نمی دهد بلکه تاثیرات منفی و اثرات جانبی بر سلامتی اهالی خانه دارد. به طور کلی، بهترین راه برای فراری دادن مورچه ها استفاده از راهی طبیعی و خانگی است تا صدمات را به حداقل برساند و از کشته شدن این موجودات نیز جلوگیری کند. در اینجا طرز تهیه ترکیبی را به شما آموزش می دهیم که سبب فراری دادن مورچه ها می شود. مواد لازم یک شیشه قوطی اسپرس ...
جزئیات درگیری مسلحانه در نایین اصفهان
...: به نقل از یک منبع آگاه، حوالی ساعت 14 روز جمعه 20 فروردین درگیری مسلحانه ای بین ماموران انتظامی و گروهی قاچاقچی مسلح مواد مخدر در میدان جمهوری اسلامی (فلکه کشتارگاه ) نایین روی داد. براساس آخرین اطلاعات دریافتی در این حادثه یک مامور انتظامی شهید و دو مامور دیگر زخمی شدند. ماموران زخمی ناجا با استفاده از یک فروند بالگرد به اصفهان منتقل شدند. بر اساس اعلام منابع آگاه، در ...
قیمت مسکن همسو با نرخ تورم
این باورند با توجه به اینکه هنوز حرکتی از سوی سیاستگذاران دیده نشده و تغییر و تحولی هم پیش نیامده پس نمی توانیم نشانه هایی از بهبود در بخش مسکن را مشاهده کنیم. یخ های مسکن در نیمه اول سال آب نمی شود در همین زمینه علیرضا قهاری، عضو هیات مدیره انجمن صنفی انبوه سازان می گوید : به طور کلی مسائل موجود روی کارهای تولیدی ما از جمله ساخت وساز مسکن بی تاثیر نیست و مواردی که مربوط به رفع ...
به یاد امیر سپهبد شهید صیاد شیرازی
کرمانشاه رسانده و با فعال نمودن هوا نیروز و سازما ندهی نیروها و طراحی عملیات به همراه فرماندهان سپاه به مقابله با منافقین برخاست و در عملیات مرصاد نقش فوق العاده ای در پیروزی نهایی ایفا نمود . انهدام منافقین و شکست دشمن، فصل شیرینی از پایان هشت سال جنگ بود . بعد از پایان جنگ تحمیلی سرتیپ صیاد شیرازی در کمیسیون های شورای عالی دفاع نقشی فعال داشت، به طور جامع و علمی به مسایل اساسی مرتبط با ...
چرخش 180 درجه اردوغان از داووس
رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه را می توان یکی از عوامل اصلی جنگ افروزی های منطقه دانست به نحوی که او به طور مستقیم در جنگ با حزب کارگران کردستان، (پ ک ک)، در خاک ترکیه، جنگ در سوریه و عراق با حمایت پیدا و پنهان از گروه های تروریستی این دو کشور نقش داشته و حالا هم نقشی در درگیری بین آذربایجان و ارمنستان در منطقه قره باغ به عهده گرفته اما با وجود این، او مسیر صلح و آشتی با رژیم صهیونیستی را در ...
روایت بازیگر شهرزاد از بازی در نقشی که برایش سیمرغ آورد / تغییر قالب پیمان معادی حیرت انگیز بود
. به نظرم کارگردانی فیلم ابد و یک روز از فیلم نامه آن یک گام جلوتر است. بااین حال وقتی فیلم نامه را خواندید و همین طور روی نقش سمیه که قرار شد بازی کنید، تحلیلتان چه بود؟ من عکس نظر شما را دارم. به نظرم فیلم نامه و کارگردانی ابد و یک روز ، هر دو همگام و عالی بودند. از همان ابتدا هم وقتی فیلم نامه را خواندم، نسبت به قصه کشش زیادی پیدا کردم و آن را دوست داشتم. به طوری که هنگامی که می ...