سایر منابع:
سایر خبرها
موشکافی اسرار Game Of Thrones: آزور آهای کیست؟ (1)
) پیش از ظهور امپراطوری شکست ناپذیر والریا رخ داده است. بر طبق این اسناد، شب طولانی دوره ای از تاریخ است که زمستان آن چندین و چند سال به درازا کشید. به طوری که کودکان در آن به دنیا آمدند، بالغ شدند و از سرما مردند و این یعنی بسیاری از آن ها حتی برای ثانیه ای گرمای تابستان را نچشیدند. در آن زمان، ارتفاع برف نشسته بر زمین به صد قدم می رسید و خورشید برای سال ها دیده نمی شد. شب ...
ابو محمد العدنانی؛ سخنگوی داعش یا مغز متفکر عملیات های تروریستی
این گروهک با ابوبکر البغدادی به عنوان خلیفه مسلمانان تاکید کرد. روزنامه نیویورک تایمز به نقل از مقام های اطلاعاتی آمریکا و اروپا اعلام کردند که حملات تروریستی در پاریس و ساقط شدن یک ایرباس مسافربری روسیه در صحرای سینا و حملات اخیر بروکسل نتیجه یک نقشه طراحی شده توسط یک بال از رهبری داعش برای ضربه زدن به اهداف خارجی است. به گفته این مقامات، عملیات های خارج از مرزهای داعش دارای پشتیبانی ...
رابطه سرگرمی و امنیت ملی در ایران (2)
زدم که داشت مونتاژ می کرد و در طول روز هم مشغول فیلم برداری بودم. ساختن این فیلم سه ماه طول کشید و تقریبا سه ماه نخوابیدیم. فیلم برداری طوری پیش می رفت که من همیشه در سناریونویسی حدود پانزده صفحه از گروه جلو بودم. رسیده بودیم به صفحه هشتاد- نود، که به این فکر افتادم که وقتی محمد عرب و چند نفر دیگر را داریم، در فیلم با فردین هم به عنوان کشتی گیر صحبت کنیم تا دیالوگ فردین را هم داشته باشیم ...
کمک سری انگلیس به امریکا در جنگ علیه یمن
بازگرداندن قدرت به عبدربه منصور هادی، رئیس جمهور مستعفی یمن و تضعیف جنبش مردمی انصارالله (حوثی)، حملات هوایی به مناطق مختلف این کشور را آغاز کرد. از آن زمان تاکنون بیش از 9 هزار و 500 نفر از جمله هزاران کودک کشته شده اند. عربستان در این حملات متجاوزانه که بدون مجوز سازمان ملل انجام می شود، غیرنظامیان، بیمارستان های تحت پوشش سازمان پزشکان بدون مرز و زیرساخت های یمن را هدف قرار داده و از تسلیحات ممنوعه از جمله بمب های خوشه ای استفاده کرده است. ...
یکی از مظنون های اصلی حملات پاریس در بلژیک بازداشت شد
پارسال به سوریه سفر کرده بود. برادر جوانتر وی در سال 2014 در تشکیلات فرانسوی داعش کشته شد. عبرینی با عبدالحمید ابوعواد، رهبر اصلی حملات پاریس که روز 18 نوامبر در جریان عملیات پلیس کشته شد ارتباط داشت، و دوست دوران کودکی برادران صلاح و ابراهیم عبدالاسلام بود. یک مقام امنیتی اتحادیه اروپا به آسوشیتدپرس گفته است که وی پارسال چندین بار به بیرمنگام در بریتانیا سفر کرد و با چند نفر ...
باید به احمدی نژاد جایزه داد
به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از شرق ، بهروز هادی زنوز، اقتصاددان، در گفت وگوی خود ضمن احتمال اشتباهات آماری به علت جایگزینی هزینه به جای درآمد در محاسبات ضریب جینی، از مخاطرات فاصله درآمدها در کشور می گوید. او اشاره ای هم به توزیع یارانه های نقدی در دولت قبل دارد. به گفته زنوز: توزیع یارانه نقدی بر 30 درصد جامعه شهری و 70 درصد جامعه روستایی اثر مثبتی داشته است؛ ولی در طول زمان، میزان یارانه ثابت ...
فلسفه اخلاق در سینمای ایران، میان دو بی نهایت ابدی
توان حکم یک قاعده کلی را به تک تک مسائل اخلاقی و اجتماعی تسری داد و گفت دروغ در هر زمان و هر زمین و تحت هر شرایطی بد است؛ شاید یک نفر در موقعیتی قرار گرفته که مطابق آن، دروغ گفتن برایش توجیه پذیر باشد و شاید حتی برای کسی راست گفتن یک عمل غیر اخلاقی به حساب بیاید. جمله معروفی که این روزها باب شده از همین نگره اخلاقی می آید؛ هیچ وقت هیچ کس را قضاوت نکنید. مشخص است که در بسیاری ...
- ملک سلمان - دکتر می شود
سعودی به آن می بالد این است که در این مدت کوتاه هزاران نفر از مردم بی دفاع یمن در حملات بی رحمانه جنگنده های سعودی با بمب های 907 کیلوگرمی اهدایی آمریکا به خاک و خون کشیده شده اند. دیدار با نخست وزیر مصر، پاپ تواضروس رهبر مسیحیان مصر و افتتاح ساختمان جدید سفارت سعودی از دیگر برنامه های سلمان است. به گفته القطان سفیر سعودی در قاهره هیئت همراه ملک سلمان بزرگترین هیئت در تاریخ پادشاهی آل سعود است که شامل 18 وزیر و 25 شاهزاده است، همچنین بزرگترین هیئت سرمایه گذاران سعودی، سلمان را همراهی می کنند. + 1 - 0 ...
تأملی بر سیاست فرهنگی آیت الله خامنه ای
به گزارش مشرق، دغدغه ها و نگرانی های حضرت آیت الله خامنه ای نسبت به عرصه ی فرهنگ و هنر، نه امر جدید و تازه ای است و نه امری عارضی، مناسبتی و نمایشی. این موضوع در کلام خود ایشان نیز به روشن ترین وجه بیان شده است.سخنرانی حضرت آیت الله خامنه ای در روز اول فروردین – که همه ساله به مناسبت و مناسکی [...] به گزارش مشرق ، دغدغه ها و نگرانی های حضرت آیت الله خامنه ای نسبت به عرصه ی فرهنگ و هنر، نه امر جدید و تازه ای است و نه امری عارضی، مناسبتی و نمایشی. این موضوع در کلام خود ایشان نیز به روشن ترین وجه بیان شده است.سخنرانی حضرت آیت الله خامنه ای در روز اول فروردین – که همه ساله به مناسبت و مناسکی ملی برای طرح برخی از مباحث کلیدی و سیاست های کلان جمهوری اسلامی تبدیل شده است – امسال اگرچه عمدتاً معطوف به مسائل حوزه ی سیاست و اقتصاد بود، اما در بخش پایانی اشارات صریح و مهمی به حوزه ی فرهنگ هم داشت که البته کمتر بازتاب پیدا کرد. از این رو شایسته است این بخش از سخنان نیز مورد تحلیل و واکاوی قرار گیرد، خصوصا با توجه به این که در فرصت محدود این سخنرانی، مباحث حوزه ی فرهنگ مجال شرح و بسط نیافت و چه بسا بخش هایی از آن مباحث پرسش هایی نیز در برخی اذهان ایجاد کرده باشد که نیازمند تبیین و تفصیل است. مناسبت سالگرد شهادت سید مرتضی آوینی و خصوصا اشاره به نام آن بزرگوار و فعالیت های او در همین سخنرانی در مقام پیش آهنگِ میدان فرهنگ و هنر انقلاب ، فرصتی است تا با مروری بر سخنان رهبر فرهیخته ی انقلاب در دیدارهای مکرّری که با اصحاب فرهنگ و هنر و مدیران فرهنگی و رسانه ای طیِ قریب به سه دهه رهبری جمهوری اسلامی داشته اند، به تبیینی از سیاستِ فرهنگیِ مدنظر ایشان، دست یابیم. طبعا تبیین ارائه شده در این نوشتار، به قدر بضاعتِ مزجات نویسنده و نیز مبتنی بر شناخت و برداشت اوست و لذا باب مطالعات، تبیین ها و نقدهای دیگر در این عرصه گشوده است. طرح بحث تأکیدات مکرر آیت الله خامنه ای بر ضرورت حمایت مقامات دولتی و مسئولین فرهنگی از هنرمندانِ مسلمانِ انقلابی، از جمله در سخنانِ اول فروردین امسال، ممکن است در برخی افراد چنین ذهنیتی ایجاد کند که ایشان صرفا با فعالیت یک طیف و جریان در عالم هنر موافق بوده، خواستار حذف هرگونه تکثر و تنوع فرهنگی و طرد دیگران هستند. به عبارت دیگر، پرسش این است که آیا دیدگاه ایشان مبتنی بر اجرای نوع خاصی از سیاست فرهنگی (Cultural policy) است که در ادبیات مطالعات فرهنگی تحت عنوان یکدست سازی و همگن سازی (Homogenization) از آن یاد می شود؟ آیا چنین برداشتی به واقع بر شخصیت و نگرش فرهنگی آیت الله خامنه ای منطبق است؟ پرسش دوم درباره ی اهمیت مفهوم پیش آهنگ و نیز مصداق های آن در عرصه ی فرهنگ و هنر انقلاب است که رهبر معظم انقلاب در سخنرانی اخیر بدان اشاره کردند. شهید آوینی چگونه پیش آهنگی بود؟ در چه شرایطی به فعالیت فرهنگی و هنری مشغول بود؟ رابطه او با دستگاه های دولتی و نیز با ولایت و رهبری چگونه بود؟ پرسش سوم این است که با وجود بودجه های شایان توجهی که خارج از دستگاه های دولتی و از طریق نهادها و ارگان های مختلف مذهبی، رسانه ای و نظامی در عرصه فرهنگ هزینه می شود، چه ضرورتی دارد که رهبر انقلاب اینگونه از آبروی خود هزینه کنند و مصرانه از دستگاه های دولتی بخواهند که به مجموعه های خودجوش فرهنگی و هنرمندان انقلابی و حزب اللهی توجه کرده و از آنها حمایت کنند؟ از طرف دیگر، با توجه به اینکه انتقاد از کوتاهی ها و سهل انگاری ها در حوزه ی فرهنگ و مظلومیت فرهنگ ، وجه مشترک انتقادات رهبر انقلاب از چهار دولت دوران رهبری ایشان – با وجود تفاوت های سیاسی آنها – بوده است، چرا ایشان هنوز از دولت به مثابه ی یک نهاد قطع امید نکرده و از آن متوقع هستند؟ شاید پاسخ جامع و کامل به همه ی این پرسش ها در حدود این مقاله نگنجد. اما با توجه به اهمیت آنها تلاش خواهد شد تا به قدر ممکن به آنها پرداخته و پاسخ هایی ارائه شود. آیت الله خامنه ای و مسئله ی فرهنگ دغدغه ها و نگرانی های حضرت آیت الله خامنه ای نسبت به عرصه ی فرهنگ و هنر، نه امر جدید و تازه ای است و نه امری عارضی، مناسبتی و نمایشی. این موضوع در کلام خود ایشان نیز به روشن ترین وجه بیان شده است: در عرصه ی فرهنگ، بنده به معنای واقعیِ کلمه، احساس نگرانی می کنم و حقیقتاً دغدغه دارم. این دغدغه از آن دغدغه هایی است که آدمی به خاطر آن، گاهی ممکن است نصفِ شب هم از خواب بیدار شود و به درگاه پروردگار تضرّع کند. من چنین دغدغه ای دارم. 1 در میان شخصیت های برجسته ی مذهبی و سیاسی و رهبران انقلاب، کمتر کسی را می شناسیم که فرهنگ و هنر برای آنها دغدغه و مسئله جدی بوده باشد. البته در دهه های اخیر عکس یادگاری گرفتن با هنرمندان، حضور نمایشی در مجامع هنری، و استفاده ی ابزاری از هنرمندان در تبلیغات انتخاباتی، میان اهل سیاست رایج شده است. اما کمتر کسی در میان سیاستمداران برجسته ی فعلی یافت می شود که همچون حضرت آیت الله خامنه ای سال ها قبل از آن که در جایگاه مناصب دولتی و حکومتی قرار گیرد و با چهره های برجسته ی شعر و ادب ایران مراوده داشته و با روشنفکران و نویسندگان شاخص کشور در ارتباط بوده باشد؛ حتی شعرا و نویسندگانی که چندان وجهه مذهبی نداشتند. خود ایشان در این خصوص گفته اند: بنده با هنرمندها از شکل های مختلف – بیشتر هنرمندهای عرصه ی شعر و ادبیات و قصه و این حرف ها – از دوران جوانی تا حالا زیاد سر و کار داشتم و لطافت و ظرافت روح این ها را می دانم. 2 این تشخص و ظرفیت فرهنگی، طبعاً آن زمان در میان علما و فضلایی که ملبس به لباس روحانیت بودند، بسیار نادر و کمیاب بود. و حتی امروزه هم هنوز چنین است. آشنایی و تسلط بر ادبیات کهن ایران، شاید در میان حوزویان چندان امر بی سابقه ای نباشد، اما حتی امروز هم در بین علما و فضلا به ندرت می توان کسانی را یافت که بر شعر و ادبیات معاصر ایران و جهان نیز تسلط داشته باشد و از تولستوی ها و شولخوف و هوگو گرفته تا بولگاکف و استاندال و امبرتو اکو رمان و داستان خوانده باشد. ایشان حتی در دوره ی رهبری نیز از پیگیری آثار و نوشته های نویسندگان و روشنفکران داخلی موسوم به دگراندیش غافل نبودند: من یک آدم بسته ی بی اعتنای به خواست ها و هدف های – به اصطلاح امروز – دگراندیشان یا دگراندیشانه نیستم. نه، اسلام این مقدار سعه ی صدر دارد که همه ی حرفها را گوش کند. 3 طبعاً با توجه به بافت های ریشه دار و نیرومند مذهبی و سنتی جامعه ی ما، قرار گرفتن چنین شخصیتی بر مسند عالی ترین مقام مذهبی و سیاسی کشور، یک فرصتِ تاریخیِ استثنایی برای رشد و شکوفایی فرهنگی ایجاد می کرد. و حقیقت این است که علی رغم همه ی نواقص و مشکلات و آسیب ها، نیم نگاهی به تحولات عرصه ی فرهنگ و هنر ایران طی سه دهه گذشته، شواهد گوناگونی از تحقق این رشد و شکوفایی در زمینه های مختلف را آشکار می کند. این سخن البته نه به معنی رضایت از وضع موجود است و نه مدعی تحقق همه ی اهداف و آرمان ها. در این زمینه پیش از هرکسی و بیش از هرکسی شخص رهبر انقلاب، منتقد و مطالبه گر بوده و هستند. شاید اگر نگاه ایشان نیز، مانند برخی مسئولان صرفاً کمّی و آماری بود، دستور می دادند گزارشی تهیه شود که مثلا در دوران رهبری ایشان چقدر تعداد کتاب ها و نشریات و فیلم ها و تئاتر ها و گالری ها و کنسرت ها و جشنواره ها و شبکه های رادیویی و تلویزیونی و کتابخانه ها و مدارس و دانشگاه ها و پژوهشگاه ها افزایش یافته است. و البته ناگفته نماند که تحقّق همین رشد و شکوفایی کمّی و تکثّر و تنوع فرهنگی در ذیل یک حکومت دینی و تحت زعامت یک فقیه یا عالم دینی، به تنهایی و به خودی ِخود، هم در تاریخ دین و هم در تاریخ هنر یک حادثه و پدیده است و در جای خود قابل مطالعه و تحلیل. آن بی آبرویی و روسیاهی که کلیسای کاتولیک با خفقان و انگیزاسیون و داغ و درفش خود طی دوره ی حاکمیت چندصدساله در اروپا برای مفهوم حکومت دینی به جا گذاشته بود، کار جمهوری اسلامی را در پایان قرن بیستم بسیار دشوار کرده و حتی ناممکن جلوه می نمود. اما آن قرون تاریک کجا و این تجربه ی درخشان و الهام بخش در جهان اسلام و تأثیرگذار در جهان کجا که تازه هنوز سه، چهار دهه هم بیشتر عمر ندارد. اما صرف نظر از نقش بی بدیل نهاد ولایت فقیه در تأمین امنیت کلی کشور، و نیز تأمین امنیت فعالیت های فرهنگی و اجتماعی و مهار نیروها و جریان های خودسر ، مروری بر بیانات ایشان در دیدارهای مکرر با اهالی فرهنگ و هنر و مدیران فرهنگی، آشکار کننده ی شواهدی از نقش فعال ایشان در گشایش فضای فرهنگی پس از جنگ و نیز توصیه به استفاده از هنرمندان از طیف های مختلف و آثار آنها است حتی برخی هنرمندان چپ گرا و مارکسیست که در دهه ی شصت به دلایلی زندانی بوده اند. به عنوان مثال ایشان در سال 1370 در دیدار اعضای گروه ادب و هنر رادیو می فرمایند: در خصوص معرفی مترجمان و کارهای آنها هم می توانید فعال باشید. ما ترجمه های خوب و مترجمان خیلی خوبی داریم؛ اینها چهره های معروفی هستند؛ هیچ اشکالی ندارد که کارهاشان معرفی بشود. مثلاً به آذین و محمّد قاضی مترجمان خوبی هستند؛ چه عیبی دارد که ما ترجمه های اینها را معرفی کنیم؟ مشکلی در کار به آذین وجود ندارد؛ او از خیلی از نویسندگان و مترجمانی که الان هستند، بهتر است. به آذین مترجمی بسیار قوی است؛ به نظر من او از قاضی هم چیره دست تر است. شعرایی از این قبیل هم هستند؛ مثلاً در شعر، عِدل به آذین، ابتهاج است. ابتهاج شاعر خوبی است؛ شعر خوبی از او بخوانید؛ مانعی ندارد... شما باید آدم هایی داشته باشید که بنشینند مثلاً کار جمالزاده، هدایت، چوبک و ... را واقعاً نقد کنند و نقاط قوّت و ضعفش را بگویند .4 در همان سال و طی دیداری با مجمع هنرمندان و نویسندگان مسلمان – که از قضا در آن روزگار از حسین شریعتمداری و مهدی نصیری تا شهید آوینی و سیدمهدی شجاعی در آن عضو بوده اند – می فرمایند: رد کردن مطلق آن قدیمی ها (در عرصه هنر)، هیچ مصلحت نیست؛ برای خاطر این که اگر رد کردیم، دو اشکال بزرگ به وجود می آید: اولاً آنها سرمایه هایی دارند که متعلق به ماست و ما از آن سرمایه ها محروم می مانیم ... اشکال دوم این است که بالاخره عده یی می روند از این ها استفاده می کنند. این صحنه ی عظیم جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی است؛ فقط هم شما نیستید. کسانی پیدا می شوند، می روند به اینها ارزش می دهند، اینها را ترجیح می دهند، دودستگی به وجود می آورند، زیر چتر اختلافات خطی قایمشان می کنند ... باید هنرپیشه ها و هنرمندان خوب را به کار گرفت. 5 حتی آنگاه که ایشان توصیه ی مشخصی در جهت آفرینش گونه ی خاصی از آثار هنری – از جمله آثار دینی و انقلابی – دارند، بلافاصله یادآور می شوند که این توصیه ها به معنی الزام و اجبار نیست: البته هیچ الزام و اجباری وجود ندارد که این گونه عمل بشود یا نشود. کسانی که با نظرات من در این زمینه ها آشنا هستند، می دانند که بنده معتقد نیستم که هنر با بخشنامه و دستور و فرمان و حکم و این طور چیزها درست می شود. این از آن چیزهایی است که با حکم درست نمی شود؛ باید انگیزه وجود داشته باشد. 6 و به راستی آیا اگر رهبری دنبال یکدست سازی و همگن سازی فضای فرهنگی بوده و خواهان فعالیت تنها یک طیف و جریان هنری در کشور باشد، در دیدار با جمع گسترده ای از سینماگران کشورش – که از محمدرضا اصلانی و کیانوش عیاری و تهمینه میلانی در آن هست تا مجید مجیدی و ابراهیم حاتمی کیا و کمال تبریزی – چنین سخن می گوید: خواستم به سینماگران کشور احترام کنم؛ در واقع به سینمای کشور. من این نشست و انعکاس بیرونی این را به معنای تکریم هنر سینما و هنرمندان سینما تلقی کرده ام و دوست دارم این احساس در کشور گسترش پیدا کند و اهمیت سینما برای همه آشکار شود. هر کسی داعیه ای دارد، جهت گیری ای دارد و توقعی دارد؛ اما بالأخره همه بر این معنا اتفاق نظر داشته باشند که این هنرِ بسیار پیچیده و برجسته ی سینما، برای کشور یک ضرورت و یک نیاز است. 7 میدان نابرابر فرهنگ و اهمیّت سیاست فرهنگی با توجه به این مشی و بینش و تشخص فرهنگی، مشخص می گردد که توصیه ها و تأکیدهایی از قبیل آنچه در سخنرانی روز اول فروردین سال جاری توسط رهبر انقلاب مطرح شد، نه به منظور حذف و طرد دیگران، بلکه به قصد تبیین خط مشی های اساسی و یادآوری سیاست گذاری های کلان و نیز تذکر اولویت هایی است که گاه مدیران و مسئولان فرهنگی به دلیل استغراق در امور جاری روزمره از آن غافل می شوند. در واقع این توصیه ها و تأکیدات بیش از آنکه ماهیت سلبی داشته باشد، ماهیت ایجابی دارد. طبعا برای هر کشوری که در عرصه ی فرهنگ بودجه هایی هرینه می کند، مسئله سیاست فرهنگی اهمیت می یابد و لازم است اولویت ها و جهت گیری ها در صرف این هزینه ها مشخص شود. نابرابری های تاریخی و ساختاری در میدان فرهنگ یکی از شاخصه های اولویت سنجی در سیاست گذاری فرهنگی است. به عنوان مثال، کشوری که سال ها شاهد مناسبات تبعیض نژادی بوده و اکنون نیز با گرایش های نژادپرستانه مواجه است، طبعا تلاش می کند برای اصلاح نگرش های شهروندان و ایجاد زمینه ی همزیستی مسالمت آمیز میان نژادهای مختلف، از برنامه ها و آثاری که در راستای این سیاست ها هستند، حمایت بیشتری به عمل آورد. در میان رویدادها و تحولات تاریخ معاصر جهان، بدون تردید انقلاب اسلامی ایران و هشت سال دفاع مقدس از بزرگ ترین جلوه های ایستادگی و پیروزی ملت ها در برابر قدرت های جهانی به شمار می آیند. اما این انقلاب و دفاع، تنها مقاومت در برابر امپریالیسم و استعمار کهنه و نو، و یا مقاومت در برابر نظام سرمایه سالاری غرب و نظام کمونیستی شرق نبود. آنچه این انقلاب و دفاع را از دیگر نهضت ها و جنبش ها متمایز می کرد، تفاوت گفتمان حاکم بر آن، با گفتمان مسلط سکولار و تفکرات عصر روشنگری اروپا بود که دین را از متن جامعه حذف کرده و به کلی به حاشیه ها رانده بود. حکومت پهلوی طی پنجاه سال حاکمیت خود، چه با استفاده از چماق و چکمه رضاخانی و چه با مدرنیسم شهبانویی، به سرکوب سیستماتیک گفتمان دینی و اسلامی پرداخت. در مدرنیسم فرهنگی نظام پهلوی، هیچ جایی برای هنرمندان اسلام گرا نبود. همان گونه که در نظام آپارتاید آفریقای جنوبی، هیچ جایی برای هنرمندان سیاه پوست نبود. در نتیجه طی پنجاه سال بخش مهمی از جامعه از دست یابی به مهارت های بیانی و ابزارهای فرهنگی و هنری لازم برای بازنمایی فرهنگ و هویت خود در قالب رسانه های جدید بازماند. با پیروزی انقلاب اسلامی، تصور این بود که در عالم هنر یکسره آرمان ها و ارزش های اسلامی و انقلابی حاکم شود و دیگران به کلی از عرصه حذف شوند. همان طور که مثلا پس از انقلابِ سکولار فرانسه، دستِ مذهب از ساحت های مختلف اجتماعی و فرهنگی به کلی قطع شد. یا آنگونه که پس از انقلاب اکتبر روسیه دست طبقه اشراف و بورژواها قطع شد. اما برخلاف انتظار و ادعاهای بسیاری که مطرح شده، پس از انقلاب جریان های مدرنیستی و گفتمان های سکولار در عالم هنر ادامه یافت. از این نظر انقلاب اسلامی در قبال جریان های فکری و فرهنگی مخالف خود، بسیار با تسامح و تساهل بیشتری رفتار کرد. در این قریب به چهار دهه ای که از انقلاب اسلامی می گذرد، آثار سینمایی و هنری فراوانی با بودجه های دولتی تولید شده و یا جوایز جشنواره های دولتی را برنده شده که لزوماً نسبتی با شعارهای اسلامی و آرمان های انقلابی نداشته است. از طرف دیگر، روند ظهور و بروز هنرمندانی از اقشار و طبقات مذهبی جامعه، به دلیل آن سابقه ی عملکرد حکومت پهلوی و نیز ذهنیت منفی رایج در این اقشار و دیگر موانع عرفی و اجتماعی، به کندی انجام شده است. مدیران فرهنگی نیز حوصله چندانی برای تربیت چنین نسل جدیدی نداشتند و برای پرکردن برنامه ها و گزارش ها و افزایش آمار تولید، طبعاً بیشتر سراغ حرفه ای ها می رفتند. بنابراین، ظاهرا حکومتی اسلامی در قدرت بود، اما اگر مفهوم دانش/قدرت فوکویی را مدنظر قرار دهیم، در سپهر فرهنگی و هنری معادلات قدرت به گونه ی دیگری بود. در چنین زمینه ی تاریخی و اجتماعی نابرابری است که توصیه ها و تأکیدهای رهبر انقلاب به مدیران فرهنگی جهت آغوش گشودن برای هنرمندان مسلمان و انقلابی معنا و مفهوم پیدا می کند، چرا که هنرمندانی که بخواهند هویت اسلامی و انقلابی خود را حفظ و ابراز کنند در چنین فضایی در جایگاه اقلیت قرار می گیرند. همانگونه که شهید آوینی و یاران او در دهه ی شصت در اقلیت بودند. باید توجه شود که مقصود نگارنده اینجا قضاوت اخلاقی در مورد هنرمندان نیست. تنها خداوند به عاقبت کار انسان ها آگاه است و از رستگاری و یا خسران نهایی آنها خبر دارد. بر اساس نصوص اخلاقی، ما نباید به استناد اعمال و ظواهر – یا به تعبیر رهبر انقلاب به دلیل نقص ظاهر – به تعییر دیگران پرداخته و خود را نزد خداوند برتر از آنها بدانیم.8 اما اینجا، سخن درباره ی حفظ و ابراز یک هویت فرهنگی است. سیاه پوستان در آفریقای جنوبی، آمریکا و یا اروپا، خود را برتر از سفیدپوستان نمی دانستند، اما خواهان فرصتی برای بازنمایی هویت های نادیده انگاشته و بازگویی تاریخ های ناگفته خویش بودند. اما تبعیض اجتماعی و نژادپرستی نهادینه شده در ساختار صنعت سینمای این کشورها، اجازه آموختن و رشد و ظهور و بروز به استعدادهای سیاهان نمی داد. حتی امروز هم از نوعی نژادپرستی پنهان در اعطای جوایز جشنواره های سینمایی سخن گفته می شود.9 پیش آهنگانِ غریبِ عرصه ی فرهنگ و هنر وضعیت فیلم سازان مسلمان و انقلابی در سال های پس از انقلاب نیز، بر خلاف آنچه ممکن است در نگاه اول تصور شود، شبیه چنین وضعیتی است. در واقع این فیلم سازان بخشی از جامعه را نمایندگی می کنند که در انقلاب اسلامی و دفاع مقدس سهم بسیار بزرگی داشته است، اما متناسب با این سهم خود بازنمایی نشده است. حتی برخی فیلم سازانی که در ابتدا به قصد بازنمایی آرمان ها و خواسته های این بخش جامعه قدم در وادی سینما گذاشتند، بعدها به سراغ داستان ها و مضامینی رفتند که متناسب با ذائقه ی دیگر اقشار و گروه های جامعه بود. در چنین موقعیتی است که مفهوم پیشاهنگ در عرصه ی فرهنگ و هنر انقلاب اهمیت پیدا می کند؛ مجاهدانی که علی رغم همه ی سختی ها و موانع و مخالفت ها و تحقیرها، جسورانه گام در راه های نرفته می گذارند. دشواری کار امثال شهید آوینی البته تنها ناشی از غربت در بین اغیار نبود، بلکه او در روزگار خود حتی بین دوستان و مدیران فرهنگی نیز غریب بود. و چه بسا این غربت ویژگی ذاتی هر پیش آهنگ و پیشرو یی در عرصه ی فرهنگ و هنر باشد. در تاریخ چهارم آذرماه سال 1370 تعدادی از فیلم سازان مذهبی و انقلابی دیداری خصوصی با آیت الله خامنه ای داشته اند. از متن سخنان رهبر انقلاب در این دیدار، چنین بر می آید که این افراد نزد رهبر انقلاب به گله و شکایت از شهید سید مرتضی آوینی پرداخته اند که آن زمان در حوزه ی هنری فعالیت می کرد. آیت الله خامنه ای در پاسخ به یکی از این افراد فرموده اند: حالا شما آقای آوینی را مثال زدید – من بحثی ندارم – من آقای آوینی را هم خیلی بیشتر از شما نمی شناسم. من می خواهم شماها کوشش کنید، این اختلاف سلیقه هایی که در این زمینه ها دارید، عمده و جاگیر نشود؛ نه در فضای ذهن، و نه در فضای عمل. ممکن است دو نفر با همدیگر همکاری نکنند؛ اشکالی هم ندارد. شما می گویید من با آن آقا نمی توانم همکاری کنم؛ خیلی خوب، مانعی ندارد. بر روح هنرمند نمی شود تحمیل کرد که باید شما این جا همکاری کنید؛ لیکن نگذارید این اختلاف سلایق به تعارض و بگومگو برسد؛ این را واقعاً به عنوان یک اصل و یک شاخص در نظر داشته باشید. 10 داستان غربت شهید آوینی در صداو سیما در دهه ی شصت و اوایل دهه ی هفتاد را نیز بارها شنیده ایم. تا آنجا که یکی از مدیران ارشد وقت سازمان پس از اعتراض آن شهید به سانسور مجموعه مستند خنجر و شقایق در تلویزیون، نزد آیت الله خامنه ای می آید و عکس هایی از دوران دانشجویی شهید آوینی قبل از انقلاب را نزد ایشان می آورد تا به اصطلاح او را از چشم رهبری بیاندازد: یک وقت کسی پیش من آمد و از فردی در همین جمع شما -که من خیلی به او علاقه و ارادت داشتم و دارم- بدگویی کرد. بدگویی اش هم این بود که گفت: این فرد، قبل از انقلاب چنین و چنان بوده است و برای صحّت ادعایش، عکس هایی هم به من نشان داد. من به آن کس گفتم همین عکس ها و مدارک، دلیل است که ارادت من به این شخص، مضاعف شود. واقعاً هم خدا می داند که ارادتم مضاعف شد. به آن کس گفتم -حالا نمی خواهم خصوصیّات و جزئیّات را بگویم؛ و الّا همه تان تصدیق می کردید- : ارادت من مضاعف شد. این حرف هایی که تو می گویی، موجب می شود ارادت من به این شخص، بیشتر شود. این آدم آن طوری بوده و حالا این است!؟ 11 موضع انتقادی شهید آوینی در مورد سیاست های وزارت ارشاد در آن دوران و خصوصا سال های پس از جنگ را نیز در مقاله ی معروف تجدد یا تحجر؟ – که در سال 1370 منتشر شد – خوانده ایم. آنجا که این سید شهید در نقد سخنان وزیر وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی دقیقاً از همان دغدغه ها و نگرانی هایی سخن می گوید که آیت الله خامنه ای طی این سال ها و از جمله در سخنرانی نوروزی خود بدان اشاره داشته اند: اشتباه دیگر دوستان ما] در وزارت ارشاد [که ریشه در مرعوبیت آنها در برابر غرب دارد آن است که آنها افق حرکت انقلاب و شرایط آماده جهانی را در این عصر احیای معنویت و اضمحلال غرب نمی بینند و بالتبع هرگز برای وصول به این غایت تلاش نمی کنند. دگراندیشان و روشنفکران سکولار باید آزاد باشند، اما رشد و بالندگی نسل انقلاب نیز مواظبت می خواهد. دولت جمهوری اسلامی حقیقتا به شعار آزادی مطبوعات، نویسندگان و هنرمندان پایبندیِ اعتقادی دارد، اما دوستان خویش را از یاد برده است و اکنون مجموع سیاست های نظام اسلامی کار را به آنجا کشانده که نسل انقلاب در هنر و ادبیات احساس عدم امنیت و بیهودگی می کند. 12 همین برخوردهای دستگاه های دولتی و رسمی با پیشاهنگ هایی چون سیدمرتضی آوینی، موجب شد در اوایل دهه ی هفتاد رهبر انقلاب شخصا وارد عمل شده و برای احیای مجموعه روایت فتح، دستور دهند نهادهای دیگری غیر از صداوسیما و وزارت ارشاد پیش قدم شده و امکانات لازم را فراهم آورند. مرحوم سلحشور نیز در ساحت و سطحی دیگر، علی رغم انکارها و تحقیرهایی که از جانب دوست و دشمن متحمل می شد، در راه تولید آثار نمایشی منبعث از منابع دینی و قرآنی، گام های استوار و پرثمری برداشت که با استقبال گسترده در داخل و خارج مواجه شد. فعالیت های او نیز بدون حمایت رهبری امکان پذیر نبود. دلایل تأکید رهبری بر حمایت دولت از هنر دینی و انقلابی ممکن است تصور شود که با توجه به حمایت های شخص رهبر انقلاب و نیز تأسیس مجموعه ها و سازمان های فرهنگی مختلف خارج از دولت، دیگر نیازی نباشد که رهبر معظم انقلاب همچنان بر انتظارات و توقعات خود از دستگاه های دولتی و مدیران فرهنگی پای فشاری و اصرار کنند. این نگاه از چند جهت قابل تأمل است که در این مجال به دو مورد آن اشاره می شود: اولا در عرصه فرهنگ و هنر، تنها پول یا سرمایه ی اقتصادی اهمیت ندارد و مسئله ی اعتبار و یا سرمایه ی نمادین نیز بسیار اهمیت دارد. جشنواره هایی که عمدتاً با بودجه ی دولتی اداره می شوند، هرچند سکه های طلا نیز به برگزیدگان خود هدیه می کنند، اما در اصل دست اندرکارِ توزیعِ سرمایه ی نمادین بین هنرمندان هستند. نکته ی دوم هم این است که تأکید آیت الله خامنه ای به مدیران فرهنگی دولت برای حمایت از هنرمندان مذهبی و انقلابی، تنها به دلیل ایجاد امکانات و شرایط کار برای این هنرمندان نیست. مدیران دولتی نیز خود نیازمند چنین ارتباطی هستند. همان گونه که در عرصه ی اقتصادی، قطع ارتباط برخی مدیران دولتی با طبقات محروم و مستضعف، رفته رفته منجر به تغییر اولویت ها و سیاست های آنها و نهایتا دگرگونی شخصیت انقلابی آنها گردید، در عرصه ی فرهنگی نیز قطع ارتباط مدیران فرهنگی با هنرمندان مذهبی و انقلابی، و محدود شدن دایره ی ارتباطات آنها به اقشار و طیف های خاص، طبعاً دستورِکار فعالیت آنها را نیز تحت الشعاع قرار می دهد. در واقع به نظر می رسد رکن اساسی سیاست ِ فرهنگی آیت الله خامنه ای این است که ایجاد شرایط و امکان فعالیت برای هنرمندان طیف های مختلف در نظام جمهوری اسلامی، نباید به قیمت هضم و اضمحلال هویت فرهنگی نظام و قلبِ ماهیت دینی و انقلابی آن تمام شود که خون های پاک بی شمار برای تحقق و حفظ آن ریخته شده است. همانگونه که جمهوری فرانسه نیز – که خون های بسیاری برای تحقق و حفظ ماهیتِ سکولار آن طی وقایع انقلاب فرانسه و پس از آن بر زمین ریخته شد – امروز به هیچ عنوان اجازه نمی دهد هویتِ سکولار آن خدشه دار شود و مثلاً اثری از اسلام در مناسبات حکومتی و سیاسی آن دیده شود، ولو به قدر روسری دختربچه ای در مدرسه ای، و یا حذف بطری مُسکری از روی میز شامی. پی نوشت ها: 1٫ بیانات در دیدار هنرمندان و مسئولان فرهنگی کشور، مورخ 22/04/1373٫ کلیه بیانات مورد ارجاع در مقاله حاضر در پایگاه اطلاع رسانی Khamenei.ir قابل دسترسی است. 2٫ بیانات در دیدار هنرمندان و دست اندرکاران صداوسیما، مورخ 12/ 04/1389٫ 3٫ بیانات در دیدار مدیران شبکه ی دوم سیما، مورخ 1370/07/11٫ 4٫ بیانات در دیدار اعضای گروه ادب و هنر صدای جمهوری اسلامی ایران، مورخ 1370/05/12٫ 5٫ بیانات در دیدار اعضای مجمع نویسندگان مسلمان، مورخ 1370/07/28٫ 6٫ بیانات در دیدار جمعی از اصحاب فرهنگ و هنر، 1380/05/01٫ 7٫ بیانات در دیدار جمعی از کارگردانان سینما و تلویزیون، مورخ 1385/03/23٫ 8٫ امام خمینی رحمه الله علیه در کتاب چهل حدیث می فرمایند: شیخ جلیل ما، عارف کامل، شاه آبادی روحی فداه می فرمود: تعییر] سرزنش و عیب جویی [به کافر نیز نکنید در قلب، شاید نور فطرتش او را هدایت کند و تعییر و سرزنش کار شما را منجر به سوء عاقبت کند. امر به معروف غیر از تعییر قلبی است. بلکه می فرمودند کفاری که معلوم نیست با حال کفر از این عالم منتقل شدند را لعن نکنید. شاید در حال رفتن هدایت شده باشند و روحانیت آنها مانع از ترقیات شما شود. (چهل حدیث، شرح حدیث سوم، ص 67). 9٫ بخش هایی از این مقاله برگرفته از مقدمه ی نگارنده بر کتاب سینمای مقاومت؛ نظریه ها، سیاست ها، نقدها است که توسط انتشارات سوره مهر در دست انتشار است. 10٫ بیانات در دیدار با جمعی از هنرمندان، مورخ 1370/09/04٫ 11٫ بیانات در دیدار هنرمندان و مسئولان فرهنگی کشور، 1373/04/22 12٫ آوینی، سید مرتضی (1370) تجدّد یا تحجّر؟ ، ماهنامه سوره، دوره اول، شماره 27، ص 7-11٫ دکتر شهاب اسفندیاری Let’s block ads! (Why?) منبع: مشرق کد مطلب : سایر اخبار ...
به یاد امیر سپهبد شهید صیاد شیرازی
لشگر 81 زرهی کرمانشاه منتقل و در گردان 317 توپخانه به عنوان فرمانده آتشبار مشغول به خدمت شد و در همان سال اقامت در کرمانشاه با دختر عموی خود ازدواج نمود . اوایل سال 1351 در آزمون اعزام به خارج دانش آموختگان دانشکده افسری شرکت کرد و پس از قبولی برای تکمیل تخصص توپخانه به آمریکا اعزام شدو دوره سه ماهه تخصص هواسنجی بالستیک را در شهر فورت سیل ایالت اوکلاهما با نمره عالی و احراز رتبه اول از ...
بررسی افراط گرایی و اعتدال گرایی در جنبش اخوان المسلمین مصر
آتش کینه های پیشین را که در خاطر مردم ثبت شده اند، به دنبال نمی آورد و امکان همکاری و مشارکت را فراهم می سازد. 1-3- سکولاریسم جمعیت اخوان المسلمین از زمان تأسیس، انتقادهایی را متوجه دولت مصر می کرد؛ این انتقادها، ازآن رو بود که مدارس تبشیری مسیحی اجازه داشتند، فعالیت کنند ولی اسلام در مدارس دولتی تدریس نمی شد و به تاریخ اروپا به عنوان مادۀ درسی، بیش از تاریخ اسلام اهمیت داده ...
مصرف روزانه میوه باعث حفظ سلامت قلب می شود
.... به گفته وی، شرکت کنندگانی که اغلب اوقات میوه می خوردند دارای فشار خون پایین تر و قند خون پایین تر در مقایسه با افرادی بودند که کمتر میوه می خوردند. این فاکتورها از عوامل کاهنده ریسک بروز حملات قلبی و سکته هستند. در این مطالعه، لی و همکارانش داده های بیش از 500 هزار فرد در رده سنی 30 تا 79 سال را بین سال های 2004 تا 2009 جمع آوری کردند. هیچ یک از این افراد دارای سابقه بیماری قلبی نبودند. از هر 5 نفر کمتر از یک نفر روزانه میوه می خوردند. در طول مدت 7 سال، افرادی که معادل نصف فنجان میوه در روز خورده بودند کمتر دارای ریسک بروز بیماری های قلبی عروقی بودند. ...
دزدهای رها شده در فرانسه
اخیر به گشاده دستی ویزا برای ایرانیان صادر می کرد و می کند آن هم در ایام خشک سالی دیگر سفارت خانه ها! اما فرانسه امروز هم دیگر آن طراوت و شادابی سالیان گذشته را ندارد. سفر نوروزی نگارنده به فرانسه و بی اعتنایی پلیس فرانسه، شاهدی بر این مدعاست. 22 مارس 2016 در تاریخ اروپا بعد از حملات به پاریس، روز شومی بود. در آغاز روز، شبکه های خبری برنامه های عادی خود را قطع کردند و خبر از حمله تروریستی به ...
حرکت جادوگر در لیست 10 اعتراض بزرگ تاریخ فوتبال
به گزارش افکارنیوز ، مجله معتبر 2-4-4 به تازگی 10 اعتراض بزرگ فوتبالیست های تاریخ را لیست کرده است. جالب است بدانید اعتراض علی کریمی در سال 2009 به عنوان یکی از 10 اعتراض برتر تاریخ فوتبال جهان از نگاه این مجله انتخاب شده است. این 10 انتخاب و جزئیات آن را بخوانید و لذت ببرید: بجنب عزیزم! ما داریم می ریم در کاری که به تو ربطی ندارد دخالت نکن. این جمله را دقایقی بعد ...
استناد اجتهادی به دین
مشی در این رابطه، به معنای صلاحیت یک خط مشی برای واقع شدن به عنوان واسطه و مستمسکِ احتجاج میان خط مشی گذار و خداوند متعال است. معنای منجّزیت خط مشی عمومی آن است که خداوند متعال ذمه ولی امر را به وضع یک خط مشی معیّن مشغول می سازد و حاکمیت، مکلف است که خط مشی حجت را برای حل مسائل پیش روی خود اتخاذ کند. در واقع، مولویت مولی و حق اطاعت او برای حاکم (در فعل حکومتی او) شامل چنین خط مشی ای می ...
سالگرد سقوط "صدام حسین"
جنایات جنگی و بی حرمتی به تمامی قوانین شناخته شده بین المللی مربوط به زمان جنگ، در سال 1988م از مرزهای ایران عقب نشینی کرد. صدام یک سال بعد با خیال مشابهی به همسایه دیگرش، کویت حمله کرد و پس از شش ماه اشغال، با یورش سنگین امریکا و نیروهای متحد، با ذلت عقب نشینی کرد. در این زمان شورش های داخلی به انتفاضه ای مردمی تبدیل شد که علیه صدام خروشید، اما صدام با قساوتی بی نظیر، صدها هزار نفر را به خاک و خون ...
دریغ از فراموشی لاله ها
به طرد بودند. مستند خنجر و شقایق ،روایت دردمندانه و هنرمندانه شهید آوینی و همکارانش در قساوت و وحشیگری غرب مدعی تمدن و حقوق بشر، نمونه ای فراموش ناشدنی در به مسلخ رفتن ارزشی ها و بر صدر نشستن بی ارزش ها و بی هنر هاست که کیهان در همان سال ها مفصلا به آن موضوع و رفتار صدا و سیمای وقت با آن اثر فراموش نشدنی و صدای مظلومیت مسلمانان اروپا پرداخت. بگذریم از اینکه یکسال بعد از گزارش های مستند کیهان، ...
حسین شهرستانی، متهم ردیف اول فساد نفتی
از دیکتاتوری سنگین صدام حسین، رئیس جمهوری مخلوع عراق شده است؛ دوره ای که بسیاری از کارشناسان آن را دوره گذار عراق می دانند و می گویند هنوز تا رسیدن به یک دولت کاملا دموکراتیک، بر اساس تعریف های عرف رایج برای دموکراسی فاصله دارد. براساس بیانیه ای که از سوی دفتر عبادی منتشر شده، وی از دستگاه قضائی عراق خواسته است، فورا پیگیری های قضائی درباره گزارش های خطرناکی که به روزنامه ها سرایت کرده است، انجام ...
قوی سپید، طعمه گرگ های سبز!
توران در رقابت های سال پیش در برابر رئال باعث موضع گیری شدید مادریدی ها نسبت به داور آلمانی و حتی ادعای حمایت یوفا از برخی تیم های خاص شد! با این اخراج ورق بازی به یکباره برگشت؛ بلوگرانو که نمی خواست به فاصله چند روز دومین شکست در برابر مادریدی ها را تجربه کند، در نیمه دوم توفانی از حملات ویران کننده به راه انداخت و در یکی از بهترین و جذاب ترین نیمه های چند سال اخیر خویش، روخو بلانکو را کاملا در ...
68مین سالگرد کشتار وحشیانه دیر یاسین
به گزارش جبهه جهانی مستضعفین به نقل از خبرگزاری تسنیم، 9 آوریل سال 1948 گروه های تروریستی صهیونیستی به روستای دیر یاسین واقع در غرب شهر اشغالی قدس هجوم برده و در یک جنایت هولناک 250 تا 360 نفر را به شهادت رساندند. مناخیم بگین قصاب دیر یاسین مناخیم بگین نخست وزیر اسبق رژیم صهیونیستی بدون تردید یکی از کسانی است که در ردیف اول قصاب های اسرائیل قرار می گیرد. قدرت ...
مظنون اصلی حملات پاریس و بروکسل بازداشت شد
مداربسته تصاویر وی را پس از حملا بروکسل منتشر کردند ، یا نه. بر این اساس مقامات بلژیک در حالی روز جمعه محمد العبرینی را بازداشت کردند که وی مظنون اصلی حملات تروریسی سال گذشته پاریس و بخشی از بمب گذاری های مرگبار اخیر در بروکسل بوده است. مسئولیت دو حمله تروریستی اخیر در پاریس و بروکسل را گروه تروریستی داعش برعهده گرفته است. به گفته رئیس فدرال بلژیک این فرد به همراه ...
جریان های سیاسی اسلام گرا و چالش های درونی در اردن
. الف- پیشینه تاریخی و موقعیت جغرافیایی و سیاسی اردن اردن در زمان امپراتوری عثمانی، بخشی از ولایت دمشق و از مستملک های عثمانی محسوب می شد؛ این سرزمین، طی جنگ جهانی اول به اشغال انگلستان درآمد و با تمهیدهایی به صورت امیرنشینی تحت نظارت انگلستان و امیری ملک عبدالله بن شریف حسین بن علی برادر فیصل، دیگر پسر حسین و اولین شاه سوریه و سپس عراق درآمد. در سال 1946 با تصویب ...
مسلمانان چیزی جز امپریالیسم از غربی ها یادشان نیست +فیلم و عکس
.... حمله ایتالیا به رغم بی میلی مسلمان های سنوسی ( بخش قبلی گزارش ) به درگیری، نهایتاً منجر به جنگی شد که حدوداً 30 سال طول کشید و تبدیل به یک قتل عام شد. ایتالیایی ها که تاکتیک های ضدشورشی شان کاری از پیش نبرده بود، نهایتاً طی چند سال، دو سوم از جمعیت برقه را از بین بردند. درگیری امپریالیسم غربی با مسلمانان به همین جا ختم نشد. به عنوان نمونه، زمانی که مسلمانان جزیره جاوه ...
بحران قره باغ؛ آتش زیر خاکستر
خواهد شد. در سال 2011 حدود 5000 نفر به ترکیه جهت تحصیل در مراکز و دانشگاه های نظامی ترکیه اعزام شده اند. شرکت صنایع دفاعی اس لاسان ترکیه در سال 98 در باکو تأسیس شد. شرکت راکتسان ترکیه نیز درزمینهٔ ساخت مشترک سلاح های 105 میلیمتتری و زمینه تولید راکت های 122 میلی متری و تجهیزات دید در شب در آذربایجان فعالیت می کند. از سال 1994 دولت به افزایش بودجه نظامی روی آورد. تجهیزات و امکانات ارتش ...
استاد منوچهر ستوده درگذشت
خونست دلم برای ایران جان و تن من فدای ایران بهتر ز هزار صوت غیبی است در گوش دلم ندای ایران یکرنگ شو و یگانگی کن تا کم نکنی بهای ایران ورنه تو ستوده وار گویی خونست دلم برای ایران به گزارش هنرنیوز؛ طبق اخبار واصله استاد منوچهر ستوده در سن 103 سالگی دار فانی را وداع گفت. وی در کتابی با عنوان "ره آورد ستوده"، به کوشش مصطفی نوری چنین به شرح زندگی خود پرداخته است: ...
سهم مردم کمتر از مسئولان در تخریب محیط زیست نیست
. د ر تمامی این سال ها مسئولان می توانستند با آموزش های لازم یاد آور این فرهنگ غنی برای مرد م باشند . محیط زیست و دوستداران آن در سالی که گذشت حوادث و اتفاقات تلخی را تجربه کردند که برخی از آنها جبران ناپذیر و برخی دیگر نیز به چند دهه گذشت زمان برای جبران خسارت های آن نیاز دارند. مسئله ای که کارشناسان کمتر به آن پرداخته اند این است که بسیاری از مردم کشورمان پابه پای برخی از مسئولان تیشه بر ریشه ...
سلطان با بی بی بُر خورد!
اردوغان و نتانیاهو با هم قهر هستند! داستان این قهر هم از زمانی شروع شد که درماه مه سال 2010 ، کشتی امدادرسانی ترکیه به نام ماوی مرمره که برای دور زدن محاصره اقتصادی نوار غزه، به آن سمت در حال حرکت بود، هدف حمله کماندوهای دریایی رژیم صهیونیستی قرار گرفت و حدود 10 نفر از شهروندان ترکیه در جریان این ترقه بازی ها جان خود را از دست دادند. آن روزها ، درست مثل کاری که ترک ها با تزارها کردند و ...
بلژیک دستگیری یکی دیگر از مظنونان حملات پاریس را تأیید کرد
به گزارش نامه نیوز، دادستان فدرال بلژیک بامداد شنبه دستگیری یکی دیگر از مظنونان حملات تروریستی پاریس را تأیید کرد. پیش از این رسانه های بلژیکی از بازداشت یک نفر در ارتباط با حملات تروریستی ماه نوامبر در پاریس خبر داده اند. بنا بر گزارش شبکه وی آر تی بلژیک، فرد بازداشتی محمد ابرینی 31 ساله است که از چند ماه قبل تحت تعقیب قرار دارد. در جریان حملات تروریستی پاریس که ...
بازداشت مظنون حملات پاریس و بروکسل
شبکه تلویزیون وی آر تی بلژیک اعلام کرد که مسئولان این کشور روز جمعه محمد ابرینی 31 ساله از مظنونان حملات تروریستی پاریس و بروکسل را بازداشت کردند. به گزارش مهر به نقل از خبرگزاری رویترز، ابرینی از افراد تحت تعقیب در اروپا بود که دو روز پیش از حملات 13 نوامبر پاریس در یک خودرو با صلاح عبد السلام مظنون اصلی حمله تروریستی بروکسل که اخیرا بازداشت شده است، توسط دوربین ها رصد شد. ...
رونمایی آمریکا از برجام 2 ، مهار قدرت منطقه ای ایران
استقرار صلح در یمن، نقش پیشتاز داشته است. اظهارات کری در حالی مطرح شده که دیده بان حقوق بشر روز پنجشنبه اعلام کرد که ائتلاف عربستان سعودی در حمله مرگبار ماه گذشته به بازار مستبأ یمن که 120 کشته برجا گذاشت، از بمب آمریکایی استفاده کرد. از این رو دیگر برکسی پوشیده نیست که مسبب آتش افروزی ها در یمن آل سعودند که در این کشتارها نیز همواره با چراغ سبز آمریکا مواجه شده اند. همچنین به نقل ...