سایر منابع:
سایر خبرها
آشتی ملی؛ استراتژی انکارناپذیر- سیدرضا صالحی امیری*
در واقع این ماه فرصت های بی بدیلی در اختیار ما قرار می دهد تا با تکیه بر فضایل و برکات آن، بر سرمایه های معنوی خود بیفزاییم و در ارتقای سطح اخلاق مداری جامعه بکوشیم. جامعه آسیب زده امروز برای التیام زخم های عمیق اجتماعی و فرهنگی خود، سخت نیازمند بهره گیری از فضاهای پر معنایی است که دین اسلام بستر آن را فراهم نموده و اگر از این فرصت ها برای بهبود وضعیت ف ...
باهنر: ما به سهم مان راضی بودیم
فهرست اصولگرایان یک میلیون و 70 هزار نفر. ولی در دوره های قبل که اصلاح طلبان شرکت جدی ای در انتخابات نداشتند، طبیعتا حامیان آنها هم تمام قد وارد نمی شدند. سقف رأی اصولگرایان همین قدر و حتی کمتر بود. می شود این گونه تقسیر کرد که اصولگرایان بیش از این در تهران رأیی ندارند. یعنی وقتی اصلاح طلبان جدی حاضر شوند دیگر فرقی ندارد که شما با چند فهرست بیایید. در هر صورت بازنده اید. این را قبول ...
روایت بازیگر شهرزاد از بازی در نقشی که برایش سیمرغ آورد
همه احتمالات علاقه ای نداشتم به آن فکر کنم. چون اگر ذهنم را درگیر چنین مسئله ای می کردم، هم وقتم گرفته می شد و هم اینکه اگر درنهایت جایزه نمی گرفتم، ناراحت می شدم و اگر هم می گرفتم طبعا خوشحال. به همین دلیل این موضوع را رها کردم و سپردم که هرچه پیش آید، خوش آید. فقط روی کارم متمرکز شدم و تمام تلاشم این بود که وظیفه ام را درست انجام دهم. واکنش شما هم هنگام دریافت جایزه جالب بود. صدا و ...
تأملی بر سیاست فرهنگی آیت الله خامنه ای
به گزارش مشرق، دغدغه ها و نگرانی های حضرت آیت الله خامنه ای نسبت به عرصه ی فرهنگ و هنر، نه امر جدید و تازه ای است و نه امری عارضی، مناسبتی و نمایشی. این موضوع در کلام خود ایشان نیز به روشن ترین وجه بیان شده است.سخنرانی حضرت آیت الله خامنه ای در روز اول فروردین – که همه ساله به مناسبت و مناسکی [...] به گزارش مشرق ، دغدغه ها و نگرانی های حضرت آیت الله خامنه ای نسبت به عرصه ی فرهنگ و هنر، نه امر جدید و تازه ای است و نه امری عارضی، مناسبتی و نمایشی. این موضوع در کلام خود ایشان نیز به روشن ترین وجه بیان شده است.سخنرانی حضرت آیت الله خامنه ای در روز اول فروردین – که همه ساله به مناسبت و مناسکی ملی برای طرح برخی از مباحث کلیدی و سیاست های کلان جمهوری اسلامی تبدیل شده است – امسال اگرچه عمدتاً معطوف به مسائل حوزه ی سیاست و اقتصاد بود، اما در بخش پایانی اشارات صریح و مهمی به حوزه ی فرهنگ هم داشت که البته کمتر بازتاب پیدا کرد. از این رو شایسته است این بخش از سخنان نیز مورد تحلیل و واکاوی قرار گیرد، خصوصا با توجه به این که در فرصت محدود این سخنرانی، مباحث حوزه ی فرهنگ مجال شرح و بسط نیافت و چه بسا بخش هایی از آن مباحث پرسش هایی نیز در برخی اذهان ایجاد کرده باشد که نیازمند تبیین و تفصیل است. مناسبت سالگرد شهادت سید مرتضی آوینی و خصوصا اشاره به نام آن بزرگوار و فعالیت های او در همین سخنرانی در مقام پیش آهنگِ میدان فرهنگ و هنر انقلاب ، فرصتی است تا با مروری بر سخنان رهبر فرهیخته ی انقلاب در دیدارهای مکرّری که با اصحاب فرهنگ و هنر و مدیران فرهنگی و رسانه ای طیِ قریب به سه دهه رهبری جمهوری اسلامی داشته اند، به تبیینی از سیاستِ فرهنگیِ مدنظر ایشان، دست یابیم. طبعا تبیین ارائه شده در این نوشتار، به قدر بضاعتِ مزجات نویسنده و نیز مبتنی بر شناخت و برداشت اوست و لذا باب مطالعات، تبیین ها و نقدهای دیگر در این عرصه گشوده است. طرح بحث تأکیدات مکرر آیت الله خامنه ای بر ضرورت حمایت مقامات دولتی و مسئولین فرهنگی از هنرمندانِ مسلمانِ انقلابی، از جمله در سخنانِ اول فروردین امسال، ممکن است در برخی افراد چنین ذهنیتی ایجاد کند که ایشان صرفا با فعالیت یک طیف و جریان در عالم هنر موافق بوده، خواستار حذف هرگونه تکثر و تنوع فرهنگی و طرد دیگران هستند. به عبارت دیگر، پرسش این است که آیا دیدگاه ایشان مبتنی بر اجرای نوع خاصی از سیاست فرهنگی (Cultural policy) است که در ادبیات مطالعات فرهنگی تحت عنوان یکدست سازی و همگن سازی (Homogenization) از آن یاد می شود؟ آیا چنین برداشتی به واقع بر شخصیت و نگرش فرهنگی آیت الله خامنه ای منطبق است؟ پرسش دوم درباره ی اهمیت مفهوم پیش آهنگ و نیز مصداق های آن در عرصه ی فرهنگ و هنر انقلاب است که رهبر معظم انقلاب در سخنرانی اخیر بدان اشاره کردند. شهید آوینی چگونه پیش آهنگی بود؟ در چه شرایطی به فعالیت فرهنگی و هنری مشغول بود؟ رابطه او با دستگاه های دولتی و نیز با ولایت و رهبری چگونه بود؟ پرسش سوم این است که با وجود بودجه های شایان توجهی که خارج از دستگاه های دولتی و از طریق نهادها و ارگان های مختلف مذهبی، رسانه ای و نظامی در عرصه فرهنگ هزینه می شود، چه ضرورتی دارد که رهبر انقلاب اینگونه از آبروی خود هزینه کنند و مصرانه از دستگاه های دولتی بخواهند که به مجموعه های خودجوش فرهنگی و هنرمندان انقلابی و حزب اللهی توجه کرده و از آنها حمایت کنند؟ از طرف دیگر، با توجه به اینکه انتقاد از کوتاهی ها و سهل انگاری ها در حوزه ی فرهنگ و مظلومیت فرهنگ ، وجه مشترک انتقادات رهبر انقلاب از چهار دولت دوران رهبری ایشان – با وجود تفاوت های سیاسی آنها – بوده است، چرا ایشان هنوز از دولت به مثابه ی یک نهاد قطع امید نکرده و از آن متوقع هستند؟ شاید پاسخ جامع و کامل به همه ی این پرسش ها در حدود این مقاله نگنجد. اما با توجه به اهمیت آنها تلاش خواهد شد تا به قدر ممکن به آنها پرداخته و پاسخ هایی ارائه شود. آیت الله خامنه ای و مسئله ی فرهنگ دغدغه ها و نگرانی های حضرت آیت الله خامنه ای نسبت به عرصه ی فرهنگ و هنر، نه امر جدید و تازه ای است و نه امری عارضی، مناسبتی و نمایشی. این موضوع در کلام خود ایشان نیز به روشن ترین وجه بیان شده است: در عرصه ی فرهنگ، بنده به معنای واقعیِ کلمه، احساس نگرانی می کنم و حقیقتاً دغدغه دارم. این دغدغه از آن دغدغه هایی است که آدمی به خاطر آن، گاهی ممکن است نصفِ شب هم از خواب بیدار شود و به درگاه پروردگار تضرّع کند. من چنین دغدغه ای دارم. 1 در میان شخصیت های برجسته ی مذهبی و سیاسی و رهبران انقلاب، کمتر کسی را می شناسیم که فرهنگ و هنر برای آنها دغدغه و مسئله جدی بوده باشد. البته در دهه های اخیر عکس یادگاری گرفتن با هنرمندان، حضور نمایشی در مجامع هنری، و استفاده ی ابزاری از هنرمندان در تبلیغات انتخاباتی، میان اهل سیاست رایج شده است. اما کمتر کسی در میان سیاستمداران برجسته ی فعلی یافت می شود که همچون حضرت آیت الله خامنه ای سال ها قبل از آن که در جایگاه مناصب دولتی و حکومتی قرار گیرد و با چهره های برجسته ی شعر و ادب ایران مراوده داشته و با روشنفکران و نویسندگان شاخص کشور در ارتباط بوده باشد؛ حتی شعرا و نویسندگانی که چندان وجهه مذهبی نداشتند. خود ایشان در این خصوص گفته اند: بنده با هنرمندها از شکل های مختلف – بیشتر هنرمندهای عرصه ی شعر و ادبیات و قصه و این حرف ها – از دوران جوانی تا حالا زیاد سر و کار داشتم و لطافت و ظرافت روح این ها را می دانم. 2 این تشخص و ظرفیت فرهنگی، طبعاً آن زمان در میان علما و فضلایی که ملبس به لباس روحانیت بودند، بسیار نادر و کمیاب بود. و حتی امروزه هم هنوز چنین است. آشنایی و تسلط بر ادبیات کهن ایران، شاید در میان حوزویان چندان امر بی سابقه ای نباشد، اما حتی امروز هم در بین علما و فضلا به ندرت می توان کسانی را یافت که بر شعر و ادبیات معاصر ایران و جهان نیز تسلط داشته باشد و از تولستوی ها و شولخوف و هوگو گرفته تا بولگاکف و استاندال و امبرتو اکو رمان و داستان خوانده باشد. ایشان حتی در دوره ی رهبری نیز از پیگیری آثار و نوشته های نویسندگان و روشنفکران داخلی موسوم به دگراندیش غافل نبودند: من یک آدم بسته ی بی اعتنای به خواست ها و هدف های – به اصطلاح امروز – دگراندیشان یا دگراندیشانه نیستم. نه، اسلام این مقدار سعه ی صدر دارد که همه ی حرفها را گوش کند. 3 طبعاً با توجه به بافت های ریشه دار و نیرومند مذهبی و سنتی جامعه ی ما، قرار گرفتن چنین شخصیتی بر مسند عالی ترین مقام مذهبی و سیاسی کشور، یک فرصتِ تاریخیِ استثنایی برای رشد و شکوفایی فرهنگی ایجاد می کرد. و حقیقت این است که علی رغم همه ی نواقص و مشکلات و آسیب ها، نیم نگاهی به تحولات عرصه ی فرهنگ و هنر ایران طی سه دهه گذشته، شواهد گوناگونی از تحقق این رشد و شکوفایی در زمینه های مختلف را آشکار می کند. این سخن البته نه به معنی رضایت از وضع موجود است و نه مدعی تحقق همه ی اهداف و آرمان ها. در این زمینه پیش از هرکسی و بیش از هرکسی شخص رهبر انقلاب، منتقد و مطالبه گر بوده و هستند. شاید اگر نگاه ایشان نیز، مانند برخی مسئولان صرفاً کمّی و آماری بود، دستور می دادند گزارشی تهیه شود که مثلا در دوران رهبری ایشان چقدر تعداد کتاب ها و نشریات و فیلم ها و تئاتر ها و گالری ها و کنسرت ها و جشنواره ها و شبکه های رادیویی و تلویزیونی و کتابخانه ها و مدارس و دانشگاه ها و پژوهشگاه ها افزایش یافته است. و البته ناگفته نماند که تحقّق همین رشد و شکوفایی کمّی و تکثّر و تنوع فرهنگی در ذیل یک حکومت دینی و تحت زعامت یک فقیه یا عالم دینی، به تنهایی و به خودی ِخود، هم در تاریخ دین و هم در تاریخ هنر یک حادثه و پدیده است و در جای خود قابل مطالعه و تحلیل. آن بی آبرویی و روسیاهی که کلیسای کاتولیک با خفقان و انگیزاسیون و داغ و درفش خود طی دوره ی حاکمیت چندصدساله در اروپا برای مفهوم حکومت دینی به جا گذاشته بود، کار جمهوری اسلامی را در پایان قرن بیستم بسیار دشوار کرده و حتی ناممکن جلوه می نمود. اما آن قرون تاریک کجا و این تجربه ی درخشان و الهام بخش در جهان اسلام و تأثیرگذار در جهان کجا که تازه هنوز سه، چهار دهه هم بیشتر عمر ندارد. اما صرف نظر از نقش بی بدیل نهاد ولایت فقیه در تأمین امنیت کلی کشور، و نیز تأمین امنیت فعالیت های فرهنگی و اجتماعی و مهار نیروها و جریان های خودسر ، مروری بر بیانات ایشان در دیدارهای مکرر با اهالی فرهنگ و هنر و مدیران فرهنگی، آشکار کننده ی شواهدی از نقش فعال ایشان در گشایش فضای فرهنگی پس از جنگ و نیز توصیه به استفاده از هنرمندان از طیف های مختلف و آثار آنها است حتی برخی هنرمندان چپ گرا و مارکسیست که در دهه ی شصت به دلایلی زندانی بوده اند. به عنوان مثال ایشان در سال 1370 در دیدار اعضای گروه ادب و هنر رادیو می فرمایند: در خصوص معرفی مترجمان و کارهای آنها هم می توانید فعال باشید. ما ترجمه های خوب و مترجمان خیلی خوبی داریم؛ اینها چهره های معروفی هستند؛ هیچ اشکالی ندارد که کارهاشان معرفی بشود. مثلاً به آذین و محمّد قاضی مترجمان خوبی هستند؛ چه عیبی دارد که ما ترجمه های اینها را معرفی کنیم؟ مشکلی در کار به آذین وجود ندارد؛ او از خیلی از نویسندگان و مترجمانی که الان هستند، بهتر است. به آذین مترجمی بسیار قوی است؛ به نظر من او از قاضی هم چیره دست تر است. شعرایی از این قبیل هم هستند؛ مثلاً در شعر، عِدل به آذین، ابتهاج است. ابتهاج شاعر خوبی است؛ شعر خوبی از او بخوانید؛ مانعی ندارد... شما باید آدم هایی داشته باشید که بنشینند مثلاً کار جمالزاده، هدایت، چوبک و ... را واقعاً نقد کنند و نقاط قوّت و ضعفش را بگویند .4 در همان سال و طی دیداری با مجمع هنرمندان و نویسندگان مسلمان – که از قضا در آن روزگار از حسین شریعتمداری و مهدی نصیری تا شهید آوینی و سیدمهدی شجاعی در آن عضو بوده اند – می فرمایند: رد کردن مطلق آن قدیمی ها (در عرصه هنر)، هیچ مصلحت نیست؛ برای خاطر این که اگر رد کردیم، دو اشکال بزرگ به وجود می آید: اولاً آنها سرمایه هایی دارند که متعلق به ماست و ما از آن سرمایه ها محروم می مانیم ... اشکال دوم این است که بالاخره عده یی می روند از این ها استفاده می کنند. این صحنه ی عظیم جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی است؛ فقط هم شما نیستید. کسانی پیدا می شوند، می روند به اینها ارزش می دهند، اینها را ترجیح می دهند، دودستگی به وجود می آورند، زیر چتر اختلافات خطی قایمشان می کنند ... باید هنرپیشه ها و هنرمندان خوب را به کار گرفت. 5 حتی آنگاه که ایشان توصیه ی مشخصی در جهت آفرینش گونه ی خاصی از آثار هنری – از جمله آثار دینی و انقلابی – دارند، بلافاصله یادآور می شوند که این توصیه ها به معنی الزام و اجبار نیست: البته هیچ الزام و اجباری وجود ندارد که این گونه عمل بشود یا نشود. کسانی که با نظرات من در این زمینه ها آشنا هستند، می دانند که بنده معتقد نیستم که هنر با بخشنامه و دستور و فرمان و حکم و این طور چیزها درست می شود. این از آن چیزهایی است که با حکم درست نمی شود؛ باید انگیزه وجود داشته باشد. 6 و به راستی آیا اگر رهبری دنبال یکدست سازی و همگن سازی فضای فرهنگی بوده و خواهان فعالیت تنها یک طیف و جریان هنری در کشور باشد، در دیدار با جمع گسترده ای از سینماگران کشورش – که از محمدرضا اصلانی و کیانوش عیاری و تهمینه میلانی در آن هست تا مجید مجیدی و ابراهیم حاتمی کیا و کمال تبریزی – چنین سخن می گوید: خواستم به سینماگران کشور احترام کنم؛ در واقع به سینمای کشور. من این نشست و انعکاس بیرونی این را به معنای تکریم هنر سینما و هنرمندان سینما تلقی کرده ام و دوست دارم این احساس در کشور گسترش پیدا کند و اهمیت سینما برای همه آشکار شود. هر کسی داعیه ای دارد، جهت گیری ای دارد و توقعی دارد؛ اما بالأخره همه بر این معنا اتفاق نظر داشته باشند که این هنرِ بسیار پیچیده و برجسته ی سینما، برای کشور یک ضرورت و یک نیاز است. 7 میدان نابرابر فرهنگ و اهمیّت سیاست فرهنگی با توجه به این مشی و بینش و تشخص فرهنگی، مشخص می گردد که توصیه ها و تأکیدهایی از قبیل آنچه در سخنرانی روز اول فروردین سال جاری توسط رهبر انقلاب مطرح شد، نه به منظور حذف و طرد دیگران، بلکه به قصد تبیین خط مشی های اساسی و یادآوری سیاست گذاری های کلان و نیز تذکر اولویت هایی است که گاه مدیران و مسئولان فرهنگی به دلیل استغراق در امور جاری روزمره از آن غافل می شوند. در واقع این توصیه ها و تأکیدات بیش از آنکه ماهیت سلبی داشته باشد، ماهیت ایجابی دارد. طبعا برای هر کشوری که در عرصه ی فرهنگ بودجه هایی هرینه می کند، مسئله سیاست فرهنگی اهمیت می یابد و لازم است اولویت ها و جهت گیری ها در صرف این هزینه ها مشخص شود. نابرابری های تاریخی و ساختاری در میدان فرهنگ یکی از شاخصه های اولویت سنجی در سیاست گذاری فرهنگی است. به عنوان مثال، کشوری که سال ها شاهد مناسبات تبعیض نژادی بوده و اکنون نیز با گرایش های نژادپرستانه مواجه است، طبعا تلاش می کند برای اصلاح نگرش های شهروندان و ایجاد زمینه ی همزیستی مسالمت آمیز میان نژادهای مختلف، از برنامه ها و آثاری که در راستای این سیاست ها هستند، حمایت بیشتری به عمل آورد. در میان رویدادها و تحولات تاریخ معاصر جهان، بدون تردید انقلاب اسلامی ایران و هشت سال دفاع مقدس از بزرگ ترین جلوه های ایستادگی و پیروزی ملت ها در برابر قدرت های جهانی به شمار می آیند. اما این انقلاب و دفاع، تنها مقاومت در برابر امپریالیسم و استعمار کهنه و نو، و یا مقاومت در برابر نظام سرمایه سالاری غرب و نظام کمونیستی شرق نبود. آنچه این انقلاب و دفاع را از دیگر نهضت ها و جنبش ها متمایز می کرد، تفاوت گفتمان حاکم بر آن، با گفتمان مسلط سکولار و تفکرات عصر روشنگری اروپا بود که دین را از متن جامعه حذف کرده و به کلی به حاشیه ها رانده بود. حکومت پهلوی طی پنجاه سال حاکمیت خود، چه با استفاده از چماق و چکمه رضاخانی و چه با مدرنیسم شهبانویی، به سرکوب سیستماتیک گفتمان دینی و اسلامی پرداخت. در مدرنیسم فرهنگی نظام پهلوی، هیچ جایی برای هنرمندان اسلام گرا نبود. همان گونه که در نظام آپارتاید آفریقای جنوبی، هیچ جایی برای هنرمندان سیاه پوست نبود. در نتیجه طی پنجاه سال بخش مهمی از جامعه از دست یابی به مهارت های بیانی و ابزارهای فرهنگی و هنری لازم برای بازنمایی فرهنگ و هویت خود در قالب رسانه های جدید بازماند. با پیروزی انقلاب اسلامی، تصور این بود که در عالم هنر یکسره آرمان ها و ارزش های اسلامی و انقلابی حاکم شود و دیگران به کلی از عرصه حذف شوند. همان طور که مثلا پس از انقلابِ سکولار فرانسه، دستِ مذهب از ساحت های مختلف اجتماعی و فرهنگی به کلی قطع شد. یا آنگونه که پس از انقلاب اکتبر روسیه دست طبقه اشراف و بورژواها قطع شد. اما برخلاف انتظار و ادعاهای بسیاری که مطرح شده، پس از انقلاب جریان های مدرنیستی و گفتمان های سکولار در عالم هنر ادامه یافت. از این نظر انقلاب اسلامی در قبال جریان های فکری و فرهنگی مخالف خود، بسیار با تسامح و تساهل بیشتری رفتار کرد. در این قریب به چهار دهه ای که از انقلاب اسلامی می گذرد، آثار سینمایی و هنری فراوانی با بودجه های دولتی تولید شده و یا جوایز جشنواره های دولتی را برنده شده که لزوماً نسبتی با شعارهای اسلامی و آرمان های انقلابی نداشته است. از طرف دیگر، روند ظهور و بروز هنرمندانی از اقشار و طبقات مذهبی جامعه، به دلیل آن سابقه ی عملکرد حکومت پهلوی و نیز ذهنیت منفی رایج در این اقشار و دیگر موانع عرفی و اجتماعی، به کندی انجام شده است. مدیران فرهنگی نیز حوصله چندانی برای تربیت چنین نسل جدیدی نداشتند و برای پرکردن برنامه ها و گزارش ها و افزایش آمار تولید، طبعاً بیشتر سراغ حرفه ای ها می رفتند. بنابراین، ظاهرا حکومتی اسلامی در قدرت بود، اما اگر مفهوم دانش/قدرت فوکویی را مدنظر قرار دهیم، در سپهر فرهنگی و هنری معادلات قدرت به گونه ی دیگری بود. در چنین زمینه ی تاریخی و اجتماعی نابرابری است که توصیه ها و تأکیدهای رهبر انقلاب به مدیران فرهنگی جهت آغوش گشودن برای هنرمندان مسلمان و انقلابی معنا و مفهوم پیدا می کند، چرا که هنرمندانی که بخواهند هویت اسلامی و انقلابی خود را حفظ و ابراز کنند در چنین فضایی در جایگاه اقلیت قرار می گیرند. همانگونه که شهید آوینی و یاران او در دهه ی شصت در اقلیت بودند. باید توجه شود که مقصود نگارنده اینجا قضاوت اخلاقی در مورد هنرمندان نیست. تنها خداوند به عاقبت کار انسان ها آگاه است و از رستگاری و یا خسران نهایی آنها خبر دارد. بر اساس نصوص اخلاقی، ما نباید به استناد اعمال و ظواهر – یا به تعبیر رهبر انقلاب به دلیل نقص ظاهر – به تعییر دیگران پرداخته و خود را نزد خداوند برتر از آنها بدانیم.8 اما اینجا، سخن درباره ی حفظ و ابراز یک هویت فرهنگی است. سیاه پوستان در آفریقای جنوبی، آمریکا و یا اروپا، خود را برتر از سفیدپوستان نمی دانستند، اما خواهان فرصتی برای بازنمایی هویت های نادیده انگاشته و بازگویی تاریخ های ناگفته خویش بودند. اما تبعیض اجتماعی و نژادپرستی نهادینه شده در ساختار صنعت سینمای این کشورها، اجازه آموختن و رشد و ظهور و بروز به استعدادهای سیاهان نمی داد. حتی امروز هم از نوعی نژادپرستی پنهان در اعطای جوایز جشنواره های سینمایی سخن گفته می شود.9 پیش آهنگانِ غریبِ عرصه ی فرهنگ و هنر وضعیت فیلم سازان مسلمان و انقلابی در سال های پس از انقلاب نیز، بر خلاف آنچه ممکن است در نگاه اول تصور شود، شبیه چنین وضعیتی است. در واقع این فیلم سازان بخشی از جامعه را نمایندگی می کنند که در انقلاب اسلامی و دفاع مقدس سهم بسیار بزرگی داشته است، اما متناسب با این سهم خود بازنمایی نشده است. حتی برخی فیلم سازانی که در ابتدا به قصد بازنمایی آرمان ها و خواسته های این بخش جامعه قدم در وادی سینما گذاشتند، بعدها به سراغ داستان ها و مضامینی رفتند که متناسب با ذائقه ی دیگر اقشار و گروه های جامعه بود. در چنین موقعیتی است که مفهوم پیشاهنگ در عرصه ی فرهنگ و هنر انقلاب اهمیت پیدا می کند؛ مجاهدانی که علی رغم همه ی سختی ها و موانع و مخالفت ها و تحقیرها، جسورانه گام در راه های نرفته می گذارند. دشواری کار امثال شهید آوینی البته تنها ناشی از غربت در بین اغیار نبود، بلکه او در روزگار خود حتی بین دوستان و مدیران فرهنگی نیز غریب بود. و چه بسا این غربت ویژگی ذاتی هر پیش آهنگ و پیشرو یی در عرصه ی فرهنگ و هنر باشد. در تاریخ چهارم آذرماه سال 1370 تعدادی از فیلم سازان مذهبی و انقلابی دیداری خصوصی با آیت الله خامنه ای داشته اند. از متن سخنان رهبر انقلاب در این دیدار، چنین بر می آید که این افراد نزد رهبر انقلاب به گله و شکایت از شهید سید مرتضی آوینی پرداخته اند که آن زمان در حوزه ی هنری فعالیت می کرد. آیت الله خامنه ای در پاسخ به یکی از این افراد فرموده اند: حالا شما آقای آوینی را مثال زدید – من بحثی ندارم – من آقای آوینی را هم خیلی بیشتر از شما نمی شناسم. من می خواهم شماها کوشش کنید، این اختلاف سلیقه هایی که در این زمینه ها دارید، عمده و جاگیر نشود؛ نه در فضای ذهن، و نه در فضای عمل. ممکن است دو نفر با همدیگر همکاری نکنند؛ اشکالی هم ندارد. شما می گویید من با آن آقا نمی توانم همکاری کنم؛ خیلی خوب، مانعی ندارد. بر روح هنرمند نمی شود تحمیل کرد که باید شما این جا همکاری کنید؛ لیکن نگذارید این اختلاف سلایق به تعارض و بگومگو برسد؛ این را واقعاً به عنوان یک اصل و یک شاخص در نظر داشته باشید. 10 داستان غربت شهید آوینی در صداو سیما در دهه ی شصت و اوایل دهه ی هفتاد را نیز بارها شنیده ایم. تا آنجا که یکی از مدیران ارشد وقت سازمان پس از اعتراض آن شهید به سانسور مجموعه مستند خنجر و شقایق در تلویزیون، نزد آیت الله خامنه ای می آید و عکس هایی از دوران دانشجویی شهید آوینی قبل از انقلاب را نزد ایشان می آورد تا به اصطلاح او را از چشم رهبری بیاندازد: یک وقت کسی پیش من آمد و از فردی در همین جمع شما -که من خیلی به او علاقه و ارادت داشتم و دارم- بدگویی کرد. بدگویی اش هم این بود که گفت: این فرد، قبل از انقلاب چنین و چنان بوده است و برای صحّت ادعایش، عکس هایی هم به من نشان داد. من به آن کس گفتم همین عکس ها و مدارک، دلیل است که ارادت من به این شخص، مضاعف شود. واقعاً هم خدا می داند که ارادتم مضاعف شد. به آن کس گفتم -حالا نمی خواهم خصوصیّات و جزئیّات را بگویم؛ و الّا همه تان تصدیق می کردید- : ارادت من مضاعف شد. این حرف هایی که تو می گویی، موجب می شود ارادت من به این شخص، بیشتر شود. این آدم آن طوری بوده و حالا این است!؟ 11 موضع انتقادی شهید آوینی در مورد سیاست های وزارت ارشاد در آن دوران و خصوصا سال های پس از جنگ را نیز در مقاله ی معروف تجدد یا تحجر؟ – که در سال 1370 منتشر شد – خوانده ایم. آنجا که این سید شهید در نقد سخنان وزیر وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی دقیقاً از همان دغدغه ها و نگرانی هایی سخن می گوید که آیت الله خامنه ای طی این سال ها و از جمله در سخنرانی نوروزی خود بدان اشاره داشته اند: اشتباه دیگر دوستان ما] در وزارت ارشاد [که ریشه در مرعوبیت آنها در برابر غرب دارد آن است که آنها افق حرکت انقلاب و شرایط آماده جهانی را در این عصر احیای معنویت و اضمحلال غرب نمی بینند و بالتبع هرگز برای وصول به این غایت تلاش نمی کنند. دگراندیشان و روشنفکران سکولار باید آزاد باشند، اما رشد و بالندگی نسل انقلاب نیز مواظبت می خواهد. دولت جمهوری اسلامی حقیقتا به شعار آزادی مطبوعات، نویسندگان و هنرمندان پایبندیِ اعتقادی دارد، اما دوستان خویش را از یاد برده است و اکنون مجموع سیاست های نظام اسلامی کار را به آنجا کشانده که نسل انقلاب در هنر و ادبیات احساس عدم امنیت و بیهودگی می کند. 12 همین برخوردهای دستگاه های دولتی و رسمی با پیشاهنگ هایی چون سیدمرتضی آوینی، موجب شد در اوایل دهه ی هفتاد رهبر انقلاب شخصا وارد عمل شده و برای احیای مجموعه روایت فتح، دستور دهند نهادهای دیگری غیر از صداوسیما و وزارت ارشاد پیش قدم شده و امکانات لازم را فراهم آورند. مرحوم سلحشور نیز در ساحت و سطحی دیگر، علی رغم انکارها و تحقیرهایی که از جانب دوست و دشمن متحمل می شد، در راه تولید آثار نمایشی منبعث از منابع دینی و قرآنی، گام های استوار و پرثمری برداشت که با استقبال گسترده در داخل و خارج مواجه شد. فعالیت های او نیز بدون حمایت رهبری امکان پذیر نبود. دلایل تأکید رهبری بر حمایت دولت از هنر دینی و انقلابی ممکن است تصور شود که با توجه به حمایت های شخص رهبر انقلاب و نیز تأسیس مجموعه ها و سازمان های فرهنگی مختلف خارج از دولت، دیگر نیازی نباشد که رهبر معظم انقلاب همچنان بر انتظارات و توقعات خود از دستگاه های دولتی و مدیران فرهنگی پای فشاری و اصرار کنند. این نگاه از چند جهت قابل تأمل است که در این مجال به دو مورد آن اشاره می شود: اولا در عرصه فرهنگ و هنر، تنها پول یا سرمایه ی اقتصادی اهمیت ندارد و مسئله ی اعتبار و یا سرمایه ی نمادین نیز بسیار اهمیت دارد. جشنواره هایی که عمدتاً با بودجه ی دولتی اداره می شوند، هرچند سکه های طلا نیز به برگزیدگان خود هدیه می کنند، اما در اصل دست اندرکارِ توزیعِ سرمایه ی نمادین بین هنرمندان هستند. نکته ی دوم هم این است که تأکید آیت الله خامنه ای به مدیران فرهنگی دولت برای حمایت از هنرمندان مذهبی و انقلابی، تنها به دلیل ایجاد امکانات و شرایط کار برای این هنرمندان نیست. مدیران دولتی نیز خود نیازمند چنین ارتباطی هستند. همان گونه که در عرصه ی اقتصادی، قطع ارتباط برخی مدیران دولتی با طبقات محروم و مستضعف، رفته رفته منجر به تغییر اولویت ها و سیاست های آنها و نهایتا دگرگونی شخصیت انقلابی آنها گردید، در عرصه ی فرهنگی نیز قطع ارتباط مدیران فرهنگی با هنرمندان مذهبی و انقلابی، و محدود شدن دایره ی ارتباطات آنها به اقشار و طیف های خاص، طبعاً دستورِکار فعالیت آنها را نیز تحت الشعاع قرار می دهد. در واقع به نظر می رسد رکن اساسی سیاست ِ فرهنگی آیت الله خامنه ای این است که ایجاد شرایط و امکان فعالیت برای هنرمندان طیف های مختلف در نظام جمهوری اسلامی، نباید به قیمت هضم و اضمحلال هویت فرهنگی نظام و قلبِ ماهیت دینی و انقلابی آن تمام شود که خون های پاک بی شمار برای تحقق و حفظ آن ریخته شده است. همانگونه که جمهوری فرانسه نیز – که خون های بسیاری برای تحقق و حفظ ماهیتِ سکولار آن طی وقایع انقلاب فرانسه و پس از آن بر زمین ریخته شد – امروز به هیچ عنوان اجازه نمی دهد هویتِ سکولار آن خدشه دار شود و مثلاً اثری از اسلام در مناسبات حکومتی و سیاسی آن دیده شود، ولو به قدر روسری دختربچه ای در مدرسه ای، و یا حذف بطری مُسکری از روی میز شامی. پی نوشت ها: 1٫ بیانات در دیدار هنرمندان و مسئولان فرهنگی کشور، مورخ 22/04/1373٫ کلیه بیانات مورد ارجاع در مقاله حاضر در پایگاه اطلاع رسانی Khamenei.ir قابل دسترسی است. 2٫ بیانات در دیدار هنرمندان و دست اندرکاران صداوسیما، مورخ 12/ 04/1389٫ 3٫ بیانات در دیدار مدیران شبکه ی دوم سیما، مورخ 1370/07/11٫ 4٫ بیانات در دیدار اعضای گروه ادب و هنر صدای جمهوری اسلامی ایران، مورخ 1370/05/12٫ 5٫ بیانات در دیدار اعضای مجمع نویسندگان مسلمان، مورخ 1370/07/28٫ 6٫ بیانات در دیدار جمعی از اصحاب فرهنگ و هنر، 1380/05/01٫ 7٫ بیانات در دیدار جمعی از کارگردانان سینما و تلویزیون، مورخ 1385/03/23٫ 8٫ امام خمینی رحمه الله علیه در کتاب چهل حدیث می فرمایند: شیخ جلیل ما، عارف کامل، شاه آبادی روحی فداه می فرمود: تعییر] سرزنش و عیب جویی [به کافر نیز نکنید در قلب، شاید نور فطرتش او را هدایت کند و تعییر و سرزنش کار شما را منجر به سوء عاقبت کند. امر به معروف غیر از تعییر قلبی است. بلکه می فرمودند کفاری که معلوم نیست با حال کفر از این عالم منتقل شدند را لعن نکنید. شاید در حال رفتن هدایت شده باشند و روحانیت آنها مانع از ترقیات شما شود. (چهل حدیث، شرح حدیث سوم، ص 67). 9٫ بخش هایی از این مقاله برگرفته از مقدمه ی نگارنده بر کتاب سینمای مقاومت؛ نظریه ها، سیاست ها، نقدها است که توسط انتشارات سوره مهر در دست انتشار است. 10٫ بیانات در دیدار با جمعی از هنرمندان، مورخ 1370/09/04٫ 11٫ بیانات در دیدار هنرمندان و مسئولان فرهنگی کشور، 1373/04/22 12٫ آوینی، سید مرتضی (1370) تجدّد یا تحجّر؟ ، ماهنامه سوره، دوره اول، شماره 27، ص 7-11٫ دکتر شهاب اسفندیاری Let’s block ads! (Why?) منبع: مشرق کد مطلب : سایر اخبار ...
هفتم اسفند به سه روایت
بیاید که اساسا بی خیال مجلس است و کار خود را انجام می دهد. او که تعهدی به کسی ندارد. کوچه ورود ممنوع را هم می رود و برایش مهم نیست. احمدی نژاد یک اشتباه بود که به ضرر همه کس و همه چیز تمام شد. جالب این است که هنوز عده ای طرفداری می کنند و باز تعدادی از اصولگرایان که در انتخابات وارد شدند و صلاحیت آنها تایید شد تا حدی در همین طیف بودند. صادقی: البته احمدی نژاد قبل از انتخابات یک جمله ...
دریغ از فراموشی لاله ها
...، نه انقلاب ، نه نظام و نه حتی ارزشها را قبول دارند! حال جای این پرسش است که چرا هنوز منشور هنر اسلامی تدوین نشده و نهادهای مختلف ما نتوانسته اند به این رسالت تاریخی عمل کنند؟آیا آنها زمان کافی در اختیار نداشته اند!؟ آیا بودجه ای لازم داشته اند که پرداخت نشده!؟ آیا و صدها آیای دیگر که بی تعارف پاسخ همه آنها منفی است! پاسخ را باید در باور و نگرش متولیان امر، به انقلاب و توانمندی های ...
تصویری که مطابق میلشان بود قاب گرفتند و بزرگ کردند
روحش بودم. دست و پا می توانست که مهم نباشد. بعد که تمام خبر را شنیدم، روی پله های داخل خانه نشستم و فکر کردم که او هست، برای همیشه. عکسش رفته روی مین و معدوم شده. از خودش آموخته بودم که به عکس دل نبندم. خبر را موقعی دادند که بچه ها مدرسه بودند. همه ذهنم متوجه این شد که چطور به آنها بگویم، به بچه های هشت، 9 و 14 ساله. تازه این پیش از آن بود که مرتضی آوینی مشهور را بشناسم. قبل از تعطیلی مدرسه به ...
مسلمانان چیزی جز امپریالیسم از غربی ها یادشان نیست +فیلم و عکس
...> فلسطینی ها هنوز برای رسیدن به آرمان بازگشت تلاش می کنند کم کم اقدام جای حرف را در میان آوارگان گرفت و جنبش هایی تشکیل شد که بر خلاف جنبش های ملی دیگر، هیچ ارتباط مشخصی با ناسیونالیسم نداشتند. تمام فکر و ذکر فلسطینی ها به بازگشت معطوف شده بود، اگرچه که همه راه هایشان برای رسیدن به این هدف به بن بست می رسید. از سوی دیگر، اتحاد پان عربیسم هم چنان یکی از آرمان های اعراب محسوب می شد و ...
اقتصاد مقاومتی در مقابل اقتصاد مصرفی و بی بندباری است
مقلب القلوب و الابصار را بخوانن. وی گفت :سال جدید باید تغییری در خودمان بدهیم و امسال از سال گذشته در همه جهات بهتر باشیم. و می بایست روح فاطمی و فرهنگ فاطمی را در خود رشد بدهیم و در همه حالات خود را بدهکار به خدا بدانیم.حضرت فاطمه عبادت را یک نوع پرداخت به خدا میدانست. و خودش را در همه حالات بدهکار به خدا میدانست. حجت الاسلام موسوی انور: اقتصاد مقاومتی در مقابل اقتصاد مصرفی و بی ...
امام جمعه بیرجند: امسال زمان خدمت و ایجاد زیبایی در جامعه اسلامی است
برای پیشرفت و ترقی نیاز به ایجاد تغییر است، گفت: باید در سرنوشت خویش به فرموده قرآن تغییر ایجاد کنیم. رضایی در ادامه یکی از وظایف انسان های مومن را در ماه رجب توبه عنوان کرد و گفت: در این ماه مومنان استغفار کنند و روزه شوند و کسی که در این ماه یک روز، روزه شود، غضب خدا را از خود دور کرده است. امام جمعه بیرجند اظهار کرد: انسان مومن و خدا جو ضمن احترام به همه فقط به رحمت و عظمت الهی ...
برنامه اصلاح طلبان باغیرت/ ارادت خواننده کشورمان به شهدا/ کار عملی آقامعلم/ بدل بازیگر کیمیا
) * آخرین وضعیت شجریان از زبان وزیر بهداشت( اینجا ) *مهدی محمدی: هدف اصلی از دستگیری احمد شیخ زاده، آزادی بزرگ ترین صید اطلاعاتی ایران است( اینجا ) * روایت قالیباف از یک منطقه محروم در تهران!( اینجا ) عزت الله ضرغامی: اقدام و عمل فقط مربوط به دولت نیست( اینجا ) * مسعود ده نمکی: شاید فیلم هاشمی ها را بسازم!/ آقای رفسنجانی سال 70 را به یاد دارید؟( اینجا ) * سلبریتی ها عید را این گونه تبریک گفتند+تصاویر( اینجا ) * تبریک های نوروزی به نوروزی +تصاویر( اینجا ) بازگشت به صفحه نخست گروه فضای مجازی انتهای پیام/ ...
فرشاد مومنی: سال 95 نیازمندِ بالاترین سطح وفاق ملی است* مطلب ویژه
مان را بشناسیم، این است که در این نظام قاعده گذاری و نظام پاداش دهی، با یک پارادوکس بزرگ مواجه هستیم. این پارادوکس عبارتست از اینکه از یک طرف همه معتقدند که موتور توسعه "انسان" است. حال به آن پاداش دهی که به فعالیت های غیر مولد پرداخت می شود دقت کنیم. به عقیده من این نیز یک زاویه قابل اعتنایی است که از لحاظ تحلیلی می توان به آن پرداخت. چند سال پیش OECD مطالعه ای را منتشر کرد که در آن سوالی با این ...
بنزین چند ریالی چطور 1000 تومان شد؟ / پیغام موشکی آمریکا به ایران / بازیگری که به دنبال فروش قبرش بود / ...
پایگاه تحلیلی خبری تابناک گیلان از این پس سعی دارد جهت پوشش کامل وقایع مهم روز در کشور، مجموعه ای از مهم ترین اتفاقات 24 ساعت گذشته را در یک بسته خبری به مخاطبان خود عرضه کند که این موارد شامل کلیه موضوعات سیاسی-اجتماعی-فرهنگی-ورزشی و اقتصادی خواهد شد. بنزین چند ریالی چطور 1000 تومان شد؟ بنزین از نیمه دوم سال گذشته 1000 تومانی شد تا تک نرخی شدن آن رقم بخورد و حالا زمزمه هایی از ارائه ی بنزین با نرخ های متفاوت در جایگاه های کلاس بندی شده مطرح می شود، اما زمانی هر ...
اخبار کوتاه
اسلامی کنیم. همه شئون زندگی، صنعت، معماری، کشاورزی را باید مانند سیاست و امنیت و دفاع مردمی و اسلامی شود. از بعد دیگر، حکومت داری هزینه دارد و دفاع از کشور نیازمند اقتصاد قوی است. معیشت مردم به اقتصاد قوی است. نمی توان بدون بهره برداری صحیح از منابع و اقتصاد، زندگی مردم و فرهنگ را متحول کرد و پیشرفت داد. بازدید 750 هزار نفر از مناطق عملیاتی در ایام نوروز به گزارش فارس سردار سرتیپ بهمن ...
اینجا کام پزشک و بیمار هر دو شیرین می شود
چقدر است؟ بر اساس تعرفه وزارت بهداشت که مصوب امسال است یک شکاف لب یا شکاف کام حدود 5 تا 7 میلیون هزینه دارد و یک بیمار شکاف کام وسیع گاهی نیاز به 10 عمل دارد یعنی چیزی حدود 70 میلیون تومان هزینه دارد. اغلب بیمارستان های دولتی هم وقت عملشان برای شکاف لب و کام از سه ماه تا دو سه سال طول می کشد. اما تیم ما یک گروه خودجوش است و تمام هزینه ها اعم از تهیه وسایل و بلیط با خودمان است اگر جایی ...
بادو دوره بودن ریاست جمهوری زیبنده نیست یک رئیس چهار دوره بماند
را خودتان قبول دارید که مجری برنامه در پاسخ به وی گفت بله! گودرزی در پاسخ به مجری برنامه در این لحظه گفت به هر حال تحصیلات من در ورزش است و وقتی شما در مقطع کارشناسی به دانشکده وارد می شوید همه رشته ها را فرا می گیرید و در کارشناسی ارشد هم شرایط همین طور است. در مقطع دکتری کارهای تحقیقاتی باید انجام داد. خود من بیش از 200 مقاله داخلی و خارجی داشتم که صرفا برای چند رشته ورزشی نبوده و به صورت جامع در ...
استاندار کرمان : اراده دولت بر توسعه همکاری با افغانستان است
اجرایی دولت افغانستان نیز در این دیدار از همکاری جمهوری اسلامی ایران با اتباع کشورش تشکر کرد و گفت: استان کرمان به دلیل نزدیکی با افغانستان بیشتر پذیرای اتباع این کشور بوده است. محمد محقق افزود: امسال دومین سالی است که در تعطیلات نوروز سفره مشترک ایران و افغانستان برپا می شود. سفیر افغانستان در ایران هم گفت: حضور تروریست ها در افغانستان تهدیدی برای همه کشورهای منطقه به شمار ...
دعوت عربستان از ایران برای انجام مذاکرات حج امسال
سالجاری است، یادآور شد: همه ساله هفته اول ماه ربیع الثانی نشست با وزیر حج عربستان صورت می گرفت که تا این لحظه این دیدار سه ماه به تأخیر افتاده است البته دعوت نامه ای از سوی وزارت حج برای روز پنج شنبه 26 فروردین برای ما ارسال شده است که اعزام هیئت ایرانی وابسته به صدور ویزا برای این هیئت است . اوحدی در خصوص محورهای مذاکره با وزیر حج عربستان اظهار داشت: قطعا ما در این مذاکرات محورهایی را مطرح ...
از کلاف سردرگم لیست اصولگرایان اهواز تا نوزاد حاشیه ساز ماهشهری!
میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان 13 فروردین صحت یافته شدن این اشیا را به خبرنگار اعلام ، و گفته بود که تنها در بررسی ارزش مادی و میراثی این اشیا هنوز به نتیجه نرسیدیم که باید توسط چند کارشناس و نه یک کارشناس بررسی شود. اقدام به موقع بهداشتی های باغملک و خبر خوش در هفته ای که گذشت ، جدا از خبر تلخ و ناگوار رها شدن یک نوزاد در کیسه زباله ، خبر خوب به دنیا آمدن نوزاد در ...
در خطبه های نماز جمعه خوزستان چه گذشت؟
کرده اقتصاد مقاومتی عنوان کرد: اقتصاد مقاومتی باید به معنای واقعی کلمه صورت بگیرد و اقدام و عمل به این فرمان نیز باید توسط مدیران و مسئولان به طور جدی دنبال شود. امام جمعه شهر چمران:تحقق اقتصاد مقاومتی نیازمند اقدام و عمل جدی دولت است امام جمعه شهر چمران گفت: تحقق شعار امسال و دستیابی به اقتصاد مقاومتی نیازمند اقدام و عمل جدی دولت است. حجت الاسلام سیدمنتصر هاشمی ظهر امروز در ...
امام جمعه مشهد: امریکا حیات خود را در براندازی انقلاب اسلامی می داند
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، آیت الله علم الهدی امروز در خطبه های نماز جمعه افزود: در 36 سال قبل مثل امروز ، روز بیستم فروردین ، امریکا روابط سیاسی خود را با ایران قطع کرد و این قطع رابطه از طرف امریکا در برابر تهاجم دانشجویان مسلمان پیرو خط امام به جاسوس خانه امریکا صورت گرفت که امام آن را انقلاب دوم نامیدند. آیت الله علم الهدی افزود: به مجرد قطع ارتباط امریکا با ایران ، امام ...
چهار میلیارد تومان برای احیای زیر ساخت های تالاب آذینی سیریک واگذار می شود
واقع شده است. وی گفت : تقویت زیرساخت های موجود در روستاها و تالاب و افزایش زیرساخت های در بعد نرم افزاری و سخت افرازی مورد توجه استان برای رونق و شکوفایی منطقه قرار دارد. جادری با بیان اینکه این منطقه دارای جذابیت های زیادی است اظهار داشت: به عنوان نمونه شهرستان سیریک در تعطیلات نوروز امسال 340 هزار گردشگر داشته که این رقم با اندک تبلیغ و معرفی بیشتر شهرستان در سال های آینده به ...
باید با الگوگیری از صنعت هسته ای در دیگر عرصه ها هم اقدام و عمل شود
نفس و باور به جمله ما میتوانیم ملت ما؛رهبری ،رهبر فرزانه ما و ایستادگی و صبر ملت ؛نتیجه اش این دستاورد بزرگ است. وی با تاکید بر تحقق شعار سال ، گفت: امسال هم که سال اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل است مسئولین ما باید با الگوگیری از صنعت هسته ای و پیشرفت های داخلی در عرصه های دیگر اقتصادی هم وارد عمل شوند و با اقدام مناسب شاهد رشد و ترقی کشور شوند. حجت الاسلام بارانی در بخش پایانی خطبه ضمن تسلیت شهادت امام هادی (ع )حدیثی را از این امام بزرگوار بیان کردند و جوانان رابه استفاده از ایام ماه رجب و شب لیله الرغائب توصیه کردند. انتهای پیام/ ...
معرفی خطاکاران انتخابات مجلس به مردم
به گزارش خبرگزاری فارس از رودبار جنوب، حجت الاسلام حسین طاووسی ظهر امروز در آیین عبادی سیاسی نماز جمعه این شهرستان اظهار داشت: ماه رجب سفره الهی گسترده برای همه مسلمانان است، ماه رجب به ما می گوید، بین ما و خدا مسافتی نیست، باید گام دل را برداشت تا به کام دل رسید. وی با اشاره به موضوع اعتکاف بیان داشت: اعتکاف یعنی سوخت گیری معنوی خانه دل که نیاز به مراقبت دارد و اگر محاسبه اعمال را ...
ایجاد اشتغال برای جوانان
به تمام واجبات عمل کرده و از همه گناهان دوری کند. وی گفت: امشب بنا بر تقویم شب اول ماه رجب است، امشب شب خلوت عاشقان با خالق خود بوده و شایسته است تمام مومنین این ماه را قدر بدانند. امام جمعه خرمشهر افزود: اگر کسی به دنبال شب قدر و نتایج و ثمر آن است، باید از رجب شروع کند. موسوی با بیان تبریک روز ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: روز سوم خرداد برای نه تنها خرمشهر بلکه ...
خطیبان جمعه: روزملی فناوری هسته ای، بیانگر اراده مردم است
باعث شد ایرانیان در بسیاری از جنبه ها پیشرفت کنند. کرج- امام جمعه کرج با گرامیداشت بیستم فروردین ماه روز ملی فناوری هسته ای گفت: دستیابی ملت ایران به دانش هسته ای حاصل تفکر و مدیریت جهادی است که باید در تمام بخش ها حاکم شود. حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدمهدی حسینی همدانی افزود: دانش و چرخه سوخت هسته ای در حالی در ایران اسلامی تکمیل شد که دشمنان ضمن گسترش تحریم ها، تعدادی از دانشمندان ...
اقدام و عمل لازمه تحقق اقتصاد مقاومتی است
در عرصه مسکن پرداخت و برای تهیه مسکن به طبقات محروم جامعه اهتمام ورزید. وی گفت: امروز ایجاد تسهیلات و امکانات برای خانه دار شدن کسانی که دارای مسکن نیستند، یکی از نیازهای مهم جامعه است. طاهری همچنین با اشاره به ماه پرفضیلت رجب و گفت :رجب، عید اولیاء الهی، بهار راز و نیاز و عبادت، موسم خضوع و خشوع به درگاه الهی، موعد حضور و خواستن و زمان قرار صالحان با معشوقشان حق تعالی است ...
فینالیست های آقای گزارشگر را بشناسید
به گزارش خبرنگار حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان ؛ چند سالی است در ایام نوروز مهمان خانه های شماست امسال با چند تفاوت برنامه آغاز شد انتخاب گزارشگر در رشته های مختلف ورزشی حضور کارشناس خانم اجرای پانتومیم و بخش های متنوع دیگر باعث شد نسبت به سال گذشته متفاوت باشد امشب قرار است فینالیست ها رقابت پایانی خود را داشته باشند به همین دلیل با 5 فینالیست و تهیه کننده برنامه آقای ...
من شایسته ترین فرد برای سرمربیگری استقلال هستم
منتظرشان بود حتی یک تماس هم با او نگرفتند، اما وقتی به رحمت خدا رفت، همه شان در مراسم تشییع اشک تمساح می ریختند. خدا بیامرزدش. *امسال دومین نوروز بدون برادرتان را سپری می کنید. چه احساسی دارید؟ زندگی همین است. همه ما رفتنی هستیم ولی اعتراف می کنم الان که غلامحسین دیگر کنارم نیست، قدرش را خیلی بیشتر می دانم. البته همه ما همین هستیم، وقتی یک نفر هست قدرش را آن طور که باید نمی دانیم ...
بدبخت کسی است که دوستی ندارد و بدبخت تر از او فردی است که نتواند دوستان خود را حفظ کند/دشمن بداند ملت ...
...، افزود: نوروز امسال شش میلیون نفر میهمان در گیلان داشتیم و همه راضی بودند و مردم با متانت عید را برگزار کردند. قربانی به فرا رسیدن ماه رجب اشاره کرد و گفت: فردا ماه رجب با جلال و جبروت فرا می رسد و مقدمه ای برای ماه شعبان و رمضان است. وی رجب را ماه ریزش رحمت الهی به بندگان دانست و تصریح کرد: امیدواریم خداوند به ما توفیق دهد از این ماه استفاده کنیم و در ایام بیض اعتکاف به جا ...