سایر منابع:
سایر خبرها
روایت مرگ عطار و آخرین شعری که با خون خود نوشت
با قلم شعر، روند صعود خویش را آغاز نمود. تجارب عرفانی این عارف بزرگ نتیچه سیر و سلوک او در فصولی از عرفان اسلامی است و آثار فلسفی اش را نیز باید ثمره دگر اندیشی هایش در باب منطق ارسطویی دانست. حکیم عطار نیشابوری چنان در عرفان و ماوراءطبیعه و پیچ و خم های عقول افلاطونی به پیش رفت و از زندان خود آزاد شد و مثل را به چشم دل نگریست که جلال الدین مولانا در توصیف سیر عرفانی او چنین گفته است ...
ما هنوز اندر خم یک کوچه ایم
عطار نشد که از اوان کودکی چنان گوش هوش به پندهای پدر سپرد که بی مکتب و مرشد، روزی معلم بزرگ عرفان تاریخ ایران زمین شد تا جایی که مولانای بزرگ درباره مقامش می گوید: هفت شهر عشق را عطار گشت ما هنوز اندر خم یک کوچه ایم اهمیت اندیشه های عرفانی عطار در شکل دهی به عرفان اسلامی و مقام والایی که وی در غزل و شعر پارسی دارد، بر اهل علم پوشیده نیست. از میان آثار شیخ الشیوخ، یعنی اسرارنامه ...
شمیم ماندگار عطار / چون گذشتی هفت وادی، درگه است
...> نیست کس آگه که یار، کِی بنماید جمال لیک تو باری به نقد، ساخته ی کار باش لشگر خواب آوَرَند بر دل و جانت شکست شب همه شب همدمِ، دیده ی بیدار باش گر دل و جان تو را، دُرِّ بقا آرزوست دم مزن و در فنا، همدم عطار باش و اما یکی از مهم ترین آثار منثور عطار، تذکره الاولیاء نام دارد که شامل حکایاتی شگرف از اهالی عرفان و سیر و سلوک است. اکنون این گفتار را با ...
گذری بر زندگی " شیخ نیشابوری"
در شعرهایش بیشتر عطار و گاهی نیز فرید تخلص کرده است. نام پدر عطار، ابراهیم کدکنی (با کنیه ابوبکر) و نام مادرش رابعه بود. او دارو سازی را از پدرش آموخت و در عرفان مرید شیخ یا سلسله خاصی از مشایخ تصوف نبوده است و به کار عطاری و درمان بیماران می پرداخت. او را از اهل سنت دانسته اند، اما در دوران معاصر، شیعیان با استناد به برخی شعرهایش بر این باورند که وی پس از چندی به ...
دبیران: عطار عامل ارتباط عرفان سنایی با غزل لطیف مولاناست
آرامگاه شیخ عطار نیشابوری به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، فریدالدین ابوحامد محمد بن ابوبکر ابراهیم بن اسحاق عطار کَدکَنی نیشابوری مشهور به شیخ عطّار نیشابوری، یکی از عارفان و شاعران بلندنام ادبیات فارسی در پایان سده ششم و آغاز سده هفتم است. نام او محمد ، لقبش فریدالدّین و کنیه اش ابوحامد بود و در شعرهایش بیشتر عطّار و گاه ...
هفت شهر عشق را عطار گشت
...: روز 25 فروردین ماه در تقویم رسمی کشور به نام عطار نیشابوری نامگذاری شده است. عطار هم شاعر است و هم عارف. ضمن اینکه شغلش داروفروشی بود و سعی می کرد با نسخه هایش دردهای جسمی مردم روزگار خود را درمان کند، با سخنان و شعرها و نوشته هایش در پی تسکین دردهای روحی و فکری هم روزگاران خود و پس از خود بود. او شاعر قرن ششم هجری است. قرنی بسیار درخشان برای شعر و ادب فارسی که بزرگانی چون سنایی و نظامی و ...
25 فروردین؛ روز بزرگداشت عطار نیشابوری
که بنا برگفته جندقی که هم عصر او بوده است این شاعر عارف جلوی مغولان می ایستد و شهید می شود . قزوه ، سهم عطار را در ادبیات و عرفان سهم بسیار بزرگی می داند و بر این باور است که رباعی نامه و مختارنامه این شاعر بزرگ توانسته است حماسه را با عرفان گره بزند. وی می افزاید: آثار عطار به قدری ارزشمند است که برخی کوشیده اند خود را عطار معرفی کنند تا جایی که ثابت شده است ما 70 عطار تقلبی ...
نگاهی به فابل در شعر شیخ عطار نیشابوری/ یادداشتی از وحید رحمانی
به بخشی از اسرار گردیده است و یا این که در جادۀ باریک فهم پیچیدگی ها با سؤالات بیشتری مواجه شده و دنبالۀ کار خویش گرفته است. با این حال، روحی که در عرفان عطّار نیشابوری به موج در می آید با همان حریری و سادگی و صفا فرصت بیشتری را برای تماشای عقاید و خواسته هایش قرار می دهد و با توان هنری خود پنجره های تازه ای به روی خواننده می گشاید که از آن جمله، آوردن حکایت و تمثیل های عرفانی در آثار اوست. می ...
عطار نیشاوری از پرکارترین شاعران ایرانی است/منطق الطیر،یکی از شاهکارهای زبان فارسی است
بالا برخوردار بوده است. وی افزود: او دارو سازی را از پدرش آموخت و در عرفان مرید شیخ یا سلسلهٔ خاصی از مشایخ تصوف نبوده است و به کار عطّاری و درمان بیماران می پرداخت. او را از اهل سنت دانسته اند، اما در دوران معاصر، شیعیان با استناد به برخی شعرهایش بر این باورند که وی پس از چندی به تشیع گرویده یا دوست دار اهل بیت بوده است، هر چند که ایشان در مقدمهٔ منطق الطیر (مقامات طیور) به نکوهش ...
در نشست زاهد نیشابور عنوان شد؛ بررسی آثار منثور شیخ عطار
بررسی معانی مثل عرفان و تصوف می توان به این تصویر دست یافت که شیخ عطار نه یک صوفی بلکه عارفیست که عرفان وی راه کمال را به انسان نشان می دهد ونه اینکه ادعایی باشد بر معرفت خود عارف. نویسنده مانیفست روزگار سالخوردگی با معرفی پژوهشی به نام بررسی دیدگاه های روان شناختی عطار بر اساس مکتب انسان گرایی با رویکرد میان رشته ای (کاری از زهره نجفی، مهنوش مانی و مهرداد کلانتری از دانشگاه اصفهان) به ...
ویژه برنامه بزرگداشت عطار نیشابوری در رادیو گفت وگو
به گزارش قدس آنلاین به نقل از میزان، عطّارشاعری توانا وعارفی دانا بود که حقایق رابه سرعت درک می کرد و با زبانی روان، اشعارش را به نظم در می آورد. وی مردی بود که به فصاحت و بلاغت در شاعری معروف است واین خصیصه در وجود او نهفته بود. هر چه می گفت شیوا و رسا بود. چهارشنبه 25 فروردین به نام عطار نیشابوری نام گذاری شده است، برهمین اساس ویژه برنامه ای گفت وگو محور با حضور آقایان دکتر مهران افشاری ...
شیخ شهید عطار نیشابوری
، یکی دیگر از دوران با شکوه و جایگاه علمی نیشابور ، به قرن ششم و هفتم مربوط می شود در این مقطع زمانی چهره های درخشان و مشاهیر عالی مقام زیادی را این شهر در خود به همراه داشت. شیخ فرید الدین عطار نیشابوری از اعاظم و بزرگان همین دوران است که شهرت جهانی دارد . پدرش اهل شادیاخ ، کدکن فعلی است که از توابع نیشابور بود . شغل عطار که به عارف و شاعر نام آور جهانی معروفیت دارد و پدرش ، عطاری و دارو ...
عطار نیشابوری از سرآمدان ادبیات نمادین
غنی به شمار می رود که بر پیشرفت ادبیات عرفانی بسیار تاثیر گذاشته است. سخن اصلی عطار در شعرهایش برپایه یافته های او در زمینه عرفان محسوب می شود، در واقع او عالم معنا را بنیان تمامی شعرهای عرفانی خویش قرار داده است. بیشتر شعرهای وی ساده و روان هستند، این عارف در سروده های خود با بهره بردن از واژه های رایج در میان مردم توانست، شعرهای خویش را به صورت گسترده، مورد توجه همگان قرار دهد. وی با اشاره ...
در عشق تو نیم ذره حسرت/خوشتر ز وصال جاودانی
گفتار ساده که از سوختگی دلی هم چون او باعث شده که خواننده را مجذوب نماید و همچنین کمک گرفتن او از تمثیلات و بیان داستانها و حکایات مختلف یکی دیگر از جاذبه های آثار او می باشد و او سرمشق عرفای نامی بعد از خود همچون مولوی و جامی قرار گرفته و آن دو نیز به مدح و ثنای این مرشد بزرگ پرداخته اند چنانکه مولوی گفته است : عطار روح بود و سنایی دو چشم او ما از پی سنایی و عطار آمدیم معرفی ...
25 فروردین؛ روز بزرگداشت عطار نیشابوری
فریدالدین ابو حامد محمد بن ابوبکر ابراهیم بن اسحاق عطار نیشابوری، یکی از شعرا و عارفان نام آور ایران در اواخر قرن ششم و اویل قرن هفتم هجری قمری است. آثار شیخ به دو دسته منظوم و منثور تقسیم می شود. آثار منظوم او عبارت است از: دیوان اشعار که شامل غزلیات و قصاید و رباعیات است. و مثنویات او عبارت است از: الهی نامه، اسرار نامه، مصیبت نامه، وصلت نامه، بلبل نامه، بی سر ...
370 مضمون قرآنی و 250 حدیث؛ دست مایه عطار در شعرسرایی
...، عنوان می کند: عطار از نامدارترین عارفان و به نوعی استاد مولوی بود که در جای جای اشعار نغز وی جای پای آیات قرآنی قابل مشاهده است . فقیهی با بیان اینکه عرفان عطار ریشه دار و عمیق بوده است، می گوید: شاعران زیادی هستند که به عنوان عارف مطرح هستند، ولی عرفان آنها تقلیدی است و شاعرانی چون صائب تبریزی عرفان عمیقی ندارند، ولی در اشعارشان مضامین عرفانی دیده می شود و سعدی نیز شاعری نیمه ...
از درد سخن گفتن و از درد شنیدن
کند که تو چرا اسرار و حقایق را بر زبان می آوری. شمس استشهاد می کرد که پیامبر اسرار نگفت الا موعظه . به این اعتبار است که می توانیم بگوییم حقیقتا قدر عطار در جامعه معاصر ما دانسته نشده است و اندیشه عطار بسیار بسیار مؤثرتر و کارآمد تر است برای راه رفتن و راهیابی انسان معاصر و رهایی از اضطراب هایی که در دنیای مدرن او را در برگرفته است و برهمین مبنا می توان گفت مخاطبان عطار تنها افراد اهل سلوک عرفانی نیستند بلکه هر انسانی است که در جست وجوی معناست. شاعر، عرفان پژوه و استادیار گروه ادبیات دانشگاه زنجان ...
110 نسخه خطی عطارنیشابوری درکتابخانه آستان قدس رضوی
به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از خراسان رضوی، رئیس اداره مخطوطات سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی گفت: پنج نسخه خطی از کتب معروف عطار نیشابوری شامل ' اسرارنامه، مصیبت نامه، اشترنامه، خسرونامه، الهی نامه و منطق الطیر' از نفاست بالایی به لحاظ نوع کتابت، قدمت و فرد کاتب برخوردار است . حجت الاسلام محمدحسن نوری نیا افزود: آثار نظم و نثر این عارف و شاعر ...
بزرگترین معلم عرفان فارسی
دنیا رفت. اثر منثور عطار، کتاب تذکرةالاولیاء اوست که از کتب مشهور پارسی و از جمله مآخذ معتبر در شرح احوال و گفتارهای مشایخ صوفیه است. در این کتاب سرگذشت نود و شش تن از اولیاء و مشایخ با ذکر مقامات و مناقب و مکارم اخلاق و نصایح و مواعظ و سخنان حکمت آمیز آنان آمده است. شیوه ی نگارش این کتاب بر همان منوال است که در آثار منظوم عطار می بینیم؛ یعنی نثر آن ساده و دور از تکلف و مقرون به فصاحت ...