سایر منابع:
سایر خبرها
صدای پای نوروز در سطرهای تاریخ
میان اقوام غیر ایرانی نیز تداول یابد. همچنین برخی از سنت هایی که امروزه پیوستگی عمیقی با نوروز دارند، از دوره اسلامی به این آیین کهن افزوده گردیدند. همچنین تقدس دینی لحظه تحویل سال چنان در نظر مردمان پر رنگ است که در شهرهای مقدس، مردم به امام زاده ها و اماکن متبرک می روند. شیرازی ها به حرم شاهچراغ و حرم علی بن حمزه روی می آورند و مشهدی ها به پابوس امام رضا(ع) می شتابند و بسیاری از مردم قم در بارگاه ...
بولتن تئاتر ؛ مجلۀ خبری روزانۀ تئاتر (27اسفند)
تشکل صنفی مرم نهاد را پر کنند؟ تعامل دولت جدید با صنف، موازی کاری و تاسیس انجمن صنفی تئا تر توسط تعدادی از افراد دولتی (که از بیانیه خانه تئا تر به نظر می رسد مقصود کارمندان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اعضای شوراهای ارزشیابی و نظارت باشد)، چالش اعضای جدید و قدیم حاضر در هیات مدیره خانه تئا تر از جمله موارد مهمی هستند که در سال 93 بر تشکیلات خانه تئا تر گذشت. اما در پایان اینطور به نظر می ...
نفاق؛ از عبرت های مهم فاطمیه
حجت الاسلام مهدوی نژاد: هیچ مشرک و کافری نتوانست دست علی(ع) را ببندد ولی منافقان بستند. حواستان به منافقان باشد آنها دست ولی خدا را می بندند و کاری می کنند که مردم نفهمند حق و باطل چیست. هیأت انصار ولایت دارالعباده پنجشنبه چهاردهم اسفندماه، همزمان با دومین شب از ایام فاطمیه و مراسم سوگواری ام الائمه(س) میزبان جمعی از محبان آن حضرت در حسینیه ارگ بود. سخنران این مراسم، حجت الاسلام مهدی مهدوی نژاد که در این ایام قصد تبیین عبرت های فاطمیه را دارد؛ در این شب پس از مرور بحث شب گذشته، به تحلیل مسئله نفاق به عنوان یکی از عبرت های مهم فاطمیه پرداخت. خلاصه سخنان وی در ذیل بیان شده است. زندگی کردن به اندازه تمام گذشتگان اگر انسان ها، دیده عبرت بین داشته باشند و از گذشتگان درس عبرت بگیرند، گویا به اندازه تمام آنها زندگی کرده اند، چون خطاهایی که دیگران انجام داده اند را تکرار نمی کنند و در نتیجه عمرشان تلف نمی شود و پیشرفت بیشتری خواهند داشت. زیاد پیش می آید که از گذشتگان عبرت نمی گیریم و فرصت های مادی و معنوی زندگی را از دست می دهیم. عبرت مسئله حیاتی و مهمی است که اگر مؤمنین به آن توجه نکنند، به یکی از دستورات خدای متعال در قرآن بی توجهی کرده اند. بسیاری از هزینه ها که در طول تاریخ شده است، در حقیقت یک فرصتی است که نسل های بعدی بر اساس همان تجربیات عمل کنند. عبرت، نقاط ضعف یک حادثه است هر حادثه ای که اتفاق می افتد از سه منظر قابل بحث است. یکی از جنبه های هر حادثه، علت وقوع آن است. علل حوادث دو خروجی دارد: یکی درس های آن حادثه و دیگری عبرت های آن. وقتی واقعه ای را بررسی و ریشه یابی می کنیم نقاط مثبتی را می بینیم که این نقاط مثبت درس های آن حادثه است. مثل ایثار، مجاهدت، رحم و... . یکسری نقاط منفی هم در هر حادثه وجود دارد که عبرت های آن حادثه است. مثلاً تفرقه، سستی،فساد، ولایت گریزی، دنیا طلبی و ... نتیجه عبرت های فاطمیه: تشخیص حق از باطل عبرت های فاطمیه خیلی مهم اند. حوادث فاطمیه، حوادث دوران حکومت اسلامی است. توجه به حوادث بعد از حیات پیامبر(ص) باعث می شود که ما با آنچه بزرگان و خواص دوران امیرالمؤمنین(ع) انجام دادند، آشنا شده و ان شاءالله مبتلا نشویم. عبرت های فاطمیه باعث می شود که انسان بفهمد صحابه نبی مکرم اسلام چه کردند و دریابد که چه معیارهایی برای تأیید یا رد خواص وجود دارد. وقتی بررسی می کنیم در میان اصحاب پیامبر(ص) به شخصیت های عجیبی بر می خوریم، شخصیت هایی که درخشیدند، شخصیت هایی که ضعیف و حقیر یا حتی برخی که خنثی بودند. شناخت آنها باعث می شود به روشنی بفهمیم امروز در حکومت اسلامی خوب و بد چیست و در تشخیص حق از باطل دچار اشتباه نشویم. اهمیت عبرت های فاطمیه از این جهت است. نفاق: خطرناکترین عنصر نابودکننده ایمان یکی از عبرت های مهم فاطمیه مسئله نفاق است. استنفاق جوانه ای بود که پس از هجرت پیامبر از مکه به مدینه و تشکیل حکومت اسلامی در جامعه اسلامی آن روز رویید. نفاق خطرناکترین عنصر نابودکننده ایمان فرد و جامعه است. فاطمیه برای این است که ما بفهمیم نفاق چیست و در کجا به وجود می آید؟ ویژگی های اهل نفاق چیست و چگونه باید با آنها مواجه شویم و چه کنیم تا جامعه دچار این اخلاق شیطانی نشود؟ آنوقت اگر انسان این ها را بفهمد وقتی بر مصائب و غصه های اهل بیت اشک می ریزد مزه اشک و عیار اشک او فرق می کند و طبق روایات یک قطره اشکش دریاهای آتش را خاموش می کند [1] . نفاق دین را پاره پاره کرد مسئله نفاق آنقدر مهم بود که حضرت زهرا(س) در خطبه فدکیه می فرماید: فَلَمَّا اخْتَارَ اللَّهُ لِنَبِیِّهِ دَارَ أَنْبِیَائِه ِ وَ مَأْوَی أَصْفِیَائِهِ ظَهَرَ فِیکُمْ حَسَکَةُ النِّفَاق [2] ؛ وقتی خدای متعال پیامبر را از میان مردم به سرای انبیای گذشته برد، در میان شما حسکه ایجاد شد. حَسَکَه دو معنا دارد 1. دشمنی منافقانه، که نوع خاصی از دشمنی است 2. خار سه پهلویی که از هر طرف اصابت کند می بُرّد. می فرمایند: حَسَکَه(نفاق) شما، همه جانبه، دین را پاره پاره کرد و شما همه جانبه به دین حمله کردید. حضرت زهرا(س) مهر نفاق را بر روی حوادث بعد از رحلت پدر بزرگوارشان زد. پس باید به مسئله نفاق توجه ویژه ای داشته باشیم. معنای لغوی و اصطلاحی نفاق معنای لغوی نفاق: موش های صحرایی، وقتی در صحرا لانه می سازند، نقب می زنند. یعنی تونلی می کنند و از طرف دیگر وقتی نزدیک سطح زمین می رسند، لایه ای از خاک را نازک می کُنند تا اگر خطری آنها را تهدید کرد سر را به قسمت نازک شده خاک بکوبند و دریچه ای باز کنند. یک درب اضطراری و سریع برای فرار، به این می گویند نفق. یعنی راهی که دو تا خروجی دارد که یکی از آن خروجی ها پنهان است [3] . معنای اصطلاحی نفاق: یعنی کسی که به اسلام وارد شده اما علیرغم ظاهر مؤمنانه اش به اسلام اعتقادی ندارد و در اصل کافر است. منافق از کفار و مشرک هم بدتر است. در سیزده سوره قرآن علیه منافقین آیه آمده است و یک سوره هم به آنها اختصاص داده شده است. خطر نفاق جدی است خطر نفاق جدی است پیامبر(ص) فرمودند: بعد از خودم، از مؤمنان امتم بیمی ندارم، چون به خاطر ایمانشان نجات می یابند و از مشرکان هم بیمی ندارم، چون به واسطه شرک، رسوا می شوند، از منافقین می ترسم که از زبانشان علم می ریزد و سخنانشان دلپذیر است ولی اعمالشان زشت و زننده است [4] . دو عنصر اساسی نفاق عناصر اساسی تشکیل دهنده نفاق دو چیز است: اظهار و کتمان. اظهار کردن آنچه به نفع است و کتمان آنچه به نفع نیست. اگر کسی حق را جایی که به نفعش بود، اظهار کند و اگر به نفعش نبود، کتمان نماید؛ منافق است. مگر اینکه برای کتمان آن حق از طرف شرع مقدس اجازه داشته باشد. ترس، ریشه نفاق علت نفاق: کسی که ضعیف الایمان است، نمی تواند حق را بگوید و پای دین بایستد. چون می ترسد که حق را بیان کند، آن را کتمان کرده و در او نفاق تولید می شود. کسانی که نمی توانند خداباورانه رفتار کنند یا افرادی که از به خطر افتادن موقیعت خود نزد خداباوران می ترسند و نمایش ایمان بازی می کنند، می شوند منافق. نفاق و بین الطلوعین منافق همان شبی است که لباس روز پوشیده است. بین الطلوعین نه روز است نه شب، لذا می فرمایند خواب بین الطلوعین مکروه است؛ [5] چون انسان از تقسیم ارزاق مادی و معنوی محروم می شود که این ارزاق اضافه بر رزق مقسوم اوست. نفاق هم همین گونه است مقداری به روشنی می زند و مقداری به تاریکی، یعنی حرف ها خوب است و عمل ها بد. در مواجهه با چنین آدمی، اگر بیدار و هوشیار نباشیم، فریب می خوریم و از حق محروم می شویم. شکل گیری نفاق در جامعه توحیدی نفاق دین مختص جامعه توحیدی است. هر جا که حق حاکم و غالب باشد نفاق به وجود می آید. وقتی باطل غالب باشد که باطل نیاز به پنهان شدن ندارد. اما وقتی اسلام و حق حاکم باشد، کفر و باطل نمی تواند جولان دهد و از ترس، زیر پوست حق پنهان می شود. هیچ کدام از آیات نفاق در قرآن، مربوط به مکه نیست و همه در مدینه نازل شده اند؛ چون در مدینه پیامبر(ص) حکومت تشکیل دادند و حق غالب بود. ولی در مکه حق، مغلوب و اهل اسلام تحت شکنجه و فشارهای مشرکین بود. در چنین شرایطی انسان های ناب و خالص به پیامبر(ص) ایمان می آوردند ولی در مدینه وقتی اسلام حاکم شد و اوضاع به سامان شد؛ خالص و ناخالص، همه زیر علم و بیرق حکومت اسلامی بودند. در چنین شرایطی است که عده ای که قلباً به حق اعتقادی ندارند و از ترس یا برای به دست آوردن موقعیت، حق را پذیرفته اند؛ منافقین جامعه حق می شوند. جامعه اسلامی بدون نفاق، وجود ندارد حکومت اسلامی تولید نفاق نمی کند، بلکه نفاق در آن تولید می شود. یعنی ظرفیت ها و فرصت های کفرآفرینی گرفته می شود و کسی نمی تواند علنی و رسمی علیه حق اقدام کند و اتفاقاً این نقطه قوت حکومت اسلامی است نه نقطه ضعف آن و نشان دهنده این است که اسلام قدرت دارد. لذا هر جا دیدید نفاق تولید شد و اهل حق حاکم هستند ، بدانید آن حکومت بر حق است. اصلاً جامعه اسلامی بدون نفاق، وجود ندارد. عدم جرأت باطل: نشان دهنده حاکمیت حق بعضی ها می گویند زمان شاه بهتر بود، هر کس که می خواست خلاف کند، خلاف می کرد و هر کس می خواست نماز بخواند به مسجد می رفت و نمازش را می خواند اما حالا معلوم نیست هرکسی چه می کند و گاهی افراد به مسجد می روند ولی رفتارش به گونه ای دیگر است. باید گفت این نشان دهنده حاکمیت حق در جامعه است که وقتی کسی می خواهد گناه کند، جرأت نمی کند به سادگی و راحتی گناه کند. شاید سوال شود: این بدحجابی ها گناه نیست؟ بد حجابی گناه است. اما شما جامعه اسلامی را در یک چارچوب کلی ببینید و بررسی کنید. این جریان تجّری عده ای در عدم رعایت ظواهر شرعی هم از هجمه دشمنان اسلام است، هم از نفاق عده ای از مسئولان که راه را بر آنها بستند و بلکه هموار هم کردند. اسلام به ذات خود ندارند عیبی این تجرّی ها و گناهانی که می بینید به خاطر ضعف ایمان مؤمنین است نه تقصیر جمهوری اسلامی! این ها تقصیر عده ای از مسئولین است، ولی عیب حکومت اسلامی و اسلام نیست. اسلام و حکومت اسلامی به ذات خود ندارد عیبی، هر عیب که هست از مسئولین حکومت اسلامی و از مسلمانی ماست. اگر مسئولین درست عمل می کردند و پای حرف ولایت می ماندند، [اینگونه نمی شد]. چقدر [ مقام معظم رهبری] تذکر دادند تهاجم فرهنگی، اشرافیت و... را، اما برخی مسئولین گوش ندادند. خوب طبیعتاً در جامعه از خودش را می گذارد. موسی به دین خود، عیسی به دین خود می گویند هر کس، هر کار می خواهد انجام بدهد، موسی به دین خود، عیسی به دین خود. اما اسلام این شعار را قبول ندارد. اگر [چنین بود] چه نیازی بود پیغمبر(ص) حکومت تشکیل دهند؟! برای چه پیغمبر(ص) جنگیدند و اسلام را حاکم کردند؟! چرا قرآن دستور مبارزه با باطل و اقامه عدل می دهد؟! با سیاست موسی به دین خود، عیسی به دین خود که حق اقامه نمی شود و ولایت گسترش پیدا نمی کند، عدل و داد هم فراگیر نمی شود. اتفاقاً این روش، باعث ترویج باطل خواهد شد چون وقتی حق ترویج نشود، باطل ترویج می شود. ضمناً اگر حق را ترویج نکنید، در کنار باطل در امان نخواهید بود. مگر باطل دست از شما بر می دارد؟ مگر دست از سر پیامبر(ص) برداشتند؟! اصلاً ذات باطل با ذات حق قابل جمع نیست. مغلوب بودن اسلام در زمان طاغوت چه کسی گفته ما در زمان طاغوت دین داشتیم!؟ ما مسلمان بودیم اما دین به معنای واقعی اش وجود نداشت. البته الان هم کامل کامل نیست، اما آن زمان، دین مغلوب بود. شاه مملکت اسماً مسلمان بود اما زنا می کرد و شراب می خورد. شاهی که با کفار، جام می زد و باید نوامیس درباریانش را به عنوان پیشکش به او می دادند، کفار را بر سر مسلمین مسلّط کرده بود؛ مسلمان بود؟! زمان شاه، اسلام مغلوب بود اما الان اسلام غالب است. این جلسه ها دلیل بر این است که اسلام غالب است. آن زمان اجازه نمی دادند روضه خوانی و اجتماعات مؤمنین برپا شود! زمان رضاخان مردم در زیرزمین ها روضه می خواندند. تلاش برای زمین گیر کردن نفاق هر جا حقی ظهور کند، ولو کم؛ باطل احساس نابودی می کند و تلاش می کند تا حق را نابود کند و اینجاست که درگیری شروع می شود. پیامبر(ص) برای تثبیت حکومت اسلامی در بلاد اسلامی بسیار تلاش کردند. ایشان برای فراهم کردن مقدمات زمامداری امیرالمؤمنین(ع) خیلی تلاش کردند. از همان روز اول علی(ع) را جانشین خود معرفی کرده و تلاش کردند تا برای امیرالمؤمنین(ع) بیعت بگیرند. پرهیز دادن مردم از اختلاف ، فتنه ، ارتجاء و ارتداد، دستور دادن به تجمع مردم حول امیرالمؤمنین(ع)، بیان حدیث ثقلین، خنثی کردن توطئه و تحرکات فرصت طلب ها، ترتیب دادن جیش اُسامه، برای چه بود؟ همه این زمینه ها را پیامبر فراهم کرد تا نفاق را زمین گیر کند. به امام(ره) دروغ می بندند چرا نگذاشتند پیامبر یک مکتوب بنویسد؟ برای اینکه کلام غیرمکتوب سند عینی ندارد و می شود آن را تحریف و انکار کرد. منافقین، احادیث نوشته شده پیامبر(ص) را هم سوزاندند. امروز اگر ما وصیت نامه و صحیفه امام(ره) را نداشتیم چه می شد؟ صحیفه امام(ه) را به صورت مکتوب داریم و به امام(ره) دروغ می بندند! گاهی در شبکه های اجتماعی پخش می کنند که امام گفت من آب و برق را مجانی می کنم، روحانیت مسئولیت سیاسی قبول ن کنند و... . چه کسی گفته امام این حرف ها را زده؟! منافقین نگذاشتند پیامبر(ص) حرفش را مکتوب کند، تهمت هذیان گویی به ایشان زدند. نفاق؛ حکومت را از دست علی(ع) خارج کرد چرا کار به اینجا رسید؟ چرا مردم آن زمان حرفی نزدند؟ خواص و بزرگان صحابه پیامبر(ص) چه ایرادی داشتند که ایشان نتوانستند منویاتشان را در روزهای آخر عمر عملی کنند؟ عوام چه ایرادی داشتند؟ این کار نفاق بود. نفاق جامعه ای را که پیامبر 23 سال زحمتش را کشیده بود، از دست علی(ع) خارج کرد. این حادثه رخ داد تا اینکه بعد از 1400 سال، درس عبرتی باشد برای ما و شما. به باد دادن سَر حق با شعار ظاهراً حق با شعار دین،حکومت را از دست امیرالمومنین(ع) گرفتند. با سر دادن شعار دین، با ظاهر حق و باطن کفر، نگذاشتند پیغمبر(ص) حرفشان را بزنند. پیغمبر فرمود: قلم و دواتی بیاورید تا چیزی بنویسم که بعد از من گمراه نشوید. یکی گفت: حسبنا کتاب الله. [6] چه حرف قشنگی! پیغمبر(ص) می فرمایند: إِنِّی تَارِکٌ فِیکُمُ الثَّقَلَیْنِ، کِتَابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِی . اما نگذاشتند پیغمبر(ص)، این مطلب را بنویسند و یک شعار جدید خلق کردند که حسبنا کتاب الله. کار نفاق، این است. فدک را وقتی از حضرت زهرا(س) گرفتند، نگفتند: می توانستیم و گرفتیم؛ گفتند ما از پیغمبر(ص) شنیدیم که پیغمبران، ارث به جا نمی گذارند [7] . بعضی از صحابه پیغمبر(ص) هم گفتند ما شهادت می دهیم که رسول خدا(ص) این حرف را زده. یک شعار ظاهراً حق، سر حق را به باد داد. خانه امیرالمؤمنین(ع) را هم همینطوری آتش زدند. گفتند ما از پیغمبر(ص) شنیدیم اگر کسی از جماعت مسلمین کناره گیری کرد، خانه اش را بر سرش آتش بزنید. حرف از قول پیامبر(ص) گفتند، [بقیه هم گفتند] اینها از صحابه پیغمبر(ص) هستند، دروغ نمی گویند و ... نفاق یعنی ظاهر حق، باطن باطل. منافق، حرف باطلش را با یک شعار ظاهراً حق تزیین می کند و اگر دین شناس نباشید شما هم فریب می خورید. مشرکان و کافران نتوانستند اما منافقان موفق شدند امیرالمؤمنین(ع) قتال العرب بوده و بزرگان مشرکین را به خاک زده است. علی(ع)، عمربن عبدود را که به تنهایی با هزار سوار برابر بود، با یک ضربه زد. هیچ مشرکی و هیچ کافری نتوانست دست علی(ع) را ببندد ولی منافقان بستند. حواستان جمع باشد که دست مولایتان را منافقان بستند! حواستان به منافقان باشد که آنها دست ولی خدا را می بندند و کاری می کنند که مردم نفهمند حق و باطل چیست. علی(ع) را از خانه بیرون آوردند در حالی که عمامه علی(ع) را به گردنش بسته بودند و او را می کشیدند. چرا می کشیدند؟! در مقاتل چیزی ننوشته، ولی اگر کمی فکر کنیم، می فهمیم. بالاخره علی(ع) باید نشان بدهد که نمی خواهد برود، باید نشان بدهد که به زور دارند او را می برند و این دست بستن و با ریسمان کشیدن نشانه همین بود. [1] . الکافی (ط - الإسلامیة)، ج 2، ص 481؛ مَا مِنْ شَیْ ءٍ إِلَّا وَ لَهُ کَیْلٌ وَ وَزْنٌ إِلَّا الدُّمُوعُ فَإِنَّ الْقَطْرَةَ تُطْفِئُ بِحَاراً مِنْ نَار . [2] . الإحتجاج علی أهل اللجاج (للطبرسی)، ج 1، ص 101. [3] . مجمع البحرین، ج 5، ص 241. [4] . نهج البلاعه، نامه 27؛ قَالَ النَّبِیُّ ص إِنِّی لَا أَخَافُ عَلَی أُمَّتِی مُؤْمِناً وَ لَا مُشْرِکاً أَمَّا الْمُؤْمِنُ فَیَمْنَعُهُ اللَّهُ بِإِیمَانِهِ وَ أَمَّا الْمُشْرِکُ فَیُخْزِیهِ اللَّهُ بِشِرْکِهِ وَ لَکِنِّی أَخَافُ عَلَیْکُمْ کُلَّ مُنَافِقٍ عَالِمِ اللِّسَان ِ یَقُولُ مَا تَعْرِفُونَ وَ یَعْمَلُ مَا تُنْکِرُونَ لَیْسَ بِهِ خَفَاء . [5] . مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، ج 5، ص 110؛ أَنَّ النَّوْمَ قَبْلَ طُلُوعِ الشَّمْسِ وَ قَبْلَ صَلَاةِ الْعِشَاءِ یُورِثُ الْفَقْرَ وَ شَتَاتَ الْأَمْرِ . [6] . الأمالی (للمفید)، النص، ص 36؛ لَمَّا حَضَرَتِ النَّبِیَّ ص الْوَفَاةُ وَ فِی الْبَیْتِ رِجَالٌ فِیهِمْ عُمَرُ بْنُ الْخَطَّابِ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص هَلُمُّوا أَکْتُبْ لَکُمْ کِتَاباً لَنْ تَضِلُّوا بَعْدَهُ أَبَداً فَقَالَ عُمَرُ لَا تَأْتُوهُ بِشَیْ ءٍ فَإِنَّهُ قَدْ غَلَبَهُ الْوَجَعُ وَ عِنْدَکُمُ الْقُرْآنُ حَسْبُنَا کِتَابُ اللَّه . [7] . الإحتجاج علی أهل اللجاج (للطبرسی)، ج 1، ص 104؛ أَنِّی سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ (ص) یَقُولُ نَحْنُ مَعَاشِرَ الْأَنْبِیَاءِ لَا نُورَثُ ذَهَباً وَ لَا فِضَّةً وَ لَا دَاراً وَ لَا عَقَارا . ...
شمخانی: 1+5 نیازمند به توافق با ایران است
بدخواهان در صدر اسلام در پی آن بودند که فاقد استمرارش کنند استمرار یافت و به رغم آغاز استهزا در زمان رسول خدا (ص) سوره کوثر نازل شد. شمخانی با اشاره به در پیش بودن ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) افزود: اکنون کشور بزرگ و منطقه بزرگی هوادار، مرید و مطیع آن خانه کوچکند و گسترش روحیه فاطمی و علوی در کشورمان در سال های 1392 و 1393 فرصتی به ما می دهد تا ما با معارف آل الله آشنا شویم و بدانیم امنیت و آرامش کنونی و سعادت دنیا و آخرت ما منوط به تأسی به آن سیده بزرگوار است./ الف ...
مجالس فاطمی(س) امسال بسیار پر رونق خواهد بود
، فهم صحیحی از این پیام داشته باشیم. ما درباره شأن و مقام حضرت زهرا(س)،تنها به سراغ منابع شیعه نمی رویم که در آن احادیث مسندی همانند لولاک لما خلقتک الافلاک ولو لا علی لما خلقتک ولولا فاطمه لما خلقتکما ، داریم. عظمت جایگاه حضرت زهرا در منابع اهل سنت در مسند احمد و دیگر منابع اهل تسنن آمده است که فاطمة بضعة منّی، یوذینی ما آذاها . و در صحیح بخاری و خصائص نسائی آمده است ...
همه برنامه های نوروزی تلویزیون در یک نگاه+ جدول
...> خلاصه داستان: فرناندل که از کودکی در یک مزرعه کار می کرده است، حالا در آستانه بازنشستگی باید اسب پیری را که سال ها پیش خود او تربیتش کرده است را به مسابقات گاوبازی تحویل دهد. بالاخره بعد از چند روز پیاده روی او اسب را تحویل گاوبازها می دهد ولی متوجه می شود آنها از این اسب می خواهند در مقابل حملات گاو مسابقه استفاده کنند. پرونده پر خطر / اول فروردین کارگردان: جو جانسون ...
نقض حقوق بشر در انگلیس و استانداردهای دوگانه درقبال رژیم های سرکوبگر
'هارموندزورث' در نزدیکی فرودگاه هیترو لندن اخیرا در گفت وگو با روزنامه نگاران تحقیقی گروه 'کورپوریت واچ' به صراحت از وضعیت حاکم بر این بازداشتگاه و بی سرانجامی شان انتقاد کرده اند. یکی از ساکنان این اردوگاه به این روزنامه نگاران گفته است: هارموندزورث مانند یک زندان است، شرایط در اینجا بسیار بد است، کسی حق خروج ندارد و افسران پلیس رفتار بسیار نژاد پرستانه ای دارند و با ما همچون بردگان و مجرمان ...
چرا اعراب از ایران عصبانی هستند؟
کرده و این برای ما یک زنگ خطر است. ما با وجود این که با افکار افراطی داعش مخالفیم، اما هیچ گاه تصور نمی کردیم روزی فرا برسد رهبران شیعه با لب خندان با هم معانقه کنند و در محل تولد صدام حسین بر روی جنازه های رزمندگان داعش اهل سنت بخندند.' سوریه عربستانی ها و متحدان عربشان حکومت سوریه را در دست علوی ها می دانند. بشار اسد و خانواده اش همگی علوی هستند و علوی ها را در مکاتب اسلامی ...
اضطراب و افسردگی در تعطیلات
درتعطیلات احساس تنهایی و به دنبال آن افسردگی می کنند. شما مجبور نیستید دقیقا طبق سنت های سال نو رفتار کنید. با انجام کارهای متفاوت می توانید خاطرات متفاوتی خلق کنید و از درد خاطرات بد بکاهید. انتظارات خاص بعضی مواقع هم ممکن است از تعطیلات خود انتظار خاصی داشته باشید و وقتی برآورده نشوند، احساس بدی پیدا کنید. فراموش نکنید گناه برآورده نشدن توقعات هرگز بر گردن تعطیلات نیست. بلکه شما ...
حدس هایی درباره ی سی سال بعد: چشم انداز تغییرات دینی در ایران
ترین و وسیع ترین شبکه ی آموزش فقه شیعه متعلق به روحانیان مرد و زنِ برآمده از حوزه های علمیه خواهد ماند. وسیع ترین شبکه ی نشر عقاید شیعی نیز احتمالاً جلسات پرشمارِ منضبط و هفتگی خانگی و غیرخانگیِ برآمده از بقایای انجمن حجتیه (که امروز هم افزون بر 2000 جلسه ی هفتگی در کشور دارند) و اندیشه های سنتیِ تشیع تفکیکی و متمرکز بر معارف اهل بیت و نیروی مدارس مذهبی مرتبط با آن خواهد بود، و بعد از این شبکه ...
پیام حضرت آیت الله وحید خراسانی به مردم ایران: هیئات عزاداری به وساوس شیطانی گوش ندهند/ همه بیرون بیایند ...
.... به گزارش شفقنا، این مرجع تقلید در درس خارج فقه خود در مسجد اعظم اظهار داشت: کلام محقق اردبیلی به تمام وجوه بیان شد. بحث با این محقق در دو مقام است: یکی مقتضای دلیل؛ یکی مقتضای قاعده و اصول؛ چون ایام فاطمیه در پیش است این بحث برای بعد. او ادامه داد: شیخ مفید روایتی نقل می کند از ابان بن تغلب، عن أبی عبد الله-علیه السلام. سه جمله در این روایت است: جمله اولی: نفس المهموم ...
از حضور در نماز جمعه اهل سنت تا بازدید از حوزه علمیه احسانیه
معارف اسلامی می پردازیم. قائم مقام موسسه دارالحدیث ابراز داشت: این دانشگاه پشتوانه پژوهشی قرآن و حدیث در جمهوری اسلامی ایران است و در رشته های تخصصی خود رتبه های اول و دوم را در طی سال های مختلف داشته و نوآوری های علمی به وجود آورده است. حجت الاسلام والمسلمین صادقی گفت: ما آمادگی داریم دوره های مشترک کوتاه مدت برگزار کرده تا اساتید دانشگاه رادان فتح در ایران حاضر شده و با فضای ...
وجود تبلیغات وهابیت در سیستان و بلوچستان شایعه و جنبه تبلیغاتی دارد: گفت وگوی شفقنا با مشاور رسانه ای ...
مستقیما بگویید، پشت یک کلمه معنا و مفهوم را پنهان می کنند. *چگونه می توانید استنباط کنید که منظور بلوچ های اهل سنت هستند؟ چون ما در اینجا وهابیتی را به آن معنا نمی شناسیم. *چرا می گویند وهابیت این کارها را انجام می دهد؟ به نظر شما ترورها را چه کسانی انجام می دهند؟ چون می خواهند با زدن برچسب ها برخی را متهم و اختلافات را بیشتر کنند؛ یعنی جامعه شیعه را بیشتر ...
احمد شهید به طور رسمی با تروریست ها همکاری دارد
نمی توانیم همدیگر را تحمل کنیم و با همدیگر تعامل داشته باشیم. در واقع استبدادزدگی در رفتار فردی و اجتماعی ما وجود دارد. مثلا ما می گوییم که مدیر بلدوزری خوب است ولی ما مدیر مینیاتوریست هم می خواهیم. ما ایرانیان بیشتر مینیاتوریست بوده ایم تا بلدوزرچی. اشکالی که من به روسای جمهور وارد می دانم این است که وقتی عزیزان ما رای می آورند یادشان می رود که این رای برای یک مسئولیت خوب و مهم اجرایی و ...
استاد دانشگاه قم: اکتفا کردن به ذکر مصیبتها باعث عقب ماندن از کاروان علم و فرهنگ اهل بیت(ع) می شود
یابیم که افراد آن ولو اندک از روابط ایمانی برخوردار بوده و یک جامعه توحیدی به تمام معنا را پدید آورده باشند به نحوی که در آنجا در عین آزادی و آزادگی بندگی خدا آنچنان در وجود تک تک آنها نهادینه شده باشد که فقط حق حاکمیت داشته باشد و حرف اول را بزند و از خود بینی اثری نباشد. این استاد دانشگاه بیان داشت: لازم است در کنار بررسی رفتارهای جزئی حضرت زهرا(س) که یقینا تا اندازه ای در احادیث و تاریخ ...
چشم انتظاران پنجشنبه آخر سال را فراموش نکنیم
اند که سنگ نوشته اش را دیگر نمی توان خواند، اما با این وجود، حرف همه قبرها یکی ا ست و حالا فقط یک سنگ قبر از آنها مانده و یک دنیا خاطره. باز هم جای شکرش باقی است که برخی پنجشنبه آخر سال برای رفتگانشان سنگ تمام می گذارند و برای شادی روح درگذشتگانشان خواندن قرآن و به طبخ غذایی(غالبا حلوا) می پردازند و آن را در میان همسایه ها خیرات می کنند. اگر کسی بگوید این مراسم، ادای حق اموات ...
هیئات عزاداری به وسواس شیطانی گوش ندهند
الله الرحمن الرحیم الحمد لله رب العالمین وصلی الله علی سیدنا محمد وآله الطاهرین سیما بقیة الله فی الأرضین واللعن علی أعدائهم إلی یوم الدین کلام محقق اردبیلی به تمام وجوه بیان شد. بحث با این محقق در دو مقام است: یکی مقتضای دلیل؛ یکی مقتضای قاعده و اصول؛ چون ایام فاطمیه در پیش است این بحث برای بعد. شیخ مفید- اعلی الله مقامه- روایتی نقل می کند از ابان بن تغلب، عن أبی ...
آغاز دوره انتقاد پذیری صداوسیمای استان /مخاطبان خواستار بهبود کیفی برنامه ها هستند
عنوان هنرمندی شاخص و مردمی در برنامه های شبانگاهی، ضعف در دکور و صحنه آرایی برنامه ها، نبود تخصص در بین گزارشگران و مجریان و استفاده یک مجری یا گزارشگر در بخشهای مختلف کودک، ورزشی، اجتماعی، سیاسی و ...، استفاده نکردن از ظرفیت عظیم خبرنگاران و کارشناسان استان و ... . مجرد که حرف تک تک مدعوینش را به دقت گوش داده و انتقادات آنان را تصدیق و در مواردی خواستار ابهام زدایی از برخی نقطه نظرات ...
ماجرای سخنان جنجال برانگیز دستیار روحانی
تریبون نماز جمعه نیز گفت: این موضوع نیز هیچ ارتباطی با مساله کنونی ندارد. بعد فوت یک فردی کسی، همه تسلیت می گوید حالا کسی هم تبریک گفته است، مشکلی ایجاد نمی شود. به گفته وی لغو سفر حج عمره ایرانیان از سوی عربستان هم هیچ ارتباطی به این اظهار نظر ندارد و در ادامه رفتار متخاصمانه عربستان علیه جمهوری اسلامی بوده است. جوکار در ادامه افزود: با فرض اینکه کسی هم قبلا اشتباهی کرده باشد ...
بایسته های تمدن اسلامی در اندیشه شهیدمطهری
عمق وجدان آدمی نفوذ می دهد، به ارزش های اخلاقی اعتبار می بخشد، =شجاعت مقابله با ستم ایجاد می کند و همه افراد را مانند اعضای یک پیکر به هم پیوند می دهد و متحد می کند، ایمان مذهبی است (مطهری، 1390، ج 2: 50). استاد در آثار متعددی، اقدام به نمایاندن سازگاری های اسلام با تغییرات و نیازهای زمان می کنند و در مرحله بعد، راز و رمز آن را نیز معرفی می کنند: 1. توجه به روح و معنی و بی تفاوتی نسبت ...
عیدهای ما همیشه فاطمی بوده است
مجالس احساس کنیم که فضا روح او را آزار می دهد، نمی تواند محیط آنجا را درک کند یا مجبور به انجام کاری است که احتمال وجود دارد بین او و هیئت انفکاک ایجاد شود، باید به اندازه خودشان و فهمشان از این جریان انتظار داشته باشیم. بچه های ما هم به قدر خودشان فهمیده هستند و درک می کنند که مثلا پدر و مادرشان در یک مکان هایی شرایط روحیشان متفاوت می شود. بعد مثلا وقتی رفتند خانه عمو و دایی شان، باز می بینند که روحیه آنها هم تغییر یافته و به گونه ای دیگر رفتار می کنند. بهتر است که با آنها در این رابطه کمی صحبت کنیم و آرام آرام فلسفه برگزاری این عزاداری ها و احترام به اهل بیت(ع) را آموزش بدهیم. ...
ابراهیم اصغرزاده: مستاجر قبلی پاستور را شخم زده بود
کرده و مشارکت سیاسی توده ها را در قالب های مدنی، سندیکایی و حزبی سازمان دهند و به یک سنت تبدیل نمایند. خیلی زود دیر شد و اشخاصی که برنامه محور نبودند، دست بالا را پیدا کردند. یکی دیگر از فرصت های پیش روی روحانی اعتماد مجدد مردم به اثرگذاری صندوق رای و کاهش شکاف دولت - ملت است. از آن سو چالش دیگری هم مقابل دولت شکل گرفته و آن این است که دولت به پرسشگری مردم، احزاب، نهادهای مدنی و مطبوعات توجهی نکند ...
مصدومیت 4 نفر از شهروندان بیجاری در چهارشنبه سوری
بیجار است که طبق گفته بزرگان در غروب آخرین چهارشنبه سال مراسمی همچون شب عید برپاست،در این شب طبق یک سنت دیرینه اهل خانه آتش روشن می کنند و همه اعضای خانه با سرور و شادی از روی آن می پرند و با هر پرشی جمله سرخی تو از من و زردی من از تو را بیان می کنند. مردم این دیار بر این باورند شب چهارشنبه سوری،کسانی که مرادی دارند،برای تشخیص اقبال خود در سال جدید،پشت بام سه همسایه پنهانی فال گوشی نمایند ...
قدیمی ترین آداب و رسوم مردمان بام ایران زمین
. استفاده از حنا نشانه ای از شادی و سرور است. زنان روز قبل از عید به سر و دستهای خود و فرزندانشان حنا می گذاشتند. اسطوره نو شدن سال: در گذشته در چهارمحال و بختیاری مردم تخم مرغ را روی آینه قرار می دادند و معتقد بودند در زمان تحویل سال تخم مرغ بر روی آینه حرکت خواهد کرد و ماهی در تنگ آب از حرکت باز می ایستد. این تفکر برگرفته از یک اسطوره قدیمی است. بنابر این باور زمین بر روی یک ...
حدود شرعی از دیدگاه داعش و ناصبی ها!
خداوند دستور قتل کسانی که به عدالت و انصاف فرا می خوانند را صادر کرده است!! 17- کدام بن حَیّان عَنزی به دستور معاویه کشته شد زیرا به سبّ امام علی اعتراض کرد. اینست حدود ناصبیها. رفتار معاویه را حجت شرعی می دانند. او را صحابی و خال المؤمنین می دانند. در نتیجه معاویه حق دارد هر کاری که می خواهد درباره شرع و دین خدا و تعیین حدود الهی انجام دهد. 18- مُحرِز بن یحیی تمیمی به دستور ...
نجواهای آسمانی که خاموش شدند/ یادی از درگذشتگان قرآنی سال 93
بارها روح و جان مشتاقان و دوستداران کلام وحی را نوازش داد. مرحوم احمد داوری فعالیت های قرآنی جاودانه ای در شهرستان شیروان داشت و زحمات ارزنده ای برای مسابقات و روش های روان خوانی قرآن داشته است. مصطفی محمدنژاد ، حافظ کل قرآن و یکی از فعالان قرآنی استان آذربایجان غربی، هشتم مهرماه امسال در نبرد با اشرار در منطقه شمال غرب کشور به درجه رفیع شهادت نائل آمد. پیکر این شهید قرآنی یک روز بعد از ...
تاکیدات اقتصادی رهبر انقلاب در سالی که گذشت/از لزوم کاهش واردات تا اجرایی کردن اقتصاد مقاومتی
کوتاه مدّت است، در میان مدّت و بلندمدّت به حرکت عظیمِ مردم اوج میدهد. اقتصاد مقاومتی این جوری است. آن کسانی که صاحب نظر در زمینه ی اقتصادند، بعد از آنکه ما اقتصاد مقاومتی را اعلام کردیم، قضاوتشان این بود. ما راه حل داریم، آنها راه حل ندارند . دیدار با مسئولان نظام برنامه های اقتصادی براساس و با فرض ماندن تحریمها بایستی برنامه ریزی بشود و تعقیب بشود و تحقّق پیدا بکند. فرض کنیم ...
اعتقاد به منجی، بر اساس ضمیر ناخودآگاه جمعی یونگ
مذاهب دیگر نیز نمود داشته است که یونانیان آن را Daimon یا نگاهبان روح درونی انسان می نامیدند، مصریان آن را ba یا بخشی از روح فرد می انگاشتند. به شکل پرنده ای با سر انسان بود و رومی ها آن را به مثابه genie یا همزاد انسان تکریم می کردند و در جوامع بدوی تر آن را روح محافظ حلول کرده در حیوان یا بت می دانستند. (همو: 242) اسطوره کهن سیمرغ و ارتباط آن با ناخودآگاه جمعی یونگ بنابر نظر ...
دیدار رئیس و نمایندگان مجلس خبرگان رهبری با رهبر معظم انقلاب
نگاهمان به محبت دشمن نخواهد بود. رهبر انقلاب با اشاره به کارآیی این نگاه عمیق و منطقی در مدیریت چالشهای آشکار و پنهان با زیاده خواهان جهانی از جمله مسئله هسته ای افزودند: تیم هسته ای که رئیس جمهور محترم انتخاب کرده انصافاً خوب، امین، مورد قبول و دلسوزند و در حال کار و تلاشند اما با وجود این برادرانِ خوب، من نگرانم، چون طرف مقابل حیله گر و اهل خدعه و نیرنگ است و از پشت خنجر می زند. ایشان ...
اسلام حداقلی یاحداکثری ازنظررهبرانقلاب
جدی است. دشمن می گوید ما دیگر درصدد براندازی جمهوری اسلامی نیستیم اما رفتار شما باید با جامعه بین المللی همخوانی داشته باشد. ایران باید به جامعه بین المللی برگردد و نقش فعال ایفا کند و از انزوا خارج شود! ظاهر این سخنان خیرخواهانه به نظر می رسد. این همه مهرورزی و خیرخواهی از طرف مقابل! چرا باید بدون پاسخ بماند؟ ما تا چه وقت می خواهیم فرصتها را از دست بدهیم ...