سایر منابع:
سایر خبرها
دشمن برای دستیابی به داشته های یک ملت، فرهنگ را غارت می کند
به گزارش خبرگزاری مهر، آیت الله جوادی آملی در دیدار با دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور به بیان نکاتی درباره تاثیرات رشد و ارتقای فکری جامعه پرداخت. طلب علم فریضه است عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، در بیان اولین نکته به اهمیت طلب پرداخته و فرمودند: دین به ما استقلال و شرف را از راه علم و عمل صالح عطا کرد. پیامبر اکرم (ص) در حدیثی فرمود: طَلَبُ العِلمِ فَریضَةٌ . این تای ...
افراط و تفریط مسافر درباره نماز
بود؟ جواب داد: بله! یا بن رسول الله. امام(ع) فرمود: اگر خدا دنیا و آنچه را در آن است، به تو داده بود، جبران آن خسارت نمی شد، خیلی ضرر کرده ای و متوجه نیستی.(10) نباید فکر کرد چون مسافریم و خسته ، می توان نماز را نخواند، یکی از حکمت های نماز مسافر که شکسته است، همین رفع مشقت و سختی سفر است، علاوه بر اینکه برای شکسته خواندن نماز در سفر به ثواب هم می رسیم، امیر ...
علی پروین: قرار بود دکتر بشوم!
70 بین دو نیمه شنیده شما به تدارکات پرسپولیس گفته اید برای بیانی و مهدی فنونی زاده پیغام ببرد هوای شما را داشته باشند. - من نمی دانم فنونی از کجا چنین اظهارنظری کرده و چگونه حرف نگفته در زبان من را شنیده است اما از زمانی که یادم می آید برای پیروزی از هیچ کس التماس دعا نداشتم و نخواستم از این راه های غیرمتفاوت به موفقیت برسم. هر چه در بازی های پرسپولیس و در کل هر تیمی که سرمربی بوده ام ...
خراسان رضوی 93 در یک نگاه
1393 حداقل یکبار میزبان رسمی هر یک از وزرای اطلاعات، نیرو، فرهنگ و ارشاد اسلامی، صنعت، معدن و بازرگانی و راه و شهرسازی بود. انتصاب و معرفی استاندار جدید خراسان رضوی دیگر تحول عمده در حوزه سیاسی این استان در سال 1393 بود. در این چارچوب علیرضا رشیدیان آخرین نماینده دولت تدبیر و امید بود که در جایگاه مدیریت عالی یکی از مهمترین استانهای کشور قرار گرفت. سابقه مدیریتی وی در ...
تمام فیلم های نوروزی تلویزیون
خدا رضایی است سه شنبه 4 فروردین ساعت 00:15 بامداد روی آنتن شبکه سه قرار می گیرد . درخلاصه این فیلم با بازی الهام حمیدی ، چکامه چمن ماه ،غزل صارمی ، فرحناز منافی ظاهر و افسر اسدی آمده است: داستان زندگی یک بانوی طلبه به نام نرگس است که ادبیات روسی را در دانشگاه مسکو به اتمام رسانده است و اینک در کسوت بانویی طلبه، درس می خواند و قرار است برای تدریس به دانشجویانی که تازه مسلمان شده اند به ...
ناگفته های صادق خرازی: سعید امامی علیه من پرونده سازی کرد
. عکس هایش هم هست. در حالی که من می دیدم که بچه های جنگ و فرماندهان سپاهی جنگ در همان جلسات و ضیافت ها حضور داشتند اما نان و ماست می خوردند و امساک می کردند که خیلی درس آموز بود. خاطره ای از شهید کاظمی برایتان می گویم. جلسه ای بود که احمد کاظمی، باقر قالیباف، قاسم سلیمانی و همه رفقا بودند. من دیدم که شهید کاظمی گفت گرسنه ام چرا غذا نمی دهند، جلسه هم خیلی مهم بود، وقتی برای غذا رفتیم یک سفره رنگین ...
سربازان جبهه جهانی مستضعفین در انتظار فرمانده
به گزارش گروه سایر رسانه های خبرگزاری تسنیم ، سرمقاله امروز روزنامه وطن امروز به شهدای مدافع حرم و خط جدید مقاومت اسلامی در منطقه اختصاص یافته است. این سرمقاله به قلم محمد واعظی را در ادامه می خوانید: میان لشکر داوطلبان مبارزه با متجاوزان به جان و مال و ناموس و عقیده یک اجتماع بدون مرز و نیروی نظامی حرفه ای تفاوت های زیادی وجود دارد؛ دسته اول بی علاقه به نظامی گری در سایه سار صلح درس ...
صدای پای نوروز در سطرهای تاریخ
مراسم آن را در زندگی خود وارد کرده اند و حتی برخی از مراسم این جشن در مراسم مذهبی ارمنستان و گرجستان راه یافته است. برخی از مورخان در ضمن شرح رسوم درباری مدت این جشن را در دوران ساسانی یک ماه نوشته اند. بدیهی است که این امر مستلزم آن نبوده که همه مردم یک ماه تمام جشن بگیرند، بلکه فقط در پنج روز اول همگی جشن برپا می کردند. روز نخست فروردین ماه نوروز عامه یا نوروز کوچک یا نوروز صغیر خوانده می شد ...
نفاق؛ از عبرت های مهم فاطمیه
حجت الاسلام مهدوی نژاد: هیچ مشرک و کافری نتوانست دست علی(ع) را ببندد ولی منافقان بستند. حواستان به منافقان باشد آنها دست ولی خدا را می بندند و کاری می کنند که مردم نفهمند حق و باطل چیست. هیأت انصار ولایت دارالعباده پنجشنبه چهاردهم اسفندماه، همزمان با دومین شب از ایام فاطمیه و مراسم سوگواری ام الائمه(س) میزبان جمعی از محبان آن حضرت در حسینیه ارگ بود. سخنران این مراسم، حجت الاسلام مهدی مهدوی نژاد که در این ایام قصد تبیین عبرت های فاطمیه را دارد؛ در این شب پس از مرور بحث شب گذشته، به تحلیل مسئله نفاق به عنوان یکی از عبرت های مهم فاطمیه پرداخت. خلاصه سخنان وی در ذیل بیان شده است. زندگی کردن به اندازه تمام گذشتگان اگر انسان ها، دیده عبرت بین داشته باشند و از گذشتگان درس عبرت بگیرند، گویا به اندازه تمام آنها زندگی کرده اند، چون خطاهایی که دیگران انجام داده اند را تکرار نمی کنند و در نتیجه عمرشان تلف نمی شود و پیشرفت بیشتری خواهند داشت. زیاد پیش می آید که از گذشتگان عبرت نمی گیریم و فرصت های مادی و معنوی زندگی را از دست می دهیم. عبرت مسئله حیاتی و مهمی است که اگر مؤمنین به آن توجه نکنند، به یکی از دستورات خدای متعال در قرآن بی توجهی کرده اند. بسیاری از هزینه ها که در طول تاریخ شده است، در حقیقت یک فرصتی است که نسل های بعدی بر اساس همان تجربیات عمل کنند. عبرت، نقاط ضعف یک حادثه است هر حادثه ای که اتفاق می افتد از سه منظر قابل بحث است. یکی از جنبه های هر حادثه، علت وقوع آن است. علل حوادث دو خروجی دارد: یکی درس های آن حادثه و دیگری عبرت های آن. وقتی واقعه ای را بررسی و ریشه یابی می کنیم نقاط مثبتی را می بینیم که این نقاط مثبت درس های آن حادثه است. مثل ایثار، مجاهدت، رحم و... . یکسری نقاط منفی هم در هر حادثه وجود دارد که عبرت های آن حادثه است. مثلاً تفرقه، سستی،فساد، ولایت گریزی، دنیا طلبی و ... نتیجه عبرت های فاطمیه: تشخیص حق از باطل عبرت های فاطمیه خیلی مهم اند. حوادث فاطمیه، حوادث دوران حکومت اسلامی است. توجه به حوادث بعد از حیات پیامبر(ص) باعث می شود که ما با آنچه بزرگان و خواص دوران امیرالمؤمنین(ع) انجام دادند، آشنا شده و ان شاءالله مبتلا نشویم. عبرت های فاطمیه باعث می شود که انسان بفهمد صحابه نبی مکرم اسلام چه کردند و دریابد که چه معیارهایی برای تأیید یا رد خواص وجود دارد. وقتی بررسی می کنیم در میان اصحاب پیامبر(ص) به شخصیت های عجیبی بر می خوریم، شخصیت هایی که درخشیدند، شخصیت هایی که ضعیف و حقیر یا حتی برخی که خنثی بودند. شناخت آنها باعث می شود به روشنی بفهمیم امروز در حکومت اسلامی خوب و بد چیست و در تشخیص حق از باطل دچار اشتباه نشویم. اهمیت عبرت های فاطمیه از این جهت است. نفاق: خطرناکترین عنصر نابودکننده ایمان یکی از عبرت های مهم فاطمیه مسئله نفاق است. استنفاق جوانه ای بود که پس از هجرت پیامبر از مکه به مدینه و تشکیل حکومت اسلامی در جامعه اسلامی آن روز رویید. نفاق خطرناکترین عنصر نابودکننده ایمان فرد و جامعه است. فاطمیه برای این است که ما بفهمیم نفاق چیست و در کجا به وجود می آید؟ ویژگی های اهل نفاق چیست و چگونه باید با آنها مواجه شویم و چه کنیم تا جامعه دچار این اخلاق شیطانی نشود؟ آنوقت اگر انسان این ها را بفهمد وقتی بر مصائب و غصه های اهل بیت اشک می ریزد مزه اشک و عیار اشک او فرق می کند و طبق روایات یک قطره اشکش دریاهای آتش را خاموش می کند [1] . نفاق دین را پاره پاره کرد مسئله نفاق آنقدر مهم بود که حضرت زهرا(س) در خطبه فدکیه می فرماید: فَلَمَّا اخْتَارَ اللَّهُ لِنَبِیِّهِ دَارَ أَنْبِیَائِه ِ وَ مَأْوَی أَصْفِیَائِهِ ظَهَرَ فِیکُمْ حَسَکَةُ النِّفَاق [2] ؛ وقتی خدای متعال پیامبر را از میان مردم به سرای انبیای گذشته برد، در میان شما حسکه ایجاد شد. حَسَکَه دو معنا دارد 1. دشمنی منافقانه، که نوع خاصی از دشمنی است 2. خار سه پهلویی که از هر طرف اصابت کند می بُرّد. می فرمایند: حَسَکَه(نفاق) شما، همه جانبه، دین را پاره پاره کرد و شما همه جانبه به دین حمله کردید. حضرت زهرا(س) مهر نفاق را بر روی حوادث بعد از رحلت پدر بزرگوارشان زد. پس باید به مسئله نفاق توجه ویژه ای داشته باشیم. معنای لغوی و اصطلاحی نفاق معنای لغوی نفاق: موش های صحرایی، وقتی در صحرا لانه می سازند، نقب می زنند. یعنی تونلی می کنند و از طرف دیگر وقتی نزدیک سطح زمین می رسند، لایه ای از خاک را نازک می کُنند تا اگر خطری آنها را تهدید کرد سر را به قسمت نازک شده خاک بکوبند و دریچه ای باز کنند. یک درب اضطراری و سریع برای فرار، به این می گویند نفق. یعنی راهی که دو تا خروجی دارد که یکی از آن خروجی ها پنهان است [3] . معنای اصطلاحی نفاق: یعنی کسی که به اسلام وارد شده اما علیرغم ظاهر مؤمنانه اش به اسلام اعتقادی ندارد و در اصل کافر است. منافق از کفار و مشرک هم بدتر است. در سیزده سوره قرآن علیه منافقین آیه آمده است و یک سوره هم به آنها اختصاص داده شده است. خطر نفاق جدی است خطر نفاق جدی است پیامبر(ص) فرمودند: بعد از خودم، از مؤمنان امتم بیمی ندارم، چون به خاطر ایمانشان نجات می یابند و از مشرکان هم بیمی ندارم، چون به واسطه شرک، رسوا می شوند، از منافقین می ترسم که از زبانشان علم می ریزد و سخنانشان دلپذیر است ولی اعمالشان زشت و زننده است [4] . دو عنصر اساسی نفاق عناصر اساسی تشکیل دهنده نفاق دو چیز است: اظهار و کتمان. اظهار کردن آنچه به نفع است و کتمان آنچه به نفع نیست. اگر کسی حق را جایی که به نفعش بود، اظهار کند و اگر به نفعش نبود، کتمان نماید؛ منافق است. مگر اینکه برای کتمان آن حق از طرف شرع مقدس اجازه داشته باشد. ترس، ریشه نفاق علت نفاق: کسی که ضعیف الایمان است، نمی تواند حق را بگوید و پای دین بایستد. چون می ترسد که حق را بیان کند، آن را کتمان کرده و در او نفاق تولید می شود. کسانی که نمی توانند خداباورانه رفتار کنند یا افرادی که از به خطر افتادن موقیعت خود نزد خداباوران می ترسند و نمایش ایمان بازی می کنند، می شوند منافق. نفاق و بین الطلوعین منافق همان شبی است که لباس روز پوشیده است. بین الطلوعین نه روز است نه شب، لذا می فرمایند خواب بین الطلوعین مکروه است؛ [5] چون انسان از تقسیم ارزاق مادی و معنوی محروم می شود که این ارزاق اضافه بر رزق مقسوم اوست. نفاق هم همین گونه است مقداری به روشنی می زند و مقداری به تاریکی، یعنی حرف ها خوب است و عمل ها بد. در مواجهه با چنین آدمی، اگر بیدار و هوشیار نباشیم، فریب می خوریم و از حق محروم می شویم. شکل گیری نفاق در جامعه توحیدی نفاق دین مختص جامعه توحیدی است. هر جا که حق حاکم و غالب باشد نفاق به وجود می آید. وقتی باطل غالب باشد که باطل نیاز به پنهان شدن ندارد. اما وقتی اسلام و حق حاکم باشد، کفر و باطل نمی تواند جولان دهد و از ترس، زیر پوست حق پنهان می شود. هیچ کدام از آیات نفاق در قرآن، مربوط به مکه نیست و همه در مدینه نازل شده اند؛ چون در مدینه پیامبر(ص) حکومت تشکیل دادند و حق غالب بود. ولی در مکه حق، مغلوب و اهل اسلام تحت شکنجه و فشارهای مشرکین بود. در چنین شرایطی انسان های ناب و خالص به پیامبر(ص) ایمان می آوردند ولی در مدینه وقتی اسلام حاکم شد و اوضاع به سامان شد؛ خالص و ناخالص، همه زیر علم و بیرق حکومت اسلامی بودند. در چنین شرایطی است که عده ای که قلباً به حق اعتقادی ندارند و از ترس یا برای به دست آوردن موقعیت، حق را پذیرفته اند؛ منافقین جامعه حق می شوند. جامعه اسلامی بدون نفاق، وجود ندارد حکومت اسلامی تولید نفاق نمی کند، بلکه نفاق در آن تولید می شود. یعنی ظرفیت ها و فرصت های کفرآفرینی گرفته می شود و کسی نمی تواند علنی و رسمی علیه حق اقدام کند و اتفاقاً این نقطه قوت حکومت اسلامی است نه نقطه ضعف آن و نشان دهنده این است که اسلام قدرت دارد. لذا هر جا دیدید نفاق تولید شد و اهل حق حاکم هستند ، بدانید آن حکومت بر حق است. اصلاً جامعه اسلامی بدون نفاق، وجود ندارد. عدم جرأت باطل: نشان دهنده حاکمیت حق بعضی ها می گویند زمان شاه بهتر بود، هر کس که می خواست خلاف کند، خلاف می کرد و هر کس می خواست نماز بخواند به مسجد می رفت و نمازش را می خواند اما حالا معلوم نیست هرکسی چه می کند و گاهی افراد به مسجد می روند ولی رفتارش به گونه ای دیگر است. باید گفت این نشان دهنده حاکمیت حق در جامعه است که وقتی کسی می خواهد گناه کند، جرأت نمی کند به سادگی و راحتی گناه کند. شاید سوال شود: این بدحجابی ها گناه نیست؟ بد حجابی گناه است. اما شما جامعه اسلامی را در یک چارچوب کلی ببینید و بررسی کنید. این جریان تجّری عده ای در عدم رعایت ظواهر شرعی هم از هجمه دشمنان اسلام است، هم از نفاق عده ای از مسئولان که راه را بر آنها بستند و بلکه هموار هم کردند. اسلام به ذات خود ندارند عیبی این تجرّی ها و گناهانی که می بینید به خاطر ضعف ایمان مؤمنین است نه تقصیر جمهوری اسلامی! این ها تقصیر عده ای از مسئولین است، ولی عیب حکومت اسلامی و اسلام نیست. اسلام و حکومت اسلامی به ذات خود ندارد عیبی، هر عیب که هست از مسئولین حکومت اسلامی و از مسلمانی ماست. اگر مسئولین درست عمل می کردند و پای حرف ولایت می ماندند، [اینگونه نمی شد]. چقدر [ مقام معظم رهبری] تذکر دادند تهاجم فرهنگی، اشرافیت و... را، اما برخی مسئولین گوش ندادند. خوب طبیعتاً در جامعه از خودش را می گذارد. موسی به دین خود، عیسی به دین خود می گویند هر کس، هر کار می خواهد انجام بدهد، موسی به دین خود، عیسی به دین خود. اما اسلام این شعار را قبول ندارد. اگر [چنین بود] چه نیازی بود پیغمبر(ص) حکومت تشکیل دهند؟! برای چه پیغمبر(ص) جنگیدند و اسلام را حاکم کردند؟! چرا قرآن دستور مبارزه با باطل و اقامه عدل می دهد؟! با سیاست موسی به دین خود، عیسی به دین خود که حق اقامه نمی شود و ولایت گسترش پیدا نمی کند، عدل و داد هم فراگیر نمی شود. اتفاقاً این روش، باعث ترویج باطل خواهد شد چون وقتی حق ترویج نشود، باطل ترویج می شود. ضمناً اگر حق را ترویج نکنید، در کنار باطل در امان نخواهید بود. مگر باطل دست از شما بر می دارد؟ مگر دست از سر پیامبر(ص) برداشتند؟! اصلاً ذات باطل با ذات حق قابل جمع نیست. مغلوب بودن اسلام در زمان طاغوت چه کسی گفته ما در زمان طاغوت دین داشتیم!؟ ما مسلمان بودیم اما دین به معنای واقعی اش وجود نداشت. البته الان هم کامل کامل نیست، اما آن زمان، دین مغلوب بود. شاه مملکت اسماً مسلمان بود اما زنا می کرد و شراب می خورد. شاهی که با کفار، جام می زد و باید نوامیس درباریانش را به عنوان پیشکش به او می دادند، کفار را بر سر مسلمین مسلّط کرده بود؛ مسلمان بود؟! زمان شاه، اسلام مغلوب بود اما الان اسلام غالب است. این جلسه ها دلیل بر این است که اسلام غالب است. آن زمان اجازه نمی دادند روضه خوانی و اجتماعات مؤمنین برپا شود! زمان رضاخان مردم در زیرزمین ها روضه می خواندند. تلاش برای زمین گیر کردن نفاق هر جا حقی ظهور کند، ولو کم؛ باطل احساس نابودی می کند و تلاش می کند تا حق را نابود کند و اینجاست که درگیری شروع می شود. پیامبر(ص) برای تثبیت حکومت اسلامی در بلاد اسلامی بسیار تلاش کردند. ایشان برای فراهم کردن مقدمات زمامداری امیرالمؤمنین(ع) خیلی تلاش کردند. از همان روز اول علی(ع) را جانشین خود معرفی کرده و تلاش کردند تا برای امیرالمؤمنین(ع) بیعت بگیرند. پرهیز دادن مردم از اختلاف ، فتنه ، ارتجاء و ارتداد، دستور دادن به تجمع مردم حول امیرالمؤمنین(ع)، بیان حدیث ثقلین، خنثی کردن توطئه و تحرکات فرصت طلب ها، ترتیب دادن جیش اُسامه، برای چه بود؟ همه این زمینه ها را پیامبر فراهم کرد تا نفاق را زمین گیر کند. به امام(ره) دروغ می بندند چرا نگذاشتند پیامبر یک مکتوب بنویسد؟ برای اینکه کلام غیرمکتوب سند عینی ندارد و می شود آن را تحریف و انکار کرد. منافقین، احادیث نوشته شده پیامبر(ص) را هم سوزاندند. امروز اگر ما وصیت نامه و صحیفه امام(ره) را نداشتیم چه می شد؟ صحیفه امام(ه) را به صورت مکتوب داریم و به امام(ره) دروغ می بندند! گاهی در شبکه های اجتماعی پخش می کنند که امام گفت من آب و برق را مجانی می کنم، روحانیت مسئولیت سیاسی قبول ن کنند و... . چه کسی گفته امام این حرف ها را زده؟! منافقین نگذاشتند پیامبر(ص) حرفش را مکتوب کند، تهمت هذیان گویی به ایشان زدند. نفاق؛ حکومت را از دست علی(ع) خارج کرد چرا کار به اینجا رسید؟ چرا مردم آن زمان حرفی نزدند؟ خواص و بزرگان صحابه پیامبر(ص) چه ایرادی داشتند که ایشان نتوانستند منویاتشان را در روزهای آخر عمر عملی کنند؟ عوام چه ایرادی داشتند؟ این کار نفاق بود. نفاق جامعه ای را که پیامبر 23 سال زحمتش را کشیده بود، از دست علی(ع) خارج کرد. این حادثه رخ داد تا اینکه بعد از 1400 سال، درس عبرتی باشد برای ما و شما. به باد دادن سَر حق با شعار ظاهراً حق با شعار دین،حکومت را از دست امیرالمومنین(ع) گرفتند. با سر دادن شعار دین، با ظاهر حق و باطن کفر، نگذاشتند پیغمبر(ص) حرفشان را بزنند. پیغمبر فرمود: قلم و دواتی بیاورید تا چیزی بنویسم که بعد از من گمراه نشوید. یکی گفت: حسبنا کتاب الله. [6] چه حرف قشنگی! پیغمبر(ص) می فرمایند: إِنِّی تَارِکٌ فِیکُمُ الثَّقَلَیْنِ، کِتَابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِی . اما نگذاشتند پیغمبر(ص)، این مطلب را بنویسند و یک شعار جدید خلق کردند که حسبنا کتاب الله. کار نفاق، این است. فدک را وقتی از حضرت زهرا(س) گرفتند، نگفتند: می توانستیم و گرفتیم؛ گفتند ما از پیغمبر(ص) شنیدیم که پیغمبران، ارث به جا نمی گذارند [7] . بعضی از صحابه پیغمبر(ص) هم گفتند ما شهادت می دهیم که رسول خدا(ص) این حرف را زده. یک شعار ظاهراً حق، سر حق را به باد داد. خانه امیرالمؤمنین(ع) را هم همینطوری آتش زدند. گفتند ما از پیغمبر(ص) شنیدیم اگر کسی از جماعت مسلمین کناره گیری کرد، خانه اش را بر سرش آتش بزنید. حرف از قول پیامبر(ص) گفتند، [بقیه هم گفتند] اینها از صحابه پیغمبر(ص) هستند، دروغ نمی گویند و ... نفاق یعنی ظاهر حق، باطن باطل. منافق، حرف باطلش را با یک شعار ظاهراً حق تزیین می کند و اگر دین شناس نباشید شما هم فریب می خورید. مشرکان و کافران نتوانستند اما منافقان موفق شدند امیرالمؤمنین(ع) قتال العرب بوده و بزرگان مشرکین را به خاک زده است. علی(ع)، عمربن عبدود را که به تنهایی با هزار سوار برابر بود، با یک ضربه زد. هیچ مشرکی و هیچ کافری نتوانست دست علی(ع) را ببندد ولی منافقان بستند. حواستان جمع باشد که دست مولایتان را منافقان بستند! حواستان به منافقان باشد که آنها دست ولی خدا را می بندند و کاری می کنند که مردم نفهمند حق و باطل چیست. علی(ع) را از خانه بیرون آوردند در حالی که عمامه علی(ع) را به گردنش بسته بودند و او را می کشیدند. چرا می کشیدند؟! در مقاتل چیزی ننوشته، ولی اگر کمی فکر کنیم، می فهمیم. بالاخره علی(ع) باید نشان بدهد که نمی خواهد برود، باید نشان بدهد که به زور دارند او را می برند و این دست بستن و با ریسمان کشیدن نشانه همین بود. [1] . الکافی (ط - الإسلامیة)، ج 2، ص 481؛ مَا مِنْ شَیْ ءٍ إِلَّا وَ لَهُ کَیْلٌ وَ وَزْنٌ إِلَّا الدُّمُوعُ فَإِنَّ الْقَطْرَةَ تُطْفِئُ بِحَاراً مِنْ نَار . [2] . الإحتجاج علی أهل اللجاج (للطبرسی)، ج 1، ص 101. [3] . مجمع البحرین، ج 5، ص 241. [4] . نهج البلاعه، نامه 27؛ قَالَ النَّبِیُّ ص إِنِّی لَا أَخَافُ عَلَی أُمَّتِی مُؤْمِناً وَ لَا مُشْرِکاً أَمَّا الْمُؤْمِنُ فَیَمْنَعُهُ اللَّهُ بِإِیمَانِهِ وَ أَمَّا الْمُشْرِکُ فَیُخْزِیهِ اللَّهُ بِشِرْکِهِ وَ لَکِنِّی أَخَافُ عَلَیْکُمْ کُلَّ مُنَافِقٍ عَالِمِ اللِّسَان ِ یَقُولُ مَا تَعْرِفُونَ وَ یَعْمَلُ مَا تُنْکِرُونَ لَیْسَ بِهِ خَفَاء . [5] . مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، ج 5، ص 110؛ أَنَّ النَّوْمَ قَبْلَ طُلُوعِ الشَّمْسِ وَ قَبْلَ صَلَاةِ الْعِشَاءِ یُورِثُ الْفَقْرَ وَ شَتَاتَ الْأَمْرِ . [6] . الأمالی (للمفید)، النص، ص 36؛ لَمَّا حَضَرَتِ النَّبِیَّ ص الْوَفَاةُ وَ فِی الْبَیْتِ رِجَالٌ فِیهِمْ عُمَرُ بْنُ الْخَطَّابِ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص هَلُمُّوا أَکْتُبْ لَکُمْ کِتَاباً لَنْ تَضِلُّوا بَعْدَهُ أَبَداً فَقَالَ عُمَرُ لَا تَأْتُوهُ بِشَیْ ءٍ فَإِنَّهُ قَدْ غَلَبَهُ الْوَجَعُ وَ عِنْدَکُمُ الْقُرْآنُ حَسْبُنَا کِتَابُ اللَّه . [7] . الإحتجاج علی أهل اللجاج (للطبرسی)، ج 1، ص 104؛ أَنِّی سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ (ص) یَقُولُ نَحْنُ مَعَاشِرَ الْأَنْبِیَاءِ لَا نُورَثُ ذَهَباً وَ لَا فِضَّةً وَ لَا دَاراً وَ لَا عَقَارا . ...
همه برنامه های نوروزی تلویزیون در یک نگاه+ جدول
بانویی طلبه، درس می خواند و قرار است برای تدریس به دانشجویانی که تازه مسلمان شده اند به روسیه بازگردد و... سه ماهی / 5 فروردین کارگردان: حمیدرضا قربانی خلاصه داستان: الهام که دو سال پیش در یک روز بارانی پسرش را برای بازی به پارک برده بود و در اثر زمین خوردن پسرش از دنیا می رود، خود را مسبب این اتفاق تلخ می داند. او در یک دفتر هنری کاشیکاری کار می کند و همسرش امیر استاد ...
تحولات عربستان سعودی در سال 93
خود برخورد می کنند. مساله زندانیان سیاسی و کسانی که به خاطر بیان نظرات خود در عربستان زندانی شده اند، همچنان ادامه دارد. مورد بعدی در خصوص نقض حقوق بشر، اعدام های خارج از چارچوب دستگاه قضایی است. سازمان های حقوق بشر بین المللی از افزایش نقض حقوق بشر در عربستان مانند افزایش محدودیت ها در خصوص آزادی بیان، افزایش صدور مجازات اعدام و سرکوب گسترده معترضان سخن گفته اند، اما نکته تاسف ...
ارتباط پرخوری و صفای دل
...: امام صادق (ع) در این باره می فرماید: اقرب ما یکون العید من الله اذا خف بطنه و ابغض ما یکون العبد من الله اذا امتلا بطنه؛ نزدیک ترین حالات بنده به خداوند زمانی است که شکمش سبک باشد و منفورترین حالات بنده نسبت به خداوند هنگامی است که شکمش پر باشد. (وسائل الشیعه، ج 16، ص 405) 11- مبغوضیت الهی: چنان که گفته شد اسراف و زیاده روی از جمله پرخوری امری است که خداوند آن را محبوب ندانسته است؛ در ...
تریاک دولتی کیلویی چند؟!/درخواست نقدی برای محاکمه صحرایی یونسی/پیاده روی پیشنهاد ظریف بود یا کری؟
...> سال 88 و پیش از انتخابات ریاست جمهوری، وقتی همراه (خبرنگار) آقای میرحسین موسوی به سفر انتخاباتی یزد- اردکان- رفته بودیم؛ بعد از حضور در مزار مرحوم آیت الله خاتمی(ره) به منزل مرحوم آیت الله خاتمی رفتیم.در این دیدار آقای موسوی دقایقی درباره انتخابات ریاست جمهوری و هدف از حضور در انتخابات سخنرانی کرد و همسر آیت الله خاتمی به نمایندگی از بیت ایشان، با تقدیر از حضور وی در منزل آیت الله خاتمی، گفت ...
درخواست سردار نقدی برای محاکمه صحرایی یونسی/ یک خاطره جدید، این بار علیه هاشمی رفسنجانی/ پیاده روی ...
مدیرمسوول سابق روزنامه کیهان، با نقل خاطره ای از مرحوم سید احمد خمینی، تلویحا وجود برخی اختلافات میان او و هاشمی رفسنجانی را یادآور شده است. سردبیر سابق کیهان در مصاحبه با پایگاه اطلاع رسانی آستان مقدس امام (ره) گفته: "سال 1369 در دوره ای که سردبیر و مدیر روزنامه کیهان بودم، همراه با محمد آقای مطهری فرزند شهید آیت الله مطهری و آقای تقی دژاکام خبرنگار کیهان برای انجام مصاحبه ای در باره شهید ...
احکامی که دانستنش برای مسافران مفید است
...: کسانی که کثیرالسفر باشند و در زمان تعطیلات بیش از ده روز در وطن بمانند در اولین سفر بعد از اقامت در وطن نمازشان شکسته است و روزه نمی توانند بگیرند. ولی در رفت و آمدهای بعدی کمتر از ده روز نمازشان کامل و روزه شان صحیح است. آیت الله بهجت (ره): اگر فاصله محل تحصیل بیش از 45 کیلومتر باشد از همان سفر اول نماز کامل و روزه صحیح است. آیت الله سیستانی: همیشه نماز کامل و روزه صحیح ...
هرمزگان از تلاقی رویا و بیداری تا تاریخ 10 هزار ساله
است با انتشار نتایج پژوهش های صورت گرفته در 12 سال گذشته،کتاب های درسی دانشجویان و دانش آموزان از دوران باستان به روز و غنی تر خواهد شد. یک کارشناس حوزه مردم شناسی و گردشگری نیز در خصوص شهرستان جاسک می گوید: بیشتر روستاییان کنونی این منطقه، بلوچ هستند که از پوشش بلوچی استفاده می کنند و بسیاری از آنان شتربان یا در اصطلاح محلی جَت می گویند. فرزانه زاهدی ادامه می دهد: زبان،پوشش و ...
حدس هایی درباره ی سی سال بعد: چشم انداز تغییرات دینی در ایران
، فراملی و فروملی در جهان معاصر نیز از مناقشه آمیزترین حوزه های اندیشه و پژوهش های اجتماعی/جامعه شناختی معاصر است. با این حال، به مثابه تمرینی فروتنانه در حد یک سخنرانی پاره ای از حدس ها درباره ی مهم ترین تغییرات نهادها و رفتارهای دینی در سال 1423 در ایران (و نه جهان به طور کلی یا جوامع دیگر) در ادامه ذکر می شوند. این حدس ها بر اساس مجموع دریافت ها، بصیرت و بینش جامعه شناختیِ برآمده از ...
کرمان در سالی که گذشت/ توسعه اقتصادی و همگرایی سیاسی
واکنش ها و اظهارنظرهای مختلف درباره آن استاندار کرمان در شورای تامین استان به اعضای این شورا دستور اکید داد که تمام فعالیت های سیاسی باید بر اساس قانون باشد. معاون سیاسی و امنیتی استاندار کرمان نیز در جمع خبرنگاران گفت: همه گروه ها و افرادی که می خواهند درون نظام رقابت کنند از حالا باید توجه داشته باشد کرمان و محدوده جغرافیایی این استان محل نزاع، سخنرانی های تنش زا و تحریک آمیز نیست. ...
مسافر کوچک کربلا
پناهی 12 ساله در یادآوری خاطرات آن روزهای رضا گفت: از چند روز قبل از مدرسه رضا مرا صبح زود بیدار می کرد و می گفت: مامان وقت مدرسه رفتنم نشده؟ صبح روز اول مهر مانند کسی که منتظر باشد سریعاً از خواب بیدار شده و خیلی خوشحال و بعد از سلام کردن پرسید: مامان امروز دیگر باید مدرسه بروم؟ با تأیید من بسیار خوشحال و شاداب صبحانه خورد و لباس های مدرسه اش را باذوق هرچه تمام تر پوشید. کیفش را به دوشش ...
برش های از آیین های نوروزی کاشمر
می پرداختند. از چند روز مانده به نوروز مراسم و آیین های ویژه آغاز می شد که تا چند روز پس از آن نیز ادامه داشت. در روزهای اول دوره نوروزی، مراسم به طور همگانی برگزار می شد که به آن نوروز عامه می گفتند و از روز ششم به بعد بزرگان و خواص آن را نزد خود ادامه می دادند که به آن نوروز خاصه گفته می شد، اما در هر حال شادی و نیایش ویژگی بارز جشن نوروز بود. نیاکان ما بر این باور بودند که آفریدگار ...
ابوحامد های دیگر در راهند و این راه به آزادی قدس منتهی می شود
بود و به تمام معنا لایقش بودند. ما هم خدا را شکر می کنیم. شخصا به عنوان همسر شهید امیدوارم بتوانم لیاقت این را داشته باشم که راه این عزیزان را ادامه دهیم. از خدا می خواهیم که با زحمات و پشتکار دوستان، چه آقایان مسئولان و چه بچه های فاطمیون خون این عزیزان ارج نهاده شود و راه این عزیزان ادامه داده شود. درست می گویید، ما متوجه زحمات شبانه روزی این شهید بودیم. شهید واقعا ثانیه ای آرامش نداشت ...
مسجد دومناره سقز؛ یادگار شیخ حسن مولان آباد
تزئینی ، سرو معقلی است که همه این عناصر تزیینی . بر روی زمینه آجری با بافت ساده یا حصیری نقش شده است . کاشیهای معقلی که برای تزیین به کار رفته اند. شامل چهار رنگ : سفید ، آبی ، زرد و سیاه است. کاربری بنا درباره کاربری بنا و نوع بهره برداری از آن ، باید ذکر کرد که از این مسجد از ابتدای ساخت ، به عنوان پایگاه مذهبی و اجرای فریضه پنجگانه نماز جماعت استفاده می شده است . همچنین ، طلبه ...
حاج احمد و همسرش چگونه آشناشدند؟
می آورد. البته این را هم بگویم که در این امر هیچ اجباری نبوده حتی امام در نامه ای به احمد می نویسند که الآن که دیپلم گرفته ای دو راه داری یا طلبه شود یا یک شغلی برای خودت انتخاب کن که احمدآقا طلبه می شود. البته امام هم مایل به همین بودند. احمد به شدت مشغول بود دروس سطح را پیش آقایان ابطحی، صادقی، آیت الله محمد فاضل و پدرم خواند و فلسفه را در نجف نزد آیت الله رضوانی و اخوان مرعشی خواند از اساتید ...
بهترین عید، زمان تفکرکردن برای ارتقای معنویت است
از یک ترقی خوبی برخوردار است، به خصوص مذهب شیعه. وی با اشاره به اینکه همه جای دنیای تشنه معارف اهل بیت(ع) و شیعه هستند، ادامه داد: من خودم در چند سفری که به کشورهای اروپایی و حتی آفریقای داشتم، مشاهده کردم به قدری این معارف با فطرت بشر هماهنگی دارد که مورد استقبال زیاد همه مردم قرار می گیرد. تکرار اسراف باعث خسارت بزرگ اقتصادی در جامعه می شود آیت الله اشرفی شاهرودی با ...
توسعه درس خارج در استان ها/ ارائه درس خارج در فضای مجازی
داد و تاکید کرد: در آینده ای نه چندان دور درس خارج در استان های مختلف برگزار می شود و این دروس رسمیت پیدا می کند. وی ادامه داد: تلاش می شود در استان هایی که درس خارج ندارند به همت استادان و نمایندگان مقام معظم رهبری در استان ها، این دروس راه اندازی شود. مدیر حوزه های علمیه کشور اضافه کرد: تلاش این است که زمینه تحصیل برای طلبه ها در هر جایی که هستند فراهم شود. ارائه ...
پذیرش 3 هزار نفر در مراکز تخصصی حوزه/ اعلام جزئیات ثبت نام
راهنما به سایت WWW.HOWZEH.ORG مراجعه کنند. به گفته حجت الاسلام کلباسی، آخرین مهلت برای ثبت نام در این آزمون 25 فروردین ماه سال 94 است و آزمون این دوره 18 اردیبهشت سال آینده برگزار می شود. در حال حاضر هزار و 36 طلبه در سطح دو، دو هزار و 416 طلبه در سطح سه و 39 طلبه علوم دینی در سطح چهار رشته های تخصصی حوزه های علمیه مشغول به تحصیل هستند. تاکنون هزار و 950 طلبه در سطح دو، سه هزار و 120 طلبه در سطح سه و 913 طلبه در سطح چهار از مراکز تخصصی حوزه های علمیه دانش آموخته شده اند. ...
حضرت آیت الله مکارم شیرازی تشریح کرد: نَفْر اول باید بعد از ظهر روز دوازدهم و نفر دوم بعد از طول خورشید ...
شفقنا (پایگاه بین المللی همکاری های خبری شیعه) - حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در درس خارج فقه خود بیان کرد: بر اساس مساله نهم از مسائلی که امام خمینی (ره) در کتاب تحریر الوسیله آورده اند و تقریبا مورد توافق همه اصحاب به غیر از علامه است حاجی که شب یازدهم و دوازدهم در منی بیتوته کرده است بعد از ظهر روز دوازدهم می تواند منی را ترک کند و به عبارتی از منی نفر کند اما به هر دلیل اگر برای کسی ...
عیدانه ای از سبک زندگی فاطمی(س)
بزرگ الهی در راه اعتلای دین خدا داشتند، فاطمه علم و شجاعت و پارسایی و تقوا را به فرزندان با رفتار خود یاد داد، شجاعتی که امام حسین(ع) از مادر آموخت، در کربلا به جهانیان آموخت و عزتی که زینب و ام کلثوم از مادر آموختند در کوفه و شام به همه درس دادند که در راه دین باید بردباری داشت و از همه عزیزان گذشت، آری! دین اسلام برای همه عزیز است. 9-رعایت حق همسایگان: قرآن به همسایه داری سفارش کرده و ...
پیشنهاد آیت الله مکارم برای نام گذاری چهارشنبه سوری
مانعی ندارد اما کارهایی همانند آتش افروزی که نام چهارشنبه سوری برای آن انتخاب شده نادرست است، باید به جای چهارشنبه سوری، چهارشنبه مصیبت گفته شود. این مرجع تقلید ادامه داد: به وسیله این آتش افروزی ها سلامت بسیاری از جوانان به خطر می افتند و سبب داغدار شدن خانواده ها می شود، این گونه کارها عاقلانه نبوده و باید به صورت معقول جمع شود؛ حتی می تواند بدلی که دارای مشکلات نیست قرار داده شود. وی در پایان ضمن دعا برای موفقیت اعضای شورای هماهنگی حمل و نقل و مسکن استان قم و جمیع خدمت گذاران نظام مقدس جمهوری اسلامی ابراز داشت: باید کارهای شما سبب افزایش آبروی کشور شود. منبع: ...
ثبت نام رشته های تخصصی حوزه های علمیه کشور آغاز شد
مفید می گفتند جامع المعقول والمنقول و اگر آن روز کل کتاب مباحث اصولی در یک کتاب معالم خلاصه می شد، امروز گاهی طلبه ها 18 سال باید در درس اصول شرکت کنند تا به درجه فقاهت برسد. وی به تشریح شرایط ثبت نام در رشته های تخصصی حوزه های علمیه پرداخت و گفت: اتمام سطح یک یا سطح دو، نداشتن منع قانونی در ادامه تحصیل، حداکثر سن 34 سال برای سطح دو و حداکثر سن 38 سال برای سطح سه، قبولی در امتحانات ...