سایر منابع:
سایر خبرها
پدر شعر انقلاب
استاد مهرداد اوستا را پدر شعر انقلاب می دانند و این عنوان به خوبی توصیف گر نقش و جایگاه او در ادبیات انقلاب اسلامی است.این شاعر برجسته در کنار پرداختن به مسائل اجتماعی، شعرهای سیاسی را در مخالفت با رژیم پهلوی و در واکنش به تبعید امام خمینی سرود. وی با انتشار مجموعه شعر امام، حماسه ای دیگر ، ارادت خود را به معمار انقلاب و آرمان های ایشان به خوبی جلوه گر ساخت. شعرهای سیاسی این شاعر بزرگ سبب شد تا به مدت هفت ماه زندانی شود. مهرداد اوست ...
مومنی شریف: تفکر و امید نقش مهمی در داستان های زنوزی دارند
به اینکه زنده یاد مهرداد اوستا بر گردن همه ما حق استادی دارد، گفت: چند سال است کمتر از این شاعر بزرگ یاد شده و در حق او کوتاهی می شود، با این حال بر کسی پوشیده نیست که او حق بزرگی بر گردن شعر انقلاب دارد. مدیر مرکز آفرینش های ادبی حوزه هنری تاکید کرد: نام استاد اوستا، برای تمام اهالی ادبیات ایران نام شناخته شده و بزرگی است و خوشحالیم که امروز با حضور خانواده آن شاعر مرحوم، به مناسبت ...
نکات حقوقی پیرامون اعلام علت مرگ مهرداد اولادی
...، قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات مصوب سال 87 وجود دارد که به نظر می رسد عمده نیت و هدف قانونگذار از وضع این قانون، شفاف سازی مسائل اقتصادی بوده است. اما به هر حال، برخی مفاد این قانون، اطلاق دارد و می تواند در سایر موارد نیز ملاک قرار گیرد. از جمله اینکه در بند ب از ماده 1 این قانون، اطلاعات شخصی به این شرح تعریف شده است: اطلاعات فردی نظیر نام و نام خانوادگی، نشانیهای محل سکونت و محل کار ...
مدهای ادبی داریم نه جریان ادبی
دکتر محمود اکرامی فر، دانش آموخته ادبیات و جامعه شناسی از دانشگاه تهران، دانشگاه فردوسی مشهد و دانشگاه آزاد تهران است و مدرک دکترای خود را در رشته مردم شناسی با گرایش فولکلور از دانشگاه تاجیکستان دریافت کرده. مخلوقات فوق الطبیعه در فولکلور خراسان عنوانِ پایان نامه او بود که تحت نامِ از ما بهتران به عنوان پژوهش برتر بین المللی از سوی وزارت ارشاد انتخاب و کتاب سال دانشجویی ایران شد. در ادامه گفت ...
عشق آمد و شد چو خونم اندر رگ و پوست
پاسخ داده می شود. به عنوان نمونه در حکایت دیدار بوعلی و بوسعید آن چه بیش از همه اهمیت دارد، این است که این حکایت می خواهد تفاوت رهیافت فلسفی و عرفانی را به جهان نشان دهد. آن هم به زبانی بسیار ساده و موجز. بوعلی نماینده برجسته فلسفه است و بوسعید نماینده برجسته عرفان؛ با توجه به آن تضادها و خصومت ها که میان عارفان و فلاسفه وجود دارد، آیا امکان این هست که آن ها با هم گفت وگو کنند و گفت وگوی آن ها به ...
بهار کتاب با طعم باران
شیش سروده سید محمد صاحبی، پشت مدرنیسم نوشته میلاد عبدالوهاب، پرتقال در جعبه ابزار نوشته احمد ملکوتی خواه و برلایک رفته اثر حسام الدین مقامی کیاست. مبارزه پسرک با سرطان کتاب صوتی پسرک که روایتگر مبارزه کودکی با کابوسی به نام سرطان و دردی به اسم اوتیسم است برای مخاطبان کتاب های صوتی منتشر شد. این اثر برگرفته از بیش از هزار پست مجازی است که بین سال های 91 تا 94 نگاشته شده ...
به مناسبت ایام پاسدار وجانباز بررسی شد:
عشق و عرفان توانست غزل حماسی را خلق کند. کتاب خون نامه خاک مردانی دربرگیرنده غزل های حماسی او است. اسماعیلی معتقد است سایر شاعران نیز در حوزه دفاع مقدس فراز و نشیب ها و حماسه آفرینی های فرزندان این آب و خاک را با آمیختن حماسه، عشق و عرفان سروده اند. اما از نظر اسماعیلی در حوزه ادبیات داستانی نسبت به شعر عقب تر هستیم و هنوز آثار منتشر شده در این حوزه نتوانسته است دین خودش را به دفاع مقدس ادا کند. به ...
سفر با کاروان ناله
...> شب و روزم، شب و روزم، شب و روز و بسیارها بار دیگر... اکنون دریافت های که تنها نه همین درد است که آتش به جان سخن شاعر می افکند، بلکه ناشناخته ماندن درد و تقابل آن با بی دردی دیگران پنداری همه چیز و همه کس هیمة آن آتش است. باری به هر جهت درد، همین مطلق درد که به عریانی باران از رنگ و آهنگ واژه هر واژه و بیت هر بیت غزل استاد فرو می بارد، جوهر شعر اوست. گیرم که سر بر زانوی ...
تصویری از دلیرانه ترین جایگاه انسان در تراژدی
.... اصطلاح تراژدی از ریشه تراگودیا (Tragodia) گرفته شده که به معنی آواز بز (goat song) است. ارسطو در کتاب فن شعر (Poeties) بیان می دارد تراژدی یا تراگودیا شاید به بزی اشاره داشته باشد که در جشنواره های آتنی در مسابقه نمایش نامه نویسی به عنوان جایزه به شاعر تراژدی داده می شد. وی در تعریف تراژدی می گوید: تراژدی تقلیدی است از عملی شایسته و سزاوار و یا درخشان و برجسته و تمام، دارای حجمی ...
آیت الله سید محمد کاظم یزدی(ره)چگونه طلبه شد/ چرا صاحب عروه با مشروطه مخالف بود/حاشیه های جالب سید یزدی ...
مشروطه و در سال 1322 هجری قمری آغاز شده است، آقا شیخ محمد حسین و آقا شیخ احمد کاشف الغطاء که از فقها و نامداران عصر خودشان بودند، از شاگردان مرحوم سید بودند، نقش مهمی در زندگی و حیات علمی سید داشتند، شیخ احمد کاشف الغطاء برادر بزرگتر شیخ محمدحسین بود و از جنبه های فقهی اقوی از برادرشان شیخ محمدحسین بودند و در نامه های سید هست که ایشان نظرشان این بود بعد از خودشان شیخ احمد را برای مرجعیت معرفی کنند ...
حُسن و عیب حَسَن
سال 1351 اولین مجموعه شعر حاتمی با عنوان مردی که به خلیج پیوست در حالی منتشر کرد که از تیغ سانسور رژیم در امان نماند. در همان سال او بار دیگر از کازرون به عجب شیر و از آنجا به جهرم و ممسنی منتقل شد تا اینکه در آذر ماه 1352 به اتهام عضویت در گروهی مسلح متشکل از برخی اعضای چریک های فدایی خلق، چریک های مجاهد و نهضت رهایی بخش و... دستگیر و روانه ی زندان قصر در تهران گردید. برخی از هم زندانی های او ...
تفکر بشر امروز نامقدس و معنویت گریز و سنّت ستیز شده است
حالی که نظام رسمی با تعطیلی دانشگاه و فقر تجربه های حکمی و هنری اهل سیاست همه چیز را به انفعال سپری می کرد، و بالاخره جنگ و دفاع مقدس پایان گرفت، روزمرگی و برنامه ریزی های دولتی آغاز شد، دانشگاه ها بازگشایی شدند. هنر سنّتی در دهه دوم انقلاب از این پس مجدداً همان کتاب های سیدحسین نصر و شایگان و بورکهارت، فریتهوف شوان و کوماراسورامی و دیگران، از سوی ناشران دولتی و خصوصی منتشر شد ...
بررسی عملکرد و سیاست های فرهنگی اجتماعی حاکمان مسلمان در رشد علمی هند
....(22) اورنگ زیب پادشاه مقتدر(23) و متدین(24) گورکانی هند بود.(25) او مطالعاتی گسترده داشت و تا زمان مرگ به کتاب عشق می ورزید. نامه های فراوان او تسلط وی را به شعر و ادب فارسی و متون عربی به اثبات می رساند.(26) حتی حاکمان و گماشتگان او نیز چنین وصفی داشتند؛ مثلا ابراهیم خان(حاکم بنگال در سال های 1697-1689) پیرمردی دانشمند و به تعبیر سر جادونات سرکار دوست دار بزرگ کتاب بود.(27) ...
چالش های امکان پذیری آینده پژوهی اسلامی
اسلامی نیز باور ندارد. آیت الله جوادی آملی علم را به سه دسته سکولار، الحادی و الهی تقسیم می کند که از نظر ایشان جز فلسفه مابقی علوم یا الحادی یا الهی هستند و چیزی به نام علم سکولار وجود ندارد. نکتۀ قابل توجه در این دیدگاه، قرار گرفتن خلقت به جای طبیعت است و علوم باید به جای طبیعت شناسی ، خلقت شناسی کنند. با این نگاه علم سکولار معنا ندارد و علوم یا الحادی هستند که جهان را مخلوق خداوند نمی ...
قرآن، وحی الهی یا رؤیای بشری؟
...، اولین نوع وحی، وحی بدون واسطه است که عبارت از القاء در قلب یا به تعبیر روایات نفث فی الروع : دمیدن در ذهن و نفس است و وحی در این معنا نوعی الهام خدا به بنده است که البته دارای درجاتی است. مثلاً وحی خدا به مادر موسی و به حواریون و بالا تر از همه وحی خدا به پیامبر (ص) در شب معراج است، فَأَوْحَی إِلَی عَبْدِهِ مَا أَوْحَی . قسم دوم وحی، وحی خدا به بشر به صورت صوتی است. در این قسم وحی، خداوند ...
نگاهی به تاریخچه روزنامه در ایران
شماره دوم به بعد نام گرفت و بعدها با نام دولت علٌیه ایران منتشر شد بعد ها روزنامه دیگری با تاسیس ادارات مطبوعات دولتی به روزنامه ها اضافه شد که به زبانهای فارسی , عربی و فرانسه منتشر می شد با نام ((علمیه دولت علیه ایران)). - یکی از روزنامه های فارسی زبانی که در خارج ازایران منتشر می شد , روزنامه اختر بود که معمولا از چهار ستون تشکیل می شد, این روزنامه به حکم قاجارها خیلی زود در سال 1314 ...
بایسته های اسلامی سازی علوم انسانی و جایگاه فقه در این فرآیند
فلسفه الهی و دینی جدا کرده، به علت فاعلی و علت غایی عالم کاری ندارد و دایره نظام علّی را در حصار تنگ حس و تجربه محدود می سازد. همه همت عقل حسی و تجربی کاوش در علل قابلی است؛ یعنی فلان چیز، پیش از این چه بود و اکنون چه هست و سرانجام تحت تأثیر عوامل طبیعی دیگر چه خواهد شد. این مسئله به معنای محدود شدن دانش تجربی در سیر افقی اشیاء و پدیده ها و غفلت تام از سیر عمودی و صعودی طبیعت و جهان است. ...
فرهنگ در رسانه
که ما باید نشان دهیم که به هر حال با تمام تبلیغات منفی علیه اسلام و روحانیت از سوی دیگر کشورها افرادی هم هستند که از اسلام و روحانیت دفاع و حتی استقبال می کنند. به نظرم بعد از نکاتی که در آن نامه مطرح شده بود، در حوزه سینما توجهی به آن نشد. عطشانی در ادامه گفت: بگذارید مثالی بزنم زمانی که سال تحویل در نوروز فرا می رسد شعاری برای سال جدید انتخاب می شود که بلافاصله در همه جا این شعار را می ...
نفاق کار را به جایی رسانده بود که امام حسین(ع) حتی به عنوان یک فقیه شناخته نمی شد!
؛ 50 سال بعد فقها می آیند آن را بسط می دهند اما حسین در این مقام نیست؛ امام حسین به دنبال این است که هر چه پیغمبر پنجاه سال پیش فرمودند را یک بار دیگر در جامعه مطرح کنند. اجازه دهید 4 مورد را نام ببرم؛ یک اعاده حیثیت به اهل بیت و باز گرداندن جایگاه اهل بیت به آن جایگاهی که پیغمبر فرمودند نسبت به جامعه؛ دوم تخریب آن چهره جریان خلفا و معارض که امروز در لباس یزید رخ نشان داده؛ سوم این که ...
زمینه های بروز تعارض در سازمان وکالت
هم توافق ندارند یا نسبت به یک دیگر قدری خصومت احساسی نشان می دهند، دانسته اند (رضاییان، 1387: 6). برخی دیگر تعارض را عدم توافق، مخالفت و یا کش مکش میان دو یا چند نفر یا گروه تعریف کرده اند(همو). به صورت جامع می توان تعارض را این گونه تعریف کرد: فرایندی که بدین گونه آغاز می شود که یک دسته یا گروه چنین می پندارند که گروه دیگر اثرات منفی بر جای می گذارد یا قرار است اثرات منفی به بار آورد ...
حریم خصوصی افراد مشهور کجاست؟/ برجام در مهم ترین کار خود یعنی لغو تحریم ها مانده است
...> به هر حال از حاضران در نخستین جلسه فراکسیون امید در مجلس؛ یعنی حدود 160 نفر، ممکن است برخی افراد کمتر از ظرفیتی که انتظار می رود عمل کنند. برخی از آنها شاید میثاق نامه اصلاح طلبان را امضا نکرده باشند و به شکل غیر مستقیم از سوی ما حمایت شده باشند. رأی اصلاح طلبان در این انتخابات، رأی ترجیحی بود و حتی برخی افراد در فهرست خبرگان ملت قرار گرفتند که مواضعی علیه اصلاح طلبان دارند؛ اما همه می دانند رأی ...
10 نکته درباره دیدگاه "رؤیای رسولانه" عبدالکریم سروش
، اینگونه مشارکت علمی، بر معرفت و ایمان همه مؤمنان بیافزاید. دوم: تطورکلام جدید: اصطلاح کلام جدید ، در محافل دین پژوهی اسلامی، نخستین بار توسط سیداحمدخان هندی به کار رفت. وی در یکی از سخنرانی های خود در حدود سال 1286 قمری می گوید: امروز ما به علم کلام جدیدی نیاز داریم که به یاری آن بتوانیم یا بطلان تعالیم جدید را اثبات کنیم یا نشان دهیم که این تعالیم منطبق بر مراتب ایمان اسلامی است. پس ...
فرهنگ در رسانه
های دوجانبه بین ارشاد و خانه هنرمندان به صورت مشخص تعیین شود و روی کاغذ بیاید تفاهم نامه ای تهیه می شود تا این همکاری ها شکل اجرایی پیدا کند.وزیر ارشاد همچنین درباره پیشنهاد هنرمندان برای اضافه کردن واژه هنر به عنوان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در ابتدای انقلاب تشکلی وجود داشت که باید نام همه چیز را تغییر می داد. وزارت فرهنگ و ارشاد نیز از این قاعده مستثنی نبود و نامش تغییر کرد. پیشنهاد اضافه ...
جاهلان عالم نما
، ج 4: 75). علاّمه طباطبائی در این باره می فرماید: کلمه ﴿...السُّوَءِ مِنَ الْقَوْلِ...:زشت از سخن﴾ (النّساء/ 148) به معنای هر سخنی است که درباره هر کسی گفته شود، ناراحت می گردد؛ مثل نفرین و فحش، چه فحشی که مشتمل بر بدی ها و عیب های طرف باشد و چه فحشی که در آن بدی هایی به دروغ به وی نسبت داده شود. همه اینها سخنانی است که خدای تعالی اظهار آن را دوست نمی دارد و معلوم است که خدای ...