سایر منابع:
سایر خبرها
مصاحبه خواندنی آیت الله خامنه ای درباره شخصیت دکتر شریعتی
به گزارش رهیاب: حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی ازجمله افرادیست که سابقه آشنایی اش با دکتر علی شریعتی به سالها قبل بر می گشت و او را از دوران پیش از سفر به فرانسه می شناختند. امروز 29 خرداد، سی و نهمین سالروز درگذشت دکتر علی شریعتی است. گفت و گوی مجله سروش (شماره 102 ، خرداد 1360 ) با حضرت آیت الله خامنه ای که در آن نقل قولی هم از امام خمینی (ره) درباره دکتر علی شریعتی ...
کارگری محسن رضایی در کارخانه ارج / ماجرای امیر نوری و داعشی ها/ واکنش ها به حذف جهان نیوز/ هجوم ...
و تاسف خورد محسن رضایی: دیشب مراسم با شکوهی بود،کودکی را که فرزند یکی از شهدای مدافع حرم بود در بغل داشتم. در مراسم پیشکسوتان جهاد و شهادت از تعدادی از خانواده شهدای #مدافع_حرم تجلیل شد . دخترکی سه ساله روی یکی از کلاه آهنی های قرار داده شده در جایگاه، دست گذاشته بود و مرتب سوال می کرد این کلاه برای کیه؟ کسی جواب نمی داد. به سمت او برگشتم و گفتم : دخترم، این کلاه پدر توست! مدتی سکوت ...
یک چله بی تابی برای اعزام به سوریه/ اشتیاقی که جوانان مازندرانی برای ایستگاه خان طومان دارند
برای دفاع از حرم در دل مشتاقان بیشتر از هر زمان دیگری وجود دارد. به اعتقاد وی جنگ سوریه و عراق جنگ گروه ها و مذاهب خاص نیست، بلکه جبهه مقاومت حق در برابر باطل است و با چشم بینا که به قضیه بنگریم دست استکبار را از آستین داعش بیرون زده می بینیم. این داوطلب دفاع از حرم اهل بیت(ع) با تاکید بر این که دفاع از اسلام مرز جغرافیایی ندارد در توضیح ضرورت حضورش در جنگ سوریه گفت: امروز ...
چه کسانی به شریعتی ظلم کردند؟
"اما ظلم طرفداران شریعتی به او کمتر از ظلم مخالفانش نبود بلکه حتی کوبنده تر و شدیدتر هم بود." به گزارش گلستان ما به نقل از تسنیم ؛ امروز 29 خرداد، سی امین سالگرد درگذشت دکتر علی شریعتی است. شریعتی از جمله شخصیت های مطرح تاریخ انقلاب اسلامی و البته شخصیتی مناقشه آمیز است که تفاسیر متعددی از وی و اندیشه هایش صورت گرفته است. برخی تمجیدهای شگفت انگیزی از وی ارائه کرده و عده ای دیگر از همان زمان بسیار در نقد وی کوشیده و او را شخصیتی منحرف از اسلام معرفی کرده اند. آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی از جمله شخصیت هایی است که از مشهد با علی شریعتی آشنا بوده و شناخت دقیقی از شخصیت دکتر شریعتی دارد. ایشان در مصاحبه ای که در پنجمین سال درگذشت مرحوم شریعتی انجام شده است، به بررسی آرا و اندیشه های شریعتی و ابعاد شخصیتی وی پرداختند. این مصاحبه در 30 خرداد 1360 انجام شده است. آنچه در ذیل می آید مشروح این گفتگوی خواندنی است: با توجه به اینکه شما با دکتر شریعتی سابقه صمیمیت دوستی داشتید و با او از نزدیک آشنا بودید آیا تمایل دارید درمورد چهره و شخصیت او با ما مصاحبه کنید؟ آیت الله خامنه ای: بسم الله الرحمن الرحیم بله من حرفی ندارم که درباره شخصیت شریعتی و معرفی شخصی از جوانب این انسانی که برای مدت های مدیدی مرکز و محور گفتگوها و قال و قیل های زیادی بوده، آشنایی های خودم را تا حدودی که در این فرصت می گنجد بیان کنم. به نظر من شریعتی برخلاف آنچه که همگان تصور می کنند یک چهره همچنان مظلوم است و این به دلیل طرفداران و مخالفان اوست. یعنی از شگفتی های زمان و شاید از شگفتی های شریعتی این است که هم طرفداران و هم مخالفانش نوعی همدستی با هم کرده اند تا این انسان دردمند و پرشور را ناشناخته نگهدارند و این ظلمی به اوست. مخالفان او به اشتباهات دکتر شریعتی تمسک می کنند و این موجب می شود که نقاط مثبتی که در او بود را نبینند. بی گمان شریعتی اشتباهاتی داشت و من هرگز ادعا نمی کنم که این اشتباهات کوچک بود اما ادعا می کنم که در کنار آنچه که ما اشتباهات شریعتی می توانیم نام گذاریم، چهره شریعتی از برجستگی ها و زیبایی ها هم برخوردار بود. پس ظلم است اگر به خاطر اشتباهات او، برجستگی های او را نبینیم. من فراموش نمی کنم که در اوج مبارزات که می توان گفت که مراحل پایانی قال و قیل های مربوط به شریعتی محسوب می شد، امام در ضمن صحبتی بدون اینکه نام از کسی ببرند، اشاره ای کردند به وضع شریعتی و مخالفت هایی که در اطراف او هست. نوار این سخن همان وقت از نجف آمد و در فرونشاندن آتش اختلافات موثر بود. در آنجا امام بدون اینکه اسم شریعتی را بیاورند اینجور بیان کرده بودند: (چیزی نزدیک به این مضمون) بخاطر چهار تا اشتباه در کتابهایش بکوبیم، این صحیح نیست این دقیقا نشان می داد موضع درست را در مقابل هر شخصیتی و نه تنها شخصیت دکتر شریعتی. ممکن بود او اشتباهاتی بعضا در مسایل اصولی و بنیانی تفکر اسلامی داشته باشد مثل توحید، یا نبوت و یا مسایل دیگر اما این نباید موجب می شد که ما شریعتی را با همین نقاط منفی فقط بشناسیم. در او محسنات فراوانی هم وجود داشت که البته مجال نیست که الان من این محسنات را بگویم، برای اینکه در دو مصاحبه دیگر درباره برجستگی های دکتر من مطالبی گفته ام. این درباره مخالفان. اما ظلم طرفداران شریعتی به او کمتر از ظلم مخالفانش نبود بلکه حتی کوبنده تر و شدیدتر هم بود. طرفداران او بجای اینکه نقاط مثبت شریعتی را مطرح کنند و آنها را تبیین کنند، در مقابل مخالفان صف آرایی هایی کردند و در اظهاراتی که نسبت به شریعتی کردند سعی کردند او را یک موجود مطلق جلوه بدهند. سعی کردند حتی کوچکترین اشتباهاتی را از او نپذیرند. یعنی سعی کردند هرگز اختلافی را که با روحانیون یا با متفکران بنیانی و فلسفی اسلام دارند در پوشش حمایت و دفاع از شریعتی بیان کنند. در حقیقت شریعتی را سنگری کردند برای کوبیدن روحانیت و یا کلا متفکران اندیشه بنیانی و فلسفی اسلام. خود این منش و موضع گیری کافی است که عکس العمل ها را در مقابل شریعتی تندتر و شدیدتر کند و مخالفان او را در مخالفت حریص تر کند. بنابراین من امروز می بینم کسانی که به نام شریعتی و بعنوان دفاع از او درباره شریعتی حرف می زنند، کمک می کنند تا شریعتی را هرچه بیشتر منزوی کنند. متاسفانه به نام رساندن اندیشه های او یا به نام نشر آثار او یا به عنوان پیگیری خط و راه او، فجایعی در کشور صورت می گیرد. فراموش نکرده ایم که یک مشت قاتل و تروریست بنام فرقان ها خودشان را دنباله رو خط شریعتی می دانستند. آیا شریعتی براستی کسی بود که طرفدار ترور شخصیتی مثل شهید مطهری باشد؟ او که خودش را همواره علاقه مند به مرحوم مطهری و بلکه مرید او معرفی می کرد. من خودم از او این مطلب را شنیده ام. در یک سطح دیگر، کسانی که امروز در جنبه های سیاسی و در مقابل یک قشری یا جریانی قرار گرفته اند، خودشان را به شریعتی منتسب می کنند از آن جمله هستند بعضی از افراد خانواده شریعتی. این ها در حقیقت از نام و از عنوان و از آبروی قیمتی شریعتی دارند سوءاستفاده می کنند برای مقاصد سیاسی و این طرفداری و جانبداری است که یقینا ضربه اش به شخصیت شریعتی کمتر از ضربه مخالفان شریعتی نیست. مخالفان را می شود با تبیین و توضیح روشن کرد. می شود با بیان برجستگی های شریعتی، آنها را متقاعد کرد و اگر در میان مخالفان معاندی وجود دارد او را منزوی کرد اما اینگونه موافقان را به هیچ وسیله ای نمی شود از جان شریعتی و از سر شریعتی دور کرد. بنابراین من معتقدم چهره شریعتی در میان این موافقان و این مخالفان چهره مظلومی است و اگر من بتوانم در این باره یک رفع ظلمی بکنم به مقتضای دوستی و برادری دیرینی که با او داشتم و حتما ابایی ندارم. عده ای معتقدند که معمولا شخصیت ها از دور یا پس از مرگ مبالغه آمیز و افسانه ای جلوه می کنند. آیا به نظر شما درمورد شریعتی نیز می توان این نظر را صادق دانست و آیا چهره او نیز دستخوش چنین آفتی شده است؟ آیت الله خامنه ای: البته من تصدیق می کنم که بخشی از شخصیت شریعتی مبالغه آمیز و افسانه آمیز جلوه می کند درمیان قشری از مردم، اما متقابلا بخش های ناشناخته ای از شخصیت شریعتی هم وجود دارد. شریعتی را ممکن است به عنوان یک فیلسوف، یک متفکر بزرگ، یک بنیانگذار جریان اندیشه مترقی اسلام، معرفی کنند. این ها همانطوری که اشاره کردید، افسانه آمیز و مبالغه آمیز است و چنین تغییراتی در خصوص مرحوم دکتر شریعتی صدق نمی کند. اما متقابلا شریعتی یک چهره پرسوز پیگیر برای حاکمیت اسلام بود، از جمله منادیانی بود که از طرح اسلام به صورت یک ذهنیت و غفلت از طرح اسلام به صورت یک ایدئولوژی و قاعده نظام اجتماع رنج می برد و کوشش می کرد تا اسلام را به عنوان یک تفکر زندگی ساز و یک نظام اجتماعی و یک ایدئولوژی راهگشای زندگی مطرح کند. این بُعد از شخصیت شریعتی آنچنان که باید و شاید شناخته نشده است و روی این بخش وجود او تکیه نمی شود. می بینید که اگر از یک بعد از سوی قشری از مردم شریعتی چهره اش مبالغه آمیز جلوه می کند، باز بخش دیگری از شخصیت او و گوشه دیگری از چهره او حتی ناشناخته و تاریک باقی مانده است. بنابراین می توانم در پاسخ شما بگویم بله به صورت مشروط در مورد شریعتی هم این بیماری وجود داشته است اما نه به صورت کامل و قسمت هایی از شخصیت او آنچنان که باید هم حتی شناخته نشده است. نقش دکتر شریعتی در آغازگری ها چه بود؟ آیا او را می توان در این مورد با اقبال و سیدجمال مقایسه کرد؟ آیت الله خامنه ای: البته شریعتی یک آغازگر بود، در این شک نباید کرد. او آغازگر طرح اسلام با زبان فرهنگ جدید نسل بود. قبل از او بسیاری بودند که اندیشه مترقی اسلام را آنچنان که او فهمیده بود فهمیده بودند. بودند کسانی اما هیچکدام این موفقیت را پیدا نکردند که آنچه را فهمیده بودند در قالب واژه ها و تغییراتی که برای نسل امروز ما و یا بهتر بگویم نسل آن روز شریعتی، نسلی که مخاطبین شریعتی را تشکیل می داد گیرایی داشته باشد مطرح کنند. موفق نشده بودند به زبان آنها این حقایق را بیان کنند. جوری که برای آنها قابل فهم باشد این مسایل را بگویند. شریعتی آغازگر طرح جدیدترین مسایل کشف شده اسلام مترقی بود به صورتی که برای آن نسل پاسخ دادن به سوال ها و روشن کردن نقاط ،مبهم و تاریک بود اما اینکه او را با سیدجمال یا با اقبال مقایسه کنیم، نه. اگر کسی چنین مقایسه ای بکند ناشی از این است که اقبال و سیدجمال را به درستی نشناخته است. اتفاقا در یکی از جلسات یادبود مرحوم دکتر، شاید چهلم او بود -یکی از آقایان- در مشهد سخنرانی کرد و او را حتی از سیدجمال و از کواکبی و از اقبال و اینها هم برتر هم خواند، بلکه با آنها غیرقابل مقایسه هم دانست. همان وقت هم این اعتراض در ذهن کسانی که شریعتی را به درستی می شناختند پدید آمد، زیرا تعریف از شریعتی به معنای این نیست که ما پیشروان اندیشه مترقی اسلام را تحقیر کنیم. سیدجمال کسی بود که برای اولین بار بازگشت به اسلام را مطرح کرد کسی بود که مساله حاکمیت را و خیزش و بعثت جدید اسلام را اولین بار در فضای عالم بوجود آورد. کاری که سیدجمال کرد سه جریان بوجود آورد در دنیا: یک جریان، جریان اندیشه مترقی در هند که بیشترین جریان های مترقی اسلام است. جریان دیگر، آن جریان اندیشه مترقی در مصر بود، که آن هم به وسیله سیدجمال به وجود آمد و شما می دانید جریان مترقی در مصر، منشاء پیدایش جنبش های عظیم آزادیخواهانه در آفریقا شد. نه فقط مصر را به سطحی از بینش نوین اسلام رساند. بلکه نهضت های مراکش و الجزایر، کلا شمال آفریقا، ریزه خوار خوان حرکت سیدجمال بوده است. یک چنین حرکت عظیمی را سیدجمال در مصر به وجود آورد و کلا خاورمیانه. و جریان سوم، جریان روشنفکری در ایران بود. این سه جریان فکری اسلامی را سیدجمال در سطح جهان اسلام به وجود آورد. او مطرح کننده، به وجود آورنده و آغازگر بازگشت به حاکمیت اسلام و نظام اسلام است. این را نمی شود دست کم گرفت و سیدجمال را نمی شود با کس دیگری مقایسه کرد. در عالم مبارزات سیاسی، او اولین کسی است که سلطه استعماری را برای مردم مسلمان آن زمان معنا کرد قبل از سیدجمال چیزی به نام سلطه استعماری برای مردم مسلمان حتی شناخته شده نبود. او کسی بود که در ایران، در مصر، در ترکیه، در هند، در اروپا کلا در خاورمیانه در آسیا و در آفریقا سلطه سیاسی مغرب زمین را مطرح کرد و معنا کرد و مردم را به این فکر انداخت که چنین واقعیتی وجود دارد و شما می دانید آن زمان، آغاز عمر استعمار بود چون استعمار در اول نشرش در این منطقه اصلا شناخته شده نبود و سیدجمال اولین کسی بود که آن را شناساند. اینها را نمی شود دست کم گرفت. مبارزات سیاسی سیدجمال چیزی است که قابل مقایسه با هیچیک از مبارزات سیاسی افرادی که حول و حوش کار سیدجمال حرکت کردند نیست. البته در زمان کنونی جنبش امام خمینی از نظر ما با اینکه دنباله حرکت سیدجمال است اما به مراتب جست بالاتری از حرکت سیدجمال دارد. در این تردیدی نیست. اما حرکت فکری و روشنفکری و سیاسی تبلیغی دکتر شریعتی را به هیچ وجه نمی توان حتی مقایسه کرد با حرکت سیدجمال. و اما اقبال، اقبال نیز آغازگر دو جریان بود. یک جریان، جریان رهایی از فرهنگ غربی و بازگشت به فرهنگ خودی اسلامی و بهتر بگویم، فرهنگ خود شرقی و این همان چیزی است که بعدها به صورت تعابیری از قبیل غرب زدگی و امثال آن در ایران مطرح شده است. شما می دانید آن چیزی که دکتر شریعتی بصورت بازگشت به خویشتن مطرح می کند، که این یکی از عمده ترین مسایلی است که او می گوید، این است که در سال 1930 (بلکه قبل از 30، 25 – 1920) به وسیله اقبال در هندوستان مطرح شد، یعنی کتاب های اقبال، شعرهای فارسی اقبال که همه اش مربوط به بازگشت به خود اسلامی و من اسلامی و من شرقی، این را در ضمن هزارها بیت شعر، اقبال لاهوری در مثلا چهل سال قبل از اینکه دکتر شریعتی امثال این را بیان کنند، بیان کرده و یک ملتی را با این شعرها به وجود آورده و آن ملت پاکستان است، یعنی یک منطقه جغرافیایی به وجود آورده است. این یک کار بوده که اقبال آغازگر او بود، و این کار بسیار عظیمی است. کار دوم اقبال همین مساله ایجاد یک قطعه جغرافیایی به نام اسلام است و یک ملت به نام اسلام و تشکیل دولت پاکستان است. اول کسی که مساله کشوری به نام پاکستان و ملتی در میان شبه قاره به نام ملت مسلمان را مطرح کرد اقبال بود. من به وضعیت کنونی پاکستان و سرنوشتی که بعد از اقبال، یعنی بعد از رهبران و بنیانگذاران پاکستان کلا بوجود آمد کاری ندارم، به جذب شدنش به استعمار و وابستگی های استعماریش کاری ندارم، اما به مجاهدات اقبال و فلسفه و بیان اقبال در این مورد کار دارم. این یک حرکت جدید بود. یعنی او ثابت کرد که مسلمان ها به معنای واقعی واژه ملت، یک ملت هستند در شبه قاره که این مساله را می توانید در بیانات اقبال، مکاتبات اقبال، که من یک بخش از آنها را در این کتاب مسلمانان در نهضت آزادی هند آورده ام، ملاحظه کنید اقبال آغازگر یک چنین اندیشه ای بود. و می دانید این چقدر اهمیت دارد، چقدر بزرگ است. این را نباید دست کم گرفت. البته دکتر شریعتی را ما هیچوقت کوچک نمی شماریم اما نمی توانیم دکتر را مقایسه کنیم با اینگونه چهره ها و اینگونه شخصیت ها و به همین دلیل هم بود که دکتر شریعتی خودش را کوچه کبدال اینها می دانست. مرید واقعی و شاگرد از دور اقبال می دانست و شما نگاه کنید سخنرانی های دکتر درمورد اقبال که چند سخنرانی بود که یک جا چاپ شده است بنام اقبال و ببینید چطوری عاشقانه و مریدانه درباره اقبال حرف می زند. کسی که از زبان دکتر آن حرف ها را می شنود. برایش روشن می شود که اینگونه مقایسه ها درست نیست. درباره رابطه عاطفی و فکری شریعتی با روحانیت و روحانیون نظرات گوناگون و متفاوت و بعضا مغرضانه ای عرضه شده است. آیا شما می توانید به عنوان یک روحانی که با دکتر دوست و در بسیاری موارد همفکر بوده حقیقت را در این مورد بیان کنید؟ آیت الله خامنه ای: اتفاقا این از آن بخش های ناشناخته چهره و شخصیت دکتر است که قبلا اشاره کردم بعضی از نقطه نظرها و گوشه های شخصیت او ناشناخته است و این یکی از آنهاست. اول من یک خاطره ای را برای شما نقل می کنم و بعد پاسخ شما را می دهم. در سال 1349 در مشهد، در یک مجمعی از طلاب و فضلای مشهد، من درس تفسیر می گفتم در این درس تفسیر یک روز راجع به روحانیت صحبت کردم و نظراتی را که درمورد بازسازی روحانیت یعنی جامعه روحانیت وجود داشت به صورت فرض و احتمال مطرح کردم، گفتم چهار نظر وجود دارد. یک: حذف روحانیت به کلی، یعنی اینکه اصلا روحانیتی نمی خواهیم. دو: قبول روحانیت به همین شکلی که هست با همین نظام و سازمان کنونی قبولش کنیم و هیچ اصلاحی را در آن ندانیم. سه: تبدیل به کلی، یعنی اینها و روحانیت کنونی را برداریم یک روحانیت جدید بیاوریم و بجای این روحانیت، با شرایط لازم و مقرری که برایش می پسندیم روحانیت جدید بنیانگذاری کنیم. و چهار: اصلا همان چیزی که هست، بحث کردم روی مساله و صحبت کردم. البته طبیعی است که من آن سه نظر اول را رد می کردم و با ارایه دلیل و به نظر چهارم معتقد بودم. همان اوقاتی بود که تازه زمزمه هایی علیه دکتر شریعتی بلند شده بود و گفته می شد که دکتر شریعتی راجع به افکار شریعت کم عقیده است یا بی عقیده است یا نسبت به روحانیت علاقه ای ندارد و از این قبیل تعبیرات. جلسه ای داشتیم همان روزها با دکتر شریعتی من برای او نقل کردم که من در جلسه درسمان این مطلب را بیان می کردم، با علاقه فراوانی گوش می داد. من برایش گفتم. گفتم بله، یکی اینکه نفی روحانیت بکلی، که گفت این غلط است. دوم اثبات همین روحانیت موجود به کلی، که هیچ تغییری در او وارد نکنیم. گفت: این هم که غلط است. سوم اینکه تبدیل کنیم روحانیت را باز به کلی، یعنی این روحانیت را کلا برداریم یک روحانیت دیگر جای او بگذاریم، با شرایط لازم. تا این قسمت سوم را گفتم شریعتی ناگهان گفت: اوه، اوه، این از همه بدتر است. توجه می کنید؟ گفت این از همه بدتر است. از همه خطرناکتر است، این از همه استعماری تر است و رسیدیم به نظر چهارم که آن اصلاح روحانیت موجود بود گفت بله این نظر خوبی است. شریعتی برخلاف آنچه گفته می شود درباره او و هنوز هم عده ای خیال می کنند، نه فقط ضد روحانی نبود بلکه عمیقا مومن و معتقد به رسالت روحانیت بود، او می گفت که روحانیت یک ضرورت است، یک نهاد اصیل و عمیق و غیرقابل خدشه است، و اگر کسی با روحانیت مخالفت بکند یقینا از یک آبشخور استعماری تغذیه می شود، این ها اعتقادات او بود در این هیچ شک نکنید این از چیزهایی بود که جز معارف قطعی شریعتی بود اما درمورد روحانیت او تصورش این بود که روحانیون به رسالتی که روحانیت بر دوش دارد بطور کامل عمل نمی کنند. در اینجا هم یک خاطره ای نقل می کنم برای شما در سال 47 یعنی سال آخر عمر جلال آل احمد. مرحوم آل احمد آمد مشهد، یک جلسه مشترکی داشتیم، من بودم، آل احمد بود، مرحوم شریعتی بود و عده ای هم از دوستان مشهدی ما بودند. بحث درباره روحانیون شد، به مناسبت حضور من در جلسه شاید هر کسی یک چیزی می گفت شریعتی یک مقداری انتقاد کرد. مرحوم آل احمد به شریعتی گفت شما چرا (البته با تعبیر حوزه علمیه می گفتند نه روحانیت) از حوزه علمیه اینقدر انتقاد می کنی بیا از روشنفکران خودمان انتقاد کن و مرحوم آل احمد یک دو سه جمله درباره انتقاد و تعرض به روشنفکران گفت، مرحوم دکتر شریعتی پاسخی داد که از آن پاسخ هم می شود درست نقطه نظر او را نسبت به روحانیت و روحانیون فهمید. او گفت علت اینکه من از روحانیت انتقاد می کنم، از حوزه علمیه انتقاد می کنم این است که ما از حوزه علمیه انتظار و توقع داریم، از روشنفکر جماعت هیچ توقعی نداریم، نهادی که ولادتش در آغوش فرهنگ غربی بوده این چیزی نیست که ما در او انتظار داشته باشیم اما روحانیت یک نهاد اصیلی هست و ما از روحانیت زیاد انتظار داریم و چون آن انتظارات عمل نمی شود به همین دلیل است که انتقاد می کنم. او معتقد بود که روحانیون به آن رسالت بطور کامل عمل نمی کنند. بر این اعتقاد بود تا سال حدود 51 و نزدیک 52 از آن سال در اثر تماس هایی که دکتر با چهره هایی از روحانیت به خصوص روحانیون جوان گرفت، کلا عقیده اش عوض شد. یعنی ایشان در سال 54 و 55 معتقد بود که اکثریت روحانیت به آن رسالت عمل می کنند و لذا در این اواخر عمر دکتر شریعتی نه فقط معتقد به روحانیت، بلکه معتقد به روحانیون نیز بود و معتقد بود که اکثریت روحانیت در خط عمل به همان رسالتی هستند که بر دوش روحانیت واقعا هست. البته با روحانیونی که می فهمید که در آن خط نیستند با آنها خوب نبود و شخصا به امام خمینی بسیار علاقمند و ارادتمند بود. گروه های چپ و شبه چپ امروز سعی می کنند شریعتی را قطب و پیشوای خود معرفی کنند از طرفی گروه های سیاسیون غربگرا و یا به اصطلاح رایج لیبرال نیز شریعتی را ملک مطلق خود می دانند. آیا شما می توانید مشکلی که از این دو ادعا حاصل می شود را حل کنید. آیت الله خامنه ای: مشکل را خود این دوا دعا حل می کند زیرا که هر کدامی دیگری را تخطئه می کند و بنابراین نتیجه می گیریم نه ملک طلق لیبرالهاست و نه قطب و محور چپ ها و شبه چپ ها اما درمورد چپی ها باید بگویم صریحا و قاطعا شریعتی جزو شدیدترین و قاطع ترین عناصر ضد چپ و ضد مارکسیسم بود. آن روزی که مجاهدین تغییر ایدئولوژی دادند و کتاب مواضع ایدئولوژیک تازه شان چاپ شد و در اختیار این و آن قرار گرفت، که هم من دیده بودم و هم مرحوم دکتر جلسه ای داشتیم در مشهد یک نفری از مواضع جدید مجاهدین که مارکسیستی بود دفاع می کرد. شریعتی آن شخص را چنان کوبید در آن جلسه ای که برای من حتی تعجب آور بوده که شریعتی اینقدر ضد چپ است و شما آثارش را بخوانید، مقابله و مخالفت او را با اندیشه چپ و مارکسیستی و اصول تعلیمات مارکسیستی به روشنی در می یابید. بنابراین هرکس و هر چپ گرایی (اگرچه زیر نام اسلام) اگر امروز شریعتی را از خودش بداند یقینا گزافه ای بیش نگفته است. همچنین مجاهدی که امروز شریعتی را از خودش بداند یقینا گزافه ای بیش نگفته است. همین مجاهدین که امروز طرفداری از دکتر شریعتی می کنند. اینها در سال 51 و 52 جزو سخت ترین مخالفین شریعتی بودند. خوب امروز چطور می توانند شریعتی را قطب خودشان بدانند. اما لیبرال ها، البته عده ای از عناصر وابسته به نهضت آزادی یا عناصر سیاسی میانه، که خیلی اهل خطرکردن و در مبارزات جدی وارد شدن، نبودند، این ها به خاطر امکاناتی که داشتند خانه ای داشتند، باغ بیرون شهری داشتند ،تشکیلاتی داشتند و شریعتی را دعوت می کردند و عده ای را هم با او دعوت می کردند. ایشان هم در اوقاتی که سخنرانی نداشت در منزل این ها و با استفاده از امکانات این ها برای 50 نفر، 100 نفر، کمتر یا بیشتر جلسه داشت و صحبت می کرد این ارتباطات را شریعتی با این لیبرال ها داشت. البته بیشتر امکانات را بعضی از بازاریان وابسته به این جریان سیاسی به اصطلاح لیبرال فراهم می کردند و بهره برداری های جمعی و سیاسی و فکری را خود آن سیاسی های لیبرال انجام می دادند. حقیقت این است که شریعتی وابسته به اینها به هیچ وجه نبود. امروز هم اگر بود با آنها میانه ای نداشت بلکه فقط از امکاناتی که در اختیار آنها بود استفاده می کرد. امروز هر گروهی این امکان را دارد که بگوید یار شریعتی من بودم، هم فکر شریعتی بودم، شریعتی مال من بود. مزار دکتر علی شریعتی در جوار حرم حضرت زینب(س) در دمشق اما خوب باید دید چقدر این حرف قابل قبول است. نه مارکسیست ها و نه گروه دیگر هیچ کدام با شریعتی حتی هم خونی فکری و رابطه خویشاوندی فکری هم نداشتند. اگر شریعتی را مرحله تازه ای از رشد اندیشه اسلامی و در عرصه ذهنیت ایران می بینید مرحله بعد از او را چه می دانید؟ آیت الله خامنه ای: البته من شریعتی را به صورت یک مرحله می توانم قبول کنم. به این معنا که، همینطور که قبلا گفتم او کسی بود که اندیشه های مطرح شده در جامعه را با زبان درستی با یک سلطه ویژه ای بر فرهنگ رایج آن نسل می توانست بیان کند. به این معنا که خود او هیچ ابتکاری نداشت. به هیچ وجه قبول ندارم، بلکه خود خود او ابتکارهای زیادی داشت مسایل جدیدی داشت اما به معنای درست کلمه شریعتی یک مرحله بود، مرحله بعدی این است که بیاییم آن مسایلی را که شریعتی با استفاده از آشنایی های خودش با فرهنگ اسلام فهمیده بود و ارایه داده بود با اصول اساسی فلسفی مکتب اسلام بیامیزیم و منطبق کنیم. آنچه که به دست خواهد آمد به نظر من مرحله جدیدی است که می تواند برای نسل ما مفید باشد، به تعبیر بهتر بیاییم شریعتی را با مطهری بیامیزیم. شریعتی را در کنار مطهری مطالعه کنیم. ترکیبی از زیبایی های شریعتی با بتون آرمه اندیشه اسلامی مطهری به وجود بیاوریم آن بنظر من همان مرحله نوینی است که نسل ما به آن نیاز دارد. انتهای پیام/ ...
وقتی خبر شهادتش آمد، سجده شکر به جا آوردم
نحوه آشنایی با این شهید بزرگوار که از رزمندگان بهشهری 8 سال دفاع مقدس بود، اشاره کرد و گفت: در زمان جنگ تحمیلی همسرم با رزمنده های علی آباد کتول در یک گردان بود و با همسر خواهرم رفاقت داشت و آشنایی ما نیز از همان جا آغاز شد. وی با اشاره به اینکه بعد از ازدواج در بهشهر ساکن شدند، ادامه داد: بعد از جنگ وقتی برای دیدن خانواده ام به علی آباد کتول می آمدیم، حاج رحیم به دیدار پدر و مادران ...
شهید دانشگر در میان دانشجویان زبانزد و الگو است
بین دانشجویان دانشگاه امام حسین(ع) زبانزد و الگو است بیان کرد: شهید دانشگر با شناخت عمیق و علم به اینکه دفاع از مظلوم یک واجب عینی است در صحنه دفاع از مظلوم در سوریه و عراق حاضر شد. شهید دانشگر به شدت از سیاستمداران و دولتمردان و سیاست های استکباری آمریکا و صهیونیست ها نفرت داشت و عاشق جهاد فی سبیل الله در مقابل کفار بود و به عنوان یک جوان، اولین تجربه خودش را در دفاع حرم به عرصه ظهور گذاشت و به ...
مهدی امینی یک نخبه علمی ف دینی بود / شخصیت وی نباید مظلوم واقع شود
به گزارش فاطر 24 ، در این مراسم رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) با ذکر خاطراتی از دوران دفاع مقدس به تجلیل از شخصیت شهید مهدی امینی پرداخت و اظهار داشت: ماه خرداد برای ما ماه بزرگ و مهمی است، سوم خرداد سالروز آزادسازی خرمشهر و 15 خرداد آغاز انقلاب اسلامی و 28 خرداد نیز سالگرد شهادت آقا مهدی امینی است شخصیت بزرگی که نباید مظلوم واقع شود زیرا او یک نخبه علمی بود و از این جهت باید او دوباره ...
آیت الله فاضل لنکرانی: شهدای مدافع حرم به مراتب عالیه ایمان رسیدند
آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی جمعه شب، در جمع اساتید، طلاب و فضلای حوزه علمیه قم پیرامون نقش روحانیت و حوزه علمیه در دفاع از عتبات مقدسه و حرم اهل بیت(ع) اظهار داشت: یکی از برکات نظام جمهوری اسلامی و اهداف انقلاب مبارک ما، پیاده شدن احکام اسلام است. وی افزود: یکی از احکام مهمه ی اسلام هم این است که مسلمان ها نسبت به سایر مسلمین و مظلومین عالم بی تفاوت نباشند، ولو آن مظلومین در دایره ...
وصیتنامه شهید مدافع حرم دهه هفتادی
به گزارش فرهنگ نیوز، شهید عباس دانشگر متولد 72 اهل سمنان و از دانشجویان دانشگاه افسری و تربیت پاسداری امام حسین(ع) بود که بیستم خرداد ماه در دفاع از حریم اهل بیت(ع) توسط تروریست های تکفیری در سوریه به شهادت رسید. وصینامه این شهید را در زیر می خوانید. بسم الله الرحمن الرحیم آخر من کجا و شهدا کجا خجالت می کشم بخواهم مثل شهدا وصیت کنم من ریزه خوار سفره ی آنان هم نیستم، شهید شهادت را ...
آیت الله هاشمی: روحانی رقیب ندارد / نگران بازگشتن احمدی نژاد و تفکرش نیستم/ دنبال شورای رهبری نبودم
...> مورد دیگر درباره طرح های نیمه تمام بود که چون دولت اعتباری نداشت، نمی توانست ادامه بدهد. به پیمانکاران پول ندادیم. آن ها تا جایی که داشتند، هزینه کردند و چون نداشتند و در عین حال از دولت طلبکار بودند، رها کردند. گران هم شدند، چون چند برابر زمان شروع هزینه دارند. پیشنهاد مشخص من این بود که طرح های نیمه تمام را به مردم واگذار کنیم. برای مثال اتوبان را به مجموعه ای از مردم بدهید و قانون مشخصی برای ...
مردم آگاه هستند/ نگران بازگشتِ احمدی نژاد نیستم!
در سال 96 و با احتمال تغییر رئیس جمهور، متوقف می شود؟ یعنی آیا دوباره به شرایط گفتمانی قبل از سال 92 برمی گردیم؟ گفتمان اعتدال، اصل و اساس انقلاب اسلامی است که براساس تعالیم مکتب اسلام و مذهب تشیع شکل گرفته بود. در مقطعی، آن هم در بخش هایی از جامعه، به خصوص در بعد اجرایی، انحرافی از اعتدال پیدا شده بود که مردم به عنوان صاحب اصلی انقلاب، مسیر حرکت را اصلاح کردند و قطار انقلاب را به ریل ...
حسین علیزاده: نگاه رهبر انقلاب به موسیقی نگاه والایی است
این مقدسات را به بعدی سپردند و این احترام در دل و جان مردم از طفولیت کاشته شده است ولی یادمان باشد احترام انسان و احترام یک ایرانی هم جزو مقدسات است. من نمی توانم آدم مقدسی باشم یا مروج مقدسات باشم ولی به ایرانی ها و هنرمندان ایرانی توهین کنم. فاصله بین هنرمندان و مسولین خالق موسیقی فیلم دل شدگان در ادامه با اشاره به برگزاری مسابقات قرآن در کشور گفت: می دانیم که در سال رقابتهای زیادی ...
برادرم جوانی اش را فدای اهل بیت(ع) کرد
به گزارش نوشهرآنلاین، زمانی که با علیرضا دانشگر، برادر شهید مدافع حرم عباس دانشگر همکلام شدیم به تازگی پیکر شهید وارد کشور شده بود و هنوز خانواده دانشگر در معراج شهدا مراسم شناسایی و وداع با پیکر عزیزشان را انجام می دادند. با این وجود برادر شهید با صلابت و صبر خاصی با ما گفت و گو کرد و از یک شهید دهه هفتادی گفت که در سن 23 سالگی جوانی اش را فدای قافله سالاران مسیر حق و عدالت و توحید یعنی اهل بیت ...
جانباز شیمیایی بود اما روزه اش ترک نشد
بود که در دوران دفاع مقدس نیز در جبهه های جنگ حضور داشته است. سید جاسم از پیشکسوتان قرارگاه سری نصرت به فرماندهی سردار شهید علی هاشمی بود و سال ها پس از اتمام دفاع مقدس نیز روحیه رزمندگی را در خود زنده نگه داشت؛ تا اینکه سال 1392 برای دفاع از حریم آل الله راهی سوریه و عراق شد. وی نهایتاً در خرداد ماه 1394 و پیش از ماه مبارک رمضان به شهادت رسید. یکی از یادگاران شهید نوری در گفت و گو با ...
در خطبه های سیاسی نمازهای جمعه این هفته همدان چه گذشت؟
...> حجت الاسلام فاضلیان ادامه داد: شهدای مدافع حرم در اوج مظلومیت برای دفاع از دین، ارزش های اسلام و نجات جان مسلمانان بی دفاع در آنسوی مرزها با دشمن می جنگند و جان خود را فدا می کنند. وی با تسلیت سالروز وفات حضرت خدیجه(س) به نزدیک شدن نیمه ماه مبارک رمضان و ولادت امام حسن مجتبی(ع) اشاره کرد و گفت: کرامت و بزرگی امام حسن(ع) مثال زدنی است و ارزش صلح امام حسن(ع) همانند شهادت امام حسین(ع) موجب ...
جزئیات وداع و تشییع دو شهید تازه شناسایی شده مدافع حرم
انقلاب اسلامی بود که داوطلبانه برای دفاع از حرم اهل بیت در سوریه عازم این کشور شد. از این شهید دو فرزند پسر به نام های محمد مهدی 10 ساله و محمد طاها 1 ساله به یادگار مانده است. شهیدان "مهدی حیدری" و "محمد آژند" دی ماه سال 1394 در جریان درگیری با نیروهای تکفیری تروریستی در منطقه حلب سوریه به شهادت رسیدند که پیکر آنان به دلیل قرار گرفتن در میدان دشمن در منطقه جاویدالاثر ماند. ...
آرمان های شهید چمران برای نسل جوان تبیین شود
نیز طبقه بندی وجود دارد که دیگر شهدا به حال ایشان و جایگاه آنها غطبه می خورند، شهید مصطفی چمران از همان شهدا است که دیگران به ایشان غبطه می خورند. امام جمعه ساوه تصریح کرد: شهید چمران وزیر دفاع و جایگاه او پشت میز بود جایگاه، خانواده و دیگر مسائل او را متوقف نکرد و اسحله به دست در مقابل دشمن ایستاد و امروز شهید چمران نه تنها در ایران بلکه در جهان همچون نگینی می درخشد. حجت ...
جامعه امروز ایران شهید چمران ها نیاز دارد
انقلاب دانست و افزود: برگزاری مجلسی به یاد شهدا تجدید پیمان با راه آنان است. به گفته وی، علاج جامعه امروز ما تحقق تفکر شهید چمران است که امیدواریم با شاخت بیشتر از آن شهید تفکر وی را در جامعه نهادینه کنیم. در این مراسم با اهدای لوح تقدیر و هدایایی از تنی چند از خانواده های شهیدان روستای چمران، زادگاه پدری شهید چمران تجلیل شد. محمد بهاروند فرماندار ساوه نیز گفت: توصیف ...
از آزادسازی فلوجه تا شکست سنگین ترکیه در لاذقیه
گفته برنامه دفاع موشکی این کشور، سدی در برابر برنامه موشکی ایران و کره شمالی است. چند منطقه جدید در شهر فلوجه عراق آزاد شد نیروهای ارتش عراق جمعه در ادامه پیشروی خود در داخل شهر فلوجه پیروزی های مهمی به دست آوردند. شهر در حال پاکسازی کامل است اما شمال آن هنوز آلوده به عناصر داعش است. المانیتور از قول برخی منابع مدعی شد؛ ظریف از آمادگی ایران برای نرمش در قبال سوریه ...
شهید پور ابراهیمی با تمسک به قرآن و اهل بیت، به حقیقت هستی دست یافت
...> ایشان تصریح کرد: قرآن حقیقتی برتر و بی دلیل است، کلام انبیا که در راس همه آن ها پیامبر اسلام قرار دارد همانند قرآن است و امام معصوم نیز حقیقتی ناطق است. سخنران مراسم هفتم پانزدهمین شهید مدافع حرم گیلانی اظهار داشت: انسانی که در مسیر درست حرکت کند همواره دست به دامن حدیث ثقلین است. امام جمعه سیاهکل گفت: شهید پور ابراهیمی از رهروان راستین امام حسین (ع) بود و در همین مسیر به شهادت رسید و این مفهوم چهارمین حقیقت جهان هستی است که از تمسک به قرآن و اهل و بیت منتج می شود. انتهای پیام/ ...
اقتصاد مقاومتی تنها راه حل مشکل بیکاری
. امام جمعه خرم آباد گفت: بررسی ها نشان داده است که پنج نفر از اعضای هیات مدیره یک صندوق در یک سال دو میلیارد و 500 میلیون تومان حقوق دریافت کردند که از پس انداز و پول مردم بوده است آن وقت از طرفی دیگر 11 هزار نفر از زوج ها جوان در استان لرستان پشت وام ازدواج قرار دارند . وی با انتقاد از این وضعیت گفت: این سیره اهل بیت نیست و انتظار می رود دولت نظارت بیشتری داشته باشد و با این افراد ...
اربعین شهادت نخستین شهید مدافع حرم قائمشهر برگزار شد
یادگار می ماند خوبی ها است. نماینده مردم مازندران در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه شهدا کسانی هستند که برای دفاع از ایران اسلامی ازجان و مال خود گذشتند گفت : عزت شهدا در نزد ایزد الهی جاودانه و ماندگار خواهد ماند. شهید محمد بلباسی به همراه تعدادی از همرزمان مازندرانی اواسط اردیبهشت امسال در دفاع از حرم حضرت زینب (س) در منطقه خان طومان سوریه به شهادت رسید. پیکر پاک علمدار اردوهای جهادی و راهیان نور مازندران به همراه 10شهید مدافع حرم مازندران هنوز به وطن بازنگشته است. شهرستان قائمشهر بیش از یک هزار شهید تقدیم انقلاب و نظام اسلامی کرده است. م - م /1654 ...
واژه شناسی فتنه در کلام رهبر معظم انقلاب
؛ در حالی که آن انتخابات عظیم، آن حضور به آن عظمت، آن شرکت عظیم مردم در انتخابات، می توانست کار را خیلی پیش ببرد و ملت ایران را در بسیاری از میدان های سیاسی موفق کند. اینها ایجاد فتنه کردند؛ لذا دشمن که از حرکت عظیم مردم مأیوس می شد، امیدوار شد که بتواند به انقلاب صدمه و ضربه بزند. (بیانات در دیدار جمعی از مردم استان گیلان ؛ 89/10/8) جرزن های سیاسی نادان و ناباب بازیگران اصلی فتنه ی 88 ...
نامه استانداری فارس برای اجرای مصوبه با دستور وزارت کشور لغوشد
داشته اند، اظهار داشت: عدم اجرای یک مصوبه پس از بیش از سه سال به منزله لغو آن مصوبه است. محمد آشوری ادامه داد: در پایان دولت قبل با فشارهای سیاسی از استان فارس به شکل خاموش این اتفاق افتاد و در ابتدا می خواستند کل شهرستان گاوبندی را به استان فارس ملحق کنند که از این کار جلوگیری کردیم و ما نمایندگان استان در دفاع از نجابت و حقانیت مردم هرمزگان یک قدم عقب ننشسته ایم. وی تصریح ...
رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران قرچک با اشاره به احراز شهادت یکی از مدافعان حرم شهرستان گفت: شهرستان ...
مکتب سرخ حسینی هستند و هیچگاه دست از اعتقاد و باور دینی خود نمی کشند . وی ادامه داد: امروز شهدای مدافع حرم به عنوان بهترین الگو و اسوه برای جوانان و آینده سازان ایران اسلامی محسوب می شوند و باید زمینه معرفی هرچه بیشتر این شهدا را برای نسل جوان فراهم کرد . رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران قرچک با اشاره به احراز هویت یکی از شهدای مدافع حرم شهرستان قرچک گفت:احراز شهادت رمضان علی بخشی مشخص شده است . وی متذکر شد: شهرستان قرچک همواره در خط مقدم دفاع از ارزش ها و اصول اسلامی و دینی قرار داشته و تاکنون 13 شهید مدافع حرم را تقدیم اهل بیت عصمت و طهارت کرده است . ...
جزئیات مراسم وداع و تشییع پیکر شهید حیدری
خبر استان: پیکر پاک شهید والامقام مهدی حیدری از شهدای مدافع حرم روز یک شنبه با حضور پرشور عاشقان راه ایثار و شهادت تشییع می شود. پیکر پاک شهید والامقام مهدی حیدری از شهدای مدافع حرم که 21 دی ماه 94 در دفاع از حرم حضرت زینب (س) به فیض شهادت نائل آمده بود، پس از شناسایی به کشور منتقل شده است و خانواده شهید با حضور در معراج شهدا مراسم شناسایی و دیدار با پیکر شهید شان را انجام می دهند. ...
باید با برنامه ریزی به افزایش جمعیت جوان کشور کمک شود
جوانان مؤمن انقلابی دفاع می کنم و به آنها ارادت دارم. رهبر انقلاب اسلامی سخنان خود در جمع مسئولان و مدیران ارشد نظام را با بیان تذکراتی مهم در دو زمینه ی اقتصاد و برجام ادامه دادند. ایشان رکود و بیکاری را دو مشکل عمده ی کشور دانستند و خاطرنشان کردند: این مشکلات بیشتر از اینکه ناشی از تحریم ها باشد، متوجه سیاست ها و برنامه های دولت فعلی، دولت سابق و دولت اسبق است. حضرت آیت الله خامنه ...
نگاهی به زندگی نامه شهیدشاخص عشایرکشور
نام نهاد. دوران کودکی، نوجوانی و جوانی مانند تمام مردم آن دیار با فقر و محرومیت همراه بود. با آغاز انقلاب اسلامی امید و جان تازه ای در جسم سختی کشیده علی دمیده شد. با پیروزی انقلاب اسلامی و شروع جنگ تحمیلی وارد مرحله ای جدیدی از زندگی شد و به عنوان یکی از چهره های شاخص استان ایلام درآمد. اوایل جنگ به عنوان عضوی از بسیج راهی جبهه شد و در سا ل 1359 به عضویت رسمی سپاه پاسداران درآمد. در دیار ایلام ...
اگر به 3 سال قبل برگردم پخته تر عمل می کنم
را نه تنها از دست نداده ایم، بلکه با رکود و توقف نیز مواجه نشده ایم. این در حالی است که غنی سازی در جمهوری اسلامی ادامه دارد و درکنار آن تحقیقات و توسعه صنعت فناوری هسته ای همچنان با تلاش شبانه روزی دانشمندان انجام می شود. مدرن سازی آب سنگین اراک، تولید آب سنگین، اکتشاف و استخراج همچنان تداوم دارد و به لطف خداوند متعال در وقت مناسب به مردم عزیز کشورمان خبرهای خوبی خواهیم داد تا در فرصت مناسب یکایک ...
پدر شهید پیکر فرزندش را به رهبر انقلاب هدیه کرد
...: خوش آمدی، تو همواره فرزند ارشد ما هستی، شهادت مبارک. سپس جمعی از دوستان و همرزمان شهید آژند به دور تابوت این شهید حلقه زدند و به مداحی و سینه زنی پرداختند. در بخشی از این مراسم حسین آژند، پدر این شهید مدافع حرم، در گفت وگویی بیان کرد: مادرش از ابتدا فرزندمان را خوب پرورش داد و اکنون نیز که پس از پنج ماه و پنج روز پیکر فرزندم شناسایی شده، خوشحالیم. ما تربیت شده در مکتب ...