سایر منابع:
سایر خبرها
دولت باید اعلام می کرد چه مخروبه ای تحویل گرفته است
چاه کلیدی است که دولت در آن افتاده است. دولت باید به جامعه اعلام می کرد که چه مخروبه ای را تحویل گرفته است دولت باید به جامعه اعلام می کرد که چه مخروبه ای را تحویل گرفته است و آن وقت برنامه های خودش را ارائه می داد. من معتقدم هنوز بخشی از جامعه مخصوصا مردم عامی جامعه نمی دانند که دولت احمدی نژاد که پول نفت و یارانه توزیع می کرد و در سفرهای استانی گونی گونی پول توزیع می کرد، به ...
پشت پرده رواج بازار موقت اشتغال/ غارت بیکاران در آژانس های خصوصی
گری هم پیرامون آن صورت گرفته است. پیشنهادهایی برای بهبود کار پیمانکاری موقت در ایران 1 دولت به عنوان بزرگترین کارفرمای کارگران غیر استاندارد موظف است یک چارچوب ملی منسجم را برای کار پیمانکاری موقت سازماندهی کند. 2 ضرورت فراهم سازی زمینه اجرای کار شایسته در برنامه ششم با توجه به عدم اجرای کامل احکام قانونی مربوط به کار شایسته در برنامه چهارم (ماده 101) و برنامه ...
دانش آموزان حاشیه شهر از حداقل برنامه های اوقات فراغت برخوردارند
30 درصد افزایش یافته است . وی اظهار داشت: امسال پایگاه های اوقات فراغت استان با بیش از 200 برنامه فرهنگی در پنج محور فرهنگی هنری با 50 عنوان فعالیت، قرآن و معارف با 30 عنوان فعالیت، کمیته تربیت بدنی با 30 عنوان برنامه برای اوقات فراغت دانش آموزان در نظر گرفته شده است. معاون فرهنگی و پرورش اداره کل آموزش وپرورش استان تصریح کرد: سال گذشته بیش از 36 هزار دانش آموز جذب پایگاه های اوقات فراغت شدند که این تعداد یک سوم جامعه هدف ما را تشکیل می دهد. ...
خانواده ها از ثبت نام فرزندان در مؤسسات آموزشی غیرمجاز بپرهیزند
سرهنگ حیدر اقبالی مطلق در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: با توجه به شروع فصل تابستان و آغاز تعطیلات تابستانی عده ای افراد فرصت طلب و سودجو بدون اخذ مجوزهای لازم از مراجع ذیصلاح و بدون داشتن مهارت های فنی، تخصصی اقدام به برگزاری کلاس های هنری، علمی، ورزشی و دایر کردن گیم نت ها می کنند. وی افزود: لازم است مردم نسبت به این موضوع آگاهی داشته باشند و برای ثبت نام فرزندانشان به این مکان ها ...
فعالیت 43 هیئت ورزشی در حوزه اوقات فراغت جوانان و نوجوانان استان
به گزارش ایلام پویا ، "بهروز حیدرزاده" مدیر کل ورزش و جوانان استان ایلام با بیان اینکه برخی برنامه ها درهیئت های ورزشی استان تخصصی است و مخاطب خود را دارد گفت: دیگر برنامه های ورزشی عمومی است و در جهت سلامت افراد جامعه طراحی شده است. مدیر کل ورزش و جوانان استان ایلام اظهار کرد: هدف اصلی اداره ورزش کشف و حفظ استعدادها است که بصورت نهفته در مدارس شکوفا می شوند و در واقع آموزش و پرورش یکی ...
اهداف برنامه پنجم توسعه در بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات محقق شد
این شبکه در اولویت اول برنامه ها قرار گرفت و تاکنون گام های خوبی در این باره برداشته شده است. وی ارزان کردن و گسترش پهنای باند داخل، توجه ویژه به فارغ التحصیلان و محققان این بخش را از جمله برنامه های انجام شده عنوان کرد. واعظی با بیان این که اکنون توجه ویژه ای به شرکت های دانش بنیان شده است، خاطر نشان کرد: تاکنون برای بیش از 200 شرکت دانش بنیان بالغ بر یک هزار میلیارد ریال تسهیلات کم ...
مصاحبه خواندنی آیت الله خامنه ای درباره شخصیت دکتر شریعتی
بنام فرقان ها خودشان را دنباله رو خط شریعتی می دانستند. آیا شریعتی براستی کسی بود که طرفدار ترور شخصیتی مثل شهید مطهری باشد؟ او که خودش را همواره علاقه مند به مرحوم مطهری و بلکه مرید او معرفی می کرد. من خودم از او این مطلب را شنیده ام. در یک سطح دیگر، کسانی که امروز در جنبه های سیاسی و در مقابل یک قشری یا جریانی قرار گرفته اند، خودشان را به شریعتی منتسب می کنند از آن جمله ...
چالش فیش های حقوقی برای همه مدیران
هزار تومان می دانند و این در حالی است که حداقل دستمزد چیزی حدود 800هزار تومان تعیین می شود. راستی تا حالا از خودمان پرسیده ایم تعداد افرادی که در همین تهران خودمان زیر خط فقر روزگار می گذرانند چقدر است؟ حالا تمام این ها بماند، مردم یاد گرفته اند صورت خود را باسیلی سرخ نگه دارند ولی آیا انصاف است که فساد در رده مدیران دولتی بیداد کند؟ آیا انصاف است که در جامعه ای با این میزان فقر و مشکلات ...
چه کسانی به شریعتی ظلم کردند؟
"اما ظلم طرفداران شریعتی به او کمتر از ظلم مخالفانش نبود بلکه حتی کوبنده تر و شدیدتر هم بود." به گزارش گلستان ما به نقل از تسنیم ؛ امروز 29 خرداد، سی امین سالگرد درگذشت دکتر علی شریعتی است. شریعتی از جمله شخصیت های مطرح تاریخ انقلاب اسلامی و البته شخصیتی مناقشه آمیز است که تفاسیر متعددی از وی و اندیشه هایش صورت گرفته است. برخی تمجیدهای شگفت انگیزی از وی ارائه کرده و عده ای دیگر از همان زمان بسیار در نقد وی کوشیده و او را شخصیتی منحرف از اسلام معرفی کرده اند. آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی از جمله شخصیت هایی است که از مشهد با علی شریعتی آشنا بوده و شناخت دقیقی از شخصیت دکتر شریعتی دارد. ایشان در مصاحبه ای که در پنجمین سال درگذشت مرحوم شریعتی انجام شده است، به بررسی آرا و اندیشه های شریعتی و ابعاد شخصیتی وی پرداختند. این مصاحبه در 30 خرداد 1360 انجام شده است. آنچه در ذیل می آید مشروح این گفتگوی خواندنی است: با توجه به اینکه شما با دکتر شریعتی سابقه صمیمیت دوستی داشتید و با او از نزدیک آشنا بودید آیا تمایل دارید درمورد چهره و شخصیت او با ما مصاحبه کنید؟ آیت الله خامنه ای: بسم الله الرحمن الرحیم بله من حرفی ندارم که درباره شخصیت شریعتی و معرفی شخصی از جوانب این انسانی که برای مدت های مدیدی مرکز و محور گفتگوها و قال و قیل های زیادی بوده، آشنایی های خودم را تا حدودی که در این فرصت می گنجد بیان کنم. به نظر من شریعتی برخلاف آنچه که همگان تصور می کنند یک چهره همچنان مظلوم است و این به دلیل طرفداران و مخالفان اوست. یعنی از شگفتی های زمان و شاید از شگفتی های شریعتی این است که هم طرفداران و هم مخالفانش نوعی همدستی با هم کرده اند تا این انسان دردمند و پرشور را ناشناخته نگهدارند و این ظلمی به اوست. مخالفان او به اشتباهات دکتر شریعتی تمسک می کنند و این موجب می شود که نقاط مثبتی که در او بود را نبینند. بی گمان شریعتی اشتباهاتی داشت و من هرگز ادعا نمی کنم که این اشتباهات کوچک بود اما ادعا می کنم که در کنار آنچه که ما اشتباهات شریعتی می توانیم نام گذاریم، چهره شریعتی از برجستگی ها و زیبایی ها هم برخوردار بود. پس ظلم است اگر به خاطر اشتباهات او، برجستگی های او را نبینیم. من فراموش نمی کنم که در اوج مبارزات که می توان گفت که مراحل پایانی قال و قیل های مربوط به شریعتی محسوب می شد، امام در ضمن صحبتی بدون اینکه نام از کسی ببرند، اشاره ای کردند به وضع شریعتی و مخالفت هایی که در اطراف او هست. نوار این سخن همان وقت از نجف آمد و در فرونشاندن آتش اختلافات موثر بود. در آنجا امام بدون اینکه اسم شریعتی را بیاورند اینجور بیان کرده بودند: (چیزی نزدیک به این مضمون) بخاطر چهار تا اشتباه در کتابهایش بکوبیم، این صحیح نیست این دقیقا نشان می داد موضع درست را در مقابل هر شخصیتی و نه تنها شخصیت دکتر شریعتی. ممکن بود او اشتباهاتی بعضا در مسایل اصولی و بنیانی تفکر اسلامی داشته باشد مثل توحید، یا نبوت و یا مسایل دیگر اما این نباید موجب می شد که ما شریعتی را با همین نقاط منفی فقط بشناسیم. در او محسنات فراوانی هم وجود داشت که البته مجال نیست که الان من این محسنات را بگویم، برای اینکه در دو مصاحبه دیگر درباره برجستگی های دکتر من مطالبی گفته ام. این درباره مخالفان. اما ظلم طرفداران شریعتی به او کمتر از ظلم مخالفانش نبود بلکه حتی کوبنده تر و شدیدتر هم بود. طرفداران او بجای اینکه نقاط مثبت شریعتی را مطرح کنند و آنها را تبیین کنند، در مقابل مخالفان صف آرایی هایی کردند و در اظهاراتی که نسبت به شریعتی کردند سعی کردند او را یک موجود مطلق جلوه بدهند. سعی کردند حتی کوچکترین اشتباهاتی را از او نپذیرند. یعنی سعی کردند هرگز اختلافی را که با روحانیون یا با متفکران بنیانی و فلسفی اسلام دارند در پوشش حمایت و دفاع از شریعتی بیان کنند. در حقیقت شریعتی را سنگری کردند برای کوبیدن روحانیت و یا کلا متفکران اندیشه بنیانی و فلسفی اسلام. خود این منش و موضع گیری کافی است که عکس العمل ها را در مقابل شریعتی تندتر و شدیدتر کند و مخالفان او را در مخالفت حریص تر کند. بنابراین من امروز می بینم کسانی که به نام شریعتی و بعنوان دفاع از او درباره شریعتی حرف می زنند، کمک می کنند تا شریعتی را هرچه بیشتر منزوی کنند. متاسفانه به نام رساندن اندیشه های او یا به نام نشر آثار او یا به عنوان پیگیری خط و راه او، فجایعی در کشور صورت می گیرد. فراموش نکرده ایم که یک مشت قاتل و تروریست بنام فرقان ها خودشان را دنباله رو خط شریعتی می دانستند. آیا شریعتی براستی کسی بود که طرفدار ترور شخصیتی مثل شهید مطهری باشد؟ او که خودش را همواره علاقه مند به مرحوم مطهری و بلکه مرید او معرفی می کرد. من خودم از او این مطلب را شنیده ام. در یک سطح دیگر، کسانی که امروز در جنبه های سیاسی و در مقابل یک قشری یا جریانی قرار گرفته اند، خودشان را به شریعتی منتسب می کنند از آن جمله هستند بعضی از افراد خانواده شریعتی. این ها در حقیقت از نام و از عنوان و از آبروی قیمتی شریعتی دارند سوءاستفاده می کنند برای مقاصد سیاسی و این طرفداری و جانبداری است که یقینا ضربه اش به شخصیت شریعتی کمتر از ضربه مخالفان شریعتی نیست. مخالفان را می شود با تبیین و توضیح روشن کرد. می شود با بیان برجستگی های شریعتی، آنها را متقاعد کرد و اگر در میان مخالفان معاندی وجود دارد او را منزوی کرد اما اینگونه موافقان را به هیچ وسیله ای نمی شود از جان شریعتی و از سر شریعتی دور کرد. بنابراین من معتقدم چهره شریعتی در میان این موافقان و این مخالفان چهره مظلومی است و اگر من بتوانم در این باره یک رفع ظلمی بکنم به مقتضای دوستی و برادری دیرینی که با او داشتم و حتما ابایی ندارم. عده ای معتقدند که معمولا شخصیت ها از دور یا پس از مرگ مبالغه آمیز و افسانه ای جلوه می کنند. آیا به نظر شما درمورد شریعتی نیز می توان این نظر را صادق دانست و آیا چهره او نیز دستخوش چنین آفتی شده است؟ آیت الله خامنه ای: البته من تصدیق می کنم که بخشی از شخصیت شریعتی مبالغه آمیز و افسانه آمیز جلوه می کند درمیان قشری از مردم، اما متقابلا بخش های ناشناخته ای از شخصیت شریعتی هم وجود دارد. شریعتی را ممکن است به عنوان یک فیلسوف، یک متفکر بزرگ، یک بنیانگذار جریان اندیشه مترقی اسلام، معرفی کنند. این ها همانطوری که اشاره کردید، افسانه آمیز و مبالغه آمیز است و چنین تغییراتی در خصوص مرحوم دکتر شریعتی صدق نمی کند. اما متقابلا شریعتی یک چهره پرسوز پیگیر برای حاکمیت اسلام بود، از جمله منادیانی بود که از طرح اسلام به صورت یک ذهنیت و غفلت از طرح اسلام به صورت یک ایدئولوژی و قاعده نظام اجتماع رنج می برد و کوشش می کرد تا اسلام را به عنوان یک تفکر زندگی ساز و یک نظام اجتماعی و یک ایدئولوژی راهگشای زندگی مطرح کند. این بُعد از شخصیت شریعتی آنچنان که باید و شاید شناخته نشده است و روی این بخش وجود او تکیه نمی شود. می بینید که اگر از یک بعد از سوی قشری از مردم شریعتی چهره اش مبالغه آمیز جلوه می کند، باز بخش دیگری از شخصیت او و گوشه دیگری از چهره او حتی ناشناخته و تاریک باقی مانده است. بنابراین می توانم در پاسخ شما بگویم بله به صورت مشروط در مورد شریعتی هم این بیماری وجود داشته است اما نه به صورت کامل و قسمت هایی از شخصیت او آنچنان که باید هم حتی شناخته نشده است. نقش دکتر شریعتی در آغازگری ها چه بود؟ آیا او را می توان در این مورد با اقبال و سیدجمال مقایسه کرد؟ آیت الله خامنه ای: البته شریعتی یک آغازگر بود، در این شک نباید کرد. او آغازگر طرح اسلام با زبان فرهنگ جدید نسل بود. قبل از او بسیاری بودند که اندیشه مترقی اسلام را آنچنان که او فهمیده بود فهمیده بودند. بودند کسانی اما هیچکدام این موفقیت را پیدا نکردند که آنچه را فهمیده بودند در قالب واژه ها و تغییراتی که برای نسل امروز ما و یا بهتر بگویم نسل آن روز شریعتی، نسلی که مخاطبین شریعتی را تشکیل می داد گیرایی داشته باشد مطرح کنند. موفق نشده بودند به زبان آنها این حقایق را بیان کنند. جوری که برای آنها قابل فهم باشد این مسایل را بگویند. شریعتی آغازگر طرح جدیدترین مسایل کشف شده اسلام مترقی بود به صورتی که برای آن نسل پاسخ دادن به سوال ها و روشن کردن نقاط ،مبهم و تاریک بود اما اینکه او را با سیدجمال یا با اقبال مقایسه کنیم، نه. اگر کسی چنین مقایسه ای بکند ناشی از این است که اقبال و سیدجمال را به درستی نشناخته است. اتفاقا در یکی از جلسات یادبود مرحوم دکتر، شاید چهلم او بود -یکی از آقایان- در مشهد سخنرانی کرد و او را حتی از سیدجمال و از کواکبی و از اقبال و اینها هم برتر هم خواند، بلکه با آنها غیرقابل مقایسه هم دانست. همان وقت هم این اعتراض در ذهن کسانی که شریعتی را به درستی می شناختند پدید آمد، زیرا تعریف از شریعتی به معنای این نیست که ما پیشروان اندیشه مترقی اسلام را تحقیر کنیم. سیدجمال کسی بود که برای اولین بار بازگشت به اسلام را مطرح کرد کسی بود که مساله حاکمیت را و خیزش و بعثت جدید اسلام را اولین بار در فضای عالم بوجود آورد. کاری که سیدجمال کرد سه جریان بوجود آورد در دنیا: یک جریان، جریان اندیشه مترقی در هند که بیشترین جریان های مترقی اسلام است. جریان دیگر، آن جریان اندیشه مترقی در مصر بود، که آن هم به وسیله سیدجمال به وجود آمد و شما می دانید جریان مترقی در مصر، منشاء پیدایش جنبش های عظیم آزادیخواهانه در آفریقا شد. نه فقط مصر را به سطحی از بینش نوین اسلام رساند. بلکه نهضت های مراکش و الجزایر، کلا شمال آفریقا، ریزه خوار خوان حرکت سیدجمال بوده است. یک چنین حرکت عظیمی را سیدجمال در مصر به وجود آورد و کلا خاورمیانه. و جریان سوم، جریان روشنفکری در ایران بود. این سه جریان فکری اسلامی را سیدجمال در سطح جهان اسلام به وجود آورد. او مطرح کننده، به وجود آورنده و آغازگر بازگشت به حاکمیت اسلام و نظام اسلام است. این را نمی شود دست کم گرفت و سیدجمال را نمی شود با کس دیگری مقایسه کرد. در عالم مبارزات سیاسی، او اولین کسی است که سلطه استعماری را برای مردم مسلمان آن زمان معنا کرد قبل از سیدجمال چیزی به نام سلطه استعماری برای مردم مسلمان حتی شناخته شده نبود. او کسی بود که در ایران، در مصر، در ترکیه، در هند، در اروپا کلا در خاورمیانه در آسیا و در آفریقا سلطه سیاسی مغرب زمین را مطرح کرد و معنا کرد و مردم را به این فکر انداخت که چنین واقعیتی وجود دارد و شما می دانید آن زمان، آغاز عمر استعمار بود چون استعمار در اول نشرش در این منطقه اصلا شناخته شده نبود و سیدجمال اولین کسی بود که آن را شناساند. اینها را نمی شود دست کم گرفت. مبارزات سیاسی سیدجمال چیزی است که قابل مقایسه با هیچیک از مبارزات سیاسی افرادی که حول و حوش کار سیدجمال حرکت کردند نیست. البته در زمان کنونی جنبش امام خمینی از نظر ما با اینکه دنباله حرکت سیدجمال است اما به مراتب جست بالاتری از حرکت سیدجمال دارد. در این تردیدی نیست. اما حرکت فکری و روشنفکری و سیاسی تبلیغی دکتر شریعتی را به هیچ وجه نمی توان حتی مقایسه کرد با حرکت سیدجمال. و اما اقبال، اقبال نیز آغازگر دو جریان بود. یک جریان، جریان رهایی از فرهنگ غربی و بازگشت به فرهنگ خودی اسلامی و بهتر بگویم، فرهنگ خود شرقی و این همان چیزی است که بعدها به صورت تعابیری از قبیل غرب زدگی و امثال آن در ایران مطرح شده است. شما می دانید آن چیزی که دکتر شریعتی بصورت بازگشت به خویشتن مطرح می کند، که این یکی از عمده ترین مسایلی است که او می گوید، این است که در سال 1930 (بلکه قبل از 30، 25 – 1920) به وسیله اقبال در هندوستان مطرح شد، یعنی کتاب های اقبال، شعرهای فارسی اقبال که همه اش مربوط به بازگشت به خود اسلامی و من اسلامی و من شرقی، این را در ضمن هزارها بیت شعر، اقبال لاهوری در مثلا چهل سال قبل از اینکه دکتر شریعتی امثال این را بیان کنند، بیان کرده و یک ملتی را با این شعرها به وجود آورده و آن ملت پاکستان است، یعنی یک منطقه جغرافیایی به وجود آورده است. این یک کار بوده که اقبال آغازگر او بود، و این کار بسیار عظیمی است. کار دوم اقبال همین مساله ایجاد یک قطعه جغرافیایی به نام اسلام است و یک ملت به نام اسلام و تشکیل دولت پاکستان است. اول کسی که مساله کشوری به نام پاکستان و ملتی در میان شبه قاره به نام ملت مسلمان را مطرح کرد اقبال بود. من به وضعیت کنونی پاکستان و سرنوشتی که بعد از اقبال، یعنی بعد از رهبران و بنیانگذاران پاکستان کلا بوجود آمد کاری ندارم، به جذب شدنش به استعمار و وابستگی های استعماریش کاری ندارم، اما به مجاهدات اقبال و فلسفه و بیان اقبال در این مورد کار دارم. این یک حرکت جدید بود. یعنی او ثابت کرد که مسلمان ها به معنای واقعی واژه ملت، یک ملت هستند در شبه قاره که این مساله را می توانید در بیانات اقبال، مکاتبات اقبال، که من یک بخش از آنها را در این کتاب مسلمانان در نهضت آزادی هند آورده ام، ملاحظه کنید اقبال آغازگر یک چنین اندیشه ای بود. و می دانید این چقدر اهمیت دارد، چقدر بزرگ است. این را نباید دست کم گرفت. البته دکتر شریعتی را ما هیچوقت کوچک نمی شماریم اما نمی توانیم دکتر را مقایسه کنیم با اینگونه چهره ها و اینگونه شخصیت ها و به همین دلیل هم بود که دکتر شریعتی خودش را کوچه کبدال اینها می دانست. مرید واقعی و شاگرد از دور اقبال می دانست و شما نگاه کنید سخنرانی های دکتر درمورد اقبال که چند سخنرانی بود که یک جا چاپ شده است بنام اقبال و ببینید چطوری عاشقانه و مریدانه درباره اقبال حرف می زند. کسی که از زبان دکتر آن حرف ها را می شنود. برایش روشن می شود که اینگونه مقایسه ها درست نیست. درباره رابطه عاطفی و فکری شریعتی با روحانیت و روحانیون نظرات گوناگون و متفاوت و بعضا مغرضانه ای عرضه شده است. آیا شما می توانید به عنوان یک روحانی که با دکتر دوست و در بسیاری موارد همفکر بوده حقیقت را در این مورد بیان کنید؟ آیت الله خامنه ای: اتفاقا این از آن بخش های ناشناخته چهره و شخصیت دکتر است که قبلا اشاره کردم بعضی از نقطه نظرها و گوشه های شخصیت او ناشناخته است و این یکی از آنهاست. اول من یک خاطره ای را برای شما نقل می کنم و بعد پاسخ شما را می دهم. در سال 1349 در مشهد، در یک مجمعی از طلاب و فضلای مشهد، من درس تفسیر می گفتم در این درس تفسیر یک روز راجع به روحانیت صحبت کردم و نظراتی را که درمورد بازسازی روحانیت یعنی جامعه روحانیت وجود داشت به صورت فرض و احتمال مطرح کردم، گفتم چهار نظر وجود دارد. یک: حذف روحانیت به کلی، یعنی اینکه اصلا روحانیتی نمی خواهیم. دو: قبول روحانیت به همین شکلی که هست با همین نظام و سازمان کنونی قبولش کنیم و هیچ اصلاحی را در آن ندانیم. سه: تبدیل به کلی، یعنی اینها و روحانیت کنونی را برداریم یک روحانیت جدید بیاوریم و بجای این روحانیت، با شرایط لازم و مقرری که برایش می پسندیم روحانیت جدید بنیانگذاری کنیم. و چهار: اصلا همان چیزی که هست، بحث کردم روی مساله و صحبت کردم. البته طبیعی است که من آن سه نظر اول را رد می کردم و با ارایه دلیل و به نظر چهارم معتقد بودم. همان اوقاتی بود که تازه زمزمه هایی علیه دکتر شریعتی بلند شده بود و گفته می شد که دکتر شریعتی راجع به افکار شریعت کم عقیده است یا بی عقیده است یا نسبت به روحانیت علاقه ای ندارد و از این قبیل تعبیرات. جلسه ای داشتیم همان روزها با دکتر شریعتی من برای او نقل کردم که من در جلسه درسمان این مطلب را بیان می کردم، با علاقه فراوانی گوش می داد. من برایش گفتم. گفتم بله، یکی اینکه نفی روحانیت بکلی، که گفت این غلط است. دوم اثبات همین روحانیت موجود به کلی، که هیچ تغییری در او وارد نکنیم. گفت: این هم که غلط است. سوم اینکه تبدیل کنیم روحانیت را باز به کلی، یعنی این روحانیت را کلا برداریم یک روحانیت دیگر جای او بگذاریم، با شرایط لازم. تا این قسمت سوم را گفتم شریعتی ناگهان گفت: اوه، اوه، این از همه بدتر است. توجه می کنید؟ گفت این از همه بدتر است. از همه خطرناکتر است، این از همه استعماری تر است و رسیدیم به نظر چهارم که آن اصلاح روحانیت موجود بود گفت بله این نظر خوبی است. شریعتی برخلاف آنچه گفته می شود درباره او و هنوز هم عده ای خیال می کنند، نه فقط ضد روحانی نبود بلکه عمیقا مومن و معتقد به رسالت روحانیت بود، او می گفت که روحانیت یک ضرورت است، یک نهاد اصیل و عمیق و غیرقابل خدشه است، و اگر کسی با روحانیت مخالفت بکند یقینا از یک آبشخور استعماری تغذیه می شود، این ها اعتقادات او بود در این هیچ شک نکنید این از چیزهایی بود که جز معارف قطعی شریعتی بود اما درمورد روحانیت او تصورش این بود که روحانیون به رسالتی که روحانیت بر دوش دارد بطور کامل عمل نمی کنند. در اینجا هم یک خاطره ای نقل می کنم برای شما در سال 47 یعنی سال آخر عمر جلال آل احمد. مرحوم آل احمد آمد مشهد، یک جلسه مشترکی داشتیم، من بودم، آل احمد بود، مرحوم شریعتی بود و عده ای هم از دوستان مشهدی ما بودند. بحث درباره روحانیون شد، به مناسبت حضور من در جلسه شاید هر کسی یک چیزی می گفت شریعتی یک مقداری انتقاد کرد. مرحوم آل احمد به شریعتی گفت شما چرا (البته با تعبیر حوزه علمیه می گفتند نه روحانیت) از حوزه علمیه اینقدر انتقاد می کنی بیا از روشنفکران خودمان انتقاد کن و مرحوم آل احمد یک دو سه جمله درباره انتقاد و تعرض به روشنفکران گفت، مرحوم دکتر شریعتی پاسخی داد که از آن پاسخ هم می شود درست نقطه نظر او را نسبت به روحانیت و روحانیون فهمید. او گفت علت اینکه من از روحانیت انتقاد می کنم، از حوزه علمیه انتقاد می کنم این است که ما از حوزه علمیه انتظار و توقع داریم، از روشنفکر جماعت هیچ توقعی نداریم، نهادی که ولادتش در آغوش فرهنگ غربی بوده این چیزی نیست که ما در او انتظار داشته باشیم اما روحانیت یک نهاد اصیلی هست و ما از روحانیت زیاد انتظار داریم و چون آن انتظارات عمل نمی شود به همین دلیل است که انتقاد می کنم. او معتقد بود که روحانیون به آن رسالت بطور کامل عمل نمی کنند. بر این اعتقاد بود تا سال حدود 51 و نزدیک 52 از آن سال در اثر تماس هایی که دکتر با چهره هایی از روحانیت به خصوص روحانیون جوان گرفت، کلا عقیده اش عوض شد. یعنی ایشان در سال 54 و 55 معتقد بود که اکثریت روحانیت به آن رسالت عمل می کنند و لذا در این اواخر عمر دکتر شریعتی نه فقط معتقد به روحانیت، بلکه معتقد به روحانیون نیز بود و معتقد بود که اکثریت روحانیت در خط عمل به همان رسالتی هستند که بر دوش روحانیت واقعا هست. البته با روحانیونی که می فهمید که در آن خط نیستند با آنها خوب نبود و شخصا به امام خمینی بسیار علاقمند و ارادتمند بود. گروه های چپ و شبه چپ امروز سعی می کنند شریعتی را قطب و پیشوای خود معرفی کنند از طرفی گروه های سیاسیون غربگرا و یا به اصطلاح رایج لیبرال نیز شریعتی را ملک مطلق خود می دانند. آیا شما می توانید مشکلی که از این دو ادعا حاصل می شود را حل کنید. آیت الله خامنه ای: مشکل را خود این دوا دعا حل می کند زیرا که هر کدامی دیگری را تخطئه می کند و بنابراین نتیجه می گیریم نه ملک طلق لیبرالهاست و نه قطب و محور چپ ها و شبه چپ ها اما درمورد چپی ها باید بگویم صریحا و قاطعا شریعتی جزو شدیدترین و قاطع ترین عناصر ضد چپ و ضد مارکسیسم بود. آن روزی که مجاهدین تغییر ایدئولوژی دادند و کتاب مواضع ایدئولوژیک تازه شان چاپ شد و در اختیار این و آن قرار گرفت، که هم من دیده بودم و هم مرحوم دکتر جلسه ای داشتیم در مشهد یک نفری از مواضع جدید مجاهدین که مارکسیستی بود دفاع می کرد. شریعتی آن شخص را چنان کوبید در آن جلسه ای که برای من حتی تعجب آور بوده که شریعتی اینقدر ضد چپ است و شما آثارش را بخوانید، مقابله و مخالفت او را با اندیشه چپ و مارکسیستی و اصول تعلیمات مارکسیستی به روشنی در می یابید. بنابراین هرکس و هر چپ گرایی (اگرچه زیر نام اسلام) اگر امروز شریعتی را از خودش بداند یقینا گزافه ای بیش نگفته است. همچنین مجاهدی که امروز شریعتی را از خودش بداند یقینا گزافه ای بیش نگفته است. همین مجاهدین که امروز طرفداری از دکتر شریعتی می کنند. اینها در سال 51 و 52 جزو سخت ترین مخالفین شریعتی بودند. خوب امروز چطور می توانند شریعتی را قطب خودشان بدانند. اما لیبرال ها، البته عده ای از عناصر وابسته به نهضت آزادی یا عناصر سیاسی میانه، که خیلی اهل خطرکردن و در مبارزات جدی وارد شدن، نبودند، این ها به خاطر امکاناتی که داشتند خانه ای داشتند، باغ بیرون شهری داشتند ،تشکیلاتی داشتند و شریعتی را دعوت می کردند و عده ای را هم با او دعوت می کردند. ایشان هم در اوقاتی که سخنرانی نداشت در منزل این ها و با استفاده از امکانات این ها برای 50 نفر، 100 نفر، کمتر یا بیشتر جلسه داشت و صحبت می کرد این ارتباطات را شریعتی با این لیبرال ها داشت. البته بیشتر امکانات را بعضی از بازاریان وابسته به این جریان سیاسی به اصطلاح لیبرال فراهم می کردند و بهره برداری های جمعی و سیاسی و فکری را خود آن سیاسی های لیبرال انجام می دادند. حقیقت این است که شریعتی وابسته به اینها به هیچ وجه نبود. امروز هم اگر بود با آنها میانه ای نداشت بلکه فقط از امکاناتی که در اختیار آنها بود استفاده می کرد. امروز هر گروهی این امکان را دارد که بگوید یار شریعتی من بودم، هم فکر شریعتی بودم، شریعتی مال من بود. مزار دکتر علی شریعتی در جوار حرم حضرت زینب(س) در دمشق اما خوب باید دید چقدر این حرف قابل قبول است. نه مارکسیست ها و نه گروه دیگر هیچ کدام با شریعتی حتی هم خونی فکری و رابطه خویشاوندی فکری هم نداشتند. اگر شریعتی را مرحله تازه ای از رشد اندیشه اسلامی و در عرصه ذهنیت ایران می بینید مرحله بعد از او را چه می دانید؟ آیت الله خامنه ای: البته من شریعتی را به صورت یک مرحله می توانم قبول کنم. به این معنا که، همینطور که قبلا گفتم او کسی بود که اندیشه های مطرح شده در جامعه را با زبان درستی با یک سلطه ویژه ای بر فرهنگ رایج آن نسل می توانست بیان کند. به این معنا که خود او هیچ ابتکاری نداشت. به هیچ وجه قبول ندارم، بلکه خود خود او ابتکارهای زیادی داشت مسایل جدیدی داشت اما به معنای درست کلمه شریعتی یک مرحله بود، مرحله بعدی این است که بیاییم آن مسایلی را که شریعتی با استفاده از آشنایی های خودش با فرهنگ اسلام فهمیده بود و ارایه داده بود با اصول اساسی فلسفی مکتب اسلام بیامیزیم و منطبق کنیم. آنچه که به دست خواهد آمد به نظر من مرحله جدیدی است که می تواند برای نسل ما مفید باشد، به تعبیر بهتر بیاییم شریعتی را با مطهری بیامیزیم. شریعتی را در کنار مطهری مطالعه کنیم. ترکیبی از زیبایی های شریعتی با بتون آرمه اندیشه اسلامی مطهری به وجود بیاوریم آن بنظر من همان مرحله نوینی است که نسل ما به آن نیاز دارد. انتهای پیام/ ...
برگزاری کلاس های فرهنگی و هنری ویژه تابستان در ایذه
رضا صیدعالی امروز در گفت و گو با خبرنگار فارس در ایذه با اشاره به آغاز برنامه های فرهنگی و هنری ویژه اوقات فراغت در این شهرستان اظهار کرد: برنامه ها و کلاس های هنری به منظور شکوفایی استعدادها و پر کردن اوقات فراغت علاقه مندان در فصل تابستان در این شهرستان آغاز شد. وی با اشاره به برگزاری کلاس های هنری در سطح مساجد افزود: آموزش تخصصی رشته های هنری از دیگر برنامه هایی است که در سطح ...
بحران پسماندهای صنعتی و لزوم ترویج فرهنگ دانش و فناوری سبز
یک دنیا انجام شده است، گفت: با انجام این کار پژوهشی مشخص شد که همگام با نیازهای جامعه و پیشرفت های صنعتی دروس دانشگاهی نیز متحول شده است. وی با بیان این که برنامه های درسی و واحدهای دانشگاهی در مقطع کارشناسی یا بالاتر در رشته شیمی نسبت به سایر کشورهای پیشرفته خیلی به روز نشده است، گفت: در طول 30 سال گذشته تنها پس از انقلاب فرهنگی اصلاحات جزئی در تعدادی از واحدها و رفرنس ها صورت گرفت. ...
مدسازی برای اقتصاد جهانی/ سلیقه آمریکایی چگونه صادر می شود؟
طراحان آمریکایی در اقتصاد جهانی است. علاوه بر میزبانی جوایز سالانه مد CFDA ، این سازمان متعهد به توسعه آینده استعدادهای طراحی آمریکا و همچنین حمایت کردن از طراحان شناخته شده است. برنامه های آموزشی آن از دانش آموزان دبیرستان، دانشجویان کالج و فارغ التحصیلان درجات بالاتر هم حمایت می کند. تاریخچه مختصر؛ تحقق یک پیشگویی! النور لمبرت به سرنوشت خود که توسط یک پیشگو پیش ...
سخنرانی فرماندار شهرستان در نماز جمعه شهر مبارکه
به علت باورها ونگرشهای غلط در فکر دانش آموزان،باعث شده که در شب امتحان از روانگردها ومواد مخدر استفاده کند که والدین ومدیران آموزش وپرورش باید توجه جدی به این امر داشته وسعی کنند باور ونگرش صحیح را به دانش آموزان بیاموزند. وی با بیان اینکه اگر مردم به استفاده از مواد مخدر گرایش پیدا کنند باعث به وجود آمدن 4 تهدید بزرگ در جامعه میشود که شامل تهدید بهداشتی،اقتصادی،اجتماعی وفرهنگی می باشد ...
استاندار قزوین: طرح های اقتصاد مقاومتی نیازمند سرعت عمل مدیران است
نیروی انسانی داخلی ،متعهد و توانمند گام های خود را استوار بردارد. استاندار بیان کرد : برای موفقیت در این مسیر باید در برنامه ها و فعالیت های خود از بخشی نگری ، اقدامات جزیره ای و حرکت های انفرادی پرهیز کرده و مانند یک مجموعه با یکدیگر و در کنار هم پیش برویم . وی گفت: در این شرایط سخت و در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری و پاسخگویی به مردم، دولت همه دستگاه ها را موظف کرده تا ظرفیت های ...
مصوبه ای که 14 سال است، خاک می خورد/5 زبان اختیاری در مدارس شاید وقتی دیگر
.... در این موضوع که فراگیری زبان یکی از ضروریات زندگی امروز است هیچ تردیدی نیست اما آیا فراگیری زبان باید صرفاً به انگلیسی خلاصه می شود و فراگیری زبان انگلیسی از سنین کودکی و حتی پیش از دبستان تا چه اندازه ضرورت دارد؟ نقص آموزش و پرورش در یاددهی مناسب زبان انگلیسی به دانش آموزان تا چه اندازه در داغ شدن بازار موسسات خصوصی تأثیرگذار بوده است؟ در حالیکه شورای عالی ...
راه اندازی 160 پایگاه غنی سازی اوقات فراغت در سطح استان اردبیل
بینی می شود 110 هزار دانش آموز اردبیلی در این طرح ها حضور یابند . مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل با اشاره به مشارکت 74 هزار دانش آموز اردبیلی در سال گذشته در طرح غنی سازی اوقات فراغت بیان کرد: در سال گذشته استان اردبیل توانست با اجرای برنامه های مناسب و کیفی رتبه نخست کشوری را در اجرای این طرح به خود اختصاص دهد . ناصری تصریح کرد: ثبت نام برای طرح های غنی سازی اوقات فراغت در ...
هوا شدن 14هزارمیلیارد به خاطر عبارت مجاز است
مدیران پیشین سازمان مدیریت این تفاوت را در محدوده اختیار و اجبار بیان می کند. به گفته این صاحب نظر ارشد برنامه ریزی زمانی که در متون قانونی دولت مجاز می شود در واقع به دولت یا متولی در نظر گرفته شده مخیر است به حوزه تصریح شده در قانون ورود کند. خوشپور اما مکلف است را از جنس ماموریت می داند که در صورت انجام نشدن آن دولت یا دستگاه های متولی باید به نهاد نظارتی پاسخگو باشد. ...
ولوم (WLUML)؛سازمانی برای دین زدایی از زنان جامعه اسلامی/تصاویر و فیلم
سواز انگلیس و ... برنامه های خود را در این حوزه ها پیش می برد. برنامه ریزی و طراحی اصلی برنامه ها نیز بر عهده سازمان های اطلاعاتی کشورهای اروپایی به واسطه سفارتخانه هایشان در کشور انجام می شود. دموکراسی و حقوق بشر، فرهنگ ها و نسل ها و رسانه، سه حوزه اصلی است که هم اکنون در اولویت برنامه ها برای تغییر در جامعه ایران، در دستورکار قرار گرفته است و طی ماه های اخیر شواهد و اتفاقاتی در داخل و ...
بهره مندی بانوان یزدی از برنامه های مساجد در ماه رمضان + عکس
انسان هایی که جامعه را می سازند و این نقش مکملی است که برای آنان وجود دارد، حال اگر این ظرفیت در مساجد متبلور شود تربیت جامع و کاملی در سطح جامعه گسترش می یابد و انسان های کارآمد و تاریخ ساز از قلب مسجد به جامعه می آیند. هر ساله در ماه مبارک رمضان برنامه های مختلفی از سوی کانون مساجد برگزار می شود که در کنار این برنامه ها ویژه برنامه هایی برای بانوان در نظر گرفته می شود. اجرای ...
روحانیون در راستای احیای فعالیت های مسجدمحور اقدام کنند
به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) از لرستان، حجت الاسلام حمیدرضا حنان، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان روز جمعه، 28 خردادماه در جمع مدیران کانون های مساجد با اشاره به آغاز فعالیت های اوقات فراغت کانون های مساجد، با تاکید بر ضرورت توجه کانون های فرهنگی و هنری مساجد به اصل برنامه محوری، گفت: در کانون های فرهنگی وهنری مساجد باید جهت بالفعل شدن استعدادهای بالقوه برنامه ریزی و زمینه سازی شود ...
خیرین البرزتامین 72 درصد هزینه های فرهنگی مددجویان را پذیرفتند
علی سالارکیا روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: امسال رقمی معادل 21 میلیارد ریال صرف توانمندسازی فرهنگی و تحصیلی جامعه هدف می شود و 15 میلیارد ریال از بودجه فرهنگی با مشارکت مردم نوعدوست استان و 6 میلیارد ریال الباقی از ردیف اعتبارات دولتی تخصیص می یابد . وی ادامه داد: حمایت از تحصیل جوانان و نوجوانان تا مقاطع عالیه به منظور توانمند سازی آنها ، احیاء و تقویت عزت و کرامت فردی ، تقویت ...
آیت الله فاضل لنکرانی: شهدای مدافع حرم به مراتب عالیه ایمان رسیدند
آنها نبود. رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) تصریح کرد: من همین جا باید از جامعه محترم مدرسین تقدیر و تشکر کنیم که این حرکت بسیار مهم را انجام دادند و هیئتی را از طرف جامعه مدرسین خدمت سید حسن نصرالله فرستادند و به ایشان گفتند حوزه ی علمیه، مدرسین و اساتید و مراجع همراه با حزب الله هستند. وی با بیان این که امروز اینطور نیست که حوزه ما نسبت به حزب الله و حرکت های حزب الله بی تفاوت باشد و بگوید مسئولیتی ندارد، گفت: همان مسئولیتی که آنها در دفاع از اسلام و مقابله با استکبار و رژیم صهیونیستی دارند ما هم داریم. ...
آغاز ثبت نام دانش آموزان اول ابتدایی از اول خرداد ماه در استان مرکزی
نامشان آغاز خواهد شد. وی ادامه داد: ثبت نام دانش آموزان در پایه های مختلف مدارس آغازی سرنوشت ساز این مرز و بوم است. مدیرکل آموزش و پرورش استان مرکزی همچنین ابراز داشت: در همین راستا و با توجه به همکاری های اداره کل و ادارات نواحی یک و دو شهرستان اراک برنامه ریزی های مناسب برای ثبت نام دانش آموزان در مدارس صورت گرفته است. فولادوند اضافه کرد: برای ثبت نام همراه ...
آیت الله هاشمی: روحانی رقیب ندارد / نگران بازگشتن احمدی نژاد و تفکرش نیستم/ دنبال شورای رهبری نبودم
و پیشتازی مبارزان، بر محور اسلام شکل گرفت و تا زمانی که ماهیت انقلاب اسلامی را دارد، می تواند بر همین محور باشد. همه ما به خاطر اسلام به میدان آمدیم. نکته دوم، انقلاب متکی به قدرت ملی و مردم است و نمی تواند از این سه عامل جدا باشد و انقلاب اسلامی هم باشد. البته ممکن است تغییراتی در روش پیش بیاید. همانگونه که در تاریخ فقه و احکام اسلامی که قوانین اجتماعی جامعه اسلامی براساس فتاوا شکل می گیرد ...
یک کمیسیون با 8 تلفات/ انتخابات نظام مهندسی همانند انتخابات نظام پزشکی ابعاد سیاسی گرفته است
من مدل مسکن اجاره به شرط تملیک، یکی از مدل های موفق تأمین مسکن ارزان قیمت برای اقشار متوسط یا پایین جامعه بود که اگر نخواهیم از واژه عربی ثقیل برای این نوع مسکن استفاده کنیم، باید بگوییم نام این روش در واقع مسکن قسطی است که البته سابقه اجرای آن به پیش از انقلاب باز می گردد که از رهگذر اجرای آن بانک رهنی نیز تأسیس شد. بانک رهنی (بانک مسکن) در واقع برای ارائه وام به مردم و صاحب خانه شدن آنها تأسیس ...
مردم سیاست را بلعیدند
دکتر تقی آزاد آرمکی، جامعه شناس، درباره مطالبات اجتماعی مردم از مجلس دهم با آرمان به گفت وگو پرداخته است: مردم سیاست را بلعیدند مجلس دهم فراکسیون اعتیاد تشکیل دهد مجلس جای دعوای سیاسی نیست انتخابات اخیر و راهیابی اصلاح طلبان و اعتدال گرایان به مجلس دهم در بازگرداندن اعتماد اجتماعی به مردم موفق عمل کرد و حالا نوبت نمایندگان است که به این امکان جامه عمل بپوشانند. چقدر به این مساله امیدوارید؟ در شرایط بعد از انتخابات هستیم. یک انتخابات استثنایی در تهران اتفاق افتاد و 30 نمایند ...
پرده سوم حقوق های نجومی
صندوق 300 میلیون تومان نیز تسهیلات وام آن هم با نرخ سود چهار درصد دریافت کرده است همچنین در ادامه تاکید کرده اند که در این فیش های حقوقی مزد شغل، مزد سنوات نهایی، حق پست نهایی، حق اولاد، حق مسکن، حق خواروبار، حق شیفت، حق تلفن همراه، اضافه کار، ایاب و ذهاب، یارانه غذا، هزینه پزشکی، هزینه های دندانپزشکی، یک سی ام پرداختی، اعیاد، بهره وری سه ماهه، کمک هزینه اوقات فراغت فرزندان، کمک هزینه ...
برگزاری کلاس های قصه گویی در بخش کودک کتابخانه های آستارا
قاسم خسروی روز شنبه در مصاحبه با خبرنگار ایرنا گفت: بخش کودک کتابخانه های آستارا بهترین ظرفیت برای تقویت برنامه های فرهنگی و پر کردن اوقات فراغت کودکان محسوب می شود. وی افزود: علاوه بر کلاس های مربوط به خوشنویسی و نقاشی کلاس های قصه گویی تحت عنوان طرح ملی کارگاه مادران قصه گو در آستانه فصل تابستان مورد استقبال کودکان قرار گرفته است. وی با بیان اینکه کلاس های قصه گویی در بخش کودک سه ...
قراردادهای تسلیحاتی و شرکت در جنگ های آمریکایی، لباسی گشاد بر قامت امارات
ضمن اقامت در آنجا با نهاد امنیتی این کشور قراردادی به ارزش 529 میلیون دلار امضا کند که بر اساس آن یک ارتش پنهانی متشکل از 800 مزدور خارجی تشکیل شود که برای مقابله با تهدیدهای داخلی و خارجی به کمک دولت امارات بیایند. نظامیان بازنشسته خارجی مسئولیت آموزش نیروهای نظامی اماراتی را برعهده گرفته و قرار شد در برنامه آموزشی و حمایت لجستیکی به امارات کمک کنند. شرکت آمریکایی بلک واتر ...
جمعیت روی خط تعادل
برای خانواده ها و برای زوجین از قبل از تولد تا 18 سالگی ادامه می یابد. به عقیده دکتر عباسی، سالمندی در کشورمان با سرعت کمی در حال افزایش است و این روند تا سال های آینده ادامه دارد، اما این مشکل چندان مهمی نیست، جامعه ایران تا سالمندی فاصله زیادی دارد. آنچه مهم است توجه دولت ها به برنامه های خانواده محور برای حمایت از نهاد خانواده و تسهیل شرایط زندگی هموطنان مان است. *منبع: روزنامه اطلاعات **گروه اطلاع رسانی**9117**2002 ...