سایر منابع:
سایر خبرها
درباره فردمحوری حاج احمد غلو کرده اند
زمان ساخت از این دو کتاب استفاده کرده و بارها به آن مراجعه کرده اند. به همین مناسبت با گل علی بابایی؛ نویسنده دو کتاب در هاله ای از غبار و هم پای صاعقه و تفاوت ها و شباهت های آن با مضمون کلی فیلم ایستاده در غبار و برخی حوادث مربوط به دوران فرماندهی سردار متوسلیان گفتگو کرده ایم. گل علی بابایی کیست؟ گل علی بابایی را امروز به عنوان نویسنده و پژوهشگر حوزه دفاع مقدس می شناسند. او ...
شناسایی شهید مدافع حرم از طریق DNA
شهید محمد آژند از شهدای مدافع حرم شهرستان شهریار بود که پیکر وی پس از پنج ماه از طریق آزمایش DNA شناسایی شد. روزپنج شنبه خانواده، دوستان و همرزمان شهید با حضور در معراج الشهدای تهران با پیکر شهید آژند وداع کردند. شهید محمد آژند متولد 1359 از شهدای مدافع حرم شهرستان شهریار، 22 دی ماه سال 94 در دفاع از حرم عقیله بنی هاشم حضرت زینب کبری(س) در منطقه خان طومان سوریه به دست تروریست های تکفیری به شهادت رسید. از این شهید مدافع حرم 2 فرزند به نام های محمد طاها و محمد مهدی به یادگار مانده است. ...
مصاحبه خواندنی آیت الله خامنه ای درباره شخصیت دکتر شریعتی
کردند سعی کردند او را یک موجود مطلق جلوه بدهند. سعی کردند حتی کوچکترین اشتباهاتی را از او نپذیرند. یعنی سعی کردند هرگز اختلافی را که با روحانیون یا با متفکران بنیانی و فلسفی اسلام دارند در پوشش حمایت و دفاع از شریعتی بیان کنند. در حقیقت شریعتی را سنگری کردند برای کوبیدن روحانیت و یا کلا متفکران اندیشه بنیانی و فلسفی اسلام. خود این منش و موضع گیری کافی است که عکس العمل ها را در ...
کارگری محسن رضایی در کارخانه ارج / ماجرای امیر نوری و داعشی ها/ واکنش ها به حذف جهان نیوز/ هجوم ...
کرد و با حیرت به کلاه نگریست. حس غریبی بود، برانگیخته شده بودم و اشک به چشم هایم راه یافته بود. خیلی سخت توانستم بر خود مسلط شوم. وظیفه همه ماست تا یادگاران دفاع مقدس و خانواده معظم شهدا، علی الخصوص شهدای مدافع حرم را فراموش نکنیم مازیار ناظمی، مجری سابق خبر سیما: سرهنگ عزیز و دوست داشتنی ما ، علیفر ، سابقه رفاقت و اشنایی من با او به دهه هفتاد بر می گردد سالهای پایان خدمت او در راهنمایی و ...
یک چله بی تابی برای اعزام به سوریه/ اشتیاقی که جوانان مازندرانی برای ایستگاه خان طومان دارند
مقابله با دشمن در بیرون از مرزها نیست. این بسیجی اظهار کرد: برای این که با دشمن در مرزهای کشور نجنگیم باید همه ی مرزهای اسلام که در هر نقطه از جهان مورد تهدید قرار گرفته را حفظ کنیم. کربلایی محمد می گوید: عباسِ زینب(س) شدن لیاقت می خواهد، شهادت در راه خدا سعادتی است که نصیب جمعی از شهدای مدافع حرم شده و ما در این عرصه با الگو قرار دادن زینب(س) جز زیبایی چیز دیگری نمی بینیم ...
چه کسانی به شریعتی ظلم کردند؟
"اما ظلم طرفداران شریعتی به او کمتر از ظلم مخالفانش نبود بلکه حتی کوبنده تر و شدیدتر هم بود." به گزارش گلستان ما به نقل از تسنیم ؛ امروز 29 خرداد، سی امین سالگرد درگذشت دکتر علی شریعتی است. شریعتی از جمله شخصیت های مطرح تاریخ انقلاب اسلامی و البته شخصیتی مناقشه آمیز است که تفاسیر متعددی از وی و اندیشه هایش صورت گرفته است. برخی تمجیدهای شگفت انگیزی از وی ارائه کرده و عده ای دیگر از همان زمان بسیار در نقد وی کوشیده و او را شخصیتی منحرف از اسلام معرفی کرده اند. آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی از جمله شخصیت هایی است که از مشهد با علی شریعتی آشنا بوده و شناخت دقیقی از شخصیت دکتر شریعتی دارد. ایشان در مصاحبه ای که در پنجمین سال درگذشت مرحوم شریعتی انجام شده است، به بررسی آرا و اندیشه های شریعتی و ابعاد شخصیتی وی پرداختند. این مصاحبه در 30 خرداد 1360 انجام شده است. آنچه در ذیل می آید مشروح این گفتگوی خواندنی است: با توجه به اینکه شما با دکتر شریعتی سابقه صمیمیت دوستی داشتید و با او از نزدیک آشنا بودید آیا تمایل دارید درمورد چهره و شخصیت او با ما مصاحبه کنید؟ آیت الله خامنه ای: بسم الله الرحمن الرحیم بله من حرفی ندارم که درباره شخصیت شریعتی و معرفی شخصی از جوانب این انسانی که برای مدت های مدیدی مرکز و محور گفتگوها و قال و قیل های زیادی بوده، آشنایی های خودم را تا حدودی که در این فرصت می گنجد بیان کنم. به نظر من شریعتی برخلاف آنچه که همگان تصور می کنند یک چهره همچنان مظلوم است و این به دلیل طرفداران و مخالفان اوست. یعنی از شگفتی های زمان و شاید از شگفتی های شریعتی این است که هم طرفداران و هم مخالفانش نوعی همدستی با هم کرده اند تا این انسان دردمند و پرشور را ناشناخته نگهدارند و این ظلمی به اوست. مخالفان او به اشتباهات دکتر شریعتی تمسک می کنند و این موجب می شود که نقاط مثبتی که در او بود را نبینند. بی گمان شریعتی اشتباهاتی داشت و من هرگز ادعا نمی کنم که این اشتباهات کوچک بود اما ادعا می کنم که در کنار آنچه که ما اشتباهات شریعتی می توانیم نام گذاریم، چهره شریعتی از برجستگی ها و زیبایی ها هم برخوردار بود. پس ظلم است اگر به خاطر اشتباهات او، برجستگی های او را نبینیم. من فراموش نمی کنم که در اوج مبارزات که می توان گفت که مراحل پایانی قال و قیل های مربوط به شریعتی محسوب می شد، امام در ضمن صحبتی بدون اینکه نام از کسی ببرند، اشاره ای کردند به وضع شریعتی و مخالفت هایی که در اطراف او هست. نوار این سخن همان وقت از نجف آمد و در فرونشاندن آتش اختلافات موثر بود. در آنجا امام بدون اینکه اسم شریعتی را بیاورند اینجور بیان کرده بودند: (چیزی نزدیک به این مضمون) بخاطر چهار تا اشتباه در کتابهایش بکوبیم، این صحیح نیست این دقیقا نشان می داد موضع درست را در مقابل هر شخصیتی و نه تنها شخصیت دکتر شریعتی. ممکن بود او اشتباهاتی بعضا در مسایل اصولی و بنیانی تفکر اسلامی داشته باشد مثل توحید، یا نبوت و یا مسایل دیگر اما این نباید موجب می شد که ما شریعتی را با همین نقاط منفی فقط بشناسیم. در او محسنات فراوانی هم وجود داشت که البته مجال نیست که الان من این محسنات را بگویم، برای اینکه در دو مصاحبه دیگر درباره برجستگی های دکتر من مطالبی گفته ام. این درباره مخالفان. اما ظلم طرفداران شریعتی به او کمتر از ظلم مخالفانش نبود بلکه حتی کوبنده تر و شدیدتر هم بود. طرفداران او بجای اینکه نقاط مثبت شریعتی را مطرح کنند و آنها را تبیین کنند، در مقابل مخالفان صف آرایی هایی کردند و در اظهاراتی که نسبت به شریعتی کردند سعی کردند او را یک موجود مطلق جلوه بدهند. سعی کردند حتی کوچکترین اشتباهاتی را از او نپذیرند. یعنی سعی کردند هرگز اختلافی را که با روحانیون یا با متفکران بنیانی و فلسفی اسلام دارند در پوشش حمایت و دفاع از شریعتی بیان کنند. در حقیقت شریعتی را سنگری کردند برای کوبیدن روحانیت و یا کلا متفکران اندیشه بنیانی و فلسفی اسلام. خود این منش و موضع گیری کافی است که عکس العمل ها را در مقابل شریعتی تندتر و شدیدتر کند و مخالفان او را در مخالفت حریص تر کند. بنابراین من امروز می بینم کسانی که به نام شریعتی و بعنوان دفاع از او درباره شریعتی حرف می زنند، کمک می کنند تا شریعتی را هرچه بیشتر منزوی کنند. متاسفانه به نام رساندن اندیشه های او یا به نام نشر آثار او یا به عنوان پیگیری خط و راه او، فجایعی در کشور صورت می گیرد. فراموش نکرده ایم که یک مشت قاتل و تروریست بنام فرقان ها خودشان را دنباله رو خط شریعتی می دانستند. آیا شریعتی براستی کسی بود که طرفدار ترور شخصیتی مثل شهید مطهری باشد؟ او که خودش را همواره علاقه مند به مرحوم مطهری و بلکه مرید او معرفی می کرد. من خودم از او این مطلب را شنیده ام. در یک سطح دیگر، کسانی که امروز در جنبه های سیاسی و در مقابل یک قشری یا جریانی قرار گرفته اند، خودشان را به شریعتی منتسب می کنند از آن جمله هستند بعضی از افراد خانواده شریعتی. این ها در حقیقت از نام و از عنوان و از آبروی قیمتی شریعتی دارند سوءاستفاده می کنند برای مقاصد سیاسی و این طرفداری و جانبداری است که یقینا ضربه اش به شخصیت شریعتی کمتر از ضربه مخالفان شریعتی نیست. مخالفان را می شود با تبیین و توضیح روشن کرد. می شود با بیان برجستگی های شریعتی، آنها را متقاعد کرد و اگر در میان مخالفان معاندی وجود دارد او را منزوی کرد اما اینگونه موافقان را به هیچ وسیله ای نمی شود از جان شریعتی و از سر شریعتی دور کرد. بنابراین من معتقدم چهره شریعتی در میان این موافقان و این مخالفان چهره مظلومی است و اگر من بتوانم در این باره یک رفع ظلمی بکنم به مقتضای دوستی و برادری دیرینی که با او داشتم و حتما ابایی ندارم. عده ای معتقدند که معمولا شخصیت ها از دور یا پس از مرگ مبالغه آمیز و افسانه ای جلوه می کنند. آیا به نظر شما درمورد شریعتی نیز می توان این نظر را صادق دانست و آیا چهره او نیز دستخوش چنین آفتی شده است؟ آیت الله خامنه ای: البته من تصدیق می کنم که بخشی از شخصیت شریعتی مبالغه آمیز و افسانه آمیز جلوه می کند درمیان قشری از مردم، اما متقابلا بخش های ناشناخته ای از شخصیت شریعتی هم وجود دارد. شریعتی را ممکن است به عنوان یک فیلسوف، یک متفکر بزرگ، یک بنیانگذار جریان اندیشه مترقی اسلام، معرفی کنند. این ها همانطوری که اشاره کردید، افسانه آمیز و مبالغه آمیز است و چنین تغییراتی در خصوص مرحوم دکتر شریعتی صدق نمی کند. اما متقابلا شریعتی یک چهره پرسوز پیگیر برای حاکمیت اسلام بود، از جمله منادیانی بود که از طرح اسلام به صورت یک ذهنیت و غفلت از طرح اسلام به صورت یک ایدئولوژی و قاعده نظام اجتماع رنج می برد و کوشش می کرد تا اسلام را به عنوان یک تفکر زندگی ساز و یک نظام اجتماعی و یک ایدئولوژی راهگشای زندگی مطرح کند. این بُعد از شخصیت شریعتی آنچنان که باید و شاید شناخته نشده است و روی این بخش وجود او تکیه نمی شود. می بینید که اگر از یک بعد از سوی قشری از مردم شریعتی چهره اش مبالغه آمیز جلوه می کند، باز بخش دیگری از شخصیت او و گوشه دیگری از چهره او حتی ناشناخته و تاریک باقی مانده است. بنابراین می توانم در پاسخ شما بگویم بله به صورت مشروط در مورد شریعتی هم این بیماری وجود داشته است اما نه به صورت کامل و قسمت هایی از شخصیت او آنچنان که باید هم حتی شناخته نشده است. نقش دکتر شریعتی در آغازگری ها چه بود؟ آیا او را می توان در این مورد با اقبال و سیدجمال مقایسه کرد؟ آیت الله خامنه ای: البته شریعتی یک آغازگر بود، در این شک نباید کرد. او آغازگر طرح اسلام با زبان فرهنگ جدید نسل بود. قبل از او بسیاری بودند که اندیشه مترقی اسلام را آنچنان که او فهمیده بود فهمیده بودند. بودند کسانی اما هیچکدام این موفقیت را پیدا نکردند که آنچه را فهمیده بودند در قالب واژه ها و تغییراتی که برای نسل امروز ما و یا بهتر بگویم نسل آن روز شریعتی، نسلی که مخاطبین شریعتی را تشکیل می داد گیرایی داشته باشد مطرح کنند. موفق نشده بودند به زبان آنها این حقایق را بیان کنند. جوری که برای آنها قابل فهم باشد این مسایل را بگویند. شریعتی آغازگر طرح جدیدترین مسایل کشف شده اسلام مترقی بود به صورتی که برای آن نسل پاسخ دادن به سوال ها و روشن کردن نقاط ،مبهم و تاریک بود اما اینکه او را با سیدجمال یا با اقبال مقایسه کنیم، نه. اگر کسی چنین مقایسه ای بکند ناشی از این است که اقبال و سیدجمال را به درستی نشناخته است. اتفاقا در یکی از جلسات یادبود مرحوم دکتر، شاید چهلم او بود -یکی از آقایان- در مشهد سخنرانی کرد و او را حتی از سیدجمال و از کواکبی و از اقبال و اینها هم برتر هم خواند، بلکه با آنها غیرقابل مقایسه هم دانست. همان وقت هم این اعتراض در ذهن کسانی که شریعتی را به درستی می شناختند پدید آمد، زیرا تعریف از شریعتی به معنای این نیست که ما پیشروان اندیشه مترقی اسلام را تحقیر کنیم. سیدجمال کسی بود که برای اولین بار بازگشت به اسلام را مطرح کرد کسی بود که مساله حاکمیت را و خیزش و بعثت جدید اسلام را اولین بار در فضای عالم بوجود آورد. کاری که سیدجمال کرد سه جریان بوجود آورد در دنیا: یک جریان، جریان اندیشه مترقی در هند که بیشترین جریان های مترقی اسلام است. جریان دیگر، آن جریان اندیشه مترقی در مصر بود، که آن هم به وسیله سیدجمال به وجود آمد و شما می دانید جریان مترقی در مصر، منشاء پیدایش جنبش های عظیم آزادیخواهانه در آفریقا شد. نه فقط مصر را به سطحی از بینش نوین اسلام رساند. بلکه نهضت های مراکش و الجزایر، کلا شمال آفریقا، ریزه خوار خوان حرکت سیدجمال بوده است. یک چنین حرکت عظیمی را سیدجمال در مصر به وجود آورد و کلا خاورمیانه. و جریان سوم، جریان روشنفکری در ایران بود. این سه جریان فکری اسلامی را سیدجمال در سطح جهان اسلام به وجود آورد. او مطرح کننده، به وجود آورنده و آغازگر بازگشت به حاکمیت اسلام و نظام اسلام است. این را نمی شود دست کم گرفت و سیدجمال را نمی شود با کس دیگری مقایسه کرد. در عالم مبارزات سیاسی، او اولین کسی است که سلطه استعماری را برای مردم مسلمان آن زمان معنا کرد قبل از سیدجمال چیزی به نام سلطه استعماری برای مردم مسلمان حتی شناخته شده نبود. او کسی بود که در ایران، در مصر، در ترکیه، در هند، در اروپا کلا در خاورمیانه در آسیا و در آفریقا سلطه سیاسی مغرب زمین را مطرح کرد و معنا کرد و مردم را به این فکر انداخت که چنین واقعیتی وجود دارد و شما می دانید آن زمان، آغاز عمر استعمار بود چون استعمار در اول نشرش در این منطقه اصلا شناخته شده نبود و سیدجمال اولین کسی بود که آن را شناساند. اینها را نمی شود دست کم گرفت. مبارزات سیاسی سیدجمال چیزی است که قابل مقایسه با هیچیک از مبارزات سیاسی افرادی که حول و حوش کار سیدجمال حرکت کردند نیست. البته در زمان کنونی جنبش امام خمینی از نظر ما با اینکه دنباله حرکت سیدجمال است اما به مراتب جست بالاتری از حرکت سیدجمال دارد. در این تردیدی نیست. اما حرکت فکری و روشنفکری و سیاسی تبلیغی دکتر شریعتی را به هیچ وجه نمی توان حتی مقایسه کرد با حرکت سیدجمال. و اما اقبال، اقبال نیز آغازگر دو جریان بود. یک جریان، جریان رهایی از فرهنگ غربی و بازگشت به فرهنگ خودی اسلامی و بهتر بگویم، فرهنگ خود شرقی و این همان چیزی است که بعدها به صورت تعابیری از قبیل غرب زدگی و امثال آن در ایران مطرح شده است. شما می دانید آن چیزی که دکتر شریعتی بصورت بازگشت به خویشتن مطرح می کند، که این یکی از عمده ترین مسایلی است که او می گوید، این است که در سال 1930 (بلکه قبل از 30، 25 – 1920) به وسیله اقبال در هندوستان مطرح شد، یعنی کتاب های اقبال، شعرهای فارسی اقبال که همه اش مربوط به بازگشت به خود اسلامی و من اسلامی و من شرقی، این را در ضمن هزارها بیت شعر، اقبال لاهوری در مثلا چهل سال قبل از اینکه دکتر شریعتی امثال این را بیان کنند، بیان کرده و یک ملتی را با این شعرها به وجود آورده و آن ملت پاکستان است، یعنی یک منطقه جغرافیایی به وجود آورده است. این یک کار بوده که اقبال آغازگر او بود، و این کار بسیار عظیمی است. کار دوم اقبال همین مساله ایجاد یک قطعه جغرافیایی به نام اسلام است و یک ملت به نام اسلام و تشکیل دولت پاکستان است. اول کسی که مساله کشوری به نام پاکستان و ملتی در میان شبه قاره به نام ملت مسلمان را مطرح کرد اقبال بود. من به وضعیت کنونی پاکستان و سرنوشتی که بعد از اقبال، یعنی بعد از رهبران و بنیانگذاران پاکستان کلا بوجود آمد کاری ندارم، به جذب شدنش به استعمار و وابستگی های استعماریش کاری ندارم، اما به مجاهدات اقبال و فلسفه و بیان اقبال در این مورد کار دارم. این یک حرکت جدید بود. یعنی او ثابت کرد که مسلمان ها به معنای واقعی واژه ملت، یک ملت هستند در شبه قاره که این مساله را می توانید در بیانات اقبال، مکاتبات اقبال، که من یک بخش از آنها را در این کتاب مسلمانان در نهضت آزادی هند آورده ام، ملاحظه کنید اقبال آغازگر یک چنین اندیشه ای بود. و می دانید این چقدر اهمیت دارد، چقدر بزرگ است. این را نباید دست کم گرفت. البته دکتر شریعتی را ما هیچوقت کوچک نمی شماریم اما نمی توانیم دکتر را مقایسه کنیم با اینگونه چهره ها و اینگونه شخصیت ها و به همین دلیل هم بود که دکتر شریعتی خودش را کوچه کبدال اینها می دانست. مرید واقعی و شاگرد از دور اقبال می دانست و شما نگاه کنید سخنرانی های دکتر درمورد اقبال که چند سخنرانی بود که یک جا چاپ شده است بنام اقبال و ببینید چطوری عاشقانه و مریدانه درباره اقبال حرف می زند. کسی که از زبان دکتر آن حرف ها را می شنود. برایش روشن می شود که اینگونه مقایسه ها درست نیست. درباره رابطه عاطفی و فکری شریعتی با روحانیت و روحانیون نظرات گوناگون و متفاوت و بعضا مغرضانه ای عرضه شده است. آیا شما می توانید به عنوان یک روحانی که با دکتر دوست و در بسیاری موارد همفکر بوده حقیقت را در این مورد بیان کنید؟ آیت الله خامنه ای: اتفاقا این از آن بخش های ناشناخته چهره و شخصیت دکتر است که قبلا اشاره کردم بعضی از نقطه نظرها و گوشه های شخصیت او ناشناخته است و این یکی از آنهاست. اول من یک خاطره ای را برای شما نقل می کنم و بعد پاسخ شما را می دهم. در سال 1349 در مشهد، در یک مجمعی از طلاب و فضلای مشهد، من درس تفسیر می گفتم در این درس تفسیر یک روز راجع به روحانیت صحبت کردم و نظراتی را که درمورد بازسازی روحانیت یعنی جامعه روحانیت وجود داشت به صورت فرض و احتمال مطرح کردم، گفتم چهار نظر وجود دارد. یک: حذف روحانیت به کلی، یعنی اینکه اصلا روحانیتی نمی خواهیم. دو: قبول روحانیت به همین شکلی که هست با همین نظام و سازمان کنونی قبولش کنیم و هیچ اصلاحی را در آن ندانیم. سه: تبدیل به کلی، یعنی اینها و روحانیت کنونی را برداریم یک روحانیت جدید بیاوریم و بجای این روحانیت، با شرایط لازم و مقرری که برایش می پسندیم روحانیت جدید بنیانگذاری کنیم. و چهار: اصلا همان چیزی که هست، بحث کردم روی مساله و صحبت کردم. البته طبیعی است که من آن سه نظر اول را رد می کردم و با ارایه دلیل و به نظر چهارم معتقد بودم. همان اوقاتی بود که تازه زمزمه هایی علیه دکتر شریعتی بلند شده بود و گفته می شد که دکتر شریعتی راجع به افکار شریعت کم عقیده است یا بی عقیده است یا نسبت به روحانیت علاقه ای ندارد و از این قبیل تعبیرات. جلسه ای داشتیم همان روزها با دکتر شریعتی من برای او نقل کردم که من در جلسه درسمان این مطلب را بیان می کردم، با علاقه فراوانی گوش می داد. من برایش گفتم. گفتم بله، یکی اینکه نفی روحانیت بکلی، که گفت این غلط است. دوم اثبات همین روحانیت موجود به کلی، که هیچ تغییری در او وارد نکنیم. گفت: این هم که غلط است. سوم اینکه تبدیل کنیم روحانیت را باز به کلی، یعنی این روحانیت را کلا برداریم یک روحانیت دیگر جای او بگذاریم، با شرایط لازم. تا این قسمت سوم را گفتم شریعتی ناگهان گفت: اوه، اوه، این از همه بدتر است. توجه می کنید؟ گفت این از همه بدتر است. از همه خطرناکتر است، این از همه استعماری تر است و رسیدیم به نظر چهارم که آن اصلاح روحانیت موجود بود گفت بله این نظر خوبی است. شریعتی برخلاف آنچه گفته می شود درباره او و هنوز هم عده ای خیال می کنند، نه فقط ضد روحانی نبود بلکه عمیقا مومن و معتقد به رسالت روحانیت بود، او می گفت که روحانیت یک ضرورت است، یک نهاد اصیل و عمیق و غیرقابل خدشه است، و اگر کسی با روحانیت مخالفت بکند یقینا از یک آبشخور استعماری تغذیه می شود، این ها اعتقادات او بود در این هیچ شک نکنید این از چیزهایی بود که جز معارف قطعی شریعتی بود اما درمورد روحانیت او تصورش این بود که روحانیون به رسالتی که روحانیت بر دوش دارد بطور کامل عمل نمی کنند. در اینجا هم یک خاطره ای نقل می کنم برای شما در سال 47 یعنی سال آخر عمر جلال آل احمد. مرحوم آل احمد آمد مشهد، یک جلسه مشترکی داشتیم، من بودم، آل احمد بود، مرحوم شریعتی بود و عده ای هم از دوستان مشهدی ما بودند. بحث درباره روحانیون شد، به مناسبت حضور من در جلسه شاید هر کسی یک چیزی می گفت شریعتی یک مقداری انتقاد کرد. مرحوم آل احمد به شریعتی گفت شما چرا (البته با تعبیر حوزه علمیه می گفتند نه روحانیت) از حوزه علمیه اینقدر انتقاد می کنی بیا از روشنفکران خودمان انتقاد کن و مرحوم آل احمد یک دو سه جمله درباره انتقاد و تعرض به روشنفکران گفت، مرحوم دکتر شریعتی پاسخی داد که از آن پاسخ هم می شود درست نقطه نظر او را نسبت به روحانیت و روحانیون فهمید. او گفت علت اینکه من از روحانیت انتقاد می کنم، از حوزه علمیه انتقاد می کنم این است که ما از حوزه علمیه انتظار و توقع داریم، از روشنفکر جماعت هیچ توقعی نداریم، نهادی که ولادتش در آغوش فرهنگ غربی بوده این چیزی نیست که ما در او انتظار داشته باشیم اما روحانیت یک نهاد اصیلی هست و ما از روحانیت زیاد انتظار داریم و چون آن انتظارات عمل نمی شود به همین دلیل است که انتقاد می کنم. او معتقد بود که روحانیون به آن رسالت بطور کامل عمل نمی کنند. بر این اعتقاد بود تا سال حدود 51 و نزدیک 52 از آن سال در اثر تماس هایی که دکتر با چهره هایی از روحانیت به خصوص روحانیون جوان گرفت، کلا عقیده اش عوض شد. یعنی ایشان در سال 54 و 55 معتقد بود که اکثریت روحانیت به آن رسالت عمل می کنند و لذا در این اواخر عمر دکتر شریعتی نه فقط معتقد به روحانیت، بلکه معتقد به روحانیون نیز بود و معتقد بود که اکثریت روحانیت در خط عمل به همان رسالتی هستند که بر دوش روحانیت واقعا هست. البته با روحانیونی که می فهمید که در آن خط نیستند با آنها خوب نبود و شخصا به امام خمینی بسیار علاقمند و ارادتمند بود. گروه های چپ و شبه چپ امروز سعی می کنند شریعتی را قطب و پیشوای خود معرفی کنند از طرفی گروه های سیاسیون غربگرا و یا به اصطلاح رایج لیبرال نیز شریعتی را ملک مطلق خود می دانند. آیا شما می توانید مشکلی که از این دو ادعا حاصل می شود را حل کنید. آیت الله خامنه ای: مشکل را خود این دوا دعا حل می کند زیرا که هر کدامی دیگری را تخطئه می کند و بنابراین نتیجه می گیریم نه ملک طلق لیبرالهاست و نه قطب و محور چپ ها و شبه چپ ها اما درمورد چپی ها باید بگویم صریحا و قاطعا شریعتی جزو شدیدترین و قاطع ترین عناصر ضد چپ و ضد مارکسیسم بود. آن روزی که مجاهدین تغییر ایدئولوژی دادند و کتاب مواضع ایدئولوژیک تازه شان چاپ شد و در اختیار این و آن قرار گرفت، که هم من دیده بودم و هم مرحوم دکتر جلسه ای داشتیم در مشهد یک نفری از مواضع جدید مجاهدین که مارکسیستی بود دفاع می کرد. شریعتی آن شخص را چنان کوبید در آن جلسه ای که برای من حتی تعجب آور بوده که شریعتی اینقدر ضد چپ است و شما آثارش را بخوانید، مقابله و مخالفت او را با اندیشه چپ و مارکسیستی و اصول تعلیمات مارکسیستی به روشنی در می یابید. بنابراین هرکس و هر چپ گرایی (اگرچه زیر نام اسلام) اگر امروز شریعتی را از خودش بداند یقینا گزافه ای بیش نگفته است. همچنین مجاهدی که امروز شریعتی را از خودش بداند یقینا گزافه ای بیش نگفته است. همین مجاهدین که امروز طرفداری از دکتر شریعتی می کنند. اینها در سال 51 و 52 جزو سخت ترین مخالفین شریعتی بودند. خوب امروز چطور می توانند شریعتی را قطب خودشان بدانند. اما لیبرال ها، البته عده ای از عناصر وابسته به نهضت آزادی یا عناصر سیاسی میانه، که خیلی اهل خطرکردن و در مبارزات جدی وارد شدن، نبودند، این ها به خاطر امکاناتی که داشتند خانه ای داشتند، باغ بیرون شهری داشتند ،تشکیلاتی داشتند و شریعتی را دعوت می کردند و عده ای را هم با او دعوت می کردند. ایشان هم در اوقاتی که سخنرانی نداشت در منزل این ها و با استفاده از امکانات این ها برای 50 نفر، 100 نفر، کمتر یا بیشتر جلسه داشت و صحبت می کرد این ارتباطات را شریعتی با این لیبرال ها داشت. البته بیشتر امکانات را بعضی از بازاریان وابسته به این جریان سیاسی به اصطلاح لیبرال فراهم می کردند و بهره برداری های جمعی و سیاسی و فکری را خود آن سیاسی های لیبرال انجام می دادند. حقیقت این است که شریعتی وابسته به اینها به هیچ وجه نبود. امروز هم اگر بود با آنها میانه ای نداشت بلکه فقط از امکاناتی که در اختیار آنها بود استفاده می کرد. امروز هر گروهی این امکان را دارد که بگوید یار شریعتی من بودم، هم فکر شریعتی بودم، شریعتی مال من بود. مزار دکتر علی شریعتی در جوار حرم حضرت زینب(س) در دمشق اما خوب باید دید چقدر این حرف قابل قبول است. نه مارکسیست ها و نه گروه دیگر هیچ کدام با شریعتی حتی هم خونی فکری و رابطه خویشاوندی فکری هم نداشتند. اگر شریعتی را مرحله تازه ای از رشد اندیشه اسلامی و در عرصه ذهنیت ایران می بینید مرحله بعد از او را چه می دانید؟ آیت الله خامنه ای: البته من شریعتی را به صورت یک مرحله می توانم قبول کنم. به این معنا که، همینطور که قبلا گفتم او کسی بود که اندیشه های مطرح شده در جامعه را با زبان درستی با یک سلطه ویژه ای بر فرهنگ رایج آن نسل می توانست بیان کند. به این معنا که خود او هیچ ابتکاری نداشت. به هیچ وجه قبول ندارم، بلکه خود خود او ابتکارهای زیادی داشت مسایل جدیدی داشت اما به معنای درست کلمه شریعتی یک مرحله بود، مرحله بعدی این است که بیاییم آن مسایلی را که شریعتی با استفاده از آشنایی های خودش با فرهنگ اسلام فهمیده بود و ارایه داده بود با اصول اساسی فلسفی مکتب اسلام بیامیزیم و منطبق کنیم. آنچه که به دست خواهد آمد به نظر من مرحله جدیدی است که می تواند برای نسل ما مفید باشد، به تعبیر بهتر بیاییم شریعتی را با مطهری بیامیزیم. شریعتی را در کنار مطهری مطالعه کنیم. ترکیبی از زیبایی های شریعتی با بتون آرمه اندیشه اسلامی مطهری به وجود بیاوریم آن بنظر من همان مرحله نوینی است که نسل ما به آن نیاز دارد. انتهای پیام/ ...
سخنرانی فرماندار شهرستان در نماز جمعه شهر مبارکه
استفاده از مواد مخدربرشمرد وگفت:در زمینه تهدید فرهنگی افرادی که فاقد حمایت اجتماعی،عاطفی ومهارت مقابله با مواد مخدر هستند یا به نوعی ضعیف هستند مواد مخدر را به عنوان هنجار مثبت می دانند وچه بسا جوانانی که در مدرسه یا خانواده با مشکل روبرو هستند ناخداگاه به سمت مصرف مواد مخدر سوق یابند. فرماندار شهرستان با بیان اینکه مواد مخدر به یک سیستم هوشمند وفعال تبدیل شده تصریح کرد:مواد مخدر فعال، ...
افتتاح اولین پاسگاه محیط بانی خیر ساز کشور در قمشلوی تیران و کرون
استان با بیان اینکه تهیه خودرو و روشنایی پاسگاه در دستور کار اداره کل محیط زیست استان قرار دارد گفت: این پاسگاه در زمینی به مساحت 2000 متر مربع بازیر بنای 150 متر مربع و هزینه ای افزون بر 50 میلیون تومان توسط خیران تیرانی ساخته و تجهیز شده است . رحمانی فرماندار تیران و کرون هم در این آیین از آمادگی خیران و حامیان محیط زیست شهرستان برای ساخت پاسگاه محیط بانی منطقه حفاظت شده دالانکوه خبر ...
وقتی خبر شهادتش آمد، سجده شکر به جا آوردم
نحوه آشنایی با این شهید بزرگوار که از رزمندگان بهشهری 8 سال دفاع مقدس بود، اشاره کرد و گفت: در زمان جنگ تحمیلی همسرم با رزمنده های علی آباد کتول در یک گردان بود و با همسر خواهرم رفاقت داشت و آشنایی ما نیز از همان جا آغاز شد. وی با اشاره به اینکه بعد از ازدواج در بهشهر ساکن شدند، ادامه داد: بعد از جنگ وقتی برای دیدن خانواده ام به علی آباد کتول می آمدیم، حاج رحیم به دیدار پدر و مادران ...
اعتیاد به مواد مخدر یکی از مهمترین موانع توسعه اجتماعی کشور به شمار می رود
اطلاعات جامع در خصوص مضرات مواد مخدر را به جامعه اسلامی منتقل نمائیم تا مردم با آگاهی و کسب اطلاعات لازم از مضرات مواد مخدر از گرفتاری جوانان خود به این معضل و مهلکه دشمنان استکباری جلوگیری کنند. وی در بخش پایانی سخنان خود تصریح کرد: معتاد نشدن به مراتب آسانتر از ترک اعتیاد است زیرا افرادی که آلوده شوند راه برگشت برای آنان بسیار دشوار خواهد بود و هزینه زیادی را به خانواده و جامعه تحمیل می کند. در پایان جلسه ضمن بررسی گزارش مسئولین کمیته های تخصصصی از فعالیت ها و برنامه های انجام گرفته، تصمیمات لازم در خصوص مبارزه با مواد مخدر در حوزه شهرستان اقلید اتخاذ شد. ...
رهبری و خط رهبری را ملاک تشخیص در تمام امور قرار بدهیم
به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا ، نبأ ، حجت الاسلام والمسلمین علی منفردی، مسئول نمایندگی ولی فقیه سپاه شیروان در جلسه ستاد هماهنگی برگزاری کنگره شهدای شهرستان شیروان، گفت: رهبری و خط رهبری را ملاک تشخیص در تمام امور قرار بدهیم . وی با بیان اینکه متون دینی یکی ازعناصر ماندگاری انقلاب اسلامی است، افزود: اسلام نقش موتور محرک انقلاب اسلامی ما است و دشمن به دنبال خاموش کردن این موتور است ...
نماینده آذربایجان شرقی در مجلس خبرگان رهبری: رسانه ها برای دفاع از انقلاب محتوا تولید کنند
خبرگزاری جمهوری اسلامی در عرصه رسانه ای کشور، گفت: انتظارت از چنین رسانه ای که به صورت حرفه ای با نیروهای جوان و خدوم برای انعکاس فعالیت های نظام در صحنه های گوناگون فعال است، بسیار بیشتر از زمان های قبل است، زیرا که این رسانه با توجه به تخصص خود می تواند نقشی بسیار مهم و تاثیر گذاری در از بین بردن توطئه های دشمنان علیه کشور ایفا کند. آیت الله ملکوتی با بیان اینکه جایگاه ارزشمند خبرگزاری جمهوری ...
آیت الله فاضل لنکرانی: شهدای مدافع حرم به مراتب عالیه ایمان رسیدند
های دیگر به شهادت می رسند از مجاهدین در راه خدا و مقاتلین فی سبیل الله هستند؛ اینها از کسانی هستند که عمل به آیاتی از قرآن کردند که دستور به مبارزه با کفار و مشرکین و کسانی که علیه اسلام قیام می کنند داده است. رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در ادامه سخنان خود با بیان این که ما شیعیان نسبت به اعتاب مقدسه و حرم اهل بیت یک حساسیت خاصی داریم نه حساسیت بلکه هویت ما همین است، گفت: داعش چرا در ...
آیت الله هاشمی: روحانی رقیب ندارد / نگران بازگشتن احمدی نژاد و تفکرش نیستم/ دنبال شورای رهبری نبودم
افکار شما می دانند. شما چه می گویید؟ افکار من در خصوص مسائل سیاسی، فرهنگی و اجتماعی پیش از انقلاب شکل گرفت. از روزی که وارد مبارزه شدم، تفکراتم با اسلام و عقلانیت بود و اعتدال را راه صحیح می دانستم و می دانم. با افراط و تفریط مخالفم که یک حکم قرآنی است. قرآن افتخار مسلمانان را میانه روی می داند. و کذلک جعلناکم امه وسطا و تکونوا شهدا علی الناس در سوره بقره است. خداوند می گوید: ما شما را یک ...
برادرم جوانی اش را فدای اهل بیت(ع) کرد
خامنه ای فرمودند اگر مدافعان حرم نبودند و در سوریه و عراق نمی جنگیدند باید در داخل ایران با دشمن می جنگیدیم. رزمندگان مدافع حرم برای مرز و میهن ما می جنگند. شهدای مدافع حرم هم از میهن اسلامی ما دفاع می کنند و هیچ فرقی با شهدای هشت سال جنگ تحمیلی ندارند. آنها هم برای میهن و دین اسلام رفتند. اعتقادات و دفاع از حرم حضرت زینب(س) و عرق مذهبی به آنها انگیزه شهادت داد. سخن پایانی. در مسیر ...
در خطبه های سیاسی نمازهای جمعه این هفته همدان چه گذشت؟
...> حجت الاسلام فاضلیان ادامه داد: شهدای مدافع حرم در اوج مظلومیت برای دفاع از دین، ارزش های اسلام و نجات جان مسلمانان بی دفاع در آنسوی مرزها با دشمن می جنگند و جان خود را فدا می کنند. وی با تسلیت سالروز وفات حضرت خدیجه(س) به نزدیک شدن نیمه ماه مبارک رمضان و ولادت امام حسن مجتبی(ع) اشاره کرد و گفت: کرامت و بزرگی امام حسن(ع) مثال زدنی است و ارزش صلح امام حسن(ع) همانند شهادت امام حسین(ع) موجب ...
جزئیات وداع و تشییع دو شهید تازه شناسایی شده مدافع حرم
به گزارش شهدای ایران ؛ پیکر دو شهید مدافع حرم "مهدی حیدری" و "محمد آژند" که در راه دفاع از حرم حضرت زینب(س) به شهادت رسیده بودند پس از قریب به 5 ماه از شهادت به کشور بازگشت و روز پنجشنبه 27 خردادماه در معراج الشهدای تهران مورد استقبال خانواده، بستگان و دوستان قرار گرفت. برهمین اساس مراسم وداع با پیکر پاک شهید مدافع حرم "مهدی حیدری" روز شنبه 29 خردادماه از ساعت 21:30 در مسجد جامع ...
جامعه امروز ایران شهید چمران ها نیاز دارد
به گزارش گروه جهاد و مقاومت مشرق ، مهندس مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران در مراسم بزرگداشت سالروز شهادت شهید چمران ساوه ای و روز بزرگداشت شهرستان ساوه اظهار کرد: شهید چمران همه مسیر حیات خود را طی کرد تا به شهادت برسد و به فیض عظیم نیز دست یافت. وی با ارائه تعریفی از جامع اضداد بودن شهید چمران گفت: جامع اضداد بودن یعنی اینکه مرد مجاهد در راه خدا و از شاگردان خاص مکتب حضرت علی(ع ...
بهره برداری از زندان نجف آباد در آینده نزدیک
دادستان نجف آباد در مراسم ضیافت افطاری جمعی از خانواده های زندانیان این شهرستان با اشاره به بهره برداری از زندان نجف آباد اظهار داشت: کار ساخت وساز زندان شهرستان نجف آباد به پایان رسیده و تا پایان ماه مبارک رمضان به بهره برداری می رسد. وی افزود: با راه اندازی این زندان می توانیم محکومین شهرستان نجف آباد را به این مکان انتقال دهیم تا خانواده های آنان برای ملاقات و رفت وآمد کمتر دچار مشکل شوند. رضا ...
مبارزه با اعتیاد عزم همگانی می خواهد
اشاره به اینکه 450 نوع مواد مخدر تاکنون شناسایی شده تصریح کرد: در این میان مواد مخدر صنعتی نقش بیشتری دارند اکثر کشورها به سمت مواد مخدر صنعتی گرایش دارند. وی افزود: 250 میلیون نفر در جهان درگیر مواد مخدر هستند. فرماندار شهرستان ویژه نجف آباد به آمار بالای زندانیان اشاره کرد وگفت: 70 درصد زندانیان را معتادان به مواد مخدرویا افرادی که به نوعی با مواد مخدر سروکار دارند، تشکیل می دهند. وی در ادامه ...
اقتصاد مقاومتی تنها راه حل مشکل بیکاری
به عنوان یک اصل باید مورد توجه ویژه قرار گیرد چرا که نیروی جوان و جمعیت همواره قدرت آفرین است. حجت الاسلام والمسلمین میرعمادی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به رسوایی بزرگ آمریکا و سازمان بین الملل در حذف نام عربستان از لیست سیاه و ننگین کودک کشی گفت: عربستان و آل سعود در مدت 15 ماه تجاوز بر سرزمین اسلامی یمن 9 هزار انسان بیگناه را به شهادت رسانند و مساجد ، اماکن دولتی و زیر ساخت های اقتصادی ...
شهید پورابراهیمی در مسیر امام حسین(ع) اقامه نماز کرد
به گزارش ایثار گیلان و نقل از خبرگزاری فارس،حجت الاسلام محمدرضا شکسته دل روز جمعه 28 خرداد در مراسم گرامیداشت هفتمین روز شهادت حسینعلی پورابراهیمی شهید بسیجی مدافع حرم اهل آستانه اشرفیه در مسجد صاحب الزمان(عج) روستای درگاه این شهرستان به وجود سه حقیقت برتر در جهان هستی که مولد حقیقت چهارم است، اشاره کرد. وی یکی از حقایق برتر را قرآن کریم دانست و افزود: قرآن کریم به عنوان یک حقیقت والا بی ...
❖ برادر مدافع حرم شهید عباس دانشگر : غروب زودهنگام اسطوره های آپاچی در آسمان یمن/ سریال سقوط لانگبو های ...
، از نوع آپاچی بوده است و موضوع آنچنان غیرقابل کتمان بوده که طرف اماراتی تا به امروز به سقوط دو بالگرد و از دست دادن 4 خلبان در این دو حادثه اعتراف کرده است، بدون آنکه علت این حوادث پیاپی را تشریح کند. آپاچی؛ بالگرد خط مقدم آمریکا بالگرد تهاجمی AH-64 ملقب به آپاچی یک هلی کوپتر تهاجمی پیشرفته ساخت آمریکا محسوب می شود که در دهه 1970 میلادی طراحی و ساخته شده است. این بالگرد در پاسخ ...
اربعین شهادت نخستین شهید مدافع حرم قائمشهر برگزار شد
خدا دست پیدا کنند ، ادامه داد : فرزندان ایران زمین هم امروزه به پاس خون پاک شهدا در خارج از مرزها به مبارزه می پردازند تا انقلاب اسلامی در امنیت بماند و از پیچ و خم استکبار عبور کند. برادر شهید محمد بلباسی هم در حاشیه این مراسم گفت : چند روز پیش جابر صادق زاده مدال با ارزش مسابقات جهانی خود را که در کشور کرواسی کسب کرده بود تقدیم خانواده نخستین شهید مدافع حرم این شهرستان کرد. وی افزود ...
رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران قرچک با اشاره به احراز شهادت یکی از مدافعان حرم شهرستان گفت: شهرستان ...
مکتب سرخ حسینی هستند و هیچگاه دست از اعتقاد و باور دینی خود نمی کشند . وی ادامه داد: امروز شهدای مدافع حرم به عنوان بهترین الگو و اسوه برای جوانان و آینده سازان ایران اسلامی محسوب می شوند و باید زمینه معرفی هرچه بیشتر این شهدا را برای نسل جوان فراهم کرد . رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران قرچک با اشاره به احراز هویت یکی از شهدای مدافع حرم شهرستان قرچک گفت:احراز شهادت رمضان علی بخشی مشخص شده است . وی متذکر شد: شهرستان قرچک همواره در خط مقدم دفاع از ارزش ها و اصول اسلامی و دینی قرار داشته و تاکنون 13 شهید مدافع حرم را تقدیم اهل بیت عصمت و طهارت کرده است . ...
جزئیات مراسم وداع و تشییع پیکر شهید حیدری
خبر استان: پیکر پاک شهید والامقام مهدی حیدری از شهدای مدافع حرم روز یک شنبه با حضور پرشور عاشقان راه ایثار و شهادت تشییع می شود. پیکر پاک شهید والامقام مهدی حیدری از شهدای مدافع حرم که 21 دی ماه 94 در دفاع از حرم حضرت زینب (س) به فیض شهادت نائل آمده بود، پس از شناسایی به کشور منتقل شده است و خانواده شهید با حضور در معراج شهدا مراسم شناسایی و دیدار با پیکر شهید شان را انجام می دهند. ...
بیشترین منکرات به وجود آمده در جامعه ریشه در سوء مصرف مواد مخدر دارد
محلات شهرستان شهرضادر زمینه مواد مخدر اشاره کرد و گفت: طی بررسی های انجام شده بیکاری، مشکلات معیشتی و نبود امکانات ورزشی در برخی از مناطق مهمترین دلایل گرایش افراد به مواد مخدر در این مکان ها است. فرماندار شهرضا حضور روانشناسان، وجود روحانی ثابت، راه اندازی مرکز مشاوره ترک اعتیاد، برگزاری کلاس های غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان و دانشجویان وکارگاه های آموزشی را از راهکارهای پیشگیری از افزایش ابتلای شهروندان به مواد مخدر و آسیبهای اجتماعی دانست. انتهای پیام/ ...
پدر شهید پیکر فرزندش را به رهبر انقلاب هدیه کرد
پیکر شهید مدافع حرم محمد آژند که در سوریه به شهادت رسیده بود، پس از پنج ماه و پنج روز از طریق آزمایش دی ان ای شناسایی شد. به گزارش ایسنا، خانواده شهید مدافع حرم محمد آژند با پیکر فرزندشان در معراج شهدای تهران دیدار کردند. در ابتدای این مراسم هنگامی که تابوت شهید آژند تحویل خانواده اش شد، مادر، همسر، پدر، خواهر و فرزندان این شهید در حالی که تابوت را به آغوش کشیده بودند می ...
احیاء محله سنگ سیاه شیراز با تشکیل قرارگاه ساماندهی و بازآفرینی پایدار شهری
شدن ماموریت های کاری مشخص در راستای مطالبات رهبری و ارائه نقشه راه، فارغ از مسائل سیاسی و حزبی می توان با برنامه ریزی جامع و درخور شهر شیراز، سومین حرم اهل بیت (ع) گام های اجرایی و عملیاتی برداشت. وی گفت: با بررسی آمار و تحلیل های کارشناسی شده توسط وزیر کشور در چند روز اخیر می توان به اهمیت و حساسیت موضوع پی برد. ...
سفر شمیم وحی به 15 استان/ آزادسازی زندانیان جرائم غیرعمد به برکت قرآن؛ از بهترین روش های تبلیغ
و گفت: یکی از مهم ترین تلاش های علاوه بر کمک به خانواده های کم برخوردار و زندانیان جرائم غیرعمد، احیای سنت های فراموش شده است بدین ترتیب که کاروان شمیم وحی وارد هر شهری که می شود ابتدا مقام شامخ شهدا را تکریم می کند و با استقبال شایسته مسئولان به گلزار شهدا و دیدار با خانواده های شهدای مدافع حرم می رود. استعدادیابی نخبگان قرآنی در سفر شمیم وحی مسئول کاروان قرآنی شمیم وحی شناسایی ...