سایر منابع:
سایر خبرها
قبرهایی که تبدیل به بهشت می شوند
درباره عالم برزخ دو قول مطرح است یکی اینکه گفته می شود شبیه خواب است و دیگر اینکه یک جهنم یا بهشت موقتی است. سوالی که مطرح است این که کدامیک از این اقوال صحیح است و کیفیت زندگی در آن عالم چگونه است؟ انسان وقتی که از دنیا رفت روحش به بدنی تعلق می گیرد به نام بدن برزخی یا مثالی که آن بدن و آن بعد وجودی انسان در باطن همین وجود مادی انسان و همراه انسان هست. وقتی که روح انسان از این قالب ...
مجموعه درسگفتارهای سیری در سپهر قرآن
کند . و چون خیری به او رسد بخل ورزد . غیر از نمازگزاران. همان کسانی که بر نمازشان پایداری می کنند. آورنده قرآن یک چنین تصویری از انسان دارد. خیلی نگاه خوشبینانه ای نسبت به انسان ندارد انسان را آمیزه ای از پلشتی ها و زشتی ها و اموری که می تواند آفریننده نیکی ها باشد، می بیند. اما به هر حال معتقد است تا این نفس پرورده نشود و تا شخص روی خودش کار نکند ، تفقد احوال باطن نکند و این طغیان را ...
در دعا برای خدای متعال تعیین تکلیف نکنیم
عوالم غیبی همین گونه و به صورت کودکی هستیم، آنچه برایمان پیش می آید را باید دنبال کنیم و طلب کنیم، اما نباید توقع داشته باشیم که پاسخ دقیق را همان موقع دریافت کنیم، چراکه دریافت برخی از پاسخ ها زمان بر است، انسان باید بزرگ بشود و رشد عقلانی پیدا کند تا بفهمد. چگونه سؤال کنیم؟ وَ لَا یُرَدُّ سَائِلُهُ سؤال کننده از حق متعال بی جواب از او رد نمی شود، البته سؤال شرایطی هم دارد ...
آن طور خدا را توصیف کنیم که واقعاً معتقدیم نه بیشتر
اینهائی که قربان همدیگر می شوند، بین مشرق و مغرب بینشان فاصله است و از همدیگر دور می شوند، اگر بنا بود که این کلمات بر منصّه حقیقت می نشست و موضع خودش را پیدا می کرد، [مطلب جور دیگر می شد.] [انسان تامل کند چه می گوید. وقتی می گوید] خدایا تو چنینی، تو چنانی، ما را عذاب کن اما آنچه ما می خواهیم به ما بده! ما را ببَر در جهنّم امّا از رحمت ملاقات خود و زیارت خودت ما را دور نکن! هر عذابی و ...
چگونه دروغ را جبران کنیم؟
وضع مالی شما چگونه باشد. چقدر بهره مند شوی. رزق. از مال خودت چقدر بهره مند شوی. خیلی هستند خیلی هم مال دارند و بهره مند هم نمی شوند. می شود آدم مال داشته باشد و خودش بهره نبرد. وای به حال اینکه من از حرام جمع کرده باشم و خودم هم نخورده باشم و به دست بچه ها رسیده باشد. بچه ها چه می دانند این پول ها از کجاست؟ برای آنها حلال است. آنها نباید حساب حرام و حلالی اش را بدهند. من باید حساب حرام ...
مشخصات کلی مصحف های عثمانی
نکوهش دشمنان اسلام، کافران و منافقان، و تشویق مؤمنان بر پایداری و مبارزه در جهت تثبیت کلمه الله در زمین است. در هر صورت با توجه به اینکه مطلبی از این جهت در مورد این دو سوره نقل نشده است، عثمان آن دو را به هم پیوست و آن را یک سوره به شمار اورد و هفتمین سوره از سوره های بزرگ قرار داد. شاید عثمان توجه نکرده است که سوره ی برائت، به عنوان هشدار و وعده ی عذاب به کافران نازل شد. از این رو با نام خداوند ...
روزه و باور قیامت
...> فرمود: وغُضّوا أبصارکم عمّا لا یحلّ النظر إلیه چشم هایتان را از چیزی که نگاه به آن حلال نیست بپوشانید. روایتی هم از امام صادق (علیه السلام) رسیده است که فرمود: النظرة سهمٌ من سهام إبلیس [16] نگاه به نامحرم، تیری از تیرهای شیطان است. انسان مبتلا و آلوده به نگاه حرام، می تواند در اثر تمرین و تهذیب نفس، از این خطر رهایی پیدا کند. حتی نباید نامه ها، نوشته ها و اسرار دیگری را نگاه کند. زیرا ...
چگونگی کیفیت استغفار و وظیفه حاملان عرش
...، در جای دیگر فرمود مَتَاعاً لَکُمْ وَلِأَنْعَامِکُمْ (6) این بهره های مادی مال شما و حیوانهای شما. انسان شکم باره ی دلباخته ی خوردن را با حیوان یکجا ذکر می کند. چون انسان از آن نظر که دارای مرتبه حیوانیت یا پائینتر از آن، که مرتبه ی نباتیت است، غذا جذب می کند. بنابراین قرآن کریم می گوید که انسان خردمند و عارف در حد فرشته است، و انسان دلباخته ی طبیعت در حد حیوان. در این سوره خداوند، همچنین ...
استاد انصاریان: گنه کار، بیمار است و نیاز به درمان دارد
بخش می رود و اگر توان گناه هم نداشته باشد، می نشیند و گناه تماشا می کند و خداوند به هیچ گناهکاری اجازه نداده است که از درمان خودش ناامید شود. امیرالمومنین علیه السلام می فرماید: از گنهکار ناامید نباشید. مرتب با او با محبت حرف بزنید و عاطفه خرجش کنید. نصیحت یک اعدامی به حضرت یحیی علیه السلام فردی محکوم به اعدام شد. وجود مقدس مسیح و یحیی علیهما السلام برای اعدامش ...
اصحاب یمین و اصحاب شمال
پیشه کند، همه معارف الهی را انکار می کند، و دست به معاصی کبیره می زند و در مقام عقیده مشرک می شود، و در مقام اخلاق به رذائل نفسانی مبتلا می گردد و در مقام عمل تن به تباهی گناه می دهد و هرگونه بغض و غضب را نسبت به خودش روا می دارد. اما ابتلای به جهنم ابد و نَارُ اللَّهِ الْمُوقَدَةُ را بر جان مسلط کردن، غضب الهی است که از غضب انسان نسبت به خود انسان قویتر است. در سوره فجر می فرماید، کاری که خدا در ...
مفهوم حیات و مرگ در قرآن
...، و ادراک و فهمیدن اگر با ایمان و ترتیب اثر عملی همراه نباشد جز افسوس اثر دیگری ندارد. اگر انسان حق را بفهمد و نتواند به آن ایمان بیاورد و مطابق آن عمل کند، درد او بیشتر می شود. اگر رونده ای حرف راهنما را گوش نداد، بیراهه رفت و به ته دره سقوط کرد و همه نیروهای خود را از دست داد و در ته دره فهمید، راهی را که طی کرده است بیراهه بود، و راه مستقیم همان بود که راهنما نشانش داد، می فهمد که راه ...
عمل از عامل هرگز جدا نیست
قیامت هم ظهور همان غیظ و خشم است به عنوان ظهور عذاب الهی، و چون موجود آن جهان خالص از هر چیز است لذا عذاب آن روز بزرگتر از خشم انسان کافر علیه خود است، لَمَقْتُ اللَّهِ أَکْبَرُ مِن مَقْتِکُمْ أَنفُسَکُمْ . پس اگر انسان عصبانی شد و در برابر ره آورد انبیاء لجبازی کرد و سرسختی نشان داد علیه خود اقدام کرده و اگر کسی کلام الله را نپذیرفت فَنَبَذُوهُ وَرَاءَ ظُهُورِهِمْ (6) چراغ هدایت خود را با ...
داوری قرآن کریم نسبت به سخنان منافقان با تکیه بر آرای آیت الله جوادی آملی
از آن مردار می شوید (ر.ک؛ جوادی آملی، تفسیر سورة احزاب: جلسة 7). در این پاسخ، خداوند آنها را مورد خطاب قرار نداد، بلکه فرمود: ﴿قُل لَّن یَنفَعَکُمُ الْفِرَارُ﴾؛ یعنی تو به اینها بگو، چون آنان قابل خطاب نبودند (ر.ک؛ همان). در واقع، خداوند به دلیل کفر و مرض منافقان، به رسول گرامی خود دستور داده بود تا با ایشان صحبت کند (ر.ک؛ طباطبائی، 1417ق.، ج 16: 287). نکته ای که در خطاب های الهی مطرح می شود این ...
آزادی عقیده و آزادی بیان با تکیه بر واکاوی تفسیری آیه ﴿لاَ إِکْرَاهَ فِی الدِّینِ﴾
که مهم ترین آن عبارت است از: آیه 217 سوره بقره، آیات 25 و 32 سوره محمّد، آیات 77، 86 و 87 سوره آل عمران، آیات 115و 137 سوره نساء، آیه 54 سوره مائده و آیات 106 و 107 سوره نحل. از سوی دیگر، با توجّه به مفادّ آیه ﴿لاَ إِکْراهَ فِی الدِّینِ﴾ آزادی مطلق و بی قید و شرط عقیده را بیان می دارد. حال پرسش آن است که این چالش را چگونه باید حل کرد؟ برای پاسخ به این پرسش، نیاز است تا تفاوت بین سه ...
بررسی فصل مقوّم انسانیّت در آموزه های قرآن کریم
.... بنابراین، یک سوی بسامد شخصیّتی انسان، سقوط به مراتب پست تر از حیوان و جماد است. از سوی دیگر، نفس انسان می تواند در مسیر صعود به جایی برسد که برتر از فرشتگان باشد. خداوند در آیۀ 75 سورۀ ص، در ماجرای تمرّد ابلیس از دستور سجده به آدم، خطاب به او می فرماید: قَالَ یَا إِبْلِیسُ مَا مَنَعَکَ أَن تَسْجُدَ لِمَا خَلَقْتُ بِیَدَیَّ أَسْتَکْبَرْتَ أَمْ کُنتَ مِنَ الْعَالِینَ: گفت: ای ابلیس! چه چیز مانع ...
مفهوم ذکر و جلوه های گوناگون آن
، ممکن است تنزیه یک مرتبه دقیق تری هم داشته باشد و آن اینکه اصلاً ستایشگر حقیقی برای خودش، خودش است، و اگر ما بخواهیم او را ستایش کنیم، باید آن طور که خودش، خودش را ستایش کرده است او را ستایش کنیم. چگونه حق شکر خدای متعال را بجا آوریم در حدیث قدسی است که پروردگار متعال به موسی کلیم (علی نبینا و آله و علیه السلام) خطاب می کند که ای موسی! حق شکر من را ادا کن، موسی (ع) عرضه می ...
ابواب رحمت خدا چطور باز و بسته می شود؟
می خواهیم که تو برای ما این در را بگشا، خودت توفیق بده. انسان خودبخود استحقاق فضل خدا را ندارد؛ زیرا اولا معرفت ما نسبت به او بسیار ناچیز است، ثانیا ما در همه کارها نیاز به توفیق و کمک او داریم. و اگر فضل خداوند نباشد هرآینه از خاسرین خواهیم بود. فَلَوْلَا فَضْلُ اللَّهِ عَلَیْکُمْ وَرَحْمَتُهُ لَکُنْتُمْ مِنَ الْخَاسِرِینَ، بقره/64 این درب چطور باز و بسته می شود؟ ...
اعمال و دعای مخصوص روز بیست و دوم ماه مبارک رمضان
خداوند بر بندگانش نبود و آنها را هدایت نمی نمود به حقیقت که آنان از شیطان پیروی نموده و مورد غضب الهی واقع می شدند و دوزخ بر آنان واجب می گشت و در حالی که از زیانکاران شده بودند چرا که ” ان الانسان لفی خسر ” (عصر/2) یعنی ” به درستی که انسان در خسران و زیان است ” پس فضل خداوند به بندگانش همان هدایت به صراط مستقیم است هدایتی که در بهای رحمت و بخشش خداوند را بر روی بندگانش می گشاید که ما نیز در این روز از ...
صاحبان حقوق نجومی پس از افشای فیش ها چه گفتند؟
- انگلیسی حاکمیت دوگانه ، توجیه اقتصادی! هم پیدا می کند. بلکه از همین رویکرد اقتصادی و اشرافی مهلک است که منطق دوقطبی کردن حاکمیت سربرمی آورد. مگر درد واقعی اصحاب جمل (با سرکردگی طلحه و زبیر و همراهی ولید و مروان بن حکم) جز اشرافیگری و امتیازطلبی و ویژه خواری بود و مگر همان ها، جز به بهانه خون خواهی خلیفه مقتول- که خودقاتلش بودند- مقابل امیر مؤمنان علیه السلام جبهه آراستند؟! اگر امیر مؤمنان می فرمود ...
برخوردهای مسالمت آمیز پیامبر(ص) با یهود
می کند ابوعبید می باشد که سخن او منشإ اشتباه برخی تاریخ نویسان شده است. علامه ابوعلی طبرسی (متوفای 548 ق) صاحب تفسیر مجمع البیان, نویسنده کتاب تاریخ اعلام الوری است. این کتاب گرچه در تاریخ چهارده معصوم(علیهم السلام) است, بخش زیادی از آن به سیره پیامبر اختصاص دارد. از این رو, منبع مهمی در موضوع پیمان با یهودیان اصلی مدینه (بنی قینقاع, بنی نضیر و بنی قریظه) به شمار می رود و بلکه منحصر به فرد است ...
روزه؛ پیکار درونی برای پیروزی در جنگهای بزرگ
می کند چنان که پیامبر فرموده اند روزه سپر آتش جهنم است.(13) شخص روزه دار در هنگام ملاقات پروردگارش شادمان است. امام صادق(ع) فرموده اند: برای شخص روزه دار دو خوشحالی وجود دارد یکی شادی در هنگام افطار و دیگری خرّمی در حال ملاقات پروردگارش.(14) امام باقر(ع) فرموده اند: اگر شخصی یک روزه را که در آن روزه داری واجب نیست روزه بگیرد به نحوی که اراده و نیتش تنها ثواب و مقام منزلت در نزد خداوند متعال ...
تحلیلی بر سیره ارتباطات میان فردی پیامبر اکرم(ص)
.... خداوند متعال در پاسخ آنها، وی را اذن خیر می نامد. از آنان کسانی هستند که پیامبر را می آزارند و می گویند: او [سراپا] گوش است شنوای سخن هر کسی است بگو: گوش نیکوست برای شما، به خدا ایمان دارد و مؤمنان را باور می دارد. و رحمتی است برای کسانی از شما که ایمان آورده اند.[21] 2 روند صعودی ارتباط اجتماعی: انزوای پیامبر6 و اعتکاف در غار واشتغال به عبادت که حاکی از ارتباط با ...
سیمای یهود در ادب منظوم پارسی از سده سوم تا سده هفتم
. یهودیان علی رغم سرسختی و لجاجتی که در حفظ آیین خویش نشان می دادند، گاهی با مشاهده ی عملکرد عرفا و صوفیان با اشتیاق پذیرای اسلام می شدند، یهودیانی که به واسطه ی رفتار این گروه مسلمان شده اند کم نیستند، به طور مثال از شعرای مورد بحث دروه ی ما، شیخ احمد جام ژنده پیل، از عرفای قرن پنجم 9 و فخرالدین ابراهیم همدانی متخلّص به عراقی توانسته بودند، گروهی از یهودیان را مسلمان نمایند.10 صوفی، همان طور که اسباب ...
برگزاری جلسه تفسیر قرآن کریم در دانشگاه تبریز
تقاضا دارند که از عذاب جهنم نجات دهد. چرا که هیچ کس تاب و توان عذاب الهی را ندارد. اما برای نجات خداوند از آتش و عذاب جهنم، خود شخص نیز باید تلاش کند و صرف خواستن از خدا کافی نیست. در دعای کمیل، امیرالمومنین علی (ع) می فرماید که من استخوان ها و پوست و گوشتم طاقت عذاب جهنم را ندارد. وی گفت: بندگان خوب خداوند اهل انفاق هستند و در انفاق کردن اسراف نمی کنند. برخی افراد آن اندازه بخشش می ...
حجت الاسلام میرزا محمدی: هنر شب قدر سبک کردن بار گناهان است/ حاج منصور ارضی: شب قدر شب شروع بندگی است، ...
انسان می رسد از هر شب دیگری بیشتر است. توبه در این شب برتر از هر توبه دیگر ، نماز می خوانیم برتر از هر نماز دیگر است ، قرآن خواندن ما برتر از هر شب دیگر در سال است اگر بر مصائب امیرالمومنین گریه می کنیم برتر از گریه در دیگر زمان هاست. و از آنجایی که رحمت خداوند بر غضبش سبقت دارد "یا مَنْ وَسِعَتْ کُلَّ شَیْ ءٍ رَحْمَتُهُ، یا مَنْ سَبَقَتْ رَحْمَتُهُ غَضَبَهُ" (دعای جوشن کبیر) امام صادق ...
عوامل انسان شناسی در پیدایش فرهنگ جامعه کوفه
بیان خواهد گردید. 5-1٫ پیدایش پدیده گستاخی و تأثیر آن بر تخلیه عقیدتی هر دو مسأله، باورِ اسلامی را به سطح خوگرفتن به اخلاق دوران جاهلی کشاند، به گونه ای که نبوّت و پیامبر(ص) و نصّ شرعی ای وجود نداشت که این انسان های گستاخ بر خداوند بدان رجوع کنند. بدین معنا که فضای عمومیِ حاکم بر جامعه اسلامی، همان فضای قبیله ای دوران جاهلیّت بود و چیزی به نام روز آخرت و واپسین ...
پا به پای امام به سوی محبوب (2)
فرماید و اسلام عزیز و احکام نورانی آن را در جهان گسترش دهند.(35) پی نوشت ها: 1- الدنیا مزرعه الاخره . (عوالی اللانی 66:1/ 267). 2- صحیفه امام، ج16، ص 220. 3- همان، ص 209-210. 4- سوره حدید، آیه 3: اوست اول و آخر و پیدا و پنهان. 5- سوره طه، آیه 1-2: طه ای طاهر و ای رسول ما قرآن را بر تو فرو نفرستادیم که به مشقت بیفتی. 6- هیچ پیامبری آن گونه که من اذیت ...
پا به پای امام به سوی محبوب (1)
و قیل و قالند و با دل و جان، سر و کار ندارند.(44) ادامه دارد... پی نوشت ها: 1- صحیفه امام، ج 16، ص 212. 2- همان، ص 220-221. 3- سوره روم، آیه 30 : فطرت الهی که مردم را بر آن آفرید. 4- بعضی از این ظلمت ها، بالای بعضی دیگر است. 5- پرده، حجاب. 6- شرح منازل السائرین، عبدالرزاق کاشانی: 34 و منظور از بعضی اهل سلوک، خواجه عبدالله انصاری است. ...
موانع سلوک و هشدارهای امام خمینی (1)
این غول بکاهیم، باشد که توفیق یابیم مهاری و لگامی بر او زنیم، که از خطر عظیمی که جان را یادش می سوزاند، رهایی یابیم.(39) ادامه دارد... پی نوشت ها: 1- سوره حدید، آیه 4. 2- صحیفه امام، ج 11، ص 382-383. 3- همان، ج 13، ص 461. 4- سوره حدید، آیه 4: و هر جا که باشید، همراه شماست. 5- موج موج شدن؛ افزون شدن امواج. 6- صحیفه امام، ج 14، ص 396 تا 397 ...
دعای روز بیست و یکم ماه رمضان برای امام زمان عجل الله تعالی فرجه
السلام در ششم، هشتم، دوازدهم، سیزدهم و... ماه مبارک رمضان ذکر شد. و اینک دعا برای آن حضرت (عج) در روز بیست و یکم ماه مبارک رمضان مرور می شود: روز بیست و یکم ماه مبارک رمضان به ویژه پس از انجام نماز صبح، و بر این معنی دلالت می کند آنچه سید أجل علی بن طاووس در کتاب اقبال به سند خود از حمّاد بن عثمان آورده که گفت: شب بیست و یکم ماه رمضان بر حضرت ابی عبدالله امام صادق علیه السلام ...