سایر منابع:
سایر خبرها
از نبردهای چریکی در افغانستان تا رقص عاشقی بر قله های ماؤوت
عرض می کنم، پس از تقدیم سلام، سلامتی شما و همه همکلاسی هایت را از درگاه حضرت احدیت خواهانم. مهدی جان! ان شاء الله سال دیگر پس از موفقیت مدرسه ات تو را با خود می برم که امام عزیزمان چقدر سفارش مدرسه و درس خواندن و یاد گرفتن را کرده اند. مهدی جان! اگر می خواهی من از تو راضی باشم که هستم و ان شاءالله خداوند هم از تو راضی باشد: 1. درس خود را ادامه بده 2. به مادرت کمک کن و حرف او ...
اهمیت شهاب الدین سهروردی در فلسفه اسلامی/عصاره حکمت شرق
کنیم و بی جایگاه بودن درد بزرگی است که هنرمند و فیلسوف این درد را احساس می کنند. آن ها این درد را در وجود دیگران زنده می کنند. سهروردی مخصوصا در این زمان که علم از همیشه انتزاعی تر شده است، می تواند به ما بیاموزد که حکمت، مشتی عادات و حتی مجموعه گفتار های درست نیست که در خانه ذهن مردمان فراهم آید؛ بلکه در وجود آدمی محقق می شود و می تواند او را از چاه طبیعت و غربت غربی بیرون آورد و به عالم نور هدایت کند. انسان حقیقی در نظر سهروردی حکیم صاحب نظر مهذب (متاله و متوغل در بحث) است. در وجود چنین انسانی نظر از عمل جدا نیست. آیا در این زمان به درس سهروردی نیاز نداریم؟ ...
آیین گرامیداشت دهمین سالگرد ارتحال آیت الله تبریزی در قم برگزار شد
آیت الله تبریزی تا آن حد بود که وی مورد توجه استادش آیت الله خویی قرار گرفت و آن عالم فقیه وارسته به خاطر اعتمادی که به آیت الله تبریزی پیدا کرد او را به مجلس استفتاء خودش برد. وحید پور با اشاره به پشتکار و تلاش بی همتا و مثال زدنی آیت الله تبریزی، گفت: آن مرحوم حتی روزهای جمعه نیز در مدرس خود حضور پیدا می کرد و به استفتائات جواب می داد. وی خاط نشان کرد: 30 سال پایانی عمر شریف آن مرجع ...
امام صادق (ع)، معلم مذاهب اسلامی و الگوی تقریب مسلمانان
که عامه فقط از روایات پیامبر اکرم (ص) بهره می برند، دامنه احادیثی که در علوم تفسیر، فقه، کلام و اخلاق مورد توجه آنان است بسیار کمتر از آن چیزی که در مذهب امامیه وجود دارد. با این مقدمه، جایگاه احادیث امام صادق (ع) در منابع حدیثی اهل سنت در زمینه های مختلف موضوعی حائز اهمیت است که باید مورد توجه قرار گیرد و می تواند کارکردهای بسیاری داشته باشد. نخستین مطلب آنکه بسیاری از عالمان اهل سنت ...
امام صادق (ع) مظهر جهاد فرهنگی و علمی در عصر کوردلی
امام صادق(ع) تنها به علوم دینی همانند فقه، حکمت، معرفت، حدیث و ازین دست مسلط نبودند و با دست رسی به منبع علم لا یتناهی حضرت حق، در علومی همچون طب، شیمی یا کیمیا، ستاره شناسی و سایر علوم طبیعی نیز شاگردان فراوانی هم چون جابر ابن حیان را به جامعه اسلامی تقدیم نمودند. جایگاه علمی ایشان به حدی بالاست که علمای اهل سنت نیز قادر به انکار آن نیستند و زبان به تأیید و تحسین ایشان گشودند. از آن جمله می توان به محمد شهرستانی ، ابوزهره ، میر علی هندی و جاحظ اشاره کرد. ...
چرا امام صادق(ع) به مدعیان قیام پاسخ ندادند
دوران امامت و زعامت آن حضرت سی وچهار سال می باشد(1). * مالک بن انس و تمجید از امام صادق (ع) مالک بن انس که یکی از ائمه مذاهب چهارگانه اهل تسنن است می گوید: من کراراً به حضور امام صادق (علیه السلام) می رسیدم او را پیوسته در یکی از سه حال می دیدم: یا نماز می گزارد و یا روزه دار بود و قرآن می خواند و هرگز چشمی مانند او را ندیده و گوشی نظیر آن را نشنیده و هرگز بر قلب انسانی برتر از ...
رشوه و حاکمیت ثروت های نامشروع بلای امروز جهان شده است/ نظم، پشتکار و اخلاص؛ رمز موفقیت در طلبگی
تفکر و تدبر و اندیشیدن در قرآن کریم وجود دارد و این تکرارها مسائلی نیست که بتوان ساده از کنارشان گذشت. حاکمیت ثروت بر جهان وی در ادامه تصریح کرد: بعد از پیغمبر صلی الله علیه وآله وسلّم جانشین آن، حضرت علی علیه السلام نیز بر این امر بسیار تاکید کرده اند؛ به نهج البلاغه توجه کنید که مملو از این روایات است، مانند کلمه قصاری که حضرت، علم را بر مال برتری می دهند، این در حالی است که امروزه مال ...
مسجدی که امام زمان (عج) در آن نماز خواند/ صاحب این مسجد کیست؟
(علیه السلام)؛ امام صادق(علیه السلام) فرمود: هیچ یک از همراهان علی(علیه السلام) حق آن حضرت را نشناختند، مگر صعصعه و یارانش. 2. خطیب؛ دانشمندان تاریخ و رجال، وی را به فصاحت و بلاغت و استادی در فنّ سخن ستوده اند و به او عنوان خطیب داده اند. علی(علیه السلام) نیز در نهج البلاغه در مورد او می فرماید: هَذَا الْخَطِیبُ الشَّحْشَحُ... ؛ این خطیب ماهر و توانا... ابن ابی الحدید می گوید: این ...
عمل گرایی در ذات انقلابی گری است/ بی تفاوت ها غیرانقلابی هستند
، سنگاپور و آفریقای جنوبی مقایسه می کنند و همزمان طعنه می زنند که با روند فعلی طی 10 سال آینده افغانستان از ایران جلوتر خواهد بود. این سطح فکری و افق دید آقایان وابسته گراست . باید ارزش را مقابل وسیله قرار دهیم بنابراین اینها می خواهند یک دوگانه غلطی را در ذهن مخاطب جای بدهند که اگر شما می خواهید ارزشی و انقلابی زندگی کنید لاجرم باید با واقعیت ها خداحافظی کنید و سرنوشتی مانند ...
جریان اشراقی شدن سهروردی چه بود/ تقسیم بندی حکما به تعبیر شیخ اشراق
به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس ، شیخ شهاب الدین یحیی سهروردی معروف به شیخ اشراق، شیخ مقتول و شیخ شهید ستاره درخشان فلسفه و عرفان ایران زمین است. به مناسبت سالروز بزرگداشت شیخ اشراق (هشتم مرداد) مروری بر زندگینامه او خواهیم داشت: در سال 549 هجری در سهرورد، دهکده ای در حوالی زنجان به دنیا آمد. ابتدا نزد مجدالدین جیلی در مراغه و سپس در محضر ظهیرالدین قارعی در ...
چرا می گوییم شیعه جعفری؟
حتی در حوزه های فکری و عقیدتی نیز زمینه ظهور جدی در اختیار ایشان نبود. کدام یک از خطبه های مفصل و مهم نهج البلاغه، در دوران بیست وپنج ساله خانه نشینی امام(علیه السلام) ادا شده است؟ مردم حتی در دوران حکومت حضرت علی(علیه السلام) نیز تبعیت و انقیاد جدی نسبت به ایشان نداشتند، چه در امور دینی و چه در امور حکومتی. تفصیل این سخن فرصتی دیگر می طلبد. وقتی عرصه بر علی بن ابی طالب چنین تنگ باشد، وضعیت ...
گفت و گوی منتشر نشده با منوچهر ستوده
بینید علم جغرافیا نظم و ترتیبی پیدا کرده و پیشرفتی کرده است، به علت این است که روی پایه های جغرافیایی قبل از اسلام استوار است. بزرگان و رجال علم جغرافیا از جمله مقدسی و استخری و غیره بدون شک دنباله همان مکتب قدیم هستند و چیز تازه ای از نظر جغرافیا و تاریخ نیامده است. در مورد آثاری که از شما برجای مانده است و تحقیقات و پژوهش هایی که در دست تألیف دارید صحبت بفرمایید؟ این ناچیز ...
هشتم مردادروز بزرگداشت شیخ شهاب الدین سهروردی
به گزارش پانا ازشهرستانهای استان تهران ،شیخ شهاب الدین ابوالفتوح یحیی سهروردی،معروف به شیخ اشراق،شیخ شهید وشیخ مقتول، چهره برجسته ای درحکمت، فلسفه و عرفان در فرهنگ ایران است. او در سال 549 هجری ،قمری درسهروردزنجان دیده به جهان گشودو اولین آموخته های او درسهرورد و سپس در مراغه نزد مجدالدین جیلی بود و در همان جا با فخررازی هم درس شدو سپس به اصفهان رفت و نزد ظهیرالدین فارسی،علم و منطق را ...
زن مظهر خلاقیت الله (بخش اول)
است . با وجود سه آیه فوق که صریحا و بدون کمترین ابهام، مرد و زن را از نظر شخصیت و عناصر و اوصاف عالی و ارزشمند، متحد معرفی می کند، اهانت و تحقیر زن یا اسناد اهانت و تحقیر زن به ایدئولوژی اسلام ناشی از بی اطلاعی از مفاد آیات فراوانی است که در قرآن آمده است. این است بعد انسانی و هویت شخصیتی زن از دیدگاه اسلام [48] . استاد محمد تقی جعفری در صفحه 286 شرح نهج البلاغه فرموده: حتی یک ...
امام صادق در مواجهه با مذهبی نماها و انقلابی نماها
از حب ریاست و تک بینی و برتری طلبی است؟ (1) سوره توبه / 59 (2) سوره توبه / 74 (3) وسائل 24 / 351 (4) بحار 10 / 216 و 47/ 240 (5) کافی 6 / 442 (6) بحار 1247 / 361 (7) شرح نهج البلاغه 11 / 32 (8) در مجموعه آثار استاد مطهری 22/ 547 نقل شده (9) پیشین 22 / 752 (10) کافی 2 / 242 (11 ...
تمدن اسلامی و جریان های تکفیری
او بود. در این نقطه از تاریخ جنایت های وهابیت آغاز شد. آن ها مرتکب ترورهای بسیاری شدند و شخصیت های مهمی از قبیل شاعر محبوبی را ترور کردند، این شاعر ابیاتی در مورد ریشه یهودی آل سعود سروده بود و این که چگونه اجداد آن ها به بصره آمده بودند. در این موقعیت تاریخی، مورخ وهابی عثمان بن بشر النجدی در کتابش عنوان المجد فی تاریخ نجد اشاره دارد که چگونه در سال 1187 هجری، عبدالعزیز آل سعود لشکرش را به ...
چگونگی پیدایش تکفیر و خارجی گری
لحظات نادر تاریخ با استفاده از سلاح تکفیرِ حکومتی و خوارجی در مقابل یک گروه از مسلمانان قرار گرفته اند که نمایان می سازند که عموم مسلمانان مورد هدف این گروه تکفیری اند. اسفناک تر از حالت پیش آمده اتحاد تکوینی بین این تکفیریون یا کسانی است که خود را متمدن می دانند و این مسئله هدف این قاتلان را آسان کرده است. اتحاد بین تکفیریون و حکومت های اموی و استکبار جهانی اتحاد در مبدأ فکری نیست ...
سلفی گری و تکفیر در تونس میان گفتمان النهضة و دیگر گفتمان های بومی
جای این که اسم های متفاوت برای خود انتخاب کنند این گروه های جهادی نام انصار را برای خود برگزیدند. در بسیاری از موارد این نام تمایل آن ها را برای ایجاد حکومت و دولت اسلامی ثابت می کند. اما علی رغم این که این گروه ها نام و ایدئولوژی مشترک دارند آن ها یک نظام واحد دستورگیری یا حتی رهبر واحد را کم دارند. ایدئولوژی انصارالشریعة در نامه نوشته شده توسط أبوالمنذر الشنقیطی در سال 2014 م تحت عنوان نحن ...
قرآن کریم و همزیستی مسالمت آمیز در جامعه بشری
که این تمدن، شاکله یک نیروی سیاسی و اجتماعی واحد را بر خود گرفت، موفق شد بر جهان حکمفرما شود. فرزندان ملت هایی که با تمدن عربی اسلامی درآمیختند از آن روح اسلامی و به برکت تقوا و علم و سرآغاز قراردادن این کلام خداوند تعالی: یَرْفَعِ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنکُمْ وَالَّذِینَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجَاتٍ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِیرٌ (9)؛ خدا [رتبه] کسانی از شما را که گرویده و کسانی ...
راه های معاشرت اجتماعی از نظر اسلام چیست؟
آنچه برای خود نمی پسندی، برای دیگران هم مپسند (نهج البلاغه، نامه 31) پیامبر(ص) در توصیه ای به علی بن ابی طالب(ع) فرمود: ای علی! هر چه برای خود نمی پسندی برای دیگران مپسند و آنچه برای خود می خواهی برای دیگران هم بخواه؛ در این صورت در قضاوت خویش دادگر و در دادگری ات یکسان نگر خواهی بود و اهل آسمان تو را دوست خواهند داشت و درسینه اهل زمین به محبت جای خواهی گرفت. این سفارش مرا به خواست خدا ...
5 چیزی که محتضر هنگام مرگ می بیند
خود مجسم می گردد و او آنها را می بیند و دست نیاز به سویشان دراز می کند، مال و اولاد و اعمال فرد است. در این مورد أمیر المؤمنین(علیه السلام) می فرماید: همانا فرزند آدم در آخرین روز از روزهای دنیای خود و اولین روز از روزهای آخرت (در حال احتضار) قرار گیرد، (در عالم مثال به صورت مثالی) مال و اولاد و عملش برای او ممثّل شود، پس متوجه مال خود شود و گوید: (ای مال) ! به خدا سوگند من بر (جمع) تو ...
ادعای مضحک شبکه وهابی درمورد باغ فدک
، ص 139 . 6 . تاریخ الطبری، ج 2، ص 302 . 7 . حشر (59) : 6 . 8 . تاریخ الطبری، ج 2، ص 302 . 9 . بحارالانوار، مجلسی، ج 29، ص 123 . 10 . همان، ص 116 . 11 . شرح نهج البلاغه، ابن ابی الحدید، ج 16، ص 236 . 12 . السقیفه و فدک، ص 98 . 13 . النص و الاجتهاد، سید عبدالحسین شرف الدین، ص 61 . 14 . اسرا (17) 26 ...
عصر امامت حضرت صادق(ع) در نگاه رهبری
به گزارش پیک نکا ، رهبر معظم انقلاب در بخشی از کتاب "انسان 250 ساله" عصر امامت حضرت امام صادق علیه السلام را مورد بررسی قرار داده اند. * بیان گوشه ای از فضای دوران امام صادق (ع) در فضای پریشان و غم زدۀ کشور اسلامی که فقر و جنگ و بیماری، همچون صاعقۀ برخاسته از قدرت طلبی و استبدادِ حکمرانان اموی بر سر مردم بینوا فرود می آمد و می سوخت و خاکستر می کرد، پرورش نهال فضیلت، تقوا ...
فقه تکفیر میان برهان شرعی و فقه خودساخته
با آن ها جنگیدند ولی به دلیل عمل به سیره ی حضرت علیّ بن ابی طالب (علیه السلام) در برخورد با خوارج در پیکار نهروان آن ها را تکفیر نکرده و با آن ها معامله ی کفّار یا مرتدّین را نکردند (23). ابن تیمیه در مورد خوارج گفته است: آن ها کسانی هستند که گمراهی آن ها با نصّ شرعی و اجماع ثابت شده است؛ ولی آن ها با وجود دستور خداوند متعال و رسولش به جنگ با آن ها، تکفیر نشدند . سپس می گوید: پس وضعیّت چگونه ...
رَسش و رَوش تسنیم
جلد 39 تسنیم (درس گفتار تفسیری آیت الله عبدالله جوادی آملی) با هم کاری پژوهش گاه علوم وحیانی معارج و مرکز بین المللی نشر اسرا منتشر شده است و تفسیر آیه شصتم سوره هود را تا پایان این سوره در بردارد [1] . تسنیم [2] چشمه ای خَمّار است در بهشت که از آبشخور آسمان آن جا فرومی ریزَد و تنها نزدیکان خداوند از آن می نوشند و پُر می شوند و حتی نوشاک نیک مردمانی که مُهر مُشکین از خُم ها می گشایند، یک سره ...
توبه حضرت موسی از چیست؟
...: 776). 30 امیرمؤمنان (ع) نیز می فرماید: لَو أَحَبَّنِی جَبَلٌ لَتَهَافَت (نهج البلاغه/ ق111). 31 ولکن شهود موسی للحقّ فی صوره النّار لم یکن شهوداً کاملاً لأن الحق کلّمه فی ذالک المقام بقوله ﴿إِنِّی أَنَا رَبُّکَ فَاخْلَعْ نَعْلَیْکَ إِنَّکَ بِالْوَادِ الْمُقَدَّسِ طُوًی﴾ (طه/12) و مقام المکالمه یقتضی الإثنینیّه، أمّا مقام الشّهود الحقیقی فیقتضی فناء المُشاهِد فی المُشاهَد و هو المشار ...
آنهایی که در "خانه های مجلل" آرمیده اند چه بسا...
آنهایی که در خانه های مجلل، راحت و بی درد آرمیده اند و فارغ از همه رنجها و مصیبتهای جانفرسای ستون محکم انقلاب و پابرهنه های محروم، تنها ناظر حوادث بوده اند و حتی از دور هم دستی بر آتش نگرفته اند، نباید به مسئولیتهای کلیدی تکیه کنند، که اگر به آن جا راه پیدا کنند چه بسا انقلاب را یکشبه بفروشند، و حاصل همه زحمات ملت ایران را بر باد دهند، چرا که اینها هرگز عمق راه طی شده را ندیده اند و فرق و سینه شکافته نظام و ملت را به دست از خدا بیخبران مشاهده نکرده اند و از همه زجرها و غربتهای مبارزان و التهاب و بیقراری مجاهدان که برای مرگ و نابودی ظلم بیگانگان دل به دریای بلا زده اند، غافل و بی خبرند. ...
قرائتی امروزین از اندیشه سلفی گری پژوهشی تحلیلی در مورد مبانی و اهداف
اسلامی در طول تاریخ پیدا نکردند؛ مگر پس از آن که برخی مانند: ابن تیمیه و غیر او- در تعامل با بقیه ی مسلمانان راه متفاوتی را پیمودند. امام عبدالقادر گیلانی در کتاب خود، الاعتقاد، این گرایش را مورد تأکید قرار داده است. در این کتاب او بر مسائل اعتقادی در اوایل قرن پنجم هجری متمرکز شده است. این قرن با کتاب تهافت الفلاسفه ی غزالی در ردّ فلاسفه به پایان رسید (2). جهت تعمیق این گرایش، ابوبکر ...
فتوا و نقش آن در تحریم تکفیرِ اهل قبله در تفکر علمای اسلام
علم قرار گیرد، و دیگر این که بدانیم چگونه می توان اختلافات فقهی را در زندگی دریافت و به پرسش گران پاسخ داد. از عبدالوارث بن سعید نقل شده است (33) که گفت: به کوفه وارد شدم و نزد سه تن از فقها: ابوحنیفه، ابن ابی لیلی و ابن شبرمه رفتم. از ابوحنیفه پرسیدم: نظر تو در مورد مردی که چیزی را فروخته و برای آن شرطی نهاده چیست؟ ابوحنیفه گفت: بیع و شرط هر دو باطل است. نزد ابن ابی لیلی ...
عقل حسی و فرهنگ تکفیری برنامه های تأسیس و فصل الخطاب آن
موارد مختلف موجود بر حسب اصلاحات و برداشت های اسلامی مبتنی بر فهم فردی است و نه بر فهم محدود بر نص متداول که برحسب اهداف مغرضانه برای حاملان اهداف فرهنگی ابتدایی و خالی از علم که بنابر پیشرفت های زمانی و مکانی بنابر نص قرآنی دست نخورده، مانده است. جریان اصلاح اسلامی تمام تلاشش را برای نجات نصوص پیچیده و نامتجانس فکری و نظری انجام می دهد، تا از تفاوت های متداول و تاریخی بین مردم بکاهد، این عمل ...