سایر منابع:
سایر خبرها
شمشیر دولبه توافق سوئیس
تدبیر24 : اصل ضرورت تشنج زدایی در مناسبات بین المللی برای رفتن به سوی توسعه امری محرز است. به این معنا که در شرایطی که در آن فشار و تشنج وجود دارد نمی توان تصمیم گیری بلندمدت و برنامه ریزی راهبردی کرد. تمام نگرانی به این دلیل است که هنگامی که ما این شرایط را فراهم کنیم، تصور نکنیم که به غایت خواسته و هدفمان دست پیدا کردیم و بایسته های پس از آن را فراموش نکنیم. به لحاظ تاریخی، ایران بیشتر در زمینه ...
فرشاد مومنی توضیح می دهد: سرنوشت نفت ایران پس از تفاهم لوزان/هزینه فرصت مفت خوارگی را افزایش دهیم
مالی و سیاست های تجاری مشاهده می شود، این است که کوچک ترین اعتنا و اهتمامی برای بازآرایی ساختار نهادی مشاهده نمی شود، ما این فرصت را هم از دست خواهیم داد. اما ماجرا از منظر اقتصاد سیاسی این است که اگر این فرصت از دست برود، بار اصلی خسارت زایی آن این است که قدرت چانه زنی تندروها را افزایش خواهد داد، زبان آنها را درازتر خواهد کرد و در واقع مشی منحط ضد توسعه ای تشنج آفرینی در مناسبات میان دولت و ملت و در مناسب کشورمان با کشورهای دیگر را زبان درازتر خواهد کرد. من امیدوارم کسانی که به دولت مشاوره های راهبردی می دهند، این مساله را خوب درک کنند. این یک مساله بسیار حیاتی است. ...
جشن و شادی کافی است دولت چاره جویی مدیریتی کند.(خبر ویژه)
این مسائل پیچیده باید دقت هایی شایسته و بایسته صورت گیرد که در غیر این صورت می تواند برای کشور پرهزینه باشد. وی می افزاید: دولت محترم به این مسئله توجه کند که فرصت ایجاد شده، در بهترین حالت فقط یکی از شروط لازم برای برون رفت از بحران هایی که در دولت قبل ایجاد شده را فراهم کرده است و همین یک شرط لازم هم که فراهم شده بر حسب اینکه چگونه از آن استفاده شود، می تواند نتایج و پیامد های به طور کلی ...
آیا رابطه ایران و آمریکا برقرار می شود؟
جعفر محمدی - مقام معظم رهبری در سخنان اخیر خود که از راهبردی ترین سخنان ایشان به شمار می رود، نکاتی را درباره مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 مطرح کردند و از جمله درباره ادامه مذاکرات با آمریکا، نکته مهمی را بیان داشتند که در واقع، اعلام سیاست رسمی نظام در قبال آمریکاست؛ بخوانید: مذاکرات درخصوص موضوع هسته ای یک تجربه است. اگر طرف مقابل از کج تابی های خود دست بردارد، این تجربه را می توان در ...
هفتمین نشست رهبران کشورهای آمریکایی؛ اجلاسی تاریخی یا نمایشی
دارد که با این سیاست سریع تر می توان از شر حکومت فعلی کوبا راحت شد. این که این تحلیل درست باشد یا نه، امر دیگری است. البته هنوز هیچ قرار ملاقاتی از سوی مقام های دو کشور با یکدیگر گذاشته نشده است، اما کاخ سفید می گوید که در حاشیه نشست فرصت هایی برای این کار دست خواهد داد. ایالات متحده آمریکا و کوبا در تاریخ 17 دسامبر سال گذشته میلادی تصمیم گرفتند مناسبات خود را از سر گیرند. آمریکا ...
حسین راغفر: سال 94 بهتر از 93 خواهد بود/ اتحادیه اروپا به زودی فرومی پاشد
دکتر حسین راغفر با توضیح دلایلی که مذاکرات ایران و غرب را ایجاب کرده است، گفت: حتی اگر مسایل 1+5 حل شود، بحران های اجتماعی و اقتصادی تحریم ها تا ده ها سال بر جامعه ایران باقی خواهد ماند. ما یک فرصت تاریخی را به دست آوردیم و امیدوارم بتوانیم از این فرصت به خوبی استفاده کنیم. به گزارش خبرنگار شفقنا دکتر حسین راغفر در نشست هفتگی موسسه دین و اقتصاد درباره اینکه غرب و آمریکا چطور حاضر به ...
دلواپسان، منتظران و حق توسعه
استفاده ما از آن نشان دهنده فرصت یا تهدید بودن آن است. جدی ترین فرصت تحریم تغییر رویکرد از توسعه وارداتی به توسعه درونزا است که متاسفانه در بی کفایتی مدیران دولت دهم و چشم انتطاری مدیران دولت یازدهم در صنعت نفت به هیچ عنوان بهره برداری نشد. اما مهمترین فرصت رفع تحریم ها امکان تنفس اقتصاد در فضای بین المللی است. حضور در بازارهای بین المللی امکان تولید در مقیاس اقتصادی تر را فراهم کرده و می تواند ...
بیانیه معاونت امور زنان به مناسبت هفته بزرگداشت مقام زن و روز مادر
بسیاری از آن به سمت زنانه شدن می رود از قبیل فقر و اعتیاد و ایدز و ...در جامعه دوستدار خانواده از اولویت های این معاونت در سال جدید خواهد بود. 7- در سال 1394 زمان اجرای سند چشم انداز بیست ساله نظام به نیمه خود می رسد و تنها 10 سال دیگر تا تحقق اهداف و آرمانهای مندرج در آن سند فاصله وجود دارد. امسال فرصت مناسبی است برای بازخوانی میزان فاصله با آن آرمان ها و اهداف و برنامه ریزی متناسب برای ...
انتقاد راغفر از سخنان اخیر رییس بانک مرکزی
دکتر حسین راغفر، عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا (س) در عصر روز پنجشنبه در نشستی که با موضوع چشم انداز اقتصاد ایران پس از تحریم های جهانی در سال 1394 در موسسه دین و اقتصاد با حضور دکتر فرشاد مؤمنی، مدیر مؤسسه دین و اقتصاد برگزار شد، با تحلیل اینکه چرا غرب حاضر به مذاکره با ایران شده است، گفت: نخستین دلیل اقتدار نظامی ایران است. تمام کشورهایی که پرونده آن ها به شورای امنیت منتهی شده بود، وارد جنگ با غرب شده اند. به عبارتی جنگ به آن ها تحمیل شده است اما در این م ...
ماجرای تعرض بی شرمانه به 2 نوجوان ایرانی درجده/ بن بست اصلاح طلبان به روایت عبدی/ اردوغان با حاشیه آمد
ترین رکودها مواجه بودیم. وی ضمن تحلیلی که از سوی روزنامه شرق منتشر شده تأکید می کند: نکته ای که باید پس از انتخاب راهبرد مدنظر دولت قرار گیرد، پایبندی عملی به برنامه محوری است. به این معنا که دولت با نشان دادن بلوغ فکری بپذیرد آن چیزی که قدرت چانه زنی کشور را در مذاکرات افزایش می دهد و بقای کشور را تضمین و امنیت ملی کشور را حفظ می کند، از جنبه اقتصادی بنیه تولید ملی است و در این چارچوب دولت ...
رمزگشایی از سفر همزمان سیسی و اردوغان به ریاض
و زمینه های همکاری اندک است. افزون بر چنین ویژگی ساختاری درون منطقه ای که وجود رقابت ها در منطقه را تقویت می کند، رخنه پذیری بالای این منطقه در نظام بین الملل نیز بر تشدید تنش های درون منطقه ای افزوده است. به عبارتی، وجود زمینه های منطقه ای، فرصت نفوذ قدرت های بزرگ را در این منطقه افزایش داده است. همه اینها در حالی است که این منطقه از منابع غنی نفت و گاز برخوردار است که برای آینده ...
ظریف خندان و سردار سلیمانی مرموز، دو چهره محبوب و پیچیده ایران
کافی نیست. اما باید به هر شکل ممکن و با استفاده از دروغ های بزرگ ایران را سرکوب کرد. هیچ اهمیتی ندارد که مذاکرات نفس گیر لوزان و تمامی اقدامات دیپلماتیک چه نتیجه ای داشت. آمریکا سرانجام بهانه ای برای ضربه زدن به ایران پیدا می کند. هیچ معاهده یا قانونی وجود ندارد که جلوی تنها کشور متخاصم در دنیا را بگیرد. کلید قدرت آمریکا در توان اقتصادی این کشور است. پانزده سال قبل 90 درصد ذخائر ارزی دنیا ...
بیانیه لوزان؛ داده ها و ستاده ها
یا استفاده نشده است یا درست استفاده نشده است؛ از این ظرفیت ها استفاده کنیم؛ (یعنی ) اقتصاد درون زا؛ اقتصادی که مایه ی خود و مادّه ی خود را از درون کشور و از امکانات کشور و از توانایی های مردم خودمان به دست می آورد. این یک نگاه است که می گویند برای رونق اقتصادی نگاه کنیم به امکانات درونی کشور و استعدادها را و ظرفیت ها را بشناسیم، آن ها را به درستی به کار بگیریم، (آن وقت ) اقتصاد رشد خواهد کرد، نمو ...
گسترش شادی نیاز امروز جامعه ایرانی/ یاد آن روزها به خیر!/زمان مناسب تغییر سود بانکی
جمعیت زندان ها را زندانیان منتظر محاکمه و بازداشت موقت تشکیل می دهند. براساس توصیه بسیاری از دست اندرکاران نظام کیفری، به بازداشت موقت باید به عنوان آخرین حربه نگریسته شود و فقط زمانی مورد استفاده قرار گیرد که ضروری، معقول و قانونی باشد. جانشین های بازداشت موقت نیز باید تا حد امکان در ابتدای مراحل تشریفات مورد استفاده قرار گیرند. جانشین های بازداشت پیش از محاکمه دارای انواع متعدد است. برخی تدابیری ...
ره آوردی از سرزمین برادری/ تهران برایم همان پنج دری دل گیر بود
یک فعال اجتماعی، با تحلیلی دقیق، مشکل استان را به هیچ رو مذهبی ندانست. هر دو به ز من و جلوتر از من صحبت کردند و همین شد که من نیز دریافتم که حالا فرصت مناسب است برای گفتن اصل حرف. نه توصیه ای داشتم به برادران و خواهران اهل تسنن و نه توصیه ای داشتم به برادران و خواهران شیعه... نه ضرورتی می دیدم که در حفظ وحدت تکرار مکررات بگویم و نه می پسندیدم که از رضی الله عنه هایی استفاده کنم که دست ...
برگزیده سرمقاله های روزنامه های امروز
و همزبانی اند تا بتوانیم از فرصت آنها حداکثر استفاده را ببریم و بر بعد چالشی آنها با حداقل هزینه تفوق یابیم. پرسش دوم، چگونگی تحقق این شعار است. طبیعتا راهکارهای متفاوتی متناسب با موضوعات برای تحقق همدلی و همزبانی دولت و ملت وجود دارد که هر کدام در جای خود باید مورد بررسی قرار گیرد، اما به طور مثال، در عرصه اقتصاد می توان با همدلی با مردم به توانمندی ها و استعدادهای درونی نظام و مردم ...
اخبار ویژه روزنامه کیهان
مهمترین قسمت ماجرا این است که از فرصت ایجاد شده چگونه استفاده کنیم را برجسته کنیم، چون در غیر این صورت همه این زحمت ها می تواند به ضد خودش تبدیل شود و نوعی بی تفاوتی از تنش زدایی را در کشور شاهد باشیم. دولت باید به این نکته توجه کند که اگر دستاورد عملی در زمینه ارتقا بنیه تولید ملی، افزایش توان رقابتی و ارتقای کیفیت زندگی عامه مردم در اثر این زحمت ها حاصل نشود، اصالت این زحمت ها به چالش کشیده خواهد شد ...
سرمقاله روزنامه های 22 فروردین
روابط بین الملل از یک سو چنین سازوکار نظارتی قدرتمندی نیست که استیفای حق کند و از سوی دیگر به جز موارد استثنا میان بیشتر کشورها وجود تضاد منافع و تنش، جزیی از تاریخ آنهاست. بنابراین استفاده از واژه اعتماد به معنای داخلی در روابط خارجی چندان اعتباری ندارد. اکنون که به مساله مذاکرات هسته ای میان ایران و 1+5 رسیده ایم بحث اعتماد مجددا مطرح شده است. به این معنا که آیا ما باید نسبت به طرف های مقابل ...
سرمقاله روزنامه های امروز / 23 فروردین
و همزبانی اند تا بتوانیم از فرصت آنها حداکثر استفاده را ببریم و بر بعد چالشی آنها با حداقل هزینه تفوق یابیم. پرسش دوم، چگونگی تحقق این شعار است. طبیعتا راهکارهای متفاوتی متناسب با موضوعات برای تحقق همدلی و همزبانی دولت و ملت وجود دارد که هر کدام در جای خود باید مورد بررسی قرار گیرد، اما به طور مثال، در عرصه اقتصاد می توان با همدلی با مردم به توانمندی ها و استعدادهای درونی نظام و مردم ...
بیانات رهبر معظم انقلاب و بازگشت توازن به مذاکرات هسته ای / خروج مذاکرات هسته ای از آچمز لوزان
غربی بطور کلی تغییر داد؛ بلکه موجبات خروج ما را از آچمز مذاکرات لوزان سوئیس فراهم کرد. طرح موضوع آچمز موقعیتی در بازی فکری شطرنج است؛ که در روند و جریان این بازی یکی از مهره ها (مهرهٔ آچمز ) مجبور می شود؛ به منظور دفاع از یک مهره یا خانهٔ با ارزش در جای خود میخکوب شود. بعبارتی دیگر آچمز کردن تاکتیکی حرفه ای برای بوجود آوردن محدودیت در ظرفیت ها و فرصت های ممکن ...
مصادیق بهره وری در قرآن کریم
استعدادهایش را به تکامل برساند و پس از آن مسیر رشد را دنبال کند. اینجاست که بهره وری اهمیت صد چندان می یابد. از سوی دیگر، ارزش وقت و زمان و عمر در فرهنگ اسلامی به نحو قابل توجهی مورد تأکید و عنایت قرار گرفته است. عمر و زمان بهترین و ارزشمندترین سرمایه انسانی است که در صورت از دست رفتن، دوباره به دست نخواهد آمد. در روایات اسلامی و آیات قرآن بر اهمیت و جایگاه زمان و فرصت ها و همچنین استفاده ...
دیدار سینماگران با وزیر ارشاد در خانه سینما
سیاسی بر نهادهای صنفی مانند خانه سینما یادآور شد:در این وضعیت وظیفه نهاد صنفی تغییر می کند، متاسفانه نسبت مسئولیت و تکلیف در دو حوزه دولت و نهادهای صنفی مشخص نشده است. وی در ادامه صحبت هایش با اشاره به طرح پرسش هایی مانند وضعیت بُن کالا در خانه سینما و مسائلی از این دست، ادامه داد: این ها پرسش های روزمره ای است که مدام با آن روبرو می شویم اما مسائل بسیار کلان تری وجود دارد. ...
برگزیده سرمقاله های روزنامه های امروز
شرافت و عزت و پاکی ملت ایران، همه سرمایه مردی الهی است که در تلاطم سهمگین امواج چالش ها خم به ابرو نمی آورد و با وجود دغدغه های بزرگ، با وقار و متانت و امید تمام، منش دریا را پیشه می کند. او دست پرورده امام بزرگوار است و به تعبیر دی ولت راز قدرت خامنه ای پاسداری از میراث خمینی است. ما در غرب آن قدر دین را ضعیف کرده و به حاشیه رانده ایم که قدرت و توانایی آن را دست کم می گیریم و متوجه نمی شویم که ...
رنج نوشته ای در هویت و کیستی مرکز مازندران
این معنا که گویی چیزی سرجایش نبود، همه چیز را دست کاری شده یافتم، آشوب در هویت و دست کاری در تاریخ شهر! این کیستی و چیستی که گفتم سرشت و باطن یک شهر است و تو مپندار که این سخن درباره ساری یا گفتار درباره هویتش، سخنانی در رقابت سیاسی با این و آن است و یا سودای سیاست دارد، زیرا درباره مرگ یا سر زندگی یک شهر بوده، بلکه سخنی است از سر بی قراری و کیست که نداند بی قراری در نسبت یک شهر و شهروند دردیست بزرگ ...
پزشکیان: دولت در سیاست داخلی منفعل است
داخلی کشور وجود داشته است؟ پزشکیان: من بیشتر در قسمت هایی صحبت کردم که تخصص دارم. اما در بخش های دیگری مانند اقتصاد، کشاورزی ، صنعت و تجارت و ... دولت دستاورد شاقی نداشته است و عملا سیستم صنعت ما امروز قفل کرده است. در عرصه کشاورزی و مصرف آب ما واقعا درگیر یک بحران هستیم. طبق آماری که به تازگی از مرکز تحقیقات به دست بنده رسیده چراگاه های کشور ما توانای تکافوی 25 میلیون راس دام را داراست ...
مسابقه با خود یا دیگری؟ موفقیت یا رضایت؟ / مصطفی ملکیان
نظر وجود دارد. فعلاً من پنج تا از آنها را گفتم که بین روان درمانگران و روان شناسان بیشتر مورد اجماع است. اینها مهم اند که آدم چقدر آرامش داشته باشد یا نداشته باشد، چقدر شاد باشد یا ناشاد، چقدر امیدوار باشد یا ناامید، چقدر رضایت باطن یا رضایت از خود داشته باشد یا دائم دست خوش نزاع با خود، کشتی گرفتن با خود، سرزنش و نکوهش خود، ملامت گری خود، خود را زمین زدن و بلند شدن و باز با خود کشتی گرفتن، و طعن و ...
گفته ها و ناگفته های شنیدنی فیلم محمد(ص)-ناگفته های شنیدنی آهنگساز فیلم محمد(ص) و خبرهای مرتبط با فیلم ...
ناگفته های شنیدنی آهنگساز فیلم محمد(ص) آی.آر. رحمان ،آهنگساز هندی فیلم سینمایی محمد رسول الله به کارگردانی مجیدی مجیدی ، همکاری با مجیدی را پرچالش ترین پروژه کاری خود دانسته و در این باره گفت: فقط 6 ماه طول کشید تا متوجه شوم که مجیدی از من چه می خواهد. به گزارش مشرق، آی. آر. رحمان ، آهنگساز برنده اسکار و گرمی سینمای هند که فیلم های موفقی چون میلیونر زاغه نشین ، 127 ساعت و الیزابت: دوران طلایی را در کارنامه کاری خود دارد، همکاری با مجید مجیدی در پروژه محمد رسول الله را یکی از خاطره انگیزترین، پرچالش ترین و سخت ترین پروژه کاری خود می داند. رحمان در این باره گفت: تمام کارگردانانی که من تاکنون با آنها کار کرده ام با سبک کاری من آشنا هستند و حدود 25-20 سال از آشنایی ماها می گذرد...ولی مجیدی آنچه را که انجام می دادم را متوجه نمی شد و در واقع هیچ چیز راجب به من نمی دانست. وی افزود: به همین خاطر اگر چیزی می نواختم، این سؤال برایش پیش می آمد که این دیگر چیست؟ این مسئله حدود دو فصل طول کشید تا اینکه من بالاخره متوجه شوم که او چه انتظاری از من دارد. سپس از او پرسیدم که دیگر چه دوست دارد، به همین خاطر از او خواستم که به آثار دیگران گوش دهد و بر همین اساس یک فهرست از اولویت های مورد نظر او برای خود ساخت و اینگونه شد که سرانجام پس از 6 ماه توانستم به ذائقه او و آنچه که خواسته اوست پی ببرم. وی متذکر شد: عاشق کار با مجیدی هستم و کار با او رویای من برای کار در سینمای ایران را محقق کرد. همیشه شیفته سینمای ایران بودم، در حقیقت این علاقه را نسبت به هر سینما دیگری خارج از مرزهای هند هم دارم چون آنها علی رغم محدودیت های موجود، چنین آثار زیبایی را خلق می کنند. همیشه می خواستم که در ایران کار کنم ولی خوب متاسفانه مشغله کاری اجازه چنین کاری را به من نمی داد. رحمان در ادامه این مصاحبه درباره موسیقی مجبوبش در میان نامزدهای اسکار امسال گفت: موسیقی متن فیلم ضربه شلاق را خیلی دوست داشتم، چون موسیقی آن یک موسیقی جاز بود، نوعی از موسیقی که تعداد اندکی از مردم با آن در ارتباطند. به گزارش فارس، این آهنگساز 48 ساله در مصاحبه چند هفته پیش خود با روزنامه تایمز آف ایندیا، نیز عنوان کرده بود که استاندارهای فیلم محمد (ص) بسیار بالاست و همکاری با مجیدی برای او تجربه فوق العاده ای بوده است. وی در این مصاحبه گفت: علی رغم استرس های زیادی که داشتم، در نهایت مجیدی از موسیقی فیلم راضی و خوشحال بود، رضایت او به حدی بود که مرا در آغوش کشید و به من تبریک گفت. حقیقتا تجربه بسیار تکان دهنده ای بود. بنا بر این گزارش، آی.آر. رحمن با نام دیلیپ کومار در خانواده ای هندو متولد شد ولی در سنین جوانی به دین مبین اسلام گروید و نام خود را به الله راخا رحمان تغییر داد. رحمن از 16 سالگی وارد عرصه موسیقی شد و پس از چند سال در سال 1990 ساخت آهنگ برای فیلم را آغاز کرد. نتیجهٔ بیش از ده سال فعالیت مداوم در صنعت فیلم سازی هند و جهان برای ای. آر. رحمان فروش بیش از صد میلیون نسخه موسیقی فیلم و بیش از دویست میلیون آلبوم از آثار او است که او را در زمره پرفروش ترین هنرمندان موسیقی جهان قرار می دهد. مجلهٔ تایم در سال 2009 رحمان را در لیست تایم 100 به عنوان یکی از صد فرد تأثیرگذار در جهان معرفی کرده است. او تاکنون برنده جوایز بسیاری چون چهار جایزه ملی فیلم هند، یک جایزه بفتا، یک جایزه گلدن گلوب و دو جایزه اسکار شده است. جلیل رسولی توضیح داد: جلیل رسولی توضیح داد: مجید مجیدی فیلم محمد(ص) را به امام رضا(ع) تقدیم کرد غبطه سید محمود رضوی به عوامل فیلم محمد رسول الله(ص) هفت دلیل برای رکورد شکنی فروش فیلم محمد کمبود آثار هنری پیرامون زندگی پیامبر (ص)، نیاز مخاطبین به دانستن بیشتر در این رابطه را بیش از پیش دامن زده است؛ چه آنکه سال ها از تولید و نمایش فیلم محمد رسوال الله ساخته ی مصطفی عقاد به عنوان تنها اثر سینمایی پیرامون زندگی رسول خاتم می گذرد و این حس نیاز دانستن درباره ی زندگی ایشان، به افزایش مخاطب این فیلم کمک خواهد کرد. به ویژه که مجیدی دست روی مقطعی گذاشته که در فیلم عقاد اصلاً به آن اشاره نمی شود. به گزارش مشرق، با اکران پنج فیلم نوروزی از چهارشنبه هفته گذشته، اکران سینمایی سال 94 رسماً آغاز شد. اکرانی که به نظر اکثر صاحب نظران، با توجه به تعدد آثار ضدمخاطب و بی قصه در جشنواره ی سی و سوم، چندان افق روشنی ندارد؛ اما در این میان، یک فیلم هست که می تواند معادلات سینمای ایران در سال 94 را تغییر دهد. چند روزی است که زمزمه ها حکایت از تکاپوی مدیران سینمایی و عوامل فیلم محمد مجید مجیدی (ص) برای اکران این فیلم دارد. چه آنکه عده ای از قطعی شدن اکران عظیم ترین فیلم تاریخ سینمای ایران در عید فطر خبر داده اند و برخی نیز، از تلاش بنیاد مستضعفان برای تجهیز سینماها جهت اکران فیلم محمد با سیستم پخش D خبر داده اند. زمزمه هایی که گمانه زنی پیرامون میزان فروش این فیلم را داغ تر از همیشه کرده است و باعث طرح یک سوال مهم شده است: آیا فیلم محمد می تواند رکوردهای فروش سینمای ایران را جابجا کند؟ از همین رو، گرچه هنوز کمی زود به نظر می رسد، اما بر آن شدیم تا در واپسین روزهای سال 93، این گمانه را که آیا اکران فیلم مجیدی می تواند مهم ترین اتفاق سال 94 را رقم بزند، بررسی کنیم. چه آنکه به نظر می رسد آخرین دستاورد سینمای مجیدی به دلایل زیر قابلیت فروش بسیار بالا و جذب مخاطب در حد رکوردشکنی را داراست: محمد بر خلاف غالب فیلم ها و سریال های تاریخی، روایتگر یک داستان بکر و کمتر شنیده شده است. چرا که مقطع کودکی رسول الله (ص) از آن برهه های تاریخی مهمی است که معمولاً در روایت های تاریخی جا می افتند. حکایت گروهی از اهل کتاب که زودتر از تولد پیامبر آخر مطلع می شوند و در صدد تدبیر و چاره جویی برمی آیند در کنار همه ی فراز و نشیب های زندگی پیامبر خاتم (ص) در کودکی. به خصوص که این بخش دوم با سکانس های درخشانی چون سکانس رم کردن شتر در بازار و نحوه ی آشنایی حلیمه (دایه ی پیامبر) با آمنه (مادر پیامبر) همراه شده است که چه از حیث حسی و چه از حیث تکنیکی، یکی از نقاط عطف فیلم به شمار می رود. فارغ از این، کمبود آثار هنری پیرامون زندگی پیامبر (ص)، نیاز مخاطبین به دانستن بیشتر در این رابطه را بیش از پیش دامن زده است؛ چه آنکه سال ها از تولید و نمایش فیلم محمد رسوال الله ساخته ی مصطفی عقاد به عنوان تنها اثر سینمایی پیرامون زندگی رسول خاتم می گذرد و این حس نیاز دانستن درباره ی زندگی ایشان، به افزایش مخاطب این فیلم کمک خواهد کرد. به ویژه که مجیدی دست روی مقطعی گذاشته که در فیلم عقاد اصلاً به آن اشاره نمی شود. 2-آخرین فیلم مجیدی ، از حیث بصری و تکنیکی، جذابیت های فوق العاده ای دارد و استانداردهای سینمای ایران را از هر حیث ارتقا داده است؛ چه آنکه به جز سکانس های بخش ابرهه و ماجرای اصحاب فیل ، جلوه های ویژه ی فیلم، دیدنی و جذاب از آب درآمده است و به طور مثال، در سکانس هایی مثل شهر ساحلی ، فیلم از حیث تکنیکی چیزی از فیلم های روز هالیوود کمتر ندارد. علاوه بر این، قاب بندی های مجیدی در فیلم، در قامت سینمای ایران بی نظیر است. تک تک سکانس های این فیلم به یک قاب نقاشی می مانند که انگار کارگردان همچون نقاشی چیره دست، آن ها را طراحی کرده است. از همین رو، فیلم با هیچ فیلم دیگری در سینمای ایران قابل مقایسه نیست و به فیلم های درجه یک هالیوودی پهلو می زند. شاعرانگی فیلم نیز که تناسب درستی با نقطه نظر کودکانه ی پیامبر در داستان برقرار کرده است، تا حدی محصول همین قاب بندی های زیبا و واجد حس است. 3-فیلم قابلیت آن را دارد که بسیاری از اقشار قهر کرده با سینما و مخاطبین خاموش سینمای ایران را چه به واسطه ی عظمت ساختاری و تکنیکی و چه از حیث ارزش های مضمونی، به سینما بیاورد که البته این دومی، قطعاً مهم تر از اولی است. فیلم مجیدی در صورت اکران درست و تبلیغات صحیح، به راحتی قادر است مردمی را که سال هاست به دلیل بیراهه رفتن آثار داخلی از ارزش های دینی و مضمونی، به سینما نرفته اند، دوباره با سالن های سینمای وطنی آشتی دهد. به خصوص خانواده های ایرانی که حالا کمتر از هر وقت دیگری، سینما رفتن را به عنوان یک تفریح پیش روی خود می بینند. تاثیر این خیزش مخاطبین خاموش را در همین اکران سال 93، در مورد فیلمی مثل شیار 143 به وضح می توان دید؛ فیلمی که با وجود اکران در آبان ماه، توانست 4 میلیارد تومان فروش کند و با وجود مولفه های روستایی و غیرکمیک و عدم بهره گیری از ستاره های بفروش، از بسیاری از آثار پرمدعای سینمای ایران در گیشه موفق تر ظاهر شود. 4-فیلم مجیدی به معنای حقیقی کلمه سینماست. از آن دست فیلم هایی که دیدن آنها روی پرده به شدت با دیدن شان در پلیرهای خانگی توفیر می کنند. آن هم در میانه ی اکران فیلم های سال 94 که غالباً آنها رامی توان با سه ویژگی مینی مال، آپارتمانی و شخصی توصیف کرد و احتمالاً دیدن آنها روی پرده تفاوت چندانی با تماشای آنها در خانه ندارد. اما قاب بندی های فکر شده و چشم نواز فیلم مجیدی ، عظمت سپاه وحوش انسان نمای ابرهه، حس هیجان سکانس شهر ساحلی و زیبایی حیرت انگیز فصل سفر به یثرب این فیلم را جز در سینما نمی توان درک کرد. به همین دلیل، احتمالاً این عامل باعث حضور جمع بیشتری از مخاطبین در سینماها خواهد شد. 5- محمد بر خلاف ظاهر عظیم و صرفاً تکنیکی اش، فیلمی مملو از حس است؛ تا جایی که بسیاری از سکانس های فیلم قابلیت آنکه احساس مخاطب را تحریک کند و او را به گریستن وادارد، داراست. عاملی که در جوامع احساسی چون ایران، همیشه موجب فروش بالای فیلم ها شده است. 6- زمانه ی وقوع رویدادهای فیلم محمد گرچه مربوط به زمانه ی جاهلیت عربی در صدر اسلام است، اما با این حال، کارگردان نسبت درستی با زمانه ی حال و وضعیت حاضر جهان اسلام و به خصوص ایران برقرار می کند و با پیوند زدن تاریخ اسلام به عصرحاضر، فیلم را از تاریخ محض شدن نجات می دهد؛ به خصوص که آغاز و پایان فیلم با فرازهای مربوط به شعب ابی طالب و تحریم کفار و نیز نقش تقابلی صهیونیست های موعودگرا در وقایع دوران کودکی پیامبر (ص) (که به درستی در فیلم از یهودیان راستین تفکیک شده اند)، در زمانه ی تحریم ایران و اوج تقابل ایران و رژیم صهیونیستی در صحنه ی بین الملل، باعث شده تا فیلم امکان تأویل و تفسیرهای فرامتنی برای مخاطب خاص را نیز فراهم کند. 7-دلیل هفتم یک دلیل فرامتنی است؛ زیرا هیچ فیلم ایرانی تا همین امروز از نخستین مراحل تولید تا مراحل پخش و ساخت، به اندازه ی فیلم محمد در جوامع بین المللی حساسیت برانگیز نبوده اند و مورد بحث و بررسی رسانه ای به خصوص از جانب کشورهای عربی قرار نگرفته اند. به ویژه که از همین حالا، علمای الازهر تحت تأثیر فضاسازی رسانه ای و خبرهایی مبنی بر نمایش تصویر پیامبر در این فیلم، فتاوایی در حرمت تماشای این فیلم صادر کرده اند. علاوه بر این، پیش بینی می شود که با آغاز اکران احتمالی این فیلم در جشنواره های بین المللی و دیده شدن اثر، حواشی پیرامونی عظیم ترین فیلم تاریخ سینمای ایران دوچندان گردد. حواشی و حرف و حدیث هایی که معمولاً در ایران به فروش فیلم ها کمک می کنند. از طرفی در ایران نیز، بعد از چند نمایش محدود فیلم، محمد حامیان و مخالفان جدی و دوآتشه ای پیدا کرده است که بدیهی است با نزدیک تر شدن به تایم نمایش فیلم، این جبهه بندی گسترده تر شود و فضای رسانه ای پیرامون این فیلم را داغ تر خواهد کرد. به خصوص که احتمالاً جدال رسانه ای پیرامون هزینه های فیلم و کیفیت فیلمنامه، همین حالا هم به بستر بحث های جدی درباره ی این فیلم تبدیل شده است و این امکانی است که هر فیلمی از آن بهره مند نخواهد شد. اما با همه ی این ها باید صبر کرد و منتظر شد؛ به ویژه که نوع مواجهه ی مسئولان با این دستاورد ملی سینمای ایران در مهیا کردن امکان اکران آن، در تحقق فروش بالای این فیلم ارزشمند تاثیرگذار خواهد بود. کمیته اکران فیلم محمد رسول الله تشکیل میشود کمیته اکران فیلم محمد رسول الله در شرکت سینمایی نور تابان تشکیل می شود تا بهترین شرایط را برای نمایش این اثر فراهم کند. آنها اظهار امیدواری کردند با توجه به عزم وی در تکمیل حرکت قبلی بنیاد مستضعفان مبنی بر استمرار توجه فرهنگی به حوزه سینما که با دستور سعیدی کیا برای اکران مناسب فیلم سینمایی محمد رسول الله (ص) صورت گرفته از کمک های بنیاد مستضعفان به حوزه زیرساخت فرهنگ و مخصوصاً سالن های سینما که قرار است به زودی انجام شود، قدردانی کردند. آنان همچنین از تلاش برای اکران مناسب داخل و خارج فیلم که همچنان با پشتیبانی صادقیان معاون هماهنگی بنیاد سیاستگذاری و برنامه ریزی بنیاد صورت خواهد گرفت، خبر دادند و اضافه کردند بناست کمیته اکران این فیلم در شرکت سینمایی نور تابان که علاوه بر مالکیت و تهیه کنندگی، پخش فیلم را هم به عهده دارد تشکیل و پیش بینی های لازم را انجام دهند. کارگردان و مدیر پروژه فیلم محمد رسول الله (ص) در پایان سال فرصت را مغتنم دانستند تا از مجموعه بنیاد مستضعفان و فروزنده و سعیدی کیا و صادقیان به جهت تلاش ها و کمک هایشان تشکر کنند. این خبر در حالی به دست رسانه ها رسید که ایمیلی از شرکت نور تابان نیز به رسید که در آن تاکید شده بود منبع رسمی همه اخبار مربوط به پروژه سینمایی محمد رسول الله این شرکت است. در ایمیل رسیده آمده است: نظر به مصاحبه جناب آقای حیدریان مدیر محترم پروژه فیلم سینمایی محمد(ص) در خصوص اکران این فیلم در عید سعید فطر و ضرورت اطلاع یافتن اصحاب محترم رسانه و افکار عمومی از زمان دقیق اکران این فیلم سینمایی فاخر، به اطلاع می رساند همان گونه که سابقا بعرض رسید مرجع انتشار کلیه اخبار رسمی و موثق این فیلم شرکت سینمایی نور تابان بعنوان تهیه کننده رسمی این فیلم سینمایی است و هرگونه انتشار و نشر اخبار توسط سایر دست اندرکاران عزیز این فیلم فاقد اعتبار است. سنگ تمام سیدمهدی شجاعی برای فیلم محمد(ص) سید مهدی شجاعی یادداشتی بر فیلم محمد(ص) ساخته مجید مجیدی نگاشته است، او در یادداشت خود مجیدی را آغازگر یک حرکت یا تحول در سینمای دینی می داند و می نویسد: فیلم پیامبر، بدون شک، کاری سترگ، تأثیرگذار و ماندگار است. فیلم پیامبر، بدون شک، کاری سترگ، تأثیرگذار و ماندگار است. مجیدی و تیم همراهش برای این کار، تمام دقت، خلاقیت، تجربه و توان خود را در طبق اخلاص نهاده اند و این ظرف اخلاص است که به همه عناصر فیلم، هویت و برکت بخشیده است. مهمترین هنر این فیلم پاسخ گفتن به یک نیاز یا خلاء تاریخی است. و آن خلاء در یکی – دو جمله این است: یک روایت صحیح و صادقانه از پیامبر اکرم صلی الله و علیه و آله و سلم، روایتی که از اغراض و امراض و تحریف ها به دور باشد و با حقیقت نسبتی درست برقرار کرده باشد. روایتی که در عین پای بندی اش به مستندات، از زبان و بیانی بلیغ و هنرمندانه بهره برده باشد. جای چنین نگاه و روایتی در مورد پیامبر خاتم، در تاریخ سینمای ایران و جهان خالی بوده است. در ساختمان هنر در همه رشته ها و شاخه های آن هر آجر تازه ای، بر آجرهای قبلی قرار می گیرد و استوار می شود و هیچ اثر هنری را نمی توان معلق میان زمین و آسمان تصور کرد. یا ارتباط و اتصالش با تجربه های پیشین را منکر شد. ولی برخی از آثار هنری در مسیر تکوین خود به نحو متداول و مرسوم قدم برنمی دارند، انگار که چند پله را با یک جهش پشت سر می گذارند. و فیلم محمد (ص) به گمان من اثری از این دست است. فیلم هایی که سینمای جهان با محتوای تاریخ و سیره پیامبران، در آرشیو خود دارد، عموماً آمیخته به تحریف یا لااقل برداشت های نادرست، از اندیشه و سیره و سلوک انبیاست. مقصود من بخش های تخیلی نیست، دخالت های هنری سناریست و کارگردان نیست، دراماتیزه کردن روایت های تاریخی هم نیست. مقصودم اساس اندیشه و بنیان جهان بینی در این آثار است. مقصودم فقدان درک صحیح از جهان بینی توحیدی و رسالت انبیاست. بروز اشکال محتوایی در فیلم ها و سریال های ایرانی به گونه دیگری است. شاید تعبیر سطحی نگری و سهل انگاری بر آنچه تا امروز اتفاق افتاده انطباق داشته باشد. متاسفانه این دو خصیصه یا نقطه ضعف در همه شئون آثار خودش را نشان می دهد. در تحقیق و پژوهش، در تألیف و نگارش، در کارگردانی، در طراحی صحنه، در گریم، در فیلمبرداری، در موسیقی و حتی در تدوین و صداگذاری، آنچه فیلم محمد (ص) را نسبت به آثار پیشین متمایز می کند، تأمل و دقت بر تمامی این وجوه و عناصر است. در تمام این موارد، ممکن است کسانی اختلاف نظر یا اختلاف سلیقه داشته باشند ولی کسی نمی تواند منکر تأملات و دقت های وسواس آمیز در مورد تک تک این وجوه و عناصر بشود. به عبارتی در این فیلم، هیچ حرکتی را نمی شود گفت که بی فکر و فلسفه صورت گرفته. جدی ترین اشکالی که تا به حال در مورد این فیلم مطرح شده، گران تمام شدن آن است، یعنی هزینه زیادی که صرف تولید آن شده. این اشکال تا چه حد وارد است؟ اولاً باید دید که این کم و زیاد یا گران و ارزان بودن، بر چه اساسی و با چه قیاسی مطرح می شود؟ اگر گفته شود که در قیاس با دیگر تولیدات داخلی سینما در ژانر تاریخی مذهبی، عرض می کنم که کدام وجه از این فیلم، قابل قیاس با تولیدات داخلی است که این وجه آن قابل قیاس باشد!؟ نمی شود که شما عزمتان را برای یک سفر خارجی جزم کنید ولی برآورد هزینه ها و تدارکاتتان را برمبنای سفر داخلی داشته باشید. اگر گفته شود که در قیاس با دیگر فیلم های تاریخی در عرصه های جهان و بین الملل عرض می کنم که فقط یک فیلم را در این سطح، نام ببرند که با کمتر از چند برابر هزینه این فیلم، ساخته شده باشد. و اگر گفته شود که در قیاس با مجموعه بودجه فرهنگی و هنری کشور، عرض می کنم که با آنچه فقط در سال های اخیر از بودجه فرهنگی و هنری نفله و حیف و میل شده، ده فیلم دیگر با همین اشل و هزینه می توانسته ساخته شود و نشده، پولهایی که ردّشان را در هر کجای عالم می توان گرفت جز عالم فرهنگ و هنر و سینما. و اگر گفته شود که در قیاس با بودجه هایی که صرف دیگر افتخارات ملی می شود، مثل فوتبال و... عرض می کنم که ... از شدت شرمساری چیزی نمی توانم عرض کنم. بگذریم. ثانیاً: سخیف ترین نوع برخورد با یک اثر هنری فاخر، بخصوص در ساحت دینی، ارزیابی سمسارگری یا بساز و بفروشی نسبت به آن است. درست مثل این است که شما بخواهید مسجد شیخ لطف الله یا مسجد گوهرشاد را با محاسبه قیمت مصالح و گچ و سیمان، ارزیابی کنید یا هزینه و منفعت آن را با مدل آپارتمان سازی بسنجید. در مواجه با آثار فاخر دینی، تنها مسأله ای که باید مورد ارزیابی قرار بگیرد، این است که آیا اثر در انجام رسالت خود موفق بوده یا نه. اگر اثر چنان که باید و شاید از کار در آمده باشد و مأموریتش را درست به سرانجام رسانده باشد و به ارتباط مطلوبش با مخاطب رسیده باشد، مسأله کم و زیادی هزینه یا ارزانی و گرانی، جایی برای طرح ندارد. ولی اگر کار به اهلش سپرده نشده باشد، اگر خالق اثر، اهلیت لازم برای خلق اثر را نداشته باشد و اگر به هردلیل اثر در انجام مأموریتش موفق نشده باشدء هر مقدار بودجه ای که صرف شده- ولو کمترین مقدار ممکن- هدر رفته و تباه شده. اشتباه نشود. اسراف و تبذیر یعنی صرف هزینه در غیر جای خود، همیشه و در هرکاری مذموم است. ولی هزینه ای که به اعتلای اثر کمک می کند، بر شکوه و فخامت اثر می افزاید، هزینه ای که تأثیرش در کار به چشم می آید، هرچقدر که باشد قابل نکوهش نیست. ثالثاً و فارغ از بحث هنر و سینما و متعلقات آن، صرفاً در فضای معرفتی و عقیدتی بعضی از حرکات و اتفاقات هست که با هیچ معیار مادی قابل سنجش نیست. به عنوان مثال زدودن گرد و غبار تحریف از چهره ملکوتی حضرت ابوطالب علیه السلام- مطلبی نیست که بشود ...