سایر منابع:
سایر خبرها
زائران خارجی؛فرصتی بی بدیل درپیچی تاریخی
12 ارگان دیگر به امور زائران رسیدگی می کند، با این حال رجبعلی لباف، دبیر این ستاد، خود معترف به نبود متولی اصلی این موضوع است و اذعان کرده است که طبیعتاً خواسته نهایی ما هم همین است و اگر یک متولی معرفی شود بسیاری از مشکلات حل خواهدشد. تبادلات فرهنگی، فرصت های استفاده شده و مغفول هرچند مشکلات گفته شده در زمینه خدمت رسانی زائرین وجود دارد اما آستان قدس رضوی و جمهوری اسلامی به ...
بیش از 17 هزار سند اجاره موقوفات مازندران بروز رسانی شد
استفاده خواهد شد. علیزاده عنوان کرد: تجدید اجاره رقبات موقوفات بطور مستمر در دستور کار این اداره قرار دارد و این امر در راستای اجرای نیت واقفین خیر اندیش صورت می گیرد. مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان مازندران با بیان اینکه وظیفه شرعی و قانونی ایجاب می نماید تا همه متصرفین حقوقی و حقیقی در جهت تعیین تکلیف موقوفات خود اقدام نمایند و اجاره بهای موقوفات را پرداخت نمایند، ادامه داد: اوقاف و متولیان موقوفات امانتدار اموال موقوفه می باشند که توسط واقفین برای ارزشهای دینی و اسلامی و بویژه ائمه معصومین وقف شده است. مازندران 13 هزار موقوفه و 160 هزار رقبه دارد.ک/1 6097 ...
بزرگترین طرح اعزام زائران حسینی اجرا می شود
...، این سازمان در نخستین گام، اقدام به جمع آوری دقیق اطلاعات و آمار موقوفات مرتبط با اعزام زائر به عتبات عالیات کرد و پس از جمع آوری اطلاعات و استخراج ارقام ریالی موقوفات مرتبط، اقدام به تهیه و ابلاغ طرحی به نام طرح زائران حرم حسینی کرده است. معاون فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف افزود: برای اجرای این طرح، 195 موقوفه درآمد زا شناسایی و پس از احصاء ارقام ریالی آن، تعداد سهمیه زائران هر استان مشخص ...
چرا باید با وجود خمس و زکات فقیر داشته باشیم؟
کارآمدترین نقش را داشته باشد. اما متاسفانه ما حوزه زکات را هم مظلوم نگاه داشته ایم. حداکثر این است چند کار تبلیغاتی انجام می شود که آن هم ژونالیستی است نه تبلیغات معرفتی. تبلیغات معرفتی اگر درست انجام شود، اگر کشاورز به وظیفه شرعی خودش واقف باشد یا حتی صنعتگر و سایرین، یا آنهایی که در شریعت تحت قالب خمس و زکات و صدقات و امور حسبیه یا در بحث وقف آمده همه اینها نادیده گرفته می شود. ای کاش و ای کاش اوقاف در ...
قرارداد اجاره 5 هزار موقوفه مازندران منعقد شد
مازندران با بیان اینکه تعیین نرخ اجاره موقوفات توسط کارشناسان رسمی دادگستری صورت می گیرد، افزود: نرخ اجاره برخی از موقوفات در استان مازندران واقعی نیست و این مسئله موجب تضعیف حق و حقوق موقوفات می شود. رشیدی با اشاره به اینکه تجدید اجاره رقبات موقوفات به طور مستمر در دستور کار این اداره کل قرار دارد، ادامه داد: در سال گذشته سند اولیه 5 هزار موقوفه مازندران با مستاجران انعقاد شد. ...
آخرین دوران رنج
طبقات را تا ابد تابع مشاغلی که دارند دانست و در عین حال توقع داشت که خصایل طبقاتی خود را حفظ کنند. چرا فرد تنها تا اینجا در برابر قدرت های نظام یافته زبون است، حتی اگر آن نظم مخالف با سوائق فطری او باشد؟ اگر جواب را تنها در ترس و عادت بجوییم، لا اقل میتوان یقین داشت که بستر توسعه نیهیلیسم بیش از همه همین خصوصیت های روانی هستند. ترس ، و بالخصوص ترس از مرگ ، سوراخی است که از شیطانها به درون ...
امسال چهار موقوفه جدید در نهاوند ثبت شده است
موقوفه جدید فرد خیری به نام سید وهاب سید جانی یک قطعه زمین به مساحت 200 متر مربع را برای ساخت مسجد امام حسین(ع) وقف کرد. رئیس اوقاف و امور خیریه شهرستان نهاوند خاطرنشان کرد: این زمین در انتهای بلوار شهید حیدری و نبش میدان المان هشت سال دفاع مقدس قرار دارد و ارزش مادی آن 300 میلیون تومان است. حجت الاسلام خزایی وی بیان کرد: با ثبت این موقوفه جدید در حال حاضر، 84 موقوفه در شهرستان ...
نخستین وقف امسال شیروان در روز میلاد حضرت زهرا (س) انجام شد
دینی و همچنین پیروی از دستورات الهی اعتقاد خاصی دارند افزود: وقف سنت حسنه و از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است که اهداف خیرخواهانه دارد. رییس اداره اوقاف و امور خیریه شیروان گفت: در بحث وقف های جدید انتظار می رود واقفان قبل از وقف خود با اداره اوقاف مشاوره داشته باشند زیرا که برخی از ملک ها اختلاف یا مشکل دارند و از سویی نیت های واقف به روز باشد بهتر است. در شهرستان شیروان 62 بقعه متبرکه، 738 موقوفه، 220 مسجد و 18 حسینیه، مهدیه و فاطمیه وجود دارد. مرکز این شهرستان 157هزار نفری در 60کیلومتری شرق بجنورد واقع است.ک/3 7186/ 6042 ...
اعطای جایزه بنیاد موقوفه البرز به دانش آموزان نخبه گیلانی
.../1/24 - 08:40 450626 به گزارش خبرگزاری شبستان از گیلان، پنجاه و سومین همایش سال اعطای جایزه بنیاد موقوفه البرز به میزبانی اوقاف و امورخیریه استان گیلان دوشنبه(7اردیبهشت) سال جاری در سالن همایش مخابرات شهر رشت برگزار می شود. در این همایش که در راستای اجرای نیات واقف خیراندیش مرحوم حسینعلی البرز با نیت وقف تروی ، گسترش علم و دانش و حمایت از نخبگان برای تمامی فرزندان این ...
رنج نوشته ای در هویت و کیستی مرکز مازندران
عباس (ع) به اندازه فلان هیئت وابسته به برخی اعضای شورای شهر، از اعتبارات فرهنگی و عمرانی مرکز استان سهم ندارد؟ به راستی بین شهر ساری و حرم شریف امامزاده عباس (ع) باید چه نسبتی برقرار باشد؟ آیا امامزاده عباس (ع) نباید در قواره یک قرارگاه هویت بخش مرکز استان مورد پشتیبانی قرار گیرد؟! چرا منزلت اجتماعی و ضرورت های رفاهی گردشگری امامزاده عباس (ع) و مردمان مظلوم این قطعه مهم از شهر در نقشه جامع مرکز ...
2 جلد سند مالکیت بقاع متبرکه و موقوفات فیروزآباد اخذ شد
به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) از فارس، احمد میری، رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان فیروزآباد امروز، 23 فروردین در جمع خبرنگاران گفت: 2 جلد سند جدید مالکیت بقاع متبرکه و موقوفات فیروزآباد اخذ شد. وی با بیان اینکه با همکاری اداره ثبت و اسناد این شهرستان، اسناد مالکیت رقبات امامزاده شاه فضل الله(ع) جایدشت دریافت شد، افزود: این اسناد به صورت تک برگ به مساحت 512 متر مربع را شامل ...
نظر رهبر معظم انقلاب در خصوص عمره مفرده
هر کدام از دستگاهها دارند، باید تغییراتی بدهیم و بر اساس این سیاستگذاری و این سیاستها، آینده ی خودمان را شکل بدهیم. این جزو وظایف حتمیِ همه ی دستگاههای کشور است. بودجه بر اساس این سیاستها بایستی تنظیم و تصویب بشود؛ باید فعالیتهای اقتصادیِ بیرون از بودجه، بر اساس این سیاستها تنظیم بشود. در این زمینه هم مجلس، هم دولت، هم قوه ی قضائیه وظائف بسیار مهمی دارند، که باید انجام بدهند. در درجه ی ...
بافت فرسوده و ابنیه تاریخی خمینی شهر با مشارکت خیرین احیا می شود
کمبود بودجه روبه رو بوده و در خانه حکیم باشی درب محکمه که بخشی از آن اهدا شده، علاوه بر رفع آسیب، اصلاح محور درب محکمه را نیز آغاز کرده ایم. عرب گفت: ما با حل کردن مشکل عرض دوشنبه بازار از 16 متر به 12 متر, توانستیم حمام صفوی توده را که موقوفه است از حالت تعریض خارج کنیم و اوقاف و میراث باید برای مرمت این اثر تاریخی اقدام کنند و ما تصمیم داریم میدان تاریخی صفوی روبه روی حمام را بازسازی ...
نصب 24 دستگاه آب سردکن در اماکن عمومی فردوس
تعداد 24 دستگاه آب سردکن به ارزش 21 میلیون تومان خریداری و بزودی در این اماکن نصب و مورد استفاده مردم قرار می گیرد. اعطای جهیزیه به مزدوجین بیَ بضاعت فردوس رئیس اداره اوقاف و امورخیریه فردوس همچنین از اعطای تعدادی از وسایل جهیزیه به مزدوجین بی بضاعت و نیازمند این شهرستان خبر داد و افزود: از ابتدای امسال مبلغ پنج میلیون تومان از محل موقوفات منطبق با نیت واقف تعدادی جهیزیه شامل ...
نظر رهبر معظم انقلاب در خصوص عمره مفرده منتشر شد
مجروحین تظاهرات بود؛ همین بیمارستان بازرگانان. یک عده خیّر این کارها را انجام میدهند؛ راه میاندازند. مردم ما این جورند؛ اهل خیرند. و کسانی که حالا اوقافی دارند و این همه وقف، این همه کارهای فیسبیل الله، اینها ناشی از وجود ثروت افراد است. ما با این بد نیستیم. چرا بیخود در بیرون منعکس بشود که نظام اسلامی و مسئولان کشور، تا کسی بخواهد یک مقدار پول به دست بیاورد، اخمهاشان را در هم میکنند؛ احساس بغض و ...
توسعه و ترویج فرهنگ وقف از وظیفه خاص نمایندگان مجلس است
کمک کند. قائد رحمت با اشاره به عملکرد موفق متولیان و نهاد وقف در کشور گفت: متولیان و نهاد وقف در راستای اهداف و ماموریت های خود اقدامات سازنده ای در رشد و توسعه فرهنگ وقف داشته و موجب افزایش حس اعتماد واقفین شده است تا در این فرهنگ خداپسندانه مشارکت کنند. وی افزود: سازمان اوقاف و امور خیریه در عین موفقیت هایی که طی سال های اخیر کسب کرده است اما برای پیشرفت بیشتر باید از نظر ...
5 موقوفه جدید در سلماس به ثبت رسید
...> وی تعداد کل موقوفات سلماس را برابر با 258 مورد خواند و تصریح کرد: از این تعداد 48 موقوفه منفعتی و دارای درآمد است. رئیس اداره اوقاف شهرستان سلماس افزود: 70 درصد از موقوفات این شهرستان سنددار بوده و برای مابقی نیز اقدامات لازم برای اخذ سند انجام شده و در حال انجام کارهای ثبتی هستند. مطهری با بیان اینکه سال گذشته تعداد وقف صورت گرفته در شهرستان سلماس 10 مورد بود گفت: نیت این ...
موقوفات بازار در حال ویرانی است
بناهای موقوفه در حال ویران شدن. او در مورد مسئله وقف می گوید: وقف انواع گوناگون دارد، جاهایی هست در بازار تهران که وقف کننده نیت کرده از درآمد آن خاکه ذغال برای زمستان بی بضاعت ها تهیه شود و امروز که دیگر کرسی نیست و خاکه ذغال مصرف ندارد ما از محل درآمد وقف پول گاز مصرفی افراد نیازمند را می دهیم. ادامه در صفحه8 ...
گفته ها و ناگفته های شنیدنی فیلم محمد(ص)-ناگفته های شنیدنی آهنگساز فیلم محمد(ص) و خبرهای مرتبط با فیلم ...
ناگفته های شنیدنی آهنگساز فیلم محمد(ص) آی.آر. رحمان ،آهنگساز هندی فیلم سینمایی محمد رسول الله به کارگردانی مجیدی مجیدی ، همکاری با مجیدی را پرچالش ترین پروژه کاری خود دانسته و در این باره گفت: فقط 6 ماه طول کشید تا متوجه شوم که مجیدی از من چه می خواهد. به گزارش مشرق، آی. آر. رحمان ، آهنگساز برنده اسکار و گرمی سینمای هند که فیلم های موفقی چون میلیونر زاغه نشین ، 127 ساعت و الیزابت: دوران طلایی را در کارنامه کاری خود دارد، همکاری با مجید مجیدی در پروژه محمد رسول الله را یکی از خاطره انگیزترین، پرچالش ترین و سخت ترین پروژه کاری خود می داند. رحمان در این باره گفت: تمام کارگردانانی که من تاکنون با آنها کار کرده ام با سبک کاری من آشنا هستند و حدود 25-20 سال از آشنایی ماها می گذرد...ولی مجیدی آنچه را که انجام می دادم را متوجه نمی شد و در واقع هیچ چیز راجب به من نمی دانست. وی افزود: به همین خاطر اگر چیزی می نواختم، این سؤال برایش پیش می آمد که این دیگر چیست؟ این مسئله حدود دو فصل طول کشید تا اینکه من بالاخره متوجه شوم که او چه انتظاری از من دارد. سپس از او پرسیدم که دیگر چه دوست دارد، به همین خاطر از او خواستم که به آثار دیگران گوش دهد و بر همین اساس یک فهرست از اولویت های مورد نظر او برای خود ساخت و اینگونه شد که سرانجام پس از 6 ماه توانستم به ذائقه او و آنچه که خواسته اوست پی ببرم. وی متذکر شد: عاشق کار با مجیدی هستم و کار با او رویای من برای کار در سینمای ایران را محقق کرد. همیشه شیفته سینمای ایران بودم، در حقیقت این علاقه را نسبت به هر سینما دیگری خارج از مرزهای هند هم دارم چون آنها علی رغم محدودیت های موجود، چنین آثار زیبایی را خلق می کنند. همیشه می خواستم که در ایران کار کنم ولی خوب متاسفانه مشغله کاری اجازه چنین کاری را به من نمی داد. رحمان در ادامه این مصاحبه درباره موسیقی مجبوبش در میان نامزدهای اسکار امسال گفت: موسیقی متن فیلم ضربه شلاق را خیلی دوست داشتم، چون موسیقی آن یک موسیقی جاز بود، نوعی از موسیقی که تعداد اندکی از مردم با آن در ارتباطند. به گزارش فارس، این آهنگساز 48 ساله در مصاحبه چند هفته پیش خود با روزنامه تایمز آف ایندیا، نیز عنوان کرده بود که استاندارهای فیلم محمد (ص) بسیار بالاست و همکاری با مجیدی برای او تجربه فوق العاده ای بوده است. وی در این مصاحبه گفت: علی رغم استرس های زیادی که داشتم، در نهایت مجیدی از موسیقی فیلم راضی و خوشحال بود، رضایت او به حدی بود که مرا در آغوش کشید و به من تبریک گفت. حقیقتا تجربه بسیار تکان دهنده ای بود. بنا بر این گزارش، آی.آر. رحمن با نام دیلیپ کومار در خانواده ای هندو متولد شد ولی در سنین جوانی به دین مبین اسلام گروید و نام خود را به الله راخا رحمان تغییر داد. رحمن از 16 سالگی وارد عرصه موسیقی شد و پس از چند سال در سال 1990 ساخت آهنگ برای فیلم را آغاز کرد. نتیجهٔ بیش از ده سال فعالیت مداوم در صنعت فیلم سازی هند و جهان برای ای. آر. رحمان فروش بیش از صد میلیون نسخه موسیقی فیلم و بیش از دویست میلیون آلبوم از آثار او است که او را در زمره پرفروش ترین هنرمندان موسیقی جهان قرار می دهد. مجلهٔ تایم در سال 2009 رحمان را در لیست تایم 100 به عنوان یکی از صد فرد تأثیرگذار در جهان معرفی کرده است. او تاکنون برنده جوایز بسیاری چون چهار جایزه ملی فیلم هند، یک جایزه بفتا، یک جایزه گلدن گلوب و دو جایزه اسکار شده است. جلیل رسولی توضیح داد: جلیل رسولی توضیح داد: مجید مجیدی فیلم محمد(ص) را به امام رضا(ع) تقدیم کرد غبطه سید محمود رضوی به عوامل فیلم محمد رسول الله(ص) هفت دلیل برای رکورد شکنی فروش فیلم محمد کمبود آثار هنری پیرامون زندگی پیامبر (ص)، نیاز مخاطبین به دانستن بیشتر در این رابطه را بیش از پیش دامن زده است؛ چه آنکه سال ها از تولید و نمایش فیلم محمد رسوال الله ساخته ی مصطفی عقاد به عنوان تنها اثر سینمایی پیرامون زندگی رسول خاتم می گذرد و این حس نیاز دانستن درباره ی زندگی ایشان، به افزایش مخاطب این فیلم کمک خواهد کرد. به ویژه که مجیدی دست روی مقطعی گذاشته که در فیلم عقاد اصلاً به آن اشاره نمی شود. به گزارش مشرق، با اکران پنج فیلم نوروزی از چهارشنبه هفته گذشته، اکران سینمایی سال 94 رسماً آغاز شد. اکرانی که به نظر اکثر صاحب نظران، با توجه به تعدد آثار ضدمخاطب و بی قصه در جشنواره ی سی و سوم، چندان افق روشنی ندارد؛ اما در این میان، یک فیلم هست که می تواند معادلات سینمای ایران در سال 94 را تغییر دهد. چند روزی است که زمزمه ها حکایت از تکاپوی مدیران سینمایی و عوامل فیلم محمد مجید مجیدی (ص) برای اکران این فیلم دارد. چه آنکه عده ای از قطعی شدن اکران عظیم ترین فیلم تاریخ سینمای ایران در عید فطر خبر داده اند و برخی نیز، از تلاش بنیاد مستضعفان برای تجهیز سینماها جهت اکران فیلم محمد با سیستم پخش D خبر داده اند. زمزمه هایی که گمانه زنی پیرامون میزان فروش این فیلم را داغ تر از همیشه کرده است و باعث طرح یک سوال مهم شده است: آیا فیلم محمد می تواند رکوردهای فروش سینمای ایران را جابجا کند؟ از همین رو، گرچه هنوز کمی زود به نظر می رسد، اما بر آن شدیم تا در واپسین روزهای سال 93، این گمانه را که آیا اکران فیلم مجیدی می تواند مهم ترین اتفاق سال 94 را رقم بزند، بررسی کنیم. چه آنکه به نظر می رسد آخرین دستاورد سینمای مجیدی به دلایل زیر قابلیت فروش بسیار بالا و جذب مخاطب در حد رکوردشکنی را داراست: محمد بر خلاف غالب فیلم ها و سریال های تاریخی، روایتگر یک داستان بکر و کمتر شنیده شده است. چرا که مقطع کودکی رسول الله (ص) از آن برهه های تاریخی مهمی است که معمولاً در روایت های تاریخی جا می افتند. حکایت گروهی از اهل کتاب که زودتر از تولد پیامبر آخر مطلع می شوند و در صدد تدبیر و چاره جویی برمی آیند در کنار همه ی فراز و نشیب های زندگی پیامبر خاتم (ص) در کودکی. به خصوص که این بخش دوم با سکانس های درخشانی چون سکانس رم کردن شتر در بازار و نحوه ی آشنایی حلیمه (دایه ی پیامبر) با آمنه (مادر پیامبر) همراه شده است که چه از حیث حسی و چه از حیث تکنیکی، یکی از نقاط عطف فیلم به شمار می رود. فارغ از این، کمبود آثار هنری پیرامون زندگی پیامبر (ص)، نیاز مخاطبین به دانستن بیشتر در این رابطه را بیش از پیش دامن زده است؛ چه آنکه سال ها از تولید و نمایش فیلم محمد رسوال الله ساخته ی مصطفی عقاد به عنوان تنها اثر سینمایی پیرامون زندگی رسول خاتم می گذرد و این حس نیاز دانستن درباره ی زندگی ایشان، به افزایش مخاطب این فیلم کمک خواهد کرد. به ویژه که مجیدی دست روی مقطعی گذاشته که در فیلم عقاد اصلاً به آن اشاره نمی شود. 2-آخرین فیلم مجیدی ، از حیث بصری و تکنیکی، جذابیت های فوق العاده ای دارد و استانداردهای سینمای ایران را از هر حیث ارتقا داده است؛ چه آنکه به جز سکانس های بخش ابرهه و ماجرای اصحاب فیل ، جلوه های ویژه ی فیلم، دیدنی و جذاب از آب درآمده است و به طور مثال، در سکانس هایی مثل شهر ساحلی ، فیلم از حیث تکنیکی چیزی از فیلم های روز هالیوود کمتر ندارد. علاوه بر این، قاب بندی های مجیدی در فیلم، در قامت سینمای ایران بی نظیر است. تک تک سکانس های این فیلم به یک قاب نقاشی می مانند که انگار کارگردان همچون نقاشی چیره دست، آن ها را طراحی کرده است. از همین رو، فیلم با هیچ فیلم دیگری در سینمای ایران قابل مقایسه نیست و به فیلم های درجه یک هالیوودی پهلو می زند. شاعرانگی فیلم نیز که تناسب درستی با نقطه نظر کودکانه ی پیامبر در داستان برقرار کرده است، تا حدی محصول همین قاب بندی های زیبا و واجد حس است. 3-فیلم قابلیت آن را دارد که بسیاری از اقشار قهر کرده با سینما و مخاطبین خاموش سینمای ایران را چه به واسطه ی عظمت ساختاری و تکنیکی و چه از حیث ارزش های مضمونی، به سینما بیاورد که البته این دومی، قطعاً مهم تر از اولی است. فیلم مجیدی در صورت اکران درست و تبلیغات صحیح، به راحتی قادر است مردمی را که سال هاست به دلیل بیراهه رفتن آثار داخلی از ارزش های دینی و مضمونی، به سینما نرفته اند، دوباره با سالن های سینمای وطنی آشتی دهد. به خصوص خانواده های ایرانی که حالا کمتر از هر وقت دیگری، سینما رفتن را به عنوان یک تفریح پیش روی خود می بینند. تاثیر این خیزش مخاطبین خاموش را در همین اکران سال 93، در مورد فیلمی مثل شیار 143 به وضح می توان دید؛ فیلمی که با وجود اکران در آبان ماه، توانست 4 میلیارد تومان فروش کند و با وجود مولفه های روستایی و غیرکمیک و عدم بهره گیری از ستاره های بفروش، از بسیاری از آثار پرمدعای سینمای ایران در گیشه موفق تر ظاهر شود. 4-فیلم مجیدی به معنای حقیقی کلمه سینماست. از آن دست فیلم هایی که دیدن آنها روی پرده به شدت با دیدن شان در پلیرهای خانگی توفیر می کنند. آن هم در میانه ی اکران فیلم های سال 94 که غالباً آنها رامی توان با سه ویژگی مینی مال، آپارتمانی و شخصی توصیف کرد و احتمالاً دیدن آنها روی پرده تفاوت چندانی با تماشای آنها در خانه ندارد. اما قاب بندی های فکر شده و چشم نواز فیلم مجیدی ، عظمت سپاه وحوش انسان نمای ابرهه، حس هیجان سکانس شهر ساحلی و زیبایی حیرت انگیز فصل سفر به یثرب این فیلم را جز در سینما نمی توان درک کرد. به همین دلیل، احتمالاً این عامل باعث حضور جمع بیشتری از مخاطبین در سینماها خواهد شد. 5- محمد بر خلاف ظاهر عظیم و صرفاً تکنیکی اش، فیلمی مملو از حس است؛ تا جایی که بسیاری از سکانس های فیلم قابلیت آنکه احساس مخاطب را تحریک کند و او را به گریستن وادارد، داراست. عاملی که در جوامع احساسی چون ایران، همیشه موجب فروش بالای فیلم ها شده است. 6- زمانه ی وقوع رویدادهای فیلم محمد گرچه مربوط به زمانه ی جاهلیت عربی در صدر اسلام است، اما با این حال، کارگردان نسبت درستی با زمانه ی حال و وضعیت حاضر جهان اسلام و به خصوص ایران برقرار می کند و با پیوند زدن تاریخ اسلام به عصرحاضر، فیلم را از تاریخ محض شدن نجات می دهد؛ به خصوص که آغاز و پایان فیلم با فرازهای مربوط به شعب ابی طالب و تحریم کفار و نیز نقش تقابلی صهیونیست های موعودگرا در وقایع دوران کودکی پیامبر (ص) (که به درستی در فیلم از یهودیان راستین تفکیک شده اند)، در زمانه ی تحریم ایران و اوج تقابل ایران و رژیم صهیونیستی در صحنه ی بین الملل، باعث شده تا فیلم امکان تأویل و تفسیرهای فرامتنی برای مخاطب خاص را نیز فراهم کند. 7-دلیل هفتم یک دلیل فرامتنی است؛ زیرا هیچ فیلم ایرانی تا همین امروز از نخستین مراحل تولید تا مراحل پخش و ساخت، به اندازه ی فیلم محمد در جوامع بین المللی حساسیت برانگیز نبوده اند و مورد بحث و بررسی رسانه ای به خصوص از جانب کشورهای عربی قرار نگرفته اند. به ویژه که از همین حالا، علمای الازهر تحت تأثیر فضاسازی رسانه ای و خبرهایی مبنی بر نمایش تصویر پیامبر در این فیلم، فتاوایی در حرمت تماشای این فیلم صادر کرده اند. علاوه بر این، پیش بینی می شود که با آغاز اکران احتمالی این فیلم در جشنواره های بین المللی و دیده شدن اثر، حواشی پیرامونی عظیم ترین فیلم تاریخ سینمای ایران دوچندان گردد. حواشی و حرف و حدیث هایی که معمولاً در ایران به فروش فیلم ها کمک می کنند. از طرفی در ایران نیز، بعد از چند نمایش محدود فیلم، محمد حامیان و مخالفان جدی و دوآتشه ای پیدا کرده است که بدیهی است با نزدیک تر شدن به تایم نمایش فیلم، این جبهه بندی گسترده تر شود و فضای رسانه ای پیرامون این فیلم را داغ تر خواهد کرد. به خصوص که احتمالاً جدال رسانه ای پیرامون هزینه های فیلم و کیفیت فیلمنامه، همین حالا هم به بستر بحث های جدی درباره ی این فیلم تبدیل شده است و این امکانی است که هر فیلمی از آن بهره مند نخواهد شد. اما با همه ی این ها باید صبر کرد و منتظر شد؛ به ویژه که نوع مواجهه ی مسئولان با این دستاورد ملی سینمای ایران در مهیا کردن امکان اکران آن، در تحقق فروش بالای این فیلم ارزشمند تاثیرگذار خواهد بود. کمیته اکران فیلم محمد رسول الله تشکیل میشود کمیته اکران فیلم محمد رسول الله در شرکت سینمایی نور تابان تشکیل می شود تا بهترین شرایط را برای نمایش این اثر فراهم کند. آنها اظهار امیدواری کردند با توجه به عزم وی در تکمیل حرکت قبلی بنیاد مستضعفان مبنی بر استمرار توجه فرهنگی به حوزه سینما که با دستور سعیدی کیا برای اکران مناسب فیلم سینمایی محمد رسول الله (ص) صورت گرفته از کمک های بنیاد مستضعفان به حوزه زیرساخت فرهنگ و مخصوصاً سالن های سینما که قرار است به زودی انجام شود، قدردانی کردند. آنان همچنین از تلاش برای اکران مناسب داخل و خارج فیلم که همچنان با پشتیبانی صادقیان معاون هماهنگی بنیاد سیاستگذاری و برنامه ریزی بنیاد صورت خواهد گرفت، خبر دادند و اضافه کردند بناست کمیته اکران این فیلم در شرکت سینمایی نور تابان که علاوه بر مالکیت و تهیه کنندگی، پخش فیلم را هم به عهده دارد تشکیل و پیش بینی های لازم را انجام دهند. کارگردان و مدیر پروژه فیلم محمد رسول الله (ص) در پایان سال فرصت را مغتنم دانستند تا از مجموعه بنیاد مستضعفان و فروزنده و سعیدی کیا و صادقیان به جهت تلاش ها و کمک هایشان تشکر کنند. این خبر در حالی به دست رسانه ها رسید که ایمیلی از شرکت نور تابان نیز به رسید که در آن تاکید شده بود منبع رسمی همه اخبار مربوط به پروژه سینمایی محمد رسول الله این شرکت است. در ایمیل رسیده آمده است: نظر به مصاحبه جناب آقای حیدریان مدیر محترم پروژه فیلم سینمایی محمد(ص) در خصوص اکران این فیلم در عید سعید فطر و ضرورت اطلاع یافتن اصحاب محترم رسانه و افکار عمومی از زمان دقیق اکران این فیلم سینمایی فاخر، به اطلاع می رساند همان گونه که سابقا بعرض رسید مرجع انتشار کلیه اخبار رسمی و موثق این فیلم شرکت سینمایی نور تابان بعنوان تهیه کننده رسمی این فیلم سینمایی است و هرگونه انتشار و نشر اخبار توسط سایر دست اندرکاران عزیز این فیلم فاقد اعتبار است. سنگ تمام سیدمهدی شجاعی برای فیلم محمد(ص) سید مهدی شجاعی یادداشتی بر فیلم محمد(ص) ساخته مجید مجیدی نگاشته است، او در یادداشت خود مجیدی را آغازگر یک حرکت یا تحول در سینمای دینی می داند و می نویسد: فیلم پیامبر، بدون شک، کاری سترگ، تأثیرگذار و ماندگار است. فیلم پیامبر، بدون شک، کاری سترگ، تأثیرگذار و ماندگار است. مجیدی و تیم همراهش برای این کار، تمام دقت، خلاقیت، تجربه و توان خود را در طبق اخلاص نهاده اند و این ظرف اخلاص است که به همه عناصر فیلم، هویت و برکت بخشیده است. مهمترین هنر این فیلم پاسخ گفتن به یک نیاز یا خلاء تاریخی است. و آن خلاء در یکی – دو جمله این است: یک روایت صحیح و صادقانه از پیامبر اکرم صلی الله و علیه و آله و سلم، روایتی که از اغراض و امراض و تحریف ها به دور باشد و با حقیقت نسبتی درست برقرار کرده باشد. روایتی که در عین پای بندی اش به مستندات، از زبان و بیانی بلیغ و هنرمندانه بهره برده باشد. جای چنین نگاه و روایتی در مورد پیامبر خاتم، در تاریخ سینمای ایران و جهان خالی بوده است. در ساختمان هنر در همه رشته ها و شاخه های آن هر آجر تازه ای، بر آجرهای قبلی قرار می گیرد و استوار می شود و هیچ اثر هنری را نمی توان معلق میان زمین و آسمان تصور کرد. یا ارتباط و اتصالش با تجربه های پیشین را منکر شد. ولی برخی از آثار هنری در مسیر تکوین خود به نحو متداول و مرسوم قدم برنمی دارند، انگار که چند پله را با یک جهش پشت سر می گذارند. و فیلم محمد (ص) به گمان من اثری از این دست است. فیلم هایی که سینمای جهان با محتوای تاریخ و سیره پیامبران، در آرشیو خود دارد، عموماً آمیخته به تحریف یا لااقل برداشت های نادرست، از اندیشه و سیره و سلوک انبیاست. مقصود من بخش های تخیلی نیست، دخالت های هنری سناریست و کارگردان نیست، دراماتیزه کردن روایت های تاریخی هم نیست. مقصودم اساس اندیشه و بنیان جهان بینی در این آثار است. مقصودم فقدان درک صحیح از جهان بینی توحیدی و رسالت انبیاست. بروز اشکال محتوایی در فیلم ها و سریال های ایرانی به گونه دیگری است. شاید تعبیر سطحی نگری و سهل انگاری بر آنچه تا امروز اتفاق افتاده انطباق داشته باشد. متاسفانه این دو خصیصه یا نقطه ضعف در همه شئون آثار خودش را نشان می دهد. در تحقیق و پژوهش، در تألیف و نگارش، در کارگردانی، در طراحی صحنه، در گریم، در فیلمبرداری، در موسیقی و حتی در تدوین و صداگذاری، آنچه فیلم محمد (ص) را نسبت به آثار پیشین متمایز می کند، تأمل و دقت بر تمامی این وجوه و عناصر است. در تمام این موارد، ممکن است کسانی اختلاف نظر یا اختلاف سلیقه داشته باشند ولی کسی نمی تواند منکر تأملات و دقت های وسواس آمیز در مورد تک تک این وجوه و عناصر بشود. به عبارتی در این فیلم، هیچ حرکتی را نمی شود گفت که بی فکر و فلسفه صورت گرفته. جدی ترین اشکالی که تا به حال در مورد این فیلم مطرح شده، گران تمام شدن آن است، یعنی هزینه زیادی که صرف تولید آن شده. این اشکال تا چه حد وارد است؟ اولاً باید دید که این کم و زیاد یا گران و ارزان بودن، بر چه اساسی و با چه قیاسی مطرح می شود؟ اگر گفته شود که در قیاس با دیگر تولیدات داخلی سینما در ژانر تاریخی مذهبی، عرض می کنم که کدام وجه از این فیلم، قابل قیاس با تولیدات داخلی است که این وجه آن قابل قیاس باشد!؟ نمی شود که شما عزمتان را برای یک سفر خارجی جزم کنید ولی برآورد هزینه ها و تدارکاتتان را برمبنای سفر داخلی داشته باشید. اگر گفته شود که در قیاس با دیگر فیلم های تاریخی در عرصه های جهان و بین الملل عرض می کنم که فقط یک فیلم را در این سطح، نام ببرند که با کمتر از چند برابر هزینه این فیلم، ساخته شده باشد. و اگر گفته شود که در قیاس با مجموعه بودجه فرهنگی و هنری کشور، عرض می کنم که با آنچه فقط در سال های اخیر از بودجه فرهنگی و هنری نفله و حیف و میل شده، ده فیلم دیگر با همین اشل و هزینه می توانسته ساخته شود و نشده، پولهایی که ردّشان را در هر کجای عالم می توان گرفت جز عالم فرهنگ و هنر و سینما. و اگر گفته شود که در قیاس با بودجه هایی که صرف دیگر افتخارات ملی می شود، مثل فوتبال و... عرض می کنم که ... از شدت شرمساری چیزی نمی توانم عرض کنم. بگذریم. ثانیاً: سخیف ترین نوع برخورد با یک اثر هنری فاخر، بخصوص در ساحت دینی، ارزیابی سمسارگری یا بساز و بفروشی نسبت به آن است. درست مثل این است که شما بخواهید مسجد شیخ لطف الله یا مسجد گوهرشاد را با محاسبه قیمت مصالح و گچ و سیمان، ارزیابی کنید یا هزینه و منفعت آن را با مدل آپارتمان سازی بسنجید. در مواجه با آثار فاخر دینی، تنها مسأله ای که باید مورد ارزیابی قرار بگیرد، این است که آیا اثر در انجام رسالت خود موفق بوده یا نه. اگر اثر چنان که باید و شاید از کار در آمده باشد و مأموریتش را درست به سرانجام رسانده باشد و به ارتباط مطلوبش با مخاطب رسیده باشد، مسأله کم و زیادی هزینه یا ارزانی و گرانی، جایی برای طرح ندارد. ولی اگر کار به اهلش سپرده نشده باشد، اگر خالق اثر، اهلیت لازم برای خلق اثر را نداشته باشد و اگر به هردلیل اثر در انجام مأموریتش موفق نشده باشدء هر مقدار بودجه ای که صرف شده- ولو کمترین مقدار ممکن- هدر رفته و تباه شده. اشتباه نشود. اسراف و تبذیر یعنی صرف هزینه در غیر جای خود، همیشه و در هرکاری مذموم است. ولی هزینه ای که به اعتلای اثر کمک می کند، بر شکوه و فخامت اثر می افزاید، هزینه ای که تأثیرش در کار به چشم می آید، هرچقدر که باشد قابل نکوهش نیست. ثالثاً و فارغ از بحث هنر و سینما و متعلقات آن، صرفاً در فضای معرفتی و عقیدتی بعضی از حرکات و اتفاقات هست که با هیچ معیار مادی قابل سنجش نیست. به عنوان مثال زدودن گرد و غبار تحریف از چهره ملکوتی حضرت ابوطالب علیه السلام- مطلبی نیست که بشود ...
ثبت 28 مورد وقف جدید در سال 94
حجت الاسلام علی مصائبی در گفت و گو با خبرنگار اروم نیوز گفت: مردم فهیم و خیر استان آذربایجان غربی طی سال گذشته کارهای بسیار بزرگی در زمینه وقف انجام دادند. وی از ثبت 154 موقوفه جدید در سال 93 خبر داد و افزود: سال گذشته خوی با 16فقره و ارومیه با 11فقره بیشترین موقوفات جدید را به خود اختصاص دادند. ثبت 28 مورد وقف جدید در سال 94 مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان ...
گزارش اقدامات فرهنگی اوقاف در سال 93 منتشر شد
وقف جدید با عنوان وقف علوی از جمله اهداف برگزاری جشن بزرگ علوی است. گفتنی است؛ ویژه برنامه های جشن ولایت علوی در دهه ولایت به میزبانی 2087 بقعه کشور و بهره مندی 2 میلیون و 780 هزار نفر از این طرح برگزار شد. * بصیرت عاشورایی در لوای پرچم حسینی از آنجایی که سیاست سازمان اوقاف استفاده بهینه از موقوفات در راستای اهداف تعیین شده در برنامه ها و اجرای صحیح نیات واقفین ...
قدردانی آیات عظام، نمایندگان و مسئولان از اجرای طرح آرامش بهاری
اوقاف در طرح آرامش بهاری، از یک دهه منبر هم اثرگذاری بیشتری دارد. عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری نیز با بیان اینکه با مدیریت خوب اوقاف، فرمایش رهبری در راستای قطب فرهنگی شدن امامزادگان تحقق یافته است، گفت: فعالیت های فرهنگی در بقاع متبرکه در واقع، یکی از مظاهر فرهنگی در جامعه است[span ]. آیت الله سید احمد خاتمی در آستان مقدس امامزاده یحیی(ع) شهرستان میامی گفت: در حال حاضر موقوفات ما در ...
ثبت بیشترین تعداد موقوفه جدید در خوی
حجت الاسلام مقصود محمودی امروز در گفت وگو با خبرنگار فارس در خوی به تعداد موقوفات به ثبت رسیده در خوی در سال 93 اشاره کرد و اظهار داشت: سال 93 شهرستان خوی رتبه اول را در ثبت موقوفات جدید در استان به خود اختصاص داد. مدیر اوقاف و امور خیریه خوی ادامه داد: 37 وقف جدید در سال 93 در این شهرستان به ثبت رسید که شامل موقوفات مختلف اعم از منزل مسکونی، زراعی و مذهبی بود که با نیات مختلف در ...
سرمایه های خرد را می توان با ایجاد شرکت های وقفی در بورس به کار گرفت
.../1/22 - 10:34 450130 به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از روابط عمومی سازمان اوقاف و امور خیریه ، حجت الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به کارکردهای سنت حسنه وقف در بهره وری اقتصادی کشور گفت: وقف از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است، با توجه به اینکه یک سرمایه گذاری ماندگار محسوب می شود و اهداف خیرخواهانه دارد، می تواند بخش های عظیمی از اقتصاد کشور را ...