سایر منابع:
سایر خبرها
پردرآمدترین بازیگر زن هالیوود کیست؟ / فهرست زن های میلیاردر
به گزارش جام جم آنلاین از فوربس، جنیفر لارنس، بازیگر 26 ساله هالیوود و برنده جایزه اسکار با درآمد ناخالص 46 میلیون دلار در 12 ماه گذشته، برای دومین بار پیاپی به عنوان پردرآمدترین هنرپیشه سال شناخته شده است. او بخش بزرگی از این درآمد را از طریق فیلم عطش مبارزه (Hunger Games) و پیش پرداخت فیلم فضایی مسافران (Passengers) که قرار است در اوایل سال 2017 در آلمان به روی پرده سینما بیاید، کسب کرده است. در آمد این بازیگر نامزد اسکار در سال 2015 مبلغ 52 میلیون دلار برآورد شده بود. لارنس از زمان آغاز فعالیت های بازیگری خود تا کنون یک جایزه اسکار و 3 جایزه گلدن گلوب به دست آورده است. ملیسا مک کارتی با 33 میلیون دلار و اسکارلت جوهانسن با 25 میلیون دلار، رتبه های دوم و سوم پردرآمدترین بازیگران زن هالیوود در فهرست فوربس را به خود اختصاص داده اند. فن بینگ بینگ، هنرپیشه چینی، تنها هنرپیشه غیرآمریکایی است که نامش جزو ده نفر نخست فهرست فوربس آمده است. او با ایفای نقش در فیلم "مردان ایکس: روزهای گذشته آینده" و نیز "مردان آهنین 3" در خارج از چین به شهرت رسید. فن بینگ بینگ همچنین به واسطه همکاری با نام های تجاری مشهوری همچون "لورئال" (تولید کننده لوازه آرایشی) درآمدی 21 میلیون دلاری داشته است. جنیفر انیستون در سال گذشته 16/1 میلیون دلار درآمد داشته است که بخشی از آن به خاطر بازی تحسین شده اش در فیلم "کیک" باز می گردد. انیستون که به تازگی برای دومین بار ازدواج کرده ، همچنین چهره تبلیغاتی یک شرکت تولید لوازم بهداشتی پوست و مو و یک شرکت تولید کننده آب معدنی است. بازی جولیا رابرتز در فیلم "زن زیبا" او را یک شبه به شهرتی رویایی در سراسر جهان رساند و بسیاری از تولیدکنندگان برای جلب نظرش در خصوص حضور در تبلیغات کالای خود صف کشیدند. جولیا رابرتز تا کنون چهره تبلیغاتی مارک های مشهوری نظیر لانکوم بوده است. او همچنین به زودی در فیلمی به نام Secret in Their Eyes روی پرده سینما ظاهر خواهد شد. درآمد جولیا رابرتز در سال گذشته 16 میلیون دلار بوده است. آنجلینا جولی با درآمدی 15 میلیون دلاری مکان هفتم فهرست پردرآمدترین هنرپیشگان زن هالیوود را به خود اختصاص داده است. فیلم By The Sea با بازی آنجلینا جولی در کنار همسرش برد پیت به زودی در سینماها اکران خواهد شد. به رغم اینکه فیلم Hot Pursuit با بازی ریز ویتراسپون نتوانست امسال به فیلمی موفق در فروش گیشه ها بدل شود، با این حال وی با درآمد 15 میلیون دلاری در سال گذشته در رده هشتم فهرست فوربس جای گرفته است. علت این امر هم به دلیل تأسیس یک شرکت تهیه کنندگی از سوی وی باز می گردد. ریز ویتراسپون از جمله تهیه کنندگان فیلم های موفق "دختر گمشده" و "وحشی" بوده است. آن هاتاوی سال گذشته 12 میلیون دلار درآمد داشته است. این درآمد نیز به واسطه بازی در فیلم ها، تبلیغات تجاری و همچنین فعالیت شرکت تهیه کنندگی که او مؤسس اش بوده، بدست آمده است. آخرین فیلمی که از هاتاوی در سینماها به نمایش درآمد، "بین ستاره ای" (Interstellar) بود که وی با متیو مک کاناهی همبازی شده بود. کریستن استوارت 25 ساله با بازی در مجموعه فیلم های "گرگ و میش" به چهره ای مشهور در دنیای سینما بدل شد. او که بازی در سینما را از کودکی آغاز کرده، پس از اکران این مجموعه فیلم ها کوشید تا از چهره و قالبی که دیگر همه او را با آن می شناختند، فاصله بگیرد. کریستن استوارت در سال 2015 در سه فیلم ایفای نقش کرد. درآمد وی از ژوئن 2014 تا ژوئیه 2015 به نقل از فوربس 12 میلیون دلار بوده است. نقش هایی که کامرون دیاز در موزیکال "آنی"، "زن دیگر" بر عهده داشت و نیز حضورش در تبلیغات تجاری برند Tag Heuer (تولیدکننده ساعت) در سال گذشته برای وی درآمدی 11 میلیون دلاری به همراه داشت. انتظار می رود فهرست بازیگران مرد پردرآمد هالیوود که قرار است روز پنجشنبه 4 شهریور منتشر شود، بار دیگر برتری دستمزد بازیگران مرد را نسبت به بازیگران زن نشان دهد. سال 2014 خبر تفاوت دستمزد بازیگران مرد و زن هالیوود، در پی هک شدن و لو رفتن یکی از ایمیل های کمپانی سونی پیکچرز در صدر اخبار قرار گرفت. طبق این خبر، دستمزد جنیفر لارنس در فیلم فشار آمریکایی از بازیگران مرد همتای او کمتر بود. پاتریشیا آرکت، هنرپیشه آمریکایی که در سال 2015 جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل زن را دریافت کرد، در هنگام دریافت جایزه از نابرابری جنسیتی حاکم بر هالیوود در پرداخت دستمزد به بازیگران زن و مرد سخن گفته بود. ...
پینوکیو، عمو سردار و ریِسلی تبلیغ ماهواره ای نمی خواهد
به گزارش بولتن نیوز، فیلم سینمایی پینوکیو، عمو سردار و ریِسِلی به کارگردانی سیدرضا صافی و تهیه کنندگی ناصر عنصری که در بیست و نهمین جشنواره بین المللی فیلم نوجوان همدان موفق به کسب عنوان بهترین فیلم بخش سینمای ایران شد، پاییز امسال در سینماهای کشور روی پرده خواهد رفت. ناصر عنصری، قائم مقام خانه سینما و تهیه کننده این فیلم که در کارنامه خود تهیه کنندگی 2 فیلم اقلیما ساخته محمدمهدی ...
بیوگرافی میلاد کی مرام + عکس
...> تلویزیون سریال خاستگاران سریال شب هزار و یکم شاید برای شما اتفاق بیفتد نابرده رنج بچه های نسبتاً بد ژنرال ( 1392 ) فیلم تلویزیونی سیب ترش چرخ فلک (اپیزور بیتا 1395) پدر میلاد کی مرام مادر میلاد کی مرام تله فیلم حول حالنا شاه کلید جوایز و افتخارات میلاد کی مرام دیپلم افتخار و تندیس بهترین بازیگر دوازدهمین جشنواره فیلم مقاومت ...
حضور سه سال و سه ماه و دو روز در جشنواره "فریزا"/ اکران "قیچی" در هویزه
جشنواره فریزا در بین 188 فیلم کوتاه حاضر در بخش مسابقه به نمایش درخواهند آمد. فیلم سه سال و سه ماه و دو روز پیش از این نیز موفق به دریافت جایزه های معتبر بین المللی در حوزه ی فیلم های کوتاه شده است. دو فیلم کوتاه از مشهد، منتخب هجدهمین جشن سینمای ایران شد دو اثر از هنرمندان سینما و تآتر مشهد، به عنوان آثار منتخب بخش فیلم های کوتاه هجدهمین جشن سینمای ایران توسط هیئت ...
از سلام سینما به سلامت تا خداحافظی موقت با اکبر عبدی
از 2 تا 9 مهر در تهران برگزار می شود. ازجشن خانه سینما هم خبر رسید داوران مرحله نخست انتخاب فیلم های سینمایی معرفی شدند. اعلام آثار منتخب بخش فیلم های کوتاه و بخش پویانمایی این جشن از دیگر اخبار آن بود.همچنین با پایان کار هیات انتخاب هشتمین جشن مستند سینمای ایران، 41 مستند کوتاه، نیمه بلند و بلند برای حضور در این رویداد انتخاب شدند.دهمین جشن بزرگ انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران ...
جشنواره نمایش عروسکی | حاشیه ها و استقبال گرم مخاطبان
آمد مخاطبان در سالنها تب دیدن همه نمایشها در دو بخش صحنه ای و فضای باز داغ بود، آنهایی که برای دیدن اجراهای صحنه ای به تئاتر شهر آمده بودند و گاهی هنرمندان هم در بین این مخاطبان دیده می شدند، بلیت به دست و با عجله از در سالن داخل می شدند و در صندلی های خود مستقر می شدند. حضور جانشین سفیر نیوزلند و کنسول فرهنگی هلند در نمایش نویسنده نمایش نویسنده از کشور هلند اثری ...
دیوار تاریخی گرگان چشم به راه همت مسئولان و تایید یونسکو
روزنامه همشهری ویژه گلستان در گزارشی به قلم ستاره حجتی به موضوع دیوار دفاعی گرگان و مسیر دشوار این اثر ارزشمند تاریخی تا ثبت در فهرست آثار یونسکو پرداخت . دیوار تاریخی گرگان چشم به راه همت مسئولان و تایید یونسکو در این گزارش آمده است : این روزها دیگر نام دیوار تاریخی گرگان یا قزل آلان نامی ناشناخته نیست. نه فقط خانواده میراث فرهنگی کشور آن را به خوبی با همه ابعاد مکشوفه می ...
دولت از انجمن های آگاهی دهنده درباره بیماری ها حمایت کند
دیگر بچه ها جدا کند و تا جایی که من می دانم این بدترین اشتباه برای افراد دارای اوتیسم است که از جامعه دور شود. باید از رسانه برای آگاهی دادن به عموم جامعه استفاده کنیم تا مسؤلین نیز فعالیت های بیشتری برای افراد دارای اوتیسم انجام دهند. در انتهای این نشست یک فرد دارای اوتیسم به نام تورج سهرابی در جملاتی کوتاه گفت: من تایپیست انجمن اوتیسم ایران هستم. دولت باید از افراد اوتیسمی و خانواده های آنان حمایت کند.بیمه باید خانواده های اوتیسمی را تحت پوشش قرار دهد. خانواده ها تلاش کنند تا فرزندان اوتیسمی آنان برای جامعه مفید باشند. در نهایت نیز آرزوی سلامتی و موفقیت برای تمام بچه های اوتیسمی ایران می کنم. ...
مرضیه برومند: کلاه قرمزی ام و طرفدار پرسپولیس!
که برومند کارگردان آن بوده است. مرضیه برومند هنرمند نام آشنای کشورمان از جمله هنری هایی است که با ورزش هم بیگانه نیست. او در دوران جوانی عضو تیم بسکتبال دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران بوده و خاطرات خوبی هم از آن تیم دارد. در سال 1391 بعد از دیدار مرضیه برومند با علی فتح الله زاده مدیرعامل سابق باشگاه استقلال تهران در نمایشگاه نشریات خانوادگی، حرف و حدیث های فراوانی در مورد ساخت یک ...
همه کارهایی که دولت یازدهم برای سینما کرد
اقتصاد مقاومتی به آثار برگزیده در جشنواره های منطقه ای سینمای جوان و جشنواره ملی فیلم کوتاه که در نیمه دوم سال برگزار می شود از دیگر مواردی است که در این بخش مورد توجه بوده است. افزایش دو برابری مخاطبان بازگشایی خانه سینما تا مرحله برگزاری مجمع عمومی و انتخاب هیأت مدیره و مدیرعامل جدید،افزایش دو برابری (100درصد) مخاطبان سینمای ایران،اجرای طرح جهادی استقرار و نصب سامانه دیجیتال ...
روایتی جسورانه از زشتی های جامعه
ساخته رضا درمیشیان پس از فیلم اکران نشده من عصبانی نیستم است، عاشقانه ای پرالتهاب در دل جامعه است که عشق آن به جنون ختم می شود. نوید محمدزاده، باران کوثری، مریم پالیزبان، بهناز جعفری، پریوش نظریه، اردشیر رستمی، حسین پاکدل، ستاره پسیانی و... در این فیلم سینمایی به ایفای نقش پرداخته اند. از زمان اکران لانتوری در جشنواره فیلم فجر که با موفقیت های درخور توجهی نیز مواجه شد، نقدها و نظرهای بسیاری از ...
سکوت هنرمندان شکست/نامه اهالی موسیقی به رئیس جمهور
امیررضا 394. باقری رضا 395. باقری فرنوش 396. باقری مهدی 397. باقری هادی 398. بالنده حامد 399. بامداد محمود 400. بامیدحق کیوان 401. باوند رضا 402. باوندی فرهنگ 403. بایسته ساسان 404. بایگی احسان 405. بچه سقا ویدا 406. بحرینی امیر رضا 407. بحیرایی ...
گفت و گو با نایب رئیس انجمن داروسازان فارس به مناسبت روز داروساز: بیمه سلامت 8 ماه مطالبات داروخانه ها ...
بحث ما اکنون اجتماعی است و نه علمی اشاره نمی کنم. به هر روی در راه اندازی داروخانه های گیاهی باید دقت بیشتری کنیم.ضمنا دید انجمن داروسازان این است که باید در تصمیم گیری ها منافع پایدار و بلند مدت در نظر گرفته شود و صرفا برای حل یک مسئله با یک اقدام بر اساس عجله و بدون فکر و بررسی تنها مردم دچار مشکل می شوند. انجام نشدن تعهدات بیمهای چه خطراتی متوجه بیماران می کند؟ انجام نشدن تعهدات ...
رکوردها و شاهکارهای ورزشکاران در المپیک ریو
که بی مدال با این بازی ها خداحافظی کردند اما حرکت زیبایشان هرگز از یادها نخواهد رفت. در جریان مرحله مقدماتی دو 5000 متر بانوان نیکی همبلین نیوزلندی نتوانست تعادل خود را حفظ کند و زمین خورد. این اتفاق باعث شد دونده آمریکایی به نام ابی آگوستینو نیز زمین بخورد. آگوستینو زمانی که برخاست متوجه شد همبیلن همچنان روی زمین است. آگوستینو برگشت و دونده نیوزلندی را کمک کرد تا از زمین بلند شود. همبلین با کمک ...
گلکسی نوت 7، شاهکاری دیگر از سامسونگ
...؛ اما سامسونگ در کنار حسگر اثر انگشت از این اسکنر نیز بهره برده است. همین ابتدا ذکر این نکته ضروری است که اسکنر عنبیه چشم به هیچ عنوان سریع تر از حسگر اثر انگشت نیست و شاید در آینده نیز این موضوع چندان تغییر نکند، به خصوص اگر عینک به چشم داشته یا از لنز استفاده می کنید. توجه داشته باشید که تنها یک جفت چشم را می توانید برای کار با این اسکنر تنظیم کنید. تنها کافی است در بخش امنیتی به ...
فیلم شیخ صفی ساخته شود
فرهنگ عمومی احتمالا رد می شود، تاکید کرد: با این ترتیب امکانش این بود که تمام استان ها خواستار روز استان خود شوند، ما پیشنهاد دادیم روزی برای بزرگداشت شیخ صفی الدین اردبیلی نامگذاری شود که هم نام اردبیل در آن هست و هم می توانیم بزرگداشت شخصیت برجسته ای که نقش اساسی در توسعه و ترویج تشیع داشته را گرامی بداریم. جنتی در خصوص ساخت فیلم سینمایی در بحث شیخ صفی الدین اردبیلی اضافه کرد: در صورت وجود فیلمنامه قوی و جذاب ما حمایت و کمک خواهیم کرد. البته تاکید ما روی فیلمنامه خوب است. اگر سریالی هم برای نمایش خانگی باشد و جذاب هم باشد مورد حمایت قرار خواهد گرفت. ...
بنیاد در آینه مطبوعات
چهل مروارید، اولین فیلم سینمایی بلند هادی حاجتمند هنرمند مشهدی است که به صورت مشترک با علی سلیمانی آن را کارگردانی کرده است. ابراهیم اصغری تهیه کننده نام آشنای سینمای دفاع مقدس نیز تهیه کنندگی این اثر سینمایی را بر عهده دارد. حضور برزو ارجمند هنرمند مشهدی سینما و تئاتر در این اثر نیز یکی دیگر از ویژگی های آن است که حضور هنرمندان دیار خراسان در آن را پررنگ تر کرده است. ماه چهره خلیلی، کاوه ...
گردهمایی عروسک ها
، مدیر این پاتوق می گوید: یکی از دغدغه های دبیر جشنواره ، کار عروسکی ویژه ی کودکان است و قرار شد در جشنواره ی تئاتر عروسکی فضایی برای بچه ها و خانواده هایشان تعریف کنیم تا بتوانند ضمن تماشای نمایش های عروسکی ویژه ی کودکان، در شکل گیری یک اثر نمایشی هم مشارکت کنند. بخشی از برنامه های این پاتوق به اجرای نمایش مربوط می شود و بخش دیگری هم ویژه ی برگزاری کارگاه های هدفمندی است که هرروز در کنار ...
دوستی و اتحاد در ماهی بادکنکی
اگر چه این انیمیشن با تکنیک سه بعدی ساخته می شود، اما فضایی فانتزی و تخیلی دارد و از رنگ های شاد و جذاب در گرافیک و طراحی بصری آن استفاده شده است. نی نی بال (خواهر کوچک ماهی بادکنکی)، اره ماهی (مجسمه ساز و هنرمندی مودب)، جیز ماهی (همیشه دنبال کشف اجسام)، سبیل ماهی (با نمک و چاق) و دیو ماهی (برادر غول ماهی) از دیگر شخصیت های کارتونی این مجموعه هستند. در این انیمیشن، پدر سبیل ماهی، پلیس است و پدر نی نی بال نیز در نقش آتش نشان ظاهر می شود. فست فودها و بازی های رایانه ای سلمی افکاری، کارگردان و تهیه کننده این انیمیشن به جام جم گفت: به 90 قسمتی که در حال ساخت است، شخصیت ها و فضاهای جدی اضافه شد ه اند. برای مثال، چون آغاز سال تحصیلی نزدیک است در یک فصل به مدرسه می پردازیم یا در قسمتی دیگر به بحث فست فودها و بازی های رایانه ای اشاره می کنیم. وی معتقد است: در مجموعه هایی که برای کودکان ساخته می شود، باید مواظب باشیم دیالوگ ها کودکانه باشد و حد وسط را در همه امور رعایت کنیم تا برای کودک بی مزه نباشد. از این رو، گاهی در فیلمنامه ماهی بادکنکی مجبوریم جملات را تغییر دهیم. افکاری بیشترین مشکل حوزه انیمیشن را مالی دانست و عنوان کرد: افراد هنرمند و کاربلد زیاد داریم، ولی بیشتر وقت ها به آثاری ارجحیت داده می شود که می توانند واقعی باشند و لزومی ندارد در قالب انیمیشن ساخته شوند. می توان به کارهای فانتزی بیشتر بها داد و هزینه ها را طوری تقسیم بندی کرد که به همه موضوعات و تکنیک ها اختصاص یابد. در این صورت انیمیشن کشور ما در وضعیت بهتری قرار می گیرد. این کارگردان ادامه داد: انیمشن سازان ما از نظر تکنیکی پیشرفت خوبی داشتند، اما مشکلات مالی باعث افت آنها می شود. این اتفاق باعث شده، خیلی ها این شغل را کنار بگذارند. عده ای فکر می کنند انیمیشن هنر و تفریحی بیش نیست اما برای ما شغل است و با آن زندگی می کنیم. آموزش کارگروهی به کودکان رامین کرمی، نویسنده ماهی بادکنکی درباره روند نگارش فیلمنامه توضیح داد: نگارش فصل سوم یعنی 39 قسمت به پایان رسیده و خلاصه فیلمنامه در 26 قسمت تهیه شده است. این نویسنده ادامه داد: ماهی بادکنکی در مرکز پویانمایی صبا، برای گروه سنی کودک و پخش از شبکه کودک و نوجوان تولید می شود. این اثر جنبه آموزشی دارد و هدف از ساختش دوستی و اتحاد است. در این مجموعه، ماهی بادکنکی قهرمانی نیست که به تنهایی بتواند کاری انجام دهد. اگرچه سرگروه است و از همه باهوش تر و قدرت رهبری اش بیشتر، ولی اگر دوستانش به او کمک نکنند نمی تواند موفق شود. ما قصد داریم در این انیمیشن قدرت کار گروهی را به کودکان آموزش دهیم. کرمی معتقد است: کسی که می خواهد فیلمنامه انیمیشن بنویسد، باید کودک درونش زنده باشد، شیطنت های کودکان را در نظر بگیرد و با روحیات آنها آشنا باشد. در ایران، بیشتر فیلمنامه هایی که برای انیمیشن نوشته شده، باید در قالب رئال تولید شوند چراکه بخش تخیلی شان خیلی کم است. آنچه انیمیشن را از حوزه های دیگر جدا می کند، تخیل است. فضای فانتزی با حس و حال کودکانه محمد میروهابی، کارگردان هنری انیمیشن ماهی بادکنکی نیز عنوان کرد: در گرافیک کار سعی کردیم به سمت رئال پیش نرویم و بتوانیم حسی را که برای یک کار فانتزی لازم است، داشته باشیم. خودمان را محدود به تکنیک و قابلیت هایش نکرده ایم. وی ادامه داد: وقتی اثری با تکنیک سه بعدی ساخته می شود خیلی ها تمایل دارند به سمت واقعیت و زیاد کردن جزئیات پیش بروند، اما ما این وسوسه را کنترل و سعی کردیم این مجموعه حس و حال کودکانه داشته باشد. این کارگردان هنری بیان کرد: من مخاطب انیمیشن را کودک می شناسم؛ اما هرچه کار واقعی تر و پویانمایی به واقعیت نزدیک تر شود، سن مخاطبش می تواند بالاتر برود. در این اثر، شخصیت ها ماهی هستند، اما به آنها حس انسان گونه دادیم؛ یعنی صحبت می کنند و به جای این که باله داشته باشند، چیزی شبیه دست دارند. صحبت کردن با زبان خیال وی در پاسخ این پرسش که تخیل چقدر از میزان باورپذیری می کاهد، تصریح کرد: باورپذیری و همذات پنداری دو مقوله جدا هستند. اگر به زبان کودکان صحبت کنیم، برایشان قابل قبول تر و تاثیرگذارتر است تا این که بخواهیم آنچه را که واقعی است، به آنها نشان دهیم. باید به زبان خودشان که زبان خیال، بازی و فانتزی است، با آنها صحبت کنیم و ما نیز تلاش کردیم این مورد را در کارمان لحاظ و رعایت کنیم. میروهابی درباره ناقص بودن فیلمنامه و تاثیر آن بر ادامه تولید اظهار کرد: در آثار واقعی وقتی فیلمنامه آماده نیست، می توانند فی البداهه عمل کنند یا در صحنه تصمیماتی بگیرند و در نهایت کار انجام شود، ولی در انیمیشن این اتفاق نمی افتد چراکه باید همه چیز مشخص باشد و سپس اجرا شود. بنابراین آماده و کامل نبودن فیلمنامه این اختلال را ایجاد می کند که ما مجبور می شویم کار را متوقف کنیم. فانتزی کارمان خیلی زیاد است کرمی، نویسنده انیمیشن: یک روز به محل کار یکی از دوستانم رفته بودم. او آکواریوم خیلی بزرگی داشت. در مدت زمانی که منتظر آمدن دوستم بودم، به آکواریوم نگاه می کردم و برای ماهی ها غذا می ریختم. ایده داستان از آنجا به ذهن من رسید. ما در این مجموعه، فانتزی کارمان خیلی زیاد است، سعی کردیم تخیل در آن زیاد باشد به طوری که پدر یکی از ماهی ها آتش نشان است؛ یعنی زیر آب آتش سوزی رخ می دهد و آنها آتش را خاموش می کنند. تمام اتفاقاتی که در دنیای خارج از آب رخ می دهد، با شکلی متفاوت و جدید در زیر آب روایت می کنیم. شبنم قدمی ...
زیر آسمان فیروزه ای
دوست هندویِ من از برزیل، آندره فورسیه با فیلم مرا مانند یک عاشق ببوس از فرانسه، آلبرتو مورائیس با فیلم مادر از اسپانیا و مارکو سِگاتو با فیلم پوستِ خرس از ایتالیا در بخش رقابتی حضور دارند. از ایران نیز فیلم سینما- نیمکت به کارگردانی محمد رحمانیان در بخش اصلیِ مسابقه فیلم های بلند، نخستین حضور بین المللی خود را تجربه خواهد کرد. قصور پزشکی به تلویزیون هم کشیده شد شرق: در شرایطی که با ...
پریا روایتی روشن و گویا از ایدز
...، یکی از این موضوعات است که با وجود پرداختن به آن در چند اثر سینمایی و تلویزیونی از دهه هفتاد تا به امروز، بسیاری از جنبه های حقیقی آن مغفول مانده و بدرستی معرفی نشده است. سریال آخرین ستاره شب، ساخته منوچهر پوراحمد را می توان نخستین نمایش جدی ایدز در قاب تصویر دانست. پس از آن در مجموعه های تلویزیونی و فیلم های سینمایی دیگری نظیر داستان یک شهر، خط قرمز، بهشت پنهان، غوغا و پابرهنه در بهشت، می توان رد پایی از این بیماری را مشاهده کرد. این حجم از روایت ها در مقایسه با هزینه ها و آسیب هایی که ایدز به جامعه تحمیل می کند ناچیز است؛ خصوصا این که در برخی آثار به دلایل گوناگون، شاهد نمایش نه چندان صحیح این بیماری یا پرداختی کوتاه و گذرا به آن هستیم. ادامه این روند معیوب باعث شده است سوژه ای جذاب که لزوم پرداخت صحیح به آن همچنان احساس می شود، نه مانند گذشته بکر بماند و نه آنچنان تاثیرگذار باشد. قصه آدم های این روزگار حال دوباره این بیماری، دستمایه اصلی یک سریال تلویزیونی قرار گرفته است. پریا در دل قصه ا ی خانودگی و اجتماعی مشخصا به بیمازی ایدز می پردازد و برخلاف آثار پیش از خود بی پرده سخن می گوید. تلویزیون با انبوهی از مخاطبان خود، بستری مناسب برای آگاهی رسانی درباره ویروس اچ آی وی است، زیرا این بیماری نه یک مساله بهداشتی و پزشکی صرف، بلکه یک معضل فرهنگی اجتماعی قابل پیشگیری است که در خلال یک اثر نمایشی در قاب همه گیر تلویزیون می تواند بهتر معرفی شود و تاثیرگذارتر باشد. ناگفته نماند، این تاثیرگذاری در صورتی است که اثر به جنبه های نمایشی و جذابیت های مخاطب پسند وفادار بماند و وظیفه آگاهی رسانی صرف را بر عهده برنامه های آموزشی و مستند قرار دهد. در سریال پریا این مهم تا حد زیادی رعایت شده، اما درست در آنجایی که پای نمایش در شیوه انتقال اطلاعات لغزیده، بیشترین آسیب را به یکدستی اثر وارد کرده است. برای مثال، نویسنده پریا در جای جای سریال، اطلاعاتی از راه های انتقال و ابتلا به ویروس اچ ای وی و تبدیل آن به ایدز به مخاطب ارائه می دهد. این اطلاعات اغلب از طریق دیالوگ های میان خواهر و شوهر خواهر کیوان و همچنین در راهنمایی های پزشک به گوش مخاطب می رسد. اطلاعات تازه از نقاط قوت و وجه تمایز کار است، اما اجرای نه چندان ظریف آن در برخی سکانس ها، آن را از یک اثر نمایشی هنرمندانه به برنامه ای آموزشی تنزل می دهد. اگر این اطلاعات که به قصد آگاهی دهی در دیالوگ ها نشسته اند، کمی هنرمندانه تر در تار و پود قصه تنیده می شدند، به قصه گویی سریال ضربه کمتری وارد می شد. ساختارشکنی خلاقانه تمایز و جذابیت در آخرین ساخته حسین سهیلی زاده برای مخاطب ایرانی کم نیست؛ نمونه آن پرداخت روشن به بیماری ایدز، شکل گیری رابطه ای عاشقانه اما غریب با عرف جامعه و همچنین ارتباط احساسی میان پدر و مادر دو شخصیت اصلی است که پیش از این در قاب تلویزیون کمتر دیده شده . در کنار این همه تازگی، همچنان شاهد تلاش بی ثمر برای نمایش خانواده ای آرمانی و بی نقص در روابط کلیشه ای خانواده خواهر کیوان با بازی کمند امیرسلیمانی و امیررضا دلاوری و همچنین شخصیت مددکار اجتماعی به عنوان حلال مشکلات و همراه همیشگی هستیم. از سوی دیگر، سریال گاه در ایجاد روابط علت و معلولی برخی اتفاقات سهل انگارانه عمل کرده است؛ برای مثال شخصیت کیوان به واسطه تزریق از طریق سرنگ آلوده گرفتار این بیماری می شود، اما این رخداد بسیار ساده انگارانه رقم می خورد و همین می شود که چینش برخی اتفاقات در قاب تصویر مستدل و منطقی از کار در نمی آید. ریتم سریال نیز در یک طیف در حال نوسان است. این اتفاق بیش از اجرا از فیلمنامه نشأت می گیرد و اغلب ناشی از تزلزل شخصیت ها در واکنش به حوادث و تعلل آنهاست. شخصیت پریا که نام سریال نیز از او گرفته شده، یک قهرمان بی تقص نیست و تردید او در تصمیم گیری درباره ازدواج، فرزندانش یا واکنش به بیماری همسرش باعث می شود روند داستان به کندی پیش برود؛ روندی که مدتی است با بروز روحیه جنگندگی پریا در مقابل بیماری ضرباهنگ تندتری به خود گرفته است. این ویژگی انسانی موجب نزدیکی بیشتر مخاطب به شخصیت اصلی می شود، اما گاه توالی اتفاقات را از ریتم می اندازد. شخصیت های آشنا با دغدغه های امروزی آنچه پریا را این روزها بر سر زبان ها انداخته، علاوه بر سوژه حساسیت برانگیز آن، شخصیت های آشنا و بادغدغه های امروزی است. بروز این بیماری در خانواده ای معمولی که نمونه آن را اطراف خود سراغ داریم و پیوندش با روابط عاطفی و خانوادگی به تاثیرگذاری قصه و درگیر کردن احساسات مخاطب کمک شایانی کرده است. همان طور که گفته شد در گذشته از ایدز و بیماران درگیر با آن تصویری مبهم ارائه می شد. باید پذیرفت که برخی ملاحظات و در لفافه سخن گفتن ها اقتضای زمان ساخت این آثار بوده است؛ اما امروزه با گسترش وسایل ارتباط جمعی و همچنین نگاه جدی تر به این بیماری، بیان کهنه یا الکن هیچ تاثیری بر مخاطب نخواهد داشت. پریا تا به امروز روشن ترین نگاه و گویاترین زبان را نسبت به مبتلایان ویروس اچ آی وی در میان آثار تلویزیونی داشته است. سریال در ضمن به تصویر کشیدن داستان یک زندگی، با دستمایه قرار دادن یک بیماری سخت، چندین شخصیت را وارد ماجرا می کند که هر کدام با مسائل و مشکلاتی، دست و پنجه نرم می کنند و سرنوشتشان به یکدیگر گره خورده است. با این میزان از گره افکنی به سرانجام رساندن شخصیت ها با پایانی رضایتبخش که درخور این قصه متفاوت باشد، مشکل به نظر می رسد. باید به تماشا نشست و دید سعید فرهادی این کلاف سردرگم را چگونه باز می کند! تمایزهای جذاب پریا تمایز و جذابیت در آخرین ساخته حسین سهیلی زاده برای مخاطب ایرانی کم نیست؛ نمونه آن پرداخت روشن به بیماری ایدز، شکل گیری رابطه ای عاشقانه اما غریب با عرف جامعه و همچنین ارتباط احساسی میان پدر و مادر دو شخصیت اصلی است که پیش از این در قاب تلویزیون کمتر دیده شده است. آنچه پریا را این روزها بر سر زبان ها انداخته، علاوه بر سوژه حساسیت برانگیز آن، شخصیت های آشنا و با دغدغه های امروزی است. بروز این بیماری در خانواده ای معمولی که نمونه آن را اطراف خود سراغ داریم و پیوندش با روابط عاطفی و خانوادگی، به تاثیرگذاری قصه و درگیر کردن احساسات مخاطب کمک شایانی کرده است. نوشین مجلسی ...
شبکه کودک با مخاطب 82 درصدی
طی این مدت که مدیریت شبکه کودک و نوجوان را به عهده دارید، چقدر از برنامه هایتان عملی شده است؟ اولین کار ما مطالعه تطبیقی شبکه های کودک و نوجوان با شبکه های دیگر و همین طور تحلیل اطلاعاتی بود که در معاونت سیما یا دیگر مراکز پژوهشی در این زمینه تولید شده اند. به این جمع بندی رسیدیم که باید برای سه رده سنی سه کانال تلویزیونی داشته باشیم؛ برای خردسالان زیر شش سال، کودکان شش تا 12 سال و نوجوانان 12 سال به بالا. بر این اساس کانال های خردسال و کودک راه افتاده و این روزها مشغول آماده سازی برنامه های کانال نوجوان هستیم. در نگاه کلی، یک شبکه پخش کننده انیمیشن برای همه رده های سنی را تحویل گرفتیم و شبکه ای با دو کانال برای خردسال و کودک راه انداخته ایم که کانال سوم آن نیز در راه است. درباره کانال و تفاوت آن با شبکه توضیح می دهید؟ فعلا به دلیل محدودیت های فنی که در پخش فرکانس وجود دارد، دو کانال خردسال و کودک با تفکیک ساعت های پخش روی یک فرکانس پخش می شوند. در واقع یک فرکانس به یک شبکه اختصاص پیدا می کند و بعد چند کانال از همین فرکانس برنامه پخش می کنند. این مدل قبلا هم در کشور ما وجود داشته و هم در کشور آلمان برای یکی از شبکه های کودک و نوجوان اجرا می شود. در واقع راه حلی در دوره گذار است تا زمانی که مشکلات فنی رفع شود. این شبکه در تمام ایران، قابل دریافت است؟ بله. بجز 10 درصد تماشاگران که به صورت آنالوگ تلویزیون تماشا می کنند، برای بقیه کسانی که به صورت زمینی یا ماهوارهای شبکه های دیجیتال را دریافت می کنند، قابل پخش است. از دلایل رشد 6 درصدی مخاطبان شبکه کودک اطلاع دارید؟ از ابتدای راه اندازی شبکه کودک اعلام شد که برنامه سازی در این شبکه بر اساس یک منظومه تربیتی انجام می گیرد و در واقع برنامه های این شبکه یک فرآیند تربیتی را طی می کند که از مبدا میل مترقی شروع می شود و به مقصد نیازهای کودکان خاتمه پیدا می کند. لذا ما یک شبکه سرگرمی صرف نیستیم؛ بلکه با تلفیق جذابیت و تربیت، تولید محتوا می کنیم. براساس بازخوردهایی که از والدین دریافت می کنیم، خردسالان و کودکانی که الان بیننده حرفه ای و وفادار شبکه کودک هستند، به نسبت پنج ماه قبل علاقه بیشتری به کتاب دارند. این یکی از اثرات مجموعه اقدامات شبکه برای ترویج مطالعه است. ما هر روز یک عنوان کتاب جدید را به کودکان و یک عنوان را به خردسالان ارائه و معرفی می کنیم. امیدوارم با استمرار این روند، نسل بعدی ما سرانه مطالعه بیشتری داشته باشد. همچنین کمپین هایی داریم که توجه بچه ها و خانواده ها را جلب کرده است؛ مانند کمپین کوچک تنهاتر است که توجه خانواده ها را به کودکان قربانی آسیب های اجتماعی جلب می کند. آخرین نظرسنجی ها نشان می دهد که 82درصد کودکان ایرانی مخاطبان شبکه هستند. چند درصد از برنامه های این شبکه انیمیشن است و چند درصد زنده؟ چه بخشی به آثار ایرانی اختصاص دارد؟ برای مخاطب خردسال 80 درصد انیمیشن و 20 درصد برنامه زنده تدارک دیده ایم. کانال کودک هم 60 درصد انیمیشن و 40 درصد برنامه زنده پخش می کند. نسبت انیمیشن های خارجی را از 75 درصد کاهش دادیم و با افزایش برنامه های ساخت ایران، فعلا 50 درصد از انیمیشن های این شبکه خارجی هستند. حضور خانم خامنه در کانال پویا می تواند به این معنا باشد که نویسندگان، تهیه کنندگان و برنامه سازانی که در دهه60 برای کودکان برنامه می ساختند به شبکه کودک بازمی گردند؟ بله، با برخی از برنامه سازان آن سال ها مذاکره کرده ایم، اما همکاری با خانم خامنه دلایل دیگری دارد. برای انتخاب مجری کانال ها مطالعاتی داشتیم و به این نتیجه رسیدیم که برای رده خردسال باید شخصیتی همسن پدربزرگ یا مادربزرگ مخاطبان انتخاب کنیم که ضمن ارتباط با خردسالان، جای مادرشان را نگیرد و بهتر است برای رده کودک هم از جوان هایی تقریبا 20 تا 30 ساله انتخاب کنیم که می توانند جای معلم ها باشند. خردسالان نیاز دارند در تلویزیون با مجری ای روبه رو شوند که چهره ای آشنا باشد تا دچار استرس و نگرانی نشوند و بتوانند با او انس بگیرند. مجری کانال ها به این دلیل اضافه شدند و خانم خامنه به عنوان یکی از مجریان ماندگار در عرصه کار خردسال با توجه به تجربه موفق قبلی با ما در این زمینه همکاری می کند. کانال امید با چه اهدافی برای نوجوانان راه اندازی می شود؟ پخش برنامه های نوجوان از 30 فروردین در شبکه کودک و نوجوان شروع شد و ساعات پایانی هر روز را به نوجوانان اختصاص داده ایم. امیدواریم با تمهیدات فنی سازمان صدا و سیما، بتوانیم در یک فرکانس مستقل برنامه های نوجوان را پخش کنیم چراکه خلأ برنامه های مخصوص نوجوانان بسیار جدی است و اردیبهشت ماه امسال مورد انتقاد شدید رهبر معظم انقلاب قرار گرفت. به لطف خدا، فعلا چهار ساعت یعنی هشت تا 12 شب برای نوجوانان برنامه پخش می کنیم و امیدواریم کانال امید هر چه زودتر راه اندازی شود. چه برنامه هایی برای شبکه کودک و کانال های زیرمجموعه آن دارید؟ در واقع چند آرزو برای شبکه کودک و نوجوان داریم. اول این که حجم برنامه های خارجی از 50 درصد کاهش پیدا کند، اما با بودجه موجود برایمان مقدور نیست. دوم حذف آگهی های بازرگانی است؛ این آگهی ها بخصوص برای خردسالان آسیب های تربیتی به دنبال دارد چون آنها تفاوت آگهی و برنامه را متوجه نمی شوند. برخی از آنها باعث می شود بچه ها به خانواده ها فشار وارد کنند و برخی اقتضائات تربیتی خانواده ها بر هم بخورد. آرزوی سوم این که هنرمندان با مخاطب کودک و نوجوان آشتی کنند. تلویزیون بر ستون هنرهایی چون ادبیات، تئاتر، سینما، انیمیشن، گرافیک و موسیقی استوار است و تا وقتی هنرمندان قوی و جهانی نداشته باشیم که برای مخاطب کودک و نوجوان آثار جهانی بیافرینند شبکه کودک و نوجوان نمی تواند شبکه ای در تراز جهانی باشد. آرزوی آخر این که سواد رسانه ای خانواده ها افزایش پیدا کند. کودکان باید حداکثر روزانه دو ساعت تلویزیون ببینند و بیشتر از آن آسیب هایی در فرآیند تربیت و رشد کودکان ایجاد می کند. این اتفاق بدون همکاری و مدیریت آنها برای ما مقدور نیست. بازگشت برنامه سازان دهه 60 در دهه های 60 و 70 برنامه های موفقی برای کودکان و نوجوان تولید می شد؛ بنابراین با عوامل برنامه های موفق این دوره مذاکره کردیم. برخی از این حوزه دور شده بودند، پس آنها را ترغیب کردیم که برگردند. بعضی دیگر طرح هایی داشتند که در شبکه های دیگر به تصویب رسیده بود، اما به دلیل مشکلات مالی تولید نشده بود. محمد اعلایی، تهیه کننده با سابقه برنامه های نوجوانانه قول داده با ما همکاری داشته باشد؛ همین طور مهران رسام قرار است یک مجموعه داستانی برایمان کارگردانی کند و با آقای قناد هم صحبت هایی داشتیم. خانم روستاپور هم این روزها مشغول ساخت یک برنامه تلویزیونی متفاوت است. آذر مهاجر ...
پاسخ بنیادین یه یک سؤال دیرین: چرا ما ایرانیان در مسیر توسعه درجا زده ایم؟
نرخ مشارکت،سهم زنانی است که در سن اشتغال قرار دارند و در بازار کار حضور دارند یعنی یا شاغل اند یا دنبال شغل می گردند. متوسط این نرخ در دنیا حدود 40 درصد و درتمام کشورهایی که در مسیر توسعه حرکت کرده اند، بالای 40 درصد است. بنابراین به نظر می رسد تجربه و الگوهای توسعه نشان می دهد با نرخ مشارکت اقتصادی 13درصدی زنان، امکان ندارد بتوان در فرآیند توسعه گام های جدی برداشت. تحصیلات، توسعه نمی ...
اموال خصوصی پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) و اهل بیت (علیهم السلام)
دیگر محمد بن عبدالله بکری می گوید: از گروهی از مردم مدینه طلبکار بودم. برای وصول آن به مدینه آمدم و مدتی ماندم و با تمام تلاشی که کردم نتوانستم پول خود را بگیرم تا این که خسته شدم. با خود گفتم خدمت امام هفتم (علیه السلام) بروم و به او شکایت کنم. آن حضرت در یکی از مزارعش به نام نقمی بود، خدمت وی رسیدم. در حضور او غلامی بود که در دست او ظرفی بود و داخل آن ظرف قطعه ای گوشت ریز و درشت وجود ...
زندگی خصوصی آقای وزیر، محمدجواد ظریف
اصلاحات به خاطر اینکه از او و صادق خرازی برای برگزاری اجلاس سران کنفرانس اسلامی تقدیر نکرده است، گلایه نداشته باشد. او حتی وقتی از پخش مصاحبه او با عادل فردوسی پور جلوگیری شد نیز از آنتن برنامه نگاه یک استفاده کرد تا در این خصوص کنایه ای زده باشد. همین تازگی ها نیز در مصاحبه ای با گلایه از برخی که از نام او برای کارهای تجاری خود سوءاستفاده می کنند، گفته بود که نه شریک و شرکتی دارد و نه کسی از خانواده ...
زادروز بزرگترین ستاره های دنیا در هفته ای که گذشت
پن در کودکی با بازیگرانی مانند چارلی شین و امیلیو استیوز دوست بود که با آنها فیلم های کوتاهی ساخته است. اولین حضور تلویزیونی اش در اپیزودی از سریال خانه کوچک در سال 1974 بود. اولین تجربه کارگردانی اش با فیلم بلند دونده سرخپوست بود که بعد از آن فیلم های دیگری مانند، نگهبان گذرگاه (1995)، قول (2001) و به سوی طبیعت وحشی (2007) را ساخت. شان پن نسبت به اقدامات جورج دبلیو بوش و خشونت اعمال ...
نوسازی 70 سالن/بازگشایی خانه سینما/افزایش دو برابری مخاطبان و نجات سینمای ایران از ورشکستگی
وزارتخانه بر اساس آمار و اسناد در سه سال گذشته در دولت یازدهم کرده که از آن جمله سازمان سینمایی است. بر اساس این گزارش، بررسی 22 فیلمنامه سینمایی متناسب با موضوع اقتصاد مقاومتی و الگوی مصرف که 10 اثر در مرحله پیش تولید قرار گرفته و 12 عنوان نیز در مراحل مختلف تولید قرار گرفته اند. پیش بینی جایزه ویژه اقتصاد مقاومتی به آثار برگزیده در جشنواره های منطقه ای سینمای جوان و جشنواره ملی فیلم کوتاه ...
یک هفته محرومیت زدایی 35 نفره با یک بیستم حقوق یک مدیر اشرافی! + تصاویر
روستا سال های سال بیمه شوند و زندگی به سبک غربی و دجال واره نداشته باشند. براتی اذعان کرد: البته در میان این حجم از برنامه ها که با استقبال پرشوری از سوی اهالی روستا مواجه می شد به طوری که در یک روز مخاطب 900 نفری نیز در 4 روستا به ثبت رسید می توان مراسم های محوری همچون برپایی نمازهای جماعت در مساجد، جشنواره آشپزی، دعای کمیل به همراه قرعه کشی سفر کربلا، جشن ولادت امام رضا(ع)، مسابقات ...
سینماروهای امروز دنیای سه بعدی را ترجیح می دهند
پروژه داشتم که یکی از آن پروانه ساخت نیز دریافت کرد، اما تهیه کننده آن که سعید سعدی بود و سپس خودم از ساخت آن منصرف شدیم. به دلیل اینکه با مشکلاتی مواجه شدیم، ترجیح دادیم که انصراف دهیم. البته یک پروانه ساخت دیگری دارم و در ارتباط با تولید آن بعداً صحبت خواهیم کرد. تولید فیلم برای گروه هنر و تجربه را ادامه می دهید یا تصمیم به ساخت فیلم برای سینمای بدنه را دارید؟ – در پروژه بعدی ...
رشد چشمگیر آموزشگاههای آزاد هنری در خراسان رضوی
پروانه ساخت فیلمهای بلند ویدیویی 90 دقیقه ای به مشهد به عنوان نخستین استان در کشور، تاسیس نمایندگی انجمن سینمای جوان در کاشمر و پیگیری تاسیس دفاتر جدید در دیگر نقاط خراسان رضوی، زمینه سازی برگزاری جشنواره فیلم و عکس استان، برنامه ریزی برای فعالسازی کارگاه مستندسازان استان و جشنواره شبنم در سال 95، افتتاح سالنهای سینمای تربت حیدریه، قوچان و پیگیری فعالسازی سینماهای تایباد و کاشمر و برگزاری جشن روز ...