سایر منابع:
سایر خبرها
رد ادعای 11سال برگزار نشدن کنسرت در مشهد
جامعه موسیقی واکنشی نشان دهد و شخصاً خیلی خوشحالم که جامعه موسیقی به شکلی دموکراتیک و قانونی تصمیم گرفت مطالبات خود را از رئیس جمهور بخواهد و ایشان را وادار کند که به قانون اساسی رجوع کرده و از اختیارات خود برای حل مسأله موسیقی استفاده کند؛ اما اگر من نامه را می نوشتم، به غیر از رئیس جمهور، مقامات دیگری را نیز مخاطب قرار می دادم و مضامین و خواسته های مختلفی را مطرح می کردم. مثل چه کسانی ...
نقش سلبریتی ها در چهره زدگی جامعه
به گزارش سراج24 ، در دو قرن اخیر بعد از انقلاب های صنعتی و اجتماعی در کشور های غربی شاهد رشد و گسترش هنر های گوناگون بوده ایم که این گسترش قطعاً ارتباطی با رشد سرمایه و گسترش شهرها و طبقه مرفه داشته است. هم زمان با گسترش هنر های گوناگون، هنرمندان نیز موردتوجه قرار گرفته اند. اما این جریان ضلع دیگری داشته است و آن رسانه ها بوده است. کم کم با رشد رسانه های مختلف و امکانات فنّاورانه هم هنرهای ...
خسرو معصومی: سینما جای تفنن و شهرت نیست
معصومی را باید از زمره کارگردانان باسواد سینمای ایران دانست و با او درباره خیلی چیزها صحبت کرد. در فیلم های شما قصه های واقعی دیده می شود، آیا این داستان ها ریشه در رویا هایی دارد که شما در کودکی داشتید؟ هیچ موضوعی نیست که نشات گرفته از رویاهایمان نباشد. از همان بچگی سینما برایم یک رویا بود، رویایی که دستیا بی به آن خیلی سخت بود اما با علاقه و تلاش توانستم به آن برسم. البته نه به صورت کامل! به رویاهایم رسیدم اما به سرانجام نه! علاقه به سینما چگونه در شما شکل گرفت آن هم در دهه 30؟ بهشهر در دهه 30 که من به دنیا آمدم دو تا سینما داشت، یکی به نام شهنا و دیگری سینما کاپری. این خیلی مهم بود که در یک شهر کوچک کارگری دو تا سینما فعال باشد. تماشاچی سینما آن سا ل ها خیلی زیاد بود. یادم هست مردم ساعت ها در صف می ماندند تا بتوانند یک فیلم را تماشا کنند، همه اینها باعث شد تا سینما برایم مهم شود چون بخش زیادی از رویاهایم را در فیلم ها می دیدم. یعنی سینما زمینه خیال پردازی را در شما تقویت می کرد؟ بله! موتور خیال پردازی ذهن مرا روشن می کرد. برای رسیدن به دنیای سینما رویا پردازی می کردم. مدام فکر می کردم باید چکار کنم که کارگردان سینما شوم. در آن دوره فیلم های سینمایی نقش زیادی در انتخاب های ما داشت و علاقه ما را به برخی چیزها زیاد و کم می کرد، سینما و کتاب انگیزه زیادی به ما می داد. بخصوص برای ما که در شهرستان بودیم و امکانات زیادی نداشتیم. امکانات کم بود اما به نظر می رسد آدم ها عمیق تر فکر می کردند. بخشی از آن مربوط به دنیای فناوری است که در آن زمان نبود. تلفن تنها ابزار ارتباطی مردم با هم بود آن هم به شکل محدود. آن زمان حتی تلویزیون هم کم بود. یادم می آید در شهر ما چند خانواده که دستشان به دهانشان می رسید، تلویزیون داشتند. برای همین سینما برای مردم خیلی جذاب بود چون داستان های خیالی خود را بر پرده سینما می دیدند. اما الان گوشی های موبایل حکم سینمای کوچکی را دارد که همیشه همراه آدم هاست. فیلم های کوتاه در گروه های اجتماعی منتشر می شود که برخی از آنها آن قدر خوب است که مثل یک فیلم مناسب بیننده را راضی می کند. اما در دوره ما سینما دست نیافتنی بود. به نظر می رسد همین دست یافتنی بودن، بیشتر چیزها را دم دستی و سطحی کرده است. من با این نظر موافق نیستم. بچه های امروزی خیلی باهوش تر هستند و جوان ها نگاه عمیقی به پیرامون خود دارند. در گذشته اخبار خیلی دیر به دست ما می رسید و ما بیشتردر بی خبری زندگی می کردیم. اما الان هر اتفاقی که در هر گوشه دنیا رخ می دهد بسرعت به گوش همه مردم دنیا می رسد و این خیلی خوب است. اما اگر به فیلم های سینمایی نگاه کنیم آثاری که مثلا در 15 10 سال قبل ساخته می شد، داستان هایی را بازگو می کرد که تلنگری بود به ذهن تماشاچی اما الان داستان های سینمایی خیلی عادی شده است. کارگردانانی که در بخش هنر و تجربه فعال هستند، فیلم های خیلی خوبی می سازند. زاویه دید ها خیلی تغییر کرده و کارگردانان امروزی خیلی راحت حرف هایشان را به تصویر می کشند. از نظر فنی و امکانات هم که خیلی بهتر از گذشته است. اما نسل من با نسل جدید یک تفاوت دارد و آن سختکوشی است. ما خیلی تلاش می کردیم که فیلم بسازیم اما اکنون فیلمسازی اصلا سخت نیست. با دوربین موبایل هم می توان فیلم ساخت. اما آن زمان ما باید ماه ها پولمان را جمع می کردیم تا می توانستیم نگاتیو هشت میلی متری بخریم و با آن چند دقیقه فیلم بسازیم. باید خیلی دقت می کردیم که خراب نشود چون اگر خراب می شد همه زحمت های ما هدر می رفت. اکنون همه چیز دیجیتال شده است، می توان بارها فیلم گرفت، پاک کرد و دوباره ضبط کرد بدون صرف هزینه و... این آسان شدن، مضراتی دارد که مهم ترین آن پایین آمدن دقت است. سختی کار باعث می شد که ما در تجربه اول به خیلی چیزها برسیم که جوانان امروزی شاید بعد از ساخت 10 فیلم به آن می رسند. فضای کارگری را در فیلم هایتان خوب و تاثیرگذار به تصویرمی کشید، آیا تجربه ها و دیده های خود را در سینما بازگو می کنید؟ من در کنار آدم های فیلم هایم زندگی کرده ام ،گرفتاری ها و علاقه مندی های آنها را می شناسم. شخصیت های فیلم هایم کسانی هستند که به زندگی آنها کاملا اشراف دارم. به نظرم در سینما باید سراغ آدم هایی رفت که آنها را می شناسی، ا ...
کنسرت، علم الهدی و دفاع ریاکارانه دولت از آزادی
تدبیر24 : منتقدین- عبدالله عبداللهی طی یادداشتی با موضوع حواشی کنسرت های موسیقی نوشت: اظهارات اخیر آیت الله علم الهدی، امام جمعه مشهد، علیه برگزاری کنسرت در این شهر، بهانه ای فراهم کرده تا موضوع کنسرت ها و اساساً موضع جمهوری اسلامی درباره موسیقی بار دیگر به یکی از مباحث محوری رسانه ها و شبکه های اجتماعی تبدیل شود. برخی مقامات دولتی از جمله رئیس جمهور و وزیر ارشاد نیز درباره این مسئله ...
نامه هایی برای جان اسمیت
این کتاب که سال 1912 برای نخستین بار به چاپ رسید در طول بیش از یک قرن محبوبیتی دور از انتظار پیدا کرد و اکنون یکی از رمان های پرفروش در جهان است. به بهانه پخش مجدد مجموعه انیمیشن بابالنگ دراز از شبکه کودک و نوجوان به این سریال خاطره انگیز و دیدنی نگاهی داریم. شادی های کودکی غمگین شخصیت اصلی این داستان جذاب جروشا ابوت یا جودی ابوت است که در نوانخانه ای غم انگیز به نام جان گریر زندگی می کند. او استعداد خوبی در نوشتن دارد. یکی از نوشته های او مورد توجه یکی از بانیان نوانخانه قرار می گیرد. این فرد با نام مستعار جان اسمیت، قیمومیت جودی را تقبل می کند و او را به بهترین دبیرستان شبانه روزی می فرستد. جودی موظف است در ازای این لطف قیم خود هر ماه به او نامه ای بنویسد و وی را از اتفاقات و پیشرفت های درسی اش با خبر کند. جودی درزندگی جدید خود در حالی که بسیار خوشحال است، اما غمی سنگین نیز دارد. او مجبور است هویتش را پنهان نگه دارد و همین موضوع رنجش می دهد. در دبیرستان، جودی با سالی مک براید و جولیا پندلتون هم اتاق می شود. سالی دختری خجالتی، اما شیرین است و پس از مدتی رابطه دوستی عمیقی بین او و جودی برقرار می شود. در مقابل، جولیا دختری مغرور و افاده ای است که مدام سعی دارد سر از کار جودی درآورد. جولیا عمویی به نام جرویس پندلتون دارد که آدمی سرشناس و پولدار است؛ اما در عین حال مردم گریز و تا حدی عجیب است که از روش های خانواده متمول خود دوری می کند. در طول داستان، شاهد ملاقات های گاه به گاه جرویس پندلتون و جودی هستیم و کم کم جودی به جرویس علاقه مند می شود. داستان زمانی به اوج می رسد که متوجه می شویم قیم جودی آقای جان اسمیت همان جرویس پندلتون است. داستان علاوه بر وجود جنبه های سرگرم کننده و توجه به عواطف و احساسات لطیف انسانی مثل بخشش، کمک به همنوع، نوع دوستی، صبر، پایداری و... جذابیت هایی دارد که همه را در هر سنی جذب خود می کند. اگرچه در ظاهر این داستان برای نوجوانان نوشته شده، اما سبک نگارش به گونه ای است که مخاطبان بزرگسال را نیز شیفته خود می کند و به همین دلیل این کتاب یکی از آثار ماندگار ادبی جهان به شمار می آید. کتاب بابالنگ دراز از نظر نگارش نیز سبکی بدیع و خلاقانه دارد. این کتاب در اصل در قالب نامه هایی است که از زبان جودی برای قیم خود که او، وی را بابالنگ دراز می نامد نوشته می شود. باز هم شرکت نیپون مجموعه انیمیشن بابالنگ دراز که اکنون شاهد پخش آن هستیم سال 1990 توسط شرکت معروف انیمیشن سازی نیپون ژاپن ساخته شد و به نمایش درآمد. این دومین اقتباس ژاپنی ها از این داستان معروف جین وبستر بود. سال 1979 نیز انیمیشن دیگری با اقتباس از این داستان ساخته شده بود. این مجموعه سه سال از زندگی جودی ابوت را از زمان ترک نوانخانه جان گریر تا زمان اتمام دوران دبیرستان به تصویر کشیده است. در این نسخه انیمیشن، جودی نسبت به اصل داستان جوان تر است و به جای کالج به دبیرستان می رود. این مجموعه 40 قسمتی با موفقیت به نمایش درآمد و بسیاری از شبکه های معروف در اروپا و آمریکا آن را نمایش دادند. در ژاپن تحت تاثیر نمایش این انیمیشن، بنیاد خیریه ای برای کوکان یتیم با نام بنیاد بابالنگ دراز تاسیس شد. استودیوهای انیمیشن سازی نیپون در توکیوست. این شرکت فعالیت خود را از اواسط دهه 1970 با تولید مجموعه هایی چون هایدی و بچه های مدرسه آلپ و نیکو آغاز کرد. یکی از دلایل محبوبیت و شهرت این شرکت انیمیشن سازی ساخت مجموعه هایی است که براساس رمان ها و کتاب های معروف ادبیات جهان شکل و قوام می یابد. خالق ماندگار جودی ابوت جین وبستر، نویسنده و نمایشنامه نویس آمریکایی (1916 1876) با کتاب مشهورش بابالنگ دراز در جهان ادبیات چهره ای شناخته شده دارد. مادرش از نزدیکان مارک تواین، نویسنده معروف آمریکایی بود و پدرش نیز یک موسسه انتشاراتی داشت که برخی از کتاب های مارک تواین توسط این موسسه به جاپ رسید. کتاب بابالنگ دراز ابتدا در قالب پاورقی در نشریه ای با موضوع زنان به چاپ رسید و در اکتبر 1912 به شکل کتاب وارد بازار شد. اختلاف شدید طبقاتی در آمریکا و تفاوت رفتار کادر آموزشی در مدارس با بچه های فقیر و پولدار، مهم ترین انگیزه او در نگارش این کتاب بود. استقبال از کتاب، جین وبستر را ...
عاشق پیشه نیستم!
امیرمحمد زند در رشته سینما تحصیل کرده، یک فیلم بلند به نام یک آن اشتباه را ساخته و بازی در چند فیلم سینمایی از جمله اتوبوس شب ، تقاطع ، رخ دیوانه و سریال هایی چون ستایش ، زمین انسان ها ، سری دوم عملیات 125 ، ما چند نفر ، هزاران چشم ، او یک فرشته بود و چرخ فلک را در کارنامه دارد. با این بازیگر جوان که این روزها مشغول بازی در سریال ملکا است، گفت وگویی داریم. دوست نداشتید نقش محمود در سریال چرخ فلک ، بلندتر باشد؟ به نظرم کوتاه نبود؛ اپیزود هستی سه قسمت داشت و چند نقش اصلی که یکی از آنها نقش من بود. یک نقش خوب و چالش برانگیز، احسان عبدی پور به عنوان یک کارگردان جوان اما کاربلد و توانا بعلاوه قصه جذاب، بازیگران خوب و مواردی از این دست باعث شد که بازی در این نقش را دوست داشته باشم. ضمن این که حسن کارهای اپیزودیک این است که بازیگر خیلی درگیر نمی شود مثلا بعد از 20 روز کار تمام شده و می شود سراغ پروژه های بعدی و کارهای دیگر رفت. این روزها نقش های متعدد و متنوع را به بازی در سریال های بلند ترجیح می دهم. من نقش های اصلی سریال 26 قسمتی به دنیا بگویید بایستد را به عهده داشتم، همین طور سریال زمین انسان ها و سریال عملیات 125؛ درنتیجه برای من خیلی مهم نیست که ایفاگر نقش های طولانی و اصلی باشم؛ برایم مهم این است که نقش را خوب بازی کنم و پروژه و نقش اجازه بدهد کارهای تازه ای ارائه کنم. مثل نقش محمود که متفاوت بود؛ البته دوست داشتم متفاوت تر از چیزی می شد که دیدیم اما نشد. دوست داشتید چطور باشد؟ اگر توضیح بدهم؛ می شود گلایه کردن و من نمی خواهم این کار را بکنم. یکی از دشواری های نقش این بود که می توانست براحتی تبدیل به تیپ بشود، اما از پس کار برآمدید. من بازیگر تیپ سازی نیستم و این کار را اصلا بلد نیستم. دوست دارم به ویژگی های شخصیتی نقش نزدیک بشوم تا کلیشه های ظاهری. حتی به گریم و لباس هم خیلی تکیه نمی کنم و می کوشم به لحاظ روحی خودم را به شخصیت نزدیک کنم که توان لازم را داشته باشم. البته این نقش هم از یک زاویه به بیشتر شخصیت هایی که بازی کرده اید شباهت داشت و آن هم عاشق پیشگی است؛ نگران نیستید که در این نقش کلیشه بشوید؟ از همین بابت نقش محمود چالش برانگیزتر از نقش های دیگرم بود. نمی دانم متاسفانه یا خوشبختانه، نقش آدم های عاشق پیشه زیاد به من محول می شود! در حالی که خودم در زندگی واقعی آدم عاشق پیشه ای نیستم؛ اما چالشی که این نوع نقش ها برای من ایجاد می کند برآمده از تفاوت نگاه آدم ها به عشق است. آدم های مختلف با شخصیت های متفاوت به شکل های گوناگون عاشق می شوند. بنابراین تلاش کردم در این سریال، روی بوم کوچک این نقش، تصویری خلق کنم که عاشقی هایش با آدم های دیگر کمی متفاوت باشد. عاشقی محمود چه تفاوتی با بقیه داشت؟ سادگی و نوعی کودکی در عشق او دیده می شود. جوان هایی که معمولا خودشان را بچه های پایین خطاب می کنند، این صداقت و صمیمت و بکری را در عشق دارند. یکی مثل محمود ممکن است چک هم نقد کند، اما خیلی نگاه های محجوب و ماخوذ به حیایی دارد. کدام ویژگی او را بیشتر دوست داشتید؟ محمود آدم مسئولی بود و مسئولیت پذیری را می فهمید و عواقب کارها و انتخاب هایش را می پذیرفت. مثلا مسئولیت بیماری پدر، نگهداری مادر و خواهرش، عشقی که دچارش شده و مسئولیت کاری که با رفیقش کرده بود. از جایی که محمود ناخواسته دوستش آرش را مصدوم می کند و او را ته چند قدمی مرگ می فرستند، من سعی کردم کاراکتر را بشکنم و با این شکاندن و برون ریزی حسی نشان بدهم که جوان لات و مغروری مانند او وقتی احساس قصور و اشتباه می کند به عجز و زاری می افتد ؛ چون کسی این عجز را تجربه می کند که آدم مسئولیت پذیری باشد. شاید اگر محمود شخصیت دیگری داشت در آن لحظه که آرش به دلیل ضربه به سرش بیهوش می شود، من در ایفای این صحنه سکوت می کردم یا بهت زده می شدم یا به هر شیوه دیگری احساسات محمود را نشان می دادم اما بر اساس مسئولیت پذیری او ترجیح دادم که این طوری باشد. این واکنش ها را شما به عنوان بازیگر انتخاب می کنید یا در فیلمنامه ذکر می شود؟ جنس بازی به انتخاب بازیگری است. البته که من همیشه موارد را با کارگردان ها هماهنگ می کنم و می کوشم که ذهنیت خودم و کارگردان را به هم نزدیک کنم، اما معمولا این که دیالوگ ها چگونه بیان شود، چه حس و حالی داشته باشد و در چه فضایی ادا شود به خود بازیگر بر می گردد. برنامه ای برای آینده کاری تان دارید؟ در زمانه ای زندگی می کنیم که نمی توان برای زندگی پیش بینی یا برنامه ای داشت؛ هیچ کسی واقعا مطمئن نیست فردا قرار است چه بکند! از طرف دیگر، وقتی شغلی بدون امنیت داریم، تکلیف مان را نه خودمان می دانیم و نه دیگران. با این حساب یعنی اصلا برنامه ریزی نمی کنید؟ در کار هنری نمی توان برنامه ریزی کرد، اصلا در کار هنری هیچ هدف غایی نمی توان تعیین کرد؛ چون هنر غایت و نهایت ندارد. مثل این است که شما در حال شنا کردن در دریا باشید و بگویید من می خواهم یک متر یا ده متر جلوتر بروم! در حالی که ممکن است موجی بیاید و شما را پنج کیلومتر جلو بیندازد یا بادی بوزد و شما را پنج کیلومتر عقب ببرد، یا گردابی شما را غرق کنند یا حتی شکار کوسه بشوید. یعنی هیچ استراتژی مشخصی نمی توان داشت؟ من بعید می دانم بشود. حداقل بازیگر مستقلی مثل من که عضو هیچ دار و دسته ای نیست و همیشه از شروع کارش بر اساس توانایی خودش، کمک خدا و محبت مردم کار کرده است، نمی تواند استراتژی مشخصی داشته باشد. بازیگری می تواند استراتژی داشته باشد که رقم کلانی در یک فیلم سرمایه گذاری می کند و نقش اول آن را به عهده می گیرد. من فقط می توانم چیزی را که می دانم و می توانم و تا به حال انجام داده ام پیاده کنم و این که اجازه ندهم تبدیل به کلیشه بشوم. هیچ ژانری را در نظر نمی گیرم و در انتخاب هایم به این توجه دارم که هر نقش با نقش ...
این چرخ فلک که ما در او حیرانیم...
بعد از این در جهانِ داستان، تصویر و نمایش هرچه بگویند تکرار مکررات و بازگوکردن شنیده هاست. آنها معتقدند فقط می توان به زبان و نگاه خلاقانه خالق اثر به سوژه ای تکراری امیدوار بود، اما در مقابل این باور هنوز آثاری تولید می شوند که مثال نقض این تفکر هستند و در برهوت قصه گویی راه و رسم کار خویش را بخوبی بلدند. این آثار نوید می دهند که همچنان می توان قصه آدم هایی را گفت که زندگیشان دیدنی و شنیدنی است؛ آدم هایی از جنس این روزگار، با دغدغه هایی ملموس و افکاری مانوس که در بزنگاه حادثه، کردارشان قهرمانانه و گاه جالب و غریب است؛ و همین قرابت و غریبی توامان و جزئیات خوش آب و رنگ است که به قصه آنها عمق و جذابیت می بخشد. سریال چرخ فلک از آن دست آثار است که در محتوا حرف تازه ای برای گفتن دارد و در ساختار برای مخاطب ایرانی بدیع و تماشایی است. هر داستان از دل داستان دیگر می آید و شخصیت هایش که سوار بر چرخ فلک روزگارند، گاه از کنار یکدیگر عبور می کنند و گاه دانسته و نادانسته بر سرنوشت هم اثر می گذارند. این شیوه قصه گویی سبب می شود نویسنده به زندگی طبقات مختلف اجتماعی نقب بزند و چشم دل بیننده را به روزگار آدم هایی که احتمالا هر روز از کنارشان رد می شود روشن کند تا مخاطب خود را جزئی از این نمایش تصور کند. این قصه های تودر تو اما ساده را علیرضا طالب زاده به رشته تحریر در آورده؛ کسی که هر بار فیلمنامه ای نوشته، به یکی از آثار موفق قاب جادویی تبدیل شده است. در بخش کارگردانی نیز دو نسل متفاوت حضور دارند و همکاری این گروه سه نفره نه تنها به یکدستی مجموعه ضربه نزده بلکه به آن ضرباهنگ بهتری بخشیده است و نشان می دهد برخلاف انتظار، کار گروهی در ایران نیز نتیجه مثبتی دارد. عزیزالله حمیدنژاد کارگردان گزیده کار سینما که اشک سرما را به عنوان یک اثر به یادماندنی و موفق در کارنامه دارد یکی از اعضای این گروه سه نفره و سازنده برخی قسمت هاست. در کنار او بهرام عظیم پور کارگردان سریال بیداری نیز عهده دار کارگردانی چند اپیزود است و نیروی جوان و تازه نفسی همچون احسان عبدی پور نیز این گروه را کامل کرده است. بازی های رئال و یکدست در کنار داستان هایی سرراست و با ساختی محکم، چرخ فلک را به مجموعه ای خوش ساخت تبدیل کرده که با وجود اپیزودی بودن از پس همراه کردن مخاطب سربلند بیرون آمده است؛ به گونه ای که هر اپیزود را با کمی اغماض می توان فیلم سینمایی مستقل، با همان میزان جذابیت در نظر گرفت. این نتیجه حرفه ای حاصل کار فیلمنامه نویس و کارگردانان کاربلدی است که برای جذب مخاطب به هر کاری تن نداده و هر سخن و رخداد کم مایه را برای ایجاد هیجان و کشش دستاویز قرار نمی دهند. راویان این سریال زبان تصویر را بخوبی می شناسند و همین است که از زیاده گویی پرهیز می کنند و تا جایی که امکان دارد جای دیالوگ های پرطمطراق و طولانی را به تصاویر گویا می دهند؛ تصاویری که جزئیات، با مهارت در تار و پود آن تنیده شده است. به همین دلیل فرم کارگاه به آثار سینمایی طعنه می زند و به جای پرگویی و آدرس دقیق به مخاطب دادن، لذت کشف بسیاری از ناگفته ها را به هوش بیننده می سپارد. و مسلم است سازنده جایی خطر می کند که می داند در جذب مخاطب آنقدر موفق عمل کرده است که تماشاچی اش انگیزه و انرژی لازم را برای مداقه و پیگیری در تک تک پلان های به نمایش درآمده دارد. طالب زاده با فضاسازی واقعی در متن، طراح صحنه و لباس با شناخت واقعی شخصیت ها و ظاهر آنان در اجرا و کارگردانان با مسلط بودن به فیلمنامه و آنچه می خواهد بگوید تصویری روشن و باورپذیر از جامعه امروز نشان می دهند؛ تصویری که از پس هر قصه مقابل چشمان بیننده نقش می بندد. هر آنچه رفت مبین این نکته است که ماحصل تلاش گروه چرخ فلک به سریالی متفاوت و جذاب مبدل شده است. ممکن است به نظر بیاید ساخت چنین اثری با فرم خاص و کمتر دیده شده برای مخاطب ایرانی که انتظار دارد سریال های هر شبی طولانی را با شخصیت هایی ثابت به تماشا بنشیند ریسک باشد، اما آنچه سبب شده این پیش بینی درست از آب درنیاید عمق شخصیت های داستان و ابعاد تازه آنهاست که بدرستی و با ظرافت در فیلمنامه گنجانده شده اند. شخصیت هایی که جان دارند و به همین سبب مخاطب را پس از دو قسمت حضور در سریال ...
بفرمایید چند درجه هیجان!
جوانان و نوجوانان هم از بینندگان اصلی این شبکه هستند و این خود نیاز به ساخت برنامه هایی با رویکرد هیجان بخشی و تزریق روحیه شادی به این مخاطبان را دوچندان می سازد. در همین راستا مدتی است که سری جدید برنامه چند درجه از این شبکه روی آنتن رفته؛ برنامه ای که سعی در معرفی جاذبه های ناشناخته یا مورد غفلت واقع شده ورزشی دارد. برنامه چند درجه از شنبه تا چهارشنبه هر شب ساعت 21 از شبکه نسیم روی آنتن رفته و تهیه کنندگی آن را غلامرضا بختیاری عهده دار است. برنامه ای با فضای مستند غلامرضا بختیاری، تهیه کننده چند درجه درخصوص چگونگی شکل گیری این برنامه به جام جم می گوید: ایده اولیه ساخت این برنامه در ابتدا برای ایام ماه محرم و صفر مطرح شد و شبکه به دنبال برنامه ای بود تا در این ایام بتواند به عنوان جایگزینی برای خندوانه روانه آنتن کند؛ ضمن این که رسالت شبکه مبنی بر هیجان بخشی برای مخاطبان هم همچنان محفوظ بماند و بتوانیم بینندگان مان را حفظ کرده و راضی نگه داریم. لذا ایده ساخت این برنامه مهیج مطرح شد و خیلی زود وارد مرحله ساخت آن شدیم. البته ابتدا مشکلاتی را به لحاظ تامین محتوا و یافتن موضوعات برای برنامه داشتیم و در سری اول بیشتر به صورت مسابقه ای و رقابتی آن را اجرا می کردیم؛ اما پس از ورود به سری جدید هیجان بیشتری را دستمایه کار خود قرار دادیم و به معرفی این رشته ها و شاخه های ورزشی جذاب پرداختیم. این تهیه کننده همچنین درخصوص تفاوت های سری اول و دوم برنامه توضیح می دهد: در سری اول که اجرای برنامه را پژمان بازغی عهده دار بود، بیشتر در استودیو می ماندیم و عموما به معرفی اطلاعات فنی و استودیویی می پرداختیم؛ اما هنگام برنامه ریزی برای ساخت سری دوم برنامه به نتیجه کنونی رسیدیم و دیدیم که این اتفاقات برای پیش بردن مجموعه خیلی جذاب تر است و البته تا حدی هم به فضای مستندگونه نزدیک شده ایم. توجه به ایجاد اشتغال بختیاری در تعریف موضوعات پرداخته شده در قسمت های مختلف این برنامه تصریح می کند: شاید این طور به نظر برسد که ما در قسمت های مختلف چند درجه فقط سراغ رشته های مهیج ورزشی رفته ایم. بله، خب رشته هایی چون اسنو راش، قایق سواری تک نفره کایا یا مسابقات ماشین سواری در پیست های مخصوص از جمله رشته هایی بود که ما به آنها پرداخته و سراغشان رفته ایم؛ اما این همه کار نیست و ما در مواردی وارد بخش معرفی مشاغل هیجان آور شده و سعی در معرفی این پیشه ها هم داریم. اتفاقا این قضیه بازخوردهای خوبی را نیز در جامعه ایجاد کرده است. سری سوم در راه است توجه به قاب بندی های درست و استاندارد و جلوه های به روز و پیشرفته تصویربرداری، از دیگر اتفاقات مثبت برنامه چند درجه است. بختیاری در این خصوص می گوید: ما الان تقریبا در هر قسمت برنامه از 9 دوربین استفاده می کنیم؛ چراکه با سرعت و هیجان سر و کار داریم و خیلی از اتفاقات ما مثل سقوط آزاد و ورزش هایی از این دست تنها در طول 10ثانیه رخ می دهد و امکان تکرار ندارد. از ابتدا سعی مان همین بوده که از تجهیزات به روز استفاده کنیم. البته در این راه صدمه هایی هم دیده ایم؛ برای مثال یک بار دوربینمان در آب غرق شد و بار دیگر در مقابل آتش ذوب شده است. با این حال تلاش کرده ایم همچنان با انرژی به کار ادامه دهیم و این سختی ها سد راهمان نشود. وی بر این نکته هم تاکید می کند که ما در تمام قسمت های برنامه توصیه های ایمنی و نکات لازم را در قالب زیرنویس هایی به مخاطبان گوشزد می کنیم و خطرها را یادآوری می کنیم. همچنین سری سوم برنامه هم در حال ساخت است و می کوشیم در مجموعه جدید باز به شکلی تخصصی تر به بسیاری از این رشته ها و ورزش ها بپردازیم. تلفیق برای نوآوری امید خسروی یکی از دو مجری این برنامه است که در لحظات پرهیجان با شرکت کننده های اصلی همراه شده و خود در دل ماجراها و ورزش های هیجان آور برنامه حضور پیدا می کند. وی در تعریف شرایط ضبط این کار و سختی های آن می گوید: من 14 سال است که در تلویزیون مشغول فعالیت هستم و در این سال ها تدوین و کارگردانی برنامه هایی را در شبکه های مختلف عهده دار بوده ام؛ لذا با سختی های کار تصویری آشنا هستم. اتفاق خوبی که در چند درجه رخ داده این است که ما مشغول همکاری با گروهی از آدم های حرفه ای هستیم. شرایط کار برای همه سخت است و با این حال تک تک افراد ب ...
رپورتاژ خبرگزاری دولتی برای فیلم "ضد نظام"!
آن از نظام مظلوم اسلامی چهره ای جنایکار و فاسد ارائه شده است! گفتنی است ناصر تقوایی فیلم ساز معاند با انقلاب و نظام در شامگاه 29 خرداد ماه در خانه هنرمندان ایران (کانونی که رسما از جاسوسان سرویس اطلاعات انگلیس حمایت کرده است!) در مراسم تجلیل اش در پی سخرانی اش با اشاره به اینکه می گویند کم کار است و کار نمی کند، گفت: هیچ کس در این مملکت مرا ممنوع الکار نکرده است اما در جو فرهنگی کشور ...
ماجرای اهدای اعضای بدن بازیگر زن مشهور ایرانی
. هفت عضو اصلی عسل در همان شب میزبان پیدا کرد و گیرنده داشت و خدا را شکر می کنیم که اعضای او به بیماران نیازمند اهدا شد. با بیمارانی که اهدای عضو عسل به آنها انجام گرفت دیداری داشته اید؟ این امکان وجود داشت که آنها را ببینم اما خودم خواستم چنین اتفاقی نیفتد. دوست نداشتم آنها به خاطر این پیوند احساس کنند به من مدیون هستند چون من به وظیفه ام انجام دادم و این لطف خداوند به آنها بوده است ...
صداوسیما به عمد می خواهد زن ایرانی را عقب نگاه دارد
حالی که می دانیم زنان در بطن جامعه خیلی خیلی جلوتر از آنچیزی هستند که تلویزیون نشان می دهد. این برداشت از رفتار صدا و سیمای ما وجود دارد که عامدا می خواهد زنان را عقب تر نگاه دارد. خب این وضع برای همه ملموس است. اما چه باید کرد؟ چگونه می تواند صدا و سیما را از این رفتار برحذر داشت؟ سلحشوری: باید نظارت را بیشتر کرد و ما نیز در مجلس همین مسئله را مطرح کرده ایم. اتفاقاً مدتی قبل ...
ماجرای اهدای اعضای بدن بازیگر زن ایرانی
جشن دعوت شد و اجرای برنامه فوق العاده ای داشت و همان جا دوباره کارت اهدای عضو را پر کرد و گزینه همه اعضا را انتخاب کرد. با توجه به این موضوع و از آنجا که رضایت خود عسل را نسبت به اهدای اعضایش می دانستیم، بعد از اعلام مرگ مغزی او توسط پزشکان، تردیدی نداشتیم که خواسته خود دخترم این است که با مرگش، به دیگران زندگی ببخشد. اگر زمان به عقب برگردد باز هم این تصمیم را می گیریم. از این که این اتفاق باعث ...
هیچ هنری بی ارتباط با جامعه نیست
" به کارگردانی داریوش مهرجویی. همه البته با نظر آیت الله خمینی در این زمینه ها موافق نبودند، چه وقتی که حدود حجاب را در سریال "پاییز صحرا" تأیید کرد و چه وقتی بعدتر موسیقی را به معنایی موسع تر از سابق پذیرفت. مثلا حتی تلویزیون که نهادی حکومتی بود و معنای موسع تر موسیقی را پذیرفت هنوز ساز را نشان نمی دهد و در مورد حجاب در دوره ای به طرف حدودی مضیق تر از حدود تعیین شده از سوی امام رفت. غرض اینکه کشمکش ...
فیلم های برگزیده جشنواره عمار در شهرستان خلخال اکران شود
به گزارش خبرگزاری تسنیم از خلخال ، حجت الاسلام امیر رشتبری عصر امروز در دیدار با رئیس سازمان بسیج هنرمندان استان اردبیل و اعضای کانون بسیج هنرمندان خلخال که در محل دفتر امام جمعه این شهر برگزار شد, اظهار داشت: تولید آثار هنری باید با درون مایه های دینی در بین هنرمندان بسیجی صورت پذیرد و در این باره نیاز است که هنرمندان متعهد و متخصص در این سازمان پرورش داده شود. وی تصریح کرد: زبان هنر ...
بسیج هنرمندان اردبیل با محوریت تولید آثار انقلابی فعالیت می کند
به گزارش خبرگزاری تسنیم از خلخال ، عظیم دشتی عصر امروز به همراه مسئولین انجمن های هنری کانون بسیج هنرمندان خلخال در دیدار با امام جمعه این شهر اظهار داشت: سازمان بسیج هنرمندان استان اردبیل با یک دهه فعالیت و تشکیل 9 انجمن هنری و ادبی در سطح استان توانسته مولفه های اصلی این سازمان را در این استان و شهرستان های تابع اجرا نماید و با تربیت و آموزش هنرمندان متعهد و متخصص بسیجی در رشته های مختلف هنری ...
/ در سینما و تئاتر چه خبر است؟/
درآمده است. پخش بین المللی این فیلم کوتاه مرجان علیزاده(خانه فیلم های هنری ایران) بر عهده دارد دور جدید اجرای تئاتر امجد دور جدید اجرای تئاتر سه خواهر و دیگران به کارگردانی حمید امجد از یک شنبه 14 شهریور در سالن اصلی تئاتر شهر آغاز می شود. به گزارش مشاور رسانه ای،اجرای این نمایش که از 3 مرداد بر روی صحنه رفته بود، به دلیل برگزاری جشنواره عروسکی دچار وقفه شد و از 14 ...
نفس شیرین به نیمه رسید
بیمارستان از لوکیشن های اصلی داستان محسوب می شود. سریال نفس شیرین به تهیه کنندگی کیان باباییان با مضمون اهدای عضو کودک، داستانی عاطفی دارد و افراد زیادی که در این شرایط قرار می گیرند، شخصیت های این مجموعه تلویزیونی را تشکیل می دهند. این مجموعه کاملا در بستر جامعه می گذرد وبه نوعی از آدم هایی می گوید که از افکار گذشته فاصله گرفته اند و راحت تر تصمیم می گیرند که به دیگری زندگی ببخشند. نفس شیرین هنوز مشخص نیست از کدام شبکه روی آنتن می رود اما برای پخش در دهه محرم آماده نمایش می شود. مجموعه تلویزیونی نفس شیرین به نگارش محمود اصلانی در 13 قسمت طراحی شده است. ...
از وعده حمایت از ساخت 10 فیلم سینمایی تا سلفی با وزیر!
زیرا این افراد علاوه بر مشکلات جسمی از مشکلات روحی زیادی نیز رنج می برند. بهنام بهزادی کارگردان فیلم وارونگی نیز بعد از دریافت جایزه اش، به پرونده ی پزشکی کیارستمی اشاره کرد و گفت: این جشنواره احتمالاً مهم ترین تقاطع جامعه ی هنری و جامعه ی پزشکی، بعد از ماجرای درگذشت عباس کیارستمی است. از آقای وزیر بهداشت خواهش می کنم لطف کنند و به جای اینکه ماجرا را صنفی کنند و برخوردهای سخیفی از هر دو ...
بازی سیاست در زمین موسیقی
، نیست. وقتی این همه اتفاق در موسیقی می افتد، وقتی مردم یک منطقه از موسیقی بومی خودشان دور افتاده اند و دنبال این هستند که فلان خواننده پاپ چه زمانی قرار است در شهرستان آنها کنسرت برگزار کند، وقتی مخاطبان ما دیگر تعصبی به موسیقی منطقه خودش ندارند اینجاست که رسالت یک خبرگزاری مهمی چون مهر مشخص می شود که باید در یک سمت و سوی جهت دار در جهت حفظ فرهنگ ایران گام بردارد. به هر حال من بار دیگر با یک باور قلبی ...
مراسم ختم داوود رشیدی با حضور هنرمندان برگزار شد
در پشت تریبون در جملاتی گفت:اخیرا شاهد درگذشت تعدادی از هنرمندان بزرگ کشورمان از جمله عباس کیارستمی،بهمن زرین پور و ... بودیم.به تازگی هم که مرحوم داود رشیدی هنرمندی شاخص کشورمان که دارای نشان درجه یک هنری بود هم از دست رفت که مرگ این عزیزان فضای غم انگیزی را در جامعه ایجاد کرد.او همچنین با تقدیر از حضور گسترده مردم در این مراسم از آنان خواست تا آرامش مراسم را با حاشیه سازی و اقداماتی چون گرفتن ...
بازگشت کیدمن به سرزمین مادری
.... کیدمن یکی از بازیگران اصلی این درام دلهره آور بود. گارت دیویس سر صحنه فیلم برداری این مجموعه، با کیدمن در باره فیلم سینمایی خود صحبت کرد و بازیگر، موافقت خود برای بازی در آن را اعلام کرد. فیلم نامه اقتباسی شیر با نگاهی به نوول پرخواننده راه طولانی تا خانه سارو بریرلی نوشته شده است. هنوز زمانی برای نمایش عمومی فیلم تعیین نشده است. اما قبل از اکران عمومی فیلم، چند جشنواره بین المللی میزبان آن خواهند بود. ...
هنر باید تعمیق بخش زمینه تعبد در جامعه باشد
به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، حجت الاسلام امیر رشتبری پیش از ظهر امروز در دیدار اصحاب هنر و رسانه و مدیران گروه های هنری شهرستان خلخال اظهار کرد: هنر باید زمینه ساز و تعمیق بخش تعبد در جامعه باشد و زبان هنر را زبانی گویا برای خدمت به دین و دنیای مردم دانست. وی وظیفه امروز هنرمندان را تعهد به دین اسلام و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد و گفت: در دین مقدس اسلام هنر جایگاه ...
از آن ایراد آقای معاون تا این افتتاح!
تماشاخانه باید پیش تر از این گشایش می یافت اما شوربختانه به دلیل نبود اعتبار ساخت آن به درازا کشیده شد تا این که سرانجام روز گذشته تماشاخانه آفتاب این شهر با حضور حمیده ماحوزی، مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، امام جمعه بندر دیّر، فرماندار، مسوولان شهرستانی و جمعی از هنرمندان این شهر افتتاح شد تا از این پس هنرمندان توانمند و خلاق عرصه نمایش این شهرستان با فراغت بالی به تمرین و اجرا در این مکان ...
چرا ریاض روابط دیرینه با تل آویو را آشکار کرد؟
قرار دادن اردوغان کارهای زیادی انجام داد که آخرین اقدام آنان حمایت از کودتای نظامی علیه او بود. همه دستاورد سعودی ها از اعمال فشار به اردوغان چند عکس متواضعانه ای بود که اردوغان را در کنار سلمان نشان می داد. ترکیه اردوغان در عین اینکه نمی خواست دربار سعودی را برنجاند در عین حال در عدم همراهی با برنامه منطقه ای ریاض مصمم بود. وقتی کودتا در ترکیه به شکست انجامید رابطه دو کشور بحرانی شد و هم اینک ...
آهسته فراموش می شویم
فیلمی وسایل خانه در کارتن شد و بعد قرار است چگونه چیدمان خانه وفادار زمان حیات خانم دانشور باشد. خانه موزه می بایست بیانگر و نشان حیات صاحب خانه (خانه محل سکونت افراد مشهور و بزرگان جامعه مانند هنرمندان، نویسندگان، مخترعان و به طور کلی، مفاخر جامعه) باشد. انجامه: آری؛ ما نیز مردمانی هستیم. مردمانی فراموشکار!!! شاید برای فروشندگان خانه دانشور و آل احمد اصلاً اهمیتی نداشت چرا عکس تختی در کتابخانه سیمین وجود داشت!!! یا نقاش پرتره تختی کیست؟ یا پشت آن لبخند جهان پهلوان چه خاطرات و تاریخی نهفته است!!!/روزنامه ایران ...
ریشه یابی تضاد میان شعار و عمل وزیر فرهنگ و ارشاد / بی توجهی ارشاد به آثار و هنرمندان ارزشی/ جولان ...
تفکیک بخش های ملی و بین المللی و بودجه های بالا هیچ نوع ثمربخشی در داخل و خارج از کشور نزد مخاطبان و هنرمندان و رسانه ها منتقل نساخت. علی جنتی در هفته دولت، جمله تاریخی دیگری هم گفت و در سومین سالی که دولت یازدهم تجربه کرد، عنوان داشت که وزارت ارشاد از فیلم های ارزشی حمایت خواهد کرد و برعکس درباره آثاری که اعتقاد به ارزشی بودن آن ندارد، موضع می گیرد! این تضاد فاحش میان گفته ها و عملکرد ...
تنهایی انسان بزرگترین انگیزه شکل گیری "قاقمان" بود/ متاسفانه قزوین وضعیت مناسبی از نگاه نرم افزاری و سخت ...
واقعیت انکارناپذیر است که زبان هنر از نافذترین و اثرگذارترین زبان هاست که می تواند به دور از شعارگویی و سطح نگری بلندترین اهداف و آرمان ها را به سرانجام برساند گفتنی است، افتتاحیه نمایش صحنه ای قاقمان نوشته: حامد مکملی وکارگردانی؛ مرتضی نجفی ، شب گذشته(سه شنبه) با حضور: کورش زارعی - مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری- و جمعی از هنرمندان برگزار شد. این نمایش از 8 تا 17 شهریور همه روزه ساعت 19:30 در سالن کتابخانه امام خمینی(ره) به روی صحنه می رود. انتهای پیام/ ...
مسئله اصلی کشور، جنگ یا امام صدر
باشم؟ این چه تناقض آشکاری است؟ چطور ممکن است من که در مشهد به دنیا آمده ام و عاشق شهر و دیارم هستم، حرمت و شأن والای امام رضا (ع) را ندانم؟ رامین میلانی ، سرپرست یکی از قدیمی ترین گروه های موسیقی مشهد نیز به خبرنگار این روزنامه می گوید: بیش از 12 سال است موسیقی مشهد در سراشیبی افتاده است. واژه کنسرت با اینکه در فرم مجوزهای ارشاد به طور قانونی درج شده است و در همه کشور استفاده می شود، در ...
چرا هاشمی رفسنجانی به حوزه فرهنگ ورود نمی کرد؟
.... بهروز غریب پور، سرپرست گروه تئاتر آران نیز که چهره های هنری همواره به توانایی هایش در عرصه مدیریت نیز اقرار می کنند، با صراحت نسبت به اظهارات اخیر امام جمعه مشهد واکنش نشان داد و بیان کرد: می خواهم به نکته ای اشاره کنم که احتمالا تعجب شما را به همراه دارد. من از امام جمعه مشهد متشکرم! به این دلیل که از وقتی درباره برگزاری کنسرت ها موضع گیری کرده اند، مردم در دورافتاده ترین ...
پرونده ای پرحاشیه درباره سمفونی لغو کنسرت ها
صرف نظر کردیم. موضع گیری که با انتقاد رییس جمهور حقوقدان کشور روبرو شد. آنجا که حسن روحانی در سخنرانی خود در مراسم دیدار با جامعه پزشکی با انتقاد از عقب نشینی وزیر ارشاد در ماجرای لغو کنسرت ها تاکید کرد هیچ وزیری نباید در برابر فشار کوتاه بیاید. روحانی در کنایه ای به امام جمعه مشهد نیز از لزوم پاینبدی همه به قانون سخن گفت و تاکید کرد یک جا که کنسرتی می خواهد برگزار شود، مجلس قانونگذاری ...