سایر منابع:
سایر خبرها
فرماندار قروه: اجازه بی مهری به سازمان های مردم نهاد را نمی دهیم
به گزارش ایرنا، شعبان سپهر شامگاه دوشنبه در نشست انجمن دفاع از حقوق معلولین شهرستان قروه، افزود: از وجود نمایندگان تشکل های مردم نهاد در شوراها به عنوان نماینده های بخش مردمی استفاده شود و از نظرات آن ها در تصمیم گیری ها بهره گرفته شود. به گفته وی انسان ها سرمایه های اجتماعی هستند اگر به راحتی به عنوان قومیت، مذهب، هویت و معلولیت کنار گذاشته شوند گناه نابخشودنی است که لطمه به بزرگترین ...
پیشنهاددعوت از روحانی جهت پاسخ
آخوندی وزیر راه و شهرسازی در جلسه رای اعتماد خود قول داد پروژه های مسکن مهر را به پایان برساند. یکی از وعده های بی شمار وزیر راه و شهرسازی از شهریورماه سال 92 تکمیل و تحویل پروژه های نیمه تمام مسکن مهر در سال 94 بوده است، آخوندی آبان ماه سال 93 با تاکید بر اینکه تمام تعهدات دولت قبل در خصوص مسکن مهر با قوت پیگیری می شود، ابراز امیدواری کرد که پروژه مسکن مهر در سال 94 جمع شود. این در ...
تاثیر لغو تحریم ها بر تقاضای مسکن
2012 سالانه20 درصد حباب به ارزش واقعی مسکن افزوده شده بود و مانع از رشد قیمت آن در سال های بعد شد. معاون وزیر راه و شهرسازی، حامد مظاهریان، عقیده دارد که تقاضای خانه سازی در سال جاری شمسی 5 درصد رشد خواهد داشت و قیمت ها بیش از این افزایش نمی یابند. با این حال، برخی کارشناسان اعتقاد دارند که واحدهای مسکونی کوچک بیش از این کاهش قیمت پیدا نمی کنند اما واحدهای مسکونی بزرگ ارزش خود را از دست ...
سرمقاله روزنامه های امروز / 1 اردیبهشت
عنوان کاراترین ابزار شناسایی، باید امکان اعتراض افرادی که به اشتباه به عنوان ثروتمند شناسایی شده و یارانه شان حذف شده است فراهم شود. می توان طی فراخوانی مجدد امکان ثبت نام این افراد را فراهم کرد و سپس با دقت نظر بیشتری وضعیت اقتصادی این افراد را بررسی کرد تا حق این گونه افراد تضییع نشود. 4- در نهایت آن چه که موفقیت دولت در این طرح را تضمین می کند ولی به نظر می رسد مورد غفلت دولت قرار ...
خلاصه ای از زندگانی حضرت امام هادی علیه السلام
حیات او می گردد. این نهضتها و انقلابها بازتاب گسترش ظلم و فشار بر جامعه اسلامی در آن عصر بود و نسبت مستقیمی با میزان فشار و اختناق داشت، به عنوان نمونه در دوران حکومت منتصر که تا حدی به خاندان نبوت و امامت علاقه مند بود و در زمان او کسی متعرض شیعیان و خاندان علوی نمی شد، قیامی صورت نگرفت. تواریخ، تنها در فاصله سال 219 تا 270 قمری، تعداد 18 قیام ضبط کرده اند. این قیامها نوعاً با شکست ...
باید از فرهادی و کیارستمی دوری کرد!
به گزارش نامه نیوز، علیرضا رسولی نژاد این روزها سردبیر فصلنامه تخصصی فیلمخانه است و حدود 11 سال پیش فیلم صحنه های خارجی را ساخته است، فیلمی که مجموعه تصاویر مستند در کنار نگاهش به واقعیتهای جامعه با تخیلی روشنفکرانه در گروه هنر و تجربه به نمایش درآمده است. پس از تماشای این فیلم، سوال اصلی که برای برخی مخاطبین پیش می آید این است که آیا موضوعات مطرح شده در فیلم قدیمی نشده است؟ که پاسخ ...
اولین ریزش سال در قیمت مسکن
سوخت وبدنبال آن عدم افزایش قیمت مصالح ساختمانی ازابتدای سال 94 4- کاهش نرخ دلار آزاد (بیش از200 تومان) در سال 94 (تازه هنوز توافق هسته ای تیر ماه مانده 5-ازبین رفتن جاذبه بازارهای دلالی بویژه دلار و طلا و مسکن (باتوجه به تصمیم دولت برای کاهش ناچیز نرخ سود بانکی) و بلوکه شدن سرمایه ها دلالان مسکن 6- افزایش شدید عرضه مسکن و خانه های باد کرده درمقابل کاهش روزافزون تقاضا 7- در ...
فرماندار: 37 درصد مردم زاهدان حاشیه نشین هستند
غیرمجاز و جمع آوری دست فروشان به عنوان شاخص ترین آسیب های اجتماعی شهر زاهدان از اولویت های سالجاری مسوولان دستگاههای اجرایی شهرستان است. فرماندار زاهدان اظهار داشت: بعضی از منازل مسکونی واقع در حاشیه شهر زاهدان فاقد سند مالکیت هستند اما در راستای احترام به حقوق شهروندی با اخذ تعهد کتبی از ساکنان، به آنان انشعابات برق و آب داده شده است اما این امتیازات هیچ گونه ایجاد مالکیتی برای ساکنان ...
دستگاه ها آمار استخدام معلولان را به مجلس بدهند/ تنها 30 درصد قوانین حوزه معلولان اجرایی می شود
فاطمه آلیا در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری خانه ملت، درباره بی توجهی به حقوق معلولان، گفت: سیاست های کلان و رویکرد جمهوری اسلامی عموما محرومیت زدایی است که بخشی از محرومان جامعه را معلولان تشکیل می دهند و در طیف معلولان نیز عده قابل توجهی را افراد خوش فکر و با اراده شامل می شود. قطعا وظیفه مسئولان رسیدگی به این قشر است و اساسا یکی از شاخص های پیشرفت جامعه توجه به معلولان است به ویژه در ...
مانعی برای حضور زنان در ورزشگاه ها نیست
به رغم اینکه در سال های اخیر اخبار متعددی درباره اجرای طرح هایی برای توانمندسازی زنان منتشر شده است اما، زنان ایرانی آنچنان که باید و شاید توانمند نشده اند. هنوز در حوزه زنان مشکلاتی وجود دارد که این مشکلات از مشارکت اجتماعی زنان گرفته تا مسائلی مانند حضور زنان در مناصب کلیدی گسترده است. علاوه بر این، در ماه های اخیر به رغم اینکه دولت و شخص رئیس جمهور بر تسهیل فعالیت و مشارکت اجتماعی زنان تاکید داشته و صراحتا با اقدامات سلبی در حوزه زنان مخالفت کرده است اما، برخی اتفاقات رخ داده که نشان دهنده افزایش سختگیری ها در این زمینه است. ...
کاهانی در استراحت مطلق از 20 به هیچ رسید
لحاظ اگر در فیلم اسب حیوان نجیبی است تا حدودی ریتمی مناسب با موقعیت گسسته افراد به چشم می خورد و در فیلم بیست ، روزمرگی شخصیت اصلی به عنوان فضایی مرگ زا تصور می شد یا حتی در فیلمی ضعیف چون بی خود و بی جهت ، میزانسن کارگردان به اشیای پیرامون خانه به عنوان کاراکتری هویت بخش جان می داد، در فیلم جدید کاهانی هیچ مشخصه قابل ذکری به چشم نمی خورد و شخصیت، فضا، موقعیت و حتی بازی با زبان که به عنوان عنصری ...
فرماندار جلفا: لازمه توسعه یافتگی کشور، ایجاد نشاط سیاسی است
فرهنگی است. فرماندار جلفا به اهداف و محورهای دولت یازدهم در سال 94 از قول رییس جمهور اشاره و خاطر نشان کرد: رونق پایدار، افزایش صادرات غیرنفتی، توسعه فضای کسب و کار، اشتغال با افزایش تعاملات بین المللی و همسو حرکت کردن با دنیا محقق می شود. محمودی با اشاره به موفقیت های اخیر در مذاکرات هسته ای گفت: عزت و اقتدار سیاسی ملت ایران در این مذاکرات رقم خورد و فضا برای حل مشکلات و پیشرفت همه ...
آغاز به کار عملیات نوسازی و بهسازی باغ شهر اهر
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا، به نقل از اهروصال ، عصر روز گذشته فرماندار، شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر اهر با حضور در باغ شهر اهر عملیات نوسازی و بهسازی را کلید زدند. سید محمد عابدی فرماندار شهرستان اهر در حاشیه این بازدید در گفتگو با خبرنگار اهروصال اظهار داشت: متاسفانه به دلیل کمبود اعتبارات در سالهای گذشته برخی پروژه های عمرانی راکد و نیمه تمام مانده که انشاا... با تزریق ...
روزگار دشوار خانواده های جانبازان
خون شهید از خود شهادت کمتر نیست. در همین راستا و در جهت نهادینه کردن فرهنگ شهادت و پاسداشت مقام شهید در جامعه، بنیاد شهید در سال های اخیر خدماتی برای رفاه خانواده شهدا و همچنین جانبازان و خانواده هایشان پیش بینی کرده است که از میان آنها می توان به خدمات درمانی و بهداشتی اشاره کرد. دکتر عبدالرضا عباسپور، معاون بهداشت و درمان بنیاد شهید و امور ایثارگران در گفت و گو با ایران می ...
دکتر لاریجانی در جمع خبرنگاران: مجلس اهتمام ویژه ای برای حل مشکلات بخش بهداشت و سلامت دارد
.... نماینده مردم قم در مجلس در ادامه سخنان خود با اشاره به برگزاری جلسه ای با مدیران بیمارستان شهید نکویی عنوان کرد: بیمارستان ها با معضل کمبود نیرو مواجه هستند و حضور بخش خصوصی در این حوزه می تواند چنین مشکلاتی را رفع کند. رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان در پایان تصریح کرد: مسئله دیگر بحث بیمارستان یک هزار تختخوابی قم است که تاکنون نیز اقداماتی در زمینه احداث آن صورت گرفته و این بیمارستان می تواند اثر ماندگاری برای استان قم باشد. ما نیز پیگیر این طرح هستیم و با بهره برداری از آن مشکل بهداشت و درمان استان قم تا 10 تا 20 سال آینده رفع خواهد شد. ...
رتبه چهارم استان یزد در شاخص توسعه انسانی
، آموزش، بیکاری و فقر بهبود یابد. برای اندازه گیری وضعیت توسعه یافتگی و مقایسه بین مناطق و کشورهای مختلف مدل ها و شاخص های ترکیبی متعددی توسط دانشمندان این حوزه ارایه شده است که هریک دارای نقاط قوت و ضعف خاص خود می باشد. یکی از شاخص های مهم ترکیبی که به اندازه گیری توسعه انسانی در جوامع می پردازد و به نوعی برآیند و اثر بسیاری از متغیرهای توسعه ای را در خود دارد، شاخص توسعه انسانی ( H uman D ...
بیشه زار (گذشته, حال و آینده همه چیزهای روستایی در استرالیا)
دولت مبنی بر" جدا نگه داشتن محکومان زن از محکومان مرد تا زمانیکه آنها بتوانند به طور مناسب برای خود در میان بقیه افراد جامعه پخش شوند، به شکلی که بهترین برخورد با آنها صورت بگیره و بیشترین بهره را برای صنعت منطقه داشته باشند " ، به کار میبرد. در قرن نوزدهم با آماری که توسط فرماندار وقت، مک کوآیر در آن زمان ثبت شده، میشود ،میزان جمعیت کل و مساحت زیر کشت و میزان دام موجود در سالهای 1810 تا ...
همایش تجلیل از بانوان برگزیده دستگاههای اجرایی شهرستان مهریز برگزار گردید.
به گزارش خبرنگار یزد فردا ا ز مهریز:این مراسم که در صبح روز چهار شنبه مورخ 26 فروردین ماه در محل سالن اجتماعات اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مهریز با حضور سرکار خانم خامسی مدیر کل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری و هیئت همراه ،رستگاری فرماندار مهریز و جمعی از مسئولین و روسای ادارت همراه بود از بانوان برگزیده شاغل در ادارت دولتی شهرستان تجلیل بعمل آمد. در ابتدای جلسه خواهر زارع زاده کارشناس امور بانوان و مشاور فرماندار در خصوص روند فعالیتها و برنامه های اجرایی و اهداف در پیش رو بانوان شهرستان از جمله انجام کارهای پژوهشی، انجام فعالیتهای ورزشی جهت بانوان، هدفمند سازی جلسات قرآنی هفتگی بانوان، گسترش فرهنگ مشاوره جهت بانوان (مشاوره فرهنگی ورزشی و تغذیه ای و...) اشاره نمود. در ادامه رستگاری فرماندار مهریز گفت : مجموعه فرهنگی ورزشی بانوان مهریز که از مطالبات اصلی زنان این شهرستان بوده است هم زمان با هفته گرامیداشت مقام زن امروز افتتاح می شوددر جهت رفع موانع و چالش های موجود در حوزه بانوان در دستور کار فرمانداری و مشاور فرماندار در اموربانوان قرار دارد. وی افزود: زنان و دختران شهرستان مهریز از پرتلاش ترین، متعهدترین و دلسوزترین بانوان استان یزد میباشند و در زمینه های مختلف علمی، فرهنگی، هنری و ورزشی شاهد موفقیت های بسیار خوب زنان مهریزی بوده و هستیم. همچنین در این همایش خانم دکتر خامسی ، مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری یزد ضمن تبریک به مناسبت هفته زن در خصوص سیره زندگی حضرت فاطمه زهرا (س) مطالبی را عنوان نمودند. وی افزود :در جوامع مختلف دیدگاههای متفاتی از زنان وجود دارد گروهی هستند که زنها را به عنوان کالا میدانند و در نقطه مقابل آنان گروهی دیگر زن را موجودی گوشه نشین و فراری از جامعه میپندارند در صورتی که هیچیک از آن دو دیدگاه مطلوب جامعه اسلامی نیست و زنان باید به خود باوری برسند ، بانوان در فرهنگ ایرانی و اسلامی ازجایگاه ویژه ای برخوردار بوده، همچنین در آیات واحادیث زیادی آمده است ،جهت کسب علم تلاش کنید و این نکته قابل تامل است که ذکر نشده طالب علم مرد باشد یا زن ،در جامعه کنونی زنان باید با تاثی از سیره نوی به خود آ گاهی و شناخت حقیقت خویش برسند و با اعتماد به خود به شان وجایگاه اصلی خود دست یابند. در کنفرانس زنان در پکن امسال را سال توانمند سازی زن دانستند و تاکید نمودند نقش زنان در فعالیتهای سیاسی و اجتماعی و فرهنگی بیشتر حس شود و امید است در راستای تحقق کامل عدالت جنسیتی گام ارزنده ای برداشته شود. در ادامه وی به مواردی از جمله: دور کاری روز پنجشنبه بانوان ،ایجاد نمایشگاه جهت عرضه محصولات و معرفی زنان کار آفرین، بکار گیری بانوان در شغلهای دیگر،پیگیری مدت مرخصی زایمان و روند پیگیری تا راه اندازی پارک بانوان در مهریز اشاره نمود. در این مراسم با اهدای لوح تقدیر توسط سرکار خانم خامسی و هیئت همراه و فرماندار شهرستان مهریز، با حضور مسولین ادارات مرتبط از زنان برگزیده شاغل در دستگاههای اجرایی شهرستان مهریز تجلیل بعمل آمد. همچنین مجموعه فرهنگی، ورزشی بانوان مهریز توسط خانم خامسی و رستگاری فرماندار مهریز با حضور مسئولین ادارات افتتاح گردید. در پایان برنامه ، مدیر کل دفتر امور بانوان استان و هیئت همراه باتفاق فرماندار شهرستان مهریز با حضور درسالن اجتماعات آسایشگاه خیریه سالمندان و معلولین نشاط مهریزدر مراسم جشنی که توسط مدیریت آسایشگاه آقای دکتر ابویی ترتیب داده شده بود شرکت نموده و از نزدیک با سالمندان دیدار و گفتگو و از بانوان معلول برتر ورزشکار تجلیل بعمل آوردند . محمد رضا دهقانی زاده خبرنگار یزد فردا سایت خبری یزد فردا ...
سفر مشاور وزیر امور خارجه به بافق و دیدار با فرماندار این شهرستان
"امیرمالکی" مشاور وزیرامور خارجه در امور ایثارگران و هیئت همراه در سفر به بافق با فرماندار این شهرستان دیدار و گفتگو کرد. به گزارش روابط عمومی فرمانداری بافق؛ فرماندار بافق در این دیدار که در محل فرمانداری با حضور "روستایی" رییس نمایندگی وزارت امور خارجه در استان یزد ، "حسن امیرزاده" رییس شورای شهرستان و "محمد رضا فتاحی" بخشدار مرکزی بافق برگزار شد ضمن قدردانی از تلاش و موفقیت های تیم مذاکره کننده هسته ای جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات اخیردر لوزان سوییس بیان داشت: موفقیت تیم مذاکره کننده هسته ای ایران در تاریخ معاصراین کشور بی نظیر و خود یک دستاورد بزرگ برای کشور محسوب می شود. "سید مهدی طلایی مقدم " در ادامه با تاکید بر اهمیت موضوع گردشگری در شهرستان بافق اظهار داشت : بحث گردشگری و جذب توریست یکی از چهار محور اصلی سند چشم انداز توسعه شهرستان بافق را تشکیل می دهد چرا که بافق دارای جاذبه های طبیعی بسیاری است که در صورت معرفی و برنامه ریزی برای رونق آن، می تواند به قطب گردشگری استان ، کشور و حتی در سطح بین الملل تبدیل شود. وی صنعت گردشگری و اکو توریسم را به عنوان یک صنعت تمام نشدنی و پایدارعنوان کرد و افزود: شهرستان بافق آمادگی لازم در استقبال از سفرای کشورهای مختلف را داراست که حضور سفیران کشورهای مختلف میتواند در معرفی هرچه بهتر پتانسیل ها و ظرفیت های گردشگری شهرستان به سایر نقاط جهان موثر و مفید باشد. طلایی مقدم در پایان ضمن قدردانی از حضورمالکی مشاور وزیر امورخارجه در این شهرستان خواستار مساعدت ، پیگیری و اقدام لازم در راستای توسعه گردشگری شهرستان در سطح بین الملل شد. مشاور وزیر امور خارجه در امور ایثارگران در ادامه این دیدار با مثبت ارزیابی کردن ظرفیت ها و پتانسیل های شهرستان بافق در صنعت گردشگری و اکو توریسم ابراز داشت: در بازدیدی که از برخی ازمناطق گردشگری شهرستان از جمله باغ تیتو و ریگزارهای روستای صادق آباد بافق صورت گرفت این شهرستان قابلیت آن را دارد که با هماهنگی بین بخش های مختلف و برنامه ریزی مدون درشهرستان در سطح بین الملل مطرح شود. امیر مالکی درپایان جهت همکاری در زمینه های مختلف اکو توریسم و صنعت گردشگری و معرفی این شهرستان به سفرای کشورهای مختلف و اقدامات لازم در حوزه وزارت امورخارجه قول مساعدت و پیگیری داد. ...
گفته ها و ناگفته های شنیدنی فیلم محمد(ص)-ناگفته های شنیدنی آهنگساز فیلم محمد(ص) و خبرهای مرتبط با فیلم ...
ناگفته های شنیدنی آهنگساز فیلم محمد(ص) آی.آر. رحمان ،آهنگساز هندی فیلم سینمایی محمد رسول الله به کارگردانی مجیدی مجیدی ، همکاری با مجیدی را پرچالش ترین پروژه کاری خود دانسته و در این باره گفت: فقط 6 ماه طول کشید تا متوجه شوم که مجیدی از من چه می خواهد. به گزارش مشرق، آی. آر. رحمان ، آهنگساز برنده اسکار و گرمی سینمای هند که فیلم های موفقی چون میلیونر زاغه نشین ، 127 ساعت و الیزابت: دوران طلایی را در کارنامه کاری خود دارد، همکاری با مجید مجیدی در پروژه محمد رسول الله را یکی از خاطره انگیزترین، پرچالش ترین و سخت ترین پروژه کاری خود می داند. رحمان در این باره گفت: تمام کارگردانانی که من تاکنون با آنها کار کرده ام با سبک کاری من آشنا هستند و حدود 25-20 سال از آشنایی ماها می گذرد...ولی مجیدی آنچه را که انجام می دادم را متوجه نمی شد و در واقع هیچ چیز راجب به من نمی دانست. وی افزود: به همین خاطر اگر چیزی می نواختم، این سؤال برایش پیش می آمد که این دیگر چیست؟ این مسئله حدود دو فصل طول کشید تا اینکه من بالاخره متوجه شوم که او چه انتظاری از من دارد. سپس از او پرسیدم که دیگر چه دوست دارد، به همین خاطر از او خواستم که به آثار دیگران گوش دهد و بر همین اساس یک فهرست از اولویت های مورد نظر او برای خود ساخت و اینگونه شد که سرانجام پس از 6 ماه توانستم به ذائقه او و آنچه که خواسته اوست پی ببرم. وی متذکر شد: عاشق کار با مجیدی هستم و کار با او رویای من برای کار در سینمای ایران را محقق کرد. همیشه شیفته سینمای ایران بودم، در حقیقت این علاقه را نسبت به هر سینما دیگری خارج از مرزهای هند هم دارم چون آنها علی رغم محدودیت های موجود، چنین آثار زیبایی را خلق می کنند. همیشه می خواستم که در ایران کار کنم ولی خوب متاسفانه مشغله کاری اجازه چنین کاری را به من نمی داد. رحمان در ادامه این مصاحبه درباره موسیقی مجبوبش در میان نامزدهای اسکار امسال گفت: موسیقی متن فیلم ضربه شلاق را خیلی دوست داشتم، چون موسیقی آن یک موسیقی جاز بود، نوعی از موسیقی که تعداد اندکی از مردم با آن در ارتباطند. به گزارش فارس، این آهنگساز 48 ساله در مصاحبه چند هفته پیش خود با روزنامه تایمز آف ایندیا، نیز عنوان کرده بود که استاندارهای فیلم محمد (ص) بسیار بالاست و همکاری با مجیدی برای او تجربه فوق العاده ای بوده است. وی در این مصاحبه گفت: علی رغم استرس های زیادی که داشتم، در نهایت مجیدی از موسیقی فیلم راضی و خوشحال بود، رضایت او به حدی بود که مرا در آغوش کشید و به من تبریک گفت. حقیقتا تجربه بسیار تکان دهنده ای بود. بنا بر این گزارش، آی.آر. رحمن با نام دیلیپ کومار در خانواده ای هندو متولد شد ولی در سنین جوانی به دین مبین اسلام گروید و نام خود را به الله راخا رحمان تغییر داد. رحمن از 16 سالگی وارد عرصه موسیقی شد و پس از چند سال در سال 1990 ساخت آهنگ برای فیلم را آغاز کرد. نتیجهٔ بیش از ده سال فعالیت مداوم در صنعت فیلم سازی هند و جهان برای ای. آر. رحمان فروش بیش از صد میلیون نسخه موسیقی فیلم و بیش از دویست میلیون آلبوم از آثار او است که او را در زمره پرفروش ترین هنرمندان موسیقی جهان قرار می دهد. مجلهٔ تایم در سال 2009 رحمان را در لیست تایم 100 به عنوان یکی از صد فرد تأثیرگذار در جهان معرفی کرده است. او تاکنون برنده جوایز بسیاری چون چهار جایزه ملی فیلم هند، یک جایزه بفتا، یک جایزه گلدن گلوب و دو جایزه اسکار شده است. جلیل رسولی توضیح داد: جلیل رسولی توضیح داد: مجید مجیدی فیلم محمد(ص) را به امام رضا(ع) تقدیم کرد غبطه سید محمود رضوی به عوامل فیلم محمد رسول الله(ص) هفت دلیل برای رکورد شکنی فروش فیلم محمد کمبود آثار هنری پیرامون زندگی پیامبر (ص)، نیاز مخاطبین به دانستن بیشتر در این رابطه را بیش از پیش دامن زده است؛ چه آنکه سال ها از تولید و نمایش فیلم محمد رسوال الله ساخته ی مصطفی عقاد به عنوان تنها اثر سینمایی پیرامون زندگی رسول خاتم می گذرد و این حس نیاز دانستن درباره ی زندگی ایشان، به افزایش مخاطب این فیلم کمک خواهد کرد. به ویژه که مجیدی دست روی مقطعی گذاشته که در فیلم عقاد اصلاً به آن اشاره نمی شود. به گزارش مشرق، با اکران پنج فیلم نوروزی از چهارشنبه هفته گذشته، اکران سینمایی سال 94 رسماً آغاز شد. اکرانی که به نظر اکثر صاحب نظران، با توجه به تعدد آثار ضدمخاطب و بی قصه در جشنواره ی سی و سوم، چندان افق روشنی ندارد؛ اما در این میان، یک فیلم هست که می تواند معادلات سینمای ایران در سال 94 را تغییر دهد. چند روزی است که زمزمه ها حکایت از تکاپوی مدیران سینمایی و عوامل فیلم محمد مجید مجیدی (ص) برای اکران این فیلم دارد. چه آنکه عده ای از قطعی شدن اکران عظیم ترین فیلم تاریخ سینمای ایران در عید فطر خبر داده اند و برخی نیز، از تلاش بنیاد مستضعفان برای تجهیز سینماها جهت اکران فیلم محمد با سیستم پخش D خبر داده اند. زمزمه هایی که گمانه زنی پیرامون میزان فروش این فیلم را داغ تر از همیشه کرده است و باعث طرح یک سوال مهم شده است: آیا فیلم محمد می تواند رکوردهای فروش سینمای ایران را جابجا کند؟ از همین رو، گرچه هنوز کمی زود به نظر می رسد، اما بر آن شدیم تا در واپسین روزهای سال 93، این گمانه را که آیا اکران فیلم مجیدی می تواند مهم ترین اتفاق سال 94 را رقم بزند، بررسی کنیم. چه آنکه به نظر می رسد آخرین دستاورد سینمای مجیدی به دلایل زیر قابلیت فروش بسیار بالا و جذب مخاطب در حد رکوردشکنی را داراست: محمد بر خلاف غالب فیلم ها و سریال های تاریخی، روایتگر یک داستان بکر و کمتر شنیده شده است. چرا که مقطع کودکی رسول الله (ص) از آن برهه های تاریخی مهمی است که معمولاً در روایت های تاریخی جا می افتند. حکایت گروهی از اهل کتاب که زودتر از تولد پیامبر آخر مطلع می شوند و در صدد تدبیر و چاره جویی برمی آیند در کنار همه ی فراز و نشیب های زندگی پیامبر خاتم (ص) در کودکی. به خصوص که این بخش دوم با سکانس های درخشانی چون سکانس رم کردن شتر در بازار و نحوه ی آشنایی حلیمه (دایه ی پیامبر) با آمنه (مادر پیامبر) همراه شده است که چه از حیث حسی و چه از حیث تکنیکی، یکی از نقاط عطف فیلم به شمار می رود. فارغ از این، کمبود آثار هنری پیرامون زندگی پیامبر (ص)، نیاز مخاطبین به دانستن بیشتر در این رابطه را بیش از پیش دامن زده است؛ چه آنکه سال ها از تولید و نمایش فیلم محمد رسوال الله ساخته ی مصطفی عقاد به عنوان تنها اثر سینمایی پیرامون زندگی رسول خاتم می گذرد و این حس نیاز دانستن درباره ی زندگی ایشان، به افزایش مخاطب این فیلم کمک خواهد کرد. به ویژه که مجیدی دست روی مقطعی گذاشته که در فیلم عقاد اصلاً به آن اشاره نمی شود. 2-آخرین فیلم مجیدی ، از حیث بصری و تکنیکی، جذابیت های فوق العاده ای دارد و استانداردهای سینمای ایران را از هر حیث ارتقا داده است؛ چه آنکه به جز سکانس های بخش ابرهه و ماجرای اصحاب فیل ، جلوه های ویژه ی فیلم، دیدنی و جذاب از آب درآمده است و به طور مثال، در سکانس هایی مثل شهر ساحلی ، فیلم از حیث تکنیکی چیزی از فیلم های روز هالیوود کمتر ندارد. علاوه بر این، قاب بندی های مجیدی در فیلم، در قامت سینمای ایران بی نظیر است. تک تک سکانس های این فیلم به یک قاب نقاشی می مانند که انگار کارگردان همچون نقاشی چیره دست، آن ها را طراحی کرده است. از همین رو، فیلم با هیچ فیلم دیگری در سینمای ایران قابل مقایسه نیست و به فیلم های درجه یک هالیوودی پهلو می زند. شاعرانگی فیلم نیز که تناسب درستی با نقطه نظر کودکانه ی پیامبر در داستان برقرار کرده است، تا حدی محصول همین قاب بندی های زیبا و واجد حس است. 3-فیلم قابلیت آن را دارد که بسیاری از اقشار قهر کرده با سینما و مخاطبین خاموش سینمای ایران را چه به واسطه ی عظمت ساختاری و تکنیکی و چه از حیث ارزش های مضمونی، به سینما بیاورد که البته این دومی، قطعاً مهم تر از اولی است. فیلم مجیدی در صورت اکران درست و تبلیغات صحیح، به راحتی قادر است مردمی را که سال هاست به دلیل بیراهه رفتن آثار داخلی از ارزش های دینی و مضمونی، به سینما نرفته اند، دوباره با سالن های سینمای وطنی آشتی دهد. به خصوص خانواده های ایرانی که حالا کمتر از هر وقت دیگری، سینما رفتن را به عنوان یک تفریح پیش روی خود می بینند. تاثیر این خیزش مخاطبین خاموش را در همین اکران سال 93، در مورد فیلمی مثل شیار 143 به وضح می توان دید؛ فیلمی که با وجود اکران در آبان ماه، توانست 4 میلیارد تومان فروش کند و با وجود مولفه های روستایی و غیرکمیک و عدم بهره گیری از ستاره های بفروش، از بسیاری از آثار پرمدعای سینمای ایران در گیشه موفق تر ظاهر شود. 4-فیلم مجیدی به معنای حقیقی کلمه سینماست. از آن دست فیلم هایی که دیدن آنها روی پرده به شدت با دیدن شان در پلیرهای خانگی توفیر می کنند. آن هم در میانه ی اکران فیلم های سال 94 که غالباً آنها رامی توان با سه ویژگی مینی مال، آپارتمانی و شخصی توصیف کرد و احتمالاً دیدن آنها روی پرده تفاوت چندانی با تماشای آنها در خانه ندارد. اما قاب بندی های فکر شده و چشم نواز فیلم مجیدی ، عظمت سپاه وحوش انسان نمای ابرهه، حس هیجان سکانس شهر ساحلی و زیبایی حیرت انگیز فصل سفر به یثرب این فیلم را جز در سینما نمی توان درک کرد. به همین دلیل، احتمالاً این عامل باعث حضور جمع بیشتری از مخاطبین در سینماها خواهد شد. 5- محمد بر خلاف ظاهر عظیم و صرفاً تکنیکی اش، فیلمی مملو از حس است؛ تا جایی که بسیاری از سکانس های فیلم قابلیت آنکه احساس مخاطب را تحریک کند و او را به گریستن وادارد، داراست. عاملی که در جوامع احساسی چون ایران، همیشه موجب فروش بالای فیلم ها شده است. 6- زمانه ی وقوع رویدادهای فیلم محمد گرچه مربوط به زمانه ی جاهلیت عربی در صدر اسلام است، اما با این حال، کارگردان نسبت درستی با زمانه ی حال و وضعیت حاضر جهان اسلام و به خصوص ایران برقرار می کند و با پیوند زدن تاریخ اسلام به عصرحاضر، فیلم را از تاریخ محض شدن نجات می دهد؛ به خصوص که آغاز و پایان فیلم با فرازهای مربوط به شعب ابی طالب و تحریم کفار و نیز نقش تقابلی صهیونیست های موعودگرا در وقایع دوران کودکی پیامبر (ص) (که به درستی در فیلم از یهودیان راستین تفکیک شده اند)، در زمانه ی تحریم ایران و اوج تقابل ایران و رژیم صهیونیستی در صحنه ی بین الملل، باعث شده تا فیلم امکان تأویل و تفسیرهای فرامتنی برای مخاطب خاص را نیز فراهم کند. 7-دلیل هفتم یک دلیل فرامتنی است؛ زیرا هیچ فیلم ایرانی تا همین امروز از نخستین مراحل تولید تا مراحل پخش و ساخت، به اندازه ی فیلم محمد در جوامع بین المللی حساسیت برانگیز نبوده اند و مورد بحث و بررسی رسانه ای به خصوص از جانب کشورهای عربی قرار نگرفته اند. به ویژه که از همین حالا، علمای الازهر تحت تأثیر فضاسازی رسانه ای و خبرهایی مبنی بر نمایش تصویر پیامبر در این فیلم، فتاوایی در حرمت تماشای این فیلم صادر کرده اند. علاوه بر این، پیش بینی می شود که با آغاز اکران احتمالی این فیلم در جشنواره های بین المللی و دیده شدن اثر، حواشی پیرامونی عظیم ترین فیلم تاریخ سینمای ایران دوچندان گردد. حواشی و حرف و حدیث هایی که معمولاً در ایران به فروش فیلم ها کمک می کنند. از طرفی در ایران نیز، بعد از چند نمایش محدود فیلم، محمد حامیان و مخالفان جدی و دوآتشه ای پیدا کرده است که بدیهی است با نزدیک تر شدن به تایم نمایش فیلم، این جبهه بندی گسترده تر شود و فضای رسانه ای پیرامون این فیلم را داغ تر خواهد کرد. به خصوص که احتمالاً جدال رسانه ای پیرامون هزینه های فیلم و کیفیت فیلمنامه، همین حالا هم به بستر بحث های جدی درباره ی این فیلم تبدیل شده است و این امکانی است که هر فیلمی از آن بهره مند نخواهد شد. اما با همه ی این ها باید صبر کرد و منتظر شد؛ به ویژه که نوع مواجهه ی مسئولان با این دستاورد ملی سینمای ایران در مهیا کردن امکان اکران آن، در تحقق فروش بالای این فیلم ارزشمند تاثیرگذار خواهد بود. کمیته اکران فیلم محمد رسول الله تشکیل میشود کمیته اکران فیلم محمد رسول الله در شرکت سینمایی نور تابان تشکیل می شود تا بهترین شرایط را برای نمایش این اثر فراهم کند. آنها اظهار امیدواری کردند با توجه به عزم وی در تکمیل حرکت قبلی بنیاد مستضعفان مبنی بر استمرار توجه فرهنگی به حوزه سینما که با دستور سعیدی کیا برای اکران مناسب فیلم سینمایی محمد رسول الله (ص) صورت گرفته از کمک های بنیاد مستضعفان به حوزه زیرساخت فرهنگ و مخصوصاً سالن های سینما که قرار است به زودی انجام شود، قدردانی کردند. آنان همچنین از تلاش برای اکران مناسب داخل و خارج فیلم که همچنان با پشتیبانی صادقیان معاون هماهنگی بنیاد سیاستگذاری و برنامه ریزی بنیاد صورت خواهد گرفت، خبر دادند و اضافه کردند بناست کمیته اکران این فیلم در شرکت سینمایی نور تابان که علاوه بر مالکیت و تهیه کنندگی، پخش فیلم را هم به عهده دارد تشکیل و پیش بینی های لازم را انجام دهند. کارگردان و مدیر پروژه فیلم محمد رسول الله (ص) در پایان سال فرصت را مغتنم دانستند تا از مجموعه بنیاد مستضعفان و فروزنده و سعیدی کیا و صادقیان به جهت تلاش ها و کمک هایشان تشکر کنند. این خبر در حالی به دست رسانه ها رسید که ایمیلی از شرکت نور تابان نیز به رسید که در آن تاکید شده بود منبع رسمی همه اخبار مربوط به پروژه سینمایی محمد رسول الله این شرکت است. در ایمیل رسیده آمده است: نظر به مصاحبه جناب آقای حیدریان مدیر محترم پروژه فیلم سینمایی محمد(ص) در خصوص اکران این فیلم در عید سعید فطر و ضرورت اطلاع یافتن اصحاب محترم رسانه و افکار عمومی از زمان دقیق اکران این فیلم سینمایی فاخر، به اطلاع می رساند همان گونه که سابقا بعرض رسید مرجع انتشار کلیه اخبار رسمی و موثق این فیلم شرکت سینمایی نور تابان بعنوان تهیه کننده رسمی این فیلم سینمایی است و هرگونه انتشار و نشر اخبار توسط سایر دست اندرکاران عزیز این فیلم فاقد اعتبار است. سنگ تمام سیدمهدی شجاعی برای فیلم محمد(ص) سید مهدی شجاعی یادداشتی بر فیلم محمد(ص) ساخته مجید مجیدی نگاشته است، او در یادداشت خود مجیدی را آغازگر یک حرکت یا تحول در سینمای دینی می داند و می نویسد: فیلم پیامبر، بدون شک، کاری سترگ، تأثیرگذار و ماندگار است. فیلم پیامبر، بدون شک، کاری سترگ، تأثیرگذار و ماندگار است. مجیدی و تیم همراهش برای این کار، تمام دقت، خلاقیت، تجربه و توان خود را در طبق اخلاص نهاده اند و این ظرف اخلاص است که به همه عناصر فیلم، هویت و برکت بخشیده است. مهمترین هنر این فیلم پاسخ گفتن به یک نیاز یا خلاء تاریخی است. و آن خلاء در یکی – دو جمله این است: یک روایت صحیح و صادقانه از پیامبر اکرم صلی الله و علیه و آله و سلم، روایتی که از اغراض و امراض و تحریف ها به دور باشد و با حقیقت نسبتی درست برقرار کرده باشد. روایتی که در عین پای بندی اش به مستندات، از زبان و بیانی بلیغ و هنرمندانه بهره برده باشد. جای چنین نگاه و روایتی در مورد پیامبر خاتم، در تاریخ سینمای ایران و جهان خالی بوده است. در ساختمان هنر در همه رشته ها و شاخه های آن هر آجر تازه ای، بر آجرهای قبلی قرار می گیرد و استوار می شود و هیچ اثر هنری را نمی توان معلق میان زمین و آسمان تصور کرد. یا ارتباط و اتصالش با تجربه های پیشین را منکر شد. ولی برخی از آثار هنری در مسیر تکوین خود به نحو متداول و مرسوم قدم برنمی دارند، انگار که چند پله را با یک جهش پشت سر می گذارند. و فیلم محمد (ص) به گمان من اثری از این دست است. فیلم هایی که سینمای جهان با محتوای تاریخ و سیره پیامبران، در آرشیو خود دارد، عموماً آمیخته به تحریف یا لااقل برداشت های نادرست، از اندیشه و سیره و سلوک انبیاست. مقصود من بخش های تخیلی نیست، دخالت های هنری سناریست و کارگردان نیست، دراماتیزه کردن روایت های تاریخی هم نیست. مقصودم اساس اندیشه و بنیان جهان بینی در این آثار است. مقصودم فقدان درک صحیح از جهان بینی توحیدی و رسالت انبیاست. بروز اشکال محتوایی در فیلم ها و سریال های ایرانی به گونه دیگری است. شاید تعبیر سطحی نگری و سهل انگاری بر آنچه تا امروز اتفاق افتاده انطباق داشته باشد. متاسفانه این دو خصیصه یا نقطه ضعف در همه شئون آثار خودش را نشان می دهد. در تحقیق و پژوهش، در تألیف و نگارش، در کارگردانی، در طراحی صحنه، در گریم، در فیلمبرداری، در موسیقی و حتی در تدوین و صداگذاری، آنچه فیلم محمد (ص) را نسبت به آثار پیشین متمایز می کند، تأمل و دقت بر تمامی این وجوه و عناصر است. در تمام این موارد، ممکن است کسانی اختلاف نظر یا اختلاف سلیقه داشته باشند ولی کسی نمی تواند منکر تأملات و دقت های وسواس آمیز در مورد تک تک این وجوه و عناصر بشود. به عبارتی در این فیلم، هیچ حرکتی را نمی شود گفت که بی فکر و فلسفه صورت گرفته. جدی ترین اشکالی که تا به حال در مورد این فیلم مطرح شده، گران تمام شدن آن است، یعنی هزینه زیادی که صرف تولید آن شده. این اشکال تا چه حد وارد است؟ اولاً باید دید که این کم و زیاد یا گران و ارزان بودن، بر چه اساسی و با چه قیاسی مطرح می شود؟ اگر گفته شود که در قیاس با دیگر تولیدات داخلی سینما در ژانر تاریخی مذهبی، عرض می کنم که کدام وجه از این فیلم، قابل قیاس با تولیدات داخلی است که این وجه آن قابل قیاس باشد!؟ نمی شود که شما عزمتان را برای یک سفر خارجی جزم کنید ولی برآورد هزینه ها و تدارکاتتان را برمبنای سفر داخلی داشته باشید. اگر گفته شود که در قیاس با دیگر فیلم های تاریخی در عرصه های جهان و بین الملل عرض می کنم که فقط یک فیلم را در این سطح، نام ببرند که با کمتر از چند برابر هزینه این فیلم، ساخته شده باشد. و اگر گفته شود که در قیاس با مجموعه بودجه فرهنگی و هنری کشور، عرض می کنم که با آنچه فقط در سال های اخیر از بودجه فرهنگی و هنری نفله و حیف و میل شده، ده فیلم دیگر با همین اشل و هزینه می توانسته ساخته شود و نشده، پولهایی که ردّشان را در هر کجای عالم می توان گرفت جز عالم فرهنگ و هنر و سینما. و اگر گفته شود که در قیاس با بودجه هایی که صرف دیگر افتخارات ملی می شود، مثل فوتبال و... عرض می کنم که ... از شدت شرمساری چیزی نمی توانم عرض کنم. بگذریم. ثانیاً: سخیف ترین نوع برخورد با یک اثر هنری فاخر، بخصوص در ساحت دینی، ارزیابی سمسارگری یا بساز و بفروشی نسبت به آن است. درست مثل این است که شما بخواهید مسجد شیخ لطف الله یا مسجد گوهرشاد را با محاسبه قیمت مصالح و گچ و سیمان، ارزیابی کنید یا هزینه و منفعت آن را با مدل آپارتمان سازی بسنجید. در مواجه با آثار فاخر دینی، تنها مسأله ای که باید مورد ارزیابی قرار بگیرد، این است که آیا اثر در انجام رسالت خود موفق بوده یا نه. اگر اثر چنان که باید و شاید از کار در آمده باشد و مأموریتش را درست به سرانجام رسانده باشد و به ارتباط مطلوبش با مخاطب رسیده باشد، مسأله کم و زیادی هزینه یا ارزانی و گرانی، جایی برای طرح ندارد. ولی اگر کار به اهلش سپرده نشده باشد، اگر خالق اثر، اهلیت لازم برای خلق اثر را نداشته باشد و اگر به هردلیل اثر در انجام مأموریتش موفق نشده باشدء هر مقدار بودجه ای که صرف شده- ولو کمترین مقدار ممکن- هدر رفته و تباه شده. اشتباه نشود. اسراف و تبذیر یعنی صرف هزینه در غیر جای خود، همیشه و در هرکاری مذموم است. ولی هزینه ای که به اعتلای اثر کمک می کند، بر شکوه و فخامت اثر می افزاید، هزینه ای که تأثیرش در کار به چشم می آید، هرچقدر که باشد قابل نکوهش نیست. ثالثاً و فارغ از بحث هنر و سینما و متعلقات آن، صرفاً در فضای معرفتی و عقیدتی بعضی از حرکات و اتفاقات هست که با هیچ معیار مادی قابل سنجش نیست. به عنوان مثال زدودن گرد و غبار تحریف از چهره ملکوتی حضرت ابوطالب علیه السلام- مطلبی نیست که بشود ...
برگزاری اولین نشست شورای اداری شهرستان تفت در سال 94+تصاویر
: امیدواریم سال 94 نیز شاهد ارائه کارنامه موفق در ارائه خدمت به مردم شریف شهرستان باشیم. امام جمعه تفت با اشاره به نامگذاری امسال از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله العالی) به عنوان سال "دولت و ملت، همدلی و همزبانی" اظهار داشت: دولت، برگزیده اراده و آرای ملت است و از ملت جدا نیست و حاصل خواسته اکثریت ملت است. وی افزود: دولت و ملت بدون یکدیگر معنا ندارند و در اداره کشور نیز هیچ دولتی به تنهایی توان ...
پاسخ به کسانی که بر این تصورند که خداوند "حجاب" را واجب نکرده است؟
باشند اما یادشان کنیم. آن ها باید در میان ما، الگو و راهگشای حیات خصوصی و اجتماعی مان باشند و برای نیل به زندگی بهتر و انسانی تر، یاری مان کنند. بسیاری از خانم هایی که حجاب کامل ، یا همان حجاب اسلامی ، را رعایت نمی کنند بر این تصور اند که خداوند "حجاب" را واجب نکرده و نیروهای حکومتی دست اندر کار که طی سی سال گذشته به شکل های مختلف خواسته اند به زور، حجاب را در ایران بر پا دارند، نمی توانند ...
طالقانی ،ابوذر زمانه
مبتنی بر بازجویی های بعدی حاکی است: به دنبال کشف یک گروه خرابکار و برانداز معتقد به ایدئولوژی اسلامی مبتنی بر سوسیالیسم تحت عنوان گروه به اصطلاح مجاهدین خلق ایران در تهران و شهرستان ها... و دستگیری اکثر اعضای این گروه در سال 2530 [1350...] در تحقیقات از دستگیرشدگان مشخص گردید طالقانی ضمن برقراری ارتباط با افراد فعال به اصطلاح کادر مرکزی گروه، اقداماتی در زمینه های مختلف به منظور پیشبرد مقاصد ...
نفاق؛ از عبرت های مهم فاطمیه
حجت الاسلام مهدوی نژاد: هیچ مشرک و کافری نتوانست دست علی(ع) را ببندد ولی منافقان بستند. حواستان به منافقان باشد آنها دست ولی خدا را می بندند و کاری می کنند که مردم نفهمند حق و باطل چیست. هیأت انصار ولایت دارالعباده پنجشنبه چهاردهم اسفندماه، همزمان با دومین شب از ایام فاطمیه و مراسم سوگواری ام الائمه(س) میزبان جمعی از محبان آن حضرت در حسینیه ارگ بود. سخنران این مراسم، حجت الاسلام مهدی مهدوی نژاد که در این ایام قصد تبیین عبرت های فاطمیه را دارد؛ در این شب پس از مرور بحث شب گذشته، به تحلیل مسئله نفاق به عنوان یکی از عبرت های مهم فاطمیه پرداخت. خلاصه سخنان وی در ذیل بیان شده است. زندگی کردن به اندازه تمام گذشتگان اگر انسان ها، دیده عبرت بین داشته باشند و از گذشتگان درس عبرت بگیرند، گویا به اندازه تمام آنها زندگی کرده اند، چون خطاهایی که دیگران انجام داده اند را تکرار نمی کنند و در نتیجه عمرشان تلف نمی شود و پیشرفت بیشتری خواهند داشت. زیاد پیش می آید که از گذشتگان عبرت نمی گیریم و فرصت های مادی و معنوی زندگی را از دست می دهیم. عبرت مسئله حیاتی و مهمی است که اگر مؤمنین به آن توجه نکنند، به یکی از دستورات خدای متعال در قرآن بی توجهی کرده اند. بسیاری از هزینه ها که در طول تاریخ شده است، در حقیقت یک فرصتی است که نسل های بعدی بر اساس همان تجربیات عمل کنند. عبرت، نقاط ضعف یک حادثه است هر حادثه ای که اتفاق می افتد از سه منظر قابل بحث است. یکی از جنبه های هر حادثه، علت وقوع آن است. علل حوادث دو خروجی دارد: یکی درس های آن حادثه و دیگری عبرت های آن. وقتی واقعه ای را بررسی و ریشه یابی می کنیم نقاط مثبتی را می بینیم که این نقاط مثبت درس های آن حادثه است. مثل ایثار، مجاهدت، رحم و... . یکسری نقاط منفی هم در هر حادثه وجود دارد که عبرت های آن حادثه است. مثلاً تفرقه، سستی،فساد، ولایت گریزی، دنیا طلبی و ... نتیجه عبرت های فاطمیه: تشخیص حق از باطل عبرت های فاطمیه خیلی مهم اند. حوادث فاطمیه، حوادث دوران حکومت اسلامی است. توجه به حوادث بعد از حیات پیامبر(ص) باعث می شود که ما با آنچه بزرگان و خواص دوران امیرالمؤمنین(ع) انجام دادند، آشنا شده و ان شاءالله مبتلا نشویم. عبرت های فاطمیه باعث می شود که انسان بفهمد صحابه نبی مکرم اسلام چه کردند و دریابد که چه معیارهایی برای تأیید یا رد خواص وجود دارد. وقتی بررسی می کنیم در میان اصحاب پیامبر(ص) به شخصیت های عجیبی بر می خوریم، شخصیت هایی که درخشیدند، شخصیت هایی که ضعیف و حقیر یا حتی برخی که خنثی بودند. شناخت آنها باعث می شود به روشنی بفهمیم امروز در حکومت اسلامی خوب و بد چیست و در تشخیص حق از باطل دچار اشتباه نشویم. اهمیت عبرت های فاطمیه از این جهت است. نفاق: خطرناکترین عنصر نابودکننده ایمان یکی از عبرت های مهم فاطمیه مسئله نفاق است. استنفاق جوانه ای بود که پس از هجرت پیامبر از مکه به مدینه و تشکیل حکومت اسلامی در جامعه اسلامی آن روز رویید. نفاق خطرناکترین عنصر نابودکننده ایمان فرد و جامعه است. فاطمیه برای این است که ما بفهمیم نفاق چیست و در کجا به وجود می آید؟ ویژگی های اهل نفاق چیست و چگونه باید با آنها مواجه شویم و چه کنیم تا جامعه دچار این اخلاق شیطانی نشود؟ آنوقت اگر انسان این ها را بفهمد وقتی بر مصائب و غصه های اهل بیت اشک می ریزد مزه اشک و عیار اشک او فرق می کند و طبق روایات یک قطره اشکش دریاهای آتش را خاموش می کند [1] . نفاق دین را پاره پاره کرد مسئله نفاق آنقدر مهم بود که حضرت زهرا(س) در خطبه فدکیه می فرماید: فَلَمَّا اخْتَارَ اللَّهُ لِنَبِیِّهِ دَارَ أَنْبِیَائِه ِ وَ مَأْوَی أَصْفِیَائِهِ ظَهَرَ فِیکُمْ حَسَکَةُ النِّفَاق [2] ؛ وقتی خدای متعال پیامبر را از میان مردم به سرای انبیای گذشته برد، در میان شما حسکه ایجاد شد. حَسَکَه دو معنا دارد 1. دشمنی منافقانه، که نوع خاصی از دشمنی است 2. خار سه پهلویی که از هر طرف اصابت کند می بُرّد. می فرمایند: حَسَکَه(نفاق) شما، همه جانبه، دین را پاره پاره کرد و شما همه جانبه به دین حمله کردید. حضرت زهرا(س) مهر نفاق را بر روی حوادث بعد از رحلت پدر بزرگوارشان زد. پس باید به مسئله نفاق توجه ویژه ای داشته باشیم. معنای لغوی و اصطلاحی نفاق معنای لغوی نفاق: موش های صحرایی، وقتی در صحرا لانه می سازند، نقب می زنند. یعنی تونلی می کنند و از طرف دیگر وقتی نزدیک سطح زمین می رسند، لایه ای از خاک را نازک می کُنند تا اگر خطری آنها را تهدید کرد سر را به قسمت نازک شده خاک بکوبند و دریچه ای باز کنند. یک درب اضطراری و سریع برای فرار، به این می گویند نفق. یعنی راهی که دو تا خروجی دارد که یکی از آن خروجی ها پنهان است [3] . معنای اصطلاحی نفاق: یعنی کسی که به اسلام وارد شده اما علیرغم ظاهر مؤمنانه اش به اسلام اعتقادی ندارد و در اصل کافر است. منافق از کفار و مشرک هم بدتر است. در سیزده سوره قرآن علیه منافقین آیه آمده است و یک سوره هم به آنها اختصاص داده شده است. خطر نفاق جدی است خطر نفاق جدی است پیامبر(ص) فرمودند: بعد از خودم، از مؤمنان امتم بیمی ندارم، چون به خاطر ایمانشان نجات می یابند و از مشرکان هم بیمی ندارم، چون به واسطه شرک، رسوا می شوند، از منافقین می ترسم که از زبانشان علم می ریزد و سخنانشان دلپذیر است ولی اعمالشان زشت و زننده است [4] . دو عنصر اساسی نفاق عناصر اساسی تشکیل دهنده نفاق دو چیز است: اظهار و کتمان. اظهار کردن آنچه به نفع است و کتمان آنچه به نفع نیست. اگر کسی حق را جایی که به نفعش بود، اظهار کند و اگر به نفعش نبود، کتمان نماید؛ منافق است. مگر اینکه برای کتمان آن حق از طرف شرع مقدس اجازه داشته باشد. ترس، ریشه نفاق علت نفاق: کسی که ضعیف الایمان است، نمی تواند حق را بگوید و پای دین بایستد. چون می ترسد که حق را بیان کند، آن را کتمان کرده و در او نفاق تولید می شود. کسانی که نمی توانند خداباورانه رفتار کنند یا افرادی که از به خطر افتادن موقیعت خود نزد خداباوران می ترسند و نمایش ایمان بازی می کنند، می شوند منافق. نفاق و بین الطلوعین منافق همان شبی است که لباس روز پوشیده است. بین الطلوعین نه روز است نه شب، لذا می فرمایند خواب بین الطلوعین مکروه است؛ [5] چون انسان از تقسیم ارزاق مادی و معنوی محروم می شود که این ارزاق اضافه بر رزق مقسوم اوست. نفاق هم همین گونه است مقداری به روشنی می زند و مقداری به تاریکی، یعنی حرف ها خوب است و عمل ها بد. در مواجهه با چنین آدمی، اگر بیدار و هوشیار نباشیم، فریب می خوریم و از حق محروم می شویم. شکل گیری نفاق در جامعه توحیدی نفاق دین مختص جامعه توحیدی است. هر جا که حق حاکم و غالب باشد نفاق به وجود می آید. وقتی باطل غالب باشد که باطل نیاز به پنهان شدن ندارد. اما وقتی اسلام و حق حاکم باشد، کفر و باطل نمی تواند جولان دهد و از ترس، زیر پوست حق پنهان می شود. هیچ کدام از آیات نفاق در قرآن، مربوط به مکه نیست و همه در مدینه نازل شده اند؛ چون در مدینه پیامبر(ص) حکومت تشکیل دادند و حق غالب بود. ولی در مکه حق، مغلوب و اهل اسلام تحت شکنجه و فشارهای مشرکین بود. در چنین شرایطی انسان های ناب و خالص به پیامبر(ص) ایمان می آوردند ولی در مدینه وقتی اسلام حاکم شد و اوضاع به سامان شد؛ خالص و ناخالص، همه زیر علم و بیرق حکومت اسلامی بودند. در چنین شرایطی است که عده ای که قلباً به حق اعتقادی ندارند و از ترس یا برای به دست آوردن موقعیت، حق را پذیرفته اند؛ منافقین جامعه حق می شوند. جامعه اسلامی بدون نفاق، وجود ندارد حکومت اسلامی تولید نفاق نمی کند، بلکه نفاق در آن تولید می شود. یعنی ظرفیت ها و فرصت های کفرآفرینی گرفته می شود و کسی نمی تواند علنی و رسمی علیه حق اقدام کند و اتفاقاً این نقطه قوت حکومت اسلامی است نه نقطه ضعف آن و نشان دهنده این است که اسلام قدرت دارد. لذا هر جا دیدید نفاق تولید شد و اهل حق حاکم هستند ، بدانید آن حکومت بر حق است. اصلاً جامعه اسلامی بدون نفاق، وجود ندارد. عدم جرأت باطل: نشان دهنده حاکمیت حق بعضی ها می گویند زمان شاه بهتر بود، هر کس که می خواست خلاف کند، خلاف می کرد و هر کس می خواست نماز بخواند به مسجد می رفت و نمازش را می خواند اما حالا معلوم نیست هرکسی چه می کند و گاهی افراد به مسجد می روند ولی رفتارش به گونه ای دیگر است. باید گفت این نشان دهنده حاکمیت حق در جامعه است که وقتی کسی می خواهد گناه کند، جرأت نمی کند به سادگی و راحتی گناه کند. شاید سوال شود: این بدحجابی ها گناه نیست؟ بد حجابی گناه است. اما شما جامعه اسلامی را در یک چارچوب کلی ببینید و بررسی کنید. این جریان تجّری عده ای در عدم رعایت ظواهر شرعی هم از هجمه دشمنان اسلام است، هم از نفاق عده ای از مسئولان که راه را بر آنها بستند و بلکه هموار هم کردند. اسلام به ذات خود ندارند عیبی این تجرّی ها و گناهانی که می بینید به خاطر ضعف ایمان مؤمنین است نه تقصیر جمهوری اسلامی! این ها تقصیر عده ای از مسئولین است، ولی عیب حکومت اسلامی و اسلام نیست. اسلام و حکومت اسلامی به ذات خود ندارد عیبی، هر عیب که هست از مسئولین حکومت اسلامی و از مسلمانی ماست. اگر مسئولین درست عمل می کردند و پای حرف ولایت می ماندند، [اینگونه نمی شد]. چقدر [ مقام معظم رهبری] تذکر دادند تهاجم فرهنگی، اشرافیت و... را، اما برخی مسئولین گوش ندادند. خوب طبیعتاً در جامعه از خودش را می گذارد. موسی به دین خود، عیسی به دین خود می گویند هر کس، هر کار می خواهد انجام بدهد، موسی به دین خود، عیسی به دین خود. اما اسلام این شعار را قبول ندارد. اگر [چنین بود] چه نیازی بود پیغمبر(ص) حکومت تشکیل دهند؟! برای چه پیغمبر(ص) جنگیدند و اسلام را حاکم کردند؟! چرا قرآن دستور مبارزه با باطل و اقامه عدل می دهد؟! با سیاست موسی به دین خود، عیسی به دین خود که حق اقامه نمی شود و ولایت گسترش پیدا نمی کند، عدل و داد هم فراگیر نمی شود. اتفاقاً این روش، باعث ترویج باطل خواهد شد چون وقتی حق ترویج نشود، باطل ترویج می شود. ضمناً اگر حق را ترویج نکنید، در کنار باطل در امان نخواهید بود. مگر باطل دست از شما بر می دارد؟ مگر دست از سر پیامبر(ص) برداشتند؟! اصلاً ذات باطل با ذات حق قابل جمع نیست. مغلوب بودن اسلام در زمان طاغوت چه کسی گفته ما در زمان طاغوت دین داشتیم!؟ ما مسلمان بودیم اما دین به معنای واقعی اش وجود نداشت. البته الان هم کامل کامل نیست، اما آن زمان، دین مغلوب بود. شاه مملکت اسماً مسلمان بود اما زنا می کرد و شراب می خورد. شاهی که با کفار، جام می زد و باید نوامیس درباریانش را به عنوان پیشکش به او می دادند، کفار را بر سر مسلمین مسلّط کرده بود؛ مسلمان بود؟! زمان شاه، اسلام مغلوب بود اما الان اسلام غالب است. این جلسه ها دلیل بر این است که اسلام غالب است. آن زمان اجازه نمی دادند روضه خوانی و اجتماعات مؤمنین برپا شود! زمان رضاخان مردم در زیرزمین ها روضه می خواندند. تلاش برای زمین گیر کردن نفاق هر جا حقی ظهور کند، ولو کم؛ باطل احساس نابودی می کند و تلاش می کند تا حق را نابود کند و اینجاست که درگیری شروع می شود. پیامبر(ص) برای تثبیت حکومت اسلامی در بلاد اسلامی بسیار تلاش کردند. ایشان برای فراهم کردن مقدمات زمامداری امیرالمؤمنین(ع) خیلی تلاش کردند. از همان روز اول علی(ع) را جانشین خود معرفی کرده و تلاش کردند تا برای امیرالمؤمنین(ع) بیعت بگیرند. پرهیز دادن مردم از اختلاف ، فتنه ، ارتجاء و ارتداد، دستور دادن به تجمع مردم حول امیرالمؤمنین(ع)، بیان حدیث ثقلین، خنثی کردن توطئه و تحرکات فرصت طلب ها، ترتیب دادن جیش اُسامه، برای چه بود؟ همه این زمینه ها را پیامبر فراهم کرد تا نفاق را زمین گیر کند. به امام(ره) دروغ می بندند چرا نگذاشتند پیامبر یک مکتوب بنویسد؟ برای اینکه کلام غیرمکتوب سند عینی ندارد و می شود آن را تحریف و انکار کرد. منافقین، احادیث نوشته شده پیامبر(ص) را هم سوزاندند. امروز اگر ما وصیت نامه و صحیفه امام(ره) را نداشتیم چه می شد؟ صحیفه امام(ه) را به صورت مکتوب داریم و به امام(ره) دروغ می بندند! گاهی در شبکه های اجتماعی پخش می کنند که امام گفت من آب و برق را مجانی می کنم، روحانیت مسئولیت سیاسی قبول ن کنند و... . چه کسی گفته امام این حرف ها را زده؟! منافقین نگذاشتند پیامبر(ص) حرفش را مکتوب کند، تهمت هذیان گویی به ایشان زدند. نفاق؛ حکومت را از دست علی(ع) خارج کرد چرا کار به اینجا رسید؟ چرا مردم آن زمان حرفی نزدند؟ خواص و بزرگان صحابه پیامبر(ص) چه ایرادی داشتند که ایشان نتوانستند منویاتشان را در روزهای آخر عمر عملی کنند؟ عوام چه ایرادی داشتند؟ این کار نفاق بود. نفاق جامعه ای را که پیامبر 23 سال زحمتش را کشیده بود، از دست علی(ع) خارج کرد. این حادثه رخ داد تا اینکه بعد از 1400 سال، درس عبرتی باشد برای ما و شما. به باد دادن سَر حق با شعار ظاهراً حق با شعار دین،حکومت را از دست امیرالمومنین(ع) گرفتند. با سر دادن شعار دین، با ظاهر حق و باطن کفر، نگذاشتند پیغمبر(ص) حرفشان را بزنند. پیغمبر فرمود: قلم و دواتی بیاورید تا چیزی بنویسم که بعد از من گمراه نشوید. یکی گفت: حسبنا کتاب الله. [6] چه حرف قشنگی! پیغمبر(ص) می فرمایند: إِنِّی تَارِکٌ فِیکُمُ الثَّقَلَیْنِ، کِتَابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِی . اما نگذاشتند پیغمبر(ص)، این مطلب را بنویسند و یک شعار جدید خلق کردند که حسبنا کتاب الله. کار نفاق، این است. فدک را وقتی از حضرت زهرا(س) گرفتند، نگفتند: می توانستیم و گرفتیم؛ گفتند ما از پیغمبر(ص) شنیدیم که پیغمبران، ارث به جا نمی گذارند [7] . بعضی از صحابه پیغمبر(ص) هم گفتند ما شهادت می دهیم که رسول خدا(ص) این حرف را زده. یک شعار ظاهراً حق، سر حق را به باد داد. خانه امیرالمؤمنین(ع) را هم همینطوری آتش زدند. گفتند ما از پیغمبر(ص) شنیدیم اگر کسی از جماعت مسلمین کناره گیری کرد، خانه اش را بر سرش آتش بزنید. حرف از قول پیامبر(ص) گفتند، [بقیه هم گفتند] اینها از صحابه پیغمبر(ص) هستند، دروغ نمی گویند و ... نفاق یعنی ظاهر حق، باطن باطل. منافق، حرف باطلش را با یک شعار ظاهراً حق تزیین می کند و اگر دین شناس نباشید شما هم فریب می خورید. مشرکان و کافران نتوانستند اما منافقان موفق شدند امیرالمؤمنین(ع) قتال العرب بوده و بزرگان مشرکین را به خاک زده است. علی(ع)، عمربن عبدود را که به تنهایی با هزار سوار برابر بود، با یک ضربه زد. هیچ مشرکی و هیچ کافری نتوانست دست علی(ع) را ببندد ولی منافقان بستند. حواستان جمع باشد که دست مولایتان را منافقان بستند! حواستان به منافقان باشد که آنها دست ولی خدا را می بندند و کاری می کنند که مردم نفهمند حق و باطل چیست. علی(ع) را از خانه بیرون آوردند در حالی که عمامه علی(ع) را به گردنش بسته بودند و او را می کشیدند. چرا می کشیدند؟! در مقاتل چیزی ننوشته، ولی اگر کمی فکر کنیم، می فهمیم. بالاخره علی(ع) باید نشان بدهد که نمی خواهد برود، باید نشان بدهد که به زور دارند او را می برند و این دست بستن و با ریسمان کشیدن نشانه همین بود. [1] . الکافی (ط - الإسلامیة)، ج 2، ص 481؛ مَا مِنْ شَیْ ءٍ إِلَّا وَ لَهُ کَیْلٌ وَ وَزْنٌ إِلَّا الدُّمُوعُ فَإِنَّ الْقَطْرَةَ تُطْفِئُ بِحَاراً مِنْ نَار . [2] . الإحتجاج علی أهل اللجاج (للطبرسی)، ج 1، ص 101. [3] . مجمع البحرین، ج 5، ص 241. [4] . نهج البلاعه، نامه 27؛ قَالَ النَّبِیُّ ص إِنِّی لَا أَخَافُ عَلَی أُمَّتِی مُؤْمِناً وَ لَا مُشْرِکاً أَمَّا الْمُؤْمِنُ فَیَمْنَعُهُ اللَّهُ بِإِیمَانِهِ وَ أَمَّا الْمُشْرِکُ فَیُخْزِیهِ اللَّهُ بِشِرْکِهِ وَ لَکِنِّی أَخَافُ عَلَیْکُمْ کُلَّ مُنَافِقٍ عَالِمِ اللِّسَان ِ یَقُولُ مَا تَعْرِفُونَ وَ یَعْمَلُ مَا تُنْکِرُونَ لَیْسَ بِهِ خَفَاء . [5] . مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، ج 5، ص 110؛ أَنَّ النَّوْمَ قَبْلَ طُلُوعِ الشَّمْسِ وَ قَبْلَ صَلَاةِ الْعِشَاءِ یُورِثُ الْفَقْرَ وَ شَتَاتَ الْأَمْرِ . [6] . الأمالی (للمفید)، النص، ص 36؛ لَمَّا حَضَرَتِ النَّبِیَّ ص الْوَفَاةُ وَ فِی الْبَیْتِ رِجَالٌ فِیهِمْ عُمَرُ بْنُ الْخَطَّابِ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص هَلُمُّوا أَکْتُبْ لَکُمْ کِتَاباً لَنْ تَضِلُّوا بَعْدَهُ أَبَداً فَقَالَ عُمَرُ لَا تَأْتُوهُ بِشَیْ ءٍ فَإِنَّهُ قَدْ غَلَبَهُ الْوَجَعُ وَ عِنْدَکُمُ الْقُرْآنُ حَسْبُنَا کِتَابُ اللَّه . [7] . الإحتجاج علی أهل اللجاج (للطبرسی)، ج 1، ص 104؛ أَنِّی سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ (ص) یَقُولُ نَحْنُ مَعَاشِرَ الْأَنْبِیَاءِ لَا نُورَثُ ذَهَباً وَ لَا فِضَّةً وَ لَا دَاراً وَ لَا عَقَارا . ...
کارگاه آموزشی زن، خانواده سالم، جامعه سالم برگزار شد
در پنجمین روز از هفته بزرگداشت زن کارگاه آموزشی زن، خانواده سالم، جامعه سالم برگزار شد. به گزارش روابط عمومی فرمانداری یزد، در پنجمین روز از هفته بزرگداشت زن کارگاه آموزشی زن، خانواده سالم، جامعه سالم با حضور نمایندگان زن شاغل در ادارات و نهادهای شهرستان یزد در بند نسوان زندان مرکزی یزد برگزار شد. مشاور امور بانوان فرماندار یزد در این ابتدای این کارگاه با تبریک میلاد با سعادت حضرت ...
شرکت تعاونی دهیاری های اردکان و میبد در سراسر استان رتبه برتر را کسب نمودند
مدیر کل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری یزد برجذب سرمایه گذاری در روستاها تاکید کرد و گفت: به منظور توسعه پایدار باید برای تقویت صنعت گردشگری در روستا ها برنامه ریزی و تلاش کنیم. به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری یزد و به نقل از ایرنا، هادی مقیمی روز سه شنبه 25 فروردین در جلسه دوره ای بخشداران استان یزد در شهرستان بافق افزود: نامگذاری امسال بنام دولت و ملت، همزبانی و همدلی از ...
غیرت مان جای دیگری هم به جوش آمد؟!
مسائل فنی است که در صلاحیت آقای صالحی است و باید ایشان حضور داشته باشند. اما این ها وارد ریز جزئیات فنی می شوند آن هم توسط افرادی که دانشجوی سال اول و دوم هستند. این گروه جز بی اعتبار کردن مذاکرات هسته ای چه هدف دیگری را دنبال می کند؟ هدفشان این است که علاوه بر اینکه دیپلماسی دولت تدبیر و امید و آقای ظریف را بی اعتبار کنند با آشفته کردن مناسبات خارجی بین ایران و کشورهای دیگر به دنیا این ...
آنچه منتقدان گفتند و مذاکره کنندگان پاسخ دادند
عمومی جامعه و برداشته شدن کابوس جنگ از سر کشور و تحریم ها مهم ترین اثری است که مذاکرات هسته ای تا کنون داشته است. او در ادامه گفت: تصمیمات سیاسی در تاریخ ایران همواره نخبه محور بوده است اما در سال های اخیر به ویژه در دو سال گذشته تصمیمات در حوزه هسته ای مبتنی بر نگاه افکار عمومی پیشرفته است. مقصودی گفت: ایجاد فضا و ظرفیت های گفت و گویی به ویژه گفت و گوهای انتقادی، به رسمیت ...
بنیاد در آینه مطبوعات
جدید تجمیع درمان در حوزه بنیاد شهید در دستور کار قرار دارد. عابدین مقدم به میزان اشتغال زایی برای فرزندان شاهد، ایثارگر و جانبازان اشاره و گفت: سال گذشته 2 هزار نفر از فرزندان شاهد و ایثارگر استان در بخش های دولتی و خصوصی مشغول به کار شده اند که پیش بینی می شود امسال این تعداد افزایش پیدا کند.وی با بیان اینکه با اشتغال زایی سایر مشکلات جامعه ایثارگران و جانبازان و شهدا برطرف می شود ...
مذاکرات هسته ای به توافق نهایی منجر میشود /حجم تحصیل کرده های بیکار در ایلام برای دولت تلخ است
این طرح سعی کرد تا باری از دوش بیماران بردارد و هزینه های درمانی آنها را به حداقل ممکن کاهش دهد. وی همچنین در خصوص درخواست مردم برای تغییر در تقسیمات جغرافیایی استان ایلام به این مهم اشاره کرد که در گذشته با وجود اینکه با موافقت دولت برخی بخش ها در مناطق مختلف کشور به شهرستان ارتقا یافتند ولی مصوبه ندارند. معاون اول رییس جمهوری در عین حال گفت: برخی شهرستان ها اینک فرماندار ...