سایر منابع:
سایر خبرها
شوخی به سبک پیامبر(ص) و اهل بیت(ع)
الله علیه وآله نزد ایشان آمد. پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله با صدای بلند به گونه ای که او می شنید فرمود: آیا این همان زنی نیست که در چشم شوهرش سفیدی است؟. زن سراسیمه شد و گفت: نه در چشم شوهر من سفیدی نیست! سپس پریشان به سوی خانه دوید و آنچه از پیامبر صلی الله علیه وآله شنیده بود به شوهرش گفت. مرد منظور پیامبر صلی الله علیه وآله را فهمید و به سخن زن خندید و چشمش را به همسر خود نشان داد و ...
اتمام حُجت درباره حضور "کلمن" +افشای زوایای جدید فساد
زن بیاید و سمینار بدنسازی برگزار کند، و از هر نفر 1/800/000 تومان بگیرند و رئیس فدراسیون بدنسازی و پرورش اندام نیز همکاری و تایید کند. یزدان راد قهرمان ملی ایران و آسیا نخستین دارنده مدال طلای بین المللی پرورش اندام ایران پس از انقلاب ادامه داد: واقعاً خجالت نمی کشند که چند پکیج برای برنامه های این ماشین عضله با دارو درست کردند، پکیج 500 هزار تومانی برای عکس گرفتن با "رونی کلمن ...
جشن رنگی هندی ها؛ لطفا رو من رنگ بپاش!
دانسته می شوند و اختلاط و حتی نگاه کردن به آنها برای سه طبقه دیگر از جمله گناهان به حساب می آید. در چنین فضا و پارادایمی، وجود جشنی مانند هولی که در آن، تمامی افراد جامعه، فارغ از رنگ پوست و طبقه اجتماعی و جنسیت و سن و هر چیز دیگر به همدیگر پودرهای رنگی بپاشند، کارکرد اجتماعی خود را به خوبی نشان می دهد. شاید بیراه نباشد اگر معتقد باشیم جشن هایی مانند جشن هولی در کمرنگ کردن نظام طبقاتی در ...
7 شخصیت برگزیده سینمای ایران+ تصاویر
دوران است؛ به عنوان مهمترین نیروهای حامی حکومت که شورشان همپای شعورشان به کار حفاظت و مقاومت و دفاع می آمد. چمران به عنوان عقل فیلم، میانه دو سر طیف قرار گرفته. بین دو قلب تپنده که بنا به قضاوت و برداشت بیننده به رنگ سیاه و سپید در می آیند. وصالی بنا به نظرگاه و منظری که فیلمساز در برابر مخاطبش عرضه می کند آن قلب سپیدی است که بودن و تپیدنش مانع هجوم همه جانبه و تسلط نیروهای قلب سیاه شده است. یک ...
حمیده خیر آبادی؛ مادر سینمای ایران
نقش مادر را بازی می کردم ،من بدون استثنا در فیلمهای مختلف مادر همه هنرپیشه های معروف و مشهوری که مردم می شناسند بوده ام)) ماندگارها: خانم جون سریال "خانه سبز" یا همان مادر آقا رضا صباحی،مادر عباس آقا سوپر گوشت (عزت انتظامی) که در آپارتمان آشفته ی عباس آقا چادر به کمر بسته و کفگیر به دست تلاش در حل و فصل مشکلات همسایه ها داشت،زن افاده ای و تجمل گرا و منفعت طلب محمد ابراهیم فیلم "مادر" که ...
پشت پرده بانیان داعش
و چگونه مقام های سابق در دولت دیکتاتور سابق عراق- صدام حسین- در تشکیل این گروه نقش ایفا کرده اند، فراهم می سازد. با این حال، مهم تر از همه این اسناد نشان می دهد که چگونه برای تسخیر شمال سوریه برنامه ریزی شد و پیشروی های بعدی این گروه در عراق در اولین گام را ممکن ساخت. علاوه بر این، ماه ها تحقیق از سوی اشپیگل در سوریه و نیز سایر اسناد تازه کشف شده که اختصاصی اشپیگل است، نشان می دهد که دستورالعمل ...
پیامکش همان شب رسید:" فقط آقای خامنه ای"
...، می گشتیم تو خیابان و کیف می کردیم. می گوید ایران نیستم اما مگر می شود رها کرد این خاطرات را. 9 . پیامکش همان شب رسید:"رهبر انقلاب: تهران خانه برادران افغانستانی است." این چند دهمین پیامکی بود که آن شب با همین عنوان برایم می آمد. انگار منتظر بودند. همه چیز یادشان رفته بود... اذا ضاقت علیهم الارض را. پیامک بعدی جالب تر بود: "فقط آقای خامنه ای". گیرم که دکتر گفته ...
نیروی انسانی آموزش و پروش دچار ریخت و پاش است
، دارالمعلمین یا دانشگاه تربیت معلم تأمین می شد. بعد از انقلاب چون جمعیت دانش آموزی زیاد شد همه دانشگاه ها به کمک آموزش و پرورش آمدند. اما در حال حاضر آیا فارغ التحصیلان سایر دانشگاه ها ضمانت کاری دارند؟ آموزش و پرورش آنها را نمی پذیرد. در صورتی که مادر، النگویش را می فروشد تا فرزندش لیسانس بگیرد. آن وقت فرزندش بعد از لیسانس در خانه می نشیند و هیچ کاری نمی تواند بکند. هزینه چهار سال تحصیل یک دانشجو ...
خودباوری زنان در گفت و گو با یک زن کارآفرین
این عرصه شدید و به نوعی تابوشکنی کردید؟ ** مقیمی: متاسفانه در دهه ی پنجاه، با جو حاکم بر فضای اشتغال زنان، بعد از فارغ التحصیلی در رشته ی مهندسی عمران، با مشکلات زیادی در خصوص کار یک زن در محیط کارگاهی ساختمانی مواجه شدم و همین باعث شد از کار در این رشته باز بمانم. اما از آن جا که دست تقدیر همواره بر سرم بود در فروردین ماه سال 58 که در آگهی های روزنامه ها به دنبال کار بودم، برای تماس با یکی ...
خلاصه ای از زندگانی حضرت امام هادی علیه السلام
...، خود خوراک حشرات و کرمهای گور شده اند! چه خانه هایی ساختند تا آنان را از گزند روزگار حفظ کند، ولی سرانجام پس از مدتی، این خانه ها و خانواده ها را ترک گفته به خانه گور شتافتند! چه اموال و ذخائری انبار کردند، ولی همه آنها را ترک گفته رفتند و آنها را برای دشمنان خود واگذاشتند! خانه ها و کاخهای آباد آنان به ویرانه ها تبدیل شد و ساکنان آنها به سوی گورهای تاریک ...
عدالت در سلامت، از حرف تا عمل
بهبود سبک زندگی قرار می گیرد، ولی نقشی در بهبود شیوه و کیفیت زندگی جامعه ندارند، آن را برای خانواده ها و آسیب دیدگان اجتماعی و بیماران لاعلاج و ناتوان کننده قرار می داد، آن وقت عدالت در سلامت برای ما معنی پیدا می کرد و دیگر من و شما در نقاط مختلف پایتخت، شاهد اعتیاد و عبورومرور مردان و زنان سرگردان و ژنده پوشی که قلب هر انسان آزاده ای را به درد می آورد، نبودیم. صدالبته برای تحلیل وضعیت موجود ...
آنچه باید از این فیلم ها بدانیم
آقایی بازیگر ایرانی است. موضوع فیلم درباره یک زن افغانی است که همسرش 8 سال پیش بر اثر جنگ قطع نخاع شده است ولی او قصد دارد دوباره امید را به خانه اش بازگرداند و به زندگیش تداوم ببخشد و تنها راه این موضوع وجود یک بچه است، این زن تصمیم می گیرد با لقاح مصنوعی باردار شود و به همین دلیل برای انجام این کار به هندوستان می رود و... مزار شریف این فیلم چهارمین ساخته سینمایی عبدالحسن برزیده بعد ...
هنوز می توان با پند سعدی زندگی کرد؟
...، جاویدان باقی خواهند بود و در همه جوامع جهانی نیز همین گونه است. به عنوان مثال جوانمردی، آداب معاشرت، رفاقت و سفر کردن در همه ادوار ثابت بوده است. برای همین تا زمانی که انسانی روی کره زمین وجود داشته باشد این اصول به قوت خودشان باقی هستند. او ادامه داد: نقش و ادبیات سعدی پس از خودش به گونه ای بوده است که توانسته سال ها بعد از خودش زبان را در همان بستر زبانی خودش تثبیت کند و ریخت ...
مانعی برای حضور زنان در ورزشگاه ها نیست
به رغم اینکه در سال های اخیر اخبار متعددی درباره اجرای طرح هایی برای توانمندسازی زنان منتشر شده است اما، زنان ایرانی آنچنان که باید و شاید توانمند نشده اند. هنوز در حوزه زنان مشکلاتی وجود دارد که این مشکلات از مشارکت اجتماعی زنان گرفته تا مسائلی مانند حضور زنان در مناصب کلیدی گسترده است. علاوه بر این، در ماه های اخیر به رغم اینکه دولت و شخص رئیس جمهور بر تسهیل فعالیت و مشارکت اجتماعی زنان تاکید داشته و صراحتا با اقدامات سلبی در حوزه زنان مخالفت کرده است اما، برخی اتفاقات رخ داده که نشان دهنده افزایش سختگیری ها در این زمینه است. ...
برگزیده سرمقاله های روزنامه های امروز
مختلف در یمن، عراق، فلسطین و... گرفتار تهاجم، مصاف با داعش و دیگر بردگان تکفیری غرب و... هستند، در بسیاری از امور نهادهایی چون جنبش عدم تعهد و کنفرانس اسلامی، به تماشای روزمره کشتار کودکان و زنان بی گناه نشسته اند. بویژه نقش کنونی ایران در جنبش عدم تعهد را نمی توان نادیده گرفت. ازدستگاه دیپلماسی کشور توقع می رود از حضور در این سازمانها به عنوان یک امر فانتزی و تشریفاتی فراتر گام نهد و ...
زنان ایرانی 30 سال پیش راه خود را پیدا کرده اند
اسلام امتیاز جنسیتی وجود داشته باشد، در اسلامی که رسول اکرم (ص) و امام راحل تبیین می کنند، همه به نفع زنان و نه علیه زنان است. راکعی ادامه داد: وقتی رسول خدا (ص) اسلام را به جامعه بشری معرفی می کنند در کنار این انقلاب بزرگ معنوی و در جامعه ای که دختران را زنده به گور می کردند، توجهی نیز به ارزش زنان داشتند و امام راحل نیز در کنار انقلاب اسلامی که در دنیای معاصر اتفاق افتاد به تاسی از جد ...
هم عروس خوب است هم مادر شوهر؛ لطفاً قضاوت نکنید!
نقش بسته است، وقتی برمی گردیم به دوران کودکی و به یاد می آوریم که بدگویی از مادرشوهر همیشه نقل مجلس زنان خانواده و فامیل بوده و همه به دنبال فرصتی برای جدال با خانواده شوهرشان هستند. وقتی ما بزرگ می شویم و همین ذهنیت را با خودمان به روابط فامیلی مان می آوریم وقتی با این نگاه که فامیل شوهر یا مادر شوهر بدجنس هستند و همیشه قصد اذیت و آزار عروس را دارند، وقتی در بهترین حالت وقتی یک دختر به خانه بخت ...
رشد معیارهای فرهنگی و معرفتی در گرو اصلاح خانواده است
سرویس علمی فرهنگی خبرگزاری حوزه در نوشتاری از امیر علی حسنلو به بررسی تاثیر خانواده به عنوان اساسی ترین بنیان جامعه و همچنین پویا کننده اجتماع در سرنوشت سیاسی ،اقتصادی ،فرهنگی وامنیتی جامعه پرداخته که در ادامه می آید: اشاره:امام محمد بن علی بن حسین بن علی بن ابیطالب علیه السّلام امام پنجم شیعیان جهان است؛ لقبش باقر و کنیه اش ابوجعفر، نوة دختری امام حسن مجتبی علیه السّلام و نوة پسری ...
آرزو داشتم سپاهی شوم
روسری خودش را بازکرد و گوشواره اش را به من داد و گفت: تقدیم به رزمندگان. آن زمان هر کس سهم خودش را به جهاد و جبهه ادا می کرد. خانم محمدزاده از لزوم حضور زنان در حراست از انقلاب و دستاوردهایش بگویید. در دوران مبارزات انقلاب اسلامی و پیروزی آن و بعدها در جریان جنگ تحمیلی نقش زنان و دختران مبارز همپای مردان دیده می شود. به جرأت می توان گفت که در جریان جنگ حضور زن ها بسیار لازم و ...
حضرت فاطمه (س) اولین شهید راه ولایت است
زنجان – خبرگزاری ایکنا: داداشی، کارشناس امور دینی و خانواده، 31 فروردین در جمع بانوان شاغل در شرکت گاز استان زنجان، با اشاره به نقش حضرت فاطمه(س) در حفظ و بقا ارزش های دین اسلام، اظهار کرد: زندگانی پربار و ارزشمند این بزرگ بانوی اسلام به طور قطع و یقین بهترین الگو برای یک زن مسلمان است تا زنان بتوانند با حفظ و رعایت عفت و پاکدامنی که بهترین سلاح آنان محسوب می شود مقام و منزلت خود را در جامعه حفظ ...
تجلیل از بانوان اداره کل میراث فرهنگی یزد در آغاز هفته زن
به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان یزد در آغاز هفته زن و در راستای گرامیداشت مقام زن و منزلت مادر از بانوان این اداره کل تجلیل شد. در مراسمی که در محل اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد برگزار شد، محمدمهدی شرافت مدیرکل میراث فرهنگی ضمن تبریک این ایام و تشکر از بانوان فعال و توانای اداره کل به نقش و جایگاه زن در جامعه اشاره کرد و عنوان کرد: زنان نقش بزرگ و مهمی در جامعه دارند و به خصوص زنان شاغل که باتوجه به حضور در جامعه و ایفای نقش در محل کار خود وظایفی چون حفظ خانواده و تربیت فرزندان را نیز به عهده دارند. این مقام مسئول خاطرنشان ساخت: امید است این اداره کل با همت بانوان باسابقه و توانمند به اهداف متعالی خود دست یابد. همچنین در این مراسم بانوان به ارائه مسائل، مشکلات و پیشنهادات خود پرداخته و در خصوص آنها بحث و تبادل نظر صورت گرفت. گفتنی است در پایان مراسم از بانوان تجلیل و هدایایی به رسم یادبود به آنها اهدا شد. ...
نقش بهلول در قیام گوهرشاد
واعظ سبزواری- یکی از نکات قابل تامل درباره قیام مسجد گوهرشاد (18 الی 22 تیرماه 1314) نقش آفرینی علمای غیربومی در این قیام است. به عنوان مثال بهلول واعظی از اهالی سبزوار بود که در شهر و روستا های کشور منبر می رفت و از این طریق گذران زندگی می کرد. همچنین خاستگاه علمای برجسته دخیل در قیام نظیر آیات عظام: حسین قمی، آقازاده (فرزند ارشد آخوند خراسانی)، یونس اردبیلی، سیدعبدالله شیرازی، مرتضی ...
بیشه زار (گذشته, حال و آینده همه چیزهای روستایی در استرالیا)
میکردند به سرعت افزایش یافت تا جایی که این جمعیت از 1 درصد به 10 درصد در این سالها رسید. در ماههای اول ورود به این سرزمین جدید ، فرماندار وقت (فرماندار فیلیپ Governor Philip) کم کم متوجه شد که تعداد زنانی که به سرزمین جدید آورده اند، کافی نیست ... در سالهای بعدی حضور مهاجران و محکومان سعی شد که تعداد بیشتری از زنان را وارد این کشور کنند تا مشکل کمبود زن که در همان اوایل باعث مشکلات ...
گفته ها و ناگفته های شنیدنی فیلم محمد(ص)-ناگفته های شنیدنی آهنگساز فیلم محمد(ص) و خبرهای مرتبط با فیلم ...
ناگفته های شنیدنی آهنگساز فیلم محمد(ص) آی.آر. رحمان ،آهنگساز هندی فیلم سینمایی محمد رسول الله به کارگردانی مجیدی مجیدی ، همکاری با مجیدی را پرچالش ترین پروژه کاری خود دانسته و در این باره گفت: فقط 6 ماه طول کشید تا متوجه شوم که مجیدی از من چه می خواهد. به گزارش مشرق، آی. آر. رحمان ، آهنگساز برنده اسکار و گرمی سینمای هند که فیلم های موفقی چون میلیونر زاغه نشین ، 127 ساعت و الیزابت: دوران طلایی را در کارنامه کاری خود دارد، همکاری با مجید مجیدی در پروژه محمد رسول الله را یکی از خاطره انگیزترین، پرچالش ترین و سخت ترین پروژه کاری خود می داند. رحمان در این باره گفت: تمام کارگردانانی که من تاکنون با آنها کار کرده ام با سبک کاری من آشنا هستند و حدود 25-20 سال از آشنایی ماها می گذرد...ولی مجیدی آنچه را که انجام می دادم را متوجه نمی شد و در واقع هیچ چیز راجب به من نمی دانست. وی افزود: به همین خاطر اگر چیزی می نواختم، این سؤال برایش پیش می آمد که این دیگر چیست؟ این مسئله حدود دو فصل طول کشید تا اینکه من بالاخره متوجه شوم که او چه انتظاری از من دارد. سپس از او پرسیدم که دیگر چه دوست دارد، به همین خاطر از او خواستم که به آثار دیگران گوش دهد و بر همین اساس یک فهرست از اولویت های مورد نظر او برای خود ساخت و اینگونه شد که سرانجام پس از 6 ماه توانستم به ذائقه او و آنچه که خواسته اوست پی ببرم. وی متذکر شد: عاشق کار با مجیدی هستم و کار با او رویای من برای کار در سینمای ایران را محقق کرد. همیشه شیفته سینمای ایران بودم، در حقیقت این علاقه را نسبت به هر سینما دیگری خارج از مرزهای هند هم دارم چون آنها علی رغم محدودیت های موجود، چنین آثار زیبایی را خلق می کنند. همیشه می خواستم که در ایران کار کنم ولی خوب متاسفانه مشغله کاری اجازه چنین کاری را به من نمی داد. رحمان در ادامه این مصاحبه درباره موسیقی مجبوبش در میان نامزدهای اسکار امسال گفت: موسیقی متن فیلم ضربه شلاق را خیلی دوست داشتم، چون موسیقی آن یک موسیقی جاز بود، نوعی از موسیقی که تعداد اندکی از مردم با آن در ارتباطند. به گزارش فارس، این آهنگساز 48 ساله در مصاحبه چند هفته پیش خود با روزنامه تایمز آف ایندیا، نیز عنوان کرده بود که استاندارهای فیلم محمد (ص) بسیار بالاست و همکاری با مجیدی برای او تجربه فوق العاده ای بوده است. وی در این مصاحبه گفت: علی رغم استرس های زیادی که داشتم، در نهایت مجیدی از موسیقی فیلم راضی و خوشحال بود، رضایت او به حدی بود که مرا در آغوش کشید و به من تبریک گفت. حقیقتا تجربه بسیار تکان دهنده ای بود. بنا بر این گزارش، آی.آر. رحمن با نام دیلیپ کومار در خانواده ای هندو متولد شد ولی در سنین جوانی به دین مبین اسلام گروید و نام خود را به الله راخا رحمان تغییر داد. رحمن از 16 سالگی وارد عرصه موسیقی شد و پس از چند سال در سال 1990 ساخت آهنگ برای فیلم را آغاز کرد. نتیجهٔ بیش از ده سال فعالیت مداوم در صنعت فیلم سازی هند و جهان برای ای. آر. رحمان فروش بیش از صد میلیون نسخه موسیقی فیلم و بیش از دویست میلیون آلبوم از آثار او است که او را در زمره پرفروش ترین هنرمندان موسیقی جهان قرار می دهد. مجلهٔ تایم در سال 2009 رحمان را در لیست تایم 100 به عنوان یکی از صد فرد تأثیرگذار در جهان معرفی کرده است. او تاکنون برنده جوایز بسیاری چون چهار جایزه ملی فیلم هند، یک جایزه بفتا، یک جایزه گلدن گلوب و دو جایزه اسکار شده است. جلیل رسولی توضیح داد: جلیل رسولی توضیح داد: مجید مجیدی فیلم محمد(ص) را به امام رضا(ع) تقدیم کرد غبطه سید محمود رضوی به عوامل فیلم محمد رسول الله(ص) هفت دلیل برای رکورد شکنی فروش فیلم محمد کمبود آثار هنری پیرامون زندگی پیامبر (ص)، نیاز مخاطبین به دانستن بیشتر در این رابطه را بیش از پیش دامن زده است؛ چه آنکه سال ها از تولید و نمایش فیلم محمد رسوال الله ساخته ی مصطفی عقاد به عنوان تنها اثر سینمایی پیرامون زندگی رسول خاتم می گذرد و این حس نیاز دانستن درباره ی زندگی ایشان، به افزایش مخاطب این فیلم کمک خواهد کرد. به ویژه که مجیدی دست روی مقطعی گذاشته که در فیلم عقاد اصلاً به آن اشاره نمی شود. به گزارش مشرق، با اکران پنج فیلم نوروزی از چهارشنبه هفته گذشته، اکران سینمایی سال 94 رسماً آغاز شد. اکرانی که به نظر اکثر صاحب نظران، با توجه به تعدد آثار ضدمخاطب و بی قصه در جشنواره ی سی و سوم، چندان افق روشنی ندارد؛ اما در این میان، یک فیلم هست که می تواند معادلات سینمای ایران در سال 94 را تغییر دهد. چند روزی است که زمزمه ها حکایت از تکاپوی مدیران سینمایی و عوامل فیلم محمد مجید مجیدی (ص) برای اکران این فیلم دارد. چه آنکه عده ای از قطعی شدن اکران عظیم ترین فیلم تاریخ سینمای ایران در عید فطر خبر داده اند و برخی نیز، از تلاش بنیاد مستضعفان برای تجهیز سینماها جهت اکران فیلم محمد با سیستم پخش D خبر داده اند. زمزمه هایی که گمانه زنی پیرامون میزان فروش این فیلم را داغ تر از همیشه کرده است و باعث طرح یک سوال مهم شده است: آیا فیلم محمد می تواند رکوردهای فروش سینمای ایران را جابجا کند؟ از همین رو، گرچه هنوز کمی زود به نظر می رسد، اما بر آن شدیم تا در واپسین روزهای سال 93، این گمانه را که آیا اکران فیلم مجیدی می تواند مهم ترین اتفاق سال 94 را رقم بزند، بررسی کنیم. چه آنکه به نظر می رسد آخرین دستاورد سینمای مجیدی به دلایل زیر قابلیت فروش بسیار بالا و جذب مخاطب در حد رکوردشکنی را داراست: محمد بر خلاف غالب فیلم ها و سریال های تاریخی، روایتگر یک داستان بکر و کمتر شنیده شده است. چرا که مقطع کودکی رسول الله (ص) از آن برهه های تاریخی مهمی است که معمولاً در روایت های تاریخی جا می افتند. حکایت گروهی از اهل کتاب که زودتر از تولد پیامبر آخر مطلع می شوند و در صدد تدبیر و چاره جویی برمی آیند در کنار همه ی فراز و نشیب های زندگی پیامبر خاتم (ص) در کودکی. به خصوص که این بخش دوم با سکانس های درخشانی چون سکانس رم کردن شتر در بازار و نحوه ی آشنایی حلیمه (دایه ی پیامبر) با آمنه (مادر پیامبر) همراه شده است که چه از حیث حسی و چه از حیث تکنیکی، یکی از نقاط عطف فیلم به شمار می رود. فارغ از این، کمبود آثار هنری پیرامون زندگی پیامبر (ص)، نیاز مخاطبین به دانستن بیشتر در این رابطه را بیش از پیش دامن زده است؛ چه آنکه سال ها از تولید و نمایش فیلم محمد رسوال الله ساخته ی مصطفی عقاد به عنوان تنها اثر سینمایی پیرامون زندگی رسول خاتم می گذرد و این حس نیاز دانستن درباره ی زندگی ایشان، به افزایش مخاطب این فیلم کمک خواهد کرد. به ویژه که مجیدی دست روی مقطعی گذاشته که در فیلم عقاد اصلاً به آن اشاره نمی شود. 2-آخرین فیلم مجیدی ، از حیث بصری و تکنیکی، جذابیت های فوق العاده ای دارد و استانداردهای سینمای ایران را از هر حیث ارتقا داده است؛ چه آنکه به جز سکانس های بخش ابرهه و ماجرای اصحاب فیل ، جلوه های ویژه ی فیلم، دیدنی و جذاب از آب درآمده است و به طور مثال، در سکانس هایی مثل شهر ساحلی ، فیلم از حیث تکنیکی چیزی از فیلم های روز هالیوود کمتر ندارد. علاوه بر این، قاب بندی های مجیدی در فیلم، در قامت سینمای ایران بی نظیر است. تک تک سکانس های این فیلم به یک قاب نقاشی می مانند که انگار کارگردان همچون نقاشی چیره دست، آن ها را طراحی کرده است. از همین رو، فیلم با هیچ فیلم دیگری در سینمای ایران قابل مقایسه نیست و به فیلم های درجه یک هالیوودی پهلو می زند. شاعرانگی فیلم نیز که تناسب درستی با نقطه نظر کودکانه ی پیامبر در داستان برقرار کرده است، تا حدی محصول همین قاب بندی های زیبا و واجد حس است. 3-فیلم قابلیت آن را دارد که بسیاری از اقشار قهر کرده با سینما و مخاطبین خاموش سینمای ایران را چه به واسطه ی عظمت ساختاری و تکنیکی و چه از حیث ارزش های مضمونی، به سینما بیاورد که البته این دومی، قطعاً مهم تر از اولی است. فیلم مجیدی در صورت اکران درست و تبلیغات صحیح، به راحتی قادر است مردمی را که سال هاست به دلیل بیراهه رفتن آثار داخلی از ارزش های دینی و مضمونی، به سینما نرفته اند، دوباره با سالن های سینمای وطنی آشتی دهد. به خصوص خانواده های ایرانی که حالا کمتر از هر وقت دیگری، سینما رفتن را به عنوان یک تفریح پیش روی خود می بینند. تاثیر این خیزش مخاطبین خاموش را در همین اکران سال 93، در مورد فیلمی مثل شیار 143 به وضح می توان دید؛ فیلمی که با وجود اکران در آبان ماه، توانست 4 میلیارد تومان فروش کند و با وجود مولفه های روستایی و غیرکمیک و عدم بهره گیری از ستاره های بفروش، از بسیاری از آثار پرمدعای سینمای ایران در گیشه موفق تر ظاهر شود. 4-فیلم مجیدی به معنای حقیقی کلمه سینماست. از آن دست فیلم هایی که دیدن آنها روی پرده به شدت با دیدن شان در پلیرهای خانگی توفیر می کنند. آن هم در میانه ی اکران فیلم های سال 94 که غالباً آنها رامی توان با سه ویژگی مینی مال، آپارتمانی و شخصی توصیف کرد و احتمالاً دیدن آنها روی پرده تفاوت چندانی با تماشای آنها در خانه ندارد. اما قاب بندی های فکر شده و چشم نواز فیلم مجیدی ، عظمت سپاه وحوش انسان نمای ابرهه، حس هیجان سکانس شهر ساحلی و زیبایی حیرت انگیز فصل سفر به یثرب این فیلم را جز در سینما نمی توان درک کرد. به همین دلیل، احتمالاً این عامل باعث حضور جمع بیشتری از مخاطبین در سینماها خواهد شد. 5- محمد بر خلاف ظاهر عظیم و صرفاً تکنیکی اش، فیلمی مملو از حس است؛ تا جایی که بسیاری از سکانس های فیلم قابلیت آنکه احساس مخاطب را تحریک کند و او را به گریستن وادارد، داراست. عاملی که در جوامع احساسی چون ایران، همیشه موجب فروش بالای فیلم ها شده است. 6- زمانه ی وقوع رویدادهای فیلم محمد گرچه مربوط به زمانه ی جاهلیت عربی در صدر اسلام است، اما با این حال، کارگردان نسبت درستی با زمانه ی حال و وضعیت حاضر جهان اسلام و به خصوص ایران برقرار می کند و با پیوند زدن تاریخ اسلام به عصرحاضر، فیلم را از تاریخ محض شدن نجات می دهد؛ به خصوص که آغاز و پایان فیلم با فرازهای مربوط به شعب ابی طالب و تحریم کفار و نیز نقش تقابلی صهیونیست های موعودگرا در وقایع دوران کودکی پیامبر (ص) (که به درستی در فیلم از یهودیان راستین تفکیک شده اند)، در زمانه ی تحریم ایران و اوج تقابل ایران و رژیم صهیونیستی در صحنه ی بین الملل، باعث شده تا فیلم امکان تأویل و تفسیرهای فرامتنی برای مخاطب خاص را نیز فراهم کند. 7-دلیل هفتم یک دلیل فرامتنی است؛ زیرا هیچ فیلم ایرانی تا همین امروز از نخستین مراحل تولید تا مراحل پخش و ساخت، به اندازه ی فیلم محمد در جوامع بین المللی حساسیت برانگیز نبوده اند و مورد بحث و بررسی رسانه ای به خصوص از جانب کشورهای عربی قرار نگرفته اند. به ویژه که از همین حالا، علمای الازهر تحت تأثیر فضاسازی رسانه ای و خبرهایی مبنی بر نمایش تصویر پیامبر در این فیلم، فتاوایی در حرمت تماشای این فیلم صادر کرده اند. علاوه بر این، پیش بینی می شود که با آغاز اکران احتمالی این فیلم در جشنواره های بین المللی و دیده شدن اثر، حواشی پیرامونی عظیم ترین فیلم تاریخ سینمای ایران دوچندان گردد. حواشی و حرف و حدیث هایی که معمولاً در ایران به فروش فیلم ها کمک می کنند. از طرفی در ایران نیز، بعد از چند نمایش محدود فیلم، محمد حامیان و مخالفان جدی و دوآتشه ای پیدا کرده است که بدیهی است با نزدیک تر شدن به تایم نمایش فیلم، این جبهه بندی گسترده تر شود و فضای رسانه ای پیرامون این فیلم را داغ تر خواهد کرد. به خصوص که احتمالاً جدال رسانه ای پیرامون هزینه های فیلم و کیفیت فیلمنامه، همین حالا هم به بستر بحث های جدی درباره ی این فیلم تبدیل شده است و این امکانی است که هر فیلمی از آن بهره مند نخواهد شد. اما با همه ی این ها باید صبر کرد و منتظر شد؛ به ویژه که نوع مواجهه ی مسئولان با این دستاورد ملی سینمای ایران در مهیا کردن امکان اکران آن، در تحقق فروش بالای این فیلم ارزشمند تاثیرگذار خواهد بود. کمیته اکران فیلم محمد رسول الله تشکیل میشود کمیته اکران فیلم محمد رسول الله در شرکت سینمایی نور تابان تشکیل می شود تا بهترین شرایط را برای نمایش این اثر فراهم کند. آنها اظهار امیدواری کردند با توجه به عزم وی در تکمیل حرکت قبلی بنیاد مستضعفان مبنی بر استمرار توجه فرهنگی به حوزه سینما که با دستور سعیدی کیا برای اکران مناسب فیلم سینمایی محمد رسول الله (ص) صورت گرفته از کمک های بنیاد مستضعفان به حوزه زیرساخت فرهنگ و مخصوصاً سالن های سینما که قرار است به زودی انجام شود، قدردانی کردند. آنان همچنین از تلاش برای اکران مناسب داخل و خارج فیلم که همچنان با پشتیبانی صادقیان معاون هماهنگی بنیاد سیاستگذاری و برنامه ریزی بنیاد صورت خواهد گرفت، خبر دادند و اضافه کردند بناست کمیته اکران این فیلم در شرکت سینمایی نور تابان که علاوه بر مالکیت و تهیه کنندگی، پخش فیلم را هم به عهده دارد تشکیل و پیش بینی های لازم را انجام دهند. کارگردان و مدیر پروژه فیلم محمد رسول الله (ص) در پایان سال فرصت را مغتنم دانستند تا از مجموعه بنیاد مستضعفان و فروزنده و سعیدی کیا و صادقیان به جهت تلاش ها و کمک هایشان تشکر کنند. این خبر در حالی به دست رسانه ها رسید که ایمیلی از شرکت نور تابان نیز به رسید که در آن تاکید شده بود منبع رسمی همه اخبار مربوط به پروژه سینمایی محمد رسول الله این شرکت است. در ایمیل رسیده آمده است: نظر به مصاحبه جناب آقای حیدریان مدیر محترم پروژه فیلم سینمایی محمد(ص) در خصوص اکران این فیلم در عید سعید فطر و ضرورت اطلاع یافتن اصحاب محترم رسانه و افکار عمومی از زمان دقیق اکران این فیلم سینمایی فاخر، به اطلاع می رساند همان گونه که سابقا بعرض رسید مرجع انتشار کلیه اخبار رسمی و موثق این فیلم شرکت سینمایی نور تابان بعنوان تهیه کننده رسمی این فیلم سینمایی است و هرگونه انتشار و نشر اخبار توسط سایر دست اندرکاران عزیز این فیلم فاقد اعتبار است. سنگ تمام سیدمهدی شجاعی برای فیلم محمد(ص) سید مهدی شجاعی یادداشتی بر فیلم محمد(ص) ساخته مجید مجیدی نگاشته است، او در یادداشت خود مجیدی را آغازگر یک حرکت یا تحول در سینمای دینی می داند و می نویسد: فیلم پیامبر، بدون شک، کاری سترگ، تأثیرگذار و ماندگار است. فیلم پیامبر، بدون شک، کاری سترگ، تأثیرگذار و ماندگار است. مجیدی و تیم همراهش برای این کار، تمام دقت، خلاقیت، تجربه و توان خود را در طبق اخلاص نهاده اند و این ظرف اخلاص است که به همه عناصر فیلم، هویت و برکت بخشیده است. مهمترین هنر این فیلم پاسخ گفتن به یک نیاز یا خلاء تاریخی است. و آن خلاء در یکی – دو جمله این است: یک روایت صحیح و صادقانه از پیامبر اکرم صلی الله و علیه و آله و سلم، روایتی که از اغراض و امراض و تحریف ها به دور باشد و با حقیقت نسبتی درست برقرار کرده باشد. روایتی که در عین پای بندی اش به مستندات، از زبان و بیانی بلیغ و هنرمندانه بهره برده باشد. جای چنین نگاه و روایتی در مورد پیامبر خاتم، در تاریخ سینمای ایران و جهان خالی بوده است. در ساختمان هنر در همه رشته ها و شاخه های آن هر آجر تازه ای، بر آجرهای قبلی قرار می گیرد و استوار می شود و هیچ اثر هنری را نمی توان معلق میان زمین و آسمان تصور کرد. یا ارتباط و اتصالش با تجربه های پیشین را منکر شد. ولی برخی از آثار هنری در مسیر تکوین خود به نحو متداول و مرسوم قدم برنمی دارند، انگار که چند پله را با یک جهش پشت سر می گذارند. و فیلم محمد (ص) به گمان من اثری از این دست است. فیلم هایی که سینمای جهان با محتوای تاریخ و سیره پیامبران، در آرشیو خود دارد، عموماً آمیخته به تحریف یا لااقل برداشت های نادرست، از اندیشه و سیره و سلوک انبیاست. مقصود من بخش های تخیلی نیست، دخالت های هنری سناریست و کارگردان نیست، دراماتیزه کردن روایت های تاریخی هم نیست. مقصودم اساس اندیشه و بنیان جهان بینی در این آثار است. مقصودم فقدان درک صحیح از جهان بینی توحیدی و رسالت انبیاست. بروز اشکال محتوایی در فیلم ها و سریال های ایرانی به گونه دیگری است. شاید تعبیر سطحی نگری و سهل انگاری بر آنچه تا امروز اتفاق افتاده انطباق داشته باشد. متاسفانه این دو خصیصه یا نقطه ضعف در همه شئون آثار خودش را نشان می دهد. در تحقیق و پژوهش، در تألیف و نگارش، در کارگردانی، در طراحی صحنه، در گریم، در فیلمبرداری، در موسیقی و حتی در تدوین و صداگذاری، آنچه فیلم محمد (ص) را نسبت به آثار پیشین متمایز می کند، تأمل و دقت بر تمامی این وجوه و عناصر است. در تمام این موارد، ممکن است کسانی اختلاف نظر یا اختلاف سلیقه داشته باشند ولی کسی نمی تواند منکر تأملات و دقت های وسواس آمیز در مورد تک تک این وجوه و عناصر بشود. به عبارتی در این فیلم، هیچ حرکتی را نمی شود گفت که بی فکر و فلسفه صورت گرفته. جدی ترین اشکالی که تا به حال در مورد این فیلم مطرح شده، گران تمام شدن آن است، یعنی هزینه زیادی که صرف تولید آن شده. این اشکال تا چه حد وارد است؟ اولاً باید دید که این کم و زیاد یا گران و ارزان بودن، بر چه اساسی و با چه قیاسی مطرح می شود؟ اگر گفته شود که در قیاس با دیگر تولیدات داخلی سینما در ژانر تاریخی مذهبی، عرض می کنم که کدام وجه از این فیلم، قابل قیاس با تولیدات داخلی است که این وجه آن قابل قیاس باشد!؟ نمی شود که شما عزمتان را برای یک سفر خارجی جزم کنید ولی برآورد هزینه ها و تدارکاتتان را برمبنای سفر داخلی داشته باشید. اگر گفته شود که در قیاس با دیگر فیلم های تاریخی در عرصه های جهان و بین الملل عرض می کنم که فقط یک فیلم را در این سطح، نام ببرند که با کمتر از چند برابر هزینه این فیلم، ساخته شده باشد. و اگر گفته شود که در قیاس با مجموعه بودجه فرهنگی و هنری کشور، عرض می کنم که با آنچه فقط در سال های اخیر از بودجه فرهنگی و هنری نفله و حیف و میل شده، ده فیلم دیگر با همین اشل و هزینه می توانسته ساخته شود و نشده، پولهایی که ردّشان را در هر کجای عالم می توان گرفت جز عالم فرهنگ و هنر و سینما. و اگر گفته شود که در قیاس با بودجه هایی که صرف دیگر افتخارات ملی می شود، مثل فوتبال و... عرض می کنم که ... از شدت شرمساری چیزی نمی توانم عرض کنم. بگذریم. ثانیاً: سخیف ترین نوع برخورد با یک اثر هنری فاخر، بخصوص در ساحت دینی، ارزیابی سمسارگری یا بساز و بفروشی نسبت به آن است. درست مثل این است که شما بخواهید مسجد شیخ لطف الله یا مسجد گوهرشاد را با محاسبه قیمت مصالح و گچ و سیمان، ارزیابی کنید یا هزینه و منفعت آن را با مدل آپارتمان سازی بسنجید. در مواجه با آثار فاخر دینی، تنها مسأله ای که باید مورد ارزیابی قرار بگیرد، این است که آیا اثر در انجام رسالت خود موفق بوده یا نه. اگر اثر چنان که باید و شاید از کار در آمده باشد و مأموریتش را درست به سرانجام رسانده باشد و به ارتباط مطلوبش با مخاطب رسیده باشد، مسأله کم و زیادی هزینه یا ارزانی و گرانی، جایی برای طرح ندارد. ولی اگر کار به اهلش سپرده نشده باشد، اگر خالق اثر، اهلیت لازم برای خلق اثر را نداشته باشد و اگر به هردلیل اثر در انجام مأموریتش موفق نشده باشدء هر مقدار بودجه ای که صرف شده- ولو کمترین مقدار ممکن- هدر رفته و تباه شده. اشتباه نشود. اسراف و تبذیر یعنی صرف هزینه در غیر جای خود، همیشه و در هرکاری مذموم است. ولی هزینه ای که به اعتلای اثر کمک می کند، بر شکوه و فخامت اثر می افزاید، هزینه ای که تأثیرش در کار به چشم می آید، هرچقدر که باشد قابل نکوهش نیست. ثالثاً و فارغ از بحث هنر و سینما و متعلقات آن، صرفاً در فضای معرفتی و عقیدتی بعضی از حرکات و اتفاقات هست که با هیچ معیار مادی قابل سنجش نیست. به عنوان مثال زدودن گرد و غبار تحریف از چهره ملکوتی حضرت ابوطالب علیه السلام- مطلبی نیست که بشود ...
انتقاد پیرهادی به زمان نمایش "رام کردن زن سرکش
شامخص زنان است و تعجب آور است که چطور با این وجود در این مقطع زمانی مجوز نصب به آنها داده شده است. وی با یادآوری جایگاه والای زنان در فرهنگ اسلامی این نمایش را مورد انتقاد قرار داد و با تاکید بر اینکه این ادبیات و نگاه ابزاری به زن در جامعه و فرهنگ ما جایی ندارد، گفت: تعلق خاطر زنان ما به فاطمه زهرا (س) و مقام زن و مادر و مفاهیم مرتبط با آن بیشتر از آثار هنری و نمایشی وارداتی است حتی اگر اثر یکی ...
پاسخ به کسانی که بر این تصورند که خداوند "حجاب" را واجب نکرده است؟
برای حضور در مجالس اختصاصی زنان بیاراید ، نه مصرف کنندۀ لایقی برای سرمایه داران غربی خواهد بود و نه وظیفه ومأموریت دیگرش را که عبارت است از انحطاط اخلاق جوانان و ضعف ارادۀ آنان و ایجاد رکود در فعالیت اجتماعی ، به نفع استعمار غرب انجام خواهد داد. در جامعه های غیر سرمایه داری با همه احساسات ضد مذهبی که در آنجا وجود دارد کمتر شنیده می شود که چنین رسوایی هایی به نام آزادی زن وجود داشته باشد . ...
ویژگی های امام خمینی از زبان زهرا اشراقی
از او بزرگ شدم، بدون سانسور از یکی از نزدیکان ایشان بپرسم و پاسخم را دریافت کنم. بی شک، زهرا اشراقی نوه دختری امام، مناسب ترین گزینه برای این پرسش و پاسخ بود، زیرا او کسی است که در میان سایر افراد خانواده امام به عنوان فردی مستقل، بیشترین حضور اجتماعی را دارد و با زنان و جوانان دارای روابطی نزدیک و صمیمانه است و از طرفی همیشه هم صریح سخن می گوید. همچنین به دلیل اینکه همسر سید محمد رضا خاتمی است ...
بگذارید کودکان با پدرشان باشند!
مردان به فرزند پسر بیشتر از فرزند دختر اهمیت می دهند. این محققان هشدار دادند که اگر والدین کودک از یکدیگر طلاق گرفته باشند، پدر باید بر نقش خود بیفزاید تا خللی در زندگی و رشد کودک وارد نشود. جامعه آماری این مطالعه متشکل از 11 هزار زن و مرد بریتانیایی بود که در سال 1958 به دنیا آمده بودند. پژوهشگران از مادران پرسید که تا چه حد پدر خانواده در فعالیت ها مشارکت دارد. فعالیت هایی ...
زنان سرمایه عظیم انسانی را به جامعه تحویل می دهند
دارند وظایف جمهوری اسلامی ایران به عنوان "ام القرای جهان اسلام" روز به روز سنگین تر می شود و ارزشهای اسلامی و پایبندی به ارزشها و جلوه گری فرهنگ اسلامی بر دوش ما سنگینی می کند. عالی ترین مقام اجرایی استان در پایان سخنان خود اظهار امیدواری کرد : به لطف خدا و همت، کوشش و تلاش بیشتر شما زنان و مادران که در جامعه نقش بسیار مهمی دارید شاهد پیشرفتها و توفیقات بیشتر و فضای سرشار از محبت و همدلی و همزبانی در جمهوری اسلامی ایران باشیم. در ادامه این مراسم جشن از 20 نفر بانوان برگزیده استان در زمینه های مختلف علمی، فرهنگی، هنری و ورزشی با اهدای لوح تقدیر توسط استاندار یزد تجلیل شد. ...
پیام فرماندار یزد به مناسبت هفته زن و روز مادر
را صمیمانه تبریک و تهنیت عرض می نمایم. حضرت فاطمه زهرا (س) الگوی شایسته زنان مسلمان و اسوه و نماد پاکدامنی و وارستگی برای زنان ایران اسلامی می باشد که پیروی از سلوک و منش آن بزرگوار، همچون چراغی، روشنایی بخش مسیر زندگی است. سالروز ولادت زهرای اطهر (س) و هفته بزرگداشت مقام زن و روز مادر، فرصت ارزشمندی برای تکریم و تجلیل مادران و زنان جامعه اسلامی و ترویج ارزش ها، فضائل و کرامات بانوی ...