سایر منابع:
سایر خبرها
سرشماری قرقاول در گیلان آغاز شد
روی زمین به طور ناگهانی بر می خیزد و پس از پرواز مستقیم در بوته زار فرود می آید، طول پرنده نر با احتساب دم 85 سانتی متر و پرنده ماده 65 سانتی متر است. مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان خاطرنشان کرد: صدای پرنده نر در فصل جفتگیری یکی از بهترین راه های سرشماری این پرنده است، جنگل های مرطوب و بوته زارهای تمشک و درختان پهن برگ از بهترین زیستگاه های این گونه به شمار می رود. انتهای پیام/ ی ...
کشف 54 قطعه پرنده کوکر از شکارچیان متخلف در بندرترکمن
به گزارش ایرنا از اداره محیط زیست بندرترکمن، علی بیانی روز سه شنبه گفت: در پی دریافت اطلاعات از علاقه مندان به حیات وحش، محیط بانان شهرستان ترکمن پس از اخذ نیابت قضایی از مراجع قضایی با ورود به مخفیگاه متخلفان پرندگان کوکر را کشف کردند. وی افزود: این مخفیگاه در حاشیه یکی از روستاهای شرقی شهرستان ترکمن قرار داشت. وی اضافه کرد: در این عملیات پلیس بندرترکمن، مأموران یگان حفاظت محیط زیست ...
رها سازی یک بهله سنقر در منطقه حفاظت شده کویر
به گزارش خبرگزاری مهر، محمود رضا خسروی با اعلام این خبر گفت: روز گذشته یک بهله سنقر توسط ماموران آتش نشانی به اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ورامین تحویل داده شد. وی با اشاره به اینکه این حیوان جزء حیوانات وحشی و بومی منطقه حفاظت شده کویر میباشد افزود: پس از اطمینان از وضعیت سلامت و همچنین توانایی پرواز این پرنده صبح امروز در محدوده چشمه چکاپ منطقه حفاظت شده کویر رهاسازی شده و به دامان ...
جبیر چگونه حیوانی است؟/ مرثیه ای برای غزال ایرانی
پایگاه خبری تحلیلی پارس - حمیدرضا ناسخ- بیش از 265هزار هکتاراز عرصه های طبیعی شهرستان خواف تحت پوشش اداره حفاظت محیط زیست این شهرستان قرار دارد. شهرستان خواف علاوه بر پوشش گیاهی متنوع از لحاظ جانوری نیز دارای گونه های منحصر به فردی از جمله آهو، جبیر، قوچ و میش، پلنگ، گرگ، کفتار، روباه، گربه شنی و انواع پرندگان است که در این میان جبیر یا همان غزال ایرانی یکی از گونه های در معرض خطر است. تا پیش از ...
برخورد با تخریب کنندگان تالاب بین المللی انزلی
یک باب اسکله تفریحی غیر مجاز که به حریم رودخانه در حاشیه تالاب انزلی تجاوز کرده بود، پس از طی مراحل قانونی تخریب شد. به گزارش خبر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه گیلان، تالاب انزلی نگین درخشان طبیعت گیلان است. این تالاب محل تخم ریزی آبزیان، پناهگاه و مامن پرندگان بومی و مهاجر است. در داخل تالاب جزایر زیبایی وجود دارد و دو شهر زیبای بندرانزلی و آبکنار در ساحل آن قرار دارند. ...
آذربایجان غربی سالانه پذیرای 8000 درنای خاکستری است
از اواسط اسفند ماه تالابهای استان دوباره شاهد حضور هزاران پرنده هایی هستند که به علت شرایط مناسب زیستگاهی، امنیت و وفور غذا در این مکانها فرود می آیند. یوسفی گفت: درناهای معمولی در دسته های 100 تا 150 تایی همراه دیگر پرندگان وارد زیستگاههای استان شده و بعد از مدتی استراحت و بازیابی توان خود دوباره این منطقه را به سمت عرضهای شمالی تر ترک می کنند. آذربایجان غربی دارای بیش از 30 تالاب ...
سپهری بر آسمان شعر و نقاشی معاصر ایران + تصاویر
و همین امر بود که در مدرسه هنرهای زیبای پاریس در رشته لیتوگرافی نام نویسی کرد و یا در ژاپن هنر حکاکی روی چوب را آموخت. در سال 1340 دو مجموعه شعر آوار آفتاب و شرق اندوه از سهراب منتشر می شود و حجم سبز را در سال 1346 به انتشار می رساند و ده سال بعد کتاب مشهور هشت کتاب وی منتشر شد. چند اثر به نظم و نثر سهراب: تا انتها حضور ، سهراب مرغ مهاجر و هنوز در سفرم ، بیدل، سپهری و سبک ...
خلاصه ای از زندگانی حضرت امام هادی علیه السلام
خلیفه هم گاهی او را از احتمال شورش امام و یارانش بر حذر می داشتند. لذا متوکل هر چند وقت یک بار دستور می داد خانه امام به دقت مورد بازرسی قرار گیرد، و با آنکه ماءموران هر بار با دست خالی بر می گشتند، اما او باز نگران بود و احساس خطر می کرد. به یک نمونه از این موارد اشاره می کنیم: بزم شراب درهم می ریزد! یک بار، باز هم از امام هادی نزد متوکل سعایت کردند که در منزل او اسلحه و نوشته ...
گفته ها و ناگفته های شنیدنی فیلم محمد(ص)-ناگفته های شنیدنی آهنگساز فیلم محمد(ص) و خبرهای مرتبط با فیلم ...
ناگفته های شنیدنی آهنگساز فیلم محمد(ص) آی.آر. رحمان ،آهنگساز هندی فیلم سینمایی محمد رسول الله به کارگردانی مجیدی مجیدی ، همکاری با مجیدی را پرچالش ترین پروژه کاری خود دانسته و در این باره گفت: فقط 6 ماه طول کشید تا متوجه شوم که مجیدی از من چه می خواهد. به گزارش مشرق، آی. آر. رحمان ، آهنگساز برنده اسکار و گرمی سینمای هند که فیلم های موفقی چون میلیونر زاغه نشین ، 127 ساعت و الیزابت: دوران طلایی را در کارنامه کاری خود دارد، همکاری با مجید مجیدی در پروژه محمد رسول الله را یکی از خاطره انگیزترین، پرچالش ترین و سخت ترین پروژه کاری خود می داند. رحمان در این باره گفت: تمام کارگردانانی که من تاکنون با آنها کار کرده ام با سبک کاری من آشنا هستند و حدود 25-20 سال از آشنایی ماها می گذرد...ولی مجیدی آنچه را که انجام می دادم را متوجه نمی شد و در واقع هیچ چیز راجب به من نمی دانست. وی افزود: به همین خاطر اگر چیزی می نواختم، این سؤال برایش پیش می آمد که این دیگر چیست؟ این مسئله حدود دو فصل طول کشید تا اینکه من بالاخره متوجه شوم که او چه انتظاری از من دارد. سپس از او پرسیدم که دیگر چه دوست دارد، به همین خاطر از او خواستم که به آثار دیگران گوش دهد و بر همین اساس یک فهرست از اولویت های مورد نظر او برای خود ساخت و اینگونه شد که سرانجام پس از 6 ماه توانستم به ذائقه او و آنچه که خواسته اوست پی ببرم. وی متذکر شد: عاشق کار با مجیدی هستم و کار با او رویای من برای کار در سینمای ایران را محقق کرد. همیشه شیفته سینمای ایران بودم، در حقیقت این علاقه را نسبت به هر سینما دیگری خارج از مرزهای هند هم دارم چون آنها علی رغم محدودیت های موجود، چنین آثار زیبایی را خلق می کنند. همیشه می خواستم که در ایران کار کنم ولی خوب متاسفانه مشغله کاری اجازه چنین کاری را به من نمی داد. رحمان در ادامه این مصاحبه درباره موسیقی مجبوبش در میان نامزدهای اسکار امسال گفت: موسیقی متن فیلم ضربه شلاق را خیلی دوست داشتم، چون موسیقی آن یک موسیقی جاز بود، نوعی از موسیقی که تعداد اندکی از مردم با آن در ارتباطند. به گزارش فارس، این آهنگساز 48 ساله در مصاحبه چند هفته پیش خود با روزنامه تایمز آف ایندیا، نیز عنوان کرده بود که استاندارهای فیلم محمد (ص) بسیار بالاست و همکاری با مجیدی برای او تجربه فوق العاده ای بوده است. وی در این مصاحبه گفت: علی رغم استرس های زیادی که داشتم، در نهایت مجیدی از موسیقی فیلم راضی و خوشحال بود، رضایت او به حدی بود که مرا در آغوش کشید و به من تبریک گفت. حقیقتا تجربه بسیار تکان دهنده ای بود. بنا بر این گزارش، آی.آر. رحمن با نام دیلیپ کومار در خانواده ای هندو متولد شد ولی در سنین جوانی به دین مبین اسلام گروید و نام خود را به الله راخا رحمان تغییر داد. رحمن از 16 سالگی وارد عرصه موسیقی شد و پس از چند سال در سال 1990 ساخت آهنگ برای فیلم را آغاز کرد. نتیجهٔ بیش از ده سال فعالیت مداوم در صنعت فیلم سازی هند و جهان برای ای. آر. رحمان فروش بیش از صد میلیون نسخه موسیقی فیلم و بیش از دویست میلیون آلبوم از آثار او است که او را در زمره پرفروش ترین هنرمندان موسیقی جهان قرار می دهد. مجلهٔ تایم در سال 2009 رحمان را در لیست تایم 100 به عنوان یکی از صد فرد تأثیرگذار در جهان معرفی کرده است. او تاکنون برنده جوایز بسیاری چون چهار جایزه ملی فیلم هند، یک جایزه بفتا، یک جایزه گلدن گلوب و دو جایزه اسکار شده است. جلیل رسولی توضیح داد: جلیل رسولی توضیح داد: مجید مجیدی فیلم محمد(ص) را به امام رضا(ع) تقدیم کرد غبطه سید محمود رضوی به عوامل فیلم محمد رسول الله(ص) هفت دلیل برای رکورد شکنی فروش فیلم محمد کمبود آثار هنری پیرامون زندگی پیامبر (ص)، نیاز مخاطبین به دانستن بیشتر در این رابطه را بیش از پیش دامن زده است؛ چه آنکه سال ها از تولید و نمایش فیلم محمد رسوال الله ساخته ی مصطفی عقاد به عنوان تنها اثر سینمایی پیرامون زندگی رسول خاتم می گذرد و این حس نیاز دانستن درباره ی زندگی ایشان، به افزایش مخاطب این فیلم کمک خواهد کرد. به ویژه که مجیدی دست روی مقطعی گذاشته که در فیلم عقاد اصلاً به آن اشاره نمی شود. به گزارش مشرق، با اکران پنج فیلم نوروزی از چهارشنبه هفته گذشته، اکران سینمایی سال 94 رسماً آغاز شد. اکرانی که به نظر اکثر صاحب نظران، با توجه به تعدد آثار ضدمخاطب و بی قصه در جشنواره ی سی و سوم، چندان افق روشنی ندارد؛ اما در این میان، یک فیلم هست که می تواند معادلات سینمای ایران در سال 94 را تغییر دهد. چند روزی است که زمزمه ها حکایت از تکاپوی مدیران سینمایی و عوامل فیلم محمد مجید مجیدی (ص) برای اکران این فیلم دارد. چه آنکه عده ای از قطعی شدن اکران عظیم ترین فیلم تاریخ سینمای ایران در عید فطر خبر داده اند و برخی نیز، از تلاش بنیاد مستضعفان برای تجهیز سینماها جهت اکران فیلم محمد با سیستم پخش D خبر داده اند. زمزمه هایی که گمانه زنی پیرامون میزان فروش این فیلم را داغ تر از همیشه کرده است و باعث طرح یک سوال مهم شده است: آیا فیلم محمد می تواند رکوردهای فروش سینمای ایران را جابجا کند؟ از همین رو، گرچه هنوز کمی زود به نظر می رسد، اما بر آن شدیم تا در واپسین روزهای سال 93، این گمانه را که آیا اکران فیلم مجیدی می تواند مهم ترین اتفاق سال 94 را رقم بزند، بررسی کنیم. چه آنکه به نظر می رسد آخرین دستاورد سینمای مجیدی به دلایل زیر قابلیت فروش بسیار بالا و جذب مخاطب در حد رکوردشکنی را داراست: محمد بر خلاف غالب فیلم ها و سریال های تاریخی، روایتگر یک داستان بکر و کمتر شنیده شده است. چرا که مقطع کودکی رسول الله (ص) از آن برهه های تاریخی مهمی است که معمولاً در روایت های تاریخی جا می افتند. حکایت گروهی از اهل کتاب که زودتر از تولد پیامبر آخر مطلع می شوند و در صدد تدبیر و چاره جویی برمی آیند در کنار همه ی فراز و نشیب های زندگی پیامبر خاتم (ص) در کودکی. به خصوص که این بخش دوم با سکانس های درخشانی چون سکانس رم کردن شتر در بازار و نحوه ی آشنایی حلیمه (دایه ی پیامبر) با آمنه (مادر پیامبر) همراه شده است که چه از حیث حسی و چه از حیث تکنیکی، یکی از نقاط عطف فیلم به شمار می رود. فارغ از این، کمبود آثار هنری پیرامون زندگی پیامبر (ص)، نیاز مخاطبین به دانستن بیشتر در این رابطه را بیش از پیش دامن زده است؛ چه آنکه سال ها از تولید و نمایش فیلم محمد رسوال الله ساخته ی مصطفی عقاد به عنوان تنها اثر سینمایی پیرامون زندگی رسول خاتم می گذرد و این حس نیاز دانستن درباره ی زندگی ایشان، به افزایش مخاطب این فیلم کمک خواهد کرد. به ویژه که مجیدی دست روی مقطعی گذاشته که در فیلم عقاد اصلاً به آن اشاره نمی شود. 2-آخرین فیلم مجیدی ، از حیث بصری و تکنیکی، جذابیت های فوق العاده ای دارد و استانداردهای سینمای ایران را از هر حیث ارتقا داده است؛ چه آنکه به جز سکانس های بخش ابرهه و ماجرای اصحاب فیل ، جلوه های ویژه ی فیلم، دیدنی و جذاب از آب درآمده است و به طور مثال، در سکانس هایی مثل شهر ساحلی ، فیلم از حیث تکنیکی چیزی از فیلم های روز هالیوود کمتر ندارد. علاوه بر این، قاب بندی های مجیدی در فیلم، در قامت سینمای ایران بی نظیر است. تک تک سکانس های این فیلم به یک قاب نقاشی می مانند که انگار کارگردان همچون نقاشی چیره دست، آن ها را طراحی کرده است. از همین رو، فیلم با هیچ فیلم دیگری در سینمای ایران قابل مقایسه نیست و به فیلم های درجه یک هالیوودی پهلو می زند. شاعرانگی فیلم نیز که تناسب درستی با نقطه نظر کودکانه ی پیامبر در داستان برقرار کرده است، تا حدی محصول همین قاب بندی های زیبا و واجد حس است. 3-فیلم قابلیت آن را دارد که بسیاری از اقشار قهر کرده با سینما و مخاطبین خاموش سینمای ایران را چه به واسطه ی عظمت ساختاری و تکنیکی و چه از حیث ارزش های مضمونی، به سینما بیاورد که البته این دومی، قطعاً مهم تر از اولی است. فیلم مجیدی در صورت اکران درست و تبلیغات صحیح، به راحتی قادر است مردمی را که سال هاست به دلیل بیراهه رفتن آثار داخلی از ارزش های دینی و مضمونی، به سینما نرفته اند، دوباره با سالن های سینمای وطنی آشتی دهد. به خصوص خانواده های ایرانی که حالا کمتر از هر وقت دیگری، سینما رفتن را به عنوان یک تفریح پیش روی خود می بینند. تاثیر این خیزش مخاطبین خاموش را در همین اکران سال 93، در مورد فیلمی مثل شیار 143 به وضح می توان دید؛ فیلمی که با وجود اکران در آبان ماه، توانست 4 میلیارد تومان فروش کند و با وجود مولفه های روستایی و غیرکمیک و عدم بهره گیری از ستاره های بفروش، از بسیاری از آثار پرمدعای سینمای ایران در گیشه موفق تر ظاهر شود. 4-فیلم مجیدی به معنای حقیقی کلمه سینماست. از آن دست فیلم هایی که دیدن آنها روی پرده به شدت با دیدن شان در پلیرهای خانگی توفیر می کنند. آن هم در میانه ی اکران فیلم های سال 94 که غالباً آنها رامی توان با سه ویژگی مینی مال، آپارتمانی و شخصی توصیف کرد و احتمالاً دیدن آنها روی پرده تفاوت چندانی با تماشای آنها در خانه ندارد. اما قاب بندی های فکر شده و چشم نواز فیلم مجیدی ، عظمت سپاه وحوش انسان نمای ابرهه، حس هیجان سکانس شهر ساحلی و زیبایی حیرت انگیز فصل سفر به یثرب این فیلم را جز در سینما نمی توان درک کرد. به همین دلیل، احتمالاً این عامل باعث حضور جمع بیشتری از مخاطبین در سینماها خواهد شد. 5- محمد بر خلاف ظاهر عظیم و صرفاً تکنیکی اش، فیلمی مملو از حس است؛ تا جایی که بسیاری از سکانس های فیلم قابلیت آنکه احساس مخاطب را تحریک کند و او را به گریستن وادارد، داراست. عاملی که در جوامع احساسی چون ایران، همیشه موجب فروش بالای فیلم ها شده است. 6- زمانه ی وقوع رویدادهای فیلم محمد گرچه مربوط به زمانه ی جاهلیت عربی در صدر اسلام است، اما با این حال، کارگردان نسبت درستی با زمانه ی حال و وضعیت حاضر جهان اسلام و به خصوص ایران برقرار می کند و با پیوند زدن تاریخ اسلام به عصرحاضر، فیلم را از تاریخ محض شدن نجات می دهد؛ به خصوص که آغاز و پایان فیلم با فرازهای مربوط به شعب ابی طالب و تحریم کفار و نیز نقش تقابلی صهیونیست های موعودگرا در وقایع دوران کودکی پیامبر (ص) (که به درستی در فیلم از یهودیان راستین تفکیک شده اند)، در زمانه ی تحریم ایران و اوج تقابل ایران و رژیم صهیونیستی در صحنه ی بین الملل، باعث شده تا فیلم امکان تأویل و تفسیرهای فرامتنی برای مخاطب خاص را نیز فراهم کند. 7-دلیل هفتم یک دلیل فرامتنی است؛ زیرا هیچ فیلم ایرانی تا همین امروز از نخستین مراحل تولید تا مراحل پخش و ساخت، به اندازه ی فیلم محمد در جوامع بین المللی حساسیت برانگیز نبوده اند و مورد بحث و بررسی رسانه ای به خصوص از جانب کشورهای عربی قرار نگرفته اند. به ویژه که از همین حالا، علمای الازهر تحت تأثیر فضاسازی رسانه ای و خبرهایی مبنی بر نمایش تصویر پیامبر در این فیلم، فتاوایی در حرمت تماشای این فیلم صادر کرده اند. علاوه بر این، پیش بینی می شود که با آغاز اکران احتمالی این فیلم در جشنواره های بین المللی و دیده شدن اثر، حواشی پیرامونی عظیم ترین فیلم تاریخ سینمای ایران دوچندان گردد. حواشی و حرف و حدیث هایی که معمولاً در ایران به فروش فیلم ها کمک می کنند. از طرفی در ایران نیز، بعد از چند نمایش محدود فیلم، محمد حامیان و مخالفان جدی و دوآتشه ای پیدا کرده است که بدیهی است با نزدیک تر شدن به تایم نمایش فیلم، این جبهه بندی گسترده تر شود و فضای رسانه ای پیرامون این فیلم را داغ تر خواهد کرد. به خصوص که احتمالاً جدال رسانه ای پیرامون هزینه های فیلم و کیفیت فیلمنامه، همین حالا هم به بستر بحث های جدی درباره ی این فیلم تبدیل شده است و این امکانی است که هر فیلمی از آن بهره مند نخواهد شد. اما با همه ی این ها باید صبر کرد و منتظر شد؛ به ویژه که نوع مواجهه ی مسئولان با این دستاورد ملی سینمای ایران در مهیا کردن امکان اکران آن، در تحقق فروش بالای این فیلم ارزشمند تاثیرگذار خواهد بود. کمیته اکران فیلم محمد رسول الله تشکیل میشود کمیته اکران فیلم محمد رسول الله در شرکت سینمایی نور تابان تشکیل می شود تا بهترین شرایط را برای نمایش این اثر فراهم کند. آنها اظهار امیدواری کردند با توجه به عزم وی در تکمیل حرکت قبلی بنیاد مستضعفان مبنی بر استمرار توجه فرهنگی به حوزه سینما که با دستور سعیدی کیا برای اکران مناسب فیلم سینمایی محمد رسول الله (ص) صورت گرفته از کمک های بنیاد مستضعفان به حوزه زیرساخت فرهنگ و مخصوصاً سالن های سینما که قرار است به زودی انجام شود، قدردانی کردند. آنان همچنین از تلاش برای اکران مناسب داخل و خارج فیلم که همچنان با پشتیبانی صادقیان معاون هماهنگی بنیاد سیاستگذاری و برنامه ریزی بنیاد صورت خواهد گرفت، خبر دادند و اضافه کردند بناست کمیته اکران این فیلم در شرکت سینمایی نور تابان که علاوه بر مالکیت و تهیه کنندگی، پخش فیلم را هم به عهده دارد تشکیل و پیش بینی های لازم را انجام دهند. کارگردان و مدیر پروژه فیلم محمد رسول الله (ص) در پایان سال فرصت را مغتنم دانستند تا از مجموعه بنیاد مستضعفان و فروزنده و سعیدی کیا و صادقیان به جهت تلاش ها و کمک هایشان تشکر کنند. این خبر در حالی به دست رسانه ها رسید که ایمیلی از شرکت نور تابان نیز به رسید که در آن تاکید شده بود منبع رسمی همه اخبار مربوط به پروژه سینمایی محمد رسول الله این شرکت است. در ایمیل رسیده آمده است: نظر به مصاحبه جناب آقای حیدریان مدیر محترم پروژه فیلم سینمایی محمد(ص) در خصوص اکران این فیلم در عید سعید فطر و ضرورت اطلاع یافتن اصحاب محترم رسانه و افکار عمومی از زمان دقیق اکران این فیلم سینمایی فاخر، به اطلاع می رساند همان گونه که سابقا بعرض رسید مرجع انتشار کلیه اخبار رسمی و موثق این فیلم شرکت سینمایی نور تابان بعنوان تهیه کننده رسمی این فیلم سینمایی است و هرگونه انتشار و نشر اخبار توسط سایر دست اندرکاران عزیز این فیلم فاقد اعتبار است. سنگ تمام سیدمهدی شجاعی برای فیلم محمد(ص) سید مهدی شجاعی یادداشتی بر فیلم محمد(ص) ساخته مجید مجیدی نگاشته است، او در یادداشت خود مجیدی را آغازگر یک حرکت یا تحول در سینمای دینی می داند و می نویسد: فیلم پیامبر، بدون شک، کاری سترگ، تأثیرگذار و ماندگار است. فیلم پیامبر، بدون شک، کاری سترگ، تأثیرگذار و ماندگار است. مجیدی و تیم همراهش برای این کار، تمام دقت، خلاقیت، تجربه و توان خود را در طبق اخلاص نهاده اند و این ظرف اخلاص است که به همه عناصر فیلم، هویت و برکت بخشیده است. مهمترین هنر این فیلم پاسخ گفتن به یک نیاز یا خلاء تاریخی است. و آن خلاء در یکی – دو جمله این است: یک روایت صحیح و صادقانه از پیامبر اکرم صلی الله و علیه و آله و سلم، روایتی که از اغراض و امراض و تحریف ها به دور باشد و با حقیقت نسبتی درست برقرار کرده باشد. روایتی که در عین پای بندی اش به مستندات، از زبان و بیانی بلیغ و هنرمندانه بهره برده باشد. جای چنین نگاه و روایتی در مورد پیامبر خاتم، در تاریخ سینمای ایران و جهان خالی بوده است. در ساختمان هنر در همه رشته ها و شاخه های آن هر آجر تازه ای، بر آجرهای قبلی قرار می گیرد و استوار می شود و هیچ اثر هنری را نمی توان معلق میان زمین و آسمان تصور کرد. یا ارتباط و اتصالش با تجربه های پیشین را منکر شد. ولی برخی از آثار هنری در مسیر تکوین خود به نحو متداول و مرسوم قدم برنمی دارند، انگار که چند پله را با یک جهش پشت سر می گذارند. و فیلم محمد (ص) به گمان من اثری از این دست است. فیلم هایی که سینمای جهان با محتوای تاریخ و سیره پیامبران، در آرشیو خود دارد، عموماً آمیخته به تحریف یا لااقل برداشت های نادرست، از اندیشه و سیره و سلوک انبیاست. مقصود من بخش های تخیلی نیست، دخالت های هنری سناریست و کارگردان نیست، دراماتیزه کردن روایت های تاریخی هم نیست. مقصودم اساس اندیشه و بنیان جهان بینی در این آثار است. مقصودم فقدان درک صحیح از جهان بینی توحیدی و رسالت انبیاست. بروز اشکال محتوایی در فیلم ها و سریال های ایرانی به گونه دیگری است. شاید تعبیر سطحی نگری و سهل انگاری بر آنچه تا امروز اتفاق افتاده انطباق داشته باشد. متاسفانه این دو خصیصه یا نقطه ضعف در همه شئون آثار خودش را نشان می دهد. در تحقیق و پژوهش، در تألیف و نگارش، در کارگردانی، در طراحی صحنه، در گریم، در فیلمبرداری، در موسیقی و حتی در تدوین و صداگذاری، آنچه فیلم محمد (ص) را نسبت به آثار پیشین متمایز می کند، تأمل و دقت بر تمامی این وجوه و عناصر است. در تمام این موارد، ممکن است کسانی اختلاف نظر یا اختلاف سلیقه داشته باشند ولی کسی نمی تواند منکر تأملات و دقت های وسواس آمیز در مورد تک تک این وجوه و عناصر بشود. به عبارتی در این فیلم، هیچ حرکتی را نمی شود گفت که بی فکر و فلسفه صورت گرفته. جدی ترین اشکالی که تا به حال در مورد این فیلم مطرح شده، گران تمام شدن آن است، یعنی هزینه زیادی که صرف تولید آن شده. این اشکال تا چه حد وارد است؟ اولاً باید دید که این کم و زیاد یا گران و ارزان بودن، بر چه اساسی و با چه قیاسی مطرح می شود؟ اگر گفته شود که در قیاس با دیگر تولیدات داخلی سینما در ژانر تاریخی مذهبی، عرض می کنم که کدام وجه از این فیلم، قابل قیاس با تولیدات داخلی است که این وجه آن قابل قیاس باشد!؟ نمی شود که شما عزمتان را برای یک سفر خارجی جزم کنید ولی برآورد هزینه ها و تدارکاتتان را برمبنای سفر داخلی داشته باشید. اگر گفته شود که در قیاس با دیگر فیلم های تاریخی در عرصه های جهان و بین الملل عرض می کنم که فقط یک فیلم را در این سطح، نام ببرند که با کمتر از چند برابر هزینه این فیلم، ساخته شده باشد. و اگر گفته شود که در قیاس با مجموعه بودجه فرهنگی و هنری کشور، عرض می کنم که با آنچه فقط در سال های اخیر از بودجه فرهنگی و هنری نفله و حیف و میل شده، ده فیلم دیگر با همین اشل و هزینه می توانسته ساخته شود و نشده، پولهایی که ردّشان را در هر کجای عالم می توان گرفت جز عالم فرهنگ و هنر و سینما. و اگر گفته شود که در قیاس با بودجه هایی که صرف دیگر افتخارات ملی می شود، مثل فوتبال و... عرض می کنم که ... از شدت شرمساری چیزی نمی توانم عرض کنم. بگذریم. ثانیاً: سخیف ترین نوع برخورد با یک اثر هنری فاخر، بخصوص در ساحت دینی، ارزیابی سمسارگری یا بساز و بفروشی نسبت به آن است. درست مثل این است که شما بخواهید مسجد شیخ لطف الله یا مسجد گوهرشاد را با محاسبه قیمت مصالح و گچ و سیمان، ارزیابی کنید یا هزینه و منفعت آن را با مدل آپارتمان سازی بسنجید. در مواجه با آثار فاخر دینی، تنها مسأله ای که باید مورد ارزیابی قرار بگیرد، این است که آیا اثر در انجام رسالت خود موفق بوده یا نه. اگر اثر چنان که باید و شاید از کار در آمده باشد و مأموریتش را درست به سرانجام رسانده باشد و به ارتباط مطلوبش با مخاطب رسیده باشد، مسأله کم و زیادی هزینه یا ارزانی و گرانی، جایی برای طرح ندارد. ولی اگر کار به اهلش سپرده نشده باشد، اگر خالق اثر، اهلیت لازم برای خلق اثر را نداشته باشد و اگر به هردلیل اثر در انجام مأموریتش موفق نشده باشدء هر مقدار بودجه ای که صرف شده- ولو کمترین مقدار ممکن- هدر رفته و تباه شده. اشتباه نشود. اسراف و تبذیر یعنی صرف هزینه در غیر جای خود، همیشه و در هرکاری مذموم است. ولی هزینه ای که به اعتلای اثر کمک می کند، بر شکوه و فخامت اثر می افزاید، هزینه ای که تأثیرش در کار به چشم می آید، هرچقدر که باشد قابل نکوهش نیست. ثالثاً و فارغ از بحث هنر و سینما و متعلقات آن، صرفاً در فضای معرفتی و عقیدتی بعضی از حرکات و اتفاقات هست که با هیچ معیار مادی قابل سنجش نیست. به عنوان مثال زدودن گرد و غبار تحریف از چهره ملکوتی حضرت ابوطالب علیه السلام- مطلبی نیست که بشود ...
سد بزرگ احیای هامون شکست
المللی و ظرفیت سازمان های مردم نهاد ضروری است. رئیس دولت افغانستان خواستار تشکیل کارگروه تخصصی به صورت مشترک از 2کشور شد تا اقداماتی را که 2کشور ایران و افغانستان باید به صورت ضرب الاجل برای جلوگیری از تخریب بیشتر تالاب های بین المللی هامون انجام بدهند تهیه و تدوین شود و آن را برای اجرا به 2کشور ارائه کند. وی تحقیق در مورد گونه های گیاهی و جانوری منطقه و نحوه حفاظت از آنها، همچنین تهیه ...
ماهیگیران غیربومی در قلاب محیط بانان خواف
مسئول اداره حفاظت محیط زیست خواف گفت: تعدادی ماهیگیر که از شهرستان های دیگر استان به سد سده خواف آمده بودند، توسط محیط بانان این شهرستان دستگیر شدند. به گزارش گروه دریافت خبر ایسنا- منطقه خراسان، عباس طاهریان گفت: در پی پایش تالاب های سطح شهرستان خواف محیط بانان متوجه حضور یک دستگاه خودروی سیمرغ و تعدادی ماهیگیر در کنار سد شدند که اقدام به برپایی چادر کرده و در حال ماهیگیری بودند. ...
دستورات آیت الله قاضی درباره ماه رجب، شعبان و رمضان به شاگردان خود
! آگاه باش! که شهر های حُرُم داخل شد که اولین آنها رجب است. بیدار شو، برای آنکه توشه خوبی برای خود برداری! شب های این ماه را بیدار باش و روزهای آن را روزه بگیر، به جهت شکر خداوند که به تو روزی کرده و مخواب مگر به مقدار معتنابهی و کم! و چه بسیار عاشقان دل سوخته ای که شب را نمی خوابند. نماز شب را به نحو بیدار و خواب به جای آور؛ یعنی چند رکعتی نماز بخوان و کمی بخواب و سپس بیدار شو! کتاب حق، قرآن را ...
تعداد 5 قطعه پرنده کمیاب در اهر رهاسازی شد
شده و کمیاب هستند. جبلی پیما با تقدیر از این حرکت زیست محیطی شهروندان عزیز گفت: هدف از این رها سازی حفظ تنوع زیستی و فرهنگ سازی در خصوص برخورد با حیات وحش است. رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان اهر ادامه داد: بوتیمار یا غم خورک گونه ای از پرندگان آبچر است از راسته سقا مرغ سانان، خانوادهٔ حواصیلان، ویژگی اصل این پرنده که آن را از دیگر اعضای تیره حواصیلان متمایز می کند، گردن ...
از نامهربانی همسایه به سرفه های هامون تا تلاش سمن های ایران و افغانستان برای نجات تالاب
...، امروز منشأ آلودگی زیست محیطی این استان شده و گرفتار خشکسالی است. دیگر خبری از آب های روان تالاب هامون نیست، هامون خاموش است وحتی نغمه پرندگان مهاجر هم در آن به گوش نمی رسد. صید و صیادی که روزگاری اهالی این دیار دستی در آن داشتند، به سایه رفته و قایق هایی که روزگاری اسباب تفریح و کسب روزی اهالی این دیار بود، در حسرت روزهای پرآبی در ساحل خشکیده ای پهلو گرفته اند. تالاب بین المللی ...
ولایت فرشته و شیطان به معنای ولایت دوگانه در عالم نیست/ فضایل ماه رجب
به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن (ایکنا) آیت الله العظمی عبدالله جوادی آملی، امروز30 فروردین ماه در درس تفسیر خود در مسجد اعظم با اشاره به علم غیب ائمه(ع) و پیامبر(ص) اظهار کرد: نصوص درباره علم غیب دو دسته است یک دسته اینکه اینها چون محدود هستند، علم محدود دارند و نصوص دیگر اینکه علم آنان نامتناهی است یعنی از این جهت که وصل به مخزن الهی هستند نامتناهی هستند لذا هر چه بخواهند و هر وقت بخواهند می ...
سه گونه کمیاب پرنده در دلیجان در معرض انقراض است
...، 34 سانتیمتر طول دارد و پرجثه ترین و سنگین ترین باقرقره است. خلیلی گفت: پرنده ی نر، با شکم تپل و سیاهش که در تضاد مشخصی با رنگ نخودی سینه و گردن خاکستری قرار دارد و رگه های سیاه روی سینه و سیاه و سفیدی زیر بال ها، در پرواز، به خوبی دیده می شود. پرندگان آبزی و کنار آبزی شهرستان دلیجان شامل کشیم کوچک، باکلان بزرگ، انواع حواصیل (سفید و خاکستری)، اگرت، خوتکاه، کله سبز، چوب پا ...
همدلی و همزبانی؛ در جشنواره گل سرخ
که در کشور مصیبت زده من هرچه سنگ است، در پای لنگ است بگذریم، به فرمایش حضرت حافظ شیراز، غنیمت دان می خور در گلستان/ که گل تا هفته دیگر نباشد همین بود که روز جمعه در مراسم اختتامیه دومین جشنواره سه روزه گل سرخ در فرهنگ سرای خاوران رفتم. آنچه در قدم اول دیدم، شور و هیجان وصف ناشدنی جوانانی بود که از مناطق مختلف تهران و حتی از شهرهای دورتر نظیر مشهد و اصفهان و یزد و کرمان، در آن شرکت کرده ...
دو قطعه پرنده شکاری سارگپه در مهاباد رهاسازی شدند
رییس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد روز یکشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: این دو قطعه پرنده شکاری توسط دوستداران محیط زیست به این اداره تحویل شده بودند که به دلیل مصدومیت قادر به پرواز و زندگی در طبیعت نبودند. کامران حسینی اضافه کرد: این پرندگان پس از مداوا و بهبودی کامل در اداره حفاظت محیط زیست مهاباد، توسط ماموران یگان حفاظت محیط زیست این شهرستان در دامن طبیعت رهاسازی شدند. حسینی اظهار ...
2 هزار بنا و محوطه تاریخی در خراسان رضوی شناسایی شد
های تاریخی در سطوح مختلف جامعه یکی از اصولی ترین روش های صیانت از میراث فرهنگی و حفاظت از آنها محسوب می شود . رکنی بیان کرد: سرزمین پهناور خراسان از دیرباز یکی از کانون های تمدنی بوده و قرار داشتن آن در مسیر راه های باستانی به پویایی و غنای آن افزوده است و لذا از بیشترین تعداد آثار تاریخی ومحوطه های باستانی برخوردار است . وی افزود: ازدیدگاه تمدنی، عبور جاده بزرگ خراسان به نام ...
خراسان رضوی همچنان تشنه است
واقع در شهرستانهای تربت حیدریه، قوچان، مشهد، خواف، درگز، سبزوار، تایباد، تربت جام، چناران، کلات و فریمان در حال بهره برداری است. مجموع ظرفیت این سدها یک میلیارد و 466 میلیون مترمکعب است. از این میزان ظرفیت یک میلیارد و 125 میلیون مترمکعب مربوط به سد مشترک بین ایران و ترکمنستان با عنوان 'سد دوستی' می باشد. مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی با اشره به افزایش 11 درصدی ذخیره آب سد ...