سایر منابع:
سایر خبرها
دلواپسی کرباسچی از عملکرد دولت
جاده ای و خسارت های ناشی از آن گرفته شود. این مسئولیت دولت است و وزیر هم برای همین انتخاب می شود. من در مصاحبه دیگری هم در مورد وزارت راه خطاب به وزیر محترم گفتم شما چهار سال وزیر هستید که انشاءالله هشت سال بشود! بعد از هشت سال که بازنشسته خواهید شد، با خانواده به سفر خواهید رفت. اما اگر در همین ترافیک متوقف شوید، نوه های شما نخواهند گفت شما در دوره وزارت خود چه کاری انجام دادید؟! ...
سرانجامِ بیمه ی خبرنگاران چه می شود؟
قانون به شمار می آید. تخلفی که برخی مسوولان رسانه های نوشتاری و دیجیتالی مانند خبرگزاری ها آن را با بهانه های گوناگون مانند اینکه وضعیت اشتغال حق التحریر فاقد بیمه است یا بیمه شامل حال رابط خبر نمی شود؛ توجیه می کنند. درست در چنین شرایطی؛ معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که طی سال های گذشته شماری از خبرنگاران و روزنامه نگاران را از راه صندوق حمایت از نویسندگان، روزنامه نگاران و ...
دولت برنامه ای برای مسکن مهر ندارد/ افزایش جهشی قیمت مسکن و ورشکستگی صنایع فولاد و سیمان با روند کنونی
عدم تامین تاسیسات زیربنایی هنوز واگذار نشده اند. 2 تعهد به تطویل مدت اجاره واحدهای مسکونی در جهت حمایت از حقوق مستأجران در مورد این تعهد وزیر، وزارت راه و شهرسازی طی گزارشی بیان داشته است که به علت ملاحظات شرعی و قانونی، سیاست دولت مداخله مستقیم و دستوری با شیوه بهره برداری املاک از سوی مردم نیست. اما تدوین سیاست های مناسب جهت تعادل بخشی به بازار به تدریج اهداف مورد نظر را ...
کرباسچی: کشور با کار کارمندی درست نمی شود
...، وزیر یا مسئول فلان بخش باشیم، اما استدلال ما این باشد که اگر بودجه دادند، کار می کنیم و اگر هم ندادند کار نمی کنیم! باید کاری کرد جلوی این تلفات جاده ای و خسارت های ناشی از آن گرفته شود. این مسئولیت دولت است و وزیر هم برای همین انتخاب می شود. من در مصاحبه دیگری هم در مورد وزارت راه خطاب به وزیر محترم گفتم شما چهار سال وزیر هستید که انشاءالله هشت سال بشود! بعد از هشت سال که بازنشسته ...
نقشه مرکز تجارت فردوسی نیازمند اصلاحات است
مرکز تجارت جهانی فردوسی با نقشه اولیه آن طرح شد. به همین خاطر نیز سازمان نظام مهندسی به عنوان نهاد متولی نظارت بر کیفیت ساخت و ساز و همچنین شورای شهر تهران در این مسئله ورود کرد و خواستار ارائه نقشه این مرکز برای بررسی مجدد شد. غفرانی پیش از این اعلام کرده بود پایان فروردین ماه سال جاری آخرین مهلت ارسال نقشه این مرکز به سازمان نظام مهندسی است زیرا ساختمان آن مشکلاتی دارد و باید با بررسی ...
سرمقاله روزنامه های امروز / 2 اردیبهشت
جنایات دولت آمریکا در دیگر کشورها پرداخته است. شواهد و مستنداتی که لزوم بدبینی به دولت مکار و بدعهد آمریکا را بیش از پیش گوشزد می کند. موضوعی که بارها از سوی مقام معظم رهبری مورد تاکید قرار گرفته و ایشان در دیدار با مداحان اهل بیت سلام الله علیهم اجمعین بار دیگر بدان اشاره فرمودند: من البته هیچ وقت نسبت به مذاکره با آمریکا خوشبین نبودم. نه از باب یک توهم بلکه از باب تجربه؛ تجربه کردیم ...
سرویس اطلاعاتی آمریکا؛ جنایی ترین سرویس اطلاعاتی جهان
...> آژانس اطلاعات دفاعی (Defense Intelligence Agency) از اعضای جامعه اطلاعاتی ایالات متحده آمریکا است . این نهاد که بخش اطلاعاتی و جاسوسی پنتاگون در داخل و خارج از آمریکا است، در سال 1961 در زمان " رابرت مک نامارا " -وزیر دفاع آمریکا- تأسیس شد . هم اکنون 80 ٪ از بودجه جامعه اطلاعاتی آمریکا به آژانس اطلاعات دفاعی اختصاص دارد. آژانس اطلاعات دفاعی جزئی از وزارت دفاع آمریکا و جامعه اطلاعاتی این ...
برگزیده سرمقاله های روزنامه های امروز
دیگر کشورها پرداخته است. شواهد و مستنداتی که لزوم بدبینی به دولت مکار و بدعهد آمریکا را بیش از پیش گوشزد می کند. موضوعی که بارها از سوی مقام معظم رهبری مورد تاکید قرار گرفته و ایشان در دیدار با مداحان اهل بیت سلام الله علیهم اجمعین بار دیگر بدان اشاره فرمودند: من البته هیچ وقت نسبت به مذاکره با آمریکا خوشبین نبودم. نه از باب یک توهم بلکه از باب تجربه؛ تجربه کردیم... [بنده] جداً دغدغه ...
آسیب های قطع بیمه خبرنگاران و هنرمندان؛ آیا گوش شنوایی هست؟
...> حال آیا وزارت ارشاد و معاونت مطبوعاتی آن از وضعیت موجود بی اطلاع اند یا به عنوان متولیان اصلی امور رسانه در کشور از درد کهنه نشریات خبر دارند و با این کار می خواهند تکلیف را یکسره کنند!؟ *چند پرسش 1- پالایش اطلاعات که چندین بار توسط وزارت ارشاد دردولت قبل و حتی دولت فعلی صورت گرفته چرا هیچگاه به نتیجه نرسید؟ به نظر می رسد راه اندازی سامانه سمان اقدام خوب و شایسته ای در این جهت بود، اما ...
خبرخوش برای دختران یک قربانی اسیدپاشی
پوشش خود قرار داه است می تواند کمک های زیادی به این دو کودک بکند. کسی که نماینده ما در کرمان است متعلق به بم است و خانواده خود را در زلزله بم از دست داده است، لذا تمام وقت را صرف این موسسه کرده و چند سال است به صورت داوطلبانه و افتخاری در این موسسه فعالیت می کند و اقدامات خوبی را برای کودکان بدسرپرست کرمان انجام داده است. من فکر می کنم نماینده ما در کرمان قطعا تیم متخصصی از مددکاران و روانشناسان و ...
کمال تبریزی: اگر مسائل سیاسی حل شود، فیلم هایی مثل خیابان های آرام و گزارش یک جشن اکران می شوند
موثرتری باشد. *** رسانه ها به خصوص سینما چه قدر می توانند در جامعه فرهنگ سازی کنند و شما چه تمهیداتی اندیشیده اید که فیلم طعم شیرین خیال بتواند بر همه اقشار جامعه تاثیر بگذارد؟ حسین نژاد: تئوری معتبری که نخبگان جامعه آن را قبول دارند وجود دارد که خلاصه آن می گوید: هر وقت شما خواستید الگویی را در جامعه خیلی کوچک که فکر می کنید این الگو می تواند سازنده، مفید، مثبت و سالم ...
نامه اعتراض آمیز دانشجویان دانشگاه علوم اقتصادی به شورای عالی انقلاب فرهنگی
غیرقانونی بخواند؟ و اگر شورای گسترش صلاحیت ارتقا دانشکده به دانشگاه را ندارد پس کدام نهاد صلاحیت دارد؟ و سوال دیگر اینکه وقتی شورای گسترش به راحتی مصوبه ای که خود صادر کرده است را تنها به علت اینکه در دولت قبل صادر شده بوده، قبول ندارد چگونه به مصوبات دیگری که در سال های گذشته صادر کرده است استناد می کند؟ آیا با تغییر هر دولت صلاحیت و مجوز تمام دانشگاه های کشور مورد بررسی مجدد قرار ...
انتشار فراخوان نخستین نشست هم اندیشی نخبگان، فرهیختگان و پیشکسوتان قرآن و عترت کشور
این معاونت در دوره جدید با ایجاد فرصتی مناسب برای تبادل اطلاعات و دریافت آرا و نظرات فعالان قرآنی کشور در حوزه های مختلف در پایان شعبان المعظم 1436 هجری قمری مطابق با 26 و 27 خرداد 1393 در تهران برگزار می شود. اهم اهداف مورد نظر از برگزاری این همایش عبارت است از : بهره گیری نظام مند از نظرات کارشناسان و نخبگان صاحب نظر در ترسیم نقشه راه فعالیت های حوزه قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد ...
همه فعالیت های"بنیاد سعدی" برای گسترش زبان فارسی
منتشر کردند، اذعان داشتند که یک تا دو سطح زبانشان گسترش پیدا کرده است و البته این مسئله یک حُسن دیگر هم داشت و آن هم این بود که این افراد با واقعیت ایران رو به رو شدند و با اخلاق و فرهنگ ایرانی ها از نزدیک آشنا شدند. ما سال گذشته 12 تا 14 استاد را در بنیاد آموزش دادیم و 12 روز مهمان ما بودند این ها روش آموزش زبان فارسی به دیگران را، در اینجا یاد گرفتند؛ این اساتید دکترای زبان و ادبیات ...
معرفی 260 هنرمند اردبیلی به صندوق اعتباری هنر/مهلت تا پایان هفته
باید به ادارات استانی دستور العمل قطعی ارائه شود تا بتوانند پاسخگوی مطالبات این صنف باشند. معاون فرهنگی هنری ارشاد اسلامی استان یکی سیاست های طرح شده در خصوص بیمه خبرنگاران را پرداخت یارانه از بنگاه رسانه ای محل فعالیت عنوان کرد و افزود: در واقع هر رسانه خبرنگار خود را تحت پوشش قرار خواهد داد. بلور ساز گفت: خبرنگاران و هنرمندان تا پایان هفته جاری مهلت ارائه معرفی نامه از رسانه یا انجمن محل کار خود برای دریافت معرفی نامه ارشاد را دارند. وی افزود: افرادی که پس از زمان مقرر معرفی کننده پرونده آن ها بعدا مورد بررسی قرار خواهد گرفت. ...
بازگشت موسیقی به فرهنگسراهای تهران، نگاهی به آلبوم جاءالرحیل و برنامه کنسرت های اردیبهشت ماه
اظهار امیدواری نوربخش از برگزاری کلاس های موسیقی در فرهنگسراها و جشنواره موسیقی فجر با دخالت و نظارت مستقیم خانه موسیقی ، برگزاری نشست خبری کنسرت ارکستر نیلپر ، برگزاری کنسرت گروه موسیقی بلوز به سرپرستی نیما ظهیرنیا ، نگاهی به آلبوم جاء الرحیل به مثابه گفت وگوی موسیقایی دو تمدن کهن و درنهایت نگاهی به کنسرت هایی که در اردیبهشت ماه اجرا خواهند شد، سرخط مهمترین اخبار بولتن موسیقی امروز سی و یکم فروردین ماه را تشکیل می دهد. ...
برگزاری برنامه های هفته گرافیک در خانه هنرمندان و موزه هنرهای معاصر
گرافیک خیلی جدی تر و مفصل تر از سال های گذشته با برنامه های متنوع برگزار می شود. علی رشیدی، رییس هیئت مدیره انجمن طراحان گرافیک در این نشست گفت: گلایه ای از رسانه ها دارم از اینکه چرا به NGO ها توجهی ندارند، NGO ها پایه جامعه مدنی هستند، ما هر چقدر سازمان های مردم نهاد را تقویت و پشتیبانی کنیم جامعه سالم تری داریم. وی افزود: انجمن طراحان گرافیک 1 هزار و 300 عضو دارد این انجمن با ...
آموزش موسیقی به فرهنگسراها برمی گردد/ مشارکت در جشنواره فجر
نشست و دیدار ماهانه هنرمندان و اعضای خانه موسیقی روز گذشته 31 فروردین ماه با حضور جمعی از علاقمندان و هنرمندان در ساختمان فاطمی برگزار شد. در ابتدای این نشست محمد سریر رییس هیات مدیره خانه موسیقی گفت: خوشحالیم بار دیگر زیر سقف خانه موسیقی جمع شده ایم و امیدواریم قدرتی که با حضور شما در حوزه موسیقی پیدا می شود حفظ کنیم. امروز استاد مصطفی کمال پورتراب یکی از اساتید برجسته در بین ما حضور ...
ایرانی ها از چه زمانی صاحب هتل شدند؟
...> جواب دادند: همین محل پارک هتل را که می بینید و متعلق به من است، تا قبل از سال 1321 در اجاره دو سه نفر و از جمله مردی بود که یک کارخانه شراب سازی اینجا به راه انداخته بود. این مرد، که فقط ماهی سیصد ریال مال الاجاره می داد، دو تا از اتاقها را به مبلغ سیصد ریال اجاره داده بود و بدین ترتیب اجاره محل کارخانه اش مجانی تمام می شد. من پیش خود فکر کردم حالا که قرار است خانه ام اتاق به اتاق اجاره رود ...
آدرس پول های کثیف/ آغاز حذف یارانه پردرآمدها/ ضرر 31میلیارد دلاری قرارداد با هندی ها/ پشت صحنه بیانیه ...
موفقیت دولت در این طرح را تضمین می کند ولی به نظر می رسد مورد غفلت دولت قرار گرفته است، ضرورت شفاف سازی و اقناع افکارعمومی در این رابطه است. سخنگوی دولت سال گذشته در پاسخ به سوالات متعدد خبرنگاران درباره حذف یارانه پردرآمدها تاکید داشت که رسانه ای شدن این موضوع ممکن است موجب نگرانی در جامعه و مقاومت در مسیر حذف پردرآمدها شود. این در حالی است که در عصر ارتباطات نمی توان ذره ای تصور کرد که موضوع حساسی ...
یارانه ثروتمندان در پیشانی روزنامه ها
مثل ناصرخسرو، سنایی، نظامی و دیگران. اما در این میان سعدی به مباحث اخلاقی توجه بیشتری داشته و دو اثر بسیار مهم وی، یعنی بوستان و گلستان را نامه اخلاقی نام گذاشته و آن را سال ها در مکتب خانه ها تدریس می کرده اند. روزنامه ی خراسان هم در مقدمه ی گفت و گویی که با حسن بساک استاد دانشگاه در مورد سعدی منتشر کرد، نوشت: سعدی می تواند نمونه و الگویی از سبک زندگی باشد. کلام اوسرشار از آداب زندگی است ...
سرمقاله روزنامه های امروز / 1 اردیبهشت
وزیرخارجه بودند) و دو رئیس مجلس و 9 فرستاده ویژه و... در تهران تشکیل شد. در این اجلاس بسیاری از اهداف بین المللی ایران از جمله دفاع از حق هسته ای مورد تأکید و پذیرش این جنبش قرار گرفت، جنبشی که بعد از سازمان ملل متحد، بزرگترین و فراگیرترین نهاد بین المللی است. متأسفانه با وجود اینکه از سال 1391 ریاست این جنبش بر عده رئیس جمهور ایران (آقای احمدی نژاد و سپس آقای روحانی) قرار گرفته است، از ...
خلاصه ای از زندگانی حضرت امام هادی علیه السلام
خلیفه هم گاهی او را از احتمال شورش امام و یارانش بر حذر می داشتند. لذا متوکل هر چند وقت یک بار دستور می داد خانه امام به دقت مورد بازرسی قرار گیرد، و با آنکه ماءموران هر بار با دست خالی بر می گشتند، اما او باز نگران بود و احساس خطر می کرد. به یک نمونه از این موارد اشاره می کنیم: بزم شراب درهم می ریزد! یک بار، باز هم از امام هادی نزد متوکل سعایت کردند که در منزل او اسلحه و نوشته ...
سعدی با مردم ، مردم با سعدی
. کمالی سروستانی ادامه داد: امیدواریم با حمایت های مسوولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و استاد بهروز غریب پور به زودی اپرای سعدی در شیراز بر روی صحنه برود. *** آرامگاه سعدی، پذیرای گردشگران و دوستداران وی آرامگاه سعدی محل زندگی و دفن سعدی، شاعر برجستهٔ پارسی گوی شیرازی است. آرامگاه سعدی پس از چندین بار تخریب، در اسفندماه 1330 با الهام از معماری سنتی ایرانی در باغی ...
رد پول های کثیف در اردوگاه مدعیان اصلاح طلبی/ دولت دچار روزمرگی و بی برنامگی اقتصادی است/ سفر گروه 24 ...
قیمت کمتر چرخیدن چرخ سانتریفیوژها به مطالبات مردم دامن زده اند. به بیان دیگر، نخستین بار شخص آقای روحانی در جریان تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری با طرح این موضوع، مدعی شد که ضمن حل مشکلات اقتصادی مردم در 100 روز اول، می تواند با محدود کردن برنامه هسته ای ایران بسیاری از مشکلات اقتصادی را نیز حل کند اما امروز که نزدیک به یک سال و نیم از آغاز به کار دولت می گذرد و به طور بی سابقه ای ایران و آمریکا در ...
ماه دوم بهار رنگ موسیقی می گیرد/ دعوت نیمه رسمی از جواد ظریف
روزها و هفته های پیش رو می تواند یکی از پرکارترین ایام هنرمندان فعال عرصه موسیقی باشد که می خواهند همچون سال گذشته از قافله برگزاری کنسرت ها و تولید آلبوم های متعدد عقب نمانند. به هر ترتیب آنچه از موسیقی ایران در گونه های مختلفش برای مخاطبان در اردیبهشت ماه امسال تدارک دیده شده برنامه های کم و بیش متنوعی است که اگر بخواهیم با انصاف به ماجرا نگاه کنیم اگر تکراری برگزار نشوند می توانند ...
جنتی و سلطانی فر زیر تیغ سفر آزولای به ایران
اسرائیلی ها بتوانند تحت پوشش سرویس های امنیتی بیگانگان با اهدافی خاص وارد کشور شوند. از این رو احتمال آن وجود دارد که مجلس با تصویب طرحی جدید ورود تمامی متولدان اسرائیل به ایران را ممنوع کند ولی قبل از هر چیز نمایندگان می خواهند از چند و چون روادید اخذ ویزای سفر به ایران مطلع شوند. جالب آنجاست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در همان ابتدا اعلام کرد هیچ مسئولیتی در رابطه با داستان ورود خبرنگار ...
پایان نامه کیلوئی چند ؟پایان نامه و مقاله در خیابان!تولید علم با "کپی برداری" عملی نمی شود
کمیسیون آموزش مجلس خبر داده است. وی موضوع اصلی پرسش های نمایندگان را پایان نامه فروشی و تخلفات علمی عنوان کرده و گفته است: قرار بود وزارت خانه لایحه ای را بدهد و دولت تصویب کند اما تأخیرهای زیادی شده است. حال آنکه این مسئله برای کشور مشکلات جدی را ایجاد می کند. کیفیت آموزشمان، نحوه رشته هایمان، جذب اساتیدمان و ... باعث شده سطح علمی، سطح نازلی باشد و افراد به جای اینکه باروری علمی داشته باشند ...
گفته ها و ناگفته های شنیدنی فیلم محمد(ص)-ناگفته های شنیدنی آهنگساز فیلم محمد(ص) و خبرهای مرتبط با فیلم ...
ناگفته های شنیدنی آهنگساز فیلم محمد(ص) آی.آر. رحمان ،آهنگساز هندی فیلم سینمایی محمد رسول الله به کارگردانی مجیدی مجیدی ، همکاری با مجیدی را پرچالش ترین پروژه کاری خود دانسته و در این باره گفت: فقط 6 ماه طول کشید تا متوجه شوم که مجیدی از من چه می خواهد. به گزارش مشرق، آی. آر. رحمان ، آهنگساز برنده اسکار و گرمی سینمای هند که فیلم های موفقی چون میلیونر زاغه نشین ، 127 ساعت و الیزابت: دوران طلایی را در کارنامه کاری خود دارد، همکاری با مجید مجیدی در پروژه محمد رسول الله را یکی از خاطره انگیزترین، پرچالش ترین و سخت ترین پروژه کاری خود می داند. رحمان در این باره گفت: تمام کارگردانانی که من تاکنون با آنها کار کرده ام با سبک کاری من آشنا هستند و حدود 25-20 سال از آشنایی ماها می گذرد...ولی مجیدی آنچه را که انجام می دادم را متوجه نمی شد و در واقع هیچ چیز راجب به من نمی دانست. وی افزود: به همین خاطر اگر چیزی می نواختم، این سؤال برایش پیش می آمد که این دیگر چیست؟ این مسئله حدود دو فصل طول کشید تا اینکه من بالاخره متوجه شوم که او چه انتظاری از من دارد. سپس از او پرسیدم که دیگر چه دوست دارد، به همین خاطر از او خواستم که به آثار دیگران گوش دهد و بر همین اساس یک فهرست از اولویت های مورد نظر او برای خود ساخت و اینگونه شد که سرانجام پس از 6 ماه توانستم به ذائقه او و آنچه که خواسته اوست پی ببرم. وی متذکر شد: عاشق کار با مجیدی هستم و کار با او رویای من برای کار در سینمای ایران را محقق کرد. همیشه شیفته سینمای ایران بودم، در حقیقت این علاقه را نسبت به هر سینما دیگری خارج از مرزهای هند هم دارم چون آنها علی رغم محدودیت های موجود، چنین آثار زیبایی را خلق می کنند. همیشه می خواستم که در ایران کار کنم ولی خوب متاسفانه مشغله کاری اجازه چنین کاری را به من نمی داد. رحمان در ادامه این مصاحبه درباره موسیقی مجبوبش در میان نامزدهای اسکار امسال گفت: موسیقی متن فیلم ضربه شلاق را خیلی دوست داشتم، چون موسیقی آن یک موسیقی جاز بود، نوعی از موسیقی که تعداد اندکی از مردم با آن در ارتباطند. به گزارش فارس، این آهنگساز 48 ساله در مصاحبه چند هفته پیش خود با روزنامه تایمز آف ایندیا، نیز عنوان کرده بود که استاندارهای فیلم محمد (ص) بسیار بالاست و همکاری با مجیدی برای او تجربه فوق العاده ای بوده است. وی در این مصاحبه گفت: علی رغم استرس های زیادی که داشتم، در نهایت مجیدی از موسیقی فیلم راضی و خوشحال بود، رضایت او به حدی بود که مرا در آغوش کشید و به من تبریک گفت. حقیقتا تجربه بسیار تکان دهنده ای بود. بنا بر این گزارش، آی.آر. رحمن با نام دیلیپ کومار در خانواده ای هندو متولد شد ولی در سنین جوانی به دین مبین اسلام گروید و نام خود را به الله راخا رحمان تغییر داد. رحمن از 16 سالگی وارد عرصه موسیقی شد و پس از چند سال در سال 1990 ساخت آهنگ برای فیلم را آغاز کرد. نتیجهٔ بیش از ده سال فعالیت مداوم در صنعت فیلم سازی هند و جهان برای ای. آر. رحمان فروش بیش از صد میلیون نسخه موسیقی فیلم و بیش از دویست میلیون آلبوم از آثار او است که او را در زمره پرفروش ترین هنرمندان موسیقی جهان قرار می دهد. مجلهٔ تایم در سال 2009 رحمان را در لیست تایم 100 به عنوان یکی از صد فرد تأثیرگذار در جهان معرفی کرده است. او تاکنون برنده جوایز بسیاری چون چهار جایزه ملی فیلم هند، یک جایزه بفتا، یک جایزه گلدن گلوب و دو جایزه اسکار شده است. جلیل رسولی توضیح داد: جلیل رسولی توضیح داد: مجید مجیدی فیلم محمد(ص) را به امام رضا(ع) تقدیم کرد غبطه سید محمود رضوی به عوامل فیلم محمد رسول الله(ص) هفت دلیل برای رکورد شکنی فروش فیلم محمد کمبود آثار هنری پیرامون زندگی پیامبر (ص)، نیاز مخاطبین به دانستن بیشتر در این رابطه را بیش از پیش دامن زده است؛ چه آنکه سال ها از تولید و نمایش فیلم محمد رسوال الله ساخته ی مصطفی عقاد به عنوان تنها اثر سینمایی پیرامون زندگی رسول خاتم می گذرد و این حس نیاز دانستن درباره ی زندگی ایشان، به افزایش مخاطب این فیلم کمک خواهد کرد. به ویژه که مجیدی دست روی مقطعی گذاشته که در فیلم عقاد اصلاً به آن اشاره نمی شود. به گزارش مشرق، با اکران پنج فیلم نوروزی از چهارشنبه هفته گذشته، اکران سینمایی سال 94 رسماً آغاز شد. اکرانی که به نظر اکثر صاحب نظران، با توجه به تعدد آثار ضدمخاطب و بی قصه در جشنواره ی سی و سوم، چندان افق روشنی ندارد؛ اما در این میان، یک فیلم هست که می تواند معادلات سینمای ایران در سال 94 را تغییر دهد. چند روزی است که زمزمه ها حکایت از تکاپوی مدیران سینمایی و عوامل فیلم محمد مجید مجیدی (ص) برای اکران این فیلم دارد. چه آنکه عده ای از قطعی شدن اکران عظیم ترین فیلم تاریخ سینمای ایران در عید فطر خبر داده اند و برخی نیز، از تلاش بنیاد مستضعفان برای تجهیز سینماها جهت اکران فیلم محمد با سیستم پخش D خبر داده اند. زمزمه هایی که گمانه زنی پیرامون میزان فروش این فیلم را داغ تر از همیشه کرده است و باعث طرح یک سوال مهم شده است: آیا فیلم محمد می تواند رکوردهای فروش سینمای ایران را جابجا کند؟ از همین رو، گرچه هنوز کمی زود به نظر می رسد، اما بر آن شدیم تا در واپسین روزهای سال 93، این گمانه را که آیا اکران فیلم مجیدی می تواند مهم ترین اتفاق سال 94 را رقم بزند، بررسی کنیم. چه آنکه به نظر می رسد آخرین دستاورد سینمای مجیدی به دلایل زیر قابلیت فروش بسیار بالا و جذب مخاطب در حد رکوردشکنی را داراست: محمد بر خلاف غالب فیلم ها و سریال های تاریخی، روایتگر یک داستان بکر و کمتر شنیده شده است. چرا که مقطع کودکی رسول الله (ص) از آن برهه های تاریخی مهمی است که معمولاً در روایت های تاریخی جا می افتند. حکایت گروهی از اهل کتاب که زودتر از تولد پیامبر آخر مطلع می شوند و در صدد تدبیر و چاره جویی برمی آیند در کنار همه ی فراز و نشیب های زندگی پیامبر خاتم (ص) در کودکی. به خصوص که این بخش دوم با سکانس های درخشانی چون سکانس رم کردن شتر در بازار و نحوه ی آشنایی حلیمه (دایه ی پیامبر) با آمنه (مادر پیامبر) همراه شده است که چه از حیث حسی و چه از حیث تکنیکی، یکی از نقاط عطف فیلم به شمار می رود. فارغ از این، کمبود آثار هنری پیرامون زندگی پیامبر (ص)، نیاز مخاطبین به دانستن بیشتر در این رابطه را بیش از پیش دامن زده است؛ چه آنکه سال ها از تولید و نمایش فیلم محمد رسوال الله ساخته ی مصطفی عقاد به عنوان تنها اثر سینمایی پیرامون زندگی رسول خاتم می گذرد و این حس نیاز دانستن درباره ی زندگی ایشان، به افزایش مخاطب این فیلم کمک خواهد کرد. به ویژه که مجیدی دست روی مقطعی گذاشته که در فیلم عقاد اصلاً به آن اشاره نمی شود. 2-آخرین فیلم مجیدی ، از حیث بصری و تکنیکی، جذابیت های فوق العاده ای دارد و استانداردهای سینمای ایران را از هر حیث ارتقا داده است؛ چه آنکه به جز سکانس های بخش ابرهه و ماجرای اصحاب فیل ، جلوه های ویژه ی فیلم، دیدنی و جذاب از آب درآمده است و به طور مثال، در سکانس هایی مثل شهر ساحلی ، فیلم از حیث تکنیکی چیزی از فیلم های روز هالیوود کمتر ندارد. علاوه بر این، قاب بندی های مجیدی در فیلم، در قامت سینمای ایران بی نظیر است. تک تک سکانس های این فیلم به یک قاب نقاشی می مانند که انگار کارگردان همچون نقاشی چیره دست، آن ها را طراحی کرده است. از همین رو، فیلم با هیچ فیلم دیگری در سینمای ایران قابل مقایسه نیست و به فیلم های درجه یک هالیوودی پهلو می زند. شاعرانگی فیلم نیز که تناسب درستی با نقطه نظر کودکانه ی پیامبر در داستان برقرار کرده است، تا حدی محصول همین قاب بندی های زیبا و واجد حس است. 3-فیلم قابلیت آن را دارد که بسیاری از اقشار قهر کرده با سینما و مخاطبین خاموش سینمای ایران را چه به واسطه ی عظمت ساختاری و تکنیکی و چه از حیث ارزش های مضمونی، به سینما بیاورد که البته این دومی، قطعاً مهم تر از اولی است. فیلم مجیدی در صورت اکران درست و تبلیغات صحیح، به راحتی قادر است مردمی را که سال هاست به دلیل بیراهه رفتن آثار داخلی از ارزش های دینی و مضمونی، به سینما نرفته اند، دوباره با سالن های سینمای وطنی آشتی دهد. به خصوص خانواده های ایرانی که حالا کمتر از هر وقت دیگری، سینما رفتن را به عنوان یک تفریح پیش روی خود می بینند. تاثیر این خیزش مخاطبین خاموش را در همین اکران سال 93، در مورد فیلمی مثل شیار 143 به وضح می توان دید؛ فیلمی که با وجود اکران در آبان ماه، توانست 4 میلیارد تومان فروش کند و با وجود مولفه های روستایی و غیرکمیک و عدم بهره گیری از ستاره های بفروش، از بسیاری از آثار پرمدعای سینمای ایران در گیشه موفق تر ظاهر شود. 4-فیلم مجیدی به معنای حقیقی کلمه سینماست. از آن دست فیلم هایی که دیدن آنها روی پرده به شدت با دیدن شان در پلیرهای خانگی توفیر می کنند. آن هم در میانه ی اکران فیلم های سال 94 که غالباً آنها رامی توان با سه ویژگی مینی مال، آپارتمانی و شخصی توصیف کرد و احتمالاً دیدن آنها روی پرده تفاوت چندانی با تماشای آنها در خانه ندارد. اما قاب بندی های فکر شده و چشم نواز فیلم مجیدی ، عظمت سپاه وحوش انسان نمای ابرهه، حس هیجان سکانس شهر ساحلی و زیبایی حیرت انگیز فصل سفر به یثرب این فیلم را جز در سینما نمی توان درک کرد. به همین دلیل، احتمالاً این عامل باعث حضور جمع بیشتری از مخاطبین در سینماها خواهد شد. 5- محمد بر خلاف ظاهر عظیم و صرفاً تکنیکی اش، فیلمی مملو از حس است؛ تا جایی که بسیاری از سکانس های فیلم قابلیت آنکه احساس مخاطب را تحریک کند و او را به گریستن وادارد، داراست. عاملی که در جوامع احساسی چون ایران، همیشه موجب فروش بالای فیلم ها شده است. 6- زمانه ی وقوع رویدادهای فیلم محمد گرچه مربوط به زمانه ی جاهلیت عربی در صدر اسلام است، اما با این حال، کارگردان نسبت درستی با زمانه ی حال و وضعیت حاضر جهان اسلام و به خصوص ایران برقرار می کند و با پیوند زدن تاریخ اسلام به عصرحاضر، فیلم را از تاریخ محض شدن نجات می دهد؛ به خصوص که آغاز و پایان فیلم با فرازهای مربوط به شعب ابی طالب و تحریم کفار و نیز نقش تقابلی صهیونیست های موعودگرا در وقایع دوران کودکی پیامبر (ص) (که به درستی در فیلم از یهودیان راستین تفکیک شده اند)، در زمانه ی تحریم ایران و اوج تقابل ایران و رژیم صهیونیستی در صحنه ی بین الملل، باعث شده تا فیلم امکان تأویل و تفسیرهای فرامتنی برای مخاطب خاص را نیز فراهم کند. 7-دلیل هفتم یک دلیل فرامتنی است؛ زیرا هیچ فیلم ایرانی تا همین امروز از نخستین مراحل تولید تا مراحل پخش و ساخت، به اندازه ی فیلم محمد در جوامع بین المللی حساسیت برانگیز نبوده اند و مورد بحث و بررسی رسانه ای به خصوص از جانب کشورهای عربی قرار نگرفته اند. به ویژه که از همین حالا، علمای الازهر تحت تأثیر فضاسازی رسانه ای و خبرهایی مبنی بر نمایش تصویر پیامبر در این فیلم، فتاوایی در حرمت تماشای این فیلم صادر کرده اند. علاوه بر این، پیش بینی می شود که با آغاز اکران احتمالی این فیلم در جشنواره های بین المللی و دیده شدن اثر، حواشی پیرامونی عظیم ترین فیلم تاریخ سینمای ایران دوچندان گردد. حواشی و حرف و حدیث هایی که معمولاً در ایران به فروش فیلم ها کمک می کنند. از طرفی در ایران نیز، بعد از چند نمایش محدود فیلم، محمد حامیان و مخالفان جدی و دوآتشه ای پیدا کرده است که بدیهی است با نزدیک تر شدن به تایم نمایش فیلم، این جبهه بندی گسترده تر شود و فضای رسانه ای پیرامون این فیلم را داغ تر خواهد کرد. به خصوص که احتمالاً جدال رسانه ای پیرامون هزینه های فیلم و کیفیت فیلمنامه، همین حالا هم به بستر بحث های جدی درباره ی این فیلم تبدیل شده است و این امکانی است که هر فیلمی از آن بهره مند نخواهد شد. اما با همه ی این ها باید صبر کرد و منتظر شد؛ به ویژه که نوع مواجهه ی مسئولان با این دستاورد ملی سینمای ایران در مهیا کردن امکان اکران آن، در تحقق فروش بالای این فیلم ارزشمند تاثیرگذار خواهد بود. کمیته اکران فیلم محمد رسول الله تشکیل میشود کمیته اکران فیلم محمد رسول الله در شرکت سینمایی نور تابان تشکیل می شود تا بهترین شرایط را برای نمایش این اثر فراهم کند. آنها اظهار امیدواری کردند با توجه به عزم وی در تکمیل حرکت قبلی بنیاد مستضعفان مبنی بر استمرار توجه فرهنگی به حوزه سینما که با دستور سعیدی کیا برای اکران مناسب فیلم سینمایی محمد رسول الله (ص) صورت گرفته از کمک های بنیاد مستضعفان به حوزه زیرساخت فرهنگ و مخصوصاً سالن های سینما که قرار است به زودی انجام شود، قدردانی کردند. آنان همچنین از تلاش برای اکران مناسب داخل و خارج فیلم که همچنان با پشتیبانی صادقیان معاون هماهنگی بنیاد سیاستگذاری و برنامه ریزی بنیاد صورت خواهد گرفت، خبر دادند و اضافه کردند بناست کمیته اکران این فیلم در شرکت سینمایی نور تابان که علاوه بر مالکیت و تهیه کنندگی، پخش فیلم را هم به عهده دارد تشکیل و پیش بینی های لازم را انجام دهند. کارگردان و مدیر پروژه فیلم محمد رسول الله (ص) در پایان سال فرصت را مغتنم دانستند تا از مجموعه بنیاد مستضعفان و فروزنده و سعیدی کیا و صادقیان به جهت تلاش ها و کمک هایشان تشکر کنند. این خبر در حالی به دست رسانه ها رسید که ایمیلی از شرکت نور تابان نیز به رسید که در آن تاکید شده بود منبع رسمی همه اخبار مربوط به پروژه سینمایی محمد رسول الله این شرکت است. در ایمیل رسیده آمده است: نظر به مصاحبه جناب آقای حیدریان مدیر محترم پروژه فیلم سینمایی محمد(ص) در خصوص اکران این فیلم در عید سعید فطر و ضرورت اطلاع یافتن اصحاب محترم رسانه و افکار عمومی از زمان دقیق اکران این فیلم سینمایی فاخر، به اطلاع می رساند همان گونه که سابقا بعرض رسید مرجع انتشار کلیه اخبار رسمی و موثق این فیلم شرکت سینمایی نور تابان بعنوان تهیه کننده رسمی این فیلم سینمایی است و هرگونه انتشار و نشر اخبار توسط سایر دست اندرکاران عزیز این فیلم فاقد اعتبار است. سنگ تمام سیدمهدی شجاعی برای فیلم محمد(ص) سید مهدی شجاعی یادداشتی بر فیلم محمد(ص) ساخته مجید مجیدی نگاشته است، او در یادداشت خود مجیدی را آغازگر یک حرکت یا تحول در سینمای دینی می داند و می نویسد: فیلم پیامبر، بدون شک، کاری سترگ، تأثیرگذار و ماندگار است. فیلم پیامبر، بدون شک، کاری سترگ، تأثیرگذار و ماندگار است. مجیدی و تیم همراهش برای این کار، تمام دقت، خلاقیت، تجربه و توان خود را در طبق اخلاص نهاده اند و این ظرف اخلاص است که به همه عناصر فیلم، هویت و برکت بخشیده است. مهمترین هنر این فیلم پاسخ گفتن به یک نیاز یا خلاء تاریخی است. و آن خلاء در یکی – دو جمله این است: یک روایت صحیح و صادقانه از پیامبر اکرم صلی الله و علیه و آله و سلم، روایتی که از اغراض و امراض و تحریف ها به دور باشد و با حقیقت نسبتی درست برقرار کرده باشد. روایتی که در عین پای بندی اش به مستندات، از زبان و بیانی بلیغ و هنرمندانه بهره برده باشد. جای چنین نگاه و روایتی در مورد پیامبر خاتم، در تاریخ سینمای ایران و جهان خالی بوده است. در ساختمان هنر در همه رشته ها و شاخه های آن هر آجر تازه ای، بر آجرهای قبلی قرار می گیرد و استوار می شود و هیچ اثر هنری را نمی توان معلق میان زمین و آسمان تصور کرد. یا ارتباط و اتصالش با تجربه های پیشین را منکر شد. ولی برخی از آثار هنری در مسیر تکوین خود به نحو متداول و مرسوم قدم برنمی دارند، انگار که چند پله را با یک جهش پشت سر می گذارند. و فیلم محمد (ص) به گمان من اثری از این دست است. فیلم هایی که سینمای جهان با محتوای تاریخ و سیره پیامبران، در آرشیو خود دارد، عموماً آمیخته به تحریف یا لااقل برداشت های نادرست، از اندیشه و سیره و سلوک انبیاست. مقصود من بخش های تخیلی نیست، دخالت های هنری سناریست و کارگردان نیست، دراماتیزه کردن روایت های تاریخی هم نیست. مقصودم اساس اندیشه و بنیان جهان بینی در این آثار است. مقصودم فقدان درک صحیح از جهان بینی توحیدی و رسالت انبیاست. بروز اشکال محتوایی در فیلم ها و سریال های ایرانی به گونه دیگری است. شاید تعبیر سطحی نگری و سهل انگاری بر آنچه تا امروز اتفاق افتاده انطباق داشته باشد. متاسفانه این دو خصیصه یا نقطه ضعف در همه شئون آثار خودش را نشان می دهد. در تحقیق و پژوهش، در تألیف و نگارش، در کارگردانی، در طراحی صحنه، در گریم، در فیلمبرداری، در موسیقی و حتی در تدوین و صداگذاری، آنچه فیلم محمد (ص) را نسبت به آثار پیشین متمایز می کند، تأمل و دقت بر تمامی این وجوه و عناصر است. در تمام این موارد، ممکن است کسانی اختلاف نظر یا اختلاف سلیقه داشته باشند ولی کسی نمی تواند منکر تأملات و دقت های وسواس آمیز در مورد تک تک این وجوه و عناصر بشود. به عبارتی در این فیلم، هیچ حرکتی را نمی شود گفت که بی فکر و فلسفه صورت گرفته. جدی ترین اشکالی که تا به حال در مورد این فیلم مطرح شده، گران تمام شدن آن است، یعنی هزینه زیادی که صرف تولید آن شده. این اشکال تا چه حد وارد است؟ اولاً باید دید که این کم و زیاد یا گران و ارزان بودن، بر چه اساسی و با چه قیاسی مطرح می شود؟ اگر گفته شود که در قیاس با دیگر تولیدات داخلی سینما در ژانر تاریخی مذهبی، عرض می کنم که کدام وجه از این فیلم، قابل قیاس با تولیدات داخلی است که این وجه آن قابل قیاس باشد!؟ نمی شود که شما عزمتان را برای یک سفر خارجی جزم کنید ولی برآورد هزینه ها و تدارکاتتان را برمبنای سفر داخلی داشته باشید. اگر گفته شود که در قیاس با دیگر فیلم های تاریخی در عرصه های جهان و بین الملل عرض می کنم که فقط یک فیلم را در این سطح، نام ببرند که با کمتر از چند برابر هزینه این فیلم، ساخته شده باشد. و اگر گفته شود که در قیاس با مجموعه بودجه فرهنگی و هنری کشور، عرض می کنم که با آنچه فقط در سال های اخیر از بودجه فرهنگی و هنری نفله و حیف و میل شده، ده فیلم دیگر با همین اشل و هزینه می توانسته ساخته شود و نشده، پولهایی که ردّشان را در هر کجای عالم می توان گرفت جز عالم فرهنگ و هنر و سینما. و اگر گفته شود که در قیاس با بودجه هایی که صرف دیگر افتخارات ملی می شود، مثل فوتبال و... عرض می کنم که ... از شدت شرمساری چیزی نمی توانم عرض کنم. بگذریم. ثانیاً: سخیف ترین نوع برخورد با یک اثر هنری فاخر، بخصوص در ساحت دینی، ارزیابی سمسارگری یا بساز و بفروشی نسبت به آن است. درست مثل این است که شما بخواهید مسجد شیخ لطف الله یا مسجد گوهرشاد را با محاسبه قیمت مصالح و گچ و سیمان، ارزیابی کنید یا هزینه و منفعت آن را با مدل آپارتمان سازی بسنجید. در مواجه با آثار فاخر دینی، تنها مسأله ای که باید مورد ارزیابی قرار بگیرد، این است که آیا اثر در انجام رسالت خود موفق بوده یا نه. اگر اثر چنان که باید و شاید از کار در آمده باشد و مأموریتش را درست به سرانجام رسانده باشد و به ارتباط مطلوبش با مخاطب رسیده باشد، مسأله کم و زیادی هزینه یا ارزانی و گرانی، جایی برای طرح ندارد. ولی اگر کار به اهلش سپرده نشده باشد، اگر خالق اثر، اهلیت لازم برای خلق اثر را نداشته باشد و اگر به هردلیل اثر در انجام مأموریتش موفق نشده باشدء هر مقدار بودجه ای که صرف شده- ولو کمترین مقدار ممکن- هدر رفته و تباه شده. اشتباه نشود. اسراف و تبذیر یعنی صرف هزینه در غیر جای خود، همیشه و در هرکاری مذموم است. ولی هزینه ای که به اعتلای اثر کمک می کند، بر شکوه و فخامت اثر می افزاید، هزینه ای که تأثیرش در کار به چشم می آید، هرچقدر که باشد قابل نکوهش نیست. ثالثاً و فارغ از بحث هنر و سینما و متعلقات آن، صرفاً در فضای معرفتی و عقیدتی بعضی از حرکات و اتفاقات هست که با هیچ معیار مادی قابل سنجش نیست. به عنوان مثال زدودن گرد و غبار تحریف از چهره ملکوتی حضرت ابوطالب علیه السلام- مطلبی نیست که بشود ...
پاسخ به کسانی که بر این تصورند که خداوند "حجاب" را واجب نکرده است؟
جهت بیشتر منظورهای اجتماعی و سیاسی در کار بوده است . قرآن کریم صریحا به زنان پیغمبر می گوید : " وقرن فی بیوتکن " یعنی در خانه های خود بمانید . اسلام می خواسته است " امهات المومنین " که خواه نا خواه احترام زیادی در میان مسلمانان داشتند از احترام خود سوء استفاده نکنند و احیانا ابزار عناصر خود خواه و ماجرا جو در مسائل سیاسی و اجتماعی واقع نشوند . و چنانکه می دانیم یکی از امهات المؤمنین (عایشه ...