سایر منابع:
سایر خبرها
سوگواری های جدلیُ الطرفین
معنای شعائر جامعه شناسان دین، عنصر باورها را از عنصر مناسک دین جدا می کنند. مناسک در ادبیات جامعه شناختی، نظام های عملی معطوف به پرستش است که به هر علت و دلیلی، اکنون جمعی از مؤمنان بدانها پای بندَند. از این منظر، سرچشمه مناسک کاویده نمی شود، بلکه خود مناسک عنصر عملیِ دین به شمار می روند و به تعبیر دیگر، جامعه شناسان دین به داوری معرفت شناختی درباره مناسک دینی نمی پردازند. از دید آنان، پیاده روی اربعین شیعیان ...
استقامت در سختی ها در کهف حصین اهل بیت(ع) و رهایی از جلوه های دنیایی/ سیدالشهداء(ع) کهف امت است یعنی ...
رحمتی را که دنبال می کند، ثواب دنیایی باشد. این، عبادت خدا است. بعضی این روایات را مذمت معنا کردند که إِنَّ قَوْماً عَبَدُوا اللَّهَ رَغْبَةً (3) یعنی یک عده ای از سر رغبت، عبادت می کنند که اینها تاجر هستند. در حالی که این روایات، مذمت نیست؛ بلکه مدح است. آنهایی که خدای متعال را همه کاره می دانند که در دعا فرمود: وَ بِیدِکَ لَا بِیدِ غَیرِکَ زِیادَتِی وَ نَقْصِی وَ نَفْعِی وَ ضُرِّی همه نفع و ضرر ...
داستانی عجیب از نافع ابن هلال
...، از حَمَله حدیث محمد و آل محمد، از اصحاب امیرالمؤمنین علیه السلام، و در جنگ های سه گانه حضرت حاضر در معرکه و در اوج جهاد فی سبیل اللّه بود. پیش از کشته شدن مسلم بن عقیل، از کوفه رو به حسین علیه السلام آورد. سفارش کرده بود که اسبش را به نام کامل غلامش از دنبال او بیاورد. آن عاشق وارسته با پای پیاده چندین فرسخ راه به استقبال امام آمد تا به امام رسید، و به همراه حضرت برگشته به کربلا آمد ...
دوگانه توسعه-پیشرفت؛ از قاجاریه تا کنون!
که از دنیای امروز خبر ندارد و خودشان را آدمی خیال می کنند و زندگی و اخلاق و دین و گذشته خودشان را از همه بهتر تصور می کنند، تعجب به خرج داد. تقی زاده دیگر عنصر شناخته شده همین جبهه فکری، پس از بازگشت از لندن می گوید: من در این عصر تعجب، بمب تسلیم به فرنگی را منفجر می کنم و می گوییم ما باید از فرق سر تا ناخن پا فرنگی شویم تا آدم شویم ! دکتر مطفر نامدار پاگیری این نوع تفکر در بدنه اجرایی دولتهای ...
پیروان حیات مادی گمراه تر از حیوان!
...: حیات عطای خداوند در مطالب قبل بیان شد که مقصود از حیات واقعی که همان حیات مدنظر امام حسین (علیه السلام) بوده است، حیات طیبه یعنی بهره بردن از حیات مادی به منظور دستیابی به تعالی و کمال و رشد معنوی انسان است. حیاتی که بی هدف و بیهوده نبوده و انسان باید در هر لحظه آن توجه داشته باشد که زندگی در این جهان خلاصه نمی شود و سرای آخرت منزلگاه حقیقی اوست. حیاتی که در اسلام برای انسان بیان شده است، موهبتی از طرف خداوند است که موجب رشد او می شود. خداوند نفس کشیدن را به انسان هدیه نموده و به او حکم کرده ...
استثنائات ابراز عقاید سیاسی
...؛ السرائرالحاوی لتحریرالفتاوی (سه جلدی)؛ چ2، قم: انتشارات جامعه مدرسین، 1410ق . ابن حمزه طوسی، محمد بن علی ؛ الوسیل ة إلی نیل الفضیل ة؛ چ1، قم: کتابخانه آیت الله مرعشی نجفی، 1408ق . ابن حیون، نعمان بن محمد؛ دعائم الإسلام و ذکرالحلال والحرام والقضایا والأحکام؛ چ2، قم: مؤسس ة آل البیت(ع)، 1385ق . ابن فارس، زکریا؛ معجم مقائیس اللغ ة (شش جلدی)؛ چ1، قم: انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی ...
جناب وزیر، حرکات و گفتار شما سبب خوشبختی و یا گمراهی است
گزاردیم؟ و در برابر حجت های او چگونه به وظایف خود عمل کرده ایم؟ وضع ما چگونه خواهد بود! این گمان نمی رود که خداوند عذر ما پس از مرگ را قبول کند و از سر تقصیرات ما بگذرد. هرگز! خداوند در قران از علما پیمان گرفته است که حقایق را برای مردم بیان کنند. انجا که فرموده است:"لِتُبَیِّنُنّهُ للنّاسِ و لا تَکْتُمُونَهُ"آن (کتاب اسمانی)را برای مردم بیان کنید و کتمان نکنید. سوره آل عمران ایه 87 ...
حقیقت ولایت از قتلگاه امام حسین(ع) تجلی می کند
متعدد از جمله در روایت مشهور ابوخالد کابلی بیان شده آن نوری که خداوند در عالم قرار داده است ائمه(ع) می باشند که فرمود: وَ هُمْ وَ اللَّهِ نُورُ اللَّهِ فِی السَّمَاوَاتِ وَ فِی الْأَرْض (7). به تعبیری بهتر، اگر کسی می خواهد به مشاهده ملکوت عالم برسد، باید عوالم را با نور الهی مشاهده کند و آن نور الهی که خداوند آن را در کائنات تنزل داده و تمام کائنات با آن روشن می شود، نور ائمه((ع)) است ...
چگونگی خواندن نماز جعفر طیار برای باز شدن بخت
، اسئلک بمعاقد العزّ من عرشک و منتهی الرّحمه بکتابک و بأسمک الأعظم الأعلی و کلماتک التّامّات ان تصلّی علی محمّد و آل محمّد و افعل بی کذا و کذا سپس حاجتهایش را بگوید، به فارسی هم می تواند حاجاتش را درخواست کند. 3٫ بعد از فارغ شدن از نماز، مستحب است دعایی را که شیخ طوسی و سید بن طاووس از مفضل بن عمر نقل کرده اند بخواند. مفضل می گوید: ابا عبدالله امام جعفر صادق علیه السّلام را دیدم نماز ...
امام حسین (ع) منادی کرامت انسان
می کند. و بهترین گواه صدق این مدعا وصیتی است که امام (ع) هنگام خروج از مدینه مکتوب نموده در اختیار برادرش محمد حنفیه قرار می دهد. آنجا که می فرماید: إنَّ الْحُسَیْنَ بْنَ عَلِیٍّ یَشْهَدُ أَنْ لاَ إلَهَ إلاَّ اللَهُ، وَحْدَهُ لاَ شَرِیکَ لَهُ. وَأَنَّ مُحَمَّدًا صَلَّی اللَهُ عَلَیْهِ وَءَالِهِ عَبْدُهُ وَرَسُولُهُ، جَآءَ بِالْحَقِّ مِنْ عِنْدِ الْحَقِّ. وَأَنَّ الْجَنَّه وَالنَّارَ حَقٌّ ...
تنهایی و بی کسی در برزخ و قیامت
امن الهی می باشد (آنگونه که امام صادق علیه السلام فرمود: القلب حرم الله فلا تسکن فی حرم الله غیر الله. و اصل و اساس دین را محبت و دوستی و دشمنی ذکر می کند که: (هل الدین الا الحب و البغض) یعنی مرکز و منشأ دین و دینداری از قلب سالم و نورانی و مبارزه و عناد با دین از قلب تاریک و چرکین است، همگان را به دوری از عشق و محبت به مال وفرزندانی که مانع ازیاد خدا می شوند انذار کرده که این ها در قیامت مثمر ثمر ...
سیره عملی ائمه معصومین(علیه السلام) سرشار از کرامت انسانی است
کرامت انسانی به او عنایت فرمود که او را ممتاز و متمایز از سایر آفریده ها گردانید؛ در اهمیت کرامت همین بس که خداوند وحی آسمانی را با صفت کرامت آغاز نموده است. عباسی دره بیدی با بیان اینکه در روایات اهل بیت معصومین (علیهم السلام) نیز همسو با آیات قرآن، تاکید زیادی بر کرامت انسانی شده است که همه آنها نشان دهنده ارزش انسان و مقام والای انسانی و این ویژگی منحصر به فرد او می باشد، گفت: از نظر ...
نمونه ای از نقد به شیوه استفهام در آیات قرآن
.... امام علی (ع) ضمن بیان این داستان، به تحلیل عملکرد ابلیس و بیان علل نافرمانی او از خداوند پرداختند: وَ هِیَ تَتَضَمَّنُ ذَمَّ اِبْلیسَ لَعْنَهُ اللّهُ عَلَی اسْتِکْبارِهِ وَ تَرْکِهِ السُّجُودَ لِآدَمَ عَلَیْهِ السَّلاَمُ، وَ أَنَّهُ اَوَّلُ مَنْ اَظْهَرَ الْعَصَبِیَّه وَ تَبِعَ الْحَمِیَّه، وَ تَحْذِیرَ النّاسِ مِنْ سُلُوکِ طَریقَتِهِ . این خطبه حاوی مذمّت ابلیس ملعون به خاطر استکبار و ترک ...
برخی از مصادیق مخالفان و آزارگران پیامبر(ص)و اهل بیت(ع) و ولیّ فقیه
أَعْمَالُهُمْ فَلَا نُقِیمُ لَهُمْ یَوْمَ الْقِیَامَةِ وَزْنًا: آنها کسانی هستند که به آیات پروردگارشان و لقای او کافر شدند. به همین دلیل، اعمال ایشان حبط و نابود شد! از این رو، روز قیامت میزانی برای آنها برپا نخواهیم کرد﴾ (الکهف/105). خداوند در سورة آل عمران، مخالفان خدا و رسول را کافر مبغوض معرّفی کرد و فرمود: ﴿قُلْ أَطِیعُواْ اللّهَ وَالرَّسُولَ فإِن تَوَلَّوْاْ فَإِنَّ اللّهَ لاَ ...
مأمون و اندیشه شیعی
...؛ و به همین فرد اجلی و انسان کامل، در مذهب شیعه امام اطلاق می شود؛ دیگر آنکه متن قرآن، علاوه بر معنای ظاهری، حاوی معنای باطنی است که دست یافتن به این معنا، مترادف زنده شدن روح به معنای زندگی است. (کربن، 1384، ص211-212) وی با نگاهی عرفانی، حتی تعداد هفت و دوازده را مرتبط با قدسیت این اعداد می داند. البته وی بر این نکته صحه می گذارد که فرقه اسماعیلیه جنبه باطنی کلام الله و تأویل را ...
عاقبت بخیری، نتیجه لحظاتی تفکر!!
٫ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: قُلْتُ لَهُ جُعِلْتُ فِدَاکَ إِنَّ لِی جَاراً کَثِیرَ الصَّلَاهِ کَثِیرَ الصَّدَقَهِ کَثِیرَ الْحَجِّ لَا بَأْسَ بِهِ قَالَ فَقَالَ یَا إِسْحَاقُ کَیْفَ عَقْلُهُ قَالَ قُلْتُ لَهُ جُعِلْتُ فِدَاکَ لَیْسَ لَهُ عَقْلٌ قَالَ فَقَالَ لَا یَرْتَفِعُ بِذَلِکَ مِنْهُ ؛[3] شخصی به امام صادق (علیه السلام) گفت همسایه ای دارم که بسیار نماز می خواند، فراوان صدقه می دهد ...
چگونه می توان با اهل برزخ ارتباط برقرار کرد ؟
ترسی بر آنهاست، و نه غمی خواهند داشت. جمله وَ یَسْتَبْشِرُونَ بِالَّذِینَ لَمْ یَلْحَقُوا بِهِمْ به افرادی که هنوز آمادگی شهادت دارند، اما هنوز به آنها نپیوستند پیام و بشارت می دهد که: أَلاَّ خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَ لاَ هُمْ یَحْزَنُونَ ترس و اندوهی برای آنان در برزخ نیست و نیز بشارت می دهند خیل شهیدان مشمول نعمت و کرم خدا هستند چنان که می فرماید: یَسْتَبْشِرُونَ بِنِعْمَة مِنَ اللّهِ و لفظ ...
نیاز به الگو
سرویس اندیشه جوان ایرانی به نقل از راسخون ؛ بخش مقالات دینی: برگرفته از درس های اخلاق آیت الله مکارم شیرازی تحریر:سیدمحمد عبدالله زاده امام علی (علیه السلام) درباره خباب بن ارت فرمود: یَرْحَمُ اللَّهُ خَبَّابَ بْنَ الْأَرَتِّ فَلَقَدْ أَسْلَمَ رَاغِباً وَ هَاجَرَ طَائِعاً وَ قَنِعَ بِالْکَفَافِ وَ رَضِیَ عَنِ اللَّهِ وَ عَاشَ مُجَاهِداً؛ خدا خباب بن ارت را رحمت کند! او ...
آیا امام حسین (ع) خواستار توافق با یزیدیان بودند؟!
الفتوح 5/ 85 مطالعه کنید. [9] چنانچه گفتیم اولین گفتگو با پیش دستی عمر سعد و فرستادن پیغام برای امام علیه السلام بود. [10]الارشاد 2/ 86- تاریخ طبری 5/ 411- اخبار الطوال 254 [11]فاقبل شمر بن ذی الجوشن بکتاب عبید الله بن زیاد الی عمر ابن سعد، فلما قدم به علیه فقراه قال له عمر: ما لک ویلک! لا قرب الله دارک، و قبح الله ما قدمت به علیّ! و الله انی لأظنک أنت نهیته ان یقبل ما کتبت به الیه ...
بسته خبری سفیر پنجشنبه 29 مهرماه 1395
پایگاه تحلیلی خبری هم اندیشی: امام حسین علیه السلام: عقل جز به پیروی از حق کمال نمی یابد. (اعلام الدین، ص 298) _____________ telegram.me/joinchat/AovqjTxG4fyF_y9_ATG2Ow صفحه اول روزنامه های امروز پنج شنبه 29 مهر 1395 _____________ telegram.me/joinchat/AovqjTxG4fyF_y9_ATG2Ow نقشه آب و هوای کشور _____________ telegram. ...
اُلفت قلب
سرویس اندیشه جوان ایرانی به نقل از راسخون ؛ بخش مقالات دینی: برگرفته از درس های اخلاق آیت الله مکارم شیرازی تحریر:سیدمحمد عبدالله زاده امام علی (علیه السلام) می فرمایند: قُلُوبُ الرِّجَالِ وَحْشِیَّةُ فَمَنْ تَأَلَّفَهَا أَقْبَلَتْ عَلَیْهِ؛ دل های انسان ها همچون حیوانات وحشی است: هر کس از راه محبّت وارد شود، با او الفت می گیرند . (1) کلمه قلب چند معنی دارد: ...
حجت الاسلام حسن آبادی: گناه، مرگ ناگهانی انسان را جلو می اندازد+گزارش تصویری
السلام گریه کردی آن قدر که اشک هایت بر گونه ات جاری شد، خداوند تمام گناهانی که مرتکب شده ای، کوچک یا بزرگ، کم یا زیاد، را می آمرزد. ابن شبیب، اگر شادمانی تو در این است که خداوند، عزوجل، را ملاقات کنی در حالی که هیچ گناهی نداری، حسین علیه السلام را زیارت کن. ابن شبیب، اگر شادمانی تو در این است که در اتاق ها ساخته شده در بهشت با پیامبر و آل او، صلی الله علیهم، ساکن شوی، قاتلین حسین ...
اشک بر مصائب سیدالشهدا مطهِّر گناهان و خاموش کننده شیطنت استکبار در عالم است
امام رضا(علیه السلام) در روایت ریان بن شبیب فرمود این گریه اگر اشکت بر گونه ات جاری شد، گناه قلیل و کثیر، بزرگ و کوچک را پاک می کند. علت اینکه گریه مطهر است این می باشد که انسان با گناه از وادی ولایت نبی اکرم خارج و به ولایت دشمنان حضرت وارد می شود. گریه ما را از وادی ولایت دشمنان اهل بیت خارج می کند و موجب طهارت ما می شود. حال جای این سؤال است که این تطهیر چگونه اتفاق می افتد؟ سید الشهداء(ع ...
از "غیرت ناموسی" مهم تر "غیرت دینی" است
الهی غیرت است. صفتی که اولین وجودی که در عالم این صفت را دارد، وجود مقدس خود خداوند است. امام صادق(ع) در روایتی فرمودند: اِنَّ اللّه َغَیُورٌ یُحِبُّ کُلَّ غَیور ، خداوند متعال غیور است و هر غیرتمندی را دوست دارد. غیرت یعنی انسان نسبت به محترمات و حریم ها و چیزهایی که مورد علاقه اش هست حساس باشد؛ نسبت به ناموسش بی تفاوت نباشد و اگر غیر خواست به حریم او تعرض کند، احساس مسئولیت کند و واکنش نشان ...
شکل گیری عقل شیعی در گذر تاریخ
نزدیک به مقام پیامبر می دانست، جز اینکه پیامبر نیستند و نمی توانند زنان نه گانه بگیرند، اما به جز این ویژگی، امامان منزلت پیامبر را دارا می باشند. کلینی از امام صادق 7 روایت می کند که امامت، حلقه ای از زنجیر پیامبری است. (کلینی، بی تا، ج1، ص69-70) امام جعفر صادق (ع) با بهره گیری از شخصیت های نیرومندی چون هشام بن حکم به شکل دهی نظریات شیعی پرداخت. ابن ندیم درباره هشام می گوید: از یاران ابو ...
بررسی مفهوم حیات در واقعه عاشورا (1)
...: محدثه السادات حسینی- بخش تاریخ و سیره معصومین تبیان شناخت انسان ها از حیات، شناخت کاملی نیست. قطعاً حیات سازنده بشر، در حیات مادی خلاصه نمی شود. بلکه حیات مدنظر اسلام، موجب رشد انسان گردیده و او را متوجه سرای آخرت می سازد. امام حسین (علیه السلام) در این حیات زیست و به کمال و تعالی رسید. هنگام مطالعه مباحث کربلا و وقایع آن، یک مسئله ثابت پیش روی ما قرار دارد. از هر ...
نقش امام در نظام آفرینش
ضِیَاءِ نُورِهِ، یَعْبُدُونَهُ قَبْلَ خَلْقِ الْخَلْقِ؛ خدای متعال محمد و علی و ائمه یازده گانه را از نوع عظمت خود آفرید، ارواحی که از ضیاء نور او بودند، آنان پیش از آنکه خداوند خلق را بیافریند او را می پرستند (همان، ج15: 23). یکی از اندیشمندان معاصر از جمله بِکَم فَتَحَ اللهُ و بِکُمْ یَخْتِم... در زیارت جامعه کبیره و سببی دانستن با در این بخش ها، نقش فاعلیت تکوینی اهل بیت را استفاده و ثابت کرده ...
شاخصه های سیاسی توسعه و پیشرفت از منظر اسلام با تکیه بر حکومت امام مهدی(عج)
.... از این رو، قرآن با تعابیری چون لَآ إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ(صافات: 34)، لَآ إِلَهَ إِلَّا هُو (بقره: 163)، لَآ إِلَهَ إِلَّا (نحل: 2) اهتمام ویژه خود را بر این اصل ابراز کرده است. یکتاپرستی، وجه اشتراک همه انسان هایی است که در حکومت مستضعفان مشارکت می ورزند و آن، فراگیرترین عامل هم گرایی اجتماعی انسان ها در این حکومت و در طول تاریخ به شمار می رود. به همین دلیل، خداوند می فرماید: ...