سایر منابع:
سایر خبرها
نمایش و تحلیل فیلم برادرم خسرو در بیمارستان روزبه
...، تژاو یونس پور، جواد یحیوی و با حضور بیتا فرهی به ایفای نقش می پردازند. عوامل این فیلم عبارتند از: کارگردان: احسان بیگلری، نویسنده: احسان بیگلری و پریسا هاشم پور، مشاور کارگردان: کیومرث پوراحمد، مدیر فیلمبرداری: محمدرضا جهان پناه، تدوین: مصطفی خرقه پوش،صداگذار:آرش قاسمی، موسیقی:حامد ثابت، طراح صحنه و لباس: بابک کریمی طاری، صدابردار: مسیح حدپور سراج، طراح گریم: محمد کلاهدوز، مدیر ...
مرتضی اسماعیل کاشی سه خواهر را کارگردانی می کند/ اجرا در مولوی
نمایش سه خواهر هستند. سارا اسکندری طراح گریم، نسیم ملکی طراح لباس، علی کوزه گر طراح نور، محمدصادق زرجویان طراح پوستر و بروشور، محمدرضا آل طاها دستیار کارگردان و برنامه ریز، سارا خانکی و یاسمن عدل دستیاران کارگردان، رویا افضلی منشی صحنه، محمد پناهی ساخت دکور محمد پناهی و سمیرا احمدی دستیار لباس، دیگر عوامل این اثر نمایشی هستند. نمایش سه خواهر از نیمه دوم آبان در سالن اصلی تالار مولوی ساعت 20:30 به صحنه می رود. ...
نمایش خوشبختی در اودسا روی صحنه می رود
به گزارش اتاق خبر، نمایش خوشبختی در اودسا به کارگردانی داوود پورحمزه و تهیه کنندگی رضا دوستی داستان سه خواهر را روایت می کند که بر سر به چنگ آوردن معشوقی که هنوز آن را ندیده اند به رقابت می پردازند. خوشبختی در اودسا زبان کمدی و تمثیلی دارد. این نمایش با بازی محبوبه تفضلی، ترانه کیوانلو و شیرین صفایی از 9 تا 28 آبان ماه ساعت 20 در تماشاخانه سه نقطه روی صحنه می رود. دیگر عوامل ...
از میترا حجار چه خبر؟
. قهرمان ایرانی ما که در روستای مرزی ایران زندگی می کند، در روزهای آغازین جنگ تحمیلی برای ازدواج با وی اقدام به دزدیدن این عروس می کند. بر پایه این خبر گفتنی است که دیگر عوامل اصلی این اثر عبارتند از کارگردان و نویسنده: حمید زرگرنژاد، تهیه کنندگان: علیرضا جلالی و حمید آخوندی، مدیر تولید و برنامه ریز: محمد عفراوی، مدیرفیلمبرداری: مرتضی غفاری، صدابردار: مهران ملکوتی، طراح صحنه: بهزاد آدینه و... لازم ذکر است که حمید زرگرنژاد حدود سه سال قبل مستندی را با نام حلقه در خاک ساخته بود و این بار با روایت داستانی به آن حادثه خواهد پرداخت. ...
روایتی از اتفاقات بعد از عاشورا به روی صحنه می رود
اصفهان امروز: نمایش مهمان آشنا به نویسندگی و کارگردانی مرتضی ملکی در تالار شیخ بهایی شاهین شهر به روی صحنه می رود. این نمایش روایتی از اتفاقات بعد از عاشورا و مواجه شدن راهب مسیحی با سر مبارک امام حسین (ع) است. نمایش مهمان آشنا با همکاری حوزه امام محمدباقر (ع) و ناحیه مقاومت بسیج شاهین شهر و میمه تنظیم شده است و از 16 آبان ماه در تالار شیخ بهایی به مدت 5 شب اجرا می شود. دیدن این ...
زخمه ای بر چنگِ دل
با امام رضا (علیه السلام) فراهم آورده که از راه پیوند با لایه های پنهان و پیدای زندگی امروزین، جلوه ای ویژه یافته است. می توان گفت، دردی که پیکره ی این مثنوی اندوهبار را رنجور کرده و بر چهره ی احساس مخاطبان، خراشی از غم کشیده، دردی عمیق است که بر دوش انسان معاصر سنگینی می کند و شاعر را به درد دل با امام هشتم (علیه السلام) واداشته که، "اگرچه حرم امام رضا (علیه السلام) حرم امام رئوفی است که ...
زنده باد تئاتر داستان گو
نغمه ثمینی و کیومرث مرادی پس از 17 سال تجربه همکاری و پس از تجربه های موفقی همچون شکلک ، خانه ، رازها و دروغ ها ، خواب در فنجان خالی و... دیگر بار به خانه اول همکاری شان بازگشتند و افسون معبد سوخته را روی صحنه آوردند؛ نمایشی که این شب ها در سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه می رود و پانته آ بهرام، مهدی پاکدل و حمیدرضا آذرنگ در آن ایفای نقش می کنند. ...
گروهک تروریستی فرقان و سال تلخی که برای انقلاب اسلامی رقم زد
استاد مطهری از خانه دکتر سحابی در یکی از کوچه های خیابان فخرآباد، خارج می شد، مورد اصابت گلوله قرار گرفت و به بیمارستان منتقل شد. همزمان با انتقال ایشان به بیمارستان، گروهی از وزرای دولت موقت خود را به بیمارستان رساندند که به دلیل شهادت استاد مطهری موفق به عیادت ایشان نشدند. یک ساعت بعد از نیمه شب فرد ناشناسی به روزنامه اطلاعات زنگ زد و گفت گروه فرقان مسئولیت ترور مطهری را می پذیرد ...
دیپلماسی فرهنگی دولت تدبیر و امید؛ میزبانی تهران از مدیران تئاتری 12 کشور غرب آسیا
نشست تا با مدیران مراکز و نهادهای تئاتری ایران نیز آشنا شوند. قرار است اصغر همت به معرفی خانه تئاتر بپردازد، علی قربانی درباره حوزه هنری سخن بگوید، عطاء الله کوپال از تئاتر دانشگاهی صحبت کند و شهرام کرمی نیز به معرفی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران بپردازد. بازدید از خانه هنرمندان ایران و دیدن نمایش افسون معبد سوخته در تالار ایرانشهر از دیگر برنامه های این نشست در روز دوم خواهد بود و در ...
عکس جدید نیکی کریمی
مجله اینترنتی کمونه (Kamooneh.com) : کریمی که ساخت سه اثر را در کارنامه خود در مقام کارگردانی دارد، پیش از این تهیه کنندگی شیف شب آخرین فیلمش را برعهده داشت. نیکی کریمی و حمیدرضا آذرنگ بازیگران اصلی آذر هستند که برای اولین بار قرار است در یک فیلم سینمایی مقابل یکدیگر به ایفای نقش بپردازند. البته با توجه به ویژگی های شخصیت اصلی فیلم آذر باید منتظر ورود یک شخصیت زن ...
در سینما و تئاتر چه خبر است؟
جمعه 13 مرداد روی صحنه باشد به دلیل تقاضای مخاطبان تا 18 آبان تمدید شد. همزمان با استقبال تماشاگران از نمایش "افسون معبد سوخته"هنرمندان بسیاری نیز به تماشای آن نشستند. به گزارش روابط عمومی گروه، نمایش "افسون معبد سوخته"نوشته نغمه ثمینی به کارگردانی کیومرث مرادی از 11 مهر در سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر با استقبال تماشاگران و هنرمندان به روی صحنه رفته است، تا جایی که از ...
تدوین ویلایی ها به نیمه رسید/ حضور در جشنواره فجر
: علی صبوری، مشاور رسانه ای: بیتا موسوی و تهیه کننده: سعید ملکان، اشاره کرد. منیر قیدی کارگردان زن سینمای ایران پیش از این به عنوان منشی صحنه و دستیار کارگردان با فیلمسازان متعددی همکاری داشته است. او همچنین ساخت فیلم های کوتاهی همچون دختر، پسر، پیرمرد ، در راه ویلا ، تله فیلم حتی اگر شب باشد و مستند تهران، شهر چناران را در کارنامه دارد و جوایزی از جشنواره های مختلف برای این آثار دریافت کرده است. پایان پیام/ 425 ...
انسان از یادگیری دست بکشد، مرده است
رستمی متولد 1349 تبریز است، او هرچند فرزندخوانده بهزاد فراهانی است و نقش او و همسرش را در پرورش و تربیت خود نادیده نمی گیرد، اما از مادرش هم به نیکی یاد می کند و می گوید که از مادرش بسیار آموخته است. اردشیر رستمی به همسرش ارادت خاصی دارد و او را همراه بسیار خوبی در زندگی اش می داند. می گوید: همسرم یکی از بهترین زنان دنیاست که خداوند او را به من داده است. همیشه قدردان زحمات او هستم . رستمی معتقد است که همه آنچه که در دنیاست، مانند حلقه های یک زنجیر به هم متصل هستند و روی هم تاثیر می گذارند. پس بهتر است مراقب باشیم که نسبت به هم و به دنیا بدی روا نداریم. رستمی، شاعر هم هست، با او که هم صحبت شدیم، با همان لحن شاعرانه دیدگا ه هایش را درباره زندگی برایمان گفت. هنرمند هستید و در شاخه های مختلفی مثل معماری، مجسمه سازی، کاریکاتور، نقاشی، شعر و... فعالیت می کنید، چطور این همه هنر را یاد گرفتید؟ ریشه همه اینها یکی است، ما آد م ها آنها را از هم متمایز می کنیم و بعد دچار مشکل می شویم. خیلی از آدم های بزرگ که در قدیم زندگی می کردند، در همه این شاخه های هنری فعال بودند. من نگاه شاعرانه ای که دارم را در مجسمه سازی هم اجرا می کنم، در معماری و طراحی لباس هم نشانه های آن دیده می شود. اما خیلی ها فقط در یک شاخه فعالیت می کنند، مثلا معمار هستند یا نقاش و کاریکاتوریست اما شما در همه این زمینه ها فعالیت می کنید؛ یعنی فنون هر رشته را جداگانه یاد گرفته اید؟ آموختن خیلی مهم است و اولین اصل همه هنرها و حرفه هاست. معتقدم هیچ چیزی در دنیا مهم تر از آموختن نیست. انسان تا آخرین روز عمرش باید بیاموزد و نگوید حالا من مثلا دکترا دارم و درس خواندن کافی است. یکی از خصوصیاتم این است، مهارتی را که بلد نیستم، یاد می گیرم. وقتی کنار یک واکسی می ایستم، او را یک متخصص در حرفه خودش می دانم و طریقه درست واکس زدن را از او یاد می گیرم. به نانوایی که می روم دقت می کنم، آنها چطور کار می کنند و نان می پزند. ریشه این همه اشتیاق به یادگیری کجاست؟ آموختن زیباست. به نظرم انسان اگر دست از یادگیری بردارد، مرده است؛ هرچند اگر نفس بکشد. خیلی از آدم ها تا یک سنی جلو می روند، کارهایی را یاد می گیرند، اما بعد توقف می کنند، اما شما افق بازی جلوی روی خود ترسیم کرده اید چگونه به این دیدگاه رسیدید؟ واقعیت این است که من اصلا فکر نمی کنم، چون معتقدم اگر فکر کنم مشکلات زیادی برایم پیش می آید. به نظرم فکر کردن یک نوع تخصص است، به همین دلیل در مجامع پیشرفته به کسانی که کارشان فکر کردن است لقب متفکر داده اند، اما ما بلد نیستیم فکر کنیم؛ چون تفکر هم اصول و روش خودش را دارد. در یک جامعه رشد کرده، تعداد بسیار محدودی متفکر وجود دارد. بهتر است انسان درباره خیلی مسائل فکر نکند و تفکر خود را محدود به کارهای روزانه کند. معتقدم انسان باید عمل کند، اما متاسفانه در کشور ما به جای کار و عمل بیشتر مردم فکر می کنند! کار به جایی رسیده که بچه ده ساله هم تبدیل به فیلسوف شده و درباره همه چیز اظهار نظر می کند. به هرحال عمل هم ریشه در تفکر دارد، بدون فکر، ایده ای هم برای کار و عمل وجود نخواهد داشت. شعور با تفکر فرق می کند! ما دو جور فکر داریم؛ یک فکر تاریخی که همان فکر معاش است و یک فکر ناب. ما عقل تاریخی داریم که همان عقل معاش است و در مقابل آن عقل ناب وجود دارد که در آن خیلی انرژی وجود دارد. عقل معاش، انسان را محتاط و ترسو می کند و نمی گذارد که او دست به کار و خلاقیت بزند. یکی از شخصیت های نمایش هملت می گوید: تفکر و تعقل همه ما را بزدل و ترسو می کند و عزم و اراده هرگاه که با افکار احتیاط آمیز همراه می شوند، رنگ باخته و قدرت خود را از دست می دهند. آرزوهای بزرگ به همین دلیل، عملی نمی شوند.عارفان خودمان می گویند: الهی به مستان میخانه ات / به عقل آفرینان دیوانه ات! یعنی عقل ناب برابر جنون است. دو نفر با هم دعوا می کنند عقل ناب نفر سوم که در حال عبور است به او می گوید برو و آنها را از هم جدا کن، اما عقل معاش به او هشدار می دهد: نرو! اگر بروی چاقو می خوری. ما به عقل ناب احتیاج داریم.عقل ناب انرژی می دهد و کارش وادار کردن ما به عمل در لحظه است. قدیم ترها مردم بدون تحلیل زندگی می کردند؛ مثلا زن و شوهرهای سابق بدون هیچ تحلیلی سال های زیادی در کنار هم بخوبی و خوشی زندگی می کردند، اما الان مدام در حال تحلیل درباره زندگی مشترک هستیم، شاید برای همین زن و مرد دیگر نمی توانند مثل گذشته در کنار هم بمانند و طلاق می گیرند؟ تحلیل و تفکرهای سطحی زندگی ما را با دشواری هایی روبه رو کرده است. من نفس طلاق را منفی نمی دانم، چون بر این باورم که آدم ها یا باید خوب با هم زندگی کنند یا خوب از هم جدا شوند. ما به اسم زندگی نباید زندگی را خراب کنیم و کلاه سرخودمان بگذاریم و با طلاق عاطفی زندگی را نابود کنیم. جامعه ما در مرحله پیش مدرن است؛ یک پایمان در سنت است و یک پایمان در مدرنیته. از این برمی داریم و به آن می دهیم و در این میان هر جور که دوست داریم از هر دوتا سوءاستفاده می کنیم. هرجا سودمان باشد، مدرن می شویم و هرجا لازم باشد، سنتی می شویم. واقعیت این است ما مدام در حال سوءاستفاده از مدرنتیه و سنت های قدیمی خود هستیم. پدر و مادرهای ما چون با آداب سنتی زندگی می کردند، راحت تر و بهتر زندگی می کردند؟ زمانه تغییر کرده و شرایط عوض شده است. جنس آدم ها نسبت به 50 سال قبل عوض شده، علایق و فهم هم تغییر کرده و سرعت این تغییر روزبه روز بیشتر می شود. انسان ها وارد فاز دیگری از زندگی شده اند. قدیم ترها مثلا 20 نفر در یک خانه جمع می شدند و شاهنامه، سعدی و... می خواندند و لذت می بردند و روزهای زیادی درباره آن صحبت می کردند، اما علایق انسان امروزی تغییر کرده است. به نظر می رسد، علایق عوض شده اما دیدگاه ها و چشم انداز انسان امروزی وسیع تر و عمیق تر نشده است؟ متاسفانه ما هنوز به سرمقصد نرسیده ایم و چون در راه هستیم، تلفات هم زیاد است. ما نه جامعه مدرن هستیم که از مدرنیته لذت ببریم و نه سنتی که ارزش ها را بشناسیم و پایبند آن باشیم. حضور ذهن خوبی دارید و اطلاعات جامعی درباره پیرامون خود دارید. چه عواملی باعث شد، صاحب زاویه دیدی شوید که بر مبنای آن دنیا را ببینید؟ من زیاد مطالعه می کنم، از بچگی بشدت کتاب می خواندم. به اطرافم با دقت نگاه می کنم و از هیچ اتفاقی سطحی عبور نمی کنم. من به کشورم خیلی علاقمندم و فکر می کنم باید به سرزمینم وفادار باشم و مثل یک انسان واقعی زندگی کنم و با کارهای بد به آن خیانت نکنم. همیشه به این نکته فکر می کنم که سرزمین من باید آدم هایی را به دنیا معرفی کند که ...
شخصیت خاکستری را دوست دارم
علاقه به بازیگری چقدر در شما ریشه دارد؟ در واقع اولین برخورد شما با مفهوم بازیگری به چه دوره ای برمی گردد؟ من با بازیگری بزرگ شدم. هفت سالم بود که اولین تئاترم را اجرا کردم و از هشت سالگی توسط پدرم (اردشیر تفتی که خود در زمینه بازیگری فعالیت داشت) به کلاس های تئاتر رفتم و بعد از آن هم تحصیلاتم را در این زمینه ادامه دادم. به دانشکده هنر رفتم، سختی هایش را به جان خریدم و به صورت حرفه ای این کار را دنبال کردم تا امروز که یک بازیگر هستم. شما در فیلم ها و سریال های زیادی نقش مثبت و منفی بازی کردید که چندتا از آن نقش منفی ها خیلی ماندگار شد. به نوعی نقش منفی ها را از یکسویگی نجات می دهید مثل نقش بهرام در این زن حقش را می خواهد! من اصلا نقش منفی نمی شناسم. می خواهم بگویم نقش منفی و مثبت یا به عبارتی مطلق سفید و مطلق سیاه نداریم. البته زمانی که مثلا شما نقش یک قدیس یا اسطوره را بازی می کنید که سال ها در طول تاریخ در ذهن مردم به عنوان یک شخصیت مثبت پذیرفته شده، وضعیت فرق دارد، اما در حالت کلی نقش ها رنگ بندی های متفاوتی دارند. نقش هایی هم که از من در ذهن مردم به عنوان نقش منفی ماندگار شده درواقع کاراکترهای خاکستری اند که به شخصه خیلی دوستشان دارم. واقعا فکر می کنید بهرام که شیشه اسید را روی صورت دختر مورد علاقه اش می پاشد، یک شخصیت خاکستری است؟ بله، کاملا. بهرام پسر دست و بال تنگی است که عاشق شده و خیلی محترمانه هم خواستگاری می کند، اما سرانجام مغلوب شرایط می شود و تصمیم اشتباهی می گیرد که تاوانش را هم پس می دهد. این داستان اصلا از ابتدا براساس یک پرونده در دادگستری ساخته شده. بنابراین این کاراکتر ما به ازای بیرونی دارد و نمی توان او را مطلقا سیاه دید. وقتی فیلمنامه را خواندید، چقدر با این شخصیت احساس مشترک داشتید؟ در بحث عشق و عاشقی می توانستم درکش کنم، اما در جایی که به اشتباه رفت خیلی از من دور بود و تا به حال فکرش را هم نکرده ام. منتها تمام تلاشم را کردم که نقشم را باور کنم تا بتوانم باورم را درست و بجا به مخاطب انتقال دهم. برای رسیدن به این باور چقدر روی این نقش تحقیق کردید یا به عبارتی این شخصیت نمود بیرونی برای شما داشت؟ مگر می شود بدون تحقیق نقشی را بازی کرد؟ بدون تحقیق نقش مصنوعی می شود، طوری که مخاطب آن را باور نمی کند. من با لطف دوستان توانستم افرادی را که مرتکب چنین کاری می شوند از نزدیک ببینم و ویژگی هایشان را بررسی کنم. نقطه ضعف این عاشقان یا به تعبیری جنایتکاران را در چه دیدید؟ نقطه ضعفشان این است که حد نگه نمی دارند و تعادل را رعایت نمی کنند؛ یعنی فرهنگ عاشقی را بلد نیستند. شما خودتان عاشق شده اید؟ بله چالش های زیادی در شخصیت بهرام وجود دارد. از یک طرف خانواده ای ندارد و دل به فرزانه (با بازی میترا حجار) بسته که در ادامه او را از زندگی ساقط می کند و از طرفی دیگر برای همسرش (با بازی لعیا زنگنه) مردی کامل و ایده آل است! خودتان چه تعریفی از این تناقض ها دارید؟ شاید اگر پدر فرزانه راضی به این وصلت می شد، این اتفاق ها نمی افتاد و بهرام برای فرزانه یک همسر تمام عیار می شد. البته به هیچ وجه از کاری که بهرام می کند دفاع نمی کنم، اما می خواهم بگویم این آدم پتانسیل خوب بودن را هم داشت. در کل نگران نمی شوید که از پس ایفای نقشی دور از روحیه و شخصیت واقعی تان برنیایید؟ چون بعضی از بازیگرها دقیقا به همین دلیل سعی می کنند نقش هایی را انتخاب کنند که به خود واقعی شان نزدیک باشد... این دلواپسی و استرس بین تمام بازیگرهای دنیا وجود دارد که بتوانند بدرستی حالت نگاه، راه رفتن، حرف زدن و... کاراکتر مورد نظرشان را درست از آب و گل درآوردند، منتها این که من همیشه جار می زنم که بازیگری تخصص است، دقیقا به همین دلیل است. آن تخصص به شما کمک می کند که برای درآوردن شخصیتی که نقطه مقابلتان است از چه راهی و چطور بروید که آن را به قول معروف دربیاورید. شما با بازی در سریال زیر هشت سیروس مقدم بیش از پیش برای مردم شناخته شدید. برایتان بازی در مدیوم های مختلف (سینما، تلویزیون و تئاتر) فرقی ندارد؟ من بازیگرم. تمام مدیوم ها ابزارهایی هستند که من بتوانم در آنها درست دیده شوم. در هر مدیومی هم که باشم با تمام توان و قلبم کار می کنم. کدام یک از نقش هایی که بازی کردید بیشتر از همه دوست دارید؟ شاید خیلی کلیشه ای باشد، اما تمام نقش هایم را دوست دارم. چون همه آنها حاصل زندگی، تجربه و کار من است. در حال حاضر مشغول چه کاری هستید؟ مشغول بازی در سریال آرام می گیریم روح الله سهرابی برای شبکه دوم هستم و ممکن است برای ماه رمضان امسال هم سریال محکم و خوبی داشته باشم. این زن حقش را می خواهد فیلمنامه این زن حقش را می خواهد با نام قبلی پانسیون مضمونی اجتماعی دارد و براساس داستانی واقعی به نگارش درآمده است. فیلم، داستان پایداری یک زن را روایت می کند که سعی دارد حق قانونی اش را از طریق مراجع قضایی برای قصاص فردی که به او اسید پاشیده، بگیرد. بازی بازیگران مقابل بازی میترا حجار و لعیا زنگنه در این زن حقش را می خواهد فوق العاده است. آنها بازیگران خوش اخلاق و کاربلدی هستند که از همکاری با آنها بسیار خوشحال شدم. ساناز قنبری ...
جابه جایی در گروه بازیگران معاشر / عمار تفتی جدا شد
معاشر خواهند بود. اسامی دیگر عوامل این نمایش به این ترتیب است: انتخاب بازیگر و مجری طرح: مازیار رضاخانی، دستیاران کارگردان:یاسر قاسم زاده و مهدی محرمی، منشی صحنه: سارا جلیلی، مهندسی صدا: مهدی محرمی، طراح صحنه: محمد صبوری، طراح لباس:فرامرز فرمانی، طراح گریم: بهاره خلیلی، مجری گریم: شهره خراسانی، آهنگساز و خواننده: هادی فیض آبادی، روابط عمومی و مشاور رسانه ای: محمد رحمانی ...
انسان شناسی قدمگاه
. یعنی سال ورود حضرت معصومه (سلام الله علیها) به قم بازمی گردد. ظاهراً قدیمی ترین کتابی که به ورود و اقامت ایشان در قم اشاره کرده، کتاب تاریخ قم بوده که در قرن چهارم ق. توسط حسن بن محمد قمی نگاشته شده است و دیگر کتاب ها هم مطالب را از همین کتاب اقتباس کرده اند، از جمله بحارالانوار (مجلسی، 1403 ق: 290) و منتهی الامال (قمی، 1377: 432). طبق آنچه در تاریخ قم آمده است، با ورود امام رضا ...
برنامه این هفته تالارهای نمایشی شهر تهران
به گزارش بولتن نیوز، آثاری که این هفته - از هشتم تا 14 مهرماه در تالارهای نمایشی به صحنه می روند، عبارتند از: - نمایش خوشبختی در ادسا به کارگردانی داوود پورحمزه از روز یکشنبه هفته جاری ساعت 20 در سالن استاد رکن الدین خسروی تماشاخانه سه نقطه اجرا می شود. - نمایش عکس منفی به کارگردانی میلاد اخگر از روز یکشنبه هفته جاری ساعت 18 در سالن موج نو به نمایش در می آید. ...
شبکه نمایش به ریشه های برده داری می پردازد
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از روابط عمومی سیما، این سریال محصول سال 1977 و بر اساس رمان آلکس هالی ساخته شده است. آلکس هالی که سابقه ای طولانی در مبارزه با نژاد پرستی و برده داری دارد، نخستین بار با نوشتن زندگینامه مالکوم ایکس مطرح شد. اما کتاب ریشه ها نقطه اوج فعالیت هالی در نویسندگی بود که بازگو کننده حقایق بسیاری از جنایات قرون گذشته آمریکا در حق نیاکان او و مردم سیاه پوست آفریقا بود. سریال با داستان زندگی کونتا کینته، در یکی از دهکده های آفریقا آغاز می شود که در کنار خانواده اش زندگی آرام و شادی دارد. اما با ورود بازرگانان برده و ربودن او زندگی تراژیک وی آغاز می شود. رهبر انقلاب به زیبایی داستان این جنایت آمریکایی را توصیف کرده بودند. ایشان در دیدار عمومی در 29 آبان سال 92 می فرمایند: غارت منابع حیاتی ملّت ها برایشان آسان است. ربودن و اسیر کردن سیاهان، یکی از ماجراهای گریه آور تاریخ [است ] که نظام سلطه ی آمریکا و امثال آن دوست ندارند این داستان احیا بشود، [که یک نمونه اش ] همین مسئله ی غلام و کنیز گرفتن مردم آفریقا است؛ کشتی ها را از اقیانوس اطلس می آوردند، در سواحل کشورهای غرب آفریقا مثل گامبیا و امثال اینها نگه می داشتند، بعد می رفتند با تفنگ و سلاح هایی که دست مردمِ آن روز از این سلاح ها خالی بود، صدها و هزارها پیر و جوان و مرد و زن را می گرفتند، با شرایط بسیار سختی با این کشتی ها برای بردگی به آمریکا می بردند. انسان آزاد را که در خانه ی خودش زندگی می کرد، در شهر خودش زندگی می کرد، به اسارت می گرفتند؛ الان سیاهانی که در آمریکا هستند، از نسل آنهایند. چند قرن آمریکایی ها این فشار عجیب را آوردند که [در این زمینه] کتاب ها نوشته اند که این کتاب ریشه ها کتاب مغتنمی است برای نشان دادن گوشه ای از این فجایع. انسانِ امروز چطور می تواند اینها را فراموش کند؟ با همه ی این حرفها هنوز هم در آمریکا بین سیاه و سفید تبعیض هست. گفتنی سریال ریشه ها در قالب چهار فیلم سینمایی 90 دقیقه ای از روز یکشنبه 16 آبان هر شب ساعت 21 به روی آنتن شبکه نمایش می رود. تکرار این سریال روز بعد ساعت 5 بامداد و 11 صبح پخش می شود. ...
پیام فروتن: ریشه ای ترین مشکل تئاتر، خود تئاتری ها هستند
سالن هایی پایین می آید چون در این سالن ها امکان هرگونه طراحی و کارگردانی قابل ملاحظه وجود ندارد. چند اجرائی شدن سالن ها هم به کار شما لطمه می زند؟ پیام فروتن: چند اجرائی شدن سالن ها، اصل اول است. در این جا می خواهم اعلام کنم که اجرای "افسون معبد سوخته"، آخرین حضور من در عرصه تئاتر خواهد بود و تصمیم گرفته ام تا شرایط این گونه است، دیگر کار تئاتر انجام ندهم. وقتی سالن دو اجرائه ...
همه رازهای دیده شدن
صمیمیتی که در برنامه گفت وگومحور شبانگاهی دو قدم مانده به صبح وجود داشت به مجری ثابت آن یعنی محمد صالح علا مربوط می شد. گفت وگوهای پرهیجان و تخصصی هنرمندان برجسته و همین طور اجرای زیبای مجری باعث می شود که برنامه از جذابیت ذاتی برخوردار باشد، یا برنامه گفت وگو محور صبحگاهی مردم ایران سلام به دلیل نحوه بیان محمدرضا شهیدی فر توانست میان مباحث تخصصی با جذابیت های تلویزیونی توازن ایجاد کند. ...
رابطه ای جذاب و وسوسه انگیز
به گزارش جام جم ، از ورزش های فردی همچون بوکس گرفته تا رشته های محبوب گروهی همچون فوتبال و بسکتبال که در همگی آنها میل به پیروزی و موفقیت در بالاترین حد به چشم می آید. از نمونه های محبوب غیر ایرانی می توان به سری فیلم های راکی و فرار به سوی پیروزی اشاره کرد که مخاطبان فراوانی در سراسر جهان داشته اند. در سینما و بخصوص تلویزیون کشورمان نیز به نمونه هایی با کیفیت های مختلف برمی خوریم که حول محور ورزش هایی همچون فوتبال و کشتی چرخیده اند. حال به بهانه بازپخش مجموعه تلویزیونی کهنه سوار به کارگردانی زنده یاد اکبر خواجویی که با محوریت ورزش ملی ایران (کشتی) ساخته شده، نگاهی به این آثار می اندازیم. به سوی افتخار: فوتبال با چاشنی اخلاق گرایی پس از صعود تیم ملی فوتبال ایران به جام جهانی 1998 فرانسه آن هم به آن شکل دراماتیک و با گذر از تیم قدرتمند استرالیا، یکباره تب فوتبال کل جامعه را گرفت و پیر و جوان را به سمت خویش کشاند. در چنین فضایی رسانه ها نیز هم نوا با مردم جامعه خود شدند و به آن پروبال بیشتری دادند. ساخت مجموعه تلویزیونی به سوی افتخار ساخته سیروس مقدم در اواخر دهه 70 گام بلند تلویزیون در این راستا بود که با واکنش گرم مخاطبان سریال ها نیز روبه رو شد. به سوی افتخار داستان هادی خضوعی مربی سازنده فوتبال است که در تیم باشگاهی تحت هدایتش اصول خاص خود مبتنی بر اخلاق و جوانمردی را آموزش داده و برد به هر قیمتی را برنمی تابد. مقدم برای جذاب تر شدن قصه و اوج گیری درام، ضد قهرمان هایی همچون اثباتی بنگاه دار اتومبیل و فریبرز را خلق کرده و به تقابل با خضوعی و شاگردانش می فرستد. در حقیقت این شخصیت نمونه کوچکی از دلال های چسبیده به فوتبال ایران است که از هر راهی برای به جیب زدن پول بیشتر ابا نداشته و در این مسیر فوتبالیست های جوان و کم تجربه تیم خضوعی را هدف قرار می دهند. اثباتی که شباهت های بسیار کمرنگی به یکی از بازیکنان سابق فوتبال ایران دارد، فوق العاده از کار درآمده و بازی شیرین اکبر عبدی هم به جذابیت های آن افزوده است. در نقطه مقابل داریوش ارجمند در برابر کاراکتر تک بعدی هادی خضوعی کار زیادی از پیش نبرده و تنها به یک بازی بیرونی متکی بر تک گویی های معمولی روی آورده است. مقدم برای ایفای برخی نقش ها از فوتبالیست های پا به سن گذاشته ای همچون غلام فتح آبادی، مجید سبزی و سیدمهدی حیدری سود جسته که نتیجه کار هم با توجه به نابازیگر بودن آنها کاملا ضعیف از آب درآمده است. علاوه بر این سکانس های داخل زمین فوتبال هم آنچنان که باید از کار درنیامده و برای مخاطب باورپذیری چندانی ندارد. با همه اینها این مجموعه با توجه به فضای فوتبالی ایران در آن ایام توانست مخاطبان زیادی را پای تلویزیون ها بنشاند. در قلب من و بسکتبال در حاشیه حمید لبخنده پس از موفقیت عظیم در پناه تو این بار به سراغ ساخت ملودرامی خانواده محور رفت و در قلب من را روانه آنتن کرد: کاری با تیپ-شخصیت های زیاد که چند جوان نقش مهمی در پیشبرد آن دارند. رضا و سینا پسران جوانی هستند که هردو بسکتبال بازی می کنند و دورادور با هم رقابت دارند و این در حالی است که رضا به واسطه رانندگی پدرش (کریم) برای مهندس اسفندیاری احساس حقارت می کند. در این میان اتابک و روزبه هم که دل خوشی از سینا بابت کاپیتانی تیم ندارند، دست به تحریک او و دوست صمیمی اش زده و پویا را به سرحد انفجار می رسانند. لبخنده در دل داستان اصلی از این داستانک هم به خوبی بهره گرفته و با قوت بیشتری آن را پیش می برد. در این بین رقابت میان سینا و رضا هم در بازی بسکتبال، تعلیق خوبی را به داستانک آنها افزوده که در آخر به یک تفاهم و همدلی شیرین می رسد. با همه اینها در قلب من را نمی توان یک درام ورزشی به حساب آورد چرا که ورزش در متن آن حضور پررنگی نداشته و در کناره داستان راه خود را می رود. اما از آن جهت مهم تلقی می شود که برای اولین و آخرین بار در تلویزیون ایران در آن از بسکتبال به عنوان یکی از عناصر پیش برنده داستان بهره گرفته شده است. کهنه سوار؛ مرام پهلوانی و ورزشی به نام کشتی کشتی به عنوان ورزش اول ایران همواره رقابت تنگاتنگی با فوتبال داشته و نگاه میلیون ها ایرانی را در مسابقات المپیک و جهانی به خود معطوف کرده که نمونه آن را تابستان امسال در المپیک ریو شاهد بودیم. اکبر خواجویی که از پرکارترین کارگردان های تلویزیون در دهه 70 به حساب می آید، در کهنه سوار سراغ ورزش کشتی رفته و از آن به عنوان عنصری کلیدی در پیشبرد داستان سود جسته است. حسین حسین پور، محصل دبیرستانی علاقه مند به کشتی است که پدرش در جوانی کشتی گیر بنامی بوده اما به دلایلی مجهول از این ورزش کناره گرفته و نمی خواهد حسین هم وارد این رشته ورزشی شود. خواجویی از همان قسمت نخست بخوبی روی این علاقه حسین مانور داده و بر این اساس داستان را شکل داده است. به همین خاطر هم مخاطب در تمام طول کار با حسین همذات پنداری کرده و در بیم و امید نسبت به فرجام کارش به سر می برد. در نقطه مقابل با اصغر چاووشی به عنوان رقیب حسین در کشتی مواجهیم که ضدقهرمان متقاعدکننده ای به نظر می رسد. در واقع از تقابل این دو است که درام شکل گرفته و نقاط عطف رقم می خورد. خرده حساب قدیمی پدر اصغر با پدر حسین هم که زمانی رقیب هم بوده اند نیز به جذابیت های ناشی از برخورد این دو کمک شایانی کرده و قرینه سازی خوبی در این رابطه شکل گرفته است. از نیمه داستان به بعد، خواجویی سراغ افول و سقوط حسین رفته که پس از قهرمانی جهان و ازدواج با دختر مورد علاقه اش دچار غرور کاذب شده و زمین می خورد اما در نهایت خود را باز می یابد. زنده یاد حسین ابراهیمی برای ایفای نقش حسین انتخاب فوق العاده ای بود که به راحتی مخاطب او را به عنوان یک جوان کشتی گیر می پذیرد و بازی اش هم به مرور پخته تر شده که بیش از هر چیز نشان از هدایت خوب خواجویی در مقام کارگردان دارد. در این میان نباید از بازی روان و به شدت باورپذیر محمدعلی کشاورز هم در نقش پدر حسین بسادگی گذشت که نوعی زندگی در نقش و نه بازی در آن را به نمایش گذاشته است. سه، پنج، دو؛ ترکیب کمدی و فوتبال حسین سهیلی زاده که در دهه 80 مجموعه های موفق زیادی را روی آنتن فرستاده و چندی پیش هم سریال پریا را در حال پخش داشت، در سریال سه، پنج، دو سراغ فوتبال و حواشی آن رفته و روی زشتی های حاشیه فوتبال مت ...
بازیگران کودک و نوجوان و واقعیت تلخ فراموش شدن
به گزارش جام جم ، در میان بازیگران به طیفی از آنها برمی خوریم که از سنین پایین وارد این حرفه شده و پس از مورد توجه قرار گرفتن بسیار، به یکباره یا به مرور به دست فراموشی سپرده می شوند. کودکان و نوجوان های بازیگر همزمان با بالا رفتن سن و تغییرات رخ داده در چهره و فیزیکشان از دایره دید مخاطبان سینما خارج شده و فیلمسازان هم دیگر علاقه چندانی به استفاده از آنها در آثارشان نشان نمی دهند. موضوعی که تنها منحصر به سینمای ایران نبوده و نمونه های فراوانی هم در سینمای جهان دارد. این دسته از بازیگران برای ماندن در این حرفه گاه به تحصیلات آکادمیک روی آورده و کارشان را ادامه می دهند که البته زیاد نیستند. گروه دیگری هم پشت دوربین را برای ادامه کار برگزیده و در سمت های مختلف مشغول به کار می شوند، اما دسته سوم به صورت تمام عیار با بی رحمی سینما مواجه شده و بازیگری را کنار گذاشته و در حرفه ای دیگر مشغول به کار شده اند. حال نگاهی گذرا به تعدادی از بازیگران این طیف سنی می اندازیم. رامتین دانش: کودک محبوب دهه 1360 سینمای ایران دانش را می توان پرکارترین بازیگر کم سن و سال سینمای نوپای ایران پس از انقلاب به حساب آورد که فیلم های شاخصی هم در کارنامه اش به چشم می خورد. نکته جالب درباره او محوریت داشتن نقش هایش در آثاری همچون: پدربزرگ ساخته مجید قاری زاده، خط پایان به کارگردانی محمدعلی طالبی و عبور از غبار ساخته پوران درخشنده است. معصومیت کودکانه دانش را می توان برگ برنده او در مواجهه با مخاطبان به حساب آورد که برایشان دلنشین جلوه می کرد. او نیز پس از پایان دوره نوجوانی از سینما فاصله گرفته و در دانشگاه در رشته مکانیک تحصیل کرد. دانش در کودکی و نوجوانی به موازات بازیگری در زمینه موسیقی هم فعال بوده و در جوانی هم به تدریس آن در آموزشگاه های موسیقی در کنار شغل اصلی خود می پرداخت. رامتین دانش سرانجام در حالی که تنها 27 سال داشت در یک سانحه دلخراش رانندگی در اطراف شهرستان نور مازندران جان خود را از دست داد. بازیگران آهنگر اصطلاحی میان سینماگران از گذشته رواج دارد و آن هم بچه سینماست و به کسی اطلاق می شود که از سنین بسیار پایین به واسطه حضور والدینشان در این حرفه جلوی دوربین رفته اند. امید و کاوه آهنگر از شاخص ترین این بازیگران خردسال هستند که این اصطلاح برازنده آنها به نظر می رسد. کودکان و نوجوان هایی که در اوایل دهه 60 پای برنامه کودک تلویزیون می نشستند، قطعا هنوز خاطره ای ولو کمرنگ از مجموعه علی کوچولو دارند که نقش اول آن را امید آهنگر چهار ساله به عهده داشت. وی پس از موفقیت همه جانبه این برنامه تلویزیونی در مجموعه ها و فیلم های سینمایی متعددی به ایفای نقش پرداخت. ازجمله آنها می توان به تحفه ها، بهترین بابای دنیا، حریم مهرورزی و علی و غول جنگل اشاره کرد. آهنگر هم پس از پشت سر گذاشتن نوجوانی به مرور از این عرصه کنار رفته و پس از چند سال دوباره وارد این حرفه شد که از شاخص ترین کارهایش هم می توان به سریال فصل زرد ساخته محمدرضا زهتابی اشاره کرد. کاوه آهنگر هم به مانند برادر بزرگ ترش از سه سالگی بازیگری را آغاز کرده و چهره شیرینش در آن ایام بسیار مورد توجه مخاطبان قرار گرفت. از کارهای شاخص سینمایی او می توان به بوتیک و بانوی من اشاره کرد و در قاب کوچک هم می توان از حضور موفقش در سریال روزگار قریب و در نقش نوجوانی دکتر محمد قریب یاد کرد که بسیار هم موفق بوده است. مهدی باقربیگی: تصویری دقیق از یک نوجوان موفق او را می توان در زمره موفق ترین های این رشته به حساب آورد که با حضور در راس هرم بازیگران سریال تماشایی قصه های مجید به موفقیتی عظیم دست پیدا کرد. باقربیگی پس از بازی در فیلم سینمایی نان و شعر ساخته کیومرث پوراحمد از این عرصه خداحافظی کرده و به تحصیل پرداخت و سرانجام هم توانست روی یکی از صندلی های شورای شهر اصفهان بنشیند. باقربیگی در سال های اخیر هم در چند کار تلویزیونی حضور پیدا کرد و اتفاقا هم موفق نشان داد که از مهم ترین آنها می توان به سریال های زاینده رود ساخته حسن فتحی و پرانتز باز به کارگردانی کیومرث پوراحمد اشاره کرد. عطیه معصومی: کودک ناشنوای بازیگر پوران درخشنده با توجه به مضمون فیلم هایش علاقه خاصی به کار کردن با بازیگران کودک و نوجوان داشته و بازی های بسیار خوبی هم از آنها در فیلم هایش اخذ کرده است. پرنده کوچک خوشبختی ملودرام خوش ساخت و پرفروش دهه 60 سینمای ایران است که نقش محوری اش را عطیه معصومی به عهده داشت. ناشنوایی او نقش مهمی در انتخابش برای این نقش داشته و معصومی هم بخوبی از عهده اجرای آن برآمده و مخاطب را کاملا تحت تاثیر قرار داد. او پس از این فیلم تنها یکبار در نقشی کوتاه جلوی دوربین رضا عطاران در سریال بزنگاه رفت و خاطرات بسیاری را برای بینندگانش زنده کرد. معصومی برخلاف بسیاری از بازیگران کودک و نوجوان، در تمامی این سال ها از این حرفه دور بوده و فروشگاه موفقی را در کنار همسرش اداره کرده است. عدنان عفراویان: باشوی کوچک سینمای ایران گاهی در سینما یک بازیگر تنها با یک نقش در ذهن مخاطبان حرفه ای سینمارو ماندگار شده و گذشت زمان هم بر آن تاثیر منفی نگذاشته است. باشو، غریبه کوچک ساخته بهرام بیضایی از جمله این فیلم هاست که تصویر باشوی نوجوان را بر قلب سینمای ایران حک کرده است. عدنان عفراویان نابازیگری از خطه جنوب ایران است که برای ایفای نقش باشو انتخاب شده و در یک دوره چند ماهه در کنار گروه فیلمبرداری و بازیگران شاخص فیلم زندگی کرد. عفراویان پس از پایان فیلمبرداری با واقعیتی تلخ به نام بی رحمی سینما مواجه شده و به مرور به فراموشی سپرده شد. او سال ها بعد با تصویری که شباهت اندکی به باشوی نوجوان داشت به مصاحبه با خبرنگاران نشسته و از حال و روز امروز خود برایشان گفت. وی همچنین در ماه های اخیر در برنامه خندوانه مخصوص بازیگران نوجوان سال های گذشته و جوان های امروز حضور پیدا کرد. مهسا کرامتی: از بازیگری تا انتخاب بازیگر کرامتی هم به واسطه فعالیت پدرش در تلویزیون خیلی زود وارد عرصه بازیگری شده و در دو سالگی جلوی دور ...
در سریال بوعلی سینا 15 کیلو وزن کم کردم
، عطاءالله زاهد و امین تارخ بازی داشتند و یادم می آید در صحنه های درگیری تعداد زیادی هنرور بازی داشتند و اولین تولید فاخر تلویزیون در بعد از انقلاب بود و مدام در طول دو سال از تهران به کاشان در رفت و آمد بودیم. سربداران در زمان پخش مورد استقبال خوب مردم قرار گرفت. سال ها بعدتر سریال مدار صفر درجه برای حسن فتحی را بازی کردید... . من در این سریال در نقش یک افسر شهربانی دهه 20 بازی کردم ...
بازیگری کشف شهود است
فیلمبرداری اغلب شب ها تا صبح درگیر این شخصیت بودم و به آن فکر می کردم. پارتنرهای خوبی هم در این سریال با شما همبازی بودند. بله با بابک حمیدیان که بازیگر نقش روبه رویم بود همکاری خوبی داشتم. جواد عزتی هم بازیگر خوب و توانمندی است و همه تیم بازیگری از کاری که انجام می دادند لذت می بردند. یادم می آید در حین هر صحنه کلی ایده به ذهنمان خطور می کرد. سعید آقاخانی از این ایده ها ...
آذر با نیکی کریمی و حمیدرضا آذرنگ کلید خورد
کارگردانی دارد، پیش از این تهیه کنندگی شیف شب آخرین فیلمش را برعهده داشته است. نیکی کریمی و حمیدرضا آذرنگ بازیگران اصلی آذر هستند که برای اولین بار قرار است در یک فیلم سینمایی مقابل یکدیگر به ایفای نقش بپردازند. البته با توجه به ویژگی های شخصیت اصلی فیلم آذر باید منتظر ورود یک کاراکتر زن جدید در سینمای ایران باشیم. محمد حمزه ای کارگردان آذر تاکنون در بیش از 30 فیلم و سریال تلویزیون ...
چشم شب روشن ؛ پرسه ای شبانه در فرهنگ و هنر
حالا و در سری جدید برنامه های در نظر گرفته شده توسط شبکه چهار برای پخش در شب های پاییز، یک هفته ای است که برنامه ای جدید با عنوان چشم شب روشن پخش می شود؛ برنامه ای که به تهیه کنندگی امیر قمیشی و اجرای مثل همیشه متفاوت محمد صالح علا هر شب ساعت 23 به روی آنتن می رود و محتوایی فرهنگی و هنری دارد. یک برنامه شبانه امیر قمیشی، تهیه کننده در تعریف ضوابط و ساختار چشم شب روشن به جام ...
نسل جدید برنامه سازان توانمند رادیویی
در بخش برنامه های رادیویی در سال 2006 برنامه صدای شادی در بخش کودک، در سال 2007 برنامه باربی در بخش اطلاع رسانی سرگرمی، در سال 2009 برنامه چمچه خاتون در بخش اطلاع رسانی سرگرمی، در سال 2013 برنامه های ما بازیگریم در بخش برنامه های تعاملی و کافه رادیو با اجرای مرحوم مهران دوستی در بخش برنامه های شخصیت محور و در سال 2016 نیز دو برنامه ارتعاش در بخش برنامه های نمایشی از مرکز گیلان و ایرانی آنلاین در بخش تعاملی رتبه برتر را کسب کرده اند. ضمن آن که در سال 2010 برنامه دهکده تنهایی در بخش مستند، در سال 2012 فاطمه صداقتی با برنامه جوان ایرانی سلام در بخش شخصیت محور، در سال 2014 برنامه های رادیو رویش در بخش تعاملی و مسواک در بخش CSA ، و در سال 2015 محمد صالح علا با برنامه آب و تاب در بخش برنامه های شخصیت محور شایسته تقدیر شدند. یعنی در چهار سال اخیر هشت برنامه در بخش های مختلف توانسته اند از این رقابت بین المللی کسب افتخار کنند. غیر از آن، باید تاکید کرد که غیر از رشد کمی، به لحاظ کیفی نیز برنامه ها سال به سال بهتر شده اند. برای اولین بار طی این سال ها، یک نمایش از کشورمان مورد تقدیر قرار گرفت و موفق به کسب جایزه شد. در نمایش برگزیده ارتعاش از مرکز گیلان، که احوالات یک جانبازِ در کما را روایت می کرد، تفکری منطقی و به هم پیوسته در زمینه بازیگری، نمایشنامه و کارگردانی وجود داشت که کار را بسیار شنیدنی کرده بود؛ به طوری که داوران پس از شنیدن برنامه، درباره قربانیان جنگ ایران و عراق سوال های بسیاری پرسیدند و از این که نمایشی متفاوت را با آنچه پیشتر از آثار کشورمان شنیده بودند، می شنیدند ابراز خوشحالی می کردند. ارزش کار آنجا مشخص می شود که بدانیم این نمایش، با نمایشی از نیوزیلند که توسط یکی از بهترین نمایشنامه نویسان این کشور به نگارش درآمده بود و در محیطی زنده و پویا همانند یک اثر تصویری تولید شده بود، رقابت کرد و درخشید و مورد توجه قرار گرفت. برنامه ایرانی آنلاین از رادیو ایران نیز توجه داوران را از یک سو به دلیل فرم اجرای مجری، ضرباهنگ ویژه، نوع برقراری ارتباط با مخاطب و احترام به شنونده، نحوه استفاده از ظرفیت فضاهای مجازی و شیوه پاسخگویی در لحظه به مخاطبان، به خود جلب کرد، و از سوی دیگر، به دلیل این که شیوه نوینی برای مأنوس کردن نسل جدیدتر با رادیو ارائه کرده بود، روی نظر داوران تاثیر گذاشت. گروه داوری در این دوره همگی از سابقه خوبی در امر برنامه سازی، تدریس و داوری بین المللی برخوردار بودند. رئیس هیات داوران مرحله نهایی در این دوره آقای آهرن از استرالیا بود که سال هاست در کشورهای مختلف به عنوان داور و مدرس کارگاه های مختلف حاضر می شود و در ادوار مختلف جشنواره بین المللی رادیویی کشورمان نیز به عنوان داور و مدرس حاضر بوده است. انتخاب آثاری از کشورمان در این رقابت که مهم ترین و معتبرترین رقابت رسانه ای است، نشان دهنده توانمندی نسل جدید برنامه سازان رادیویی کشورمان است؛ سرمایه های انسانی خلاق و کوشا و حرفه ای که می توانند برنامه سازان و مدرسان کشورهای مختلف را تحت تاثیر قرار دهند. برنامه های صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران از پشتوانه فکری و غنای فرهنگی مناسبی برخوردارند؛ شیوه تولید روزآمدی دارند و موضوعات منطقه ای و ارزشی کشورمان را در قالب های متنوع با استانداردهای بین المللی ارائه می کنند. بنابراین از این راه می توان خلاقیت و توانمندی حرفه ای برنامه سازان سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران را به نمایش گذاشت و از آنجا که برنامه های راه یافته به فینال این رقابت ها برای اعضای اتحادیه ارسال می شود، می توان امیدوار بود که از این طریق، دیگر کشورها را با رنگین کمان فرهنگی کشورمان بیش از پیش آشنا کرد. سعید معدن کن مدیر شبکه رادیویی تهران و داور مرحله نهایی ABU Prizes 2016 ...